načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/4 - KMS

Život víry 2016/4

Elektronická kniha: Život víry 2016/4
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV dubnovém čísle najdete: * James Cecy: Pastoři nejčastěji ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-0491-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V dubnovém čísle najdete: * James Cecy: Pastoři nejčastěji selhávají v pondělí - Bratranec nechvalně známého mafiána Al Capona, pastor a bojovník za sexuální čistotu, vysvětluje důvody morálních selhání církevních vedoucích, a ukazuje cestu, jak morálním pádům předcházet.   * téma: Sex – nebezpečný dar? - Dana Staňková: Manželská sexualita z hlediska křesťanského poradce - Lukáš Sztefek: Pornografie – problém poloviny křesťanských mužů. Co s tím? - Lubomír Ondráček: Nejsem gay? aneb Pastorace ve zmatené době   * příběh čtenáře
- Ve vězení jsem si klekl na zem... (V. Koval)   * reportáž: Cesta křesťanských uprchlíků z Iráku do ČR - „Moji příbuzní nás chtěli zabít,“ vzpomíná jeden z běženců   * z historie: Dietrich Bonhoeffer a jeho teologie (J. Liguš) - Proměna pacifisty v jednoho z osnovatelů atentátu na Adolfa Hitlera  + editorial Tomáše Dittricha : Takoví zvláštní otroci + úvodník Bronislava Matulíka: Kam se podělo nadšení + kreslený vtip Pavla Bosmana + komentář Davida Floryka: Jaké máte ambice? + hudba: Noemiracles – kapela, která vyhrává jednu soutěž za druhou, hraje „chutné retro“ + nad Biblí: Ježíš – chrám i stavitel chrámu (J. Bukovský) + knižní recenze: Když Bůh mlčí; Budoucnost je za námi + ze života církve: Pomoci lidem s financemi (M. Sauer) + zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Křesťané ve slovenském parlamentu; Český křesťan v súdánském vězení; Bývalý striptýzový klub modlitebnou; aj.) + oznámení o chystaných křesťanských akcích   Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-4

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŽIVOT VÍRY

㶜㶜

4

㶣 㶇

㶏 㶣 㶇


ŽIVOT VÍRY  duben 20162

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 rozhovor s karikaturistou Pavlem Bosmanem

 o výtvarné tvořivosti, humoru a životě na kolejích

 téma: Křesťan v zaměstnání

 jak nalézt rovnováhu mezi prací, rodinou a službou

 evangelium na pracovišti a etická dilemata

úvodník

4 Kam se podělo nadšení Bronislav Matulík

reportáž

6 Nový domov pro irácké křesťany Jan Talafant

7 Kvůli deseti lidem tolik povyku? Jana Fiedlerová

rozhovor

8 Pastoři nejčastěji selhávají v pondělí James Cecy

téma: Sex – nebezpečný dar?

11 Hravost, poznávání, kázeň... Dana Staňková

12 Je manželství svátost? Dan Drápal

14 Od závislosti k čistotě Lukáš Sztefek

14 Závislost na pornografii? Petra Mizurová,

Jeroným Klimeš

16 Nejsem gay? Lubomír Ondráček

můj příběh

17 Ve vězení jsem si klekl na zem... Viktor Koval

nad Biblí

18 Ježíš – chrám i stavitel chrámu Jiří Bukovský

ze života církve

20 Pomoci lidem s financemi Martin Sauer

z historie

21 Dietrich Bonhoeffer a jeho teologie

v proměnách času Ján Liguš

hudba

24 Noemiracles: Naše hudba Noemiracles,

se rodí z toho, jaké žijeme životy Lucie Švábová

recenze

26 Když Bůh mlčí David Novák

26 Budoucnost je za námi Tomáš Dit trich

foto na titulní straně: Frantisek Czanner

©

123RF.com; na této straně:

(6) archiv Nadačního fondu Generace 21

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(16) Scott Moore

(24) archiv skupiny Noemiracles

6

Běženci z Iráku

„Zachránili jste nám život“

8

rozhovor:

James Cecy

Proč pastoři

selhávají v pondělí

16

„Nejsem gay?“

Pastorace ve zmatené době

24

hudba: Noemiracles

„Chutné retro“, které odráží život

2


3ŽIVOT VÍRY  duben 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / duben 2016

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

vracím se znovu z jiného pohledu ke 119.

žalmu. Ten patří k nejzvláštnějšíma nejpodivuhodnějším literárním textům, které kdy člověk

napsal. Vytvořit dlouhou báseň jen s jediným

námětem není snadné. 176 vět o Božím slově,

každá svébytná, každá samostatná. Přitom se

verše spolu snoubí ve skupinách po osmi, takže

dávají smysl nejen jednotlivě, ale i spojené

v 22 uzavřených celcích.

Dál už nedohlédnu. Je tu i celková linie? Zdá

se, že pronásledování, kterému je autor průběžně

vystaven, vrcholí ve verších 85–88, tedy přesně

v půlce žalmu, kdy pisatel dvakrát zmiňuje, že

mu nepřátelé ukládají o život. To bynaznačovalo, že žalm má i celkovou linii, tu ale zatím

nedokážu rozšifrovat. Uvědomuji si, že mi mnoho

hlubokých souvislostí, dílčích i souborných,

uniká, přestože se žalmem probírám delší dobu.

V řadě míst se básník dovolává Boží pomoci

na základě toho, že žije podle Božího slova.

Například: Konám právo a spravedlnost;

neponechej mě mým utlačovatelům. (v. 121)

Odvolává se na smlouvu s Bohem, které se

drží – dokládá, že ji plní (v tomto i v desítkách

dalších veršů). Tím, že dodržuje vše, k čemu se

na život a na smrt ve vztahu s Bohem zavázal,

však nezakládá žádný svůj nárok na to, že mu

Bůh pomůže. Snaží se tím na něj zapůsobit, ale

ví, že cíle sám dosáhnout nemůže. Neříká: „Bože,

já plním svou část smlouvy, tak ty začni taky plnit

tu svou!“ Nene, žalmista jen prosí o  milost: Zaruč

se za svého otroka k dobrému, ať mě domýšlivci

neutlačují. Zrak mi slábne, jak vyhlí žím tvou

spásu a tvůj spravedlivý výrok. (vv. 122 a 123)

Jeho nepřátelé jsou nespravedliví, ale

po tom, aby zazněl výrok Božího soudu, básník

jen touží. Ví, že kdy (a jestli vůbec) se to stane,

záleží na Bohu.

Postoj bez nároků je dán charakterem

smlouvy člověka s Bohem. Dnes víme přesněji,

než to mohl vědět kdokoli v době Staré smlouvy,

že Bůh dal člověku vše – v oběti svého Syna. Bůh

nám ve své lásce podivuhodně daroval sám sebe,

ale to nezakládá žádný náš nárok, aby pro nás

cokoli udělal.

Zůstáváme Božími otroky, a proto žádný

nárok nemáme. V tom je správný překlad slova

„otrok“. Jsme-li Božími služebníky, nárok bychom

si dělat mohli. Služebníci nejsou majetkem toho,

komu slouží, a ten je jim určitými věcmi přece

jen povinován. Ani nevolník (originální nápad

překladu Miloše Pavlíka) není zcela bezprávný,

protože vzdor velikým omezením není majetkem

svého pána. Bezprávný je jen otrok a ve vztahu

k Bohu jsme otroky – nezávisle na tom, jak je

daný termín v Písmu přeložen. (Proto jsem vybral

daný překlad, v jiných překladech text totiž při

domyšlení všech důsledků není logický.)

Jsme sice jako lidé Boží smlouvy Božím

majetkem, Božími otroky, ale Bůh je zvláštním

otrokářem. Své otroky miluje, obětuje se pro ně,

sdílí se s nimi ve všem, jak v materiálních, tak

v duševních a také v duchovních věcech – přátelí

se s nimi. Nechová se k nim jako k otrokům, ale

jako k vlastním dětem, a to je ještě něco víc než

přátelství. Protože nás za své děti prohlásil, také

jeho dětmi jsme. To ovšem neznamená, že si něco

můžeme nárokovat. Na starověkém Blízkém

východě byla kultura veskrze paternalistická.

Dítě žádná práva nemělo, a to ani v dospělosti

– až do svého sňatku nebo do úmrtí otce. Bylo

podobně bezprávné jako otrok.

Ale dítě, i když tehdy bezprávné, je pro otce

obrovsky důležité. Normální dítě se cítí úplně

jinak než otrok. Upírají se k němu otcovy naděje,

má pro nějjedinečný význam.

Má také jinou

budoucnost než

otrok: Jednou se

ujme dědictví.

To vše je pro náš

vztah k Bohu

dobré vědět,

podobně jako si

jedním dechem

potřebujeme uvědomovat, že si od Boha nicnezasloužíme a že si ve vztahu k Bohu nemůžeme nic

nárokovat.

Přestože na Boží požehnání nemá žalmista

nárok, neznamená to, že je pasivně odevzdán

do rukou osudu ve smyslu „když Pán Bůh

dopustí, i motyka spustí“. Božího milostivého

zásahu ve svůj prospěch se emotivně dožaduje

s vírou. Na Boží pomoci mu nesmírně záleží.

Nemá žádný svůj alternativní plán, jak sevysvobodit. Záchranu chce jen od Boha. Zní to krásně,

ale náš básník je i pragmatický: Ví, že mu nic

jiného stejně nepomůže. Je předobrazem vdovy

z Ježíšova příběhu, která vytrvale a nevybíravě

obtěžovala soudce. Na Boží pomoc si nečiní

nárok, ale věří, že mu Bůh pomůže, jen neví,

kdy to bude, ale chce, aby to bylo co nejrychleji.

Naše otrocká smlouva se uskutečňuje skrze víru.

V tom, co jsem napsal o dítěti a otroku, jsem

vlastně popisoval, co to znamená víra.

Vztah, ke kterému nás smlouva zavazuje, je

ale mnohem širší a hlubší, než je záchrana, byť

záchrana života. Boží lidé to vždycky věděli:

Tam budete hledat Hospodina, svého Boha,

a nalezneš ho, když ho budeš hledat celým

svým srdcem a celou svou duší. (5M 4,29)

Vstoupili do smlouvy, že budou hledat

Hospodina, Boha svých otců, celým svým

srdcem a celou svou duší. (2Pa 15,12)

Když mě budete hledat, naleznete mě,

pokud mě budete hledat celým svým srdcem.

(Jr 29,13)

Také o tom se píše ve 119. žalmu: Jednej se

svým otrokem podle svého milosrdenství; vyuč

mě svým ustanovením. Jsem tvůj otrok – dej

mi porozumět, abych poznal tvá svědectví.

(vv. 124 a 125)

Nezapomínej, že ve Tvé smlouvě s Bohem

zdaleka nejde jen o záchranu. Náš básník tobytostně ví a touží Boha v jeho ustanovenícha svědectvích poznávat, ale opět si nic nenárokuje.

Jakýkoli náš nárok ve vztahu k Bohu jetroufalý a svůj zdravý vztah s Bohem bychom

tím vlastně znemožňovali. Uzavřeli jsme

s Bohem úžasnou smlouvu, ale ta působí

jen na základě milosti a víry.

Milý čtenáři,

Takov í

zvláštní

otroci


ŽIVOT VÍRY  duben 20164

Boj o sexuální čistotu. „Dnes byly

odeslány 2,5 miliardy pornografických

e-mailů,“ řekl 5. 2. na začátku semináře

KMS americký kazatel James Cecy: „Jsme

ve válce, ale tu válku lze vyhrát.“ Setkání

pořádané v prostorách CB Praha 1 mělo

asi sto účastníků. Cecy, který za 40 let

služby oslovil svým naléhavýmposel

stvím křesťany v desítkách zemí, přijel

do Česka potřetí. Jeho vyučovánívychá

zelo ze studia Bible a z podrobnéhoso

ciologického šetření mezi křesťanskými

vedoucími, ve kterém analyzoval, proč

křesťanští vedoucí v USA i v jiných zemích

selhávají v sexuální oblasti.

V Praze začal výkladem 1Te 4,1–8

a uvedl, k čemu je dobré zachováváníčis

toty. Ve svém vyučování byl přímočaře

praktický. Věnoval sebiblicko-psycholo

gickému významu sexu v manželství.Zají

mavou pasáž věnoval sexualitě u singles.

Na základě řady biblických místvysvět

lil, co to je, vydávat své tělo Bohua man

želovi či manželce. Vysvětlil, že máme být

strážci svých bratrů a sester, a v tomto

rámci nastínil, jak si být ve věci sexuality

vzájemně vykazatelní. Drsně emotivní byl

jeho popis konkrétních následkůcizolož

ství u křesťana, které vytvořily příběhhlu

boce narušeného života.

Na svém českém turné James Cecy

v neděli 7. 2. kázal na shromáždění KS

Praha a v pondělí se setkal s užšímkru

hem vedoucích z různých církví.Předá

val svou dlouhodobou zkušenost života

v manželství i boje za sexuální čistotu

v církvi. Jeho nasazení pro svatý život

povzbuzovalo.

Husovy stopy. Kampaň „Husovy

stopy“, kterou loni připravil spolekČes

ké studny k 600. výročí upálení Mistra

Jana Husa, pokračuje i v roce 2016. Cílem

kampaně je seznámit českou společnost

s hodnotami, které vyznával a pro které

zemřel Jan Hus. Každá z konkrétníchhod

not je podepřená příběhem z Husovaži

vota. Pro školy byla připravena nabídka,

která se skládala z vzdělávacíhointerak

tivního programu „Hus, jak ho neznáte“,

letáku „Husovy stopy“, komiksu „Husovi

na stopě“, videoklipu

a podlaho

výchsamo

lepek. Cílem

je propagovat

Husovy hodnoty

a přivéstmla

dé lidik evan

geliu Ježíše

Krista a k životu

podle hodnotčes

ké reformace.

Ve druhéeta

pě kampaně

bylo zatím umístěno 99 Husových stop,

z toho 56 na středních školách (na ZŠ tedy

43), celkem za obě etapy 559 umístěných

Husových stop.

Reakce ze škol jsou velice pozitivní,

s vděčností vítají tento projekt, kterýuči

telům umožňuje pracovat s hodnotami,

které jsou aktuální i v dnešní době. Děti si

na podlahových samolepkách rády hrají

a skáčou a při přednáškách jsem zjistil,

že si je i pamatují. Učitelé opakovaněpří

znivě hodnotili, že se používají vizuální

materiály, které nejsou závisléna inter

netu. Na mnoha školách učitelé prošli

Husovy stopy s interaktivním programem

„Hus, jak ho neznáte“ a desítky škol si

na tento program pozvaly lektory.

David Loula

Křesťanský filmový festival

v Karlových Varech. PrvníMezinárod

ní křesťanský filmový festival proběhne

4.–6. 8. v malém sále hotelu Thermal

v Karlových Varech. Hlavním cílem MKFF

je podpora kvalitních křesťanských filmů

z celého světa. Doprovodný programna

bídne koncerty i další různorodávystou

pení. V neposlední řadě budou v hotelu

Thermal probíhat odpoledníbohosluž

by a také osobní konzultace s pastory.

Vstup na všechny projekce i doprovodné

programy je zdarma. Jako host vystoupí

Pavlo Bubrjak, profesionální ukrajinský

zpěvák, který zpívá i lidové písněz Ukra

jiny, a ukrajinský zpěvák a skladatelVa

lerij Korop.

Na organizaci se podílí ukrajinský sbor

v Karlových Varech – Církev Krista.Na fes

tivalu se sejdou osobnosti z oblastikřes

ťanského filmu a televize, např. Maxim

Maximov ze CNL (ruská a ukrajinskátele

vize založená roku 2000). „Prostordosta

nou i pro začínající filmovíprofesioná

lové i amatéři. Budou promítány filmy,

ke kterým se u nás zatím v naší zemi jinak

nedostaneme,“ uvedl prezident festivalu

Miroslav Hančák z místníhonedenomi

načního sboru Oáza.

Cílem festivalu je umožnit křesťanům,

kteří by v křesťanské televizní a filmové

tvorbě chtěli působit, aby se sešlia navá

zali spolupráci, a také oslovit místníveřej

nost jak promítanými filmy, takdopro

vodným programem.

www.mkff-kv.com

Budou muslimové chránitkřesťa

ny? Koncem ledna, na 1400. výročívy

hlášení Muhammadovy medinské ústavy,

se v marockém Marakéši pod patronátem

marockého krále sešlo několik set šejků,

islámských duchovních a velkých muftí

ze 120 států světa. Přijali tam deklaraci,

která se staví proti násilí na nemuslimech.

Muhammadova medinskáústa

va zaručovala náboženskou

svobodu nemuslimským

skupinám v Medině (např.

židům) – za poplatek. To

dnes přílišsvobodo

dárně nepůsobí, ale

ve 20. letech 7. století

byl Muhammadnábo

žensky nejtolerantnějším ze všechpoli

tických hráčů v celém Středomoří. Dlužno

poznamenat, že ústava nevydrželaa Me

dina se brzy stala čistě muslimskou.

Dokument kritizuje užívání násilí

k vnucování jednoho hlediska a volámus

limské vzdělance, myslitele, lidizapo

krátce

BoBojjoosesexuxuálálníníččisistototutu. D„Dnenessbbyly rárámcmciinanaststínínilil,jajakksisibbýtýtvveevěvěcicissexexuaualilityty bybylolozzatatímímuumímíststěněnoo9999HHususovovýcýchhststopop,MaMaxiximomovvzezeCCNLNL((ruruskskááaaukukrarajijinsnskákáttelele-e

S

trhující nadšení, to je to, co potřebujeme.

Hořet, nepodlehnout rutině, všednosti,fád

nosti a stereotypu, trvale udržovat žár lásky

ve  vztazích k  Bohu, k  lidem a  ke  všemu, co dě

láme. Křesťanský, ale i  docela obyčejný lidský

a občanský zápal, zanícení pro věc, entuziasmus

ve  službě druhým, elán v  misijních aktivitách,

sebeobětující altruismus v  pomoci druhým,

ochota a schopnost obětovat se, jít nevyšlapanou

cestou, to je to, oč běží, co oslovuje, inspiruje,

co dává životu chuť, barevnost, a  vlastně potvr

zuje  smysl lidské existence. Protože kde chybí

horlivost, kde se ztratila vášeň, člověk nebude

spokojen, instinktivně ji bude hledat vlastně

kdekoliv, anebo usoužen žízní po životě, únavou

a ztrátou motivace, vyhasne a dohoří jako svíčka

či doutnající knot bez jediné jiskry. Uveduněko

lik příkladů působivého nadšení.

Za provolávání „Klinika žije, boj pokračuje!

Nechte Kliniku dýchat!“ prošel na  konci února

Prahou pochod solidárních aktivistů. Veselý

karnevalový happening až dvou tisíc lidívyjád

řil podporu Klinice – autonomnímu sociálnímu

centru v  Praze na  Žižkově – lidí, kterým není

jedno, že úřad pro zastupování státu ve  věcech

majetkových odmítl prodloužit smlouvu centru

Klinika, kde se konají bezplatné jazykové kurzy,

sbírky na  pomoc uprchlíkům, fotokroužky, vý

uka češtiny pro cizince atp. Dělat něco tako

vého bez nadšení a vnitřní motivace, do něčeho

se pustit, to by nemohlo existovat ani vydržet.

Velmi přesvědčivé.

Ale nebyl to zdaleka jediný dav, jediné in

spirující shromáždění svobodných občanů.

Za  zpěvu mantry „Hare Krišna, Hare Krišna,

Krišna Krišna, Hare Hare, Hare Rama, Hare

Rama, Rama Rama, Hare Hare“ procházel v létě

nadšený a  barevný průvod Jindřichovým Hrad

cem. Mladí i  staří lidé, krásné v  bocích vl

nící se ženy s  jiskrnýma očima, muži i  děti pře

vážně v  oranžových, žlutých a  bílých barvách.

Se zvednutýma rukama houpavým krokem po

stupovali dál a dál, až je pozvolna nebylo slyšet.

Všichni zpívali a  vzývali svého indického boha.

Bylo to krásné, barevné a plné vnitřníhoentusi

asmu. Velmi přesvědčivé.

Píseň „Kde domov můj“ provází v podstatě

každý úspěch našich sportovců, teď především

krásných biatlonistek, ale zatím se nic nevy

rovnalo tomu, když s  pravou rukou na  srdci

zpívali hokejisté národní hymnu v  Naganu

a potom diváci na Staroměstském náměstí, aby

k  tomu ještě přidali „We Are the Champions“.

Načež nezůstalo jen u  toho, Dominik Hašek

byl provolán za  boha a  nečekaně se stal kan

didátem na  prezidenta. Od  sametové revoluce

největší národní euforie po  vítězství na tur

naji století, totální pocit štěstí, alespoň u mi

lovníků sportu a hokeje. Národ měl své hrdiny,

takže i  školy a  některé firmy přerušily běžný

provoz a dávaly lidem volno. Kdo to kdy viděl?

Velmi přesvědčivé.

Fascinující byl koncert Pražského výbě

ru a  kytarová improvizace ve  stylu reggae ve

úvodník

Kam se podělo nadšení

Bronislav Matulík


5ŽIVOT VÍRY  duben 2016

jené ve vzdělávání i politiky, abypojí

mali státy na občanském principu,zastá

vali se náboženské svobody a stavěli se

za rovnost před zákonem pro vyznavače

různých náboženství. Deklarace neřeší

otázku práva šaría, nezabývá se ani tresty

za odpadlictví, i když na obecné rovině

šaríe protiřečí. Jde tedy o pouhé gesto, byť

v sympatickém protikladu k tomu, jak to

vypadá v převážné většině zemís mus

limskou většinou. Marocká deklarace není

dost radikální ani v pojmenování hrůz,

které se na mnoha místech ve jménu

islámu dějí, ani v navrhovanýchřeše

ních. Proto může být matoucí proveřej

nost i pro církev, zvláště když jepodpo

rována některými zahraničnímikřesťan

skými vedoucími.

Budou se poslanci víc modlit?

Modlitební místnost v rámci budovčes

kého parlamentu otevře v úterýpo Veli

konocích kardinál Dominik Duka spolu se

zástupcem ERC a ŽNO. Parlamentní kapli

o ploše většího obývacího pokoje zabírá

stůl o tvaru 3/4kruhu obklopený židlemi.

Stůl je výsečí natočen ke vchodu, který

kryje segmentová zástěna s nevelkýmba

rokním krucifixem zapůjčeným Národní

galerií. Na dvou oknech je desethebrej

ských písmen/číslic jako připomínkaDe

satera. U vstupu je mezuza. Čistáarchi

tektura kaple, kterou navrhl Josef Pleskot,

tak reflektuje židovský původ křesťanství.

Pro židy je nicméně jako místo modlitby

asi těžko přijatelná. Poslanec Marek Benda

pro iDnes.cz uvedl, že se pravidelnésetká

vání křesťanů ve sněmovně koná od roku

1991. Benda je chce přesunout právě do

nové místnosti. Poslanců se podle něj

schází 10 až 25. Patrně se tedy někdyne

vejdou, protože kolem stolu je jen 14 židlí.

Marek Krajčí slovenskýmposlan

cem. Zakladatel a ředitel bratislavské

platformy Kresťania v meste byl díky

množství preferenčních hlasů (téměř

32 000) zvolen za poslance Národní rady

SR. Za stranu OĽaNO (Obyčejní lidéa ne

závislé osobnosti) jich mezi 150 poslanci

usedne 19, z toho minimálně čtyřikřes

ťané (spolu s Markem Krajčím ještěEdu

ard Heger, Josef Lukáč a Richard Vašečka).

Krajčí je dětským kardiologem a díky své

mezidenominační aktivitě je v Bratislavě

populární osobností.

Platforma Kresťania v meste vznikla

v roce 2008 v návaznosti na Koncerty

modlitieb a chvál (COPP). COPP v 90.

letech úzce spolupracovaly s KMS, obě

organizace spolu pořádaly společné akce.

Platforma Kresťania v meste sdružuje

na 30 bratislavských společenství, která se

jejím prostřednictvím spojujík organizo

vání iniciativ sociální a komunitní pomoci,

křesťanských akcí i občasných spojených

bohoslužeb.

Národní týden manželstvípode

sáté. Ve valentýnském týdnu u náspro

běhl již 10. ročník Národního týdneman

želství (NTM). Záštitu nad ním převzal

vicepremiér Pavel Bělobrádek. Během

druhého únorového týdne se v rámci NTM

konalo přes sto registrovaných akcí(pro

tože jde o spontánní aktivitu, konala se

i řada akcí, která neprošla webem NTM).

Na motivy letošního hesla„Manžel

ství je víc než kus papíru“ tiskový mluvčí

NTM a tajemník ČEA Jiří Unger uvedl: „Pro

první dítě, jež se narodilo do nesezdaného

soužití, je v jeho pěti letechpravděpodob

nost rozchodu jeho rodičů šestkrát vyšší

než u dětí v manželských svazcích.V šest

nácti letech dítěte je pravděpodobnost

rozvodu stále čtyřikrát vyšší nežu sezda

ných rodičů. Míra stability vztahu rodičů

má přitom ohromný vliv na budoucnost

a úspěch dětí. Oddací list tedy možná je

stále velmi efektivním způsobem, jak

vyjádřit, že beru svého partnera vážně

a že chci, aby můj vztah vydržel.“

NTM prokázal svou životnosti v čes

kém prostředí, zájem o něj roste rok

od roku. Iniciativa vznikla v roce 1996

ve Velké Británii, v roce 2007 se NTM

poprvé konal i u nás. Letos proběhl ve více

než dvaceti dalších státech světa.Part

nery NTM v ČR je řada iniciativa organi

zací, mediálním partnerem je i Život víry.

Akcím NTM poskytují záštitu městaJab

lonec nad Nisou, Karlovy Vary, Krásensko,

Mladá Boleslav, Sedlčany, Sokolov,Tova

čov, Třebíč, Třinec, Zlín, Znojmo a další.

Iniciativu podporuje i ČEA a ERC.

Podpora uprchlíkůmv Moravsko

slezském kraji. 13 vedoucích církví

a křesťanských organizacíz Moravskoslez

ského kraje vyjádřilo v půli února podporu

křesťanským uprchlíkům a Slezskédiako

nii, která jejich pobyt koordinuje.

„Rozumíme obavám mnohých lidí

z rizik, s nimiž je spojena současná

živelná imigrační vlna utečenců mířících

do Evropy,“ píše se v prohlášení.„V pří

padě 153 křesťanských uprchlíků, jejichž

příjezd do České republiky schválila vláda,

je ovšem situace jiná. Jedná se o oběti

islámského teroru. Mnozí ztratili své

blízké. Ze všech lidí, kteří jsou zasaženi

současnými nepokoji na Blízkém východě,

patří k těm nejpronásledovanějším.

Pomoc člověku v nouzi vnímáme

nejen jako poslání církví a křesťanství

vůbec, ale i jako imperativ prostélid

skosti. Proto jsme připraveni pomoci při

příjezdu a integraci křesťanskýchuprch

líků, a to jak organizačně, tak materiálně.“

Dokument podepsal současný biskup

SCEAV Jan Wacławek, emeritní biskup

SCEAV Stanislav Piętak, senioři místních

seniorátů a oblastí Josef Sliž (CB), Lumír

Folvarčný a Roman Tomsa (AC), předseda

KS-SCh Milan Pecka, předseda MS ČEA

v Českém Těšíně Tadeáš Filipek, ředitel NF

Nehemia Leoš Cásek a vedoucí místních

sborů Martin Piętak (SCEAV), Bohuslav

Wojnar a Jaroslav Šelong (AC), Mojmír

Blažek (ČCE) a Jaromír Andrýsek (KřSb).

Prohlášení podpořila i ČEA.

připravil Tomáš Dittrich

jejenénévveevzvzděděláláváváníníiippololititikiky,y,aabybyppojojí-í sasateterara.UUvsvstutupupujjeememezuzuzaza..ČiČists áarchchi-i PlPlatatfoformrmaaKrKresesťaťaniniaavvmemeststeesdsdruružužujeje loloneneccnanaddNiNisosouu,KKarlovy Vary, Krásensko,

stupnici A dur s legendárním Frankem Zappou,

tehdy již nevyléčitelně nemocným člověkem.

Neměl už ani sílu celou skladbu dohrát, ale jak

řekl publiku, byl to pro něj tehdy za uplynulé tři

roky jediný opravdový důvod vzít kytarudo ru

ky. Koncert se konal na oslavu odchoduposled

ního vojáka okupační sovětské armády, odehrál

se na  začátku léta roku 1991. Pocit absolutní

ho štěstí, vítězství a  nebývalé euforie ze svobo

dy prožívali všichni přítomní nejenve sportov

ní hale. Velmi přesvědčivé.

V  jiné sportovní hale, tentokrát v  Brně, se

konala probuzenecká konference. „Chvalte

Hospodina všichni národové, velebte ho

všichni lidé,“ nadšeně zpívali účastníci, kteří

nemohli zůstat sedět. Jedni s  rukama co nej

více vztyčenýma k nebesům, jiní zases otevře

nými a prázdnými dlaněmi očekávali, že jena

plní Duch svatý. Zpěváci a hudebníci na podiu

se podobně vlnili do  rytmu a  se zavřenýma

očima prožívali milost a  lásku Boží v  celé její

výšce, šířce, hloubce a  délce, milost, která

je nad námi všemi rozšířená nejen teď, ale

po  staletí, tisíciletí a  po  celé věky věků. Velmi

přesvědčivé.

Strhující nadšení, to je to, co potřebujeme.

Hořet a nevyhořet, nepodlehnout rutině,všed

nosti, fádnosti a  stereotypu, trvale udržovat

žár lásky. Ale teď zřejmě čekáte, že uberu plyn

nebo alespoň vysvětlím, čeho se má správné

nadšení týkat, anebo že trvalý entusiasmus

ve skutečném životě nefunguje. Vlastně i já to

teď sám od  sebe očekávám, protože ze zkuše

nosti vím, že nelze trvale hořet,a ne

vyhořet. Navíc přece všichni lidé mají

zkušenost s  tím, že nadšení střídá

smutek, po  vypětí následuje ochab

nutí, a že se například nedá žítv ne

ustálé zamilovanosti, neboť ztráta

hormonu zvaného fenylethylamin je

biologická nutnost, a proto nelzene

ustále prožívat a  stupňovat euforii

– lidské tělo by to nevydrželo. Člo

věk má totiž jen omezenou schopnost vydržet

stres, ať už pozitivní, nebo negativní.

Takže to s  tím nadšením nepřehánějme,

smiřme se raději s  tím, že život je především

všední, obyčejný, normální a že svátky jsou jen

někdy. Vždyť i  v  řádu stvoření a  v  zákonitosti

Boží spásy je dáno šest dní v  potu tváře zajiš

ťovat obživu.

Jenomže to bychom museli zapomenout

na  den sedmý, den odpočinku, den slavení

a  uctívání, vlastně nejdůležitější svátek nejen

v  židovství. A  to je důvod, proč nohu z  plynu

nesundám. Takže zpět ke  strhujícímu  nad

šení, protože křesťanství dlouhodobě bezhor

livosti přestává oslovovat nejen samotné křes

ťany, ale i naše bližní mimo církev. Pak se není

co divit, když si i  my věřící v  Ježíše kompen

zujeme potřebu euforie jinde. Není se co divit,

že jsou naši spoluobčané mnohem více strhá

váni davem a  atmosférou všelijakých happe

ningů, sportovních svátků a  jiných nábožen

ských nebo kulturních akcí. A  není se také co

divit, že tam, kde i  v  manželství vychladl žár

lásky, jsou lidé zapalováni sex-appealem cizích

partnerů...

Dejme si proto na  konec líbit apoštolské na

pomenutí: Kam se podělo to vaše nadšení? Mohu

vám dosvědčit, že kdyby to bylo možné, byli byste

pro mne obětovali vlastní oči. (Ga 4,15)

Bronislav Matulík, Dis., je kazatel CB

Praha 5-Smíchov, členem Rady Církve

bratrské a předsedou Odboru pro manželství

a rodinu.

Křesťanství bez horlivosti

přestává oslovovat křesťany

i naše bližní mimo církev.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist