načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2014/11 - KMS

Život víry 2014/11

Elektronická kniha: Život víry 2014/11
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV listopadovém čísle najdete:* téma: Okultismus – temné tajemno- ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-014-8630-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V listopadovém čísle najdete:
* téma: Okultismus – temné tajemno
- Jiří Dohnal: Proč je okultismus tak lákavý?
- Lubomír Ondráček: Máme Bohu „pomáhat“?
- Co vám pomohlo s okultismem přestat? (anketa mezi křesťany, kteří se dříve věnovali např. psychotronice, spiritismu nebo východním náboženstvím)
- Jaká forma okultismu nejvíc ohrožuje naši společnost? (anketa mezi církevními vedoucími)
+ ptáme se lékaře: Chůze po žhavých uhlících
+ příběhy čtenářů: zkušenosti s okultismem
- Chtěl jsem vzít pistoli, rozpoutat masakr a být zabit
- Stretla som Diabla
- Přátele jsem hledala podle zvěrokruhu
- Dostala jsem odpověď: „Zemřeš!“

* rozhovor: Tass Saada
- Bývalý palestinský odstřelovač a řidič Jásira Arafata vypráví svůj životní příběh: Nejprve nenávist k Židům, pak nadpřirozené setkání s Ježíšem, hrozba smrtí od vlastní rodiny… Navíc přidává své názory např. na islám v Evropě nebo na možnosti smíření na Blízkém východě.

* reportáž: Den pokání
- „Církev ohrožuje pocit nadřazenosti“ (Tomáš Dittrich)

* z historie: Obrácení Augustina z Hippo
- Ze světáka světcem (Jiří Sladký)

+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ editorial Tomáše Dittricha „Sametové zklamání?“
+ úvodník Dana Drápala „Naši sourozenci umírají“
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ knižní recenze (Ježíš přichází k muslimům ve snech)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-11-2014
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích.
Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích
(Kalendář křesťanských akcí najdete i na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Arafatův

zabiják

Tass Saada

Proměna

společnosti

evangeliem

ŽIVOT VÍRY

11

2014

39 Kč

téma: Temné

tajemno

Proč je okultismus

tak lákavý? / 12

Chtěl jsem

způsobit

masakr

příběh čtenáře / 16

Muslimové

poznávají

Ježíše

ve snech

a viděních / 21


ŽIVOT VÍRY  listopad 20142

foto na titulní straně – Život víry – Tomáš Dittrich; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(12) Bartek Anonim

(16) archiv redakce

(20) Simone Martini přibližně v letech 1320–1325

12

téma: Temné tajemno

Moc, která přináší smrt

co najdete v tomto čísle

úvodník

4 Naši sourozenci umírají Dan Drápal

reportáž

6 Církev ohrožuje pocit nadřazenosti Tomáš Dittrich

rozhovor

8 „Přijel jsem, abys mě mohl zabít...“ Tass S aada

téma: Temné tajemno

12 Proč je okultismus tak lákavý? Jiří Dohnal

12 Moc, která přináší smrt anketa

14 Jaká forma okultismu

nejvíc ohrožuje naši společnost? anketa

15 Máme Bohu pomáhat? Lubomír Ondráček

můj příběh

16 Vzít pistoli, rozpoutat masakr

a být zabit Jan Prorok

17 Stretla som Diabla Oľga Staňová

18 Přátele jsem hledala podle

zvěrokruhu Helena Lakosilová

19 Dostala jsem odpověď: „Zemřeš!“ Šárka Dvořáková

z historie

20 Ze světáka světcem Jiří Sladký

recenze

21 Ježíš přichází k muslimům ve snech Marek Říčan

z příštího čísla

 Narodil se Ježíš opravdu ve stáji či v jeskyni?

 Naše místo ve vánočním příběhu

 Johannes Gerloff: Jak slaví křesťané Svátek stánků

v Jeruzalémě

 Pastor z východu Ukrajiny: „Musím se skrývat“

 Miloš Poborský: Jan Eriksen v českých věznicích

 z historie: George Whitefield – kazatel Velkého probuzení

8

„Bin Ládin

byl zbabělec“

rozhovor s Tassem Saadou

20

Ze světáka

světcem

Příběh

Augustinova

obrácení

16

Bude Čína křesťanskou zemí?

Podzemní církev rychle roste


3ŽIVOT VÍRY  listopad 2014

Proměna společnosti evangeliem

ročník 25 / listopad 2014

cena 39 Kč

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafická úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

Milý čtenáři,

vzpomínám na atmosféru pohody a závratný

pocit svobody v ulicích Prahy po pádukomunismu. Byl to nečekaný, naprosto nezvyklýzážitek. Něco podobného asi prožívali moji rodiče

a prarodiče na konci války. Podobné to může

být i v dobách probuzení, kdy radost a bezpečí

Božího odpuštění přeteče z budov do ulica zůstává tam.

Výjimečná atmosféra po vítězství revoluce

vydržela maximálně pár týdnů. Nadějezpočátku zůstávaly, ale postupně se začalovkrádat zklamání. Vysoce postaveným politikům

jsem nekriticky důvěřoval. Můj příbuzný,držitel dvou doktorátů, chválil „kožené“ fondy

pana Harvarda a já jsem si říkal, že bude mít

asi pravdu. Nelíbilo se mi, když mi můjstrýček, matematik (autor učebnice geometrie, ze

které jsem se učil na základní škole), v první

půli 90. let tvrdil, že si jeden ministr postavil

vilu z nakradených peněz. Překvapilo mě, když

Respekt psal o tom, že zákony o lehkýchtopných olejích byly přijaty v takové podobě, aby

firmy oligarchů Tykače a spol. mohly z naší

země odsávat miliardy. Koupit si rozhodnutí

dvousetčlenného parlamentu, to je trochusilnější kafe, než když někdo pár nelegálníchmilionů přetaví v luxusní vilu (já vím, není potřeba

200 hlasů, jen 101, ale stejně...).

Popsal jsem jen začátky svého zklamání

z polistopadové politiky. Nepříjemná překvapení,

otazníky, kritika zlých rozhodnutí, to vše se od té

doby vrství v mé duši. Mám přátele, kteří by

mě, kdybych jim to říkal osobně, už v půlcepředešlého odstavce upozornili na to, že se situace

oproti období totality velmi zlepšila, žei za bezbožného politika Kristus zemřel a že našímúkolem je mu žehnat a modlit se za něj. Tohle je

způsob argumentace, který mi působí bolest:

Někdo mi vytýká to, co si myslím, jako bych si

myslel pravý opak. Takovým přístupem je ovšem

rozhovor znemožňován.

To, že je to u nás ve čtvrtstoletípostkomunismu lepší, mě těší, ale nepomáhá mi to, abych

kvůli tomu neviděl zlé věci. Bezskrupulóznísvévole mnoha politiků pochopitelně nenív rozoru s tím, že je má Pán Ježíš rád, dokonce mi to

ani nebrání v tom, abych jim žehnal a modlil se

za to, aby jim Bůh dal pokání a nakláněl jejich

srdce k činění spravedlnosti. Na naší současné

politice mi nevadí, že postkomunistická svoboda

je ve srovnání s obdobím totality skutečnousvobodou, ani to, že má Bůh naše politiky rád. Jsem

za to vděčný.

Netrápí mě však jen politika, ale takyhodnoty a postoje ve společnosti. Myslím, že se

veřejné mínění posunulo ve směruprotichůdném k biblickým hodnotám. Přestože je kolem

mě spousta hodných nekřesťanů, bojím se, že se

morální hodnoty rozdrobují a že je to z generace

na generaci horší. Vnímám obrovské nebezpečí,

zvláště pro budoucnost. Je mi z toho úzko.

A co jsem si tenkrát po převratu myslel?

Že když se křesťané pomodlí, půjdoudo politiky samí znovuzrození, Bibli věřící lidé, které

budou nevěřící Češi volit a dlouhodoběpodorovat? Anebo že na veřejnou scénu vyrukují

aspoň nevěřící nebo polověřící, kterým nejde

předně o jejich vlastní prospěch, ale o zdar

jejich bližních a celé země? Nebo jsem simyslel, že lidé, kteří nepřijímají biblické hodnoty,

budou odolávat nečistým ideologiím, které se

nenápadně vkrádají a šíří televizí, novinami,

o internetu nemluvě? Měl jsem snad naději, že

mladá a nejmladší generace nezopakujematerialismus a antropocentrismus svých rodičů

a vyrostou z nich osobnosti, které si nenechají

přes facebook věšet bulíky na nos a které budou

vykupovat čas pro bohulibé účely?

Když čtu článek, který jsem napsaldo Sborového dopisu před parlamentními volbami

v roce 1990, prvními svobodnými volbami

po pádu komunismu, mám dojem, že jsem

tehdy na všechny tyto otázky odpovídal ano.

Za ten článek se asi budu stydět až do smrti.

Jak nepřiměřené očekávání jsem od modlitby

měl, a jak málo jsem přitom znal jejídalekonosnost a průraznost...

Dnes už tak naivní nejsem a nestojím o to

ani náhodou, i kdyby mi tisíc křesťanskýchpřátel vytýkalo, že se o negativních věcechv politice nemá mluvit negativně. Přitom dnes v moc

modlitby věřím víc, i když ne v tom smyslu, že

se pomodlím, a pan Sobotka s panem Babišem

se hned zítra obrátí k Ježíši Kristu (ale stát se

to může, jen to není jediný – a ze strategického

pohledu ani hlavní – cíl modlitby za politiky).

Uvědomovat si bídu polistopadové politiky

a přímočaře hrabivou nebo uměle či neuměle

skrývanou svévoli nezanedbatelného počtučeských politiků je předpokladem k dlouhodeché

modlitbě, která si nepřipouští zklamání,protože svět tak jako tak leží v rukou svého knížete,

Ďábla, a je totálně ztracen. Za každý, i drobný

posun směrem ke spravedlnosti jsem proto

vděčný. Pokud jsem se za něco modlil, jsem si

jist, že je to vyslyšení mých modliteb, ale nejen

mých, protože lidí, kteří se modlí, je u nás při vší

duchovní bídě hodně.

Rád bych tě k modlitbě nově povzbudil:

Tvůj nový starosta či primátor potřebuje i Tvoji

přímluvu. Pro mě to není automatickéa potřebuju v tom povzbuzovat. Proto si k tomudovoluju pozvat i Tebe. (Až mě někdy potkáš, můžeš

mě k modlitbám za mého politika takypovzbudit. Nebo mi můžeš za měsíc poslat e-mail

a zeptat se mě, jestli se ještě modlím.)

Spolu s modlitbou mění situaci i to, když

s Kristem žijeme v práci, v místě bydliště, doma,

všude, kde jsme. Vždycky jsem věděl, že to je

naše povinnost. Dnes mám pro takové šíření

Božího království víc víry a větší perspektivu.

Pokud chodíme s Kristem, Boží království se šíří.

I Tvůj soused jednou uvěří. Nedá se to uspěchat,

ale nedá se to ani zastavit, pokud se v Tobě lidé

s Kristem setkávají. Věřím v proměnuspolečnosti Tvým (i svým) prostřednictvím. Božíkrálovství je na postupu. A pak snad uvěří i pan

Sobotka s panem Babišem, byť už možná

budou na politické penzi (ale klidně

mohou uvěřit už zítra, i když se k tomu

nemůžeme upínat). Kristův kříž počítá

s každým člověkem a i my se v tom

s ním můžeme ztotožnit.

foto na titulní straně – Život víry – Tomáš Dittrich; na této straně:

(8) Život víry – Tomáš Dittrich

(12) Bartek Anonim

(16) archiv redakce

(20) Simone Martini přibližně v letech 1320–1325

co najdete v tomto čísle

Sametové

zklamání?


ŽIVOT VÍRY  listopad 20144

¡Části Písma ve znakové řeči.

Sociální pracovnice a manažerkajiho

české pobočky Agentury pro neslyšící

Mgr. Gabriela Kocmichováve spoluprá

ci s biblisty Teologické fakultyJihočes

ké univerzity vytváří v rámci projektu

„Bible bez hranic“ překlad částí Bible

z hebrejštiny a řečtiny do českéhozna

kového jazyka. Nejdříve vzniknoupře

klady textů z biblických jazykůdo češ

tiny na jazykové úrovni, kteráodpo

vídá češtině pro cizince. Konečným

výstupem budou videa s neslyšícím

figurantem, který bude v českémzna

kovém jazyce citovat devadesátvybra

ných kapitol Starého i Nového zákona.

Vše bude hotovo v roce 2017. Do práce

na projektu se zapojilo i 13 neslyšících.

www.biblebezhranic.cz

¡Zavlažení satanisté. Proti tomu,

aby se konal 5. ročník největšíhome

talového festivalu na SlovenskuGo

thoom 2014 protestovalo desetvedou

cích křesťanských organizací, projektů

a společenství různých církvív otevře

ném dopisu ministru kulturya prezi

dentovi policejního sboru SR. Listvy

zval oba funkcionáře, aby prošetřili

praktiky a texty pozvaných kapel.Ob

sahoval podrobný seznam písní, které

vyzývají k zabíjení křesťanů a k násilí

z náboženské nenávisti, vysmívají se

křesťanům, urážejí Ježíše Krista,nená

vistně útočí na židy a muslimy čipod

něcují k vraždění dětí, rituálnímvraž

dám a sebevraždám. Dopis podpořil

biskup AC na Slovensku Ján Lachoa ná

sledně jej jako petici podepsalo více

než 16 tisíc lidí.

Festival se konal v Nové Bani

13.–16. 8. Nejagresivnější texty

obsahovaly písně kapely Inquisition

s výzvami „Těla křesťanů rozpárejte!

Vše jménem Satana“ nebos moti

vací k „uřezání hlavy každéžidov

ské a křesťanské svini“. PředInquisi

tion vystoupila česká skupina Inferno.

Místní aktivistka MonikaKrčmári

ková o tom napsala: „Na pódiu měli

postavený oltář se zapálenými svícemi

a frontman kapely oblečenýdo čer

ného roucha s kapucí na hlavě jako by

chvilkami vzýval Satana. Kdyžvystou

pení vrcholilo, strhla se bouře, která

najednou sfoukla všechny svícea pro

močila všechny dlouhé vlasy. Bylo to

jako ve filmu. Protagonisté Inferna

museli z pódia utíkat.“ SkupinaInqui

sition nemohla vystoupit vůbec. Petici

politici smetli ze stolu, nezbylo tedy,

než aby zasáhla vyšší instance. Brali to

tak minimálně zhrzení účastnícifesti

valu, kteří na sociálních sítích nadávali

křesťanům, že si bouřku vymodlili.

¡U jezera s arabskými křesťany.

První týden v září uspořádala českápo

bočka ICEJ ve spolupráci s CK Olivetour

pobytový kemp pro mládež v Izraeli,

který měl třicet účastníků.

„Celý týden jsme prožívali opravdu

nadpřirozenou Boží přítomnost,“vylí

čil své dojmy Radek Hejret, vedoucí

mládežnického programu ICEJ.„Cho

dili jsme po Ježíšových stopách,obje

vovali historii Zaslíbené země a dostali

se na velmi zajímavá místa, kde

jsme se mohli společně modlita stu

dovat Písmo. V kempu jsme sispo

lečně vařili, pomáhali, zpívali,poví

dali a užívali blízkost Galilejského

jezera. Jedna mladá dívka přijala Ježíše

jako svého Pána a Zachránce a všichni

byli duchovně, fyzicky i emočně

občerstveni.“

„Výzvu k vodnímu křtu jsemúčast

níkům adresoval na naší společné

bohoslužbě až v neděli odpoledne,

původně křty vůbec nebyly v plánu,“

uvedl dále Hejret. „V nedělní podvečer

jsme vešli do vod Galilejského jezera,

pokřtili jsme čtyři mládežníky a spatřili

jsme, jak na břehu stojí skupinka lidí se

zvednutýma rukama. Zjevně se za nás

modlili a v okamžiku, kdy jsme se spolu

začali bavit, vyplynulo, že jsou toarab

ští křesťané a k jezeru přišli na přímý

popud Ducha svatého. Byli tak nadšení!

Začali se s námi modlit a přicházela

proroctví, slova poznání a požehnání.“

¡Kazatel Eriksen navštívilvěz

něné. Šestašedesátiletý norskýka

zatel Jan Eriksen, který ve spolupráci

s KMS každoročně káže ve vybraných

českých věznicích, oslovil 22. září asi

45 vězňů v Jiřické věznici. Eriksen žil

od svých čtrnácti let na ulici. Jako

dealer a pasák zažil svět plnýnási

lí, vražd, prostituce a drog. Poselství

o Kristu slyšel poprvé právěve věze

ní. S vězni si rozumí a rád jim slouží.

Jiřický kaplan Robert Čovan hodnotil

Eriksenouvu službu velmi pozitivně.

Eriksen se svým „dvorním“tlumoč

níkem, pastorem KS MilošemPobor

ským, který také vede českoukance

lář kurzů Alfa, oslovil rovněžvězně

né v Břeclavi a ve Znojmě. Vzhledem

k nízké kapacitě sálu mluvil ve Znojmě

dvakrát, vždy ke 20 účastníkům.Zno

jemská kaplanka Valentina Matúšová,

duchovní pravoslavné církve, o tom

pak nadšeně telefonovala do KMS.

¡Kralický klenot. Druhý ročník

oslav výročí Bible kralické proběhly

poslední zářijovou sobotu v Kralicích

nad Oslavou. Podle slov Davida Louly,

prezidenta sdružení České studny,kte

ré akci pořádalo spolu s obcí Kralice, je

jejím cílem připomenout současným

lidem odkaz Jednoty bratrské a Bible

kralické a poukázat na nadčasovéa stá

le aktuální poselství Bible. „Na začátku

dne ještě pršelo,“ uvedl Loula, „ale už

dopoledne začalo svítit slunce a celé

odpoledne bylo fotbalové hřiště, kde

probíhal hlavní program, zalitéslun

cem a Boží milostí.“ Přišlo kolem šesti

stovek účastníků a desítkyprocházejí

cích zvědavců.

krátce

K

dyž za  války nacisté vyvražďovali Židy, ne

měli zájem na  tom, aby se o  tom vědělo.

Vyhlazování Židů se snažili utajit jak před

vlastním obyvatelstvem (byť by patrně jeho vět

šina s  tímto vyhlazováním souhlasila), tak ze

jména před cizinou (byť bylo Německo s velkou

částí této „ciziny“ ve válečném stavu).

Když jsou nyní vyhlazováni křesťané

na Blízkém východě, konkrétně na území, které

ovládá tzv. „Islámský stát“, jsme o tominformo

váni takřka v přímém přenosu. Nikdo z násne

bude jednou moci tvrdit to, co po porážceHit

lera tvrdilo mnoho Němců: „My jsme o tomne

věděli.“ Ti, kdo zabíjejí křesťany, jsou natolik

přesvědčeni o  „správnosti“ svého počínání, že

své hrůzné činy filmují a fotografují a následně

zpřístupňují na  internetu. Na  rozdíl od  nacistů

mají zájem na tom, aby se o tom, co činí,dově

dělo co nejvíce lidí.

Přesto není vůbec jednoduché zjistit přes

nou pravdu. Pokud se k nám dostanou fotografie

křižování nebo poprav, nevíme, zda byly poří

zeny v Sýrii, nebo v Iráku (nebo snad ještě někde

jinde?), a  zpravidla také nevíme, zda jsou staré

den, týden, měsíc či rok. Bylo takto popravených

padesát, pět set, pět tisíc?

Nicméně ač si nemůžeme být jisti těmitode

taily, je zřejmé, že křesťané na  Blízkém východě

nemají žádnou (bezprostřední) budoucnost.

Člověk by očekával, že „svět“ se jim bude sna

žit bezprostředně pomoci, protože beznaděj

nost jejich postavení je mimo diskusi. Nic však

přesto nenasvědčuje tomu, že by se ať už Spojené

státy nebo Evropská unie snažily v  této věci co

koli podniknout.

Sám jsem se snažil získat podporu někte

rých vládních činitelů pro alespoň symbolickou

pomoc těmto lidem. Zatím marně. Přesto jsem

získal jednu velmi pozitivní zkušenost: Když

jsem na  toto téma napsal článek, který byl zve

řejněn na Neviditelném psu (sekulární médium)

a na Křesťanu Dnes (křesťanské médium), ihned

se ozvaly desítky, ne-li stovky lidí s  nabídkou

(alespoň) finanční pomoci a  zpravidla s dota

zem: „Co bych ještě mohl(a) udělat?“ Nepama

tuji se, že bych na některý ze svých článků dostal

tolik reakcí. Je zřejmé, že řada našich spoluob

čanů, a to nejen křesťanů, situaci sleduje a že jim

osud blízkovýchodních křesťanů není lhostejný.

Obávám se, že na  pomoc vlády spoléhat ne

můžeme. Dostat sem nějakého iráckého křes

ťana a zajistit mu budoucnost v naší zemi byvy

žadovalo značné náklady – ty by šly spíše dosta

tisíců než do desetitisíců. Mám na mysli náklady

na letenku (asi 30 000–35 000 Kč), na pobyt zde

do  vyřízení povolení k  trvalému pobytu a na

lezení práce (tyto náklady nedokážu vyčíslit).

Když o tom přemýšlím z tohoto konce, mámpo

cit, že vlastně příliš pomoci nemůžeme.

foto James Gordon, Wikipedia Commons (CC-BY-2.0)

úvodník

Naši sourozenci

umírají

Dan Drápal

Jan Eriksen ve věznici Jiřice


5ŽIVOT VÍRY  listopad 2014

Program zahájil starosta Kralic

Emil Dračka a připomenul, že letošní

ročník bude věnovaný životu Karla

staršího ze Žerotína, který bylmece

nášem Kralické tiskárny. JakubPus

tina uvedl oslavy českou národníhym

nou a po něm přítomné pozdravil

senátor Libor Michálek. Řekl, že Bible

je pro něj cestou, která vede k životu

a pomáhá mu v rozhodování přitěž

kých bojích proti korupčnímupro

středí v naší zemi.

Na závěr promluvy o Karlu st. ze

Žerotína vyjádřil Alfred Strejček přání,

aby dnes u nás bylo deset tisíc Žerotínů.

Zpěvák Láďa Křížek beze studu vyjádřil

svoji víru v Boha, kterého poznal a stále

více poznává skrze Boží slovo, Bibli. Petr

Bende během svého koncertuzazpí

val i postmoderní píseň o hledání Boha

„iBůh“. Koncertovali také RomanDra

goun i barytonista Jakub Pustina.

Naše spolupracovnice Dana Váchová

napsala: „V místním kostele vystoupil

komorní soubor Cantica z Kutné Hory

s hudebním repertoárem z doby Bible

kralické.“ Zaujalo ji také vyprávěníTho

mase Graumanna, jednoho z tzv.Win

tonových dětí zachráněných za druhé

světové války (viz také rozhovor v ŽV

2008/6).

David Loula účastníkům připomněl

odkaz Komenského českému národu.

Uvedl, že nemáme obdivovat Bibli jen

jako umělecké dílo, ale dobývat z ní

jádro. „Tím jádrem jsou ideály věčnosti

a tyto ideály lásky, víry a naděje jsou

dnešním lidem nejvíce třeba.“

¡Cesta svobody. Happening ke 100.

výročí zahájení první světové války se

v KD Petra Bezruče v Havířově konalpo

slední zářijovou neděli odpoledne. Člen

socioolitické komise ČEA David Floryk

přednášel na téma Spravedlivé války?,

přední český filozof, profesor Jan Sokol,

vystoupil s promluvou na téma Evropa

a její války. Proběhla také talk show

s vojenským kaplanem kapitánemKa

milem Víchou, rozhovor o problematice

dětských vojáků s Natálií Ďurníkovou,

překladatelkou knihy Diamantové děti,

a debata s překladatelem Bible Jiřím

Hedánkem na pozadí výstavy fotografií

Jana Šibíka Jobova zvěst. K akci patřily

i naučné, prožitkové a tvořivéworksho

py pro děti i rodiče. Největší pozornost

přitáhla přednáška Jana Sokola, kinosál

s kapacitou 100 míst byl plný.

Pořadately happeningu Cestasvo

body bylo osm společenství sedmi

v místě působících církví (AS, CASD, CB,

Církev Na cestě, Evangelikálníspole

čenství křesťanů, SCEAV, řkc).V Haví

řově to byla první akce svého druhu.

Organizátoři mohli být spokojeni,orga

nizace i obsah se podařily. Oslovit širší

veřejnost ne-církevnickým programem

se ale úplně nepovedlo, velká většina

účastníků byli křesťané.

¡Muslimský šátek rozdělujestát

ní úředníky. Na přelomu září a října

proběhla médii výměna názorů mezi

ombudsmankou Annou Šabatovou

a ředitelkou Střední zdravotnické škole

v Praze 10 Ivankou Kohoutovou. Školní

řád SZŠ totiž studentkám nedovoluje

nosit hidžáb, muslimský šátek. Dvě

studentky kvůli tomu odešly za školy

a jedna z nich kvůli tomu kontaktovala

ombudsmanku. Šabatová chce změnu

školního řádu SZŠ kvůli náboženskédis

kriminaci. Nesouhlas s ombudsmankou

projevil ministr školství Marcel Chládek.

Nepřímo ředitelku podpořil taképrezi

dent Zeman svým bonmotem „začíná to

šátkem a končí burkou“. Ombudsmanka

nemá právo změnu požadovat, ale jen

doporučuje.

Ani s myšlenkou na bezpráví proti

křesťanům v množství islámských

zemích nejde o problém, který by měl

jednoduché řešení. Jde o to, kdyu mus

limů v našich zeměpisných šířkách

vyžadovat reciprocitu, a kdy se k jejich

každodenním náboženským úkonům

a symbolům stavět tolerantně.

¡Lauder u papeže. PředsedaSvěto

vého židovského kongresu RolandLau

der v otevřeném dopise publikovaném

v New York Times kritizoval evropské

i americké vlády: „Proč křesťanskáEvro

pa ani Amerika nereagujína systema

tické pronásledování křesťanů v Nigérii,

Sýrii, Iráku a dalších zemích?“ Vyjádřil

solidaritu židů s těmito trpícími.Na pře

lomu září a října pak navštívil papeže.

„Dříve jste byli pronásledováni vy, teď

je řada na nás,“ řekl mu papež František

(rozhovor v Právu 2. 10.).

¡Pochod pro život v Havířově.Ha

vířovem prošel 7. 10. první regionální

„Pochod pro život“. Přes 130 lidí dalo

v tichém průvodu centrem městanaje

vo podporu ochraně nenarozenéhoži

vota a solidaritu s matkami, dětmii ro

dinami, které se se zlem uměléhopo

tratu tak či onak potýkají či vyrovnávají.

Pochod zorganizoval Tomáš Klimecký

z místního AC jako soukromá osoba.

Zúčastnili se lidé z různých církví.

¡Farář na kandidátce KSČM vevol

bách neuspěl. Rostislav Kotrč, farář

CČSH v Chlumci nad Cidlinou, figuroval

letos v komunálních volbách hned

na druhém místě kandidátky KSČM.

Ve své církvi tím příliš nadšenínezpůso

bil (i když sborové staršovstvo mu 

A  pak na  mě přijdou takové divné myš

lenky. Představuji si historika z  konce 21. sto

letí, který píše práci o  událostech první čtvr

tiny tohoto století, tedy o událostech, jichž jsme

svědky – a vlastně také aktéry. Bude tentohisto

rik muset konstatovat, že blízkovýchodní státy

byly „vyčištěny“ od  křesťanů – a  že jejich bla

hobytně si žijící sourozenci v západních zemích

pro ně nehnuli prstem? Nebo možná hnuli, ale

bylo to vše příliš málo a příliš pozdě? Jak asiob

stojíme před soudem budoucnosti? Pamatujme,

na  rozdíl od  Němců za  války nemáme žádnou

výmluvu.

Nicméně, co záleží na  soudu onoho hypo

tetického historika? My přece staneme před ji

ným soudem, který má nesrovnatelně vyšší re

levanci. Před soudem toho, který mimo jiné

řekl: „Neboť jsem hladověl, a  nedali jste mi na

jíst, žíznil jsem, a  nedali jste mi napít, byl jsem

cizincem, a  neujali jste se mne, byl jsem nahý,

a  neoblékli jste mne, byl jsem nemocný a  ve vě

zení, a nenavštívili jste mne.“ (Mt 25,35–36)

A  tak mi zůstávají hodně smíšené pocity.

Na  jednu stranu radostné poznání, že je zde

mnoho lidí, kterým není jedno, že pár tisíckilo

metrů od nás umírají lidé pro svou víru. Pro ...

naši víru. Na  druhé straně vědomí, že jsme pro

ně zatím udělali velmi málo.

Jak je to vlastně ale s  tou vírou? Slyšel

jsem názor, že jsou to neprobuzení, na

prosto tradiční křesťané, kteří vlastně ne

znají Pána Ježíše. Ponechávám teď stranou

otázku, zda je to dostatečný důvod nepřijít

jim na  pomoc, když jim jde o  život. Nebo

nám jich má být méně líto?

Mám ale dobrý důvod před tímto hod

nocením blízkovýchodního křesťanstva va

rovat. Když jsem byl naposledy v  Izraeli, setkal

jsem se tam s  iráckou křesťankou, které se poda

řilo uprchnout do Izra

ele. Byla celá v  černém,

vlastně k  nerozeznání

od  starších Palestinek.

S dvěma přáteli jsme s ní

strávili v  rozhovoru asi

hodinu a půl. Její příběh

byl tak plný zázraků, že

před ní průměrný zápa

doevropský charisma

tik působí jako tradice

sama. Samozřejmě ne

mohu tvrdit, že tak in

tenzivně a  živě prožívají

svou víru všichni blízkovýchodní křesťané. Možná

byla výraznou výjimkou. Nicméně já už si ni

kdy nedovolím tvrdit, že tradiční blízkovýchodní

církve jsou „mrtvé“.

Jsem rád, že se někteří Češi mohou snažitpo

máhat i přímo na místě. Naplňují slovoz Galat

ským: „Tak tedy dokud máme čas, čiňme dobro

všem, zvláště však těm, kteří patří do rodiny víry.“

(Ga 6,10)

Dokud máme čas... To jsou vážná slova!

Chcete něco udělat pro Ježíše? Udělejte to raději

hned... Dokud máte čas...

Mgr. Dan Drápal je překladatel a publicista.

foto James Gordon, Wikipedia Commons (CC-BY-2.0)

Na rozdíl od Němců za války

vše sledujeme takřka

„v přímém přenosu“.

 Humanitární pomoc křesťanským uprchlíkům v Irákuzprostřed

kovává např. NF Nehemia (www.nehemia.cz). Chcete-li na tento

účel přispět, použijte prosím č. ú. 1057340/2060, v. s. 1002.

Kontakt pro získání potvrzení o daru: office@nehemia.cz

 Humanitární pomoc v Sýrii zajišťuje organizace Člověk v tísni.

Číslo konta SOS Sýrie: 92329232/0300.

Lze také poslat DMS ve tvaru DMS SYRIE na číslo 87777.

Koordinátorka Člověka v tísni pro Sýrii: Jitka Škovránková,

tel. 777 787 934, jitka.skovrankova@clovekvtisni.cz

 Sbírka SR ČCE na pomoc obětem násilí na Blízkém východě:

č. ú. 478 496 703 /0300, var. s. 911708

pokračování na následující straně

P. Bende, J. Gočaltovská, D. Loula




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist