načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2015/11 - KMS

Život víry 2015/11

Elektronická kniha: Život víry 2015/11
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV listopadovém čísle najdete:* pronásledovaná církev- Naghmeh ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-015-9450-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V listopadovém čísle najdete:

* pronásledovaná církev
- Naghmeh Abediniová, manželka pastora vězněného v Íránu: „Saída ve vězení nezlomili, dál tam mluví o Kristu.“

* rozhovor: Alexander Fink
- Německý fyzik, ředitel Ústavu pro vědu a víru, se poctivě a otevřeně vypořádává s těžkými otázkami o stvoření světa, biblické potopě, poselství zkamenělin či analýze lidské DNA.

* téma: Náhoda, nebo Stvořitel?
- Byl náš svět a život kolem nás stvořen v šesti dnech, nebo má za sebou dlouhý vývoj? Jak je to s historicitou prvních lidí – Adama a Evy? Může biologie „dokázat Boha“? Nakolik je víra ve stvoření důležitá pro sdílení evangelia a pro osobní víru v Boha či spasení?
Nejen na tyto otázky odpovídají kazatel Stanislav Kaczmarczyk, britský geolog Paul Garner, popularizátor kreacionismu Pavel Kábrt či evoluční bioložka Judith Fehrerová.
A v anketě i řada dalších výrazných osobností – duchovních i vědců.

* pokoj s Izraelem
- Vztah s Egyptem; ruské jednotky „za humny“

* z historie: Vladislav Santarius (1915–1989)
- vliv pastora, na jehož podporu horníci podepisovali petice, trvá dodnes

+ úvodník Daniela Hurty „Na vážkách“
+ editorial Tomáše Dittricha „Moje cesta z kocoviny“
+ osobní příběhy čtenářů
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ fejeton Magdaleny Strejčkové na zadní obálce
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:

http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-2015-11

Mapu pronásledování křesťanů (v PDF), která byla přílohou letního dvojčísla si může stáhnout na:
http://uloz.to/x3TT2ZbB/mapa-pronasledovani-2015-04-pdf

Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

㶣 㶣

ŽIVOT VÍRY

11


ŽIVOT VÍRY  listopad 20152

foto na titulní straně ESO, licence CC BY 4.0; na této straně:

(6) archiv redakce

(8) archiv A. Finka

(12) NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (AURA/STScI), licence CC BY 4.0

(24) archiv D. Spratka

co najdete v tomto čísle

z příštího číslaz příštího čísla

 téma: Tchyni mít, tchyní být

 Pavel Raus: Když dvě ženy milují jednoho muže

 Jana Frantíková: „Letos ji pustíme dovnitř“

 rozhovor: Ján Liguš

 životní cesta předního českého teologa

 povídka: Zkažené Vánoce

 z historie: David Nitschmann

 misionář mezi karibskými černochy

úvodník

4 Na vážkách Daniel Hurta

pronásledovaná církev

6 Snažím se Saídovi předat, Naghmeh Abediniová,

že není zapomenut Daniela Kenningová

rozhovor

8 Těším se, že se v nebi dozvím,

jak to bylo Alexander Fink

téma: Náhoda, nebo Stvořitel?

12 V čem se Gagarin mýlil Stanislav Kaczmarczyk

14 Známe jen zlomeček pravdy Paul Garner

14 Šest dní a Adam a Eva anketa

17 Směry v kreacionismu

18 Může biologie „dokázat Boha“? Judith Fehrerová

můj příběh

19 I ten můj papoušek... Petr Esner

20 Manžel se bál, jestli jsem se

nezbláznila Anna Pavlová

21 Spadl nám kámen ze srdce Renata Zrníková

z historie

22 Pastor, za něhož horníci

podepisovali petice Daniel Spratek

12

téma:

Náhoda, nebo Stvořitel?

Pohledy vědců i teologů

22

Život pastora

V. S a n t a r i a

Proč hutníci a horníci

psali petice

8

rozhovor:

Alexander Fink

„Všemohoucí Bůh je pro vědu nestravitelný“

6

Naghmeh

Abediniová

„Manžel

v íránském vězení

mluví o Kristu“

2


3ŽIVOT VÍRY  listopad 2015

Proměna společnosti evangeliem

ročník 26 / listopad 2015

cena 39 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

neustále jsme vystavováni podnětům, které

má rád okolní svět:

– měj se co nejlíp,

– průběžně zvyšuj svůj standard,

– dopřej si zahraniční dovolenou,

– v komunikaci je tvoje síla (do češtiny

přeloženo to znamená: buď on-line, buď průběžně

na facebooku, hojně používej mobilní telefon),

– v informacích je tvoje síla,

– hodně se bav,

– hlavně hodně odpočívej

a další podobné věci.

Karatelský prst nevztyčím, většinou to totiž

jsou dobré věci. Může se ale stát, že tyto dobré

věci začnou pohlcovat náš svět, až námzaplác

nou obzor.

Za tím, že nás tyto v podstatě dobré věci

často poškozují, stojí určitý způsob myšlení:spo

léhat na sebe a budovat předně svou vlastní

pozici, své vlastní království. To je hlavní výzva,

které denně čelíme. To je volání světa, které

k nám zaznívá vlastně pořád. Pokud sepohybu

jeme samospádem, jedeme z kopce a tento hlas

začne určovat náš směr.

Jaksi stereo k tomu patří negativní volání:

Dotýká se nás strach z budoucnosti, z politické

situace (ani není divu). Ještě k tomu patří hlas,

který říká, že nás křesťanská víra ochuzuje, že se

jako věřící nemáme tak dobře jako nevěřící nebo

jako věřící, kteří víru neberou tak vážně.

Nedávno, po jedné křesťanské akci, jsem sepro

budil a měl jsem něco jako kocovinu. Cítil jsem

se vyprázdněný, neměl jsem chuť do práce ani

na modlitbu, a to přesto, že jsem si celou akci

krásně užil.

Taky se mi v hlavě objevily konkrétnípochyb

nosti:

– Dobře, Kristus vstal z mrtvých, ale jeho

druhý příchod moc pravděpodobně nevypadá.

– Jak vysvětlit, že se zvířata požírají, když byla

stvořena Bohem?

– Tenhle hodný stařičký člověk by měl skončit

ve věčném zatracení jen proto, že neuvěřil?

O těchto a podobných otázkách jsem kdysi

hodně přemýšlel a mám na ně pravověrnéodpo

vědi, kterým opravdu věřím. V čem je tedypro

blém? Věřím, ale asi mám neurčitou obavu,

jestli věřím správně. Přitom to není něco, co by

mě pohlcovalo. Jen to občas tak nějak prolnulo.

Takové bezděčné pochybnosti patrně nejsoupro

blémem Tvým ani většiny křesťanů (mne to

potkává jen vzácně), ale zkoušky na Tebepřichá

zejí zase v jiných oblastech. Jsem důkazem toho, že

znát správné odpovědi, ale jen teoreticky, nestačí.

Zkoušky spolu s vanutím konzumu (hlavní je,

aby se mi dařilo dobře) a spoléhání na sebevytvá

řejí obrovský průběžný tlak, který si většinou ani

neuvědomujeme. Během skupinky nebona shro

máždění nás svlaží Boží přítomnost, ale příští den

můžeme snadno být zase tam, kde jsme byli – pod

tlakem, který

– nám bere chuť šířit Boží království,

– nám bere radost z toho, že máme věčný

život,

– nás vede k tomu, abychom se přizpůsobovali

hodnotám společnosti, ve které žijeme.

Skupinka ani shromáždění nepomáhá trvale.

Jsem si jistý, že pro křesťana (ale i pro nekřesťana)

je jen jediná pomoc a opora. Je to Bible – Boží

slovo, které působí jako lék. Lidé s nefunkčníštít

nou žlázou a někteří kardiaci mohou příjem léků

na pár dní přerušit. Jejich život nebude ohrožen,

ani když se dočasné vysazení léků začneprojevo

vat. Trvalé vysazení léků by u nich ale nakonec

skončilo smrtí.

Prázdné chvíle po konferenci... Po třídenníabsti

nenci sahám ze zvyku po Bibli a čtu... 47. žalm,

pak 48., 49. Postupně mě naplňuje radost. Autoři

řešili totéž co já, jen před 3000 lety.

Autor si stěžuje na lidi, kteří spoléhají na

svůj majetek a chlubí se svým velkýmbohat

stvím. V jejich nitru je, že jejich domy jsou tu

navěky. Ale ani člověk, který je vážený,nepře

trvá. Je podobný zvířatům, která hynou. Taková

je cesta těch, kteří spoléhají sami na sebe.

Uvedené myšlenky 49. žalmu se mě dotýkají,

ale nejsou pro mě nové, i když jsou povzbudivé.

Boží slovo ale působí ještě hlouběji – nejen

na rozum, ale i na to nejvnitřnější, co v nás je.

Sice to vím, ale jak nesamozřejmé je, že

autoři Bible spoléhali na Boha! Měli s Bohem

hlubokou zkušenost. Kdyby ji neměli, nikdy by

nic takového nenapsali. Najednou i já vidím, že

tu zkušenost už taky mám, a už dlouho.Cho

vám ji hluboko – není jen v hlavě, protože to by

nestačilo. Během četby Bible ta moje dřívějšíhlu

boká zkušenost prosákla z mého nitra a posiluje

můj život, mou duši.

Asi nejvíc se mi líbí 16. verš: „Bůh jistě

vykoupí mou duši z moci podsvětí – vždyť mě

přijme!“ Důvěra v Boha autorovi pomohla, když

ho pokoušela bohapustá kultura jeho současníků,

jejich materialismus, to, že spoléhali na sebe

a na své nemovitosti.

Karta se obrací. Mám vnitřní převahu, moc

Božího království ve mně je silnější než vnější

tlaky. Cítím výhodu, kterou mi víra dáváve srov

nání s nevěřícími a s nedostatečně radikálními

křesťany. Jdu s chutí sloužit Bohu a mám tichou

radost z toho, že se Pán Ježíš brzy vrátí.

Boží slovo působí myšlenkově, ideově – určuje

a upevňuje náš směr. Boží slovo působí takéorga

nicky, vnitřně – jako lék, jako voda žíznivému,

jako jídlo hladovému. Dodává sílu, vlévá do nás

život. Boží slovo někde také může narážet,usměr

ňovat, bořit, všude tam, kde je v našem životě

něco, co nám brání chodit s Bohem. I to nám

pomáhá.

Chci Tě povzbudit: Čerpej pravidelně ze zdroje

života. I kdybys Bibli neotevřel celý týden nebo

celý rok, slovo v ní na Tebe stále čeká. Oporu pro

svou cestu jinde nenajdeš. I  kdybys měl spoustu

peněz a najal sis 1000 ozbrojenců, aby

chránili tvůj majetek a rodinu, v určité

dějinné situaci by ani to stačitnemu

selo. Bezpečí můžeš najít jen ve

vztahu k Bohu a ten můžeš budovat

jen pravidelnou četbou

Božího slova.o slova.

Moje cesta

z kocoviny


ŽIVOT VÍRY  listopad 20154

Chtěl Obama urazit papeže? Na

setkání v Bílém domě během papežovy

návštěvy USA koncem září pozval

americký prezident Obama například

prvního homosexuálního biskupa

v dějinách Episkopální církve Genea

Robinsona, předsedu náboženskéhopro

potratářského sdružení Harryho Knoxe,

řeholnici Jeannine Gramickovou, která

lobuje za změnu římskokatolického učení

o svazcích homosexuálů i několik dalších

LGBT aktivistů.

Podle médií lze tento krok těžko

chápat jinak než jako urážku. Baracka

Obamu za to kritizoval např. senátor

a uchazeč o kandidaturu v blížících se

prezidentských volbách Mike Huckabee.

Obamovy spolupracovníky označil za

nejprotikřesťanštější administrativu

v dějinách Spojených států. „Je to, jako

kdybyste na setkání vyléčenýchalkoho

liků nechali otevřený barový pult. Je to

prostě neslušné,“ řekl Huckabee. Další

kritici naznačují, že Obama vůči římským

katolíkům udělal gesto pasivníagresi

vity. Evangelista Franklin Graham to

komentoval slovy: „Je to skandálnía na

prosto nevhodné.“

František naproti tomu uvedl, že mu

nezbývá čas povečeřet s kongresmany,

protože bude stolovat s bezdomovci. To

se stalo v kostele sv. Patricka, kde papež

bezdomovcům u stolů osobně sloužil.

Po setkání v Bílém domě navštívilpa

pež řeholnice, které kritizovaly Obamovu

zdravotnickou reformu. Mluvčí Vatikánu

Federico Lombardi uvedl, že šloo pape

žovo vyjádření podpory řeholnicím ve

sporu s americkou administrativou.

Kromě toho se František setkals vo

lenou úřednicí státu Kentucky KimDavi

sovou, protestantkou, která byla pět dní

vězněna, protože odmítla dvojici gayů

vydat osvědčení o sňatku v odvolání na

to, že je to v rozporu s „Božím zákonem“.

Z iniciativy Davisové bylo setkáníneve

řejné, aby zprávy o něm v médiíchne

přehlušily jiné části papežovy americké

agendy.

Po návratu do Vatikánu František řekl,

že úředníci mají právo odmítnout plnění

ze zákona plynoucích povinností, pokud

by se příčily jejich svědomí. „Výhrada

svědomí musí vstoupit do každé právní

normy, protože je právem, lidskýmprá

vem,“ uvedl papež František.

English kempy mění pohled na

křesťany. Během letošního létapro

běhlo celkem 23 kempů (19 English

kempů, dva Multi kempy a dva English

Sport kempy), které organizovala KAM.

Do rolí lektorů a pomocníků se zapojilo

291 studentů z 22 amerických sborů,je

den přijel ze Severního Irska. Po dobu tří

měsíců na kempech spolupracovalo i 23

stážistů, z nich šest z České republiky. Na

týdenní křesťanský evangelizační tábor,

který na kempy navázal, přijelo na 1200

mladých lidí. Dvě třetiny z nich pocházejí

z nekřesťanského prostředí a nechodily

do církve.

„Nevíme přesně, kolik lidí uvěřilo,

to ví jen Bůh, ale víme, že desítky, ne-li

stovky projevily po výzvě zájemo roz

hovor, modlitbu a další studium,“zhod

notili akci pořadatelé za KAM. Účastnice

Lea z Mostu o svých dojmech napsala:

„Změnilo to můj celkový dojemz křes

ťanství. Sama nevěřím, ale myslím si,

že lidé, co věří, jsou úžasní. Lidé, cone

věří, se mnohem méně smějí a chovají

se hůř. Takže něco na tom křesťanství

být musí.“

Milujem svoje mesto. FestivalMi

lujem svoje mesto se konal v Bratislavě

11.–12. 9. ve spolupráci s magistráty

hlavního města i několika místních částí.

Letos se zapojilo přes 40 partnerských

organizací a společenství a na 600dob

rovolníků, kteří ve vytipovanýchlokali

tách odpracovali přes 3200 hodin.Pomá

halo se školám, domovům sociálníchslu

žeb, domovům seniorů i sociálním

ubytovnám. Dobrovolníci uklízeli veřejné

prostory, dětská hřiště, parky, lesy,natí

rali zábradlí autobusové zastávky, lavičky

i ploty. „Pomáhalo sa so srdcom a urobilo

sa mnoho dobrého,“ zhodnotili akcipo

řadatelé. „Vykonaná práca rozžiarila oči

mnohým. Najviac nás tešili ďakovania

seniorov v domovoch, slová vďaky

a uznania od riaditeľov sociálnychzaria

dení, či náhodných okoloidúcich.Brati

slava sa vďaka pomoci dobrovoľníkov

stala miestom lásky, priateľstvaa vzá

jomnej pomoci.“ Historicky šlo o jednu

z největších dobrovolnických kampaní

na území Bratislavy.

Součástí festivalu byla i pestrána

bídka kulturních, sportovnícha duchov

ních programů. Součástí byly i programy

pro rodiny s dětmi, mládež a seniory.

Vyvrcholením kampaně byl v sobotu

večer Festival života v Incheba Expo

Aréně s 83letým britským evangelistou

Davidem Hathawayem. Evangelizace se

zúčastnily 4000 lidí, mnozí z nich přijeli

bezplatně autobusy z různých místSlo

venska.

25 let TWR. 25 let samostatného

fungování si 19. 9. v prostorách BJB Brno

připomněla česká redakce mezinárodní

křesťanské rozhlasové misie TWR-CZ. Na

děkovné bohoslužbě kázal Karel Káňa,

kazatel AC Břeclav, který zdůraznil, že

pravdu evangelia je třeba připomínat

i těm, kteří už ji do svého života přijali.

Slavnostní odpoledne ozvláštnilovystou

pení smíšeného pěveckého sborua or

chestru z Těšínska, který pod taktovkou

Ewalda Danela (známého také z knihy

Marie Frydrychové Střežené město)pro

vedl výběr ze starých kancionálových

písní a především Biblické písně Antonína

Dvořáka.

Na setkání nechyběla řada pamětníků

nejen začátků práce TWR-CZ, ale i z doby

totality, kdy se české programy šířily

z Monte Carla. Nestor této práce, Otakar

Vožeh, přidal videopozdrav z USA, kde

nyní žije. Bezmála tři stovky účastníků se

mohly setkat např. s Marií Frydrychovou,

manžely Dedeciusovými, Petrem Kolkem,

Václavem Kadlecem a dalšími.

Lucie Endlicherová

krátce

V

ešel jsem do přívětivě zařízené ordinace

fyzioterapie. Vlastně to byla malá

tělocvična s prvky hezké pracovny.

Lékařka mě po úvodním „ohledání“ vyzvala,

abych si stoupl na váhu. Vypadal jsem určitě

překvapeně, když vytáhla zpod skříňky dvě

stejné osobní váhy, které dala vedle sebes vý

zvou, abych se na ně postavil, každou nohou

na jednu. „Podívejte se a řekněte mi, prosím,

kolik vážíte.“ Mrkl jsem dolů k podlaze a rychle

jsem přemýšlel, co se děje. Levá váha ukazuje

44 kg, zatímco ta pravá jen 28 kg. „Vidíte, tady

je váš problém – jdete životem po jedné noze.“

Tak u mne začala léčba bolesti hlavy a krční

páteře. Až dosud jsem si vůbec neuvědomoval,

že se zřejmě během

posledních let moje

tělo převážilo na jed

nu stranu. Že stojím

nakřivo, jsem si ne

všiml ani já, ani nikdo

z  mého okolí. Ono to vlastně ani moc poznat

nešlo. Pozornému oku lékaře podepřenémudů

kazem vah to však neuniklo.

I  v  životě oddaných křesťanů může dojít

k tomu, že začneme „přenášet váhu“, klást důraz

na něco, co tak původně být nemělo. Vše je OK,

nikde žádná viditelná vada, hřích nebo něcozá

sadně nemocného, a  přesto vnímáme určitou

nespokojenost, vyčerpání, únavu či bolest. Mne

bolela hlava a  nikdy by mě nenapadlo, že pří

činou není hlava, ale to, že „jen“ zatěžuji jednu

z dolních končetin více než tu druhou.

Domnívám se, že tak jako u mne došlov ob

dobí středního věku k tomu, že se mé tělopře

vážilo na  jednu stranu, a  potřeboval jsem po

moc a  obnovu (učit se znovu správně chodit

a  začít cvičit), může se i  křesťanovi po dva

ceti nebo třiceti letech života s  Bohem stát, že

se převáží na  jednu stranu a  potřebuje obnovu

stejně jako já. Co tím myslím?

Láska k Bohu, láska ke Kristu. Tak základní

oblast našeho nového života! A přesto jsme se

po letech mohli převážit do stavu, kdykřesťan

ství považujeme více za myšlenku. Je snadnější

milovat myšlenku Boha než Boha samotného.

Velmi snadno se nám může stát, že zamě

níme vztah s Bohem za myšlenku Boha. Proto

z  Boží milosti potřebujeme povzbuzení a na

pomenutí lékaře. Neexistuje žádné zaříkadlo

nebo tajemství, které by nám pomohlo. Láska

k  Bohu roste v  závislosti na  tom, jak se roz

víjí náš vztah s  ním. Ten se prohlubuje skrze

jeho slovo, modlitbu a  s  pomocí bratrů a ses

ter – když vidíme, jak v jejich životech působí

Boží milost.

Velmi překvapující pro mne bylo, že moji

lásku k  Bohu může ničit Boží požehnání. Stalo

se mi, že Boží požehnání pro mne znamenala

více než Bůh sám. Je pro nás pokušením mi

lovat Boha za  to, co nám dává a  co nám dělá

dobře, namísto milování Boha pro něj samot

ného. Pak hrozí nebezpečí, že budeme nabízet

křesťanství na  základě požehnání, které nám

přináší. To je však scestný způsob. V evange

lium jde vždy o rostoucí lásku k Bohu jen kvůli

němu a pro jeho slávu.

úvodník

Na vážkách

Daniel Hurta

Ředitel TWR-CZ Aleš Bartošek

s pamětní plaketou, darem

od evropského ústředí TWR


5ŽIVOT VÍRY  listopad 2015

Rony Chaves se modlil v Česku. Po

mnoha letech se do naší země vrátilkos

tarický apoštol a pastor sboru v San José

Rony Chaves, tentokrát s částí týmu, který

se přijel do Evropy

modlit a proklamovat

Boží slovo. Rony se této

službě věnuje už

mnoho let. Modlil se

tak v Latinské Americe,

ale třeba i v Indii. Tuna

vštívil před patnácti lety a prorocká slova,

která přijal a vyznával nad Indií, zapsal

a zakopal do země. Nedávno se mu ozval

jeden z indických pastorů, který s ním

před patnácti lety byl na modlitební cestě,

a sdělil mu, že se všechno naplnilo.

Sestra, která přijela s Chavesovým

týmem, sdílela slovo o Izákovi, kterýob

novoval studny, které vybudovalAbra

ham a nepřátelé je zasypali (1M 26,18).

Na základě tohoto příběhu povzbuzovala

české křesťany, aby obnovili studny z doby

reformace husitské a Moravských bratří.

Přestože zřejmě nevěděla o iniciativě

České studny, byla její výzva takřkato

tožná s touto iniciativou.

Na závěr se Rony Chaves modlil

a proklamoval některá zaslíbení nad naší

zemí. Mimo jiné to bylo slovo o „novére

formaci“. Toto a další zapsaná slova chce

zakopat také u nás a plánuje se vrátit.

Kéž se proroctví naplní třeba i dříve než

za patnáct let.

Lubomír Ondráček

Modlitby za Saída Abediniho.

Při příležitosti třetího výroční uvěznění

pastora Saída Abediniho v Íránu se 26. 9.

konalo 966 modlitebních setkání ve 46

státech světa. Jedno z nich bylo také

v Olomouci, v modlitebně CB. Modlit

se přišlo asi 20 převážně mladých lidí.

Přimlouvali jsme se za Saída a jeho

rodinu, ale také za pronásledované

křesťany po celém světě a využili jsme

při tom mapu pronásledování, která

vyšla v Životě víry. Nakonec jsme prosili,

aby Pán probudil svou církev i v našem

národě, abychom žili pro Krista naplno

a mnozí skrze naše živé svědectví uvěřili.

Saíd v jednom ze svých starších dopisů

uvedl: „Jsem rád, že moje pouta k sobě

připoutala věřící v modlitbáchza proná

sledovanou církev.“ Saídova manželka

Naghmeh na facebooku popsala Saídovu

reakci na letošní modlitby: „Saíd zmínil,

že se 26. září modlil se spoluvězni a že

všechny modlitby, které se za něj konaly,

cítil. Bylo to pro něj velké povzbuzení.“

(Viz také rozhovor na str. 6.)

Daniela Kenningová

ČEA: Evropa se mění. Tajemník ČEA

Jiří Unger se vyjádřil k aktuální situaci na

našem kontinentu. Ve svém prohlášení

zveřejněném počátkem října mluví o tom,

jak důležitá bude naše reakce na změny,

kterých jsme svědci: „Buď podlehneme

xenofobii a strachu, nebo budeme i tuto

věc vnímat jako příležitost ukázat na sílu

evangelia a křesťanských hodnot v lásce

k našim bližním.“ Zároveň upozorňuje

na velké potíže, které masová migrace

způsobí. Až odezní prvotní entuziasmus

i strach, bude podle něj třeba hledatprak

tická řešení integrace a definici hodnot,

na kterých bude postavena. Změnyv Ev

ropě ale neprobíhají jen kvůli uprchlíkům.

Jiří Unger upozorňuje na změny v církvi.

Jen ve Francii vzniká podle něj každých 10

dní nový evangelikální sbor a ve VelkéBri

tánii vznikají nových sborů tisíce, takže již

nikdo není schopen tento proces i jenmo

nitorovat. „Evropa se mění. Možná bude

mnohem multikulturnější a rozmanitější,

ale z mnoha důvodů to bude pro církev

spíš dobře,“ uvedl tajemník ČEA.

Dny pro Izrael opět pod záštitou

prezidenta ČR. Již 19. ročník Dnů pro

Izrael proběhl v Hradci Králové 5.–13. 10.

Projekt místního nedenominačníhosbo

ru KC Sion je podporou česko-izrael ských

vztahů a připomenutím kultury i historie

židovského národa. Stejně jakov předcho

zích letech se projekt konal pod záštitou

našich nejvyšších ústavních činitelů –pre

zidenta ČR Miloše Zemana, předsedyse

nátu Milana Štěcha, předsedy poslanecké

sněmovny Jana Hamáčka, premiéraBohu

slava Sobotky, místopředsedy SenátuPře

mysla Sobotky, místopředsedy vládyPav

la Bělobrádka a ministra kultury Daniela

Hermana. Již pravidlem se stalo udělení

záštity velvyslancem státu Izrael v  Česku

Garym Korenem. Partnerem letošního

ročníku byla Česko-izraelská smíšenáob

chodní komora.

Galavečer, kterým Dny pro Izraelvy

vrcholily, proběhl v Kongresovém centru

Aldis. Promluvila zde legenda války Jom

Kipur, izraelský brigádní generálAvig

dor Kahalani, bývalý poslanec Knesetu.

O přestávce podpisoval svou knihu Tanky

proti tankům. Dalšími hosty talk show

byli plk. Mgr. Aleš Knížek, ředitelVojen

ského historického ústavu a odborník

na československo-izraelskou vojenskou

spolupráci, a Tomáš Pojar, bývalývelvysla

nec ČR v Izraeli. Vystoupila také izraelská

blues-rocková kapela Sobo Blues Band,

jejíž domovskou scénou je legendární

music bar Mike’s place v Tel Avivu. Část

terezínské opery Brundibár předneslchla

pecký sbor Boni pueri. Ve foyer bylavý

stava o československé vojenské pomoci

Izraeli Gešer Ad Halom (VHÚ)a ochut

návka izraelských vín.

Také letos během festivalu proběhlo

čtení jmen obětí holocaustu. Konalo se

i klezmerové odpoledne s tradičníži

dovskou hudbou, večer izraelského vína,

veřejné shromáždění na podporu Izraele

a další dvě výstavy: Kresby dětíz terezín

ského ghetta a Muži na křídlech.

Daniel Heczko odešel. Kazatel CB

Daniel Heczko (* 1958) podlehl těžké

nemoci. Byl synem kazatele Stanislava

Heczka, ale svůj život Kristu vydal až v 17

letech. Studovatne

směl, a tak se vyučil

prodavačemelektric

kých spotřebičů. Naile

gálně pořádanémtá

boře mládeže o dva

roky později prožilpo

volání do služby kazatele. Teologiivystu

doval v Bratislavě. Po ukončení studia byl

kazatelem v Benátkách, pak v Praze

na Smíchově a od roku 1995 v novězalo

ženém sboru v Praze-Dejvicích.

„Daniel svým přístupem dokázalvy

tvářet prostředí přijetí a toho, že se člověk

nemusí bát dělat chyby,“ napsal o něm

člen Rady CB David Novák. „Nebyl z těch,

kdo vás při prvním setkání poplácávají

po zádech a ptají se ,jak se máš‘, alekdy

koli jste za ním přišli, vždy jste cítiliempa

tii, věnovaný čas a snahu porozumět.“

„Dejvice pod jeho vedením prožily

obrovský boom, na poměry české církve

nevídaný,“ pokračuje Novák.„Přemýš

lel jsem, čím to bylo. Daniel nebyl ,silný

vůdce‘ v tom smyslu, že ,velí‘. Dokázal ale

druhým vytvářet prostor, hodně se modlil

a v jeho přítomnosti jste cítili milost. To

na mnohé působilo jako magnet.“

Daniel Heczko napsal knihy „Užne

mohu dál“, „Duch svatý a jeho působení“

a „Můj zápas s rakovinou“.

Přímo neuvěřitelné bylo pro mne osobně

zjištění, že také poslušnost může být překážkou

lásky k  Bohu. Můžeme snadno dospět do  stavu,

kdy si za lásku k Bohu napíšeme = skutek. Pak je

láska k Bohu to, co děláme. Tento postoj náspři

vádí k tomu, že posloucháme, protože přecemu

síme poslouchat Boha, poněvadž v tom je láska.

Musíme dát pozor: Nejde tu buď o lásku, anebo

o  poslušnost, ale o  obojí současně – láska a po

slušnost charakterizují zdravý vztah s  Bohem.

Přesto je nám vlastní postavit se, naklonit se jen

na jednu stranu váhy – skutků, výkonu a zákona.

Jak jste si všimli, tento článek je o  lásce.

O lásce k Otci stvořiteli, o lásce ke Kristu, který

nás skrze Ducha svatého zabezpečil jistotou

záchrany, odpuštěním a Božím pokojem. V naší

kultuře příliš o lásce nemluvíme, a už vůbec ne

na  veřejnosti. Asi jste již dlouho nepotkali ně

koho ze svých přátel, který by se s  vámi radil,

jak může ještě více milovat svoji ženu, jak jí

může ještě více dát najevo

svůj obdiv. Nebo by prostě

jen tak nahlas přemítal, jak

má svou paní rád. Považo

vali byste mne asi za uje

tého, kdybych takto bláz

nivě mluvil na  veřejnosti

o lásce ke Kristu.

Potíž je v  tom, že to

bláznivé není (milovat tak

to manželku a  milovat tak

to Krista). Možná se to jako křesťané potřebu

jeme učit. Láska k  Bohu by měla být součástí

našich rozhovorů, tak jako tomu bylo mezikřes

ťany, kterým píše Petr: ... ač jste ho neviděli,milu

jete ho ... a  jásáte nevýslovnou, vznešenou rados

tí... (1Pt 1,8)

Píšu vám, kteří sloužíte, modlíte se a budujete

skrze službu svou rodinu, svůj sbor, církev, vám,

kdo investujete do  přátelství s  těmi, kdo Krista

ještě neznají. Velmi si vážím vaší služby. Myslím,

že patřím do  této skupiny taky. Nicméně i  nám

se může stát (mně se to stalo), že láska k  Bohu

nám začne unikat mezi prsty.

Služba, povinnosti, konflikty, nové nápady

z  nás mohou vysát lásku ke  Kristu, radost i na

plnění. Řešením není všeho nechat. Dovolte,

abych vás pozval k  tomu, abyste zvolnili a  vrátili

se k Bohu skrze Písmo, sedli si na večeři s přáteli

a  nechali se povzbudit skrze společenství, které

slouží vám. Pojďme si s  druhými přiznat, že ne

máme sílu lidi milovat jako Ježíš, protože Ježíš se

nám někde v  tom všem ztratil. Pokud jste povin

nostem a  službě dovolili, aby z  vašeho života vy

tlačily modlitbu, přiznejte si to. Najděte si dvě jiné

osoby a  potkávejte se s  nimi jednou týdně na  30

minut třeba ještě před prací a modlete se spolu.

Evangelium není tak složité. Připomínejme si

neustále, že náš úkol je v podstatě prostý:Milu

jme svého Otce v  nebesích celým svým srdcem,

celou svou duší, myslí i  silou. Věřím, že moc

k milování bližních nám bude přidána.

Autor je starším sboru CB „Maják“ ve Vsetíně.

připravil Tomáš Dittrich

Stává se vám, že by někdo

z vašich přátel jen tak nahlas

přemítal, jak má rád svou paní?




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist