načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zapomenuté vozy Škoda - Jan Tuček

Zapomenuté vozy Škoda

Elektronická kniha: Zapomenuté vozy Škoda
Autor:

Publikace osloví především skalní fandy aut se značkou Škoda a představí prototypy a funkční vzorky z let 1960 až 1990. Je-li počet vyrobených vzorků měřítkem úspěšnosti, pak se v ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  416
+
-
13,9
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 174
Rozměr: 26 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2012-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Přehled automobilů Škoda, které se v letech 1960-1990 nedočkaly sériové výroby, dnes už téměř zapomenutých vozů různých koncepcí.

Popis nakladatele

Publikace osloví především skalní fandy aut se značkou Škoda a představí prototypy a funkční vzorky z let 1960 až 1990. Je-li počet vyrobených vzorků měřítkem úspěšnosti, pak se v této knize setkáte povětšinou s vozy navýsost neúspěšnými. Některé vznikly v jediném exempláři, jiné v pár kusech a o sériové výrobě si mohly jen nechat zdát. Přesto bychom na ně neměli zapomenout. Nezaslouží si to pro pestrost technických řešení a hlavně kvůli lidem, kteří jim věnovali kus života. Tyto vozy totiž tvoří nedílnou součást historické paměti své značky.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jan Tuček - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŠKODA

1960 – 1990

zapomenuté vozy

Jan Tuček

Grada Publishing

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.3 3zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.3 3 22.8.2007 12:17:2122.8.2007 12:17:21


Jan Tuček

Zapomenuté vozy Škoda

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 3058. publikaci

Odpovědná redaktorka Šárka Němečková

Grafická úprava a sazba Grafické studio Hozák

Počet stran 176

První vydání, Praha 2007

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2007

Cover & Layout Design © Ivan Hozák, 2007

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-2012-8

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.4 4zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.4 4 22.8.2007 12:17:2222.8.2007 12:17:22


Obsah

1

Pár vět na úvod •••••••••••••••••

7

2

Variace na „embéčko“ •••••••••

11

3

Říkali mu Agromobil •••••••••••

21

4

Trocha exotiky ••••••••••••••••••

29

5

Škoda 720 •••••••••••••••••••••••••

37

6

Kompaktní klasika ••••••••••••••

55

7

Dva sportovci ••••••••••••••••••••

61

8

Buginy •••••••••••••••••••••••••••••

73

9

Společně s NDR ••••••••••••••••••

81

10

Jiné kupé •••••••••••••••••••••••••

99

11

Pozdravy z NDR ••••••••••••••••••

105

12

Variace na téma Š 742 •••••••••

113

13

Bratislavské pokusy •••••••••••

121

14

Přední pohon •••••••••••••••••••••

131

15

S karoserií Bertone ••••••••••••

147

16

Tabulky technických údajů •••

161

17

Pár slov na závěr •••••••••••••••

173

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.5 5zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.5 5 22.8.2007 12:17:2522.8.2007 12:17:25


zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.6 6zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.6 6 22.8.2007 12:17:2522.8.2007 12:17:25


1

Pár vět na úvod

Je-li počet vyrobených kusů měřítkem úspěšnosti automobilů, pak

se v téhle knize setkáte povětšinou s vozy navýsost neúspěšnými.

Některé vznikly v jediném exempláři, jiné v pár kusech a o séri

ové výrobě si mohly jen nechat zdát. Přesto bychom na ně neměli

zapomenout. Nezaslouží si to pro pestrost technických řešení, jež

v sobě skrývají, ale především kvůli lidem, kteří jim věnovali kus

života a spolu s ním nemalou míru invence a úsilí. Zapomenuté vozy

Škoda z let 1960 až 1990 tvoří nedílnou součást historické paměti

své značky. Jsou hmatatelným důkazem toho, že i neúspěch má

svoji hodnotu.

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.7 7zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.7 7 22.8.2007 12:17:2822.8.2007 12:17:28


8Zapomenuté vozy Škoda Pár vět na úvod

O

d počátku šedesátých do druhé poloviny osmdesá

tých let prošel československý automobilový průmysl

mnoha peripetiemi, jedna jistota mu však po celou tu dobu

vydržela. Byl jí vzadu uložený motor sériově vyráběných

osobních vozů. Pravda, v rozdílných podobách: na jedné

straně skromný kapalinou chlazený mladoboleslavskýčtyř

válec pro prostý lid, na druhé honosný vzduchem chlazený

kopřivnický osmiválec do V pro ty nahoře.

Zatímco osobní vozy Tatra si tradiční koncepci zacho

valy až do trpkého, byť logického konce, v Mladé Bole

slavi předběhli sametovou revoluci o více než dva roky,

když v září 1987 představili moderní Favorit, vůz evropské

úrovně s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol

a karoserií Bertone.

Skupina vzdělaných a pracovitých nadšenců tehdy

vlastně obrátila naruby údernické heslo „Překonej sám

sebe a vytrvej!“ a jaksi mimochodem přitom popřelavětši

nou populace uznávanou tezi o neměnnosti pomaluskomí

rajícího „reálného socialismu“. Že tím značce Škoda zajistili

budoucnost a umožnili automobilce bez větší úhony pře

jít z jednoho společensko-hospodářského uspořádání do

zcela jiného, je nasnadě a patří jim za to dík.

Zapomenout bychom však neměli ani na projekty, které

z mnoha různých důvodů úspěšné nebyly. Nebylo jich málo

a obvykle doplatily na absenci jasné a realisticky posta

vené koncepce tuzemského automobilového průmyslu,

impotenci tehdejšího ekonomického systému, ale také na

politickou neprozíravost a na obyčejnou lidskou hloupost.

O většině z nich se obyčejní smrtelníci v šedesátých až

osmdesátých letech dozvídali jen málo, mnohdy vůbec

nic, případně zkresleně a s několikaletým zpožděním. Tato

kniha se snaží alespoň částečně splatit dluh těm, kteří před

lety v dobré víře investovali kus života a nezměrné úsilí do

automobilových projektů, z nichž nakonec nic kloudného

nevzešlo.

Zajímavých automobilů Škoda, jež v letech 1960 až

1990 nepřekročily stádium funkčních vzorků a prototypů,

bylo pochopitelně víc, než kolik se vejde do jediné publikace.

Snad se podařilo vybrat dostatečně reprezentativní přehled

dnes už téměř zapomenutých vozů různých koncepcí – od

neobvyklých verzí Škody 1000 MB, přes rustikálníAgromo

bil Š 998 s pohonem čtyř kol a dnes už legendární klasicky

střiženou Škodu 720 a její menší sestru Š 740 až po rodilé

sportovce, půvabné kupé ÚVMV 1100 GT z pražského

Ústavu pro výzkum motorových vozidel a osobitě řešený

Super Sport z AZNP, který se po deseti letech proměnil

v krvelačnou fi lmovou šelmu jménem Ferat. Sportovního

ducha měly ovšem i atraktivní „buginy“ s motory Škoda, ať

už se zrodily v tuzemsku, nebo třeba v Itálii či Belgii.

Stranou pochopitelně nezůstaly plody dlouhodobé,

politicky vynucené a beznadějně neúspěšné spolupráce

s východoněmeckým automobilovým průmyslem včetně

těch, jež vznikly s motory Škoda na druhé straně odKruš

ných hor. A protože se ohlížíme do časů někdejšíhoČesko

slovenska, nesmíme opomenout ani aktivity bratislavských

konstruktérů a vývojářů, kteří nepolevovali v sympatických

pokusech o kvadraturu kruhu. Ještě exotičtějšími případy

jsou ovšem automobily ze zámoří – novozélandská Trekka

a pákistánský Skopak, stavěné v malých sériích na pod

vozcích Škoda.

Obloukem času se dostaneme až do roku 1990, kdy

se tehdy ještě mladý Favorit dočkal dvoumístné sportovní

verze jménem MTX Roadster. Není to tak dávno – a přece

už se otevřený vůz podle návrhu Václava Krále řadí mezi

málem zapomenuté kousky, byť vznikl v půldruhé stovce

exemplářů a je vlastně výjimkou potvrzující pravidlo cito

vané na začátku.

Teď už ale dost úvodů – příjemnou četbu Vám přeje

Jan Tuček

O autech a lidech

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.8 8zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.8 8 22.8.2007 12:17:3022.8.2007 12:17:30


9Zapomenuté vozy Škoda Pár vět na úvod

Škoda Super Sport s motorem před zadní nápravou z roku 1971

Kupé Locusta s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.9 9zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.9 9 22.8.2007 12:17:3022.8.2007 12:17:30


zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.10 10zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.10 10 22.8.2007 12:17:3322.8.2007 12:17:33


2

Variace

na „embéčko“

Od jara 1959 probíhal v AZNP Mladá Boleslav vývoj typu Š 990,

budoucí Škody 1000 MB představené o pět let později. Mezifunkč

ními vzorky a prototypy měly samozřejmě drtivou převahučtyřdve

řové sedany, sporadicky se objevovaly i dvoudveřové tudory bez

středních sloupků, předchůdci modelu Škoda 1000 MBX. Nás však

zajímá trojice téměř zapomenutých automobilů této řady, které se

do výroby nedostaly. Dva z nich měly otevřenou dvoudveřovoukaro

serii, třetí bylo pětidveřové kombi. Spolu s nimi si připomeneme

i unikátní sportovní vůz na podvozku „embéčka“ s indiánskýmjmé

nem Winnetou.

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.11 11zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.11 11 22.8.2007 12:17:3522.8.2007 12:17:35


12Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

O

d počátku vývoje nového osobního vozu počítal projekt

Š 990 i s otevřenou sportovní verzí. Bylo to logické –špič

kovým modelem vyráběným v té době pod značkou Škoda

byla sportovně střižená Felicia Super klasické koncepce

a podobně řešený vůz ji měl nahradit i v nové řadě automobilů

s motorem vzadu. Vznikl na podzim roku 1960 a jako jediný ze

sedmi tehdy zhotovených prototypů nedostal typové označení

Š 990, ale Š 991 s dodatkem Roadster. Jeho karoseriizhoto

vili v pobočném závodě v Kvasinách, konečná montáž vozu

proběhla ve vývojových dílnách v Mladé Boleslavi.

Přední část karoserie měl roadster prakticky shodnou

s ostatními prototypy, v její spodní části bylo náhradní kolo,

nad ním prostor pro zavazadla. Vpředu uložená palivová

nádrž o objemu 34 l měla nalévací hrdlo pod čtvercovým

odklápěcím krytem na pravém předním blatníku, nahoře

těsně před dveřmi. Příď roadsteru chránil ve střední části

dolů zalomený nárazník, vpředu byly na blatnících nápisy

Favorit – tak se mělo „embéčko“ původně jmenovat.

Odlišnosti otevřené verze začínaly na úrovni rámu čel

ního okna. Na ten totiž nenavazovalo nic, nepočítáme-li malá

trojúhelníková okénka vpředu na dveřích, za nimiž bylabezrá

mová boční okna. Otevřený 2 + 2místný vůz měl dvoje boční

dveře dlouhé 1130 mm, samostatná přední sedadla pro řidiče

a spolujezdce a nedělenou zadní lavici. Její opěradlo se dalo

sklopit směrem dopředu i dozadu, čímž se buď zvětšil pro

stor pro zavazadla, nebo vznikla lůžková úprava. Sedadla

s koženkovými potahy měla bez větší úhony přečkat případ

nou dešťovou přeháňku. Stejně jako ostatní prototypy ročníku

1960 dostal roadster světlý volant a dvojici kruhových přístrojů

v malé „kapličce“ nad sloupkem řízení.

Roadster Š 991 měl rozvor náprav 2400 mm, byl dlouhý

4115 mm, široký 1610 mm a s nataženou plátěnou střechou

vysoký 1380 mm. V otevřeném provedení vykazoval pohoto

vostní hmotnost 808,5 kg, z níž připadalo 333,5 kg na přední

a 475 kg na zadní nápravu v poměru přibližně 41 : 59 %. Pro

lepší ochranu před nepohodou mohl být roadster opatřen

pevnou odnímatelnou střechou hardtop vyrobenou z plechu

a potaženou koženkou. Zadní, výrazně klenuté okno tétostře

chy se skládalo ze tří dílů, dvou rohových a jednoho středního.

S nasazenou střechou měl vůz pohotovostní hmotnost 832 kg,

užitečná hmotnost nepřevyšovala 320 kg. Zatímco cestující na

předních sedadlech měli pod pevnou střechou prakticky stejně

místa pro hlavu jako pod plátěnou, vzadu se střecha hardtop

výrazněji svažovala a vnitřní výška nad zadním sedadlem se

snížila o 30 mm. Záď karoserie roadsteru se velmi podobala

pozdější Škodě 1000 MB, zejména tvarem blatníků a zadních

skupinových světel, zadní nárazník však byl ještě – stejně jako

přední – ve střední části zalomený směrem dolů.

Roadster Š 991 poháněl jeden ze dvou prvních dvoukar

burátorových motorů Š 990 Sport, druhý byl v téže době (lis

topad–prosinec 1960) zamontován do dvoudveřového tudoru

bez středních sloupků Š 990 TS. Čtyřválec o objemu 988 cm

3

,

Roadstery Š 991 a Š 990

Roadster Š 991 s odnímatelnou střechou Dvoudveřový otevřený vůz Š 991

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.12 12zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.12 12 22.8.2007 12:17:3822.8.2007 12:17:38


13Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

osazený dvěma spádovými karburátory Jikov, dával se stup

něm komprese 9,0 výkon 48 k SAE (35 kW) při 5250 ot/min

a největší točivý moment 72 N.m při 3500 ot/min, převodovka

byla stejná jako u ostatních prototypů této řady, čtyřstupňová

s řadicí pákou na středním tunelu. Při zkouškách prováděných

po zajetí vozu na jaře 1961 dosáhl roadster maximální rychlosti

128 km/h s pevnou střechou hardtop a 127 km/h s nataženou

plátěnou střechou. Otevřený vůz s větším aerodynamickým

odporem jel nejvíce 117 km/h. Z 0 na 80 km/h dokázal zrychlit

za 13,7 s, z 0 na 100 km/h za 23 s a při průměrné rychlosti

70 km/h spotřeboval 6,6 l benzinu na 100 km.

Do konce září 1961 najezdil prototyp Š 991 přes 24 tisíc

kilometrů, opakovaně se však projevovaly potíže s nedo

statečnou tuhostí otevřené karoserie. Ve zprávě z října

1961 je tato skutečnost zmíněna decentně: „Z výsledků je

patrné snížení tuhosti v některých partiích vozu a nutnost

výztuh těchto míst.“ Po skončení zkoušek sloužil roadster

jako kurýrní vůz – pendloval mezi vývojovým oddělením

v Česaně a hlavním závodem AZNP. Protože nevozil jen

spisy a výkresy, vysloužil si přezdívku „svačinář“.

V říjnu 1961 byly smontovány poslední z celkem pade

sáti prototypů Š 990 NOV (zkratka výrazu „nový osobní vůz“),

mezi nimiž jako padesátý fi guroval druhý exemplář road

steru nesoucí tentokrát typové označení Š 990. Od svého

předchůdce se odlišoval především pravostranným řízením

a tvary přídě se světlomety lehce zapuštěnými do blatníků,

stejně jako u pozdějšího sériového „embéčka“. Víčkonaléva

cího hrdla nádrže bylo vtipně ukryto pod ozdobným znakem

na pravém předním blatníku, blízko světlometu.

Změnil se i tvar mřížek pro vstup vzduchu na zadních

blatnících, přední i zadní nárazníky byly rovné, bez dřívějšího

Roadster Š 991 s plátěnou střechou

Interiér 2 + 2místného roadsteru Š 991

Unikátní sportovní vůz z nadhledu

Na dveřích byla trojúhelníková okénka

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.13 13zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.13 13 22.8.2007 12:17:3922.8.2007 12:17:39


14Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

zlomu, neměly však ještě defi nitivní podobu. Pevnáodníma

telná střecha hardtop byla tentokrát z laminátu a dostala

nedělené klenuté zadní okno. Pod zadní kapotou se skrý

vala jednokarburátorová verze litrového motoru o výkonu

42 k (31 kW) spojená se čtyřstupňovou převodovkou.

Roadster Š 990 vznikl v Kvasinách, kde také prošelzajíždě

ním a zkouškami, do konce června 1962 najezdil přes 51 tisíc km.

Opět trpěl nedostatečnou tuhostí karoserie a jeho vývoj bylpřed

časně ukončen. „Nadřízenými orgány byl zastaven další vývoj

této aplikace (roadster) dřív, než bylo dokončeno řádné vyztužení.

Základním nedostatkem je, že u výchozího typu sedan nebylo

počítáno s úpravou nosné části pro otevřený sportovní vůz“,kon

statoval dobový dokument AZNP Kvasiny pojmenovaný „Kom

plexní rozbor technického rozvoje v roce 1962“.

Neslavný konec atraktivního vozu urychlil karambol,

k němuž došlo při jedné z jízd mezi Prahou a Kvasinami.

Roadster obsazený dvěma zkušebními jezdci dostal na hra

decké výpadovce u Horních Počernic smyk, k němuž přispěla

nejen kaluž vody na vozovce, ale i poněkud sjeté pneumatiky.

Vůz se zastavil až nárazem na hranu příkopu, na níž sekaro

serie zlomila. V Kvasinách sice dali roadster znovu dohro

mady, karoserii svařili a opatřili základovou barvou, další

práce však byly zastaveny a vůz byl prodán mimo továrnu.

Nový majitel unikátní automobil znovu uvedl do chodu, opatřil

modrým lakem a v roce 1963 přihlásil do provozu. Pět let pak

s roadsterem běžně jezdil a dokonce se s ním vydal i nadale

kou cestu do tehdejšího Sovětského svazu, kde budil největší

pozornost zvědavců volant umístěný na pravé straně.

Karoserie Š 991 při tensometrických zkouškách

Sportovní vůz Š 990 s pravostranným řízením Roadster Š 990 s pevnou střechou hardtop

Sportovní Š 990 se svými tvůrci v Kvasinách

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.14 14zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.14 14 22.8.2007 12:17:4122.8.2007 12:17:41


15Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

P

o neúspěchu otevřených vozů Š 991 a Š 990 se v Mladé

Boleslavi pokusili vyvinout další karosářskou variantu

budoucího „embéčka“, pětidveřové kombi. Jeho karose

rie dokončená v únoru 1963 vznikla přestavbou sedanu

s pořadovým číslem 34 ze série padesáti vozů NOV, což

navenek prozrazovala příď s vystupujícími světlomety

stejně jako přední i zadní nárazník se zalomením typickým

pro starší prototypy ročníků 1960 a 1961. Vůz, z něhožpře

stavba vycházela, měl najeto přes 31 tisíc km.

Automobil kombi s motorem v zádi nebyl počátkemšede

sátých let tak absurdní představou, jak se nám dnes může

zdát. Od jara 1960 se vyrábělo maličké, 3,2 m dlouhétřídve

řové kombi Fiat 500 Giardiniera s vzadu uloženým ležatým

dvouválcem 500 cm

3

, na podzim 1960 debutovalo v USA

prostorné, 4,6 m dlouhé pětidveřové kombi Chevrolet Corvair

Lakewood s plochým šestiválcem 2,4 l za zadní nápravou

a od února 1962 se prodávalo třídveřové kombi Volkswagen

1500 Variant, dlouhé 4,2 m a poháněné čtyřválcovým „boxe

rem“ 1,5 l v zádi. Všechny jmenované vozy však měly motor

chlazený vzduchem, zatímco mladoboleslavští vývojáři měli

k dispozici jen kapalinou chlazený čtyřválec.

Problém blížící se kvadratuře kruhu se pokusili vyře

šit tím, že litrový motor přestavěli na ležatý a umístili jej

do téměř vodorovné polohy pod podlahu zavazadlového

prostoru kombi, hlavou válců směrem doleva. Výfukové

potrubí bylo vyvedeno pod motorem, chladič byl napravo

od čtyřválce, rovněž pod podlahou, objem náplně chladicí

soustavy přitom vzrostl na 9,2 l. Ne zrovna ideální přístup

k ležatému motoru umožňovalo odnímatelné obdélníkové

víko v podlaze zavazadlového prostoru. Celé poněkud

krkolomné řešení si vyžádalo čtvrt roku práce – zatímco

karoserie kombi byla hotová v únoru 1963, motor s příslu

šenstvím do ní zamontovali až koncem května téhož roku.

Pětidveřové kombi Š 990 bylo dlouhé 4150 mm, široké

1620 mm a vysoké 1400 mm, jednodílné páté dveře v zádi

vysoké 760 mm a široké 1060 až 1100 mm se vyklápěly

směrem vzhůru a v otevřené poloze je držela dvoudílná

mechanická vzpěra. Vnitřní výška prostoru pro zavaza

dla (měřená po strop karoserie) měla za opěradly zad

ních sedadel hodnotu 650 mm, zatímco u zadní stěny jen

550 mm, sklopením zadních sedadel bylo možné vytvořit

1,6 m dlouhou ložnou plochu, jejíž využití však výrazně

omezoval schod tvořený krytem motoru.

Vůz měl užitečnou hmotnost zvýšenou na 380 kg

a mohl přepravovat čtyři cestující po 75 kg a dvě dávky

nákladu, každou o hmotnosti 40 kg, umístěné v předním

a zadním zavazadlovém prostoru. Z pohotovostní hmotnosti

811,5 kg připadalo necelých 39 % na přední a přes 61 % na

Kombi Š 990

V roce 1963 vzniklo unikátní kombi Š 990 Kombi Š 990 mělo přezdívku „Hajaja“

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.15 15zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.15 15 22.8.2007 12:17:4522.8.2007 12:17:45

+


16Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

zadní nápravu, u plně zatíženého vozu s celkovou hmot

ností 1191,5 kg se tento poměr změnil na 40,5 ku 59,5 %.

S litrovým motorem o výkonu 42 k SAE (31 kW) kombi na

čtrnáctipalcových kolech opatřených pneumatikami 6.00-14

dosahovalo největší rychlosti 115 km/h a spotřebovalo 7,6 l

benzinu na 100 km při průměrné rychlosti 74 km/h.

Kombi Š 990 bylo předáno do zkoušek koncem května

a během následujících tří týdnů absolvovalo téměř 7 tisíc km.

Opakované problémy s chlazením, obtížný přístup k motoru

a jeho příslušenství, ale také nevýhodné využitíobestavě

ného prostoru zmařily – od počátku nevelké – šance tohoto

vozu na sériovou výrobu. A tak až do prosince 1971pokra

čovala v Kvasinách produkce poněkud obstarožního, ale

solidně stavěného a oblíbeného automobilu Škoda Octavia

Combi klasické koncepce.

Historicky cenné a technicky zajímavé kombi Š 990(při

nejmenším podle Cimrmanovy poučky „tudy cesta nevede“)

naštěstí nezmizelo v propadlišti dějin a dnes patří k raritám

tovární sbírky mladoboleslavské automobilky.

Kombi vzniklo přestavbou ze sedanu NOV

Kryt motoru tvořil schod v podlaze kombi

Přístup k ležatému motoru nebyl snadnýZadní nahoru vyklápěcí dveře kombi Š 990

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.16 16zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.16 16 22.8.2007 12:17:4622.8.2007 12:17:46


17Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

P

očátkem března 1967 čekalo na návštěvníky stánku

Škoda na ženevském autosalonu překvapení – čer

vený roadster s laminátovou karoserií a jménem Winnetou.

V jediném exempláři postavený sportovní vůz vzbudil tehdy

v Ženevě nemalou pozornost, ale už o dva měsíce později

bylo jasné, že se k uvažované malosériové výrobě z mnoha

důvodů nehodí. Při zkouškách v mladoboleslavské auto

mobilce propadl hned z několika předmětů a vysloužil si ne

právě lichotivé vysvědčení. Přesto má exotický Winnetou

v historii značky Škoda své místo, byť poněkud okrajové.

A není bez zajímavosti, že v rozměrné knize vydané v roce

2005 ke stému výročí ženevského autosalonu je na dvou

straně otvírající kapitolu desetiletí 1960 až 1969 zobrazen

v plné šíři jediný automobil: červený roadster Winnetou

obdivovaný dvěma dobovými kráskami.

Vůz s indiánským jménem vznikl z iniciativy tehdejšího

švýcarského dovozce automobilů Škoda, fi rmy A. P. Glät

tli z Dietlikonu u Curychu. Jeho základem byl rám svařený

z uzavřených profi lů, obě nápravy pocházely z „embéčka“,

měly jen lehce rozšířený rozchod kol (vpředu na 1300 mm

a vzadu na 1270 mm) a upravenou geometrii – u přední

nápravy byl zmenšen náklon, vzadu byla zkrácena ramena.

Ve srovnání se sériovým vozem měl Winnetou o 305 mm

kratší rozvor náprav, 2095 mm. Hnací agregát měl stejné

uspořádání jako u modelu Škoda 1000 MBX, dvoukarbu

rátorová verze litrového čtyřválce dávala výkon 46 k DIN

(34 kW), chladič zůstal stejně jako u sériového vozu vzadu

u motoru. Převodovka byla sériová, čtyřstupňová, zacho

vány zůstaly bubnové brzdy stejně jako řízení se šroubem

a maticí s 2,5 otáčkami volantu mezi krajními polohami.

Zcela novou osobnost vozu propůjčovala otevřená

dvoumístná karoserie z laminátu s výrazně zaoblenými

blatníky, panoramatickým čelním sklem a dveřmi širokými

665 mm a vysokými jen 350 mm. Poněkud rušivě půso

bily zvenku umístěné chromované závěsy dveří i obou

kapot, ze zadních blatníků vyčnívaly sdružené svítilnypře

vzaté z Brouka VW. Na první pohled bylo zřejmé, že tvary

karoserie neodpovídaly módě druhé poloviny šedesátých

let, vznikly totiž už v roce 1959. Tehdy začal laminátovou

karoserii těchto linií v Los Angeles vyrábět Bill Devin, jeden

z kalifornských průkopníků stavebnicových sportovních aut.

Roadster Devin D měl zkrácený podvozek z Brouka VW,

existovala však i ostřejší verze poháněná vzduchem chla

zeným plochým šestiválcem z Chevroletu Corvair.

V Evropě Devinovu karoserii použil německýpodnika

tel Ulrich Otten a v roce 1963 začal v Brémách stavětauto

mobily s označením MCA Jetstar, opět na podvozku VW

se zkráceným rozvorem. Karoserie vozu Škoda Winnetou

Škoda Winnetou

Sportovní vůz Winnetou na podvozku „embéčka“ Dveře roadsteru měly zvenku viditelné závěsy

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.17 17zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.17 17 22.8.2007 12:17:4822.8.2007 12:17:48


18Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

pochází také z Německa, nikoliv ale z Brém, nýbrž z Cách,

kde ji zhotovila fi rma Hubert Souren KG. Mimochodem –

vlastní hmotnost laminátové karoserie nepřevyšovala 85 kg.

Konečná montáž vozu probíhala údajně v Curychu, v dílně

místního zástupce mladoboleslavské značky.

Roadster Škoda Winnetou byl dlouhý 3815 mm,

široký 1595 mm a s nataženou plátěnou střechou vysoký

1300 mm, prostor pro řidiče a spolujezdce byl uvnitř široký

1300 mm, výška od sedáku po plátěnou střechu mělahod

notu 930 mm. Vůz dostal sportovní volant s dřevěným

věncem, palubní desku potaženou imitací dřeva zdobily tři

kruhové přístroje – uprostřed větší rychloměr se stupnicí

optimisticky cejchovanou až do 180 km/h, nalevo od něj

ukazatel stavu paliva, napravo teploměr chladicí kapaliny.

Skořepinová anatomicky tvarovaná sedadla byla pevně

přišroubována k podlaze a nedala se posouvat ani jinak

seřizovat, podélná vzdálenost mezi volantem a opěradlem

řidičova sedadla měřila jen 545 mm.

Winnetou neměl zavazadlový prostor hodný toho

jména: příď vyplňovalo náhradní kolo, akumulátor a za

nápravou umístěná palivová nádrž o objemu 28,5 l, jejíž

nalévací hrdlo bylo pod kapotou, blízko před čelním sklem.

Nad náhradní kolo se vešla nanejvýš aktovka nebo brašna

s nářadím. K uložení menších zavazadel měla sloužit

kobercem pokrytá plošinka v motorovém prostoru, těsně za

zadní stěnou prostoru pro cestující, přepravované předměty

tam však nebyly nijak chráněny před nečistotami ani před

horkem přicházejícím od motoru. Zajímavostí bylo, že vůz

neměl uzamykatelné dveře, jen víko motorového prostoru.

Navzdory provizornímu charakteru vozu a nejis

tým vyhlídkám celého projektu měla firma A.P. Glättli

konkrétní představu o prodejní ceně roadsteru – chtěla

ji stanovit na 7900 švýcarských franků. Nejlevnější

čtyřdveřová Škoda 1000 MB Standard se tehdy ve

Švýcarsku prodávala za 6400 franků, nejdražší dvou

dveřový tudor hardtop Škoda 1000 MBX s dvoukarbu

rátorovým motorem byl za 7490 franků. Nejlevnějším

otevřeným sportovním vozem na švýcarském trhu byl

v roce 1967 klasický anglický MG Midget Mk III smoto

rem 1275 cm

3

prodávaný za 8600 franků. Úvahy ouve

dení na trh a ceně však byly v případě vozu Winnetou

velmi předčasné.

Ve druhé polovině dubna a počátkem května 1967

prošel Winnetou zkouškami ve vývojovém oddělení AZNP,

během nichž najel pouhou tisícovku kilometrů. Z jeho

pohotovostní hmotnosti 661 kg připadalo 39 procent na

přední a 61 procent na zadní nápravu, při plném využití

užitečné hmotnosti 170 kg (dvě osoby po 75 kg a 20 kg

zavazadel umístěných v motorovém prostoru) se tento

poměr změnil jen málo na 38 ku 62 procentům. Při

jízdních zkouškách dosáhl roadster nejvyšší rychlosti

126 km/h – motor se totiž nedařilo vytáčet nad 5000 ot/min,

zatímco k dosažení v Ženevě avizované maximální rych

losti 160 km/h by musel točit kolem 6500 ot/min. Slavné

to nebylo ani s akcelerací: z 0 na 80 km/h dokázal zrychlit

za 17 s, z 0 na 100 km/h však až za dlouhých 30,2 s. Při

průměrné rychlosti 60 km/h spotřeboval 7,2 l benzinu na

100 km, při 70 km/h pak 8,5 l.

Před motorem byla plošinka na zavazadla Přístrojová deska roadsteru Winnetou

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.18 18zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.18 18 22.8.2007 12:17:5022.8.2007 12:17:50


19Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“

Během zkoušek se několikrát uvolnil tlumič výfuku,

špatně připevněný chladič si vynutil montáž dodatečné

vzpěry, zlobilo i zavírání dveří a prasklo lanko ovládání

plynu. Největší problémy ale byly s jízdními vlastnostmi –

vůz s tvrdým pérováním a krátkým rozvorem nebyl dosta

tečně stabilní a odlehčená přední náprava měla neblahý

vliv na přesnost řízení. Zkušební řidiči si také stěžovali na

absenci odhlučnění a na netěsnosti karoserie.

Závěr zprávy ze 7. května 1967 můžeme citovat doslovně.

„Po shrnutí všech posudků a měření jeví se vozidlo Škoda

Winnetou jako značně konstrukčně nedořešené, v určitých

detailech pouze provizorně smontované. Vozidlo vyráběné

v takovémto stavu pod značkou Škoda by pravděpodobně

nepřispělo k dobrému jménu značky, i když je nutnoohod

notit snahu zástupce o rozšíření sortimentu o sportovní vůz,

který by nesl jméno Škoda. Při případné výrobě by bylo

nutné provést poměrně značné rekonstrukce, a to nejen

detailní, ale i celkové.“

K tomu ovšem nikdy nedošlo a Winnetou tiše zmizel ze

scény. Kdepak asi skončil?

Anatomická sedadla vozu Winnetou

V oblé zádi se skrýval motor typu MBX

Obrázek nedokončeného vozu z prospektu

Winnetou v otevřeném provedení

zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.19 19zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.19 19 22.8.2007 12:17:5122.8.2007 12:17:51




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist