načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zoner Photo Studio -- úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele - Pavel Kristián

Zoner Photo Studio -- úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele

Elektronická kniha: Zoner Photo Studio
Autor: Pavel Kristián
Podnázev: úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele

- Nestačí dobře fotografovat, digitální snímky se musí i zpracovat – a obojí se musí udělat dobře. - Zoner Photo Studio představuje mimořádný, kvalitní a komplexní program, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Zoner press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 192
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Zoner Press, 2013
ISBN: 978-80-741-3260-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nestačí dobře fotografovat, digitální snímky se musí i zpracovat – a obojí se musí udělat dobře.

Zoner Photo Studio představuje mimořádný, kvalitní a komplexní program, který uspokojí naprostou většinu požadavků fotografů na správu, zpracování, publikování a sdílení fotografií. Kniha, která by měla popsat celý tento program vyčerpávajícím způsobem, by musela čítat mnoho stovek stránek – a i v tom případě by nemusela uspokojit potřeby všech uživatelů. Tato publikace se zaměřuje pouze na několik vybraných témat: v první části obsahuje příklad základního workflow, tj. celkového postupu od stažení přes organizaci a správu snímků včetně vytvoření bezpečné zálohy.

Další část je věnována vybraným ukázkám praktických postupů úprav snímků – od jednoduchého srovnání horizontu přes použití nástrojů, jako jsou Úrovně nebo Křivky pro tonální a barevné úpravy, ať již celého snímku nebo pouze jeho části, až po různé možnosti skládání fotografií nejen pro vytváření panoramat nebo HDR snímků.

Prostor je věnován zpracování souborů RAW: na několika konkrétních příkladech se ukazují možnosti úprav snímků ve formátu RAW včetně závěrečné konverze do některého ze standardních formátů JPEG nebo TIF. Pro dosažení maximální efektivity dovoluje ZPS zpracovávat celou skupinu snímků RAW hromadně, aplikovat na ně jednotné nastavení s možností je u jednotlivých snímků ještě individuálně upravit. Celou skupinu snímků je možné zařadit do fronty a spustit jejich převod do formátu JPEG nebo TIF až ve vhodném čase, kdy se budete na počítači věnovat jiné činnosti nebo u něj ani nemusíte být.

V poslední části jsou uvedeny některé vybrané popisné a vysvětlující informace, např. vysvětlení histogramu, použití Úrovní a Křivek, které představují univerzální a účinné nástroje pro provádění velkého množství různých úprav snímků. Zařazeny jsou i ukázky prolnutí pracovní vrstvy, ať už s vloženým obrázkem nebo snímkem upraveným pomocí filtru. Publikace je zakončena popisem možností uživatelského nastavení prostředí a vlastností aplikace ZPS.

Tato publikace tvoří základ kompletu informací o Zoner Photo Studiu a v nejbližší době bude k dispozici i elektronická verze knihy.

(úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Pavel Kristián - další tituly autora:
Zoner Photo Studio 13 - svazek 1 Zoner Photo Studio 13
Zoner Photo Studio 13 - svazek 2 Zoner Photo Studio 13
Zoner Photo Studio 15 - praktický průvodce Zoner Photo Studio 15
Zoner Photo Studio 16 - úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele Zoner Photo Studio 16
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ENCYKLOPEDIE GRAFIKA A FOTOGRAFIE

Pavel Kristián

Zoner

Photo Studio

úpravy snímků a postupy

pro začínající i zkušené uživatele

j

úpravy snímků a postupy

pro začínající i zkušené uživatele


úpravy snímků a postupy

pro začínající i zkušené uživatele


Zoner Photo Studio úpravy snímků a postupy pro začínající i zkušené uživatele Autor: Pavel Kristián Copyright: © Pavel Kristián Vydáno: září 2013. Všechna práva vyhrazena. Zoner Press Katalogové číslo: ZRK1319 Zoner Press ZONER software, a.s. Nové sady 18, 602 00 Brno www.zonerpress.cz Informace, které jsou v této knize zveřejněny, mohou být chráněny jako patent. Jména produktů byla uvedena bez záruky jejich volného použití. Při tvorbě textů a vyobrazení bylo sice postupováno s maximální péčí, ale přesto nelze zcela vyloučit možnost výskytu chyb. Vydavatelé a autoři nepřebírají právní odpovědnost ani žádnou jinou záruku za použití chybných údajů a z toho vyplývajících důsledků. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být reprodukována ani distribuována žádným způsobem ani prostředkem, ani reprodukována v databázi či na jiném záznamovém prostředku či v jiném systému bez výslovného svolení vydavatele s výjimkou zveřejnění krátkých částí textu pro potřeby recenzí. Veškeré dotazy týkající se distribuce směřujte na: Zoner Press ZONER software, a.s. Nové sady 18, 602 00 Brno tel.: 532 190 883, fax: 543 257 245 e-mail: knihy@zoner.cz www.zonerpress.cz

ISBN 978-80-7413-260-5

ISBN 978-80-7413-262-9 (pdf)

ISBN 978-80-7413-263-6 (epub)

ISBN 978-80-7413-264-3 (mobi)

Poděkování a úvod

Tato publikace o  aplikaci Zoner Photo Studio není napsána tvůrci pro

gramu, ale uživatelem – vychází ze zkušeností, poznatků a  znalostí, které

jsem získal používáním, testováním i  školením tohoto produktu v  průbě

hu mnoha let.

Zoner Photo Studio dnes představuje mimořádný, kvalitní a  komplexní

program, který uspokojí naprostou většinu požadavků fotografů na  sprá

vu, zpracování, publikování a  sdílení fotografi í. Kniha, která by měla po

psat celý tento program vyčerpávajícím způsobem, by musela čítat mnoho

stovek stránek – a  i  v  tom případě by nemusela uspokojit potřeby všech

uživatelů.

Proto jsem se rozhodl připravit příručku, která by obsahovala příklad zá

kladního workfl ow, tj. celkového postupu od stažení přes organizaci a sprá

vu snímků, jejich základní úpravu až po různé možnosti publikování.

Další část publikace je věnována vybraným ukázkám praktických postu

pů úprav – od jednoduchého srovnání horizontu přes použití nástrojů jako

jsou Úrovně nebo Křivky až po vytváření panoramat nebo HDR snímků.

V poslední části jsou uvedeny některé vybrané popisné a vysvětlující in

formace, např. vysvětlení histogramu nebo zásadní možnosti uživatelského

nastavení prostředí a vlastností aplikace ZPS.

Tato publikace tvoří základ kompletu informací o  Zoner Photo Studiu.

K  dispozici je současně tištěná i  elektronická verze knihy: informace

o elektronické verzi najdete na webu vydavatelství www.zonerpress.cz nebo

www.knihyfoto.cz. Elektronická verze je postupně doplňována dalšími pu

blikacemi tematicky věnovanými vždy některé samostatné problematice:

např. tvorba panoramatických snímků, správa barev, úpravy a  retušování

portrétů a  řadě dalších. Výhodou těchto elektronických publikací je to, že

probírají dané téma komplexně a  do  větší hloubky než v  tištěných publi

kacích. A celý komplet doplňují kurzy a školení, které vydavatelství Zoner

Press pořádá; bližší informace najdete na www.fotoden.cz.

Za možnost použití fotografi í děkuji Květě a Martině Filipi, Miroslavu

Kučerovi, Pavlu Kristiánovi ml. a Blance Dudaškové. Některé ukázkové

snímky jsou ke stažení na webu vydavatelství.

Budete-li mít poznámky, připomínky nebo náměty na vylepšení dalších

publikací o ZPS, adresujte je na:

Zoner Press

ZONER soft ware, a.s.

Nové sady 18, 602 00 Brno

e-mail: knihy@zoner.cz

www.zonerpress.cz, www.knihyfoto.cz, www.fotoden.cz

Ing. Pavel Kristián


Obsah

Portrét IV – různé úpravy 87

Portrét V – kompletní úprava 88

Portrét VI – velikost úst a očí 93

Rušivé prvky a šum 94

Úprava a výměna pozadí 95

Rušivé prvky – různé techniky 102

Potlačení a zvýraznění 105

Pokročilé odstranění šumu 106

Skládání snímků 108

Vodorovné panorama 108

Svislé panorama 111

Složení expozic prolnutím 114

HDR snímky 116

HDR prolínáním expozic 116

HDR mapováním tonality 120

Zvýšení hloubky ostrosti 124

Rozložení tónů 128

Histogram 128

Kontrast 131

Úrovně 135

Kontrola histogramu 135

Nástroj Úrovně 135

Postup úpravy 138

Křivky 143

Popis okna křivek 143

Použití křivek 146

Režimy prolnutí 150

Nastavení ZPS 160

Rejstřík 189

Poděkování a úvod 2

Základní workfl ow 4

Získat snímky 4 Přidání informací 10 Hodnocení a vyřazení snímků 12 Záloha 16

RAW 18

Podporované formáty 18 Adobe DNG converter 19 Zobrazování RAW 19 Okno modulu RAW 20 Úprava sn ímků RAW 25

Srovnání a ořez snímku 44

Srovnání horizontu 44 Srovnání svislice 46 Sbíhání svislic 48 Perspektiva 50 Ořez 52

Než začneme s úpravami 54

Monitor a jeho nastavení 54 Správa barev 55

Editor 56

Zesvětlit a upravit kontrast 58 Ztmavit a upravit kontrast 62 Projasnit stíny a vyměnit oblohu 66

Barva 72

Vyvážení bílé 72 Upravit barvy 73 Úrovně pro úpravu barev 74 Posun barev 76

Portrét 78

Portrét I – pleť, pozadí a oči 78 Portrét II – oči a vady pleti 82 Portrét III – zuby 86 Základní workfl ow Základní workfl ow Předpokladem efektivního používání aplikace, jakou je Zoner Photo Studio ( ZPS), je vytvoření vhodného pracovního postupu – workfl ow.

ZPS je program, který dokáže plně uspokojit naprostou většinu potřeb každého fotografa, od  úplného začátečníka až po  profesionála. Neexistuje v  něm pouze jediný způsob, jak provést nějakou činnost, ať již jde o  stažení fotografi í do  počítače, jejich organizaci, zálohování, úpravu nebo třeba umístění do  fotogalerie na  webu – vždy máte k  dispozici několik cest, jak problém řešit. Zejména pro začínající uživatele je proto důležité, aby si osvojili nějaký jednoduchý, opakovatelný způsob, jak se ZPS pracovat. Získat snímky Prvním krokem, který musí fotograf před po užitím ZPS provést, je stáhnout soubory snímků do  počítače. Můžete to provést řadou způsobů, např. využít možnosti operačního systému, kopírovat pomocí různých aplikací, ale nejvhodnější je využití prostředků ZPS.

Připojte fotoaparát pomocí USB kabelu k  počítači (řiďte se přesně pokyny v manuálu fotoaparátu) nebo – vhodněji – vyjměte paměťovou kartu a vložte ji do  čtečky karet připojené k  počítači (obvykle nejrychlejší přenos) nebo do čtečky, která je součástí jiného zařízení, např. multifunkční tiskárny (pozor – přenos může být pomalejší).

Je jedno, zda použijete modul Import nebo příkaz Získat > Kopírovat ze zařízení z okna Správce, oběma způsoby se otevře okno Importovat. Nastavení importu Okno Importovat je rozděleno na  část s  náhledy snímků a  pravý panel, ve  kterém nastavíte vlastnosti importu. V dolní části okna jsou umístěna tlačítka pro změnu velikosti náhledů, jejich řazení a hromadný výběr a také tlačítka pro spuštění importu.

Zdroj importu

V prvním kroku je potřeba zvolit místo, odkud se budou soubory snímků importovat. Může to být připojený   Základní workfl ow fotoaparát, čtečka karet a jiné vyměnitelné médium, ale také externí nebo interní disk, případně složka na něm – import je tak možné použít univerzálně i pro kopírování snímků v rámci počítače nebo počítačové sítě.

Pokud se zdroj nerozpozná automaticky nebo chcete importovat snímky z  jiného než nabídnutého umístění, klikněte vpravo pod názvem sekce Zdroj nahoře v  pravém panelu na tlačítko Procházet, je na něm ikona se žlutou složkou. V následně otevřeném okně Vyhledat složku najděte umístění, ze kterého se mají snímky importovat.

Obvykle budete chtít získat snímky z  vybraného umístění i z případných podsložek – zaškrtněte políčko Včetně podsložek.

Pro budoucí urychlení práce můžete zaškrtnout i políčka Vyvolat Import při zapnutí zařízení nebo vložení karty a  nebo i  Automaticky kopírovat z  tohoto zařízení. Osobně tato nastavení nepoužívám, protože chci sám řídit to, odkud a kdy se budou soubory importovat.

Po  zadání cíle načte ZPS informace o  souborech, vytvoří jejich seznam a případně zobrazí i jejich miniatury. Pokud je v  místě cíle značné množství velkých souborů, může načítání náhledů trvat dlouho – osobně proto náhledy nenechávám zobrazovat. Stahuji do počítače všechny snímky a  jejich rozřazení nebo vyřazení nepoužitelných provádím až na  základě velkých náhledů v Prohlížeči nebo okně Náhled. Zobrazování miniatur vypnete v sekci Možnosti dole v pravém panelu: zrušte zaškrtnutí políčka Načítat náhledy.

Cíl importu

V sekci Cíl vyberte cílové umístění, do kterého se budou soubory přenášet. Doporučuji používat jednu složku pro import a teprve z ní soubory případně přesouvat nebo zálohovat jinam. V takovém případě postačí cílové umístění nastavit jednou a  budete je mít přednastaveno i pro následující importy. Můžete také použít tlačítko Procházet a cílovou složku vybrat v okně Vyhledat složku.

Je výhodné již při importu roztřídit soubory do vhodně zvolených složek. Můžete použít automaticky vytvářené složku: zaškrtněte políčko Vytvořit podsložky a  v  textovém poli pod ním zadejte název podsložky. Do  textového pole můžete napsat název (např. dovole- ná_2013) nebo kliknutím na černý trojúhelníček vpravo vedle pole otevřít seznam položek. Základní workfl ow

Používám import do  složek organizovaných podle data pořízení snímku s  přidaným typem souboru. Pro vytvoření takové struktury postupujte takto:

- klikněte do pole pro název podsložky a stávající text

smažte klávesou Delete;

- kliknutím na  malý trojúhelníček rozbalte seznam

použitelných položek;

- klikněte na Rok pořízení;

- v  textovém poli dopište z  klávesnice znak podtržít

ko: _ ;

- kliknutím na  malý trojúhelníček rozbalte seznam

použitelných položek;

- klikněte na Měsíc pořízení;

- v  textovém poli dopište z  klávesnice znak podtržít

ko: _ ;

- kliknutím na  malý trojúhelníček rozbalte seznam

použitelných položek;

- klikněte na Den pořízení;

- pokud bych chtěl přidat i členění podle typu soubo

ru (např. v jedné složce mít RAW a v jiné JPG) doplnil

bych v  textu další podtržítko a  v  seznamu položek

bych klikl na Přípona.

Po dokončení předpisu pro generování názvů podsložek klikněte dovnitř pole Náhled: vygeneruje se ukázka výsledné struktury složek.

Jinou variantou by mohla být složitější struktura, kde by soubory byly umístěny do  složky nazvané Dovolená, v  ní by byly podsložky podle data pořízení a  pro každé datum by se doplnily podsložky podle typu souboru. V takovém případě by se do předpisu pro názvy podsložek doplnily položky Přidat úroveň; ukázka sestaveného předpisu a náhled struktury souborů je na obrázku.

V  náhledu struktury složek můžete zrušit zatržení v  některém políčku a  snímky, které by se měly do  této složky importovat se importovat nebudou. V ukázce byl zakázán import souborů typu JPG. Všimněte si, že vedle každé složky je uveden počet souborů, které se budou importovat / počet souborů připravených k  importu ve zdroji.

Vytváříte-li si ihned při importu zálohu souborů, můžete využít políčko Vytvořit druhou kopii a pomocí tlačítka Procházet vyhledat umístění, kam se struktura složek se soubory zkopíruje.   Základní workfl ow

Názvy složek

Není vhodné nahrazovat systém informací uložených

ve snímku ( klíčová slova, název, popis a další) názvem

složky nebo souboru. Informace typu „Dovolená 2012“

patří do  metadat snímku, a nikoli pouze do názvu slož

ky, ve které je snímek uložen, a není vhodná ani pro

pojmenování souboru. Při kopírování do jiné složky

nebo při změně jména souboru se taková informace

ztratí, zatímco v  metadatech snímku zůstává zachována

a je možné s ní pracovat i v jiných aplikacích a na jiných

počítačích.

Přidání informací

V  průběhu importu můžete k  souborům doplnit alespoň dvě základní textové informace: údaje o  autorovi a  copyrightovou poznámku. Zaškrtněte odpovídající políčko a vepište údaje.

Možnosti nastavení importu

Zaškrtnutím nebo nezaškrtnutím políček můžete povolit nebo zakázat:

- Otáčení obrázků na  výšku nebo na  šířku po

dle informací uložených v  EXIF při fotografování.

Doporučuji zaškrtnout.

- Import pouze různých obrázků. Doporučuji

zaškrtnout.

- Nastavit příznak importovaného souboru na  pouze

ke čtení. Nedoporučuji zaškrtnout.

- Načítání náhledů. Při velkém počtu velkých souborů

je vhodné ponechat nezaškrtnuté.

Uložení nastavení

Klikněte na tlačítko s ikonou diskety ( Uložit nastavení). Otevře se jednoduché okno, v němž můžete zadat název pro uložené nastavení.

Toto nastavení pak můžete později vyvolat z rozbalovací nabídky Nastavení. Můžete tak mít uloženo několik nastavení importu: pro soukromé snímky, pro zakázky apod. Tlačítkem s  červeným křížkem můžete vybrané nastavení ze seznamu odstranit.

ZPS si ale bude pamatovat poslední použité nastavení, takže ho nebudete muset při každém importu obnovovat. Základní workfl ow Výběr snímků Můžete použít okno s náhledy pro výběr souborů, které se budou importovat. Jednotlivé snímky můžete do importu přidat nebo z  něj odebrat pomocí políčka k  zaškrtnutí v levém horním rohu miniatury. Dvojicí tlačítek u spodního okraje okna můžete vybrat všechny soubory nebo zrušit aktuální výběr a ponechat všechny soubory nevybrané. Počet snímků vybraných k importu / celkový počet snímků ve zdrojovém umístění je zobrazen nad těmito tlačítky a můžete ho použít k rychlé kontrole, zda máte výběr správně nastaven.

Náhledy snímků můžete seřadit buď podle názvů souborů, nebo podle data pořízení a  to sestupně nebo vzestupně. Použijte k  tomu tlačítko a  rozbalovací nabídku Seřadit dole u levého okraje okna. Náhledy můžete v určitém rozsahu zvětšit nebo zmenšit pomocí tlačítek s  ikonou lupy. Osobně nepoužívám tyto náhledy k  posouzení toho, zda snímek importovat nebo ne – importuji vše a  rozhodnutí provádím až v  prohlížeči, kde je možnost snímek detailně prohlédnout. Kopírování snímků Po nastavení všech parametrů a výběru snímků klikněte na tlačítko Kopírovat. Nepovažuji za vhodné používat tlačítko Přesunout, kterým po  importu smažete snímek ze zdrojového umístění. Kopírování jednak uchová ve zdroji snímky pro případ jakékoli havárie před vytvořením bezpečnostní kopie, dále zkracuje čas nutný pro přístup ke zdrojovému umístění a navíc považuji smazání nebo formátování karty ve fotoaparátu za bezpečnější a spolehlivější.

Podle přenosové rychlosti a  velikosti souborů bude určitou dobu trvat, než se zobrazí okno informující o  průběhu kopírování. V  tomto okně potom najdete řadu dalších informací: zdroj a  cíl kopírování, přenosovou rychlost, uplynulý a  zbývající čas na  kopírování. Průběh kopírování souborů je možné pomocí tlačítek v okně buď dočasně přerušit a poté znovu spustit, nebo zcela zrušit.

Duplicitní snímky

Může se stát, že v cílové složce bude existovat snímek se stejným názvem jako snímek importovaný. Pokud jste v možnostech importu (vpravo dole v okně Importovat)   Základní workfl ow zaškrtli Importovat obrázky, které nejsou totožné, soubor se stejným názvem se nebude importovat. V  opačném případě ZPS zobrazí okno Soubor již existuje.

V tomto okně máte možnost zvolit další pokračování, zda soubor přepsat nebo import tohoto souboru přeskočit atd. Toto nastavení můžete zadat buď pro aktuální jeden snímek, nebo pro všechny následující případy.

Zajímavou možností je rozhodnutí na  základě porovnání snímků. Tlačítkem Porovnat otevřete okno Porovnání: v něm se zobrazí oba snímky a základní údaje o  snímcích. Vypíše se i  informace, zda jsou snímky totožné, nebo se liší. Můžete si otevřít i okno s podrobnými informacemi o každém snímku. Nakonec se můžete rozhodnout pro přeskočení importu, přepsání novým snímkem nebo se pomocí tlačítka Storno vrátit do okna Soubor již existuje a zvolit jinou akci.

Dokončení kopírování

Po  skončení kopírování souborů bude ještě nějakou chvíli trvat, než proběhnou úpravy, které jste zadali při nastavení vlastností importu.

Jedná se zejména o zadané otočení snímku podle údajů v  EXIF, přiřazení textů do  EXIF, vytváření souborů záloh, přidávání souborů do katalogu nebo připojování barevného profi lu.

O  průběhu úprav vás ZPS informuje v  oknech, která vedle základní informace zobrazují i stav zpracování. V  závislosti na  velikosti souborů a  jejich počtu mohou uvedené akce trvat i  poměrně dlouho, a  pokud na  počítači současně provádíte jiné práce, může se v  záhlaví okna ZPS zobrazit zpráva, že aplikace „neodpovídá“. Nepodléhejte panice a vyčkejte, až ZPS dokončí všechny činnosti související s přenosem souborů.

Po skončení importu zobrazí ZPS okno průzkumníka s cílovou složku, do které se soubory importovaly.

Pokud je potřeba soubory ze zdrojového umístění smazat, nedělejte to ihned po skončení importu, ale počkejte, až si ověříte, že je vše v pořádku, a než si vytvoříte případnou bezpečnostní zálohu. Základní workfl ow Přidání informací Dalším krokem po importu by mělo být přidání základních informací. (Pokud to neuděláte nyní, pravděpodobně to už neuděláte nikdy.)

Informace je potřeba začít přidávat hromadně po celých skupinách. V případě zvolené ukázky jde o vystoupení skupiny historického šermu a  hudby v  Týně nad Vltavou (dovolím si udělat jim reklamu a zveřejnit kontakt na  ně: nespoléhám se na  vizitky nebo poznámky, všechny informace se snažím fotografovat).

Všem importovaným snímkům přiřadím hromadně společné informace:

- místo konání;

- popis akce;

- kontakty;

- společná klíčová slova;

- apod.

V okně Průzkumník označte právě importovanou složku. Použijte příkaz Informace > Hromadné přiřazení informací. Protože byla označena celá složka, která obsahuje další vnořené složky se soubory, zobrazí se okno s  dotazem, zda informace aplikovat i  na  vnořené složky. V tomto případě volím odpověď Ano. Základní údaje Okno Hromadné přiřazení informací obsahuje celkem 6 karet, na každé z nich jsou specifi cké informace. Aby se informace uvedené na kartě přiřadily k souboru snímku, musí být zaškrtnuto jednak políčko v  záhlaví karty, ale také případné políčko u jednotlivých položek na kartě.

Na kartě Základní údaje jsou společné informace týkající se autorství, popisu akce apod. Nevyplňuji zde ani hodnocení, ani název snímku, které budou různé pro jednotlivé snímky. Podle stylu práce by bylo možné použít barevnou značku, např. červenou pro neupravené snímky apod. Původ Na této kartě jsem na ukázku vyplnil pouze údaje o  místě vzniku snímků. Všimněte si, že musí být zaškrtnuto jak políčko v  záhlaví karty, tak i u jednotlivých položek.   Základní workfl ow Klíčová slova Klíčová slova jsou jednou z velmi důležitých informací, kterou budete využívat při vyhledávání, výběrech a  fi ltrování snímků.

Můžete využívat klíčová slova, která jsou aktuálně v  ZPS dostupná: v  seznamu klíčových slov ve  středním panelu dvojitě klikněte na vhodné klíčové slovo. Můžete slovo také jenom označit a použít tlačítko se symbolem >> pro přenesení do pole Přidat.

Kliknutím na  tlačítko >>> se do  seznamu Přidat přenese celý hierarchický strom klíčových slov (např. nejen slovo reportáž, ale také témata).

Do textového pole pod seznam dostupných klíčových slov můžete napsat nové klíčové slovo: použil jsem historický šerm a tlačítkem Přidat nové je umístil mezi dostupná klíčová slova.

Pravým kliknutím na klíčové slovo v seznamu otevřete místní nabídku, ze které lze vybrat příkazy pro změnu vlastností klíčového slova, smazat slovo nebo ho změnit v  kategorii apod. Zvolil jsem Upravit klíčové slovo a  v  následujícím okně ho zařadil pod kategorii Témata. Nakonec jsem dvojklikem zahrnul historický šerm mezi přidávaná klíčová slova. Datum a čas Na  této kartě byste mohli upravit čas a  datum pořízení snímku, případně ho posunout (např. pokud zapomenete posunout čas ve fotoaparátu při změně časového pásma apod.). Uživatelské informace Karta obsahuje celou řadu informací, kterými můžete doplnit údaje uložené v  EXIF metadatech, které fotoaparát nedokáže zaznamenat, např. údaje o  použití stativu nebo fi ltrů apod. Zde uvedené údaje jsou implementovány v ZPS a na rozdíl od EXIF nebo IPTC metadat nejsou standardně součástí jiných aplikací, ale můžete je v těchto aplikacích přečíst. Pokročilé Na  této kartě vás bude zajímat pouze políčko Zapisovat údaje pouze pokud již nejsou přítomny – při zaškrtnutí políčka se stávající informace nepřepíší novými, aktuálně zadanými. Já jsem ponechal možnost přepsat informace. Základní workfl ow Přiřazení informací Kliknutím na  tlačítko Použít se spustí zapisování informací do  metadat snímků. O průběhu operace jste informováni v otevřeném okně.

Po  přiřazení informací jsou veškeré údaje dostupné v  různých formách a  můžete je využívat nejen pro vyhledávání, fi ltrování, výběry a  jiné operace se soubory, ale také je zobrazovat a tisknout.

Informace je možné kdykoli modifi kovat, doplňovat nebo odstraňovat – opět po  vybraných skupinách, případně i pro jednotlivé snímky samostatně.

Jak vidíte na ukázkách, v prostředí Průzkumníka můžete vybrané informace zobrazit pouze tím, že kurzorem najedete na  ikonu symbolizující přítomnost informací nebo klíčových slov. Hodnocení a  vyřazení snímků Dalším krokem, který je potřeba udělat co nejrychleji, je hodnocení fotografi í a  vyřazení vadných nebo ne použitelných snímků. Volba toho, které soubory odmítnout a  vyřadit, je čistě na  rozhodnutí autora. Pro prohlížení a posuzování snímků použijte modul Prohlížeč. Hodnocení snímků V Průzkumníku otevřete složku, ve  které jsou právě importované snímky – musíte pracovat přímo se složkou s  obrázky, nemůžete přímo prohlížet obsah vnořených složek, museli byste použít např. vyhledání a  prohlížet výsledek hledání.

Kliknutím na  záložku modulu Prohlížeč přejdete do okna Prohlížeče.

Ovládání v okně Prohlížeče, stejně jako obsah a umístění záhlaví a  zápatí je defi nováno na  kartě Nastavení > Možnosti > Prohlížeč. Rozsáhlé možnosti a  práce s Prohlížečem jsou podrobně popsány v samostatné elektronické publikaci.

Postupně procházejte snímek za snímkem a přiřazujte mu základní hodnocení; je vhodné je používat v  podobě „počtu hvězdiček“, což odpovídá i  jiným aplikacím. Tedy 1 = nejhorší, 5 = nejlepší. V  této fázi doporučuji použít i  barevnou značku: černá pro snímek k  vyřazení. Hodnocení je potřeba provádět i  vzhledem k  počtu snímků rychle, nezastavovat se nad jednotlivými   Základní workfl ow snímky. Na druhou stranu je potřeba věnovat snímkům dostatečnou pozornost a prohlédnout si je i zvětšené.

Otevřete snímek a přiřaďte mu číselné hodnocení například podle tohoto schématu: 5 „hvězdiček“ přidělíte pouze výjimečnému snímku, 4 skvělému, 3 nadprůměrnému, 2 je snímek, který nebudete zveřejňovat, a  1 je bez výrazných vad, ale nevíte, co s ním, a nechcete jej smazat.

Černou značku přidělte snímkům, které mají vady, jsou neostré apod. a budete je mazat.

Pokud nevidíte nabídku hodnocení nebo barevné značky, zobrazíte je pomocí příkazu Zobrazit > Panely nástrojů. Snímky nemusíte nijak ukládat, vybrané hodnocení nebo značka se zapíší automaticky.

Pro detailní prohlédnutí použijte nástroje pro zvětšení zobrazení, případně klávesy + nebo - na numerické klávesnici. Snímky, které nejsou v  detailu dostatečně ostré a měly by být, vyřazujte.

Prvotnímu hodnocení snímku věnujte maximálně několik málo sekund.

Při hodnocení věnujte rychlou pozornost i kvalitě pozadí snímků, rušivým prvkům, nevhodným dotykům, překrývání objektů, vstupu osob do  záběru, odleskům atd., kterých jste si při fotografování ani nevšimli. Základní workfl ow Odstranění snímků Po  provedeném hodnocení snímků zavřete modul Prohlížeč a  přejděte do  Průzkumníka. Vyhledejte vadné a  nepoužitelné nebo nepotřebné snímky, kterým jste přiřadili černou barevnou značku, a odstraňte je.

ZPS vám nabízí dva dva univerzální nástroje: fi ltrování a  vyhledávání. Zásadní rozdíl mezi nimi je v tom, že fi ltrování pracuje se zobrazenými soubory, zatímco vyhledání může hledat soubory v zadaném umístění podle zadaných kritérií.

Filtrování

Filtrování je možné použít na  aktuálně zobrazené soubory. Proto je potřeba otevřít složku s importovanými soubory a  příkazem Organizovat > Filtrovat zobrazení otevřít okno Filtr.

V okně je celkem 7 karet, které dovolují vytvořit kritéria pro fi ltrování podle téměř všech údajů, které mohou být obsaženy v  metadatech snímků. V  našem případě budeme pracovat pouze s  kartou Soubor a  s  kartou Poznámky.

Karta Soubor je vždy aktivní a  je potřeba na  ní zadat masku pro název souboru. Pokud se má fi ltr aplikovat na  všechny soubory, zadejte jako masku jména souboru *.*.

Kartu Poznámky je potřeba aktivovat zaškrtnutím políčka v  záhlaví této karty. Tím se zpřístupní všechny položky na  kartě, ale v  tomto případě je nutné nechat je všechny prázdné: můžete použít tlačítko Smazat.

U  Hodnocení nastavte režim Nevyhledávat. U  barevných značek vyberte kliknutím políčko s černou barvou.

Je potřeba, aby všechny ostatní karty měly prázdná políčka k zaškrtnutí a byly proto při fi ltrování neaktivní. Filtr aktivujete kliknutím na tlačítko OK.

V okně Průzkumník zůstanou zobrazené pouze soubory, které vyhovují podmínce fi ltru. Nahoře, pod panely nástrojů si na obrázku všimněte, že je tam zobrazena informace o  tom, že Je aktivní fi ltr zobrazení. Vedle tohoto textu je tlačítko, které vám umožní změnit nastavení fi ltru a tlačítko, kterým můžete fi ltr vypnout.

Nyní postačí klávesovou zkratkou Ctrl + A  vybrat všechny zobrazené soubory a klávesou Delete nebo příkazem z místní nabídky Smazat vybrané soubory odstranit. Pozor – tato akce je nevratná.   Základní workfl ow

Vyhledání

Hledání můžete směrovat na  libovolné zadané umístění. Označte proto v  okně Navigátor celou složku Dovolená, do  které se ukládaly soubory při importu. Příkazem Organizovat > Najít otevřete okno Najít.

V okně je celkem 7 karet, které dovolují vytvořit kritéria pro fi ltrování podle téměř všech údajů, které mohou být obsaženy v  metadatech snímků. V  našem případě budeme pracovat pouze s  kartou Soubor a  s  kartou Poznámky.

Karta Soubor je vždy aktivní a  je potřeba na  ní zadat masku pro název souboru a zadat místo hledání. Pokud se má fi ltr aplikovat na  všechny soubory, zadejte jako masku jména souboru *.*. Místo hledání můžete vybrat tlačítkem Procházet, přednastavena je aktuálně v  okně Průzkumník zobrazovaná složka.

Kartu Poznámky je potřeba aktivovat zaškrtnutím políčka v záhlaví této karty. Tím se zpřístupní všechny položky na  kartě, ale v  tomto případě je nutné nechat je všechny prázdné: můžete použít tlačítko Smazat.

U Hodnocení nastavte režim Nevyhledávat. U  barevných značek vyberte kliknutím políčko s černou barvou.

Je potřeba, aby všechny ostatní karty měly prázdná políčka k  zaškrtnutí a  byly proto při vyhledávání neaktivní. Vyhledání aktivujete kliknutím na tlačítko OK.

V  okně Průzkumník se zobrazí dočasná složka hledání se soubory, které odpovídají podmínkám zadaným v okně Najít.

Nyní postačí klávesovou zkratkou Ctrl + A  vybrat všechny zobrazené soubory a klávesou Delete nebo příkazem z místní nabídky Smazat vybrané soubory odstranit. Pozor – tato akce je nevratná.

Poznámka: V  obou případech se před odstraněním souborů zobrazí okno se seznamem souborů, které jsou určeny ke  smazání. Můžete zde ještě změnou zatržení u  jednotlivých souborů smazání zrušit. Všimněte si také, že v ukázce se v případě souborů RAW ve shodě s nastavením položky Nastavení > Možnosti > Ostatní > Přesouvat a mazat s obrázky i  doprovodné soubory nebo podle nastavení, které provedete přímo v okně Odstranit, smažou z počítače i doprovodné soubory, zde např. XMP. Základní workfl ow Záloha Alespoň důležité snímky byste měli mít uloženy na dvou místech. Pokud fotografujete na zakázku, je to dokonce nezbytné. Vytvoření zálohy Je možné vytvářet zálohu ihned při importu souborů, můžete ji ale vytvořit i dodatečně. I  když zálohu vytvoříte, v  průběhu času, po konverzi RAW do  JPG nebo TIF souborů, po úpravách a změnách obrázků bude nutné zálohu aktualizovat.

ZPS poskytuje možnost zálohování pomocí příkazu Organizovat > Synchronizovat složky v okně Správce. Tímto způsobem se kopíruje skutečný obsah složky, tj. v  případě kopírování např. alba se do  cílové složky zkopírují pouze odkazy na  soubory a nikoli samotné soubory. Výběr zdrojové a cílové složky Tlačítky Procházet vyberete zdrojovou i  cílovou složku. Synchronizace dovoluje pracovat i s vnořenými složkami, takže na kopii celého stromu složek postačí vybrat jako cílovou pouze kořenovou složku celé větve. Vybraná struktura složek se přenese do cílového umístění. Připomínám, že pro bezpečnou zálohu je potřebné umístit obě kopie na  různé fyzické disky, nejlépe na  jiné místo mimo počítač, např. externí disk nebo síťové úložiště. Tímto způsobem nelze zálohovat na  disky CD/DVD, je však možné použít např. paměti typu fl ash disk. Metoda synchronizace Pro synchronizaci můžete ze seznamu Metoda synchronizace vybrat jednu ze tří možností:

- Symetricky: synchronizace proběhne oboustranně

a  cílová i  zdrojová složka budou mít stejný obsah.

Žádný soubor nebude smazán. Přednost bude mít


17   Základní workfl ow

novější soubor, který bude bude kopí

rován místo staršího souboru.

- Asymetricky: do cílových složek se pře

nese vše, co obsahují zdrojové složky.

Pokud jsou v  cílových složkách před

přenosem i  jiné soubory, budou za

chovány, ale nebudou se kopírovat do

cílového umístění.

- Asymetricky s  mazáním v  cíli: přenesou

se všechny soubory ze zdrojových slo

žek a soubory, které nejsou ve zdrojo

vém umístění, budou z cílových složek

odstraněny (zobrazí se se symbolem x

v červeném poli).

Kliknutím na tlačítko Porovnat se aktu

alizuje seznam souborů, které se budou synchronizovat i operace, které se s nimi budou provádět.

Při synchronizaci se kopírují soubo

ry, které na druhé straně nejsou (v závislosti na metodě synchronizace) a  soubory změněné. Stejné soubory se nekopírují. Počty kopírovaných souborů i  odstraňovaných souborů se zobrazí ve stavovém řádku dole v okně.

Kliknutím na políčko ve sloupci Operace můžete in

dividuálně změnit činnost, která se má s konkrétním souborem provést. Postupným klikáním na barevné políčko procházíte mezi operacemi, které jsou při zvolené metodě synchronizace dostupné. Při asymetrické operaci s mazáním v cíli můžete např. změnit operaci smazání souboru v cílové složce na kopírování do zdrojové složky.

Samotná synchronizace se spustí tlačítkem

Synchronizovat. Pokročilá nastavení synchronizace Tlačítkem Pokročilá nastavení můžete vybrat formáty souborů, které budou zahrnuty do synchronizace. Můžete např. vybrat pouze formáty RAW nebo soubory vyhovující určité masce názvu. Pokud např. budete označovat pracovní kopie při úpravách příponou názvu např. _prac, můžete je vypustit ze synchronizace zadáním *_prac*.* v poli Kromě.

Poznámka: Zatržením políčka Porovnávat obsah souborů se

provede skutečně porovnání bajt po bajtu a ne pouze na zákla

dě názvu a data a času vytvoření a úpravy souborů. Tato vol

ba bude znamenat výrazné prodloužení běhu synchronizace.


18 RAW  R A W Zpracování souborů RAW je dnes již nezbytnou součástí každé aplikace, která se zabývá správou nebo úpravami fotografi í. ZPS umožňuje soubory RAW stáhnout z  fotoaparátu, prohlížet je, pracovat s jejich metadaty, měnit a doplňovat je a samozřejmě upravovat a ukládat je jako soubory ve standardních bitmapových formátech.

Zoner Press vydal knihu, která se soubory RAW spe

ciálně zabývá: RAW – digitální fotografi e v  Camera Raw a  Photoshop CS4. Kniha sice ukazuje možnosti zpracování RAW ve  Photoshopu, ale obsahuje velké množství obecně platných informací, které vysvětlují vše, co fotograf o  souborech RAW potřebuje vědět, ať již pracuje s kteroukoliv aplikací pro správu a úpravu fotografi í.

Podporované formáty

ZPS přímo podporuje zobrazování a zpracování velkého množství různých

formátů RAW. V případě, že by se objevil formát, který není přímo aplika

cí ZPS podporován, zobrazí se při pokusu pracovat s tímto formátem okno

s upozorněním, že formát není podporován.

V takovém případě je vhodné obrátit se na technickou podporu ZPS

(přímo z aplikace ZPS pomocí Nápověda > Kontaktovat technickou podpo

ru). Pro konverzi nepodporovaného formátu je samozřejmě možné použít

buď aplikaci dodanou s fotoaparátem nebo využít volně dostupný program

Adobe DNG converter.exe.

V případě, že budete chtít v modulu RAW upravovat i soubory standard

ních bitmapových formátů ( JPG, TIF apod.) je nutné to povolit na kar

tě Nastavení > Možnosti > Formát RAW zatržením položky Povolit zpracování

všech bitmapových souborů v Raw konvertoru. RAW Adobe DNG Converter Pro stažení aplikace Adobe DNG Converter pro konverzi formátů RAW do standardizovaného formátu DNG (přímo ho podporují Windows od verze 7) ze stránek Adobe můžete použít odkaz uvedený na stránkách www.zoner.cz/down- load nebo použijte vyhledávač pro Adobe DNG Converter). Po instalaci programu je potřeba v okně Nastavení > Možnosti > Formát RAW v položce Konvertor RAW formátů na DNG vyhledat jeho umístění na pevném disku. Nejprve zaškrtněte políčko Používat pro načítání RAW Adobe DNG Konvertor. Poté klikněte vedle položky na ikonu Procházet (žlutá složka) a vyhledejte umístění programu na pevném disku. Standardně se aplikace instaluje do složky C:Program FilesAdobe, případně pro 64bitový systém Windows do složky C: Program Files (x86)Adobe.

Poznámka: Aplikaci Adobe DNG Converter je možné použít i samostatně a lze ji využít pro jednorázovou konverzi celé složky s RAW soubory na formát DNG. Protože ZPS dokáže formát DNG přímo zpracovat, odpadne po tomto jednorázovém převodu nutnost používat Adobe DNG Converter v ZPS.

Poznámka: Pokud bude zaškrtnuto políčko Při konverzi do DNG převést na lineární obraz na kartě Nastavení > Možnosti > Formát RAW, bude RAW interpolován v  rámci převodu do DNG, v opačném případě je možné to provést v rámci modulu RAW knihovnami, kterými disponuje ZPS. Zobrazování RAW Jak ukazuje obrázek, může se zobrazení RAW v různých částech aplikace lišit – zde je na pruhu náhledů RAW v podobě, která odpovídá stavu při fotografování. Okno Náhled zobrazuje RAW v podobě, která odpovídá nastavení v modulu RAW. Na tuto příručku je problematika zobrazování RAW v ZPS příliš obsažná, RAW  a  proto se zaměříme pouze na rozhodující informace.

V zásadě je zapotřebí se rozhodnout

mezi rychlostí a věrností. V případě, že vám záleží na rychlosti načítání a zobrazování, zvolte na kartě Nastavení > Možnosti > Formát RAW:

- zaškrtněte Zobrazovat velké náhledy

místo obrázku v plném rozlišení;

- v seznamu Upřednostňovaný způsob

zpracování RAW souborů mimo modul

RAW vyberte Shoda se zpracováním vý

robce ( WIC kodek);

- u položky DCRaw vyberte u nastave

ní Kvalita interpolace hodnotu Nízká

(bilineární).

Pokud vám záleží na věrnosti zobraze

ní a oželíte rychlost zobrazování, použijte odlišné nastavení:

- políčko Zobrazovat velké náhledy mís

to obrázku v plném rozlišení ponechejte

nezaškrtnuté;

- v seznamu Upřednostňovaný způsob zpracování RAW

souborů mimo modul RAW vyberte Shoda se zpracová

ním v RAW modulu;

- u položky DCRaw vyberte u nastavení Kvalita interpo

lace hodnotu Vysoká (AHD interpolace).

Windows od verze Vista podporuje zobrazování for

mátu DNG, pro zobrazení ostatních formátů RAW je nutný tzv. WIC – Windows Imaging Codec, kodek pro zobrazování ve Windows. Pokud není možné zobrazit RAW soubor, např. v okně Průzkumník Windows jako náhled nebo střední a větší ikony, nepodporuje Windows tento formát přímo. Máte ale možnost stáhnout si příslušný kodek ze stránek výrobce fotoaparátu (nebo dodavatelů třetích stran) a do systému ho doinstalovat. Okno modulu RAW Okno je rozděleno na několik základních částí, které budou dále podrobněji popsány. RAW Náhledy V  levém sloupci okna modulu RAW jsou náhledy všech souborů, které jste pro otevření v konvertoru RAW vybrali a v okně Průzkumník označili. V  případě, že jste modul RAW otevřeli z  okna Prohlížeč nebo Editor, bude konvertor RAW připraven pro práci s  obrázkem, který jste měli aktuálně v Prohlížeči nebo Editoru otevřený. Pokud jste do  modulu RAW přešli z  okna Správce, zobrazí se v  levém panelu všechny vybrané soubory.

Jestliže nebyl vybrán žádný soubor, zob

razí se okno s informací, že není vybrán žádný kompatibilní soubor. Totéž platí i  pro případ, že je aktivní okno Náhled. V okně Náhled bude vždy zobrazen nějaký snímek a to i  v případě, že žádný snímek není vybrán: zobrazí se náhled prvního snímku nebo náhled dříve vybraného snímku apod.

Skutečnost, že se obrázek jako náhled

zobrazí v levém sloupci náhledů, ještě neznamená, že bude možné ho v konvertoru upravit. V případě, že se pokusíte obrázek vybrat kliknutím myší a  zobrazí se okno s informací, že formát souboru není podporován, pokoušíte se otevřít jiný formát RAW než přímo podporované formáty.

V  takovém případě je nutné po užít

Adobe DNG Converter a  v  okně Nastavení > Možnosti v  sekci Formát RAW uvést cestu k  tomuto programu, jak bylo popsáno již dříve.

Pokud je u náhledu zobrazena ikona ozubeného kolečka, zna

mená to, že soubor byl již upraven a nastavení, se kterými byl fotografován, byla změněna.

Pokud budete kopírovat nebo přenášet RAW soubor do  jiné

ho umístění, nezapomeňte na  přidružený soubor metadat ( XMP); v prostředí aplikace ZPS ale můžete nechat tuto práci na  ZPS – v okně Nastavení > Možnosti > Ostatní zaškrtněte políčko Přesouvat a  mazat s  obrázky i  doprovodné soubory. POZOR – toto nastavení je funkční pouze pro operace se soubory prováděné v rámci ZPS, nikoli v jiných aplikacích, např. v Průzkumníku Windows.

Historie

Pod panelem s  náhledy na  levé straně okna je umístěn panel

Historie. V  něm se zobrazí všechny úpravy, které jsou pro sou

bor RAW k dispozici. Nejedná se pouze o úpravy a změny, které

jste právě na  obrázku v modulu RAW provedli, jsou sem zahr

nuta i  nastavení, která jste se snímkem uložili dříve a  která jsou

zapsána v tzv. přidruženém souboru typu XMP a můžete je tedy

zpětně zjistit.

V okně Historie se můžete vracet a tím aktivovat nebo deaktivo

vat některá nastavení, pouze ale sekvenčně od počátečního nasta

vení Výchozí. Jakmile se v rámci Historie vrátíte zpět a provedete

změnu u některého dřívějšího nastavení, všechna následující na

stavení se zruší. RAW 

Nabídky modulu RAW

Nabídka Soubor obsahuje:

- Předcházející/Následující soubor : Přechází mezi sou

bory zobrazenými v panelu náhledů. - Přidat soubory ze složky : Otevře okno Vyhledat složku

se stromovou strukturou složek. Všechny soubory,

které je možné upravovat v konvertoru RAW, se při

dají do seznamu v panelu náhledů. - Přidat do  fronty : Zařadí aktuálně vybraný snímek

do  fronty na  vyvolání. Pokud pomocí kliknutí na ná

hledy snímků s  klávesami Ctrl nebo Shift označíte

více snímků, do fronty na vyvolání se přidají všech

ny označené snímky. - Vyvolat : Vyvolá pouze aktuálně vybraný snímek

(zobrazený v hlavním okně). Vyvolaný snímek bude

uložen ve  formátu podle nastavení Formát a  cesta

v pravém panelu. - Vyvolat do Editoru : Funguje stejně jako příkaz Vyvolat,

soubor se však neuloží na disk, ale otevře se v Editoru

pro další úpravy. - Smazat soubor : Pozor – odstraní soubor (včetně do

provodného XMP) z  disku! Tento příkaz není ekvi

valentem příkazu Odstranit ze seznamu z  kontextové

nabídky, který uloží nastavení do  XMP souboru, od

straní snímek ze seznamu náhledů, ale vlastní RAW

soubor ponechá na  disku. Jako varování před likvi

dací souboru (včetně přidruženého XMP souboru

metadat) se zobrazí okno, které vám poskytne mož

nost akci odvolat. - Zavřít : Ukončí práci v modulu RAW.

Nabídka Upravit obsahuje příkazy:

- Otočit vlevo/ Otočit vpravo : Otočí snímek o  90° v  za

daném směru. - Ořez : Aktivuje nástroj Ořez a  rozbalovací nabíd ku

formátů v  pruhu nástrojů. Pro únik z  nastavené

ho režimu Ořez bez oříznutí nepo užívejte opětov

né kliknutí na tlačítko Ořez ani příkaz Upravit > Ořez:

oba způsoby vedou k oříznutí. Nepoužívejte ani klá

vesu Esc – tím byste okno konvertoru RAW zavřeli.

Je možné zvolit formát Volný a vybrat celý snímek

(nebo z místní nabídky po pravém kliknutí na obrá

zek zvolit Vybrat vše) a  provést „oříznutí“ na  plnou,

původní velikost. RAW

Pokud už se stane a snímek nevhodně oříznete,

opětovným použitím nástroje (nebo příkazu) pro

oříznutí se vrátíte k  zobrazení celého snímku s rá

mečkem ořezu. Můžete také použít panel Historie

a vrátit se o krok zpět.

Oříznutí snímku v  konvertoru RAW může mít

svůj smysl (odstraní se data, která mohou ovlivnit

některá nastavení), ale oříznutí až vyvolaného ob

rázku v Editoru je komfortnější a  přesnější, při oře

zu v RAW zase máte možnost ručně obrázek natočit

tažením za linku v kruhu uprostřed výběru. Ořez

má vliv pouze na vyvolaný snímek, původní soubor

RAW zůstane samozřejmě beze změny a  kdykoli je

možné ho oříznout jinak nebo oříznutí zrušit.

Osobně nedoporučuji oříznutí v modulu RAW

používat.

Nabídka Nastavení obsahuje příkazy:

- Kopírovat do schránky : Otevře okno, ve kterém může

te vybrat položky aktuálního nastavení, které chcete

kopírovat, a uloží je do schránky.

V  okně Nastavení ponechejte zaškrtnutá ta nasta

vení, která chcete uložit pro následné použi tí na jiné

snímky, nebo zaškrtnutí kliknutím zrušte. - Vložit ze schránky pro všechny vybrané : Označte klik

nutím jeden, případně s  využitím kláves Ctrl nebo

Shift více souborů v panelu náhledů. Příkazem Vložit

ze schránky... přidáte nastavení konverze, které bylo

do  schránky uloženo příkazem Kopírovat do  schrán

ky, ke  všem vybraným souborům. Místo příkazu

můžete použít i  položku místní nabídky (zobrazí se

po pravém kliknutí na soubor nebo označenou sku

pinu souborů). - Aktuální nastavení pro všechny vybrané : Funguje jako

předchozí příkaz, ale k snímkům vybraným v panelu

náhledů (abyste nezměnili zobrazený snímek, mu

síte další snímky označit kliknutím s klávesou Ctrl

nebo celou skupinu s klávesou Shift) přidá nastavení

podle aktuálně zobrazeného snímku. - Nastavit aktuální nastavení jako výchozí : Úpravy pro

snímek, který je právě zobrazen, se použijí jako

< Výchozí>. Toto nastavení ovlivní snímky, které

při přidání do  seznamu souborů v  panelu náhle

dů na  levé straně nemají přiřazeny žádné úpravy. RAW  Ovlivní to i  ty snímky, které v  okamžiku použití příkazu používají výchozí nastavení – v  panelu Historie mají nastavení Výchozí.

- Obnovit výchozí nastavení : V případě, že bylo změněno Výchozí

nastavení pomocí předchozího příkazu, budou všechny parametry vráceny na původní standardní hodnoty (např. Expozice na  0, Vyrovnání bílé na Výchozí, tj. podle záznamu ve  snímku, atd.).

To, že vrátíte hodnoty parametrů úprav do jejich původního

stavu, neznamená, že se automaticky změní úprava aktuálně zobrazeného snímku. Museli byste mu tyto hodnoty přiřadit výběrem položky <Výchozí> ze seznamu Nastavení. Změní se ale nastavení všech snímků, které jsou zahrnuty v seznamu na levém panelu, které mají v seznamu Historie pouze nastavení Výchozí.

Pokud chcete změnit nastavení i jiných snímků na hodnotu

Výchozí, označte je a  použijte položku Vložit výchozí nastavení z místní nabídky po pravém kliknutí myši na náhled snímku nebo použijte nabídku Nastavení > Výchozí nastavení pro všechny vybrané. Naopak – bez ohledu na to, kolik souborů je označeno, položkou <Výchozí> z  rozbalovací nabídky Nastavení, kterou najdete v pruhu nástrojů, upravíte nastavení pouze aktuálně zobrazenému snímku.

Nabídka Fronta obsahuje příkazy:

- Přidat vybrané do fronty : Označené obrázky se zařadí do fron

ty na  dávkové zpracování (zpracování spustíte buď příkazem Fronta > Zpracovávat, tlačítkem Zpracovávat v  liště nástrojů nebo tlačítkem Vyvolat dole v pravém panelu).

- Přidat všechny do  fronty : Ozna čí všechny soubory v  seznamu

jako přidané do fronty na vyvolání.

- Odstranit vybrané z  fronty : Vy brané soubory budou z  fronty

odebrány, ikona „fronty“ souborů z horního levého rohu náhledu zmizí.

- Zpracovávat : Zapne postupné zpracování souborů zařaze

ných do fronty s jejich individuálními nastaveními a ukládá je do složky, ve formátu a pod názvem, které byly zadány v sekci Formát a cesta – je to poslední nastavení na záložce Globální nastavení (nebo Všechna nastavení).

Zadání těchto parametrů je globální, vztahuje se tedy na ce

lou skupinu souborů najednou přidávaných do fronty. Je možné je individuálně měnit, ale vždy je potřeba soubor (nebo skupinu souborů) znovu do fronty přidat.

POZOR: Příkaz Zpracovávat funguje jako vypínač – pokud

je zapnutý, bude zpracovávat soubory ihned, jakmile je přidá

te do  fronty. Stejně tak funguje i  tlačítko Zpracovávat na  liš

tě nástrojů. Pokud chcete zpracování odložit, musí být příkaz

(nebo tlačítko) ve  stavu „vypnuto“; jakmile snímky upra

víte a  přidáte do  fronty, snímky se začnou vyvolávat jakmi

le zapnete zpracovávání. Tento režim zpracování souborů

ve frontě ale zůstane zapnutý, a jakmile přidáte do fronty další

soubor, bude bez prodlení zpracován. Pokud nechcete snímky

vyvolávat okamžitě, musíte příkaz (nebo tlačítko) Zpracovávat

vypnout. Příkaz i tlačítko jsou propojené, takže zapnutí nebo

vypnutí jednoho se projeví i na druhém.

Nabídka Zobrazit obsahuje možnosti:

- Levý panel / Pravý panel : Dovolí skrýt nebo zobrazit levý pa

nel s náhledy snímků a historií úprav, respektive pravý panel

s parametry úprav a konverze. Totéž můžete udělat kliknutím

na malý šedý trojúhelníček uprostřed u levého nebo pravého

okraje okna modulu RAW.

- Zvětšit / Zmenšit / Normální velikost / Vsadit celý : Na stavuje různé

velikosti zobrazení obrázků. Tytéž možnosti máte k dispozici

i jako tlačítka v sekci Měřítko na panelu nástrojů.

- Ořezové značky : Při použití nástroje Ořez se nabídne mož

nost zobrazení mřížky podle zlatého řezu, ve  třetinách nebo

ve  čtvrtinách či osminách obdélníka ořezu. Tuto mřížku vy

užijete nejvíce při potřebě natočit ořez, např. při skloněném

horizontu apod., kdy budete moci některou z linek mřížky

srovnat s linií na snímku.

- Přepaly : Zapne se nebo vypne zobrazování míst, kde dochá

zí ve světlech k přepalům nebo ve stínech k zalívání tmavých

míst. Obrázek přejde do  zobrazení ve  škále šedé a  kritická

místa se podle druhu přepalu vykreslí barevně. (Podrobně je

nastavení zobrazení přepalů popsáno v části „Zobrazení pře

palů a podexponovaných míst“.)

- Náhled v plném rozlišení : Standardně používá ZPS pro zobraze

ní souboru pouze čtvrtinové rozlišení snímku, které přepočte

na  velikost podle nastaveného zobrazení. Pokud zobrazuje

te snímek v  měřítku 1 : 1 a  větším, použije se plné rozlišení.

V případě, že chcete i v menším zobrazení vycházet z plného

rozlišení obrázku, použijte příkaz (nebo tlačítko na  liště ná

strojů) Náhled v plném rozlišení. RAW Úprava sn ímků RAW Úpravy snímků v modulu RAW si ukážeme na několika konkrétních komentovaných případech. RAW – ukázka 1 V první ukázce se zaměřím na jednoduchou úpravu v  podstatě bezproblémového snímku.

Než se pustíte do úprav snímku, je potřeba si ověřit, že snímek je dostatečně ostrý ve všech částech, kde by ostrý měl být. Pokud zjistíte, nejlépe v zobrazení 1:1, že snímek není dostatečně ostrý, úpravu si rozmyslete.

Vždy je potřeba snímek také zhodnotit s ohledem na jeho tonalitu a barevnost. Zcela nahoře v pravém panelu modulu RAW je okno histogramu. Histogram ukazuje rozložení jasových hodnot, případně i  jednotlivých barevných složek, v  obrázku. Kliknutím pravým tlačítkem na  histogram vyvoláte místní nabídku, ve  které můžete zvolit, co bude histogram zobrazovat: pouze rozložení jasu, nebo jasu a  všech složek barev ( červené ( R), zelené ( G) a  modré ( B)), nebo pouze všech barevných složek. Je možné nastavit i zobrazení jednotlivých barevných složek samostatně, např. zelené (G, green) složky.

Doporučuji zapnout upozornění na  přepaly; v  tomto případě, jak signalizuje výstražný trojúhelník u pravého okraje histogramu, se jedná pouze o upozornění na přepálená světla, kdy v nejsvětlejších místech obrazu vypadává kresba.

Připomínám, že histogram, a  tedy i  signalizace přepalů, se vztahuje ke  snímku převedenému na  8bitovou hloubku barev; RAW soubor však obsahuje data s mnohem vyšší hloubkou, 10, 12 i více bitů, což znamená, že signalizované přepálení nemusí zcela jednoznačně znamenat, že v  oblasti nejvyšších jasů žádné kresebné informace nejsou. V  každém případě je to ale signalizace možného nebezpečí. RAW 

Vyvážení bílé

V případě tohoto snímku bude vhodné mírně upravit tonální rozložení. Ale největším problémem je chybné vyvážení bílé. Vyvážení bílé bylo omylem nastaveno na žárovku, proto je snímek výrazně laděn do modra. V  případě formátu JPEG by náprava byla obtížná (a  v  některých případech, jako jsou pleťové barvy) v podstatě nemožná. Formát RAW sice v metadatech ukládá nastavení fotoaparátu, ale vyvážení bílé máte plně ve své moci při postprodukci, protože barevné kanály nejsou oříznuty jako v případě fotografování do formátu JPEG.

V případě, jako je tento, je vhodné nejprve nastavit vyvážení bílé a teprve potom doladit tonalitu. Pro vyvážení bílé použijte záložku Základní nastavení a fi ltr Vyrovnání bílé.

Při vyrovnání bílé můžete postupovat několika způsoby: můžete použít jezdce Teplota bílé (a případně i  Odstín) a vizuálně nebo podle číselných hodnot vyvážení bílé nastavit. Druhou možností je rozbalovací seznam Vyrovnání bílé a zvolit některou z přednastavených možností, např. Denní světlo. Další možností je použití kapátka: klikněte na jeho ikonu



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist