načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/4 - KMS

Život víry 2015/4

Elektronická kniha: Život víry 2015/4
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV dubnovém čísle najdete:* rozhovor: Gordon Hickson – „Nasedl jsem ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-4104-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V dubnovém čísle najdete:
* rozhovor: Gordon Hickson – „Nasedl jsem do církve jako stopař,“ říká významný britský křesťanský stratég a kazatel Gordon Hickson, zeť známého biblického učitele Alana Vincenta. V rozhovoru nejen vzpomíná na své dramatické obrácení, práci pro evangelistu Reinharda Bonnkeho v Africe nebo na misii v Asii, ale také popisuje situaci církve a vizi pro Evropu…

* téma: Život je dar
- Jak jsme se dostali až sem aneb Stručné dějiny antipopulačního hnutí (D. Floryk)
- Jak se můžeme poučit z holandské „třicetileté války“ o eutanazii? (L. Wolters)
- Po kom vlastně jdou? (komentář)
+ Interrupce: možnosti pomoci

* můj příběh
- Jak se naše dcera (ne)měla narodit (kup)
- Ze srdce to vygumovat nešlo (Bedřiška)
- Mám v nebi malého spojence (A. Holerová)
- Kadiš za moje nenarozené dítě (D. Váchová)

+ úvodník Davea Pattyho (Splav, kde se utopil Vojta)
+ editorial Tomáše Dittricha (Jsi lhář, nebo jsi jen lhal?)
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ velikonoční komentář: Nejistota kolem vzkříšení? (T. Coufal)
+ pokoj s Izraelem: Írán otevřeně vyhrožuje (U. W. Sahm)
+ velikonoční povídka: Před trůnem s rudým okem (J. Jandl)
+ ze života církve: Světový den evangelizace – opět i v ČR (T. Dittrich)
+ ohlasy čtenářů
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2015-4
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

4

44

㶣 㶣


ŽIVOT VÍRY  duben 20152

foto na titulní straně Oksana Kuzmina © 123RF.com; na této straně:

(8) archiv Gordona Hicksona

(18) archiv kup

(22) Leonardo Barbosa

(24) Christliches Medienmagazin pro (Wikimedia Commons, CC BY 2.0)

8

rozhovor:

Gordon Hickson

Bonnke mi řekl: „Budeš můj ,dajrektór‘!“

co najdete v tomto čísle

z příštího číslaz příštího čísla

 téma: Výchova a trest

 David Novák: Aby se andílek nezměnil v ďáblíka

 Dan Drápal: Společenské posuny a jejich důsledky

 anketa: Jak jste byli vychováváni vy a jak vychováváte své děti?

 z historie: Hudson Taylor – průkopník misie v Číně

úvodník

4 Splav, kde se utopil Vojta Dave Patty

pokoj s Izraelem

6 Írán otevřeně vyhrožuje Ulrich W. Sahm

rozhovor

8 Nasedl jsem do církve jako stopař Gordon Hickson

téma: Život je dar

12 Jak jsme se dostali až sem David Floryk

15 Holandská „třicetiletá válka“ o eutanazii Leendert Wolters

16 Po kom vlastně jdou? David Floryk

můj příběh

17 Cítila jsem, že je tam někdo se mnou Anežka

18 Jak se naše dcera (ne)měla narodit kup

19 Ze srdce to vygumovat nešlo Bedřiška

20 Mám v nebi spojence Andrea Holerová

20 Loučení s maminkou Šárka Dvořáková

21 Kadiš za moje nenarozené dítě Dana Váchová

velikonoční povídka

22 Před trůnem s rudým okem Jaromír Jandl

ze života církve

24 Jeden den, jeden svět, jedno poselství Tomáš Dit trich

24

Světový den

evangelizace

Nick Vujicic:

„Udělejte něco,

co jste dosud

nedělali.“

18

Jak se naše

dcera

(ne)měla

narodit

svědectví

22

Velikonoce

v temném

ponebesí

povídka


3ŽIVOT VÍRY  duben 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / duben 2015

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

mluvit s někým o jeho hříchu myslím

patří k oblíbeným duchovním disciplínám jen

u málokterého křesťana. (A pokud si to někdo

užívá, je u takového smělce vždycky problém.)

Přitom nás k tomu, abychom druhénapomínali (a tak je i zachraňovali), vede Bible.

Před mnoha lety jsem napsal článek, který

se dotknul směru, kterého si někteří křesťané

vážili, a ten článek nevyzněl pozitivně (sám

jsem ten směr nehodnotil, jen jsem informoval

o tom, že ten směr někdo kritizoval). Ozvali

se dva čtenáři. Jeden z nich napsal, že jsem

lhář, druhý, že lžu. Mezi oběma výroky je

velký rozdíl: Ve věčné Boží přítomnosti podle

Písma nebudou lháři, kdežto o lidech, kteří

někdy lhali, se v téhle souvislosti nepíše. Lhaní

je určitě problém, ze kterého je potřeba udělat

pokání, ale když je někdo lhář, znamená to, že

lhaní jeho život prostoupilo do té míry, že se

už od něj nedá snadno oddělit. Bratr, který mi

napsal, že jsem lhář, mi de facto zlořečil.

Mezi křesťany existuje i specifický přístup

k pastoraci – pastorace na základěobviňování. Jeden křesťanský vedoucí, se kterým

nejsem v častém styku, a který proto do mého

života moc nevidí, mi neopomenul při našem

osobním setkání opět říct, že jsem přetížený, že

bych měl přestat pracovat pro Život víry nebo

na něčem jiném z toho, co dělám, a že hřeším.

Řekl to hezky, mile, to oceňuji, ale moc mi to

nepomohlo.

Pastorace na základě vzbuzování pocitu

viny je špatná proto, že uvádí lidido závislosti na tom, kdo jim slouží. Obávám se, že

znám křesťany, kteří takovou pastorací rozbili

manželství, kterým měli pomoci.Napomínající i pastorující má na toho, komu se věnuje,

vliv. Pokud je bohabojný, snaží se, aby ten vliv

dotyčného neuvedl do závislosti.

Je správné někomu říct, že je lhář? Určitě.

Ježíš zlořečil farizeům, Pavel proklel Elymase,

ale mnozí nic takového nikdy neudělají. To je

chyba. Rozhněvat se na někoho není vždycky

hřích – podobně jako někomu zlořečit. Když se

někdo dostane hodně hluboko nebo do stavu

akutního duchovního ohrožení, jemnénapomínání už mu nepomůže. Pak mají nastoupit

slova obvinění. Cílem všeho toho je druhému

pomoci, dokud to jde. Nejhorší bylo, když Ježíš

někomu neřekl nic. To potkalo některé farizeje

a Heroda (Herodes na tom v té chvíli byl hůř

než Pilát) a nakonec i Piláta.

Nebezpečné jsou tu e-maily. Něco se tam

napíše, a adresát si to poměrně snadno může

špatně vyložit. To se týká i telefonátů.Speciálně napomínat je dobré z očí do očí, protože

Ti ten, koho napomínáš, vidí do tváře a může

si v ní přečíst, jaký k němu máš vztah. Lituji

introvertů (a je v tom porce sebelítosti),protože u nich tvář často klame. Mluvím s někým

a mračím se na něj. On si myslí, že proti němu

něco mám, a já přitom o něčem přemýšlím.

Extroverti jsou na tom při pastoraci o hodně

lépe. S někým třeba mají problém, alepřirozeně se na něj usmívají. Dotyčný si myslí, že je

to v pohodě, a dá si poradit.

Do oblasti kázně patří i problém, zdahřešící nebo hříšníky v rozhovoru v jejichnepřítomnosti jmenovat. To je opravdu nesnadná

věc. Když chci, aby se někdo za někoho, kdo je

v problémech, modlil, musím prozradit, že je

v problémech. Víme ale, že se o hříchu někoho

druhého s nikým mluvit nemá, pokud nemá

jít o opakované napomenutí, ke kterému je

naopak potřeba někoho přizvat.

Výjimkami, kdy je možno mluvit o hříchu

někoho druhého, je, když zhřeší starší nebo

když jde o někoho, kdo šíří falešné učení,

a pochopitelně taky v případě veřejněznámého hříchu. Bojím se, že naše západníkřesťanská kultura je zde nezdravě ohleduplná.

Jsem starší sboru a chci, aby se o tom,kdybych udělal nějaký průšvih, mluvilo veřejně.

To patří k životu ve světle a společenství to

pomáhá, aby nebralo hřích na lehkou váhu.

Pochopitelně nechci žádný průšvih udělat,

a kdybych, nedej Bůh, něco zlého udělal,

určitě by mi veřejné napomenutí nebyloprvolánově příjemné. Život ve světle ale přece

musí mít přednost před tím, jak se kdo cítí. Je

to jako operace: Bolí to, ale může to zásadním

způsobem pomoci. Pavel své pobloudiléspolupracovníky uváděl jménem. Dělal to cíleně,

nikoli omylem.

Ohleduplnost je dobrá, ale ohleduplnost

naší západní křesťanské kultury často zachází

za hranice kultury biblické. Schválně jsem

znovu napsal „západní křesťanské kultury“.

Ta přídavná jména (západní a křesťanská)

tu nejdou dohromady. Bible je totiž vyšší

než jakákoli krajová kultura. Došlok paradoxu: Západní kultura je v mnohémodvozena z Bible. Proto se západní ohleduplnost

ostře odlišuje od „východní“ bezohlednosti

a krutosti. Západ byl před válkou ohleduplný

k Hitlerovi, který zastával morálku a filozofii

doby stěhování národů. Pokud seohleduplnost stane bezbřehou, a to se na Západě děje

dodnes, znamená to, že Západ opustil biblická

východiska, která stála u všeho pozitivního, co

na něm kdy bylo. Ohleduplnost žijící vlastním

životem se stala součástí kulturníhoinženýrství a jako pozitivní diskriminace, umělé kvóty

a právo každého skoro na všechno podkopává

ideály, na kterých vyrůstala.

Bratr, který mi před lety napsal, že jsem

lhal, se mi před nějakými čtyřmi lety omluvil.

Změnil názor na věc, o které jsem informoval,

ale už si nepamatoval, co přesně mi tenkrát

napsal (já jsem si to ale pamatoval, protože

mě to mrzelo). Jen cítil, že mezi námi něco

bylo, a tak se ozval. Píšu to proto, abyčlánek nevyzněl negativně. Při napomínání

se dočkáme příjemných překvapení.

Cílem každého napomenutí je obnova.

Vzájemně si tím pomáháme,abychom žili s Kristem, a to za některé

nesnadné chvilky stojí.

Jsi lhář,

nebo jsi jen lhal?


ŽIVOT VÍRY  duben 20154

Pro Židy i Araby. Prahu navštívili

zakladatelé izraelského sboru Kehilat

HaCarmel manželé David a KerenDaviso

vi. Jde o jedno z nejvýznamnějšíchspole

čenství v Izraeli, které je výjimečné tím,

že má za členy jak Židy, tak Araby.Spoje

ní židů a pohanů v Ježíši Kristu bylo také

tématem kázání Davida Davisena odpo

ledním shromáždění KS Praha 1. 3. v KD

Ládví v Praze 8, kam si ho přišloposlech

nout asi 350 lidí. Na shromáždění navázal

koncert jeho manželky Karen, zpěvačky

a autorky písní. David je Američan„po

hanského“ původu, Karen je Židovka,

čímž prakticky ilustrují své poselstvíi za

měření sboru.

David i Karen pracovali v New Yorku

v showbyznysu. Tam uvěřili a pak se vzali.

V Izraeli v Haifě jsou od roku 1991, kdy

na Karmelu založili rehabilitační centrum

pro závislé na drogách (House of Victory).

Kromě střediska a sboru KehilathaCar

mel provozují také second handElijá

šův plášť, distribuci potravin Havraní koš,

společenství mluvících ivrit Boží Vinice

(Kerem El), komunitní centrum BejtJedi

dja, útulek pro uprchlice z Afriky s dětmi

Or HaCarmel nebo biblickou školu (School

of Ministry).

Na menším shromáždění KS Praha

3. 3. David mluvil o Izajášově prorocké

vizi silnice mezi Egyptem, Izraelem

a Asýrií. „David Davis přinášel naději pro

budoucnost, když ukazoval, že situace,

která nemá politické řešení, má řešení

v Kristu,“ řekl k tomu Lubomír Ondráček,

pastor sboru, který Davisovy pozval. Na

organizaci akce se podílela také česká

pobočka ICEJ.

Tři výstavy Václava Lamra.Vý

tvarník, básník a občanský aktivistaVác

lav Lamr vystavoval v březnu na třech

místech. Výstava kreseb „Smíření“v infor

mační středisku v Ústí nad Labem přináší

biblickou inspiraci, ale i grafickévyjádře

ní ke společenským a etickým tématům

dneška. Výstava „Starozákonnía novozá

konní biblické příběhy“ probíháv infor

mačním středisku Protivín. Obě výstavy

potrvají do dubna. Kromě toho proběhla

na židovské obci v Teplicích jeho putovní

výstava k 70. výročí holocaustu „Poselství

hvězdy Davidovy“.

Malba Václava Lamra se vyvíjí.

Od figurálních kompozic, kde postavy

mívají výrazné kontury a zhuštěné

abstrahované rysy, se těžiště v posledních

letech přesunulo k abstraktnější práci

s písmem, často hebrejským, v plochách

v mnoha barevných variacích. Často

teď zpracovává starozákonní náměty.

Při výstavách je aktivní, obrazykomen

tuje a návštěvníky tak vtahuje i do světa

svého a biblického slova. Mívá přes deset

výstav do roka, často mimo Prahu, rád

vystavuje v bývalých synagogách.Vác

lav Lamr je také vynikajícím kreslířem.

Ovládá i výtvarnou zkratku, jejímžpro

střednictvím komentuje napříkladEvrop

skou unii (tu vždy kriticky). Jeho kresby

provázejí Život víry od roku 1991.

K muslimům s úctou. Aktivista

Mikuláš Vymětal vystoupil v půli února

s „Prohlášením o vztahu křesťanůk mus

limům“. Je to zpracované poselstvíúčast

níkům ekumenické bohoslužby v Praze

31. ledna. Přestože k textu připojil, že ho

konzultoval s představiteli ERC, jde o jeho

soukromou iniciativu. Veřejnost si autora

prohlášení může pamatovat kvůli tomu,

že byl zatčen pro protesty protidemon

straci hnutí „Islám v ČR nechceme“.

„To, že s židy a muslimy sdílíme řadu

společných témat monoteistickéhonábo

ženství, neznamená oslabení naší víry

v Krista,“ píše Vymětal. Odmítá násilí ve

věcech víry a neoprávněnézevšeobec

ňování, které podle něj „vedek proje

vům nepřátelství vůči muslimům v České

republice, ačkoliv místní muslimská

komunita se od islámskéhoextremi

smu opakovaně distancovala“. Vymětal

volá po zintenzivnění setkáváníkřes

ťanů a muslimů i po dialogu mezikřes

ťanstvím a islámem. Co by řekl tomu,

kdyby se někdo v rámci tohoto dialogu

českých muslimů zeptal, proč sedistan

cují od „extremismu“, ale zároveňuzná

krátce

N

eexistuje důležitější křesťanský svátek než

Velikonoce. Vánocům s  jejich úžasnou

hrou světel, krásnými stromky a hroma

dami dárků se věnuje víc pozornosti. Tehdy jako

by se život úplně zastavil – všichni vidí jen Vá

noce. Jenže velikonoční víkend je ještě důleži

tější. Během těchto tří dnů oslavujeme smrt,po

hřeb a  vzkříšení Ježíše Krista, ústřední událost

celého Písma.

Mnoha lidem význam Velikonoc zcela uniká,

dělají z nich oslavu jara nebo dobu honěníděv

čat s  pomlázkou. Když byla naše dcera Claire

ve čtvrté třídě, pokusila se učitelka školákůmpo

dat jiný výklad Velikonoc než to, s  čím se vět

šina z  nich setkala – totiž, že jde ve  skutečnosti

o  křesťanské svátky. Aby našla nějaký záchytný

bod, jehož pomocí by se mohla s  žáky dorozu

mět, zeptala se: „Znáte někdo někoho věřícího?“

Claire – stejně jako pár dalších dětí – zvedla

ruku, ale nechápala, proč se učitelka nezeptala,

zda věří přímo někdo z nich.

Možná jsou Velikonoce pro lidi prostě příliš

těžko pochopitelné. Nač věnovat tolik pozornosti

hroznému a  nespravedlivému úmrtí, zvlášť když

k  němu došlo tak dávno? Není snad smrt něčím,

co se všichni snažíme odsunout, vyhnout se tomu

nebo na to zapomenout? Proč by vlastně měl mít

někdo zájem se takovou tragédií obšírně zabývat?

V našem městě Frýdlantu je most přesOstra

vici, hned pod splavem. Je to nevelká řekaa po

měrně mělká, po většinu roku bych ji mohlpře

brodit. Splav je ohromné místo, odkud seza hor

kých letních dnů dá skákat do hlubší vody – a je

to i  místo velice nebezpečné. Pokaždé, když jdu

přes ten most, musím myslet na Vojtu, spolužáka

mého syna Tylera. Jednou v  létě si tam Vojta

hrál s kamarády, skočil z nejvyššího místa splavu

– a  už nevyplaval. Síla padající vody ho uvěz

nila, a když se Vojta pokoušel dostat na hladinu,

strhla jej dolů. Přišel o  život dřív, než k  němu

mohl někdo doplavat.

Kdykoli na  to myslím, zachvěji se. Na  smrt

myslím nerad. Vzpírám se jí, bojuji s ní, chci se

jí zcela vyhnout – nebo aspoň vyhýbat, dokud to

jde. A  přece – Ježíš šel na  Velký pátek na  smrt

dobrovolně. Proč dovolil, aby ho zuřivý dav za

hubil jako dravý proud, proč dovolil, aby se mu

posmívali, proč se nechal bičovat, zraňovat tr

ním a nakonec pověsit na kříž, aby zemřel?

Jak asi bylo Vojtovým rodičům, když zjistili,

že jejich syn už nedýchá? Jak bylo učedníkům,

když viděli, jak Kristovo bezvládné tělo ukládají

do hrobu, a když se pak v sobotu probudilis vě

domím, že to opravdu nebyl zlý sen? Mesiáš je

pryč. Mrtev. Konec.

Všichni víme, že smrt znamená konec.

Z  hrobu nevedou žádná zadní vrátka. Jakmile

prohrajete svůj zápas se smrtí, prohrajete defi

nitivně.

Pokud ovšem neporazíte smrt a  hřích a ne

přemůžete moc hrobu.

Každý, koho před Ježíšem – i  po  něm –

vzkřísili k  životu, musel pak někdy znovu ze

mřít. Vzkříšení jej vrátilo do  starého života.

Avšak Ježíše Bůh vzkřísil pro nový život. Ježíš

získal život, který započal vzkříšením a  už ne

podléhal hrozbě smrti. Byl to jiný druh života

úvodník

V na

vici, hne

měrně m

brodit. S

kých let

to i  mís

přes ten

mého sy

hrál s ka

– a  už

nila, a k

strhla je

mohl ně

Kdyk

myslím

jí zcela v

jde. A p

dobrovo

h b l k

Splav, kde se

utopil Vojta

Dave Patty

ilustrační foto Alan McIntyre


5ŽIVOT VÍRY  duben 2015

vají právo šaría, podle kterého je změnu

vyznání muslima i rouhání potřebatres

tat smrtí? Mikuláš Vymětal požaduje,aby

chom k muslimům přistupovali s úctou.

K úctě ale přece patří i to, že se tam, kde

je to potřeba, nevyhneme konfrontaci.

Usmívat se, a přitom si myslet své, to

nemá s úctou nic společného.

Dny víry. Evangelizační akce „Dny

víry“ proběhne v prvním červnovémtýd

nu v Praze v návaznosti na noc kostelů.

Cílem je podle organizátorů zaujmout co

nejvíce obyvatel města, představit život

místní církve, zprostředkovat zkušenost

s Kristem a nabídnout návazné programy.

Program pod zastřešenímarcibiskupské

ho Pastoračního střediska připravují různé

komunity včetně řeholních, farnícha sbo

rových, evangelizační skupinyi jednotliv

ci. Přijedou i skupiny ze zahraničí.

Program má být různorodý.Na někte

rých sídlištích bude probíhat šířekompo

novaný program postavenýna zkušenos

tech z menších měst. Na frekventovaných

místech města budou během akce působit

pohyblivé skupiny (hudba, pantomima,

svědectví). V centru budou stany sesluž

bou a výstavami (fotografie z misií,sezná

mení s určitou oblastí života církve apod.).

Na několika místech centra (např.v kláš

terech františkánů, dominikánůa augus

tiniánů) proběhne speciální program

(zážitkový, intelektuální, uctíváníote

vřené příchozím aj.). Podle zatímnepo

tvrzených zpráv vystoupí v Praze i britský

zpěvák a bývalý frontman skupinyDeli

rious? Martin Smith.

Týden vyvrcholí koncertemna Staro

městském náměstí za účasti skupiny

Hradišťan.

Na koncert naváže tichý noční „Průvod

světla“, který vyvrcholí v některémz vel

kých kostelů.

http://dnyviry.evangelizace.cz

Kdyby pan prezident

přestal pít... „Představte

si, že by Miloš Zeman uvěřil

v Ježíše, přestal by pítalko

hol, kouřit, mluvit sprostě,

urážet novináře, vládu

a mnoho dalších – zdá se vám tonemož

né? S Bohem není nic nemožné!“ Těmito

slovy uvedl iniciativuk modlitebně-post

nímu řetězu za českého prezidentamlá

dežník z KS Ostrava Matouš Vrzala.Na in

ternetu (viz http://prezident.jdem.cz)hle

dá 365 modlitebníků, aby byl prezident

Zeman modlitbami a půstem pokrytkaž

dý den v roce. Zatím řetěz úspěšně

probíhá.

„Také mně pokládá Pán na srdce,aby

chom se za prezidenta Zemana modlili

a postili. Vedle mnoha jeho slabýchstrá

nek má dvě silné – nepodléhá zbaběle

tzv. politické korektnosti a podporuje

Izrael,“ komentovala Vrzalovu výzvu česká

misionářka v Jeruzalémě Alena Krausová.

Happening Pamatuj! Na více než

dvaceti náměstích v Česku vystoupilo

8. 3. třicet vokálních těles. Každoročně se

tak připomíná vyvraždění českých Židů,

největší masová vraždu v  dějinách naší

země. Iniciátorem je sbormistr Marek

Šlechta, který se skupinou Let’s Go!vy

stou pil v Praze na Staroměstskémná

městí. Účastníci uctili oběti holocaustu

minutou ticha a sbor zazpíval písně

Hatikva, Š’ma Israel a Kde domov můj, se

kterými odcházeli na smrt Židéz terezín

ského rodinného tábora.

Novinkou letošního happeningu byla

poetická sekce Básníci – oknodo minu

losti. Na Staroměstském náměstí se četly

básně a prózy osmi autorů. „Učíme se

tak číst ve stopách naší minulosti,“ uvedl

Marek Šlechta, který šel s kůží na trh

nejen jako hudebník, ale i jako autor.

Hrozí Česku postih? V roce 2013

podala britská nezisková organizace

na ochranu dětí Approach stížnost na

sedm členských států Rady Evropy, žeje

jich zákony nezakazují tělesné tresty pro

děti. Podle Approach je tímporušová

na Evropská sociální charta. Jde o  Irsko,

Itálii, Slovinsko, Kypr, Belgii, Francii

a ČR. Evropský výbor pro sociální práva

na tomto základě začátkem březnaFran

cii odsoudil. Podle ministerstva práce

a sociálních věcí však Česku odsouzení

nehrozí, protože nepodepsalo novouver

zi Evropské sociální charty z roku 1996.

Stanovisko výboru má navíc jendopo

ručující charakter a členské státy se mu

nemusí podřídit.

Poslanec Vít Kaňkovský (KDU-ČSL)

sdělil Právu, že striktní zákaz tělesných

trestů zákonem za vhodný nepovažuje.

„Stát má důsledně dbát, aby tělesné

tresty nebyly zneužívány, na což má

nástroje. Za výchovu dětí ale zodpovídají

rodiče,“ uvedl Kaňkovský.

Fyzicky trestat děti rodičům zakazují

zákony 44 zemí světa (např. Švédsko,

Německo, Chorvatsko, Izrael, Keňa,

Turkmenistán či Ukrajina). V USA jsou tyto

tresty povoleny ve všech státech, v 19

z nich včetně bití na školách.

– život na  druhé straně hrobu. Proto Písmo

označuje Ježíše jako „prvotinu těch, kdo ze

mřeli“ (1K 15,20 ČSP). Jeho zmrtvýchvstání je

příslibem našeho vzkříšení do  života, který je

před námi – na druhé straně smrti, tam, kde už

žádná hrozba smrti neexistuje.

Pokud jste uvěřili v  Ježíše, je to ta nejdůle

žitější zpráva vůbec. Dostali jste příslib, že po

vstanete k  životu. Pavel skutečně řekl, že kdyby

k  Ježíšovu vzkříšení nedošlo, byla by naše víra

marná (1K 15,14). Kristovo vzkříšení vytváří

pro naši jistotu a naději jediný

pevný základ.

Už to samo by bylo do

statečným důvodem, aby

chom celé Velikonoce pro

žívali v  úžasu a  uctivé bázni.

Avšak vítězství dané vzkříše

ním má pro vás význam do

konce už nyní, před vaší fy

zickou smrtí. Pavel hluboce

toužil, aby „poznal jej a  moc

jeho vzkříšení i  účast na  jeho

utrpeních“. Píše dále: Připodobňuji se jeho smrti,

zda bych nějak nedospěl ke  vzkříšení z  mrtvých“

(F 3,10n ČSP). Jeho žádost ztotožnit se s Kristem

v jeho smrti nebyla tělesná, nýbrž duchovní – šlo

o umrtvení jednotlivých složek Pavlovy starélid

ské přirozenosti a  o  spojení s  Kristem v  novém

životě daném vzkříšením.

To je jeden z  velkých paradoxů křesťanské

víry. Smrt předchází životu. Abyste svůj život

našli, musíte ho ztratit. Právě umrtvením toho,

co ve  vašem životě působí tělo, je dána mož

nost, aby se ve  vás svobodně rodilo ovoce Du

cha (Ř 8,13–17).

Umřít se ovšem nechce nikomu. Bráníme se

tomu, bojujeme s tím, chceme se tomu buď úplně

vyhnout, nebo to aspoň odkládáme, pokud to

jde. Intuice nám napovídá, že hrob nemá zadní

vrátka. Myslíme si, že jakmile prohrajeme zápas

se smrtí, přicházíme o všecko. V životpo vzkří

šení zkrátka často nevěříme.

Slyšel jsem, že existuje jeden – jediný –způ

sob, jak přežít, když vás strhne splav. Budete-li se

snažit dostat se zase na hladinu, zůstaneteuvěz

něni ve vodopádu řítícím se mocně dolůa nako

nec utonete. Když ale zadržíte dech a necháte se

proudem stáhnout do hloubky, vyplaví vás tento

proud nakonec v  některém nižším místě řeky

zpátky na  hladinu. Vydáte-li

se smrti, máte naději, že bu

dete žít.

Jsem si téměř jist, že právě

teď v  určité oblasti svého ži

vota bojujete se smrtí. Je třeba

změnit starý zvyk, vyznat

hřích, který se vás zuby nehty

drží, opustit určitý způsob

uspokojování životních po

třeb. Je třeba, abyste si přestali

dělat starosti a  začali důvěřo

vat, abyste dali vale strachu a  uposlechli, abyste

skoncovali s  pochybnostmi a  uvěřili. Každá

z  těchto pěšinek k  životu však začíná nějakou

ztrátou. Než můžete něco získat, musíte něco

ztratit – a než budete moci žít, musíte zemřít.

Nikdo netoužíme zemřít. Věříte-li však

ve  vzkříšení, nebudete se snažit vybojovat si

cestu zpátky k  životu, nýbrž rozběhnete se

ve víře vstříc hrobu. Rozpomenete se, žeVeliko

noce začínají mužem umírajícím na kříži a končí

prázdným hrobem. Uvěříte, že ten, který šel před

vámi, přemohl hřích a  smrt – a  otevřel cestu,

která hrobem vede do života po vzkříšení.A po

dobně jako Pavel zatoužíte osobně poznat moc

Kristova vzkříšení v každé oblasti svého života.

Zamilujete si slavení Velikonoc.

„Smrt byla pohlcena ve  vítězství. Kde je,

smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvůj osten?“

(1K 15,54–55 ČSP)

překlad Ivana Kultová

Autor je misionář, zakladatel Křesťanské

akademie mladých, zakladatel a vedoucí

mezinárodní organizace pro práci s mládeží

Josiah Venture. Je starším CB Frýdlant n. O.

a členem Rady ČEA.

Vydáte-li se

smrti,

máte naději,

že budete žít.

Hledání

Zas peníze jsou pryč

a táta taky

zas hledáš směr

kdo by tvé stesky poslouchal

Bolest odložíš

máš ji zpátky

musíš zas sama...

zkoušet, bojovat, mít ideál

Vracíš se večer

kdo tě čeká

kosí tě únava

jak jen dál?

Jsem nablízku

to slovo pro člověka

a nevzdej to

ten kříž mi za to stál

 Pavel Včelák,

CB Hradec Králové

poezie

připravil Tomáš Dittrich




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist