načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2014/6 - KMS

Život víry 2014/6

Elektronická kniha: Život víry 2014/6
Autor:

Život víry 2014/6 - Křesťan a finance; rapper Kalwich; psychopat Noe?* téma: Finance nejen rodinné- Mluví nám Bůh do hospodaření? Má být křesťan bohatý, nebo chudý? Může býttouha ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-001-3578-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry 2014/6 - Křesťan a finance; rapper Kalwich; psychopat Noe?

* téma: Finance nejen rodinné
- Mluví nám Bůh do hospodaření? Má být křesťan bohatý, nebo chudý? Může být
touha po bohatství dobrá? Má se křesťan pojišťovat? Jak funguje finanční
poradenství? Nejen o tom píšou A. Bergnerová, J. Harbáček, M. Klesnil,
D. Drápal nebo M. Žáková.
Doplněno anketou o rodinném hospodaření a štědrosti.

* rozhovor: Kalwich
- Mladý křesťanský rapper Matouš Kalvach alias Kalwich vypráví o svém
obrácení, o (ne)naplněné touze po slávě, o křesťanských textech a nevěřících
posluchačích, o svých vztazích nebo o fotbalové misii…

* reportáž
- Evropská konvokace (svolání) národů v pražské Lucerně
- Návštěva „prominentního ateisty“ L. M. Krausse v ČR

* umění
- Hollywoodský Noe – psychopat, který užívá drogy a žehná hadí kůží?

* pronásledovaná církev
- Atentát v pákistánském Péšávaru zblízka

* z historie
- Život vyčerpaný pro Krista (180 let od narození Ch. H. Spurgeona)

+ úvodník Bronislava Matulíka „Peníze kazí charakter!“
+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ čtenářské příběhy
+ komentář L. Ondráčka „Konec rozkolu s katolíky?“
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích Tištěná verze: http://www.kmspraha.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

rapperrapper

KalwichKalwich

totálně totálně

čistejčistej

㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

6

66


ŽIVOT VÍRY  červen 20142

12

Má se křesťan

pojišťovat?

téma: Finance nejen rodinné

22

Atentát v Péšávaru

pronásledování zblízka

23

Hollywoodský Noe

V čem se režisér mýlí?

co najdete v tomto čísle

úvodník

4 „Peníze kazí charakter!“ Bronislav Matulík

reportáž

6 Evropské modlitby v Lucerně Tomáš Dit trich

6 „Svátek ateistů“ na Velký pátek Petr Coufal

rozhovor

8 Nevěřícím křesťanský texty nevadí Kalwich

téma: Finance nejen rodinné

12 Mluví nám Bůh do hospodaření? Aranka Bergnerová

12 Naše rodinné finance anketa

14 Touha po bohatství může být dobrá Jan Harbáček

14 Sedm lží o penězích Michal Klesnil

15 Dej částku sedmi aneb i osmi... Dan Drápal

16 Život z vizí, nebo z provizí? Miriam Žáková

můj příběh

18 Plíživý, ničivý rodinný „přítel“ Eva Hoffmannová

18 Výhodná investice MP

komentář

20 Konec rozkolu s katolíky? Lubomír Ondráček

z historie

21 Život vyčerpaný pro Krista Robert Hart

pronásledovaná církev

22 Atentát v Péšávaru zblízka

umění

23 Sedm největších chyb ve filmu Noe J. Lee Grady

předpremiéra

24 Dva Zuzana Földesiová

z příštího číslaz příštího čísla

 exkluzivní rozhovor s Heidi Bakerovou

 znovuzrození v indiánské rezervaci, dramatický křest

 rozchod krátce před svatbou snoubenec nechápal

 co je klíčem k probuzení v Česku?

 Jan Klusáček: Hledání pravdy o „juvenilní justici“

 Věřící Romové – radikálně změněné životy nejen na Spiši

7

Mít srdce jako David!

Evropská konvokace v Praze

foto na titulní straně – archiv Kalwiche; na této straně:

(7) Život víry – Tomáš Coufal

(12) Carlos Paes

(22) Interserve

(23) © Paramount Pictures / CinemArt

2


3ŽIVOT VÍRY  červen 2014

Proměna společnosti evangeliem

ročník 25 / červen 2014

cena 37 Kč / 1,60 €

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (226 Kč) či roční předplatné (452 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

33

Milý čtenáři,

včera večer jsem měl neutěšenou náladu,

a přitom jsem k tomu neměl žádný důvod.

Najednou jsem si uvědomil, že mám hlad,protože jsem se od rána nedostal k Bibli. Otevřel

jsem Písmo, a přišel pokoj a bezpečí. Nebylo

to na základě obsahu (četl jsem v knize Jozue

o válčení a zabíjení). V čem to tedy je?

Odpověď dává sám Ježíš: Slova, která jsem

vám já pověděl, jsou duch a jsou život. Pavel

píše, že veškeré Písmo je vdechnuté Bohem.

Jinde čteme o uzdravujících účincích Slova.

Život nám přináší také potrava, ke které je

Boží slovo přirovnávané. Životadárné věci jako

dech, lék a jídlo mají jedno společné: k tomu,

aby posilovaly život, je potřeba je přijímat

pravidelně.

Asi před dvěma lety jsem v kázání o vztahu

k Bibli řekl, že je jedno, kolik toho z Písma

čteme, hlavně, když z něj čerpáme pravidelně.

Po kázání měla jedna sestra svědectví, že čte

pět kapitol denně. Bylo to vlastně proti tomu,

co jsem kázal. Dnes si myslím, že ta sestra měla

svůj kus pravdy, i když určitě nejde každému

předepsat stejnou dávku Písma. K tomu, aby

s námi Boží slovo něco dělalo, je ho podle mě

opravdu potřeba přijímat nejen pravidelně, ale

i v dostatečném množství.

Jedním z důvodů, proč v našem životě Boží

slovo nepůsobí tak, jak bychom rádi, může

být, že ho přijímáme v moc malém množství.

Antibiotika účinkují jen v náležité pravidelné

dávce. S potravou je to vlastně stejné. A což

teprve vzduch! (V češtině jsou duch a vzduch

slova blízká, v hebrejštině prý mají pro oba

výrazy stejné slovo, tak to snad mohu takhle

pojmout.)

Představ si, že zjistím, že potřebuji načerpat

z Božího slova. Vzpomeň, že Hospodin vdechl

do hliněné sochy Adama život a že vzkříšený

Ježíš vdechl nový život do vyjukaných učedníků

zamčených v jakési místnosti.

Potřebuji načerpat z Božího slova...

Přirovnal bych to k nafukování míče. Zapracuji

hustilkou, ale míč neskáče. V nafukování totiž

musím pokračovat dostatečně dlouho. Teprve

pak je míč připraven. Přichází radost, pocit

naplnění a bezpečí. Když jsem od Bible„abstinoval“ příliš dlouho, radost možná nepřijde

ani v den, když jsem se k ní vrátil. Je to jako

s lékem: Uzdravující účinky přijdou až druhý

nebo třetí den. Důležité je vydržet.

Napadá mě jedno slovní spojení, které má

smysl v řečtině i v češtině: ta pneumatika. V řeč-

tině Nového zákona to znamená (vz) duchovní

věci. Dodnes používám kolo vyrobené v dnes

už neexistujícím státě, v NDR, na kterém jsem

jezdil už v době okupace Československav srpnu 1968. Od mladších bicyklů ho poznášsnadno, má ale ještě jednu skrytou vlastnost. Abych

na něm mohl z Kobylis dojet kilometr a půl

do Libně do práce, musím ty pneumatikydohušťovat každý den. Do večerního návratu se

v nich vzduch udrží, ale ráno už jsou mocměkké. Tady je myslím podobnost s působením

Božího slova zvlášť nápadná.

Jak u Písma, tak u vzduchu, u léků, tak

u chleba jde vždy o potřebné množství. Žádoucí

účinek se v nedostatečném množství nedostaví.

Zatímco u léků je to množství nutné přesně

předepsat, s četbou Božího slova je tou každého člověka různé. Nedejte si předpisovat, každý

potřebuje hledat tu svou míru. Navíc sepotřebná dávka může časem měnit. Božím slovem je

možné se dokonce i předávkovat (jako každým

lékem). Předávkovaní jsou zákonickýminudnými lidmi, ze kterých život nevyzařuje.

Jde taky o praktické věci. Ten, kdo

není zrovna čtenář, může Bibli poslouchat

z nahrávek. (Nejvíc doporučuju udělat si

vlastní nahrávku a tu pak poslouchat.) Další

možnost pro „nečtenáře“ je učit se pasáže

z Bible zpaměti. Přijímat potřebné množství

Božího slova je totiž pro křesťany životnědůležité. Pokud se o Bibli necháme dlouhodobě

připravovat, jsme ztraceni. Říká se, že dnešní

mladá generace už není schopná číst knihy.

Pokud ale někdo, mladý nebo starý, přestane

čerpat z Bible, je duchovně ztracen. Silným

nástrojem protireformace bylo odříznout

lidi od Bible, křesťany do té doby zvyklé

pravidelně číst Boží slovo. Ďábel tehdy zvolil

tu nejúčinnější strategii, která jak dobře ví, je

stejně účinná i dnes.

Jeden bratr mě nedávno povzbuzoval

ke změně stylu kázání: „Měl bys víc přinášet

Ježíše a ne se tolik zabývat Biblí.“ Zní to

zajímavě a současně, ale potřeboval bychvysvětlit, jaký je mezi Ježíšem a Biblí rozdíl. Ježíš

sám je totiž Slovo. Mezi Ježíšem a Biblí není

rozdíl. Bez čerpání z Bible ztrácím k Ježíšovi

přístup. Dlouhodobě nemůžeš žít s Ježíšem,

aniž bys čerpal z jeho Slova. Jaký máme vtah

k Bibli, přesně takový máme vztah ke Kristu.

Jak posloucháš Bibli, tak posloucháš Krista.

Pokud nečteme Bibli, nemáme právo říkat, že

máme rádi Pána Ježíše. Ve vztahu k Ježíšovi

nám Bible pomáhá zásadním způsobem.

Ty i já potřebujeme dostatečný a pravidelný

přísun. K tomu, abychom žili Božím životem,

není žádná jiná cesta než láska k Bibli a život

s ní a z ní.

Možná, že jsi zaostal a Bibli nečetl už

dlouho. Možná přemýšlíš, jestli se Ti k Bibli

vůbec podaří vrátit. Boží slovo má v Bibli

mnoho obrazů, i dost divokých, jako třeba meč,

kladivo, med, lampička, imperativ, moudrost

– určitě bys po chvíli pátrání přišel i na další.

Jeden obraz tam ale není: Bible v Bibli není

přirovnána k vlaku. Vlak Ti může ujet, ale

Bible nikoli. Když máš hlad a dostaneš chleba,

můžeš začít jíst kdykoli. S četbou Písma je to

stejné. Začít můžeme kdykoli. Četba Bible není

primárně studiem, v jehož případě nám vlak

ujet může a už to vůbec nemusíme

dohonit. Dopravní prostředek četby

je jako soukromý kočáretiopského dvořana, který na nás čeká

a do kterého můžeme nastoupit

kdykoli a kdekoli.

Výběr biblických odkazů k druhému odstavci:

Jan 63,6b; 2Tm 3,16a; třeba Př 4,22; Mt 4,4

možnž ééseddd kkokonce iipřředdávkovat (jako každým

Bible:

Pět kapitol

denně?


ŽIVOT VÍRY  červen 20144

Franklin Graham do Prahy?

12 zástupců šesti českých církví a dvou

organizací (BJB, CASD, CB, KS, SCEAV,

SŽ, ČEA, a KMS) se 27. 3. v Prazev pro

storách KS setkalo se zástupcem BGEA

Viktorem Hammem z USA. „Bylo to

již třetí setkání v krátké době,“ uvedl

kazatel Jan Titěra z BJB, „což ukazuje

na náročnost rozhodnutí ve věcireali

zace společného misijního projektu.“

Obdobných festivalů koná BGEA téměř

30 za rok. Hamm svědčil o jejich ovoci

všude tam, kde se již konaly, a to bez

ohledu na rozdíly a odlišnosti zemí

a kultur. Všichni přítomní zástupci církví

vyjádřili naději, že by se jejich církve

mohly projektu zúčastnit. Budou o tom

proto dále jednat. Na setkání vznikl

čtyřčlenný Předpřípravný výborFesti

valu naděje ve složení: LubomírOnd

ráček (KS a KMS) jako vedoucí, Vojtěch

Gočaltovský (SŽ), Genadij Gavrilov a Jan

Titěra (oba BJB). Výbor připravímateri

ály pro vedení církví, které rozhodnou,

zda bude akce uspořádána i u nás.

Festival naděje je masovýmshro

mážděním s kvalitním programem

s hudbou a s kázáním FranklinaGra

hama, který se ve šlépějích svého otce

Billyho stal jednou z nejvýraznějších

osobností současného amerického

evangelikalismu.

Lubomír Ondráček

Teologické fórum. Sdruženíevan

gelikálních teologů pořádalo svépra

videlné fórum, tentokrát o financování

církve, 24. 3. ve sboru CB v Praze 1.Da

vid Beňa setkání uvedl biblickýmroz

borem dávání v Tóře. Dávání Bohu bylo

podle něj vždy více než desátky. Byla to

vždy reakce na Boží dary, Izraelci dávali

proto, že Bůh dával jim. Tomáš W.Pavlí

ček navázal historickým exkurzemo pe

nězích v církvi. Teologickou část uzavřel

Petr Cimala (všichni tři z ETS) výkladem

desátků v Novém zákoně. Na závěrzmí

nil tři modely financování církevních

pracovníků: Prvním modelem je plná

nebo částečná podpora od sboru,dru

hým modelem je odmítnout podporu

a vydělávat si sám a třetím modelem

je podpora z jiných sborů, od přátel

a mecenášů.

Na teologickou část navázalizá

stupci BJB, CB, ČCE, KS a řkcinforma

cemi o financování svých církví. KS jako

církev nepobírající státní příspěvkypo

psala způsob financování z vlastních

zdrojů. Zástupci BJB, CB a ČCE vylíčili

přípravu na přechodk samofinanco

vání, což bylo doplněno zajímavými

grafy, které popisovaly, jaká část sborů

je finančně soběstačná a jaká nikoliv.

Zástupci těchto církví se shodovali, že

pravděpodobně bude muset dojítk re

dukci počtu sborů, resp. sborůs plno

úvazkovými kazateli. Diskutovalo se

taky o vzájemné mezisborové podpoře,

zaměstnanosti sborových pracovníků

a dalších souvisejících tématech.

Lubomír Ondráček

Výroční shromáždění ČEA.V pá

tek 11. 4. se v modlitebně AS v Lidické

ulici v Praze setkali individuálníčle

nové a zástupci kolektivních členů ČEA

k výročnímu shromáždění. Tajemník

ČEA Jiří Unger se úvodem zabýval rolí

křesťana ve společnosti. Na tonavá

zala zpráva o činnosti ČEA v minulém

roce. Významné bylo např. školení M4,

kde se na víkendová setkání sjíždělo 18

týmů, které zakládají nové sbory.Člen

ské shromáždění se také zabývalopří

pravou nových stanov v reakci na nový

občanský zákoník. Na setkání bylizvo

leni tři staronoví členové rady Aliance.

Účastníci poděkovali dlouholetépra

covnici ČEA Martě Kopečkové, která svůj

úvazek v Alianci ukončuje. Účastníci byli

povzbuzeni loňskými úspěchyi výhle

dem do další činnosti ČEA.

Lubomír Ondráček

Širší výbor KMS. Na setkání ŠV

KMS v Praze 12. 4. se hodnotiluply

nulý rok a hledaly se nové perspektivy.

Vedoucí české kanceláře Alfy Miloš

Poborský účastníky informoval o ovoci

jedné z největších evangelizačních akcí

u nás v polistopadovém období,inici

ativy kurzů Alfa Zveme Česko na večeři

2013. Tajemnice KMS Hana Pospíšilová

rekapitulovala úspěšný začáteki roz

voj modlitební iniciativy Adoptuj si

politika.

Předseda KMS Lubomír Ondráček

seznámil přítomné s návrhem nových

stanov KMS, které reagují na změny

u neziskových organizací s počátkem

účinnosti nového občanského zákoníku

od ledna. Zabýval se také výhledem

KMS: „Hledáme, jak víc zapojit mladší

generaci. Změna stanov (méněadmini

strativních rozhodování pro ŠV) umožní

jiný formát setkání ŠV s tématickými

seminářem. Uvažujeme také o tom, jak

dál sloužit v oblasti vnitřního uzdravení

a pastorace.“

Šéfredaktor Života víry TomášCou

fal připomněl jedinečnost časopisu

(„Má výjimečná témata, o kterých moc

nepíšou ani křesťanské, natožnekřes

ťanské časopisy, např. pronásledovaní

křesťané, dary Ducha svatého...“).„Pra

cuje se na zpřístupnění Života víry pro

čtečky, tablety a mobily i na tom, jak

lépe využít internet a nová média,“ řekl

Coufal členům ŠV KMS.

„Na KMS obdivuji široký záběr

(kurzy Alfa, Život víry, Místa uzdravení,

Adoptuj si politika

a mnoho dalšího),“

uvedl Jakub Limr,

pastor KS Hradec

Králové.„Nepřizpů

sobujme sehodno

tám společnosti, ale

přinášejme své hodnoty.Nepřizpůso

bujme se, ale neudržujme si odstup.

Přinášejme pokoj, přinášejmeevange

lium,“ vyjádřil Limr poslání KMS.

Křesťané diskutovali o zásahu

v mešitě. V 25. 4. zatkli v prostorách

pražské Islámské nadace jejího ředitele

a místopředsedu Ústředí muslimských

obcí v ČR Vladimíra Sáňku (55) za to,

že napsal antisemitskou knihu.K zá

sahu došlo těsně před začátkemve

černí modlitby v mešitě nejen v centru

Prahy, ale i na Černém Mostě. Zásah

byl kritizován několika křesťanskými

vedoucími. Podle Dana Drápala byl „tak

nepochopitelný, až budí dojem, že byl

určitou sabotáží. Máloco mohlomus

limské propagandě posloužit tolik jako

tato policejní akce,“ uvedl na internetu.

Kromě Drápala zásah v doběboho

služby kritizoval třeba synodní senior

ČCE Joel Ruml či římskokatolický kněz

a filozof Tomáš Halík. Ten mj. uvedl:

„Věřím, že křesťané i muslimové budou

schopni jasně odmítnout především

ve svých vlastních řadách všechnypro

jevy extrémismu a neúcty k druhým

a tím nejlépe dokážou, že není třeba

zásahů světské moci“. Drápal ovšem

Halíka následně kritizoval za to, žepo

míjí realitu pronásledování křesťanů

v islámských státech.

Den milování Pána. Běhemlet

ničního víkendu 6.–8. 6. některé sbory

na výzvu přípravného výborunárod

krátce

„J

á peníze nepotřebuju,“ říkával můj šéf

v Brně. „... ale všichni je po mně chtějí,“

dodával pokaždé, když šel pro výplaty,

které tehdy ještě zaměstnanci dostávali přímo

na ruku. Jednou, když jsem zrovna neměl

největší mzdu, mě utěšoval slovy: „Nic si z toho

nedělej, peníze kazí charakter.“ Protože mu

smysl humor nechyběl, dovolil jsem si repliku:

„Jak se tak na vás dívám, pane šéf, vy jste měl

asi vždycky hodně peněz, že?“ Ještě léta potom

se tomu smál a dával náš kratičký rozhovor

k dobru svým přátelům.

Tak to je, peníze kazí charakter, ale všichni

je po  nás chtějí, takže nakonec je chceme i  my,

načež máme problém, aniž bychom si toho tře

ba všimli. Nejednou a  nejednomu se díky tomu

stalo, že se peníze staly jeho smyslem života,tak

že se kvůli nim dopustil i  zločinů. Někteří dnes

pro touhu po  penězích sedí ve  věznicích s tres

tem, kterým soudce ocenil loupežné přepadení,

ve  zločineckém slangu zvané „el paso“. Jiní sedí

třeba v  parlamentu nebo v  dozorčích radách

různých firem a  mají naději, že korupce, jíž se

dopustili a  na  kterou si zvykli, nikdy nevyjde

najevo, a  svoji lásku k  penězům si v  přepychu

hýčkají dál.

My věřící pro změnu sedáváme v  kostelních

či sborových lavicích a  židlích, ale také máme

rádi peníze, třebaže z  Bible dobře známe apo

štolské varování, že jejich milování je kořenem

všeho zlého. A  jen chabě dbáme na  poučení,

které nám v  devadesátých letech minulého sto

letí dal evangelický a  vpravdě charismatický fa

rář Miroslav Heryán, že totiž peníze patří, vedle

sexu a  touhy po  moci, mezi nejvíce ohrožující

pokušení člověka – i pro kazatele evangelia!Pro

to je současná situace po majetkovém vyrovnání

státu s církvemi tak nebezpečná. A zrovna tak je

ošidný i  zaměstnanecký poměr služebníků círk

ve. Nejeden podlehl pokušení, aniž by si toho

byl vědom, anebo se naopak cílevědomě rozhodl

pokušení využít coby skvělé příležitosti k rozví

jení vlastní kariéry na  půdě církve, která platí,

k uplatnění svých schopností na způsobpověst

ného Elmera Gantryho z pera Sinclaira Lewise.

Je proto dobře připustit sílu peněz i  vlastní

slabosti, protože jakmile dojde ke  spojení těch

to dvou fenoménů, je zle. Přitom na  faktu, že

úvodník

„Peníze kazí charakter!“

Síla peněz a naše slabost

Bronislav Matulík

Jakub Limr


5ŽIVOT VÍRY  červen 2014

ního Dne pokání uspořádají Denmi

lování Pána Ježíše Krista. Akce byla

vyhlášena díky prorockému vidění,

podle kterého „hrstka křesťanů, kteří

opravdově milovali a uctívali Pána,za

držovala vyřčení soudu nad bezbožností

a zvráceností českého národa“. O Dni

milování se mají pořádat večery chval

a milování Pána a křesťané majíproje

vovat lásku dalším částem Kristova těla,

pořádat společná shromáždění nebo se

navštěvovat po sborech, po rodinách.

Má jít o přípravu na celostátní Denpo

kání, který se bude 20. 9. konat v Praze.

Akce však zřejmě měla malou publicitu,

protože o jejím konání bylo rozhodnuto

v pouze měsíčním předstihu.

Demonstrace za práva dětí.

Na Václavském náměstí se 8. 4. v počtu

cca 200 osob shromáždili zástupcirom

ské iniciativy Help Roma a Foraangažo

vaných křesťanů, aby upozornilina ně

které excesy v oblasti zásahů sociální

péče do rodičovských práv. Zazněloně

kolik projevů a modlitby zúčastněných

pastorů. Na demonstraci navázal průvod

s transparenty k britské ambasádě, kde

byla předána protestní nóta. Dalšíprů

vod se odpojil, aby předal protestnor

skému velvyslanci.

Lubomír Ondráček

Cena primátora Bratislavy. Milí

priatelia, spolupracovníci. Dostalo sa

nám veľkého ocenenia zo strany mesta.

Dostal som najvyššie samosprávneoce

nenie, cenu

primátora

Bratislavy,

za úsilie

o spájanie

kresťanov

v Bratislave

pre dobro a blaho mesta. Komisia pána

primátora ocenila najmä našu nezištnú

a vernú pomoc ľuďom bez domova ako

aj dobrovoľnícke nasadenie priorga

nizovaní našich charitatívnycha kul

túrnych podujatí. Prajem si, aby toto

ocenenie povzbudilo každého jedného

z vás, ešte k väčšiemu zápasu za dobro,

ktorého budeme mať medzi sebou

toľko, koľko si sami zoberieme z neba

na zem.

Marek Krajčí, Kresťania v meste

Tomáš Kriška

odešel. Bývalý

předseda Rady BJB

na Slovenskua ka

zatel bratislavského

BJB Viera Tomáš

Kriška zemřel 18. 5.

v 51 letech po boji s těžkou nemocí.

Kriška patřil k nejvlivnějšímevange

likálním osobnostem na Slovensku.

V posledních letech svědčil o svémví

tězství nad závislostí na počítačových

hrách a lidská srdce získával pro Krista

svou nezvyklou otevřeností, coždotvr

zuje i jeho rozhovor v lednovém Životě

víry. Jeho manželka Esterna faceboo

kové stránce Modlitby za Tomáša Krišku

uvedla: „Tomáš je už od 3:00 v náručí

Ocka nebeského. Pán nás na to celú

rodinu milostivo pripravil, sme v Jeho

pokoji. Ďakujeme, že ste v tom dlhom

dvaapolročnom zápase za Tomáša boli

a stále ste pri nás.“

Fotbalista Kaká o víře. Na službu

sportovcům zaměřená mezinárodní

organizace Athletes in Actionvytvo

řila DVD, které má oslovit fotbalové

fanoušky při příležitosti letošníhomis

trovství světa v kopané v Brazílii 12.

6. – 13. 7. 26minutové DVD s názvem

„Finále: Pod tlakem“ přináší rozhovory

s Brazilcem Kaká, Kameruncem Enohem

a dalšími fotbalisty světové špičky, které

spojuje víra v Krista. Autorům sepoda

řilo propojit nádherné fotbalové chvilky

gólů a triumfů s intimním osobním

sdílením slavných mužů s milionovými

platy o tom, jak prožívají slávu, těžké

chvíle i svůj vztah k Bohu.

Česky nadabovanou verzidistri

buuje Nový život. „Před mistrovstvím

světa vyjdou naše inzeráty v deníku

Sport a na sportovních internetových

stránkách, kde budeme nabízet DVD

zdarma,“ uvedli čeští Athletes inAc

tion. „Možná nejjednodušší věc, kterou

můžete udělat, je pozvat své přátele

na sledování některého zápasu a během

přestávky jim DVD přehrát. To vám dá

po celý druhý poločas prostork rozhovo

rům.“ Film je možné promítnout i např.

na večírku mládeže. Lze ho zdarmaob

jednat na webu athletes.cz.

Kulturou proti antisemitismu.

Akce na podporu Izraele pod názvem

Kulturou proti antisemitismu se v Praze

konala už po jedenácté. Setkáníve Vald

štejnské zahradě předcházel pochod

ze Starého Města na Malou Stranu.

Ve Valdštejnské zahradě promluvil např.

místopředseda senátu Přemysl Sobotka

nebo izraelský velvyslanec Gary Koren,

který neskrýval své sympatiek pořada

telům. Jako pamětník holocaustu letos

na své zážitky z koncentračních táborů

vzpomínal jeden z předních českýchhis

toriků Dr. Toman Brod. Jeho promluvu

přineseme v příštím čísle Života víry.

Za jednou z nejkvalitnějipřiprave

ných akcí, které evangelikální křesťané

organizují pro veřejnost, stojí česká

pobočka ICEJ s předsedou Mojmírem

Kallusem. Účastníků akce bylo trochu

méně než před rokem.

Společné bohoslužby KS.Na Ev

ropskou konvokaci v pražské Lucerně

11. 5. plynule navázalo výročnícelore

publikové setkání věřícíchz Křesťan

skýchspo

lečenství.

Běhemboho

služeb, které

vedl předseda

Rady KSMa

rek Prosner

spolus dal

šími členy

Rady Janem

Cvejnem a Petrem Káchou, znělychvá

ly skupiny Mezinárodního domumod

liteb v Praze (IHOPP), svědectvíbýva

lého narkomana nebo mladých dívek

z Ostravy o úspěšné evangelizacime

todou „hledání pokladu“ (mladík, který

se po jejich svědectví obrátil, byl s nimi

na pódiu). Slovem posloužil německý

evangelista Werner Nachtigal, který

přítomné motivoval k osobnímusdíle

ní zprávy o Ježíši a k účasti na jímini

ciovaném Světovém dni evangelizace

(Global Outreach Day, 14. 6.), místypře

cházel k praktické instruktáži. Na  rozdíl

od předchozích ročníků v rámcishro

máždění neproběhla Večeře Páně,i dal

ších společných „liturgických“ prvků

bylo minimálně a bohoslužba bylave

dena spíše volným, místy mírněimpro

vizovaným stylem. t5c

připravil Tomáš Dittrich

Marek Krajčí (vpravo)

Werner Nachtigal

peníze jsou mravně neutrální,

se nemění vůbec nic. Neutrální

totiž není člověk. Je to on, kdo

dává penězům a všemu na světě

hodnotu.

Česká národní banka v loň

ském roce sice oslabila kurz

koruny, to ale rozhodně nezna

menalo, že by tím oslabila její

hodnotu v  očích lidí. Síla měny

ani její kredibilita paradoxně

neovlivňují to, nakolik je člověk

na  peníze zaměřen. Což potvr

zuje i historická zkušenosts mě

novou reformou za  komunismu

v  padesátých letech. Tehdy lidé

přišli ze dne na  den během

jediné noci o  všechny úspory. Vyhazovali pak

bezcenné bankovky z oken, páchali sebevraždy...

Ztracený majetek komprimovaný do  peněz od

halil nejen lživou povahu tehdejší totalitní moci,

ale i  chatrný životní základ těch, kteří právě

na majetku stavěli své bytí.

Zkušený a  zbožný muž, který si byl vědom

křehkosti lidské povahy, proto žádal Hospodi

na: Nedávej mi chudobu ani bohatství! Opatřuj

mě chlebem podle mé potřeby, tak abych přesycen

neselhal a  neřekl: „Kdo je Hos

podin?“ ani abych z  chudoby

nekradl a nezneuctil jméno svého

Boha. (Př 30,8n) Modlil se tak

z toho důvodu, že znal pokušení

peněz i slabost lidskéhocharak

teru. Věděl, že člověk jen velmi

těžko zvládá extrémní životní

situace, kterými je jak bohatství,

tak nouze. Přičemž samozřejmě

věděl, že ke  svému životu nutně

potřebuje chleba, který sekupu

je – jak jinak než za peníze.

Což nás přivádí k  modlitbě

našeho Pána „chléb náš vezdejší

dej nám dnes“ a  k  výkladu, kte

rým Ježíšovu modlitbu opatřil

Martin Luther v  Malém katechismu: „Co zna

mená denní chléb? Všecko, čeho je třebak těles

nému životu, jako je pokrm, nápoj, oděv, obuv,

dům, příbytek, pole, dobytek, peníze, majetek,

laskavý manžel, zdárné děti, věrná čeleď, spra

vedlivá a  mírná vrchnost, řádná vláda, příznivé

počasí, mír, zdraví, pořádek, počestnost, dobří

přátelé, spolehliví sousedé a  ostatní potřeb

né věci.“ Mnohé z  toho, co vyjmenoval, se dá

opatřit za  peníze. Takže nakonec i  peníze jsou

předmětem našich vpravdě zbožných modliteb

a proseb. Ve věci financí se tak obracíme na Pána

Boha pro nás samotné i  pro své bližní. Není to

hřích, neboť jak jsme si řekli, peníze jsou mravně

neutrální, nicméně člověk by se měl i v tétosou

vislosti modlit Modlitbu Páně dál: „A  neuvoď

nás v pokušení, ale zbav nás od zlého.“

„Já peníze nepotřebuju, ale všichni je po mně

chtějí,“ říkával můj šéf v  Brně a  měl pravdu.

Dodnes po  každém z  nás lidé požadují peníze,

hodně peněz, a  my jim je dáváme. Samozřejmě

v míře pro nás možné a únosné. Dáváme je také

do  církve, protože i  Pán Bůh po  nás chce naše

bankovky... Velmi pečlivě zvažujme, kdo a  co

po nás chce. Nepřizpůsobujme se lacino myšlení

tohoto světa. Ne všechno, co po  nás lidé chtějí,

musíme mít a  musíme chtít. Na  nás je, zda bu

deme žít podle toho, co je požadavkem naší

společnosti, anebo podle toho, co je požadavkem

Boha. Někdy to nemusí být v  konfliktu, ale čas

to na rozpor narazíme. Pak bude záležet na nás,

komu se přizpůsobíme a kde bude naše srdce.

Bronislav Matulík, DiS., je kazatelem CB

Praha 5-Smíchov, členem Rady CB

a předsedou odboru CB pro manželství

a rodinu.

Velmi

pečlivě

zvažujme,

co po nás

kdo chce

a co komu

dáme.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist