
sleva
Elektronická kniha:
Život s vysokou inteligencí
Autor:
Monika Stehlíková
Podnázev: Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2016 |
Počet stran: | 169 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | První vydání |
Skupina třídění: | Vyšší duševní procesy |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-271-0101-6 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Autorka, lektorka a terapeutka, přináší komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí. Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání. Kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. Čím dříve je poznají, a to nejlépe už v dětském věku, tím méně času v životě promarní zbytečnými pokusy být jako ostatní, přizpůsobit se.
Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání.
Velmi chytří lidé se často cítí osaměle, trpí nedostatkem sebedůvěry a až přílišnou citlivostí a zranitelností. Mívají pocit, jako by byli z jiné planety. Tím, že mají odlišný způsob myšlení a prožívání, bývají mnohdy nepochopeni, což vede k ještě většímu uzavírání se do sebe.
Tato výjimečná kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. Čím dříve je poznají, a to nejlépe už v dětském věku, tím méně času v životě promarní zbytečnými pokusy být jako ostatní, přizpůsobit se. Autorka, zkušená lektorka a terapeutka, velmi empaticky a s osobní zkušeností přináší poprvé na český trh komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí. (průvodce pro nadané dospělé a nadané děti)
Inteligence (schopnost)
Talentované děti
Psychologie osobnosti
Rozvoj osobnosti
Sebedůvěra
Seberealizace
Katalog nakladatelství > G > Grada
Naučná literatura > Osobní růst > Rozvoj osobnosti
Naučná literatura > Osobní růst > Sebedůvěra
Naučná literatura > Osobní růst > Seberealizace
Katalog vybraných autorů > S > Stehlíková – Monika Stehlíková
Katalog předmětový > T > Talent
Katalog předmětový > I > Inteligence (schopnost)
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Psychologie a sociologie
Katalog předmětový > T > Talentované děti
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Osobní růst
Naučná literatura > Psychologie a sociologie > Psychologie osobnosti
Monika Stehlíková
ŽIVOT
S VYSOKOU INTELIGENCÍ
Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400
e-mail: obchod@grada.cz
www.grada.cz Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání. Velmi chytří lidé se často cítí osaměle, trpí nedostatkem sebedůvěry a až přílišnou citlivostí a zranitelností. Mívají pocit, jako by byli z jiné planety. Tím, že mají odlišný způsob myšlení a prožívání, bývají mnohdy nepochopeni, což vede k ještě většímu uzavírání se do sebe. Tato výjimečná kniha jim odhalí cesty k nalezení štěstí, seberealizaci a plně prožitému životu. Čím dříve je poznají, a to nejlépe už v dětském věku, tím méně času v životě promarní zbytečnými pokusy být jako ostatní, přizpůsobit se. Autorka, zkušená lektorka a terapeutka, velmi empaticky a s osobní zkušeností přináší poprvé na český trh komplexně zpracovanou problematiku nadaných dospělých a dětí.
Monika Stehlíková
Průvodce pro nadané dospělé
a nadané děti
ŽIVOT
S VYSOKOU
INTELIGENCÍ
Pro Natálku
Monika Stehlíková
Průvodce pro nadané dospělé
a nadané děti
ŽIVOT
S VYSOKOU
INTELIGENCÍ
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována
a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.
Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Mgr. Monika Stehlíková, MBA Život s vysokou inteligencí Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6419. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Dagmar Pilařová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Wagner Počet stran 176 První vydání, Praha 2016 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2016 ISBN 978-80-271-9506-0 (ePub) ISBN 978-80-271-9505-3 (pdf ) ISBN 978-80-271-0101-6 (print)
OBSaH
O autorce ....................................................................................................................................................................... 9
Poděkování ................................................................................................................................................................ 10
Z ohlasů ....................................................................................................................................................................... 11
Předmluva .................................................................................................................................................................. 13
Zdravím vás, nadaní! .................................................................................................................................... 15
Úvod ................................................................................................................................................................................ 17
1. Kdo je nadaný? ............................................................................................................................................... 19
Lidé nadaní, vysoce inteligentní, nebo s vysokým potenciálem? ......................... 19
Předsudky mají tuhý život ...................................................................................................................... 22
2. Trochu neurověd .......................................................................................................................................... 25
Odlišné fungování mozku ....................................................................................................................... 25
Divergentní způsob myšlení .................................................................................................................. 27
„Neuro-praváci“ ................................................................................................................................................ 29
Nízká latentní inhibice ............................................................................................................................. 31
Heterogenní a homogenní inteligence .......................................................................................... 32
3. Emoce, emoce a zase emoce .............................................................................................................. 35
Když je emocí příliš ...................................................................................................................................... 36
Hyperestezie ......................................................................................................................................................... 39
Synestezie ............................................................................................................................................................. 41
Empatie .................................................................................................................................................................. 41
4. Další rysy osobnosti nadaných ....................................................................................................... 45
Intelektuální hyperstimulace .................................................................................................................. 45
Psychomotorická hyperstimulace ...................................................................................................... 46
Velká představivost ........................................................................................................................................ 47
Smysl pro spravedlnost .............................................................................................................................. 47
Křehké sebevědomí ....................................................................................................................................... 48
Perfekcionismus ................................................................................................................................................ 50
Idealismus .............................................................................................................................................................. 51
Jak nadaní vnímají svět? ........................................................................................................................... 51
Jak nadaní působí na druhé? ................................................................................................................ 52
5. Nadaný dospělý byl kdysi nadaným dítětem .................................................................... 55
Nadané dítě skenuje pohledem .......................................................................................................... 55
Nadané dítě na sebe bere příliš mnoho zodpovědnosti ............................................... 56
Vášeň poznávat a rozumět ...................................................................................................................... 57
Proč, proč, proč? ............................................................................................................................................. 57
Pochybuji... .......................................................................................................................................................... 58
Tak málo lásky .................................................................................................................................................. 59
aspoň nějaká jistota... ............................................................................................................................... 59
6. Když přijde škola ......................................................................................................................................... 61
Šest skupin nadaných dětí ve škole ................................................................................................ 68
Vztahy s vrstevníky ....................................................................................................................................... 74
7. Přichází puberta ............................................................................................................................................ 77
8. Co všechno se může stát? .................................................................................................................... 81
Kognitivní obrana – hlavně už nic necítit ................................................................................ 81
Intelektuální inhibice ................................................................................................................................... 82
Falešné já ................................................................................................................................................................ 82
Poruchy sebevědomí a deprese ........................................................................................................... 84
Pasivita ...................................................................................................................................................................... 85
Obrana proti zamilovanosti ................................................................................................................... 85
Závislost na pohledu druhých ............................................................................................................. 86
Úzkostné poruchy a školní fobie ....................................................................................................... 87
Sebepoškozování .............................................................................................................................................. 88
Pokus o sebevraždu ...................................................................................................................................... 88
9. Jsem dospělý! .................................................................................................................................................... 89
Nadaní lidé a svět práce ........................................................................................................................... 89
Nadaní muži, nadané ženy ..................................................................................................................... 93Jsem nadaným jedincem? ................................................................................................................. 99
Jste nadaným jedincem? Otestujte se... ............................................................................... 102
Trpíte aDHD? ............................................................................................................................................. 106
Máme doma nadané dítě? ................................................................................................................ 107
11. Nadání a inteligence v širších souvislostech .............................................................................. 109
Inteligence a IQ .......................................................................................................................................... 110
Netradiční pohledy na lidskou inteligenci .......................................................................... 113
Genialita ............................................................................................................................................................ 114
Citlivost a vědomí .................................................................................................................................... 115
IQ a komunikace .................................................................................................................................... 116
12. Jak z toho ven? .......................................................................................................................................... 119
Být mezi „svými“ ...................................................................................................................................... 121
Sebevědomí a sebedůvěra .................................................................................................................. 122
Soucit se sebou ........................................................................................................................................... 125
Všímavost ........................................................................................................................................................ 127
Přítomnost .................................................................................................................................................... 131
Být sám sebou ............................................................................................................................................. 132
Postavit se za sebe .................................................................................................................................... 137
Vyhýbat se tomu, co škodí ............................................................................................................... 138
Samota ................................................................................................................................................................ 139
Smysly ................................................................................................................................................................. 140
Vyrovnat se se životem, jaký je .................................................................................................... 142
Vyrovnat se s neurčitostí .................................................................................................................... 144
Empatie, altruismus a soucit ........................................................................................................ 148
Intuice ................................................................................................................................................................. 155
Psychohygiena .............................................................................................................................................. 158
Nadání a poslání ....................................................................................................................................... 159
Zastavit myšlenky ..................................................................................................................................... 162
Co potřebují nadané děti? ................................................................................................................ 164
Závěrem ..................................................................................................................................................................... 167
Informační zdroje .......................................................................................................................................... 168
O aUTORCE
Mgr. Monika Stehlíková, MBA
Monika Stehlíková je lektorka a terapeutka. Po
řádá kurzy mindfulness – všímavosti pro veřej
nost, ve školách i ve firmách. Její kurz určený pro
učitele s názvem „Rozvoj pozornosti a všímavosti
žáků“ byl akreditován MŠMT ČR. Ve všímavosti
se vyškolila v Paříži pod vedením dr. Ch. andré
ho, psychiatra a psychoterapeuta, který je jedním
z hlavních průkopníků a propagátorů této vědecky ověřené metody ve Francii. S nadanými jedinci pracuje individuálně na bázi pozitivní psychologie a Terapie přijetí a odevzdání ACT, ve které se vyškolila na Institutu pro kontextuální psychologii v Québecu. Monika Stehlíková se ve své práci také hodně věnuje dětem a dospívajícím, a to v rámci workshopů a kroužků Sociálního a emočního učení a všímavosti. S nadanými dětmi pracuje individuálně formou koučinku nebo terapie. autorka je také mentorkou a příležitostně publikuje a přednáší.
Původně vystudovala bohemistiku, francouzštinu, pedagogiku a pedagogic
kou psychologii na Pedagogické fakultě UK a postgraduálně Řízení podniku na IFTG/IaE při Univerzitě Jean Moulin III. v Lyonu. Pracovala ve školství a ve firemním prostředí. Posléze se zaměřila na studium mindfulness a psychoterapie aCT a především na téma nadaných a nadání. S tématem nadaných jedinců, osobnostním rozvojem a meditací má dnes dvacetiletou osobní zkušenost. Více informací se dozvíte na www.monikastehlikova.cz nebo na www.facebook.com/mindfulness.monika.stehlikova. Moniku Stehlíkovou můžete kontaktovat pomocí stehlikova.monika@seznam.cz.
PODěKOVáNí
Nejdříve bych chtěla poděkovat svému muži Ondřejovi za to, že mě vždy podporoval v tom, abych dělala, co mě baví a naplňuje. a také za to, že mi věřil, že knížku dopíšu, a to i v těch těžkých chvílích, kdy jsem říkala, že to nemá cenu, že píšu jen nesmysly, které nebudou nikomu k užitku.
Velice si vážím odborné podpory, kterou mi poskytl doc. RNDr. Omar Šerý, Ph.D., a mnohokrát mu za ni děkuji. Stejně tak patří moje poděkování MUDr. Jiřině Slezákové za její pozitivní zpětné vazby během psaní, které mi dodávaly chuť pokračovat dál.
a nemohu na tomto místě nepoděkovat francouzskému psychiatrovi a psychoterapeutovi Christophovi andrému a francouzským psycholožkám Jeanne Siaud-Facchin a Monique de Kermadec, kteří mi v průběhu let osobně zprostředkovali přístup k tomuto krásnému tématu nadaných lidí a tématům s ním souvisejícím, která mě tolik fascinují.
a děkuji i všem svým českým i francouzským klientům – dětem i dospělým – a členům skupin nadaných lidí, kteří mi umožnili svými životními příběhy a přínosnými diskusemi proniknout hlouběji do tématu a s jejichž kazuistikami se můžete na stránkách této knížky blíže seznámit.
Jsem velmi vděčná paní šéfredaktorce Kateřině Ščudlíkové za projevenou důvěru a podporu při práci na této knize. Obdivuji její profesionalitu a veskrze lidský přístup. 10
11
Z OHLaSů
„Kniha je moc vydařená a věřím, že mnoha nadaným lidem pomůže nalézt se
a pochopit sebe sama. Opravdu myslím, že se v ní někteří lidé najdou a pomůže
jim v životě...“
doc. RNDr. Omar Šerý, Ph.D., Masarykova univerzita v Brně
„Chci ti moc poděkovat za výstižné zpracování tématu. Nacházím se tam... Ano,
je to o mých pocitech, které mám od útlého dětství – snad od dob mateřské školy.
Strašně dlouho jsem žila s tím, že jsem ‚divná‘, a úplně jsem se toho nezbavila
dodnes. Kazuistika, kterou uvádíš, ta je o mně, jen s malými obměnami – nebylo
mi 10 let, ale 7...“
MUDr. Jiřina Slezáková, Ústí nad Orlicí
„Úplně výborně jsi vystihla náš osobní příběh a mého syna! Jako přes kopírák – se
vším všudy! A já z mateřské zkušenosti dodávám, že to mělo i dramatické dů
sledky v rodině – v její harmonii, klidu, pohodě, spokojenosti. Byli jsme tlačeni
do užívání léků, psychiatricko-diagnostických pobytů, fakt hrůza, když si uvědo
mím, jaký může mít okolí vliv z důvodu nepochopení, nevstřícnosti, z nedostat
ku empatie, bez snahy pomoci. Naštěstí vše dobře dopadlo, tak jak je zmíněno
i v tvém příběhu o Vincentovi – syn je se mnou na domácím vzdělávání a já se
snažím díky nadačnímu fondu QIIDO vést učitele v cestě podpory těchto ‚jinak
myslících‘ dětí. Moc ti děkuji, že na nás myslíš!“
Miriam Janýšková, zakladatelka a ředitelka nadačního fondu Qiido
„Když jsem si přečetl váš příběh o Vincentovi, jako bych četl o svém vlastním
životě, s výjimkou toho o rodičích a domácím vzdělávání, jinak je to přesné. Je to
tak dojemné, skoro k pláči.“
Jean Cérien, Francie
12 Život s vysokou inteligencí
„Mám syna, který patří k nadaným, neboť když jsem četla úryvky z vaší knihy,
jako bych četla o svém synovi. Bude mu 19 let. Velmi si uvědomuje svou izolova
nost ve škole. Cítí se osaměle a prožívá úzkosti až deprese, neví, kam patří. Jeho
kamarád – jediný – mu nedávno řekl, že ho vlastně nikdo nemá moc rád. Je mi
ho moc líto, ale nevím, jak mu pomoci. Je moc smutné, že nadané děti musí pro
žívat takové věci, jejich dar se pak dá nazvat danajským.“
Hana Hoberlová, Brno
„Nádherné, osvětlující, ulevující... Těším se, až kniha vyjde!“
Lenka Horáčková, Zlín
„Moniko, vy bydlíte s námi doma? To, co popisujete, je úplně přesné. Jed
nu takovou nadanou slečnu bych měla v zásobě, včera jsme od vozu... přes
kola... přešli na Velký vůz... Malý vůz... Polárku. ‚A mami, jak je to dale
ko? Mléčná dráha je mléčná? Kolik má Malý vůz hvězd v oji a kolikátá je
Polárka?‘ – ‚Už spinkej... psst.‘“
alena Patrovská, Praha
PŘEDMLUVa
Už i v češtině existuje několik publikací o nadaných dětech, ale kniha o nadaných dospělých, která by byla určena široké veřejnosti, není snad žádná! a rozhodně ani jedna, která by se zaměřovala na osobnostní aspekty života s nadáním, která by kromě popisu nadání přinášela i konkrétní tipy, jak rozvíjet osobnost nadaných dospělých a jak s touto psychologickou charakteristikou spokojeně žít. a to je ambicí právě této knihy.
K napsání knihy o nadaných lidech mě přiměla především vlastní zkušenost. a pocit nutnosti věnovat jim několik desítek stránek. Když totiž jste takovým člověkem a nevíte to, protože jste se o tom nedoslechli nebo si o tom nepřečetli, s velkou pravděpodobností v životě zažíváte hodně zbytečných problémů a nedorozumění. a naopak od řady lidí vím, že ve chvíli, kdy pro sebe poznali, že jsou nadanými lidmi, a dovtípili se, co to přesně říká o jejich osobnosti a co to znamená v jejich životě, najednou jako by pochopili – nejen sebe, ale i ostatní. a to nemluvím o tom, že hodně lidí už při pouhém poznání toho, kým ve skutečnosti jsou, prožijí skutečnou proměnu, nové nastartování, nové nasměrování. a navíc toto poznání jako by proměnilo i jejich vnímání různých situací v minulosti a přineslo jim zpětné pochopení. a obrovskou úlevu. a protože ve svém okolí mám dost takových lidí a vidím, jak se trápí, jak bojují, stali se pro mě nakonec motivací pro napsání knihy.
Mým cílem není vytvořit elitní skupinu nadprůměrně inteligentních, kteří si budou moci připadat lepší než ti ostatní. Nechci v nadaných lidech vytvořit pocit nadřazenosti a výjimečnosti. Jediné, co si přeji, je, aby dokázali projevit svůj potenciál a naučili se spokojeně žít se svou odlišností. Proto s nimi chci prostřednictvím tohoto textu sdílet to, co jsem v práci s nadanými lidmi – dětmi i dospělými – poznala, a předat jim svůj pohled na nadané jedince a jejich život i to, v čem jsem se inspirovala z rozličných, převážně frankofonních zdrojů. a nepřistoupila jsem k tomuto úkolu dříve než po několika letech čerpání zkušeností, intenzivního studia a promýšlení širších souvislostí.
14 Život s vysokou inteligencí
Další důležitou motivací je snaha vysvětlit a odstranit stereotypy a nepo
chopení, se kterými se tito lidé ve společnosti setkávají. Doplnit chybějící. Více
méně všichni už dnes ve společnosti projevují pochopení pro lidi s nízkým
intelektem či mentálním postižením, společnost s nimi soucítí a snaží se je
podporovat – a to je výborná informace o úrovni naší společnosti. Kdybychom
šli do minulosti, zjistili bychom, že takový přístup dříve nebyl vůbec samozřej
mý. Doposud ale do určité míry chybí povědomí o lidech, kteří se nacházejí
na opačné straně Gaussovy křivky rozložení inteligence v populaci: o lidech
s vysokou inteligencí. a právě to chce tato publikace napravit. Chybí povědomí
o tom, jakými osobnostními rysy se vyznačují, jak fungují a jednají, s jakými
problémy se potýkají a co musí sami překonat a udělat pro to, aby byli šťastní.
Věřím, že i oni postupně najdou skutečné pochopení a nic nebude bránit jejich
spokojenosti, úspěchu a seberealizaci.
15
ZDRaVíM VáS, NaDaNí!
... protože jste citliví v necitlivém světě, nemáte žádnou jistotu ve světě
vystavěném z jistot.
... protože cítíte druhé, jako byste to byli vy sami.
... protože vnímáte úzkost světa, jeho malost bez konce a nadutost.
... protože si odmítáte umýt ruce od špíny tohoto světa, protože se bojíte,
abyste se nenechali uvěznit v omezeních světa, protože máte strach
z absurdity existence.
... pro vaši subtilnost neříkat druhým, co v nich vidíte.
... pro těžkost, se kterou zvládáte praktické věci, a pro vaši praktičnost ovládat
neznámé.
... protože jste transcendentálně realističtí, ale nerealističtí v každodennosti.
... pro váš smysl pro výlučnost a strach, že ztratíte blízké přátele, pro vaši
tvořivost a vaši schopnost vzletu a nadšení.
... pro vaši nepřizpůsobivost „tomu, co je“, a vaši schopnost přizpůsobit se
„tomu, co by mělo být“, pro všechny vaše nevyužívané schopnosti.
... pro opožděné uznání skutečné hodnoty vaší velikosti, která nedovolí uznat
velikost těch, kteří přijdou po vás.
... protože se cítíte poníženě, přestože se snažíte neponížit druhé.
16 Život s vysokou inteligencí
... protože vaše obrovská vnitřní síla je vždy sražena k zemi brutálním
násilím; a pro to všechno, co jste schopni uhodnout, pro to všechno, co tajíte,
i pro to, co je ve vás nekonečné.
... pro samotu a zvláštnost vašich životů.
Buďte pozdraveni!
Kazimierz Dabrowski
1
1 Polský psychiatr, autor teorie pozitivního rozpadu; z francouzštiny přeložila Monika Stehlí
ková
17
ÚVOD
Tato kniha je napsaná především pro vás, nadané a citlivé lidi, kteří si někdy
připadáte, že sem nepatříte, nechápete druhé lidi, jejich motivaci ani jejich
způsob myšlení a oni nechápou vás. Má snahu podpořit vás v tom, abyste obje
vili a hlavně přijali svoji jedinečnost a dokázali žít naplňující a spokojený život,
třeba i navzdory. Kniha je psána poměrně zhuštěným stylem, což doufám spíš
uvítáte, je mi jasné, že dlouhé věty, kde není žádná nosná informace, prostě
nejsou pro vás a začaly by vás brzy nudit. Věřím, že text je nabitý informace
mi, které pro vás mohou být přínosné a inspirativní. Přeji vám mnoho radosti,
tvůrčích sil a nadšení i odvahy žít život podle sebe.
1
19
KDO JE NaDaNý?
Lidé nadaní, vysoce inteligentní,
nebo s vysokým potenciálem?
O kom vlastně bude řeč? O nadaných, vysoce inteligentních lidech, nebo li
dech s vysokým potenciálem? ať tak, či onak, názvy nejsou v žádném přípa
dě to nejdůležitější, přesto je dobré se na pojmosloví blíže podívat. V české
terminologii se pro osoby s vysokou inteligencí – z nedostatku vhodnějšího
pojmu – používá označení nadaní lidé (nadané děti, nadaní dospělí). Tento
pojem není nejšťastnější z toho důvodu, že může sugerovat pocit, že ostatní
lidé, kteří do skupiny nadaných nepatří, nedisponují žádným nadáním. a také
proto, že si pod tímto pojmem představíme člověka, který má nějaký konkrétní
talent, například pro hru na klavír nebo nadání pro umělecké řemeslo. To je
určitě pravda, přesto charakteristikou nadaných lidí není pouze jejich speci
fické nadání nebo nadprůměrné schopnosti v určitých oblastech, nýbrž rysy
jejich osobnosti a jejich neurologické fungování.
Obdobně je tomu v cizojazyčné odborné literatuře – v angličtině gifted
people znamená lidé s darem, nadaní. V odborné frankofonní literatuře existují
pro pojmenování této skupiny lidí výrazy hned tři. Nejdéle užívaným je vý
raz surdoués, který označuje velmi nadané jedince, jejichž IQ je vyšší než 130
a kteří se zároveň vyznačují vysokou citlivostí a odlišným způsobem myšlení.
To znamená, že ne všichni lidé s IQ nad 130 patří do této skupiny, protože jim
chybí právě ona citlivost a odlišný způsob fungování jejich myšlení a psychic
kých funkcí. Protože výraz surdoués původně označoval všechny lidi, kteří měli
IQ vyšší než 130 a nebyli třeba vysoce citliví, vznikla potřeba nového pojme
nování, jež by zahrnovalo jen lidi s vysokou inteligencí a zároveň s vysokou
citlivostí a odlišností fungování psychických funkcí. Vznikl tak výraz lidé s vy
sokým potenciálem (haut potentiel), který se ujal především v Belgii, a také