načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/7-8 - KMS

Život víry 2016/7-8

Elektronická kniha: Život víry 2016/7-8
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV letním dvojčísle najdete:* rozhovor: Roman „Hawran“ Lacho- ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  37
+
-
1,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 52
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-1236-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V letním dvojčísle najdete:

* rozhovor: Roman „Hawran“ Lacho
- Slovenský misionář mezi lakotskými indiány vypráví mj. o tom, jak se dostal do indiánské rezervace, proč „chce vonět jako pečené kuře“, co si myslí o modlitbách k Velkému duchu nebo proč na tradiční indiánské slavnosti nosí slovenskou vyšívanou košili.

* téma: V dialogu s populární kulturou
- Je popkultura modlářská, nebo odráží Boží obraz? Jak se k ní postavit? Záleží na tom, jakou hudbu posloucháme? Co očekáváme od „křesťanských filmů“? Jak dětem a teenagerům pomoct rozlišovat, co je dobré a co ne? Mají věřící umělci svou tvorbou „předávat křesťanské poselství“? Jak se v průběhu dvou tisíciletí proměňovala bohoslužebná hudba?
- Nad těmito otázkami se zamýšlejí např. Ted Turnau, Jakub Limr, Dita Frantíková nebo Tomáš Najbrt – a v anketě i několik umělců-křesťanů.

* reportáž: Drápal vs. Halík: dva pohledy na islám
- Dvě výrazné osobnosti současného českého křesťanství veřejně diskutovaly o vztahu křesťanství a islámu.

* misie: Bangladéš a Tanzanie
- Nevšední zkušenosti křesťanských pracovníků, kteří navštívili Asii a Afriku.

* z historie: Hledání odkazu Karla IV.
- Znal „otec vlasti“ nebeského Otce?

* virtuální rozhovor s Williamem Careym (1761–1834)
- „Boží dříč“, orientalista, botanik a misionář, který sedm let nikoho nezískal.

+ úvodník Miloše Poborského: Nevyslyšená evangelizace
+ editorial Tomáše Dittricha: Depresiva už nepotřebuji
+ příběhy čtenářů: Zkouška nad naše síly?; Sny se mi vždy po pár dnech zhroutily
+ hudba: Rozhovor se skupinou Divine Attraction
+ pokoj s Izraelem: Mezi popravištěm a Zaslíbenou zemí – životní příběh F. Hänsslera
+ rodičům: Jak s dětmi mluvit o drogách, prostituci, homosexualitě?
+ ptáme se lékaře: Nadměrné pocení
+ recenze CD (Každý nový den) a knih (Cesta kontemplace; Více sluší poslouchati Boha než lidí)
+ Kachnys Klepydopulos: Taneční Alfa (humorná mystifikace)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Nové tváře v čele CB a SCEAV; Děti Bodnariových vráceny rodičům; Papež František se setkal s charismatickými vedoucími; Smajlíková Bible; Co řekl Billy Graham o Kim Ir-senovi?)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-7-8/

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Roman

„Hawran“

Lacho

na misii

mezi indiány

㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

7–8


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20162

co najdete v tomto čísle

úvodník

4 Nevyslyšená evangelizace Miloš Poborský

reportáž

6 Drápal vs. Halík: dva pohledy na islám Tomáš Dit trich

rozhovor

8 Chci vonět jako pečené kuře Roman „Hawran“ Lacho

téma: V dialogu s populární kulturou

12 Boží obraz v zrcadle popkultury Te d Tur nau

14 Zvěstovat, ale s citem anketa

16 „Zbývá už jen pokřtít psa“ Ráchel Bícová

16 Největší umělec všech dob Tomáš Korčák

17 Jaroslav Róna vystavoval v Liberci Tomáš Dit trich

18 I zoufalý teenager může sekat trávník Dita Frantíková

19 Do školy v montérkách Johana Dittrichová

20 Televize – potrava pro (dětskou?) duši Jakub Limr

22 Dva tisíce let křesťanské hudby Tomáš Najbr t

můj příběh

24 Zkouška nad naše síly? Petr Unucka

25 Sny se mi vždy po pár dnech zhroutily Pavel Kadaši

pokoj s Izraelem

26 Mezi popravištěm a Zaslíbenou zemí Krista Gerloffová

misie

28 Bangladéš – křesťané „v minovém poli“ Petr Horáček

29 Vzpomínky na Afriku Eva Malá

z historie

31 Hledání odkazu Karla IV. Tomáš Dit trich

32 „Boží dříč“ William Carey,

Jaroslav Pleva

hudba

35 Divine Attraction oslovují české studenty Tere z a Zbr anková

recenze

36 Každý nový den Tomáš Couf al

36 Více sluší poslouchati Boha než lidí Ivana Kultová

37 Cesta kontemplace Hana Pinknerová

foto na titulní straně: archiv R. Lacha; na této straně:

(8) archiv R. Lacha

(12) David Mark (tpsdave)

(25) Sascha Milk

(32) archiv redakce

Obdivoval

jsem

starší vězně

příběh čtenáře

25

Roman „Hawran“ Lacho

o sexuálním násilí a modlitbách k Velkému duchu

8

Svatá půda, nebo

modlářství?

Jak pochopit

moderní kulturu

12

„Dříč“

William

Carey

Misionář,

který sedm let

nikoho nezískal

32

2


3ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / červenec–srpen 2016

cena 55 Kč

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

když jsem byl mladší, docházelo mimnohem méně než dnes, jak úžasnýmdobrodiním je víra. Víra v Krista je úplně rozhodující

jak pro věčnost, tak pro období pozemského

života. Naturelem jsem optimista a všimnout si

chmurných věcí resp. je vyhodnotit jakopřiměřeně tíživé, pro mě dřív nebývalo snadné. Před

lety mi spolupracovník v redakci dalk narozeninám lékovku s jakýmisi pilulkamia s podomácku vyrobeným štítkem. Lék se jmenoval

Tomodepresal forte a mělo to být depresivum.

Lidé často potřebují antidepresiva, zatímco já

jsem ve svém aktivismu podle kolegy redaktora

potřeboval pravý opak.

Myslím si, že dnes už by mi depresivanepředepsal. Pouť mého života pokročila a lépe než

kdy dřív poznávám úzkost, starost a bolest.

V mém okolí tíže rozhodně přibylo. Mám víc

nemocných známých. Jednomu muži zhruba

v mém věku, s nímž jsem v kontaktu už dlouho

a kterého si vážím, před čtrnácti dnydiagnostikovali těžkou rakovinu. Není věřící. Určitým

přelomem ve vnímání takových věcí byla před

pěti lety smrt mého otce. Od té doby kolem mě

nemocí a smrti začalo přibývat, nebo jsem se

pro jejich vnímání stal citlivějším. Také údobí

pubert našich potomků nepatřilo k mýmsnadným rodičovským prožitkům,o postpubertálních zátočinách nemluvě, a to přesto, že máme

prima děti.

Vždycky jsem miloval přírodua obdivoval její dokonalost a krásu, v čemž mi před

více než třemi desítkami let pomohlo, že jsem

poznal Boha Stvořitele. Čím dál tím víc v ní

ale objevuji utrpení a smrt, které jsou její

neodpreparovatelnou součástí. Od dětství jsem

měl rád brouky, zatímco můj syn Šimon měl

ve stejném věku podobně rád ptáky. Nejvíc ho

zajímali šplhavci a jednou zavtipkoval, žešplhavci, na které se zaměřil on, pojídají larvy

„mých“ brouků.

O společném víkendu před 14 dny jsme

s manželkou poprvé viděli samečka roháče

a tesaříky obrovské, nádherné velké a vzácné

brouky. Jedním dechem jsme alev nádherných přírodních prostorách rezervace vnímali

křehkost přírody, její ohrožení lidmi i to, jak

se zvířata vzájemně požírají. K tomu patří

naše úzkostlivá starost o mláďata ptáků u nás

na zahrádce mezi kočkami, a občas i nějaká ta

okousaná opeřená mrtvolka, která potvrzuje, že

náš strach byl odůvodněný.

Umím se v tom přebrat: Stvoření smrtelně

onemocnělo pádem prvního člověka, kdy na

scénu světa vstoupila bolest a smrt. Věřím, že

uzdravení přijde s koncem dějin, až Kristuspřevezme všechnu moc. To ale není lékem protipřítomné bolesti a úzkosti.

K tomu patří i starosti o církev. Pracuji v ní

na různých rovinách a víc a více vidím, jak je

tu rovnováha nebo jednota křehká a jak snadno

může být poškozeno nebo i zničeno něco, co má

znaky života, ale co může narazit na odpor.

Život totiž vždycky měl nepřátele a vždycky

narážel. Navíc práci v církvi nejde dělat

ve vlastní síle. I když se snažím, dělám vážné

chyby. Možné tlaky zvenku a má vlastní selhání,

to je aktuální a hrozivá dvojkombinace.

Žijeme v obrovském, historickybezprecedentním blahobytu, a přitom je naše civilizace, naše

společnost, naše národy v ohrožení podobněbezrecedentním. Nejsem tak krátkozraký, abych se

domníval, že hospodářský růst bude u násdlouhodobě pokračovat. Nepodceňuji anikulturně-ideologickou válku, která v Evropě probíhá

kolem dnes už ne plíživé muslimské invaze. Pro

předpověď pozitivního vývoje Evropyneexistuje reálný základ. Morálka se zhoršuje, a pokud

dnes Evropa drží nějaké hodnoty, jsou tohodnoty materialistické, hedonistické, sobec ké. Když to

takhle půjde dál, nemůže to dopadnout dobře.

Od trápení kolem sebe jsem se dostal až

ke starostem o lidstvo. Nevěřící si něcotakového v dané intenzitě většinou nepřipustí.

Bylo by to příliš depresivní. Existují optimisté,

kteří věří v pokrok, ale většina Evropanů žije

ze dne na den, v pomíjivých požitcích, které

nabízí chvíle. Proto mnozí reagujípodváděním a bojem o co nejlepší pozice a o co největší

majetek. Věří tomu, že ničeho víc dosáhnout

nejde, a proto se nebojí jít proti svému svědomí.

Mně pomáhá víra v Boží svrchovanouspravedlnost, to, že mu mohu důvěřovat. To, že

Ježíš je se mnou, úplně mění situaci. Ano,tráím se víc než dříve, jsem méně pevný, dělám

méně závěrů. To ale není chyba. Je to proto, že

mám lepší diagnózu tohoto světa, než jakou

jsem měl dřív. Hlouběji si uvědomuji, že svět

leží ve zlém, že je to nebezpečné místo a že

časový spínač odpočítává možná minuty před

výbuchem. Odvahu podívat se tomu do očí mi

dává víra. Když si uvědomujeme realitu,existuje jen jediná skutečná pomoc – právě víra.

Mimo víru není naděje. Kristus vstal z mrtvých

a porazil Smrt i Ďábla. Jsem na straně vítěze,

a proto mohu žít v bezpečí i ve stavuglobálního ohrožení.

Dochází tu k zvláštnímu paradoxu: Věci

mohou spět k horšímu, ale naše víra může růst.

Víra totiž nečerpá z viditelných věcí.Kdybychom se příliš zaměřili na zlé věci kolem nás,

mohli bychom o ni také přijít. Ale protože víra

sílí, když přijímáme Boží slovo, nenína vnějších věcech závislá. Myslím, že tlaky kolem

jsou tak silné, že si jako křesťané musíme

dávat pozor, abychom žili z toho, co nepomíjí,

a nepostavili svůj život na marných věcech

a pocitech tohoto světa.

Vím, že čím víc se budu radovatz neviditelných věcí a čím víc se budu těšit na to, až

Pán Ježíš přijde pro svou církev, tím odolnější

budu proti svodům pomíjivosti. Tím užitečnější

budu i pro lidi kolem sebe, jak pro věřící, tak

pro nevěřící – obě tyto skupiny totiž hledají

bezpečí a naději. Jen toho trápení se asi

hned tak nezbavím. Když jako dětimilujícího Boha vidíme zlo a utrpení,

těžko na to můžeme reagovat

boho rovným klidem.

Milý čtenáři,

Depresiva

už nepotřebuji


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20164

Empowered21. Na oslavy 100.vý

ročí vylití Ducha na Azusa Street v Los

Angeles se v roce 2006 sjelo na 50 000

letničních. Hnutí, které na počátkuminu

lého století vzniklo, má dnes na 600mili

onů členů. Univerzita Orala Robertse teď

vystoupila s iniciativou Empowered21,

která navazuje na oslavy a má letničnímu

a charismatickému hnutí pomáhatv dal

ším rozvoji.

Hnutí se zaměřuje na osm výzev:

budování vedoucích, lepší poznání Bible,

duchovní otcovství a mateřství, zdroje,

vzdělání, kontextualizace, předávání

vedení, vzestup islámu.

Cílem hnutí je, aby se do roku 2033

každý člověk planety osobně setkals Ježí

šem Kristem v moci Ducha svatého.

Výbor Empowered21 vytvořilv růz

ných částech světa 14 místních kanceláří.

Zajímavá je existence tří kanceláří v Africe

(Blízký východ a severní Afrika, vlastní

Afrika, frankofonní Afrika) nebosamo

statná kancelář pro Hispánce v USA.

ČR spadá pod kancelář Východní

a střední Evropa. Ta se zformovala

v květnu v Kyjevě, kde se sešlo 22let

ničních vedoucích z osmi zemí v oblasti

(Estonsko, Lotyšsko, Moldavsko, Polsko,

Rusko, Ukrajina, Řecko a Česko).

Zázrak v Rotavě. Tak se jmenovala

reportáž ČT o proměně rotavské romské

komunity odvysílaná 18. dubna v pořadu

Reportéři ČT. Před šesti lety se zdeobrá

tila vůdčí postava místních Romů Michal

Kala, opakovaně soudně trestaný násilník

a dlouholetý narkoman. Michal Kalare

portérovi ČT říkal svědectví, jak seobě

sil, ale zlomila se s ním větev. To, co říkal

dál, bylo z reportáže vystřiženo, takže

diváci mohli vidět jen Kalovu současnost:

jak radostně tančí na bohoslužbách. Kala

v místě založil Křesťanské sdružení Sintů

a Romů. Bohoslužeb zaznamenaných

v dokumentu se účastnilo více než 50

účastníků. Z Bavorska sem přijel posloužit

německý romský pastor Rudi Walter.

Starostka třítisícové Rotavy IvaKalá

tová vydávala o Kalovi velmi pozitivní

svědectví:

„Kdybych

potřebovala

s něčím

pomoct, tak

půjdu za

ním,“ řekla na

kameru; měla

na mysli řešení konfliktů mezi majoritní

společností a menšinou. Michal Kala

svým vlivem například způsobil, žeoby

vatelé bytového domu, kde bydlí, začali

platit činži. Velitel obvodního oddělení

místní policie Roman Hošek dokládal

rapidní snížení kriminality: V roce 2012

bylo v Rotavě spácháno 36 majetkových

trestných činů, v roce 2015 jen osm.

Reportáž možno shlédnout zde:

http://rotava.jdem.cz/

O poklad Krále králů. V Olomouci,

Frýdku-Místku a Kolíně proběhlov dub

nu druhé kolo soutěže ve znalostechBib

le pro děti a mládež O poklad Krále králů.

V Olomouci a ve Frýdku-Místku sezapoji

lo přes 50 dětí, v Kolíně o trochu méně.

V Národním domě v Místku, kde

vedle dětí, pomocníků, rodičů a pejsků,

byla akce zahájena přímo králemDavi

dem. „Přišel jako pastýř s ovečkou a holí

a ukázal, že je opravdu dobrým pastýřem

a dokáže ovečky ochránit i před takovými

útočníky, jako je medvěd,“ uvedla členka

pořadatelského týmu Jana Marková z AC

Frýdek-Místek. Vlastní soutěž formou

písemného testu proběhla v několika

věkových kategoriích. Po obědě, na oslavu

toho, že se akce ve Frýdku-Místku koná už

popáté, dostali všichni účastníci kus dortu

ve tvaru víka pokladnice. Po moučníku

následovala soutěž deseti družstev, která

procházela stanovišti se zábavnými úkoly

na motivy Davidových dobrodružství.

Na jednom ze stanovišť byli i terapeutičtí

pejsci z organizace Podané ruce.

http://deti.apostolskacirkev.cz/

soutez_o_poklad_krale_kralu.html

Pochody pro život. V květnua červ

nu se vystupňovala aktivita Hnutí Pro

život ČR v organizaci řady místních akcí

proti umělým potratům. 22. 5. sena Sva

tém Kopečku u Olomouce konala Pouť

Modliteb za nejmenší, která se poprvé

připojila k Pouti rodin olomouckéarci

diecéze. Ve stejnou dobu se v Novém

Hrádku konal první „Hrádouský pochod

pro život“. Jeho pořadatelé chtěli„upo

zornit na lhostejnost k ochraně lidského

života a podpořit výchovu dětí v dobře

fungujících rodinách“. 28. 5. seregionál

ní pochod po život konal v Mělníku, o den

později v Karlových Varech. 1. 6.odpoled

ne se regionální pochod pod názvemOd

vahu k životu konal v Praze, 5. 6.v Ostra

vě a 7. 6. v Jihlavě.

Jiného pořadatele, Výbor na obranu

rodičovských práv, bude mít 13. 8.praž

ský Pochod

pro rodinu,

na který

od 15 hodin

naváže Den

pro rodinu

na Kampě.

„Heslem ,

My jsme tady taky‘ chceme upozornit

na nedoceněnou společenskou roli

rodiny,“ sdělili pořadatelé Životu víry.

V rámci odpoledne na Kampě vystoupí

rytíři, hudebníci a klauni a chystají se

další aktivity pro děti. Záštitu nad akcí

převzal předseda ERC Daniel Fajfr.

hnutiprozivot.cz, denprorodinu.eu

Z vedoucího mládeže vedoucím

církve. Zemská konference CB proběhla

20.–21. 5. v Hradci nad Moravicí. 180

delegátů volilo předsedu Rady. Zvolen

byl David Novák,

kazatel CB Praha

13, dlouholetý

vedoucí odboru

mládeže, bloger

a autoresejistic

kýchkřesťan

ských knih (do

funkce má nastoupit 1. 9. 2017),místo

předsedou Petr Raus a tajemníkem Petr

Grulich. Účastníci vyslechli zprávuo ži

votě v církvi za uplynulé období, kterou

přednesl současný předseda Rady Daniel

krátce

M

oc bych si přál, aby to bylo jinak,nic

méně musím přiznat, že ještě nejsem

tam, kde bych mohl být. Kde bych moc

chtěl být. Asi jako každý z nás, kdo se snažíme

svým životem naplnit to, co nám Ježíš řekl.Ne

vím jak vy, ale já vnímám bolestné napětí mezi

tím, co čtu v Bibli, a realitou všedního dne.

Čím jsem si ale naprosto jist, naše následování

Krista by se nemělo stát mučivou povinností.

Lidé si toho stejně všimnou a my si musíme dát

pozor na to, aby výsledkem našeho zvěstování

nebyl jejich nevyslovený závěr „než takhle, to

hlavně abych neuvěřil“.

Poslední návštěva u táty

Můj táta měl mnoho let roztroušenou skle

rózu a  v  době, kdy ještě mohl jakž takž cho

dit, vozíval ho můj spolužák ze základky, starší

místního sboru, na  bohoslužby. Když pak při

šla krize vedení celé jeho denominace, spolužáka

to málem připravilo o  víru a  táta přišel o mož

nost dostat se na  bohoslužby. O  pár let později

na  tom už byl natolik špatně, že občas pobýval

po různých zařízeních.

Jednou jsme se se synem vraceli z  hor a roz

hodli jsme se ho po cestě navštívit. Jak jsme měli

ve  zvyku, za  tátu, resp. dědečka, jsme se cestou

pomodlili. Po modlitbě jsem nabyl silnéhovnitř

ního přesvědčení, že dnes máme tátovi svědčit

a  že se s  ním budeme modlit modlitbu spasení.

Aniž bych zabíhal do podrobností, jak to nakonec

proběhlo, táta toho dne Pána Ježíše v  modlitbě

přijal. Bylo to naposledy, co jsem ho viděl živého,

od té chvíle to s ním šlo zdravotně rychle z kopce.

Bůh vyslyšel i jeho jedinou prosbu a v den 70.na

rozenin mu dal dárek. Vzal si ho k sobě.

Přitom se nemohu dát za  příklad věrného

modlitebníka, který tátovi spasení „vymodlil“.

Byl jsem v  tom v  křesťanské populaci po  léta

maximálně horší průměr. Proč to tedy píšu?

Ne proto, abych ublížil těm, co se za  své nej

bližší modlili horlivěji než já, žádné Boží jed

nání nezažili a  jejich nejbližší z  tohoto světa

nejspíš odešli bez víry. Ani nechci nabízet po

všechně křesťanské, ve chvílích bolesti nicneří

kající fráze typu „asi to tak mělo být“ nebo „Bůh

to tak asi chtěl“. Vždyť i  já bych mohl vzpome

nout desítky jiných příběhů, kdy jsem se mod

lil a někomu zvěstoval evangelium beze známky

sebemenšího úspěchu.

Některé modlitby zůstanou nevyslyšené, po

dobně někdy lidem svědčíme o  Pánu bez vidi

telné odezvy. Navzdory tomu, že je psáno, že

„Bůh chce, aby byli všichni lidé zachráněni a přišli

k poznání pravdy“ (1Tm 2,4).

„Bože, jsem použitelný?“

Docházím k  přesvědčení, že „nevyslyšená

evangelizace“ má mnoho společných rysů s ne

vyslyšenou modlitbou. Obojí se podobá nelé

čenému zánětu v  údu těla Kristova, který se za

pouzdří a  obalí vazivem, aby se nešířil dál. Tro

chu to bolí, ale když se toho nedotýkáte a  moc

s tím nehýbete, žít se s tím dá.

Abychom byli znovu ochotní se vystavit od

mítnutí a  možná i  úšklebku, abychom se znovu

úvodník

Nevyslyšená evangelizace

Miloš Poborský


5ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2016

Fajfr. Druhým kandidátem na předsedu

rady byl Bronislav Matulík, kazatel CB

Praha-Smíchov (od letošního podzimu

CB Praha 1). Delegáti rozhodovali mezi

dvěma kvalitními kandidáty, z nichžMa

tulík byl tím konzervativnějším. Novák

dostal 107 hlasů.

Studna uctívání. Konferenci Studna

uctívání pořádal 20.–21. 5. v Brněspo

lek České studny. David Loula, kazatel KS

Žďár nad Sázavou a zakladatel Českých

studen, ukázal historický průřez dějinami

zpěvu v českém jazyce a vlastní tvorbou

písní. Polský vedoucí Piotr Płechapřed

stavil vizi obnovy Davidova stánku. Další

polský vedoucí Bogdan Kogut na základě

knihy Zjevení ukazoval, jak má uctívání

Boha před Božím trůnem probíhat a jak

k tomu propojit přímluvu. DorotaHeroko

vá vyučovala o významu tance a pohybu

ve chvále a pak do tance uvedla celéshro

máždění. „Akce volně navázalana konfe

rence ,Hrejte dobře a zvučně‘, které v Brně

probíhaly mezi roky 1993 až 2000 a měly

za cíl podpořit a v uctívání Boha vzdělávat

umělecky nadané křesťany,“ uvedl po akci

David Loula. V pořadí druhá konference

s podobným zaměřením a hosty z Polska

se v Brně bude konat 9.–10. září.

Slovenští poslanci pro Izrael.Kon

cem května vznikla na půdě slovenského

parlamentu skupina spojenců Izraele.

Oznámil to loni za OĽaNO-NOVA zvolený

poslanec Marek Krajčí, člen BJB Bratislava

(sbor Viera). Slovensko se tak stalo 34.

státem světa, kde existuje podobnězamě

řená parlamentní skupina. V uvedené

skupině sdružení poslanci sdílejíznepoko

jení z nárůstu antisemitismu ve světě.

Slovensko je partnerem Izraele užod vzni

ku státu Izrael v roce 1948, „kedy medzi

prvými akceptovalo jeho štátnosť“, hlásí

se slovenští poslanci ke krokům tehdejší

československé vlády. „V súčasnostioce

ňujeme úlohu Izraela ako stabilnej

slobod nej demokracie v regióne, ktorá

rešpektuje a chráni občianske právaa slo

body, vrátane snahy zaručiť prístupk svä

tým miestam vo Svätej zemi pre všetky

náboženské komunity,“ uvedl Krajčí.

Další bývalý český premiérkřes

ťanem? Mirek Topolánek překvapilmno

hé čtenáře pasáží ve své knize „Hlavně se

neposrat“, která bilancuje jeho působení

v politice. „Já jsem

se po etapěnaiv

ního agnosticismu

a éry něcismu

našel. Jsemnepo

chybně křesťan!

A myslím to

upřímně,“ napsal

o sobě. Jde o narážku na sloganexpremi

éra Grosse, který se také přiznal k tomu,

že se stal křesťanem. Zdá se, že Topolánek

přijal křest v kostele sv. Markéty v Praze

na Břevnově letos na jaře. Jeho kmotrem

je zřejmě docent Jiří Schwarzz Národo

hospodářské fakulty VŠE, spoluzakladatel

Liberálního institutu. V rozhovoru pro

Svobodné fórum Topolánek uvedl, žená

boženství a církev je přirozená kotvav těž

kých dobách, kterou naše společnost

postrádá.

„Největší brzdou české společnosti

je vysoká míra sekularizace. I proto nám

chybí jednota v pohledu na národní zájem.

Chybí nám hrdost, chybí nám víra, chybí

nám jasná národní identita. Naopak nám

nechybí závist, malost a rovnostářství,“

uvedl Topolánek pro server Echo24.cz.

Stát se skutečným křesťanemnezna

mená jen pokročit od „něcismu“k něja

kému jinému myšlenkovému systému.

Znamená to radikálně se vypořádats hří

chy minulosti, což má dopady na osobní

život i životy druhých. Pokání z hříchů,

které se staly veřejně, je navíc potřeba

učinit veřejně. U Stanislava Grosse jsme

byli svědky „televizní“ omluvy, i když mně

osobně chyběla kající bilance toho, jak

získal finance na svůj luxusní byt. Podle

toho, jak se Mirek Topolánek postaví

k otazníkům nad politickými kroky svými

i svých spolupracovníků i ke svémuroz

vodu, se uvidí, zda to s  následováním

Krista myslí vážně, či zda neví, o co ve

skutečnosti jde.

Nový biskup SCEAV. Na druhém

zasedání 31. řádného synodu SCEAV, jež

se konalo 3.–4. 6. v Třinci, byl volenbis

kup. V pořadí osmým biskupem SCEAV byl

zvolen Tomáš Tyrlík, náměsteksoučasné

ho biskupa Jana Wacłavka.

Tomáš Tyrlík pochází z obce Guty,teo

logii studoval v Bratislavě, Erlangenu

a Varšavě. V letech

1994–2003 byl

farářem sboru

SCEAVve Frýdku

-Místku, od roku

2003do součas

nosti je pastorem

sboruv Třanovi

cích. Od roku 1998 je seniorem Frýdeckého

seniorátu SCEAV a od roku 2006 členem

Církevní rady SCEAV. Roku 2001 inicioval

Konferenci rodin. Přednášel na Katedře

křesťanské výchovy Ostravské univerzity.

Instalován bude 21. 5. 2017. Funkční

období biskupa SCEAV trvá šest let.

Pete Greig v Brně. Konferenci

o modlitbě Zlomené srdce uspořádala

organizace Modlitby 24-7 se svýmzakla

datelem Peteem Greigem z VelkéBritá

nie, zakladatelem Modliteb 24-7. Akce

se konala 7. 5. v prostorách brněnského

Slova života a měla na 400 účastníků.

V pátek večer před vlastní akcí proběhlo

uzavřené setkání českých spolupracovníků

hnutí Modlitby 24/7, kde 70 přítomných

oslovil Greigův britský spolupracovník Ian

Nichol son přehledem o rozvojimodliteb

ního hnutí 24-7 a různými praktickými

informacemi. Pak Pete Greig odpovídal

na otázky přítomných.

Celodenní sobotní akci zahájilovyučo

vání Petea Greiga, odpoledne mluviltajem

ník ČEA Jiří Unger na téma sociální 

FaFajfjfrr DrDruhu ýmkandidátemnapředsdsededuu řenáparlamentnískupina Vuvvededenenéé přijalkřestvkosostetelelessvv MMararkékétytyvPPraze z

nadchli pro tutéž věc, potřebujeme nové im

pulzy. Nový podnět. Něco musí být jinak. A tak

zkusíme další metodu, na  kterou přišel někdo

jiný a  osvědčila se mu. Uspořádáme evangeli

zační shromáždění, pozveme dobrou kapelu

a  pomazaného evangelistu. Uběhli jsme stovku

s jazykem na vestě a je před námi maraton péče

o  ty, kteří snad zareagují. Někdy mi připadá, že

pořádat takové evangelizace se podobá pořádání

závodů, aniž bychom zkoumali zdravotní stav

běžců a  aniž bychom se ubezpečili, že se na zá

vody připravují a trénují.

Zapouzdřené záněty jsou nebezpečné. Pů

sobí, že se na  modlitbách i  v  evangelizaci dr

žíme stranou, bojíme se vykročit kvůli obavě, že

se to zase rozbolí. Berou chuť a  sílu do  života.

Působí, že teoreticky sice věříme v  Boží moc,

prakticky s  ní ale vlastně nepočítáme, protože

minule Bůh taky nejednal. V  Bibli sice čteme

příběhy těch, co skrze víru přemohli královské

říše, zavřeli tlamy lvům, zahnali na útěk vojska

cizinců. Ale kolik jich jen v  celé lidské histo

rii bylo? Desítky tisíc mezi miliardami? A já že

bych měl mít ambici zařadit se mezi ně?

Ano, jsou chvíle, kdy o  sobě pochybuji.

Včera ráno jsem se přistihl, jak se modlím

za  obrácení jednoho misionáře. Nebyl jsem

unavený, ani jsem u modlitby neusnul, a přesto

se to stalo. Přistupuji k  modlitbě opravdu tak

mechanicky? Z  modlitby se jakousi podivnou

setrvačností stalo mlu

vení bez účasti dušea du

cha. V  tu chvíli jsem se

nechápal. Když jsem to,

co mi vypadlo z úst,zasle

chl, otrávený sám ze sebe

jsem se koutkem srdce

opatrně zeptal: „Bože,

opravdu myslíš, že si mě

můžeš k  něčemu použít?“

Bileámova oslice mi v  tu chvíli připadala jako

pronikavá intelektuálka a nedostižný vzor.

Pokud chce, každý z  nás najde důvody,

proč být ze sebe sama zklamaný. Bereme-li

vážně výzvu „buďte tedy dokonalí, jako je do

konalý váš nebeský Otec“ (Mt 5,48), při troše

soudnosti těžko jen pomyslet na to, že bychom

mohli obstát. Vítězné příběhy se šíří rychle,

prohry s  pocitem studu raději zameteme pod

koberec, abychom sobě ani ostatním nebrali

iluze. Nevím ovšem, jestli jednáme správně.

Přijde mi mnohem zdravější žít s  vědomím,

že pokud nebe zrovna mlčí, neznamená to ani

to, že Bůh není, ani že by se mnou Bůh kvůli

mé nedokonalosti přestal počítat, nebo že mě

dokonce přestal mít rád. A tak se raději těším

z věcí, které se daří.

„Musela jsem si zdřímnout“

Na skupince máme ženu, co přišla přespod

zimní Alfu. Sama sebe zařadila mezi hledající,

touží po  Bohu, a  zároveň jsou v  Bibli místa, se

kterými má opravdické problémy. V  úterý bě

hem skupinky usnula. Když se pak probudila,

s  omluvou řekla: „Víte, mně je mezi vámi tak

dobře, že se tady vždycky příjemně uvolním jako

nikde jinde. Dnes to bylo tak silné, že jsem si

prostě musela zdřímnout.“

Ačkoliv mi někdy zůstává rozum stát (nad

vlastní zpozdilostí), stále vím, že jsem pro Boha

použitelný. A  usiluji o  to, aby v  mém modliteb

ním životě bylo co vyslyšet, aby v mém misijním

úsilí bylo čemu požehnat. Abych si udržel čers

tvost a abych neokoral. No a když se stane nějaká

ta „bota“, jdu dál.

Ing. Miloš Poborský je pastorem KS Praha-Jih

a vedoucím české kanceláře kurzů Alfa,

která koordinuje letošní evangelizační

iniciativu „Zveme Česko na večeři“

(viz www.kurzyalfa.cz).

Včera jsem se přistihl, jak se modlím

za obrácení jednoho misionáře.

Opravdu se modlím tak mechanicky?


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20166

Z

ažít setkání dvou křesťanskýchmyšlenko

vých světů v modlitebně CB Praha 1

v Soukenické ulici přišlo 25. května na

300 lidí. K diskusi, kterou moderoval místní

kazatel Pavel Černý a pořádal sborový klubSa

maří spolu s Institutem Williama Wilberforce,

se sešli dva přední čeští křesťanští myslitelé

a spisovatelé – Tomáš Halík a Dan Drápal.

Dva duchovní, kteří se přátelili už za totality,

se sešli k  rozhovoru o  soužití křesťanů s mus

limy, tedy na  téma, kde se do  značné míry roz

cházejí. Na  setkání to jiskřilo, ale ne mezi dis

kutujícími. Ti debatovali věcně, dokonce bez

emocí. Vstřícnost Pavla Černého, který občas

možná měl vrátit do hry nějakou ze slušnosti jen

jednou otočenou kartu, pokoj za řečnickýmsto

lem ještě umocňovala.

Není muslim jako muslim

Úvodní vstup profesora Halíka (přes 30 mi

nut) shrnoval jeho stanoviska známá čtenářům

Lidových novin i jeho knížek. Zdál se mi zbytečně

dlouhý, na úkor diskuse. „To, že budeme zaplaveni

muslimy, jsou fantazie,“ řekl Tomáš Halík. Ně

mecko příliv uprchlíků dobře zvládá, protožepo

třebuje pracovní síly. Od  EU přijímáme jiné věci,

tak podle něj musíme být solidární i  co do  kvót.

Vlna se sestává ze dvou skupin, z  obětí pronásle

dování a z obětí obchodníků s lidskými nadějemi,

které je lákají do  „ráje“. Mezi přistěhovalci ale

i podle Halíka mohou být také agenti extrémistů.

Tomáš Halík zopakoval svou kritiku ČBK,

která chce při přijímání uprchlíků upřednost

ňovat křesťany. Označil to za  nekřesťanské: „Je

žíš preferuje i  nenáviděné cizince.“ Kritizoval

i  pokus fondu Generace 21 přivést pronásledo

vané, protože chtějí jen křesťany. Křesťané podle

něj nejsou nejpronásledovanější. „Proč my jako

ateistický stát bychom si měli nárokovat zrovna

křesťany? Jsou obrovské rozdíly jak mezi růz

nými muslimy, tak křesťany.“

Hlavní problém vidí Tomáš Halík v českére

akci na  uprchlíky. Je třeba rozlišovat mezi dži

hádisty a  ostatními muslimy. Propagandistické

filmy islámského státu s podřezáváním krkůpo

dle Halíka nedávají představu o islámu. „Hlavní

úmysl džihádistů není zabíjet. Jde jim o vytvo

ření představy u 1,6 miliardy muslimů, že Západ

muslimy nenávidí. Nepřátelé islámu, kteří tvrdí,

že problém není džihádismus, ale celý islám,po

máhají džihádistům.“

Říkat, že muslimové a  křesťané nemají stej

ného Boha, je podle Halíka omyl. „To, v čem seli

šíme, není, že máme jiného Boha, ale že ho jinak

poznáváme. Zneužitelné věci jsou jak v Bibli, tak

v  Koránu. Kde jich je víc, může být předmětem

diskuse. Podle 2. Vatikánu (Druhý vatikánský

koncil, 1962–1965, pozn. red.) působí i  v  islámu

duch Boží. Písmo je potřeba vzít buď doslova,

nebo vážně. To se prosazuje i  v  islámu,

ale není to tam běžné.“ Problém většiny

muslimských teologů je podle Halíkane

ochota reinterpretovat Korán.

Nejvíce však

domácím víry...

Úvod Drápalův byl oproti Halíkovu

o dvě třetiny kratší. Kdyby mluvil stejně dlouho

jako jeho protějšek, zbylo by na  diskusi jen mi

nimum času.

Ke kritice selektivního přístupu Generace 21

Drápal, který navštívil uprchlický tábor v Irbílu,

uvedl, že pomáhat křesťanům i muslimůmzáro

veň není možné: „Musíte se rozhodnout buď pro

jednu, nebo druhou komunitu, protože ta druhá

se s vámi přestane bavit. Pokud bych vidělmus

lima, který by byl zbitý u cesty, pomohu mu jako

komukoli jinému. Ale ptám se, jak naplnit slovo

Písma ,Čiňte dobře každému, nejvíce však do

mácím víry‘. Postmoderní ideologie se snaží toto

zrušit.“

Největší problémy podle Drápala nejsou

s první, ale až se třetí generací uprchlíků.Nedo

kázal se s  tím podle něj dosud vyrovnat žádný

evropský stát. 35 % mladých britských muslimů

souhlasí s  polygamií. Jen 34 % britských mus

limů by kontaktovalo policii, kdyby zjistili, že

jejich soused je džihádista. 32 % britských mus

limů si myslí, že v oblastech, kde mají většinu, by

mělo platit právo šaría. V Molenbeeku mělitero

risté podporu a krytí. „Kdyby k nám přišla větší

vlna uprchlíků, co budeme dělat jinak, abyk ta

kovým věcem nedošlo?“ ptal se Drápal.

Podle něj jsou dvě možnosti: buď uprchlíky

nepouštět, nebo to zvládnout. „Rád bych je přijal,

ale jak to udělat?“ V  Německu v  této souvislosti

výrazně stoupla kriminalita. Nejvíc ho ale trápí

ztráta svobody slova: Německá média zamlčovala,

co se skutečně dělo v Kolíně. Ve Švédsku nenído

voleno kritizovat imigrační politiku vlády.

připravil Tomáš Dittrich

reportáž

Drápal vs. Halík:

dva pohledy na islám

Tomáš Dittrich

(dokončení z předcházející strany)

spravedlnosti, která je jedním z důrazů

Modliteb 24-7 a vedoucí skupiny eSPé

Julo Slovák za Slovenska. Na to navázala

talkshow s řečníky včetně Iana Nicholsona

a vedoucího českých Modliteb 24-7Dani

ela Rašky. Večer chval vedla Jiřina Gina

Čunková se skupinou Donebevolající.

Pete Greig vyučoval o tom, že bod

zlomu v modlitebním i osobním životě

křesťana je podřídit se Boží vůli tak,

jak to učinil Ježíš

v Getsemane.

„Pro mě osobně

bylonejdůleži

tější, jak Petepolo

žil důrazna zná

mou věc, a sice že

nejhlubší forma modlitby je setkání, což

není ani seznam proseb, dokonce aniroz

mluva s ním, ale něco, co je za tím,“ řekla

Životu víry Lucie Endlicherová z Rádia 7,

„a k tomu ,za tím‘ nás Pete zval.“

(Rozhovor s Petem Greigem přinesl

ŽV v minulém čísle.)

CampFest se blíží. Na hudebním

festivalu Campfest na Ranči Kráľova

Lehota 4.–7. 8. vystoupí americkásku

pina Christafari,

jednaz nejznáměj

ších skupin žánru

gospel reggae na

světě. Přijedei brit

ská skupina Rivers

& Robots, která

hraje indie a folk. „Milujeme Ježíše

a rádi ho chválíme písněmi, hudbou,

tvořivostí a výtvarným uměním. Naším

cílem je přinášet písně, které vyjadřují

a vyznávají, kdjaký je Bůh,“ uvedli před

svým slovenským vystoupením.

Campfest je největším křesťanským

festivalem v bývalém Československu.

Loni měl rekordních 6400 účastníků. Jeho

mediálním partnerem je i Život víry.

www.campfest.sk

Novinky na festivalu United.

Vsetínský festival United, který se letos

(18.–20. 8.) koná už pošesté, nabídne

několik inovací. Největší změnou je to,

že se hlavní scéna přestěhuje z velkého

sálu místního Domu kultury pod širé

nebe na Dolní náměstí. Další novinkou

je Dětská scéna – samostatný program

pro děti ve věku 5–10 let (hudba,diva

dlo, hry, tvoření a tancování) ve čtyřech

dvouhodinových blocích. Dále vespolu

práci s křesťanským internetovým

video portálem KITstream.cz nověvzni

ká také United Zone – pořad, který

„ nabízí náměty k duchovnímupřemýš

lení, zajímavé lidské příběhy neboroz

hovory s kapelami“.

Během festivalu letos vystoupí

i absolventi prvního United Campu –

předfestivalového soustředění prozačí

nající umělce. Ti projdou intenzivními

kurzy v oblasti tance, dramatu, hudby či

výtvarného umění. United Campnava

zuje na loňskou iniciativu United Dance.

Kromě koncertů různých stylůfes

tival opět nabídne přednášky,semi

náře, workshopy, divadlo, film, sporty

a službu modliteb a pastoračníhopora

denství. Festival pořádá spolek UNITED

3P ve spolupráci se vsetínskými sbory

různých církví a městem Vsetín.Mediál

ním partnerem festivalu je i Život víry.

www.festivalunited.cz

Čtvrtstoletí olomoucké školy

Dorkas. Je to již 25 let, co bylazalože

na biblická škola v Olomouci s vazbou

na BJB. V roce 1996 bylatransformo

vána na Vyšší odbornou školusociál

ní a teologickou. V roce 2003 byl název

školy doplněn o přízvisko Dorkas (podle

Sk 9,36–41). Absolventi, učiteléa pra

covníci školy se 28. 5. v prostoráchško

ly setkali k neformální oslavě výročí.

V současné době zde studuje 60studen

tů, škola má na 290 absolventů.

krátce

Christafari

Kutless


7ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2016

„Tolik se

nelišíme...“

Profesor Halík na Drá

palovu argumentaci reago

val uvolněně: „Vidím, že se

tolik nelišíme.“ Věřím, že

se mu skutečně ulevilo,pro

tože měl zřejmě ze setkání

určité obavy, které se roz

plynuly. Publikum se aleza

smálo, protože většina pří

tomných prezentované ná

zory jako blízké nevnímala.

Tomáš Halík na  Drá

palovy statistiky reagoval

obecně: „Lze to zvládnout, zvládly se i horšívě

ci. Problém je převážně na  naší straně – v na

šich předsudcích.“

Drápal k  tomu pověděl: „Ano, jsou tu před

sudky, ale ty předsudky nejsou to hlavní. Tvrdit,

že se přehání to, co se dálo v Kolíně nad Rýnem,

není správné. Je dost zdokumentovaných pří

padů. Není pravda, že to Německo zvládá.“

A  Halík: „S  tím souhlasím. Ne všechno jsou

předsudky. Jsem rád, že nehájíš to, že žádné

předsudky nejsou.“ Problém podle něj není

v tom, že se muslimové radikalizují, ale že sera

dikálové islamizují. Mnoho nemuslimů odkoje

ných počítačovými hrami hledá prostor pro za

bíjení v Islámském státu.

Halík řekl: „Každá kultura je mnohovrstevná.

Islám má bohatou kulturu, která se zapsala

do  dějin západního světa. Byli kulturnější než

středověká Evropa. Islám je mnohovrstevný.“

Drápal na  to: „Viním tě z  určitého relativi

smu. Říci, že křesťanství a  islám jsou podobné,

není správné. Kde se bere naděje, že by se mohl

islám vyvíjet jinak?

Říká se, že křesťanství mělo reformaci, a  to

že islámu chybí. Ale i islám reformaci měl, jenže

to křídlo prohrálo. Aristotelovy spisy překládali

do arabštiny většinou židé, kteří chtěli, aby seis

lám trochu civilizoval.“

Halík: „Neřekl jsem, že je to v podstatě stejné.

Řekl jsem, že problém je v hermeneutice.

Vítám to, že se v  islámu ozývá reformní pr

vek. Vystoupení nejvyšších autorit islámu proti

džihádismu, setkání papeže s  rektorem univer

zity al-Azhar, o tom se u nás moc nemluví...“

Drápal: „Kritika Koránu není mezi muslimy

dovolena. Univerzita al-Azhar vydala prohlá

šení, které stále platí, že za odpadlictví od islámu

je trest smrti. Nejsem pro odmítání dialogu, ale

už z úcty k lidem, kteří vyznali Krista a byli za to

zabiti, je mi žinantní tvářit se v rozhovorus mus

limy, že se nic neděje.“

Stejný Bůh?

V  této fázi, když do  konce setkání zbývalo

něco přes půl hodiny, dostaly prostor dotazypří

tomných, které byly vybírány v  písemné formě.

Mnoho nového už nezaznělo, doba vyhrazená

dotazům z pléna byla podle mě přiměřená.

Několik otázek bylo agresivních, ať užzamě

řených proti Tomáši Halíkovi nebo proti musli

mům – až jsem se musel stydět. Na  závěr jsme

se z  podnětu Pavla Černého pomodlili mod

litbu Páně. Hned po ní povstal jeden starší bratr

a hlasitě vykřikoval, že s muslimy nemámestej

ného boha. I to bylo trapné.

Před časem mi dva z  předních evropských

odborníků na  islám, resp. evangelizační službu

muslimům, na  otázku, zda máme s  muslimy

stejného Boha, odpověděli nejednoznačně,

zhruba ve smyslu: „ne, ale...“. Agresivnípseudo

duchovní kvazikřesťanské protimuslimské pro

jevy, které podobné akce provázejí a  narušují,

nahrávají nepřátelům křesťanství. I když jsouje

jich protagonisté v  menšině, strhávají na  sebe

pozornost. Dokonce jsem jim tu věnovalodsta

vec svého komentáře...

Diskusi hodnotím jako přínosnou. Tříbe

ní názorů v duchu mírnosti je vždyckyprospěš

né. Profesor Halík je tole

rantní. Jedna z  mála sku

pin, kterou po léta kritizuje

a o které jsem od něj nikdy

nečetl nic pozitivního, jsou

evangelikální křesťané. Je

ho kritiku neberu na leh

kou váhu a  velmi mě pro

to zajímalo, jak ve srovnání

s  Halíkovou mimořádnou

erudicí obstojíevangelikál

ní myšlení reprezentované

Danem Drápalem.

Překvapilo mě, jakchu

dá byla z  mého pohledu

Halíkova východiska, kte

rá v  Soukenické uplatnil.

Argumentoval filozoficky,

přičemž téměř nereagoval na  Drápalovy dife

rencované a  kvantifikované argumenty. Nositel

Templetonovy ceny se pohyboval v roviněobec

ného, která se hroutila pod Drápalovýmistruk

turovanými konkrétními údaji. Většinapřítom

ných si to zřejmě uvědomovala.

Zarážející je Halíkovo zlehčování či přímo

přehlížení utrpení křesťanů pronásledovaných

v  islámských zemích. Přiznám se, že to nedo

vedu pochopit.

Ing. arch. Tomáš Dittrich je redaktorem

Života víry.



Videozáznam: http://halik.jdem.cz

E

vangelizační kurzy Alfa

ve světě probíhajív růz

ných modifikacích – Alfa pro

mládež, Alfa ve vězení, Alfa

pro ozbrojené složky, Alfa

doma... V naší zemi ovšem

vznikla varianta, která jesvě

tovým unikátem – Taneční

Alfa. Jde o kombinacitaneční

ho kurzu a přednášeko zákla

dech víry.

Pastor pořádajícího sboru

Pavel Lukásek pro agenturu

Kachna News uvedl:„Inspi

roval nás opakovaný úspěch

televizních tanečníchsoutě

ží. Účastníkům našich kurzů

dáváme příležitost zažít něco

podobného, navíc s hlubokým,

věčným smyslem. A  zatímco

někteří jiní kazatelé častoko

lem zvěsti o Kristově kříži

a zmrtvýchvstání provádějí

jen opatrné tanečky, krouží

donekonečna kolem horké

kašea diploma

ticky tančí mezi vejci, myve

deme lidi krok po kroku až

k pokání a zapojení do církve

– i když samozřejmě ani my

během kurzu nechcemeni

komu šlápnout na kuří oko.“

Nakonec Lukásek dodal ještě

jednu zajímavost: „Taneční

Alfa se také od běžné Alfy liší

tím, že večeři servírujeme až

na konci, protože účastníkům

během lekce obvykle pořádně

vyhládne. Zároveň mámejis

totu, že během přednáškyni

kdo neodejde – někteří sesot

va udrží na nohou a jsou rádi,

že sedí. Nevýhodou ovšem je,

že občas někdo z posluchačů

po dobrém jídle neudrží víčka

a řečník pak musí za pomoci

někoho z najatýchhudební

ků (obvykle stačí bubeník či

trumpetista) obnovovatvše

obecnou bdělost.“

Pokusili jsme se získatsta

novisko České kanceláře kurzů

Alfa, a proto jsme seúčast

nili nedávnétis

kové konference,

kde byla médiím

představenapod

zimní iniciativa

„Zveme Česko na

večeři (a napar

ket)“. Poté, co náš reportér

v otázce citoval slova Mistra

Jana Husa („tanec jest hřích

přetěžký

a smrte

dlný“),

vedoucí

kancelá

ře Miloš

Předborský

náhlepře

stalreago

vat. Nejprve se zdálo, žepře

mýšlí. Když neodpovídal ani

po opakovaných urgencích,

napadlo nás, že možná zavírá

oči před realitou. Nelze však

vyloučit ani to, že krátce před

tiskovkou sám absolvovalTa

neční Alfu a přepadla hoúna

va. Ostatní pracovnícikance

láře přispěchali s vysvětlením,

že Předborský snío probuze

ní v ČR, a tiskovku ukončili.

Situaci budeme dále sledovat,

a pokud Předborský oči opět

otevře, přineseme vám další

informace.

Kachnys

Klepydopulos

Pozn.: Tento článek vzniklsa

movolnou evolucí v jednom

z redakčních počítačů.Neexis

tující autor se zříká jakékoli

zodpovědnosti za případné

škody způsobené četboutoho

to textu.

humor

Tane ční Alfa

Dan Drápal Tomáš Halík




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist