načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2017/12 - KMS

Život víry 2017/12

Elektronická kniha: Život víry 2017/12
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církve.mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV prosincovém čísle najdete:* rozhovor – Julo Slovák: „Kytaru ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-6970-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve.
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V prosincovém čísle najdete:

* rozhovor – Julo Slovák: „Kytaru jsem si koupil jen z poslušnosti“
- Slovenský vedoucí chval a frontman hudební skupiny eSPé popisuje nejen své duchovní a hudební začátky a otázky s nimi spojené, ale také vznik evangelizačního projektu Godzone a zamýšlí se nad křesťanskou hudební službou obecně.

* téma: Otevřený dům i srdce
- Proč je pro křesťany (a pro církev jako celek) důležitá pohostinnost? Jaké má meze? Jak je možné s ní prakticky začít a co je pro skutečnou pohostinnost nejdůležitější? Odpovědi na tyto otázky hledají Hana Nováková, Lucie Vlasáková a další.

* ze života církve
- Rozhovor s Tomášem Tyrlíkem, novým biskupem Slezské církve evangelické a. v. o tom, jak vidí svou novou roli a kam chce svou církev vést
- Zpráva z modlitební konference Mokon

* z historie: Příběh nejznámější vánoční písně
- virtuální rozhovor s F. X. Gruberem, autorem písně Tichá noc

+ vánoční úvodník Bohuslava Wojnara: Svátky lásky a rozdělení
+ editorial Tomáše Dittricha: Táborák v pokoji
+ kreslené vtipy a další silvestrovský humor
+ příběhy čtenářů
+ komentář Davida Floryka: Vládní „antikoncepce“ rodinné politiky?
+ Jeruzalémská perspektiva: Palenstinské „usmiřování“ a kurdská nezávislost (J. Gerloff)
+ nad Biblí: Co měly společného Marie a Chana? Pokus najít Vánoce ve Starém zákoně (T. Dittrich)
+ fejeton Pavla Bosmana: Vánoce na divokém západě
+ knižní recenze: Znovu ke knize Vytržení (A. Zelina)
+ vánoční povídka pro děti: Co si povídaly betlémské ovečky (M. Adamcová)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (podzimní křesťanské akce; Ondřej Vetchý hraje Jeronýma Pražského; Pákistánský křesťan odsouzen k smrti; Střelba v americkém kostele; V Súdánu je křesťanským dětem odpíráno jídlo...)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích
+ soutěžní křížovka

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2017-12

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz
(včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Proměna

společnosti

evangeliem

45 Kč / 1,70 €

ŽIVOT VÍRY

Svátky lásky

a rozdělení

úvodník B. Wojnara / 4

Vstup do

Boží zóny!

rozhovor

s Julem Slovákem / 8

Tajemství

pohostinnosti

Jak na to? / 11

12

2017

... protože se

pro ně nenašlo

místo pod střechou


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20172

co najdete v tomto čísle

grafika na titulní straně: Miro Pogran; na této straně:

(8) foto YouTube.com

(11) Moaz Ahmed

(17) English (Free-Photos)

(22) archiv redakce

11

téma: Pohostinnost

Sušenky a kafe nejsou žádná věda

8

rozhovor:

Julo Slovák

o vedení chval,

plánování času a hudební kvalitě

22

z historie: Tichá noc

Příběh písně, která se zpívá ve 300 jazycích

17

nad Biblí:

Vánoč ní c hva lozpěv

Co prorokovaly Marie i Chana?

úvodník

4 Svátky lásky a rozdělení Bohuslav Wojnar

ze života církve

6 Církev musí být zaměřená na Krista Tomáš Tyrlík

7 Severočeské smíření na celostátní rovině Tomáš Dit trich

rozhovor

8 Kytaru jsem si koupil jen z poslušnosti Julo Slovák

téma: Otevřený dům i srdce

11 Co nás učí Marie a Marta Hana Nováková

11 Řekli jsme si, že začneme ŠK

14 Iluze jedné novomanželky Lucie Vlasáková

můj příběh

15 Bože, na tohle nemáme! Alena Konečná

15 Silvestrovský nákup Ellen Kloučková

16 Všechno má svůj čas Šárka Dvořáková

nad Biblí

17 Vánoční chvalozpěv Tomáš Dit trich

povídka

20 Na betlémských pastvinách Maryla Adamcová

z historie

22 Tichá noc, svatá noc Franz X. Gruber,

Jaroslav Pleva

recenze

23 Znovu ke knize Vytržení Antonín Zelina

připravujemepřipravujeme

 téma: Když se jede na misii

příběhy těch, kteří se vydali sdílet evangelium v zahraničí

s čím se misionáři nejčastěji potýkají

přehled českých misijních organizací

 Dave Patty: Je Bůh dobrý? Opravdu vždycky?

 můj příběh: Prosil jsem Boha, ať mi dá znamení


3ŽIVOT VÍRY  prosinec 2017 3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 28 / prosinec 2017

cena 45 Kč / 1,70 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Vlasáková, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Lucie Vlasáková, DiS., Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

před půl rokem jsme měli zvláštní ná

vštěvu. Pohnul se pes na mé posteli? Nosní

dírky se mě celého rozespalého ptají, co

se děje. Snažím se za každou cenu zůstat

ve stavu blaženého spánku... Ale co to je?

Někdo ve vnitrobloku ve čtyři ráno griluje,

nebo sousedé najednou začali topit pevnými

palivy?

Vycházím z ložnice a dým mě přivádí

do obýváku. Ještě napůl spím. Za dveřmi

tam někdo rozdělal táborák. To asi syn,

ale proč? Co ho to napadlo? Volám na něj,

co se jako děje. Ve svých půdních výši

nách to chápe ještě míň než já, říká, že

oheň nerozdělal, a spí dál. Je zajímavé,

na co všechno je v tak exponované chvíli

čas. Vedle počítačového stolku se na ko

berci tetelí řeřavý plápolající vrchlík jako

pecen chleba, který místnost nahustil bí

lou mlhou a který ukusuje dveřní zárubeň

a boční desku stolku.

Pak už jsem se probudil úplně. Vypínač

nereaguje – chtěl jsem si na to trochu po

svítit. Na plamenný koláč vylévám konev

na zalévání kytek, která byla zrovna po ruce

a která ohnivého kohouta rychle zkrotila.

Tma i množství dýmu narostlo, otvírám

okno a dělám průvan na terasu. Nemysli si,

že dým zmizel. Ač vykázán, dal si na čas.

Ještě když o tom teď píšu, svědí mě oči. Roz

svítit se pořád nedaří, tak vytahuji ze zá

suvky šňůru od počítače. Konečně světlo. To

je ale spoušť...

Pojišťovna zaplatila všechno. Stačilo vy

malovat začazený kout. Na celý pokoj může

dojít až později. Ani ohořelá část futra ještě

není dodělaná, ale bydlí se nám dobře i s no

vým stolkem a počítačem. Radši nedomýšlím,

co by se stalo, kdybych se probudil o 10 minut

později. Náš vetchý dům! Zaplatila by ten mi

lion a půl pojišťovna? Kde bychom bydleli bě

hem rekonstrukce, skoro novostavby?

V něčem podobný host přišel před dva

ceti lety. Dveře do obývacího pokoje rozbité

krumpáčem. To bylo po návratu z práce ne

čekané přivítání. Rozbité okno. Zámek bytu

nebyl překážkou, protože v garáži stál krum

páč. Taky tam nezvanec našel velkou tašku,

do které natěsnal... magnetofonové kazety.

Asi to byl stavební dělník z východní země,

kde se takový artikl ještě dal zpeněžit. Kazety

s kázáními, které jsme poslouchali za komu

nismu, Derek Prince, Pavel Neústupný,

Kenneth Hagin, Wolfhard Margies.

Ty nahrávky si dotyčný neužil. Dole za

chrastil klíč zrovna, když s kořistí odcházel.

Máma od domovních dveří zaječela a on ne

chal ty bezcenné pravzácné kazety kazetami

a přes zahradu vzal nohy na ramena. Dveře

jsem o víkendu spravoval tři čtyři hodiny, ale

vypadají jako nové (resp. jako staré – jsou

dřevěné, rámové, z roku 1924).

Může se vůbec křesťanovi stát něco špat

ného? I když si Kenneth Hagin možná mys

lel, že ne, nesouhlasil bych v tom s ním.

A přesto: Kolikrát jsem zažil Boží milost, po

moc a ochranu. Napadají mě další podobně

dramatické příhody. Pane Bože, co už jsem

s tebou všechno zažil! Kolik pomoci, milosti,

štěstí ... 91. žalm umím zpaměti a prožívám

ho, kudy chodím: ... protože jsi Nejvyššího

učinil svým příbytkem, nestane se ti nic

zlého, rána se ke tvému stanu nepřiblíží

(Ž 91,9–10).

To ale není důvod vytvářet teologii, že

když jsme křesťané, musíme žít jako v ba

vlnce. Stejné Písmo, možná stejný autor,

jedním dechem říká: Mnoho zla přichází

na spravedlivého. (Ž 34,20)To naštěstí

není celé zaslíbení obsažené v daném verši:

Mnoho zla přichází na spravedlivého,

ale Hospodin jej ze všeho vysvobodí.

Zažít Boží zásah! Světlo poznání, že v pří

padě vatry za dveřmi obývacího pokoje

i zlodějíčka odnášejícího duchovní poklady

mi osobně pomohl Bůh jen a jen proto, že

je milosrdný a že mě má rád... Úlevu, ra

dost ani bezpečí ve vztahu s ním nechci ne

vyměnit za nic.

Na spravedlivého přichází mnoho zla.

Myslet si něco jiného znamená nevěřit Bibli.

Myslet si něco jiného zároveň znamená žít

v iluzi, ale jen do chvíle, než to zlé přijde.

A přesto nemáme budoucí úzkosti očekávat se

strachem. Smíme a potřebujeme počítat s tím,

že Bůh je na naší straně. Zlo má mnoho

tváří, nejen zobák červeného kohouta nebo

zloděje s krátkým sestřihem. Zlo používá

mnoho převleků, ale náš Bůh má jenom

jednu tvář. Ta bude nejrůznějším škraboškám

zla vždycky čelit v náš prospěch. Dvě biblické

pasáže mohou působit jako rozpor,

ale náš Bůh je obě vysvětluje a spojuje.

Je to Bůh, který je s námi. Ochrání nás

od zlého a v případě, že zlo přijde,

nám pomůže obstát a všechno

špatné překonat.

Milý čtenáři,

y

Táborák

v pokoji

editorial

ilustrační foto Kris (TheDigitalWay)


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20174

úvodník

krátce

J

e to fascinující období roku. Z jedné strany si

jsme plně vědomí toho, že je to symbolické

datum, ne reálný čas narození Páně, ale to

nám nebrání v  tom, abychom si plnými doušky

užívali radostné vánoční atmosféry.

Většinová společnost sice už dávno má své

Vánoce, ve kterých už o Ježíše vůbec nejde. No

vinář Martin Fendrych to před časem vyjád

řil takto: „Pro (nejen) českou většinovou soci

etu jasně platí: Vánoce jsou stále dál náboženské

svátky, jsou výrazem naší aktuální víry, našeho

moderního náboženství. Bohem jsme si sami,

člověk věří v člověka. Ideální by bylo mít v jeslič

kách sebe jako mimino v  povijanu. (...) Pro ne

příliš významnou menšinu křesťanů či kristovců

jsou Vánoce stále dál obdobím, kdy si pomocí

náboženských úkonů různého druhu připomí

nají, že něco dostali – dar Boha od Boha.“

Čas radosti, veselí a pokoje?

Jen pokud nepatříme k oné většinové společ

nosti v Česku, která si už své Vánoce předefino

vala, pak je o Vánocích centrem naší pozornosti

narození Božího syna. Myslíme na  zázrak vtě

lení, na pokoru a skromnost, s jakou Král králů

vstoupil do  tohoto světa. Zpíváme koledy o  ti

ché noci, o  hvězdách, které se třpytí... O  dě

ťátku, které leží v  jesličkách, o  ovečkách a  os

lících, kteří přihlížejí tomuto zázraku zrození...

O  pastýřích, kteří slyší slavnostní zvěstování:

„Nebojte se! ... Dnes se vám ve  městě Davi

dově narodil Spasitel.“ A  slyší slavnostní zpěv

andělských zástupů: „Sláva na  výsostech Bohu

a na zemi pokoj lidem dobré vůle.“ O mudrcích

z  východu, kteří se tomu malému děťátku kla

nějí a  přinášejí dary... O  radostném starém Si

meonovi, který mluví v  prorockém nadchnutí:

„Neboť mé oči spatřily tvé spasení, jež jsi připra

vil před očima všech lidí...“

Myslíme na  ty všechny krásné a  povznáše

jící věci spojené s  Vánocemi. Jak to kdysi vy

jádřil Dr.  Robert Lee: „Vánoce, to je radostná

oslava toho, když se věčnost zkřížila s  časem.“

Nebo jak uvedl Philip Yancey: „Jsme navští

vená planeta.“ Nebo jak to vyjádřil apoštol Pa

vel: „V  něm je tělesně přítomná veškerá plnost

božství.“ (Kol 2,9) Prosvětlenými domy i  stro

mečky, dárky i dobrým jídlem si připomínáme,

že Boží světlo přišlo do  tohoto světa, aby nám

zasvítila naděje, „světlo ke  zjevení národům

a slávu tvého lidu Izraele“.

Každým rokem si to připomínáme a je to tak

správně. Každým rokem také trpělivě vysvětlu

jeme pravý význam Vánoc, že nejde o  nás, že

jde o Ježíše. Že nezůstal malým děťátkem, mas

kotem, ale se stal Pánem a Králem, a také trpí

cím Mesiášem, který zemřel za  nás za  všechny,

abychom my mohli mít Boží pokoj.

Svět kolem nás je plný Ježíšků. Vlastně celé

svátky jsou jedním velkým symbolem radosti,

veselosti, pokoje, naděje a  štědrosti. Cítíte, jak

se pomaličku, ale jistě vzdalujeme realitě situace

v tomto světě? Ve světě je všechno, jen ne štěstí

a pohoda. Někdejší americký prezident Obama

tomu dal korunu, když v  jednom ze svých vá

nočních poselství řekl: „Je to poselství jak nad

časové, tak i univerzální – nezáleží na tom, k ja

kému Bohu se modlíte, nebo se třeba vůbec

k žádnému Bohu nemodlíte...“

Je myslím nejvyšší čas, abychom do  tohoto

obrazu ladovsko-obamovských Vánoc vnesli tro

chu reality – a hlavně světla Božího slova:

Blízký východ nikdy nebyl oázou klidu,

míru a pohody. Zaslíbenou zemí oplývající mlé

kem a medem, na kterou se Izrael těšil, byl Ka

naán, křižovatka kultur, bojiště velkých říší,

země plná hříšných království ne nepodob

ných Sodomě a  Gomoře. Byl místem duchov

ního střetu a  každodenního zápasu Izraele

o  naplnění Božích záměrů na  této zemi. Jeru

zalém, což znamená Město pokoje, je a  po  sta

letí byl městem duchovního zápasu, přesně jak

to řekl prorok Zacharjáš: „V  onen den učiním

Jeroným Pražský v podání Ondře

je Vetchého. V říjnu padla závěrečná

klapka natáčení historického filmového do

ku-dramatu „Poslední útěk Jeronýma Praž

ského“. Manželé Luboš a Iva Hlavsovi tak

v cyklu naší „protestantské historie“, které

mu se věnují už od roku 2010, představí

po hraběti Zinzendorfovi, Karlu starším ze

Žerotína, Davidu Zeisbergerovi a mistru Ja

nu Husovi další významnou postavu české

reformace.

Jde o příběh prvního českého filozofa,

který ač byl nositelem a zvěstovatelem

stejných duchovních pravd jako jeho pří

tel Jan Hus, svou divokou povahou se

od něj zásadně odlišoval. „Jeroným je mi

blízký právě pro svou nezkrotnou buřičskou

náturu. Zaujalo mě také to, že na koncilu

v Kostnici ze strachu před ohněm svá slova

dvakrát odvolal, i když to nakonec vzal zpět

a byl upálen na stejném místě jako Jan

Hus,“ řekl o svém rozhodnutí natočit právě

tento film režisér Luboš Hlavsa.

Mistr Jeroným Pražský, jeden z nej

vzdělanějších mužů tehdejší Evropy, je

ve filmu zachycen v poslední fázi svého

života. Historickou dějovou linii doplňuje

fiktivní příběh, který má umocnit sílu Jero

nýmova odhodlání jít pro Boží pravdu až

do krajnosti.

Film bude na jaře oficiálně předsta

ven v několika předpremiérách (Praha –

Lucerna, Kutná Hora, Olomouc a Šum

perk), televizní premiéru by měl mít

v květnu 2018, na výročí Jeronýmova upá

lení. V hlavních rolích uvidí diváci Ondřeje

Vetchého, Jitku Čvančarovou, Petra Kostku,

Vladimíra Javorského a další známé herce.

Oficiální film o filmu lze zhlédnout zde:

http://jeronym.jdem.cz

Mládežnická konference ECM se

konala 13.–15. 10. v Jihlavě. Tato akce je

každoročně organizována na jiném místě

republiky mládežnickou skupinkou místní

ho metodistického sboru pod záštitou Ali

ance metodistické mládeže. Letošní kon

ference nesla název Connected (Spojeni)

a její součástí byla společná shromáždění,

semináře a chvály. Tematicky bylo vše za

měřeno na spojení mládeží, ale také osob

ní spojení s Bohem.

Hlavními řečníky byl např. kazatel ECM

v Jihlavě Milan Mrázek, John Redmond

z anglicky mluvícího sboru ECM, pracov

ník ČEA Andrew Funka nebo vedoucí mlá

deže v ESK Havířov Ondřej Szturc. Velkým

povzbuzením pro mládežníky, kterých se

letos sešlo cca 80, byl také hudební pro

gram, kterému vévodila kapela Lévi

v pátek večer a koncert Johna de Jonga

v sobotu večer. Při dopoledních shromáž

děních vedla mládežníky ve chválách

metodistická kapela Hope-On.

Josef Kružík

Křesťan za katedrou. Konference

pro pedagogy, studenty, rodiče a pastory

se konala 14. 10. v Praze a sešlo se na ní asi

50 účastníků. Kromě společných chval

a modliteb mluvili o svých zkušenostech se

sdílením evangelia ve školách a vyslechli si

několik přednášek, které se zabývaly povo

láním křesťanského učitele jako Kristova

vyslance a toho, jak učit těžká témata, jak

se stavět k osobním problémům studentů

nebo jak žákům přinášet evangelium. Kon

ferenci pořádala Síť křesťanských učitelů

a dvě mezinárodní křesťanské školy.

Na akci byla také představena nová

kniha od specialisty na právní ochranu

učitelů Clinta Elliotta „Lež nové gende

rové ideologie versus skutečná pravda“

s podtitulem „Co s tím má křesťanský peda

gog dělat?“. „Sama skutečnost, že česká

společnost, české školství se (zatím) nena

cházejí ve stejné pozici jako společnost

americká, by nás neměla vést k závěru, že

se nás genderová problematika (ideologie)

netýká. Duchovní a s ní související morální

krize hodnot a společnosti jako celku, jíž je

genderová ideologie důsledkem, volá cír

kev k akci. Je totiž velmi reálné, že bitva se

brzy přesune i do českých škol, veřejných

institucí a českých soudních síní,“ napsala

ke knize Martina Chlupáčková, soudkyně

a členka spolku Křesťanští právníci. Pub

likace, která vyzývá k diskusi nad gende

rovou problematikou, je dostupná zdarma

na www.situcitelu.cz/?p=5540.

Letniční mládež v Kolíně. Mládež

níci Apoštolské církve se na prodloužený

víkend 26.–29. 10. sjeli do Kolína, celkem

se jich akce zúčastnilo 260. Hlavní téma

letošního ročníku znělo „Get involved“, tedy

„Zapoj se“. Cílem bylo vyzvat mladé lidi

k aktivitě, k „zapojení se do atraktivního

Clint Elliott (vlevo)

Michael Duah z Velké Británie

Bohuslav Wojnar

Svátky lásky a rozdělení


5ŽIVOT VÍRY  prosinec 2017

Jeruzalém přetěžkým balvanem pro všechny ná

rody. Všichni, kdo se jej budou snažit vzepřít, se

těžce poraní...“ (Za 12,3)

Ani Ježíš se nenarodil do  tiché noci plné

hvězd, ale do  pohnuté doby plné zvratů, utr

pení a  na  horizontu se hromadících hrozeb.

Hned po svém narození se musel chránit útěkem

do Egypta. Proč?

„Šalom“ jen pro někoho

Vánoce jsou velká radost a  sláva... ale také

meč velikého rozdělení. Simeon jim požehnal

a Marii, jeho matce, řekl: „Hle, on je určen k pádu

i  k  pozdvižení mnohých v  Izraeli. Stane se zna

mením, jež bude odmítáno (a  tvou vlastní duši

pronikne meč), aby vyšlo najevo myšlení mnoha

srdcí.“ (L 2,34–35)

Meč rozdělení je v  příkrém kontrastu

ke  všeobjímajícímu synkretismu – Ježíš je ten

jediný, bez kterého nikdo neuvidí Boha a  ne

vejde do království Božího pokoje (šalom). Po

kud někdo někomu v tyto svátky přeje Boží ša

lom, tj. Boží zaopatření, štěstí a pokoj, a neza

hrnuje v  tom toho, jehož narozeniny slavíme,

kdo je pravým vyjádřením Božího šalom, pak

je to jen prázdná a  chabá lidská tradice, kte

rou udržujeme, aby nám přinášela povznáše

jící pocity štěstí a pokoje, nebo někdy jen sta

rosti a pachtění.

Evangelium pokoje je Božím šalom pouze

pro ty, kteří je s radostí přijmou. V té scenérii na

rození nebyli jenom pastýři a  mudrci. Nejen Si

meon a Anna vyhlíželi Boží potěšení Izraele. Byl

tam i  Herodes, později farizeové a  saduceové,

mocní a  vlivní tehdejšího Izraele, jakož i  mocní

tohoto světa, Pilát i celá římská mašinérie s ním.

Byli tam i lidé, kteří se nechali lehce zmanipulo

vat a křičeli „Ukřižuj ho!“. Evangelium nikdy ne

bylo myšleno jako všeobjímající Boží rezignace

na  spravedlnost a  soud. Od  momentu, kdy Ježíš

vstoupil do tohoto světa, je svět rozdělen na spě

jící k  pádu a  na  spějící k  povstání k  novému ži

votu. „Myslíte si, že jsem přišel, abych na zem při

nesl pokoj? Říkám vám, ne pokoj, ale rozdělení!“

(L 12,51)

Evangelium sděluje absolutní výlučnost Je

žíše, neslučitelnou s  nikým jiným ani ničím ji

ným. On je „ta cesta“. Pouze ten,

„kdo má Syna, má život“. Jedněm

je „vůní života k životu“, druhým

„smrtelnou vůní ke smrti“.

Mohli byste namítnout, že

anděl zvěstoval „radost pro všech -

ny lidi“ a  chór zpíval „Sláva na

výsostech Bohu a  na  zemi pokoj

lidem dobré vůle.“ Ano, radost

ná zvěst patří všem lidem, je

pro všechny lidi. Avšak pokoj

lidem dobré vůle je třeba chápat v  jiném vý

znamu, než se nám tradičně jeví. Darell Bock,

expert na  Lukáše, píše: „Boží pokoj je udělen

,lidem dobré vůle‘, což byl v judaismu prvního

století téměř terminus technicus pro Boží vy

volené, pro ty, na  které Bůh vylil svou přízeň.

V tomto kontextu, Boží vybraní jsou oni bojí

cí se Boha z  Mariina chvalozpěvu, tj. ti, kteří

zareagují pozitivně a  přijmou přicházejícího

Ježíše.“

Mnohdy máme tendenci moralizovat a  ří

kat lidem, co mají dělat a co ne. Naším úkolem

ovšem je říct jim o  té obrovské, velkolepé, ale

také hrozivé události, která rozděluje svět.

Stejně jako dějiny jsou tvořeny obdobím před

Kristem a po Kristu (stačí se podívat do kalen

dáře) stejně tak jsou rozdělení i lidé. Od chvíle,

co se děťátko Ježíš objevilo na  tomto světě,

probíhá obrovský zápas o  každou duši. Každý

člověk se musí postavit na jednu ze dvou stran

meče rozdělení.

V  tomto vánočním čase vás proto vyzý

vám, abychom se stali neúnavnými svědky

toho, kým je Ježíš a  co to pro tento svět i  ka

ždého člověka skutečně znamená. Co z  toho,

že budete lidi vyučovat křesťanskou morálku,

moralizovat a  napomínat je za  jejich hříchy,

když je jejich problémem to, že nemají Krista?

Co z  toho, že nakrmíme bezdomovce dobrou

rybí polévkou, zaopatříme sirotky? Je to dobré

a bohulibé, ale pokud jim o Kristu neřekneme

my, kdo tedy?

Autor je pastorem sboru AC Křesťanské

centrum Český Těšín.

vztahu s Bohem, do služby, do vztahů s lid

mi okolo, do Boží lásky k nevěřícím lidem,

do cool života“.

„Téma bylo nejen součástí kázání,

seminářů, chval a výzev, ale prakticky

jsme ho aplikovali už na samotném

sjezdu a zapojili jsme mnoho mladých lidí

do práce – využili jsme je k fotografování,

k praktické pomoci (např. při chystání

čajovny), při ranních chválách, ke sdílení

svědectví, k vedení shromáždění...“ pro

zradila hlavní organizátorka sjezdu Vaneta

Zvoníčková.

Řečníkem na sjezdu byl například brit

ský vedoucí mládeže Michael Duah, vedoucí

Odboru mládeže AC Martin Penc nebo bis

kup AC Martin Moldan. Zahrála zde známá

slovenská chválicí kapela BCC Worship, ale

i mladé české kapely Sto7, Wildlife Worship,

Awaken Worship a FreshWarShip.

„Jsem Bohu velmi vděčná, že nadpři

rozeně naplňoval téma akce. Mladí lidé

byli opravdu zapojení – cpali se do Boží

blízkosti, hltali semináře a kázání, obrov

sky reagovali na výzvy, sloužili. S týmem

se modlíme, aby jejich aktivita pokračo

vala i nyní – v jejich domovech a školách,“

uvedla Zvoníčková.

Setkání dobrodruhů. Ve dnech 26.–

29. 10. zorganizovala služba Barn Minis

tries prodloužený víkend pro muže v Kruš

ných horách. Celá služba je inspirována kni

hou Johna Eldredge „Pozor! Srdce muže“.

Sešlo se celkem asi 20 Čechů, pět Američa

nů a tři Slováci.

„Těchto pět Američanů vyslala organi

zace Barn International Ministries, která se

zaměřuje na obnovování mužských srdcí,

aby se muži mohli stát takovými, jaké je

Bůh zamýšlel, a aby ovlivňovali svět a své

rodiny. Byly to skvělé čtyři dny, které jsme

mohli strávit s bratry z Česka, a po nichž

jsme je mohli znovu vyslat do světa s ujiš

těním, že jejich pravou identitou je ,milo-

vaný syn‘, ,dobrodruh‘ a ,udatný bojov

ník‘,“ popsal akci jeden z organizátorů Jim

Johnston.

Setkání inicioval Zdeněk Heřman, Čech,

který žije od roku 2008 v USA. „Mám touhu

přivézt do ČR to nejlepší, s čím jsem se tu

setkal. Nejsou to překvapivě nejlepší chvá

licí kapely, vynikající kazatelé a učitelé, ale

poselství a praxe Barnu. Osobně na mě mají

tato setkávání veliký vliv. Zažil jsem přijetí

i poté, co jsem sdílel své hříchy a selhání.

Pochopil jsem, že otevřené vztahy jsou

zásadní a že muži potřebují přijetí, povzbu

zení a osobní vztah,“ vysvětlil.

Baptistická konference mládeže

se letos konala v Aši ve dnech 26.–29. 10.

Tématem konference byla světoznámá

zkratka S. O. S. (Save Our Souls – zachraň

naše duše). Od prvních přípravných setkání

jsme se utvrzovali, že chceme, aby byl tento

rok kladen důraz na Kristovo vzkříšení. Jako

stěžejní biblická pasáž byl vybrán úsek z Ja

nova evangelia (11,25–26): „Ježíš jí řekl: ‚Já

jsem vzkříšení i život. Kdo věří ve mne, i kdy

by zemřel, bude žít. A každý, kdo žije a věří

ve mne, jistě nezemře na věčnost. Věříš

tomu?‘“

Slovo na hlavních programech si vzali

na starost kazatelé BJB ze západního regi

onu: Alois Boháček z Aše, Nick Lica z Kar

lových Varů a Jaroslav Pospíšil ze sboru

v Teplé. Součástí hlavních programů byly

i praktické výzvy ke změně v životě. Zarea

govat na ně mohlo celkem 220 účastníků.

Dále proběhla např. série seminářů od Dani

ela Spratka k 500. výročí reformace, mode

rovaná diskuse s manželským párem, který

opustil skupinu Svědků Jehovových, nebo

seminář psychiatra Marka Macáka o mezi

lidských vztazích.

Letošní ročník byl výjimečný, neboť jsme

po mnoha letech mohli mít hlavní setkání

ve sborovém domě, a díky tomu probíhala

konference v rodinném duchu.

Jordan Haller

Manželství bez mýtů. Již dvanáctý

ročník Národního týdne manželství, největ

ší iniciativy na podporu manželství v ČR, se

bude konat opět v týdnu kolem svátku sv.

Valentýna, 12.–18. února 2018. Tentokrát

ponese motto „Manželství bez mýtů“ a po

kusí se reagovat na nejvíce omílané pově

ry o manželství.

„Mnoho lidí vstupuje do  manželství

s nereálnými představami a očekáváními

od svých partnerů, která není v lidských

silách naplnit. Jiní se zase dlouhodobého

manželského svazku děsí, protože uvě

řili mýtům, které zveličují to, co v man

želství stojí hodně energie a úsilí, aniž

by ale ukázali na krásu a hloubku, které

tento nejintimnější vztah přináší. Každé

dobré manželství chce mnohem víc než

lásku,“ řekl k tomu koordinátor NTM Petr

Adame.

Na zahajovací tiskové konferenci opět

vystoupí zástupci odborné veřejnosti, poli

tiků, duchovních i dalších osobností.

NTM je iniciativou, která spojuje celou

škálu organizací, jednotlivců, odborníků,

měst i církví, které již v minulých letech

na oslavu a podporu manželství zorgani

zovali stovky akcí po celé ČR. Očekává se,

že i v příštím roce mnohé křesťanské sbory

uspořádají v rámci NTM tematické akce pro

veřejnost. Akci podporuje mj. ČEA a ERC,

jejím partnerem je i Život víry.

www.tydenmanzelstvi.cz

Jan Jackanič, vedoucí Odboru mládeže BJB

připravili Lucie Vlasáková a Tomáš

Coufal

Evangelium nikdy nebylo

myšleno jako Boží rezignace

na spravedlnost a soud.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist