načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2018/6 - KMS

Život víry 2018/6
-12%
sleva

Elektronická kniha: Život víry 2018/6
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV červnovém čísle najdete:* téma: Bible a Korán- Čemu muslimové ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25 Kč 22
+
-
0,7
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-8457-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V červnovém čísle najdete:

* téma: Bible a Korán
- Čemu muslimové věří? Uctívají stejného Boha jako křesťané? V čem se poselství Koránu liší od biblického evangelia? Je islám slučitelný se západní demokracií? Jak s muslimy mluvit o Ježíši? Na tyto otázky hledají odpovědi Pavel Hošek, Ondřej Tulach, Josef Potoček nebo Christine Schirrmacherová.
Doplněno několika příběhy misionářů, kteří jsou s muslimy v kontaktu.

* rozhovor – Pavel Bukáček: Můžu nechat mobil na stole, a nezmizí
- Pavel Bukáček z Dětského centra Teen Challenge věnuje většinu svého času romským dětem z pražského Žižkova. Popisuje nepříznivé podmínky, v kterých vyrůstají, i to, jak jejich životy mění setkání s Ježíšem.

* ze života církve: Fenomén Travná
- Do vesnice u hranic s Polskem již 50 let jezdí mladí lidé z různých církví i z různých zemí. Setkávají se navzájem, ale také s Bohem. Jak to všechno začalo a jak to vypadá dnes?

+ editorial Tomáše Dittricha: Internetová generace a církev: Co změnit, co zachovat?
+ úvodník Bohuslava Wojnara: Opravdu hájíme křesťanské hodnoty?
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ komentář Dana Drápala: Tělesné tresty – důvod k odebrání dětí?
+ nad Biblí: Proč milující Bůh přikázal zavraždit 3000 lidí (M. Klesnil)
+ hudba: O čem nezpíváme... a proč vlastně? (M. Moškoř)
+ recenze knih: Nebezpečné povolání (T. Dittrich), Překvapivá naděje (D. Drápal)
+ zprávy o církvi u nás i v zahraničí (Dramatický sjezd delegátů BJB; Čína: Pronásledování se zhoršuje; Německo: Křesťanů ubývá; Írán: Věřící ve vězení)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích
+ témata k přímluvným modlitbám

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2018-6

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz
(včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

45 Kč / 1,90 €

Pavel

Bukáček

a „jeho“ romské děti

téma:

Dialog s islámem

Uctíváme

stejného Boha? /12

Tělesné tresty

a odebírání dětí

komentář

Dana Drápala / 21

Milující Bůh

a 3000 mrtvých

nad Biblí / 23

6

2018

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY


ŽIVOT VÍRY  červen 20182

co najdete v tomto čísle

foto na titulní straně: Život víry – Tomáš Coufal; na této straně:

(6) archiv D. Kenningové

(8) Život víry – Tomáš Coufal

(12) A. Gude, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

(22) archiv festivalu Slezská lilie

úvodník

4 Skutečně bráníme křesťanské hodnoty? Bohuslav Wojnar

ze života církve

6 Místo pro setkání s lidmi i s Bohem Daniela Kenningová

rozhovor

8 Můžu nechat mobil na stole, a nezmizí Pavel Bukáček

téma: Bible a Korán

12 Uctíváme stejného Boha? Ondřej Tulach

13 Západní kultura si není jista sama sebou Pavel Hošek

15 Co učí „svatá písma“?

16 Porozumět islámu Josef Potoček

18 K muslimům si beru vejce natvrdo Jeff Hammond

můj příběh

20 Perské bramboráky a vítězná píseň Markéta

křesťan a společnost

21 Výprask, nebo pohovor? Dan Drápal

hudba

22 Potřebujeme slyšet blues Marek Moškoř

nad Biblí

23 Jak milující Bůh přikázal zavraždit

3000 lidí Michal Klesnil

recenze

24 Nebezpečné povolání Tomáš Dittrich

25 Překvapivá naděje Dan Drápal

připravujeme

 téma: Místní spolupráce mezi křesťany

 Pohled na několik ohnisek v ČR a SR

 Proč vlastně usilovat o jednotu? Má jednota křesťanů i své meze?

 Proč ve sboru nesedávám s manželem

 Pět důvodů, proč se v neděli oddělit od partnera

 Jak funguje misie v Nepálu

 Co potřebuje místní mladá církev?

22

Potřebujeme

slyšet blues

O čem (ne)zpíváme?

6

Fenomén Travná

Rvačky o práci a noční modlitby

12

téma:

Bible a Korán

Jak rozumět islámu

8

rozhovor:

Pavel Bukáček

Za co se modlí romské děti


3ŽIVOT VÍRY  červen 2018 3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 29 / červen 2018

cena 45 Kč / 1,90 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Vlasáková, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafická úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Vlasáková, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

svému příteli jsem k Vánocům dal knížku

Následník trůnu, kterou před poslední válkou

napsal pražský židovský spisovatel Ludwig

Winder. Dal jsem mu ji proto, že ji považuji

za dokonalý historický román, na rozdíl

od jiných historických románů, které pokládám

většinou za aušus. Z mého pohledu je ta kniha

nedostižným literárním dílem.

Není to ale příjemné čtení. Na pozadí života

Franze Ferdinanda d’Este účtuje autor s dobou,

která vedla k první světové válce. Knihaneobsahuje ani jedinou sympatickou postavu. Idylická

stará monarchie se v autorově pohledu mění

v nesmyslnou pajdavou souhru nebezpečných

faktorů. Panoptikální sobecké postavy,

absurdní společenské, politické i náboženské

vztahy. Střet politických pohledů, které nestojí

za to, aby pro ně kdo bojoval, které ale budou

mnoho lidí stát život.

Na stránkách je spousta ironie. Jako by to

ale nebyl úšklebek autora – Winder si udržuje

odstup, kalkuluje, fotografuje, psychologizuje

(při popisu duše hraběnky Chotkové lovící

svého milence do tenat manželství se tají

dech, podobně fascinuji geneze Ferdinandovy

patologické osobnosti v dětství, portrét jehozpovědníka, sourozenecké konstelace v jeho rodině,

duševní obzory srbských teroristů a mnoho

jiného).

To, co považuji skoro za vrchol literatury,

kamaráda nenadchlo. Musím Ti ještě prozradit,

že to není žádný hlupák. Univerzitní docent,

čtenář Bible. Jasně, lidé mají různý vkus –i literární. Tak tomu bylo vždycky. Připomíná mi to

ale, že jsme svědky, ba součástmi doby, kdy se

na rozdíl od uplynulých staletí odehrávají změny

zásadnější, bytostné.

Když se na to dívám z pohledu současnosti,

shledávám, že dřívější proměny nešly dost

do hloubky. Objev knihtisku ani rozhlasu ani

vysílaček nezpůsobil nové nastavení toho, jak

vnímáme, ani další změny fungování lidských

duší – na rozdíl od nástupu mobilů a internetu.

To, že lidé žijí na síti, s sebou nese (zvláště pro

ty mladší, kteří to mají od malička), psychické

změny, jejichž dopady na budoucí generace

nejsme zatím schopni odhadnout.

Lidé v mé skupince na kurzu Alfa, studenti,

četli skoro všichni Pratchetta. Řekl jsem si, že

bych si od toho pána také něco rád „pračet“,

ale knížku jsem odložil po pár stránkách. Tím

neříkám, že nejde o dobrého autora. Určitě bych

se od něj ze spisovatelského řemesla mohl hodně

naučit, ale ta knížka mě nezujala.

Mluvím o změně paradigmatu vyvolané

internetem, ale zatím píšu o tradičních,předdigitálních textech. Ani Pratchett přece původně

nepsal pro internetovou generaci. Některé

stránky plachtění na internetu navíc znám jen

zvenku, ale vidím, jak mění děti a mladé lidi.

Změny jsou fyzické, biologické – mladí majíproblémy se soustředit, prostě jim to nejde.Ovlivňuje to, jak se k sobě chovají. Cítí se bezpečně

na sociálních sítích, ale když dojde na kontakt

mezi čtyřma očima, je to jiné – nejisté,zranitelné, opatrné, nezralé, nepřiměřené.

Proměna ale přetváří duši hlouběji než

v tom, co je schopna prožít nebo vyjádřit. Děti

chodí do sboru, do nedělní školy, do dorostu

a taky na internet. Rodiče jsou rádi, že se drží

doma... Ale vliv hodnot tohoto světa dětizasahuje bez ohledu na to, zda jsou či nejsou ve svém

pokojíčku s plyšáky a pouštějí si DivineAttraction a Noemiracles. Sociální sítě jsoukomponované tak, aby u dětí křesťanské základy postupně

nahradily hodnotami tohoto světa. Neptejte se

mě, jak je to možné. Žádnou konspirativní teorii

nezastávám. Království tohoto světa se zjevuje

a působí samospádem, a s takovou efektivitou,

jak by to žádný člověk naplánovat nemohl.

Mluvím z vlastní bolestné zkušenosti s částečnou

vnitřní ztrátou blízkého mladého člověka.

Internet nedémonizuju. Je neutrální. Nabízí

špatnost i kvalitu. Totéž médium je někomudobrým sluhou a jinému zlým pánem. Nepochybná

je ale hloubková změna fungování lidstva, která

vlastně teprve začíná, protože většina obyvatel

světa zatím nebyla internetem formována od

dětství.

Nabízejí se otázky, co s tím. Co se mění

a co ne? Co odchází a co zůstává? Změna tu je,

s tím nic nenaděláme, ale jde například o to,

kdy dovolit, aby začala rozebírat naše děti. Co

přijmout, a co odmítat? Co je potřeba zachovat,

a co se může změnit?

Naše výhoda je, že se smíme opřít o Bibli.

Mimochodem, Bible je kniha změny. Na pozadí

několika tisíciletí můžeme sledovat proměnu

Božího jednání s člověkem. Jak výrazně se

od sebe lišily smlouvy, které Bůh s lidmi uzavřel!

A což teprve nové stvoření, něco tak radikálního

a tak zásadního úplně pro každého! A přece

jsou v Písmu věci, které jsou neměnné. Některé

od počátku, jiné od Kristova vzkříšení. Jako lidé

věřící Bibli se máme čeho držet a co zachovávat.

Stojí za to kvůli tomu bojovat, nejen modlitbou

a myšlením, nejlépe vším.

Naším úkolem je udržovat něco, co by bez

nás křesťanů zmizelo z povrchu světa. Pokud

se nám to podaří, přinese to spásu mnoha

lidem, současníkům i těm, kteří přijdou po nás.

Církev je obrovskou Noemovou archou. Pokud

ale máme zachovat to podstatné, nesmíme být

moc konzervativní. Můžeme, a bývá to i dobré,

přijmout kdejakou novotu, která nestojí proti

duchu evangelia. Ne že bychom měli

udržet krok se světem – kráčí o to,abychom si s lidmi kolem rozuměli a mohli

pro ně tak být dobrou zprávoua zázemím hodnot, které jsou pro ně životně

důležité (bez ohledu na to,

že to nevědí).

Milý čtenáři,

Co měnit,

a co zachovat?

editorial


ŽIVOT VÍRY  červen 20184

V

 poslední době se vyrojilo mnoho opravduza

pálených obránců křesťanských hodnot. Mají

pocit, že bez patřičné obrany tyto hodnoty

budou brzy zašlapány do prachu země. Připadá

mi důležité upozornit na to, že to má co do činění

především s námi, ne s muslimy a islámem. Týká

se to především nás křesťanů, našich postojů,na

šich názorů. Jde o to, co s Evropou uděláme my, ne

tolik o to, co s Evropou udělají muslimové.

Je dost možné, že jsem už tímto výrokemně

které z vás nadzvednul. Možná si říkáte, co ty víš

o islámu a o tom, co nám od něj hrozí? Je pravda,

že kromě svých osobních zkušeností žádnoufor

mální kvalifikaci k tomu, abych mluvil o islámu,

nemám. Budu se tedy držet svých zkušeností.

Moje první zastavení ohledně islámu bylo

v  den, kdy jsem se vracel domů ze Spojených

států. Byl jsem na cestě na letiště v Kansas City

a  měl jsem ranním letem letět do  New Yorku

a pak pokračovat do Prahy. Bylo úterý – úterý

11. září 2001. Na letiště jsem už nedorazil,pro

tože se zastavil nejen letový provoz nad USA,

ale v  určitém smyslu i  celý svět. Zůstal jsem

v  USA o  čtyři dny déle a  prožíval s  nimi šok,

který většinu lidí zastihl úplně nepřiprave

nou. Nebyli schopni si to, co se dělo před jejich

očima, nijak vysvětlit. Na  druhý den mě pas

tor sboru, ve  kterém jsem byl tehdy hostem,

požádal, abychom spolu ještě s  jedním misi

onářem převzali shromáždění a  místo kázání

jsme lidem dali možnost klást otázky. Byly tam

stovky lidí a  nejčastější otázkou bylo: „Proč

nám to udělali?“ Snažili jsme se na  ni hledat

odpověď.

Mým dalším zastavením byla cesta do Af

ghánistánu a  Pákistánu. Nebylo možné nevi

dět destruktivní sílu zhoubné ideologieradikál

ního džihádistického islámu, která se na té tolik

zkoušené zemi podepsala. Kábul, kdysi nád

herné město, bylo rozbité a  zdevastované opa

kovanými konflikty. Bylo prakticky nemožné

zde najít neporušenou budovu. Když jsem tam

tehdy nepříjemně onemocněl, staral se o  mě

jeden milý místní bratr z  kmene

Paštunů, z  něhož pochází hnutí Ta

liban, a  já jsem si uvědomil, že je

diný rozdíl mezi ním a  muži z  hnutí

Taliban, kteří by mi jistě velmi rádi

ve  jménu Alláha zakroutili krkem,

je především rozdíl mezi evange

liem Ježíše Krista a  násilnou ideolo

gií verze islámu, kterou Tálibové při

jali za  svou. Ten bratr mi řekl, že ne

chce bojovat a  zabíjet, ale chce sázet

stromy, mít rodinu, vychovávat děti a  žít v po

koji se všemi lidmi. Uvědomil jsem si, jak ob

rovský vliv má na člověka to, čemu věří.

Imám, který káže o Kristu

Od  té doby jsem se setkal i  s  mnoha velmi

vzdělanými a slušnými muslimy, kteří důraznědá

vali najevo, že s  násilnou verzí islámu nemají nic

společného. V  době řádění tzv. Islámského státu

jsme v  severním Iráku, asi hodinu cesty od Mo

sulu, seděli a popíjeli čaj, a najednou se k námdo

stala zpráva o  čtyřech mužích, kteří byli ten den

v Mosulu krutě popraveni za to, že dělali to samé,

co my: pili čaj. Byl totiž ramadán. Byl to zvláštní

pocit. Pak jsme se setkali s  lékařem, který nám

tím, že nás v době ramadánu pozval na oběd,dá

val velmi ostentativně najevo, že s  náboženským

fanatismem nemá nic společného. Byl to milý,

usměvavý člověk. A není sám, takových je spousta.

Před časem jsem se v  jedné blízkovýchodní

zemi setkal s vysokým státním úředníkem,musli

mem, který u společné večeře stále znovu a znovu

Bohuslav Wojnar

úvodník

Skutečně bráníme

křesťanské hodnoty?

krátce

¡Bouřlivý Sjezd delegátů BJB.

Výroční Sjezd delegátů sborů BJB, nejvyšší

orgán církve, se sešel 21. 4. v Praze.Bap

tisté procházejí náročným obdobím, kdy se

v církvi potkávají sbory čtyř protichůdných

proudů. Podle předsedy Výkonnéhovýbo

ru BJB Pavla Coufala, nejvyššíhopředstavi

tele denominace, jsou zde sboryreformo

vané, charismatické, liberálníi fundamen

talistické (jak uvedl pro internetový server

Křesťan dnes). Baptisté jsou přitomkong

regační církví, kde ústřední orgány mají jen

minimální pravomoc zasahovat do života

sborů i v případě, že by se na něčem shodly

na nadsborové rovině.

Sjezd projednal zprávy předsedy

a tajemníka Výkonného výboru i zprávy

z jednotlivých odborů a schválil rozpočet

na letošní rok. Pro nedostatek studentů

ukončil také vzdělávací programbaptis

tické Vyšší odborné školysociálně-teolo

gické Dorkas v Olomouci. Zrušení školy,

která 26 let připravovala baptistickécír

kevní pracovníky, bylo jistě rozhodnutím

bolestným, nejen technickým.

Významná část sjezdu bylavěno

vána otázkám manželství a sexuality.

Kromě toho, že křesťané hájící biblické

postoje se čím dál silněji dostávajído roz

poru s postoji sekulární společnosti,

bylo podnětem k jednání stanovisko

sboru BJB v Praze 4 (Na Topolce),potvr

zené zástupci sboru i přímo na sjezdu. Ti

odmítli jasně prohlásit, že praktikování

homosexuality je hříchem. Problém se

na sjezdu řešil už před rokem, pro letošní

sjezd několik sborů podalo návrhy na

vyloučení sboru Na Topolce z BJB.Roz

hodnutí v této záležitosti bylo nakonec

„šalamounské“: Bylo přijato prohlášení,

že Bůh vede v oblasti sexuality k věrnosti

v rámci manželství nebo k životuv sexu

ální zdrženlivosti, sbor Na Topolce však

vyloučen nebyl.

Nelehké rozhodování přiblížil Pavel

Coufal v dopise členům BJB, který jek dis

pozici na internetu: „V oblasti postojů

k manželství a sexualitě jsme se drtivou

většinou přihlásili k prohlášenío výluč

nosti manželství mezi mužem a ženou

a sexuálních vztahů v manželství (82 %)

a k prohlášení o citlivém pastoračnímu

přístupu našich sborů k lidem, kteří v této

oblasti vedou nějaký zápas (81 %). Jen je

otázkou, proč tak jasná prohlášení nebyla

podpořena 100 %. Zároveň se ukázalo, že

není dostatečná vůle k tomu, dávat tyto

postoje do přílohy Ústavy BJB (k tomu

chybělo 6 hlasů). ... V kontextu doby

a zmatené společnosti, ve které žijeme,

možná ani nedoceňujeme závažnost

tohoto tématu a našich postojů k němu.

V takových závažných bodech bych se

nebál ,otevřít‘ přílohu Ústavy BJB ,Zásady

a stanoviska‘ pro další bod.“

Jednání o tom, zda sbor Na Topolce

vyloučit, se podle Pavla Coufala„pro

táhlo nad plánovaný časový rámec, někteří

signalizovali, že již musí na vlak, a navíc

docházelo k dalším odchodům delegátů

ze sálu. Někteří odcházeli proto, že chtěli,

aby sjezd přestal být usnášení schopný

(tak vyjadřovali svůj nesouhlas). Jiní se

možná přidávali proto, že viděli odcházet

další a připadlo jim, že za dané situace

není důstojné dále jednat a hlasovat v tak

závažné věci, jako je vyloučení sboru z BJB.

Opět převládly lidské emoce...“

Pro ukončení členství uvedeného sboru

v BJB se vyjádřilo 63 % delegátů, cožzna

menalo, že návrh nebyl přijat o tři hlasy.

Coufal uvedl, že hlasování by se mělo

zopakovat, aby nemohlo býtzpochybňo

váno. Na podzim proto možná bude svolán

mimořádný sjezd.

¡Kulturou proti antisemitismu.

Účastníci Pochodu Dobré vůle ulicemiPra

hy a návazného setkání protiantisemitis

mu Všichni jsme lidi ve Valdštejnskézahra

dě 22. 4. vyzvali prezidenta republiky,

předsedu vlády a ministra zahraničí, aby

rozhodli o přesunutí českéhovelvyslanec

tví v Izraeli do Jeruzaléma. Podlepořádají

cího ICEJ v ČR měla akce, která se konala už

popatnácté, na 600 účastníků. Projekt se

konal v partnerství s hl. m. Prahou a pod

záštitou místopředsedy senátu Jaroslava

Kubery, poslance Jana Bartoška a pražské

primátorky Adriany Krnáčové.

Každoroční akce připomíná obětiholo

caustu a vyzývá k odmítání antisemitismu.

Letos byla věnována také 70. výročí vzniku

státu Izrael, který je dnes terčemantise

mitských útoků jako kolektivnípředstavi

tel židovství. Přijmout tuto definiciantise

mitismu doporučuje státům EU Evropský

parlament.

„Dokladem tzv. novéhoantisemiti

smu je dvojí metr a diskriminace Izraele

na mezinárodních fórech. Jednímz pro

jevů tohoto postoje je skutečnost, žemezi

národní společenství upírá Izraeli jako

jedinému státu na světě právo určit si své

hlavní město,“ řekl předseda pořádající

organizace Mojmír Kallus.

„Iniciativa amerického prezidenta,

který se nebál vyslovit to, co všichni vědí,

ale báli se to říct nahlas, otevřela dveře

úplně nové diplomatické situaci. Proto

považujeme za nanejvýš vhodné podpořit

rozhodnutí USA o přesunu velvyslanectví

do Jeruzaléma,“ uvedl Kallus.

Petici podpořili např. přednostakar

diocentra IKEM prof. MUDr. Jan Pirk,scé

nárista a režisér Václav Marhoul,spisova

tel Benjamin Kuras, ředitel Občanského


5ŽIVOT VÍRY  červen 2018

stáčel rozhovor k osobě Ježíše a chtěl se conejví

ce dozvědět o podstatě křesťanství. Byl topozor

ný, vzdělaný a mírumilovný člověk. Také jsem se

setkal s lidmi, kteří kdysi byli radikálnímimusli

my, ale pak prožili velmi silnou zkušenost – se

tkali se s  evangeliem nebo měli přímo nadpřiro

zené zjevení Ježíše, a to změnilo jejich život. Jsou

nyní nadšenými následovníky Ježíše.

V době, kdy je stále složitější si s někýmz na

šeho okolí otevřeně popovídat o  Ježíši, o  víře

v  Boha a  o  křesťanství, je na  druhé straně velmi

přirozené a  jednoduché začít rozhovor o  Bohu

a o Pánu Ježíši Kristu s lidmi v muslimskýchze

mích. Žijeme v  době bezprecedentního zájmu

muslimů o  Krista, o  to, kým je a  co to pro nás

znamená.

V jednom městě v jedné muslimské zemi jsem

spolu s  dalšími pastory měl schůzku s  imámem,

který nám řekl, že se stal učedníkem Ježíše Krista.

Od doby, co začal ve své mešitě místo obvyklých

kázání vyprávět příběh Pána Ježíše, se jeho mešita

pátek co pátek k  prasknutí plní zbožnými mus

limy. I pod okny stávají lidé dychtiví po tom, aby

slyšeli příběh Ježíše vyprávěný tak, jak jej ještěni

kdy neslyšeli. Věděl o  riziku, které podstupuje.

Modlili jsme se za něj a žehnali mu.

Rizika a priority

Mohl bych ještě dlouho pokračovat, ale snad

už vám je jasné, kam mířím. Za prvé, nejdemlu

vit o islámu jako o monolitním náboženství.Exis

tuje v mnoha formách a přístupech. Ano, existují

nebezpeční muslimští teroristé, kteří věří, že se

zavděčí Alláhovi tím, že vás připraví o život. Pak

jsou ale muslimové, kterým nejde o nic víc než žít

slušný život, starat se o rodinu a nikdy by jenena

padlo se zapojit do násilného džihádu.

Za  druhé, žijeme ve  fascinující době, kdy

evangelium přijímá více muslimů než v kte

rékoliv době v  minulosti. Je to fenomén, který

má jediné vysvětlení: Bůh v  tomto čase jedná

s  muslimy svým mocným suverénním způso

bem a nám dává možnost být u toho. Protovů

bec nejsem nadšen z toho, jak si mnozí křesťané

u nás lebedí, že jsme jednou z nejbezpečnějších

zemí Evropy, protože se úspěšně bránímeuprch

líkům. Bráníme se totiž kontaktu také s  těmi

lidmi, kteří si sem jdou (aniž by to věděli) pro

evangelium. Pro nový život v  Kristu. A  my by

chom mohli mít obrovskou výsadu jim asistovat,

nebýt těch, kteří úspěšně bojují po  boku všech

rádoby odborníků na  islám proti jakémuko

liv náznaku otevřít naši zemi pro ty, kteří sem

z muslimských zemí přicházejí.

Jedna misijní organizace, se kterou už dlou

hodobě spolupracujeme, se v  jedné velmi uza

vřené muslimské zemi snažila léta dostat

ke kmeni, který je krajně nepřístupný a ve velmi

nebezpečné oblasti v  horách. Dlouho se modlili

za  možnost tyto lidi kontaktovat a  hledali způ

sob, jak se k nim dostat. A pak jednoho dneve

doucímu této organizace v  bezpečí jeho evrop

ského domova jeho asistentka překvapeně sdě

lila, že její děti chodí do  školy s  dětmi přesně

z tohoto kmene.

Já se proto modlím, abychom svým pohod

lím a snahou bránit tzv. křesťanské hodnotyne

propásli možnost uplatnit hodnoty Božího krá

lovství vůči těm, které nám Pán ve  svém obdi

vuhodném a překvapivém jednání posílá na náš

evropský práh. Jsem si vědom všech rizik, které

s  tím souvisí? Myslím, že ano. Je si Bůh vědom

těchto rizik? Hloupá otázka. Ale asi má jinépri

ority než jen naše pohodlí a bezpečnost.

Neobávám se totiž toho, že nás v  Evropě

muslimové převálcují, ale  toho, že se my křes

ťané při obraně tzv. křesťanských hodnot těch

skutečných křesťanských hodnot vzdáme a ne

rozpoznáme v  tom, co se kolem nás děje, Boží

jednání a významnost doby, ve které žijeme.

Autor je pastorem sboru AC Křesťanské

centrum Český Těšín.

institutu Roman Joch, ředitel Centra Sion

Denis Doksanský, tajemník Federacežidov

ských obcí Tomáš Kraus a další.

Zprávu o projevech antisemitismu

v ČR v letech 2016–2017 přednesltajem

ník FŽO Tomáš Kraus. „Úroveňantisemi

tismu vykazuje daleko nižší úroveň než

ve většině západoevropských zemí. Existují

však některé negativní jevy, které by mohly

představovat hrozbu pro budoucnost,“

uvedl. Zpráva se věnuje zejména aktivitě

na internetu a zdůrazňuje souvislostantise

mitismu s prokremelskými weby.

Izraelský velvyslanec Daniel Meron

zmínil mimořádné česko-izraelské vztahy

v historii i současnosti. Senátor Kubera

poukázal na spojitost antisemitismua pro

tiizraelských postojů.

Pamětník holocaustu

prof. Alexander Fried

vyprávěl, jak musta

tečnost druhých v době

války zachránila život.

Součástí akce bylo

vystoupení profesionálních tanečnic

a hudba izraelského jazzmana Yotama

Silbersteina. Zúčastnilo se i 72 žáků z ČR,

Německa a Dánska v rámci vzdělávacího

programu pořádaného v Praze a v Terezíně.

¡Čtyři dny pro manželství. Víkendu

pro manželské páry 4x2 (24. 4. – 1. 5.v ho

telu Medlov u Nového Města na Moravě) se

zúčastnilo 21 párů, věřících i nevěřících.Ha

na Pospíšilová, tajemnice KMS, organizace,

která akci pořádala, nám sdělila: „Pán Bůh

tam jednal úplně se všemi a i pár, kterýprv

ní den pobytu vzájemně nekomunikoval, se

k sobě po čtyřech dnech kurzu choval uždo

cela hezky,“ uvedla Pospíšilová. „Všechny

zúčastněné páry nám na pobyt dalypozitiv

ní zpětnou vazbu, z čehož mámepochopi

telně radost. Jedna žena, která na kurzuby

la se svým dlouhodobým partnerem,do do

tazníku napsala: ,Doufám, že po této akci už

mě přítel konečně požádá o ruku!‘“

„Pro zúčastněné páry to byl skutečně

intenzivní čas věnovaný manželství,“

uvedl šéfredaktor Života víry Tomáš Coufal,

který se s manželkou setkání takézúčast

nil. „Jakub a Dagmar Güttnerovi, kteří celý

víkend vedli, byli dobře připravení,poho

toví, vtipní, dávali nahlédnout i do svého

soukromí a promluvy oživovalivybra

nými ukázkami z DVD. Tři přednáškydopl

nili několika krátkými rozhovory s ,živými‘

páry. K celkové atmosféře akce přispělo také

krásné prostředí u rybníka uprostřed lesů

Vysočiny a slunečné počasí, takže účastníci

mohli přes den chodit do okolí na procházky

a i delší výlety.“

Manželé, kteří jsou svoji 12 let, jako

zpětnou vazbu po akci napsali: „Je topří

jemné zjištění, když nemusíte řešit běžné

starosti, spoustu dětí doma, že vašeman

želství je vlastně velmi šťastné a je vám

spolu skvěle. Společné víkendy bez dětí

určitě zařadíme do našeho času proman

želství.“

Jiný pár uvedl: „Zjistili jsme, že se máme

navzdory všem problémům pořád stejně

rádi. Toužíme nevrátit se do starýchzaje

tých kolejí, ale udržet to, co jsme tadyzís

kali. Byla to velká oživovací injekce pro náš

vztah.“

Jeden muž (14 let po svatbě) napsal:

„Sedm let jsme spolu nebyli sami bez dětí.

Náš vztah pomalu, ale jistě uvadal. Díky

kurzu opět začnu do vztahu investovat –

hlavně čas, kterého jsem rodiněa man

želství v posledních letech věnoval velmi,

velmi málo. Děkuji vám.“

¡Jan Eriksen v českých věznicích.

V květnovém letošním turné tradičněorga

nizovaném KMS navštívil evangelista Jan

Eriksen dvě věznice.

9. 5. oslovil přibližně 35 osob ve výkonu

trestu ve věznici Odolov. „Když jsem viděla

přicházet na program jednotlivé odsouzené,

kteří se spolu hlasitě bavili a různě sepoš

ťuchovali, musím se přiznat, že mě zachvátil

určitý pocit nejistoty, jak to budou přijímat,“

sdílela své dojmy tajemnice KMS Hana

Pospíšilová, „ale když Jan začal mluvit, jeho

příběh posluchače zaujal natolik, že napjatě

poslouchali a ani nedutali. Kroměodsou

zených si přednášku přišlo omrknout asi

šest civilních zaměstnanců věznice a všichni

zůstali až do konce, z čehož jsem mělaveli

kou radost. Na výzvu k přijetí Pána Ježíše

v závěru přednášky reagovala asi polovina

vězňů, nicméně Nové zákony si od nás vzali

úplně všichni (včetně zaměstnancůvěz

nice!).“ Pospíšilovou také potěšilo, žekřes

ťanské knihy, které tam KMS před časem

poslala, byly ohmatané a „očtené“.

10. 5. Eriksen kázal ve vězniciPlzeň

-Bory. Měl 38 posluchačů, všichni reagovali

na výzvu k přijetí Krista.

Pospíšilová žádala o modlitby za vězně,

kteří slyšeli Eriksenovo evangelium:„Odsou

zený, který má zájem navštěvovatpro

gramy, které ve věznici pořádá vězeňský

kaplan, nemá snadný život – čelí šikaně

a posměškům nejen ze strany ostatních

odsouzených, ale dokonce i ze stranyněkte

rých dozorců.“

připravil Tomáš Dittrich, foto ke „Kulturou proti antisemitizmu“ Zdeněk Hanák

Tím, že nás

v době ramadánu

pozval na oběd,

dával najevo, že

s fanatismem nemá

nic společného.

A. Fried




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist