načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zvládněte vyvážení bílé s kompaktním fotoaparátem a ultrazoomem -- Dostaňte dokonalé barvy pod kontrolu - B. Bono Novosad

Zvládněte vyvážení bílé s kompaktním fotoaparátem a ultrazoomem -- Dostaňte dokonalé barvy pod kontrolu

Elektronická kniha: Zvládněte vyvážení bílé s kompaktním fotoaparátem a ultrazoomem -- Dostaňte dokonalé barvy pod kontrolu
Autor:

V této e-knize najdete vše co jste se zatím nevěděli o správném vyvážení bílé na digitálních kompaktech a ultrazoomech. Autor jako zkušený učitel fotografování zná problémy ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  329
+
-
11
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: ecomVia s. r. o.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 250
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

V této e-knize najdete vše co jste se zatím nevěděli o správném vyvážení bílé na digitálních kompaktech a ultrazoomech. Autor jako zkušený učitel fotografování zná problémy začínajících fotografů při správném podání barev na fotografiích. Vše co jste se zatím nevěděli o vlastnostech světla a správném vyvážení bílé najdete v této e-knize. Formou jednoduchých cvičení a obrázkových postupů "krok za krokem", pochopíte všechny účinky vyvážení bílé na fotografii. Autor vás naučí triky při nastavování vašeho fotoaparátu v každodenní praxi - snadno pochopíte, jak bez problémů dosáhnout správné zastoupení barev. Portrét se špatným podáním pleťových tónů, fialová obloha při krajinářských motivech, budou již minulostí.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah této knihy

Proč si koupit tuto knihu?

O autorovi

Poděkování

Online obrazová příloha

Copyrights

Symboly použité v této knize

KAPITOLA 1 - Už žádná automatika!

Proč si automatika digitálního fotoaparátu neporadí s tím, co vidíte před sebou?

Účinky a vlastnosti světla

Co je to expozice?

Co je přeexpozice?

Co je podexpozice?

Co dosáhneme správnou expozicí?

Co je to ISO?

Jakou hodnotu ISO mám nastavit? PRAKTICKÉ CVIČENÍ 1 - Nastavení správné hodnoty ISO KAPITOLA 2 - Zvládněte WB jednoduše

Dostaňte podání barev pod kontrolu

Který symbol pro WB mám nastavit?

Základní otázka fotografa při WB KAPITOLA 3 - Jak na to? Nastavte správně WB v exteriéru

Fotografujeme v exteriéru - praktické příklady namísto teorie

Správné WB při fotografování na slunci

Správné WB při fotografování ve stínu

Správně WB pokud se zamračí PRAKTICKÉ CVIČENÍ 2 - Jaké WB nastavit v exteriéru? COFFEE BREAK – Otázky u šálku kávy KAPITOLA 4 - Jak na to? Nastavte správně WB v interiéru

Nastavení WB v interiéru při denním světle

Nastavení WB v interiéru, pokud venku nesvítí slunce

Nastavení WB v interiéru pro umělé zdroje PRAKTICKÉ CVIČENÍ 3 - Nastavení WB v interiéru KAPITOLA 5 - WB bez chyby - Nejčastější chyby a jejich řešení

Časté chyby začínajícího fotografa při WB


Praktický příklad 1 - WB a chuť k jídlu

Praktický příklad 2 - Probuďte emoce u hotelových hostů

Praktický příklad 3 - Pracujte s vlastnostmi světla kreativně

Praktický příklad 4 - Správné barvy a romantika při svíčkách

Praktický příklad 5 - Dokonalé barvy

Dokonalé dovolenkové fotografie

BONUS - Ze zákulisí příprav této učebnice

Příloha 1 - Stoupejte na vrchol vašich fotografických znalostí

Příloha 2 - Slovník pojmů

Co je to Total Picture Control?


Proč si koupit tuto knihu?

Jste začínající fotograf se základními zkušenostmi s ovládáním digitálního fotoaparátu? Pak je tato e-kniha určena právě pro vás. Vše, co zatím nevíte o správném nastavení vyvážení bílé, najdete v této učebnici.

Jednoduchá cvičení s obrázkovými postupy vás - krok za krokem - převedou přes

všechny úskalí správného podání barev na Vašich fotografiích. Vše pochopíte na

praktických obrazových příkladech, bez zbytečné teorie či složitého vysvětlování!

1. kapitola Už žádná automatika!

Ptáte se, zda fotografovat s automatikou? Správnou odpověď na tuto otázku najdete v

této e-knize. Pochopíte, proč s automatikou nikdy nebudou barvy na vašich fotografiích

podle vašich představ. Podívejte se jaké příklady vám připravil autor této e-knihy.

2. kapitola Zvládněte WB jednoduše!

Nemáte zatím pod kontrolu barvy na vašich fotografiích? V této kapitole se naučíte, že to jde snadno. Na obrazových příkladech lehce pochopíte, co je to vyvážení bílé a jaký

symbol pro WB nastavit v každém počasí.


3. kapitola Jak na to? Nastavte správné WB v exteriéru

Zde se skutečně dozvíte "jak na to". Stačí jednoduchý postup - krok za krokem - a na

obrazových příkladech ihned pochopíte, jak správně postupovat při vyvážení bílé. Za

každého počasí a zejména v případech, kdy automatika selže. COFFEE BREAK Otázky u šálku kávy Při chvilce oddechu - se šálkem kávy - se s autorem této učebnice zamyslíte nad tím, jak na fotografii vnímáme místa ostré a neostré. Dozvíte se jak vytvářet zajímavé obrazy, tak

jak je naše oči nevidí.


4. kapitola Jak na to? Nastavte správne WB v interiéru

V této kapitole naleznete řešení všech vašich problémů při fotografování s umělými zdroji

světla v interiéru. Odteď už fotografování při světle žárovky, zářivky a s bleskem pro vás nebude žádným problémem. Portréty se špatným podáním pleťových tónů budou již

minulostí.

5. kapitola WB bez chyby – nejčastější chyby a jejich řešení

Autor, jako zkušený učitel fotografování, zde pouze pro vás připravil 6 speciálních

příkladů z každodenní praxe. Pojďte přímo na věc a upevněte si nově získané poznatky o

WB v praxi. Odteď již bez problémů dosáhnete věrné podání barev kdekoliv v exteriéru

či interiéru. Teď už budete vědět jak kreativně upravovat podání barev. Naleznete zde

rozbor nejčastějších chyb při podání barev na fotografiích. Autor přidal tipy z

profesionální praxe. Toto je vaše učebnice o fotografování, která vás konečně naučí, jak dostat

vyvážení bílé pod kontrolu!

O autorovi

B. BoNo Novosad (1964), fotograf, učitel fotografování a podnikatel. Fotografování a

fotografickým technikám se věnuje od roku 1980. V roce 1988 absolvoval technickou

univerzitu a získal titul inženýra. Od této doby působí jako fotograf ve svobodném povolání. V roce 2008 založil Školu digitální fotografie, zde působí jako vedoucí lektor a učitel

fotografování. V roce 2010 vytvořil metodu výuky fotografování a edici učebnic fotografování s názvem „Total Picture Control”. Touto metodou vede fotografické kurzy a přednášky, píše učebnice o fotografování. Působí v Praze a Bratislavě.

Poděkování

Děkuji mým studentům za otázky kladené během kurzů a přednášek. Pomáhají mi lépe

porozumět problémům začínajících fotografů. Tak mohla vzniknout metoda výuky

fotografování "Total picture control" a i tato e-kniha.

B. BoNo Novosad

Online obrazová příloha této knihy

Držím se zásady, že základní schopností fotografa je vyjadřovat se obrazem.

Všechny fotografie v této knize, jsou velmi důležité pro pochopení probírané

problematiky.

Možnosti některých elektronických čteček při zobrazování fotografií mohou být

omezeny. Proto všechny fotografie obsažené v této knize, najdete i ve speciální online

obrazové příloze.

Pokud vaše elektronická čtečka má webový prohlížeč, pro návštěvu online obrazové

přílohy kliknete zde.

Online obrazovou přílohu můžete jednoduše navštívit i tak, že do webového prohlížeče

na vašem PC zadáte jednoduchou URL adresu:

http://www.to-pi-co.com/unwb-cb-cs Co naleznete v online obrazové příloze?

- Všechny fotografie ve velkém rozlišení

- Fotografie s věrným podáním barev

- Fotografie logicky uspořádané do foto galerií

- Fotografie pro názorné příklady a cvičení jsou uspořádány "krok za krokem" Co dále naleznete v online obrazové příloze:

- Bonusové fotografie, které nejsou zveřejněny v této e-knize

- Fotografie zachycující zákulisí příprav příkladů a cvičení

- Jedinečné fotografie "Behind of scenes" na kterých uvidíte a můžete se poučit

"jak to bylo fotografované"


Krátký online slovník odborných pojmů

Jako bonus vám nabízím krátký, online slovník odborných pojmů, které používám ve

výkladové části každé mé učebnice.

Pokud vaše elektronická čtečka má webový prohlížeč, pro návštěvu online slovníku

klikněte zde.

Online slovník můžete navštívit tak, že na vašem PC zadáte do prohlížeče jednoduchou

URL adresu:

http://www.to-pi-co.com/cs/glossary

Výrazy v online slovníku jsme pro vás, spolu s kolegy grafiky a programátory, pečlivě

vybrali a doplnili o výstižné fotografie a ilustrace. Jsou seřazeny tematicky a dle úrovně

znalostí.

Neváhejte a navštivte naše stránky, začtěte se do jejich obsahu. Určitě zde

naleznete co jste hledali.


Copyrights

© 2013 ecomVia a.s. All rights reserved

Translation: B. BoNo Novosad © 2013

Author of the book: B. Bono Novosad © 2008

Cover page photo: B. Bono Novosad © 2011

e-Book cover page design: Peter Balík © 2012

e-book interior design: Peter Balík © 2012

Web design & web production: Martin Novosad © 2011

ePub verze: ISBN 978-80-89610-80-8

MOBI verze: ISBN 978-80-89610-79-2

PDF verze: ISBN 978-80-8157-082-7 Publikování nebo další šíření jakékoliv části textu, obrazového souboru z této publikace, nebo zpřístupněných webů, je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele -

společnosti ecomVia a. s. je porušením autorského zákona.

Aktuální poskytnuta licence umožňuje její nabyvateli:

Používat tuto knihu pouze pro účely osobního vzdělávání.

Všechna práva vyhrazena! © 2013 ecomVia a.s.


Symboly použité v této knize a jejich význam

Při každém mém výkladu, v každé mé knize upřednostňuji grafické a obrazové

vyjadřování před složitým a rozsáhlým textem.

I v této vaší první knize o fotografování jsem zvolil vyjadřování pomocí jednoduchých

snadno zapamatovatelných symbolů.

Základní informace

Motto Upozornění

Tip Rada

Kontrolní otázka Odkaz na web

Informace o vzdálenosti

Postavte se blízko (do malé vzdálenosti)

Postavte sa do běžné vzdálenosti (dodržte běžný odstup)

Postavte se do velké vzdálenosti

Základní otázky fotografa:

Jaký objektiv mám použít?

Kam se mám postavit?

Kam mám zaostřit?

Jaký expoziční čas mám nastavit?

Jaké clonové číslo mám nastavit?

Jaké vyvážení bílé mám nastavit?

Vlastnosti objektivu

Širokouhlý objektiv

Normální objektiv

Teleobjektiv

Změna veličin, nastavování funkcí

Základní volič

Změna hodnoty veličiny

Výběr z menu přístroje


KAPITOLA 3

Jak na to?

Nastavte správné

WB v exteriéru


Co je zdrojem světla v exteriéru? Zdrojem světla v exteriéru je slunce.


V předchozí kapitole jsem vás seznámil se základní otázkou vzdělaného fotografa.

Správná odpověď na tuto otázku vás přivede ke správnému nastavení vyvážení bílé. Budete vědět odpovědět na vaši zásadní otázku: „Co tam mám nastavit?“, aby podání barev bylo věrné. V této kapitole vás naučím jak postupovat při správném vyvážení bílé, pokud

fotografujete v exteriéru. Základní otázku týkající se správného vyvážení bílé si

klademe:

Kde fotografuji? Vidím slunce?

si klademe při nastavování digitálního fotoaparátu před fotografováním hned na

začátku.

Víte proč?

Odpověď je jednoduchá. Při fotografování v exteriéru vlastnosti světla významně

ovlivňuje počasí.

Počasí se za běžných podmínek nemění z minuty na minutu. Proto si základní otázky

položíme a odpovíme na ně správně hned na začátku našeho fotografického

postupu. Nastavíme správný symbol pro WB. Pak při samotném fotografování se nemusíme k nastavení WB znovu vracet. Pokud se počasí výrazně změní – např. obloha se zatáhne a slunce přestane osvětlovat fotografovanou scénu, až pak uděláme změnu nastavení WB. Než vás seznámím se základními otázkami při fotografování v exteriéru a naučím vás správný postup, krok za krokem při nastavení WB, řeknu vám co je zdrojem světla v

exteriéru:

Co je základním zdrojem světla v exteriéru?

Pokud odpovídáte, že jediným zdrojem světla v exteriéru je slunce, odpovídáte

správně. Tato vědomost nám pomůže správně odpovědět na otázky vzdělaného

fotografa, při správném nastavení vyvážení bílé při fotografování v exteriéru.

Základní otázky při fotografování v exteriéru jsou tyto:

Svítí slunce? Vidím ho na obloze?

Ano, vyberu symbol Slunce.


Pokud nevidím slunce na obloze, ptám se dál:

Je zataženo? Ano, vyberu symbol Oblak. Nebo:

Svítí slunce, ale nevidím ho na obloze? Ano, vyberu symbol V stínu.

Nastavení jiného symbolu z nabídky všech symbolů menu "Vyvážení

bílé" dává nesprávné podání barev!

Fotografujeme v exteriéru - praktické příklady namísto teorie

Pro začínajícího fotografa je často velmi obtížné pochopit a zorientovat se v množství

informací o základních fotografických veličinách a vztazích mezi nimi. Zabývat se

správnou expozicí, zaostřením a při tom se ještě soustředit na to, co chce vlastně

vyfotografovat.

Přidejme k tomu ještě rozhodování o nastavení WB.

K vytvoření bezchybné fotografie musí se fotograf umět ve všech vztazích správně

orientovat a správně rozhodnout o potřebných nastaveních.

Počáteční nezdary při správném nastavení fotografických veličin, jsou nejčastějším

důvodem, proč se při fotografování spoléhá na automatické funkce fotoaparátu – ty

rozhodují o nastaveních za něj.

Je to pohodlné, ale jak dobře víme, za všechno se platí. Kdo by na to pozapomněl, ať se

vrátí na Už žádná automatika!

Připravil jsem pro vás názorný obrazový příklad. Pojďme ven do zahrady. Na

jednoduchém motivu vás naučím postup krok za krokem pro bezchybné nastavení WB

při fotografování v exteriéru.

Upozornění

Pokud čtete tuto e-knihu na čtečce s monochromatickým / černobílým

displejem, navštivte online přílohu s barevnými fotografiemi následující části

v plném rozlišení na: http://www.to-pi-co.com/unwb-cb-cs/3-3

Jako motiv pro fotografování v exteriéru jsem použil terakotové zahradní ozdoby. Dvě

slunečnice vyfotografuji při různých vlastnostech světla. Podíváme se i jako vlastnosti

světla osvěcující fotografovanou scénu vyhodnotí automatika.

Budeme postupovat krok za krokem a položíme si základní otázku pro správné vyvážení

bílé. Správně odpovíme na základní otázky při správném vyvážení bílé a porovnáme

vytvořené fotografie.

Zopakujeme si jak zní první základní otázka při správném vyvážení bílé. První základní

otázka zní:

Kde fotografuji?

Ukáži vám na praktických příkladech, jak postupovat při správném nastavení WB při

fotografování v exteriéru pokud svítí slunce, ve stínu a při zamračené obloze.

Správně WB - fotografujeme na slunci

Při prvním příkladu nám na zahradní ozdoby přímo svítí slunce. Je dopoledne, slunce je

na obloze a přímo osvětluje fotografované slunečnice. Obrazový snímač našeho

fotoaparátu vidí dvě slunečnice v zahradě. V zadní části obrazu se nachází jiný dům v

pozadí, na který nesvítí přímé slunce, ten je ve stínu.


1. Automatika vyhodnotí fotografovanou scénu, nastaví vyvážení bílé a vytvoří podání

barev.


Jaké je podání barev? Ve vytvořeném záběru se v pozadí nachází dům ve stínu. To při

rozhodování splete automatické WB. Na místech kde je dům ve stínu a nedopadají

sluneční paprsky převládá fialový tón. Listy v zahradě mají nepřirozeně zelenou barvu,

kterou způsobily modré tóny, které převládají na fotografii. Slunečnice a místa ve stínu

mají chladný modrý tón. Toto podání barev není takové, jak ho za slunečného počasí

vnímáme našima očima.

2. Položme si základní otázku:

Kde fotografuji?

Jsme venku v zahradě, proto správná odpověď je: fotografuji v exteriéru.

Při fotografování v exteriéru si klademe druhou otázku:


Svítí slunce? Vidím ho na obloze?

Ano, vybereme symbol Denní světlo.

Vyfotografujeme naši scénu s tímto nastavením vyvážení bílé. Na vytvořené fotografii v pozadí převládají teplé tóny. Místa na slunci jsou ve žlutých tónech. Slunečnice mají přirozenou barvu terakoty. Listy mají sytě zelenou barvu. Místa

ve stínu jsou tmavé bez barevného nádechu.



Správným určením vlastností světla a správným výběrem symbolu pro vyvážení bílé

jsme dosáhli věrné podání barev fotografované scény. Barvy na fotografii jsou takové,

jak je vnímáme před sebou našima očima.


Správné WB při fotografování ve stínu

Při druhém příkladu budeme fotografovat také za slunečného počasí. e odpoledne a

slunce se nám přesunulo po obloze. Naše slunečnice jsou v již stínu. Obrazový snímač

našeho fotoaparátu stále vidí stejné dvě slunečnice. Nevidí na oblohu a ani nevidí, že

slunce je za domem který na slunečnice vrhá stín. V části obrazu se nachází jiný dům v

pozadí osvětlený sluncem.

Upozornění

Pokud čtete tuto e-knihu na čtečce s monochromatickým / černobílým

displejem, navštivte online přílohu s barevnými fotografiemi následující části

v plném rozlišení na: http://www.to-pi-co.com/unwb-cb-cs/3-4 1. Vyfotografuji slunečnice s automatickým nastavením WB – AWB.

Automatika vyhodnotí fotografovanou scénu a vytvoří podání barev. Jaké je podání

barev? Ve vytvořeném záběru se nenachází ani obloha a ani přímé slunce. To při rozhodování splete automatické WB. Na místech kde dopadají sluneční paprsky převládá fialový tón. Místa ve stínu mají modrý nádech. Toto podání barev není takové, jak ho za slunečného počasí vnímáme našima očima.

2. Položme si základní otázku:

Kde fotografuji?

Jsme venku v zahradě, proto správná odpověď je: fotografuji v exteriéru.

Při fotografování v exteriéru si klademe druhou otázku:


Svítí slunce?

Ano, vybereme symbol Denní světlo.

Vyfotografovat naši scénu s tímto nastavením vyvážení bílé.


Na vytvořené fotografii převládají chladné tóny. Místa na slunci jsou ve žlutých tónech. Místa ve stínu jsou přirozeně tmavé bez barevného nádechu. Je toto podání barev správně? NE! Udělali jsme při odpovědi chybu. Víte proč? Fotografujeme přece během slunečného dne! Vzpomeňte si na co jsem vás upozorňoval v části Který symbol pro WB mám

nastavit?

Je velmi důležité, abyste věděli v takové situaci správně rozhodnout, jaké WB

nastavit, a proto vám připomenu jako v tomto případě správně postupovat:

Není důležité, zda kolem vás svítí slunce.

Důležité je, že předmět, nebo osoba, kterou fotografujete se nachází ve

stínu a osvětluje je světlo odražené od modré oblohy.


Je toto náš případ? ANO! Našim fotografovaným předmětem jsou slunečnice a ne celá

zahrada!

Při fotografování v exteriéru si klademe druhou otázku:

Svítí slunce? Vidím ho na obloze?

Svítí na slunečnice slunce?

NE, vyberu proto symbol V stínu.

4. S tímto nastavením vyvážení bílé opět vyfotografuji naše slunečnice.



Na vytvořené fotografii vzniklo přirozené podání barev, jak je vnímáme prostým

okem na scéně před sebou. Místa na slunci jsou v teplých tónech. Místa ve stínu jsou přirozeně tmavé bez barevného nádechu. Při fotografování v exteriéru při bezchybném výběru symbolu pro WB nikdy nezapomeňte:

Co je ZÁKLADNÍM zdrojem světla v exteriéru?

Jediným zdrojem světla v exteriéru je SLUNCE.

5. V tomto kroku vám ukážu co se stane, když zapomenete, že jediným zdrojem světla v exteriéru je SLUNCE a nastavíte symbol pro WB zastupující zdroj umělého

světla. Toto nastavení v exteriéru způsobí chybné podání barev.

Vyberu symbol Žárovka.

S tímto nastavením WB na Žárovku vyfotografuji slunečnice.

Na vytvořené fotografii vzniklo chybné, nepřirozené podání barev.

Správným určením vlastností světla a správným výběrem symbolu pro

vyvážení bílé dosáhneme věrné podání barev fotografované scény. Na

fotografii barvy budou takové jako je vnímáme před sebou našima očima. Správně WB pokud se zatáhne Při třetím příkladu už slunce nesvítí. Obloha se zatáhla souvislou vrstvou mraků přes

které neprosvítají sluneční paprsky. Na slunečnice a zbytek fotografované scény dopadá

rovnoměrně rozptýlené světlo, které vlastnostmi odpovídá zatažené obloze. Obrazový

snímač našeho fotoaparátu stále vidí stejné dvě slunečnice. Nevidí na oblohu a ani

nevidí, že slunce je za oblaky. V části obrazu se nachází jiný dům v pozadí na který už

nesvítí slunce.

Upozornění

Pokud čtete tuto e-knihu na čtečce s monochromatickým / černobílým

displejem, navštivte online přílohu s barevnými fotografiemi následující části

v plném rozlišení na: http://www.to-pi-co.com/unwb-cb-cs/3-5

1. Automatika vyhodnotí fotografovanou scénu, nastaví vyvážení bílé a vytvoří podání

barev. Jaké je podání barev?

Vymizely teplé tóny, převládají fialové tóny. Listy v zahradě mají nepřirozeně hnědě

zelenou barvu, kterou způsobily fialové tóny převládající na fotografii. Slunečnice mají

hnědočervené zabarvení. Toto podání barev není takové jak ho během zamračeného

počasí vnímáme našima očima.

2. Položme si základní otázku:

Kde fotografuji?

Jsme venku v zahradě, proto správná odpověď je: fotografuji v exteriéru.

Při fotografování v exteriéru si klademe druhou otázku:

Svítí slunce? (Vidím ho na obloze?)

Ne, vybereme symbol Zataženo.

Vyfotografuji naši scénu s tímto nastavením vyvážení bílé.

Na vytvořené fotografii v pozadí převládají neutrální tóny. Místa osvětlené rozptýleným

světlem oblohy jsou ve žlutých tónech. Slunečnice mají opět přirozenou barvu terakoty. Listy mají zelenou neutrální barvu jako za zamračeného počasí. Místa ve stínu jsou tmavé bez barevného nádechu. Na vytvořené fotografii vzniklo přirozené podání

barev, jak je vnímáme prostým okem na scéně před sebou.

Správným určením vlastností světla a správným výběrem symbolu pro vyvážení bílé

(Ve stínu) jsme dosáhli věrné podání barev fotografované scény. Barvy na fotografii

jsou takové jako je vnímáme před sebou našima očima.

Aby fotografie měla věrné podání barev, nesmíme se splést při výběru správného

symbolu pro WB. Je to velmi důležité pro bezchybný výsledek. Proto vám ještě

jednou ukážu, jaký bude výsledek pokud vyberu nesprávný symbol.

Při fotografování v exteriéru při bezchybném výběru symbolu pro WB nikdy

nezapomeňte:


Co je ZÁKLADNÍM zdrojem světla v exteriéru?

Jediným zdrojem světla v exteriéru je SLUNCE - je to zdroj přirozeného,

ne umělého světla.

3. V tomto kroku vám ukážu co se stane, když zapomenete, že jediným zdrojem

světla v exteriéru je SLUNCE a nastavíte symbol pro WB zastupující zdroj umělého

světla. Toto nastavení v exteriéru způsobí chybné podání barev.

Vyberu symbol Zářivka.

S tímto nastavením WB na Zářivka, při fotografování v exteriéru a vlastnostech světla při

zatažené obloze, vyfotografuji slunečnice.


Chybným určením vlastností světla a chybným výběrem symbolu pro

vyvážení bílé vznikne na vytvořené fotografii chybné, nepřirozené podání

barev fotografované scény. Barvy na fotografii nebudou zachyceny

věrně jako je vnímáme před sebou našima očima.


KAPITOLA 3

PRAKTICKÉ CVIČENÍ 2

Jaké WB nastavit

v exteriéru?


Při našem prvním praktickém cvičení budeme fotografovat scénu částečně ve stínu a

částečně osvětlenou ranním sluncem.

Upozornění

Pokud čtete tuto e-knihu na čtečce s monochromatickým / černobílým

displejem, navštivte online přílohu s barevnými fotografiemi následující části

v plném rozlišení na: http://www.to-pi-co.com/unwb-cb-cs/3-6

Naučím vás správný postup při nastavení WB na vašem fotoaparátu, kterým dosáhnete

správné podání barev. Také vám ukážu jaké podání barev na fotografované scéně vytvoří

automatika.

Podívejme se na motiv naší první společné fotografie, kde o podání barev budou

rozhodovat jenom vaše znalosti. Naším fotografovaným předmětem bude bílá kaple

osvětlena ranním sluncem.

Jaké bude podání barev na této scéně?


Podívejme se na výsledek práce automatiky. Velká část fotografované scény je ve

stínu. Tuto část scény ve stínu osvětluje jenom modré bezmračné nebe. Zde by měly

převládat chladné modré tóny. Není to tak. Automatika se dala ovlivnit slunečním světlem odrážejícím se od bílé kaple. Ve výsledném podání barev převládají teplé tóny. Barvy jsou ovlivněny přebytkem červené barvy. Místa ve stínu mají fialový tón. Také

podání barev na scéně před námi prostým okem nevnímáme. Použijme postup krok za krokem, jak jsem vás ho učil v předchozích částech této

kapitoly:

1. Položím si základní otázku:

Kde fotografuji? Vidím na obloze slunce?

Fotografuji v exteriéru. Ne, slunce nevidím, nacházím se ve stínu.

Vyberu symbol Ve stínu.

Dosáhli správné podání barev?

NE, podání barev není správné.

Na vytvořeném snímku převládají teplé tóny. Budovy stojící ve stínu

mají nepřirozené barvy. Barva omítky kaple není bílá. Pokud nevíte proč, vzpomeňte na co jsem vás upozornil v části Který symbol pro WB mám nastavit? Je velmi důležité, abyste věděli v takové situaci správně rozhodnout jaké WB

nastavit , a proto vám připomenu jako v tomto případě správně postupovat:

Není důležité zda fotograf stojí ve stínu!

Důležité je, že předmět nebo osoba kterou fotografujete se nachází ve

stínu! Osvětluje je jenom světlo odražené od modré oblohy.

Je toto náš případ? NE! Naším fotografovaným předmětem je kaple!


2. Znovu si položím otázku:

Svítí na kapli slunce?

Ano, vyberu symbol Slunce.

3. S tímto nastavením vyvážení bílé fotografujeme kapli.


Dosáhli správné podání barev?

ANO. Na vytvořeném snímku je věrné podání barev. Budovy stojící ve stínu mají

přirozeně chladné barvy. Barva omítky na kapli je bílá. Vnímáme na ní teplé tóny

ranního slunce.

Při fotografování v exteriéru při bezchybném výběru symbolu pro WB nikdy

nezapomeňte:

Co je ZÁKLADNÍM zdrojem světla v exteriéru?

Jediným zdrojem světla v exteriéru je SLUNCE.

Poslední krok: V tomto kroku vám ukážu, co se stane když zapomenete, že jediným

zdrojem světla v exteriéru je slunce a nastavíte symbol pro WB zastupující zdroj

umělého světla. Toto nastavení v exteriéru způsobí chybné podání barev.


Vyberu symbol Žárovka.

S tímto nastavením WB na Žárovku fotografuji kapli.


Dosáhli správné podání barev?

NE.

Na vytvořeném snímku převládají modré tóny. Nesprávným nastavením

vyvážení bílé došlo k tzv. ochlazení barev.

Nyní si podle výše uvedených kroků samostatně vyzkoušejte vyfotografovat budovu

osvětlenou sluncem s nastavením jiných nesprávných symbolů. Po tomto cvičení máte

praktické zkušenosti s nastavením WB. Správně jste použili vaše znalosti. Ovládáte

postup vzdělaného fotografa při nastavování WB při fotografování v exteriéru. Tento

postup vám zaručí bezchybné podání barev na vašich fotografiích.


Tohle je výsledná fotografie naší scény po obrazových a barevných korekcích.

Provedenými úpravami byl zvýšen účinek světla - zvýšení kontrastu a sytosti barev. S

touto scénou se ještě neloučíme. Vrátíme se sem po setmění. V praktickém příkladu 5

vám ukážu jak postupovat při správném podání barev při fotografování nočních scén.


Shrnutí poznatků

PAMATUJTE SI!

Základní otázka vzdělaného fotografa při nastavení WB je:

Kde fotografuji?

Odpovědi, které vás přivedou ke správnému rozhodnutí o WB, jsou dvě:

1. "V exteriéru"

Vlastnostem světla a postupem fotografování v exteriéru je věnována

Kapitola 3 a Praktické cvičení 2

2. "V interiéru"

Vlastnostem světla a postupem fotografování v exteriéru je věnována

Kapitola 4 a Praktické cvičení 3

Základní otázku týkající se správného vyvážení barev:

Kde fotografuji?

si klademe při nastavování digitálního fotoaparátu před fotografováním hned na

začátku

Víte proč?

Při fotografování v exteriéru vlastnosti světla významně ovlivňuje počasí.

Počasí se za běžných podmínek nemění z minuty na minutu. Proto si tyto

základní otázky položíme a odpovíme na ně správně hned na začátku našeho

fotografického postupu. Nastavíme správný symbol pro WB. Pak při

fotografování se nemusíme k nastavení WB znovu vracet. Pokud se počasí

výrazně změní - např. obloha se zatáhne a slunce přestane osvětlovat

fotografovanou scénu, až pak provedeme změnu nastavení WB.

Při fotografování v exteriéru při bezchybném výběru symbolu pro WB nikdy

nezapomeňte:


Co je ZÁKLADNÍM zdrojem světla v exteriéru?

Jediným zdrojem světla v exteriéru je SLUNCE. Pokud zapomenete, že jediným zdrojem světla v exteriéru je slunce a nastavíte symbol pro WB zastupující zdroj umělého světla, toto nastavení v exteriéru způsobí chybné podání barev.

Navštivte online výkladový slovník. Najdete zde další praktický příklad

postupu nastavení WB při fotografování v exteriéru.

BONUS: příklad je doplněn výsledky převodu fotografií s různým podáním

barev do černobílého podání.


PŘÍLOHA 1

Stoupejte

na vrchol vašich

fotografických

znalostí



Líbíla se vám tato učebnice pro začínajícího fotografa?

Pochopili jste význam základních otázek a znáte už na ně správnou odpověď? Pomohli

vám praktické cvičení, které jsem vám krok za krokem předvedl? Chcete pokračovat ve

vašem vzdělávání? Chcete být skutečným, vzdělaným fotografem a vydat se na cestu k

dokonalé fotografii? Ptáte se, jaké by měly být vaše další kroky na této cestě?

Pokud vás zaujaly mé tipy a rady, nabízím vám další učebnice pro opravdové fotografy.

Z edice Total Picture Control pro začínající fotografy odporúčam:

Pro začínající fotografy

Základní fotografické znalosti a zkušenosti

Rozšířené fotografické znalosti a postupy

Dokonalé fotografické postupy

Učebnice jsou náročností probírané problematiky a způsobem výkladu rozděleny do

úrovní. Ke každé probírané témě obsahují příklady a cvičení vedené způsobem "krok za

krokem", při kterém snadno pochopíte (naučíte se) všechny důležité fotografické

techniky a postupy. Dám vám důležitou radu:

Kvalitu fotografa neurčuje jeho výbava, ale jeho znalosti.

Pokud se chcete stát skutečně dobrým fotografem, pamatujte:

Pro koho jsou určeny vaše fotografie?

Dobrá fotografie je určena pro diváka ať vam tleská.

Fotografie, která se nepodaří, je určena pro vás! Chybami se fotograf učí.

Přidejte k tomu nové znalosti a poznatky - Vzdělávejte se a stoupejte až na

vrchol vašich fotografických znalostí s pomocí učebnic pro skutečný

fotografy z edice "Total Picture Control".


PŘÍLOHA 2

Slovník pojmů


Dobrý fotograf se nenarodí - dobrý fotograf vyroste na znalostech!

Našli jste při čtení této vaší první učebnice fotografování výraz, kterému jste nerozuměli?

Navštivte online výkladový slovník zestavený dle metody výuky Total Picture Control.

Zde najdete výklad důležitých fotografických pojmů a postupů pro začínající fotografy:

www.to-pi-co.com/cs/glossary/level-0



Co je to Total Picture Control?

Jako učitel fotografování, se dennodenně setkávám s tím, že začínající fotograf chápe

fotografování, jak problém správného nastavení fotoaparátu. Všechen čas a energii

věnuje studiu návodů k použití, diskusních fór na internetu a čtení knih o fotografování,

kterých autor už zapomněl (bohužel) jak se naučil jednotlivé schopnosti a popisuje

fotografování, jako něco přirozené a hovoří o tom, že stačí mít oko.

Naučit se správně fotografovat - pochopit tuto ucelenou dovednost člověka, hned

najednou, je velmi těžké. Proto jsem výuku této ucelené dovednosti rozdělil do

jednoduchých kroků. Správný postup, jak udělat tyto kroky jsem zformuloval do 6

jednoduchých otázek. Takovýto způsob výuky jsem pojmenoval Total picture control.

Touto metodou vedu fotografické kurzy a odborné přednášky, které již absolvovali tisíce

začínajících fotografů, bez rozdílu pohlaví a věku.

Já vám teď nabízím ucelenou edici učebnic fotografování vytvořenou touto metodou:

Total Picture Control je kompletní edice učebnic fotografování

Pod názvem Total Picture Control, vám nabízím kompletní edici učebnic o

fotografování. Takovou edici nenajdete v nabídce jiného vydavatele. V čem je její

jedinečnost?:

1. Učebnice jsou seřazeny do úrovní, podle stupně znalostí – od začátečníka až

po úroveň pokročilého fotografa

2. Jednotlivé tituly na sebe navazují, ve stejné úrovni znalostí podle probírané

problematiky.

3. Jednotlivé tituly na sebe navazují i v rastoucí úrovni dle rozsahu vědomostí.

4. Tituly nabízíme jednotlivě, nebo seřazeny do kolekcí – získáte tak uzavřený

soubor vědomostí a samozřejmě za výhodnou cenu!

Vzdělávejte se! Sáhněte až na vrchol fotografických znalostí - Total Picture Control je

vaše správná cesta na vrchol!

Sledujte aktuální novinky a akce Total Picture Control!

Staňte se našim fanouškem na Facebooku

Dejte nám vědět váš názor na tuto knihu!

Vaše názory a postřehy dělají naše knihy lepšími. Pokud máte návrh na

zlepšení, případně jste našli chybu, dejte nám prosím vědět prostřednictvím

této lokality.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist