načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2017/3 - KMS

Život víry 2017/3

Elektronická kniha: Život víry 2017/3
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV březnovém čísle najdete:* téma: Pronásledovaná církev– V ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-2776-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V březnovém čísle najdete:

* téma: Pronásledovaná církev
– V jakých zemích je nejtěžší být křesťanem? Jaké lze v posledních 25 letech sledovat trendy v této oblasti? Jak se žije evangelikálům v Rusku, ve Střední Asii, v Severní Koreji či v Somálsku? Jak církev na pronásledování reaguje? Jak se můžeme za utlačované křesťany modlit – a je dobré do toho zapojit i děti?

* rozhovor – Asif Mall: Nebojím se umřít pro evangelium
– Pákistánský bojovník za práva křesťanů vypráví o zmařeném pogromu na místní věřící, o hledání „Mordokajů“ i o vztahu k imigrantům a k islámu.

* reportáž
– Prorokovat mají obyčejní lidé
– První rok iráckých křesťanských uprchlíků v ČR

+ úvodník Víta Šmajstrly: Život v zajateckém táboře
+ editorial Tomáše Dittricha: Mezi odevzdaností a rouháním
* příběhy čtenářů: Ticho ve vězeňské kapli; Ztracené doklady
+ ze života církve: Chystá se Awakening Europe v Praze; Píseň může napsat každý (Vitaminová bomba); Poučení z internetové propagace kurzů Alfa...
+ recenze filmu Mlčení: Šlápnout na obraz Krista? (R. Bícová)
+ peníze a/nebo život: Manželé a společný účet
+ nad Biblí: Nečtěte Písmo jako kuchařku! (J. Dohnal)
+ z historie: Alois Adlof – jeden z otců Církve bratrské (R. Hart)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Petr Jašek odsouzen na 20 let;  Papež a Donald Trump; Muslimové skrývali křesťanku před IS; Americký pastor zadržován v Turecku...)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2017-03

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Pronásledovaní

pro víru

ŽIVOT VÍRY

3


ŽIVOT VÍRY  březen 20172

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 rozhovor: Tomáš Tyc

 fyzik, který zkoumá neviditelnost

 téma: Jak s lidmi mluvit o Bohu

 Donald Trump – problém, nebo vyslyšená modlitba?

 z historie: Smith Wigglesworth – svědek zázraků

úvodník

4 Život v zajateckém táboře Vít Šmajstrla

reportáž

6 Všechno, čeho jsme si přáli dosáhnout... Zdeněk Kašpárek,

Adam Sabela

7 Prorokovat mají obyčejní lidé Tomáš Dit trich

rozhovor

8 Nebojím se umřít pro evangelium Asif Mall

téma: Pronásledovaná církev

12 Čím trpí křesťané v dnešním světě Open Doors

13 Církev a útlak: čtyři způsoby přežití

14 Ve stínu Kremlu Jiří Hanák

16 Hněv rodiny, vesnice i tajné policie... Lucie Švábová

můj příběh

18 Ticho ve vězeňské kapli Jan Drahoš

19 Doklady Marie Hovorková

ze života církve

20 Internetové zvaní „na večeři“ Miloš Poborský

21 Chystá se Awakening Europe 2017 Tomáš Dit trich

22 Píseň může napsat kdokoliv Johana Dittrichová

z historie

22 Alois Adlof Robert Hart

nad Biblí

24 Vnější a vnitřní pramen Jiří Dohnal

recenze

26 Mlčení Ráchel Bícová

foto na titulní straně: Open Doors; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Coufal

(12) ernie

(21) Awakening Europe

(26)

Bioscop

8

Asif MallAsif Mall

V každé zemi V každé zemi

hledám hledám

MordokajeMordokaje

1212

Tlak sílí, Tlak sílí,

ale církev ale církev

rosteroste

Trendy Trendy

posledních 25 letposledních 25 let

21

Chystá se

Awakening Europe

Do Prahy přijede

Kolenda, Bakerová i Yun

2626

Mlčení Mlčení

– recenze filmu– recenze filmu

Šlápnout Šlápnout

na obraz Krista?na obraz Krista?


3ŽIVOT VÍRY  březen 2017

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 28 / březen 2017

cena 41 Kč / 1,70 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Švábová, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

ani Ty, ani já patrně nemáme osobnízkušenost s tvrdým pronásledováním pro víru. Když

jsem v roce 1987 jako zaměstnanec státního

podniku sdílel evangelium přistavebněhistorickém průzkumu ve vsi Dobřív, pokřikovaly pak

na mě děti „bůh, bůh“ a já jsem si uvědomil, že

kdybych měl „smůlu“ a někdo mě udal, mohli by

mě vyhodit z práce. Nebyl bych za to aleuvězněn, o mučení ani nemluvě. V době normalizace

bylo důvodem tvrdšího pronásledování jinépřesvědčení než křesťanství (křesťané měli problémy

hlavně tehdy, když byli zároveň i disidenty).

Ani reformovaní a letniční křesťané, kteří byli

u nás pro víru vězněni, nezažili ve velké většině

vyšší stupně krutosti. Nejhorší trápení, kterým

prošly nedávné generace křesťanů, podstoupili

někteří římskokatoličtí aktivisté a intelektuálové

v 50. letech. Někteří z nich zaplatili za svouvěrnost víře podlomeným zdravím, nebo dokonce

životem, například korunní princ (ať nedím

přímo král) českých básníků Jan Zahradníček.

Nicméně v našich dějinách najdeme řadu

těch, kteří byli kvůli své víře mučeni, bazavražděni. Nepočítám mezi ně svatého Václava,

o jehož víře kromě informací z legendnapsaných až pozdějšími generacemi nevíme nic,

ani svatého Vojtěcha, který měl ideály a byl

horlivý, ale byl zřejmě zabit pro své chybné

pojetí misie, kdy zbytečně vyvolalkonfrontaci s pohany. Zástup českých a moravských

mučedníků začíná v Husově době (ještě před

Husovou smrtí) a pokračuje přes starouJednotu bratrskou do doby pobělohorské. Tvrdé

pronásledování nekatolíků ukončil toleranční

patent až dlouhých 160 let po Bílé hoře. Pak

sice zákony i společnost na bývalé tajnéevangelíky minimálně do půlky 19. století pohlížely

jako na osoby druhé kategorie, ale ti si přece jen

významně polepšili – už jim nešlo o život.

Jaké hrozí pronásledovaným křesťanům

největší nebezpečí? Kupodivu to nejsou falešná

učení. V obdobích tvrdého pronásledovánívětšinou k herezím nedochází. (Pokud ano, tak

to bývá způsobeno dlouhodobým nedostatkem

Biblí.) Vysvětluji si to Boží přítomnostív pronásledované církvi. Lidé, kteří si drží zadní vrátka,

nezakotvení, Bohu plně nevydaní, totiž nemají

motivaci v pronásledované církvi setrvávat.

Obavy o pohodlí a bezpečí je vedou k tomu, že

církev opouštějí a odpadají. To v dobách svobody

církev nabere víc lidí, pro které následujeposelství evangelia až za možností se realizovat,prezentovat a vymezovat. Protože jim jde o vlastní

cestu, protože se chtějí cítit mesiášsky, protože

kladou důraz na své názory a poznání, protože

s ostatními nechtějí hledat shodu a podřizovat

se, protože jim záleží na jejich uplatnění víc než

na prospěchu církve.

Největším ohrožením pronásledovaných

křesťanů (když pominu hrozbu, že v utrpení či

strachu zapřou Krista) je, jak jsem postupně

překvapen zjišťoval, reptání vůči Bohu, a někdy

dokonce i tvrdé výčitky vůči jeho osobě.

Některé takové úzkosti popsal RichardWurmbrandt, který pro Krista nepředstavitelně trpěl

během dlouhých let strávenýchv komunistických žalářích. Některé věci, které napsal, určitě

nejde pokládat za hodné následování. Spíš

jsou to příklady odstrašující. Realitou ale je,

že takové věci procítil a prožil Bohu naprosto

věrný člověk, muž, který ukázal, že víra dokáže

přetrvat cokoli.

Když se podíváš do Písma, zjišťuješ, že

obdobné problémy s Bohem, s jakými se potýkal

Wurmbrandt, měli už Jób a Jeremjáš. Jde zřejmě

o zákonitost u krutého pronásledování. Mučení

křesťané se k Bohu někdy/často(?) nechovají

pokorně. Nalézají se ve zvláštní poloze mezi

poslušností s hlubokým vědomím závislosti

a mezi obviňováním Boha z toho, že je k nim

nespravedlivý. Takové dva postoje nelze logicky

skloubit, ale zkušenost přesto říká, žeu pronásledovaných křesťanů spojeny bývají.

O tom, že jako křesťané všechnopronásledování a utrpení hravě vydržíme, se v Písmu

nepíše. To, co tam čtu, ve mně vyvolává

úzkost. Ježíš o posledních dnech uvedl: „Neboť

tehdy bude velké soužení, jaké nenastalo

od počátku světa až do nynějška, a nikdy již

nenastane. A kdyby nebyly ty dny zkráceny,

nebyl by zachráněn žádný člověk; ale kvůlivyvoleným budou ony dny zkráceny.“ (Mt 24,21–22)

Tím říká, že to nakonec dopadne dobře, alezároveň nás nenechává na pochybách o tom, žekřesťanům bude před koncem věků těžko, přetěžko.

Kdy přijde konec, nevíme. Víme jen, že

nastane velmi brzy. Co pro nás ale uvedenésouvislosti znamenají prakticky? Pár let sepravidelně modlím za pronásledované křesťany. Chtěl

jsem napsat „už pár let“, ale správnější by bylo

uvést „teprve pár let“. Než se začnu modlit za své

nejbližší, se Bohu snažím připomenout jehopronásledované. Největší starost si dělám o křesťany

v Severní Koreji. Nerozumím tomu, proč Bůh

tak dlouho nezasahuje. Vím jenom, že se musím

modlit dál, a možná naléhavěji.

Od doby, co se za své pronásledované bratry

a sestry modlím, mi také došlo, jak hluboké, jak

devastující, jak nebezpečné pro ně ty krutézkušenosti jsou.

A ještě zmíním druhou praktickou věc.

Během vyučování o posledních dnech nedlouho

před svým ukřižováním Ježíš učedníkům kromě

z Matouše citovaných nabádavých slov poradil:

„Bděte a proste v každý čas, abyste měli sílu

uniknout všemu tomu, co se má dít, a postavit

se před Syna člověka.“ (L 21,36) Svýmimodlitbami, přesněji častými modlitbami, můžeme my

osobně pro doby krutého pronásledování, které

v posledních dnech zachvátí celý svět,získat Boží pomoc.

Teprve pronásledování ukáže, co

v nás skutečně je. To hlavní, co ukáže,

bude, že bez Boží pomoci jsme

ztraceni.

Milý čtenáři,

Mezi

odevzdaností

a rouháním

eni.


ŽIVOT VÍRY  březen 20174

Kauza Jašek: Co sleduje PetrPeli

kán? Český křesťan, humanitárnípracov

ník Petr Jašek, který byl v prosinci 2015

zadržen v Súdánu, byl 29. ledna odsouzen

k 20 letům odnětí

svobody a k pokutě

100 000súdán

ských liber (asi

400 000 Kč) za

údajnou špionáž,

šíření pomluv,roz

sévání nenávisti,

nelegální vstup do země a focenívojen

ských budov. Výše trestu v podmínkách

súdánského vězení prakticky znamená

rozsudek smrti, jak uvedl českýeuroposla

nec Tomáš Zdechovský. Dva místnís Jaš

kem uvěznění pastoři byli odsouzeni na 12

let, třetí byl osvobozen.

„Výše trestu je obrovským šokem

i pro evropskou diplomacii, protožez jed

nání pochopili, že trest za špionáž bude

úplně zrušen,“ uvedl Zdechovský.„V nej

bližších dnech by se měla uskutečnitspo

lečná schůzka, kde se budou řešit další

kroky, protože ochrana lidských práv jeklí

čovým tématem pro další spolupráci mezi

EU a Súdánem.“

Podle české diplomacie jsou obvinění

neodůvodněná, a bude-li potřeba, pojede

do Súdánu jednat přímo ministrzahra

ničí Lubomír Zaorálek. Ten chce apelovat

na prezidenta Umar al-Bašíra, aby Jaškovi

udělil milost.

Je zajímavé, jak případ veřejněko

mentoval arabista a bývalý honorárníkon

zul v Súdánu (a nevlastní bratrsoučasné

ho ministra spravedlnosti) Petr Pelikán.

Podle něho je Jašek „náboženský fanatik“,

který „chce být mučedníkem“: „Pokud vím,

tak mohl být vyhoštěn bez procesu, aletr

val na tom, že chce, aby proběhl proces,“

řekl Pelikán pro ČT24. V televizi už alene

dodal informaci, kterou sám v listopadu

uvedl pro Deník.cz – že podmínkoupro

puštění mělo být, že Jašek předávyšetřo

vatelům své „kontakty“. Jinými slovy, že

vydá křesťany, s nimiž se setkal, na milost

a nemilost súdánským represivnímslož

kám. To na Jaškovo rozhodnutí vrhávýraz

ně jiné světlo.

V rozhovoru pro Blesk.cz pak Pelikán

zmínil: „Vůbec nikde se neobjevuje, co

je vlastně za organizaci ta církev Hlas

mučedníků, která stojí za aktivitami pana

Jaška. ... Docela by mě zajímalo, co je to

za sektu.“ Pan Pelikán je o případu dobře

zpraven, takže nejspíš ví, že Hlasmučed

níků není církev, a už vůbec ne sekta.

Zřejmě se tedy svou poznámkou snažil

veřejné mínění zmanipulovat v Jaškův

neprospěch. Můžeme se pouzedohado

vat, nakolik bylo toto jeho jednáníovliv

něno jeho súdánskými kontakty a tím, že

on sám je praktikujícím muslimem.

Role maminky je „genderověste

reotypní“. Bouřlivou diskusi vzbudil

v lednu facebookový příspěvek filmového

režiséra Víta Klusáka. Pohoršoval se v něm

nad básničkou z čítanky pro žáky prvního

stupně. „K čemu jsou holky na světě? Aby

z nich byly maminky, aby se pěkněusmá

ly na toho, kdo je malinký...“ rýmuje v ní

Jiří Žáček.

Na básníka se snesla vlna kritiky

za to, že ženy automaticky staví do role

matek, diskriminuje bezdětné ženya vnu

cuje dětem stereotypní, dnes užneprav

divý obraz světa. Do debaty se vložilo

i ministerstvo školství, které připustilo,

že básnička není genderově neutrální.

Do čítanky zařazena být může, aleuči

tel by měl dětem vysvětlit záměr autora

a uvést ji do kontextu.

Jiří Žáček kritiku odmítl. Podle svých

slov se dokonce považuje za feministu,

„jen jiného druhu než ty genderovédži

hádistky,“ které ho osočovaly. Básničkou

chtěl prý jen vyjádřit myšlenku, že dítě by

mělo mít milující matku.

K tématu se vyjádřilo i několikzná

mých osobností. Například Václav Klaus

ml. svůj komentář na serveru Novinky.

cz zakončil výzvou: „Braňme normální

svět!“ Otázkou ovšem je, co je dnes„nor

mální“. Žijeme totiž v hyperkorektní době,

kdy černoch už není černochem, žena není

ženou a rodina přestává být rodinou.

Na konci ledna proběhla médii

dokonce zpráva o tom, že Britskázdravot

nická asociace doporučuje svýmzaměst

nancům používat místo pojmu „nastávající

matka“ označení „těhotný člověk“. Chce se

tak vyhnout případné urážce těhotných

transsexuálů. V loni vydaném Průvodci

pro efektivní komunikaci mj. takénedo

poručuje používat řazení kolonek v pořadí

pan – paní – slečna. Prý to příliš evokuje

mužskou nadřazenost.

Kardinál Vlk má rakovinu.

Po dlouhé době přetrvávajícíchzdra

votních potíží lékaři bývalémučeské

mu primasovi řkc diagnostikovalirako

vinu plic s metastázemi v kostech. Nyní

ho čeká chemoterapie. V lednu toozná

mil na svých webových stránkách, kde

se mimo jiné píše: „Diagnózu přijalv kli

du, a když mu ji sdělovali pániprofeso

ři, byl to on, kdo je podepíral a ujišťoval,

že je na správné cestě, protože už vícekrát

se mu zdálo, že odejít ‚tam‘ je tonejspráv

nější řešení.“

Kardinálu Vlkovi mj. telefonoval papež

František, který ho ujistil o svýchmod

litbách.

Etické dílny® mají zelenou.Pre

ventivní vzdělávací programy Etickédíl

ny® dostaly v prosinci 2016od minister

stva školství certifikaci na pět let.Vyško

lení lektoři se interaktivní formou snaží

v dětech rozvíjet pozitivní vlastnostia so

ciální dovednosti a ukazovat jimkřesťan

ské etické principy. Mluví s nimio život

ních hodnotách, učí je se správněvyrov

návat s tím, co prožívají, snaží se posilovat

jejich zodpovědnost v oblasti financí,prá

ce nebo partnerství a předcházet např.ši

kaně nebo experimentovánís návykový

mi látkami. Etické dílny® zatím působí jen

v několika krajích, vyškolují ale novélek

tory a plánují svou činnost rozšiřovat.

krátce

P

řed léty jsem četl knihu Ve  stínu vychá

zejícího slunce, v  níž misionářka Dar

lene Roseová mj. popisuje svůj několi

kaletý pobyt v  japonském zajateckém táboře.

Ženy v  táboře žily ve  velmi těžkých podmín

kách, hlídány japonskými dozorci. Dělaly, co

mohly, aby přežily a svůj pobyt si usnadnily –

sháněly jídlo, kde se dalo, organizovaly život

co nejsnesitelněji, navzájem se podporovaly.

Některé ze zajatkyň ve  snaze pobyt si ulehčit

začaly spolupracovat s dozorci: Některévýmě

nou za  různé výhody donášely na  ostatní, ně

které s dozorci spaly. V roce 1945 se začalablí

žit porážka Japonska a osvobození táboraame

rickou armádou. Hluboce mi utkvělo v paměti,

jak se všechny zajatkyně na  svobodu těšily

a vyhlížely ji – až na ty, které si se svýmivěz

niteli „zadaly“; ty hleděly na vyhlídku svobody

s nejistotou a obavami.

Zajatecký tábor můžeme chápat jako urči

tou paralelu k tomuto světu – svět „ve zlém leží“,

vládcem světa (velitelem zajateckého tábora) je

Ďábel. Drží své zajatce ve  tmě a  dezorientaci,

ve strachu a pod vlivem ohlupující propagandy.

Bůh (vládce svobodného světa) se s touto situací

nikdy nesmířil – vždy bylo možno zaslechnout

střípky zpráv ze svobodných rozhlasových sta

nic, noví zajatci přinášeli čerstvé zprávy z fronty.

A  když se naplnil čas, rozhodl Bůh o rozhodu

jícím úderu – vyslal do tábora svého syna. Celý

svobodný svět šokovaně sledoval, jak syn Nej

vyššího prochází branou zajateckého tábora –

beze zbraně, bez ochrany, bez privilegií, vybaven

pouze pravdou a silou svého přesvědčení.

Odbojové hnutí

A  jeho „výsadek“ do  temnoty lágru byl

po  všech stránkách úspěšný: V  rozhodujícím

střetnutí porazil Zlého a  v  táboře založil síť od

bojových buněk. Pravdivé informace o  životě

„venku“ zapůsobily v táboře jako paprsky slunce

v  temné jeskyni: Mnozí prohlédli, pochopili,

pozvedli hlavy a  zapojili se „do  odboje“ – tak

vznikla církev.

Ježíš v  16. a  17. kapitole Janova evangelia

„projednává“ se svými učedníky a  s  Otcem po

slední záležitosti před svým odchodem. Chystá

se totiž po  naplnění své mise „opustit tábor“

a  vrátit se domů. Jeho následovníci jsou vy

děšeni. Co si bez něj počnou? Ano, poznali už

pravdu a  mnohému se naučili, ale i  tak v  nich

hlodá nejistota: Zvládnou to bez něj? „Nevy

chutná“ si je teď Zlý o to vydatněji, že jejichMi

str už s  nimi nebude? ,Pane, nechceš nás raději

vzít s sebou?‘ ptají se v duchu. Ale Ježíš se modlí:

„Již nejsem v ,táboře‘, ale oni jsou v ,táboře‘, a já

jdu k tobě. ... Neprosím, abys je vzal z ,tábora‘,

ale abys je zachoval od zlého...“

Ano, musejí se s  tím smířit – nyní ještě ne

mohou svého Mistra následovat, nyní je s sebou

na  svobodu ještě nebere. Ano, budou ho násle

dovat, ale později.

V  temnu lágru tedy vzniklo něco nového –

buňky odporu, společenství lidí, kteří do tábora

už vlastně nepatří, i  když tam ještě musejí žít.

Zatím skrytě, ale reálně jsou již občanysvobod

ného světa venku. Jejich vládcem už není ten Zlý

vrchní dozorce, ale Král svobodného světa.

úvodník

Život v zajateckém táboře

Kde budeme, když přijde Pán?

Vít Šmajstrla


5ŽIVOT VÍRY  březen 2017

připravili Tomáš Dittrich, Tomáš Coufal a Lucie Švábová

Papež gratuloval Trumpovi.

„Srdečně vám blahopřeji a ujišťuji vás, že

se modlím k všemohoucímu Bohu, aby

vám dal moudrost a sílu k výkonu vašeho

úřadu,“ napsal papež František Donaldu

Trumpovi 20. ledna u příležitosti převzetí

prezidentské funkce. „Modlím se, aby vaše

rozhodnutí byla vedena duchovnímia etic

kými hodnotami, které utvářely dějiny

amerického lidu i národní úsilío prosazo

vání práv na lidskou svobodu a důstojnost

po celém světě.“

Jeho slova jsou zřejmě předevšímpřá

ním a modlitbou. O Trumpovi a jehopoli

tice se totiž papež v minulostinevyjád

řil příliš lichotivě: „Člověk, který pomýšlí

jen na stavění zdí a ne na stavění mostů,

není křesťan,“ řekl papež na adresupre

zidentského kandidáta loni v únoru.Rea

goval tak na Trumpův záměr postavit zeď

na mexicko-americké hranici.

V podobném duchu pokračoval i letos

v lednu po Trumpově inauguraci. Podle

Českého rozhlasu prý v rozhovoru pro

španělský list El País varoval předpopu

lismem, izolací národů a upínáním se

k nejrůznějším zachráncůma „spasite

lům“. Zjevně tak reaguje právě na zvolení

Trumpa prezidentem, přímo o něm se však

již vyjadřuje zdrženlivě: „Teprve až uvidím,

co podnikne, utvořím si názor.“

Naděje se při inauguraci ozývala i ve

slovech evangelisty Franklina Grahama.

Svůj projev zahájil slovy: „Pane prezidente,

v Bibli je déšť symbolem Božího požehnání.

A pršet začalo, zrovna když jste vystoupil

na pódium.Mod

lím se, aby Bůh

požehnal vám,

vaší rodině, vaší

vládě a abyžeh

nal Americe.“Gra

ham zřejmě věří, že

za Trumpovýmzvo

lením byla Boží vůle. Nezbývá než se modlit

a doufat spolu s ním.

Trump zakázal financovánípo

tratů. Krátce po nástupu do úřaduzablo

koval nový americký prezident použitífe

derálních peněz na podporu zahraničních

nevládních organizací, u kterých existuje

jakákoli spojitost s interrupcemi. Kritici to

vnímají jako zpátečnický krok a varují, že

o peníze přijdou i organizace, kteréo po

tratech jen poskytují informace. Nebudou

tak mít finance na aktivity, které s potraty

nesouvisí – např. léčbu AIDS.

Trumpovo rozhodnutí není nečekané.

S nařízením poprvé přišel republikánský

prezident Ronald Reagan v roce 1984

a od té doby je střídavě rušenoa obnovo

váno podle toho, zda v Bílém domě vládne

demokrat nebo republikán.

Republikán Trump plní předvolební

sliby i v jiných oblastech: Začal s přípravou

stavby zdi na hranicích s Mexikem, vydal

pokyn k deportaci imigrantů pobývajících

na území USA bez povolení a dočasněuza

vřel americké hranice pro občany sedmi

převážně muslimských zemí. Na 120

dní také zastavil celý program přijímání

uprchlíků ze zahraničí. Chce zavéstpřís

nější prověrky příchozích a snížit tím riziko

teroristických útoků. Odpůrci vnímají tato

opatření jako „neamerická“ a neústavní.

Recept na dobré manželstvína

bídlo asi 120 akcí pořádaných ve více než

50 městech Česka registrovanýchv rám

ci Národního týdne manželství (NTM).Kro

mě toho proběhly i desítky akcíneregist

rovaných. NTM se u nás ve valentýnském

týdnu (letos 13.–19. 2.) konal jižpo jede

nácté. Záštitu nad ním přijal ministrzemě

dělství Marián Jurečka. Na zahajovacítis

kové konferenci vystoupili kromě Jurečky

europoslankyně Michaela Šojdrová,eme

ritní plzeňský biskup František Radkovský,

několikodborníkůsychologů a populární

kuchař Filip Sajler.

„I podle současného občanskéhozáko

níku je manželství trvalý svazek muže

a ženy a jeho hlavním účelem je založení

rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná

podpora a pomoc,“ uvedla Šojdrová.

„Význam iniciativy NTM je v tom, žeman

želství zasazuje do kontextu rodiny.Man

želství je důležitá instituce – pro násman

žele, ale především pro děti a širšíspo

lečenství, kterému dává pocit jistoty

a perspektivy. Protože vím, jak velkýmtla

kům musí rodina a manželství odolávat,

vítám aktivity, které nabízejí pomoc.“

Evangelizace muslimůa přistě

hovalci. Koncem roku se na několikamís

tech Německa objevil billboard v arabštině

s textem „Přijmi Krista a zůstaňv Němec

ku“. Náboženští představitelé německých

muslimů jsou nespokojeni. Obávají se, že

by se jejich potenciální „farníci“ z řademi

grantů, kteří nejsou dost uvědomělými

muslimy, mohli nechat zlákat. Odpadnutí

od islámu se podle muslimského právaša

ría trestá smrtí, takže jde z pohledu islámu

o billboard velmi negativní. Nespokojeni

by ale měli být také němečtí křesťané.Za

tímco křesťané mají chtít pomáhatmusli

mům k tomu, aby se s Kristem setkali,mě

li by ale muslimy ve věci konverzemoti

vovat poctivě, poukazem k věčným, nikoli

k časným výhodám. Výzva na zmíněném

billboardu je kvůli nabídce azylu ostudná

a muslimům zastírá podstatu evangelia.

Odešel další letniční vedoucí.Ne

dlouho po Rudolfu Bubikovi zemřela další

pionýrská osobnost české Apoštolskécírk

ve, Peter „Pavel“ Kocur. Rodem Slovákza

ložil v Prazeilegál

ní letniční sbor. Rád

vzpomínám

na svou návštěvu

na shromáždění

v jejichsmíchov

ském bytě v době

normalizace.

Na bohoslužby tam chodilo i přes sto lidí.

Kromě Prahy se Kocur věnoval šestnácti

dalším sborům v Čechách. Po pádu totality

se zaměřil na bezdomovce a imigranty

za prací. Sloužil také ve věznicích. Zemřel

29. 12. 2016 ve věku nedožitých 78 let.

Polopropustná membrána

Vztah církve a  světa je jedním z  důležitých

témat Nového zákona. Napětí plynoucí z  toho,

že jsme „ve  světě, ale nejsme ze světa“, je per

manentní. Když Ježíš vyhlásil „nábor do krá

lovství Božího“, vyvolal v zajateckém tábořepo

zdvižení. Skrytí občané Bo

žího království jsou jakýmisi

„vnitřními emigranty“ – mu

sejí tam žít, ale fakticky tam

již nepatří – jejich vnitřní

zrak je upřený ven.

Zlý velitel tábora nedokázal

zabránit vzniku církve, nemá

ani pravomoc všechny její pří

slušníky zabít, ale nevzdává

se. Vzteky bez sebe vyvíjí úsilí

k  tomu, aby své zajatce získal

na  svou stranu. Dozorci do

stávají jasné pokyny a  Ďáblova

operace „Ježíši, vrať mi zpět mé

poddané“ se rozbíhá.

To již popisujeme dobu,

ve  které žijeme. Fronta je

za  humny, vysvobození se

blíží, ale zároveň Zlý vyvíjí horečnou aktivitu,

aby do církve pronikl, rozvrátil ji a získal zpět, co

mu dříve patřilo – tedy nás.

Církev je jako měňavka ve špinavém rybníce –

je obklopena polopropustnou membránou, která

přesně reguluje, co může dovnitř a  co ne. Do

vnitř mohou živiny (v  tomto světě pracujeme,

dýcháme jeho vzduch a jíme jeho potraviny), ale

vše toxické musí zůstat venku. Jakákoliv „kon

taminace“ nečistotami ze světa působí buňce –

křesťanovi i církvi – poškození či smrt.

Zachovávat se neposkvrněnými od  světa

(Jk  1,27) je naším klíčovým úkolem. Ďábel po

užívá lži a  svody, žádosti očí a  těla a  starosti ži

vota, aby jimi atakoval hradby

a  pronikl dovnitř. Obchází jako

řvoucí lev a  hledá nepozorné,

lehkomyslné a  nezodpovědné

křesťany, aby je zlákal zpět.

Běda těm, které zastihne nepři

pravené. Jestliže totiž ti, kteří

již unikli poskvrnám světa, se

do  nich znovu zapletou, dopad

nou katastrofálně (2Pt 2,20).Mi

lovat svět a  přátelit se s  ním je

extrémně rizikové – kdo miluje

svět, láska Otcova v  něm není

(1J  2,15), kdo se přátelí se svě

tem, stává se nepřítelem Božím

a  je nazván cizoložníkem („sou

loží“ se světem).

Táborová propaganda, Ďáb

lův pohled na  svět a  jeho hod

notový systém (prosadit se, užít si, vlastnit, mít

nárok) se snaží atakovat církev a srdce křesťanů.

Křesťanská manželství a výchova dětí seod svět

ských přestávají lišit, křesťané tráví na internetu

a  u  televize stejné množství času jako nevěřící,

nečistota nikoho neděsí. Stejné dovolené, stejné

koníčky, stejné zacházení s  penězi. Membrána

propouští...

Nečekaná návštěva

Když jsem před pětatřiceti lety začal chodit se

svou manželkou, byli jsme do  sebe nesmírně za

milovaní. Jednou jsem odjel dělat zdravotníka

na lyžařský kurz do Jeseníků. Bylo to na poměrně

odlehlém místě na  konci horského údolí. Psal

jsem Janě zamilované dopisy, ve kterých jsem líčil,

jak mi chybí. A ona se pak jednou „bez varování“

vypravila mě navštívit. Zastávka byla čtyřikilome

try daleko, na druhé straně kopce, autobus ji tam

vysadil večer – zbytek cesty musela dojít pěšky. Šla

přes les, všude sníh, velký mráz a tma.

Když dorazila do  vesnice, byla bledá zimou

a strachem. Začala mě hledat a brzy mě takéna

šla – víte kde? V  baru u  piva. Seděl jsem tam

vysmátý, růžolící, spokojený. Když se otevřely

dveře a v nich jsem uviděl svou milovanou,roz

třesenou a  bledou, spadla mi čelist. Jak trapně

působilo mé „Jé, miláčku, moc jsi mi chyběla“!

Nebyla to pravda a  ona to jasně viděla. Rozu

mějte – nebyl jsem jí nevěrný a  dát si pivo není

hřích, ale přesto: Kde nás najde Ježíš, až se náhle

objeví ve dveřích?

MUDr. Vít Šmajstrla je starším KS Ostrava.

Snoubenka

přijela bez

ohlášení,

dorazila

v noci,

bledá zimou

a strachem.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist