načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2017/6 - KMS

Život víry 2017/6

Elektronická kniha: Život víry 2017/6
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV červnovém čísle najdete:* rozhovor – ředitel Rádia 7 Luděk ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-3985-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V červnovém čísle najdete:

* rozhovor – ředitel Rádia 7 Luděk Brdečko
- „Chtěl jsem mít víru jako pan farář,“ vzpomíná vystudovaný stavař v čele významného křesťanského média. Popisuje mj. svou duchovní cestu a to, jak ho změnilo setkání s „Bohem, který mluví“...

* téma: Davidův stánek
- Co Davidově stánku víme z Bible? Jak vypadala tamní bohoslužba? Jak rozumět Ámosovu proroctví o „obnově Davidova stánku“? Jak vzniklo a jak funguje české hnutí Davidových stánků? O tom všem píšou Tomáš Dittrich, David Loula, Lubomír Ondráček a Pavel Bosman.

* ze života církve
- Přípravy na akci Awakening Europe vrcholí. Do Prahy se chystá i Reinhard Bonnke
- Vyznání českého šlechtice: Nikolaus Lobkowicz prosí o odpuštění
- „Skákal pes jako chvalozpěv“ na konferenci Vitaminová bomba v Kolíně

* pokoj s Izraelem: Osvobozený, nebo okupovaný?
- Ohlédnutí za 50 lety znovusjednoceného Jeruzaléma (J. Gerloff)

* misie: „Kamarád Ahmad se ptá, proč nás máš rád“
- Čeští křesťané mezi uprchlíky v Itálii (M. Klesnil)

+ úvodník Davida Nováka: Pastor – rizikové povolání
+ editorial Tomáše Dittricha: Hlásáme stejné evangelium jako Ježíš?
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ komentář: Rusko utahuje šrouby náboženské nesvobody (D. Drápal)
+ fejeton Aleny Damijo: K majáku
+ příběh čtenářky: „Babi, ty jsi zvedla ruku!“ (M. Hovorková)
+ Jeruzalémská perspektiva: Netanjahuovy doutníky a láhve (J. Gerloff)
+ z historie: virtuální rozhovor s Augustem H. Franckem (J. Pleva)
+ knižní recenze: Izrael a Palestinci (D. Drápal)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Spoluvězni Petra Jaška jsou na svobodě; Nigérie: Islamisté propustili zajaté školačky; Národní pochod pro život a rodinu; Podzimní iniciativa kurzů Alfa)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích


V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2017-6

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz
(včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Proměna

společnosti

evangeliem

41 Kč / 1,70 €

Ředitel Rádia 7

Luděk

Brdečko

hledal Boha,

který mluví

ŽIVOT VÍRY

6

2017

Reinhard Bonnke

se chystá do Prahy / 6

téma:

Davidův stánek

Co o něm víme z Bible? / 12

„Skákal pes“

jako chvalozpěv

reportáž / 16


ŽIVOT VÍRY  červen 20172

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 České mýty o křesťanství

 Co si nevěřící myslí o křesťanství? Co jim brání přijmout evangelium?

Nabízíme jim to, co hledají, nebo něco, o co vlastně nestojí?

 pokoj s Izraelem

 Může být křesťan sionistou? (Mojmír Kallus)

 Patří izraelská země Židům? (Johannes Gerloff)

 letní křížovka se soutěží o ceny

úvodník

4 Pastor – rizikové povolání David Novák

ze života církve

6 Když Bůh prohledává planetu Tomáš Dit trich

6 Cítím, že Bůh otřese českým národem Ben Fitzgerald

7 Mezi minulostí a budoucností Nikolaus Lobkowicz

rozhovor

8 Chtěl jsem mít víru jako pan farář Luděk Brdečko

téma: Davidův stánek

12 Místo pro radost i depresi Tomáš Dit trich

14 Potěšení na svatém místě David Loula

15 „Domy chval“, nebo Davidovy stánky? Lubomír Ondráček

15 Tady se můžeme učit Pavel Bosman

můj příběh

16 „Babi, ty jsi zvedla ruku!“ Marie Hovorková

reportáž

16 „Skákal pes“ jako chvalozpěv Johana Dittrichová

pokoj s Izraelem

18 Osvobozený, nebo okupovaný? Johannes Gerloff

misie

20 „Kamarád Ahmad se ptá,

proč nás máš rád...“ Michal Klesnil

křesťan a společnost

22 Ruské utahování šroubů Dan Drápal

z historie

23 Studium Bible mi přivodilo krizi víry August Hermann Francke,

Jaroslav Pleva

recenze

26 Izrael a Palestinci Dan Drápal

foto na titulní straně: Vratislav Hnátek; na této straně:

(7) YouTube

(8) archiv L. Brdečka

(18) David Shankbone, Wikipedia (CC BY 3.0)

(20)

archiv NF KMS

8

Luděk Brdečko:

„Nemám to pod kontrolou“

7

Nikolaus Lobkowicz se omlouvá

Vyznání českého šlechtice

20

Ahmad se ptá:

„Proč náš máš rád?“

Mezi uprchlíky v Itálii

18

Jeruzalém: sjednocený,

nebo okupovaný?

50 let pod izraelskou nadvládou


3ŽIVOT VÍRY  červen 2017

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 28 / červen 2017

cena 41 Kč / 1,70 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Švábová, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

dívám se, jaké poselství předával Ježíš.Evange

lium je v každém případě zprávou o Boží lásce.

Skutečnost, že mě Bůh přijímá takového, jaký jsem,

jako hříšníka, a ne, až se napravím, mě nesmírně

překvapila. Myslím, že nejen já, ale mnoho dalších,

kteří uvěřili, a přitom nepocházejí z křesťanského

prostředí, v tom udělali největší objev svého života.

Moje vnímání Boží lásky ovlivnilo i to, jak jsme

vychovávali děti. Plánovitě jsme jim poskytovali

bezpečí lásky a naprostého přijetí – byly tovymilo

vané děti. Někteří z nás to z rodiny neznali (já

náhodou ano), objevili jsme to v církvi, například

z bestselleru o výchově dětí „Potřebuji tvou lásku“

od Rosse Campbella, který v češtině vyšel v celkově

v neuvěřitelném nákladu 30 000 výtisků.

Když se ale dívám na Ježíše, kladu si otázku,

zda jsme v tom někteří nebyli jednostranní. Máme

dobré učení o spravedlnosti. Ale co Ježíšovo učení

o ztrátě duše a další podobné důrazy? Předáváme

svým dětem úplné evangelium, nebo jen částevan

gelia? To je otázka pro rodiče i pro vedoucí nedělky.

A jaké evangelium od nás slyší kolegové v práci

a sousedé? Neuniká nám něco podstatného?

Vyučujeme dostatečně o tom, že kdo nalezne

svou duši, tak o ni přijde? Že první bude poslední?

Že malé je velké? Že když ztratíš, získáš? Proč sira

ději nenecháš ukřivdit? Ježíš bezpodmínečnou Boží

lásku demonstroval. Byl ztělesněním toho, že Bůh

chce pomoci každému, že se každému chce věnovat,

že každý pro něj má cenu. Ale podstatně vícvyučo

val to druhé – nesení kříže (i když příběho marno

tratném synu v Novém zákoně taky najdeme).

V Ježíšově evangeliu, v tom, jak ho zvěstoval,

jde nade všechny pochyby o ztrátu duše i o to, že se

musíme snažit být poslední (nevypadat chytří,

nemít poslední slovo, neprosazovat se, nebýt jako ti,

kdo do všeho vidí a kdo mají pravdu). Kdo nalezne

svou duši, ztratí ji, kdo ztratí svou duši kvůli

mně, nalezne ji. (Mt 10,39)

Proč to tak Ježíš říkal? Neodrazoval tímposlu

chače? No jasně, odrazoval je, vtip je v tom, že seod

radit nenechávali. Není naše evangelizace, na rozdíl

od Ježíšovy, nejvíc lákáním? Přidejte se k nám,dělá

me spoustu dobrých věcí, žijeme jako vy, přijďte

k Ježíši a on vám pomůže s vašimi problémy...

Nebyl Ježíš náhodou v jiné situaci? Neoslovoval

nejvíc věřící, na rozdíl od nás, obklopenýchzástu

pem pohanů? A proč by on k věřícím měl být drsný,

zatímco my k nevěřícím medoví? Přestože Ježíš

vedl k víře věřící, varoval je, aby si dali pozor, že ta

změna je přesto obrovská. A my, kteří chceme víru

přinést pohanům, přicházíme s opatrnějšínabíd

kou? Ne, ne, to podle mě není biblicky podložená

strategie.

Jak toto jádro evangelia předávat? Máme dětem

říkat, že když jim někdo dá facku, ať si to nechají

líbit a nechají si dát ještě jednu? Byl jsemšikanova

né dítě a trpěl jsem kvůli tomu, že jsem se neuměl

prát. Proto je mi jasné, že by to nebyla správnáces

ta. Asi to není tak jednoduché...

Ztrátu duše a další drsné nároky BožíhoKrá

lovství Ježíš přinášel opakovaně. Byly součástí jeho

základního vyučování a evangelia jsou jich plná:

– Když ztratíš, získáš; když dáš, máš víc;

– kdo prohraje, zvítězí;

– malé je velké, velké je malé;

– miluj své nepřátele, fandi těm, kteří tě

proklínají;

– platí to, co není vidět – to, čím se pochlubíme,

ztrácíme;

– když jsi poslední, jsi první;

– když tebou opovrhují nebo ti škodí proto, že

žiješ životním stylem Božího království, je to

tvoje výhoda (nejde jen o náboženské věci,

ale o jakékoli postoje v poslušnosti Písma).

To jsou jen některé momenty, kdy Ježíšuka

zuje nezvyklé, nepopulární, nesnadnopochopi

telné nároky evangelia. Nechávám stranou to, že

když pláčeš, jsi na tom dobře, nebo výzvu Jakuba,

Ježíšova nevlastního bratra, abychom se radovali,

když na nás přicházejí nejrůznější zkoušky (Jakub

to, na rozdíl od Ježíše, říkal křesťanům).

Ale Ježíš není negativní. Provokuje, upozorňuje

na radikalitu změny, ale nezapomíná připomínat,

že ta prohra, ztráta duše, to, že jsme za  hloupé

a kdoví za co ještě, je vlastně výhoda, zisk,skuteč

né vítězství. Jenže se z toho radujeme jen my, a pro

okolí to většinou není žádný trhák.

Je to výhoda, obrovská přednost, je to naše

úžasná pomoc a záchrana, ale jen díky víře. Bez

víry by nikdo nechtěl, aby jím opovrhovali. Bez

víry by se člověk snažil vypadat lepší, ne horší,

než je (tady mám na mysli třeba pochlubit se,

snahu vypadat lépe před lidmi než před Bohem).

Ježíš vstal z mrtvých a nastolil království, kde

věci platí obráceně. Bez něj bychom jakokřesťa

né byli chudáci.

Bez víry – kdybys neusiloval o odměnu – to

nevydržíš a pochlubíš se. Odměnou od Boha tady

na zemi je jeho blízkost, jeho vedení,proměňová

ní do jeho podoby, bohatství a radosti. A odměna

na věčnosti? Něco úžasného, co si neumímepřed

stavit. Získáváme to už tady, jen ještě nevíme, jak

úžasné to bude.

Co ztrácíme? Je to utahování opasků? Ne,aske

tismus je málo, je to pokus udělat něco pro Boha

tak, aby to stačilo, ale ono to nestačí. Nejdeo uni

formitu ani o pošmournost. Umíráme, ale kvůli

tomu, abychom našli skutečný život. Jen to vypadá

jinak než úspěch podle televizní kultury. To, co

dostáváme, je lepší než to, co nabízí svět, ale jen

to tak nevypadá. Svět je natvrdlý a často nám to

lepší, co máme, nezávidí. Ale třeba jednouzávi

dět začne.

Kdo zná Krista víc, není šedivější než druzí,

ale barevnější. Není ochuzenější, ale bohatší, není

schlíplejší, ale překypuje. U Matouše přece čteme,

že kdo svou duši ztratí, zachrání si ji, a navíc

najde její skutečné poslání a bohatství.

Takže Ježíšova evangelizace negativní nebyla,

jen tak vypadala. Ježíš odrazoval lidi, kteří zažili

to, jak bezvýhradně je přijímal, kteří jehovyučo

vání v příbězích, aforismech a bonmotech milovali

a kteří zažívali či viděli množství jeho

zázraků. Když slyšeli, jak je odrazuje,

a zároveň o tom přemýšleli, mohlo jim

dojít, že je Ježíš ve skutečnosti zve ke

skutečně naplněnému, šťastnému

životu.

Milý čtenáři,

Ježíš lidi

odrazoval


ŽIVOT VÍRY  červen 20174

Práce nikdy nekončící?

90 % duchovních pracuje mezi 55 a 75hodi

nami týdně, 80 % procent vnímá, že jejich služba

má negativní dopad na  jejich rodiny, 95  % se

pravidelně nemodlí se svými manželkami, 90 %

cítí, že školy, které studovali, je nepřipravily

na jejich službu, 90 % uvedlo, že jejich očekávání

před nástupem do služby byla zcela jiná nežrea

lita, 50 % by opustilo svoji službu, kdyby si bylo

schopno najít jinou práci, 70 % nemá žádného

blízkého přítele... To aspoň o  duchovních říkají

statistiky organizací Fuller Institute, BarnaInsti

tute a Pastoral Care Institute (vícena http://pas

tori.jdem.cz).

Nejedná se o  příliš povzbudivá čísla. Určitě

z  nich nevyčteme, jak je tomu v  jednotlivých

denominacích, proto by bylo zavádějící statis

tiky aplikovat na  „vaši“ církev nebo podle nich

posuzovat vašeho kazatele. Někdo může namít

nout, že se jedná o statistiky z USA a že u nás by

pastoři dopadli lépe. Nevím. Ať se na  práci du

chovního díváme z jakéhokoli úhlu pohledu, asi

budeme souhlasit s tím, že přináší nejen radost,

ale i  nejednu starost a  hodně stresu. Na  první

pohled to vypadá, že být knězem, pastorem, fa

rářem či kazatelem je někdy podobné jako cho

dit po minovém poli.

Jenže statistiku lze číst i jinak: Jací lidé sestá

vají duchovními nebo církevními pracovníky

na plný úvazek? Pokud jich tolik dopadá špatně,

nemůže být problém v  tom, že se na  tento post

rekrutují lidé, kteří na  to prostě nemají, a  právě

proto končí tak, jak končí? Na  tuto otázku není

snadná odpověď, nicméně jistá nápověda exis

tuje. Práce duchovního spadá pod tzv. pomá

hající profese. Ty v  sobě na  jednu stranu nesou

krásný cíl pomoci druhým, na stranu druhou ale

nekonečný pocit, že práce není nikdy dodělána.

Pomáhající profese v  sobě nesou ještě to riziko,

že přitahují nejen lidi charakterní a schopné, ale

i lidi vnitřně silně nevyrovnané, kteří svojepro

blémy (většinou podvědomě) chtějí vyřešit tím,

že začnou pomáhat druhým. Spisovatel Anselm

Grün to vtipně vystihl slovy: „Když nemohure

formovat sebe, začnu reformovat klášter“ (tedy

druhé).

Špatné motivy

Jaká rizika v  sobě pomoc druhým nese? Je

jich hned několik. Jednak nad druhými získá

váte moc a  vliv, dále pocit nepostradatelnosti,

také máte někdy v  některých oborech (např.

v církvích nebo křesťanských organizacích)svo

bodu hraničící z nekontrolovatelností, co se týká

pracovní náplně a rozvržení času, což je proně

které lákavá představa. Dalším „bonusem“ a fa

lešnou motivací může být, že nemusíte řešit ne

konečné napětí mezi prací a  službou, někdy

může být pokušením i  to, že se relativně brzy

(alespoň v církvi a paracírkevních organizacích)

stáváte vedoucími, aniž byste museli prokázat

vůdcovské schopnosti. Lákavé je jistě i to, že vám

druzí naslouchají.

Někdy se do  pomáhajících profesí tlačí lidé

introvertní, kteří tím léčí jistý handicap, který

jim přináší jejich povaha. V neposlední řadě pak

zde existuje i  nebezpečí exhibicionismu, přede

vším pro ty, kteří káží, přednášejí a  vedou, pro

některé je nebezpečím i možnost velmi blízkých

vztahů s lidmi opačného pohlaví. Nic z  toho, co

píšu, nemusí platit, nic z  toho není obecná cha

rakteristika duchovních. Jen upozorňuji na ně

která možná rizika.

Jak toto souvisí s  uvedenými statistikami?

Tak, že problémy duchovních nesouvisejí jen

s  tím, jak náročná je jejich práce, ale i  s  tím,

kdo do  ní vstupuje. Pokud se duchovním stane

nesprávný člověk, není divu, že přestane stačit

na požadavky, které na něj jsou kladeny.Výsled

kem je stres, různé závislosti atd.

Zde se dostáváme k  další zásadní otázce,

a  tou je kritérium výběru. Písmo jednoznačně

David Novák

úvodník

Pastor – rizikové povolání

Národní pochod pro života rodi

nu se uskutečnil v Praze v sobotu 22. 4.

již posedmnácté. Pořádá ho Hnutí Proži

vot ČR a letos ho zaštítil prezident Miloš

Zeman, kardinál Dominik Duka,místo

předseda vlády Pavel Bělobrádek čipraž

ský radní Jan Wolf. Zúčastnilo se homini

málně pět tisíc lidí, což je nejvíce v jeho

historii.

„Nejde o nějaký spolek, iniciativu,

o agendu nějakého hnutí, ale o osuddva

ceti tisíc dětí, které jsou každý rokusmr

ceny, o jejich matky, které jsouve stej

ném počtu potratem zraněny, o jejich

otce, kteří možná nenašli dost odvahy

postavit se za ženu, kterou objali,

a za život, který počali,“ řekla ve svém

úvodním projevu mluvčí celého hnutí

Zdeňka Rybová. Zdůrazňovala, že nejde

o demonstraci proti potratům, ale pro

život. Jejich skutečným cílem nenízru

šení potratového zákona, spíše změna

smýšlení ve společnosti. „Na starověkou

Spartu dnes hledíme očima učebnicděje

pisu s pohrdáním spatra jakona cynic

kou kulturu, kde se neduživé dětishazo

valy ze skály dolů do propasti. Hledíme

spatra na kulturu, kde se zabíjeli slabí.

A sami žijeme v kultuře, kde se zabíjejí

nejslabší,“ vysvětlovala.

Akci doprovázela i veřejná výzvaadre

sovaná premiérovi ČR upozorňující na

to, že jedinou státem nabízenou„soci

ální službou“ párům při nečekaném početí

dítěte je usmrcení nenarozeného dítěte.

Pomocí dopisů a vzkazů konkrétních lidí

Hnutí premiéra vyzvalo k přehodnocení

přístupu státu, aby rodiny pod silnýmeko

nomickým tlakem nemusely volit potrat,

kterého později často litují.

Celý program začal mšíve svatovít

ské katedrále na Pražském hradě, kterou

sloužil kardinál Dominik Duka,a pokračo

val pochodem centrem Prahy ažna Vác

lavské náměstí. Po cestě na průvod čekal

hlouček protidemonstrantů obhajujících

zejména právo

na svobodnéroz

hodnutí ženy. Tato

protidemonstrace

„je pro mězname

ním, že iniciativa

je na naší straně.

Díval jsem se jim

do tvářea přemýš

lel jsem, co nám

chtějí nabídnout. Všechna hesla byla totiž

nejen urážlivá, ale i naprostonegativis

tická,“ okomentoval situaci publicista Dan

Drápal. „Přemýšlel jsem, kde se v těchto

lidech tento negativismus bere. Jaké měli

dětství? Měli milující rodiče? Čím je jejich

život naplněn? Necítil jsem žádnou zášť.

Čím více jsem je pozoroval, tím víc mi jich

bylo líto.“

Připravují se podzimní kurzy

Alfa. Česká kancelář kurzů Alfa opětpři

pravuje celorepublikovou mediálníkam

paň. Brzy vznikne propagační videoklip

a fotografie, ze kterých se budou vytvářet

pozvánky a reklamní bannery.

Velké změny probíhají

především v samotnékan

celáři kurzů Alfa. Její

dosavadní vedoucí

Miloš Poborský

od září 2017nastu

puje na místo ředitele Evangelikálního

teologického semináře v Praze. Kdo ho

ve funkci vystřídá, zatím není jasné.Člen

ství v Radě kurzů Alfa ukončil kazatel CB

v Českém Těšíně Josef Sliž. Novými členy

Rady jsou Tadeusz Czudek, dlouholetý

vedoucí kurzu v CB v Českém Těšíně,

a Mariusz Kuźniar, vedoucí katechetické

sekce České biskupské konference. Právě ta

vyslovila na svém nedávném plenárním

zasedání kurzům Alfa podporu. „Přestože

tyto kurzy vzešly z protestantskéhopro

středí, zhruba třetina se jich už koná na

katolické půdě. Každý rok běží v Česku

zhruba 200 kurzů,“ řekl k tomu proKato

lický týdeník Miloš Poborský.

Všechny grafické materiály k chystané

kampani budou jako v minulých letech pro

organizátory kurzů přístupné na

www.kurzyalfa.cz.

Na tisk pozvánek

a internetovoupropa

gaci Alfy opět vypsala

F-nadace grant. Lze

o něj požádat do 20.

června 2017, bližšíinfor

mace a podmínky získání grantu lze najít

na www.f-nadace.cz/granty-2017-18.

Umělé oplodnění pro ženy bez

partnera? Poslanecká sněmovna na

konci dubna odmítla pozměňovací návrh

zákona o specifických zdravotníchsluž

bách, který by umožnil ženámpodstou

pit umělé oplodnění spermatemano

nymního dárce i bez souhlasu muže.Ná

vrh předložil poslanec ČSSD František

Adámek a ostře proti němu vystoupila

především poslankyně za TOP 09 Jitka

Chalánková, která prohlásila, že „právo na

dítě nepatří mezi základní lidská práva“.

Jak prozradila v rozhovoru pro Lidovky.cz,

hlavním důvodem je pro ni to, že dítě má

právo znát oba své rodiče.

krátce


5ŽIVOT VÍRY  červen 2017

preferuje charakter nad schopnostmi. Jedná se

o  moudré kritérium, zároveň se ale nesnadno

posuzuje. Každá denominace a  asi i  misijní or

ganizace má určitá kritéria, podle kterých sivy

bírá uchazeče. Soudě dle statistik, buď jsou tato

kritéria nedostatečná, nebo je úřad duchovního

hodně nesnadný, nebo existuje další možnost,

a to, že mechanismy, které duchovním pomáhají

přežít, jsou slabé.

Jak z toho ven?

Sám jsem byl vždy proti tomu, abychom se

jako duchovní jakkoli litovali, a  to především,

když vidím, jak nesnadnou pozici mají mnozí

lidé v  civilním sektoru. Co tedy s  tím? Jak za

bránit konstantnímu pocitu přetížení, nestíhání,

stresu nebo vyhoření?

Pokusím se naznačit pár východisek. Mnoho

duchovních prožívá pocit samoty. Chápu je. Je

jich práce je v  mnohém osamělá, někdy jsou

„sami mezi lidmi“, nicméně samota někdy bývá

cestou do  depresí. Hluboká přátelství měl Kris

tus i  Pavel, tak proč by to samé nemělo platit

o duchovních?

Dalším stresorem může být pocit, že úsilí

je neadekvátní výsledkům. Když se nedaří, je

chyba na straně kazatele, když se daří, je to díky

Božímu požehnání... Jenže člověk někdy vý

sledky vidět potřebuje a asi i potřebuje slyšet, že

za něco stojí, že jeho práce má smysl. Ne každý

je tak silný, aby mu stačilo vědomí, že si svoje

poklady ukládá v nebi. Proto je skvělé, když má

kazatel ve  svém okolí někoho, kdo ho dokáže

povzbudit.

Jedním z  dalších stresorů u  mnoha du

chovních je životní styl. Sedavé povolání,nad

měrné požívání kávy či jídla, časté řešeníkon

fliktů, nedostatek pohybu ani nejasná pracovní

doba člověku nepřidají. Jak Ježíš, tak Paveljed

nak manuálně pracovali, jednak byli na vzdu

chu, jednak hodně chodili. Dnes bychom řekli,

že „žili zdravě“ – prostě se hýbali.

Dalším problémem, který jsme nakonecvi

děli i ve statistikách, je, že se mnozí duchovní

na  svojí práci necítí náležitě připraveni. Uve

du osobní příklad: Vystudoval jsem tři školy,

z  toho dvě teologické. Jenže pak přišel dotek

s  realitou církve – a  najednou máte pohřbí

vat sebevraha, řešíte

psychické problémy,

o  kterých jste ani

nevěděli, že existují,

někdo vám vyhro

žuje zabitím, dozví

dáte se o  domácím

násilí a  nevíte, co

můžete a  co nemů

žete nahlásit policii,

usmiřujete lidi, kteří

procházejí rozvodem, jste obviňováni, že ně

kdo kvůli vám odchází se sboru, neumíterůz

né operace na  počítači, bez kterého ale dnes

nic neuděláte, máte sérii kázání, na  kterou se

poctivě připravujete, a  několik neděl po  sobě

se nikdo nemodlí (v  CB je zvyk se po  kázání

modlit), občas někdo i  usne, někde publiku

jete článek jako tento, a  jste obviněni ze sna

hy někoho očernit, někdo vám vyhrožuje ža

lobou, protože jste o  něm údajně něco někde

řekli, děláte taxikáře člověku ze sboru, který

se skoro upije k smrti, jste u toho, když seroz

dělí sbor, atd.

Nestěžuji si, navíc vybírám jen to nejhorší.

Je a  bylo mnoho krásných věcí, které jsem zažil

a  kterých je většina. Jakmile se ale zaměříte jen

na  popisované oblasti, celá církev vám zčerná

a  ke  stresu není daleko. To ovšem nesmíte při

pustit. Zároveň i  kvůli měnícímu se světu je

skoro povinností pastorů hledat nové zdrojein

spirace. Škola, kterou jsme kdysi vystudovali,

prostě nestačí.

I  pod vlivem častých odchodů kazatelů

z činné služby i kvůli varujícím číslům by možná

stálo za  to znovu promýšlet, jak přijímat kandi

dáty do  služeb duchovních, a  dále, jak v  rámci

té které církve aplikovat systém supervize. Doba

bude klást stále složitější otázky a výzvy, o to více

je třeba, aby v  jednotlivých denominacích byli

v čele lidé nejen zbožní, ale i lidé povolaní, tedy

lidé na svých místech.

Bc. David Novák, Th.M., je správcem sboru CB

Praha 13-Stodůlky, předsedou ČEA, druhým

místopředsedou Rady CB a vyučujícím na ETS.

Když se nedaří, je chyba

na straně kazatele, když se daří,

je to díky Božímu požehnání...

Její výrok vzbudil velké emoce, podle

ministryně práce a sociálních věcíMicha

ely Marksové-Tominové se Chalánková

„úplně zbláznila“. Lidovecký poslanec

Ivan Gabal novelu také obhajoval: „Pro

mnohé ženy, které nenašly partnera, je

tohle východisko. Chceme, abyspoleč

nost demograficky směřovala dopředu,

tak nemůžeme blokovat single matky.“

Návrh naopak odmítl napříkladmini

str zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD)

nebo místopředseda poslaneckésně

movny Jan Bartošek (KDU-ČSL), který

nedávno prohlásil, že „ženaa spermo

banka nejsou rodina“.

Sněmovnou neprošel ale ani návrh

na zpřísnění současného zákona. JitkaCha

lánková s Ludvíkem Hovorkou (KDU-ČSL)

požadovali, aby bylo umožněno dětem

zplozeným z pohlavních buněkanonym

ních dárců v dospělosti zjistit svéhobio

logického rodiče a aby byla snížena horní

věková hranice u žen, které mohouo asis

tovanou reprodukci žádat.

Zákon tedy zůstává nezměněn: Na

umělé oplodnění mají nárok ženy do

49 let na základě písemné žádosti,

kterou podají spolu se svýmpart

nerem. Zda je muž skutečněženi

ným partnerem, nebo svým podpisem

ženě pouze „pomáhá“, už však nikdo

nezjistí. Umělé oplodnění ženy bez

partnera je tedy zatím stále právně

nemožné, v praxi však celkem snadno

proveditelné.

Evangelíci podpořili JiříhoDraho

še. Synodní rada ČCE přijala na svémpravi

delném zasedání

2. 5. kandidáta pro

prezidentské volby

2018 prof. Jiřího

Drahoše a vyjádřila

mu podporu

v předvolební

kampani. Podle

serveru e-cirkev.cz,

který ČCE provozuje, jsou stanoviskaprezi

dentského kandidáta i představitelůevan

gelické církve občansky, společenskyi poli

ticky velice podobná.

Jiří Drahoš o sobě říká, že jeneprak

tikující katolík, ale Desatero a evropské

židovsko-křesťanské kořeny jsou pro něj

přirozeným a solidním základem. Jak dále

uvedl, celý život jej provází záliba v hudbě,

která povznáší ducha, a proto dlouhá léta

zpívá v pěveckém sboru.

Christnet.cz

Kdo nahradí Dominika Duku?

26. dubna 2018 dosáhne současnýpraž

ský arcibiskup a primas český Dominik Duka

tzv. kanonického věku, kdy se bude muset

vzdát svého úřadu. Každý biskup jepovi

nen při dovršení 75. roku života napsat

papeži rezignační dopis. S největšíprav

děpodobností však k tomuto datu Duka

ve funkci neskončí. Jednak většinouněja

kou dobu trvá, než se nástupce najde,jed

nak mu papež může funkční obdobípro

dloužit – jako to udělal u jeho předchůdce

Miloslava Vlka, kterého Benedikt XVI.požá

dal, aby setrval ve funkci o dva roky déle.

Novým arcibiskupem se pravděpodobně

stane některý z diecézních biskupů (Tomáš

Holub, Vlastimil Kročil, Jan Baxant...),pří

padně nositel nějakého významného úřadu

v diecézi (generální vikář, generální sekretář

Biskupské konference atd.).

www.irozhlas.cz

Kulturou proti antisemitismu

2017. Každoroční akce pořádaná ICEJ

na podporu Izraele se 23. 4. konala užpo

čtrnácté. Podle odhadu pořadatelů se letos

Pochodu dobré vůle v ulicích Prahya návaz

ného setkání ve Valdštejnské zahradě

účastnilo na 600 lidí.

Na akci promluvily celebrity,k izrael

skému velvyslanci Danielu Meronovi

a ministru kultury Danielu Hermanovipři

byl letos místopředseda senátu Jaroslav

Kubera. Mezi účastníky se mihl i senátor

Libor Michálek.

Součástípro

gramu bylo

hudebně-drama

tické pásmoinspi

rované knihou

„Děvčata z pokoje

28“, jejíž děj se

odehráváv Tere

zíně. Dvě z tehdy

mladičkýchvězeň

kyň, o nichž kniha

pojednává, Judith

Rosenzweigová

a Evelina Merová,

byly přítomny

osobněa promlu

vily takéod mik

rofonu. Setkání uzavřel projev předsedy

ICEJ Mojmíra Kalluse o situaci Izraele

a současných výzvách antisemitismu.

O hudební zarámování akce se postaralo

trio Tinshom z Izraele a kantor Michal

Foršt. Jako už tradičně, a opět výborně,

setkání moderovala Veronika Sedláčková.

Akce organizovaná křesťany pro českou

veřejnost a pro Izrael opět splňovala

vysoké nároky na kvalitu a profesionalitu.

připravili Lucie Švábová, Tomáš Coufal a Tomáš Dittrich




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist