načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Život s vysokou inteligencí -- Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti - Monika Stehlíková

Život s vysokou inteligencí -- Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti

Elektronická kniha: Život s vysokou inteligencí
Autor: Monika Stehlíková
Podnázev: Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti

Autorka, lektorka a terapeutka, přináší komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí. Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  237
+
-
7,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3% 95%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 169
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Vyšší duševní procesy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0101-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorka, lektorka a terapeutka, přináší komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí. Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání. Kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. Čím dříve je poznají, a to nejlépe už v dětském věku, tím méně času v životě promarní zbytečnými pokusy být jako ostatní, přizpůsobit se.

Popis nakladatele

Vysoká inteligence nemusí znamenat jen úspěch a skvělý život. Velmi chytří lidé bývají naopak často nepochopení, cítí se osaměle, trpí nedostatkem sebedůvěry a až přílišnou citlivostí a zranitelností. Tato výjimečná kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. (průvodce pro nadané dospělé a nadané děti)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Monika Stehlíková - další tituly autora:
Život s vysokou inteligencí -- Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti Život s vysokou inteligencí
Nadané dítě -- Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu Nadané dítě
 (e-book)
Nadané dítě -- Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu Nadané dítě
 (audio-kniha)
Život s vysokou inteligencí Život s vysokou inteligencí
 
K elektronické knize "Život s vysokou inteligencí -- Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti" doporučujeme také:
 (e-book)
Pečuj o své démony -- Starobylá moudrost pro vyřešení vnitřního konfliktu Pečuj o své démony
 (e-book)
Pád do milosti -- Cesta k vnitřnímu probuzení Pád do milosti
 (e-book)
Sebedůvěra, sebevědomí a jak je zvýšíte Sebedůvěra, sebevědomí a jak je zvýšíte
 (e-book)
Jak překonat alergie -- Změna životního stylu a posílení imunity Jak překonat alergie
 (e-book)
Srovnávání, zabiják vašeho sebevědomí -- aneb Jak se srovnat sám se sebou Srovnávání, zabiják vašeho sebevědomí
 (e-book)
Třídenní kurz NLP Třídenní kurz NLP
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Monika Stehlíková

ŽIVOT

S VYSOKOU INTELIGENCÍ

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání. Velmi chytří lidé se často cítí osaměle, trpí nedostatkem sebedůvěry a až přílišnou citlivostí a zranitelností. Mívají pocit, jako by byli z jiné planety. Tím, že mají odlišný způsob myšlení a prožívání, bývají mnohdy nepochopeni, což vede k ještě většímu uzavírání se do sebe. Tato výjimečná kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. Čím dříve je poznají, a to nejlépe už v dětském věku, tím méně času v životě promarní zbytečnými pokusy být jako ostatní, přizpůsobit se. Autorka, zkušená lektorka a terapeutka, velmi empaticky a s osobní zkušeností přináší poprvé na český trh komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí.

Monika Stehlíková

Průvodce pro nadané dospělé

a nadané děti

ŽIVOT

S VYSOKOU

INTELIGENCÍ


Pro Natálku


Monika Stehlíková

Průvodce pro nadané dospělé

a nadané děti

ŽIVOT

S VYSOKOU

INTELIGENCÍ


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Mgr. Monika Stehlíková, MBA Život s vysokou inteligencí Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6419. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Dagmar Pilařová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Wagner Počet stran 176 První vydání, Praha 2016 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2016 ISBN 978-80-271-9506-0 (ePub) ISBN 978-80-271-9505-3 (pdf ) ISBN 978-80-271-0101-6 (print)

OBSaH

O autorce ....................................................................................................................................................................... 9

Poděkování ................................................................................................................................................................ 10

Z  ohlasů ....................................................................................................................................................................... 11

Předmluva .................................................................................................................................................................. 13

Zdravím vás, nadaní! .................................................................................................................................... 15

Úvod ................................................................................................................................................................................ 17

1. Kdo je nadaný? ............................................................................................................................................... 19

Lidé nadaní, vysoce inteligentní, nebo s  vysokým potenciálem? ......................... 19

Předsudky mají tuhý život ...................................................................................................................... 22

2. Trochu neurověd .......................................................................................................................................... 25

Odlišné fungování mozku ....................................................................................................................... 25

Divergentní způsob myšlení .................................................................................................................. 27

„Neuro-praváci“ ................................................................................................................................................ 29

Nízká latentní inhibice ............................................................................................................................. 31

Heterogenní a  homogenní inteligence .......................................................................................... 32

3. Emoce, emoce a  zase emoce .............................................................................................................. 35

Když je emocí příliš ...................................................................................................................................... 36

Hyperestezie ......................................................................................................................................................... 39

Synestezie ............................................................................................................................................................. 41

Empatie .................................................................................................................................................................. 41

4. Další rysy osobnosti nadaných ....................................................................................................... 45

Intelektuální hyperstimulace .................................................................................................................. 45

Psychomotorická hyperstimulace ...................................................................................................... 46

Velká představivost ........................................................................................................................................ 47

Smysl pro spravedlnost .............................................................................................................................. 47

Křehké sebevědomí ....................................................................................................................................... 48

Perfekcionismus ................................................................................................................................................ 50

Idealismus .............................................................................................................................................................. 51

Jak nadaní vnímají svět? ........................................................................................................................... 51

Jak nadaní působí na druhé? ................................................................................................................ 52

5. Nadaný dospělý byl kdysi nadaným dítětem .................................................................... 55

Nadané dítě skenuje pohledem .......................................................................................................... 55

Nadané dítě na sebe bere příliš mnoho zodpovědnosti ............................................... 56

Vášeň poznávat a  rozumět ...................................................................................................................... 57

Proč, proč, proč? ............................................................................................................................................. 57

Pochybuji... .......................................................................................................................................................... 58

Tak málo lásky .................................................................................................................................................. 59

aspoň nějaká jistota... ............................................................................................................................... 59

6. Když přijde škola ......................................................................................................................................... 61

Šest skupin nadaných dětí ve škole ................................................................................................ 68

Vztahy s  vrstevníky ....................................................................................................................................... 74

7. Přichází puberta ............................................................................................................................................ 77

8. Co všechno se může stát? .................................................................................................................... 81

Kognitivní obrana – hlavně už nic necítit ................................................................................ 81

Intelektuální inhibice ................................................................................................................................... 82

Falešné já ................................................................................................................................................................ 82

Poruchy sebevědomí a  deprese ........................................................................................................... 84

Pasivita ...................................................................................................................................................................... 85

Obrana proti zamilovanosti ................................................................................................................... 85

Závislost na pohledu druhých ............................................................................................................. 86

Úzkostné poruchy a  školní fobie ....................................................................................................... 87

Sebepoškozování .............................................................................................................................................. 88

Pokus o  sebevraždu ...................................................................................................................................... 88

9. Jsem dospělý! .................................................................................................................................................... 89

Nadaní lidé a  svět práce ........................................................................................................................... 89

Nadaní muži, nadané ženy ..................................................................................................................... 93Jsem nadaným jedincem? ................................................................................................................. 99

Jste nadaným jedincem? Otestujte se... ............................................................................... 102

Trpíte aDHD? ............................................................................................................................................. 106

Máme doma nadané dítě? ................................................................................................................ 107

11. Nadání a  inteligence v  širších souvislostech .............................................................................. 109

Inteligence a  IQ .......................................................................................................................................... 110

Netradiční pohledy na lidskou inteligenci .......................................................................... 113

Genialita ............................................................................................................................................................ 114

Citlivost a  vědomí .................................................................................................................................... 115

IQ a  komunikace .................................................................................................................................... 116

12. Jak z  toho ven? .......................................................................................................................................... 119

Být mezi „svými“ ...................................................................................................................................... 121

Sebevědomí a  sebedůvěra .................................................................................................................. 122

Soucit se sebou ........................................................................................................................................... 125

Všímavost ........................................................................................................................................................ 127

Přítomnost .................................................................................................................................................... 131

Být sám sebou ............................................................................................................................................. 132

Postavit se za sebe .................................................................................................................................... 137

Vyhýbat se tomu, co škodí ............................................................................................................... 138

Samota ................................................................................................................................................................ 139

Smysly ................................................................................................................................................................. 140

Vyrovnat se se životem, jaký je .................................................................................................... 142

Vyrovnat se s  neurčitostí .................................................................................................................... 144

Empatie, altruismus a  soucit ........................................................................................................ 148

Intuice ................................................................................................................................................................. 155

Psychohygiena .............................................................................................................................................. 158

Nadání a  poslání ....................................................................................................................................... 159

Zastavit myšlenky ..................................................................................................................................... 162

Co potřebují nadané děti? ................................................................................................................ 164

Závěrem ..................................................................................................................................................................... 167

Informační zdroje .......................................................................................................................................... 168

O aUTORCE

Mgr. Monika Stehlíková, MBA

Monika Stehlíková je lektorka a terapeutka. Po

řádá kurzy mindfulness – všímavosti pro veřej

nost, ve školách i ve firmách. Její kurz určený pro

učitele s názvem „Rozvoj pozornosti a všímavosti

žáků“ byl akreditován MŠMT ČR. Ve všímavosti

se vyškolila v Paříži pod vedením dr. Ch. andré

ho, psychiatra a psychoterapeuta, který je jedním

z hlavních průkopníků a propagátorů této vědecky ověřené metody ve Francii. S nadanými jedinci pracuje individuálně na bázi pozitivní psychologie a Terapie přijetí a odevzdání ACT, ve které se vyškolila na Institutu pro kontextuální psychologii v Québecu. Monika Stehlíková se ve své práci také hodně věnuje dětem a dospívajícím, a to v rámci workshopů a kroužků Sociálního a emočního učení a všímavosti. S nadanými dětmi pracuje individuálně formou koučinku nebo terapie. autorka je také mentorkou a příležitostně publikuje a přednáší.

Původně vystudovala bohemistiku, francouzštinu, pedagogiku a pedagogic

kou psychologii na Pedagogické fakultě UK a postgraduálně Řízení podniku na IFTG/IaE při Univerzitě Jean Moulin III. v Lyonu. Pracovala ve školství a ve firemním prostředí. Posléze se zaměřila na studium mindfulness a psychoterapie aCT a především na téma nadaných a nadání. S tématem nadaných jedinců, osobnostním rozvojem a meditací má dnes dvacetiletou osobní zkušenost. Více informací se dozvíte na www.monikastehlikova.cz nebo na www.facebook.com/mindfulness.monika.stehlikova. Moniku Stehlíkovou můžete kontaktovat pomocí stehlikova.monika@seznam.cz.

PODěKOVáNí

Nejdříve bych chtěla poděkovat svému muži Ondřejovi za to, že mě vždy podporoval v tom, abych dělala, co mě baví a naplňuje. a také za to, že mi věřil, že knížku dopíšu, a to i v těch těžkých chvílích, kdy jsem říkala, že to nemá cenu, že píšu jen nesmysly, které nebudou nikomu k užitku.

Velice si vážím odborné podpory, kterou mi poskytl doc. RNDr. Omar Šerý, Ph.D., a mnohokrát mu za ni děkuji. Stejně tak patří moje poděkování MUDr. Jiřině Slezákové za její pozitivní zpětné vazby během psaní, které mi dodávaly chuť pokračovat dál.

a nemohu na tomto místě nepoděkovat francouzskému psychiatrovi a psychoterapeutovi Christophovi andrému a francouzským psycholožkám Jeanne Siaud-Facchin a Monique de Kermadec, kteří mi v průběhu let osobně zprostředkovali přístup k tomuto krásnému tématu nadaných lidí a tématům s ním souvisejícím, která mě tolik fascinují.

a děkuji i všem svým českým i francouzským klientům – dětem i dospělým – a členům skupin nadaných lidí, kteří mi umožnili svými životními příběhy a přínosnými diskusemi proniknout hlouběji do tématu a s jejichž kazuistikami se můžete na stránkách této knížky blíže seznámit.

Jsem velmi vděčná paní šéfredaktorce Kateřině Ščudlíkové za projevenou důvěru a podporu při práci na této knize. Obdivuji její profesionalitu a veskrze lidský přístup. 10

11

Z  OHLaSů

„Kniha je moc vydařená a věřím, že mnoha nadaným lidem pomůže nalézt se

a pochopit sebe sama. Opravdu myslím, že se v ní někteří lidé najdou a pomůže

jim v životě...“

doc. RNDr. Omar Šerý, Ph.D., Masarykova univerzita v Brně

„Chci ti moc poděkovat za výstižné zpracování tématu. Nacházím se tam... Ano,

je to o mých pocitech, které mám od útlého dětství – snad od dob mateřské školy.

Strašně dlouho jsem žila s tím, že jsem ‚divná‘, a úplně jsem se toho nezbavila

dodnes. Kazuistika, kterou uvádíš, ta je o mně, jen s malými obměnami – nebylo

mi 10 let, ale 7...“

MUDr. Jiřina Slezáková, Ústí nad Orlicí

„Úplně výborně jsi vystihla náš osobní příběh a mého syna! Jako přes kopírák – se

vším všudy! A já z mateřské zkušenosti dodávám, že to mělo i dramatické dů

sledky v rodině – v její harmonii, klidu, pohodě, spokojenosti. Byli jsme tlačeni

do užívání léků, psychiatricko-diagnostických pobytů, fakt hrůza, když si uvědo

mím, jaký může mít okolí vliv z důvodu nepochopení, nevstřícnosti, z nedostat

ku empatie, bez snahy pomoci. Naštěstí vše dobře dopadlo, tak jak je zmíněno

i v tvém příběhu o Vincentovi – syn je se mnou na domácím vzdělávání a já se

snažím díky nadačnímu fondu QIIDO vést učitele v cestě podpory těchto ‚jinak

myslících‘ dětí. Moc ti děkuji, že na nás myslíš!“

Miriam Janýšková, zakladatelka a ředitelka nadačního fondu Qiido

„Když jsem si přečetl váš příběh o Vincentovi, jako bych četl o svém vlastním

životě, s výjimkou toho o rodičích a domácím vzdělávání, jinak je to přesné. Je to

tak dojemné, skoro k pláči.“

Jean Cérien, Francie

12 Život s vysokou inteligencí

„Mám syna, který patří k nadaným, neboť když jsem četla úryvky z vaší knihy,

jako bych četla o svém synovi. Bude mu 19 let. Velmi si uvědomuje svou izolova

nost ve škole. Cítí se osaměle a prožívá úzkosti až deprese, neví, kam patří. Jeho

kamarád – jediný – mu nedávno řekl, že ho vlastně nikdo nemá moc rád. Je mi

ho moc líto, ale nevím, jak mu pomoci. Je moc smutné, že nadané děti musí pro

žívat takové věci, jejich dar se pak dá nazvat danajským.“

Hana Hoberlová, Brno

„Nádherné, osvětlující, ulevující... Těším se, až kniha vyjde!“

Lenka Horáčková, Zlín

„Moniko, vy bydlíte s  námi doma? To, co popisujete, je úplně přesné. Jed

nu takovou nadanou slečnu bych měla v  zásobě, včera jsme od vozu... přes

kola... přešli na Velký vůz... Malý vůz... Polárku. ‚A mami, jak je to dale

ko? Mléčná dráha je mléčná? Kolik má Malý vůz hvězd v  oji a  kolikátá je

Polárka?‘ – ‚Už spinkej... psst.‘“

alena Patrovská, Praha

PŘEDMLUVa

Už i v češtině existuje několik publikací o nadaných dětech, ale kniha o nadaných dospělých, která by byla určena široké veřejnosti, není snad žádná! a rozhodně ani jedna, která by se zaměřovala na osobnostní aspekty života s nadáním, která by kromě popisu nadání přinášela i konkrétní tipy, jak rozvíjet osobnost nadaných dospělých a jak s touto psychologickou charakteristikou spokojeně žít. a to je ambicí právě této knihy.

K napsání knihy o nadaných lidech mě přiměla především vlastní zkušenost. a pocit nutnosti věnovat jim několik desítek stránek. Když totiž jste takovým člověkem a nevíte to, protože jste se o tom nedoslechli nebo si o tom nepřečetli, s velkou pravděpodobností v životě zažíváte hodně zbytečných problémů a nedorozumění. a naopak od řady lidí vím, že ve chvíli, kdy pro sebe poznali, že jsou nadanými lidmi, a dovtípili se, co to přesně říká o jejich osobnosti a co to znamená v jejich životě, najednou jako by pochopili – nejen sebe, ale i ostatní. a to nemluvím o tom, že hodně lidí už při pouhém poznání toho, kým ve skutečnosti jsou, prožijí skutečnou proměnu, nové nastartování, nové nasměrování. a navíc toto poznání jako by proměnilo i jejich vnímání různých situací v minulosti a přineslo jim zpětné pochopení. a obrovskou úlevu. a protože ve svém okolí mám dost takových lidí a vidím, jak se trápí, jak bojují, stali se pro mě nakonec motivací pro napsání knihy.

Mým cílem není vytvořit elitní skupinu nadprůměrně inteligentních, kteří si budou moci připadat lepší než ti ostatní. Nechci v nadaných lidech vytvořit pocit nadřazenosti a výjimečnosti. Jediné, co si přeji, je, aby dokázali projevit svůj potenciál a naučili se spokojeně žít se svou odlišností. Proto s nimi chci prostřednictvím tohoto textu sdílet to, co jsem v práci s nadanými lidmi – dětmi i dospělými – poznala, a předat jim svůj pohled na nadané jedince a jejich život i to, v čem jsem se inspirovala z rozličných, převážně frankofonních zdrojů. a nepřistoupila jsem k tomuto úkolu dříve než po několika letech čerpání zkušeností, intenzivního studia a promýšlení širších souvislostí.

14 Život s vysokou inteligencí

Další důležitou motivací je snaha vysvětlit a odstranit stereotypy a nepo

chopení, se kterými se tito lidé ve společnosti setkávají. Doplnit chybějící. Více

méně všichni už dnes ve společnosti projevují pochopení pro lidi s nízkým

intelektem či mentálním postižením, společnost s nimi soucítí a snaží se je

podporovat – a to je výborná informace o úrovni naší společnosti. Kdybychom

šli do minulosti, zjistili bychom, že takový přístup dříve nebyl vůbec samozřej

mý. Doposud ale do určité míry chybí povědomí o lidech, kteří se nacházejí

na opačné straně Gaussovy křivky rozložení inteligence v populaci: o lidech

s vysokou inteligencí. a právě to chce tato publikace napravit. Chybí povědomí

o tom, jakými osobnostními rysy se vyznačují, jak fungují a jednají, s jakými

problémy se potýkají a co musí sami překonat a udělat pro to, aby byli šťastní.

Věřím, že i oni postupně najdou skutečné pochopení a nic nebude bránit jejich

spokojenosti, úspěchu a seberealizaci.

15

ZDRaVíM VáS, NaDaNí!

... protože jste citliví v necitlivém světě, nemáte žádnou jistotu ve světě

vystavěném z jistot.

... protože cítíte druhé, jako byste to byli vy sami.

... protože vnímáte úzkost světa, jeho malost bez konce a nadutost.

... protože si odmítáte umýt ruce od špíny tohoto světa, protože se bojíte,

abyste se nenechali uvěznit v omezeních světa, protože máte strach

z absurdity existence.

... pro vaši subtilnost neříkat druhým, co v nich vidíte.

... pro těžkost, se kterou zvládáte praktické věci, a pro vaši praktičnost ovládat

neznámé.

... protože jste transcendentálně realističtí, ale nerealističtí v každodennosti.

... pro váš smysl pro výlučnost a strach, že ztratíte blízké přátele, pro vaši

tvořivost a vaši schopnost vzletu a nadšení.

... pro vaši nepřizpůsobivost „tomu, co je“, a vaši schopnost přizpůsobit se

„tomu, co by mělo být“, pro všechny vaše nevyužívané schopnosti.

... pro opožděné uznání skutečné hodnoty vaší velikosti, která nedovolí uznat

velikost těch, kteří přijdou po vás.

... protože se cítíte poníženě, přestože se snažíte neponížit druhé.

16 Život s vysokou inteligencí

... protože vaše obrovská vnitřní síla je vždy sražena k zemi brutálním

násilím; a pro to všechno, co jste schopni uhodnout, pro to všechno, co tajíte,

i pro to, co je ve vás nekonečné.

... pro samotu a zvláštnost vašich životů.

Buďte pozdraveni!

Kazimierz Dabrowski

1

1 Polský psychiatr, autor teorie pozitivního rozpadu; z francouzštiny přeložila Monika Stehlí

ková

17

ÚVOD

Tato kniha je napsaná především pro vás, nadané a citlivé lidi, kteří si někdy

připadáte, že sem nepatříte, nechápete druhé lidi, jejich motivaci ani jejich

způsob myšlení a oni nechápou vás. Má snahu podpořit vás v tom, abyste obje

vili a hlavně přijali svoji jedinečnost a dokázali žít naplňující a spokojený život,

třeba i navzdory. Kniha je psána poměrně zhuštěným stylem, což doufám spíš

uvítáte, je mi jasné, že dlouhé věty, kde není žádná nosná informace, prostě

nejsou pro vás a začaly by vás brzy nudit. Věřím, že text je nabitý informace

mi, které pro vás mohou být přínosné a inspirativní. Přeji vám mnoho radosti,

tvůrčích sil a nadšení i odvahy žít život podle sebe.

1

19

KDO JE NaDaNý?

Lidé nadaní, vysoce inteligentní,

nebo s vysokým potenciálem?

O kom vlastně bude řeč? O nadaných, vysoce inteligentních lidech, nebo li

dech s vysokým potenciálem? ať tak, či onak, názvy nejsou v žádném přípa

dě to nejdůležitější, přesto je dobré se na pojmosloví blíže podívat. V české

terminologii se pro osoby s vysokou inteligencí – z nedostatku vhodnějšího

pojmu – používá označení nadaní lidé (nadané děti, nadaní dospělí). Tento

pojem není nejšťastnější z toho důvodu, že může sugerovat pocit, že ostatní

lidé, kteří do skupiny nadaných nepatří, nedisponují žádným nadáním. a také

proto, že si pod tímto pojmem představíme člověka, který má nějaký konkrétní

talent, například pro hru na klavír nebo nadání pro umělecké řemeslo. To je

určitě pravda, přesto charakteristikou nadaných lidí není pouze jejich speci

fické nadání nebo nadprůměrné schopnosti v určitých oblastech, nýbrž rysy

jejich osobnosti a jejich neurologické fungování.

Obdobně je tomu v  cizojazyčné odborné literatuře – v  angličtině gifted

people znamená lidé s darem, nadaní. V odborné frankofonní literatuře existují

pro pojmenování této skupiny lidí výrazy hned tři. Nejdéle užívaným je vý

raz surdoués, který označuje velmi nadané jedince, jejichž IQ je vyšší než 130

a kteří se zároveň vyznačují vysokou citlivostí a odlišným způsobem myšlení.

To znamená, že ne všichni lidé s IQ nad 130 patří do této skupiny, protože jim

chybí právě ona citlivost a odlišný způsob fungování jejich myšlení a psychic

kých funkcí. Protože výraz surdoués původně označoval všechny lidi, kteří měli

IQ vyšší než 130 a nebyli třeba vysoce citliví, vznikla potřeba nového pojme

nování, jež by zahrnovalo jen lidi s vysokou inteligencí a zároveň s vysokou

citlivostí a odlišností fungování psychických funkcí. Vznikl tak výraz lidé s vy

sokým potenciálem (haut potentiel), který se ujal především v Belgii, a také



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist