načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/9 - KMS

Život víry 2016/9

Elektronická kniha: Život víry 2016/9
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV zářijovém čísle najdete:* Dilema amerických voleb- Volba mezi H. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-1680-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V zářijovém čísle najdete:

* Dilema amerických voleb
- Volba mezi H. Clintonovou a D. Trumpem je z pohledu mnoha evangelikálů nešťastná. Křesťanští voliči si vybírají mezi „dvěma zly“. Můžou si za to sami?

* rozhovor: Ben Fitzgerald
- Evangelista a bývalý pastor známého sboru Bethel v kalifornském Reddingu (a ještě předtím drogový dealer) si nestanovuje malé cíle: Loni v Norimberku na akci Awakening Europe shromáždil 27 000 lidí – a příští rok by podobné setkání rád uspořádal v Praze. Čechům fandí a povzbuzuje je: „Už to tady máte!“

* příběhy čtenářů
- V Praze jsem postrádala radost (T. Kalmová)
- Myslela jsem si, že už si na kytaru nezahraju (L. Tojnarová)

* reportáž: Křesťanská konference
- KK byla letos plná prorokování a příběhů o Božím jednání.

+ úvodník Mojmíra Kalluse: Máme židy milovat víc než muslimy?
+ editorial Tomáše Dittricha: Blaze vám, cholerikové, neboť...
+ křesťan a společnost: Iráčtí uprchlíci v ČR – aktuální stav
+ nad Biblí: Jákobův Jabok (Anděl, který nedokázal přeprat člověka?)
+ rodičům: „Moje dítě nic nezajímá. Co s tím?“
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Pronásledování křesťanů v Rusku; Čínští křesťané žádají v ČR o azyl...)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Informace o předplatném: http://www.zivotviry.cz

V papírové podobě si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-9

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ben Fitzgerald

chce probudit Evropu

41 Kč / 1,60 €

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY

9

2016

Dilema

amerických

voleb / 6

29. KK

plná příběhů

a prorokování / 11

Iráčtí uprchlíci

– co je nového? / 16


ŽIVOT VÍRY  září 20162

co najdete v tomto čísle

připravujeme

 téma: Osobní zbožnost

 Modlitba v soukromí a ve společenství

 Jak Bohu důvěřovat, i když mu nerozumíme

 Proč mě Bible neoslovuje a nebaví?

 Praktické tipy, jak trávit čas s Bohem

 rozhovor: Maxim Maximov

 Zakladatel ruské křesťanské televize se nesmí vrátit do vlasti

úvodník

4 Máme židy milovat víc než muslimy? Mojmír Kallus

křesťan a společnost

6 Americké volby a evangelikálové Tomáš Coufal

rozhovor

8 Už to tady máte Ben Fitzgerald

reportáž

11 Změní „síla, která mění svět,“ i nás? Tomáš Dittrich

14 Když námořníkům fouká Soňa Rovnaníková,

do plachet Lucie Beštová

můj příběh

16 V Praze jsem postrádala radost Tony Kalmová

19 Myslela jsem si, že si už na kytaru

nezahraju Lucie Tojnarová

křesťan a společnost

20 Projekt Generace 21: současný stav Jan Talafant

nad Biblí

21 Jákobův Jabok Pavel Bosman

povídka

22 Missa gratiae (Mše milosti) Dorota Molin

recenze

23 Na arše v šest Hana Pinknerová

foto na titulní straně: Život víry – Tomáš Dittrich; na této straně:

(6) Max Goldberg (CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47178140)

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(16) Ben Scherjon

(20) Dorota Havlíková, archiv Slezské diakonie

Příběh Tony Kalmové

Holanďanka, která přináší vnitřní uzdravení

16

8

Ben Fitzgerald

Boží hlas ve čtyři ráno

6

Americké volby

Evangelikálové mezi dvěma kameny

Iráčtí uprchlíci v ČR

Aktuální stav projektu

20


3ŽIVOT VÍRY  září 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / září 2016

cena 41 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafická úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

když jsem se svým známým debatovalo Pav

lově myšlence, že nad naším hněvem nemázapa

dat slunce (Ef 4,26), překvapilo mě, že si myslí, že

hněv je vždycky hříchem. Argumentoval slovyza

psanými u Matouše: „Soudu propadne každý, kdo

se hněvá na svého bratra.“ (Mt 5,22b) Řadapře

kladů Bible tam ale má něco navíc: „Soudupro

padne každý, kdo se bez příčiny (nebo zbytečně)

hněvá na svého bratra.“ Výraz chybí jen v méněvý

znamných skupinách rukopisů. Z obou míst je tedy

vidět, že Písmo s lidským hněvem počítá.

Bible ale také mluví o hněvu Božím, a to velmi

velmi často. Boží a lidský hněv propojuje Ježíš.

Tento mistr pokory, který, ostouzen a pohrdán,ne

jen milován, prošel prachem záhumenků a často

neměl kam složit hlavu, se hněval při nejrůznějších

příležitostech, a někdy nadmíru intenzivně.

Ježíšův hněv poznávali apoštolové, kdyžnedo

kázali porozumět jeho učení, ale největšímhro

mosvodem jeho hněvu se stali farizeové. Jimspí

lal, k nim se choval opravdu nevybíravě („obílené

hroby“, to byla v oné době nadávka, urážka, i když

to v jejich případě zároveň přesně sedělo). Čemu se

v této věci máme od Krista naučit? Zajít na schůzi

nějakých církevních funkcionářů a dát tamprů

chod svým negativním emocím nad tím, že se sice

ohánějí Biblí, ale její duch jim zůstává cizí?

Nejnápadnějším výbuchem Ježíšova hněvu je

zřejmě vyhnání prodavačů obětních zvířata smě

nárníků z chrámu. Zhotovil si bič a vymrskal je

i s jejich zvířaty. Zpřevracel stolky a rozházel jim

peníze. K prodavačům holubů byl zřejmě mírnější,

protože je sice vyhnal, ale aspoň jim vysvětlil, proč.

Pokojná výměna názorů to ale stejně nebyla.

Podle tabulky v celkově velmi praktické knizeRo

sse Campbella o hněvu dětí Nechte mě být (Návrat

domů 1998), vykazovalo Ježíšovo nasupené chování

řadu „v zásadě negativních“ i čistě „negativních“

rysů. K těm „v zásadě negativním“ patřilynepří

jemné hlasité projevy (přestože to v Bibli nenízmí

něno, není možné, aby vyhánění směnárníkůprová

zel nasládlý hlásek vyjadřující pohnutí nad tím, že se

dotyční chudáčci dopustili tak špatných věcí).

K v zásadě negativním projevům Ježíšova

hněvu patří podle Campbella ještě obrácení hněvu

jinam než k jeho zdroji (prodavači a směnárnícito

tiž byli jen nástroji velekněze a jeho zazobanéro

dinky, která si přivlastňovala podstatnou část zisku

z chrámového kšeftování), emocionálnědestruk

tivní chování, slovní napadání a házení předměty

(sem bych si dovolil zařadit převracení stolůa roz

sypávání mincí). K vyloženě negativním rysům

podle Campbella náleží ničení majetku a fyzické

útoky. Na škále devíti stupňů negativních projevů

hněvu patří Ježíšovu chování sedmý nebo osmý

stupeň (u Campbella na str. 51 je to 13. a 14. bod,

protože do stupnice řadí i „pozitivní“ a „pozitivní

a negativní“ projevy (jedna až šest).

Vynikající psycholog, který svými výchovnými

radami významně ovlivnil několik generacíameric

kých a od sametové revoluce i českých křesťanských

rodičů, svému Pánu bezděčně napařil špatnou

známku z chování. Je jasné, že chybu musel udělat

psycholog, ne Spasitel. Přijde mi to legrační, alezá

roveň je to vážné. Svým „zlidštěným“ pojetímkřes

ťanství dovádíme svou víru ad absurdum. Chceme

být tak svatí, že se z nás stávají svatoušci a že naše

normy svatosti jsou jiné než normy biblické, takže

chceme napravit samého Boha. Z druhé strany, ale

jedním dechem k tomu patří, že na sebe býváme

tak hodní, že nikdo nikomu nic podstatnéhonevy

tkne, a když vytkne, je to bráno spíš jako necitlivost

a kdovíco ještě, čímž se vzdalujeme tomu, co Bible

myslí chozením ve světle.

Závěr, k němuž došel křesťanský humanismus,

zní: Hněv musíme oddělit od hříšníka a smíme se

hněvat jen na špatný skutek. Myslím, že to může

prakticky pomoci v tom, jak svůj hněv zvládat,

ale Bůh se podle mě hněvá na hříšníka a nikoli

na hřích. Hřích přece za nic nemůže, protože nemá

žádnou zodpovědnost, za hřích může totiž právě

ten, kdo ho způsobil. Bůh neničí hřích, alehříš

níka, a nekajícího hříšníka zničí s věčnou platností.

Právě v tom je hřích hrozný: Není špatný jen sám

o sobě, ale má fatální potenciál zabíjet.

Boží hněv proti hříšníkovi je ale dobrý,hříšní

kovi (i těm, kdo to sledují z odstupu) pomáhápo

znat špatnost a pravou podstatu hříchu. Boží hněv

je tedy (kromě toho, že je spravedlivý) předněpo

mocí pro nás, hříšníky, a to pomocínezastupitel

nou. Je to až krajní instance, protože Bůh nejdřív

používá jemnějších metod, a k biči, popřípadě

k palečnici (Komenského Press Boží) sahá, až když

už není jiného zbytí. Je to krajní nástroj, ale může

nás zachránit.

Je zajímavé, že Ježíš se nehněval, když seně

kdo choval nespravedlivě k němu, ale k druhým.

Především ho ovšem popouzelo, jak se lidé chovali

k Bohu. Proto se vytočil na prodejce a směnárníky

v chrámě (uráželi Boží svatost a znevažovali Boží

určení chrámu) a na farizeje (ztělesňovali falešnou

představu Boha a sváděli tím druhé na scestí).

Ježíš v sobě spojuje Božství i lidství. Proto se

hněval a proto dává oprávnění našemuspravedli

vému hněvu. Dítě, dělá-li něco špatného, zoufale

potřebuje, aby se na něj rodič rozhněval (ovšem,

že spravedlivě a přiměřeně: Ef 6,4). I mypotřebu

jeme, aby se na nás druzí, když v něčempoblou

díme, hněvali – zvlášť tehdy, kdy už nejsme situaci

schopni správně nahlédnout ani sami, anina zá

kladě rady kamaráda nebo známého.

Pokud máš cholerickou povahu, pokud serozzlo

bíš snáze než druzí, je to určitě pozitivní vkladdo ži

vota. Znamená to, že můžeš snadno projevitspra

vedlivý hněv a tím pomoci lidem, kteří to potřebují.

Samozřejmě, každý dar může být zneužit, a proto se

cholerický člověk potřebuje učit, jak svůj hněvzvlá

dat, tj. jak se hněvat jen tam, kde Bůh chce. Bude to

v situacích, kdy svým hněvem oslaví Boha neboně

komu pomůže nahlédnout bídu jeho hříchu. Knížka,

kterou jsem jmenoval, Ti může pomoct s tím, že

hněv nezavrhneš jako takový, ale naučíš se s ním

pracovat. Pavel Ti k tomu dává praktickou radu,

když říká, že pokud se hněváš ještě druhý den,

můžeš mít jistotu, že je to špatně.

Hněv pro spravedlivou věc zjevuje

Boha jedinečným, nezastupitelným

způsobem. Kéž se v církvi naučíme

(správně) hněvat.

Milý čtenáři,

Blaze vám,

cholerikové,

neboť...


ŽIVOT VÍRY  září 20164

¡Slovensko: evropské modlitby.

Slovenští křesťané z iniciativy „Tvoja věc“

zorganizovali web pro modlitby Zo srdca

Európy. Každý týden slovenskéhopředsed

nictví EU probíhají přímluvy za jeden stát

Unie. Na stránkách je v příslušném týdnu

stručná informace o zemi, která jena po

řadu, včetně minutové motivačnívideoin

formace, kterou předávají různé osobnosti

slovenského křesťanského světa včetně

věřících poslanců. K modlitbám senepři

hlašuje, stačí se prostě modlit. Podle počtu

zhlédnutí videí (60–300) se zdá, že seza

pojují desítky až stovky modlitebníků.

Aktivita končí první lednový týden příštího

roku modlitbami za Maltu, kterápředsed

nictví EU po Slovensku převezme.

www.zosrdcaeuropy.sk

¡Smlouva s očima. V květnu vznikla

webová výzva Smlouva s očima. Podle

Víta Šmajstrly, jednoho z organizátorů

této iniciativy, je jejím cílem „motivovat

křesťanské

mužek za

myšlení nad

vztahem

k internetu, sociálním sítím a mobilním

telefonům“. Druhý z organizátorů, David

Floryk, k tomu uvedl: „Dnešní křesťané

jsou často více formováni názory zezpra

vodajských portálů a sociálních sítí než

Biblí. Tak tomu ale být nemá! Zakládáme

proto síť křesťanských mužů, kteří seza

váží k dodržování uvedených pravidel při

používání internetu a sociálních sítí.“Zmí

něných pravidel, která jsou uvedená

na webové stránce, je sedm a vycházejí ze

základní hygieny uživatelů internetu.

Za iniciativou nestojí žádná organizace,

oba protagonisté jsou členy KS Ostrava.

http://smlouva-s-ocima.blogspot.cz

¡Karel IV. v Karlových Varech.

V rámci slavnostního zahájení lázeňské

sezony v Karlových Varech 6. 5.v Grand

hotelu Ambassador zazněla vokální

skladba Jindřicha Henryho Volfa s citáty

z prvních dvou kapitol autobiografieza

kladatele města Karla IV. Sólové partyza

zpívali Kristýna Riljáková a Míra „Dědek“

Zábranský se sborem Vocal Band Q.Kar

lovarský symfonický orchestr, na jehož

objednávku skladba vznikla, řídil Kryštof

Marek. Pro kompozici skladbys karolin

skou tematikou zvolil autor, který ječle

nem KS Nejdek, náročnou vyznavačskou

pasáž s biblickými citáty, připomínající

marnost lidské slávy a upozorňující, že

to, o co jde nejvíc, je věčný život v Ježíši

Kristu. Autor si císařovy myšlenkyk hu

debnímu zpracování vybral, neboť sepo

dle něj jedná o nadčasový text, který je

aktuální i dnes.

Záznam červnové reprízy skladby lze

zhlédnout na http://jvolf.jdem.cz.

¡Britští křesťané k brexitu.Arci

biskupové canterburský a yorský Justin

Welby a John Sentamu sdělilipo referen

du, že bez ohledu na to, jak kdo hlasoval,

musí Britové znovu promyslet, jakéhod

noty mají určovat jejich vztahys druhý

mi. Bez ohledu na to, jak kdo hlasoval,

je třeba se „sjednotit v budování štědré,

do budoucnosti pohlížející země. Musíme

zůstat pohostinní a soucitní, stavět mosty

a ne překážky.“ Energická kampaň před

referendem podle nich způsobila řadu

zranění. Arcibiskupové v této souvislosti

volají po jednotě, naději a štědrosti, které

Britům pomohou úspěšně zvládnout

období přechodu. Zvou také k  modlitbám

za politické představitele jak britské, tak

unijní.

Je zajímavé, že v téže době vydala

prohlášení i britská Evangelikální aliance,

které má velmi podobný obsah i důrazy.

¡Festival Slezská lilie. Šestý ročník

křesťanského hudebního festivalu Slezská

lilie proběhl v Ostravě 11.–12. 6. Festival

vznikl z iniciativy římskokatolickéhofará

ře v Ostravě-Kunčičkách a narostlna ve

likou akci, letos s tisíci účastníky.Kon

certovalo se a kázalo na čtyřech místech.

Na hlavní scéně u katedrály Božského

Spasitele vystoupila slavná irská kapela

Iona, která „keltský rock“ hraje od 90. let.

Úspěch měl i proslulý polský sbor a kapela

TGD či slovenská písničkářka SimaMar

tausová. Na závěr prvního dne festivalu

byla na průčelí katedrály promítnuta až

kýčovitě působivá videoprojekce s velikou

holubicí. V Avion Shopping Parku bavil

účastníky festivalu Pavel Helan, kterýpři

lákal i mnoho nakupujících. V kostele sv.

Václava kázal P. Vojtěch Kodeta koncerto

vali Žamboši.

Do Kunčiček přišlo na nedělní mši přes

1000 lidí. Kázal slovenský kněz Marián

Kuffa, který se věnuje Romům a vede je

ke změně života. V progamu festivalu

bylo pamatováno na děti a rodiny.

¡Charismatičtí katolíci zaplnilibr

něnské výstaviště. Katolickácharisma

tická konference se už podesáté konala

na brněnském výstavišti. Pětidenní akce,

která skončila 10. 7., měla rekordních

7453 registrovaných účastníků plus 1450

dětí, z nichž bylo 920 na dětskékonferen

ci. Dobrovolníků ve žlutých a oranžových

tričkách („citrusů“) bylo přes 200.

Záštitu nad akcí převzal brněnskýbis

kup Vojtěch Cikrle a náměstek hejtmana

Roman Celý, finančně ji podpořilJihomo

ravský kraj a statutární město Brno.

Jak uvedl hlavní host konference, Jeff

Scaldwell z anglikánské církve, máme se

pokusit jakoby vrátit se v duchu do rajské

zahrady a se stejnou bezprostředností

jako první lidé znovu objevit Božípřítom

nost a jeho otcovské srdce. Scaldwell,

který do Česka jezdí opakovaně a slouží

zde v různých církvích, mluvil ze svých

osobních zkušeností.

Jak Životu víry sdělil

jeden z účastníků akce,

byla jeho síla v tom, že

dokázal předávatpro

žitek a emoce.Zamě

řuje se na témasvo

body. Nesvobodu zažil v době totality, kdy

pracoval jako britský překladatel v NDR.

On i další řečníci (např. Vojtěch Kodet,

Kateřina Lachmanová, Marek O. Vácha,

Aleš Opatrný, Veronika Barátová)rozví

jeli téma „Před jeho tváří budeme žít“

(podle 6. kapitoly Ozeáše). Vedlepředná

šek a mší ke konferenci tradičně patřily

semináře, čtvrteční posezení u vína, večer

chval, koncert historické hudby a další

pestrý program.

Od doby, co se konference koná

v Brně, roste počet jejích účastníků. Tato

akce, kde si to, co je zajímá, najdounej

různější zájemci, má výrazný vlivna čes

kou církev.

¡Vesnický festival s mezinárodní

službou. Pátý ročník NG festu se konal

na fotbalovém hřišti v Javorníku nadVe

smlouva

s ocima

Uzavřel jsem smlo

UvU se svýma očima

1. zemřu, aniž kdy shlédnu pornografii.

2. internet budu používat výhradně pro plnění

svých úkolů a po nejkratší nutnou dobu.

3. Nebudu šířit a sdílet neověřené informace,

přeposílat hromadné e-maily.

4. Budu používat filtr reklam.

5. Budu vykazatelný v historii navštívených stránek

a v čase stráveném na internetu.

6. Na sociálních sítích nebudu zveřejňovat vlastní

fotografie (selfie) a uveřejňovat cokoliv, coby bylo

možno chápat jako chloubu.

7. Budu vypínat mobilní telefon během bohoslužby,

při modlitbách a při čtení Bible.

Pokud se chcete zavázat k dodržování výše uvedených

pravidel, přidejte se k iniciativě českých křesťanských

mužů SMLOUVA S OČIMA.

více na http://smlouva-s-ocima.blogspot.cz

krátce

J. Scaldwell

J

ežíš řekl, že jedno ze dvou největšíchpři

kázání je milovat svého bližního jako sebe

samého, a když se ho alibisticky ptali, kdo

je tedy náš bližní, odpověděl provokativním

příběhem o milosrdném Samařanovi.Teh

dejším pravověrným židům to muselo znít

podobně, jako kdyby dnešním pravověrným

křesťanům mluvil o – a teď si prosím dosaďte

sami (homosexuálech, muslimech, jehovistech,

katolících, liberálních křesťanech,evangelikál

ních křesťanech...).

Takže máme milovat všechny stejně, to je

jasné. Tuším ale, že v pozadí otázky v titulku(kte

rou mi jako téma tohoto úvodníku zadala re

dakce) možná je myšlenka odvozená od  verše

„čiňme dobře všem, nejvíce však těm, kteří patří

do rodiny víry“ (Ga 6,10). Z něj plyne, že existuje

jakási přirozená hierarchie. O  vlastní rodinu se

budu starat intenzivněji než o cizí lidi. Vzhledem

k tomu, že vzdálenost mezi židovstvíma křesťan

stvím se může jevit jako menší než mezi islámem

a  křesťanstvím, mohlo by se podle stejné logiky

uvedené pravidlo vztahovat i  na  židy. Neumím

si úplně představit, jak by se to mohlo prakticky

projevovat: Bavit se raději s  židem než s musli

mem? Jednoho pustit do domu, a druhého ne?

Považuji to za  nebezpečnou myšlenku, pro

tože je příliš zevšeobecňující. Ve skutečnostině

kdo může mít hlubší povědomí a  intenzivnější

kontakty s  židovskou kulturou a  jiný zase s is

lámskou, a  obojí může být v  pořádku, když to

odpovídá jeho povolání.

Hlásat evangelium židům?

Úkolem křesťana je všemi možnými způsoby

zvěstovat spasení v Ježíši Kristu, a někteřínalez

nou své poslání v tom, že se seznámí s cizíkultu

rou, pěstují si citlivost na  její projevy, přátelí se

s  jejími představiteli a  hledají styčné body, které

jim umožní nechat zaznít evangelium. Jeden se

takto věnuje židům, jiný muslimům, další Ro

mům a další třeba sekulárním Čechům.

Evangelizace samozřejmě není jediným mo

delem vztahu k  příslušníkům jiného nábožen

úvodník

Máme židy milovat

víc než muslimy?

Mojmír Kallus

Way to go


5ŽIVOT VÍRY  září 2016

ličkou 30. 7. Akci pro více než 500 lidí

uspořádal místní sbor ČCE a sbor CASD

z Veselího na Moravě. Setkání bylozamě

řené na evangelizaci. Promluvili Daniel

Fajfr, Miro Tóth a Petr Húšt, zahrályjiho

moravská kapela Way to go, slovenské

skupiny Tretí deň a Prečo nie? nebopísnič

kář Pavel Helan.

Letošní novinkou byla masivní

nabídka zdravotního poradenství na osmi

stanovištích pod názvem Dotkni se nebe.

Účastníci si mohli nechat změřit tlak

a tep, hodnotu podkožního i viscerálního

tuku, výdechovou rychlost nebometa

bolický věk. Údaje se zapisovaly na list

papíru, jehož součástí byl také testživot

ního stylu od Romana Uhrinavrcho

lící otázkami po duchovních aspektech

života. Test se mohl stát východiskem pro

rozhovor o zdravotních i o duchovních

věcech a citlivě vedl k víře.

¡18. CampFest. Čtyřdenní festival

CampFest proběhl 4.–7. 8. na rančiKráľo

va Lehota na úpatí Nízkých Tater. Počet

účastníků (přes 6700, o 300 více než loni)

vedl železniční společnosti ŽSR i RegioJet

k tomu, že v obci během akcezastavova

ly jimi provozované rychlíky.Na mezide

nominačním rodinném a mládežnickém

festivalu probíhaly koncerty a setkání

v pěti stanech. Jeden z nich byl věnován

Romům, v dalším bylo místo pro program

pro děti.

Významnými zahraničními hosty byla

americká skupina Christafari nebo britská

skupina Rivers & Robots. Ze Slovenska

vystoupilo 18 kapel (např. eSPé, Tretí

deň), z USA a z Británie čtyři (např.vete

rán popových chval Graham Kendrick),

dvě z Česka (Kalwich a Melodive),

po jedné z Polska a Ukrajiny. Kroměple

nárních promluv slovenských řečníků ze

tří církví (katolíků, evangeliků, letničních)

se konalo 20 seminářů a diskusí, z toho

čtyři v Romském stanu. Účastníci mohli

také zhlédnout muzikál, dva filmy nebo

taneční vystoupení vynikajícíhofrancouz

ského manželského páru Jeanvillových.

Účastníci dostali také možnost darovat

krev. Zástupci Athletes in ActionSloven

sko a Spoločenstva evanjelickej mládeže

připravili pro účastníky i netradiční sporty.

V Biznis centru byla na prodej křesťanská

literatura. Nad průběhem akce bdělo 200

dobrovolníků.

Tradiční součástí CampFestu je služba

křesťanských poradců. V modlitebním

stanu mohli účastníci přijmoutmod

litbu. Probíhal také „Davidův stánek“ jako

ochutnávka tohoto typu služby. Členové

českého hnutí prorocky obdarovaných lidí

Orli vedli nepřetržitou modlitební stráž

za průběh festivalu.

Tajemnice KMS Hana Pospíšilováoko

mentovala atmosféru CampFestu pro

Život víry takto: „Přišlo mi to jako v Božím

království: Šel jsi po louce, kolem hory,

a z každého stanu zazníval jiný druh

chvály. Byla tam veliká jednota,nedě

laly se žádné rozdíly v tom, kdo je z jaké

církve.“ Pospíšilová zvlášť ocenila službu

poradenství, modliteb za uzdraveníi pro

rokování konkrétním zájemcům: „Působilo

to, že vzdor tisícům účastníků mělCamp

Fest osobní rozměr.“

Mediálním partnerem CampFestu je

také Život víry.

¡Spor katolických VIP nad vraždou

kněze. Pražský arcibiskup kardinálDomi

nik Duka odsoudilza

vražděníšestaosmde

sátiletéhofrancouzské

ho kněze Jacquesa

Hamela v kostele

Saint-Étienne duRou

vray den po tomtote

roristickém činu, 27. 6. S odkazemna sta

tistiky upozornil na nebývalý nárůst násilí

proti věřícím ve Francii. Duka taképřipo

mínal na sto tisíc nevinně vězněných,mu

čených a vražděných křesťanů každý rok

v mnoha státech světa. „V situaci, které

čelíme, nestačí jen slova lítostia semknu

tosti, ale je zapotřebí, aby od slov došlo

také ke skutečným krokům opravdové

obrany a ochrany těch, kteří jsou vedeni

jak ovce na porážku,“ komentoval topraž

ský arcibiskup.

Ředitel odboru vnější komunikace

pražského arcibiskupství Milan Badal pak

v ČT v této souvislosti

uvedl, že islamismus

a islám jsou sipodob

nější, než se zdá. Proti

tomu se ohradilprezi

dent České křesťanské

akademie a farář

Tomáš Halík, který postuloval, že tím

Badal nahrává islamistům.

Sekulární server Echo24.cz v textu

pojmenovaném „Škoda, že Halíknena

bídl svůj text časopisu Islámského státu“

o „význačných představitelích současného

křesťanství“ uvedl: „... když jsou ochotni

hledat všude možně v zásobárněsou

časné sekulární rétoriky, jen aby nemuseli

připustit, že jejich víra je cílem útoku, pak

nemá jejich víra v současné podobě nárok

na přežití.“

¡Bohoslužba katolíků s muslimy.

Před Plečnikovým chrámem Nejsvětějšího

Srdce Páně v Praze na Vinohradechde

monstrovalo 10. 8. asi 80 muslimů proti

nedávným teroristickým činům v Evropě.

Demonstrace navázala na chrámovoubo

hoslužbu, které se zúčastnila i částprotes

tujících muslimů.

Organizátoři se snažili protestnapo

jený na bohoslužbu zorganizovat jinde

(např. u sv. Ludmily na náměstí Míru), ale

nenašli pochopení u místního kléru.

Není jasné, kdo byl pořadatelem

demonstrace. ČT24 ani MF Dnes nikoho

neuvádějí, Echo24 jako organizátorku

jmenuje Romanu Červenkovou z centra

Al Firdaus, osobu, ne instituci.

Jednotné tištěné transparentys pro

titeroristickými hesly však ukazovaly

k něčemu jinému, než je spontánníakti

vita skupinky místních muslimskýchvěří

cích. Pro zvýšení počtu účastníků museli

dorazit i muslimové ze zahraničí.Červen

ková je konvertitkou k islámua na inter

netu před časem vyjádřila souhlass prá

vem šaría, např. s kamenováním hříšníků.

Pro pravověrné muslimy je účast na

křesťanském shromáždění často brána

jako praktikování modlářství. Vinohradský

farář Jan Houkal jim vyšel vstříc a zařadil

neutrální písně, kde není jmenovánKris

tus. Kázání bylo také umírněné, zaměřené

do „vlastních“ řad. Muslimovépo mod

litbách neříkali „amen“, a byli tak čistě

pasivními účastníky shromáždění.

Pražské arcibiskupství uvítaloinicia

tivu muslimů, že chtějí odmítnout zločiny,

které jiní páchají ve jménu jejichnábo

ženství. Muslimové se podle něj mohou

účastnit bohoslužby, společná modlitba

muslimů a křesťanů nicméně není možná

z teologického hlediska.

připravil Tomáš Dittrich

ství. Jsou legitimní různé projekty, ve kterýchna

příklad židé a  křesťané nebo muslimové a křes

ťané spolupracují na  dosažení cílů, které sdílejí,

aniž by jeden druhého aktivně získávali pro svou

víru. Tak je například možné vystupovat s  židy

proti antisemitismu a předsudkům nebos musli

my proti různým projevům liberálníhosekulari

smu. Při společné práci se lidé poznávajía vzni

ká důvěra a přátelství.

V případě úspěšného navázání vztahů důvěry

například s  židy nebo muslimy přichází ovšem

důležité dilema: náboženský dialog versusevan

gelizace. Úcta k  druhému, bez níž není možné

rozhovor navázat, a  pasáže z  cizího učení, jimž

můžeme přitakat a v nichž nacházíme příležitost

pro zvěstování Ježíše, vedou přirozeně k určitým

sympatiím s  vírou toho druhého. Čím víc mu

rozumíme, tím víc můžeme být v  pokušení ná

roky evangelia rozředit. Znám křesťany, kteřína

tolik obdivují judaismus, že upadli do  bludu, že

židé Ježíše ke  spasení nepotřebují. Podobné ne

bezpečí asi číhá na ty, kdo provozují dialogs is

lámem, i  když v  tomto případě nemám vlastní

zkušenosti.

Jenže pokud rezignujeme na  Ježíšovu výzvu

ke  kázání evangelia, selhali jsme i  jako přátelé

těchto lidí. Vždyť co je to za přítele, když těne

chá jít po cestě, o které ví, že tě do cíle nedovede?

Hranice mezináboženského

dialogu

Samozřejmě musíme evangelium přinášet

citlivě a brát v úvahu kulturní odlišnostia v pří

padě židovství nebo islámu také historiivzájem

ných vztahů, která je dlouhá a nevyznívá pro nás

zrovna příznivě. Křesťanství se nesmí šířit oh

něm a  mečem a  není divu, že křižáci jsou do

dnes zdrojem neblahých vzpomínek jak židů,

tak muslimů. Ale pokud bych si měl vybrat mezi

citlivým, empatickým diskutérem, který zapře

evangelium, a  mezi prostořekým radikálem, ja

kými jsou typicky konvertité, musím nakonec

dát za pravdu tomu druhému.

Vůbec právě na  vztahu k  těm, kteří opustili

své původní náboženství a přijali Krista, se hodně

ukáže. Ať už jsou to mesiánští židé nebo tzv. MBB

(muslim background believers – křesťanští kon

vertité z islámu), bývají velice (možná ažnespra

vedlivě) kritičtí k  náboženství, jež opustili, zato

ale hoří pro evangelium. Nemile mě překvapilo,

jak při nedávné debatě o  islámu prof.  Halík zne

vážil Lukáše Lhoťana, bývalého muslima, který

podle všeho upřímně následuje Krista. Já naopak

někde tady vidím meze mezináboženského dia

logu. Je dobré snažit se mluvit s tím druhým,roz

hodně je to lepší než žít v předsudcích a šířitne

snášenlivost. Ale ne za  cenu zrady svých vlast

ních, i když se chovají nemoudře.

Milujme tedy všechny stejnou láskou, jakou

nás učí Ježíš. Pomáhejme prakticky tomu, kdo je

potřebný, mějme úctu k  těm, kdo jsou jiní, a ne

zapomeňme hledat cestu, jak jim ukázat na Ježíše.

Pokud jej přijmou, můžeme toho s  nimi sdílet

ještě víc jakožto s těmi, kdo patří do rodiny víry.

RNDr. Mojmír Kallus je ředitelem Institutu

Williama Wilberforce (www.wilberforce.cz).

Rivers & Robots

M. Badal

J. Hamel




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist