načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Zbavte se trémy -- Aneb Jak uspět, když jde o všechno - Sian Beilock

Zbavte se trémy -- Aneb Jak uspět, když jde o všechno
-11%
sleva

Kniha: Zbavte se trémy -- Aneb Jak uspět, když jde o všechno
Autor:

Stává se to nám všem. Připravujete se dny, týdny, dokonce roky na ten velký den, kdy konečně prokážete své dovednosti – v akademických kruzích, ve své kariéře, ve sportu – když ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  199 Kč 177
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » ANAG
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201405
Počet stran: 276
Rozměr: 230,0x154,0x15,0 mm
Úprava: ilustrace
Název originálu: Choke
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Bronislava Grygová
Hmotnost: 0,406kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7263-876-5
EAN: 9788072638765
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jak se v zátěžových situacích zbavit stresu a dosáhnout maximálních výsledků. Proč někdy selháváme a nedosahujeme nejlepšího výkonu, když je to nejvíc zapotřebí? Text podává informace o lidském učení, využívání dovedností a zejména příčinách neúspěchu. Neúspěch vzniká díky bloku, jenž je reakcí na prožívanou zátěž. K bloku může dojít, když lidé příliš přemýšlejí o činnosti, kterou obvykle dělají automaticky - autorka tento jev nazývá " paralýzou z analýzy". A naopak, k bloku může dojít, pokud je činnosti věnována nedostatečná pozornost a spoléhá se jen na jednoduché a nesprávné rutinní postupy. Kniha přináší praktické postupy a návody použitelné v zátěžových situacích.

Popis nakladatele

Stává se to nám všem. Připravujete se dny, týdny, dokonce roky na ten velký den, kdy konečně prokážete své dovednosti – v akademických kruzích, ve své kariéře, ve sportu – když však nadejde ten velký okamžik, zdá se, že nic nefunguje. Narazíte na špatné poznámky, upustíte míč nebo vás vykolejí naprosto jednoduchá otázka. Co se s námi děje, když nás ochromí tréma? Autorka Dr. Sian Beilock odhaluje v knize Blok úžasné poznatky o tom, proč všichni často chybujeme, když jde o hodně. Co se děje v našem těle a mozku, když prožíváme obávanou trému? Autorka vychází z nejnovějších vědeckých poznatků o mozku a nabízí překvapivé pohledy, když vysvětluje nevyhnutelné spojení mezi tělem a duší, překvapující podobnosti mezi způsoby trémy umělců, studentů, sportovců, podnikatelů, a ukazuje, jak brilantně uspět v nejdůležitějších okamžicích. Překonejte své bloky s pomocí Sian Beilockové Ať už jste na olympijských hrách, v zasedací místnosti nebo skládáte zkoušky, Sian Beilock nabízí jasný návod, jak zůstat v pohodě, přestože jste pod tlakem – ukazuje klíč, jak předvést jen své dobré stránky, když je v sázce vše.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Sian Beilock, Ph.D.

ZBAVTE SE

TRÉMY

ANEB JAK USPĚT,

KDYŽ JDE O VŠECHNO


Copyright © 2010 by Sian Beilock

Původně vyšlo jako CHOKE: WHAT THE SECRETS OF THE BRAIN

REVEAL ABOUT GETTING IT RIGHT WHEN YOU HAVE TO;

Free Press, a Division of Simon & Schuster Inc.

Foto na obálce © crestock.com

Překlad © Bronislava Grygová, 2014

© Nakladatelství ANAG, 2014

ISBN 978-80-7263-876-5

Všechna práva jsou vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí býtrozmno

žována, uložena v rešeršním systému, nebo dále předávána, a to v jakékoliv

formě, jakýmkoliv způsobem, elektronicky, mechanicky, kopírováním, na

hráváním apod. bez předchozího písemného souhlasu vydavatele. Záměrem

všech přispěvovatelů je pouze zprostředkování informací všeobecné po vahy,

které vám mohou být nápomocny při vašem hledání emocionální a du

ševní rovnováhy. V případě, že použijete jakoukoliv informaci z této knihy

pro sebe, což je vaše přirozené právo, nepřebírají přispěvovatelé a vydavatel

žádnou zodpovědnost za vaše činy.


3

OBSAH

ÚVOD 7

kapitola jedna 13

PROKLETÍ ODBORNOSTI

kapitola dvĚ 39

JAK NATRÉNOVAT ÚSPĚCH

kapitola tŘi 63

MÉNĚ NĚKDY ZNAMENÁ VÍCE

PROČ NENÍ CVIČENÍ PREFRONTÁLNÍHO KORTEXU VŽDYCKY PROSPĚŠNÉ

kapitola ČtyŘi 88

ROZDÍLY V USPOŘÁDÁNÍ MOZKU DANÉ POHLAVÍM

SEBENAPLŇUJÍCÍ SE PROROCTVÍ?

kapitola pĚt 114

JAK TOTÁLNĚ ZKAZIT TEST

PROČ, KDYŽ JSME VE ŠKOLE VYSTAVENI TLAKU, NASTANE BLOK

kapitola šest 142

LÉČENÍ BLOKU

kapitola sedm 168

BLOK POD TLAKEM

OD GREENU AŽ PO JEVIŠTĚ

kapitola osm 196

JAK NAPRAVIT SELHÁNÍ VE SPORTU I JINDE

ANTIBLOKOVÉ METODY


4

kapitola devĚt 220

BLOK VE SVĚTĚ PODNIKÁNÍ

epilog 243

ŘÍM NIKDY NEZAPOMENE

PODĚKOVÁNÍ 247

O AUTORCE 249

POZNÁMKY 250

REJSTŘÍK 268

OBSAH


13

kapitola jedna

PROKLETÍ ODBORNOSTI

Ruská tenistka Dinara Safi na dosáhla ve světovém tenise poměrně velkého úspěchu. Tato třiadvacetiletá hráčka sehrála v grandslamovýchturnajích dva čtvrtfi nálové zápasy, dva semifi nálové a třikrát hrála ve fi nále.

V roce 2009 byla dokonce světovou jedničkou WTA. Ale navzdory sedmi

zápasům v závěrečných kolech Safi na dosud nedosáhla ani na jeden

z grandslamových titulů.

Pro reputaci tenisty je podstatné vyhrávat mistrovské zápasy. I když jste podle bodů třeba nejlepším hráčem na světě, pokud to nedokážete prodat, když je to důležité, začnou o vás mluvit jako o někom, kdo má „blok“. A když ukážete, že nejste konzistentním hráčem, lidé vámpřestanou fandit. Dokonce přestanete fandit sami sobě i vy.

„Vyvíjím na sebe příliš velký tlak,“ poznamenala Safi na po překvapivě rychlém vyřazení ve třetím kole na U. S. Open v roce 2009. KdykolivDinara Safi na vstoupí na kurt, ať už jde o významný titul, nebo ne, tohle má ona (a všichni ostatní) na mysli.

Mým úkolem je pomáhat lidem vyhnout se těmto typům selhání.

Dnes mě pozvali, abychom promluvila na setkání fi rmy Fortune 500, které se koná v prestižním středisku Roberta Redforda Sundance Resort v horách ve státě Utah. Prezidentka společnosti pozvala všechnyviceprezidenty na dva dny „brainstormingu“ věnovaného tomu, jak rekrutovat nejlepší a nejchytřejší pracovníky a pomoci jim dosahovat co nejlepšího výkonu za těch nejstresovějších podmínek. V podstatě jsem přijela do Utahu pomoci viceprezidentům, aby se jejich zaměstnanci (i oni sami) nedali cestou Dinary Safi ny.

ZBAVTE SE TRÉMY

24

Jak jsem již zmínila, naši paměť (a úkoly, které plníme) můžeme zhruba rozdělit na explicitní a procedurální. Explicitní paměť využíváme při činnostech, jako je například sčítání, rozvažování nad složitýmtématem s klientem anebo vzpomínání na to, co bylo řečeno v ostré hádce, kterou jste měli minulý týden s kolegou. Procedurální paměť se zapojí, když se napřahujeme ke golfovému úderu, skáčeme dvojitého axela anebo manipulujeme s mobilním telefonem. Protože rozdílné dovednosti jsou spjaty s rozdílnými typy paměti, odpověď na otázky, proč lidé nepodávají nejlepší výkon a co proti tomu dělat, „nepadne všem“.

Rozhodla jsem se, že nejprve své posluchače seznámím s blokem, kněmuž dochází ve školním prostředí. Jakýkoliv poznatek týkající se toho, proč lidé zažívají blok, posune naše chápání lidského jednání o kousek dál. Přesto varuji své čtenáře, že porozumění jevu, kterému říkáme blok, a tomu, co lze dělat, abychom se ho vyvarovali ve vlastní práci či oboru naší činnosti, vyžaduje pohled na výsledky bádání v mnoha rozdílných oblastech lidského konání – od školních tříd až po zasedací místnosti velkého podniku a ještě dál.

KVALIFIKOVANÉ SELHÁNÍ

Johann Carl Friedrich Gauss (1777–1855) byl německý badatel a matematik známý svým podílem na teorii zabývající se vlastnostmi celýchčísel a ve statistice. Jako předčasně vyspělý mladík učinil mnohé ze svých

matematických objevů už v raném věku. Když mu bylo čtyřiadvacet let,

publikoval knihu Disquisitiones Arithmeticae, která obsahovala některé

z nejbrilantnějších matematických teorií své doby. Gauss byl nepochybně

výjimečným matematikem, ale důvod, proč se o něj zajímám, spočívá v tom, že v naší laboratoři učíme studenty něco z jeho matematiky,

abychom zjistili, kdo z nich zapomene, co se naučil, když budoupodrobeni stresující zkoušce.

Jednou z matematických teorií, kterou Gauss vypracoval, je systém aritmetiky, který nazval modulární aritmetikou (v naší laboratoři muříkáme „mod math“). Jako badatelé máme tento matematický úkol voblibě, protože většina studentů se s ním nikdy předtím nesetkala. Lidé samozřejmě mají zkušenosti s typy výpočtů, které jsou potřebné k vyřePROKLETÍ ODBORNOSTI

27

Jako většina mých posluchačů se i viceprezidenti, kterým jsem vylíčila naše manipulování s nátlakem, zděsili, protože se identifi kovali stestovanými studenty. Ale řekla jsem jim také, že jakmile studenti dokončí test, oznámíme jim, že náš scénář vytvoření stresové situace byl falešný a peníze dostane každý – bez ohledu na to, jak se jim doopravdy dařilo. Asi si dokážete představit, že studenti jsou naštvaní kvůli tomu, že jsme je podvedly, ale my jim vysvětlujeme, že abychom mohly studovat vliv napjaté situace při testování, musíme v naší laboratoři vytvořit vysoce stresující prostředí. Jen pak můžeme vyvinout metody psaní testů a jejich procvičování, které odstraní negativní dopad tlaku. Většina studentů účastnících se našeho výzkumu už zažila chvíli, kdy pracovali pod psa, takže se obvykle upřímně zajímali o náš výzkum a výsledky. Samozřejmě žádný student si nestěžoval na to, že z naší laboratoře odkráčí o dvacet dolarů bohatší.

Typy nátlaku, které používáme v naší laboratoři, jsou „v tlakovém hrnci dnešního světa“ zcela běžné. Peníze, které studentům nabízíme, budou-li úspěšní v matematickém testu, jsou jako stipendium, které mohou získat, uspějí-li při skutečných testech či na hřišti. Hrozba hodnocení nazákladě sledování videonahrávek také představuje hodnotící situace reálného světa – výsledky testů posuzují rodiče, učitelé a vrstevníci a výkony sportovců se hodnotí medailemi na olympijských hrách.

Ovšem úroveň nátlaku, který používáme v naší laboratoři, se anizdaleka neblíží velikosti stresu, kterému jsou lidé vystaveni v reálnýchkaždodenních vyhrocených situacích. Přesto má určité velmi zajímavé dopady. Výkon testovaných studentů v matematice se pod tlakem zhoršil. Nejzajímavější ovšem bylo to, kdo vykazoval při práci pod tlakem nejvyšší pokles výkonnosti.

Mezi posluchači viceprezidenty vstal John – manažer, který sám vynalezl trik, jak přesně odhadnout potřeby svých zaměstnanců – a promluvil: „Moje dcera byla loni jedinou studentkou v osmé třídě, která dostala za každý domácí úkol z matematiky jedničku. Přesto nikdy svůj výkon nedokázala zopakovat při testech. Jako by jí tlak zabránil použít to, co umí. Vsadím se, že v té vaší studii to byli také ti nejchytřejší žáci, žáci, kteří toho možná věděli hodně, ale pod tlakem jejich výkon

ZBAVTE SE TRÉMY

28

klesl.“ Ostatní kolem něho pokyvovali hlavami, někteří souhlasně a jiní

skepticky. Ve skutečnosti naše zjištění opravdu ukazují, že John měl

svým způsobem pravdu.

Dosud jsem totiž svým posluchačům neřekla, že v jiné studii jsme společně s Marci shromáždily měření kapacity pracovní paměti všechtestovaných subjektů. Budeme se tomu věnovat podrobněji v dalšíchkapitolách, pro tuto chvíli chápejte svou pracovní paměť jako svou kognitivní koňskou sílu.

Pracovní paměť je umístěna v prefrontálním kortexu a odrážíschopnost podržet krátkodobě informaci v paměti. Jde však o mnohem více než jen o skladování informací na počítačovém harddisku. Pracovní paměť zahrnuje také schopnost podržet informace v mysli (a ochránit je před zmizením), zatímco se současně věnujeme něčemu jinému. Například pracovní paměť vstupuje do hry, když se snažíte zapamatovat si adresu restaurace, do níž máte namířeno, a současně čtete textovku od přítele, s nímž se máte na obědě setkat.

Proč nás zajímá pracovní paměť studentů? Několik studií prokázalo, že rozdíly v pracovní paměti mezi lidmi zodpovídají za padesát ažsedmdesát procent individuálních rozdílů ve schopnosti abstraktního uvažování nebo nestabilní inteligence.

6

Zkrátka, pracovní paměť je jedním

z hlavních stavebních bloků IQ.

POSUZOVÁNÍ PRACOVNÍ PAMĚTI

Test, který jsme já a Marci použily k posouzení pracovní paměti studentů

(neboli jejich kognitivní koňské síly), skutečně zjišťuje schopnost udržet

informace bezpečně v paměti, i když může být pozornost dané osoby

odvedena k nějakému jinému úkolu či cíli. Podobně jako při snaze zaamatovat si adresu restaurace a číst u toho textovou zprávu, i v našem

testu byly osoby požádány, aby si zapamatovaly seznam písmen a současně četly nahlas řadu vět. Při přesném hodnocení obecné kognitivní

koňské síly lidí nezáleží příliš na tom, co lidé udržují v mysli, jde jen o to,

abychom byli schopni změřit jejich schopnost uchránit tyto informace

před ztrátou, zatímco dělají současně něco jiného.


PROKLETÍ ODBORNOSTI

29

Dám vám poněkud detailnější příklad. V jednom úkolu, kterému

se říká Reading Span

8

, je osoba požádána, aby přečetla – nahlas –násle

dující věty, které se postupně objevují na monitoru počítače:

Odpoledne, když je teplo a svítí sluníčko, se rád(a) procházím po lese. ? F

Farmář přivezl hrozny vína spícímu medvědovi. ? E

Správce obory pozoroval na nebi orla. ? D

Ten člověk usoudil, že něco lehkého mu po cestě jídelním vlakem příjde

vhod. ? R

Po práci jde tato žena vždycky na oběd domů. ? B

Mozkové laloky. Prefrontální kortex je přední část mozku uschovaná ve frontálních

lalocích.

7

PARIETÁLNÍ LALOK

OKCIPITÁLNÍ (TÝLNÍ) LALOK

TEMPORÁLNÍ

(SPÁNKOVÝ) LALOK

FRONTÁLNÍ (PŘEDNÍ) LALOK


ZBAVTE SE TRÉMY

34

Legendární řecký fi lozof Archimedes byl možná prvním, kdo ukázal,

jaká síla se skrývá v tom, když se udělá krok zpátky. Když ho požádali,

aby ověřil, zda byla nová koruna pro krále Hieróna II. zhotovena ze zlata,

dostal se Archimedes pod velký tlak. Nehrozilo mu, že ho nepřijmou

na univerzitu anebo že přijde o turnajový titul, když neuspěje, ale byla tu

velká pravděpodobnost, že přijde o život. Je jasné, že Archimedes nemohl

korunu roztavit ani rozbít, aby zjistil, z jakého materiálu je vyrobena,

protože tím by ji zničil. A protože koruna měla nepravidelný tvarvavřínového věnce, neměl k dispozici ani žádný předmět podobného tvaru,

s nímž by ji mohl porovnat. Nevěděl si rady, nevěděl, jak problém skorunou vyřešit, a odpověď nenašel, dokud se na svůj úkol nepodíval sodstupem a nepřestal na něj úplně myslet. Když se šel Archimedes jednoho

dne koupat, všiml si, že hladina vody ve vaně stoupla, když do ní vlezl.

Napadlo ho, že by mohl použít objem vody vytlačené nějakým objektem

(ať už jím samotným, nebo korunou) k určení objemu tohoto objektu.

Pak už bylo snadné dělit hmotnost koruny jejím objemem, a tak určit

hustotu – což pomohlo Archimedovi zjistit, zda má v sobě koruna husté

zlato či méně husté stříbro. Samozřejmě že v ní bylo stříbro. Podle pověsti

byl prý Archimedes svým „aha“ okamžikem tak nadšený, že se poté, co

vylezl z vany, zapomněl obléct, běhal po ulici nahý a křičel „Heuréka!“

Podívat se na věc s odstupem spíše než se hnát plnou parou vpřed,

když máte před sebou úkol, který vyžaduje značnou dávku pracovnípaměti, může být klíčem k jeho úspěšnému splnění. Podívat se na věci sodstupem může být také klíčové pro vyřešení problémů, které vyvstanou

poté, co dokončíte bezprostřední

stresující úkol. Schopnost plnitsložité úkoly časem ochabuje – stejně

jako se sval unaví cvičením. Veskutečnosti se glukóza (která jeprimárním zdrojem energie pro tělesné buňky, včetně mozkových neuronů)spotřebovává, vydáváte-li neustále úsilí na složité myšlenkové a rozumové pochody. Pokud si nedopřejete čas na to, abyste své zdroje doplnili, váš výkon, ať už budete dělat cokoliv, může značně utrpět.

Když děláte něco, co vyžaduje velký

objem pracovní paměti, podívejte

se nejprve na tuto věc s odstupem.


63

kapitola tŘi

MÉNĚ NĚKDY ZNAMENÁ VÍCE

PROČ NENÍ CVIČENÍ

PREFRONTÁLNÍHO KORTEXU VŽDYCKY PROSPĚŠNÉ

Sara vyrůstala na úpatí hor v kalifornském Oaklandu, v prostorném

domě, který její rodina přímo zbožňovala, v tiché slepé ulici sokouzlujícím výhledem na San Francisco Bay. Ačkoliv Sařina rodina svůj domov

milovala, v létě předtím, než Sara nastoupila do sedmé třídy, se přestěhovala o několik mil jižněji, do Piedmontu. Stěhování mělo jediný aprostý důvod: tamní školy.

Pokud nežijete v oblasti San Francisco Bay, pravděpodobně jste oPiedmontu nikdy neslyšeli – ani o jeho školském systému. Je to proto, že Piedmont tvoří malá „ospalá“ komunita s přibližně jedenácti tisíciobyvatel, která je ze všech stran obklopena Oaklandem. Ačkoliv je Oakland s Piedmontem geografi cky provázán, v mnoha ohledech nemohou být tato dvě města odlišnější. Zaprvé, průměrná cena domu v Piedmontu je zhruba třikrát vyšší než v Oaklandu. Hlavním důvodem tohotocenového rozdílu je školský systém obou měst. Školy v Piedmontu jsou skoro na samé špici všech státních škol v Kalifornii, zatímco oaklandské školy se pohybují kdesi u samého dna. Když si lidé kupují v Piedmontu dům, neplatí jen za místo, kde budou žít, ale také za privilegium, že mohou posílat své děti do vynikajících škol.

Je jasné, že pro Sařiny rodiče byla škola hlavním určujícím prvkem jejího studijního úspěchu. Jak jsme poznali v kapitole 2, trénink a cvičení mají nesporně svůj význam. Nicméně, i když je nepopiratelně prospěšné, pokud se člověku dostane kvalitního vzdělání, musíte se ptát, nakolik

ZBAVTE SE TRÉMY

64

je úspěch ovlivňován prostředím. Stejně jako Sařini rodiče utratí i jiní

lidé tisíce dolarů za to, aby se přestěhovali do podnětnějšího prostředí

a jejich děti mohly navštěvovat kvalitní státní školy, jiní zase platí vysoké

poplatky za prvotřídní soukromé školy. Ne každý si však může dovolit

bydlet v tom „správném“ školním okrsku anebo „vypláznout“ peníze za

soukromou školu, a v důsledku toho získávají různé děti vzdělání rozdílné kvality.

Kdyby bylo vzdělání jediným předznamenáním studijních úspěchů, očekávali bychom, že po maturitě v Piedmontu se Sara dostane našpičkovou univerzitu Ivy League, zatímco její kamarádi, které nechala vOaklandu, půjdou na mnohem méně prestižní školy. To se však nestalo. Po střední škole šla Sara na Chico State University, což je méně akademicky založená instituce než Stanford nebo Berkeley, kam se zapsalo několik jejích spolužáků z Oaklandu.

Takže vlivem prostředí nelze vysvětlit všechno. Stejně jako jsou někteří lidé vysocí a jiní malí, lišíme se také kognitivními schopnostmi, které jsme zdědili. Tato odlišnost – společně s prostředím – může ovlivnit to, po jaké akademické cestě se dáme. Musíme však podotknout, že ačkoliv Sara nebyla ve své piedmontské třídě nikdy na špici a nešla ani na jednu z těch nejlepších univerzit, neovlivnila tato skutečnost nepříznivě její úspěch v zaměstnání. Dnes je Saře okolo pětatřiceti let a je z ní úspěšná podnikatelka, spoluzakladatelka a generální manažerka prominentní reklamní agentury se sídlem v oblasti San Francisco Bay. Její agentuře se často dostává chvály za kreativní kampaně a neotřelý styl reklamy adostává více práce, než je schopna zvládnout. Téměř podle všech měřítek je Sara skutečně úspěšnou ženou.

MYŠLENÍ MIMO „ZABĚHNUTÉ KOLEJE“

Sara měla ve škole ráda většinu předmětů, ale nikdy nepřišla na chuť

matematice. Odříkávání malé a velké násobilky anebo nekonečná řešení

algebraických rovnic nebylo zrovna jejím šálkem čaje. Naštěstí v hodinách

matematiky na nové Piedmontské střední škole měla to štěstí, že větší

část výuky se věnovala spíše logickým hádankám než psaní vzorečků

či recitování jízdních řádů. Jejímu učiteli o něco šlo. Věděl, že dobrá


JAK TOTÁLNĚ ZKAZIT TEST

137

Hráči odpovídají na otázky jako například:

20

1. Prohlédněte si řadu čísel níže. Jaké číslo by mělo následovat?

8 4 2 1 ½ ¼ ?

2. Předpokládejme, že první dvě tvrzení jsou pravdivá. Je poslední tvrzení:

Chlapci hrají baseball. Všichni hráči baseballu nosí čapky. Chlapec má

čepici.

1. pravdivé 2. nepravdivé 3. nelze určit

3. Papírový blok stojí 21 centů. Kolik stojí čtyři bloky?

4. Kolik z následujících pěti dvojic je přesnými duplikáty?

Nieman, K. M. Neiman, K. M.

Thomas, G. K. Thomas, C. K.

Hoff , J. P. Hoff , J. P.

Pino, L. R. Pina, L. R.

Warner, T. S. Wanner, T. S.

5. OPAK / PROTIKLAD

Mají tato slova

1. podobný význam

2. opačný význam

3. ani podobný ani opačný význam

6. Jeden z obrazců níže je od ostatních velmi odlišný. Který?

12 453


ZBAVTE SE TRÉMY

138

7. Vlak jede rychlostí 600 cm za 1/5 sekundy? Jakou vzdálenost ujede při této

rychlosti za tři sekundy. 8. Provaz se prodává za 0,10 dolaru za metr. Kolik metrů provazu si koupíte

za šedesát centů? 9. Devátý měsíc v roce je:

1. říjen 2. leden 3. červen 4. září 5. květen

10. Které číslo představuje nejmenší množství?

7 0,8 31 0,33 2

11. Při sázení článku o 48 000 slovech se sazeč rozhodl použít písmo dvou

velikostí. Při použití většího písma obsahuje strana 1 800 slov. Při použití

menšího písma bude na stránce 2 400 slov. Časopis přidělil článku celkem

21 plných stran. Kolik stránek musí být vysázeno menším písmem? 12. Počet hodin denního svitu a noci v ZÁŘÍ se téměř rovná počtu hodindenního svitu a noci v měsíci:

1. červnu 2. březnu 3. květnu 4. listopadu

13. Tři lidé se rozhodnou založit fi rmu a dohodnou se, že zisk budou dělitrovným dílem. X investuje 9 000 dolarů, Y investuje 7 000 dolarů, Z investuje

4 000 dolarů. Pokud zisk činí 4 800 dolarů, o kolik méně dostane X vesrovnání s tím, kolik by dostal, kdyby se zisk dělil podle výše investovaných

peněz? 14. Pokud jsou první dvě tvrzení pravdivá, poslední je:

Tom pozdravil Beth. Beth pozdravila Dawna. Tom nepozdravil Dawna.

1. pravdivé 2. nepravdivé 3. nelze určit

15. Chlapci je 17 let a jeho sestře dvakrát tolik. Až bude chlapci 23 let, kolik let

bude jeho sestře? Odpovědi: (1) 1/8 (2) pravdivá (3) 84 centů (4) 1 (5) 3 (6) 4 (7) 300 metrů (8) 6 metrů

(9) září (10) 0,33 (11) 17 (12) březen (13) 560 dolarů (14) nelze určit (15) 40 let

LÉČENÍ BLOKU

165

Zde podáváme souhrn nástrojů, o nichž jsme se až dosud zmínili

a které by vám mohly pomoci k tomu, abyste podali svůj nejlepší výkon.

K tomu přidáváme ještě několik tipů navíc, jež vám ve stresujícíchsituacích pomohou podávat výkon odpovídající vašim schopnostem:

Tipy, jak být úspěšný i ve stresující situaci:

Upevněte svou sebeúctu. Před velkým testem či prezentací si dopřejte

několik minut a zapište si něco o svých zájmech a aktivitách. Takové psaní vám

pomůže posílit pocit sebeúcty. Znovu se ujistěte o tom, kdo jste, zejména

pochybujete-li o svých schopnostech. Posílí to vaši sebedůvěru a výkon.

Podrobně popište, jakou komplexní osobností jste. Před důležitouzkouškou věnujte pět minut malování diagramu, v němž zachytíte vše, co z vás dělá

mnohostranného jedince. Toto cvičení vám pomůže pochopit, že výsledek

tohoto jediného testu vás nijak nedefi nuje, a tak se zbavíte části stresu.

Pište o svých obavách. Když věnujete deset minut tomu, abyste si zapsali,

čeho se bojíte v souvislosti s prezentací či testem, které vás čekají, může to

zmírnit úzkost a pochybnosti objevující se často v zátěžových situacích.

Zbavte se starostí meditací. Můžete svůj mozek vytrénovat tak, aby neulpíval

na negativních myšlenkách, ale naopak je rozpoznal a zbavil se jich. Meditační

trénink vám může pomoci zmobilizovat veškeré kognitivní schopnosti a využít

je při řešení úkolu.

Myslete jinak. Přemýšlejte o sobě způsobem, který podtrhuje vaše schopnosti

uspět. Například místo toho, abyste mysleli na to, že patříte k pohlaví či rasové

skupině, o které se neprávem stereotypně tvrdí, že neumí matematiku,

uvědomte si, že máte nástroje k tomu, abyste excelovali – možná studujete

na prestižní univerzitě anebo se vám dařilo ve škole v minulosti. Zaměřte

se na své kladné stránky, jež pomohou změnit špatný výkon v dobrý.

Přehodnoťte své reakce. Když se vám pod tlakem potí dlaně a srdce tluče

jako o závod, uvědomte si, že tyto fyziologické reakce se objevují i za mnohem

příjemnějších okolností, třeba když potkáte svou životní lásku. Jste-li pod

tlakem a pokud dokážete interpretovat tělesné reakce pozitivně („jsem na test

pořádně natěšený“) spíše než negativně („jsem strachy bez sebe“), možná

vyladíte své tělo tak, aby vám přineslo výhodu.

ZBAVTE SE TRÉMY

224

MIMIKRY

Jak jinak udělat při pohovoru dobrý dojem? V předešlých kapitolách

jsme se zabývali tím, jak to, že zkušení sportovci dovedou předvídatjednání druhých. Protože zkušeným lidem běží – v jejich mozku – simulace

toho, co dělají ostatní, dokážou zareagovat ještě předtím, než jejichsoueř akci dokončí. Už jsme zde hovořili o systému zrcadlení. Jde o myšlenku, že část stejných nervových obvodů zapojených do činnosti je také

využívána pro vnímání a chápání. Jestliže sportovci vidí někoho jiného

provádět nějakou činnost, sami vyvolají vlastní motorické schopnosti,

které přehrávají tutéž činnost v jejich hlavě. Proto tito sportovci skrytě

vědí, jak tato činnost pravděpodobně dopadne – a to ještě předtím, než ji

protivník dokončí.

Kupodivu jednou z cest, jak vyvolat v jiných lidech pozitivní pocity o vás, je chovat se tak jako oni, a to se vztahuje k systému zrcadlení. Je to jednoduché: když vy a váš tazatel děláte stejné pohyby, budete s ním spíš schopni jednat hladce a bez problémů, protože vaše motorické systémy běží stejně. Když váš tazatel dá ruce křížem a vy uděláte totéž, vášprotějšek spíš pochopí, co děláte, protože dokáže „odrážet“ vaše akce svým vlastním motorickým repertoárem.

3

A když se nám zdá, že jsme s někým

v souladu, máme ho raději.

Psychologové Tanya Chartrand a John Bargh pracovali na New York University, když objevili fenomén mimikry.

4

Nazvali ho efekt chameleona

– podvědomě často napodobujeme postoje, manýry, výraz obličeje a jiná

chování partnerů, s nimiž jednáme, a často to vyvolává kladné pocity.

Aby ukázali efekt chameleona v praxi, pozvali Bargh a Chartrand do své laboratoře studenty NYU a přiměli je, aby se zapojili do činnosti podobné pohovoru, kdy spolu jednají dva lidé tváří v tvář. Lidé střídavě popisovali různé barevné fotografi e vystřižené z časopisů Time, Newsweek a Life. Studenti věděli, že badatelé chtějí vyvolat podněty pro test, který by – podobně jako Rorschachův test – umožnil nahlédnout do osobnosti a motivací klinických populací. Údajně byli nejprve vybráni k popisufotografi í vysokoškoláci a teprve potom vědci vyzvali lidi s určitýmipatologickými rysy (jako je deprese, mánie apod.), aby do stejných fotografi í projektovali své myšlenky.

BLOK VE SVĚTĚ PODNIKÁNÍ

227

MYSLETE NA TO, CO CHCETE ŘÍCT,

NIKOLIV NA TO, CO NEŘÍKAT

Když šla Sheila na pohovor, kde se ucházela o místo nižšího manažera

v jedné reklamní společnosti, nebyla viditelně nervózní. Musela všakpři

znat, že neměla pocit, jako by někoho oslnila, když jí kladli velmi obtížné

dotazy. Jedním důvodem byly obavy, aby nevyhrkla něco, co říct nechtěla:

nějakou poznámku o tom, co má tazatel na sobě, anebo nějakoudůvěr

nou informaci o fi rmě, kterou se dozvěděla. Sheila se snažila svou mysl

od těchto věcí odpoutat, ale měla neustále pocit, že se nedokážesoustře

dit, protože stále myslí na to, aby nemyslela. Sheila dělala přesně to, codě

lat neměla. Když máte sklenici červeného vína a uvědomíte si, že kráčíte

na večírku po zbrusu novém bílém koberci hostitelky, to, že si v duchu

řeknete „nesmím to rozlít“, může vést právě k opaku toho, co si přejete.

Když se snažíte na něco nemyslet, může to vést k tomu, že vás budou

napadat právě ty myšlenky, kterých se snažíte vyvarovat.

Daniel Wegner, psycholog z Harvardské univerzity, věnoval velkou část

své kariéry výzkumu, jak dochází k tomu, že právě ty myšlenky a činy,

kterých se lidé chtějí vyvarovat, se nakonec projeví. Wegner soudí, že když

se snažíme na něco nemyslet, jde vlastně o současnou funkci dvoupro

cesů. Je tu vědomý proces, který se soustředí na hledání nějakého jiného

tématu, na nějž bychom se mohli soustředit. A pak je tu také podvědomé

hledání oné nechtěné myšlenky, jehož účelem je najít nedostatky v naší

schopnosti vyškrtnout tuto nechtěnou myšlenku z mysli.

7

Dohromady

tyto dva procesy pomáhají lidem vyhýbat se tématům, na která se ne

chtějí zaměřit, a většinou se to lidem docela daří. Ovšem všechno je jinak,

když se ocitneme pod tlakem. Tlak na odvedení dobrého výkonu často

atakuje prefrontální kortex – samotný zárodek vědomého procesuvyhle

dávání nového tématu. Jsme-li ve stresující situaci, tvrdí Wegner, pracuje

jen podvědomý proces, čili proces, jehož úkolem je najít tu věc, na niž

se nechceme soustředit. Výsledkem je, že s největší pravděpodobností

vyhrkneme přesně to, co se snažíme nevyslovit, anebo uděláme pohyb,

kterému se chceme vyhnout. Snaha nepřemýšlet o něčem při stresujícím

pohovoru může být tou nejhorší věcí, kterou uděláte.

www.anag.cz

É

ZBAVTE SE TRÉMY

Stává se to každému. Celé dny, týdny, ba dokonce roky sepřipravujete na svůj den „D“, kdy konečně ukážete, co ve vás je – ve škole,

v zaměstnání, ve sportu – ale když ten veliký okamžik nadejde, nic

se nedaří. Dr. Sian Beilock, odbornice v oblasti psychologie anervového systému, odhaluje v knize Zbavte se trémy nová zjištění,

proč se tak často dopouštíme chyb, když nám jde o hodně.

Co se děje v našem těle a mozku, když prožíváme úzkost z obávané zkoušky? Autorka zkoumá, jak pozornost a pracovní paměť řídí naše jednání, jak spolu zkušenost, trénink a vývoj mozku vcházejí do interakce a utváří naše schopnosti a jak stres všechny tyto faktory ovlivňuje. Vrhá nové světlo na skutečnosti, které bychom nečekali – například proč jsou ti, kdo podávají nejlepší výkon, současněnejnáchylnější k tomu, aby se pod tlakem zablokovali.

Poukazuje na překvapivé podobnosti mezi tím, jak prožívají blok umělci, studenti, sportovci a podnikatelé, a nabízí řešení, která povedou k úspěchu, právě když to nejvíc potřebujeme. O autorce SIAN BEILOCK patří k nejznámějším odborníkům, kteří sezabývají neurologickými pochody skrytými za „blokem pod tlakem“. Je docentkou psychologie na University of Chicago. Získala titul bakaláře v oboru kognitivních věd na University of California, San Diego, v roce 1977, a Ph.D. v oborech kineziologie (sportovní psychologie a motorické učení) a psychologie (kognitivnípsychologie) na Michigan State University v roce 2003.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist