načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/12 - KMS

Život víry 2016/12

Elektronická kniha: Život víry 2016/12
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV prosincovém čísle najdete:* téma: Poprvé v církvi- Je církev ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-2426-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V prosincovém čísle najdete:

* téma: Poprvé v církvi
- Je církev místem jen pro křesťany, nebo i pro nevěřící? Proč je pro mnohé hosty první návštěva bohoslužeb nepříjemnou zkušeností? Jak jim můžeme pomoct, aby se mezi křesťany cítili lépe a aby měli chuť přijít znovu? Nad těmito otázkami se zamýšlejí např. Veronika Tichá, Daniel Hurta, Lukáš Targosz nebo Thom S. Rainer. Lucie Švábová pak shrnuje výsledky anonymního dotazníku pro „prvonávštěvníky“ různých sborů.

* rozhovor: Černobílé manželství
- S Lenkou a Mauricem Obare o barvách života v Africe a v ČR. Lenka vzpomíná mj. na své kamarády z party skinheadů, na to, jak se dostala k misijní práci a jak v Keni málem zemřela. Maurice vypráví o tom, s čím se musel vypořádat po příjezdu do Evropy, a popisuje zásadní rozdíly mezi křesťany v jeho domovině a u nás...

* reportáž: Láskyplný provokatér z mexické džungle
- Davida Hogana, misionáře mezi mexickými indiány, provází pověst, že po jeho modlitbách byly vzkříšeny již stovky zemřelých. Jak vypadala jeho návštěva v ČR?

* reportáž: K zázrakům přes bláto a odpadky
- O misijním výjezdu mezi Cikány na Zakarpatské Ukrajině píše M. Klesnil.

+ úvodník Daniela Pastirčáka: Vianoce jako tajomstvo ženy
+ vánoční povídka: Nevěsta (I. Kultová)
+ editorial Tomáše Dittricha: Zákonná povinnost slavit?
+ pokoj s Izraelem: Absurdní divadlo UNESCO
+ z historie: Vilém Schneeberger tvořil most mezi křesťany
+ peníze a/nebo život: Je správné ručit za něčí úvěr?
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Mokon v Jihlavě; Američtí evangelikálové volili Trumpa; Asia Bibi – proces opět odročen)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích
+ soutěžní křížovka

V případě zájmu si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-12

Další informace včetně předplatného:
web: http://www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

㶜 㶜㶜

ŽIVOT VÍRY

12


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20162

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 téma: Konflikty v církvi a jejich řešení

 Jaké jsou nejčastější příčiny sporů

 Dá se jim předcházet?

 Konflikt jako příležitost k růstu

 rozhovor: Madžíd Rašíd Mohamed Kurdí

 Jak se obrátil od islámu ke křesťanství

 Proč odešel z Iráku do ČR a jaké má plány

 Jak hodnotí projekt NF Generace 21

úvodník

4 Vianoce ako tajomstvo ženy Daniel Pastirčák

reportáž

6 Láskyplný provokatér z mexické džungle Tomáš Dit trich

rozhovor

8 Černobílé manželství Lenka a Maurice

Obare

téma: Poprvé v církvi

12 Aby se Nevěsta líbila nejen Ženichovi Veronika Tichá

14 Církev pro křesťany, nebo pro nevěřící? Daniel Hurta

15 Čeho si všimnou? Lucie Švábová

16 Překonat církevní gravitaci Lukáš Targosz

16 Sedm věcí, které bychom měli říkat hostům Thom S. Rainer

můj příběh

17 Vánoční cukroví Petra

17 Smítko Marie Hovorková

pokoj s Izraelem

18 Absurdní divadlo UNESCO Gita Zbavitelová

vánoční povídka

19 Nevěsta Ivana Kultová

misie

20 Cesty k zázrakům přes bláto a odpadky Michal Klesnil

z historie

22 Vilém Schneeberger tvořil most

mezi křesťany Lucie Švábová

foto na titulní straně: Janis Smits © 123RF.com; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Coufal

(13) Život víry – Tomáš Coufal

(20) archiv NF KMS

(22)

archiv Věry Schneebergerové

8

Maurice a Lenka ObareMaurice a Lenka Obare

„Mezikulturní manželství: „Mezikulturní manželství:

Jen díky Bohu jsme stále spolu“Jen díky Bohu jsme stále spolu“

1313

téma: Poprvé v církvitéma: Poprvé v církvi

Co dělat, aby hosté přišli znovuCo dělat, aby hosté přišli znovu

2020

Přes bláto Přes bláto

k zázrakůmk zázrakům

Mezi zakarpatskými CikányMezi zakarpatskými Cikány

2222

Vilém Vilém

SchneebergerSchneeberger

inspiroval nejen metodistyinspiroval nejen metodisty


3ŽIVOT VÍRY  prosinec 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / prosinec 2016

cena 41 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

O

slavit Vánoce přejídáním se, případněi opíje

ním se? Jít jednou za rok nebo za životdo kos

tela na půlnoční poslechnout si obecné limonádové

řeči o lásce? Předtím shon a bezradnost při shánění

dárků, rodinná animozita kolem povinného úklidu

a výbuchy emocí během dnů, kdy spolu lidé musejí

být déle než obvykle? Bezradnost z příliš početných

či zbytečných dárků? Dny, kdy se mnozí cítínejo

saměleji za celý rok? V obchodech koledydo omr

zení? Sovětský Mrazík poixté spatřený navršený

starou i novou potopou televizní

zábavy? České Vánoce. Chápu

spravedlivé křesťanské znechucení.

Snažil jsem se tomu utíkat už

jako nevěřící. Proto jsem usiloval

o Vánoce co nejcivilnější. Vánoce

byly odmítnuty i některýmievan

gelikální sbory. Strukturaboho

služeb ani témata kázání seo ad

ventních nedělích nelišíod shro

máždění během roku (kromě

snad dětského vánočního pásma

o čtvrté adventní neděli). Zatímco duchovní mimo

evangelikální církevní okruh často nabízejíatmo

sféru bez poselství, my chceme nabízet poselstvíi at

mosféru, ale ne vánoční. Zažil jsem zklamáníná

vštěvníka našich nevánočních vánočníchbohoslu

žeb. Chtěl se o Vánocích něco dovědět, a snad z nich

i něco prožít, ale měl smůlu. Za rok půjde jinam.

Ježíš se výrazně stavěl proti tradici, neváhal

se s jejími zastánci hádat, a my chceme být jako

on. Ale při bližším zkoumání zjišťuji, že tradice

Ježíšovi nevadila. Na svátky se ukázalv Jeruza

lémě, dokonce i na chanuku, o které není v Tóře

ani slovo. Sederovou večeři nevypustil ani párho

din před smrtí. Pochválil farizeje, že platí desátky

z máty a z kopru, což Mojžíšův zákonnepředpi

suje. Oblékal se tradičně – nosil farizejský oděv

s třásněmi, žádnou tógu nebo rifle.

Ježíš odmítal jen takové tradice, které se stavěly

proti Božímu slovu. Ty jiné respektoval a pracoval

s nimi. Rabínský systém učednictví se mu jevil jako

příhodný, i když, pravda, dokázal ho vylepšit.Vy

hovovala mu i zavedená synagogální bohoslužba,

málo charismatická, s neměnným pořádkem.Je

jím prostřednictvím oslovil tisíce lidí, i když navíc

zaváděl alternativní formy na hoře nebo na trávě

u jezera. Sederové večeře využil, aby napříčtisíci

letími šířil svou teologii a svůj program. PodleMi

strova vzoru by tedy náš vztah k Vánocům neměl

být určen tím, zda jim sekulární společnost rozumí

či nerozumí, zda je zneužívá či nezneužívá, ale

tím, zda jich lze použít k šíření Božího království.

Myslím si, že ve věci vánoční tradice je odpověď

jasná. K Vánocím se pojí množství tradic, které se

dají využít, abychom lidi oslovili evangeliem.Ne

myslím, že bychom je měli zvát, aby s námi lili

olovo a zjišťovali, co jim přinese budoucnost.

Když pomineme tradice špatné, existuje

spousta těch dobrých, které máme k dispozici

(dárky, přáníčka, návštěvy, pozvánka na adventní

koncert či na „Rybovku“ s nádhernýmievangeli

začními texty nebo na vánoční bohoslužbu) a které

otvírají prostor k rozhovoru. Existují společenství,

která pravidelně čtou Bibli na veřejnýchprostran

stvích nebo pořádají na náměstích evangelizace,

a při tom nevyužijí vánočních příležitostí a tradic,

které by nevěřícím, které chtějí získat, pomohlyna

vázat vnitřní kontakt. Je ale také řada sborů,je

jichž vánoční shromáždění na místě mnohemvět

ším, než kde se běžně scházejí, často pod širýmne

bem, přitáhne stovky, někdy tisíce lidí.

To je jen jedna stránka věci, umocněná šance

šířit evangelium. Izraelci v dobách, kdy stála

svatyně a později chrám, byli Zákonemzavá

záni chodit slavit hlavní svátky na místo ústřední

bohoslužby (např. Šílo, Jeruzalém). Mělitři

krát do roka opustit domovy a jít společněsla

vit. Některá rodina musela jít 20 kilometrů, ale

jiná taky sto. Elkána, tatínek proroka Samuela,

chodil do Šíla jen jednou ročně. A to byl Elkána

vzorný, jen horlivost v jeho době poklesla, takže

v tom byl jako jednooký králem mezi slepými.Tři

krát do roka neslavil Izrael svátky ani za Davida.

Tento požadavek Bibleza

čali plnit až za Šalomouna,

a pak zřejmě až za Jóšijáše,

takže žádná sláva.

Křesťané nežijí podMoj

žíšovým zákonem, aleZá

kon pro ně nepřestává být

Božím slovem. Možná nám

říká, že je pro nás dobrésla

vit společně jako pospolitost

třikrát do roka. Vytváříme

vlastní svátky (konference,

sborové dovolené, výjezdy staršovstev, mužů,mlá

deže), a to je určitě dobré.

Slavit Vánoce, letnice ani Velikonoceevangeli

kální společenství často neumí. Oslavy v lidových

církvích mě moc neoslovily. Byly na mě přílištra

diční, příliš bohoslužebné, příliš formální.Roz

hodně jsem si to neužíval tak, jako si Izraelci pod

širým zářícím nebem vychutnávali bohoslužbu,

přátelství a jídlo a pití (maso se tenkrát nejedlo

tak často, a tam ho bylo víc, než zvládli sníst,ne

chyběl alkohol – víno i pivo – ve větším nežma

lém množství).

Přestože o slavení v církvi uvažuji,ve spole

čenství, na jehož vedení se podílím, se moje úvahy

neprojevují. Třeba se to ale pohne. Inspirací nám

může být nástin některých principů těchto oslav

dochovaný ve 12., 14. a 16. kapitoleDeuterono

mia. Vedle konzumace alkoholu mě zaujalo, že

jedli desátky (5M 14,23). Znamenalo to, že jepo

zval sám Hospodin. Novozákonní paralelou by

mohlo být, že se taková hostina platí z církevních

peněz (ale protože nechci, aby mě sborovípoklad

níci kamenovali, připomínám, že nejsme podZá

konem).

Nejdřív jsem probral evangelizační potenciál

Vánoc, teď vnitrocírkevní rozměr jejich slavení, ale

když se podíváme do Tóry, zjišťujeme, že u Mojžíše

jsou obě tyto stránky spojeny:

Raduj se před Hospodinem, svým Bohem,

ty i tvůj syn, tvá dcera, tvůj otrok, tvá otrokyně

i Lévijec, který je ve tvých branách, příchozí,

sirotek i vdova, kteří jsou ve tvém středu.

(5M 16,11)

Byly to (nebo spíš měly to být) oslavy celé

pospolitosti včetně neobřezaných členů či přátel

rodiny a komunity, oslavy, na které je pozval sám

Bůh. Myslím, že to bylo velice účinné

šíření Hospodinova království.

Ať máš ke slavení Vánoc jakýkoli

vztah, přeju Ti radost z toho, že se

nám narodil Spasitel.

P. S.: Od příštího roku nebudu psát editorialy sám.

Občas Tě osloví i šéfredaktor listu Tomáš Coufal,

a to už v lednovém čísle. Jsem zvědav, co má pro

nás na srdci.

Zákonná

povinnost

slavit?


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20164

Vedení ČCE k Zemanovi. Synodní

rada ČCE vydala prohlášení k  zneužívání

pojmu „křesťanské hodnoty“, například

prezidentem Milošem Zemanemna letoš

ních svatováclavských slavnostech, když

vyzval k návratu ke křesťanským kořenům

jako k obraně proti islámskémufunda

mentalismu.

„Pokládáme za nepřijatelné,použí

vá-li se ,křesťanská‘ rétorika pro šíření

předsudků a nenávisti vůči cizincům,nej

častěji muslimům, pro odmítání pomoci

uprchlíkům, přivolávání střetu civilizací

či vyvolávání duchů nacionalismu,“uvá

dějí se autoři prohlášení. „Obáváme se

toho, aby se povrchní ,křesťanská‘ rétorika

nestala ospravedlněním naší nechuti dělit

se s druhými nebo něco obětovat.“

Mokon. 27. mezidenominačníkonfe

rence Mokon pořádaná KMS se po mnoha

letech nekonala v Praze. Na 140 křesťanů

z různých církví se 21.–22. 10.shromáž

dilo v Jihlavě. Setkání bylo zahájenoprů

vodem, který do vnitřního městavstou

pil středověkou bránou. Část konference se

konala v gotickém kostele, kdysidomini

kánském, nyní husitském.

Významné místo měly chvály, v pátek

hrála jihlavská skupina vedenáMirosla

vem Kochanem, v sobotu mj. pražská

Beracha s Miroslavem Bálkem. V pátek

v noci se konaly modlitební vycházky po

městě. Mezi  témata, kterým semodliteb

níci během obou dnů věnovali, patřila

moc slov, obnova Božího díla v našich

zemích, duch chudoby, Praha (symbolické

spojení mezi Prahou a Jihlavou), Izrael,

EU nebo senátoři, krajští zastupitelé

a kandidáti na prezidenta. Předmětem

modliteb bylo také několik prorockých

slov z minulých let (výzva k půstua k pří

pravě na to, co přichází, vyrovnání s Bílou

horou, mnichovskou dohodoua komunis

mem, otázka zrady). Akce s zúčastnil také

slovenský křesťanský aktivista Martin

Vrábel, který přinesl povzbudivásvědec

tví o vlivu křesťanských osobnostíve slo

venské politice.

ICEJ: poučme UNESCO. ICEJreago

valo na rezoluci UNESCO, která popírávaz

by židů k jeruzalémské Chrámové hoře

a dalším posvátným místům Izraele. ICEJ

ve své výzvě navrhuje, aby jednotlivci

z různých zemí poslali na adresu UNESCO

Bibli s podtrhanými pasážemi, kde se píše

o spojení židů s památnými místyv Izra

eli. Podle slov ředitele české pobočky ICEJ

Mojmíra Kalluse tuto akci ICEJ organizuje

v desítkách států světa.

Papež připomněl Luthera.Na pře

lomu října a listopadu navštívil papež

František Švédsko. Touto cestou chtělosla

vit blížící se 500. výročí Lutherovyrefor

mace. Skandinávská biskupská konference

to ale komentovala s tím, že výročírefor

mace se nesmí oslavovat, „ale mělo by se

naopak připomenout v duchu pokání“.

O Lutherovi papež František v červnu

na cestě z návštěvy v Arménii uvedl, že to

byl velký reformátor. Připomíná to výrok

Jana Pavla II. na adresu Mistra Jana Husa,

N

a Vianoce sa sviatok Adama a Evy stretá so

sviatkom Božieho narodenia. Starý Adam

s novým Adamom – človek so svojímby

tostným rozporom: Na hladine duše obrazpr

vého Adama, pod hladinou, v hlbine ducha, obraz

druhého Adama. Nebeský sa rodí z pozemského,

nesmrteľný zo smrteľného. Vstúpme do stredu

toho rozporu, vydajme sa po stopách dvoch žien.

Oproti Eve v nás stojí Mária. Prvá dávaži

vot smrteľnému človeku, druhá prijímane

smrteľný život Boha.

Stojíme v  nultom bode sveta, za  nami

je raj, pred nami vojnové polia histórie.

Všetko, čo príde, je zobrazené v  symbole

konfliktu medzi semenom ženy a seme

nom hada.

Tak biblický príbeh začína a  tak

aj končí: Na konci znova uzrieme ženu. Je

odetá slnkom, ovenčená hviezdami, stojí

na  mesiaci. Matka pred pôrodom a  had. Drak

– duch klamu, pýchy a  beznádeje – striehne

na dieťa, aby ho zožral.

Moc bezmoci a bezmoc moci

Na počiatku Boh – Slovo vyslovuje svet. Hadí

hlas doň šepká slovo klamu, rozdeľuje svet proti

sebe, zasieva nedôveru, tvorí odcudzenie. Po

báda nás, aby sme si podmanili jeden druhého,

podrobili si svet. Ovocím klamu je boj o  moc,

boj národa proti národu, idei proti idei, sily proti

sile: „Siahni na to ovocie! Ochutnaj. Nie ,nezabi-

ješ, neoklameš, nepožiadaš, nepokradneš‘. Zabi!

Požiadaj! Klam! Ukradni! Pokor prírodu. Pri

vlastni si vesmír. Otvoria sa ti oči a spoznáš:Sta

neš sa bohom v srdci sveta.“

Človek storočie za  storočím čaká, kedy už

príde ten génius, otvorí nám oči a  budeme ako

Boh. Boh-nadčlovek Tretej ríše, boh-sovietsky

človek v raji beztriednej spoločnosti, bohglobál

neho vedomia, boh Islamského štátu, bohnovo

cárskeho Ruska.

Za tie tisícročia sme však o sebe spoznali iba

to jedno, prastaré: Som nahý. Človek obnažený

v  plynových komorách, človek obnažený v si

bírskych gulagoch, utečenci nahí, bez domova

za  plotmi zo žiletiek, bezdomovci i  vládcovia

nahí v  ostrom svetle márnice na  pitevných sto

loch: Bezmocná nahota narodenia, bezmocná

nahota biedy, bezmocná nahota umierania.

Proti cynizmu génia stojí bolesť ženy: Pre ňu

nie je dôležitá moc, idea či pravovernosť, aleod

danosť životu, ktorý darovala.

Bolesť ženy volá po  vykúpení života, viac

než všetky hlasy sveta. Do tej bolesti sa rodí syn

Márie, Ježiš, dieťa zrodené bez muža, chlapec

ktorý rozmliaždi hlavu hada, umlčí falošný hlas.

Berie na seba našu nahotu. Tak ho vidíme:V na

hote narodenia v  betlehemskej stajni, v  nahote

smrti, na  vrchu lebiek. Vo chvíli, keď had za

hryzne chlapcovi do päty, hlava hada jerozmli

aždená. Máriine dieťa zaseje do dejín novú moc

– moc bezmocnosti. Moc lásky bez hraníc. Od

pustenie: Bože, odpusť im, lebo nevedia, čo robia.

Milovanie nepriateľov: Milujte svojich nepria

teľov, dobrorečte tým, ktorý vás preklinajú, robte

dobro tým, čo vás nenávidia. Voči tejbez

mocnej moci je hadia moc moci bez

mocná.

Stretli sa vo sne

Kto si, Mária? „Skôr ako sa zišli, uká

zalo sa, že bola tehotná...“ Strohá veta, no

koľko drámy. Ako si sa cítil Jozef ? Sní

val si o  prostej čistej láske. Ako sa jej to

mohlo stať? Vyzerala tak nevinne. Aká je naozaj?

Čo urobíš? Pôjdeš za  rabínom? Oznámiš ne

manželské tehotenstvo? Mladý život by skončil

pod hromadou kamenia. V  tej chvíli netušíš, že

Máriin syn raz jedinou vetou zachráni predkame

ňovaním inú ženu: Kto je bez viny, nech prvý hodí

kameň. Máš jej osud vo svojich rukách. Ježiš môže

skonať v ukameňovanom tele, skôr než sa narodí.

Prepustíš ju tajne. Je to správne a láskavézá

roveň. Odovzdáš ju diskrétne jej úbohému,osa

melému osudu. Skľúčenosť ti privrela viečka?

úvodník

krátce

Vianoce ako tajomstvo ženy

Daniel Pastirčák

A pod viečkami? Svetlo!

Neznáma bytosť a hlas.

Sen, skutočnosť, zjavenie?


5ŽIVOT VÍRY  prosinec 2016

ale tentokrát to nebyl prázdný líbivý výrok,

neboť František k tomu uvedl: „ Církev tehdy

nebyla dobrým příkladem, byla v níporuše

nost, světskost, hrabivost a touha po moci.

On proti tomu protestoval.“

Dlouhá jednání luterské církves řím

skými katolíky vedla až ke změnámkate

chismu. Zatímco v katechismu ze 60. let je

proklamováno spasení ze skutků, od 90.

letech už čteme o spasení z milosti.Pro

past mezi oběma církvemi ale nezmizela.

Jednou z překážek je neochota přiznat

skutečnou hloubku hříchů ve vzájemných

vztazích, především na straně římských

katolíků.

Donald Trump:

opatrnost, nadšení,

kritika. Komentářekřes

ťanských vedoucích po

zvolení Trumpaameric

kým prezidentemvětši

nou nekypěly nadšením. Franklin Graham,

jeden z nejvýznamnějších amerických

evangelikálů, Trumpa během kampaněne

přímo podpořil. Po jeho vítězství uvedl, že

nový prezident bude potřebovat mnoho

pomoci a modliteb a že se modlí, aby byl

„pan Trump pro svébu

doucí úkoly obdařen

moudrostí, vhledem

a milostí“.

Arcibiskupz Canter

bury Justin Welby, hlava

anglikánské církve, zase napsal, že se modlí

za to, aby Spojené státy prožily smíření

po hořké kampani.

Donald Trump před volbami slíbilpro

sadit dlouho odkládané přesunutíameric

kého velvyslanectví v Izraeli do Jeruzaléma.

Tamní premiér Benjamin

Netanjahu ve svégratu

laci uvedl, že je novězvo

lený prezident skutečným

přítelem Izraele a že se

těší, že s ním budespolu

pracovat na bezpečnosti

a stabilitě v oblasti. „Věřím, že nastupující

prezident bude spolu se mnou dáleposi

lovat jedinečné spojenectví mezi našimi

zeměmi,“ uvedl.

Jeruzalémský primátor Nir Barkat

Trumpa vyzval, aby na rozdíl od dřívějších

zvolených prezidentských kandidátů splnil

svůj předvolební slib a pokyn k přesídlení

velvyslanectví skutečně vydal.

Začátkem roku udělal papež František

politické faux pas, když uvedl, že Trumpův

předvolební slib vybudovat na hranici mezi

USA a Mexikem hradbu je nekřesťanský.

Státní sekretář Vatikánu kardinál Pietro

Parolin Trumpovi po zvolení poblahopřál

a popřál mu, aby ho Bůh osvítil a  pomáhal

mu nejen ve službě jeho zemi, ale i ve

službě dobra a míru ve světě.

Tony Campolo, bývalý duchovní

poradce amerického prezidenta Clintona,

který proslul svým cizoložstvím, pro server

Christian Today uvedl, že „triumf Donalda

Trumpa může být posledním vzepětím

amerických bílých evangelikálních mužů,

nebo to může znamenat, že je jejich vliv

opět na vzestupu. Není pochyb, že Trump

zvítězil do značné míry kvůli jejichpod

poře,“ uvedl. „Jeho vítězství snadevan

gelikály dovede k tomu, aby se zamysleli

nad tím, kým vlastně jsou a co je dovedlo

k tomu, aby tak jednomyslně podpořili

muže, jehož rétorika si pohrávala sestra

chem z přistěhovalců a z muslimů,s popí

ráním globálního oteplování, což je proti

vědeckým poznatkům, a s nepokrytým

rasismem a sexistickými postoji, které

odporují Písmu.“

Alianční týden modliteb. Lednový

ATM, jedna profilových akcí ČEA, budeza

měřen na děti a mládež. Jednotlivé dny, kdy

se k modlitbám scházejí místní společenství

různých církví budou mít za témata situaci

dětí v rodinách, v různých situacíchohrože

ní, za jejich duchovní vedení, za vyučování

dětí v církvi i ve školách, za dětiznevýhod

něné a ohrožené a za další témata. EAk to

mu vydala internetovou příručku. Chystá

také modlitebního průvodce pro rodiny.

„Chceme povzbudit mládeže, abyuspo

řádaly společné modlitební řetězy ve svých

městech,“ komentoval tajemník ČEA Jiří

Unger navázanou spolupráci s Modlitbami

24-7. Ve spolupráci s tímto hnutímpřipra

vila ČEA výzvu sborovým mládežím s cílem,

aby v rámci letošního ATM vzniklo 30modli

tebních řetězů mládeží.

Výnos sbírky, která je v rámci ATMkaž

doročně pořádána, je určen na fondVzdělá

vání křesťanských učitelů zřízený ČEA, který

poskytuje stipendia křesťanským učitelům

a lektorům pro získání aprobace pro etickou

výchovu a absolvování Lektorské akademie.

Očekává se, že mezidenominačníshro

máždění v rámci ATM u nás uspořádají

místní sbory v 70–90 městech.

A pod viečkami? Svetlo! Neznámaby

tosť a  hlas. Nepočuješ ho zvonku, ozýva

sa v  tvojom vnútri. Sen, skutočnosť, zja

venie? „Neboj sa prijať Máriu. Nesie

v sebe život samotného Boha.“

Ako si tomu mohol uveriť? Bolo to

reálnejšie než všetko, čo si zažil? To sa

stáva, keď sa smrteľníka dotkne Boh.

Prezradila ti Mária druhú časť príbehu

s tým istým anjelom? Stretli ste sa vo sne.

V tom sne ste spolu vstúpili cestu, vedení

Božou snívajúcou mysľou.

Duch V

„Narodil sa z  Márie panny.“ Prečo je

Mária súčasťou Kréda? Vyznávame, že

Ježiš sa narodil zo ženy, bez muža. Nemal

ľudského otca. Celú ľudskú prirodzenosť

prijal od ženy. Prečo?

V  civilizácii, do  ktorej Mária poro

dila svoje dieťa, bol muž pánom ženy.

Po  tisícročia, v  rôznych kultúrach, muž

nad ženou vládol, bol pre ňu bohom

na zemi. V Kristovi prichádza mužsplo

dený bez muža.

Ten muž samaritánsku ženu prijmev rovno

cennom rozhovore. Zastane sa Márie Magda

lény, keď pri jeho nohách sedí ako jednaz učení

kov, v roli, ktorá žene podľa tradície nepatrí: Vy -

brala si dobrý údel, ktorý jej nikto nevezme.

Podľa Pavla Máriin syn vo svojom tele zb

úral múry nepriateľstva vystavané z nariadenízá

kona. V  noc, keď Máriin syn umiera, sa opona

chrámu roztrhne. Chrám zákona, kde múry od

deľovali pohanov od  židov, ženy od  mužov a lai

kov od kňazov, boli zbúrané. V Kristovi Boh muža

a  ženu zjednotil a  zrovnoprávnil. Pavel o  tom is

tom píše v inom liste: Veď všetci, čo ste bolipokrs

tení v Krista, Krista ste si obliekli. Nie je ani Žid, ani

Grék, ani otrok, ani slobodný, nie je muž ani žena,

lebo všetci ste jedno v Kristu Ježišovi.

Vianoce ukrývajú tajomstvo ženy: Možno ho

vyjadriť jediným písmenom. Tým prvým zo slova

Vianoce – V. Tajomstvo ženy je tajomstvom zro

denia: život v  živote, dieťa pod srdcom matky.

Taký je život druhého stvorenia, to je druhý Adam

– človek z  neba: Boh nám poslal do sŕdc Ducha

svojho Syna. Aký je to Duch? Je to duch V. Tak

ho pomenoval Ježiš: V ten deň spoznáte, že ja som

V otcovi, vy ste Vo mne a ja som Vo vás.

To tajomstvo je symbolom prirodzenostidu

še: Duša človeka je voči Bohu pasívnaa prijíma

júca ako žena prijímajúca lásku muža. Duša je

ako matka prijímajúca semeno Božieho Ducha,

aby sa v nej narodilo dieťa Boha.

To tajomstvo je symbolom otvorenosti Boha.

Boh sa nám v  láske otvára ako matka, aby nás

prijal vo svojom Synovi a  skryl nás v  strede

svojho života: V  vo V. Nie len ty Vo mne, Bože,

ale aj ja V tebe – jedno jediné v jednom jedinom

– to je ten druhý Adam v  nás – nové stvorenie.

To s ú Vi a n o c e .

Autor je správcem sboru CB „Kaplnka“

v Bratislavě a spisovatelem.

připravil Tomáš Dittrich

d

k

a

t

tilustrace Václav Lamr




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist