načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/6 - KMS

Život víry 2016/6

Elektronická kniha: Život víry 2016/6
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV červnovém čísle najdete:* Pete Greig: Do našeho trápení Bůh ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-0997-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V červnovém čísle najdete:

* Pete Greig: Do našeho trápení Bůh skáče padákem
- Zakladatel hnutí nepřetržitých modliteb (tzv. Modlitby 24-7)
mluví v rozhovoru o tom, jak slyšet Boží hlas, proč Bůh někdy mlčí a proč jsou zázraky vzácné.

* téma: Přátelství
- Co je přátelství a kde je najít? Liší se přátelství mužů a žen? A jak je to s „přátelskou evangelizací“?
- Články k tématu přispěli Marek Macák, Daniel Kvasnička, David Novák, Petra Mizurová a Jiří Folta.

* reportáž: Z Iráku do Brna... a zase zpět
- Nečekaně krátký příběh křesťanských uprchlíků na jihu Moravy očima zaangažovaných dobrovolníků.

* ze života církve: Rudolf Bubik byl „kolenolog“
- Ohlédnutí za životem zakladatele Apoštolské církve, který ovlivnil několik generací (nejen) letničních.

* z historie: John MacFarlane: „Kdo má Boha, je boháč“
- Misionář, v jehož srdci měli Češi zvláštní místo, by se letos dožil sedmdesátky.

+ úvodník Jakuba Limra: Můžu ti dolít?
+ editorial Tomáše Dittricha: Káznili byste apoštola Pavla pro pomluvy?
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ příběh čtenářky: Dramatická cesta malé Viktorky na svět
+ pokoj s Izraelem: Tiranská úžina opět v ohrožení?
+ rodičům: Mému dítěti se smějí kvůli víře, jak mu mám pomoct?
+ recenze: Lady Jane Greyová
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Rakousko: Muslimové se obracejí ke křesťanství; Interrupce v ČR; UNESCO přebírá palestinskou propagandu; Čína: manželka pastora zabita...)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-6

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-

line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Pete Greig

„Bůh k nám

skáče padákem“

39 Kč / 1,60 €

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY

6

2016

Iráčané

v Brně

Nečekaně

krátký příběh / 6

Přátelství

– nedostatkové

zboží / 12

Rudolf Bubik

ovlivnil generace

letničních / 20


ŽIVOT VÍRY  červen 20162

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 téma: Křesťané a popkultura

 Jak máme reagovat na dnešní populární kulturu?

 Jak o ní mluvit s dětmi?

 Můžeme ji nějak ovlivnit?

 rozhovor s Romanem „Hawranem“ Lachem

 Jak se žije slovenskému misionáři mezi severoamerickými indiány

úvodník

4 Můžu ti dolít? Jakub Limr

ze života církve

6 Z Iráku do Brna... a zase zpátky Josef a Lenka Kovářovi

rozhovor

8 Do našeho trápení Bůh skáče padákem Pete Greig,

Lucie Endlicherová

téma: Přátelství

12 Nezůstat na povrchu Marek Macák

14 Nejen „popo“ Petra Mizurová

15 Pouta zocelená bojem David Novák

16 Bratr pro doby soužení Daniel Kvasnička

17 Je potřeba traktor, abys zasel? Jiří Folta

můj příběh

19 Vítězství naší Viktorie Eliška Volfová

ze života církve

20 Rudolf Bubik byl „kolenolog“ Tomáš Dit trich

21 Kdokoli mohl zazvonit... Peter Plachý

pokoj s Izraelem

23 Tiranská úžina opět v ohrožení? Johannes Gerloff

z historie

24 „Kdo má Boha, je boháč“ Dana Koutecká

recenze

26 Lady Jana Greyová Ivana Kultová

foto na titulní straně: Daniel Maďa; na této straně:

(6) Věra Fridrichová

(12) BlueOlive

(20) www.achavirov.cz

(22) Život víry – Tomáš Dittrich

Distribuce letního dvojčísla

Upozorňujeme, že i letos budeme prázdninové dvojčíslo Života víry přednostně

distribuovat na Křesťanské konferenci (4.–6. 7. v Praze). Pokud na KK nebudete (nebo

vyzvednutím ŽV nepověříte svého známého, který na KK bude), bude vám časopis

doručen kolem poloviny července.

Děkujeme za pochopení.

Iráčtí křesťané v Brně

pohledem dvou dobrovolníků

6

Přátelství

Co to je a kde ho najít?

12

Rudolf Bubik

byl „kolenolog“

Ohlédnutí za životem

zakladatele AC

20

John

MacFarlane:

„Kdo má Boha,

je boháč“

22

2


3ŽIVOT VÍRY  červen 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / červen 2016

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

jako křesťané jsme vytvořili pozoruhodnou

kulturu korektnosti. Proto mě kamarád pastor

v půli 90. let překvapil, když jsem zjistil, žev soukromí mluví sprostě. Senzacechtivé publikummusím ale zklamat – už to nedělá. Křesťané totiž

vulgárně nemluví.

Taky o nikom neřekneme nic negativního.

Mluvit o hříchu druhého je tabu. Když první dva

čeští prezidenti cizoložili, křesťané nejenže o tom

nemluví, ale dokonce Tě napomenou, abys o tom

taky nemluvil. Když se pan prezident neomluví za

to, že se zmýlil ohledně článku novináře Perout ky

(vzdor tomu, že mu to uložil soud), křesťané

dělají jakoby nic, jen ho chválí za pozi tivní vztah

k Izraeli. Myšlenka ,Co je to asi za člověka?‘ je

ve vztahu k prezidentovi i v naznačené souvislosti

pokládána za nepatřičnou.

Když jsem nedávno chtěl jedné své blízké

příbuzné vyprávět politický vtip, napomenula

mě, abych jí žádný takový vtip neříkal. Zřejmě

měla strach, že bych tím zhřešil a že bych ji tím

pohoršil.

Taková korektnost vychází z Písma, kteréspolečnosti/společenství pomáhá udržovat zdravé

vztahy a které hájí osobní důstojnost každéhojednotlivce. Na druhou stranu jde ale naše dnešní

křesťanská korektnost často tak daleko, že jsme

útlocitnější než Písmo. Ježíš se o Herodovivyjádřil ironicky (šlo o celkové velmi negativníhodnocení jeho osobnosti i politiky), Pavel urazil celýjeden národ, když se přihlásil k výroku, že Kréťané

jsou lháři a lenoši (Tt 1,12; že to jsou hovada, říká

Pavel jen v kralickém překladu) nebo cynickyzavtipkoval na účet místní skupiny křesťanů, kteří

hájili nutnost obřízky (Ga 5,12). Kdyby byl Ježíš

nebo Pavel členem některého z našich sborů, mohl

by se s podobnou vyřídilkou dostat do problémů.

Pavla bychom u nás pravděpodobněnapomenuli i za pomluvu, když Galatským křesťanům

napsal o ostudném pokrytectví apoštola Petra

(Ga 2,11–14), jen bychom nesměli vědět, že to byl

apoštol a že je to napsané v Bibli. Vytvořili jsme si

svá pravidla, která jsou „křesťanštější“ než Bible

sama. Písmo je totiž nebývale otevřené, pokud

se píše o hříších. Na jednu stranu tam nalézáme

diskrétní pravidla, kdy nesmíme o něčím hříchu

mluvit s nikým dříve než s křesťanem, který ho

spáchal, a ani pak hřích nesmíme zveřejnit jinak

než na základě určitých dalších pokynů, na druhé

straně však Starý i Nový zákon obsahují plno

kritických poznámek nejen na adresu špatných,

ale i dobrých politiků a duchovních.

Pavel se proti biblickým pokynům neprohřešil.

Vždyť v Bibli čteme, že starší mají býtnapomínáni veřejně (1Tm 5,20). Proč tomu tak asi je?

Nejen ze svých chyb, ale i z chyb druhých semůžeme mnoho naučit. Veřejná kázeň chránívedoucího i jeho společenství. Starší ani politici nesmí

být svatými kravami. Nesou zvláštní odpovědnost

a měli by být vykazatelní. To se nemůže stát, když

se kolem jejich selhání bude chodit po špičkách.

Kultura křesťanského útlocitu brojí protipomluvám, a přitom jsou pomluvy odvrácenoustranou nadsazené korektnosti: Když se o věcech,

o kterých by se mluvit mělo, nemluví, vede to lidi

k tomu, aby šířili drby. Co je tedy nejlepším lékem

proti pomluvám? Neměl by to být strach, aby mi

někdo nevytknul, že jsem o někom něco řekl.Nejlepší obranou proti pomluvám je podle měotevřenost a vykazatelnost společenství.

Chci, aby mi moji spolupracovníci řekli, když

se jim na tom, jak se chovám nebo co dělám, něco

nelíbí. Poměrně často mi to říkají, ale mohlo by

to myslím být ještě lepší. Proč mi to říkají? Má to

dva důvody: a) chybuji často a b) vědí, že o jejich

kritiku stojím a že to nenaruší náš vztah.

Samozřejmě, že to není jednoduché. To, že

jsem udělal chybu, většinou nepřijmu okamžitě

a někdy si dál myslím, že věc dělám správně. Tady

jde zase o to, aby to rozdýchal ten můjspolupracovník. Celkově je to ale blahodárné. Některé

chyby mohu napravit hned a některé věcizůstávají otevřené s tím, že se teprve po čase ukáže, kdo

měl pravdu. Takové nejednoznačné záležitosti,

pokud se o nich mluví, zůstávají jako na měřicím

přístroji v laboratoři, kde ve zkumavce sledujeme,

zda jde o nemoc, nebo o projev života.

Všechno negativní nemusí být hříchem, jako

špatná běžně hodnotíme různá rozhodnutínezávisle na tom, jestli byla skutečně hříšná, nebo jen

naivní či hloupá. Taky o takových záležitostech je

potřeba otevřeně mluvit.

Politický vtip je pozoruhodná literární forma,

která kritizuje, hájí a formuje určité prospolečnost důležité zásady a myšlenky. To neznamená,

že všechny politické vtipy jsou hodné toho, aby

je křesťané šířili. Pokud ale každý politický vtip

pokládáme předem za špatný, je to katastrofa.

Podobně je v určitých křesťanských kruzích na

indexu dobrý voják Švejk, kniha sice světská,

která ale zároveň může být skvělou pomocí v tom,

abychom popravdě poznali bídu svého národa

a možná i některé neproměněné oblastivlastního charakteru. Podobnými kroky ze sebe církev

utváří ghetto.

Je úcta v tom, když o někom, kdo něco dělá

špatně, radši nic nenapíšeme? To si nemyslím.

Je neúcta v tom, když to, že něco dělá nebo dělal

špatně, napíšu o některém vedoucím? Kritizovat

se dá s úctou i bez ní. Pavel k Petrovi úctunepochybně měl. Pokud někoho kritizuji, není to pro

mě snadné, ale vím, že je to férové. Proto mi to

za nějaké to osobní nepohodlí stojí.

Máma mi skoro před 50 lety vyprávěla, jak na

odborné konferenci v cizině byla po referátusvědkem diskuse mezi přednášejícím a oponentem.

Vznikl v ní dojem, že jde o nesmiřitelné nepřátele.

Nesmírně ji překvapilo, když je pak viděla v baru,

jak se spolu smějí a srdečně rozmlouvají. Tatohistorka mě ovlivnila na celý život. My Češi zřejmě

máme silnější tendenci brát si kritiku osobně, než

jak je tomu na evropském Západě. Ke změně by

nás ale nemělo vést srovnání se standardyzápadní kultury, ale s nastavením Bible.

Přijmout kritiku i sdělit kritiku druhémubudívá rozpaky. Jsme na sebe tak strašně hodní, že si

nic takového radši nepovíme? Znamená to,

že k sobě máme víc úcty? Toužíme po tom,

aby v našich sborech působilo Boží světlo

a aby z nich vyzařovalo. Myslím,

že bychom se proto měli víc snažit

o život ve světle.

Milý čtenáři,

Káznili byste

apoštola Pavla?


ŽIVOT VÍRY  červen 20164

Nový trend v misii. Misionářůvysí

laných ze Západu na dlouhodobé pobyty

v cílových zemích ubývá. Komentoval to

na Facebooku americký odborník na misii

Jason Mandryk z Operation World. Nových

zájemců je méně a méně a dlouhodobí

misionáři odcházejí na penzi. Současná

mládež podle Mandryka inklinujek ak

cím a hnutím orientovaným na komunitu

a holistické projevování vírya soustře

dí se především na intenzivní modlitbu

a chvály.

Podle Mandryka se noví misionáři

rekrutují ze společenství, která sesou

stavněji modlí za svět. V této souvislosti

přijímají Boží povolání k misii. „Dělo se

tak v Antiochii, docházelo k tomu skrze

iroskotské mnišství, stalo se tov Herrn

hutu a děje se to stále. Takováspolečen

ství raší na různých místech světa,“ řekl

Mandryk.

Nové nadechnutí. V hotelu Svratka

ve Svratce na Vysočině proběhl 15.–17. 4.

relaxační víkend manželek křesťanských

vedoucích Nové nadechnutí, kterýv dvou

letém intervalu pořádá KMS. Přes 80

účastnic z různých českých i slovenských

církví a nedenominačních sborůobsadi

ly celý hotel. Spolu s „tradiční“ lektorkou,

pastorační poradkyní Danou Staňkovou

z ETS, sloužila letos výjimečněAmeričan

ka Linda Pellmannová. V sobotu proběhl

večer chval pod vedením Jarmily Bekové

(AC Kroměříž), v neděli promluvil kazatel

CB Litvínov a člen UžV KMS Petr Šimmer.

V časovém rozvrhu bylo hodně prostoru

na odpočinek. V sobotu se účastnicemoh

ly přihlásit na pastorační setkánís lek

torkami. Probíhalo také devět diskusních

skupinek.

Duše celé akce, tajemnice KMS Hana

Pospíšilová, Životu víry poskytlakomen

táře několika účastnic, které m.j. napsaly:

„Užila jsem si to, Pán Bůh miv drob

ných perličkách říkal, že mě má rád,

třeba když jsem v neděli ráno byla sama

v bazénu. To jsem opravdu ocenila.“

„Moc se mi líbilo, že jsme tam byly

,anonymně‘. Neříkaly jsme si, čím jsou

ostatní v církvi, z jakých jsou sborů apod.“

„Přijela jsem tam v pátek obtížená

starostmi, bolavá, a odjížděla jsemuzdra

vená a povzbuzená. Hodinu se mi věnovala

Linda.“

„Setkání se mi opravdu líbilo.Mys

lím, že byla dobrá vyváženost programů

a prostoru pro volný čas. Také jsem vnímala

svobodu sester něčeho se neúčastnit a mít

svůj čas s Bohem nebo k odpočinku.“

Aby ,srdce Evropy‘ nepřestalo bít.

„Kulturou proti antisemitismu“, jedna

z tradičně největších českých akcína pod

poru Izraele, se 17. 4. konala v Praze. Už

potřinácté ji zorganizovala českápoboč

ka ICEJ. Z náměstí Franze Kafky vyšelPo

chod dobré vůle. Do programu se zapojilo

přes 70 žáků ze dvou školz Bádenska

-Württemberska a ze čtyř českých škol,

kteří absolvovali třídenní vzdělávacípro

gram v Židovském muzeu v Prazea v Pa

mátníku Terezín. Ti na Palachově náměstí

četli jména nacisty zavražděných Židů ze

svých rodných měst a v průvodu neslije

jich zvětšené fotografie.

Na pochod navázalo veřejnéshromáž

dění „Všichni jsme lidi“ ve Valdštejnské

zahradě. Zahájilo ho vypuštění stovek

bílých a modrých balonků, jejichž barvy

připomněly stát Izrael. Setkánímodero

vala Veronika Sedláčková. Asi 400účast

níků oslovili tradičně místopředseda

Senátu Přemysl Sobotka, ministr kultury

Daniel Herman a izraelský velvyslanec

Gary Koren. Letos byl zvláště srdečný

a neskrbil chválou pořadatelům v čele

s ředitelem české pobočky ICEJ Mojmírem

Kallusem. Sobotka připomněl, že jsme

opět v situaci, kdy se Židé v Německu,

Francii či třeba Švédsku necítí bezpečně.

„Potom přijdou na řadu třeba Maďaři,

Češi, Poláci,“ uvedl Sobotka. „My Češi rádi

svou vlast nazýváme ,srdce Evropy‘. Ještě

bije, ale až se Židé nebudou cítit bezpeční

a žádoucí v České republice, bude Evropa

mrtvá.“

Na programu byla také dramatizace

vzpomínek Doris Grozdanovičové, která

přežila utrpení v Terezíně. 90letáGrozda

novičová, jejímž úkolem v Terezíně bylo

pást ovce, pak promluvila i osobně.Pří

tomné si získala milou bezprostředností.

Setkání mělo tradičně vysokou kvalitu

jak co do programu, tak co do organizace.

Škoda, že počet účastníků oproti loňsku

trochu poklesl. Ani do televizních zpráv

nebyla letos zařazena reportáž. Objevila

se dvojice protiizraelských palestinských

aktivistů, kteří se ale nechovali agresivně

a po Pochodu odešli. 

www.vsichnijsmelidi.cz

„Druhý Elijáš“ v Brně? Africkýkaza

tel Dr. David Edward Owuor vystoupil

v Brně 20. a 21. 4. Setkání mělo asi 200

účastníků. Původně byla jeho brněnská

návštěva plánována na loňský roka pro

pagována s tím, že je Dr. Owuor „ druhým

Elijášem“ (byl na něj

vztahován verš

Mal 3,23). O tom, že

se za druhého Elijáše

pokládá, mluví u nás

už jen slovenský web,

který propagovalbr

něnské setkání. Dr. Owuor vystupuje jako

světově uznávaný prorok, kteréhopřijí

krátce

J

e ta sklenice poloplná, anebopoloprázd

ná? Vaše odpověď bude nejspíš záležet

na tom, jestli jste optimista, nebopesi

mista. Je tahle sklenice poloplná, nebopolo

prázdná? Na to existuje ještě jedna odpověď:

„To je jedno – dolej!“ Skoro mi přijde, že je to

nejblíž tomu, jak se na náš život dívá Ježíš.

Ten jednou řekl: „To jsem vám pověděl, aby

moje radost byla ve vás a vaše radost aby

byla plná.“ (J 15,11). Co se vaší radosti týče,

Ježíš nechce, aby ta sklenice bylapoloprázd

ná, polo plná, ani naplněná do dvou třetin,

ale plná! Naplněná až po okraj. „Já ti doleju,

chceš?“ ptá se Ježíš.

Často si radost kazíme tím, že ji čerpámez fa

lešných zdrojů. Už kdysi Bůh skrze proroka Je

remjáše upozorňoval vyvolený národ: „Dvojí zlo

spáchal můj lid: Opustili mne, zdroj živých vod,

a vytesali si cisterny, cisterny rozpukané, jež vodu

neudrží. (Jr 2,13) Kdybych měl víc peněz, naplní

to můj život radostí. Kdybych si ji vzal, byl bych

šťastnější. Oproti tomu jiný vzdychá: Kdybych si

ji tak nevzal... Kdyby mě povýšili. Kdybych žila

v jiném městě. Kdybych shodila deset kilo...

Křesťanský psycholog a  poradce Henry

Cloud ve své knize „Zákon štěstí“ líčí, jak sepro

bíral stohy vědeckých výzkumů o pocitech štěstí

a  radosti. „Klidně byste mohli na  vrchol té hro

mady položit Bibli,“ říká Cloud, „protože mo

derní věda potvrzuje moudrost, kterou najdete

v  Knize knih. Když jsem četl studii za  studií,

měl jsem před očima Mojžíše, Šalomouna, Ježíše

nebo Pavla. Říkají to samé: Radost nenajdeme

v  okolnostech, na  bankovním účtu ani v úspě

chu. Naše radost není závislá na tom, co se nám

děje, nýbrž na  tom, v  koho věříme a  co děláme.

Pochopíte-li to, můžete žít radostný život.“

„To jsem vám pověděl, aby moje radost byla

ve vás a vaše radost aby byla plná.“ Co nám Ježíš

pověděl? V  15. kapitole Janova evangelia na

jdeme minimálně tři zdroje radosti, a  že jste to

vy, přidám ještě bonus ze 16. kapitoly.

Kde pramení radost

Celé svoje povídání začíná Ježíš obrazem

vinného kmene a  ratolestí. Úzké spojení s Kris

tem, vztah s  Kristem, přátelství s  Kristem

jako pramen lidské radosti. Aby Ježíš podtrhl,

o  jak blízký vztah jde, ještě přidá v  devátém

verši: „Jako si Otec zamiloval mne, tak jsem si já

zamiloval vás. Zůstaňte v  mé lásce.“ Miluju tě!

Nejde o náboženské klišé. To ti říkám, proto, aby

moje radost byla v  tobě a  tvoje

radost aby byla plná.

Druhý zdroj radosti Ježíš

zmiňuje v  10. verši: „Zachováte

-li má přikázání, zůstanete v  mé

lásce, jako já zachovávám při

kázání svého Otce a  zůstávám

v jeho lásce.“ Aby život fungoval,

musí se žít tak, jak bylvyprojek

tován. Bůh je projektant. Bůh je

Stvořitel. Bůh určuje pravidla hry. Čerpatz dru

hého zřídla radosti – v  tom vám pomůže jedno

takové staromódní slovo: poslušnost. Uposlech

něte to, o čem víte, že je to správné, a přinese to

do vašeho života radost. To je jednoduchýprin

cip, u kterého každý z nás už někdy zažil, žefun

guje. Přece... když uděláte správnou věc, cítíte se

pak špatně, nebo skvěle?

úvodník

Můžu ti dolít?

Jakub Limr

Když jsme v těžké situaci

s kamarádem po boku, hladina

stresového hormonu je poloviční.

Daniel Herman

M. Kallus a D. Grozdanovičová


5ŽIVOT VÍRY  červen 2016

mají hlavy států. Podařilo se nám alezjis

tit jen jeho přijetí prezidenty Francouzské

Guineje a Konga a izraelským vyslancem

v Brazílii. Svou službu legitimizujeosobní

mi zjeveními z let 2003 a 2004,prorocký

mi přírodními úkazy na jehoshromáždě

ních a předpovídáním katastrof.

Jeho služba má další problematické

momenty, např. vedení už pokřtěných lidí

ke křtu. Český účastník jeho shromáždění

v Keni viděl na jeho mítincích obrovské

plakáty s nápisem „Dr. Owuor –nejmoc

nější prorok Páně“. Tento křesťan Owuora

napomenul s tím, že nejmocnější prorok

Páně je Ježíš, Owuor však na tonereflek

toval. Owuor se svými protivníky údajně

nepolemizuje, protože počítá s tím, že si

to s nimi Pán Bůh vyřídí sám.

Jan Eriksen i v ženské věznici.

Vedoucí služby prostitutkám a vězňům,

v Rakousku žijící Nor Jan Eriksen, se i letos

koncem dubna ve spolupráci s KMSvypra

vil na turné po českých vězeních.Ve čty

řech věznicích se jeho evangelizačních

kázání zúčastnilocel

kem 190 osob, z nichž

mnohé pozitivněza

reagovaly na výzvu

k přijetí Pána Ježíše.

Tajemnice KMS Hana

Pospíšilovás Erikse

nem navštívila ženskou věznicive středo

českých Velkých Přílepech, kde z cca 50

zúčastněných žen jich na výzvu povstalo

asi 45, aby po Janovi opakovaly modlitbu

přijetí. Každému účastníku přednášky Jan

daroval svoji autobiografickou knihu „Žil

jsem v podsvětí” a brožurku „Tak dost!“.

Pospíšilová nám k tomu řekla: „ Eriksen

s vězněnými mluví s úctou, s postojem

,Jsem jeden z vás.‘ Když přicházejí, vítá

je, podává jim ruce. Je přátelský, dává jim

pocítit hodnotu, kterou mají, což často

kontrastuje s přístupem dozorců.“

Představitel Poirota David Suchet

slavil. Populární britský herec DavidSu

chet oslavil 2. 5.se

dmdesátku.Křesťa

nem se stal ve 40le

tech, pomohl mu

v tom výtiskgedeon

ské Bible, kterou našel

ve svém hotelovém

pokoji. Suchet v angličtině namluvil celou

Bibli. Je také propagátorem kurzů Alfa.

Čeští biskupové kritizují Halíka.

Nejvyšší orgán římskokatolické církve,

Česká biskupská konference, se počátkem

května distancoval od postojů držitele

Templetonovy ceny profesora TomášeHa

líka k přijímání uprchlíků. Popudk tomu

to vymezení dal sám pražský arcibiskup

Dominik Duka, což 7. 5. sdělilv rozhovo

ru pro Lidové noviny. Zároveň kvůliob

dobným postojům kritizoval i německou

kancléřku Merkelovou. Upozornil na to, že

papež František je v této věci opatrnější,

než jak ho pro jeho vstřícná gestak uprch

líkům vykreslují média. Papežský úřad se

vyjádřil, že není možné řešit uprchlickou

krizi jinak než na základě vojensképří

tomnosti mírových sborů OSN přímov po

stižených oblastech. Přijímat uprchlíky

do Evropy neřeší jádro problému. Stejný

postoj zastávají i čeští biskupové.

Jeden z nejvlivnějších ruských

křesťanů navštívil Česko. Zakladatel

mezinárodní rusky a ukrajinsky vysílající

televize CNL Maxim Maximov byl hlavním

řečníkem konference „RadostHospodino

va budiž síla vaše“, která se 6.–8. 5.kona

la v Praze a 10.–12. 5.

v Karlových Varech.

Maximov je kazašský

Rus, kterýv Kazach

stánu, Rusku a na

Ukrajině založil asi

100 sborů.Momen

tálně mu v Kazachstánu hrozí uvěznění,

takže žije v emigraci. Jeho manželkaLari

sa v Kazachstánu zůstává, takže sev Čes

ku potkali po delší době.

Akci pořádala Církev Oáza (Festus

Nsoha), CBH (Stanislav Bubik),Ambasá

da Boží (Alexandr Siněnko) a ruské sbory

Emmanuel (Oleg Minčenko) a CBH(Jev

genij Čarikov). Do sálu hotelu Diplomat

v Praze-Dejvicích přišla necelá stovka

účastníků. Maximov je vynikajícíkomu

nikátor, který své naléhavé poselství

přinášel s humorem a vlídností. Jeho

úvodní slovo bylo nesmlouvavoukriti

kou hnutí víry. Parodoval poselství, kdy

jsou lidé vedeni k tomu, aby hledali dary

a ne samotného Dárce. V 16 letech se

postil. Tehdy řekl Bohu, že je hlína a aby

ho po užil tak, jak chce. Tím začalodobro

družství jeho života, kdy se pohyboval

proti proudu, nevyhnul sepronásledová

ní, ale naplnil kazašský národní stadion

40 000 komunisty, aby jim kázalevange

lium, založil mnoho sborů i vlivnoumezi

národní televizi.

Mediálním partnerem setkání byl

Život víry. Rozhovor s Maximovemuveřej

níme na podzim.

Nová slovenská křesťanskátele

vize Life Tv. Mládež pro Krista Slovensko

přichází s ambiciózním projektemkřes

ťanské internetové televize Life Tv. Projekt

je založen na spolupráci různých církví

a křesťanských organizací. Významný díl

spolupráce pokryje začínající českákřes

ťanská internetová televize on demand

KITstream, jejíž programy bude Life Tv

přebírat.

Ředitel Life Tv Miloš Ferenc uvedl,

že 72 % vysílání bude mít náboženský

obsah, zbytek bude tvořit hudba a krátké

dokumenty. Vysílání má podle Ference

začít nejpozději v září, ale možná už

v červnu.

„Televízia Life Tv prichádzana sloven

ský mediálny trh preto, aby každádomác

nosť mala možnosť počuť evanjelium

Ježiša Krista a jej členovia mohli uveriť

v neho, vzývať jeho meno a byť zachránení

pre večný život,“ uvádějí autoři projektu.

www.lifetv.sk

připravil Tomáš Dittrich

jí hl á ůů P dd řill álji řij í K ždé úúč íkk ř d ášk J jádřil ž í ž éř ši hli k

Dnešní doba je posedlá tím, dělat věci

správně. Pomalu každá firma pořádá nějakéško

lení, valí se na nás tuny informací „jak na to“. Já

jsem pro, aby se věci dělaly excelentně. Nezačíná

to ale u  toho, dělat věc správně. Ještě důležitější

je dělat správnou věc. Jak trefně poukazuje bis

kup AC Martin Moldan: Jde o malý rozdílv gra

matice, ale o velký rozdíl v životě.

Třetí zdroj radosti najdeme ve  verši 12. Toto

jsem vám pověděl, aby vaše radost byla plná,

ale ještě nekončím! Ještě něco: „To je mé přiká

zání, abyste se milovali navzájem, jako jsem já

miloval vás.“ Bůh nás nestvořil, aby náš vnitřní

motor jel na  majetek, úspěchy a  já nevím co

ještě. Pohonem naší duše je láska. Nejsme stvo

řeni k  samotě. Naše radost do  jisté míry závisí

na  naší schopnosti navazovat hluboké a smys

luplné vztahy. Vědecké experimenty ukazují, že

s kamarádem nebo kamarádkou po boku v těžké

situaci, se nám v  mozku snižuje hladina streso

vého hormonu až o polovinu. Už jenompřítom

nost přátel pomáhá zvýšit faktor radosti. Proto

všechny ty verše v  Bibli o  vzájemné lásce, po

vzbuzování, nesení břemen, plakání s  plačícími

a radování se s radujícími.

Bolest není napořád!

Slíbený bonus na  konec: Stále sledujeme Je

žíše, jak mluví ke  svým učedníkům. Má toho

spoustu na srdci. Je to poslední den, který spolu

tráví. Před Golgotou. Před ukřižováním. My se

jen přesuneme z  15. do  16. ka

pitoly Janova evangelia. „Zane

dlouho mě již nespatříte a zane

dlouho mě opět uvidíte, protože

odcházím k Otci.“ (J 16,16) Krátce

nato se Ježíš dostane k vysvětlení:

„Amen, amen, pravím vám, vybu

dete plakat a  naříkat, ale svět se

bude radovat; vy budete zarmou

ceni, ale váš zármutek se změní

v  radost. Žena, když rodí, má zá

rmutek, protože přišla její ho

dina; ale když porodí dítě,nevzpo

míná již na  soužení pro radost, že

se na  svět narodil člověk. Tak i  vy

nyní máte zármutek; opět vás však

uvidím a  vaše srdce se bude rado

vat a  vaši radost vám nikdo ne

vezme.“ (J 16,20–22)

Zase obraz. Nejdříve vinný

kmen a  ratolesti. Teď se ocitáme

na  porodním sále. Mámy vědí, co jsou porodní

bolesti. Ale také znají tu radost, když poprvé vidí

svoje miminko. Celé to začíná velkou bolestí, ale

končí to obrovskou radostí. Radost nakonecvy

hraje.

Ježíš tuhle ilustraci používá pro chvíle, kdy

máte pocit, jako byste byli odpojeni ode všech

zdrojů radosti. Kdy pochybujete, jestli to mávů

bec smysl věřit v Boha, protože... protože tovy

padá, že nevěřící lidé jsou na tom o dost líp. Ježíš

nás připravuje na  to, že přijdou časy bolesti, ale

jedním dechem říká, že to nebude trvat pořád.

Skončí to a ty to zvládneš! Bible i věda potvrzují,

že radostní lidé mají správnou perspektivu:Uvě

domují si, že jejich nesnáze jsou jen dočasné.

Miluju tě, říká Ježíš. Tak mě poslouchej. Za

chvíli se zase uvidíme. A pak se tvoje srdce bude

radovat radostí, kterou ti už nikdy nikdonevez

me. Věř mi, radost nakonec vyhraje!

Jakub Limr, DiS., je pastorem KS Mozaika

v Hradci Králové a členem Užšího výboru

KMS.

„To je paráda! Ty jsi úplně sladěná,“ říkámkama

rádce cyklojezdkyni. Nemá auto. Má růžový svetr

a starý vehikl natřený dokonale stejným odstínem.

Něco to má do sebe. Je k nepřehlédnutí.Na chod

níku, na silnici, na křižovatkách. Lidé jí zastavují,

lidé ji pouštějí, lidé jí mávají. A já o ní píšu! Lidi,

lidi, lidi, hele, co jede, hele, kdo řídí...

„Týýý jo, i starej dědoušek se na mě usmál. To

je tak pozitivní! To kolo je prostě super. Jsem z něho

úplně nadšená. To je síla, já mám kolo, co rozdává

radost. Je fakt Boží!“

A šlápla do pedálů rozdávat Boží radost...

 Magdaléna Strejčková, řkc Olomouc

www.magdalenastrejckova.cz

Růžová

střípky




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist