načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/6 - KMS

Život víry 2015/6

Elektronická kniha: Život víry 2015/6
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV červnovém čísle najdete:* rozhovor s P. Bělobrádkem: „Přijmout ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-6293-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V červnovém čísle najdete:

* rozhovor s P. Bělobrádkem: „Přijmout Boha? Zápasil jsem s tím 10 let“
- Místopředseda české vlády nám poskytl otevřený rozhovor, v němž vypráví nejen o své cestě víry, ale také o tom, jak přijal zprávu o své nemoci nebo jak prožil svůj nečekaný politický vzestup. Vysvětluje některé politické kroky KDU-ČSL a popisuje, co obnáší práce ministra a předsedy strany a jak ji snášejí jeho nejbližší…

* téma: Sedm hor (křesťané a jejich vliv na sedm oblastí určujících světonázor a kulturu společnosti)
- Šířit Království, nebo „jen“ evangelium? (Tomáš Dittrich)
- Získat sedm hor – zkušenosti nejen z Ugandy (Ad de Bruin)
- Neopakujme staré chyby (Jiří Unger)
+ Jakou nesete vizi pro šíření Božího království prací ve svém oboru? (anketa)
+ křesťanská profesní sdružení

* reportáž
- Nepřítomný Benny Hinn rozvířil hladinu (Tomáš Dittrich)

* můj příběh
- Střepina přirostlá k srdci (M. Šlechta)
- Začalo to jedním pivem (S. Vacek)

+ úvodník Dennise Bavistera „Já nevím!“
+ editorial Tomáše Dittricha „Velké malé skutky“
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ „Svatá válka“ ateisty Richarda Dawkinse (komentář)
+ Setkání s Mengelem (vzpomínky pamětníka holocaustu)
+ recenze knihy „Duch svatý a jeho působení“
+ zprávy (nejen) ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2015-6

Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŽIVOT VÍRY

6

66

㶣 㶜 㶣


ŽIVOT VÍRY  červen 20152

foto na titulní straně archiv Pavla Bělobrádka; na této straně:

(7) David Shankbone, licence creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.en

(8) Život víry – Tomáš Coufal

(12) Ivan Hristov

(22) Život víry – Tomáš Dittrich

7

Militantní ateista Dawkins

navštívil Česko

co najdete v tomto čísle

z příštího číslaz příštího čísla

 Mistr Jan Hus – známe ho vůbec?

 silné i slabé stránky českého reformátora

 rozhovor se Salmanem Hasanem

 zpověď bývalého muslima: „Bůh ,Haleluja‘ mě uzdravil z rakoviny“

 Tři oříšky pro křesťanku aneb Krása a oblékání věřící ženy

 prázdninová soutěžní křížovka

úvodník

4 Já nevím! Dennis Bavister

reportáž

6 Američan, který zdraví „dobré ráno“ Dana Koutecká

rozhovor

8 Přijmout Boha?

Zápasil jsem s tím deset let Pavel Bělobrádek

téma: Sedm hor

12 Šířit Království, nebo „jen“ evangelium? Tomáš Dit trich

13 Jakou nesete vizi pro šíření

Božího království prací ve svém oboru? anketa

15 Získat sedm hor Ad de Bruin

17 Neopakujme staré chyby Jiří Unger

můj příběh

18 Střepina přirostlá k srdci Miroslav Šlechta

19 Začalo to jedním pivem Stanislav Vacek

pokoj s Izraelem

20 70 let po válce proti novým hrozbám todi

antisemitismu

21 Setkání s Mengelem Toman Brod

ze života církve

22 Nepřítomný Benny Hinn rozvířil hladinu Tomáš Dit trich

recenze

23 Duch svatý a jeho působení Radek Smetana

12

téma: Sedm hor

Co znamená „šířit kulturu Království“?

22

Benny Hinn nepřijel

a přesto v Praze kázal

8

Pavel Bělobrádek

„Manželka věděla, do čeho jde“


3ŽIVOT VÍRY  červen 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / červen 2015

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

vzpomínáš si, že když čteme Písmo krátce

po obrácení, narážíme na věci, které nás

usměrňují, každý den? Když Písmo pravidelně

čteme deset dvacet třicet let, narážíme v něm

na usměrňování řekněme každý týden.Výji

mečně je to dokonce něco výrazně nového, co

nemluví jen do našeho dne, aledo dlouhodo

bější, životní perspektivy.

Jeden takový objev jsem udělal v roce 1996:

Člověk může být Bohem povolán, jen když

ví, že na službu, do které ho Bůh volá,

nemá síly ani schopnosti. Zasvítilo mi to,

když jsem dětem na dobrou noc četl První

Samuelovu, a pak jsem to začal vidět

na mnoha dalších místech (u povolání Mojžíše,

Izajáše, Jeremjáše, Petra atd.).

Tohle poznání mě upevňovalo, když jsem

narážel na přístup opačný. I v církvi jsem zažil

lokty, svaly a tvrdá čela. Poznání o tom, ženej

sem hoden (ničeho) a že svými schopnostmi

na činění Božích věcí nedosáhnu, mipomá

halo, abych se nezneklidňoval, když tovypa

dalo, že to má někdo nastaveno jinak.

Povzbudilo mě, když jsem v krátkémosob

ním kontaktu s americkým prorokema křes

ťanským autorem Rickem Joynerem zjistil, že

objevil totéž. Zjevení přijaté při čtení dětem

na mě mělo dalekosáhlý, trvalý vliv. Objevil

jsem tajemství, které neznají všichni a které mi

pomáhá.

Osobní objev podobného dosahu jsem

udělal loni: V Božím království nerozhodují

nápadné činy, ale neviditelné drobné kroky,

kterých si často nevšimne nikdo jiný než my

a Bůh. Není to nic zhola nového, ale minimálně

jsem v tom potřeboval povzbuzení a takypře

nastavení měřítek. Musel jsem si ujasnit, že

věci neviditelné jsou opravdu důležitější než

ty nápadné, výrazné, obdivované. Beznevi

ditelných krůčků nemůže dojít k proměně ani

k průlomům.

Může se stát, že církevní prostředí, ve  kterém

se pohybujeme, vede k postojům opačným.Tles

káme svědectvím, když někdo mluví o tom, že

se stala veliká věc (a pochopitelně je správné,

že jsme vděčni za to, že někdo uvěřil nebo byl

uzdraven z rakoviny), ale neosmělíme se ocenit

něco obyčejného, v čem se Boží královstvíproje

vilo nenápadně. Třeba si toho ani nevšimneme.

Pak se může stát, že ztratíme vyváženost.Dů

sledky nezdravého důrazu na nápadné činy jsou

a) obdiv ke křesťanským celebritám,

b) nezdravé srovnávání (tamten je dobrý, já

jsem k ničemu),

c) rezignace na čistotu a ryzostv každoden

ních soukromých věcech.

V Písmu čteme: „Kéž jsou ti příjemná slova

mých úst stejně jako přemítání mého srdce,

Hospodine...“ (Ž 19,15) Proč se tam nemluví

o tom, co dělám, o činech? Protože činy nejsou

to nejdůležitější. To, co dělám, je určováno tím,

o čem přemýšlím, a tím, co říkám. O tom, jak

se chovám, jak jednám, se předem rozhoduje

v mém neviditelném (resp. jen pro Bohavidi

telném) vnitřním světě.

Tím neříkám, že to, co děláme, nenídůle

žité. Je dobré, když se násilník ovládnea křeh

kou mladou dívku, kterou v noci potká na

opuštěném sídlišti, neznásilní. Ale pokud

nezmění něco v sobě, znásilní tu příští nebo

popříští. Myšlenky a slova totiž rozhodují, ty

mu podrazí nohy a na cestě záhuby hoposu

nou dál.

Hodnota skutků není v jejich „velikosti“

ani nápadnosti. Ježíš pověděl: „Mnozí miřek

nou v onen den: ,Pane, Pane, což jsme ve tvém

jménu neprorokovali a ve tvém jménunevyhá

něli démony a ve tvém jménu neučinili mnoho

mocných činů?‘ A tehdy jim vyznám: ,Nikdy

jsem vás neznal. Odejděte ode mne, pachatelé

nepravosti.‘“ (Mt 7,22–23)

Někdo tuto pasáž zneužívá, aby snížil

význam prorokování a vyhánění démonů,

potažmo darů Ducha. Žádný seriózní kazatel

z toho nic takového vyvodit nemůže. Naopak,

aby vynikl kontrast, vybral Ježíš tři z těch

opravdu nejlepších věcí v církvi. Můžeme

z toho naopak vyčíst, že proroctví, vyhánění

démonů a činění divů stály v Ježíšově žebříčku

na vrcholu. Vyplývá z toho, že tak úžasné dary

nejsou k dobrému těm, kteří je používají se

špatnými postoji. Ty dary jsou skvělé, ale těm,

kteří je používají s nesprávnými motivy, jsou

zdrojem záhuby.

Měli skvělé skutky, my bychom je asiobdi

vovali, ale Ježíš nikoli. Měli silné skutky, ale co

měli v srdci? O co jim šlo? Podlehli lživépřed

stavě, že na viditelných věcech záleží víc než

na neviditelném. Byli pohlceni svými výkony,

proto se na ně před Ježíšem taky pošetileodvo

lávali. Hájili se, místo aby se chytili za nos.

Otrokům Pavel píše: „Neslužte naoko jako

ti, kdo se chtějí zalíbit lidem, ale jakoKris

tovi otroci, kteří z duše činí Boží vůli; služte

ochotně, jako Pánu a ne jako lidem.

Víte, že každý, kdo vykoná něco dobrého,

vezme za to odměnu od Pána, ať je to otrok

nebo svobodný.“ (Ef 6,6–8) Z tohoto výroku

je vidět, že se odměna neváže na to, jak něco

vyzní nebo jak něco vypadá. Poslouchat naoko

a poslouchat ochotně, to při pohledu zvenku

vyjde nastejno, otrok to prostě musí udělat,

jinak ho zbijí nebo zabijí. Ale Boží pohledroz

lišuje to, co je vevnitř.

Problémem je už nečistý pohled, ne až

cizoložstvo. Smilstvo je obsaženo v nečistém

pohledu a proto, jestli se dotyčný nezmění,

dospěje ke smilstvu samospádem.(Připomí

nám, že nečistý pohled není to, že se někomu

líbí ženy, ale to, když je v pokradmu pozoruje,

o sledování pornografie na internetu nemluvě.)

Chybná, nebezpečná, ba zhoubná je

optika velikých věcí. Pokud se o své myšlenky

a o svá slova nezajímáš stejně jako o svévidi

telné skutky, jsi ohrožen. Pokud nad něčím

mávneš rukou proto, že to nikdonevi

děl, prohráváš. Nehledáme vavřín tady

na zemi, nehledáme vítězství v bitvách,

jako to dělali středověcí rytíři. Tvoje

mysl a tvůj jazyk, tam probíhajíroz

hodující střety.

Velké malé skutky

cí střety.


ŽIVOT VÍRY  červen 20154

Staronové vedení KMS. Výroční

shromáždění Širšího výboru KMS 18. 4.

bilancovalo uplynulé období činnosti.

Na příští funkční období byli za členy

Užšíhovýbo

ru zvoleni jeho

dosavadníčle

nové: Lubomír

Ondráček,Jaro

slav Šelong, Petr

Šimmer a Jakub

Limr. Tajemnice

KMS HanaPo

spíšilová informovala o chystaných akcích

i o širší perspektivě služby KMS.Účast

níci se dověděli novinky o Životě víry,

o plánovaných knihách i o podzimníce

lostátní iniciativě kurzů Alfa ZvemeČes

ko na večeři.

Po společném obědě se účastnícispo

lu s dalšími zájemci účastnili semináře

„Jak máme reagovat na islám?“vedené

ho odborníkem, který nechce zveřejňovat

svou identitu.

Varování před sektouSinčchon

dži. V květnu vydala ČEA spolu s KMS

prohlášení ke spojení bývaléhošéfredak

tora internetových novin Křesťan Dnes

Rastislava Čižmára s náboženskouorga

nizací Sinčchondži a jejím zakladatelem

Man Hee Leem. Čižmár loni strávil delší

čas studiem na škole Zion MissionCen

ter, která patří korejské náboženskésku

pině Sinčchondži a prošel i závěrečnou

ceremonií absolventů této školy, která

údajně znamená připojení k tétoskupi

ně. Na webu ČEA je uveřejněnosvědec

tví Rastislava Čižmára spojené s touto

ceremonií, v němž Čižmár oslovujevůd

ce skupiny jako „Obhájce“. Man Hee Lee

se podle prohlášení ČEA a KMS pokládá

za Přímluvce/Obhájce ze 14. a 16.kapi

toly Janova evangelia. Prostřednictvím

na webových stránkách ČEAzveřejně

ného prohlášení vyslovují vedoucí obou

organizací varování vedoucím českých

církví a sborů, aby byli obezřetní, kdyby

se Rastislav Čižmár pokoušel oslovovat

jejich členy a prezentovat jim učení sekty

Sinčchondži.

Největší pražský sbor slavilvýro

čí. 25. výročí vzniku samostatnéhosbo

ru KS Praha, který se stal základemcírk

ve Křesťanská společenství, připomněly

slavnostní bohoslužby sboru 3. 5. v KD

Ládví na Praze 8. Měly přes 400účastní

ků. Zaznělo několik písní z doby počátků

sboru v úpravě skupiny Citová záležitost.

Kázal zakladatel sboru, emeritní senior

KS Dan Drápal, který uvedl, že věci nelze

dělat stále stejnou formou. Nenímož

né zvěstovat evangelium jako apoštol

Petr o letnicích, ani jako jsme to dělali

v 80. letech s použitím schématu „most“.

Dnes je podle Drápala efektivnějšímlu

vit o základních lidských potřebách – být

milován, znát smysl svého životaa ně

kam patřit.

Současný hlavní pastor Lubomír

Ondráček okomentoval vyobrazenírůz

ných míst, kde se „maninský“ sborschá

zel. Na pódium pak vystoupila řada

křesťanských vedoucích působících

v různých církvích nebo organizacích,

kteří jednotlivě zavzpomínalina dáv

ná léta, pověděli, v čem je sbor ovlivnil

a sboru také požehnali. Antonín Zelina,

vedoucí týmu překladatelů Bible, řekl,

že se na Maninách naučil toleranci.Sbo

ru, kde dlouho působil, kladl na srdce,

aby lnul k Písmu: „Potřebujeme seroz

hojnit a prohloubit v rozeznání toho, co

je a co není svaté.“ Lenka Spěváčková,

manželka kazatele CB v Sušici,povědě

la, že jí pražský sbor dal „základy,nad

šení pro Pána Boha, horlivosta oprav

dovost“. Bohoslužba pokračovalaobčer

stvením v předsálí, mj. se tu porcoval

obří narozeninový dort.

Letní party v Kraslicích. Láďa

Křížek s akustickou kytarou odstartuje

25. 6. osmý ročník víkendového festivalu

„Try & Play“ v Kraslicích, v lesnímporos

tu rozsáhlého

areáluMěst

ských sadů.

Letošníroč

ník bude patřit

hlavně dětem

a milovníkům

pokojnérela

xace i pikniků

v trávě.V od

poledních hodinách si zájemci mohou

své umění vyzkoušet a následněpřed

vést na ozvučeném pódiu (vlastníná

stroje s sebou). Ve večerních hodinách si

přijdou na své i milovníci tvrdé muziky.

Ostatní čas vyplní dětské olympiády,jíz

dy ve vojenských vozech, aktivity Royal

Rangers aj.

Více na http://tryandplay.krestan.org

Pašije 2016 v Olomouci. Tým(ne

jen) olomouckých umělců ze sedmiolo

mouckých sborů chystá na příštíVeliko

noce hudebně-dramatické pásmo Pašije.

Jde o autorské pásmo třinácti písnív do

provodu pop-rockové skupiny doplněné

o sólové nástroje. Party sólistů (Ježíš,Ma

rie matka, Jidáš, Pilát) se střídajís výstu

py sboru (dav, který vítá i volá „ukřižuj“

apod.), uplatní se i výrazový tanec.

„Jsme lidé, pro

které jsouVelikono

ce něčím víc nežtradi

cemi,“ uvedla autorka

projektu JarmilaBeko

vá (AC). „ Věříme, že

v dnešní době, kdy je

kolem tolik nejistoty,

krátce

D

ocela jasně se na ten den pamatuji. Byl

jsem mladým církevním vedoucíma my

slel jsem, že bych měl být schopenodpo

vědět na všechny otázky, které mi lidé kladou.

Musím si přece umět poradit se všemi jejichpro

blémy! Jinak se ukáže, že moje znalosti jsoune

dostatečné a ztratím u nich všechen respekt...

A tu mi Bůh řekl: „Dennisi, přiznat, že nevíš

všechno, je v pořádku!“

Jakou jistotu mi to dodalo! Jinak bychpokaž

dé sliboval, že najdu odpověď na nějakou těžkou

otázku, a někdy jsem ji i našel. Jaká to ale byla

úleva, že mohu říci: „Promiňte, já nevím!“

Mnoho let kazil pověst Ježíšovy církve dog

matický přístup. Máme tendenci být si naprosto

jisti svými názory na  sporné otázky a  jelikož

jsou pro nás důležité, hrozí nám, že upadneme

do  krajností. Šťouráme se v  Bibli, jen abychom

našli nějaké veršíky, které podepřou naše tvrzení,

a  snažíme se svou argumentací vyloučit plno ji

ných, která říkají opak. (Mám v České republice

hodně křesťanských přátel. No

– možná teď některé ztratím!)

Jeden příklad: Mohu při

jít o spasení? Nevím. A pokud

se o tom se mnou chcetena zá

kladě Bible dohadovat, klidně

můžete – já bych vám zas mohl pořád oponovat.

Bible není jasná a já nemám odvahu býtdogma

tikem. Mohu však přijmout varování a  varovat

jiné, že by se to mohlo stát – a přitom se radovat

v Pánu, který je docela určitě schopen mnespa

sit úplně a navždy.

Na  základě takových problémů lze na  věřící

svolávat odsouzení – a  postihuje to mnohé. Jak

často musejí bezdětní manželé vyslechnout, že

příčinou trvalé neplodnosti je jejich hřích. Jak

mě ponižuje, když jsem nemocný a nějacízdra

vím až nechutně kypící křesťané mě kárají pro

nedostatek víry. (Bývám občas v  pokušení se

lhat v sourozenecké lásce a dát takovému bratru

či sestře jednu přes pusu. Ale neudělal jsem to –

aspoň zatím.)

A  taky bych se nerad šířil o  takových extré

mistech, kteří mě ze svých rádoby teologických

výšin poučují, že Boží vůle je neodvratná. A  já

se přitom dočítám, že lidé v  Jeruzalémě odmí

tali Ježíše, a on se nad tím městem rozplakal.Ne

dávno jsme vyslechli řečnění jednoho kazatele,

který použil knihu Jób (a  ovšem nepoužil řadu

jiných), jen aby dokázal, že Bůh naplánoval na

prosto každičký detail existence každé molekuly

a  že ani sebe, ani nic jiného nemůžeme změnit,

ať se snažíme sebevíc. No, už ho příště nepo

zveme. A pokud se mi dosud nepodařilo vásna

míchnout, tak ještě pár takových perel:

– Když pravidelně platíte desátky, budete mít

vždycky ohromný dostatek všeho, co potřebu

jete.

– Nemluvíte-li v  jazycích, jste křesťanem

druhého řádu.

– Ženy by měly být během bohoslužeb pořád

zticha.

– Když se modlíme nad chlebem a  vínem,

stává se z těch věcí něco neobyčejného.

– Stát Izrael má Bůh vždy ve zvláštní oblibě,

ať se tento stát rozhodne udělat cokoli.

– Každý sbor by měl mít aspoň jednohove

doucího, který má na starosti všecko.

– Existuje sice Trojice, jenže Otec je důleži

tější než Syn, kdežto Duch – ten je svýmvýzna

mem až na třetím místě.

Každé uvedené tvrzení mohu na základěBi

ble náramně podepřít – nebo také (na  základě

téže Bible) náramně vyvrátit. A  rovněž mohu

svými postoji jiné věřící bolestně zraňovat.

Možná opravdu věřím všem těm textům, podle

kterých budu žít v hojnosti a bude se mi všeda

řit; avšak dostalo se mi výsady navštívit přátele

na  keňském venkově, kteří přes svou zbožnost

žijí v  obrovské bídě, a  pak si přečíst jiné texty,

které asi neříkají totéž, a  – já nevím. (Mimo

chodem – možná žijeme v rozhodujících dnech.

úvodník

Já nevím!

Dennis Bavister

Jarmila

Beková

Tajemnice KMS

Hana Pospíšilová


5ŽIVOT VÍRY  červen 2015

strachu a prázdnoty, je příběh o Boží lásce

v Ježíši a naději stále aktuální. Olomouc je

starobylé město, které žije kulturou.Chce

me být Olomoučanům Olomoučany.“

Další informace: www.pasije2016.cz

Erich Theis v Brně. Evangelizace se

švýcarským evangelistou ErichemThei

sem se v Bílém domě v Brně konaly 16.

až 18. dubna. Pětasedmdesátiletýevan

gelista, který kázal na čtyřechkontinen

tech, přijel na pozvání brněnských sborů

AC a BJB. „S napětím jsme očekávali, jestli

se zaplní sál. V dnešní době jen málokterý

křesťan věří, že evangelizace tohoto typu

mohou ještě fungovat,“ uvedla LenkaMa

linová z AC. Sál byl však pokaždé téměř

zaplněn a účastníci reagovali na výzvy.

Akce byla zakončena společnouneděl

ní bohoslužbou pořádajících sborů. Erich

Theis kázal o Duchu svatém a jehopo

třebě v každodenním životě. „Bůh jedná

i v dnešní době, navzdory názorům, že to

či ono už nebude fungovat,“ sdělila nám

svůj pohled Malinová.

Nový synodní senior ČCE. Novou

hlavu ČCE zvolil 15. 5. v Praze synod:Sy

nodním seniorem se stal Daniel Ženatý,

farářpardubic

kého sboru. Jako

synodní kurátor

byl spolu s ním

na šestiletéobdo

bí zvolen Vladimír

Zikmund, kurátor

sboruBrno-Huso

vice. Dalšímičle

ny synodní rady

(úzkého vedení církve) jsou PavelPokor

ný, Ondřej Titěra, Jiří Schneider a EvaZa

dražilová. Do služby budou uvedeni 21.

listopadu.

Clintonová: „Musíte změnitvě

rouku“. Kandidátka na prezidenta USA

Hillary Clintonová je známá jakopropa

gátorka interrupcí. Na summituorgani

zace Ženy ve světě k tomu koncemdub

na uvedla: „Při tvorbě zákonů je potřeba

vzít v úvahu finanční zdroje a politickou

vůli. Hluboce zakořeněné kulturnívzor

ce, náboženské věrouky a vžitépředsud

ky je nutno změnit.“ Ať už její výrokvez

meme jen v souvislosti umělých potratů,

nebo v obecných souvislostech, je to před

přibližujícími se prezidentskými volbami

překvapivě radikální prohlášení.

Zaujal nás komentář nigerijskéhořím

skokatolického biskupa v OyoEmmanue

la Adetoyese Badeja, který se pozastavil

nad tím, že by Clintonová chtělazasaho

vat do hodnot, které lidé ctí, včetněAfri

čanů. „Mluvíme o hodnotě života,o sva

tosti života. Myslela tím, že je to potřeba

změnit? ... Myslím, že na světě jsou tři

skupiny lidí: ti, kteří věří v Boha, ti, kteří

v Boha nevěří, a ti, kteří si myslí, že jsou

bůh.“ K té poslední skupině biskup Badejo

řadí Clintonovou.

Zlikvidovat vagon zloby. Začátkem

května navštívil Turnov estonský pastor

Margo Meri. Byl vojákem sovětskéoku

pační armády a v Turnově působil dva

roky v 80. letech. Jako křesťan sev kasár

nách za Turnov modlíval. Měl sen, v němž

na nádraží viděl vlak, do kterého přiod

jezdu nastupovali vojáci a nakládala se

vojenská technika. Všechny vagónyodje

ly, s výjimkou posledního, který bylnalo

žený zlobou, hořkostí a bolestí duše kvůli

utrpěným příkořím. „Protože mu záleželo

na lidech, kteří trpěli podobně jako on,

chtěl pomoci odeslat i ten posledníva

gón,“ uvedl Jiří Čihulka z místníhospole

čenství My Father’s House. I když pro něj

samotného byl podle Čihulkynedobrovol

ný pobyt v Turnově velmi těžký, chtěl se

občanům Turnova za pobyt vojsk zástupně

omluvit. Setkal se individuálněs vedoucí

mi místních církví a sborů i s představiteli

města a vždy při tom požádalo odpuš

tění a modlil se za pokoj, smíření,uzdra

vení ran z minulosti i další rozvoj města.

Meri promluvil také na konferenciCes

ta ke smíření Čechů a Rusů v Jáchymově,

kterou organizovala KMS.

UNIT 2015. Plzeňskámezidenomi

nační konference pro mladé UNITpořá

daná stejnojmenným sdružením seko

nala v modlitebně ECM v Plzni 8.–10. 5.

Program tvořily workshopy, kázání, tanec

a hudba skupin Kousek nebe a Jednímsrd

cem. Jiří Preis s mladými misionáři, kteří

se chystají na letní výjezd na Filipíny (Akce

nártoun), dali každému, kdo chtěl, ochut

nat filipínský dort mango float. Pastorhra

deckého KS Jakub Limr kromě kázání měl

i seminář „Skvělá ztráta času“. AndreaJa

rošová z CB Praha 13

mluvila o sebepřijetí,

pastor plzeňského SŽ

Marek Kult si za téma

semináře zvolilpřípra

vu světa na příchod

Pána. V sobotu byl

večer chval skupiny

Jedním srdcem.V ne

děli akci uzavřelaeku

menická bohoslužba,

kde kázal David Říman

z AC Havířov.Účast

níků bylo celkově asi

100. První UNIT seko

nal před deseti lety.

připravil Tomáš Dittrich

Třeba už Bůh evropské a  severoamerické po

stoje zatížené bohatstvím nehodlá příliš dlouho

podporovat. Jak asi bude naše teologie vypadat

potom?)

Nebo jiný příklad.

Možná věřím, že Bůh je

všemocný a  jeho vůle že

je absolutní. Jak ale po

tom může být pořád

dobrý, a  přitom dopus

tit, že jeden můj známý,

křesťanský lékař, zemřel na  rakovinu jen čtr

náct dní potom, co se mu dcera zabila při au

tonehodě? Jak je možné, že si jeho paní zacho

vala důvěru v  Boha, který to – jak věřím – do

volil, protože je všemohoucí? Ovšem – mohu si

o tom přečíst hodně u Pavla. Že by to byl případ

předurčení, predestinace? Nemám pro tovysvět

lení. Já... nevím.

To je jistě správná odpověď. Jak může ta

kový mravenec, který se nikdy nedostane dál než

na  dva čtvereční metry lesa, pochopit složitosti

mé existence? Jak může člověk pochopit Boha?

A tady, věřím, je řešení: „Nevím.“

Jenže – odpověď vlastně mám. Ten problém

je možná obrovský. Snad se vzpírá veškeré logice

nebo přijímané teologii. Třeba musím přiznat,

že nemohu poskytnout uspokojivou odpověď. Já

nevím. Je však jedna skutečnost, v níž mohu být

naprosto dogmatický: Vím, že mne Bůh hluboce,

vášnivě, absolutně miluje. Nerozumím tomu.

Mnoho odpovědí neznám, ale tuhle ano. Mám

víru v Božího Syna, který mne miloval a dal sebe

samého za  mne. Možná trpím a  netuším proč.

Lidé se mnou třeba jednají ošklivě (a  někdy i  já

s nimi) a to vše jako by protiřečilo čemukoli, co

je mi drahé na mém Bohu – avšak jedno je jisté:

Miluje mne a rozumí mi.

V Bibli jsou jisté okruhy učení, které jsouve

lice jasné. Týkají se hlavně Boží lásky a  spasení,

moci obsažené v  Ježíšově vzkříšení, utrpení,

které podstoupil pro svou Nevěstu – Církev,

a jeho druhého příchodu. Na to se chcisoustře

dit, tyto věci jsou důležité. Nezávisejí na  hrstce

veršíků, které si jinde třeba zdánlivě protiřečí.

A o nich budu kázat.

Jednou v nebi se nám ujasní i ty ostatnízále

žitosti, avšak někdy – protože mne miluje – mi

Bůh pomáhá nahlédnout do nich i na zemi.Nej

větší radost mi nedávno udělal jeden český cír

kevní vedoucí (mnozí, kteří čtou tyto stránky,

budou jeho jméno asi znát), který mi děko

val za  to, že jsem jej před dvaceti lety přivedl

ke  Kristu. Na  to shromáždění si vzpomínám,

ale nejsem si vědom, že byl v  té skupině, která

přišla dopředu, aby přijala Ježíše. Někdy vyprá

víme druhým o  Pánu a  pracujeme pro něj, aniž

bychom měli jistotu, že

to přinese nějaké ovoce.

Tato mimořádná udá

lost velice posílila mou

důvěru, že Bůh je při

díle – v  mém životě

i  službě, i  když někdy

bývám v  pokušení říci,

že nevím, zda to stojí za  to. Pán říká, že po ká

zání Slova se dostaví výsledky, ale já je nevidím.

Třeba to nevím; ale někdy Bůh dává nahlédnout

– a to pomáhá!

Kdo zná cestu, na  niž nás volá, abychom

po ní vykročili, a kdo zná důvody? Ale i kdyžne

rozumím, můžu mu vskutku důvěřovat; vždyť

zná celý obraz, když já vidím jen růžek. Mi

luje mě a jednou bude vše jasné. Možná v Slávě.

Možná dokonce dříve. Takže si počkejme – já

nevím!

Nuže – o kterých článcích učení se chcetepo

hádat?

překlad Ivana Kultová

Autor je kazatelem, ve Velké Británii založil

několik sborů a úspěšnou základní a střední

školu Hope House School v Barnsley. Více než

25 let také spolupracuje s různými

evangelikálními společenstvími v ČR.

V jednom mohu být naprosto dogmatický:

Vím, že Bůh mě hluboce, vášnivě miluje.

Daniel

Ženatý

Jiří

Preis

Jakub Limr




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist