načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/11 - KMS

Život víry 2016/11

Elektronická kniha: Život víry 2016/11
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV listopadovém čísle najdete:* téma: Setkání s nemocí a se smrtí- ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-016-2004-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V listopadovém čísle najdete:

* téma: Setkání s nemocí a se smrtí
- několik silných příběhů lidí, kterým zemřel někdo blízký nebo kteří se sami ocitli na pokraji smrti
+ Doprovázení umírajících a pozůstalých; Jak se dívat na „milosrdnou lež“?; anketa mezi duchovními a lékařskými pracovníky, kteří pomáhají lidem na konci života

* rozhovor: „Modlil jsem se, ať se nezblázním“
- S Pavlem Kuchynkou o smrti jeho dcery, modlitbách za vzkříšení nebo pohřební liturgii

* křesťan a společnost: Čínští křesťané žádají o azyl
- Jak zareagují čeští úředníci?

* pokoj s Izraelem: Beznadějný optimista Šimon Peres
- Ohlédnutí za životem posledního zakladatele státu Izrael

+ úvodník Pavla Rause: Má smrt vliv na to, jak žijeme?
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ nad Biblí: Modlit se za uzdravení, nebo jít k lékaři? (Dennis Bavister)
+ editorial Tomáše Dittricha: Proč jsem se s Bonnkem nevyfotil?
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí (Nové informace o P.
Jaškovi vězněném v Súdánu; Pákistán: zmařený atentát; Irák: unesená dcerka)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Informace o předplatném: http://www.zivotviry.cz
V papírové podobě si toto číslo časopisu můžete samostatně zakoupit zde:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-11

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

11

㶣 㶇


ŽIVOT VÍRY  listopad 20162

co najdete v tomto čísle

připravujemepřipravujeme

 téma: První návštěva ve sboru

 Jak hosté vnímají naše bohoslužby?

 Co jim vadí a jak jim můžeme pomoct, aby se cítili dobře?

 Inspirovat se v „sousední“ církvi?

 vánoční povídka, soutěžní křížovka, silvestrovská stránka

 10 let od úmrtí Viléma D. Schneebergera

 Čím obohatil nejen metodisty

úvodník

4 Má smrt vliv na to, jak žijeme? Pavel Raus

pokoj s Izraelem

6 Beznadějný optimista Johannes Gerloff

křesťan a společnost

7 Čínští křesťané žádají o azyl Ondřej Kubů

rozhovor

8 Modlil jsem se, ať se nezblázním Pavel Kuchynka

téma: Setkáni s nemocí a se smrtí

12 Poslední úsek cesty Jindřiška Papežová

14 Doprovázení umírajících anketa

14 Úmrtí u židů Melchior Mlčoch

můj příběh

15 Napotřetí mi to došlo Martin Hasík

17 Rok života jako bonus Šárka Dvořáková

18 V autě unášeném bahnem a kamením Jana Balvínová

20 Odpočítáváme dny, kdy se zase uvidíme Bedřich Smola

21 Byla jsem na Boha naštvaná Kateřina Oppeltová

nad Biblí

22 Uzdravování? Dnes? Dennis Bavister

foto na titulní straně: Katarzyna Białasiewiczová © 123RF.com; na této straně:

(6) Johannes Gerloff

(8) Život víry – Lucie Švábová

(18) archiv Jany Balvínové

(20)

Hlas mučedníků

6

Šimon PeresŠimon Peres

Zemřel poslední Zemřel poslední

ze zakladatelů Izraeleze zakladatelů Izraele

8

rozhovor: rozhovor:

Pavel Pavel

KuchynkaKuchynka

Viníka Viníka

dceřiny smrti dceřiny smrti

jsem objaljsem objal

Šťastné chvíle ukončil

sesuv půdy

svědectví

18

Petr Jašek v Súdánu

Český křesťan stále vězněn pro víru

20


3ŽIVOT VÍRY  listopad 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / listopad 2016

cena 41 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Lucie Švábová, DiS.

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (250 Kč) či roční předplatné (499 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

kolega šéfredaktor mi občas vyčte, že jsem při

natáčení rozhovoru zapomněl zpovídanouosob

nost nafotit. Stalo se mi to nejednou. Focení beru

trochu jako obtěžování a někdy mám pocit, že už

jsem z dotyčného „vyždímal“ dost. Focení navíc

nepokládám za tak důležité jako poselství slov.

Tyto výmluvy ale neobstojí, novinář fotitpotře

buje a musí.

Řada lidí se fotí ráda. Často to na nichpo

znám předem, podle vystupování, gest, oblečení,

stylu, podle dekorativního vousu. Nedej se klamat,

určitá míra exhibicionismu je zdravá. Každýčlo

věk ji potřebuje a ten, kdo jí má málo, jako třeba

já, na to v některých situacích doplácí.

Proč mám tedy pocit, že lidi focením obtěžuji,

když se řada lidí fotí ráda? Protože já se fotím

nerad. O fotku, na které jsem vidět, prostěnesto

jím. Není to tím, že bych měl nízké sebevědomí.

Problémy s identitou rozhodně netrpím. Anistyd

livý nejsem, naopak, musím krotit své zbytečné

mluvení i chuť pouštět se do příliš mnoha věcí. Jen

mi nevyhovují fotky s mou osobou. Koupím pět až

deset procent exhibicionismu navíc!

Jsou čtyři věci, které nedokážu pochopit, a pět,

kterým nerozumím. Čtyři jsou uvedenyv Pří

slovích 30 a ta pátá jsou selfíčka. Neřeknu,jed

nou za měsíc se s někým vyfotit, ale fotit se pořád

a všude, na Karlově mostě, na Staroměstském

náměstí, na Karlštejně, v metru, v tramvaji, to

nechápu. Možná ti lidé mají problém s identitou

a snaží se v tříminutových intervalechdokumento

vat, že snad přece jen existují a dá se na ně dívat.

Nezapomenu, že jsem svou nechutí fotit se

zkazil i naše fotky svatební. Nebyl to můj cíl –

stačilo, že jsem se tvářil nezdravě nepřítomně.

Po svatbě jsem šel do sebe a rozhodl se, že si

na podobné věci budu pro příště dávat pozor –

nechci už nikomu narušit žádnou fotku. Fotit se

tedy nechávám a už se na fotkách snažím tvářit

normálně... To, když mě někdo fotí, mě ale stejně

bavit nezačalo.

Proč jsem se nedal vyfotit s Rickem Joynerem

ani s Reinhardem Bonnkem? To by mě aninena

padlo. Taková fotka by pro mě neměla žádnou

hodnotu. Jsem rád, že jsem si s nimi mohl párkrát

popovídat (s Joyne rem i mimo záznam), že jsem

si je mohl i trochu užít. Moje fotka s celebritou pro

mě ale neznamená nic. To, co jsem třeba s Ravim

Zachariasem nebo s dalšími zajímavými lidmi

prožil, zůstává, na tato a podobná setkánívzpomí

nám rád, ale fotka v tom nemůže hrát žádnou roli.

Proč s sebou nenosím Martinu fotku ani fotky

dětí? Když jsme s manželkou spolu, je fotkazby

tečná, a když jsem sám, tak by mi fotkanepo

mohla. Možná proto, že Martu stejně pořád

nosím s sebou. Pronikla za ta léta do mé duše,

takže vše, co vidím, nahlížím i jejíma očima.

Ať jsem, kde jsem, nezávisle na tom, jak daleko

Marta je, reaguji na všechny lidi, na všechnypod

něty v jakékoli situaci pod jejím vlivem. Působí

v tom i další momenty, rodiče, přátelé, ale vliv

manželky je nejsilnější. Ne, Martinu fotku fakt

nepotřebuju, její přítomnost mi nemůže nahradit

ani částečně.

A přitom snímky, na kterých nejsem, mám

rád. Dívám se přes stůl na sto let starou fotografii

hradu Zvíkova na ostrohu nad řekou. Fascinuje

mě. Skály i s mlýnem dávno zmizely podhladi

nou přehrady. Taky mám rád knihy fotografií.

Podobně se ochotně nechám pozvat na procházku

záběry z dovolené na něčím notebooku ( sdílení

prázdninových fotek po internetu se na mě

nechytá: když si je nemohu prohlédnout s někým,

koho se týkají, ztrácím zájem).

Rád fotím. Focení je zvláštní uměleckádis

ciplína a podle antického bájesloví má svou

vlastní, desátou, múzu. Vystihnout krajinu nebo

stavbu, to mě zajímá, to mě bere. Mám tisíce

elektronických fotek středověkých staveba archi

tektonických detailů. Baví mě fotitna křesťan

ských akcích, rád se snažím zachytit i osobnosti,

se kterými natáčím rozhovory (vzdor tomu, že to

občas vypustím). Taky rád fotím své blízké.

Kdybych býval fotil na své vlastní svatbě

(tehdy ještě mladí nastávající manželé

Dittrichovi mě o to ovšem

nepožádali), nemusel jsem

ty fotky tak pokazit.

Milý čtenáři,

Proč jsem se

s Bonnkem

nevyfotil?

Zvíkov v dubnu 1888


ŽIVOT VÍRY  listopad 20164

Buddhističtí mniši se obracejí

ke Kristu. Tibetský buddhistický lámalo

ni přijal Krista. Pomohl mu k tomu kontakt

s křesťanskými pracovníkyhumanitár

ní organizace Asian Access, kteří v Tibetu

působili po zemětřesení, kteréhimálaj

skou oblast loni zasáhlo. Letos se k němu

připojilo 62 buddhistických mnichůa tisí

ce dalších obyvatel oblasti. „S pomocíme

zi hromady trosek nedorazili buddhisté,

hinduisté ani věřící jiných náboženství,“

vysvětloval důvody konverzí vedoucí Asian

Access Joe Handley, „ale zkouškuvytrva

losti složili následovníci Ježíše, když týden

po týdnu nasazovali vlastní životy přisluž

bě potřebným.“ Asian Access se věnujevy

učování nově obrácených, aby se dílov ob

lasti rozrůstalo.

Scataglini v Bratislavě.Argentin

ský pastor, kazatel a autor SergioScatagli

ni vedl 17.–18. 9. v Bratislavě konferenci

Slobodní. Pořádala ji bratislavskáplatfor

ma sborů Kresťania

v meste. Na 900 účastníků

akce ve sportovní hale

Elán slyšelo Scatagliniho

poselství o svatostia Bo

žím ohni, na kterénava

zovala modlitební služba. Sergiovaman

želka Kathleen kázala o tom, jak ve svém

životě zlomit moc nepřítele. Součástí akce

byly modlitby za Slovensko a za církev na

Slovensku. V hale Mladosť, vzdálené od

Elánu pět minut, probíhala paralelní akce

Deti v meste pro přibližně 100 dětí ve věku

4–12 let. Setkání pro vedoucí, kterév ne

děli na konferenci navázalo, mělo 110

účastníků. „Konferencia bola duchovne

veľmi silná a služba Sergia i Kathleensku

točne vyvážená. Skvelá služba chvál BCC

Worship a Prielom,“ sdílel své dojmys Ži

votem víry pastor bratislavského SŽ Peter

Čuřík. Nahrávky z akce jsou k dispozici na

webu www.krestaniavmeste.sk/produkty.

Konferenci předcházel už třetí ročník

akce Milujem svoje mesto – festivalpri

ateľstva a dobrovoľníckej pomoci. Akce

v Karlovce se účastnilo asi 220dobrovol

níků. Na úklidu veřejných prostranstvíspo

lečně pracovali na 12 místech Bratislavy.

Dlouholetá spolupráce společenství

různých církví v Bratislavě se stále rozvíjí.

O úspěchu mluví jak vysoká návštěvnost

akcí, tak dlouhodobý vliv křesťanů, který

v Bratislavě nelze přehlédnout.

15letá Mozaika. Na oslavu 15.výro

čí založení KS Mozaika 25. 9.v královéhra

deckém Aldisu přišlo na 300 lidí.Nejláka

vějším bodem programu byl koncertMa

ranatha Gospel Choir. Program doplnilo

zamyšlení pastora Mozaiky Jakuba Limra

na téma písně Amazing Grace a vtipnéhu

dební videoblahopřání písničkáře Pavla

Helana. Děti si v doprovodném programu

vyzkoušely malování na tvář či plyšové

jezdící poníky. Návštěvníci měli možnost

využít fotobudku vybavenounejrůznější

mi rekvizitami a pořídit si originálnífoto

grafie. Závěr oslav se protáhl aždo večer

ních hodin.

„Zájem o akci překročil našeočeká

vání. Museli jsme přidat další sedadla

na balkony,“ uvedl Patrik Soukup, starší

pořádajícího sboru.

Slovenské modlitby v Bruselu.

V kapli Zmrtvýchvstání Páně v ulici Van

Maerlant v Bruselu se 26. 9. sešlo na 50

slovenských a 35 zahraničníchmodlitební

ků, aby se od 18 do 20 hodin modlili

za duchovní probuzení v Evropě. Chvály

vedli Braňo Letko a Miťo Bodnár, setkání

uváděli slovenský europoslanec Branislav

Škripek a poslanec Richard Vašečka.

„Dnes musíme priznať, že európske

národy nedávajú Boha na prvé miesto.

Požiadajme Pána, aby dal obrátenie

do svetadiela, v ktorom žijeme. Pýtajme si

obrátenie pre ľudí, ktorí majú vplyva roz

hodujú v Európe. Majme odvahu vypýtať

si vlnu prebudenia v celých národoch,“ řekl

před akcí Škripek. Následující den seSlo

váci modlili v Evropském parlamentu. Akce

vznikla jako duchovní příspěvekke sloven

skému předsednictví Radě Evropy.

Český prezident o láscea křes

ťanství. Prezident ČR Miloš Zeman se

na pozvání pražského arcibiskupakardiná

la Dominika Duky účastnilsvatováclav

ských slavností ve Staré

Boleslavi. Ve svémkrát

kém projevu vyzvalk ná

vratu k našimkřesťan

ským kořenům v situaci,

kdy Evropa stojí tváří

v tvář náporu islámskéhofundamentalis

mu. Uvedl, že Bůh je láska, a citoval slova

apoštola Pavla o lásce (1K 13,2b), a tov do

bě, kdy se odmítl omluvit za svůjnepravdi

vý výrok o novináři Peroutkovi. Křesťané by

mohli mít ještě na paměti, že o autorovi

listu Korintským uvedl, že pokazil Ježíšovy

myšlenky (použil ale silnějšího výrazu).

Na druhou stranu nesouhlasíms obviňo

váním pana prezidenta tím, že jeho návštěva

u kosterního pozůstatku knížete Václava byla

populistickým krokem. Věřím, že hledáori

entaci pro současnou dobu, jen nechápe, co

se v Bibli slovem láska myslí, ani to, žekřes

ťanství znamená nejen víru v rovině idejí,

ale i život podle biblických zásad.

K

dosi řekl, že jediná naprosto spolehlivásku

tečnost, kterou můžeme očekávat se 100%

pravděpodobností, je to, že zemřeme. Je to

skutečnost, o  které nikdo nemůže pochybovat.

Přesto se mnozí lidé chovají, jako by to nemělo

nastat. Velká část naší společnosti si nepřipouští,

že by k  tomu někdy mělo dojít. Všechny připo

mínky, že náš život na  této zemi skončí, vytěs

ňují, nevidí a neuvažují o nich.

Smrt absurdní a zlá...

Zásadní posun dokumentovaný formamipo

hřebních obřadů zde proběhl již v  období ko

munistického režimu. Podle statistik byla v roce

1955 jen čtvrtina pohřbů sekulární. V roce 1987

to již byly tři pětiny. A  po  roce 1989 se česká

společnost stala světově výjimečnou jednak

v tom, že většina pohřebních obřadů je stálene

náboženská (jeden z největších podílů na světě),

a  jednak světově unikátním jevem: pohřbením

těla bez obřadu (údaje ze studie Nešporové).

Jinde neobvyklé jsou také tiché pohřby bezpro

slovu. Připomínky smrti jsou nepohodlné a vy

tváří se jedno z našich dnešních tabu. Jako by si

lidé se smrtí nevěděli rady. Proto dávají přednost

jedinému řešení: nemyslet na ni.

Připadá mi, že je nezměrně těžké být ateistou

nebo agnostikem, nebo se jenom nezabývat váž

nými otázkami konce, a zároveň nějak uspokojivě

vyřešit dilema smrti. Snad je v  takovém případě

nejlepší vzít to tak, jak to je. Žít jen okamžikem.

Pokud je současný okamžik dobrý, je to vše, co

zde je. Pokud není dobrý, snad bude příští oka

mžik lepší. Jsou lidé, kteří to takhle vidí. Bohu

mil Hrabal to dobře formuloval ve svých malých

postavičkách, když hledal poezii života v kaž dém

obyčejném okamžiku. Existencialismus Alberta

Camuse nepřesahuje rozměry současné chvíle.

Jiní lidé volí hédonismus a užívání života. Mnozí

se jen snaží prostě prožít dobrý život.

To všechno nemusí nezbytně být bezohledné

a  sobecké. Domnívám se však, že bez Krista je

mnohem těžší se ubránit sebestřednosti – anebo

naopak přílišné závislosti na  druhém člověku,

který mi poskytuje jistotu, smysl a náplň života.

Smrt je ale pak zcela neorganická, rušivá,

zneklidňující. Je nelogická, absurdní, krutá a zlá.

Ztratit blízkou osobu je veliká bolest i pro toho,

kdo žije s  Kristem a  má naději na  věčný život.

Bez této naděje je to ale nepochopitelnéa nepři

jatelné.

Stále znovu umírám

Jak chápeme smrt my, křesťané? A  jaké to

má důsledky pro náš život? Pro mě zásadní!

Vlastně to byla jedna z  otázek, která mě vedla

ke  Kristu ještě před obrácením – otázka smy

slu života. Ve  své dospívající mysli jsem se dí

val na  život před sebou. To, co jsem spatřil,

byla spousta utrpení. Uvažoval jsem asi takto:

Pokud je na  světě tolik trápení, musím zjistit,

proč tady jsem. Pokud nenaleznu smysl svého

života, něco, pro co bych mohl žít, není pak

snad jedno, jestli zemřu teď nebo za padesát let?

(Musím přiznat, že tehdy jsem si neříkal„za pa

desát“, ale „za  třicet let“. Třicítka mi připadala

jako hrozně dlouhá doba.)

V té době mě Kristus přitahoval tím, ževě

děl, proč byl na této zemi. Viděl za tento život

a díky průhledu do věčnosti bylo jeho utrpení,

dokonce smrt, smysluplné. Nějak jsem věděl,

že pokud se vyřeší problém mé smrti, vyřeší

úvodník

Má smrt vliv na to,

jak žijeme?

Pavel Raus

krátce


5ŽIVOT VÍRY  listopad 2016

Alfa: Největší dobrodružství.

V posledním zářijovém týdnu začala u nás

mezinárodní iniciativa kurzů Alfa. Její tváří

se stal známý britskýdob

rodruh Bear Grylls, který

kurzy Alfa podporuje. Do

kampaně se u nás zapojilo

přes 70 společenství z více

než 10 církví. Kromě

obvyklých plakátů a pozvánek propagovaly

iniciativu i internetové reklamydistribuo

vané firmami Seznam a Google. Tato

reklama měla statisíce zobrazení. Přesnější

data uvedeme při vyhodnocení kampaně.

Česká kancelář Alfy pro iniciativupři

pravila také novou verzi webovýchstrá

nek, která umožňuje přímou registraci

do jakéhokoli z probíhajícíchregistrova

ných kurzů.

Chystá se i další novinka, filmová série

Alfy pro mládež. Dabing proběhne na

konci roku, aby ji mohly využít jarní kurzy

Alfa pro mládež. Jeden díl v anglické verzi

je k dispozici na webu. Ostatní díly jsou

záměrně neveřejné, protože jsou určeny

pro použití na Alfě.

Černé pondělí. Pod tímto názvem se

v řadě polských měst 3. 10. konaly protesty

proti navrhované podobě zákonao umě

lých potratech. Zákon, který projednává

sněmovna, by znamenal úplný zákazinter

rupcí kromě případů ohrožení životamat

ky. Dosavadní norma umožňovalaprove

dení potratu v případě znásilnění, incestu,

ohrožení života matky či poškození plodu.

Nový zákon také zakazuje některé formy

prenatálního vyšetření plodu. Do ulic vyšly

nejen ženy, ale i muži, všichni v černém.

Na největším shromáždění, ve Varšavě,by

lo na 30 000 lidí.

Polskou společnost rozdělilo etické

téma. V liberálním Česku není myslitelná

ani současná podoba polského zákona,

natož ta navrhovaná. Ptám se, jestli

momentální převaha v parlamentuoprav

ňuje polské politiky hlásící seke křesťan

ství uzákonit tak striktní a pro výrazný

liberální segment polské společnosti

nepřijatelnou normu. Je to silovéprosazo

vání křesťanských principů, což aleodpo

ruje tomu, jak se podle Písma křesťanské

myšlenky mají šířit. Taková silová politika,

byť prosazující zákony více méněvycháze

jící z biblických principů, zvyšujeve společ

nosti odpor proti křesťanství a dlouhodobě

vede k tomu, co můžeme sledovatve Spo

jených státech, kde křesťané už desítky let

postupně ztrácejí vliv.

Den Bible kralické. V Kralicích nad

Oslavou se 10. 10. konal již čtvrtý ročník

Dne Bible. V místní základní škole Jana

Blahoslava probíhaly semináře. Vladimír

Donát promluvil o autoru myšlenkypře

kladu Bible a zároveň prvním překladateli,

Janu Blahoslavovi. Jiný seminář bylvzpo

mínkou na archeoložku Vlastu Fialovou,

která výzkum na kralické tvrzi vedla15 let.

Další semináře byly věnovány KarluStar

šímu ze Žerotína a nálezůmz archeologic

kých výzkumů v Kralicích.

V zcela zaplněném kralickém kostele,

na zdech vyzdobeném původnímibra

trskými citáty z Písma, vedl bohoslužbu

kazatel JB Bohdan Čančík. Po celý den bylo

možné si prohlédnout Památník Biblekra

lické s přilehlými zbytky tvrze, v níž se před

staletími Bible tiskla.

Knihy s biblickou tématikou nabízelo

Malé muzeum Bible z Pelhřimova a BTM.

Na prostranství před památníkem vyrostl

středověký rytířský tábor s ukázkami

řemesel, ochutnávkou dobových jídel či

lukostřelbou. Proběhla komentovaná

„módní“ přehlídka oblékání našich předků.

Vystoupila

skupina

historic

kého šermu

Bellátor,

Podhorácký

pěší pluk

předvedl

výcvik mušketýrů doby předbělohorské.

Večer program v prostoráchpamát

níku zahájila herečka JaroslavaKretschme

rová čtením úryvku z knihy Kšaft umírající

matky Jednoty bratrské od Jana Amose

Komenského. Následovala talk show

s touto herečkou s Davidem Rafaelem,jed

ním z organizátorů. Program bylzakon

čen koncertem skupiny Adelfia. Celodenní

akce se podle pořadatelů zúčastniloněko

lik set osob.

Godzone poprvé i v Praze

Masivní evangelizační kampaň pod

názvem Godzone se uskuteční v týdnu

mezi 14. a 19. 11. v pěti slovenskýchměs

tech (Poprad, Košice, Žilina, BanskáBys

trica, Bratislava) a v Praze (19. 11., SH

Královka). Šestidenní turné pod názvem

Nový level budou tvořit hudební,diva

delní a taneční vystoupenía videopro

dukce ve sportovních halách se vstupem

zdarma. Podle jedné z pořadatelek Niky

Matuszykové jde o radost z toho, že „jsme

osobně poznali Boha. Každá částpro

gramu nese toto poselství, které chceme

zároveň představit moderní řečízajíma

vou pro lidi dnešní doby a chceme hovklá

dat do špičkové produkce. Snažíme sehle

dat vždy nové nápady a posouvat věci jak

duchovně, tak i kvalitou na nový level.“

V každém městě budou kroměevan

gelizačních koncertů v rámci turnéprobí

hat i dobročinné práce na pomoc městům,

setkání s lidmi a také zvaní na základních

a středních školách. Během turné budou

vystupovat slovenské křesťanské kapely

eSPé, Heartbeat, Godknowsa Lámač

ské chvály. Spolu s nimi bude z města

do města cestovat tým 300 dobrovolníků.

Projekt, který vznikl před šesti lety,

se zaměřuje na mladé lidi. Zastřešuje ho

Združenie kresťanských spoločenstievmlá

deže a jeho koordinátoři jsou členykato

lické církve. Loni přišlo 19 000 účastníků,

letos pořadatelé očekávají, že jejich počet

celkově přesáhne 20 000.

se i můj život. Pokud vše, o co jde, je věčnost,

pak je tento život přípravou na tuto skutečnou

existenci. Myslím, že nadšení a  radost, které

mi Bůh po  obrácení dal, pramenily do  určité

míry také z  toho, že najednou všechno mělo

smysl.

Od té doby uběhlo ne třicet, ale více nežčty

řicet let. Dnes tomu všemu rozumím ještě jinak.

Zjišťuji, že se nacházím zvláštně mezi smrtía ži

votem. Velmi výstižně

o  tom mluví apoštol

Pavel v  listu  Koloským

3,2–10. Zemřel jsem.

Zemřel jsem s  Kris

tem, když jsem mu dal

svůj život. Toto umí

rání ale také pokračuje,

protože nemohu nechat

naživu cokoli, co není

z  Krista – smilstvo, ne

čistotu, vášeň, žádost,

lakomství, modlářství.

Pokud cokoli z  toho

u  sebe zjistím, nemohu

tomu dát prostor. Jsou

to ale také jemnější projevy – hněv, vztek,špat

nost, nevhodné řeči, nečestnost vůči druhým.

Snad bych mohl říci, že jsem se nějak vyrovnal

se zřejmými projevy tělesnosti. Jsou to ale tyto

jemnější podoby mého starého člověka, se kte

rými se potýkám: mé emoce, mé tužby, mé cíle.

Poddanost Kristu ve vztazích. A je to novéjed

nání, které vychází z  Krista a  které se snažím

si osvojovat v  každodenních situacích: slitovný

soucit, dobrota, pokora, vlídnost, trpělivost,

snášenlivost, odpouštění.

Smrt, to je zásadní rozchod s  mými přiroze

nými tendencemi, kterými není Ježíš oslaven.

Život je v tom, že dovolím, aby moje láskak Je

žíši našla cestu a  zviditelnila se tím, jak vidím

druhé, co k  nim cítím, jaká slova volím, když

s  nimi mluvím, a  v  tématech, o  kterých s  nimi

mluvím. Vím, že stále jsou rysy mé povahy, které

musí zemřít, a jiné rysy,

které se musí narodit.

Mít čistou

kravatu

Apoštol Pavel topři

podobňuje k převlékání.

Jsou dny, kdy se něko

likrát převlékám. Vždy

se snažím mít pro da

nou událost vhodnéob

lečení. Někdy si zašpi

ním košili nebo kravatu.

Pokud to nejde hned vyčistit, převléknu se. Můj

vnější oděv se mění. Ale člověk uvnitř oděvu je

stejný. Je to on, kdo řídí, co je vidět navenek.

Apoštol Pavel mluví o  obojím: o  tom, co je

navenek, a  o  tom, co je uvnitř. Uvnitř je plná

podřízenost a  čistá láska k  Pánu. Navenek se

mnohokrát musím převlékat. Pokaždé, když se

objeví skvrna, musím odstranit to, co je staré,

a obléct si to, co je nové. Musím jít a omluvit se.

Musím přezkoumat svůj postoj k  bratru, který

mě rozčiluje. Musím se rozhodnout pro trpěli

vost a snášenlivost, když vidím, že defekty jiného

člověka se nezmění hned. To vše je ale jen proto,

že uvnitř jsem zemřel sám sobě (Ga 2,20). Už

ve  mně nevládne moje ješitnost, nespoutanost,

impulzivnost, sebestřednost ani sebelítost. Kris

tus je mým životem.

Ježíš přišel na  tuto zem a  zemřel proto, aby

nás spasil. Jeho smrt na kříži nám umožnilaod

puštění našich hříchů. Ježíš byl jediným, kdoze

mřít nemusel. Rozhodl se pro to dobrovolně. Pro

tebe a pro mě. Pokud mu dáme svůj život, umřeli

jsme spolu s ním svému starému životu.

Ale umíráme proto, abychom také povstali

k  novému životu. Ježíš smrt přemohl. Smrt

nemá poslední slovo. Ostnem smrti je hřích

(1K  15,56). Ježíš nám získal odpuštění. Proto

nás ani smrt nemůže odloučit od  Boží lásky

(Ř  8,38). Smrt je nadějí na  setkání s  Pánem.

A nejen to, ale také na naši proměnu (1K 15,51).

Naše každodenní umírání starého člověkaa po

vstávání nového člověka jsou již začátkem této

proměny.

Přál bych si, aby můj život a oblek, který mám

na  sobě, byly důstojným dosvědčením toho, co

přesahuje tento život, dosvědčením Boží dobroty

a naděje v něm.

Ing. Pavel Raus, M.A.Clin.Psy., M.A.Theol.,

Ph.D., je psycholog a pastorační poradce.

Vyučuje na Evangelikálním teologickém

semináři, kde vede katedru pastorace.

Je starším CB Vysoké Mýto.

Nějak jsem věděl,

že pokud se

vyřeší problém mé

smrti, vyřeší se

i můj život.

připravil Tomáš Dittrich




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist