načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život víry 2014/10 - KMS

Život víry 2014/10

Elektronická kniha: Život víry 2014/10
Autor:

Život víry – rozmanité stránky církvemezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnostV říjnovém čísle najdete:* pronásledovaná církev: Genocida ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  25
+
-
0,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » KMS – Křesťanská misijní společnost
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 36
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-001-7672-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Život víry – rozmanité stránky církve
mezidenominační měsíčník, který vydává Křesťanská misijní společnost

V říjnovém čísle najdete:
* pronásledovaná církev: Genocida iráckých křesťanů
- Křesťané v Iráku a Sýrii jsou s příchodem bojovníků Islámského státu postaveni před volbu: Odejít – nebo zemřít…

* rozhovor: Paul Colman
- „Bůh mi zbořil dům,“ říká australský zpěvák, který letos mj. navštívil festival United ve Vsetíně. A s otevřeností mluví o slávě a její nebezpečnosti, o selhání, rozvodu a opravdovosti.
 
* reportáž: Vsetínská znamení
- srpnový festival United očima dobrovolníka

* téma: Smí mít křesťan deprese?
- Nemoc, o které raději nemluvíme (MUDr. Petra Mizurová)
- Společenství jako terapeutická komunita? (Mgr. Marek Macák)
- Dáváte přednost lékům, nebo modlitbě? (anketa mezi pastory a poradci)
- Ptáme se lékaře: Léčba světlem
+ čtenářské příběhy
- Cesta roklí šeré smrti (Vše začalo, když snoubenec zemřel při autonehodě…)
- „I jako křesťan jsem snil o sebevraždě,“ přiznává kazatel
- Myslela jsem si, že mně se to stát nemůže (M. Petrová)

* Zuzana Földesiová: Kolu mi otevřel strejda v košili…
- rozhovor s autorkou knihy „Nebe, babky a draci“ nejen o tom, proč a jak píše

+ kreslený vtip Pavla Bosmana
+ úvodník D. Nováka (Není, kdo by hledal Boha… opravdu?)
+ Y. Taschnerová: Nejsem ze second handu! (Co je služba modliteb za vnitřní uzdravení?)
+ zprávy ze života církve u nás i v zahraničí
+ knižní recenze (První kroky z deprese)
+ oznámení o chystaných křesťanských akcích

Toto číslo v tištěné podobě můžete zakoupit na:
http://www.kmspraha.cz/knihkupectvi/casopisy/zivot-viry/zivot-viry-10-2014
Další informace včetně předplatného:
tel. 284 841 922,
e-mail: predplatne@zivotviry.cz,
web: www.zivotviry.cz (včetně objednávkového formuláře on-line),
facebook: www.facebook.com/zivotviry

Život víry je nejrozšířenější protestantský křesťanský měsíčník v našich zemích. Mezi několik tisíc jeho čtenářů patří členové naprosté většiny českých a slovenských církví a společenství.
Přináší informace o dění v křesťanských církvích i mimo ně, analýzy a komentáře k aktuálním tématům, rozhovory, recenze, čtenářské příběhy, fejetony, humor atd.
Součástí každého vydání je i bohatý informační servis o chystaných akcích (Kalendář křesťanských akcí najdete také na našich webových stránkách – http://kalendar.zivotviry.cz).

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Krˇest

ané a

deprese

㶜 㶜

ŽIVOT VÍRY

10

1100

㶣 㶇


ŽIVOT VÍRY  říjen 20142

titulní strana – Edvard Munch: Výkřik (1893); na této straně:

(6) Masser, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

(8) Jan Kubík, www.fb.com/Honza.Kubik.photography

(13) festival United

(14) Život víry – Tomáš Coufal

8

„Přepočítávám svou trasu“

rozhovor s Paulem Colmanem

co najdete v tomto čísle

úvodník

4 Není, kdo by hledal Boha... Opravdu? David Novák

pronásledovaná církev

6 Apokalypsa iráckého křesťanstva Johannes Gerloff

rozhovor

8 Bůh mi zbořil dům Paul Colman

reportáž

13 Vsetínská znamení Lucie Švábová

téma: Smí mít křesťan deprese?

14 Nemoc, o které raději nemluvíme Petra Mizurová

15 Modlitba, nebo medikace? anketa

17 Společenství jako

terapeutická komunita? Marek Macák

můj příběh

19 Sedmikráska odpálená

golfovou holí Pavel Plchot

20 Cesta roklí šeré smrti

22 To se mně stát nemůže... Martina Petrová

22 Spadl ze mě velký kámen Š. A.

ze života církve

23 Když mi kolu otevřel strejda v košili... Zuzana Földesiová

24 Nejsem ze second handu! Yvona Taschnerová

recenze

25 První kroky z deprese Andrea Jarošová

z příštího číslaz příštího čísla

 rozhovor s Tassem Saadou – bývalý řidič a odstřelovač Jásira Arafata

se stal křesťanem a vede mladé Palestince k lásce k Izraeli

 téma: Temná strana světa

 důsledky okultismu a cesta k vysvobození

 svědectví: „Myslel jsem, že zvládnu nemožné“

 touha po zázracích – okultismus v církvi?

 ptáme se lékaře: Chození po žhavých uhlících

6

Tragédie

křesťanů v Iráku

Kufr, nebo rakev?

2

14

Nemoc,

o které raději

nemluvíme

téma: Smí mít

křesťan deprese?13

Vsetínská znamení

festival United zaplnil město


3ŽIVOT VÍRY  říjen 2014

Proměna společnosti evangeliem

ročník 25 / říjen 2014

cena 39 Kč

Život víry je měsíčníkem vydávaným

Křesťanskou misijní společností (KMS),

která sdružuje různá křesťanská

společenství, organizace a jednotlivce.

KMS slouží k vzájemnému dorozumění

křesťanských pracovníků, kteří

usilují o misii a o jednotu křesťanů

ve světle Písma. Chce napomáhat

k duchovnímu růstu a vzdělávání

křesťanů a místních sborů.

KMS chce sloužit Božímu lidu.

Snaží se o prohloubení vztahů mezi

křesťany a usiluje o probuzení.

Šéfredaktor: Mgr. Tomáš Coufal

Redakce: Ing. arch. Tomáš Dittrich

Redakční rada: Ing. arch. Tomáš Dittrich,

Ing. Lubomír Ondráček, Mgr. Jiří Unger,

Ing. arch. Kateřina Hodecová

Sazba a grafi cká úprava: Ondřej Pumr

Korektury: Mgr. Tomáš Coufal, Zdenka Brázdilová

Výtvarná spolupráce: Pavel Bosman

Tisk: Grafotechna Plus, s. r. o.

Redakce a administrace

KMS – Život víry, Primátorská 41, 180 00 Praha 8

tel.: 284 841 922, fax: 284 841 923

e-mail: redakce@zivotviry.cz, web: www.zivotviry.cz

Předplatné

objednávejte pomocí výše uvedených kontaktů

nebo na e-mailu predplatne@zivotviry.cz.

Půlroční (239 Kč) či roční předplatné (477 Kč) lze

zahájit kterýmkoli měsícem roku. Bližší informace

(mj. kompletní ceník včetně množstevních slev)

najdete na www.zivotviry.cz, odkud lze časopis

také pomocí on-line formuláře objednat.

Informace na vyžádání zašleme i poštou.

Předplatné, distribuce a reklamace na Slovensku:

Kníhkupectvo Jonatán,

Legionárska 2, 811 07 Bratislava

tel. 02/555 63 040, e-mail: jonatan@vbh.sk

http://obchod.mrp.sk/vbh

Distribuce pro zrakově postižené elektronicky:

Diakonie ČCE, Klimentská 18, 110 05 Praha 1

tel.: 222 316 306, e-mail: szp@diakonie.cz

Vydavatel: KMS, IČ 539 147

Registrováno: MK ČR E 6094, ISSN 1210-43-45

Za obsah podepsaných článků odpovídají autoři.

Redakce si vyhrazuje právo zaslané příspěvky krátit.

Snažíme se publikovat původní texty. Pokud články,

které nám posíláte, chcete zveřejnit i jinde,

prosíme, abyste nás o tom informovali.

© Život víry – všechna práva vyhrazena.

Přetiskování článků či jejich delších částí bez

písemného svolení redakce se zapovídá, přetiskování

kratších částí (do jednoho odstavce) možno pouze

s uvedením přesné citace (včetně ročníku, názvu

článku a strany). Jednotlivé články možno šířit

prostřednictvím xerokopií, pouze zdarma.

Uzávěrka řádkové i plošné inzerce

je druhého dne předchozího měsíce.

Později zadané inzeráty zařadíme dle možností,

s 50% příplatkem.

Redakce si vyhrazuje právo inzerát odmítnout.

Seznamovací a fundraisingové inzeráty

nezveřejňujeme.

Podmínky inzerce: http://inzerce.zivotviry.cz

Číslo vychází koncem předchozího měsíce

a je distribuováno během první poloviny měsíce.

editorial

3

em

1144444

9 KKKčččK

nýýýmmmmmmmm

MMSSS))))),,

sskkkkááááá

vvccceeee...

měěěnnnííí

tteeeřřřříííř

aannnůůůůů

áhhhaaaaattt

vááánnnnííí

orrrrůůůů...ů

ddduuuuuuu...

meeeezzziziii

ennnníííí..

,

r,

diilloovvvvvááá

hhaa88888

viirirryy..yccczzzz

taaakktktttktůůůů

czzzz.

čč))lllzzzzzeeee

rrmmmmmaaaaccceeeee

sslleeevvvv)))

sooopppiiipssss

tt..

u..

nssskkuuuu:

skkk

ckkkyyy:

a 111

z

-4445555

toooořři..

kkrráááttiiitttt.

lááánnnkkknkyyy,y

e,,

beeezz

koooovvvááááánnnnííí

oouuzzzzeee

ázzvvuuuuu

ířřit

.

osssttíí,,í

ouuutt...

czzz

e

sííccceee...

3

Milý čtenáři,

horlivost je pro nás důležitá. Když horlivý

nejsi nebo když si myslíš, že nejsi, máš špatné

svědomí. Jak poznáš, že pro svého Boha opravdu

horlíš? Co pro to, abys byl horlivý, můžeš dělat?

Horlivost zpřístupňuje a umožňuje úžasné

Boží věci. Když horliví nejsme, utíkají nám.

Izraelskému králi Jóašovi, který přišel navštívit

nemocného proroka Elíšu, prorok ze svéhosmr

telného lože přikázal, aby střílel šípy k zemi:

Jóaš poslechl a třikrát vystřelil. Muž Boží se

na něj rozhněval a řekl: „Měl jsi udeřit pětkrát

nebo šestkrát. Tak bys zcela pobil Aramejce. Nyní

pobiješ Aramejce jen třikrát.“ (2Kr 13,19) Jak

po tom Jóašovi asi bylo? Záruka Božípřítom

nosti i vojenských úspěchů Izraele umírá a Jóaš

zjišťuje, že vleklou válku s Aramejci nakonec

prohraje. Přitom stačilo tak málo: vystřelit o dva

tři šípy víc!

Jóaš ve všem poslechl, ale nestačilo to. To

ve mně budí bázeň: Poslouchat Boha někdy

nestačí. Jóaš měl k Elíšovi velikou úctua posle

chl ho. V čem byl problém? Jen v tom, že nebyl

horlivý.

Horlivost je v Bibli vysoce ceněna. Syn kněze

Eleazara nesmlouvavě a přímo při souloži zabil

Izraelce a Moábku, a tím zastavil Boží soudy,

které na Izrael pro množství této nečistotydopa

daly (4M 25,5–13). Navíc o Pinchasovi čteme, že

mu to bylo připočteno za spravedlnost až navěky,

do všech pokolení (Ž 106,30). Stát před Bohem

očištěni, bez čehokoli, co by nás od nějoddělo

valo, jsme zvyklí pokládat za důsledek víry. Bible

je ale bohatší, hlubší a širší, než si dokážeme

představit, a téže spravedlnosti, kterou Abraham

získal vírou, dosáhl Pinchas horlivostí.

Ospravedlnění z horlivosti? Tato myšlenka

může být pro některé protestanty ažpohoršu

jící. Bůh ji však zázračně potvrdil v dějinách,

kdy právě Pinchasova rodová linie zvláštnísho

dou okolností získala štafetu pro závěrečný

úsek kněžské služby podle Mojžíšova zákona.

Nesmíme zapomínat na to, že víra nenífor

mulka, ale postoj a vztah, ve kterém jes horli

vostí propojena podobně jako se skutky. Vlastně

nejde věřit, a nebýt horlivý, podobně jako nelze

věřit, a přitom nedělat skutky víry.

Zatímco Pinchas svou slavnou příležitost

díky horlivosti využil, Jóaš o svou šanci přišel

už dříve. Páchal to, co je zlé v Hospodinových

očích, neodvrátil se od všech hříchů Jarobeáma,

syna Nebatova, který svedl Izrael k hříchu, ale

následoval je (2Kr 13,11). Jóaš neměl šanci,

protože Bohu nesloužil správně. Měl to předem

prohrané.

Nechci v Tobě vyvolávat pocity, že jsi na tom

špatně. Chci vymýtit každou představu, že

na laťku Boží horlivosti většina křesťanůnedo

sáhne. Možná někteří kazatelé vytvářeli dojem,

že horlivost je křesťanský nadstandard. S tím

nemohu souhlasit. Horlivost pokládám za něco

normálního. Je pro každého křesťana.Nezna

mená nic jiného než Bohu svěřit srdce.

Jak to, že máme být horliví, doložit z Písma?

Pavel píše: „Kdo stojí v čele, ať je horlivý!“

(Ř 12,8) Vypadá to, jako by se horlivost měla

povinně týkat jen vedoucích. Je to určitě pravda.

Když vedoucí není horlivý (tj. když takovou věc

zjistí, nebo když to tak vidí lidé, které vede), měl

by to změnit. Tím myslím dvojí: buď s horlivostí

začít, nebo s vedením skončit.

O tom, že máme být horliví všichni, se v Bibli

přímo nemluví. Kdyby byla horlivost „povinná“

u všech křesťanů, nejen u vedoucích, snažili

bychom se být horlivými kvůli tomu, že je topře

depsané. Tím by ovšem byla horlivost popřena.

Horlivost tak zůstává „nekanonickým“,dobro

volným postojem křesťana. Ale pokud vnímáme

tep Písma, cítíme, že ji Bůh přesto má prokaž

dého. Těžko by Pavel jinak mohl o církvi napsat,

že je to lid horlivý v dobrých skutcích. Horlivost

je taky úplně přirozeným důsledkem toho, že nás

Bůh připravil a zavolal, abychom s nímspolu

pracovali – když to domyslíš, nemůžeš z toho

nebýt nadšený.

Horlivost není žádná věda. Je to zanícenost,

zápal, vedlejší projev toho, že nám na Bohu

hodně záleží. Tomu, kdo chce být horlivý,dopo

ručuji modlitbu a pravidelné čtení Bible a taky

chodit na skupinku a do shromáždění. Tímneří

kám, že každý, kdo čte Bibli a pravidelně chodí

na shromáždění, je automaticky horlivý. Jde

o postoje, které by měly horlivost vypůsobit.

Jóaš dával své srdce jiným věcem, pěstoval

prapodivný kult dvou zlatých telat, kterým se

tenkrát říkalo Hospodin. S hříšnými věcmi je

třeba skoncovat. Pro to, aby se obnovil náš vztah

k Bohu, musíme někdy taky něco omezit – něco,

co není nutně špatné, ale co v našem srdci zabírá

místo, které by mělo patřit Bohu (počítač,soci

ální sítě, sledování filmů a televize, koníček aj.).

Ne všechno, co jako horlivost vypadá,horli

vostí je. Jeden pastor mi před časem řekl:„Kdy

bys tak zase někdy křičel na Satana!“ Nemyslím,

že jsem dnes méně horlivý, když jsem na Ďábla

dlouho nekřičel. V Novém zákoně ostatně není

žádný příklad křičení na Satana. Ten mápo čer

tech dobrý sluch, a proto hlasitost nenípod

mínkou dorozumění. Pokud v interakci Ježíše

a démonů někdo křičel, bývali to spíš démoni.

Horlivost není, když se Ti lesknou oči a když

se chováš nápadně. Někdy to projevy horlivosti

být mohou, jindy ne. Horlivost je všechno, co

děláš proto, že víš, že Tě Bůh vidí. Horlivost je,

když to, čemu věříš, určuje to, co děláš.

Je horlivost vždycky pozitivní? Kdepak!

Třeba Pavel o svých židovských souvěrcích,

kteří by ho nejraději viděli mrtvého, píše, že

mají horlivost pro Boha, ale ne podle pravého

poznání (Ř 10,2b). Příkladem muže, který to

s horlivostí přehnal, je i izraelský král Jehú. Měl

zabít jen Achabovy potomky a Baalovy ctitele,

ale vyvraždil mnoho dalších Izraelců včetně

judského krále. Ze současné doby připomenu

třeba křesťany, kteří agresivně vystupují proti

homosexuálům.

Bůh nám může dát obrovskoupříle

žitost. Budeme ji ale schopni využít, jen

když pro něj budeme horlit. Zdravouhor

livost máme, když Bohu věříme a když

mu patří naše srdce.

Propíchnutí

milenci

a věčná

spravedlnost

tří naše srdce.


ŽIVOT VÍRY  říjen 20144

Rozvod? Začít znovu... Kurzy

Manželské večery, Přípravana manžel

ství, Výchova dětí a nejnověji Výchova

teenagerů vznikly na půděanglikán

ského sboru HTB v Londýně jakopro

tějšek ke kurzům Alfa. Uvedené čtyři

kurzy v Česku zdomácnělyve společen

stvích většiny u nás existujících církví

a již vzniká česká verze dalšího kurzu:

Začít znovu (s podtitulem Jak dál

po rozvodu a rozchodu).

Pilotní kurz běžel na jařena regi

onu Jih v KS Praha. „Měl osmúčast

níků, kteří kurz vcelku pozitivněhod

notili,“ řekl Životu víry pastor regionu

Miloš Poborský, který také vedečes

kou kancelář kurzů Alfa.„Vykrystali

zoval tam nový vedoucí kurzu a také

potencionální spolupracovníci pro

další běh, který začne v říjnu.Předpo

kládám, že do jara 2015 budoupře

ložené všechny materiály a kurz bude

možno pořádat i v jinýchspolečen

stvích,“ uvedl Poborský.

www.manzelskevecery.cz

CampFest opět rekordní. 16.roč

ník CampFestu, největšíhokřesťanské

ho festivalu na území bývaléhoČes

koslovenska, proběhl na Ranči Kráľova

Lehota ve dnech 31. 7. – 3. 8.Zúčastni

lo se ho letos na 6000 lidí, spolus loň

ským rokem rekordní počet. V tom je

500 dětí do 15 let, což ukazuje na důraz

pořadatelů na rodinu. O účastníky se

staralo 200 dobrovolníků. Ke zpovědím

bylo k dispozici pět kněží. Poradenský

stan využilo na 500 lidí. Programtvoři

la hudba, vyučování a kázání, divadlo,

individuální pastorační poradenství,

zábava, přátelství, příroda.

Téma bylo „JEDNOducho S NÍM“.

Téma připomínala stejnojmenná

hymna festivalu v podání různýchka

pel. Z hudebních formací vystoupily

slovenská eSPé, britskáfolkopová

We Are Lions a také britskýprůkop

ník Pochodů pro Ježíše v 90. letech

Graham Kendrick. Kromě nich to byly

skupiny Praise & Blues-ship Band, The

Breeze, Riverside Worship Band, TWC

band, slovenský Tretí deň, Timothy

(skupina pořádající organizace,Mlá

deže pre Krista), Rhema ze Srbska,

londýnský rapper Guvna B, rapperEn

vej z Čech a mnoho dalších.Nejočeká

vanějším koncertem bylo vystoupení

amerického zpěváka Jeremyho Campa,

který zahájil závěrečný program.

Kromě vystoupení kapelpro

běhla řada seminářů. Nově fungoval

stan svědectví #SPASIL, CampFest Art

House, kde byla vystavena řadavýtvar

ných děl, i Divadelní kout, který nabídl

mnoho představení. Novinkou byla

i spolupráce s Televíziou Z, kterávysí

lala živé vstupy i přímé přenosyněkte

rých programů.

Druhý den festivalu po oběděpři

šla bouře a přívaly vod zatopily místo

včetně stanů pro koncerty. Došlok vý

padku proudu a mnoho lidí silněpro

moklo. Účastníci si však vzájemněpo

máhali, pořadatelská služba lopatami

operativně odvodnila stany a od 16

hodin program pokračoval podlepů

vodního plánu.

Na úplný závěr proběhlyspo

lečné modlitby za důležitá témata

života na Slovensku: politiku,kul

turu, zdravotnictví, školství, rodinu,

finance a církev.

Nový památník Jednotybratr

ské. Historicko-vlastivědná společnost

pro studium a šíření odkazuMorav

ských bratří Moravian odhalila 23. 8.

pamětní desku v místech zaniklé vsi

Herzogwaldu v lesích u Moravského

Berouna. V německojazyčnémHerzog

waldu působil v letech 1890–1946

jediný sbor JB v oblasti. Na akcipro

mluvil potomek člena tohoto sboru

Karl-Heinz Körper z Berlínaa evange

lický farář z Nového Jičína Pavel Prejda.

Asi dvacet účastníků navštívilo také

místní hřbitůvek JB, někteří položili

kameny na mohylu u pamětní desky.

Sdružení Moravian provozuje Muzeum

Moravských bratří v Suchdole nad

Odrou, odkud téměř před 300 lety

emigrovalo na 300 obyvatel a založilo

Ochranov v Horní Lužici. Předsedou

a zakladatelem Moravianu je Daniel

Říčan z ČCE Suchdol nad Odrou.

Papež: Bez Marie sirotky? Mnoho

evangelikálních křesťanů po celémsvě

tě se začalo domnívat, že papežFran

tišek zastává skoro stejné teologické

postoje jako oni. Proto bylo pronejed

noho z nich šokem, když na  Twitteru

5. září napsal: „Jakýkoli křesťan, který

nevnímá, že Panna Marie je jehomat

kou, je sirotek.“ Na tomto výroku není

ovšem nic překvapivého. František

nikdy nenaznačil nic, co by mohlouka

zovat, že má evangelikálnější pojetí

vztahu k Marii, než jak to u římských

biskupů bylo v posledním tisíciletíob

vyklé. Naopak, řadou dosavadníchpro

jevů své zbožnosti nenechával o svém

tradičním pojetí mariánské úctyni

koho na pochybách. Františkův výrok

protiřečí poselství Nového zákona, kde

o tom, zda jsme Božími syny čidce

rami, nerozhoduje vztah k Marii, ale

k Bohu v prostřednictví Ježíše Krista.

Nový papež však spolu s tím, žeza

stává tradiční římskokatolické nauky,

ukázal už mnoho odvážných postojů

vycházejících z jeho lásky k Písmu.

Dejme se překvapit tím, zda soudí, že

jsou protestantské církveplnohod

notnými církvemi, či zda by i podle

něj měli všichni protestanté vstoupit

do církve římskokatolické. V této věci

se dosud přesněji nevyjádřil, přestože

o křesťanech jiných vyznání opakovaně

mluví s úctou a vstřícností.

Mozaika Open Air. Minifestiválek

Mozaika Open Air proběhlna Morav

ském Předměstí v Hradci Králové 7. 9.

odpoledne před KD Médium. Užčtvr

tým rokem ho uspořádalo místní KS

Mozaika. Hlavním hostem bylaskupi

na Oboroh s frontmanem SlávkemKle

candrem. Vystoupil také finalista Porty

2014 Jindřich Černohorský s kapelou.

Program doplnila Kavárna pod širým

nebem, žonglérské workshopya Dět

ský svět. Pásmo klasických pohádek

připravilo Hudební divadlo dětems Mí

šou Novozámskou. Účastníci oceňovali

také skutečnost, že zdarma byly nápoje

(včetně piva) i jídlo.

krátce

M

ožná jste v rozhovoru někdy slyšeli otázku:

„Když je Bůh vševědoucí či všemohoucí,

má vůbec smysl říkat lidem evangelium?

Bůh přece stejně dopředu ví, kdo bude a kdone

bude spasen!“ Trochu podobnou logiku používají

někteří křesťané, kteří tvrdí, že člověk je„napros

to zkažený“ a  že ve  své zkaženosti nemá žádnou

kapacitu toužit po Bohu. Nicméně Bůh se ve své

milosti k  některým sklonil a  z  jejich duchovní

mrtvosti je probudil. K jiným se ale nesklonil...

Je to nespravedlivé? Není. Ti, kdo budou za

traceni, budou zatraceni právem, protože zhře

šili a  odplatou za  hřích je smrt. Ti, kdo budou

spaseni, budou spaseni díky Boží milosti, nikoli

díky svým skutkům nebo tužbám po  Bohu. Ji

nými slovy, Bůh bude jednat s  některými spra

vedlivě, s  některými milostivě, ale nikdy ne ne

spravedlivě. Názor, že člověk nevěřící absolutně

netouží po Bohu, se v tomto pohledu opírá např.

o text z epištoly Římanům (3,11): Nikdo neníro

zumný, není, kdo by hledal Boha.

Boží svrchovanost, nebo

lidská svoboda?

Je to ale skutečně tak, že nevěřící člověk

nemá absolutně žádnou touhu po Bohu?O tom

to tématu proběhla řada diskusí a  bylo napsáno

mnoho knih. Nejčastěji je tato otázka spojována

se jménem reformátora Jeana Calvina (Jana

Kalvína) a jeho naukou o předurčení, podrobně

rozpracovanou jeho žáky. Toto učení má i u nás

řadu zastánců.

Nedělám si ambice vyřešit na  několika řád

cích to, co jiní řešili v  celých knihách. Přesto

se o  pár postřehů chci pokusit. Problém těchto

sporů a  diskusí je někdy v  tom, že obě strany

nashromáždí řadu biblických veršů, na  jejichž

základě postaví svoji nauku. Když se podíváme

na náš problém, uvedený text Římanům je jasný:

Nikdo nehledá Boha... Jiný text je např. v První

Korintským 2,14: Přirozený člověk nemůže při

jmout věci Božího Ducha; jsou mu bláznovstvím

a  nemůže je chápat, protože se dají posoudit jen

Duchem. I  zde vidíme, že pro nevěřícího jsou

Boží věci zcela mimo jeho pochopení, a to nikoli

kvůli nízké inteligenci, ale prostě jej Boží věci

neoslovují, je duchovně mrtvý.

V  podobném duchu hovoří Ježíš k Nikodé

movi, když mluví o „narození shůry“. Jak známo,

narození je nám dáno, nemůžeme pro něj nic

udělat. Můžeme tedy svoje spasení ovlivnit?Po

dle těchto veršů nikoli.

Jenže co potom s  verši jako „S  bázní a třese

ním konejte své spasení“ (Fp 2,12) nebo „Kristus

se zjeví ke spáse těm, kdo ho očekávají“ (Žd 9,28)?

Pokud lidé po  Bohu ani netouží, jak jej mohou

očekávat? Pokud pro své spasení nemůžeme nic

úvodník

Není, kdo by hledal

Boha... Opravdu?

David Novák


5ŽIVOT VÍRY  říjen 2014

Život víry i pro čtečky a  tablety.

Rostoucí obec elektronických čtenářů

může od letošního léta číst takéŽi

vot víry. Měsíčník je totižod červ

na k zakoupení i ve formátu PDF pro

čtečky a tablety na www.palmknihy.cz.

Na  rozdíl od elektronickéhopředplat

ného, které lze koupit na půlroční nebo

roční období (pro stolní počítačea note

booky), se Život víry pro čtečkya table

ty kupuje po jednotlivých číslech.

Pavlíkův překlad Bible vyjde před

Vánoci. Z díla s desítkami tisícpozná

mek (jen v knize Genesis je jich 1400)

vyšel zatím jen překlad Novéhozáko

na (1995).

Miloš Pavlík (1922–2009)vystu

doval Přírodovědeckou fakultu MU

v Brně a pracoval jako mikrobiolog.

Kvůli své víře byl po únorovém puči

pronásledován. Musel se s rodinou

několikrát stěhovat, naposledydo pa

nelového domu v Dolním Kubíně. Tam

vznikal jeho překlad, kterému seroz

hodl věnovat v důchodu. Po 27 letech

překlad dokončil a dva měsíce nato

zemřel. Průběžně pracovali na sloven

ském překladu, který rovněž připravil

k vydání.

Pavlíkův překlad je překlademdo

slovným, jaký dosud v češtině chyběl.

Doslovný překlad neznamená, že je

nejpřesnější. Jeho hlavní předností je,

že ze struktury původních jazykůpře

dává víc než jiné typy překladu.U Pav

líka ale navíc přináší některá originální

řešení, která nejsou vázánana do

slovný charakter překladu. Nikdo před

ním nedokázal do češtiny lépe přeložit

verš J 3,16, kde geniálně vyřešil spojení

záporného a kladného tvrzení: „Ano,

tak Bůh miloval svět, aby kdokoli, kdo

v něho věří, nezahynul, nýbrž měl

věčný život.“

Kniha o více než 1700 stranách

bude brožovaná, a jak nám sdělilvy

davatel Jan Talafant, cena nepřesáhne

300 Kč.

www.milos-pavlik.eu

Bývalý terorista oslovil české

křesťany i politiky. Turné Tasse Saada,

teroristy, který šíří poselství lásky,zor

ganizoval počátkem září InstitutWillia

ma Wilberforce. Jeho návštěvu zahájila

soukromá večeře s několika českými

politiky. České vydání knihy Sloužil jsem

Arafatovi, která vyšla v dalších 27jazy

cích, představil na tiskové konferenci

na půdě Poslanecké sněmovny podzá

štitou ministryně spravedlnosti Heleny

Válkové. Pak následovala sérieSaado

vých přednášek ve sborech různých

církví v Praze, Sokolově, Kutné Hoře

a Českém Těšíně. Většinou bylo plno,

v modlitebně KS Praha i AC Agapé Český

Těšín byly sály nabité a lidé stáli

i v předsálích.

Palestinský zabiják, který sesamo

pal naučil používat už jako teenager,

v Česku vyprávěl fascinující příběh:

Našel Krista a jeho život se radikálně

změnil. Své schopnosti i finančníbo

hatství dnes investuje do smíření

Arabů a Židů. Během návštěvy poskytl

rozhovor Životu víry, který vyjdev lis

topadovém čísle.

Fifty fifty. Svébytný českývýtvar

ník Miroslav Pogran oslavil padesátiny

výstavou Fifty fifty v dobříšském Domu

kultury. V prostorném čtvercovém sále

bývalé synagogy se 5. 9. sešlopřibliž

ně padesát jeho přátel. Pogrankomen

toval některé vystavené obrazy,kte

rých, jak dodatečně překvapen zjistil,

vybral a zavěsil právě 50. V posledním

roce vznikal jeho volný cyklusbiblic

kých námětů s těžkou, utlumenouba

revností, jiné obrazy dokládaly jeho

kontakt a ovlivnění japonskoukultu

rou. Zastoupeny byly různé techniky

i žánry. Na vernisáži v centrálním,pů

vodně sakrálním prostoru se slavilo

také tancem. Většina účastníků se totiž

zapojila do tzv. kruhových tanců,po

malých a slavnostních, inspirovaných

řeckou antikou.

Pogran vystavil i knihu Píseňo pra

meni, kterou sám napsal, ilustroval

i graficky upravil. Diváci viděli takéza

tím poslední z knížek, které ilustroval,

Nebe, babky a draci od ZuzanyFöldesi

ové vydanou Nakladatelstvím KMS.Po

gran s KMS spolupracuje 22 let. V první

půli 90. let navrhoval některé obálky

Života víry.

Ohrožení církevních škol.Minis

terstvo školství navrhlo odejmoutcír

kevním a soukromým školám státní

dotace na provoz (viz také ŽV 2014/9,

str. 5). „Plánovaná změna financování

církevních škol může vést k jejichlikvi

daci,“ uvedli ředitel Katolickéhogym

názia Třebíč Vít Feldbabela europosla

nec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

Církevní školy (včetně školekma

teřských), kterých je u nás přibližně

150, jsou v současné době na penězích

od ministerstva závislé. Pokud bychys

taná reforma vešla v platnost, skončily

by desítky církevních škol. Proti tomu

je namířena petice občanů.

Řada církevních pracovníků vidí

v odebrání dotací církevním školám

odvetu za uzákonění restitucíčírkev

ního majetku. „Spojovat zákono fi

nančním a majetkovém vyrovnání

s církvemi s financováním církevních

škol je nesmysl,“ komentoval toZde

chovský. „Církevní školy nejsouvýbě

rové a ani na nich většinou nestudují

věřící lidé. Jsou to většinou lidé, kteří

vnímají církevní školství jakoalter

nativu k jiným školám s tím, ževní

mají vyšší důraz na etickoua nábo

ženskou výchovu v osnovách,“ uvedl

europoslanec.

Ministerstvo školství patrněneče

kalo tak bouřlivou reakci. Přijetí návrhu

bylo odloženo a vznikla komise, která

se problematikou bude zabývat.

udělat, proč je máme konat s  bázní a  třesením?

Především v  knize Skutků máme řadu případů,

kdy lidé nějakého boha hledali a apoštolové jim

posloužili ke spasení tak, že jim zvěstovaliKris

ta. Tito hledači (a nejen v knize Skutků, je to jistě

i naše zkušenost), jakoby tedy nezapadalido tex

tu v  listu Římanům, který tvrdí, že Boha nikdo

nehledá. Asi nikdo z  nás se v  tomto kontextu

nevyhne otázce: Proč tedy lidem vůbec zvěstovat

evangelium, pokud je vše dopředu rozhodnuto?

Nechci začít „sypat“ zásobu biblických veršů,

které obhájí moji teorii. Myslím totiž, že problém

je úplně někde jinde. Je v  tom, jak přistupujeme

k  poznání Boha a  k  porozumění Písma. Vezme

me-li věc přísně logicky, potom je-li Bůh vševě

doucí, vidí i dopředu a vše již je rozhodnuté.Pře

dávat evangelium je jistě dobré, ale „karty jsou již

rozdány“ – jen nevíme komu. Opačný přístup věc

staví tak, že Bůh to ve  svých rukou zcela nemá.

Chce, aby byli všichni spaseni, ale není schopen

toho sám dosáhnout – proto na spasení druhých

spolupracuje s  námi. Tato představa ale popírá

Boží vševědoucnost a  všemohoucnost: Bez nás

Bůh k sobě lidi prostě nepřivede... Problém je, že

oba přístupy – jak Boží všemohoucnost s předem

rozdanými kartami, tak důraz na  lidskou volbu

s omezením Boha – v sobě nesou v zásaděneře

šitelný problém. Jeden popírá lidskou svobodu,

druhý Boží svrchovanost.

Paradox víry

Co tedy s  tím? Z  hlediska logiky si musíme

vybrat (nebo připustit ještě jednu variantu).

Řekneme ale, že platí obě pravdy. Bůh je ab

solutně svrchovaný a  člověk je

zároveň absolutně zodpovědný.

Všechno záleží na Bohua na člo

věku – ve  stejný okamžik. Bůh

dopředu ví, kdo bude spasen,

a  člověk tím není nijak omezen

a  je na  něm, jak se rozhodne.

Když se člověk rozhoduje, zda se stane křesťa

nem, je to na  něm. Pak se rozhodne a  řekne:

„Byla to Boží milost.“

Mám za  to, že v  tomto tkví jeden z parado

xů biblického myšlení. Totiž, že někdy žijeme

se dvěma protikladnými pravdami najednou.

Logicky to nedává smysl, ale je Bůh vázán lid

skou logikou? Pokud ano, pak ale není Bohem.

Bůh na  jednu stranu řekne „Slituji se, nad kým

se slituji“, a na stranu druhou „Každý, kdo hledá,

nalezne, a kdo tluče, tomu bude otevřeno“. Píše se

zde každý, nikoli vyvolený.

Popírám tím verš Není nikdo, kdo by hledal

Boha? Nepopírám, ale zároveň cituji další text, že

Každý kdo hledá, nalezne... – a  s  tímto parado

xem víry musím nějak žít. Jenže toto mě fasci

nuje mnohem více než představa Boha, který se

již dopředu rozhodl a pro kterého tu hrajeme jen

jakousi hru v předem rozvrženém scénáři, nebo

představa Boha, který je jakkoli omezen.

Jak mi toto pomáhá v praktickém životě?Ne

musím být evangelizační neurotik s mesiášským

komplexem, který používá k  obrácení druhých

veškeré čisté i  méně čisté metody. Bůh je ten,

kdo spasí. Nemusím ale být ani fatalista, který

jen asistuje tomu, co je stejně dopředu rozhod

nuto. Mám zodpovědnost kázat, zvěstovat, a  to

co nejlépe. Platí obojí...

Zároveň si myslím, že ti, kdo stojí rigidně

na jedné či druhé straně, mnohem více vycházejí

z logiky než z Písma. A pohled „buď–anebo“po

dle mě Boha zplošťuje, což je jistě špatné.

Bc. David Novák, M.Th., je členem Rady CB,

kazatelem sboru CB Praha 13, předsedou ČEA

a učitelem filozofie.

Logicky to nedává smysl,

ale je Bůh vázán lidskou logikou?

připravili Tomáš Dittrich

Tass Saada (vpravo)




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist