načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/7–8 - KMS

Život víry 2015/7–8

Elektronická kniha: Život víry 2015/7–8
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV letním dvojčísle najdete: * rozhovor se Salmanem ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  37
+
-
1,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 52
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-7426-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V letním dvojčísle najdete:

 * rozhovor se Salmanem Hasanem:
„Z rakoviny mě uzdravil Bůh, kterého jsem neznal“
- Bývalý irácký muslim, dnes křesťanský misionář a humanitární pracovník, vypráví svůj příběh: Vzpomíná na dětství v muslimské rodině, zázračné uzdravení z leukémie nebo na chvíle, kdy byl v Iráku ozbrojenci vyhnán z domova.

* téma: 5 × 5 = 25 let Života víry
- Život víry vychází už čtvrt století, a tak nabízí 25 pokladů  z redakčního archivu: 5 ukázek z reportáží, 5 ukázek z rozhovorů, 5 témat, 5 biblických článků a 5 kreslených vtipů.

* reportáž
- Nepál po zemětřesení očima věřícího záchranáře (M. Prchal)
- Jáchymovské odpouštění (konference „Cesta ke smíření Čechů a Rusů a dalších národů bývalého SSSR – J. Novák)
+ Cože, usmíření s Rusákama? (P. Bosman)

* můj příběh
- Překvapená onkoložka (M. Benc)
- Bazén story (T. Pýtrová)
- Mezi narkomany jsem byl někdo (J. Zavadzki)

* křesťan a společnost
- Jak chránit rodinu před sociálním inženýrstvím? (P. Bělobrádek)

* z historie
- Za co zemřel Mistr Jan? Zapomenuté poselství národního hrdiny (T. Dittrich)
+ recenze nového filmu o Janu Husovi (J. Sladký)
- virtuální rozhovor s kazatelem Ch. G. Finneym (1792–1875), vůdčí osobností Druhého velkého probuzení v USA

* hudba
- „Věřím, že se u vás zatřesou hory“ (Martin Smith)
- Hillsong United – chvály ze stratosféry (M. Moškoř)

+ úvodník Jakuba Limra o Duchu svatém: „Rádce vs.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jan Hus

za co zemřel?

Víme,

ŽIVOT VÍRY

7–8

77–88

52

stran

ètení na léto



soutìžní køížovka



pøíloha:

Mapa pronásledo

v

Jan Hus

za co zemřel?

Víme,íme,

52

stran

ètení na léto



soutìžní køížovka



pøíloha:

Mapa pronásledování


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20152

foto na titulní straně © Česká televize; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Coufal

(12) Život víry 1993/9 s ilustrací Tomáše Prchala

(31) © Česká televize

(38) Twitter skupiny Hillsong United

8

„Proklel jsem Alláha“

Bývalý muslim Salman Hasan

co najdete v tomto čísle

úvodník

4 Rádce vs. sabotéři Jakub Limr

reportáž

6 Jáchymovské odpouštění Jan Novák

7 „Cože, smíření s Rusákama?“ Pavel Bosman

rozhovor

8 Z rakoviny mě uzdravil Bůh,

kterého jsem neznal Salman Hasan

téma: 5 x 5 = 25 let Života víry

12 5x5 reportáže:

 Prsten od satanistů  V ulicích pro Ježíše

 O zemi, kde zítra už neznamená včera  Dva roky na Sibiři

 Petra: Křesťanská rocková legenda odchází

14 5x5 témata:

 Poddanost a poslušnost autoritám  Naši Romové

 Ve víru médií  Darwinův stín

 Když se křesťané rozvádějí

15 5x5 rozhovory:

 Martin Janda  Bill Bright  Stuart a Sarah Angusovi

 Soňa Malinová  Daniel Kolenda

17 5x5 nad Biblí:

 Odpouštět jako Bůh  Hymnus o Kristu

 Soud v církvi  Davidova modlitba

 Biblický překlad má také přinášet zjevení

12 5x5 vtipy:

 Tomáš Chrastil  Tomáš Prchal  Pavel Bosman (3x)

můj příběh

19 Bazén story Tere z a P ý t rová

20 Mezi narkomany jsem byl někdo Jiří Zavadzki

22 Překvapená onkoložka Martin Benc

pokoj s Izraelem

23 Trauma, které pramení z holocaustu Ulrich W. Sahm

křesťan a společnost

24 Jak chránit rodinu před sociálním

inženýrstvím? Pavel Bělobrádek

reportáž

26 Nepál – sen dobrodruhů Martin Prchal

28 Od modlářství ke Kristu Petr Horáček

ze života církve

30 Soustředit se na to, co je důležité Daniel Ženatý

z historie

31 Za co zemřel Mistr Jan? Tomáš Dit trich

32 Filmový Hus opět za ideologickým závojem Jiří Sladký

34 Probuzení přijde, když o to bude Charles Finney,

církev stát Jaroslav Pleva

hudba

37 Věřím, že se u vás zatřesou hory Martin Smith

38 Hillsong United: Chvály ze stratosféry Marek Moškoř

recenze

39 Snění s Bohem Dan Drápal

38

Hillsong

United

Chvály ze stratosféry

31

Mistr Jan Hus

Nedokonalý svatý

12

Čtvrtstoletí

Života víry

Poklady z archivu


3ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / červenec–srpen 2015

cena 55 Kč

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

domnívám se, že Češi jsou jedním ze

dvou či tří nejateističtějších národů na světě

do značné míry kvůli tomu, jak seřímskokatolická církev v jejich očích zdiskreditovalav příadě Jana Husa. Krutá likvidace nepohodlného

kazatele před 600 lety obraz církve u nás silně

poškodila.

Myslím, že si to římští katolíci uvědomovali

a uvědomují. Protireformační boj proti tradici

husovské úcty byl nesmiřitelný a násilný,s pálením knih a obrazů nejen Husovýchi s nátlakem a hrozbami galejí a poprav. K tomu patřila

okázalá ideologická masáž včetně pompézního

kultu vykonstruovaného světce doby temna,

Jana z Nepomuku. Z počátku se to dařilo, ale

pak se karta obrátila. Od druhé půlepředminulého století začaly Husovy obrazy zdobitsvětnice a salony českých obydlí i sokolovny. Volání

„Pryč od Říma“ vyústilo hned, jak to byloprakticky uskutečnitelné, v exodus půl milionu členů

z římskokatolické církve. Tento masivní odliv se

dodnes nezastavil.

Na tíživé dědictví své církve poukazovaliněkteří osvícení římští katolíci hluboko v minulém

století, například komunisty vyhnaný pražský

arcibiskup kardinál Josef Beran. Po pádu totality

vznikla z iniciativy římskokatolické církveekumenická komise, která měla Husovo kacířství

prozkoumat. Výsledkem její šestileté práce bylo

v roce 2000 husovské sympozium na Lateránské

univerzitě v Římě. Papež Jan Pavel II. tam Husa

označil za reformátora a vyjádřil hlubokoulítost nad jeho krutou smrtí. Závěr komise, že se

Hus proti církevnímu učení neprohřešil, však

nevyústil ve zrušení Husova odsvěcení a v jeho

rehabilitaci.

Papežovy výroky byly tedy zatím jediným

výraznějším výstupem souvisejícím s pracíhusovské komise. Byl to ale výstup významný. Čeští

římští katolíci i veřejnost a také mnozíprotestanté od té doby věří, že se „katolíci za Husa

omluvili“. Nepochybuji ani v nejmenšímo papežově dobré snaze, ale podle mého názoru vlastně

neřekl nic přelomového. Člověk by musel být

bestie, kdyby se nějak těšil tím, že se někdoškvařil v ohni. Podobně ani označení Husaza reformátora nebylo objevením Ameriky. V tom, že

to byl reformátor, se shodnou jak Husovipříznivci, tak odpůrci. Ze strany Vatikánu šlopředevším o diplomatický krok. Nebyl zde anináznak omluvy za to, že by tehdejší církev udělala

něco špatně.

V podobném duchu se nese osnovaekumenických bohoslužeb smíření, vytvořená Českou

biskupskou konferencí a Ekumenickou radou

církví k příležitosti 600. výročí Husovy smrti.

Má jít o „bohoslužbu smíření s Bohem a mezi

křesťany s prosbou o odpuštění“, která se mápořádat na různých místech naší země. Tanejoficiálnější proběhla 20. června ve staroměstském

Týnském chrámu.

Pokud jde o Husovu smrt, není v textuprecizně formulované liturgie žádné přiznání viny

ze strany římské církve. Mluví se tamo „vzájemných zraněních a roztržkách“, ale není tam ani

náznak pokání z toho, že byl v rámci církevního

soudního procesu odsouzen nevinný člověk. Je

tam jen řečeno, že se „upřímně snažil o refor mu

církve. Vytrvale hájil pravdu tak, jak jipoznal. Modleme se, abychom dokázali poro zumět

jeho reformnímu úsilí, i když máme jinýnázor.“ Tohle nemá s uznáním viny nic společ ného.

Následuje prosba za to, aby už tato tragická

událost křesťany nerozdělovala. To by bylo na

místě, kdyby předtím zazněla slova pokání.

Z toho, co bylo řečeno, se naopak zdá, že autoři

liturgie to, jak bylo s Husem jednáno, za hřích

nepokládají.

Římskokatoličtí představitelé by navíc místo

zkoumání Husova kacířství měli řešit podstatu.

Problém přece není v tom, do jaké míry bylo

správné či chybné Husovo pojetí autority

v církvi, jeho názor na roli papeže či naWycliffa. Klíčová tragická chyba byla přece už v tom,

že byl člověk kvůli tomu, že měl některénázory odchylné od tehdy oficiálního učení, vydán

na smrt. Tady přece nejde o to, jestli nebo do

jaké míry byl kacíř. Na smrt byl vydán legálně.

Špatné bylo tehdy celé právní pojetí a problém

dnešního nastavení římské církve je, žeprotikřesťanskost tohoto šíleného likvidačníhosystému není ochotna uznat.

Zločiny nikdy nelze ospravedlnit dobovými

podmínkami – ani v případě justiční vraždy

v Kostnici, ani v případě nacistických zločinů,

ani relativně nedávných masových vražd

v Bosně nebo ve Rwandě. Například masové

vraždění Židů v plynových komorách přecenelze omlouvat tím, že probíhalo podle tehdyplatných zákonů. Tím spíše ovšem nelze dobovým

kontextem či tehdy platnými zákonyospravedlňovat kostnické plameny. Tehdejší církev setotiž hlásila k poselství Nového zákona, a to, co se

stalo v Husově věci, šlo přímo proti evangeliu.

Možná si někdo říká, proč se vracetk události staré 600 let. Osobně se modlím, abyřímskokatolická církev uznala zvrácenost násilností,

které se v dějinách děly v jejím jménu. Věřím, že

upřímné převzetí odpovědnosti za pokrytectví,

touhu po moci, hrabivost a strašné násilné činy,

na kterých se podílela, by jí nesmírně pomohlo

jak vnitřně, tak ve vztahu s veřejností.(K odpovědnosti za selhání svých předchůdců sepochoitelně potřebují hlásit také protestanté. Já jsem

se třeba v roce 2006 podílel na formulaci prosby

o odpuštění toho, že husité programově vraždili

římské katolíky.)

13. června současný papež řekl, že sipřipravoval projev k zástupcům českýchcírkví u příležitosti Husova výročí. V souvislosti s  Husovou

smrtí uvedl: „Zranili jsme matku církev.V našem svědomí musí být ono poprošenío odpuštění za dějiny naší rodiny, za  každou událost,

kdy jsme zabili ve jménu Boha.“ Tato slova znějí

jako pokání. Nezazněla však „ex cathe dra“, ale

jako soukromý názor hlavy římské církve.

V projevu, který František české delegacipřednesl o tři dny později, však jen připomněl

diplo matické výroky Jana Pavla II. a doplnil myšlenku, že je osobu a činnost

Jana Husa potřeba dále studovat. Tím

vlastně také vyjádřil, že závěryhusovské komise ze sklonku 20. století

nepokládá za dostatečné.

Vatikán a Hus:

lítost nad čím?


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20154

Husovy stopy ve školách. Připříle

žitosti 600. výročí mučednické smrti Jana

Husa připravilo sdružení České studny

několik projektů zaměřených především

na sekulární společnost. Základní školy

tak obdržely nabídku podlahovýchsamo

lepek ve

tvaru husích

stop, na

kterých je

dvanáct

hodnot Jana

Husa: víra,

pravda,čis

tota,svobo

da,důstoj

nost,odva

ha, úcta,

pokora,od

puštění,

radost, láska, věčnost. Na konci je velká

letící husa, která odkazuje na webové

stránky husovystopy.cz, kde je ukázáno, že

Hus tyto hodnoty nejen vyznával, ale také

podle nich žil. Během tří týdnů sedo pro

jektu zapojilo 440 škol, více než desetina

všech základních škol u nás. Zároveňs na

bídkou samolepek dostaly školy CDs in

teraktivní dílnou o Husovi s názvem„Ta

jemství husích stop“ a interaktivní hrou

„Hus, jak ho neznáte“. Tuto dílnu mohou

ve výuce použít i nevěřící učitelé. Projekt

zaštítilo Ministerstvo školství.

Základní ideou „Husových stop“ je

představa, že Jan Hus zde po sobězane

chal stopy. Celá kampaň je pro školyzdar

ma, finančně ji zajistily České studny.

Vzhledem k velikému zájmu škol patří

„Husovy stopy“ k nejúspěšnějšímnabíd

kám českých křesťanů sekulárníspoleč

nosti za celé polistopadové období.

Modlitby 24-7 i v Praze.Po desít

kách českých měst sedo mezidenomi

načních „modliteb 24-7“ zapojila i Praha.

Mezinárodní hnutí hlásící se k nepřetržité

modlitební stráži Moravských bratří,kte

rá probíhala v Herrrnhutu v 18. a 19.sto

letí, koordinuje u nás Daniel Raška z CB

Vsetín. Ten nejen pražské křesťany k této

formě společných modliteb povzbudil

na loňských setkáních koordinátorů

v Olomouci a v Praze. V loňském roce se

konalo 41 registrovaných stráží. Tyfun

gují tak, že se na jednom místě sepo ho

dině střídají modlitebníci. V Praze to byla

místnost ve sborových prostorách KSPra

ha. Do stráže ve dnech 24.–31. 5. seza

pojilo přes 150 křesťanů minimálně ze

šesti církví (AS, BJB, CB, ECM, KS, řkc).

www.modlitby24-7.cz

Obrazy s židovskými náměty

v Drážďanech. Český křesťanskývý

tvarník Václav Lamr vystavuje v Novésy

nagoze v Drážďanech. Výstava s názvem

Botschaft des Davidsterns (PoselstvíDa

vidovy hvězdy), kterou v různýchobmě

nách v posledních letech hostilo několik

českých měst, potrvá v saské metropoli

do konce srpna. Kromě výtvarných variací

na téma Davidovy hvězdy uvidínávštěv

níci soubor autorových figurálních obrazů

s příběhy ze Starého zákona. Velkou část

židovské obce v Drážďanech tvoří ruští

a ukrajinští Židé. Výtvarník prosío mod

litby za stavění mostů mezi židya křesťa

ny a mezi Čechy, Němci a Rusy.

Awakening Slovakia v Poprad

Aréně. V největší hale ve slovenském

Popradu se v úterý 2. 6. shromáždilo přes

1400 lidí. Na akci Awakening Slovakia

(pokračování Worship Festivalů) jepo

zvala Mládež pre Krista Slovensko.Ve

doucí pěti církví stáli na pódiu a modlili

se za sebe navzájem i za Poprad. Hrály

a zpívaly slovenské skupiny Lámačské

chvály, Timothy a eSPé. „Nádherné bylo,

že místostarosta Popradu i ředitel Poprad

Arény jsou znovuzrození křesťané, kteří

sní sen o probuzení,“ řekl Životu víryve

doucí kapely Timothy a jedenz pořada

telů Marián Lipovský.

Druhá část akce byla evangelizační.

Australská hudební skupina Hillsong

Young & Free svědčila o víře. Na výzvu

reagovalo mnoho přítomných. „Lidézná

mých jmen si nestěžovali, že mohoumlu

vit jen pět minut,“ řekl nám Lipovský.

„Kapely neměly hodinové bloky, alezazpí

valy dvě písně. Byla to rodinná atmosféra,

kdy církev byla spolu před Pánem Bohem.

Volali, aby učinil věci pro nás nemožné,

ale pro něho možné.“

Marián Lipovský chce v takových

akcích pokračovat, a to nejen naSloven

sku, ale i v Česku a v dalších zemích. „Sním

o probouzení mladší generace a o zápasu

o probuzení,“ sdělil nám Lipovský.

Dny víry. Festival Dny víry proběhl

v Praze ve dnech 30. 5. – 6. 6. a návázal na

Noc kostelů. Přes 300 programů v jeho

rámci proběhlo na 80 místech, účastníků

byly podle odhadu pořadatelů desítky tisíc.

Na koncert Brita Martina Smithe

v Lucerně přišlo 2200 lidí, koncertital

ského tenoristy Bratra Alessandrav kos

tele Panny Marie Sněžné slyšelo 1000 lidí

a závěrečný koncert Hradišťanuna Staro

městském náměstí navštívilo 4000 lidí.

Vedoucí organizačního týmu P. Michal

Němeček k tomu uvedl: „Velký zájem

byl i o diskuse se známýmiosobnost

mi a o duchovní programy.“ Vystoupili

hudebník Jiří Stivín, nositelTempletono

vy ceny P. Tomáš Halík, novinářka Daniela

Drtinová a další osobnosti.

„Projekt Dny víry organizátořichysta

li přes dva roky a jsem jim velice vděčný.

krátce

V

idím to jako dneska, i když se tahlesitu

ace odehrála na konci 90. let. Brno,konfe

rence Přihořívá. Se svou tehdejší přítelkyní

(dnes manželkou) stojím u improvizovaného

knihkupectví. Karolína se na chvíli zapovídá

s kamarádkou, a když se otočí zpátky, slečna

za pultem jí podává knihu. „Skvělá volba!

A navíc máte štěstí, tohle je poslední kousek.“

Karolína si ale přece ještě nic nevybrala! Je tak

zmatená, že beze slova knížku zaplatí a teprve

po pár metrech zjišťuje, co si to vlastně koupila.

V tu chvíli ani jeden z nás netuší, jak zásadně

kniha „Duchu svatý, hladovím po tobě“ ovlivní

náš život. Navigovala nás do nejúžasnějšího

přátelství ze všech – do vztahu s BožímDu

chem, o kterém jsme nevěděli téměř nic.

Jak asi bylo apoštolům, když od  Ježíše sly

šeli: „Ale říkám vám pravdu: Je pro vás užitečné,

abych odešel.“ (J 16,7a) To se jim nemůže líbit.

Mají ještě v živé paměti, jak vypadal jejich život

před tím, než svého učitele a  Pána potkali. Co

si počnou bez něho? Navzdory zaraženým vý

razům Ježíš pokračuje: „Neboť neodejdu-li, Za

stánce k vám nepřijde; odejdu-li, pošlu ho k vám.“

(J 16,7b) Tráví poslední chvíle se svými nejbliž

šími a  tvrdí jim, že je pro ně lepší, aby odešel;

že Duch svatý v nich bude ještě lepší, než onve

dle nich. Naviguje je do nejúžasnějšího přátelství

ze všech – do vztahu s Božím Duchem, o kterém

zatím nevědí téměř nic.

Zastánce, obhájce, utěšitel – to všechno jsou

překladatelské pokusy, jak do  češtiny převést

slovo paraklétos. Stejné slovo popisovalo člověka,

který se ujímal povzbuzování a kdo byl povolán,

když se vojsko připravovalo k  rozhodující bi

tvě. Pro vojáky, kteří měli strach, sloužilparaklé

tos jako slyšitelný hlas, který buduje sebedůvěru

a poskytuje povzbuzení. Není úžasné, že i ve 21.

století máme přístup k takovému hlasu – k hlasu

samotného Boha?

Parakléta bychom našli i  při starověkých

soudních přelíčeních. Když byl obžalovaný tvrdě

napadán žalobcem a  nevěděl, jak dál, rozhlédl

se kolem v naději, že najde někoho, kdo mupo

může. Když uviděl známou tvář vlivného přítele,

pokynul mu a  přítel si proklestil cestu davem,

aby se postavil mezi obžalovaného a  žalobce.

Od  toho okamžiku tam stál jako jeho paraklé

tos a pomáhal mu zvítězit v jeho při. Úkolemta

kového parakléta je radit, hájit, posilovat, prosit

soudce nebo domlouvat protivníkům. Takového

přítele máme i my. Dokonce toho nejlepšího!

Paraklétos v  sobě zahrnuje také rádce. Je to

někdo, kdo nám stojí po  boku a  pomáhá nám,

když přemýšlíme kudy kam. Mimochodem,

hledání správného směru v  životě patří do té

mat, která lidi nejvíce zajímají. Mezi bestsellery

se na  sekulárním trhu řadí i  kniha bratrů He

athových „Rozhodni se!“. Při jejím čtení jsem si

znovu uvědomil, jak velkou pomocí je pro nás

křesťany přátelství s  Duchem svatým; jak nám

náš Paraklétos pomáhá porazit sabotéry správ

ného rozhodování.

Chip a Dan Heathovi jich ve své knížcepopi

sují několik. První záškodník má jméno Černo

bílé vidění. Mává nám před očima seznamem pro

a proti. Měl bych se s ní rozejít, nebo ne? Mám si

tohle koupit, nebo ne? Duch svatý námprostřed

nictvím svých otázek ukazuje mnohem vícmož

ností, než je černá a bílá. V oblasti srdečníchzá

ležitostí se nás třeba zeptá: „Jak můžeš vylepšit

úvodník

Rádce vs. sabotéři

Jakub Limr


5ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2015

Především jsem rád, že ačkoliv nápadvze

šel ze strany římskokatolické církve, byly

k němu přizvány i další křesťanské církve

působící v Praze,“ řekl předsedaEkume

nické rady církví Daniel Fajfr. „Dny víry

se záměrně konaly právě letos, kdy si

celá společnost připomíná výročí 600 let

od upálení Mistra Jana Husa. Právěv sou

vislosti s touto událostí chceme ukazovat,

že dnešní křesťanské církve vzájemněspo

lupracují a mají bratrské vztahy,“ uvedl

P. Němeček.

Festival Lumen v ulicích Trnavy.

První červnový víkend se užpotřiadva

cáté na různých místech v Trnavě konal

multižánrový hudební festival Lumen,

který přilákal tisíce mladých. Zezahra

ničních hostů vystoupila britská formace

The Gentlemen a britský rapper Guvna B.

Hlavním hostem festivalu byl do třetice

Angličan Martin Smith, bývalý frontman

kapely Delirious?, která na festivaluvy

stoupila v roku 2008.

Kromě řady koncertů se v rámcifes

tivalu konala oslava 200. výročínaro

zení Dona Bosca a několik přednášek

a workshopů (od psychologie přes víru

a vztahy až po reklamu). Do organizace se

zapojilo na 300 dobrovolníků.

Den modliteb. Mezinárodníiniciati

va Světový den modliteb pokračujev růz

ných zemích na národní rovině. V Česku

Den modliteb uspořádala KMS 6. 6.v pro

storách kulturního zařízení Domovina

Praze-Holešovicích. Program připravil tým

ze tří církví (KS, AC a CB) vedenýBohumi

lem Zapadlem z KS Praha. Celodenníset

kání mělo asi 65 účastníků z různýchcírk

ví. Dopoledne bylo věnováno chvalám,

uctívání a prorokování, odpolednístruktu

rovaná část byla věnována přímluvným

modlitbám. Účastníci se zaměřili na Rusko

a Ukrajinu, na uprchlíky, na islamizaci

a evangelizaci Evropy. Bohumil Zapadlo

k tomu řekl: „Přemýšlel jsem, kdyby

na hranicích naší země stál Ježíša přichá

zeli k němu muslimové, co by jim řekl.

Myslím, že by řekl: ,Pojďte, milovaní,če

kám na vás.‘“

Žehnání Izraeli se konalo společným

zpěvem, navázaly na něj modlitby, aby se

Izrael před svým Bohem pokořil a ukončil

neúctu ve vztahu k němu. Emotivní částí

s promítáním záběrů z poprav křesťanů

byly modlitby za pronásledovanou církev.

Modlitby za probuzení v naší zemi uvedli

lidé, kteří probuzení zažili. HalinaRusno

ková za Slezska vzpomínala na probuzení

v 60. letech: „První dojem z probuzení byl

prožitek Boží lásky.“ V závěrečné modlitbě

řekl Zapadlo: „Ať přijde Boží oheň znovu

a ať naplní celou zemi. Ať začnoupřichá

zet lidé ze západu, východu, jihu i severu.“

Součástí setkání byl tanec s praporyi prů

běžná výtvarná tvorba zachycujícíprožit

ky Boží přítomnosti.

KS: Jak zachovat jednotu.Každo

roční shromáždění KS se konalo 7. 6.

v Praze v sále hotelu STEP. Ze všech koutů

Česka přijelo odhadem přes 450 členů

a příznivců jedné z našich nejmladších

denominací. Shromáždění konferovali

členové Rady KS Marek Prosner z Klatov

a Petr Kácha z Prahy. Hradecký pastor

Jakub Limr pověděl stručný příběh sboru,

který vede. Začínali ve 12 lidech v roce

2001. Líčil změny, kterými procházeli,

i úspěchy (posledního půl roku pokřtili

10 lidí, mají novou mládež o 12 členech).

Vedoucí mládeže v KS Praha DitaFrantíko

vá vtipně představila mládežnický festival

Na maKSimum, který o několik hodindří

ve skončil v Kutné Hoře.

Hlavní pastor

KS Praha Lubomír

Ondráček kázal na

téma jednota –

na celocírkev ních

shromážděních

KS se postupně

probírají hod noty

denominace. Podle Ondráčka jenávo

dem k zachovávání jednotypoklá

dat druhého za přednějšího než sebe.

Ke vztahům k druhým církvímpově

děl: „Jsem hrdý na to, že jsem v KS, ale

nemyslím si, že bychom byli nejlepší.

Pozor na výlučnost! Podívej se na sbory

ve svém městě a můžeš je považovat

za přednější než sebe. Z jednoty mezi

námi, v našich manželstvích, v našich

sborech vyroste jednota mezi církvemi.“

Shromáždění mělo nejen jasnéposel

ství, ale i spád a náboj. Bylo to asinej

lepší celocírkevní shromáždění KS, které

jsem zažil.

UNITED: zahraniční i domácíka

pely. Křesťanský multižánrový festival

UNITED letos představí téměř třicethu

debních těles z Čech, Slovenskaa zahra

ničí. „Jako v předchozích ročnících se také

letos snažíme udržet žánrovou pestrost

a přivést na festival jak interprety dobře

známé, tak kapely, které budou pro naše

publikum novými objevy,“ uvedlhudeb

ní dramaturg festivalu Tomáš Polívka.

Hlavními hosty letos jsou legendárnípol

ská kapela Maleo Reggae Rockers (její

frontman Dariusz „Maleo“ Malejonek byl

v roce 2014 oceněn polskýmvyzname

náním Zlatý kříž za zásluhy v oblastikul

tury), chorvatští October Light, mladý

eston ský zpěvák Daniel Levi a DivineAt

traction, která pochází z USA.

Z českých a slovenských skupinzahra

jí kapely Adonai, BCC Worship, eSPé,Jed

ním srdcem, Lámačské chvály, Log-Out,

Noemiracles, Safenat Paneach, The Neons,

rapper Envej, písničkáři Pavel Helan

a Janais a další.

Festival proběhne ve dnech 20.–22. 8.

ve Vsetíně.

www.festivalunited.cz

připravil Tomáš Dittrich

vztah se svojí ženou?“ K  nakládání s  financemi

má pro nás otázku: „Jakým způsobem bys měl

utratit peníze, aby to bylo užitečné nejen pro

tebe?“ Ne že bychom na  podobné otázky nepři

šli sami, ale Duch svatý je pokládá v klíčovýmo

ment. Když nebudeme ig

norovat jeho hlas, pomůže

nám to udělat správnéroz

hodnutí ve správnou chvíli.

Druhý sabotér se jme

nuje Potvrzení předsudků.

Máme tendenci hledat jen

informace a  myšlenky, kte

ré potvrdí správnost naše

ho názoru. Tváříme se, že

hledáme pravdu; ve sku

tečnosti se ale chlácholí

me. Pokud jste někdyvidě

li soutěž typu Česko hledá

Superstar, setkali jste se na

televizní obrazovce s lidmi,

kteří šli do  talentové show

s  přesvědčením, že umě

jí zpívat. Tvář v  tvář porotě zažili zdrcující šok.

Možná poprvé v  životě dostali upřímnou zpět

nou vazbu. Tu pro nás má i  Duch svatý. Je to

Duch pravdy, který nás uvádí do reality.Nastavu

je nám nepokřivené zrcadlo. Když se nepohod

nu s  manželkou, váhám: Je správné se omluvit?

Neměla by za  mnou přijít nejdřív ona? Když se

o  tom radím s  kamarádem, tvářím se, že mi jde

o  objektivní názor. Ale celou záležitost – čas

to i  nevědomky – podávám tak, aby se postavil

na moji stranu. Neomlouvej se, může za to ona!

Svatý Duch se nebojí, že si

to se mnou rozhází. Trouf

ne si se mnou nesouhlasit.

Bude mi pokládat otázky,

u  kterých je pravděpodob

nější, že mi odhalínegativ

ní informace o mémpohle

du na věc. Bible je plnáBo

žího „Vidíš to špatně. Vydej

se tudy!“ Když nebudeme

ignorovat nesouhlas Boží

ho Ducha, pomůže nám to

udělat správné rozhodnutí

ve správnou chvíli.

Na  závěr zmíním sa

botéra jménem Krátko

dobé emoce. Při obtížněj

ším rozhodování se naše

pocity vzedmou. Trápíme se vzniklými okol

nostmi. Hlavou nám pořád dokola běží spousta

myšlenek a  zvíří tolik prachu, že ztrácíme cestu

vpřed. V takové situaci nejvíc ze všehopotřebu

jeme nadhled. Tehdy přichází Duch svatý, aby

nám připomněl, o  co se můžeme opřít, z  čeho

nemáme slevit. Když se rozhodujeme a  roztáčí

se spirála emocí, Duch nám připomíná neotře

sitelné hodnoty Ježíše Krista. Přesně jak to Boží

Syn slíbil: „Zastánce, Duch svatý, kterého Otec

pošle v mém jménu, ten vás naučí všemua připo

mene vám všechno, co jsem vám řekl.“ (J 14,26)

Odborníci na  rozhodování tvrdí, že nej

lepší způsob, jak rychle řešit osobní rozhod

nutí, je otázka: „Co bych v této situaci poradil

svému nejlepšímu příteli?“ Ano, může to fun

govat. Ale jsi-li křesťan, máš velkou výhodu.

Můžeš se zeptat: Co mi v této situaci radí můj

nejlepší přítel, Duch svatý? Když nebudeme

ignorovat Boží hodnoty, které nám připomíná,

pomůže nám to udělat správné rozhodnutí

ve správnou chvíli.

Hledáme různé fígle, jak hlas Ducha svatého

slyšet. Bůh přitom už od  zahrady Eden hledá

přátele. Při vedení Duchem jde o  to, že spolu

s  ním procházíme celým dnem a  učíme se na

slouchat jeho pobízení, povzbuzování nebo za

stavování. Dám vám tip, kde začít. Chcetezaru

čeně slyšet hlas Ducha svatého? Tak nejdřív ze

všeho otevřete Bibli!

Jakub Limr, DiS., je pastorem KS Mozaika

v Hradci Králové a členem Užšího výboru

KMS.

Hledáme různé

fígle, jak slyšet

hlas Ducha.

Bůh přitom už

od zahrady Eden

hledá přátele.


ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 20156

V

  kazatelské stanici ČCE v  Jáchymově se

8.–10. května konala konference „Cesta

ke  smíření Čechů a  Rusů (a  dalších národů bývalého SSSR)“, která měla odvážný cíl:

smíření a odpuštění mezi národy. Pod patronací

Křesťanské misijní společnosti a  misijní organizace Ebenezer Hilfsfonds e. V. se sešlo na  sto

účastníků z  různých křesťanských denominací

i  ze vzdálených koutů Česka – nejen Čechů, ale

i  Rusů a  Ukrajinců, kteří zde žijí, včetně exkluzivních zahraničních hostů a  řečníků z  Ruska,

Běloruska, Ukrajiny, Estonska a Kanady.

Akce se konala v  Jáchymově z  toho důvodu,

že právě zde byla v  50. letech těžena uranová

ruda pro Sovětský svaz. Uran přinášel smrt,nedobrovolně zde trpělo na  70 tisíc politických

vězňů. Chtěli jsme na toto místo přinést novýživot, novou naději, v modlitbě a chvále zacelitbolestné rány minulosti s novým pohledemdo budoucnosti.

V  sále místního muzea jsme naslouchali se

zatajeným dechem vyprávění dvou pamětníků,

bývalých politických vězňů. Na závěr k nimpřistoupil ruský pár, Georgij Solovjev s  manželkou

Jelenou, poklekli a poprosili za odpuštění za vše

zlé, čeho se Sovětský svaz dopustil. Bylo to nečekané, ale zároveň dojemné a velmi intenzivní.

Šlo o symbolický akt, který nám ale signalizoval,

že tito Rusové přinášejí české zemi pokoj,porozumění a usmíření.

Margo Meri, Estonec, který sloužil v  letech

1986–1988 v sovětské posádce v Turnově, jepříkladem toho, jak se nenechat převálcovatsoukolím nespravedlnosti, kdy ze všech stran bylapotlačována jeho vlastní identita. Estonec, Čechy

označovaný za ruského vojáka, sám všaknedobrovolně nasazený jako příslušník jiného národa

v  sovětské armádě. Jiří Čihulka (ze sboru My

Father’s House Turnov) jej

v  návaznosti na  konferenci

pozval do  Turnova, kde se

mj. setkal se starostou města

a byl i ve školách mezi žáky.

Jiří o  jeho působení píše:

„Jako křesťan se Margo již

tehdy dva roky modlil z kasáren za  naše město. I  když

pro něj samotného byl jeho

nedobrovolný pobyt zde

velmi těžký, vnímal touhu

se zástupně omluvit občanům Turnova za pobyt vojsk

na  našem území. I  proto se

po  29 letech vrátil do Turnova a  na  setkáních s duchovními autoritami církví

i  vedoucími představiteli města opakovaně požádal o  odpuštění a  modlil se

za pokoj, smíření, uzdravení

ran z minulosti i další rozvoj

našeho města.“

Andrij Vostrjakov z Kaliningradu poprosil přítomné za  odpuštění za  vše, co

Sovětský svaz způsobil českému národu od  roku 1968.

Všichni přítomní měliodvahu a  společně proklamovali:

„Odpouštíme.“ Jiří Čihulka

pak za  českou stranu vyznal

hřích nenávisti, pohrdání

vůči Rusům a to, že jsmenereflektovali identitu jiných

národů, které žily v Sovětském svazu. Rusky mluvící strana pak také jednotně

zvolala: „Odpouštíme.“

Existuje jediná cesta ke

společnému životu v  míru

a  pokoji – cesta odpuštění

podle modlitby Páně, kterou zná snad každý člověk:

„... a  odpusť nám naše viny,

jako i my odpouštíme našim

viníkům...“

Společné slavení večeře

Páně jen potvrdilo atmosféru vzájemného přijetí, porozumění a úcty.

Úspěch celé akce byl způsoben tím, že každý

z účastníků byl celým srdcem plně při věci.Nebyli to lidé, kteří si přišli poslechnout zajímavý

referát, ale každý nesl břímě modlitby, chvály,

pokání, odpuštění, vstřícnosti, usmíření v  sobě

a sdílel to s ostatními.

O  dva týdny později, 23. května, se v Jáchymově za  účasti představitelů vlády a  komunální

politiky konala pietní akce „Jáchymovské peklo“,

kam se pravidelně sjíždějí bývalí političtí vězni.

Bylo jich zde zhruba na 200 z celého Českai Slovenska. Kardinál Dominik Duka sloužil v kostele

sv. Jáchyma slavnostní mši, během které jsme

reportáž

Jáchymovské

odpouštění

Konference smíření

Čechů a Rusů

Modlitebna ČCE v Jáchymově

Účastníci konference v místním muzeu

Manželé Solovjevovi prosí o odpuštění

Margo Meri (vlevo) se starostou Turnovafoto archiv J. Čihulky

foto archiv J. Čihulky


7ŽIVOT VÍRY  červenec–srpen 2015

O

tázku v nadpisu mi kladli lidé, kterým

jsem o konferenci řekl. „Tobě nevadí, jak se

roztahujou ve Varech? Až jim přijdena po

moc taťka Putin s tvrzením, že je utlačujeme,

tak tu máme Doněck natotata.“ Paní v lázních

si postěžovala, že měli v práci školení, jak secho

vat k ruským klientům. „Do lázní jezdí celý svět,

ale školit nás přišli jen na Rusy. Je mi z nich zle.“

Bratr farář o smyslu konference pochyboval,pro

tože na rozdíl od Němců se nám Rusové nikdy

za nic neomluvili. Naši jednostrannou omluvu

chápe jako projev strachu. „Na usmiřování musí

být vždy dva!“ řekli mi dělníci

z Ukrajiny a dál se o Rusech

nechtěli bavit. Leskly se jim při

vzpomínce oči...

Jenže já jsem na  tu konfe

renci musel, pozval mě JanNo

vák z  YWAM v  Ochranově,

iniciátor akce. Na  spolupráci

jsme se domluvili v Jáchymově,

kde jsem mu vyprávěl o  tomto

tolikrát zapomenutém, a při

tom pro Boha důležitém městě.

Mým úkolem bylo navodit at

mosféru přátelství a  seznámit

přítomné s  důvodem, proč je

místem konání právě tohle za

padlé město na  západě Čech.

Hlavou mi probíhaly všechny

zkušenosti s lidmi, kteří „mluví

azbukou“. Mozek mi hořel na

pětím, co z toho všechno bude,

v duši mi však svítila naděje, že

jsme na  stopě něčeho důleži

tého. Něco ve stylu života a díla

Přemysla Pittera.

Cestou ve vlaku se mě ptal

jakýsi „Angličan“ na  cestu, ale

podle akcentu jsem poznal za

maskovaného Rusa. Odpově

děl jsem mu tedy rusky, a on se

urazil. ‚Jak mě mohl poznat?‘

viděl jsem mu v  očích. My

v  Karlovarském kraji máme

holt na  Rusy nos. Oblékají se už sice evropsky,

ale z boháčů je stále cítit neotesanost a buranské

chování, z ostatních jakási odevzdanost.

Hlavní řečník pátečního večera Hany Soryal,

Egypťan s  kanadským pasem, vyprávěl, jak ho

Pán vedl ke smíření mezi anglickoua francouz

skou částí Kanady. Bůh ho vedl ke  konkrétním

krokům a on musel respektovat správnénačaso

vání. Za odměnu viděl, jak Bůh v usmířenízne

svářených národů zázračně jedná. Po akci, kdy se

smířili Francouzi z kontinentu a Quebecu, sene

čekaně rozpadla separatistická politická strana,

která málem dokázala odštěpit

Quebec od  Kanady. Dále pra

covali na  smíření Francouzů

a Britů. Místo, které bylonazý

váno hrob služebníků, je plné

evangelia. Páteční program tak

zakončil vítěznou nadějí, že

jsme součástí Božího plánu.

Sobota byla hlavním dnem

praktických kroků usmíření.

Lubomír Ondráček ve vyprá

vění o  svém otci prozradil,

že jej nejvíc zaujalo, když ko

munisty vězněný tatínek ne

nechal své srdce zahořknout

vůči svým věznitelům ani vůči

těm, kteří ho zradili či obrali

o  majetek. Neodpuštění je

stejně hříšná reakce na  křivdu

jako křivda sama. Naším pri

vilegiem je Bohem darovaná

schopnost odpustit neodpusti

telné.

Silných okamžiků byla celá

řada. Když nám paní ředitelka

místního muzea vyprávěla, jak

odsud Sověti vyvezli 7000 tun

uranu s  odůvodněním, že jde

o  poděkování za  osvobození,

poklonili se manželé Solovje

vovi, oba bývalí důstojníci so

větské armády, až k  zemi před

dvěma přítomnými bývalými

vězni z  uranových dolů a  prosili za  odpuštění.

Navázal Estonec Margo Meri, který se jakooku

pační voják již tenkrát modlil za odpuštění.

Jedna z účastnic dlouho netušila, proč ji Bůh

na  konferenci přivedl. Během setkání v  ní ale

otevřel starodávnou ránu – její babičku totiž

v roce 1945 znásilnil ruský voják. Ona je vlastně

vnučkou násilníka. S  třesením vyhlásila odpuš

tění zločinů spáchaných osvobozující Rudouar

mádou. Jana Mikeše se dotklo, že je v Karlových

Varech hanlivý nápis na  zdi, odsuzující Rusy.

Rozhodl se, že ho smaže nejen ze zdi, ale i  ze

svého srdce. Ruska žijící ve  Varech se omluvila,

že Rusové často považují Vary za svoje město.

Na mě nejsilněji zapůsobil zdánlivě malýpo

čin Jana Nováka, který nám přečetl ze svéhosta

rého deníčku zápis z  průběhu mistrovství světa

v  ledním hokeji z  období komunismu. Tehdy

Češi tajně používali heslo „Bijte Rusy na  věčné

časy a nikdy jinak“ (což byla parafrázeGottwal

dova hesla „Se Sovětským svazem na věčné časy

a  nikdy jinak“). Jan list z  deníčku vytrhl a roz

trhal! Pochopil jsem, že právě takhle, oprav

dově, máme i my vytrhat a zničit všechny křivdy

a špatné smýšlení o Rusech a ostatních národech

bývalého SSSR. „Přetavte nenávist v  modlitbu!“

vyzval nás Gregorij Solovjev.

Několik účastníků konference mi s odstupem

času řeklo, že v nich přetrvává nadšení prousmí

ření. Věříme, že je to Boží přání, a neodradí nás

ani to, jak se zachovali ruští hokejisté po prohře

s Kanadou. Vždyť jsou jako děti.

Zvláštní dík pak Janu Novákovi, který

na uskutečnění konference začal pracovat už před

devíti lety a po celé setkání nás provázel ažs ma

teřskou něžností. Lubomír Ondráček přiznal, že

se KMS dlouho snažila o něco podobného, ale až

dnes se setkal ten pravý čas se správným místem

a se správným způsobem provedení.

 Pavel Bosman, KS Cheb

Autor je dlouholetým spolupracovníkem

Života víry.

mohli jako účastníci konference

veřejně předat Konfederaci poli

tických vězňů (předsedkyni paní

Naděždě Kavalírové a místopřed

sedovi panu Františku Šedivému)

poselství z naší konference o tom,

že existují Rusové, kteří nepřijeli,

aby zabíjeli a  drancovali, ale aby

žehnali a  hledali usmíření. Záro

veň jsme mohli předat finanční

dar ze sbírky a  grafiku Václava

Lamra a  říci: „... vy jste svůj život

obětovali pro pravdu, neustou

pili jste, jste páteří národa. Rádi

bychom vám poděkovali.“ Gra

fiku jsme také reprodukovali jako

pohlednici a po skončení bohoslužby si jej každý

z přítomných mohl vzít s sebou domů.

 Jan Novák

Autor je pracovníkem Ebenezer Hilfsfonds

e.V. (www.ebenezer-deutschland.de)

v Herrnhutu (Ochranově) a iniciátorem

popisované konference.

„Cože, usmíření s Rusákama?“

Společné slavení Večeře Páně

vyústilo v projevy přijetí a přátelství Akce Jáchymovské peklo

Grafika V. Lamra

H. Soryal

L. Ondráček

J. Novák

foto k článku Světlava Vránová, pokud není uvedeno jinak

foto archiv J. Nováka

foto archiv J. Čihulky




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist