načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2016/1 - KMS

Život víry 2016/1

Elektronická kniha: Život víry 2016/1
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost V lednovém čísle najdete:* Rapper Envej: „Předávat zprávu, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-9816-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost V lednovém čísle najdete:

* Rapper Envej: „Předávat zprávu, že Bůh nabízí víc“
- David Bylina (alias Envej) v rozhovoru vypráví o svém setkání s Bohem, vysvětluje, proč se věnuje právě rapu, popisuje, jak na jeho tvorbu reaguje okolí, i to, jaké má cíle a sny.

* příběhy čtenářů
- Zlomené, či nezlomené obratle? (M. Hovorková)
- Lelkující anděl? (M. Helešicová)
- Namodralé miminko, žádný pláč (E. Watson-Jones)

* křesťan a společnost
- Norsko: Odebírání dětí kvůli víře rodičů? (D. Drápal)
- Rady začínajícím bloggerům (D. Novák)
- Příběhy evangelikálů z východní Ukrajiny (J. a N. Kašparovi)

* nad Biblí
- Trojí pohled na uprchlickou krizi (M. Klesnil)

+ editorial Tomáše Dittricha: Lynčování prezidentů
+ úvodník Dana Drápala: „Ten správný“ výklad Bible
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ ze života církve: Sny, odvaha, adrenalin (10 let Rádia 7)
+ články o aktuálním dění v Izraeli (Arabové v Jeruzalémě; EU a označování zboží ze Západního břehu…)
+ pro vedoucí: Jak ve sboru rozvíjet správný vztah k penězům
+ povídka: Jóbův příběh očima jeho ženy
+ knižní a hudební recenze
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2016-1

Další informace včetně předplatného:
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line)
facebook: www.facebook.com/zivotviry
tel. 284 841 922
e-mail: predplatne@zivotviry.cz

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Rapper

Env

Ej

„Kdo žije s Bohem,

má mnohem víc“

39 Kč / 1,60 €

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY

1

2016

Odebírání

dětí kvůli

víře? / 16

Uprchlíci

a biblická

proroctví / 20

Platit

desátky? / 23


ŽIVOT VÍRY  leden 20162

co najdete v tomto čísle

z příštího číslaz příštího čísla

 rozhovor s Petrem Húštěm

 o rodině, vedení mládeže, festivalu United a vztahu k církvi

 téma: Chvalte ho zpěvem

 Tomáš Najbrt: Proměny církevní hudby v dějinách

 Chvály ve vícegeneračním sboru

 John de Jong: Proč lidé nezpívají?

 Kateřina Hodecová: Uctívání není jen hudba

úvodník

4 „Ten správný“ výklad Bible Dan Drápal

ze života církve

6 Sny, odvaha, adrenalin Kateřina Hodecová

rozhovor

8 Předávat zprávu, že Bůh nabízí víc Envej, Lucie Švábová,

Tomáš Couf al

můj příběh

11 Zlomené, či nezlomené obratle? Marie Hovorková

13 Lelkující anděl? Markéta Helešicová

13 Namodralé miminko, žádný pláč... Eva Watson-Jones

pokoj s Izraelem

14 Město, o které se přetahuje

celý svět Ulrich W. Sahm

15 „Znamení poslední doby“ Johannes Gerloff

křesťan a společnost

16 Odebírání dětí – další kapitola Dan Drápal

17 Zpověď bloggera David Novák

18 Příběhy z Donbasu Jiří a Naďa Kašparovi

nad Biblí

20 Evropa a uprchlíci Michal Klesnil

pro vedoucí

22 Jak ve sboru rozvíjet správný

vztah k penězům Redina Kolaneciová

povídka

24 Žena bláhová Maryla Adamcová

recenze

25 Moravské exulantky v Ochranově Ivana Kultová

25 Láska a úcta Hana Pinknerová

26 Miroslav Grunsberg: Větrný mlýny Tomáš Couf al

foto na titulní straně: archiv Enveje; na této straně:

(6) archiv TWR-CZ

(8) Aleš Náhlý

(13) archiv Markéty Helešicové

(18) archiv J. a N. Kašparových

6

Sny, odvaha, adrenalin

10 let Rádia 7

8

„Rád pozoruju oblohu“

říká rapper Envej

13

Lelkující

anděl?

příběh čtenářky

18

Válka na východě Ukrajiny

Evangelikálové v ilegalitě

2


3ŽIVOT VÍRY  leden 2016

editorial

3

Proměna společnosti evangeliem

ročník 27 / leden 2016

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

Milý čtenáři,

přestože nepíšu politický článek, politikouzačínám. Bomby z letadel NATO přinesly v Lybii před

čtyřmi lety vítězství opozice a potupný lynčhasnoucího diktátora, jehož ubití někdo pohotověnatočil mobilním telefonem. Nad tím, že došlok bombardování Kaddáfího pozic západními zbraněmi,

jsem nechápavě kroutil hlavou. Pokládal jsem to

za fatální chybu ne proto, že bych cítil třeba jen

stín sympatií k muži, který protiprávně uchvátil

moc v zemi a dokázal ji násilím držet rekordnídesítky let, k podporovateli terorismu zodpovědného

za smrt stovek lidí. Bylo mi jasné, že po likvidacitohoto arcilotra nastane v Libyi bezvládí, resp. období

vlády lůzy a nestability s mnohem větším počtem

obětí. Kaddáfího režim se v posledních 10 letechvyvíjel spíše k lepšímu, po jeho smrti se země propadla

do chaosu.

Několikrát jsem v diskusi proti různým Čechům

i Anglosasům hájil intervenci NATO v Iráku v roce

1990. Saddám Husajn byl diktátor zodpovědný

za smrt tisíců lidí. Navíc vojensky napadl sousední

stát. Těšilo mě, že byl odstraněn. Byl jsem si jistý

tím, že ho nikdo horší nahradit nemůže. Jehoporava byla rovněž zachycena vlezlým mobilem a její

záznam pak s požitkem konzumovaly stamiliony

obyvatel planety.

Pak se ukázalo, že odůvodnění, které vojenský

zásah ospravedlňovalo, a sice existence skladů

zbraní hromadného ničení, bylo zřejmě liché.

Dobře, říkal jsem si, aspoň byly zachráněny tisíce

Kurdů, které Saddám rád průběžně nechávalvyvražďovat. Odpůrci invaze NATO nemajízkušenosti s totalitním režimem – tak jsem sivysvětloval pacifismus svých některých anglickýchi amerických přátel.

Po patnácti letech nicméně musím svýmlevicovým známým dát za pravdu. Likvidacediktátorského režimu vnesla do oblastidlouhodobou nestabilitu, a i když to zní překvapivě,vytvořila podmínky pro vznik superzla – Islámského

státu. Nemají oba momenty nedávných dějinspolečného víc, než že byla smrt obou diktátorůnahrána na mobilní telefon? Ani v jedné ze zemízasažených arabským „jarem“ se situace nezlepšila,nýbrž zhoršila.

Přestože v případě vývoje v Libyi i Iráku existují

vážné shody, musím konstatovat také jeden rozdíl.

Situaci v Libyi jsem dokázal správně vyhodnotit

téměř okamžitě, zatímco ve věci Iráku jsem se mýlil

skoro patnáct let.

Chtěl bych každého včetně sebe varovat předpříliš výraznou obhajobou některých politickýchnázorů, například na situaci na Blízkém východě, na

uprchlíky, na občanskou válku na Ukrajině nebo

na minulého či současného českého prezidenta.

Předně bychom měli být opatrní a  uvědomovat

si, že se můžeme snadno mýlit. Nejsme politologové,

nejsme pracovníci tajných služeb, nejsme u zdrojů,

kde se „vaří“ česká nebo zahraniční politika.

Spoustu toho, co někteří křesťané tvrdí, vědětnemohou, leda že by měli prorocké zjevení. I když simohou myslet, že ho mají, ještě to neznamená, že ho

opravdu mají. Ale i kdybychom prorocké zjevení

měli, neznamená to přece, že nemáme být pokorní

nebo že máme své zjevení druhým vnucovat.

Držet se zpátky, to je jedna věc. Druhá věc je

umět uznat chybu. Bratr, kterého si vážím,na jednom shromáždění prohlásil, že se nediví, že Rusko

zabralo Krym, když si tam NATO plánovalovybudovat základnu. Napsal jsem mu, že NATO na

Krymu základnu stavět neplánovalo a že uvěřil

podvržené tendenční zprávě. Jeho odpověď měpřekvapila: Prý to uvádějí dva weby, což potvrzuje,

že je to pravda. Jako novinář musím zkoumat

zprávu, i kdyby se objevila na řadě seriózních webů.

Je potřeba odhalit, do jaké míry jsou weby, které

zprávu uvádějí, na sobě závislé. Je také nutnéhledat zdroj zprávy a její nezávislé potvrzení. To, že

je nějaká zpráva uvedena na dvou webech,neznamená pro její potvrzení vůbec nic. Potřebujeme být

připraveni ochotně uznat chybu.

Nezdůvodňujme své názory na dílčí kauzypolitiky nebo novodobé historie teologií neboeschatologií. Za pár desítek let, které věřím, jsem se setkal

se dvěma módními názory na Antikrista: V 70.

a 80. letech vévodil názor, že jím bude vládcev Sovětském svazu, podle trendu posledních let to má

být muslim, který sjednotí islámské státy. O párdesítek let dříve byl jako Antikrist populární Adolf

Hitler, pro Jana Milíče z Kroměříže ve 14. století to

zase byl císař, konkrétně Karel IV., no a v období

mezi římským císařem a Hitlerem byl většinovým

kandidátem na Antikrista papež.

Svatý Pavel jasně psal o tom, že Antikristpovstane, a taky, jak se pozná, že je to zrovna ten

s velkým „A“. Ve světle toho, co psal, se mi různé ty

duchovní výklady, kdo jako že ten Antikristzaručeně je, jeví jako směšné. Hitler už to prostě asinebude. Podobně chatrné teologické úvahy nás mohou

vést k nejrůznějším politickým názorům.

Věc úcty mezi lidmi je dát druhému prostorvyjádřit názor. Znamená to mít úctu k tomu, kdozastává opak toho, co Ty. Dovolíš mu vyslovit, co si

opravdu myslí? U některých příznivců i odpůrců

současného i minulého českého prezidenta svobodu

vyjádřit svůj názor nemám. Vím, že by je topopudilo. Mám tu smůlu, že jak Václava Klause, tak

Miloše Zemana hodnotím v něčem pozitivněa v něčem negativně. Znamená to, že se nezavděčím ani

příznivcům, ani odpůrcům. Trápí mě, žeo některých tématech nemohu otevřeně mluvit s lidmi,

které mám rád, které dlouho znám a kterých si

z dobrých důvodů vážím.

Pokud se nebudeme řídit těmito jednoduchými

pravidly, která jsou sice biblická, ale respektují je

i slušní lidé, kteří Bibli jako autoritu neberou,dostaneme se na úroveň české hospody nebo pražské

kavárny (u toho druhého termínu jsem si dovolil

citovat pana prezidenta Miloše Zemana, i když

nikdo z Hradu nedokázal upřesnit, co tím pan

prezident vlastně mínil).

Bolí Tě počítat s tím, že se ve svých politických

názorech můžeš mýlit? Nejsi ochoten uznat, že pro

některé své názory nemáš dostatek důkazů? Myslíš

si o lidech, kteří našeho pana prezidenta, ať už toho

předminulého, minulého či současného, vidí jinak

než Ty, že jsou divní? Na takové chování bychom si

měli dávat safraportský pozor. Čím méně nových

lidí službou našeho společenství přichází ke Kristu,

tím jsme náchylnější k tomu, abychom se v méně

podstatných otázkách vymezovali proti druhým.

Přitom správná reakce na to, že můj sbor

neroste nebo že roste pomalu, je volat

k Bohu o milost.

Do nového roku Ti přeju tvořivě

kritické přemýšlení o politice, a hlavně,

aby Tvůj hlas nebylo slyšet v české

hospodě, ale v nebi.odě, ale v nebi.

Lynčování

prezidentů


ŽIVOT VÍRY  leden 20164

Čtvrtstoletí Mokonů. Výročnímod

litební konference KMS Mokon se 20. a 21.

listopadu konala pošestadvacáté (šlo o 20.

ročník, v určitých letech se konaly dvaMo

kony), tentokrát v prostorách CBPraha

-Černý Most. Z různých koutů Česka přijelo

70 účastníků z osmi denomonací (AC a AC

CBH, CB, CČSH, ČCE, ECM, KS, Nová naděje,

SŽ) a čtyř nedenominačních sborů.Mezi

národní punc dala setkání přítomnost Jana

Nováka z Christliches Zentrum Herrnhut

a propuštěného běloruského politického

vězně Jauhena Vaskoviče. Přímluvy se

v pátek zaměřily na  Izrael, hazardníprů

mysl a šíření evangelia (kurzy Alfa, Hus

na středních školách). Na modlitby v místě

konání konference navázal nočnímodli

tební výjezd tří skupin na konkrétnímís

ta v Praze. V sobotu se modlitbyzamě

řily na oblast sexuální nečistoty a ducha

smilstva, problematiku uprchlíků nebo

na ochranu rodin (mateřství, rodičovství,

proti rozvodům). Jeden modlitební blok

byl věnován proroctví Jamese Gollao do

mech chval a domech uzdravení.Konfe

renci moderoval předseda KMS Lubomír

Ondráček. Významnou součástí akce byly

tradičně chvály, tentokrát v podání pražské

skupiny Beracha.

Indiánský náčelníkv Suchdo

le. V půli listopadu se Suchdol nadOd

rou, odkud před třemi sty lety odešli

proná sledovaní křesťané založit Herrnhut

(Ochranov), stal středem pozornosti kvůli

mezinárodnímu etnografickémuprojek

tu Manhattan Connection. Tým sestavený

z etnografů, historiků a filmového štábu

z Mnichova zavezl do Suchdola skupinu

kanadských Delawarů, kteří pátrají, jak se

ocitli v Kanadě, daleko od svých původních

lovišť na Manhattanu. Chtěli navštívitro

diště Davida Zeisbergera,  který je odvedl

z dosahu civilizace bílých v Pennsylvánii,

a tím je zachránil před osudem jinýchindi

ánských kmenů. Po-

blíž Detroitu na řece

Thames Zeisberger

pro Delawaryzalo

žil osadu Fairfield,

dnešníMoravian

town. V malérezer

vaci tam jejichpo

tomci žijí dodnes.

Členové společnosti Moravian a dalšíoby

vatelé Suchdola se s jejich náčelníkemGre

gem Petersem z Moraviantownu  a dalšími

příslušníky kmene Delawarů setkali 16. 11.

večer v místním kulturním domě. Předse

tkáním se promítal film David Zeisberger,

apoštol indiánů.

Nové předsednictvo ERC.Delegá

ti 12. valného shromáždění ERC zvolili

26. 11. nové předsednictvo. Předsedou

ERC se opět stal předseda Rady CBDa

niel Fajfr, prvním místopředsedou byl

zvolen nový synodní senior ČCE Daniel

Ženatý a druhým místopředsedou Petr

Procházka, superintendent ECM. Uvedla

to generální sekretářka ERC v ČRSan

dra Silná.

Čeští politici protidiskrimina

ci Izraele. Rozhodnutí Evropské komise

speciálně označovat výrobky z izraelských

osad prohlásil premiér Izraele Benjamin

Netanjahu za pokrytectví. „Totorozhod

nutí se týká Izraele, avšak nikoli dalších

200 konfliktů, které probíhají po celém

světě. EU se rozhodla označkovat pouze

Izrael. Nejsme připraveni přijmout fakt,

že Evropa nálepkuje tu ze stran, která čelí

teroristickým útokům,“ uvedl předseda

vlády Státu Izrael.

Izraelské velvyslanectví v Prazepři

blížilo Čechům svou pozici v prohlášení,

které poskytlo agentuře ČTK: „Je velmi

překvapivé, že v době extrémníhocha

osu a nestability na Blízkém východě, kdy

je Izrael terčem vlny teroristických útoků,

považuje EU za vhodné přijmout vysoce

politické a kontroverzní jednostranné

směrnice proti Izraeli, který je jedinou

stabilní demokracií v regionu.“ Izraelský

velvyslanec v ČR Gary Koren sek proble

matice vyjádřil např. v rozhovoru pro MF

Dnes: „Nám to připomíná žlutou hvězdu,

jakou jsme museli nosit za války.“Záro

veň upozornil na to, s jakou lehkostí EU

vychází vstříc Palestincům.

Příkaz Evropské komise označovat

výrobky z osad vzbudil nesouhlas nejen

u izraelských politiků. Kritiku vyjádřili

i čeští poslanci a označili ho za „důkaz

hluboce zakořeněné nenávisti některých

politiků k jediné blízkovýchodnídemo

kracii.“ Třiadvacet poslanců napříčpolitic

kým spektrem v čele s předsedoučesko

-izraelské skupiny v Poslaneckésně

movně Robinem Böhnischem (ČSSD),

místopředsedou vlády PavlemBělobrád

kem (KDU-ČSL), místopředsedou dolní

komory Parlamentu Janem Bartoškem

(KDU-ČSL) a Petrem Gazdíkem (TOP 09

a Starostové) či místopředsedouZahra

ničního výboru Sněmovny PavlemŠrám

kem (ANO) a šéfem poslaneckého klubu

ODS Zbyňkem Stanjurou odmítajíimple

mentaci tohoto rozhodnutí v ČR. „Česká

republika a její zástupci reprezentují

v evropských strukturách v otázceblízko

východního konfliktu většinou racionální

krátce

J

ak poznám, kdo vykládá Písmo správně? Tuto

otázku mi zaslal jeden z  mých čtenářů, jenž

je zřejmě vystaven tlaku několika „vykladačů

Písma“, kteří se mezi sebou nemohou shodnout.

Jeho otázka nezní, jak Písmu správně porozumět,

ale jak poznat, který z vykladačů má pravdu.

Bob Goff popisuje ve  své nádherné knížce

„Láska konající“ dva křesťany, kteří spolu vedli

dlouholetý spor o výklad Písma. Píše, že na sebe

chrlili verše z Písma jako dávky z kulometu.Bib

lické slovo pro ně bylo v  jistém smyslu mečem

(srov. Žd 4,12), ovšem tímto mečem nebojovali

proti Zlému, ale proti sobě navzájem.

Boží slovo pro nás ale nechce být ani ku

lometem, ani municí. Chce nám být chlebem

života. Chce být vodou, která nás občerství.

V první řadě nejde o to, abychom se přiklonili

k  jednomu vykladači (a  rovněž se odklonili

od  druhého). Jde o  to, abychom se sami sytili

Božím slovem a hledali vlastní porozumění.

V  Písmu je spousta pasáží, kterým nerozu

mím. A vůbec mě to netrápí. Proč? Popíšu hned

několik důvodů.

Skryté věci patří Bohu

Začnu anekdotou. Šestiletá holčička odmí

tala jít do nedělní školy. Když se jí tatínek ptal,

proč, odpověděla velmi moudře: „Už toho vím

mnohem víc, než dělám.“ Nemyslím si, že to

byl důvod, proč nechodit do nedělní školy, ale

holčička dost přesně vystihla naši situaci.Vět

šina křesťanů nemá problém s tím, že by Bibli

málo rozuměla, ale s  tím, aby podle Božího

slova žila. Jen si vezměme třeba slovo „Ne

suďte, abyste nebyli souzeni.“ (Mt 7,1) To sebě

hem minuty naučí nazpaměť každý, kdo jen

trochu chce. A bude si to pamatovat do konce

života. S  čím bude mít větší problém – s  tím,

že toto slovo nebude znát, nebo s  tím, že toto

slovo nebude žít? Podobně je tomu s Desate

rem. Je problémem křesťanů to, že si ho ne

dokážou zapamatovat, nebo spíše to, že hone

dodržují?

Byla doba, kdy jsem už měl Bibli přečte

nou, Nový zákon dokonce v  řeckém origi

nále, ale neznal jsem Pána Ježíše. Pak jsem

prožil obrácení, a  začal jsem Písmo číst úplně

nově. Přestože jsem měl vystudovanou te

ologii a  přestože jsem se stal Božím synem,

spoustě věcí v  Písmu jsem nerozuměl. Jed

nou mi ale v Písmu zasvítil veršz Deuterono

mia (5M 29,28): Skryté věci patří Hospodinu,

našemu Bohu, odhalené pak nám a  našim sy

nům až navěky, abychom plnili všechna slova

tohoto zákona. Vlastně se to týká toho, o  čem

jsem již psal: Jsou věci, které jsou nám skryté,

kterým zatím nerozumíme. Ale ledacos je nám

z  Písma již odhaleno. Nechme to, co je nám

skryté, Bohu, a  pilně plňme to, co je nám již

z Božího slova zjeveno.

Čtěme Písmo s modlitbou, snažme seporo

zumět, ale pokud nám něco zůstává skryto,ne

trapme se tím. Vícekrát jsem během svéhokřes

ťanského života zažil, že najednou jsem určité

místo z  Písma pochopil. Bylo to zpravidla v si

tuaci, které se dané biblické místo týkalo. Do

kud jsem do  té situace nedospěl, nerozuměl

úvodník

„Ten správný “

výklad Bible

Dan Drápal

Farizeové měli přesně

nastudováno, jak to

bude s Mesiášem, a když

přišel, nepoznali ho.


5ŽIVOT VÍRY  leden 2016

pozici, vyvažující mnohdy extrémnídis

kurz debaty. Česko by se mělo podobně

chovat i v případě prvního krokuk cen

trálně organizovanému bojkotuizra

elských výrobků, takovou praxi hlasitě

odmítnout a rozhodnutí Evropské komise

neaplikovat.“

(Viz také články na str. 14 a 15.)

Velký pátek zase svátek. Pokud

bude zákon potvrzen prezidentem ČR, což

se očekává, bude u nás Velký pátek dnem

pracovního volna už v letošním roce.

2. 12. o tom nejtěsnější většinou rozhodli

senátoři. Kdyby pro zákon nehlasovalo

38 lidí, ale třeba jen o jednoho méně,

poslalo by ho to zpět do poslaneckésně

movny. Velký pátek byl svátkem v období

první republiky, po staletích permanence

od dávného středověku ho zrušili ažko

munisté v roce 1951. Je otázka, na jaké

bázi má česká, v drtivé převaze sekulární

společnost slavit náboženský svátek.

Mít o den volna víc je evidentně příjemné

křesťanům i nekřesťanům.

Zastane se EU křesťanů? „Mohu

ujistit, že Evropský parlamentpřispě

je k ochraně křesťanů, kdekoliv to bude

možné,“ prohlásil 1. 12.v Bruselu před

seda EP Martin Schulz v závěrukonferen

ce věnované mezináboženskému dialogu

a situaci křesťanů ve světě.„K pronásledo

vání dochází mimo EU, avšak nemůžeme

si dovolit je přehlížet,“ uvedl.

Podle místopředsedy EP AntoniaTaja

niho je křesťanství celosvětověnejpro

následovanějším náboženstvím: „Každý

měsíc je napadeno nejméně 200 kostelů.

Každý den a ve všech oblastech našípla

nety zaznamenáváme systematické násilí

a pronásledování namířené protikřesťa

nům. Žádné jiné náboženské společenství

nečelí tolika projevům nenávisti, násilí

a agrese.“

Podle ČBK na setkání vystoupil také

bratr zavražděného křesťanského ministra

v Pákistánu Paul Bhattí, zakladatelkomu

nity Sant’Egidio Andrea Riccardi nebo

zpěvačka Helene Berhanová, jež sama

čelila pronásledování. Ta konferenciuza

vřela zpěvem gospelu.

V Praze proběhl hudební festival

Vox. „Jsi Bohem tohoto města, jsi králem

těchto lidí, jsi Pánem tohoto národa...“

– tak začínalo motto letošního ročníku

hudebního festivalu Vox a také píseň

God of This City britské kapely Bluetree,

která byla hlavním zahraničním hostem

festivalu.

Jednodenní ekumenická akce,za kte

rou stojí Arcidiecézní centrum promlá

dež Praha, sdružení Pyramida a hudební

vydavatelství Rosa, se 21. 11.v Pastorač

ním středisku v Dejvicích konala jižpod

vanácté. Zúčastnilo se jí bezmála 300 lidí.

Tvorbu ze své debutové deskypřed

stavili rapper Envej a skupina Adam Bubík

Acoustic. Možnost užít si současné hity

mladé generace (např. písně Hillsongu)

nabídla americká v Česku žijící kapela

Divine Attraction.

Kazatel KřSb Vizovice a ředitelfes

tivalu United Petr Húšťshromáž

děné oslovil promluvou o láscek bliž

ním, která může proměnit i celá města.

Mladé návštěvníky festivalupovzbuzo

val k dávání namísto braní a k odvaze snít

a své sny uskutečňovat.

(Lucie Švábová)

153 uprchlíci: konečnědo bezpe

čí. Po určitých odkladech schválila 14. 12.

vláda ČR projekt Generace 21na přesíd

lení 153 křesťanů z utečeneckých táborů

v Kurdistánu do Česka. Život víry o dění

kolem projektu průběžně informuje. Že

ČR uprchlíky přijme, slíbil český premiér

Bohuslav Sobotka koncem října,po měsí

cích jednání. Aktivisté fondu Generace 21

prostřednictvím médií (Blesk, Týden aj.)

upozorňovali na průtahy, které i potom

provázely rozhodování vlády. Slovensko

přijalo skupinu 149 křesťanů uprchlých

z Islámského státu mnohem operativněji

než Česko. Tato skupina na Slovenskopři

letěla 10. 12., po třech měsícíchod začát

ku jednání. Podobná iniciativa bylaúspěš

ná také v Polsku. Ve srovnání těchto tří

zemí se Česko projevilo jako nejopatrnější

a nejbyrokratičtější, nicméně rozhodnutí

české vlády bylo jednomyslné.Přestěho

vání poslední třetiny uprchlíků mápro

běhnout až v dubnu, přičemž jakýkoliprů

tah může v situaci křehkého míru v oblasti

znamenat zmaření akce a hlavně životů.

Přijetí uprchlíků uvítala i ČEA, která

se rozhodla věnovat výtěžek sbírkyAli

ančního týdne modliteb 2016 na pomoc

těmto přesídleným křesťanům a vyzvala

k modlitbám, aby u nás našli dobrý nový

domov a přátele.

(více na www.gen21.cz)

připravil Tomáš Dittrich

jsem mu. Možná to bylo tím, že jsem je nepo

třeboval. Ale jakmile jsem se dostal do situace,

které se dané Boží slovo týkalo, Duch svatý mi

ho připomněl.

Slovo nelze oddělit od  Ducha. Duch svatý

vedl ty, kdo Písmo zapisovali, ale stejně tak ho

potřebujeme, abychom Slovu dobře rozuměli.

Nemusím být arbitrem mezi dvěma bratry, kteří

se přou o  výklad nějakého biblického místa. Je

důležité, abych se naplňoval Duchem svatým

– on mi pak připomene Slovo, které je pro mě

v dané situaci aktuální.

Jak je to s vytržením?

Pokud se dostaneme ve  společenství

do  sporu o  výklad Písma, položme si otázku,

zda se k  tomuto sporu musíme vyjadřovat; zda

po nás skutečně Bůh chce, abychom volili mezi

dvěma stranami.

Netvrdím, že se v  takové situace nemů

žeme ocitnout – sám jsem se v  ní ocitl několi

krát, a Ježíš v ní byl velmi často. Když se hona

příklad farizeové ptali: „Je dovoleno propustit

manželku z  jakékoli příčiny?“, pak mu předlo

žili otázku, o  které se vedly letité spory. Podle

jedné vykladačské školy zněla odpověď „ano“,

podle druhé „ne“. Ježíš se přiklonil k přísněj

šímu výkladu. Zatímco podle „liberálních“fari

zeů mohl muž ženu propustit z jakékoli příčiny,

podle „konzervativních“ pouze v  případě smil

stva. Ježíš v dané situaci zaujal jednoznačnésta

novisko a podpořil „konzervativce“.

My se ale v podobné situaci ocitáme daleko

méně často. A  radím: Rozhodně takové situace

nevyhledávejme. Pokud nám Bůh svěří

odpovědnost vedoucích v Božím lidu,ne

budeme se jim někdy moci vyhnout, ale

i  pak platí, že je nemáme aktivně vyhle

dávat.

Mě se lidé například ptají, jak to bude

s  vytržením, a  já bez rozpaků říkám, že

nevím. Někteří lidé usoudí, že jsem málo

duchovní člověk, ale mě to netrápí. Fari

zeové a zákoníci, kteří se považovali a byli

považováni za  duchovní, měli z  Písma

přesně nastudováno, jak to budes Mesiá

šem, až přijde, ale když pak opravdu při

šel, nepoznali ho. Přeji si, abych měl po

díl na  vytržení; to ale souvisí se stavem

mého srdce víc než s tím, jestli známod

pověď na  otázku, zda bude vytržení před

Velkým soužením, během Velkého sou

žení nebo po  něm. Proto se snažím více

si hledět biblické výzvy „především střež

a chraň své srdce, vždyť z něho vycházíži

vot“ (Př 4,23) než se snažit přinést od

povědi na  všechny otázky, které nás nad

Biblí napadnou.

Konečně zmíním ještě to, že celá

řada míst v  Písmu má dva i  více vý

kladů, které se navzájem nevylučují.Ne

chci tím říci, že Písmo je „gumové“ a že

ho můžeme natahovat, jak se nám zlíbí. Po

dle mé zkušenosti ale platí, že dva lidé mohou

určité místo z  Písma pochopit značně odlišně

(už proto, že jsou také v  odlišné osobní situ

aci), a přitom nelze říci, že jeden by ho chápal

správně a  druhý nesprávně. Pamatujme na  to,

že smyslem Písma je, aby nám byl zjeven Je

žíš Kristus (srov. J 21,30–31). S tímto vědomím

a s touto touhou k Písmu přistupujme –přede

vším sami za sebe. Budeme-li upřímní,Hospo

din nás jistě nenechá zbloudit.

Mgr. Dan Drápal je teolog, překladatel

a publicista; podílel se na Českém studijním

překladu Bible.

Bluetree

grafika Václav Lamr




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist