načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/2 - KMS

Život víry 2015/2

Elektronická kniha: Život víry 2015/2
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV únorovém čísle najdete:* rozhovor: John Lennox- Profesor matematiky ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-1666-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V únorovém čísle najdete:
* rozhovor: John Lennox
- Profesor matematiky a filozof vědy z univerzity v Oxfordu mluví o konfliktu víry s ateismem, o tom, jaké má věda limity, o roli křesťanů (a křesťanských rodičů) i o tom, zda je víra ve stvoření v rozporu s vědeckými poznatky.

* ze života církve
- Ohlédnutí za odkazem nedávno zesnulého psychologa Jaro Křivohlavého (+ dosud nepublikovaný rozhovor o výchově dětí)
- Vzpomínky na „tátu travňáků“ Adolfa Petra

* téma: Restart manželství
- Nedopusťte, aby bylo vaše manželství ohroženo, radí psycholog Pavel Raus
- Osm praktických tipů, jak obnovit manželskou lásku (M. Mikulková)
- Rozvod a nový sňatek jako „nová milost“? (L. Ondráček)

* můj příběh
- Tu noc jsem spálila svou masku (L. Švábová)
- Myslel jsem si, že zvládnu nemožné (S. Pospíšil)

* pokoj s Izraelem
- Jde na Blízkém východě o „náboženský konflikt“? (U. W. Sahm)

+ úvodník Dana Drápala (Oč dnes usilovat)
+ editorial Tomáše Dittricha (Jak víš, že je hřích smrtící?)
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ komentář: Charlie Hebdo a postmoderní kýč v Paříži (M. Kallus)
+ ptáme se lékaře: Paleo dieta (MUDr. V. Šmajstrla)
+ stvoření: Sedm dní, které dělí svět (J. Potoček)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2-2015
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŽIVOT VÍRY

2

22

㶜 㶜

㶣㶣

㶇㶇 㶜㶜

㶜 㶣


ŽIVOT VÍRY  únor 20152

kresba na titulní straně Pavel Bosman, kolorování Život víry – Ondřej Pumr; na této straně:

(6) archiv redakce

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(12) Wavebreak Media Ltd © 123RF.com

(18) Alexandra Zemanová

6

Jaro Křivohlavý

odešel domů

co najdete v tomto čísle

8

John Lennox:

„Věda nezkoumá, proč Matylda pekla dort“

12

Praktické tipy, jak obnovit lásku

Manželství potřebuje údržbu

z příštího číslaz příštího čísla

 téma: křesťanská péče o závislé

 Je závislost nemoc, nebo hřích?

 Probuzení mezi narkomany v Rusku

 Jak vyléčeným, kteří uvěřili, pomoci, aby se zapojili do církve?

úvodník

4 Oč dnes usilovat Dan Drápal

ze života církve

6 Milost říci vše Tomáš Dit trich

6 Zkušenosti z výchovy dětí Jaro a Marta Křivohlaví

7 Táta „travňáků“ D. Kenningová, A. Plachý,

H. Kameníková, J. Kenning

rozhovor

8 Na Oxfordu jsou rádi,

že přednáším o víře John Lennox

10 Matylda aneb John Lennox

o limitech vědy Pavel Kasík

téma: Restart manželství

12 Vztah ve zkoušce Pavel Raus

13 Prošli jsme ohněm anketa

15 Nová milost? Lubomír Ondráček

16 Osm praktických tipů, jak

obnovit manželskou lásku Milena Mikulková

můj příběh

18 Tu noc jsem spálila svou masku Lucie Švábová

19 Myslel jsem si, že zvládnu nemožné Stanislav Pospíšil

pokoj s Izraelem

20 Jde na Blízkém východě

o „náboženský konflikt“? Ulrich W. Sahm

stvoření

22 Sedm dní, které dělí svět Josef Potoček

18

Spálila jsem svou masku

svědectví


3ŽIVOT VÍRY  únor 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / únor 2015

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

když se ohlížím na to, jak se křesťanév českých médiích projevovali kolem Vánoca Nového roku nebo v době nedávného atentátu na

redakci francouzského satirického časopisu,

vidím dlouhodobější tendenci.

Jako by nevěřícím říkali: „Trvámena základních principech otevřené společnosti, především

na svobodě projevu, na lidských právech, ale

také na vzájemném respektu náboženstvía kultur i na hledání cest společného soužití. Nejsme

sektáři, patříme do 21. století. Možná je mezi

námi méně rozvedených a snad krademe méně,

než je v české společnosti obvyklé, ale jinak jsme

v podstatě jako vy. Můžete se s námi bez obav

kamarádit. Naše křesťanství se projevuje hlavně

v tom, že nikomu neškodíme, ale že naopakpěstujeme sociální služby a jsme aktivní přihumanitární pomoci.“

To všechno je nesporně dobré. Problém vidím

v tom, že jde o věci, které nejsou specifickykřesťanské. Pokud se křesťané prezentují jakonositelé liberálních idejí, které momentálněutvářejí naši západní kulturu a myšlení, musí mít

nekřes ťané (ale i křesťané) zmatek.

Když mluvím na kurzech Alfa nebo na

kurzu o základech křesťanství, vždy znovu

narážím na to, že lidé mají mlhavé představy

o hříchu. Hřích je ale safraportsky důležitáveličina. Nepochopit, o co jde, člověku zatarasuje

cestu k tomu, aby si na křesťanství mohlsáhnout. Když nevíme, že potřebujeme záchranu,

nepotřebujeme ani Záchranáře. Křesťanství

pak nabízí záchranu, kterou lidé nepotřebují

(nebo si myslí, že ji nepotřebují). Možnákradou nebo se rozvádějí trochu víc než křesťané,

ale jinak podobně jako oni hlasují pro nejlepší

ideály lidství.

Spásu bychom potřebovali, kdyby byl hřích

opravdu tak strašný, že by nás ničil a kdyby

měl moc nás zničit úplně. Přitom našezkušenost s naším vlastním hříchem je jiná: My své

pohnutky ke konkrétnímu hříchu dokážeme

pochopit. Když jsme zhřešili neúmyslně, a tak

to bývá nejčastěji, omlouváme se tím spíš.

Kromě toho vidíme, že ani lidé kolem nejsou

bez hříchů. Jsme prostě všichni na stejné lodi

a se hříchem se holt musíme smířit a nějak se

s ním už vyrovnáme.

Jak se dovíme, že hřích je opravdu špatný?

O co opřít představu, že s hříchem je tosmrtelně vážné? Přitom i s touto ničivou, hluboce

a nepochopitelně zlou stránkou hříchu máme

zkušenost skoro všichni: když někdo ublíží

nám nebo našim blízkým. Najednou nemáme

tendenci škůdce pochopit ani omlouvat.Musíme si dávat pozor, abychom je nezačalinenávidět, a to i tam, kde to sice bolelo, ale bylo

to neúmyslné. Potřebujeme se poprat o to,abychom jim odpustili.

Někomu se dokonce odpustit zranivšímuneodaří, a to se týká i křesťanů. Neodpustit není

zdravé nasměrování života, ale setkávám se

s tím – tak hřích bolí, tak destruktivní je.Najednou člověk hrůzu hříchu vnímat dokáže.Vnímat ano, ale nikoli pochopit. To, že je někdo tak

zlý, se pochopit nedá. Reakcí může být buďoduštění, nebo nenávist.

Hřích je zásadně věcí vztahu. Hřích, který

by se netýkal někoho druhého – buď člověka,

nebo jen Boha, neexistuje. A právě ve vztahu

můžeme pochopit, jak je hřích závažný. Něco, co

by normálně hříchem nebylo, se hříchem stává

teprve ve vztahu. Nerad se myji příliš horkou

vodou. Proto si na sprchování, ale i přes den na

kotli nastavuji příhodnou teplotu. Vím, že tři

členové naší rodiny vodu „mé“ teploty nemají

rádi. To, že si na sprchování nastavím vodu

s nižší teplotou, než jaké dává přednost někdo

jiný, hřích určitě není. Přesto se druzí u násněkdy i rozčílí, když na ně ve vaně vytéká voda té

nejlepší teploty (podle mého gusta). Kdybych

doma bydlel sám, žádný problém by nevznikal.

Teprve v předivu vztahů se správný krok může

stát bezohledností. Hříchem něco není, jenpokud tím někoho netrápím, pokud tím někomu

nevyšlu zprávu, že mě nezajímá to, jaké mápocity, pokud z toho někdo nevyčte přezíravost.

A už to v něm budí pocity nenávisti.

Hřích je však předně věcí našeho vztahu

s Bohem. Teplotu vody bych si určoval podle

svého podobně jako bych si jen podle sebeurčoval i všechno ostatní. To taky jako lidé zhusta

děláme, a to je jádrem hříchu. Pokudnerespektuji svého Stvořitele, je to on, kdo měpřekvauje svou reakcí. To, co je a co není dobré, se

ukáže jen ve vztahu, kde pravidla položil on,

a to hned na začátku.

Zdrojem informací o zhoubnosti hříchu není

jen to, když nám nebo našim milým uděláněkdo něco zlého. To je jen dramatický dotykzkaženosti a bezohlednosti, syrová chuť zla, kde

nám zůstává jen prožitek, se kterým sevypořádáme buď dobře, nebo špatně. Zdrojem zprávy

o hříchu je reakce našeho partnera ve vztahu,

reakce Boha. Když s ním máme společenství,

dává nám někdy na naši vlastní kůži prožít, co

si o našem zlém jednání myslí. Bývámpřekvaen, proč je popuzený. Někdy nechápu, proč mu

zrovna taková „maličkost“ tolik vadí. Někdy

(výjimečně) dokonce ani nevím, co mu vadí,

a musím se ho, když prožiju jeho zklamání či

hněv, ptát, co jsem vlastně udělal zlého.

Ale Bůh dává i objektivní zprávu, černou

na bílém. Ta je k dispozici předem, zapsaná

v jeho slově. Bible je nejpřesnějšía nejsoubornější informací o hříchu, kterou tady na zemi

máme k dispozici. Pozor, není to inventářhříchů ani jejich úplný výčet – tak se s Biblípracovat nedá; něco jednou je, a jindy není hříchem.

Shrnutím biblické zprávy je, že mzdou za hřích

je smrt. Tam bude pláč a skřípění zubů. Tam

červ neumírá a plamen věčně pálí. Že je hřích

takhle ničivý, by mě vůbec nenapadlo, aleprotože to říká Pán Bůh, nezbývá mi než mu

věřit. Tady začíná cesta k Zachránci –

poznáním toho, jak moc záchranupotřebuju. Tady začíná Ježíš se svou zprávou,

o co v křesťanství jde: „Učiňte pokání

a věřte evangeliu“, nikoli jen

„Věřte evangeliu“.

Jak víš,

že je hřích

smrtící?

vangeliu .


ŽIVOT VÍRY  únor 20154

Medical Help Ghana 2014. V  říjnu

se uskutečnil druhý misijní výjezdčes

kých zdravotníků do Ghany, kterýorgani

zovala OM ČR. K čtyřčlennému českému

týmu se v ghanském městě Kumasipři

pojil místní zdravotnický personála pra

covníci OM Ghana. Skupina se přesunula

na sever země, kde žijí a ekonomicky,fy

zicky i duchovně strádají silné muslimské

komunity. Místní přijali zdravotní pomoc

s velikou vděčností a pozorně naslouchali

evangeliu. Účinnou zdravotní pomocob

drželo přes 2000 lidí a k následováníJe

žíše se rozhodlo přes 500 lidí. Následná

péče bude zajišťována místními křesťany

za podpory OM Ghana.

Vinesong v českém vězení. Během

svého listopadové českého turnékoncer

tovala britská skupina Vinesong i ve dvou

věznicích. Koncertu v Kynšperku nad

Ohří se zúčastnila stovka vězňů. Kaplan

Jaroslav Šašek o svých dojmech napsal:

„ Vystoupení skupiny se vyznačovalovře

lostí, nadšením, perfektně secvičenými

vokály a přirozenou muzikálností.Všech

ny překvapilo, jak dobrá může být čeština

Britů, kteří jí jistě běžně nehovoří.“

V Kynšperku před koncertem pomáhali

stěhovat aparaturu vězni (v některých

věznicích to nebylo povolené). Poté, co

vedoucí Vinesongu John Watson na závěr

koncertu poděkoval přítomným za účast,

vypadly pojistky. Celá aparatura byla totiž

napojena na jedinou zásuvku v místnosti.

„Pán to tak zázračně držel, že proudvy

padl až po koncertu,“ komentovala tuto

zvláštní souhru okolností tajemnice KMS

Hana Pospíšilová.

Kaplan vinařické věznice Jan Kočnar

do kanceláře KMS napsal: „Právě mě na

schodech zastavil jeden vězeň a velmi si

vystoupení Vinesongu pochvaloval. Říkal,

že něco takového ještě nezažil a že to

říkají i jiní vězni. A že se také modlil.“

Hradec plný lampionů. Sbor KC

Sion uspořádal 8. 11. v Hradci Králové

průvod s názvem Město plné lampionů.

Trasa s hudebními a světelnými efekty

provedla účastníky biblickým příběhem,

tentokrát o Danielovi v babylonské říši.

Na závěr, u budovy KC Sion v Malšovicích,

čekalo na účastníky rozuzlení příběhu,

písničky a ohňostroj.

První takový průvod se konal v roce

2003. Postupně se z něj stala jedna

z nejvyhledávanějších akcí KC. Letos se

jí zúčastnilo přes 4500 lidí. Do příprav

i průběhu se zapojily desítkydobrovol

níků a také studenti a žáci škol, které KC

Sion provozuje. Akce probíhala podzášti

tou ministerstva školství a města Hradce

Králové.

Křesťanské festivaly 2015.Alian

ce křesťanských festivalů je neformální

ekumenické sdružení organizátorůkřes

ťanských festivalů, které působí od roku

2010. 28.–29. 11. se v Jihlavě konalošes

té setkání AKF. Zastoupeno bylo 10fes

tivalů: Festival pod věží, Festival za zdí,

Kefasfest, Kristfest, Náměšťfest, Otevřeno

Jimramov, SheepFest, Slezská lilie,Uni

ted a Vox. Hostitelem setkání byl festival

Náměšťfest.

Předsedou AKF byl zvolen Jiří Jína

(SheepFest). Místopředsedou se stalMar

tin Menšík (festival Slezská lilie). Termíny

a informace o letošních festivalech jsou

na www.aliancefestivalu.cz.

ČEA psala ministru vnitra. Před

Vánoci oslovila ČEA ministra vnitra Milana

Chovance.Otevře

ným dopisem ho její

tajemník Jiří Unger

vyzval, aby seČes

ko nebránilopřijí

mat syrské válečné

uprchlíky. „Mnozí se

nemají kam vrátit,

jejich majetky byly

buď zničeny, nebo

rozkradenya per

spektiva zlepšení

jejich bezpečnostní

situace se nelepší.

To se týká především

křesťanskéhoobyva

telstva, které sesta

lo terčemzáměrné

ho a systematického

násilí,“ stojí v dopise. Unger ministrovi

připomíná, že příběh o Kristově narození,

který je hlavním tématem vánočních

svátků, je také příběhem o uprchlictví.

„Právě v tomto čase chceme jménem

ČEA vystoupit s touto vánoční výzvou

a vyjádřit svou podporu myšlencepři

jetí syrských uprchlíků v naší dnesbez

pečné a svobodné zemi a ochotu nést

svůj díl zodpovědnosti za jejich úspěšnou

integraci. Můžeme tak jako občané České

republiky poskytnout to, co bylo dopřáno

mnohým našim uprchlíkům v období

komunistického režimu. Není-li náš stát

v tuto chvíli schopen ujmout se tisíců,

otevřme dveře alespoň stovkámpotřeb

ných lidí,“ stojí ve výzvě.

Počátkem ledna bylo rozhodnuto, že

ČR přijme 70 syrských utečenců.

Taizé v Praze – Pouť důvěry.

Týden na přelomu letopočtu se v  Praze

sešlo na 30 tisíc mladých lidí z desítek

evropských zemí i z mnoha států světa.

Akce na pozvání řeholníkůz ekumenic

ké komunity v Taizé se koná každý rok

v  jiném městě. Do Prahy se vrátila po

24 letech. Bezplatné ubytováníúčastní

kům poskytli lidé i společenství v Praze.

Pětidenní program byl perfektněpřipra

ven, což vypovídá o velké pília zkušenos

tech organizátorů.

Setkání nazvanému „Pouť důvěry“

rozumím jako touze prolnout městochys

tající se k silvestrovským orgiím(s násled

nou kocovinou) ve zcela opačném duchu:

pokojem a ztišením. Místo hýřivéhopožit

kářství přebohatého města nabídnout

krátce

K

dyž bylo našemu Benovi dvanáct let, na

šel v  knihovně na  chalupě malou komikso

vou evangelizační brožurku s  názvem „To

byl tvůj život“. V  několika jednoduchých obráz

cích v ní byl vylíčen příběh člověka, který projde

životem, aniž si položí otázku, proč tu vlastně je,

a nakonec se – pro sebe velmi překvapivě – ocitne

na  Božím soudu. Když Ben tu brožurku pro

četl, zbledl a řekl: „Tohle by si měl přečíst každý.“

Od  té doby se začal k  Bohu přibližovat a  dnes,

kdy je mu osmnáct, Bohu celým srdcem slouží.

Mně je pětašedesát, a  když si jdu koupit ně

jaký „předmět dlouhodobé spotřeby“, tak měna

padne, že tato věc mě bude provázet do  konce

mého života. A někdy, když při úklidu beru něco

do ruky, vytane mi na mysli otázka, zda to budu

ještě někdy potřebovat. Kupování nových věcí

či dokonce hromadění majetku či peněz pro mě

nemá žádný smysl.

Přitom se považuji za  velmi šťastného člo

věka. Když se mě někdo zeptá „Jak se máš?“,od

povídám zpravidla, že naprosto skvěle. A ně

kdy se za  tu odpověď až trochu stydím. Žijeme

v době, kdy má mnoho lidí ve zvyku si stěžovat.

Být spokojený jako by bylo téměř neslušné.

Co k  životu vlastně potřebuji? To se odvíjí

od toho, kdo vlastně jsem. A já jsem radostný

Boží syn a také Boží služebník. Služba spočívá

v  šíření Božího království. Věřím, že mě Bůh

povolal, abych psal. K  tomu potřebuji přede

vším počítač a  tiskárnu. Nepotřebuji k  tomu

drahé auto. Nepotřebuji k  tomu hodinky

za třináct tisíc. Nepotřebuji k tomu palác. Dále

jsem povolán k tomu, abych potěšoval smutné

lidi a  ukazoval jim cestu k  Bohu. K  tomu ne

potřebuji ani ten počítač s  tiskárnou. Hodí se

mi mobil.

Kým jsme a budeme

Jsem rád, že se Ben stal radostným Božím

synem. Já jsem byl v  jeho věku beznadějný své

volník, rmoutící své rodiče a  marně dumající,

proč tu vlastně jsem. S Bohem jsem začal chodit

mnohem později. Ale teď už je to dlouho a my

slím, že Boha znám. A  vím, že každý člověk je

úžasný Boží dar. Každého člověka si vážím,s ka

ždým bych si rád porozuměl, o  každém vím, že

do  něj Bůh vložil nějaký potenciál. Každý člo

věk ve  svém životě uskutečňuje buď Boží plán,

nebo plán Božího nepřítele. Ale Bůh nenínepří

telem svých lidských nepřátel – snaží se je získat

na svou stranu. Proto se o to snažím i já.

Pod vlivem Leanne Payneové mám i ve svém

modlitebním seznamu rubriku „milovaní ne

přátelé“. Modlím se za ty, kteří mě nemají rádi,

kteří mi nerozumí. Vím, že Bůh je má rád – a že

úvodník

Oč dnes usilovat

Dan Drápal

Vinesong ve věznici v Kynšperku


5ŽIVOT VÍRY  únor 2015

chudobu a prostotu. A také dát Pražanům

příležitost pohostit zástupy poutníků, kteří

dorazili bez peněz, jen se spacáky.Neza

registroval jsem jedinou negativní reakci

v médiích ani u ubytovávajících. Věřím, že

se mise podařila. Za rok se mladí chystají

do španělské Valencie.

Televizní poselství Taizé. Vrcholem

ekumenické „Pouti důvěry“ svolanékomu

nitou Taizé do Prahy byl televizní přenos

bohoslužbyz ka

tedrály svatého

Víta na počátku

nového roku. Pod

historickýmiklen

bami se při této

příležitosti sešli

vedoucí u náspů

sobících církví.

Setkání moderovali pražský arcibiskup

Dominik Duka a předseda ERC DanielFaj

fr. Ke slovu se dostali i další představitelé

protestantských církví, např. v rámcitra

dičních ekumenických modliteb, kdez ob

vyklého běhu vybočila přímluva biskupa

JB Jana Klase za pronásledovanékřesťa

ny v Číně.

Hlavními důrazy komunity Taizé jsou

smíření, pokoj a jednota. V ryzí podobě

zazněly v desetiminutovém kázánívedou

cího komunity, bratra Aloise, kterés poko

rou pronesl česky. „Rozdíly mezi křesťany

tu budou vždycky, ale neměli bychom se

vrátit ke své identitě ve křtu, kterou máme

společnou?“ pověděl bratr Aloisa připo

mněl, že není nutné mít jednotuv teolo

gických otázkách. Do souvislostis jedno

tou překvapivě uvedl Mistra Jana Husa,

o němž pověděl, že „jeho osobnost byla

tak čestná, že nás všechny vede k lítosti

a k vzájemnému smíření“.

Vyjádřil touhu po společnýchmodlit

bách, která na ekumenických setkáních

není nic nového, ale dovolil si přinést i dvě

opravdu smělé myšlenky, kteréve vzá

jemné kombinaci těžko kdy potkatpohro

madě. Až neskutečně zněla jeho výzva

k přijetí papežského vedení: „Opatrování

jednoty na obecné rovině je tradičněspo

jeno s římským biskupem. Nemohl by být

přijat jako služebník, který bdí nadbra

try a sestrami v jejich obrovské různosti?“

Kromě toho ale vznesl otazník nadřímsko

katolickým nárokováním výsadního práva

na vysluhování Památky Páně a římské

katolíky s pokorou, ale i jednoznačností

vyzval k „větší eucharistické pohostinnosti“.

Poselství Taizé je hluboké, poctivé,

zásadové, kryté dějinami komunity i životy

jejích členů. Vážím si ho přesto, ženesdí

lím biblický základ jejich představyo jed

notě. Nechyběly jemné výzvy k pokání

církví přinášené se skutečnou pokorou.

Chyběla ale výzva k základnímu pokání,

radikálnímu rozchodu se hříchema k při

jetí Krista, kterou podle mě televizní diváci

i mnozí přítomní v katedrále potřebovali

slyšet především.

Posledních deset minut přenosu bylo

věnováno společnému zpěvu, při němž

si všichni účastníci vzájemně zapalovali

svíce. Krásný symbol, který bez poselství

Kristova evangelia žel zůstal jen kulisou.

České církve k teroristickýmúto

kům. Předseda ČBK kardinál Dominik

Duka, předseda ERC Daniel Fajfra před

seda Federace židovských obcí v ČR Petr

Papoušek reagovali na zavraždění členů

redakce pařížského satirického listu

Charlie Hebdo se šestidennímzpoždě

ním. Teroristické útoky odsoudilia vyjá

dřili soustrast rodinám. Zároveň odmítli

představy o radikální odvetě. „I přes hněv

a bolest, které s sebou terorismusa ex

tremismus přinášejí, je stále třeba trvat

na základních principech otevřenéspo

lečnosti,“ praví se v prohlášení,„přede

vším pak na svobodě projevu, na lidských

právech, ale také na vzájemnémrespek

tu náboženství a kultur i na hledání cest

společného soužití“.

V prohlášení se jinými formulacemi

opakuje to, co 7. ledna, v den, kdyk aten

tátu v redakci došlo, vyjádřil ve svémvlast

ním prohlášení kardinál Duka.

Prohlášení nepřináší žádnoumyš

lenku, kterou by neobsahovaly běžnélibe

rální komentáře českých (a evropských)

žurnalistů. Copak křesťané a židé opravdu

nemohou poskytnout aspoň v něčem jiný

úhel pohledu, který by obohatilperspek

tivu sekulárních médií?

HledamBoha.cz je internetovými

sijní projekt, který je součástí mezinárodní

sítě Jesus.net. V Česku ho zaštiťujesdru

žení Promise CZ. Součástí projektu jsou

webové stránky www.hledamboha.cz

nebo internetový kurz základůkřesťan

ství www.procjezis.cz. Zájemci, který přes

stránky nebo přes sociální sítě projeví

zájem, odpoví jeden z 25 dobrovolných

„ekoučů“, který ho uvádído internetové

ho kurzu, resp. ho kontaktuje na křesťany

v okolí. Provozovatelé projektu hledajídal

ší dobrovolníky.

Od svého vzniku v roce 2011 sepro

střednictvím tohoto webu rozhodlonásle

dovat Krista přes 1100 osob. 100 až 150

lidí měsíčně uvádí, že se díky stránkám

pomodlilo.

Šťastně až do smrti? O valentýnském

týdnu od 9. 2. dostává u nás už podeváté

místo občanská iniciativa Národní týden

manželství (NTM). Jeho letošním mottem

jsou otázky „Šťastně až do smrti? Není to

jen pohádka? Jak mít vztah, který vydrží...“.

NTM chce české páry inspirovat k tomu, aby

hledaly cestu k upevnění svého trvalého

vztahu. Na zahajovací tiskové konferenci

v prostorách Senátu má iniciativu podpořit

senátorka Zuzana Baudyšová, herec JanPo

tměšil, rabín David Bohbot, soudkyněMar

tina Chlupáčková a další osobnosti.

Při příležitosti NTM se u náskaždo

ročně koná přibližně sto akcí. Měsíčník

Život víry, jeden z mediálních partnerů

NTM, podpořil iniciativu tím, že témaúno

rového čísla věnoval manželství.

„Těšíme se, že vaše akce budoupouče

ním, výzvou nebo třeba jen zábavou, nejen

pro manželské páry,“ sdělili pořadatelům

český koordinátor NTM Petr Činčalaa tis

kový mluvčí Jan Frolík.

Iniciativa vznikla v roce 1996 ve Velké

Británii. V současnosti se koná v 23stá

tech světa.

dokud chodíme po  této zemi, je zde naděje

na smíření.

Každý z  nás má několik rolí – máme nějaké

povolání, jsme manželé či manželky, otcové či

matky, dědečkové či babičky, jsme členovémíst

ního sboru, máme partu přátel. Pokud žijeme

s  Bohem, pak v  hrubých obrysech víme, jak se

na  té či oné rovině nasadit. Snažím se být dob

rým otcem a  dobrým dědečkem. Snažím se být

platným členem sboru. Chce to trochu přemýš

lení a  plánování. Jsem také dalek tvrzení, že

všechno dělám dobře. U dětí jsem toho spoustu

pokazil – a  nejen u  nich. Nicméně i  když toho

spoustu pokazíme, nemusíme podléhat zoufal

ství, protože Bůh je dobrý. Boha lze začít hledat

odkudkoli – jsme-li ochotni činit pokání.

Kolem nás je plno zla. V  současnosti si

lámu hlavu, jak pomoci křesťanům na  Blízkém

východě. Znám

řadu nešťast

ných lidí, někte

ří z nich znajíčís

lo mého mobilu

– a  já některým

z  nich nezve

dám telefon. Ne proto, že bych je neměl rád. Vím,

že Bůh je má rád, přestože si v  některých přípa

dech za své neštěstí mohou sami. Dobrých skutků,

do nichž můžeme vstupovat, je mnohem více, než

kolik máme k dispozici času. A čas – to je pro mě

ta nejvzácnější komodita. Vím, že nejsem spasitel

světa – proto ty telefony nezvedám. Vůči svýmdě

tem, vnoučatům a nejbližším přátelům mámurči

té povinnosti. (Nechci ale, abyste z toho usoudili,

že se třeba vnoučatům věnuji „jen z povinnosti“.)

Prostě se v životě musíme rozhodovat.

Komu Bůh může dát víc

V  čem vidím tajemství spokojeného a na

plněného života? Dnes dopoledne jsem se po

kusil si to definovat: Snažím se být všem lidem

srozumitelný, ale žít tak, jako by můj život měl

jediného diváka. Jak tušíte, tím divákem je Bůh.

Jen na  něm opravdu záleží. Lidé mohou mít

o  mě různé mínění, a  mně pochopitelně záleží

na  tom, aby bylo dobré – protože jim chci být

srozumitelný. Ale mínění druhých mě neurčuje,

nebo se o to alespoň snažím.

Oč usilovat v  postmoderní době? O  více ma

jetku? O  nejnovější iPad? O  lidskou slávu? Kde

pak. Děkujme Bohu, že žijeme v době, v níž ježi

vot poměrně jednoduchý. V naší zemi je jen málo

lidí, kteří musí pracovat v otrockých podmínkách

šestnáct hodin denně. Co se týče potravin, nejsme

závislí na tom, zda bude tento rok dostatek srážek.

Máme možnosti, o  jakých se v  jiných dobách li

dem ani nesnilo. K čemu ty své mobily využijeme?

Můžeme je použít k  tomu, abychom někoho po

těšili a  povzbudili. (Aspoň budu mít míň práce.)

A  buďme vděčni. V  jistém smyslu může Bůh dát

víc jenom těm, kteří vědí, kolik toho už dostali.

ThMgr. Dan Drápal je překladatel a publicista.

Znám řadu nešťastných lidí

– a některým z nich nezvedám telefon.

připravil Tomáš Dittrich

foto na této dvojstraně: Vinesong – vscr.cz; M. Chovanec – OISV, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0); Brat

r Alois – Sabine Leutenegger

Bratr Alois




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist