načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zpíváme si s dětmi - Marie Lišková

Zpíváme si s dětmi

Elektronická kniha: Zpíváme si s dětmi
Autor: Marie Lišková

Knížka hudební výchovy je určena učitelkám mateřských škol, pedagogům základních uměleckých škol, vychovatelkám v dětských domovech, rodičům i prarodičům. Publikace obsahuje ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  101
+
-
3,4
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2005
Počet stran: 97
Rozměr: 21 cm
Úprava: noty
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2005
ISBN: 80-247-0855-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Knížka hudební výchovy je určena učitelkám mateřských škol, pedagogům základních uměleckých škol, vychovatelkám v dětských domovech, rodičům i prarodičům. Publikace obsahuje řadu dosud nepublikovaných písní a stává se tak jedinečnou inspirací učitelům v oblasti hudební výchovy. Autorka se snaží dokázat, že hudební výchova souvisí s rozumovou, pohybovou, výtvarnou i dramatickou výchovou. V učebnici nalezneme vyprávění, říkanky a básničky pro malé děti, lidové i umělé písně, které jsou uspořádány podle obtížnosti. Soubor písniček a hudebních her může sloužit jako doplňková literatura studentům středních a vysokých pedagogických škol. Kniha je doplněna písňovými texty, melodickou linkou, akordickými kytarovými značkami a vybranou literaturou.

Popis nakladatele

Publikace obsahuje řadu dosud nepublikovaných písní a stává se tak jedinečnou inspirací učitelům v MŠ a ZŠ v oblasti hudební výchovy. Kromě hudebního rozvoje dětí dávají prostor i ke komplexní výchově. Hudba je motivací k ostatním možným činnostem (výtvarné, pohybové, rozumové, vztahových záležitostí, psychického rozvoje atp.). Jde o soubor písniček a hudebních her.Kniha může sloužit jako doplňková literatura studentům SPŠ, VŠ ped.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marie Lišková - další tituly autora:
DO-RE-MI 1 Zpěvník pro předškoláčky DO-RE-MI 1 Zpěvník pro předškoláčky
DO-RE-MI 2 Zpěvník pro malé školáky DO-RE-MI 2 Zpěvník pro malé školáky
Hudební výchova 3 -- pro 3. ročník základní školy Hudební výchova 3
Hudební výchova 2 -- pro 2.ročník základní školy Hudební výchova 2
 (Médium CD)
CD Hudební výchova 2 -- pro 2.ročník základní školy CD Hudební výchova 2
 (Médium CD)
CD Hudební výchova 3 -- pro 3.ročník základní školy CD Hudební výchova 3
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

Zpíváme si s dětmi 5

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Sestavení publikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Než začnete pracovat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Maminka a tatínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Houpání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Jak šel zajíček do světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Myška a liška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

O kočičce Micce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Schovávaná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

O chaloupce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Kočičí bál . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Vláček motoráček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Zimní zásoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

U stromečku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Muzikanti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

O Honzíkovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Spánek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

Kocour muzikant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Jaro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Na dvoře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

Píšťalka v zahradě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Hodiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74


Obsah

6 Zpíváme si s dětmi

Od Jelimánka až do vodní říše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

Taneční mistři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Včelka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

Housenka kouzelnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97


Předmluva

Zpíváme si s dětmi 7

Předmluva

Vážené paní učitelky, páni učitelé a rodiče,

právě otevíráte knížku hudební výchovy, která není pouhou knihou o hudbě a zpívání. Netradiční pojetí nechce v žádném případě význam hudební výchovy snížit, ba právě naopak, chce hudbě vrátit takové místo, které jí právem náleží. Hudební výchova je sama o sobě nejpřirozenější výchovou v tom nejširším slova smyslu. Její přednosti si dnes však málokdo uvědomuje. Není třeba vyjmenovávat všechna „pro“, která jednoznačně mluví ve prospěch zpěvu a hudby, z publikace bude například na první pohled patrné, že hudební výchova nestojí osamoceně, ale velmi úzce souvisí i s dalšími výchovami:

► rozumovou,

► pohybovou,

► výtvarnou,

► dramatickou.

Souvisí tedy se vším, co člověk k plnohodnotnému životu potřebuje.

Jde o naprosto přirozenou výchovu, která je dětské duši vlastní. Bez nadsázky můžeme říci, že se jedná o takový způsob výchovy, který měl na mysli Jan Ámos Komenský – škola hrou.

Sestavení publikace

8 Zpíváme si s dětmi

Sestavení publikace Komu je kniha určena? Kniha je určena všem, kteří pracují s dětmi předškolního věku:

► učitelkám v mateřských školách,

► vychovatelkám v dětských domovech,

► pracovníkům v domovech dětí a mládeže,

► pedagogům ZUŠ,

► rodičům, prarodičům atp. Co je smyslem publikace? Publikace chce prakticky demonstrovat a poradit, jak se naučit pracovat s hudebním materiálem. Co je obsahem publikace? Kniha obsahuje písňový materiál s konkrétní náměty; pohybovými a rytmickými činnostmi. Řazení činností Písňový materiál je uspořádán dle obtížnosti (hlasový rozsah, melodická obtížnost písní).

Než začnete pracovat

Zpíváme si s dětmi 9

Než začnete pracovat

Publikace není pouhým klasickým zpěvníkem. Lidové, ale i umělé písně, které najdete vždy v záhlaví kapitoly, jsou doplněny pohybovými a rytmickými činnostmi. Lidové písně v hudebních začátcích převažují, jsou přirozenou hudební průpravou. Lidová píseň má jednoduchou melodiku i rytmus, které jsou v začátcích muzicírování nepostradatelné. Umělé písně tuto přednost většinou postrádají.

Po písni a jejím rytmickém či pohybovém doprovodu je v kapitole zařazena říkanka – báseň, která současně s obsahem písně slouží k motivaci dětí nebo jí je využito k rytmické výchově.

Další místo v kapitole zaujímá mluvené slovo (vyprávění – pohádka), které je protknuto různými úkoly z hudební výchovy. Jde například o rozpoznávání zvuků, práci s dynamikou, výškou a barvou tónů, ale i o hlasovou výchovu (nazvučení tónu pomocí slabik či slov začínajících např. hláskou „m“ – mňau), rozvoj řeči a motoriky atp.

Všechny činnosti jsou řazeny postupně od nejjednodušších po složitější.

Mluvené slovo je nadstandardní nabídkou důležitou pro ty, kteří si s hudební výchovou nevědí rady, a využitelnou i pro ty, kteří mají již svůj osobitý styl práce, ale hledají i jiné přístupy a nesetrvávají v zaběhnutých stylech.

Díky této publikaci dojdeme k jednoznačnému závěru – k možnosti tzv. globální výchovy dětí. Jedná se o takový styl práce, u kterého není zapotřebí dělit výchovné činnosti po tzv. složkách. Plně totiž postačí dobře vedená hudební výchova! Náměty uvedené v jednotlivých kapitolách se dají různě rozšiřovat, kombinovat, pozměňovat, ale i spojovat s nehudebními činnostmi. V rukou různých pedagogů bude mít tedy publikace vždy jiný charakter. Každému vyhovuje jiný styl, skupiny dětí jsou různě vnímavé

Než začnete pracovat

10 Zpíváme si s dětmi atp. Jednotlivé kapitoly tvoří uzavřený celek s mnoha náměty a nápady. S kapitolou lze pracovat různě dlouhou dobu. Vždy záleží na konkrétních podmínkách a dané skupině dětí.

Kniha nechce v žádném případě evokovat myšlenku, že hudba je převážně povídání. Zpěv lze totiž naučit pouze zpíváním. Písničky by měly v mateřských školách znít každý den bez zdlouhavé motivace.

Publikace slouží výchovným pracovníkům k inspiraci a zamyšlení, k rozvinutí fantazie a k podpoře vlastní tvůrčí práce.

Věřím, že mnohé slovní hříčky potěší i dospěláky, kteří s nimi dle svého úsudku „zdravě naloží“ jak ke spokojenosti své, tak i ke spokojenosti dětí. Činnosti

► Zpěv

Zpěv je doménou hudební výchovy v předškolním věku. Začíná

me se zpěvem říkadlových popěvků na kukačkové tercii. Nejvíce

využíváme tónový prostor d

1

–a

1

(nejpřirozenější poloha dětského

hlasu). Nácvik písní úzce souvisí s pohybovou výchovou.

► Pohyb

V publikaci je pohyb spojován s deklamací říkadel a zpěvem. Zpěv

písní doprovázíme jednoduchými krokovými variacemi, pohybem vyja

dřujeme obsah písně či básně. V pohybových činnostech se věnujeme

i improvizovanému pohybu (souvislost s dramatickou výchovou).

► Rytmus

Rytmus je podstatnou součástí hudební výchovy v předškolním

věku. Rytmické cítění dětí rozvíjíme pomocí přednesu říkadel, hry

na tělo, posléze i na rytmické, lehko ovladatelné nástroje.

Poznámka na okraj: Publikace v mnohých ohledech počítá se základními znalostmi metodiky hudební výchovy.

Maminka a tatínek

Zpíváme si s dětmi 11

Maminka a tatínek

>> Moje maminka je tou nejlepší maminkou na světě. Pořád se usmívá a zpívá a zpívá. Nikdo nemá takovou maminku jako já. A tatínek? I když je velký, přece si se mnou hraje. Vozí mě na tříkolce, nosí mě na ramenou a umí říkat pěkné říkanky. Znáte třeba tuhle? <<

Paci, paci

Paci, paci, pacičky!

Táta koupil botičky

a maminka pásek

za myší ocásek.

>> Nebo se vám, děti, líbí více tato říkanka? <<

Dupy, dup

Táta dupe: dupy dup

Máma cupe: cupy, cup

Babka šlape: šlapy, šlap

Děda klape: klapy, klap

Vnouček ťape: ťapy, ťap.

Maminka a tatínek

12 Zpíváme si s dětmi

(Při deklamaci napodobujeme odlišné typy chůze. Starší děti mohou hrát na dětské rytmické nástroje. Ke slovu „dup“ zvolíme například hru bubínku.)

>> Mně se ale stejně nejvíce líbí říkanka o ševci. <<

Šiju boty

Šiju boty

do roboty,

nemám chleba

ani sejra,

kočka mně to

všechno snědla –

udělala kšc do mlejna.

(Při přednášení otáčíme, motáme rukama. Na slovo „kšc“ rozpřáhneme paže. Na slova „do mlejna“ dáme paže k hrudníku, jakoby se schoulíme.)

Houpání

Zpíváme si s dětmi 13

Houpání

Houpy, houpy

>> Děti, houpaly jste se už někdy na houpačce? Třeba na té, která vypadá jako lodička? Když v ní sedíte, jste jako námořníci na lodi. Houpáte se zepředu dozadu a zase nazpátek a tak pořád dokola. Zkusme se teď pohoupat bez houpačky. <<

(Lehneme si na záda, rukama se chytíme za kolena a přenášením váhy zepředu dozadu se snažíme kolébat.)

>> Houpáním se uspávají malé děti. Maminka je houpá v náručí nebo v kočárku a přitom pěkně zpívá. <<

(Zpíváme písničku Houpy, houpy.)

>> Děti, vezměte si každý svoji nejoblíbenější hračku a pojďte ji společně se mnou pohoupat a uspat. <<

(Píseň Houpy, houpy zpíváme několikrát za sebou. K našemu zpěvu se děti přidávají postupně. Všechny děti přitom kolébají svoji hračku. Ukolébavku zpíváme jemně, tiše, monotónně.)

Houpání

14 Zpíváme si s dětmi

>> Děti, všimly jste si, o jakém zvířátku jsme v písničce zpívaly? Správně, o kočičce. A poznaly byste kočičku podle jejího hlasu? Dělá bú, mú, nebo snad mééé? Že ne?! Jak tedy kočička dělá? Správně, kočička mňouká. Při mňoukání se navíc protahuje. Pojďme si vyzkoušet, jak takové kočičí mňoukání a protahování vypadá. <<

(Zkusíme, jak kočička mňouká a jak se protahuje „kočičím hřbetem“.)

>> Představte si, děti, že kočička naši písničku zná. Prozpěvuje si ji ale svojí kočičí řečí. Poslechněte si jak. <<

(Melodii písničky zazpíváme na slabiku mňau.)

>> Že byste si to kočičí zpívání chtěly vyzkoušet? No prosím, můžeme začít. <<

Mňau, mňau

>> V naší písničce jedla kočka kroupy. Děti, víte ale, na čem si kočička opravdu nejvíc pochutná? Je to bílé, sladké a teče to. Výborně, kočička má opravdu nejraději mlíčko. Aby se mohla mlíčka napít, musí mít však hodně hbitý jazýček. Zkusme, jak musí být takový kočičí jazýček hbitý. <<

(Podle fantazie pohybujeme jazykem – napodobujeme kočičku.)

>> Kočička má vysoký hlásek. Myslíte si, že by jí slušelo i tohle mňoukání? <<

(Zamňoukáme v hluboké poloze.)

>> Určitě ne, viďte! Představte si, že byste najednou začaly mluvit hlasem svého tatínka. To by bylo divné! Ještě že se to nikdy nestane. Jedině tak ve snu, jestli vás uspí naše houpání. <<

Jak šel zajíček do světa

Zpíváme si s dětmi 15

Jak šel zajíček do světa

Zajíček

Zajíčku v políčku, copak to jíš?

Travičku, hošíčku, však ty to víš. Pohybový doprovod

► První část písničky – na každou první dobu v taktu pokrčíme nohy

v kolenou.

► Druhá část písničky – běháme na místě.

>> Zajíček ušáček seděl ve své jamce úplně sám. Bylo mu tak smutno, že se rozhodl vydat do světa a najít si nové kamarády. Na pasece u lesa potkal kravičku s malým telátkem. „Bú, bú,“ pozdravila kravička. „Mú, mú,“ pozdravilo telátko. „Kampak jdeš, zajíčku?“ zeptala se kráva hlubokým, ale přátelským hlasem. „Jdu se podívat do světa, kravičko,“ odpověděl zajíc. Telátko bylo také zvědavé. Zeptalo se: „Zajíčku v lesíčku, copak děláš?“ A zajíček odpověděl: „Nejraději běhám, telátko.“ <<

(S dětmi předvedeme hlas kravičky i telátka.)

+


Jak šel zajíček do světa

16 Zpíváme si s dětmi

>> Zajíc šel dál, až přišel k hájovně. Svým štěkotem ho z dálky vítali pes a malé štěňátko. „Haf, haf, kampak jdeš, zajíčku?“ ptá se pes. „Jdu se podívat, jak to vypadá ve světě, pejsku.“ Štěňátko bylo také zvědavé, a tak pěkně zanotovalo. <<

>> „Zajíčku v lesíčku, copak děláš?“ Zajíček odpověděl: „Moc rád skáču, štěňátko,“ a pokračoval dál ve své cestě. Nohy už ho pořádně bolely, ale přesto šel dál a prozpěvoval si novou písničku. <<

(Zpíváme první sloku písničky Zajíček.)

>> Jak tak zajíc jde a zpívá, ocitne se na kraji vesnice. U prvního domku se zastaví. Vidí kočku s koťátkem. „Či čííííí, či číííí,“ volá na kočičku. Děti, zavolejte také Micku. „Mňau, mňau. Kampak jdeš, zajíčku ušáčku?“ ptá se kočička svou kočičí řečí. „Jdu do světa, ale tlapky už mě pořádně bolí, je mi zima a blíží se noc. Kočičko, nevíš, kde bych mohl přespat?“ Micka se zamyslela, podívala se na své koťátko a už ví, kam zajíčka poslat. Zajíčku, obejdi náš domek. Až uvidíš pole, rozhlédni se, zavětři čumáčkem a hned budeš vědět, kam jít.“ Zajíček se víc neptal a radu kočky Micky poslechl. <<

(S dětmi vyzkoušíme, jak zajíček větří – čicháme nosem.)

>> Za domkem, na poli se zajíček nadechl, zavětřil, zapanáčkoval a už pelášil. Že nevíte, kam doběhl? No přece do zaječí jamky k smutné zaječici, která také hledala kamaráda. <<

Myška a liška

Zpíváme si s dětmi 17

Myška a liška

Říkadlo

Myší šeptadlo

Jiří Žáček

Myši chodí tuze tiše.

Mají tlapky jako z plyše.

(Napodobujeme chůzi myšky – vsedě se

dlaněmi střídavě dotýkáme země.)

Tiše, myši, ši, ši, ši, (Kolébáme se z jedné strany na druhou,

na pusu dáme prst.)

ať vás nikdo neslyší. (Dáme ruce na uši.)

(Říkadlo přednášíme velmi tiše, současně ho doprovázíme uvedenými

pohyby. U prvního dvouverší se snažíme o pravidelnost úhozů – nejdříve

jedné, potom druhé ruky, na každé slovo se dotkneme jedenkrát podlahy.)

Myška a liška

18 Zpíváme si s dětmi

>> Děti, dnes si zazpíváme písničku o malém hbitém zvířátku s dlouhým ocáskem – myšce a o lesní chytračce s mohutným ocasem – lišce. <<

(Obě zvířátka ukážeme dětem na obrázku. Zazpíváme písničku Říkadlo.)

>> Nejdříve se k písničce pojďte projít. Budeme představovat chůzi lišek. <<

(Zpěv písničky doprovázíme hrou na bubínek.)

(Na každý úhoz bubínku připadá jeden krok.)

>> A teď se z nás stanou myšky. Děti, víte, jak běhají malé myšky? Hrozně rychle a navíc přitom ještě piští. Pojďte si běh myšiček vyzkoušet. <<

(Předvedeme lehký běh. Při zpěvu /zpívá paní učitelka/ běhají děti drobnými krůčky. Běh doprovázíme hrou na hůlky, osminky.)

>> Malá myška, ši, ši, ši, zabloudila v lese. Bodejť by ne. Myšky přece bydlí na poli, a ne ve velkém lese. V lese se dobře vyznají chytré lišky. A jestlipak, děti, víte, kde najdeme šišky? <<

(Ukážeme obrázek šišky.)

>> V lese, nebo na poli? Správně, v lese. To se nám to ale pěkně rýmuje: liška – šiška. Pojďte si zahrát na ozvěnu. Já řeknu liška a vy po mně zopakujete liška. Já řeknu šiška a vy řeknete šiška. <<

Myška a liška

Zpíváme si s dětmi 19

Hra na ozvěnu

Paní učitelka Děti

liška liška

šiška šiška

liška – šiška liška – šiška

(Při přednášení jednotlivých slov a sousloví na každou slabiku tleskneme.)

>> Teď si zahrajeme na malé myšky a chytré lišky. <<

(Děti rozdělíme do dvou skupin. Jedna skupina představuje myšky, druhá lišky. Děti sedí na zemi.)

>> Když uslyší hrát lišky bubínek, začnou se procházet. Půjdou pěkně pomalu. Jakmile se dají do hry hůlky, začnou pobíhat myšky a lišky si sednou na zem. <<

(Hru nástrojů střídáme. Po čase si děti své úlohy vymění.)

>> Dnes jsme si hráli na myšky a lišky. Lišky i myšky mají něco společného. Vždycky před námi utečou. Kdo před námi nikam nepospíchá, je šiška. Šiška totiž nemá nožičky, zůstane ležet tam, kam spadla; tedy pokud ji liška nebo jiné lesní zvířátko neodnese. <<

Paní učitelka Děti

Paní učitelka Děti

Paní učitelka Děti




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist