načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2014/12 - KMS

Život víry 2014/12

Elektronická kniha: Život víry 2014/12
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV prosincovém čísle najdete:* rozhovor s pastory z Ukrajiny- „Na ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-014-9952-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V prosincovém čísle najdete:
* rozhovor s pastory z Ukrajiny
- „Na hlavy pastorů separatisté vypsali odměny,“ říká Genadij Padun, vedoucí společenství ve východoukrajinském Doněcku. Dramatickou situaci ve válkou zmítané zemi popisuje společně se Sergejem Lvovem, pastorem z Kyjeva, tedy z opačného konce státu.

* téma: Bůh ve žlabu
- Narodil se Ježíš opravdu ve stáji nebo v jeskyni? Byli Betlémští skutečně tak nepohostinní? (J. Unger)
+ editorial T. Dittricha „Přinést k jesličkám třeba vánočku“
+ Jakou knihu byste dali pod stromeček nevěřícím přátelům? (anketa)

* reportáž z Izraele
- Tisíce křesťanů v ulicích Jeruzaléma (J. Gerloff)

* čtenářské příběhy
- Syn ležel na hladině tváří dolů
- Hele, moje kolo!

* ze života církve
- Jan Eriksen v českých věznicích oslovil vrahy, ostrahu i kuchaře (M. Poborský)
- Taizé v Praze – o co vlastně jde? (P. Boldiš)

* z historie
- Fiktivní rozhovor s Georgem Whitefieldem („kazatelem Velkého probuzení“) k 300. výročí jeho narození

+ úvodník L. Ondráčka k 25 letům KMS: Má spolupráce mezi křesťany stále smysl?
+ silvestrovská stránka
+ soutěžní křížovka
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-12-2014
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Co se

vlastně

v Betlémě

stalo?

Co se

vlastně

v Betlémě

stalo?

ŽIVOT VÍRY

12

1122

㶣 㶜 㶣


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20142

ilustrační foto na titulní straně Rick Cowan; na této straně:

(6) Johannes Gerloff

(8) archiv Genadije Paduna

(12) mattguddat

(20) © David Martin, John Wesleys House & The Museum of Methodism

6

Tisíce křesťanů

v ulicích Jeruzaléma

co najdete v tomto čísle

z příštího číslaz příštího čísla

 rozhovor: „Hansi“ Hirschmannová

 „Pořád mám noční můry, že utíkám před Rusy.“

 „Když se rozhodnete odpustit, věci se změní.“

 téma: Jak v naší zemi sdílet evangelium

 České mýty o křesťanství

 Zvěstujeme strach ze smrti?

 Heidi Bakerová: Zázraky i v Evropě?

Upozorňujeme, že lednové číslo se distribuuje až po Novém roce, bude Vám

tedy doručeno o pár dní později než obvykle. Děkujeme za pochopení

8

„Jsem pastorem utečenců“

rozhovor o situaci na Ukrajině

12

Narodil se Ježíš

ve stáji či v jeskyni?

Byli Betlémští opravdu nepohostinní?

20

Kazatel

Velkého probu zení

G. Whitefield:

„Prý jsem byl spíš herec“

úvodník

4 Pořád se potřebujeme Lubomír Ondráček

pokoj s Izraelem

6 Tisíce křesťanů slavily Svátek stánků Johannes Gerloff

rozhovor

8 „Na hlavy pastorů jsou vypsány Genadij Padun,

odměny“ Sergej Lvov

téma: Bůh ve žlabu

12 Jak to bylo s Ježíšovým narozením? Jiří Unger

12 Malíř se stal tečkou v obrazu inspirace

14 Jakou knihu byste dali svým

nevěřícím přátelům? anketa

můj příběh

16 V neděli jsem radši chodil do přírody čtenář z Opavy

16 Syn ležel na hladině tváří dolů Andrea Málková

17 Hele, moje kolo! Vlaďka Jarošová

ze života církve

18 Posedmé s Janem Eriksenem Miloš Poborský

19 Taizé opět v Praze Petr Boldiš

z historie

20 Boží světoběžník Jaroslav Pleva


3ŽIVOT VÍRY  prosinec 2014

Proměna společnosti evangeliem

ročník 25 / prosinec 2014

cena 39 Kč

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

Vánoce jsou pro současnou českoumaterialis

tickou a duchovně synkretickou společnostnejvý

znamnějším svátkem – svátkem, který přitom má

jasné křesťanské poselství. To je paradox, co!

Co vlastně Vánoce znamenají pro nás,křes

ťany? Nemyslím teď na pokusy zazářits bet

lémským světlem v médiích ani na jiné podobné

snahy nahradit obsah náladou a lákat lidina at

mosféru. Co znamenají Vánoce pro Tebe osobně?

V jednom svém článku jsem před mnoha lety

kritizoval koledy s pokusy našich předkůmi

minko na slámě politovat, přinést mu dárečky

a zanotovat mu nějakou hezkou melodii; vždyť

jsme na Bohu na celé čáře závislí a nemáme mu

co dát. Uznávám, že mít čím obdarovat Spasitele

světa může být problém, ale některé dary seuvá

dějí i v Bibli (i když vánočky, které mu chtělipři

nést naši předkové,

tam jmenoványne

jsou). A „ Ježíšku,

panáčku“ (kterým

jsem dřívepohr

dal), to takyne

musí být špatně.

Nejsilnější moment

koled a betlémů je

touha být při tom,

přijít až k jeslím,

stát se součástívá

nočního příběhu.

Možná si s tím

nevěděli rady: Stanuli u jeslí, a co dál? Hrdina

Baarova románu Holoubek udělal lidem ve svém

vesnickém kostele nádherné jesličky. ,A to je

všechno?‘ ptal jsem se jako bezradný čtenář svého

jindy obdivovaného spisovatele. ,Jaké to mápo

kračování?‘ Pokud se budeme ohlížet zpět, nikam

nedojdeme. Pokud ten příběh má smysl prodne

šek, musíme být jeho součástí.

Do příběhu narození Spasitele mě vtahuje

proroctví Micheáše, které před Herodem a mágy

z východu citovali jeruzalémští odborníci

na Starý zákon:

„Aj ty, Betléme efratský, který jsi nejmenší

mezi judskými rody, z tebe vzejde ten, kdo bude

vládnout nad Izraelem, ten, jehož původ jeode

dávna, ode dnů věčných.“ (Mich 5,1.3)

Ta překvapivá zpráva je, že v Božím království

začíná všechno v malém. Běžný pohled na Vánoce

vychází z toho, že Bůh udělal velikou převelikou

věc, spasení lidstva, a sám se o to postaral.Na ně

čem tak velikém se nemohu podílet, řekneš si, to

vlastně není nic pro mě. Tento velký Boží čin je

sice reálný, ale patří minulosti. Jediný rozdíl mezi

vánočním příběhem a pohádkou je, že vánoční

příběh se opravdu stal...

Potřebujeme si ale naopak uvědomit, žebet

lémské Vánoce tenkrát v Palestině vůbec nejsou

daleko: Jsme totiž stejní, jako byli aktéřivánoč

ního příběhu. A Bůh je dnes taky stejný jakoten

krát, stejně milující, stejně blízký, stejně tvořivý.

Všechny velké Boží věci vyrůstají z něčehoma

lého, často pomíjeného, někdy i opovrhovaného.

Vždycky jsou u toho malí obyčejní jednotlivci

jako my.

Marie znala Boží slovo a počítala s tím, že se

nějaké dívce její generace narodí Mesiáš, ale asi ji

nenapadlo, že tou dívkou je právě ona. Žilaoby

čejný život děvčete v tehdejší nesnadné době,vní

mala zpovzdálí politické a ekonomické tlaky,tě

šila se na manželství, měla své starosti. Právě

tuhle obyčejnou holku Bůh potřeboval –a při

šel se jí dovolit. Marie byla překvapená, velice

překvapená. Řekla „ano“, ale bylo to pro nine

smírně těžké – věděla, co ji potká, čím bude platit.

Být matkou nemanželského dítěte, to byla tehdy

hanba na celý život.

Její Josef byl obyčejným mužem ve stínu, ale

příběh Tvé spásy začal i u jeho věrnosti. Nejen

bez Marie, ani bez něj by to nešlo. Pak tu máme

pastýře, astrology od východu, Simeona,proro

kyni Annu... Jak bychom mohli říkat, že Bůh svůj

velký příběh tvoří sám! Do jeho dějů patříme

stejně jako Marie a Josef a všichni ostatní, kteří se

s tím zvláštním dítětem setkali. Kdo ví, co ten tvůj

příběh přináší a přinese do budoucnosti.

Bůh nikdy nezačíná u velkých věcí, u velkých

politiků, boháčů, kazatelů nebo hudebníků ani

u velkých zástupů. Nikdy nežádal o pomocžád

ného machra. Spolupracoval jen s lidmi, kteří

si o sobě nic moc nemysleli (nebo s lidmi, které

k tomuto poznání dovedl). Velké Boží věcimo

hou vzniknout jen u nás, obyčejných malých lidí.

Velké Boží věci mohou působit a růst, jen když

pramení v malých životech.

Jen když jsme malí, slabí, zranitelní,nezajiš

tění a (promiň) hloupí, je s námi Bůh. („Když já

jsem ale chytrý, ne hloupý!“ – „Ale jestli simys

líš, že jsi chytrý, tak jsi hloupý, a vítám Těv na

šem spolku!“)

Jen když jsme malí, slabí, zranitelní,nezajiš

tění, a trvám na tom, že i hloupí, je s námi Bůh.

A když je s námi Bůh, máme jeho sílua moud

rost. Boha nemůžeme přeskočit. Bez něj jekřes

ťan, speciálně křesťan, zoufalcem, trapnounu

lou. Několikrát, když jsem měl pocit, že lidé

vděčně přijímají to, co jsem vyučoval, jsem si

říkal, jaký jsem dobrý kazatel – ale to je, jako

bych přeskočil Boha. On se přeskočit nechá, ale

pak jsem hlupák. Když jsem se vedle něj stalhlu

pákem, stačí mi jen si to přiznat a tenhleprav

divý titul si podržet.

Bůh dnes světoznámých(a profanova

ných) vánočních zázraků není daleko.

Dnes, stranou televizního zpravodajství

a internetu, se setkává s malými hříšnými

obyčejnými lidmi, jako byli Marie a  Josef

a jako jsme Ty a já.

Přinést

k jesličkám

třeba vánočku

ilustrace: Mikoláš Aleš

yj


ŽIVOT VÍRY  prosinec 20144

Mokon 2014. Výroční modlitební

konference KMS Mokon proběhlav Pra

ze 18. 10. Od prvního Mokonu v roce

1996 proběhla poprvé ve zkráceném

jednodenním režimu (v  souvislosti

s pořádáním zářijového Dne pokání,

který byl zaměřen podobně). Měl 80

účastníků ze tří nedenominačníchspo

lečenství a z 38 sborů devíti církví (CB,

KS, AC, ECM, ČCE, ECM, řkc, CNN, KCV).

Nejvíc sborů bylo zastoupeno z CB a KS

(po 11) a AC (šest).

Na Den pokání navázaly modlitby

a prorocký úkon výměny ztvrdlého srdce

za masité na základě Joelova proroctví

2,12d.Sou

dobý český

přesídlenec

do Herrnhutu,

misionář Jan

Novák, uvedl

modlitby

za vztah k Rusku, pastor KS Prahaa před

seda KMS Lubomír Ondráček za situaci

na Ukrajině. Miloš Kačírek z KS Prahaote

vřel povolební situaci. Povzbuzoval mj.

k modlitbám za ministra Andreje Babiše:

„Může být dobrým krizovýmmanaže

rem, může ale také svou moc zneužít.

De facto rozhoduje o zastupitelstvechvel

kých měst i o vládě ČR. Má i obrovskou

mediální moc. Každý z nás požívá výrobky

jeho firem.“

Prostor dostaly také modlitby za

Izrael, za situaci na Blízkém východě

( Islámský stát) a za podporu rodin

v naší zemi. Skupinka přímluvců byla

s modlitbami účastníků Mokonuvyslá

na na paralelní modlitební výsadek na

Leten skou pláň, což v rámci přípravy

toho, aby se Kristus v Praze ujal vlády,

vysvětlil Bohouš Zapadlo, člen KS Praha

a hnutí Orli.

Medical Help Ghana 2014. V říjnu

2014 se uskutečnil misijní výjezdčes

kých zdravotníků do Ghany. Již podruhé

v historii OM ČR (poprvé Nepál 2011) se

propojila evangelizační výzvas praktic

kou lékařskou pomocí.

K čtyřčlennému českému týmu se

v ghanském Kumasi připojili místnízdra

votníci a pracovníci místní OM. Společ ně

se skupina přesunula na sever země, kde

v primitivních podmínkách žijía ekono

micky, fyzicky i duchovně strádajípočet

né muslimské komunity. Tito lidé přijali

zdravotní pomoc s velikou vděčností

a pozorně naslouchali dobré zprávěo spa

sení v Ježíši Kristu. Zdravotní pomoc

přijalo přes 2000 lidí a pro následování

Ježíše se rozhodlo přes 500 lidí. Následná

péče bude zajišťována místními křesťany

za podpory OM Ghana. Účastna podob

ných výjezdech zůstává výzvou pro české

zdravotníky i do dalších let.

Iva Minářová, OM ČR

Modlitba za domov 2014. Osmým

rokem probíhá 28. 10. akce pořádaná

ERC, jejíž součástí je i televizní přenos,

výjimečná možnost, kdy mohoukřes

ťané zastřešovaní ERC oslovit veřejnost.

V minulosti se to ERC příliš nedařilo.Chy

běla aktuálnost, poselství, perspektiva

věčnosti. Letošní pořad přenášenýz Pleč

nikova kostela v Praze na náměstí Jiřího

z Poděbrad mile překvapil. Pásmorozho

vorů a hudby profesionálněmoderova

né Martinou Kociánovoua starokatolic

kým biskupem Dušanem Hejbalem mělo

za téma rodinu. Vtipný a adresný byl

laický člen řádu premonstrátůa psychi

atr Max Kašparů. Společnost podle něj

v otázkách rodiny bloudí, a to dvojnásob,

jako někdo, kdo zaměnil sever s jihem:

„Děti už nejsou darem, ale břemenem,

věrnost není ctnost, ale okovy.“ Ažin

timní byli senátor Libor Micháleka sta

rosta Říčan u Prahy Vladimír Kořen, oba

evangelikální křesťané. Rozhovor s nimi

působil spontánně, oba o rodině mluvili

osobně a hluboce.

Zajímavým momentem bylysym

patie budící myšlenky Veroniky Žilkové,

která podle vlastních slov zastupovala

65 % českých rodin, rodiny, které seroz

padly a znovu a jinak se daly dohromady.

Sama je součástí příbuzenství, které má

deset dětí, čtyři otce a tři matky. „Partneři

se smějí rozejít, ale rodiče nikdy,“ řeklaŽil

ková, „je důležité milovat své bývalépart

nery i bývalé partnerky svých současných

partnerů.“ Kvůli její přesvědčivosti tyto

z křesťanství pramenící myšlenky vytvářely

dojem, že rozvést se a zkusit to znovu je

plnohodnotná alternativa klasické rodiny,

což asi těžko bylo záměrem pořadatelů.

V celém programu chybělo poselství

o pokání a o potřebě odpuštění. Herecká

legenda Ljuba Skořepová, které serozpa

dla dvě manželství, v předtočeném vstupu

aspoň řekla, že to nebylo snadné („Až pak

jsem se s tím vyrovnala a začala děkovat

,pánbičkovi‘.“) a doporučila stálostv rodin

ném vztahu. Svěží byl medailonekHrono

vých, rodiny s 12 dětmi. O partnerství osob

téhož pohlaví se nemluvilo vůbec – pro

širší protestantskou ekumenu je to tabu.

Pořad provázela vystoupení kapelSpiri

tuál Kvintet a Musica Bohemica, příjemná

hudba, zaměřená ale na starší publikum.

Svoboda pro křesťany. Tatoini

ciativa vznikla z podnětu brněnského

biskupa CČSH Juraje Dovaly. Podpořili

ji předseda ERC a Rady CB Daniel Fajfr,

filozof Jan Sokol, zpěvačka MartaKu

bišová, herečka Táňa Fischerová,bis

kup Václav Malý aj. Cílem je společně se

modlit za trpící zejména na Blízkémvý

chodě a vybízet politiky, aby sezasazo

vali ve prospěch pronásledovaných.

Prvním představením věci veřejnosti

byl koncert na podporu pronásledovaných

křesťanů 6. 11. odpoledne na Moravském

náměstí v Brně, kde vystoupila HanaUlry

chová, Brno Gospel Choir aj. Součástí byly

rozhovory s hosty a třičtvrtěhodinová

ekumenická bohoslužba, kterou společně

sloužilo šest duchovních různýchkřesťan

ských církví. Na akci přišlo na 200 lidí.

Specifickou podporu vyjádřilainicia

tiva Společný hlas, fórum židů, křesťanů

krátce

V

 létě roku 1989 bylo již zřejmé, žekomuni

stický blok je velmi oslaben. Současně ne

bylo jasné, jak dlouho se udrží, zda se ko

munistické vlády vzdají pokojnou cestou a  co

ještě země ve  sféře vlivu Sovětského svazu čeká.

Místní odbor Kostnické jednoty (MOKJ) v Praze

7 pořádal v  té době druhou celostátní křesťan

skou konferenci, která se konala ve společen

ském sále Paláce kultury (dnešní Kongresové

centrum). Bylo to velmi neobvyklé místo, pro

tože celá budova byla postavena hlavně pro po

třeby vládnoucí komunistické strany. Konfe

rence se zúčastnil oficiálně velvyslanec Ra

kouska a  předsedkyně Městského národního

výboru v Praze 7.

Více než tisíc účastníků této konference

z  prakticky všech církví působících v  naší zemi

v  jeden okamžik společně vyznávalo, že Pánem

Československa je Ježíš. (To v  komunistické

zemi nebylo běžné veřejné vyznání – před kon

ferencí jsem byl ještě s dalším organizátorempo

zván na Městský národní výbor v Praze 4, kde se

mnou hovořilo asi šest „úředníků“ – podle stej

ného oblečení spíše pracovníků StB – a varovali

mě před protisocialistickými provokacemi.)Do

mnívám se, že tato proklamace měla velký du

chovní význam a byla součástí otřesů, které v té

době mocnost komunismu zažívala.

Zrozena v bouřlivé době

Kromě této konference pořádal MOKJ v Praze

7 již několik let různé další akce, kterých seúčast

nili křesťané různých církví. (Může se nám to zdát

neuvěřitelné, ale tenkrát byla jakákoliv mezicír

kevní setká

ní nezákonná

a  MOKJ vy

užíval určité

mezery v zá

konech.) Ve

dení Kostnic

ké jednoty ale v  té době navrhlo, aby místní od

bory mohly konat jen akce ve svém obvodu, a to

by znemožnilo pořádání celonárodních akcí.

Protože někteří tehdejší vedoucí sborů ne

chtěli přijít o  možnost pořádání celostátních

akcí, začalo se uvažovat o zalo

žení nové organizace. Přestože

přípravy na  její založení probí

haly ještě v  době komunistické

vlády, sametová revoluce umož

nila vznikající Křesťanské mi

sijní společnosti rychlejší registraci. Přestože

KMS byla oficiálně zaregistrována až 21. května

1990, její zakládající setkání proběhlo ve sboru

ECM Praha 10-Strašnice již 27. listopadu 1989.

Již 6. prosince KMS vydala první prohlášení

k  národu a  následně začala vydávat bulletin.

V únoru 1990 pořádala první seminář, jehožor

ganizaci převzala od MOKJ Praha 7, který ho již

pořádat nemohl.

V  září 1990 vyšlo první číslo časopisu Ži

vot víry (tenkrát s černobílou obálkoua ve srov

nání se současným stavem téměř polovičního

rozsahu). V  době největšího rozmachu do

sáhl jeho náklad 4200 výtisků. KMS pokračo

vala v  pořádání křesťanských konferencí a dal

ších seminářů. Začala organizovat různémodli

tební aktivity a významně napomohla odbourání

nedůvěry mezi reformovanými evangelikály

a  evangelikály letničního a  charismatického

úvodník

Pořád se potřebujeme

Lubomír Ondráček

Pozvali mě na úřad a šest estébáků mě varovalo

před protisocialistickými provokacemi.


5ŽIVOT VÍRY  prosinec 2014

a muslimů v ČR. Desetina krátkéhovyjá

dření Fóra odsuzuje jakékoliv zneužívání

náboženství k šíření a ospravedlňování

nenávisti a násilí (bez zeměpisné či jiné

specifikace), zatímco devět desetinodsu

zuje zevšeobecňování a jakoukoli kritiku

muslimů v ČR. Tito muslimové vystoupili

také během koncertu, kde naštěstí násilí

na křesťanech odsoudili adresněji.

Sympatizanti s trpícími křesťany petici

mohou podepsat na www.zkrat.me/svo-

boda. V době akce měla petice asi 1400

podpisů.

Vládla odmítla syrské uprchlíky.

Počátkem listopadu odmítla česká vláda

přijmout k léčení patnáct raněnýcha ne

mocných syrských uprchlíků. Ústymini

stra vnitra Milana Chovance je označila

za bezpečnostní riziko.

„Nad tímto rozhodnutím vyjadřuji

politování,“ uvedl bývalý vojenský kaplan,

dnes generální sekretář ČBK Tomáš Holub,

„protože jsem přesvědčen o tom, že léčba

malé skupiny prokazatelně trpícíchhuma

nitární krizí na Blízkém východě jev sou

ladu se základními hodnotami, na kterých

stojí naše společnost.“ Holub českémini

stry vyzval, aby své zamítavé stanovisko

přehodnotili.

Bůh existuje. Kampaňevangelizač

ních plakátů v dopravních prostředcích

s odkazem na filmy na webuproběh

ne v lednu v Praze a ve čtyřech dalších

krajských městech.

„Našli jsme pět křesťanů sezajíma

vými příběhy o tom, jak je Bůhvysvobo

dil z problémů a oni se rozhodlipomá

hat ostatním,“ uvedl kameramana reži

sér Martin

Benc, otec

projektu.

„Chceme

lidem sdělit

nejenom to,

že Bůhexis

tuje, ale i to,

že je dobrý,

zachraňuje, dává naději a dotýká se lidí.“

Na plakátu bude fotografie jednoho

z těchto pěti křesťanů s jehovyjádře

ním k tématu a s odkazem na film s jeho

životním příběhem. 40 plakátů bude

v pražském metru, na 20 v brněnských,

ostravských, olomouckých a plzeňských

tramvajích. Plakát v pražském metru stojí

871 Kč, nálepka na tramvaji přijde na tři

až pět tisíc.

Boh nie je mŕtvy. Konferenceplat

formy Kresťania v meste proběhlav Bra

tislavě 14.–19. 10. pod názvem Boh nie

je mŕtvý. Řečníky byli i Američanéeko

nom a teolog Rice Broocks spolus fy

zikem Brianem Millerem. Obapodáva

li důkazy o Boží jsoucnosti. Přednášeli

také pro vědce Slovenské akademie věd

pod záštitou Slovenské fyzikálníspoleč

nosti. V Univerzitním pastoračnímcen

tru v Mlynskej doline oslovili studenty.

U příležitosti konference vyšlave slo

venském překladu Broocksova kniha Boh

nie je mŕtvy a v kinosálu Istropolisu byl

uveden i nový stejnojmenný filmvznik

lý na základě knihy. Součástí akce byla

i dvoudenní konference pro podnikatele

v Pálffyho paláci.

Poslední tři dny konferencevyvr

cholila shromážděnímiv kongreso

vých sálech Istropolisu, kde kázali

David a Jeannie Mokovi, pastorský pár

z australského Brisbane. Jejichroz

sáhlé komunitní centrum je zaměřené

na pomoc přistěhovalcům, uprchlíkům

a sociálně slabým. Konference měla přes

1000 účastníků.

Gina – Ještě chvilku. Jedinýletoš

ní větší koncert Jiřiny Giny Čunkovéro

zezněl modlitebnu brněnského SŽ 1. 11.

Představil písně z nového CD Giny pod

názvem Ještě chvilku. Gina, autorka

mnoha chval, které se zabydlely nabo

hoslužbách nejedné z českých církví,

psala tentokrát především texty. Hudbu

k většině textů složil a skladbyaranžo

val Viliam Šandor z Bratislavy. Ten také

dal dohromady doprovodnou kapelu pro

brněnský koncert. Spolu s Ginouzazpí

vala na CD i na koncertě její dceraKristý

na Exnerová, na koncertě vystoupil jako

host Petr Šťastný z Prahy. Podle ohlasů

některých z asi stovky účastníků vládla

na koncertě atmosféra pokoje.

John Lennox mezi studenty. Jeden

z nejvýznamnějších současnýchapolo

getů, profesor matematiky a filozofie

vědy z Oxfordu John Lennox (viz takéroz

hovor v ŽV 2012/2) oslovil v Praze na 400

studentů. Velká posluchárna Filozofické

fakulty UK na Náměstí Jana Palacha byla

6. 11. zaplněna do posledního místa,

desítky lidí stály

a 150–200zájem

ců se nevešlo

a muselo odejít.

„Takový zájem

zažívám ve všech

zemích,“ řeklLen

nox v rozhovoru pro

Život víry, kterýpři

neseme v některém z příštích čísel.V před

nášce pod názvem „Pohřbila věda Boha?“

si vzal na mušku myšlení současnéhoate

ismu. Lennox, pravý britský intelektuál

s úžasným vtipem, ale také s osobnímipří

běhy, byl po stránce argumentace brilantní.

V projevu i v následné diskusi byl přátelský,

žoviální, spontánní, ale vždy laskavý.Křes

ťané (měli, žel, velikou převahu)odchá

zeli povzbuzeni, nekřesťané možnás brou

kem v hlavě. Akci pořádalo Univerzitníkřes

ťanské hnutí.

směru, zvláště během organizování Pochodu

pro Ježíše a satelitních evangelizací s BillymGra

hamem. Tento proces vyvrcholil vstupem KMS

do České evangelikální aliance před 21 lety.

Nové příležitosti

Když nějaká organizace existuje 25 let, stojí

za  to se zamyslet, zda již nenaplnila svůj účel

a  zda je smysluplné, aby pokračovala v původ

ním záměru. Důvodů ke  vzniku KMS bylo ně

kolik. Bezprostředně to byla snaha mít plat

formu, která by mohla pořádat akce me

zicírkevního charakteru, jakým byla právě

zmiňovaná Křesťanská konference (dokonceje

den z  návrhů na  pojmenování vznikající orga

nizace, který z mého pohledu naštěstí neprošel,

byl Křesťanská misijní konference). Dalšímne

méně důležitým důvodem byla touha po spo

lupráci jednotlivých sborů bez nároku na sjed

nocení do  jedné denominace či na  úpravu cír

kevní praxe nebo teologie. Byla velká touha

po spolupráci a již tenkrát byli zakladatelé KMS

přesvědčeni, že křesťané mohou spolupracovat.

Vzájemná úcta a  touha po  vzájemném oboha

cení mezi vedoucími jednotlivých sborůa vzni

kající hnutí byla základem pro vznik platformy,

kterou se KMS stala.

V  době vzniku KMS také sílilo očekávání

probuzení v  tehdejším Československu. První

porevoluční roky byly také roky velkého nadšení,

uvěření stovek ažtisí

ců lidí a vznikumno

ha nových sborů, jak

některých stávajících

denominací, tak de

nominací nově vzni

kajících a  také mno

ha sborů nedenomi

načních.

Když se díváme

na  současnou situaci,

vidíme, že někteří ze

zakladatelů KMS pů

vodní vizi KMSopus

tili a  již v  ní nepůso

bí. Mnozí další sena

opak připojili. Stejně

jako při vzniku KMS

s  její vizí všichni ne

souhlasili a  někteří se

odmítli zapojit již na  zakládajícím setkání, ani

dnes nejsou všichni křesťané s vizí KMSsjedno

ceni. Nejsme v období dramatického růstucírk

ve ani v  době zakládání mnoha nových sborů.

Současně se ale nic nezměnilo na potřeběspolu

práce a vzájemného obohacení různýchkřesťan

ských církví a hnutí. Stále platí, že křesťanémo

hou spolupracovat.

Myslím, že v poslední době můžeme takévi

dět, že ve společnosti dochází k určitémuuvol

nění, pokud jde o  otevřenost vůči evangeliu.

Dospěla generace narozená po  revoluci a  mám

naději, že Bůh naší

zemi dává novou

příležitost k  setkání

s ním.

Na  ustanovujícím

setkání KMS jsem

nebyl. S  KMS jsem

začal těsněji spolu

pracovat až více než

rok po  jejím vzniku,

kdy již byl také zru

šen MOKJ Praha 7.

Za  mnoho let svého

působení v  KMS, ať

už jako zaměstna

nec nebo dnes jako

dobrovolník jsem

od  Boha mnoho

věcí přijal. Seznámil

jsem se s  lidmi, pro

které je Ježíš na  prvním místě a  kteří mně byli

a  jsou příkladem. Považuji za  výsadu, že mohu

na tomto Božím díle dále spolupracovat. Některé

věci se dnes dělají jinak než v  90. letech. Touha

po  jednotě křesťanů, jejich spolupráci a  Božím

jednání ale zůstala stejná a  myslím, že je také

stále stejně potřebná.

Ing. Lubomír Ondráček je pastorem

Křesťanského společenství Praha

a předsedou Křesťanské misijní společnosti.

připravil Tomáš Dittrich

John

Lennox

Pochod pro Ježíše v roce 1995

foto Petr Kulma




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist