načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/5 - KMS

Život víry 2016/5

Elektronická kniha: Život víry 2016/5
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV květnovém čísle najdete:* Pavel Bosman: Až budeš mít delší ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-0780-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V květnovém čísle najdete:

* Pavel Bosman: Až budeš mít delší ruce, půjde ti to líp...
- Dvorní karikaturista Života víry v rozhovoru popisuje nejen to, jak a proč kreslí vtipy, ale vypráví také příběhy ze své práce strojvedoucího (např. o závodech sýkorek s vlakem a opilcích na kolejích). Mluví i o hlubších tématech, jako je manželství, rodičovství nebo prorocká služba v církvi...

* téma: Křesťané v zaměstnání
- etická dilemata v práci, hledání zaměstnání, sdílení evangelia s kolegy, hospodaření s časem...
- Karel Vážný: Otroci, nebo zaměstnanci? (Kde pracujeme – a jak)
- Daniel Jokl: Práce, rodina, služba... (aneb Nekonečné hledání rovnováhy)
+ tematické příběhy čtenářů

* křesťan a společnost: Vývoj událostí kolem NF Generace 21
- Dan Drápal: Iráčtí uprchlíci – mnoho neznámých

* z historie: Jeroným Pražský – život na útěku
- Virtuální rozhovor s intelektuálem, který následoval Husa na hranici

* reportáž: Olomoucké Pašije vyrostly ze spolupráce
- na originálním uměleckém projektu se podíleli křesťané z devíti církví

+ editorial Tomáše Dittricha: O iráckých uprchlících trochu jinak
+ úvodník Jiřího Dohnala: K čemu je dobré čoro moro
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Čína: Více křesťanů než komunistů; Norsko: Bodnariovým vrácen nejmladší syn; Průzkum o zahraničních misionářích v ČR)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-5

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Křesťané

v zaměstnání

39 Kč / 1,60 €

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY

5

2016

K čemu je dobré

čoro moro

úvodník J. Dohnala / 4

Pavel Bosman:

„Až budeš mít delší ruce...“ / 8

Jeroným Pražský

Život na útěku / 22


ŽIVOT VÍRY  květen 20162

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 téma: Přátelství

 Proč ho tolik potřebujeme a často nenacházíme?

 Je církev „společenství přátel“?

 rozhovor s Petem Greigem

 zakladatelem hnutí Modliteb 24-7

 životní příběh Johna MacFarlana

 nedožité sedmdesátiny oblíbeného misionáře

 nová rubrika: rady rodičům

 Nevíte si rady s výchovou dětí? Napište nám!

úvodník

4 K čemu je dobré čoro moro Jiří Dohnal

reportáž

6 Olomoucké Pašije vyrostly ze spolupráce Tomáš Couf al

7 Náš pozemský úkol Hana Pinknerová

rozhovor

8 Až budeš mít delší ruce, půjde ti to líp Pavel Bosman

téma: Křesťan v zaměstnání

12 Otroci, nebo zaměstnanci? Karel Vážný

14 Etická dilemata v práci anketa

15 Práce, rodina, služba... Daniel Jokl

17 Surfování s kolegyněmi Renata Kunzmannová

můj příběh

18 Stroj si z nás dělal legraci Josef Hejnic

19 Jako Daniel v nepřátelské říši? Štěpánka Krišicová

křesťan a společnost

20 Iráčtí uprchlíci – mnoho neznámých Dan Drápal

z historie

22 Život na útěku Jeroným Pražský,

Jaroslav Pleva

foto na titulní straně: Igor Stevanovic © 123RF.com; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(12) Peggy Marco

(20) archiv Nadačního fondu Generace 21

(22) Theodor de Bry / Clemens Ammon, Heidelberg 1669

8

rozhovor:

Pavel Bosman

„Křesťané by měli být

nejveselejší lidé na světě!“

12

Křesťané v zaměstnání

Etická dilemata,

zacházení s časem,

sdílení evangelia...

20

Iráčtí uprchlíci...

v ČR?

Příběh se

zamotává

22

Jeroným

Pražský

Provokatér,

který

následoval

Husa

na hranici

2


3ŽIVOT VÍRY  květen 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / květen 2016

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

pochopitelně mě nenechává v klidu předčasné

ukončení pomoci iráckým křesťanům, pomoci,

která pod vedením nadačního fondu Generace

21 slibně začala. Žel, že to šlo od deseti k pěti,

od vstřícnosti politiků i médií až ke chladu

sdělovacích prostředků a stopce, kterou projektu

vystavila vláda. Křesťanští uprchlíci slíbili, že

v Česku zůstanou, ale polovina se jich pokusila

ujet do tučnějšího Německa a jedna rodina se

rovnou vrátila do nebezpečného Iráku, protože se

dědečkovi stýskalo po domově.

Co si má o takových křesťanech mysletveřejnost? Lidé je mohou podezírat z toho, že siza peníze českých dárců nechali od fondu koupit letenku

do Evropy, a také je z toho podezírají. Nekřesťané

asi budou mít otazníky také nad výběremuprchlíků, zvlášť pokud si na internetu našli, že jeden

z bývalých spolupracovníků NF Generace 21 za to,

jak a kdo byl vybrán, fond kritizuje.

Karta se zároveň obrací i v Iráku, protože

Islámský stát dostává na frak, a pokud to tak půjde

dál, mohli by se uprchlíci za rok vrátit do svých

domovů v Mosulu – pravda, vyrabovanýcha patrně i vypálených, protože islamisté nejsoudžentlmeni. V uprchlických táborech u Irbílu, kde se tísní

na 100 000 křesťanů a jezídů, je momentálně o dost

bezpečněji, než tomu bylo před rokem a půl, kdy

projekt začal. Nikdo ovšem nemůže posoudit, jak se

bude situace v Kurdistánu vyvíjet.

Nevěřící tedy mají otazníky. A co křesťané?

Jedna mimopražská známá mi z ničeho nico jednom představiteli fondu Generace 21 napsala, že ji

zklamal. Zdůvodnění jejího zklamání ale pro mě

nebylo příliš přesvědčivé. Pokud jsem to správně

pochopil, šlo spíše o pocity, možná o vyřizování

vnitřních účtů. O internetových diskusích vůbecnemluvím, tam se rybaří téměř výlučně v kalnýchvodách. Nejednoho z těch pišmajstrů znám i osobně.

Vyměšování na webu se jim stalo patologickým

způsobem seberealizace. Situace se vyvíjí tak, že

lidé, kteří by měli co povědět, se neregulovaným

internetovým diskusím vyhýbají – kvůli tomu, jak

komunikují ti, kdo v nich zdomácněli.

Jak to tedy bylo s pomocí uprchlíkům ze strany

Generace 21? Organizaci případné další pomoci

převzala vláda, ale pořád tu zůstávají čtyři desítky

iráckých křesťanů, kteří projevují vděčnost, že u nás

mohou být. Uvidíme, jestli se časem také rozletí

do Německa nebo zpátky domů. Pokud ne, bude to,

že jim čeští křesťané pomohli, jasným úspěchem.

Tolik k části projektu, která snad dopadne

dobře. A co problémy, ba ostuda s polovinou, která

dobře nedopadla a kvůli které se Boží jméno v řadě

českých hlav i úst dostalo v porouhání? Kde se stala

chyba? Byla to smůla? Byla to neprofesionalita?Došlo k nějakým konkrétním selháním?

Projekt jsem od samého počátku sledovals velikým zájmem. Setkal jsem se s abunou Šamúnem,

duchovní autoritou uprchlíků v Iráku, věnoval jsem

dost času sledování vývoje projektu i jeho mediální

odezvy. Na čtyři otázky z konce minulého odstavce

bych se však přesto z fleku odpovědět neodvážil.

Potřeboval bych vyzpovídat aspoň desítku lidí,musel bych se pokusit setkat se s uprchlíky. Byla by to

investice minimálně pěti pracovních dní, spíš ale

deseti. Tak bych pronikl hlouběji do nepravidelných

zákoutí děje a byl bych schopen napsat dvě třikvalifikované – a věřím, že i zajímavé – reportážeposkytující přesnější představu.

Všiml sis, milý čtenáři, že nic z toho, co jsem

popsal (což považuji za nutné k informovanému

novinářskému zpracování), dosud neudělal žádný

český novinář? Vidím to na všech těch kvapných

mediálních výstupech soustředěných na dílčíaktuální dění, nikoli na pozadí a souvislosti. Jedním

z důvodů, proč se věcí nemohu investigativnězabývat, je, že na to můj zaměstnavatel nemá peníze.

Na měsíčník o 36 stranách jsme jako redaktoři jen

dva, takže popsaná časová investice není v našich

podmínkách reálná. Myslím, že jsme na tomv něčem podobně jako nevěřící novináři většiny českých

médií. Musí produkovat výstupy, které lidizaujmou, ale které autorům nezaberou moc času.

Druhý důvod, proč se v Životě víryinvestigativní žurnalistice moc nevěnujeme, je (teď užnemluvím o Generaci 21, ale obecně), že by řadačtenářů naše zjištění nezvládla přijmout. Co kdyby

někteří protagonisté dopadli podobně jako kladné

starozákonní i novozákonní postavy v Bibli?Apoštol Petr byl průkopník a vedoucí církve, ale bál

se lidí a odmítl stolovat s neobřezanými křesťany.

Mám pokračovat o dalších hrdinech víry, jako byli

králové David, Chizkijáš, Jóšijáš a mnoho jiných,

těch nejlepších, u nichž se ale vždy vystřídaly světlé

a temné stránky?

To, aby se v církvi mohla zabydletinvestigativní žurnalistika, bude vyžadovat nejen víc peněz,

než kolik je dnes církev do novinařiny ochotnainvestovat, ale také kultivaci křesťanského prostředí,

které zatím vedle internetové žumpy zná mnohdy

jen svatouškovské úsměvy a naivní ideály a nic

mezi tím.

Proč Ti to píšu? Z toho všeho pro Tebe i pro mě

vyplývá významný závěr: Prakticky žádnou věc,

kterou neznáme zevnitř, nejsme schopni správně

posoudit. Myslíš si, že Generace 21 je skvělá a že

neudělala žádnou chybu? Možná máš pravdu, ale

nedovedu to posoudit. Nebo jsi dospěl k závěru,

že Generace 21 v něčem šlápla úplně vedle?Nemyslím si to, ale nemohu to vyloučit. Rozhodně to

ale nedovedu posoudit. Když to nedoveduposoudit já, který o věci něco vím i zevnitř, myslím, že

to nedovede posoudit ani ten, kdo nezná každou

ze zapojených osob a kdo se věcí zabýval jenmimochodem.

Objektivně posoudit člověka, tým, projekt, je

nesmírně, nes-mír-ně těžké. Písmo něco takového

očekává a žádá v případě kázně ve sboru. Jakosborový starší jsem už zažil různá vyšetřování – kdo

lhal, kdo cizoložil. Člověk by dal zapravdu každé

ze stran, podle toho, se kterou zrovna mluví, ale ví,

že pokud jedna říká opak toho, co uvádí ta druhá,

může mít pravdu jen jedna z nich. Taky proto asi

Ježíš říká: „Nesuďte!“

Potřebuji se učit, abych nevynášel soud tam,

kde jsem patřičně nevyslechl obě strany a nezjistil

si všechny souvislosti. U věcí obecných, jak jeproírají média, prakticky nemáme šanci. Dej siprosím pozor, abys nebyl příliš rychle „chytrý“.Nejen, že nám Ježíš klade na srdce, abychomnesoudili. Jedním dechem nám hrozí, že když

ho v tom neposlechneme, budeme souzeni

sami, a tuším, že se stejnou mírou tvrdosti,

chladu a nezájmu, jakou jsmeuplatňovali my.y

Milý čtenáři,

Co vlastně víme?


ŽIVOT VÍRY  květen 20164

Biblické studium uprchlíkůmv Ir

bílu. Mezi uprchlíky před Islámskýmstá

tem v oblasti Irbílu uspořádali pracovníci

americké organizace Precept Ministries

na přelomu února a března kurzy studia

Bible na základě příruček Kay Arthurové.

Američtí misionáři rumunského původu

Mia a Costel Oglicovi vedli pro děti kurz

„Tudy ne, Jonáši!“ a návazně v jinémtá

boře třídenní kurz o manželství. Toho se

účastnilo na sto lidí. Oglicovi uvedli, že

studium i diskuse byly intenzivní, protože

účastníci hledali řešení větších i menších

problémů svých manželství. PreceptMi

nistries spolupracují s KMS, která od roku

1996 vydala 13 studijních příruček Kay

Arthurové v češtině, z toho tři pro děti.

Změna trestního zákoníku.Minis

terstvo spravedlnosti chystá novelutrest

ního zákoníku. Dosavadní § 356„Pod

něcování k nenávisti vůči skupině osob

nebo k omezování jejich práv a svobod“

má být doplněn i o zákaz hanobeníjme

novitě kvůli sexuální orientaci a pohlavní

identitě. Změna vychází z doporučení EU,

přestože hanobení lidí pro jejich sexuální

orientaci je trestné už podle současnépo

doby paragrafu, kde je zmíněnai nespeci

fikovaná „jiná skupina osob“. Trestní sazba

zůstává i v novele stejná, dva roky.

Zdanění církevních restitucí asi

neprojde. Začátkem dubna přišliko

munisté s návrhem zdanit církevníresti

tuce. „Fakticky je to tak, že komunisté se

nás po dvou letech vlády ptají, jestliješ

tě existuje vládní koalice,“ komentoval to

český premiér s odkazem na zněníkoalič

ní smlouvy, jež změny v církevníchresti

tucích vylučuje. Z ministrů návrhkomu

nistů podpořil jen ministr financí Andrej

Babiš, který doufá, že by to státnípoklad

ně přineslo 380 milionů navíc.Komento

val to slovy: „Církevní restituce je tunel,

a pokud je dnes komunisti navrhujízda

nit, tak já určitě souhlasím.“ Dosud se ale

žádné restituce nedanily, i pokuso doda

tečné zdanění státní podpory stavebního

spoření odmítl ústavní soud. Zdaněnícír

kevních restitucí tak patrně nemá šanci.

Jde jen o předvolební pokusy zavděčit se

veřejnosti, které restituce leží v žaludku.

Návrhem se bude zabývat parlament.

Nová internetová televize.KIT

stream je internetová televize, která ve

zkušebním provozu začala vysílat 21. 4.

Nemá kontinuální vysílání, jdeo video

portál s křesťansko-etickou náplní, který

nabízí převzaté i původní pořady.

„Nejde nám vyloženě jen o křesťanské

pořady, ale spíše o preevangelizaci,“ řekl

o KITstream jeden z jeho zakladatelů,Lu

bomír Hlavsa ze sboru BJB Šumperk. „Také

tam jsou a budou pořady sekulární, které

ale mají návaznost na etiku nebo např.

finanční gramotnost. Pořady jsou určeny

různým lidem a různým věkovýmkatego

riím. Chystáme se i na děti.“

www.kitstream.cz

Národní pochod pro životpošest

nácté. Národní pochod pro život,každo

roční hlavní aktivita Hnutí Pro život ČR, se

konal 2. dubna v Praze. Mnozí z účastníků

začali mší ve svatovítské katedráles kar

dinálem Dominikem Dukoua končícím pl

zeňským biskupem FrantiškemRadkov

ským. Během mše přinesly dívky 300bí

lých růží symbolizujících počet dětí, které

se denně v naší zemi narodí, a 56 růžíčer

vených připomínajících děti každodenně

usmrcené před narozením.

Program pokračoval na Klárově, kde

se účastníci naobědvali a odpočinuli při

poslechu souboru historických nástrojů

Karmína a sledování divadla Vítězslava

Marčíka. Ve čtrnáct hodin pozvalimode

rátoři Zdeňka Rybová a Aleš Juchelka

na pódium české i zahraniční osobnosti

politiky i kultury. Pak průvod prošel

Prahou na Václavské náměstí. Pořadatelé

uvádějí, že se pochodu účastnilo až 7000

lidí. ČTK ve svých materiálech uvedla

„přes 4000“. Po zamyšlení Dana Drápala,

modlitbě Františka Radkovského za národ

a závěrečném požehnání kardinálem

Dominikem Dukou zazněl na závěr

u sochy sv. Václava svatováclavský chorál.

Záštitu akci udělil mj. prezident

republiky. Někteří zaznamenali pokus

devíti anarchistů o propotratovou agitaci.

Z Brna byly po dohodě s Českýmidra

hami vypraveny tři zvláštní vagony pro

rodiny s dětmi se zvýhodněnýmjízd

ným. Bylo nafouknuto přes dva tisíce

balonků, což spotřebovalo sto litrů hélia.

Nadace Kolpingovo dílo zajistilana Klá

rově pro všechny přítomné oběd, a přesto

na závěr zůstala travnatá plocha čistá.

Přítomný policejní dohled vyjádřilpořa

datelům obdiv pro kultivované chování

všech účastníků.

Salman Hasan proti Generaci 21.

Krátce po televizí Prima uměle vyvolané

aféře kolem křesťanských uprchlíkůz Irá

ku, která manipulovala fakty i veřejným

míněním, vznikly v pomoci uprchlíkům

skutečné problémy. Salman Hasan, jeden

z externích spolupracovníků Generace 21,

která pomoc organizuje, začal tentona

dační fond otevřeně kritizovat. Vadilo mu,

že byl ze seznamu uprchlíků odstraněn

jeho bratr. Dodatečně se totiž ukázalo, že

není křesťanem. Salman Hasan všakuve

dl, že byl vyřazen na základě úplatkůji

ných uprchlíků, což ale nedoložil. Kromě

toho Hasan v médiích sdělil: „Dostali jsme

informace o nelegálních aktivitáchněko

ho z Generace 21 od lidí, kterým můžeme

krátce

L

etos 10. února zažilo naše město Rovinjne

čas, jaký tu byl naposledy před padesáti

lety. Někdo by řekl, že foukal západní vítr.

On ale nefoukal, on  dul. Starousedlíci mu ří

kají ponente. Už jsem za těch víc než dvacet let,

co tady žijeme, zažil tornáda, uragány, vich

řice i vítr zvaný široko (scirocco). Viděl jsemlé

tat vzduchem kameny velké jako kopací míč,

střešní tašky, kusy plechu, celé komíny, satelitní

antény i  desetimetrové borovice s  kořeny. Lidé

v sousední vesnici, která je 10 kilometrůod Ro

vinje, vyprávěli, jak u  nich z  nebe padaly moř

ské ryby...

Tentokrát ale dul ponente – a  moře rozbou

řil tak, že se přivalily deseti-, někteří tvrdí, že až

patnáctimetrové vlny. Mnohatunové kamenné

bloky, jimiž je olemováno pobřeží a  kolonáda,

popraskaly a  viklají se jako zkažený zub. Asfalt

podél břehu na  některých místech zmizel, pří

zemí domů na  kolonádě, a  dokonce i  o  ulici dál

od  moře, byla zatopena. Tak daleko ponente na

hnal mořské vlny. Mnoho dětí to řádění sledo

valo z  oken školy, která je naštěstí dost vysoko,

a  plakalo. Přestože ta hrůza trvala jen pár mi

nut, s místními lidmi to zatřáslo do morku kostí

a ještě několik dní potom chodili městem zamlklí

a  počítali škody. V  jednom z  městských zálivů,

kde kotvívá spousta lodí, nezůstalo jediné plavi

dlo celé. Lodě, které bouře nerozlámala na  kusy,

potopila. Udivilo mě, že nikdo nelamentoval ani

nenadával. Místní lidé jsou pověrčiví a  zřejmě

podvědomě cítili, že za  touto ukázkou nesku

tečné, drtivé síly je Bůh, a tak raději ztichlia po

nořili se do sebe.

Pan Posluchač a pan Činil

V  Písmu se o  bouřích píše poměrně hodně.

Kdysi jsem toto téma studoval a přišel jsem na to,

že konečným pánem elementárních sil je Bůh.

Přestože některé bouře rozpoutává Satan, Pán je

dokáže ve  vteřině utišit. Vzpomeňme si na vy

strašené učedníky v  loďce na  rozbouřeném Gali

lejském moři (Mt 8,23–27). Poté, co Ježíš větrům

a moři pohrozil, nastal úplný klid a výčitkyučed

níků, že si Ježíš klidně spí, když jim jde o život, se

změnily v úžas.

Přemýšlím, jak je to s  bouřemi v  našich ži

votech. Nestojíme před otázkou, co budeme dě

lat, pokud přijdou, protože přijdou určitě. Bouře

se nevyhnou ani těm nejvzornějším křesťanům.

úvodník

K čemu je dobré

čoro moro

Jiří Dohnal

foto archiv autora


5ŽIVOT VÍRY  květen 2016

důvěřovat,“ aniž by to ovšem jakkolispe

cifikoval. Obojí může Generaci 21poško

dit, ale ne u lidí, kteří dokážou pracovat

s fakty. Život víry se Salmanem Hasanem

loni uveřejnil rozhovor; zdá se však, že ani

to, co nám tehdy řekl na mikrofon, nebylo

zřejmě všechno pravda. Hasan a jehoor

ganizace, která ale u nás neníregistrova

ná, chce křesťanským uprchlíkůmpomá

hat dál, a navázal proto spoluprácis řím

skými katolíky.

Rudek Bubik odešel domů. Rudolf

Bubik, emeritní biskup AC a vůdčíposta

va této církve v období před a po pádu

totality,ze

mřel 12. 4.

ve věku 75

let. O svém

uvěznění pro

víruv obdo

bí totality

napsalkni

hu 60 dnů

pro Krista.

Zasazoval se

o uznánílet

niční církve

komunistickým režimem, k čemuž došlo

krátce před pádem komunismu. Bubik se

stal prvním biskupem AC a vedl ji do roku

2008 (od roku 2005 společně se svým

nástupcem Martinem Moldanem).Ru

dolf Bubik nastavil fungování AC a svým

vůdcovstvím i osobním příkladem u nás

ovlivnil tři generace letničních křesťanů.

Spolupracoval s Životem vírya opakova

ně kázal na Křesťanských konferencích.

Nekrolog přineseme v příštím čísle.

Orlová: ohrožená školní mládež.

Rozbor odpadních vod ze škol v Orlové

odhalil stopy narkotik. V tétosouvislos

ti proběhl v devátých třídách orlovských

základek anonymní průzkum, kterýpro

kázal, že téměř čtvrtina žáků používá

nelegální drogy, hlavně pervitin.Ano

nymní testování na 200 žácích proběhlo

po Velikonocích. Část žáků se všaknezú

častnila, protože k tomu jejich rodičene

dali svolení.

Lektor ACET Vladimír Vácha z KS Praha

k tomu uvedl: „To je tedy síla. Na základce!

A to ještě část rodičů nedala s testováním

souhlas a část dětí raději nepřišla do školy

– takže to číslo by bylo o dost vyšší.“

V Orlové patrně vzniknespeciali

zované pracoviště, které bude usilovat

o změnu zneklidňujícího stavu.

UNITED open-air festivalem. Mezi

hlavní novinky křesťanskéhomultižánro

vého festivalu UNITED, který proběhne

18.–20. 8., patří změna hlavní scény.Mís

to tradičního velkého sálu vsetínského

Domu kultury se scéna přesouvá pod širé

nebe na Dolní náměstí. UNITED se taksta

ne open-air festivalem.

Oproti minulým ročníkům promluví

letos pět hlavních řečníků. Poprvé se

na pódiu představí zakladatel KAM,Ame

ričan Dave Patty, a pastor KS Mozaika

v Hradci Králové Jakub Limr. Z  minulých

let návštěvníci mohou znát zpěvačku

Janette Oubrechtovou, frontmana skupiny

eSPé Julo Slováka nebo loňského řečníka

Ondřeje Szturce.

Téma, na které

budou hostépro

mlouvat, zní

„Nesmrtelný“.

Spolus kázá

níma hudební

mi vystoupeními

různých stylůna

bídne festivalse

mináře, workshopy, divadlo, film, sporty,

street scénu, službu modliteba pastorač

ního poradenství. Festival pořádáUNI

TED 3P ve spolupráci se vsetínskýmisbo

ry různých církví a městem Vsetín.Medi

álním partnerem festivalu je i Život víry.

www.festivalunited.cz

Projekt pomoci iráckýmkřes

ťanům končí předčasně. Snahačes

kých křesťanů reprezentovanýchna

dačním fondem Generace 21 pomáhat

iráckým křesťanským uprchlíkům před

ohrožením islámským státem dostala

vážné rány poté, co část běženců, která

byla v Jihlavě, odjela počátkem dubna

do Německa za lepším bydlem. (Většinu

z nich pravděpodobně Němci do ČRvrá

tí.) Na návrh ministra vnitra Chovance

pak vláda 7. dubna celý projektpředčas

ně ukončila.

Jedna osmičlenná rodinaz brněn

ské skupiny se kvůli stesku dědečka

vrátila do nebezpečného Irákua zby

tek brněnské skupiny (16 lidí) byl 14.

4. zadrže n před přechodem německých

hranic a 19. 4. také požádal o návrat

do Iráku.

Na internetu i v dalších médiíchpro

bíhá diskuse. Tajemník ČEA Jiří Unger

na facebooku ukončení projektukomen

toval slovy: „Uplatnění principukolek

tivní viny a nedostatek velkorysosti –

i to je důvod, proč jako země nebudeme

dále pomáhat. Přesto jsme hrdí na to, co

bylo vykonáno a že se našli lidé, kteří se

vzepřeli xenofobii a sobeckému přístupu

vůči uprchlíkům. Modleme se, abyroz

hodnutí vlády nebylo konečné, i když se

to zdá jako velmi nepravděpodobné.“

Nový plzeňský biskup a generální

sekretář ČBK Tomáš Holub na twitteru

uvedl: „Je mi nesmírně líto, že částečný

nezdar v pomoci iráckým křesťanům se

pro mnohé stane alibi pro nicnedělání

a lhostejnost k utrpení.“

Biskup Václav Malý v Českém rozhlase

řekl, že z toho, že někteří uprchlíci odjeli,

není odvázaný, ale „... jde jen o malou část

lidí, kterým jsme chtěli pomoci. Ukončit

soukromou iniciativu Generace 21, navíc

dřív už vládou schválenou, není řešení.“

Zbylé čtyři desítky přesídlenců, které

žijí ve Slezsku a v Praze, zatím dobřespo

lupracují a českou pomoc vnímají jako

svou záchranu. Co bude s dalšímikřes

ťany, kterým byl azyl v ČR přislíben a kteří

se chystali na přesun, není zřejmé.Místo

předseda vlády Pavel Bělobrádeknazna

čil, že by k nám mohli být přesunuti

na náklady státu, bez spolupráce s NF

Generace 21.

připravil Tomáš Dittrich

dů ěř “ ižb š jkkli ěká l Kř ťkýhkf í h JObhf k i 4 dž ř d ř h d ě kýh

Z  podobenství o  dvou stavitelích, říkejme jim

pan Posluchač a  pan Činil, je jasné, že bouře při

šla na  domy obou (Mt  7,24–27). Na  dům pana

Posluchače, který vystavěl svůj dům na  písku,

ale i  na  dům pana Činila, který ten svůj vystavěl

na  skále. Jinými slovy, poslouchání Božího slova

nás před bouřkami neochrání. Neochrání nás před

nimi dokonce ani to, když Boží slovo činíme.Roz

díl mezi těmi dvěma staviteli není v tom, že toho,

který Slovo pouze poslouchal, potkala bouřka,

a tomu druhému se vyhnula, protože byl nejenpo

sluchač, ale i činitel Slova.

Rozdíl mezi nimi spočívá v  tom, že v  bouři,

která přišla na  ně oba, se jednomu dům zřítil,

a  druhému ne. U  Lukáše (6,48) čteme, že pan Či

nil si dal práci, kopal do  hloubky a  položil základ

na skále. Zjevně nestačí mít správné informace,vě

řit správným věcem, mít správnou nauku, aby náš

život zůstal nepohnut, když nás potkají bouřea po

vodně, jako jsou ztráta zaměstnání, úmrtí blízké

osoby, falešná obvinění, křivda, zrada, finanční

propad nebo smrtelná nemoc. Je potřeba „kopat

do hloubky a položit základ na skále“.

Jako křesťané neradi slyšíme, když se ve spoji

tosti s vírou začne mluvit o námaze. Připomíná nám

to středověké skutkařské křesťanství, kdy bylodosa

žení spasení podmiňováno činěním dobrých skutků.

Díky reformaci dnes víme, že spasení je z  milosti.

Pravdou však je, že pokud nás víra nic nestojí, pak

žádnou nemáme, ani když svým pozadím pravi

delně každou neděli zahříváme kostelní lavici. Ani

když se modlíme nalačno, v poledne i před spaním.

Ani když Bohu poctivě odvádíme desátek. Dokonce

ani když Bohu naplno sloužíme a naši službuprová

zejí divy a zázraky. Tyto viditelné věci nás častofas

cinují. Podobně bychom možná obdivovali i nád

hernou třípatrovou vilu pana Posluchače. Jako bych

to viděl: Zatímco soused Činil pořád ještě kopal

do hloubky, pan Posluchač

právě pokládal střešníkry

tinu a  z  výšky se možná

soucitně, možná blaho

sklonně díval na  souseda,

který byl ve  své díře celý

zpocený a umouněný.

Jak hluboká je naše

víra, tedy náš vztah s  Bohem, je lidským očím

skryto. Není to vidět, stejně jako nejsou vidět zá

klady domu nebo kořeny stromů. Tyto věci jsouza

haleny materiálem, ze kterého jsme stvořeni – hlí

nou. Jak jsou pevné a  hluboké, odhalí až životní

bouře, povodně, vichry a  tornáda, které přijdou.

A přijdou určitě.

Kopat!

Jedné z  bouří jsme právě svědky. Na  Evropu

se řítí jedna uprchlická vlna za  druhou a  potrvá

to zřejmě ještě pár let. Co všechno s  sebou tyto

vlny přinesou, lze předvídat jen částečně. Nic

méně jisté je, že tyto vlny tak či onak dosáhnou

až na práh našich domů. Jaké výzvy nás asi čekají?

Jak se změní postavení křesťanů v našich zemích?

Nevíme, čím vším ještě budeme muset projít, ale

můžeme ovlivnit, jak tím projdeme.

V  časech relativního klidu bychom měli veške

rou svou pozornost a energii věnovat „kopání“.Vy

naložit námahu na  to, abychom doma Písmo ne

jen četli, ale i  slyšeli Boží hlas, abychom se nejen

modlili, ale vedli s  Bohem dialog, abychom nejen

chodili na bohoslužby, ale stáli tam před obličejem

Páně, abychom nejen zpívali písně chval, alevyzná

vali tím svou lásku Pánu. Kopání se děje ve skrytu

našeho srdce, je to soustředěná píle – mít na prv

ním místě Pána, hledat ho za  všech okolností, vy

stavovat se vlivu jeho slova a  Ducha, cvičit se

v  brutální upřímnosti vůči sobě samému, chovat

laskavou pravdivost k  ostatním a  odolávat každo

dennímu pokušení honby se za  viditelnými věcmi,

které jsou pomíjivé a podléhají zkáze.

Když se přižene vichřice, ničema již není, spra

vedlivý však má věčný základ. (Př 10,25)

Autor je misionářem NF KMS a pastorem

sboru chorvatské letniční církve (Evanđeoska

crkva) v Rovinji.

Poslouchání Božího slova, ba ani jeho

činění, nás před bouřkami neochrání.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist