načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2017/4 - KMS

Život víry 2017/4

Elektronická kniha: Život víry 2017/4
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV dubnovém čísle najdete:* rozhovor – Petr Jašek: Když mě bili, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-3312-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V dubnovém čísle najdete:

* rozhovor – Petr Jašek: Když mě bili, měl jsem pokoj
- Petr Jašek vypráví nejen o pobytu v súdánském vězení: Jak ho 445 dní za mřížemi změnilo? Proč byl považován za špiona? Za co se ve vězení modlil? Co ho povzbuzovalo, když ho šikanovali islamističtí spoluvězni? Jak prožíval Vánoce? Je pravda, že mohl být propuštěn dřív? O čem mluvil s ministrem Zaorálkem?
+ časová osa případu
+ rozhovor s velvyslankyní v Egyptě Veronikou Kuchyňovou Šmigolovou, která v Súdánu vyjednávala o Jaškově propuštění; a pohledy dalších lidí z Jaškova okolí

* téma: Jak nabízet poklad
- Sdílení evangelia je pro mnohé křesťany úkolem, se kterým si nevědí rady. Je to opravdu pro každého? Jak s nevěřícími mluvit o Bohu, aby to k něčemu bylo? A jak to dělají křesťané v jiných zemích?

* příběhy čtenářů
- Vědět, že jde o kostel, utekla bych
- Vypadala, že už k tramvaji nedojde

* křesťan a společnost: Donald Trump americkým prezidentem
- Jaký vývoj lze v USA očekávat? A proč vlastně křesťané volili Trumpa?

* z historie: Smith Wigglesworth
- Virtuální rozhovor s „apoštolem víry“, skrze něhož bylo mnoho lidí zázračně uzdraveno

+ úvodník Jakuba Limra: Větší než Chuck Norris
+ editorial Tomáše Dittricha: Nebezpečné předvelikonoční horlení
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ ze života církve: Může křesťanka říct ne? (L. Švábová)
+ nad Biblí: Cena pro vítěze – zadarmo, nebo za skutky? (M. Klesnil)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Bonnke plánuje rozlučkovou kampaň; Čína vůči křesťanům zpřísňuje; Timothy Keller odchází z vedení sboru)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

+ MIMOŘÁDNÁ PŘÍLOHA: brožura „3 kroky v osobní evangelizaci“
– praktická příručka pro sdílení Dobré zprávy

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2017-4

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz
(včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Petr

Jašek

konečně doma

Proměna

společnosti

evangeliem

41 Kč / 1,70 €

ŽIVOT VÍRY

4

2017

Větší než

Chuck Norris

úvodník

Jakuba Limra / 4

Umíte asistovat

u porodu?

Michal Krchňák / 14

Trump – nový

směr pro USA

Co se změní? / 20


ŽIVOT VÍRY  duben 20172

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 rozhovor: fyzik Tomáš Tyc

 Co přírodní zákony prozrazují o Bohu?

 Teorie neviditelnosti a duchovní svět...

 téma: Média a vztah k pravdě

 Jak nás ovlivňují sdělovací prostředky

 Proč je tak důležité hledat a hájit pravdu?

 Jak rozpoznat propagandu

 z historie: Víte, jak vznikl Svátek matek?

úvodník

4 Větší než Chuck Norris Jakub Limr

ze života církve

6 Armáda naděje Petr Horáček

7 Může křesťanka říct ne? Lucie Švábová

rozhovor

8 Když mě bili, měl jsem pokoj Petr Jašek

11 Věznitelé ho nikdy nezlomili Veronika Kuchyňová Šmigolová

téma: Jak nabízet poklad

14 Umíte asistovat při porodu? Michal Krchňák

15 Můžu i já Lubomír Ondráček

16 Věčný příběh v novém kabátě Hana Šmídová

17 Poradí vám láska Petr Dvořáček

můj příběh

18 Vědět, že jde o kostel, utekla bych Monika

19 Vypadala, že už k tramvaji nedojde Sára Lepší

19 Nové rifle Jitka U.

křesťan a společnost

20 Amerika vykročila novým směrem David Floryk

z historie

22 Apoštol odvážné víry S. Wigglesworth, J. Pleva

nad Biblí

24 Cena pro vítěze Michal Klesnil

foto na titulní straně: Život víry – Tomáš Coufal; na této straně:

(8) mzv.cz

(14) Iakov Filimonov (jackf ) © 123RF.com

(20) Michael Vadon (

CC BY-SA 4.0)

(22)

archiv redakce

20

Amerika vykročila novým směrem

Proč křesťané volili Trumpa?

2222

Apoštol Apoštol

odvážné víryodvážné víry

Rozhovor se Smithem WigglesworthemRozhovor se Smithem Wigglesworthem

14

téma:

Sdílení evangelia

Nebojte se a zkuste toNebojte se a zkuste to

8

Petr Jašek

vzpomíná na vězení

„Staňte se muslimem a pustíme vás!“„Staňte se muslimem a pustíme vás!“


3ŽIVOT VÍRY  duben 2017

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 28 / duben 2017

cena 41 Kč / 1,70 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Švábová, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

před několika lety jsem na jednomshromáždě

ní varoval před církevními představiteli. Dvěma

stům lidí jsem řekl, ať si na ně dávají pozor,proto

že citují Bibli a mluví o lásce, ale pro svůj život si

z ní vybírají jen to, co se jim hodí. Bible je pro ně

jen svědectvím o Božím slově, ale její požadavky

na nás neberou jako závazná. Poselství Bible tak

deformují a podřizují je svým názorůma životní

mu stylu. Proto se rozvádějí či schvalujíhomose

xuální svazky.

Dále jsem vysvětloval, že se nerozpakujívyka

zovat vysoké počty členů, aby na ně od státupři

jímali peníze, zatímco počet lidí, kteří se účastní

života církve, je stokrát nižší (bylo to předdořeše

ním církevních restitucí). Opustili poselstvíevan

gelia v tom, že je pro vstup do Božího království

potřeba učinit pokání. Popírají, že kdo uvěří, bude

zachráněn, a kdo ne, zatracen.

K vedoucím, o kterých jsem mluvil, se to nějak

doneslo. Zpětná vazba byla nepřímá, velminega

tivní. Nenechal jsem se odradit. Na jednom setkání

vedoucích krátce před Velikonocemi, jsem sepři

hlásil do diskuse. Snažil jsem se být konkrétní

a zmíněným představitelům jejich bídu vylíčit co

nejplastičtěji. Postupně jsem se nechal unésta ne

zastavil jsem se ani před expresivnějšími výrazy.

Vytýkal jsem jim, že jsou pokrytci: Nejenže

sami nevěří v živého Krista, ale ještě druhýmbrá

ní v tom, aby v něj věřili. Odhalil jsem, že dělají

náboženské obřady, ale obsah evangelia popírají.

Hledají následovníky, ale co jim vlastně předávají?

Zvyšoval jsem hlas, až jsem na ně skoro křičel:

Z Bible vybírají jen to, co se jim hodí a co je lidem

příjemné, ale nekážou pokání a změnu života.

Ve svých společenstvích drží lidi, kteří neplatída

ně a cizoloží. „Je to proto,“ křičel jsem, „žezacho

váváte vnější zvyky, třeba kolem Velikonoc nebo

Vánoc, ale obsah evangelia přitom tím, jak žijete,

odmítáte na celé čáře.“

„Jste bezcharakterní lumpové, pokrytci,“

nechal jsem se unášet emocemi. „Chválíte Jana

Husa a svatého Františka, že to byli reformátoři,

ale přitom odmítáte jejich poselství, a to v těch

nejdůležitějších věcech. Kdybyste žili v jejich době,

nedivil bych se, kdybyste je nechali zabít. Jste hadi

a vrazi, a pokud se nezměníte, skončíte v ohnivěč

ného zatracení!“

Odcházel jsem z pódia a v sále bylo chvílihro

bové ticho. Pak si vzal mikrofon předsedající.

To, co jsem řekl, zahrál do autu několika větami

o slušném chování a o tom, že bychom se neměli

nechat unášet emocemi. Po skončení se ale stejně

nemluvilo o ničem jiném než o tom, co jsem říkal.

Narážel jsem na pohrdání a nenávistné pohledy...

Asi jsi už pochopil, že jsem si tohle všechnovymy

slel. To, co jsem tu napsal, nelze vztáhnout na

žádnou konkrétní církev, ale pokusil jsem se, aby

to přitom bylo reálné. Vybral jsem obecné věci,

které má společné nejedna církev. Všechno, co

jsem vylíčil, myslím vážně. To podstatné ale je, že

jsem to veřejně nikdy neřekl a že by mě vyrukovat

s něčím takovým ani nenapadlo.

Proč jsem vlastně veřejně nevyslovil věci, které

mají platnost i význam? Což nechci následovat

Ježíše, jehož horlení v Matoušově evangeliu jsem

se tady pokusil parafrázovat?

Mezi Ježíšem a tehdejším židovskýmnábo

ženským vedením vznikalo napětí už na začátku

jeho tříleté veřejné mise. Konflikt gradoval až

k posledním dnům jeho působenív předveliko

nočním Jeruzalémě. Když procházím evangelia

a snažím se získat představu, myslím, žeza vyhro

cení mohl Ježíš. V průběhu několika letfarize

je rozhodně nešetřil. To, že z chrámu na začátku

i na konci své služby vyhnal prodavačea směnár

níky, znamenalo vyhlášení války veleknězi a jeho

rodině. Zaútočil tím totiž na zdroj jejich příjmů.

V posledním týdnu před popravou Ježíše

postupně oslovovali jak farizeové, tak saduceové,

tak kněží, protože ho chtěli veřejně znemožnit.

Své útoky měli připravené s precizní logikou

a byli si jisti, že Ježíše dostanou. Nicméně Ježíš

jim vždycky vyklouzl na základě téhož židovsky

vytříbeného smyslu pro vedení polemiky. Na

otázky odpovídal otázkami, a to takovými, že

braly dech. Vrcholem byl Ježíšův úder po vítězství

v polemice, čí mocí činí divy (Mk 11,27–33). Ježíš

pak totiž zaútočil příběhem o zlotřilých vinařích

(Mk 12,1–12), kde každý posluchač věděl, koho

Ježíš označil za potomky vrahů a za potenciální

vrahy.

A ještě jeden odstín Ježíšovy polemiky. Svépro

tivníky občas vodil za nos, třeba tím, že prohlásil,

že zbořený chrám postaví za tři dny. Myslím, že to

nebyla chyba farizeů ani zákoníků, že nepochopili,

že Ježíš mluví o chrámu svého těla.

Proč Ježíš farizeje, zákoníky ani kněžskou

lobby nenechával na pokoji? Proč na ně zas a zas

neomaleně útočil? Přichystal jim řadu provokací

a veřejně jim nadával. Ano, obílené hrobya ple

meno zmijí, to byly nadávky. Nebyly sprosté, Ježíš

je použil trefně, takže přesně seděly, ale bylo to

naprosto nevybíravé – šlo o urážky.

Myslím na Ježíše v Getsemanech.V nesmír

ných úzkostech prosil Boha, jestli by se nemohl

vyhnout kalichu smrti pod drtivou tíhou našeho

hříchu. Tato nepředstavitelná hrůza na něj tehdy

dolehla naplno. Ale Ježíš nejednal spontánně.Spl

nění klíčového úkolu pečlivě připravoval několik

let. Kdyby se k židovskému establishmentu choval

v rámci konvenční slušnosti, nebo aspoň přezíravě,

mávli by nad ním rukou a na nápad hozlikvido

vat by hned tak nepřišli. Ale Ježíš si svýmchová

ním promyšleně chystal hrob. Věděl, co dělá.Tako

vá byla jeho láska k nám, kterou si zvláštnímzpů

sobem připomínáme o Velikonocích.

V jeho vykupitelské smrti Ježíše následovat

nemůžeme. Proto není potřeba, aby nás církevní

představitelé ukřižovali, a tak se k nimnemusí

me chovat jako Ježíš k  tehdejším funkcioná

řům, i když i křesťanští vedoucí mohou

dnes být ohrožováni pokry tectvím

a dalšími neduhy farizeů i herodiánské

kněžské suity. To si jako jeden

z nich jasně uvědomuju.

Milý čtenáři,

Nebezpečné

předvelikonoční

horlení


ŽIVOT VÍRY  duben 20174

Sametový Brexit. Skupina českých

a slovenských křesťanů pořádá 10. 4.

v Praze v prostorách Senátu a 27. 4.v Bru

selu děkování za Velkou Britániia mod

litby za „sametový Brexit pod názvem

„Thank you (for) Great Britain“. Češia Slo

váci dostali zvláštní milost k „ sametové

revoluci“ v roce 1989 i k „sametovému

rozchodu“ federace. Taková míra„sameto

vosti“ nebyla v podobných souvislostech

zjevná nikde v Evropě (viz krvavý rozpad

zemí na Balkáně či SSSR).

Od loňského léta přicházela různým

služebníkům v ČR i SR slova, že Brexit

bude, ale může proběhnout různýmizpů

soby. V nejhorším případě se EU může

snažit Británii „exemplárně potrestat“,

aby se žádná jiná země neopovážila z EU

odejít. Protože však platí zákon „rozsévání

a sklizně“ (Ga 6,7), rozsévánípomstych

tivosti nezůstane nikdy bez následků. Asi

nejvýstražnějším příkladem byla snaha

vítězných mocností po první světové válce

potrestat Německo za válku, kdy na něj

uvalily likvidační reparace. Ty vedlyk hos

podářskému úpadku a hyperinflaci –

a k nástupu Hitlera. A ten si vybíral další

„viníky“, kterým se chtěl pomstít, a pak

to dosáhlo obludných rozměrů, které si

nikdo neuměl představit.

Přátelský rozchod Čechů a Slováků,

kdy nyní žijeme ve svobodných a často

velmi přátelských vztazícha oboustran

ně výhodné spolupráci, je mnohemvíta

nějším příkladem. Není však vůbecsamo

zřejmostí, že k němu dojde. Protovyzývá

me všechny křesťany v ČR i na Slovensku,

abychom – podobně jako apoštol Petr

nemocnému ve Skutcích (Sk 3,6) – dali to,

co máme, tedy milost k sametovémuroz

chodu a dobrým, oboustranně výhodným

vztahům a prospěšné spolupráci.

Akce se účastní delegace českých

a slovenských křesťanů včetně poslanců

SNR a EP, čeští politici a zástupci Británie.

Prosíme tedy jednotlivé křesťany

a sbory, aby se přidali k mezinárodnímu

týmu křesťanských vedoucích a politiků

a věnovali setkáním 10. a 27. 4. i chvíli

na svých shromážděních. Vhodné jeděko

vání za vše, čím Pán Bůh obdaroval Velkou

Británii a skrze ni i naše národy, Evropu

a celý svět. Je toho nesmírně mnoho...

A poté se modlili se zachování Boží přízně

pro Velkou Británii a za vylití Boží milosti

k „sametovému Brexitu“, tj. pokojnému

odchodu Velké Británie z EU,a navá

zání nových, přátelských, oboustranně

výhodných vztahů, které budou dálpřiná

šet život, dobro a vzájemnou prosperitu

k Boží slávě.

I tímto způsobem může naplnit první

dvě přikázání Nového zákona: Milujme

Boha (i vyjádřením díků za projevy jeho

dobroty) a milujme své bližní – Brity

i Evropany, tím, že jim předámea vypro

síme něco z toho nejlepšího, co máme

– milost k dobrým, pokojným vztahům

ve vzájemné úctě a spolupráci.

Jiří Čihulka

Výzva výročí reformace.Římsko

katolický švýcarský teolog Hans Küng,au

tor mnoha i do češtiny přeložených knih

a účastník Druhého vatikánského koncilu,

vydal kritickou výzvu k jednotě církve.Za

tímco protestanští a římskokatoličtíbis

kupové se scházejí a vydávají prohlášení

(např. 6. 2. navštívila německáprotes

tantská delegace papeže), kontakty mezi

římskými katolíky a protestanty na místní

úrovni jdou často mnohem dál.

„Memoranda

a výzvy k pokání

a usmíření jsme

z římské stranysly

šeli užmnoho

krát,“ citujeChrist

net Künga, „my,eku

menicky angažovaní

křesťané, očekáváme konečně činy.“ Küng

píše, že uskutečňovat závěry komise pro

ekumenický dialog (staré i několikdeseti

letí) znamená pro katolickou církev např.

1) rehabilitaci Martina Luthera, 2)zru

šení všech exkomunikací z obdobírefor

mace, 3) uznání protestantskýcha angli

kánských církevních úřadů, 4) vzájemnou

eucharistickou pohostinnost.

„Tlak ze strany teologie a církevní

základny, obcí a mnoha angažovaných

žen a mužů by mohl napomoci tomu, aby

často úzkostlivé a váhavé církevní vedení

v Římě i jinde nezmeškalo tutohistoric

kou příležitost a probudilo se,“ napsal

Hans Küng.

Kámen opět v ruce Palestince.

Při příležitosti otevření Palestinského

velvyslanectví ve Vatikánu přijal v lednu

papež František palestinskéhopreziden

ta Mahmúda Abbáse. Vznikvelvyslanec

tví navazuje na uzavření smlouvy mezi

Svatým stolcem a Palestinským státem

26. 6. 2015. Podle oficiálního prohlášení

byl rozhovor srdečný, trval však jen 20

minut. Jedním z témat byl mírový proces

na Blízkém východě. Obě strany vyjádřily

naději, že bude možné obnovitvyjedná

vání, které povede k spravedlivémua tr

valému řešení, takže čistě formálnívyjá

dření, které je pí-ár ve prospěchPalestin

ců. Papež František Abbásovi daroval

medaili Svatého roku milosrdenství

a arabský překlad exhortace Amorislae

titia. Abbás mu mimo jiné věnovalká

men z Golgoty.

Postní kalendář. „Snižte spotřebu

vody! Postavte se za klimatickousprave

dlnost!“ Tyto dvě ze 40 výzev uvádějíjed

notlivé dny postního období na postním

kalendáři zveřejněném na facebooku ČCE.

Dozvíme se mnoho inspirativníchdopo

ručení, např. abychom si našli restauraci,

kde se vaří z bioproduktů, a kdyby se to

nepodařilo, abychom vybírali radšiz ve

getariánských jídel. Politickým špičkám

máme připomenout jejich odpovědnost

při ochraně klimatu. Co se týče kávya ča

je, máme pít jen ekologicky pěstované.

Jeden z komentářů na facebooku

uvedl: „Kalendář je to pěkný, což o to,

Hans Küng

krátce

Ř

íká se o  něm, že je to muž, který zabil

Mrtvé moře, vyhrál Tour de Francena ro

topedu; jediný člověk, který rozbrečí ci

buli; a když ho uštkla kobra, po pěti dnechne

snesitelných bolestí pošla. Nejspíš jste poznali

legendárního herce Chucka Norrise. O žád

ném jiném akčním hrdinovi nekoluje tolik

hlášek jako o  něm. Možná ale nevíte, jak je

komentuje on sám. Jak se dívá na sebe,na ži

vot nebo na Boha.

V knížce „Jaký je doopravdy Chuck Norris“

píše: „Myslel jsem si, že mám všechno: pe

níze, slávu a  tak dále. Ale co jsem doopravdy

měl, byla obludná díra v  srdci. Nakonec jsem

pochopil, co nám američtí otcové zaklada

telé říkali před dvěma sty roky, co mi máma

říkala před více než šedesáti roky a  co mi má

žena říkala před dvaceti roky. Bez Boha jsou

naše životy prázdné. Právě tenkrát jsem našel

cestu domů. Ježíš řekl: Já jsem přišel vyhledat

a zachránit, co je ztraceno. Přiznávám, byl jsem

ztracený. Ale teď jsem nalezen.“

Já první!

Tváří v  tvář Chuckovi přemýšlím o  jiném

akčním hrdinovi. O  muži, který si také my

slel, že má všechno. A  pak ho Bůh konfron

toval: „Čeho se v  životě držíš? Za  co bojuješ?

A  bojuješ vůbec, nebo si s  lidmi jen tak hraješ

a zvykl sis nakonec z boje utíkat?“ Seznamte se

se zvláštním biblickým hrdinou jménem Jákob.

Zastihli jsme ho v okamžiku, kdy se po více

než dvaceti letech vrací domů. Čeká ho setkání

s  bráchou, kterého kdysi podvedl. Od  toho se

odvíjel celý Jákobův životní příběh. Aby získal

to, co chtěl, byl mnohokrát ochotný obětovat

rodinu a blízké vztahy. Teď u Jaboku je tov ně

čem jiné: Rodinu odvádí do  bezpečí. Už žádné

triky. Už žádné hry. Už žádné utíkání. Jákob měl

příležitost projevit se jako chlap a šel do toho.

Té noci vstal, vzal své dvě ženy a  své dvě

služky i  svých jedenáct chlapců a  přešel brod

v Jaboku. Vzal je a převedl je přes potoka pře

vedl všechno, co měl. Pak Jákob zůstal sáma zá

pasil s ním nějaký muž až do východu jitřenky.

(1M 32,23–25)

Tohle není poprvé, kdy v Bibli vidíme Jákoba

s  někým zápolit. Jákob zápasil, ještě než se na

rodil. Kdyby tenkrát existovaly porodnice a ul

trazvuk, mohla by se návštěva maminky Rebeky

u  lékaře odehrát asi takhle: „To musíte vidět,“

říká doktor. Natočí k ní monitor a říká: „Zaprvé:

Čekáte dvojčata. Zadruhé: Jsou to kluci a  už se

rvou.“ Sourozenecké šarvátky v  Rebečině lůně

popisuje 25. kapitola knihy Genesis.

Při narození drží Jákob svého brášku za

nohu. Biblisté znalí hebrejské symboliky to

komentují následovně: Jákob chtěl Ezaua za

držet. Chtěl ho předběhnout. Chtěl být první,

prvorozený, protože z  toho plynuly nesku

tečné výhody. Já první! Ale nemáme to v sobě

všichni? Nestojíme s tímhle na startovní čáře?

Já první! Tahle mentalita Jákoba provázelaté

měř celý život: pokud něco chci, tak to čapnu.

Když později ukradl Ezauovi prvorozenství,

myslel si, že získal požehnání. Ale neuvědo

mil si, že ztratil sám sebe. Dalších jednadvacet

let utíká – před bratrem, před rodinou, před

úvodník

Větší než Chuck Norris

Jakub Limr


5ŽIVOT VÍRY  duben 2017

připravili Tomáš Dittrich a Tomáš Coufal

škoda jen, že v něm není nic o půstu. Ani

o Velikonocích, nic o modlitbě a Písmu...

Ostatně, o Pánu Ježíši taky ne...“

Bonnke plánuje „rozlučkovou“

kampaň. Evangelista Reinhard Bonnke,

zakladatel organizace Christ for AllNati

ons (CfaN, Kristus pro všechny národy)

oznámil, že se v listopadu vrátído Nigé

rie na „rozlučkovou“ evangelizačníkam

paň. Ač jistě nepůjde o posledníevange

lizaci CfaN, organizátoři věří, žeBonnke

ho návrat by mohl

přitáhnout velké

množství lidí,po

dobně jako tomuby

lo na dosud největší

kampani v Lagosu

v Nigérii v roce 2000.

Tehdy se pětivečer

ních shromáždění zúčastnilo celkem šest

milionů lidí a 3,4 miliony se rozhodly pro

Krista.

Letos se během kampaně v denních

hodinách bude zároveň konat konference

„Passing the Burning Torch“ (Předávání

hořící pochodně) pro vedoucí a další

církevní pracovníky. Bonnke che pro

evangelizaci nadchnout tisíce pastorů

a evangelistů z celého světa.

Bonnke plány komentoval takto:

„Pán ke mně promluvil, že se mám vrátit

do Afriky na ještě jednu kampaň. ...

Věřím, že Bůh udělá něco, co jsme dosud

neviděli.“

John Darku, ředitel CfaN pro Afriku,

řekl: „Tato kampaň bude jako žádná

z předchozích. Chceme získat 500 000

poradců, 200 000 přímluvců, pěvecký

sbor s více než 23 000 členů a příslušníků

ochranky bude více než 10 000. Všechny

církve v zemi jsou velmi nadšené,oče

káváme kolosální žeň lidí přicházejících

ke Kristu.“

Bonnke začal v Africe pracovat před

40 lety. CfaN od roku 1987 registruje

více než 76 milionů lidí, kteří se rozhodli

vydat svůj život Ježíši.

Charisma News

Franklin Graham vyzývák evan

gelizaci. Evangelista Franklin Graham

vyzývá americké křesťany, aby z roku

2017 udělali „Rok Dobré zprávy“: „V čase

falešných zpráv, rozptylujících zpráv,roz

dělujících zpráv, zmatečných zpráva ně

kdy i depresivních zpráv se chceme – jako

křesťané a jako vedoucí – znovu zavázat,

že uděláme vše pro

to, aby tím všímpro

nikla Dobrá zpráva

o Ježíši. Vyzýváme

americké křesťany,

aby z roku 2017uči

nili ,Rok Dobrézprá

vy‘,“ píše Graham.

„Křesťané, ať jsou kdekoli, by měli sdílet

poselství o Ježíši, s kým jen to je možné

a při každé příležitosti. Pastoři musíod

vážně kázat evangelium a cíleně semod

lit za probuzení v naší zemi.“

Do Prahy přijede severoirskáka

pela Rend Collective. Organizátořifes

tivalu United pořádají 2. 6. v pražskéspor

tovní hale Královka koncert indie-folkové

formace Rend Collective, na který naváže

Konference modliteb a chval. RendCollec

tive vystoupí v Česku poprvé. Sestavu vede

bubeník Gareth Gilkeson. Dalšími členy

jsou kytarista a zpěvák Chris Llewellyn,vo

kalistka a hráčka na klávesové nástroje Ali

Gilkesonová, kytarista a hráč na banjoPat

rick Thompson a baskytarista Stephen

Mitchell.

První album vydali Rend Collective

v roce 2010. O dva roky později se kapela

stává známou albem „Homemade Worship

by Handmade People“ a absolvováním

úspěšného turné po Spojených státech.

Aktuálně se počet vydaných alb zastavil

na čísle sedm.

Hudební dramaturg festivalu United

Tomáš Polívka dodává: „Rend Collective

jsou na křesťanské hudební scéně

opravdu zjevením. Skladby této skupiny

přinášejí nejen intimní duchovníuctí

vání, ale jsou navíc i plné radosti, oslavy

a naděje.“

Jako předkapely se představí skupiny

Nenadarmo a Noemiracles. Program dále

zahrnuje vystoupení taneční skupinyUni

ted Dance a promluvu Jakuba Limra.

3. 6. na koncert v pražskémKongre

sovém centru Olšanka naváže Konference

modliteb a chval, která spojuje Konferenci

modliteb a Konferenci chval. Obě majíspo

lečné zahájení a zakončení, liší se bloky

seminářů. Konferenci modliteb,zaměře

nou na modlitby přímluvné, připravuje

hnutí Modlitby 24-7. Konference chval je

určena hudebníkům a autorům chval. Mezi

řečníky budou Kateřina Lachmanová, Jiřina

Gina Čunková, Karel Řežábek, ViliamŠan

dor, Julo Slovák a další.

www.worshippraha.cz

Katolická církev protipornogra

fii. Na narůstající problém závislosti na

pornografii se rozhodla reagovatřímsko

katolická církev. Jak v březnu upozornil

server lidovky.cz, v jednotlivých diecézích

jsou nyní pořádány přednášky, církevfi

nančně podporuje poradny a sestavilata

ké pravidla, která mají věřícím pomocizá

vislost překonat. Spolupracuje i sodbor

níky z jiných denominací – jedním z těch,

kdo v rámci řkc o fenoménu pornografie

přednášejí, je např. psycholog MarekMa

cák z BJB.

Zvýšená pozornost k této problematice

je na místě. Plzeňský biskup Tomáš Holub

popisuje pornografii jako „něco, co člověka

svazuje a vzdaluje od skutečného chápání

a prožívání života“. Vzhledem k její snadné

dostupnosti někteří komentátoři mluví

dokonce o „epidemii, která zasahuje celou

generaci“. Imunní nejsou ani křesťané –

podle dostupných průzkumůpornogra

fii sleduje polovina všech věřících mužů.

Možná by tedy bylo na místě, aby se na

tuto oblast pastoračně zaměřili i duchovní

dalších církví.

R. Bonnke

minulostí, před sebou. Už se vám někdy stalo,

že jste něco moc chtěli, pak jste to získali, ale

zjistili jste, že to vlastně nechcete? Něco jste

získali, držíte to v  ruce, ale zjišťujete, že jste

ztratili kus sebe.

Teď stojíte v  bahně – v  Jákobových botách

– na  břehu potoka Jabok. Pak Jákob zůstal sám

a  zápasil s  ním nějaký muž až do  východu jit

řenky. (1M 32,25) Jákob nejdřív vůbec netuší, že

zápasí s  Bohem. Bojují v  noci, všude kolem je

tma. Jákob do toho dává všechno a daří se mu.

Když [Bůh] viděl, že ho nepřemůže, udeřil ho

do kyčelního kloubu, takže se Jákobovi při tomzá

pasu vymkl kyčel. Tehdy řekl: „Pusť mě, začíná

svítat!“ „Nepustím tě, dokud mi nepožehnáš!“od

pověděl Jákob. (1M 32,26–27)

Jákob zápasí celou noc. Je špinavý, zpocený,

unavený, všechno ho bolí. Nejvíc ta vykloubená

noha. Ale v  tom všem se drží Boha, i  když by

bylo jednodušší prostě ho pustit. Jákob se drží

Boha, i  když to bolí. Na  tomhle skutečně zá

leží. Teď se držím Toho jediného, který másku

tečně moc mi požehnat. Zuby nehty se bududr

žet Boha.

Poslední záběr filmu

Jako by celý tenhle příběh nebyl dost zvláštní,

stává se ještě podivnějším. U  Jaboku se ozve

otázka: „Jak se jmenuješ?“ zeptal se ho. „Jákob,“

odpověděl. (1M 32,28) Připomíná chvíli, kdy Já

kob kradl Ezauovo prvorozenství. Stařičký, té

měř slepý táta Izák se ho

ptá: „Který z  mých synů

jsi?“ (1M 27) Jak se jme

nuješ? Jákob odpověděl:

„Já jsem Ezau, tvůj prvoro

zený.“ Když stál před Izá

kem, nebyl tam za sebe.Na

sadil si masku a  čapnul po

žehnání, které původně bylo

pro Ezaua. A  teď u  Jaboku

se ptá Bůh: Jak se jmenuješ?

Kdo skutečně jsi? U Jaboku před Bohem stojíJá

kob sám za sebe. Už žádné masky, žádnépředstí

rání... „Já jsem Jákob.“ A chytí se Boha, aby přijal

požehnání, které je pro něj.

Na to mu řekl: „Tvé jméno už nebude znítJá

kob, ale Izrael, Boží bojovník, neboť jsi zápasil

s  Bohem i  s  lidmi a  zvítězil jsi.“ (1M 32,29) Bůh

mu dává nové jméno: už ne Jákob, ale Izrael. Bůh

mu dává novou identitu: už ne podvodník a lhář,

ale Boží bojovník.

Noční konverzace ale pokračuje. Jákob hožá

dal: „Pověz mi prosím své jméno.“ On všakodpo

věděl: „Proč se mě ptáš na  jméno?“ Jako by tím

Bůh říkal: Tohle přeskoč. O  tohle tu teď nejde.

Mně už jsi v minulosti potkal, ale setkání sese

bou ses roky vyhýbal. Šlo o to, abys poznal, kdo

skutečně jsi; abys přijal novou identitu, identitu

Božího bojovníka. A požehnal mu tam.

Jákob pak to místo nazval Penuel, Boží tvář,

neboť řekl: „Viděl jsem Boha tváří v tvář a byl jsem

zachráněn!“ A  když minul Penuel, zazářilo mu

slunce; a kulhal kvůli té kyčli. (1M 32,31–32)

Závěr jako z  hollywoodského filmu. Těsně

před závěrečnými titulky se Jákobova siluetarý

suje proti vycházejícímu slunci. Poslední záběr

patří Jákobovu zranění. Chlapi se chlubí svými

jizvami. Bojoval jsem a  vyhrál jsem. Bojoval

jsem a stálo to za to. Ale tahle konkrétní jizva mi

připomíná, jak blízko se držím Boha!

Čeho se v  životě držíte vy? Za  co bojujete?

A bojujete vůbec? Nebo jste si zvykli z bojeutí

kat? Jste stvoření k  Božímu obrazu. I  vy v  sobě

máte válečníka. Ale rozhodnutí bojovat je na vás.

Jakub Limr, DiS., je pastorem KS Mozaika

v Hradci Králové a členem Užšího výboru

KMS.

„To musíte vidět,“ říká doktor.

„Čekáte dvojčata.

Jsou to kluci a už se rvou.“




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist