načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/3 - KMS

Život víry 2015/3

Elektronická kniha: Život víry 2015/3
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV březnovém čísle najdete:* reportáž: Probuzení mezi narkomany v ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-2922-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V březnovém čísle najdete:
* reportáž: Probuzení mezi narkomany v Rusku
- Na počátku byla jedna videokazeta. Hnutí, které začalo raketově růst, vedlo k proměně života neuvěřitelného množství narkomanů. Nyní čelí hrozbám úřadů a možná bude muset přejít do ilegality…

* téma: Naděje pro závislé
- Závislost – nemoc, nebo hřích? (Iveta K.)
- Spolupráce s místním sborem (P. Král)
- Proč nezakotví v církvi (V. Tichá)
+ Specifika služby závislým (anketa)
+ přehled křesťanských organizací, které závislým pomáhají

* můj příběh
- Žil jsem jako zvíře (D. Tichý)
- Věděla jsem, že už nechci být „na ženy“ (Monika)
- Všichni mnou opovrhli (Markéta, Jirka, Vítek, Pavel)

* křesťan a společnost
- Máme se bát „sociálky“? Jak funguje ochrana dětí u nás a v cizině (např. v nyní medializovaném Norsku) a co je jejím cílem? Na tyto otázky odpovídají ředitelka odboru ochrany práv dětí na MPSV Marta Miklušáková a europoslanec Tomáš Zdechovský.

+ úvodník V. Šmajstrly (Jak jsme přišli na to, že je život s Bohem lehký?)
+ editorial Tomáše Dittricha (Sprosté slovo sem, sprosté slovo tam?)
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ komentář: Slovenské referendum – vlastní gól (T. Dittrich)
+ ze života církve: Modlitby 24-7 v Brně (H. Brdečková)
+ povídka: Třiadvacítka (M. Štelcik)
+ nad Biblí: Především chraň své srdce… (S. Kaczmarczyk)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2015-3
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŽIVOT VÍRY  březen 20152

foto na titulní straně Marinos Karafyllidis © 123RF.com; na této straně:

(7) archiv Marka Slánského (malé rehabilitační středisko u Togliatti)

(10) Scott Griessel © 123RF.com

(18) archiv redakce

(22) Dandieczech, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

7

Rusko: Probuzení mezi narkomany

Rostoucímu hnutí hrozí ilegalita

co najdete v tomto čísle

18

Popravený

japonský

novinář

Kendži Goto

byl křesťan

z příštího číslaz příštího čísla

 rozhovor: Gordon Hickson má muslimy rád

 téma: Ochrana života

 David Floryk: Stručné dějiny antipopulačního hnutí

 svědectví: Jak se naše dcera neměla narodit

 Poučení z holandské války o eutanazii

 Velikonoční povídka

úvodník

4 Jak jsme přišli na to,

že je život s Bohem lehký? Vít Šmajstrla

ze života církve

6 Jako když se spojují včelstva Helena Brdečková

reportáž

7 Probuzení

mezi narkomany v Rusku Marek Slánský

téma: Naděje pro závislé

10 Závislost – nemoc, nebo hřích? Iveta K.

12 Spolupráce s místním sborem Petr Král

14 Proč nezakotví v církvi? Veronika Tichá

14 Specifika služby závislým anketa

můj příběh

16 Žil jsem jako zvíře Daniel Tichý

17 Věděla jsem, že už

nechci být „na ženy“ Monika

17 Všichni mnou opovrhli Markéta, Jirka, Vítek, Pavel

18 Musíš tady zůstat! Karel Znamenáček

křesťan a společnost

20 Snad nám naši vnuci

nebudou věřit, že se děti Marta Miklušáková,

zavíraly do ústavů Mojmír Kallus

22 Žádný systém není

proti pochybením imunní Tomáš Zdechovsk ý

povídka

23 Třiadvacítka Martin Štelcik

nad Biblí

24 Především chraň své srdce... Stanislav Kaczmarczyk

22

V Norsku

je chyba v systému

říká o odebírání dětí

europoslanec

Tom á š Z d e c ho v s k ý

10

Závislost

– nemoc,

nebo hřích?

Jak ji vlastně

řešit?


3ŽIVOT VÍRY  březen 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / březen 2015

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

když jsem před dvaatřiceti lety strádal

během své služby v socialistické armádě, byl

jsem překvapen, jak sprostě všichni ti o sedm

osm let mladší muži (kterým jsem měl velet)

mluví. Na vojnu jsem si vezl ideály. Vlekl

jsem s  sebou i kufr odhadem tak se 40knihami z dějin kultury a umění a  mluvil

jsem spisovně. Knihy jsem přečetl jen

dvě, ideálům jsem se zpronevěřil, a když

jsem se vrátil do civilu, nedařilo se mi

sprostě nemluvit. Odnaučit se to mi

nějakou dobu zabralo.

Pracuji v křesťanské organizaci, kde

se tako vá slova nepoužívají ani v afektu,

ale ze břehů tohoto solného jezírka

zaznívá sprostá mluva všude kolem.Například když si komentátoři v televizi,vzdělaní lidé nesporných odborných kvalit, myslí,

že nejsou v záběru kamer, tak spolu mluví

sprostě – ve veřejnoprávních zprávách se to

ukázalo několikrát. Zřejmě je to i u nich běžná

věc. Podobně pan prezident Zeman, sečtělý

intelektuál, se do rádia nerozpakuje zařadit

pikantní výrazy, za které by se nemuselstydět během pobytu v žádné herně ani hospodě

se stoly bez ubrusů. Bojím se, že i u něj je to

běžné i mimo mikrofony. Vulgarita je možná

jediná věc, ve které Zeman s novináři dokáže

najít jednotu. Celebrity a novináři takénejsilněji ovlivňují společnost. Jak to asi vypadá

s občany naší země?

Jak si na tom stojíme ve srovnánís kulturami jiných zemí? Myslím, že to ani jinde

žádná sláva nebude, i když v žádné jiné zemi

prezidenti na mikrofon sprostě určitě nemluví.

Podrobněji jsem se nedávno zabývalPavlovým listem efezským křesťanům a došel jsem

k závěru, že se v Efezu v prvním století taky

mluvilo sprostě. Na přelomu čtvrté a páté

kapitoly tam Pavel píše:

Z vašich úst ať nevychází žádné špatné

slovo... Smilstvo ani žádná nečistota nebo

chamtivost ať nejsou mezi vámi anizmiňovány, jak se sluší na svaté. Ani hanebnost,

hloupé řeči nebo laškování, což se nesluší...

Když se některá slova přeloží trochu jinak,

zní výsledek takto:

Z vašich úst ať nevychází žádné shnilé

slovo... Smilstvo ani žádná nečistota nebo

nenasytnost ať nejsou mezi vámi anizmiňovány, jak se sluší na svaté. Ani oplzlost,

pošetilé řeči nebo dvojsmysly, což se

nesluší...

Jedině u chamtivosti, kde příslušný výraz

jde přeložit také jako nenasytnost, je sporné,

zda se pojem dá vztáhnout k mluvě vulgární

či s erotickým kontextem. U všech ostatních

slov je to možné (a pravděpodobné) a celáuvedená pasáž se zřejmě týká předně sprostého

mluvení. V Efezu nešlo jen o sprostá slova, ale

o širší tlachání se sexuálním obsahem. Z toho,

zdá se, plyne, že se v Efezu před dvěma tisíci

lety mluvilo vulgárně podobně jako u nás

dnes. Pavel to asi viděl jako něcovýznamného, když tomu v listu věnoval zhruba stejně

místa jako úvaze o apoštolském a prorockém

základu církve nebo o pateru služebností.

Proč se vlastně zaměřil na něco takcivilního, jako je neslušné mluvení? Pavel bylcitlivý na to, co hýbe společností. Zatímco já si

musím dávat velký pozor, abych ve svém okolí

jaksi samospádem nespoluvytvářel křesťanské

ghetto, Pavlovi tohle nehrozilo. Ve společnosti

četl jako v přehledné knize, kde je grafickyrozlišeno vše, co je podstatné. Právě v téhlesouvislosti klade Pavel důraz na zásadnostrozdílu mezi starým a novým životem. Tím, jak

mluvíme, můžeme ten rozdíl krásně ukázat.

Stávající kultura může křesťanyovlivňovat do té míry, že třeba občas sprostě mluví.

Znal jsem jediného pastora, který sprosté

slovo běžně použil. Pozitivní na tom bylo, že si

v této věci přede mnou, církevnímfunkcionářem a novinářem, nehrál na svatouška. Myslel

jsem si, že když uvěřil a oddělil seod násilnického prostředí, kde se do té doby pohyboval,

na nějakém tom vulgarismu nesejde. Nic jsem

mu k tomu nikdy neřekl. Dnes už je řadu let

po smrti. Zahynul tragicky a bojím se, ženějakou dobu předtím i opustil Pána Boha. Možná

jsem mu příhodným napomenutím mohl

zachránit život...

Také proto už dnes nemám naprostožádnou pochybnost: Křesťan sprostě mluvit nemá.

Jednoduše nemáme být jako nevěřící. Když

se pohybujeme mezi pohany, nebývá to ale

někdy snadné. Hodně se to týká studentů

v prostředí jejich vrstevníků. A jeden mladý

dělník nám včera na skupince vyprávěl, jak

se mu spolupracovníci posmívají proto, že se

neopíjí, nechodí za ženskými, nemluví sprostě,

a hlavně proto, že věří v Boha. Já jsem mu

záviděl, že je blahoslavený (mně se mojispoluracovníci v KMS nikdy kvůli tomu, že věřím,

nesmáli), on se evidentně trápil.

Rozdíl mezi královstvím tmy a královstvím

Božím je propastný. Kdybychom chtělizůstávat mezi těmito dvěma světy, semlelo by nás

to, Tebe i mě. Nemluvit sprostě (a všechna

další radikální rozhodnutí a kroky, které

od nás Bible žádá), to není jen v  některých

situa cích obtížný úkol. Je to věc sebezáchovy.

V Božím království potřebujeme stát oběma

nohama. Zůstávat v mezipoloze by z nás

nadělalo fašírku. Život víry chce radikálnost.

Ale nejde jen o sobecký pud sebezáchovy.

Taková radikálnost totiž každému kolemzjevuje Krále. Když bychom měli tendenci být

konformní, poškozovali (a možná i zahubili)

bychom sami sebe a snižovali bychom Boha

v očích každého, kdo ví, že věříme.

Musím Tě povzbudit: Odolávej tlaku.

Pokud občas mluvíš sprostě, učiň

pokání. A když se Ti to dlouhodobě

nedaří, nevzdávej se. O skutečný život

jde právě v „malých“ věcech.

Sprosté slovo sem,

sprosté slovo tam?


ŽIVOT VÍRY  březen 20154

Alfa: Jak zapojit mladé. V záříod

startuje už druhá celostátní kampaňkur

zů Alfa. Do té první se v roce 2013zapo

jilo přibližně 200 místních společenství

šestnácti křesťanských církví. Šloo mimo

řádné evangelizační nasazení, pro které

u nás jen stěží najdeme obdobu. Jako

příprava na podzimní kampaň sev modli

tebně KS Praze 24. 1. konal seminářkur

zů Alfa s více než 60 účastníky. Asipolo

vina z nich kurz ještě nepořádala a přijela

se to naučit, zbytek přijel pro podrobnější

informace o chystané kampani. Hlavním

řečníkem byl Jan Bakker z Nizozemska,

zástupcemeziná

rodní kanceláře

kurzů Alfav Lon

dýně.V Nizozem

sku běží 1000kur

zů Alfa a JanBak

ker nám tak mohl

předat spoustu

zkušeností. Mluvil

také o tom, jak oslovit generaci mládeže

a jak důležitá je podoba společenství pro

šíření evangelia a pro zapojení nových

lidí. Všechny Bakkerovy promluvy jsou

k dispozici na webu kurzů Alfa. Pročes

kou kancelář Alfy seminář pořádala KMS.

Kampaň Bůh existujeprobíha

la po celý leden v pěti městech. V Praze,

Plzni, Brně, Olomouci a Ostravě jezdilo

45 tramvají s pěti druhy velkýchsamole

pek o rozměrech 220x60 cm. V Prazena

víc proběhla kampaň v metru, kde bylo

ve vagonech umístěno 40 menšíchpla

kátů. Patero plakátů odkazovalo na pět

videí se svědectvími osob vyfocených

na plakátech. Počet shlédnutí pěti- až

osmiminutových videí byl 3747, celková

doba sledování cca 230 hodin.

Facebookovou stránku „Bůh existuje“

navštívilo 21 384 Čechů a Slováků,nega

tivní byly jen čtyři ohlasy. Stránku www.

VicNezNabozenstvi.cz navštívilo 2 036 lidí,

šest z nich napsalo o adresu místní církve.

„Naším cílem bylo vstoupitdo veřej

ného prostoru a proklamovat tam, že

Bůh je dobrý, vysvobozuje z problémů

a mění lidské životy,“ řekl autor projektu

Martin Benc. „Kampaň ukázala, žeinter

net je důležitým evangelizačnímnástro

jem, který se dá využívat k oslovenívět

šího množství lidí, obzvláštěna face

booku.“ Na realizaci projektu se podílela

také KMS.

Lamrovo Maranatha. Předníčes

ký výtvarník Aleš Lamr vystavovalv úno

ru v galerii Nová síň v Praze. Rozměrnější

plátna překvapila novou technikou. Aleš

Lamr zůstává novátorema průzkumní

kem. Na akrylovou malbou pokrytáplát

na nalepoval útržky akrylempomalo

vaných papírů, čímž dosáhl nezvyklých

účinků. Radikální dramatická barevnost,

která výtvarníka provází od jeho počátků

v 60. letech, u vystavených obrazůrein

karnovala do nezvykle členěnýchprosto

rů v plochách pláten. Lamrova víra, která

dává jeho smělým barvám jásot už od 80.

let, kdy přijal Krista, se projevilav titu

lech pěti ze čtrnácti vystavených obrazů,

v názvu výstavy (Maranatha)i v progra

mu vernisáže. Po odbornémkunsthisto

rickém proslovu totiž několik křesťanů

svolaných malířovou manželkouzazpíva

lo píseň Maranatha.

Papež schvaluje tělesné tresty.

Papež František počátkem února uvedl,

že „dobrý otec umí čekat a odpouštět, ale

i tvrdě trestat – není ani slabý, ani laxní,

ani sentimentální“. Zmínil i tělesnétres

ty. Byl za to kritizován německouminist

ryní pro rodinu Manuelou Schwesigovou.

Už to, že se vysoce postavenípolitiko

vé vyjadřují k takovému výroku papeže,

je zarážející, ale do Františka se pustili

i členové papežské komise proochra

nu nezletilých. Britský člen komise Peter

Saunders označil papežův výrokza „vel

mi nevhodný“ a uvedl, že by mělFranti

šek svůj názor opravit. „Divím se, že ho

pronesl, i když se občas dopouští faux

pas,“ pravil Saunders. Zde vystupujevý

hoda celibátu. Kdyby měl papež vlastní

nezletilé děti, v některých evropských

zemích by mu mohly být odebrány.

Týden manželství zaštítilipo

slanci. Devátý ročník Národního týdne

manželství (NTM) ve druhém únorovém,

„valentýn

ském“, týdnu

zahájilatisko

vákonferen

ce v budově

ministerstva

práce a sociálních věcí. Zúčastnili se jíhe

rec Jan Potměšil, David Bohbot, rabínko

munity Bnej Israel, kardinál Miloslav Vlk,

prezident Mezinárodního týdnemanžel

ství, Brit Richard Kane, a další.

Motto letošního NTM „Šťastně až

do smrti – není to jen pohádka?“uka

zuje zaměření na to, jak budovat

vztahy, které vydrží. „Jakoorganizá

toři NTM věříme, že svatbou vše teprve

začíná a že se všechna manželství

mohou s každým dalším rokem stávat

něčím větším, hlubším a intimnějším,“

řekl k letošnímu Týdnu manželstvíkoor

dinátor kampaně Petr Činčala.

krátce

V

 jednom paneláku žila rodina Novákových.

Byla to fajn rodina – otec, matka, něko

lik dětí. Neměli to v  životě lehké, ale měli

se rádi a žili spokojeně. Bylo u nich čisto a milo.

Venku na  stejném sídlišti živořily děti bez do

mova – spaly v kanálech, bojovaly o přežití,kra

dly, pily, fetovaly, rvaly se navzájem i  s  okolím.

Když někdy viděly příjemné světlo vyzařující

z  Novákovic oken, v  srdci zalitovaly, že se taky

nenarodily jako děti Novákovy, ale co s  tím –

osud nezměníš.

Nejstaršímu synovi Novákovi bylo dětí

venku líto, vypravil se za nimi do kanálů,vypra

voval jim o životě u nich doma a zval je k sobě

domů. Jeden chlapec mu uvěřil, nechal se vzít

za  ruku a  dovést až ke  dveřím se jmenovkou

„Novákovi“. Syn zazvonil, otec otevřel. A zacpal

si nos – z šatů přivedeného chlapce se linulne

chutný zápach.

„Tati, tenhle kluk by chtěl bydlet u nás!“

„To přece nejde, můj synu, u nás je čistoa vo

ňavo, a tenhle kluk hrozně páchne. No, alepro

tožes ho přivedl ty, pojďte dál.“

První cesta vedla k  důkladné očistě do kou

pelny, staré hadry dali spálit. Kluk dostal nové

čisté oblečení a  byl přiveden ke  společnému

stolu v kuchyni, kde se podávala večeře...

„Cože, ty chceš k Novákům?“

Tímhle jednoduchým (a  v  mnohém zjedno

dušujícím) podobenstvím často nevěřícím vy

světluji evangelium (čtenářům Života víry jistě

netřeba vysvětlovat, že otec Novák je Bůh, jeho

syn představuje Ježíše, jejich domácnost Boží

království a kanálové děti jsme my lidé).

V  podobenství zůstaneme a  posuneme se

dále: Ten přivedený chlapec (nyní Novák nej

mladší) je pak přijat za  vlastního a  šťastně

a  nevěřícně hledí na  dostatek jídla, pohodu

a  lásku u  večerního stolu. Je to ryzí milost. Ne

měl žádnou šanci narodit se znovu jako Novák,

a najednou jím je. Hezké, ne? Dobře se navečeří

a  opravdu pak dostane svou postel s  čistým po

vlečením a pusu na dobrou noc.

Ale co druhý den? V  šest mu zazvoní budík

(v  kanále spal do  dvanácti), čeká ho ranní hy

giena (nezná), je vyslán do  školy (v  životě tam

nebyl). Odpoledne musí vytřít podlahu, pomá

hat sestrám s mytím nádobí a dělat si úkoly.Čo

koládu, kterou cestou ukradl v  obchodě, musí

jít vrátit. Na  večeři jsou zase brambory, a  když

je začne po  přinesení na  stůl rvát sourozencům

z rukou a cpát si je za košili, táta praští do stolu

a  rozkřikne se na  něj, že tohle se u  Nováků ne

dělá. A  vrcholem všeho je, že se o  svůj zákusek

musí podělit s malou sestřičkou.

Večer pak leží v  posteli a  vztekle uvažuje:

„Stálo mi to za  to? Nebylo mi lépe v  kanále?

Kdyby mi tenkrát ten Novákovic kluk řekl, že

budu muset vstávat v šest a dvakrát denně sičis

tit zuby, to bych si to možná ještě rozmyslel, jestli

sem polezu.“

Nechejme chlapce jeho osudu (a  doufejme,

že neroztrhá svůj doklad o  adopci a  do  kanálů

se nevrátí) a  vraťme se nyní na  začátek příběhu

úvodník

Jak jsme přišli na to,

že je život s Bohem lehký?

Vít Šmajstrla

Jan Bakker

Vernisáž výstavy

měla přes 200 účastníků


5ŽIVOT VÍRY  březen 2015

NTM je mezinárodní iniciativou, která

spojuje na 50 organizací a institucí a 14

měst.

Záštitu nad jejím konáním převzala

parlamentní komise pro rodinu. Letos

proběhlo přes 100 akcí, které organizují

sympatizanti nezávisle na ústředí.

„Je jednoduché milovat někoho,

koho neznáme, ale milovat někoho,

koho známe, nebo být milován i přesto,

že mě ten druhý zná až do hloubi duše,

to je skutečné tajemství lásky. Lásky,

která se neobejde bez pravdy o nás

samých, a proto nás může změnit.

Takový vztah ale potřebuje čas,“ uvedl

tiskový mluvčí NTM a iniciátormanžel

ských kurzů v ČR Jan Frolík. Partnerem

NTM je i Život víry.

www.tydenmanzelstvi.cz

Modlitby 24-7: Anagnorisis.

Anagnorisis je starořecké slovoz diva

delního prostředí popisující moment,

kdy hrdina příběhu dojdeke zlomové

mu poznání ohledně své identity.Koor

dinátoři Modliteb 24-7 tak pojmenovali

seriál krátkých videí během 40denního

postního období před letošnímiVeliko

nocemi. Tato zamyšlení budou každý

pracovní den zveřejňovánana strán

kách www.facebook.com/modlitby247.

První ze 35 dílů díl bude publikován

na Popeleční středu 18. února.Spoju

jícím tématem videí je setkání člověka

s Ježíšem Kristem. Cyklus připraviličle

nové mezinárodního týmu 24-7 Prayer.

Videa jsou v angličtině s vloženýmičes

kými titulky.

www.modlitby24-7.cz,

www.fb.com/modlitby247

Společné modlitby slovenských

poslanců. Slovenskýkřesťanskodemo

kratický poslanec Jozef Mikloško inicioval

pravidelná modlitební setkání na půdě

slovenského parlamentu. Jde o scházení

napříč stranami i denominacemi.Zapo

juje se asi 10 procent poslanců. Mikloško

v rozhovoru pro www.postoy.sk uvedl:

„Prichádzajú príslušníci takmer všetkých

strán. Za KDH ja, Zajac, Kvasnička a Figeľ.

Za OĽaNO Vašečka, Fecko, Jurínová, Kuffa

a Škripek. Za SMER-SD Brixi, Kéry,nieke

dy aj Martvoň. Z iných strán občas prídu

Droba a Mikuš. Chodia aj niektoríasisten

ti poslancov a zamestnanci parlamentu.“

Účastníkem bývá také tajemník slovenské

EA Ján Kerekréty.

Po dřívějších pokusech, které neměly

dlouhého trvání, se slovenští poslanci

scházejí pravidelně od května 2012dva

krát do měsíce o polední přestávcev zase

dačce č. 183. Setkání trvá půl hodiny.Pří

tomní se po krátkých úsecích střídají

v četbě úseku z Bible. Každý pakna bib

lický text může reagovat úvahou.Násle

dují modlitby. „Spoločne sa modlíme

za Slovensko, jeho politikov a občanov,

ale aj za inštitúcie – úrad prezidenta,

parlament či vládu. Stretnutiaa mod

litby vytvárajú pozitívnu atmosféru medzi

poslancami,“ uvedl Mikloško.

Mariánský sloupna Staroměst

ském náměstí od září? Hrozba obnovy

sousoší oslavujícího vítězství římského

katolicismu nad protestantským„tmář

stvím“, které bylo zbořeno před 97 lety,

je opět aktuální. Mluvčí novéhopraž

ského magistrátu Petra Hrubá uvedla,

že „odbor památkové péče již vydalsou

hlasné stanovisko k provedeníarche

ologického výzkumu v rámci umístění

Mariánského sloupu.“ Instalaci sloupu

podporovali oba minulí primátoři, ale

socialističtí radní nesouhlasili. Zdá se,

že zřízení tohoto pomníku náboženské

netolerance mohou podporovat i radní

současní. Neoficiální zpráva v tiskuuvá

dí, že k novému zřízení této kontroverzní

drobné architektury může dojít už v září.

V roce 2012 KMS poslala primátoruSvo

bodovi protest, Bohuslav Svobodaodpo

věděl vyhýbavě.

Obama umravňoval křesťany.

Americký prezident Barack Obama vzbudil

počátkem února rozruch svým projevem

na Národní modlitební snídani. Na tomto

tradičním každoročním setkání v sáleho

telu Hilton na Connecticut Avenueve Wa

shingtonu se od roku 1953 scházejípo

litické společenské a podnikatelské elity

Spojených států. Obama tam srovnalkru

tosti křižáků, otrokářství a inkvizice s tím,

co dnes dělá Islámský stát, a uvedl, že i to

všechno bylo činěno ve jménu Krista.

Na Obamovu blamáž okamžitěrea

govali přední američtí křesťanští vedoucí.

„Pane prezidente,“ uvedl evangelista

Franklin Graham, „mnoho lidí v dějinách

zneužilo jméno Ježíše Krista k dosažení

zla kvůli svým vlastním žádostem. Ježíš

Kristus však učil o pokoji, láscea odpuš

tění. Přišel položit život za hříchy lidstva,

nikoli život brát. Naproti tomuMuham

mad byl válečník a zabil mnohonevin

ných lidí. Praví Kristovi následovnícinapo

dobují Krista a praví následovníciMuham

mada napodobují Muhammada.“

Apologeta a autor

mnoha knih o vztazích

různých náboženství

Ravi Zacharias, který

byl v roce 2004na po

zvání KMS hlavnímřeč

níkem Křesťanskékon

ference, uvedl, že šlo o nejhůře uváženou

invektivu, která kdy na Národnímodli

tební snídani zazněla. „Tím, že zmínilkři

žáky, použil (prezident Obama) vůbecnej

zápalnější slovo, kterým je podněcováno

neuhasitelné běsnění extremistů. Přesně

to chtějí slyšet, aby tím živili svébláznov

ství. Na Blízkém východě totiž historiene

umírá a slova tam nesou tíhu pomsty.“

– zkuste se spolu se mnou zamyslet, jak bysteta

kový „evangelizační“ rozhovor s  některým „ka

nálovým“ dítětem vedli. Jaké formulace byste

použili? Co třeba: „Proč se tady trápíš, žiješ

ve  smradu a  špíně, věčně hladový a  ve  strachu?

Pojď k nám domů – u nás je teplo, čisto, jídla, co

hrdlo ráčí, budeš mít svou postel a máma s tátou

ti večer dají pusu před spaním.“

Na  první pohled to zní hezky a  je na  tom

hodně pravdy. Problémem je, že Ježíš, tedy

„opravdový“ Boží Syn, takto lidi k  Otci nezval

skoro nikdy. Zůstaneme-li ještě v  prostředí na

šeho podobenství o  rodině Novákových a pře

vyprávíme do  něj např. Matoušovo evangelium,

zjistíme, že rozhovor syna s dětmi v kanálech by

probíhal pravděpodobně velmi odlišně:

„Tak ty bys chtěl k  nám domů? Zrovna ty?

To ale musíš nejprve uznat a dát hodně silněna

jevo, že to, co žiješ, je zatraceně špatně. Šance

na adopci se sice otevřela, ale brzo skončí.A po

zor, musím tě varovat – náš táta Novák tvrdí, že

jsme šťastní, když brečíme, máme hlad a ostatní

nám kvůli našemu jménu nadávají. (Rozhodně

počítej s  tím, že ti tvojí bývalí kamarádi dají tu

tvoji novou rodinu pěkně vyžrat – a běda, kdyby

ses za  svoje nové jméno styděl!) Jo, a  musím ti

říct, že náš táta vyžaduje naprostou poslušnost.

Naše životy mají být tak příkladné, že z  nich

spolužáci ve  škole budou úplně hotoví. Morální

měřítka, která se používají v  kanálech, jsou tak

bídná, že je u nás až trapné o nich mluvit.

Některé nároky jsou až absurdní (když do

staneš facku, máš nastavit druhou tvář a  máme

taky milovat své nepřátele). Vše musí být oprav

dové, otce budou zajímat dokonce i  tvé mo

tivy a  myšlenky, snaha něco mu namluvit je pře

dem odsouzena k  fiasku. Táta očekává, že nebu

deme lpět na svých věcech. Někdy se u nás klidně

pár dní nejí. Makáme víc

než ostatní a  často o  tom

kromě táty nikdo neví.

A  nikdy to nesmíme

vzdát. Je to fakt náročné,

v  mnoha směrech mno

hem těžší, než to máš tady

v  kanálech. Moc dobře si

to rozmysli!“ A  teprve pak by následovala věta:

„Ale nic se neboj, všichni, kdo to zažili, vědí, že to

za to stojí. Když to zkusíš, zjistíš, že to jde a že to

je fajn. A to teplo, čisto, milo, ty rozhovory s tátou

a ta pusa před spaním za to fakt stojí!“

Spočítej náklady

Kde se vlastně vzal názor, že křesťanství je

lehké? Kde pro to nacházíme oporu v Bibli? Jak

to, že někdy s takovou lehkostí kážemeučednic

tví bez nároků? Není toto jednou z příčin, proč

mladí lidé hledající životní výzvy raději zamíří

do Sýrie bojovat za Islámský stát neždo nejbliž

šího křesťanského sboru? Nebo toho, že tisíce

a  tisíce našich spoluobčanů jsou ochotny roky

tvrdě trénovat, aby zaběhli maraton nebo pře

šli sedm beskydských vrcholů, místo aby svou

energii věnovali Bohu? Že církve musejí pořá

dat kurzy bojových umění a  adrenalinové ví

kendy, pokud chtějí, aby si muži alespoň jed

nou zkusili, jaké to je, trochu se zadýchat

a  chvíli nejíst? Že dokonce i  křesťané inves

tují své peníze raději do  domů, aut a dovole

ných než do Božího díla? Že se manželstvíroz

padají, muži nezaštiťují své ženy a  ženy nepo

slouchají své muže? Že při evangelizacích mezi

mladými už žádná zábava a žádná hra není dost

vzrušující, aby mladé lidi přitáhla? Že lidé od

padají, když po  obrácení narazí na  první pro

blémy nebo odpor?

Při evangelizačních rozhovorech musíme

o křesťanství říkat pravdu. Spasení jsme zadarmo

Boží milostí (ať je proklet, kdo by hlásal spasení

ze skutků), ale křesťanství je těžké. A když jebu

deme lakovat na  růžovo, úplně je vyprázdníme.

Ježíš to tak nedělal, dokonce ani Jan o  tom nic

nepíše, v  knize Skutků to tak nedělali, v epišto

lách nic takového nenajdeme. Valdenští, Jed

nota bratrská, Moravští bratři, metodisté, žádní

opravdoví křesťané v dějinách to tak nedělali.

Být křesťanem je největší životní výzvou

a  vyžaduje všechen náš pot, slzy, a  často i  krev.

Sedni, spočítej náklady a rozhodni se. Ty večeře

a rozhovory s Tátou za to ale fakt stojí.

MUDr. Vít Šmajstrla je starším KS Ostrava.

Když budeme křesťanství lakovat

na růžovo, úplně je vyprázdníme.

připravil Tomáš Dittrich

R. Zacharias




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist