načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Živnostenský zákon Zákon o živnostenských úřadech -- Komentář - Petr Kameník; Milada Hrabánková; Marie Orlová

Živnostenský zákon Zákon o živnostenských úřadech -- Komentář
-11%
sleva

Kniha: Živnostenský zákon Zákon o živnostenských úřadech -- Komentář
Autor: ; ;

Druhé, aktualizované vydání komentáře živnostenského zákona reaguje na množství novel, jež byly v období posledních čtyř let v oblasti živnostenského podnikání přijaty, a které z ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  850 Kč 757
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
25,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201806
Rozměr: 212,0x149,0x29,0 mm
Úprava: xxxvii, 511 stran
Vydání: Vydání druhé
Spolupracovali: Zákon o živnostenských úřadech : komentář / Petr Kameník, Milada Hrabánková, Marie Orlová
Hmotnost: 0,687kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7552-658-8
EAN: 9788075526588
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Druhé, aktualizované vydání komentáře živnostenského zákona reaguje na množství novel, jež byly v období posledních čtyř let v oblasti živnostenského podnikání přijaty, a které z valné většiny byly vyvolány změnou právních předpisů, které specificky upravují jednak činnosti z režimu živnostenského zákona vyloučené a jednak činnosti, které jsou regulovány živnostenským zákonem. Zásadní změnou je pak nová právní úprava správního trestání podle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

Publikace dále obsahuje i komentář k zákonu o živnostenských úřadech a komentář k nařízení vlády o obsahových náplních jednotlivých živností a nastiňuje jejich vzájemnou provázanost. Autoři stručně a komplexně komentují jednotlivá ustanovení, a to i včetně problematických pasáží, a snaží se navést praxi k ustálenému řešení možných nejasností, přičemž využívají svých dlouholetých zkušeností z Odboru živností Ministerstva průmyslu a obchodu.

S ohledem na velkou rozšířenost podnikání v režimu živnostenského zákona může tato publikace sloužit nejen pracovníkům živnostenských úřadů jako nesmírně užitečné vodítko při jejich práci, ale i širší odborné a podnikatelské veřejnosti, která je nucena zabývat se otázkami, o kterých je pojednáváno v tomto komentáři, v souvislosti se svou činností prakticky neustále. (komentář)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Petr Kameník; Milada Hrabánková; Marie Orlová - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

V

OBSAH

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XI

Seznam předpisů citovaných v komentáři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIV

Předmluva k prvnímu vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXIX

Předmluva k druhému vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXV

ZÁKON č. 455/1991 Sb., O ŽIVNOSTENSKÉM PODNIKÁNÍ

(ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON)

§ 1–18 ČÁST PRVNÍ VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ . . . . . . . . 2

§ 1–4 HLAVA I PŘEDMĚT ÚPRAVY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

§ 1 Předmět úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

§ 2 Pozitivní defi nice živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

§ 3 Negativní vymezení živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . 6

§ 4 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

§ 5–10 HLAVA II PROVOZOVÁNÍ ŽIVNOSTI . . . . . . . . . . . . 42

§ 5 Subjekty oprávněné provozovat živnost . . . . . . 42

§ 6 Všeobecné podmínky provozování živnosti . . . 45

§ 6a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

§ 7 Zvláštní podmínky provozování živnosti . . . . . 53

§ 7a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

§ 8 Překážky provozování živnosti . . . . . . . . . . . . . 68

§ 9 Rozdělení živností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

§ 10 Živnostenské oprávnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

§ 11 Provozování živnosti prostřednictvím

odpovědného zástupce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

§ 12 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

§ 13 Pokračování v provozování živnosti při úmrtí

podnikatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

§ 14 Pokračování v provozování živnosti při fúzi

nebo rozdělení obchodní společnosti nebo

družstva a při převodu jmění na společníka . . . 102

§ 15 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

§ 16 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 VI Obsah

§ 17 Provozovny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

§ 18 Tržní řád . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

§ 19–27 ČÁST DRUHÁ DRUHY ŽIVNOSTÍ . . . . . . . . . . . . . . 119

§ 19–25 HLAVA I ŽIVNOSTI OHLAŠOVACÍ . . . . . . . . . . . . . 119

§ 19 Druhy ohlašovacích živností . . . . . . . . . . . . . . 119

§ 20–22 Díl 1 Živnosti řemeslné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

§ 20 Řemeslné živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

§ 21 Odborná způsobilost řemeslných živností . . . . 122

§ 22 Odborná způsobilost řemeslných živností . . . . 134 § 23–24 Díl 2 Živnosti vázané . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

§ 23 Živnosti vázané . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

§ 24 Odborná způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 § 25 Díl 3 Živnost volná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

§ 25 Živnost volná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 § 26–27 HLAVA II ŽIVNOSTI KONCESOVANÉ . . . . . . . . . . . 148

§ 26 Živnosti koncesované . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

§ 27 Odborná způsobilost a podmínky

provozování živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

§ 28–44 ČÁST TŘETÍ ROZSAH ŽIVNOSTENSKÉHO

OPRÁVNĚNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

§ 28 Rozsah živnostenského oprávnění . . . . . . . . . . 155

§ 29 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

§ 30 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

§ 31 Povinnosti podnikatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

§ 31a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

§ 32 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

§ 33 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

§ 34 Rozsah živnostenského oprávnění pro

obchodní živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

§ 35 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 36 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 37 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 38 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 39 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 40 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

VII

Obsah

§ 41 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

§ 42 Výrobní živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

§ 43 Rozsah oprávnění jiných než obchodních

a výrobních živností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

§ 44 Rozsah oprávnění podnikatelů v přepravě

osob a zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

§ 45-60 ČÁST ČTVRTÁ VZNIK, ZMĚNA A ZÁNIK

ŽIVNOSTENSKÉHO OPRÁVNĚNÍ,

ŽIVNOSTENSKÝ REJSTŘÍK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

§ 45–49 HLAVA I OHLAŠOVÁNÍ ŽIVNOSTI . . . . . . . . . . . . . 195

§ 45 Náležitosti ohlášení živnosti . . . . . . . . . . . . . . 195

§ 45a Centrální registrační místo . . . . . . . . . . . . . . . . 198

§ 45b Centrální registrační místo vůči fi nančním

úřadům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

§ 46 Doklady připojované k ohlášení . . . . . . . . . . . 204

§ 47 Vydání výpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

§ 48 Informační povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

§ 49 Oznamování změn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

§ 50–56 HLAVA II ŘÍZENÍ O KONCESI . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

§ 50 Náležitosti žádosti o koncesi . . . . . . . . . . . . . . 223

§ 51 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

§ 52 Projednání žádosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

§ 53 Rozhodování o koncesi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

§ 54 Vydání výpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228

§ 55 Informační povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230

§ 56 Změny údajů uvedených v žádosti o koncesi . 232

§ 57–59 HLAVA III ZÁNIK ŽIVNOSTENSKÉHO

OPRÁVNĚNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

§ 57 Zánik živnostenského oprávnění . . . . . . . . . . . 236

§ 58 Zrušení živnostenského oprávnění, pozastavení

provozování živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

§ 59 Porušení společného zájmu spotřebitelů

podnikatelem provozujícím cestovní agenturu

nebo cestovní kancelář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

§ 60 HLAVA IV ŽIVNOSTENSKÝ REJSTŘÍK . . . . . . . . . . . 249

§ 60 Živnostenský rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249


VIII

Obsah

§ 60a–66 ČÁST PÁTÁ ŽIVNOSTENSKÁ KONTROLA

A PŘESTUPKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259

§ 60a–60e HLAVA I ŽIVNOSTENSKÁ KONTROLA . . . . . . . . . 259

§ 60a Živnostenská kontrola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259

§ 60b Pověření k provedení živnostenské

kontroly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261

§ 60c Osoby přizvané ke kontrole . . . . . . . . . . . . . . . 262

§ 60d Opatření k odstranění nedostatků zjištěných

při kontrole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263

§ 60e zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264

§ 61–64 HLAVA II PŘESTUPKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 61 Přestupky fyzických osob . . . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 62 Přestupky právnických a podnikajících

fyzických osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266

§ 63 Neoprávněné podnikání právnických osob . . . 272

§ 63a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273

§ 64 Společná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274

§ 65 HLAVA III ZRUŠENA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 65 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 66 HLAVA IV ZRUŠENA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 66 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 67–81 ČÁST ŠESTÁ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ

A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 67–73a HLAVA I SPOLEČNÁ USTANOVENÍ . . . . . . . . . . . . 275

§ 67 Adresa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

§ 68 Součinnost orgánů státní správy . . . . . . . . . . . 276

§ 69 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278

§ 69a Dočasné poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . 278

§ 70 nadpis vypuštěn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292

§ 71 Místní příslušnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298

§ 72 nadpis vypuštěn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302

§ 73 Mezinárodní smlouvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304

§ 73a Zmocnění k vydání nařízení vlády

o obsahových náplních jednotlivých

živností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305


IX

Obsah

§ 74–81 HLAVA II PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

USTANOVENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307

§ 74 Zachování dosavadních oprávnění . . . . . . . . . . 307

§ 75 Dokončení probíhajících řízení . . . . . . . . . . . . 308

§ 76 Rovnost fyzických a právnických osob . . . . . . 309

§ 77 Oprávnění k podnikatelským činnostem,

které se nestaly živností . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309

§ 78 Zavedení identifi kačních čísel provozoven . . . 309

§ 79 Likvidace majetku pro předlužení . . . . . . . . . . 310

§ 80 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310

§ 81 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311

Příloha č. 1 k zákonu č. 455/1991 Sb.

Živnosti řemeslné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312

Příloha č. 2 k zákonu č. 455/1991 Sb.

Živnosti vázané . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315

Příloha č. 3 k zákonu č. 455/1991 Sb.

Koncesované živnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348

Příloha č. 4 k zákonu č. 455/1991 Sb.

Živnost volná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383

Příloha č. 5 k zákonu č. 455/1991 Sb.

Seznam živností, jejichž výkon je podnikatel povinen zajistit

pouze fyzickými osobami splňujícími odbornou způsobilost,

a odborné způsobilosti pro výkon těchto činností . . . . . . . . . . . . . . . . 387

ZÁKON č. 570/1991 Sb., O ŽIVNOSTENSKÝCH ÚŘADECH

§ 1 Živnostenské úřady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402

§ 2 Obecní živnostenský úřad . . . . . . . . . . . . . . . . 405

§ 3 Krajský živnostenský úřad . . . . . . . . . . . . . . . . 409

§ 5 Živnostenský úřad České republiky . . . . . . . . . 410

§ 6 Závěrečná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412

§ 7 Zmocnění Ministerstva průmyslu a obchodu . . 413

§ 8 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414

§ 9 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415

X

Obsah

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 278/2008 Sb., O OBSAHOVÝCH

NÁPLNÍCH JEDNOTLIVÝCH ŽIVNOSTÍ

§ 1 Předmět úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416

§ 2 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418

§ 3 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419

Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 278/2008 Sb.

Obsahové náplně živností řemeslných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420 Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 278/2008 Sb.

Obsahové náplně živností vázaných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440 Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 278/2008 Sb.

Obsahové náplně živností koncesovaných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454 Příloha č. 4 k nařízení vlády č. 278/2008 Sb.

Obsahová náplň živnosti volné podle jednotlivých oborů činností . . . 465 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 505 O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511

ČÁST ČTVRTÁ

VZNIK, ZMĚNA A ZÁNIK ŽIVNOSTENSKÉHO

OPRÁVNĚNÍ, ŽIVNOSTENSKÝ REJSTŘÍK

HLAVA I

OHLAŠOVÁNÍ ŽIVNOSTI

nadpis vypuštěn

§ 45

[Náležitosti ohlášení živnosti]

(1) Fyzická nebo právnická osoba, která hodlá provozovat ohlašovací živnost, je povinna to ohlásit živnostenskému úřadu.

(2) Fyzická osoba v ohlášení uvede a) jméno a příjmení, popřípadě obchodní fi rmu, státní občanství, adresu

bydliště, rodné číslo, bylo-li přiděleno, datum narození, místo narození

(obec, okres, stát) a rodné příjmení, b) u odpovědného zástupce údaje uvedené v ustanovení písmene a)obdobně, provozuje-li živnost prostřednictvím jeho osoby, c) zahraniční fyzická osoba jméno, příjmení, popřípadě obchodní fi rmu,

rodné číslo, bylo-li přiděleno, datum narození, dále adresu bydliště

mimo území České republiky, adresu místa pobytu v Českérepublice (pokud byl povolen), označení a adresu umístění odštěpnéhozávodu v České republice; je-li odpovědným zástupcem osoba s bydlištěm

mimo území České republiky, uvede též adresu místa jeho pobytu

v České republice, pokud mu byl pobyt povolen, d) adresu sídla, e) předmět podnikání s vymezením podle odstavce 4, případně dalšídolňující údaje vztahující se k rozsahu živnostenského oprávnění, f) identifi kační číslo osoby, bylo-li přiděleno, g) provozovnu nebo provozovny, ve kterých bude provozování živnosti

zahájeno bezprostředně po vzniku živnostenského oprávnění, svýjimkou mobilních provozoven a automatů, h) dobu povoleného pobytu, jedná-li se o osobu, na kterou se vztahuje

povinnost mít povolený pobyt podle § 5 odst. 5, § 45

Vznik, změna a zánik živnostenského oprávnění, živnostenský rejstřík

i) titul nebo vědeckou hodnost osob uvedených v písmenech a) až c)zapisované do občanského průkazu podle zákona o občanských průkazech

(dále jen „titul nebo vědecká hodnost“), pokud je budou připrovozování živnosti používat, j) případný požadavek na automatickou změnu adresy sídla na adresu

bydliště. k) případně adresu pro doručování všemi živnostenskými úřady.

(3) Právnická osoba v ohlášení uvede a) obchodní fi rmu nebo název, adresu sídla, u fyzické osoby nebo ufyzických osob, které jsou členy jejího statutárního orgánu anebo osobou

oprávněnou zastupovat právnickou osobu, která je členemstatutárního orgánu, jméno, příjmení, rodné číslo, bylo-li přiděleno, datum

narození, adresu bydliště nebo adresu místa pobytu na území České

republiky, pokud byl povolen, datum vzniku funkce, a u právnické

osoby, která je členem jejího statutárního orgánu, obchodní fi rmu

nebo název, adresu sídla a identifi kační číslo osoby, bylo-li přiděleno,

a datum vzniku funkce; údaje týkající se členů statutárního orgánu

neuvádí právnická osoba, která vzniká zápisem do veřejného rejstříku

vedeného rejstříkovým soudem

68)

(dále jen "veřejný rejstřík"),

b) u odpovědného zástupce údaje uvedené v ustanovení odstavce 2

písm. a) obdobně, provozuje-li živnost prostřednictvím jeho osoby,

c) označení a adresu umístění odštěpného závodu v České republice,jde-li o zahraniční právnickou osobu; je-li odpovědným zástupcem osoba

s bydlištěm mimo území České republiky, uvede též adresu místa jeho

pobytu v České republice, pokud mu byl pobyt povolen,

d) identifi kační číslo osoby, bylo-li přiděleno,

e) předmět podnikání s vymezením podle odstavce 4, případně dalšídolňující údaje vztahující se k rozsahu živnostenského oprávnění, f) provozovnu nebo provozovny, ve kterých bude provozování živnosti

zahájeno bezprostředně po vzniku živnostenského oprávnění, svýjimkou mobilních provozoven a automatů, g) titul nebo vědeckou hodnost osob uvedených v písmenech a) až c),pokud je budou při provozování živnosti používat. h) případně adresu pro doručování všemi živnostenskými úřady.

(4) Ohlašovatel je povinen vymezit předmět podnikání uvedený vohlášení s dostatečnou určitostí a jednoznačností. U ohlášení živnosti volné ohlašovatel uvede obory činností, které bude v rámci svého podnikání vykonávat. Předmět podnikání živnosti volné musí být ohlášen vsouladu s názvem oboru činnosti uvedeným v příloze č. 4 k tomuto zákonu.

§ 45

Ohlašování živnosti

Předmět podnikání živnosti řemeslné a vázané musí být ohlášen v souladu

s přílohami č. 1 a 2 k tomuto zákonu v úplném nebo částečném rozsahu.

(5) Údaje uváděné podle odstavců 2 a 3 ohlašovatel není povinen uvést v případě, že tyto údaje jsou již evidovány v živnostenském rejstříku, s výjimkou jeho identifi kačních údajů. 68)

Zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci

svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů.".

K § 45

Pokud podnikatel hodlá provozovat živnost ohlašovací (volnou,řemeslnou, vázanou), musí to ohlásit živnostenskému úřadu. Příslušný je obecníživnostenský úřad, kterým je odbor obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Místní příslušnost obecního živnostenského úřadu zákon pro ohlášení živnosti nestanoví, naopak umožňuje podnikateli živnost ohlásit kterémukoliv z 227 obecních živnostenských úřadů (viz § 71 odst. 1).

Zákon stanoví údaje, které musí podnikatel ve svém ohlášeníživnostenskému úřadu uvést. Tyto náležitosti jsou odlišné pro podnikatele, který jefyzickou osobou, a podnikatele, který je právnickou osobou. Pokud je jižpodnikatel veden v živnostenském rejstříku, nemusí uvádět ty údaje, které jsou již evidovány v živnostenském rejstříku, musí se ale živnostenskému úřadu jednoznačně identifi kovat.

Podnikatel fyzická osoba může živnostenskému úřadu ohlásit trvaloushodu adresy svého sídla s adresou bydliště. Tato shoda bude zaznamenána do živnostenského rejstříku a podnikatel již nebude muset živnostenskémuúřadu oznamovat změnu sídla, když změní své bydliště. Živnostenský úřad tuto změnu provede automaticky v okamžiku, kdy se z registru obyvatel dozví, že podnikatel změnil bydliště.

Podnikatel musí živnostenskému úřadu v ohlášení živnosti uvést předmět podnikání s dostatečnou přesností a jednoznačností, přičemž předmětypodnikání musí být uvedeny v souladu s přílohami č. 1, 2 a 4 podle toho, zda podnikatel ohlašuje živnost řemeslnou, vázanou či volnou. U volné živnosti uvede i názvy oborů činností živnosti volné, které bude v rámci svéhopodnikání vykonávat. Předmět podnikání živnosti řemeslné nebo vázané může podnikatel uvést v úplném či částečném rozsahu podle toho, v jakém rozsahu hodlá živnost provozovat. Výjimka je u živnosti volné, u které se předmětpodnikání uvádí vždy v úplném rozsahu. Zde podnikatel musí ohlásitživnostenskému úřadu jednotlivé obory živnosti volné, které hodlá provozovat. Pokud by však některý z oborů činnosti spadající pod režim živnosti volné neohlásil, § 45a

Vznik, změna a zánik živnostenského oprávnění, živnostenský rejstřík

a přesto jej pak provozoval, nejedná se o neoprávněné podnikání. Podnikatel

je oprávněn provozovat v rámci volné živnosti všechny obory činnosti volné

(viz § 28).

Z důvodové zprávy k živnostenskému zákonu:

Ustanovení § 45 až 49 upravují náležitosti získání a vydání živnostenského listu (nyní živnostenského oprávnění), který osvědčuje, že podnikatel živnost řádně ohlásil a splnil zákonem stanovené podmínky, a je tedy v rozsahu tohoto dokladu a zákonných ustanoveních oprávněn živnost provozovat. Náležitosti ohlášení jsou omezeny na nezbytnou míru, rovněž tak doklady, které má podnikatel předložit (průkaz odbornézpůsobilosti apod.). Související ustanovení: § 2 – pozitivní defi nice živnosti, § 3 – negativní vymezení živnosti, § 5 – subjektyoprávněné provozovat živnost, § 6 – všeobecné podmínky provozování živnosti, § 7 – zvláštnípodmínky provozování živnosti, § 10 – živnostenské oprávnění, § 21 – odborná způsobilost, § 24 – odborná způsobilost, § 45a až 49 – ohlašování živnosti, § 60 – živnostenský rejstřík, § 72 – podání prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy Související předpisy: § 420 až 429 obč. zák., – z. o. k., – zák. o veř. rejstřících, – zák. č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, – zák. č. 365/2000 Sb., o informačních systémechveřejné správy a o změně některých dalších zákonů

§ 45a

[Centrální registrační místo]

(1) Fyzická osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi na živnostenském úřadu též a) oznámit zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákonaupravujícího organizaci a provádění sociálního zabezpečení, b) podat přihlášku k důchodovému pojištění, c) podat přihlášku k nemocenskému pojištění, d) oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení, e) podat oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.

(2) Právnická osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi na živnostenském úřadu též oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení.

(3) Ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi se předkládají na tiskopise vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu.

§ 45b

Ohlašování živnosti

(4) Živnostenský úřad předá příslušnému orgánu sociálníhozabezpečení údaje získané podle odstavce 1 písm. a) až c), Úřadu práce Českérepubliky – příslušné krajské pobočce a na území hlavního města Prahy pobočce pro hlavní město Prahu údaje podle odstavce 1 písm. d) a podle odstavce 2 a příslušné zdravotní pojišťovně údaje získané podle odstavce 1 písm. e).

(5) Podnikatel může na živnostenském úřadě ve lhůtě stanovené zvláštními právními předpisy oznámit též změnu údajů uvedených vpřihláškách nebo oznámeních podle odstavců 1 a 2 a obsažených na tiskopise podle odstavce 3.

(6) Údaje podle předchozích odstavců, včetně oznámení jejich změn, živnostenský úřad předá příslušným orgánům do 5 pracovních dnů; tato lhůta počíná běžet ode dne vzniku živnostenského oprávnění nebo ode dne, kdy byly odstraněny závady ohlášení nebo ohlášeny změny. Tyto údaje mohou být předávány v elektronické podobě, a to též způsobem umožňujícím dálkový přístup.

§ 45b

[Centrální registrační místo vůči fi nančním úřadům]

(1) Osoba může společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi na živnostenském úřadu učinit též podání obsahující údaje požadované v přihlášce k registraci k dani z příjmů nebo k dani silniční.

(2) Podnikatel může na živnostenském úřadu učinit též podáníobsahující údaje požadované v oznámení o změně registračních údajůvztahující se k registraci k dani z příjmů nebo k dani silniční.

(3) Podání obsahující údaje požadované v přihlášce k registraci nebo v oznámení o změně registračních údajů podle odstavců 1 a 2 lze učinit pouze a) elektronicky ve formátu a struktuře zveřejněné Ministerstvemprůmyslu a obchodu, nebo b) ústně do protokolu.

(4) Živnostenský úřad předá příslušnému správci daně údaje podle odstavců 1 a 2 v elektronické podobě ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně pro přihlášku k registraci a pro oznámení o změněregistračních údajů.

(5) K předání údajů správci daně musí dojít do 3 pracovních dnů ode dne, kdy osoba podle odstavce 1 nebo 2 učinila vůči živnostenskémuúřadu podání obsahující tyto údaje.

§ 45b

Vznik, změna a zánik živnostenského oprávnění, živnostenský rejstřík

(6) Na předání údajů živnostenským úřadem správci daně se hledí

jako na podání přihlášky k registraci nebo oznámení o změněregistračních údajů, které učinila osoba podle odstavce 1 nebo 2.

K § 45a a § 45b

Od 1. 8. 2006 vznikla na obecních živnostenských úřadech Centrálníregistrační místa, která pro podnikatele zajišťují další podání a oznámení,které podnikatel musí činit po vzniku oprávnění k podnikání a před zahájením

podnikatelské činnosti. Snížila se tím administrativní zátěž pro podnikatele.

Podnikatelé pak mohou učinit podání na jediném úřadě, který plní funkciCentrálního registračního místa. Je však vysloveně na jejich vůli, zda možnostpodání prostřednictvím Centrálního registračního místa využijí. Podnikatelé tak

kromě ohlášení živnosti mohou ještě na živnostenském úřadě učinit oznámení

vůči jiným orgánům veřejné správy. V souvislosti s tím se ohlášení živnosti

nebo žádost o koncesi podávají na tiskopise vydaném Ministerstvem průmyslu

a obchodu (Jednotném registračním formuláři).

Formuláře jsou sestaveny tak, aby obsahovaly všechny údaje potřebné

k provedení úkonu příslušným orgánem zapojeným do činnosti Centrálního

registračního místa.

K § 45a

Podnikatel – fyzická osoba tak může společně s ohlášením živnosti nebo

žádostí o koncesi na obecním živnostenském úřadu též

a) oznámit zahájení samostatné výdělečné činnosti – Okresní správěsociálního zabezpečení,

b) podat přihlášku k důchodovému pojištění – Okresní správě sociálníhozabezpečení,

c) podat přihlášku k nemocenskému pojištění – Okresní správě sociálníhozabezpečení,

d) oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení – Úřadupráce,

e) podat oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění – zdravotní

pojišťovně.

Podnikatel – právnická osoba může společně s ohlášením živnosti nebožádostí o koncesi na příslušném živnostenském úřadu též oznámit vznik volného

pracovního místa nebo jeho obsazení – Úřadu práce.

Živnostenský úřad na základě toho, že podnikatel využil Centrálníregistrační místo, pak musí do pěti pracovních dnů takto získané údaje předatpříslušným orgánům. Lhůta začíná běžet od vzniku živnostenského oprávnění

§ 45b

Ohlašování živnosti

podnikatele, nebo po odstranění vad ohlášení, případně ode dne ohlášení změn.

Údaje jsou zainteresovaným orgánům předávány elektronicky.

Podnikatel může využít Centrální registrační místo i pro ohlášení změn

údajů uvedených na tiskopise Jednotného registračního formuláře, aniž by

současně oznamoval změnu živnostenskému úřadu.

K § 45b

Centrální registrační místo může podnikatel (fyzická i právnická osoba)využít i k podání vůči příslušnému správci daně (fi nančnímu úřadu), a to konkrétně

k podání přihlášky k registraci k dani z příjmů nebo k dani silniční a zároveň

i k ohlášení změn registračních údajů, které se vztahují k přihlášce k dani zpříjmů nebo k dani silniční. Tato podání lze učinit elektronicky nebo ústně doprotokolu na živnostenském úřadě. Údaje předává živnostenský úřad fi nančnímu

úřadu elektronicky nejpozději do tří dnů. Na takto předané údaje se hledí jako

na podání přihlášky k registraci nebo oznámení o změně registračních údajů.

Z důvodové zprávy k zákonu č. 214/2006 Sb.:

Předložený návrh má za cíl zjednodušit postupy zejména při registraci podnikatele

v oblasti živnostenského podnikání. Tohoto cíle má být dosaženo snížením počtu úkonů

a návštěv, které je podnikatel povinen v souvislosti s podnikáním činit.

Jde o ustanovení, které upravuje soustředění činností pod CRM. Přijetím tohotoustanovení bude umožněno, aby podnikatel mohl činit na živnostenském úřadě prostřednictvím CRM

i některé úkony vůči fi nančnímu úřadu, okresní správě sociálního zabezpečení, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. Návrh v tomto směru řeší i některé aspekty komunikace mezijednotlivými shora uvedenými úřady a institucemi. Z hlediska projektu ZAP jde o základníustanovení, které má po legislativní stránce umožnit fungování živnostenských úřadů jako CRM. Z důvodové zprávy k zákonu č. 289/2017 Sb.:

Předmětným návrhem se z důvodu zajištění řádného fungování tzv. centrálníchregistračních míst, která byla zřízena na všech obecních živnostenských úřadech na základě

usnesení vlády č. 1006 ze dne 20. 10. 2004, jímž byl schválen projekt Zjednodušení administrativních postupů při zahájení a v průběhu podnikání (ZAP), upravuje ustanovení

§ 45a tak, že se z něj vyjímá úprava týkající se možnosti učinit vybraná podání ve smyslu

zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“),

a dalších daňových zákonů vůči správci daně na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě, a tato úprava se přesouvá do nově vytvořeného ustanovení § 45b.

Možnost učinit podání vůči správci daně prostřednictvím živnostenského úřadu se

v současnosti vztahuje pouze na konkrétní formulářová podání ve smyslu § 72 odst. 1daňového řádu, a sice na přihlášku k registraci a oznámení o změně registračních údajů. Toto

pravidlo by mělo být zachováno i nadále. Stávající konstrukce předpokládající možnost

učinit tato podání vůči správci daně na živnostenském úřadě nicméně vykazuje některé

nejasnosti zejména ohledně právního charakteru samotného podání, role živnostenského

§ 45b

Vznik, změna a zánik živnostenského oprávnění, živnostenský rejstřík

úřadu a postupu předávání předmětných podání, popř. odstraňování jejich případných vad.

Současně platí, že podle současné právní úpravy nelze touto formou podat přihlášku kregistraci a oznámení o změně registračních údajů vůči správci daně v případě, kdy je daňový subjekt povinen dané podání učinit elektronicky.

Navrženou úpravou dojde nejen ke zpřesnění, ale současně k rozšíření možnosti činit

předmětná podání prostřednictvím živnostenských úřadů také v případě, že je daňovýsubjekt povinen je učinit v elektronické formě. Kromě toho je provedena revize možnosti učinit

tímto způsobem podání týkající se registrace dle jednotlivých druhů daní. Důvodem pro

tuto revizi je adaptace na současný faktický stav, kdy možnost podat přihlášku k registraci,

popřípadě oznámení o změně registračních údajů je dána pouze u daní spravovanýchorgány Finanční správy České republiky, ačkoli dle formulace § 45a odst. 1 by měla dopadat na

všechny správce daně, kteří vedou registrační řízení (např. registrace ke spotřebním daním

spravovaným orgány Celní správy České republiky). S ohledem na to, že na tato podání

úprava centrálních registračních míst od počátku necílí, a s ohledem na současné faktické

nastavení tohoto institutu, je namístě do budoucna explicitně uvést, ke kterým daním lze

prostřednictvím živnostenského úřadu přihlášku k registraci a oznámení o změně registračních údajů podat. Z principu by jimi měly být pouze daně spravované orgány Finanční

správy České republiky, a to daně z příjmů a daň silniční.

V případě daně z přidané hodnoty se možnost využívat centrální registrační místonejeví jako žádoucí. Důvodem jsou jednak zvýšené standardy na kvalitu podání a specifi cký

proces týkající se vad podání (srov. § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidanéhodnoty, ve znění pozdějších předpisů). Současně zde existuje objektivně vyšší riziko nekalého jednání (z praxe jsou známy např. podvodné pokusy o změnu údaje týkajícího se čísla účtu, na který má být vyplacen nadměrný odpočet), jakož i potřeba poskytnout podatelinezbytnou odbornou pomoc, jejíž zajištění v dostatečné kvalitě není v možnostech živnostenských úřadů. Navíc platí, že registrace k dani z přidané hodnoty či její změny nejsoubezprostředně navázány na vznik nebo zánik živnostenského oprávnění.

Navržená konstrukce možnosti podat přihlášku k registraci a oznámení o změněregistračních údajů k daním z příjmů a dani silniční na živnostenském úřadě podle nového § 45b

živnostenského zákona je postavena na následujících principech.

Přihláška k registraci a oznámení o změně registračních údajů jsou obecně upraveny

v § 125 a násl. daňového řádu; konkrétní povinnost přihlášku k registraci nebooznámení o změně registračních údajů podat pak stanoví příslušný hmotněprávní daňový zákon (konkrétně zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů). Na základě § 127 odst. 1 daňového řádu institut oznámení o změně registračních údajů zahrnuje též situaci, kdy je žádáno o zrušení registrace.

Vzhledem ke smyslu a účelu centrálního registračního místa na živnostenském úřadě

by možnost podat přihlášku k registraci prostřednictvím živnostenského úřadu měla mít

z logiky věci tak jako dosud pouze fyzická nebo právnická osoba, která současně naživnostenském úřadě podává ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi, byť proces vznikuživnostenského oprávnění a proces registrace k dani není formálně propojen. Tato osoba současně

v době podání přihlášky k registraci ještě nemusí být podnikatelem (ještě nevzniklo její

živnostenské oprávnění). Oznámení o změně registračních údajů pak z logiky věci může


203

§ 45b

Ohlašování živnosti

prostřednictvím živnostenského úřadu podat pouze podnikatel ve smyslu živnostenského

zákona (viz jeho § 5 odst. 1), tedy osoba, které již živnostenské oprávnění vzniklo. Tomu

odpovídá i terminologie navržené úpravy.

Ačkoliv v materiálním smyslu je cílem navržené konstrukce umožnit daňovému subjektu

splnit povinnost učinit vybraná podání vůči správci daně stanovenou konkrétním daňovým

zákonem, ve formálním smyslu je konstrukce postavena na důsledném rozlišení dvojicepodání, jejichž učinění v souhrnu povede k dosažení požadovaného efektu. Prvním z těchto podání je podání, které daňový subjekt učiní vůči živnostenskému úřadu (tzv. podání na vstupu). Jedná se o svébytné podání upravené v živnostenském zákoně učiněné v procesním režimu správního řádu. Podání lze učinit buď elektronicky ve formátu struktuřezveřejněné Ministerstvem průmyslu a obchodu, nebo ústně do protokolu, přičemž toto podání by mělo z povahy věci obsahovat takovou skladbu údajů, aby živnostenský úřad disponoval shodnými údaji, které je daňový subjekt jinak povinen uvést v přihlášce k registraci čioznámení o změně registračních údajů podle daňového řádu. K učinění podání na vstupu dojde

v okamžiku, kdy se dostane do sféry živnostenského úřadu. Případné vady podání se budou

řešit v obecném režimu správního řádu. Z pohledu samotné správy daní je okamžik učinění

podání na vstupu irelevantní, neboť se ještě nejedná o podání ve smyslu daňového řádu.

Okamžik učinění podání vůči živnostenskému úřadu je nicméně důležitý pro počátek běhu

lhůty stanovené živnostenskému úřadu pro další postup (která činí 3 pracovní dny, viz dále).

Živnostenský úřad nebude postupovat správci daně podání na vstupu tak, jak je obdržel,

ale bude povinen toto podání zpracovat do elektronické podoby a předat je správci daně ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně pro dané formulářové podání (tzv. podání na

výstupu). Zákon přitom stanoví právní fi kci, že na takto předanou písemnost se hledí jako

na podání, které učinil sám daňový subjekt (přestože jej fakticky zaslal živnostenský úřad).

Tím je mj. docíleno stavu, že dané podání je učiněno vůči správci daně vždy elektronicky (na straně daňového subjektu je tak splněna podmínka povinné elektronické formy).

Podání na výstupu je již podáním v procesním režimu daňového řádu, přičemž k jeho

učinění dojde v okamžiku, kdy se daná písemnost dostane do sféry příslušného správce

daně (je mu předána živnostenským úřadem). Případné vady podání se řeší podle daňového

řádu (interakcí mezi správcem daně a daňovým subjektem, který je na základě právní fi kce

podatelem). Lhůty pro správce daně, které jsou odvozeny od okamžiku podání, počínají

běžet až od okamžiku jeho předání živnostenským úřadem.

Podání, které bude uskutečněno vůči živnostenskému úřadu (podání na vstupu), bude

součástí spisu vedeného živnostenským úřadem; pro správce daně a jím vedený spis bude

relevantní toliko elektronicky předané podání, které na základě právní fi kce budepovažováno za podání daňového subjektu (podání na výstupu).

Za případné rozdíly mezi podáním na vstupu (možnost prověřit u živnostenského úřadu)

a podáním na výstupu (možnost prověřit jak u živnostenského úřadu, tak u správce daně)

bude primárně odpovědný daňový subjekt (neboť na základě právní fi kce učinil podání vůči

správci daně on sám), avšak současně bude mít vůči živnostenskému úřadu, který rozdíl fakticky způsobil, právo na náhradu případné škody ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., oodovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích ajejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů. Totéž bude platit v případě, že

§ 46

Vznik, změna a zánik živnostenského oprávnění, živnostenský rejstřík

z důvodů na straně živnostenského úřadu nebude dodržena lhůta pro učinění podání vůči

správci daně stanovená daňovému subjektu daňovými předpisy (povinnost daňovéhosubjektu učinit podání vůči správci daně bude splněna až okamžikem, kdy se podání na výstupu

dostane do sféry příslušného správce daně).

Informace poskytované podateli ze strany živnostenského úřadu v souvislosti s využitím

možnosti učinit přihlášku k registraci či oznámení o změně registračních údajůprostřednictvím centrálního registračního místa, nemají povahu informací poskytovaných správcem

daně. Podatel, který se rozhodne využít služeb centrálního registračního místa, by si měl být

této skutečnosti vědom a neměl by spoléhat na to, že se mu při vyplňování přihlášky kregistraci či oznámení o změně registračních údajů dostane takové odborné pomoci jako na

fi nančním úřadě. Stejně tak nemůže od pracovníků živnostenského úřadu dostat informace

ze svého daňového spisu, neboť takovými údaji živnostenský úřad nedisponuje. Lhůta pro

zpracování podání na vstupu a jeho předání ve formě podání na výstupu je živnostenskému

úřadu stanovena na 3 pracovní dny, přičemž bude běžet ode dne, kdy daňový subjektučinil vůči živnostenskému úřadu podání na vstupu. Důvodem je potřeba stanovit dostatečně

předvídatelný okamžik tak, aby daňový subjekt využívající služeb centrálního registračního

místa, mohl přizpůsobit okamžik podání na vstupu požadavkům daným lhůtami pro podání

přihlášky k registraci, resp. oznámení o změně registračních údajů. Vzhledem k tomu, že proces registrace a proces vzniku živnostenského oprávnění nejsou formálně propojeny, resp. podmíněny, není nezbytné odvozovat lhůtu pro předání podání na výstupu správci daně na okamžik vzniku živnostenského oprávnění tak, jako je tomu ve stávajícím § 45a, neboť tento je odvislý od konání, resp. nekonání živnostenského úřadu, a jako takový je pro daňový subjekt obtížně předvídatelný. Související ustanovení: § 2 – pozitivní defi nice živnosti, § 3 – negativní vymezení živnosti, § 5 – subjektyoprávněné provozovat živnost, § 6 – všeobecné podmínky provozování živnosti, § 7 – zvláštnípodmínky provozování živnosti, § 10 – živnostenské oprávnění, § 21 – odborná způsobilost, § 24 – odborná způsobilost, § 45 až 49 – ohlašování živnosti, § 60 – živnostenský rejstřík, § 72 – podání prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy Související předpisy: zák. č. 280/2009 Sb., daňový řád, – zák. č. 582/1991 Sb., o organizaci a prováděnísociálního zabezpečení, – zák. č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním

postižením, – zák. o zaměstnanosti, – zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění

§ 46

[Doklady připojované k ohlášení]

(1) Fyzická osoba připojí k ohlášení, pokud zákon nestanoví jinak,

a) je-li občanem jiného členského státu Evropské unie, výpis zevidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist