načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2017/2 - KMS

Život víry 2017/2

Elektronická kniha: Život víry 2017/2
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV únorovém čísle najdete:* Janette Oubrechtová: Vztekala jsem se, že ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-2957-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V únorovém čísle najdete:

* Janette Oubrechtová: Vztekala jsem se, že chci být sama sebou
- Zpěvačka skupiny Run[a]way My Son a vedoucí mládeže mluví o „normální“ církvi, tetování a misii v Arménii.

* téma: Mateřství – oběť i výsada
- Zůstat s dětmi, nebo jít do práce? Jsou pro děti vhodné jesle? Proč je rodina tak důležitá? Jaké hodnoty předáme další generaci? Jaká je „rodinná politika“ naší vlády?
Nad těmito otázkami přemýšlejí např. J. Frantíková, D. Staňková, J. Dittrichová, D. Drápal, L. Ondráček nebo D. Floryk

* příběhy čtenářek
- Po chemoterapii jsem měla deprese (L. Beštová)
- Na omezování jsem se cítila mladá (B. Busková)

* z historie: D. S. Moody
- Virtuální rozhovor s největším evangelistou 19. století

+ úvodník Davea Pattyho: Co s nevyslyšenou modlitbou?
+ editorial Tomáše Dittricha: „Počítáš s tím, že tě Bůh odmění?“
+ ze života církve: Fusion lite v Českém Těšíně
+ ptáme se lékaře: Nespavost
+ nad Biblí: Góg z Magógu (M. Klesnil)
+ recenze knih: Matka je důležitá; Eva; Žbluňk!
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Proces s P. Jaškem v Súdánu; Bojkot Izraele selhává; Barmánci pomáhají v Iráku)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2017-02

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

㶜 㶜 㶜 㶜 㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

2

㶣 㶇


ŽIVOT VÍRY  únor 20172

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 Pronásledovaná církev

 V kterých zemích je nejtěžší být křesťanem

 Změny v posledních letech

 Jak pomáhat věřícím v „nebezpečných“ zemích

 Nad Biblí: Vnitřní a vnější pramen (Jiří Dohnal)

úvodník

4 Rybu, nebo kámen? Dave Patty

ze života církve

7 Fusion lite v Českém Těšíně Noemi Pípalová

rozhovor

8 Vztekala jsem se, že chci být sama sebou Janette Oubrechtová

téma: Mateřství – oběť i výsada

12 Byla jsem „jen matka“ Jana Frantíková

13 Délka mateřské „dovolené“ anketa

14 Prostor pro klidné zrání Dana Staňková

15 Jsou pro malé děti vhodné jesle? Jaroslava Dittrichová

16 Jaké hodnoty předáme další generaci? Dan Drápal

17 Někdy to stojí hodně Lubomír Ondráček

18 Stát a „rodinná politika“ David Floryk

nad Biblí

19 Góg z Magógu Michal Klesnil

můj příběh

20 Představovala jsem si tragické scénáře Lucie Beštová

21 Na omezování jsem se cítila mladá Barča Busková

z historie

22 Svět může proměnit jedině Boží moc D. L. Moody, Jaroslav Pleva

recenze

24 Matka je důležitá Pavel Čekal

24 Eva Ivana Kultová

25 Žbluňk! Hana Pinknerová

foto na titulní straně: Život víry – Lucie Švábová; na této straně:

(7) archiv Fusionu

(8) Marek Dušek

(12) yanlev © 123RF.com

(22)

archiv redakce

7

Fusion Fusion

v Českém Těšíněv Českém Těšíně

Krásné věci něco stojíKrásné věci něco stojí

88

Janette Janette

OubrechtováOubrechtová

„Vyhodila jsem „Vyhodila jsem

cigarety a řekla jsem, cigarety a řekla jsem,

že končím“že končím“

12

Byla jsem

„jen matka“

Je to málo,

nebo dost?

2222

D. L. MoodyD. L. Moody

„Neuměl jsem „Neuměl jsem

kázat bez slz“kázat bez slz“


3ŽIVOT VÍRY  únor 2017

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 28 / únor 2017

cena 41 Kč / 1,70 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Švábová, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

otázku, která je v titulku, mi před dvěma,

třemi lety položil můj syn Šimon. Odpověděl

jsem oklikou, že lidé nemají hodnotuv nápad

ných skutcích, ne v tom, že hojně s druhými

mluvili o Kristu, ale v tom, když plnili Boží

vůli, často v nenápadných věcech. Šimon mi

řekl, že se mýlím, protože hodnota člověka není

v jeho skutcích.

Jak snadno jsem se odchýlil od základní

věci biblického poselství! Jasně, hodnota lidí

není v tom, co dělají, ale v tom, že je Bůhstvo

řil a že je miluje. V čem jsem se to zmýlil? Měl

jsem mluvit o hodnotě lidských skutků, ne lidí.

Převzácní lidé, kteří se vydali na scestínečis

toty a klamu, svými hříchy hodnotuneztrá

cejí. Podobně my, kteří chceme Pána Boha

následovat za každou cenu, nezískáme svou

poslušností a horlivostí větší hodnotu. Ani tím

na sebe nestrhneme větší díl Boží lásky.

Hodnota našich skutků opravdu není v tom,

jak vypadají. Skutky jsou hodnotné, jen jestli

nás k tomu, abychom je udělali, vedl Bůh. Jsou

opravdu cenné jen do té míry, do jaké jsme

poslechli Boha. Evangelista Matouš (7,22–23)

napsal, že Ježíš v soudný den nemilosrdně

odmítne mnohé z těch, kteří v jeho jménu

vymítali démony (a věř mi, že si moc přeju,

aby bylo osvobozeno co nejvíc démonizovaných

lidí). Důvodem odmítnutí bude jejichnepra

vost, tedy jejich skutky.

Skutky, které Bůh ocení, jsou častonevi

ditelné, protože o nich kromě Boha víme jen

my sami. Něco vypadá náramně, ale na Pána

Boha to dojem neudělá. Zná naše motivy.

Něčeho si nikdo kromě nás nevšimne, ale náš

účet v nebeské bance kvůli tomu narostl.Hod

notu našich skutků nemohou plně poznat

lidé, ale zná ji Bůh. Tím, že svůj dobrý skutek

někomu sdělíme nebo naznačíme, odměnu

zároveň s tím ztrácíme (Mt 6,2–4).

K tomu možná jedno překvapení: Hodnotu

svých skutků známe my sami lépe než druzí.

Lidé kolem Tebe nevědí, proč jsi pustilv tram

vaji sednout starší osobu ani proč jsi jeldo dět

ského domova pomáhat sirotkům, nad kterými

svět mávnul rukou. Jen Bůh a ty víte, zda jsi to

udělal v pravdě, zda jsi to udělal z lásky, zda

jsi to udělal pro něj (nikoli pro sebe). Víš, jestli

posíláš peníze na dobročinné účely proto, aby

si tě lidé vážili, nebo z lásky – kvůli Bohu. Tvé

skutky ti říkají, zda jsi na Boží straně. Lidé

kolem to nemohou úplně posoudit, ale ty to víš.

Svými skutky si nezískáváš zásluhy, alepozná

váš podle nich, že se držíš Krista: Dobré věci

děláš z lásky, kvůli pravdě, kvůli Bohu.

Skutky si nemůžeš započítat jako zásluhu.

To, že ses do něčeho pustil a udělal to, dal Bůh

(on dává chtění i skutečné činění – Fp 2,13),

a navíc to všechno také předem připravil

(Ef 2,10). Co z toho, co máš, jsi nedostal

(1K 4,7)?

Své skutky si nemůžeš počítat za zásluhu,

ale budeš za ně odměněn. Nebudeš vlastně

odměněn za to, že jsi vymítal démony nebo

chodil na modlitební nebo říkal evangelium

spoustě lidí, ale za to, jestli jsi plnil Boží vůli.

O odměně se dnes po církvi radši moc

nemluví: Dávejme si pozor, abychom nebyli

pyšní! Pokud někdo v souvislosti s odměnou

uvažuje o pýše, je vidět, že bloudí a nezná

Písmo. Na cokoli, za co nás Bůh odmění,

nemůžeme být pyšní. Jednak pokud rozumíme

Boží milosti, je být pyšný nesmysl, jednak

bychom pýchou o svou odměnu přišli.

Pokud to Bůh pro Tebe připravil a půjdeš

večer po práci nebo brzo ráno před prací

na modlitební, nezískáš si tím žádnou zásluhu

(připravil to on, dal Ti schopnost i ochotu

poslechnout, a ještě Ti tam požehnal), ale

budeš za to odměněn. Když někohopochvá

líme, že něco dobře udělal, neděláme to proto,

aby si to započítal jako zásluhu. Kdyby se

k tomu snížil, bylo by lépe ho nepochválit,pro

tože by si svou pýchou ublížil. Ale ononafouk

nout se v Kristu ani nejde – hned by se nám

udělalo špatně. Být bez zásluh je sladké.

„Služebníku dobrý a věrný, vládni nad

deseti městy!“ Pokud od svého Pána uslyšíš tato

slova, nebudeš se mít čím chlubit, a navíc by

Tě to ani nenapadlo. Ale potěší Tě to a budeš

se radovat.

A teď ta otázka ze začátku: „Počítáš s tím,

že Tě Bůh odmění?“ Taková otázka určitě

sedí, a možná se dotýká zapomenuté pravdy.

Asi s tím moc nepočítám, ale už aspoň vím,

že je to chyba. Pokud pro nás Boží odměna

moc neznamená, je to problém, který vyplývá

z toho, že Boha v této věci moc neznáme. Jestli

věříme, že dostaneme odměnu (nemyslím

odměnu na zemi, ale v nebi, ve věčnosti), musí

nás to přece vzrušovat a motivovat.

Tím neříkám, že odměna má být naší

hlavní motivací. Bohu nechceme sloužit kvůli

darům, které nám dává, ale kvůli němu

samému, kvůli tomu, že milujeme předně

jeho, a až pak jeho dárky. Radost z odměny je

v tomto případě především radost z dárcovy

přízně. Boží dary pro nás ale mohou a mají

být povzbuzením. Jinak by nám o té odměně

takhle v předstihu prostě neřekl. Jde o to, aby

naše víra pochopila, že Boží odměna bude

něco úžasného.

Bližnímu nesmíme sloužit kvůli tomu,aby

chom na věčnosti získali výhody, ale z lásky

k němu. Ale odměna je povzbuzeníma důle

žitou doplňkovou motivací, i když máme srdce

správně nasměrováno láskou. Myslím, že když

mi o Boží věčnou odměnu půjde víc, budu

i víc milovat lidi a Boha. A naopak:

Kdybychom nebyli motivováni láskou

k Bohu nebo kdybychom lidemnepo

máhali z lásky k Bohu a k nim, svou

odměnu bychom ztratili.

Milý čtenáři,

22

D. L. Moody

„Neuměl jsem

kázat bez slz“

„Počítáš s tím,

že tě Bůh

odmění?“


ŽIVOT VÍRY  únor 20174

Godzone: událost roku. V týdnu

mezi 14. a 19. 11. se v pěti slovenských

městech (Poprad, Košice, Žilina, Banská

Bystrica, Bratislava) a v Praze (19. 11., SH

Královka) uskutečnilo šestidenní turnéGo

dzone pod názvem Nový level. V rámci

českého a slovenského křesťanského světa

šlo jednoznačně o událost roku. Setkání se

zúčastnilo přes 21 000 převážně mladých

lidí. Největší zájem byl v Žilině (přes

6000). V Bratislavě a v Košicích se sešly

vždy 4000 lidí, v Popradě 3000 a v Banské

Bystrici a v Praze po 2000. Vystoupeníslo

venských křesťanských kapel eSPé,Heart

beat, Godknows a Lámačské chvály během

turné doprovázela divadelní a tanečnívy

stoupení s kvalitními videoprojekcemi.

Vstup byl zdarma. Projekt, který vznikl

před šesti lety, zastřešuje Združeniekres

ťanských spoločenstiev mládeže a jeho

koordinátoři jsou členy římskokatolické

církve. V žádném z uvedených měst(s vý

jimkou krátkého vstupu v Praze) nebyla

prezentována věroučná specifika římské

církve, akce měla mezidenominační

a evangelizační charakter.

Neomarxistická koncepce české

rodinné politiky. Hnutí Pro život ČR

(HPŽ) zpracovalo stanovisko ke Koncepci

rodinné politiky

připravenéMinis

terstvem práce

a sociálních věcí

(MPSV) a zaslalo

je premiéroviBo

huslavuSobotko

vi. Materiál se

podle HPŽ staví proti základnímu zájmu

státu – zastavení vymírání populace.Kon

cepce vychází podle HPŽ z principůneo

marxistické genderové ideologiea v přípa

dě přijetí by měla devastující dopadna ro

dinu založenou na manželství.

Jádrem Koncepce je nová definice

rodiny, která je podle HPŽ v rozporu se

zakotvením rodiny v novém občanském

zákoníku i v judikatuře Ústavního soudu.

Podle návrhu MPSV je rodina„rozmani

tou kategorií – rodinu v dnešním světě

tvoří jednotlivci a páry s dětmi(biologic

kými a osvojenými) či bez nich (neplodné

či vědomě bezdětné), manželské,

registrované, nesezdané, pěstounské i tzv.

seskládané, často vícegenerační, a vždy

nehledě na jejich pohlaví“.

Koncepce by podle HPŽ vedla také

k prudkému nárůstu zneužíváníveřej

ných financí na plošné vnucováníhormo

nální antikoncepce od 15 let a na umělé

oplodnění místo skutečné léčbyneplod

nosti. Není zde reflektován rozdíl mezi

péčí v rodině (rodiče s biologickými dětmi)

a náhradní rodinnou péčí. Koncepcenedo

káže popsat hodnotu manželství prosta

bilitu rodiny, vzájemný rozvoj partnerů

a kvalitní výchovu dětí. Zpochybňuje

význam individuální rodinné péčeo nej

menší děti tím, že tlačí na zkracovánírodi

čovské dovolené.

Proti řadě bodů v navrhovanékon

cepci se vyslovilo několik ministrů: Pavel

Bělobrádek, Marian Jurečka, DanielHer

man (KDU-ČSL), Martin Stropnický (ANO)

a Miloslav Ludvík (ČSSD). MinistřiKDU

-ČSL vyjádřili zásadní nesouhlass prefe

rencí kolektivní péče o děti ve věku do tří

let, která připomíná návrat do dobysoci

alismu a rodičům brání ve svobodě volby.

HPŽ žádá vládu o zamítnutí dokumentu

jako celku.

Kardinál Duka pochválilzedná

ře. Ve své sedmiminutové novoročnítele

vizní promluvě zmínil pražský arcibiskup

Dominik Duka tři letošní výročí: 500 let

od Lutherova vystoupení, 300 letod usta

vení svobodného zednářství a 100 let

od mariánského zjevení ve Fatimě.Ně

mecká reformace byla podle něj „signálem

znejistění a určité pochybnosti o naší

schopnosti poznávat věci pravdivě,nedů

věra v rozum.“ Pochválil ale u ní příklon

ke Kristu, k víře a tištěné Bibli.U svobod

ných zednářů zmínil, že vyslovilipochyb

nost, zda je možné stavět jen na vířev Bib

li, a že budoucnost viděli v lidech, kteří se

budou řídit rozumem a tolerancí. Zjevení

„krásné paní“ třem dětem ve Fatimě, která

jim dala naději, staví Duka do protikladu

k první světové válce a k revoluci v Rusku.

Naděje pro Evropu je podle něj „v tomoka

mžiku, kdy se změní situace a lidé Evropy

začnou chápat plné hodnoty, hodnoty,

které vyrůstají z důvěry v člověka jako

v bytost, která je rozumná, ale takéneje

nom schopná tolerance, ale především

schopna lásky.“ Krista zmínil jenv souvis

losti s Lutherem a pak v závěrečné žehnací

formuli „Ve jménu Otce, i Syna i Duchasva

tého, amen.“

Promluvu lze zhlédnout na

www.duka-ct.jdem.cz

Kritika OSN od českého ICEJ.

Rada bezpečnosti OSN přijala předVá

noci rezo luci zaměřenou proti státuIz

rael. Dříve by přijetí podobnéhodoku

mentu nebylo možné, protože by byl

vetován zástupcem USA.Odstupují

cí Obamova administrativa alezareago

vala nesystémově. K rezoluci vydalasta

krátce

V

ždy jsem věřil v moc modlitby. Komunikace

s Bohem vesmíru je úžasná výsada, zvláště

když si uvědomíte, že Bůh má veškerou moc

a že vaše prosby opravdu chce vyslyšet. Nic pro něj

není příliš obtížné, a právě proto má smysl, abyste

s ním o všech svých potřebách mluvili. To je pro

věřícího v každém čase soužení vzácnýmzdro

jem posily.

Dokud nezjistíte, že ne všechny modlitby Bůh

vyslýchá.

Jak reagujete, když se modlíte za  něco mi

mořádně důležitého, za  něco, co vám velice

leží na  srdci, co zcela jasně potřebujete – a  nic

se neděje? To může být... ehm, mírně řečeno...

matoucí. Jak to, že se všemohoucí Bůh roz

hodne nejednat? Proč milující Otec nereaguje

na  prosby svého milovaného dítěte? Zlobí se,

zklamali jsme ho něčím, je příliš daleko, nebo

je necita? Platí jeho zaslíbení opravdu i pro nás,

v dnešní době, nebo byla určena jen lidem kdysi

v dávných dobách?

Nevyslyšená modlitba vyvolává zklamání

a zklamání zase pochybnosti. S pochybnostmi se

člověku těžko modlí. Nač mluvit s Bohem, když

se to zdá být k ničemu?

Když bylo našemu prostřednímu synu Ca

lebovi devět, začal si stěžovat, že ho bolí bři

cho. Nejdříve jsme si mysleli, že za  to může

stres ve  škole nebo že snědl něco špatného.

Jenže když bolesti zesílily tak, že ani nedokázal

vyjít z domu, začalo nám to dělat starosti.Ně

kolikrát jsme s ním byli u lékaře, a nepřišlo se

na  nic, jen jsme si domů přinesli další prášky

proti bolesti, které byly vůči příznakům téměř

bezmocné.

Den co den jsme se mnohokrát modlili.

Nepřetržité utrpení našeho drahého synkaby

lo utrpením i  pro nás. A  pořád se to zhoršo

valo. Nakonec – po třech měsících plnýchne

konečných dní, kdy se na  gauči nebo na lůž

ku ozýval jeho pláč – se jeden lékař rozhodl

mu do  břicha pomocí malého řezu zavést ka

meru. Zjistil, že jde o  vzácný případ takzvané

intususcepce, kdy se střeva bortí do  sebe ja

ko shrnutá ponožka, což poškozuje vnitřnívý

stelkovou vrstvu střev a dočasně blokuje jejich

činnost. Po  odstranění patnácti centimetrů

Calebova tenkého střeva to vypadalo, že bude

vše v  pořádku. Zaplavila nás úleva a  vzdávali

jsme Bohu chválu.

Rekonvalescence po  chirurgickém zákroku

nebyla snadná, ale radovali jsme se, protože Bůh

naši konkrétní modlitbu vyslyšel. Byl k námmi

lostivý, poskytl řešení a  východisko, když jsme

sami žádné neviděli. Byli jsme vděčni za péčimi

lujícího Otce i za dar modlitby.

A právě proto nás zmátlo, když se bolesti jen

o  dva roky později ozvaly znovu. Tentokrát ne

byly tak intenzivní, jenže ne a ne polevit.Vyrov

návat se s  bolestí stálo Caleba neustále spoustu

energie a  úsilí – a  to vše v  náročných pubertál

ních letech.

Opět jsme naše prosby předložili v  modlitbě

Otci. Zase jsme navštívili řadu lékařů, kteří ne

dokázali zjistit příčinu. Roky míjely, a  odpověď

nikde. Bolesti neustupovaly, naopak se pomalu

zhoršovaly. Proč se nám zdálo, že naše modlitby

úvodník

Rybu, nebo kámen?

Co s nevyslyšenou modlitbou

Dave Patty

M. Marksová


5ŽIVOT VÍRY  únor 2017

připravil Tomáš Dittrich

novisko česká pobočka ICEJ ústy svého

ředitele Mojmíra Kalluse.

Ten v prohlášení napsal: „Přijaté

znění popírá zásadu zakotvenouv rezo

luci RB OSN č. 242 z roku 1967, která se

stala základem pro mírové dohodyIzra

ele s Egyptem a Jordánskem i dohody

z Osla, jejímiž svědky jsou i někteřísou

časní členové Rady bezpečnosti. Tento

dokument stanoví, že míru má býtdosa

ženo jednáním s cílem dohodnout se

na bezpečných a uznávanýchhrani

cích. Zmínky v nové rezolucio „hrani

cích z roku 1967“ a „okupovanýchpales

tinských územích“ předbíhajívýsle

dek těchto jednání a zavádějí pojmy,

které dosud nebyly předmětem dohody,

například předem říkají, která území by

měla patřit Palestincům. Jde tedyo poli

tické proklamace, které zjevně prosazují

názory pouze jedné strany sporu. Tímto

způsobem nelze dospět k spravedlivému

a trvalému míru, neboť důsledkem bude

pouze posílení neústupnostipalestin

ských vůdců, kteří nejsou ochotni uznat

právo Izraele na existenci.“

Podle ICEJ rezoluce, jako už dlouhá

řada předchozích prohlášení, odsuzuje

Izrael a současně přehlíží porušování

dohod palestinskou stranou, kterápod

něcuje terorismus a odmítá mírovésou

žití. Podle ICEJ se tak OSN „samadegra

duje na propagandistický nástrojproti

židovské nenávisti. Překážkou míru totiž

nejsou izraelské vesnice a městabudo

vaná na místech, která jsou spjatas tisí

ciletou židovskou historií. Je jí nenávist

těch, kteří Židům nechtějí přiznat právo

na sebeurčení.“

100 let od založení sboru CB

ve Vsetíně. V domě kultury ve Vsetíně

to v neděli 16. října hučelo jako v úlu,

když se o polední přestávce setkali věřící

z některých bývalých stanic, dnes jižsbo

rů CB ve Zlínském kraji: Zlín, Hranice,

Velká Lhota, vsetínský Maják. Účastníků

bylo asi 430.

Na dopoledním programu sepodí

leli kazatelé Pavel Škrobák (pohled zpět

– slovo vděčnosti) a Tomáš Pospíchal

(povzbuzení z Fp 2,1). Krátké pozdravy

vyřídil člen Rady CB Tadeáš Firla a zástupce

kazatelů Stanislav Stebel.

V programu se vystřídaly hudebnísku

piny ze sboru Vsetína-Jasenky a ze Zlína.

Zazněla též nahrávka Valašského pěveckého

sboru z Vsetína-Jasenky a Velké Lhoty z let

1978–1993. Na závěr vystoupila pěvecká

skupina (tvořená zpěváky všech generací),

pohybová a hudební skupina.

Ke svému výročí vydal sborVsetín-Jasen

ka sborník o proměnách sborového života.

(podle Anny Hurtové

a Terezy Zbrankové)

Arcibiskup Schönborn:nábožen

ství si konkurují. Vídeňský arcibiskup

kardinál Schönborn reagoval na otázkura

kouského deníku Kronen Zeitung, zda se

nebojí, že se ze svatoštěpánského chrámu

může jednou stát mešita. To, že sinábo

ženství konkurují, je podle něj odvěkárea

lita. Uvedl, že si přeje, aby na Blízkémvý

chodě opětpře

vládlo křesťanství.

To, že křesťanství

v Evropě oslabuje,

není podleSchön

borna vinoumus

limů. Mít strach

z islamizaceEvro

py nedává smysl, pokud jako křesťanéne

přispíváme k tomu, aby Evropa zůstala

křesťanskou.

Christoph Schönborn je sudetským

Němcem. Narodil se v Československu

krátce před koncem války a byl s rodiči

nucen opustit svou vlast. Patříke kristo

centrickým římskokatolickým teologům, je

znám svými sympatiemi k charismatické

obnově a podporuje kurzy Alfa. Patřík nej

výraznějším současným myslitelůmřím

skokatolické církve, v době volby papeže

v roce 2005 i 2013 byl pokládánza jed

noho z vážných kandidátů.

C. Peter Wagner zemřel.Význam

ný charismatický teolog a vedoucí,Ameri

čan C. Peter Wagner, odešel 20. 10.ve vě

ku 86 let. Od své ordinace v roce 1955

působil s manželkou Doris 16 letna mi

sii v Bolívii. Pak učil 30 letna proslu

lém Fullerově semináři v kalifornskéPa

sadeně, kde spolu se zakladatelemVini

ce Johnem Wimberem přednášel předmět

„Znamení a zázraky“. Napsal přes 70 knih,

jeho Teritoriální duchové vyšli v roce 1992

v češtině v nakladatelství Logos.

Několik knih věnoval apoštolské službě

a v rámci Global Harvest Ministries,orga

nizace, kterou založil a vedl, usiloval

o ustavení celosvětové apoštolské sítě.

Od roku 1974 pracoval sedm let jako člen

Laussaanského výboru pro světovouevan

gelizaci. Jako první vedoucí Laussanské

strategické pracovní skupiny kladl důraz

na získáníevan

geliemnezasaže

ných národů

a skupin. V roce

2000 přišels celo

světovouiniciati

vou „Modlitby

oknem 10/40“,

jejímž cílem se stalo 62 států v oblasti

vymezené rovnoběžkami 10. a 40. stupně

severní šířky a do níž se zapojilo 30mili

onů křesťanů.

V roce 2001 svolal evropské křesťany

na konferenci do Hannoveru v rámci

své iniciativy Target Europe. Bylo tam

zastoupeno 61 států. Cílem byl duchovní

boj a evangelizace Evropy. Wagner se

pokusil vytvořit celoevropskou síťapo

štolů. S patnáctiletým odstupem lze

říci, že se mu to nepovedlo. Život víry

tehdy Wagnera kritizoval za to, že při

tom pomíjel uznávané apoštolskéi nea

poštolské vedoucí v daných zemích.

S Hannoverem souvisel také duchovní

boj proti „královně nebes“. V češtině

k tomu vyšla Wagnerova knížka „Souboj

s Královnou nebes“ (Křesťanský život)

a sborník Panství Královny nebes (KS

Příbram). Zdá se, že ani tato iniciativa

nebyla úspěšná, na rozdíl od „Modliteb

oknem 10/40“.

nikdo neslyší? Začal jsem úplně ztrácet chuť se

modlit. Modlitba mi jen připomínala naše ne

vyřešené problémy, jen oživovala moje zkla

mání a frustrující myšlenku, že všemohoucí Bůh

zřejmě nedělá vůbec nic.

Co vlastně Ježíš řekl?

Hledal jsem útěchu v  Božím slově a nako

nec jsem si otevřel Kázání na  hoře v Matou

šově evangeliu 7,7–11. Ježíšova slova v  těchto

verších jako by mne povzbuzovala modlit se

odvážněji. Ježíš posluchače vyzval slovy pl

nými důvěry: „Proste, a  bude vám dáno; hle

dejte, a naleznete; tlučte, a bude vám otevřeno.“

Následovalo toto jasné zaslíbení: „Neboť každý,

kdo prosí, dostává, a  kdo hledá, nalézá, a  kdo

tluče, tomu bude otevřeno.“

Že dostává každý? A ten, kdo hledá, nalézá?

Každému bude otevřeno? Proč to tak v  našem

případě nevypadalo? Proč jsme nedostávali, oč

jsme prosili?

Chtěl jsem v kontextu najít něco, čeho bych

se mohl chytit, a tak jsem četl dál. „C ož by n ě -

kdo z vás dal svému synu kámen, když ho prosí

o  chléb?“ A  Ježíš pokračoval: „Nebo by mu dal

hada, když ho poprosí o rybu?“ Tyto výroky mě

spíše stále více mátly. Pak jsem se ale pokusil si

představit, jak bych komunikoval, kdybych byl

na  jeho místě. A  pak jsem si v  tom textu ně

čeho všiml.

Já bych řekl: „Každý, kdo prosí, dostává to,

oč žádá“, jenže tak to Ježíš neřekl. Řekl pouze to,

že žadatelé dostanou. Já bych řekl: „Požádá-li tě

tvůj syn o  chléb, dáš mu přece chleba, ne?“ To

ale Ježíš neřekl. Pouze svým posluchačůmpřipo

mněl, že nedostanou kámen.

Připomenul jsem si své otcovské zážitky.

Děti za  mnou přicházely s  mnoha žádostmi

a  mně nevadilo, že mě o  něco prosí. Skutečně

bych ale nebyl dobrým otcem, kdybych jim

dal vždycky to, oč žádaly. Prosba o  jídlo občas

vedla k  tomu, že jsem je vzal na  záda a  odnesl

do  postele. Někdy si děti myslí, že mají hlad,

ale ve  skutečnosti jsou unavené. Jindy si řekly

o  bonbon, a  dostaly ovoce – ne vždycky děti

vědí, co je pro ně zdravé. A někdy zas museldá

rek počkat zabalený pod stromečkem, i když si

ho zvědavé dítě chtělo rozbalit okamžitě. Dobré

dary si často žádají patřičné načasování.

Ježíš zaslíbil, že „každému, kdo tluče, bude

otevřeno“. Ale neřekl, že se člověku otevře tam,

kde tluče. Pokud mi zaklepete na  okno, tak

třeba vykouknu, zjistím, že tam jste, ale pak

půjdu a  otevřu dveře. Kdybyste nevěděli, že

dům má i  dveře, byli byste na  mě možná na

štvaní: „Klepal jsem na  okno, viděl jsi mne

tam, ale neotevřels mi.“ Natolik byste se upí

nali k  tomu, že vám podle vašeho domnění

neodpovídám, a  na  to, jak vás to zklamalo, že

byste se jako klíště drželi toho zavřeného okna

a nevšimli byste si, že hned za rohem máteote

vřené dveře.

Co když si někdy kvůli svému omezenému

vidění nevšímáme, že nám náš Otec v  nebi

s láskou odpovídá? Matoušovo evangeliumpři

chází s  jasným zaslíbením, že Otec naše mod

litby vyslyší. Jednoznačně nás ujišťuje, že ten,

kdo prosí, dostane. Tím ale není řečeno, žedo

staneme přesně to, oč prosíme.

To vede ke  zmíněnému problému se zkla

máním. Zklamání je důsledkem propasti mezi

očekáváním a  realitou; když se nám realita zdá

mnohem horší, než v  co jsme doufali. Bůh mi

třeba dává něco jiného, ale vím já, zda to je

dobrý dar? Jak mám věřit, že mu doopravdy

Proč Bůh s řešením

nepřišel dříve? A co

kdyby k uzdravení

vůbec nedošlo?




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist