načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Zapomenuté vozy Škoda - Jan Tuček

-15%
sleva

Elektronická kniha: Zapomenuté vozy Škoda
Autor:

Publikace osloví především skalní fandy aut se značkou Škoda a představí prototypy a funkční vzorky z let 1960 až 1990. Je-li počet vyrobených vzorků měřítkem úspěšnosti, pak se v ...
Produkt teď bohužel není dostupný.

»hlídat dostupnost

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 174
Rozměr: 26 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2012-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace osloví především skalní fandy aut se značkou Škoda a představí prototypy a funkční vzorky z let 1960 až 1990. Je-li počet vyrobených vzorků měřítkem úspěšnosti, pak se v této knize setkáte povětšinou s vozy navýsost neúspěšnými. Některé vznikly v jediném exempláři, jiné v pár kusech a o sériové výrobě si mohly jen nechat zdát. Přesto bychom na ně neměli zapomenout. Nezaslouží si to pro pestrost technických řešení a hlavně kvůli lidem, kteří jim věnovali kus života. Tyto vozy totiž tvoří nedílnou součást historické paměti své značky.

Předmětná hesla
Škoda (automobily) -- dějiny
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������� ����������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������
���������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����������������������������������





ŠKODA
1960 – 1990
zapomenuté vozy
Jan Tuček
Grada Publishing
zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.3 3zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.3 3 22.8.2007 12:17:2122.8.2007 12:17:21





Jan Tuček
Zapomenuté vozy Škoda
Vydala Grada Publishing, a. s.
U Průhonu 22, Praha 7
obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz
tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400
jako svou 3058. publikaci
Odpovědná redaktorka Šárka Němečková
Grafická úprava a sazba Grafické studio Hozák
Počet stran 176
První vydání, Praha 2007
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.
Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod
© Grada Publishing, a.s., 2007
Cover & Layout Design © Ivan Hozák, 2007
Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
ISBN 978-80-247-2012-8
zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.4 4zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.4 4 22.8.2007 12:17:2222.8.2007 12:17:22





Obsah
1
Pár vět na úvod •••••••••••••••••
7
2
Variace na „embéčko“ •••••••••
11
3
Říkali mu Agromobil •••••••••••
21
4
Trocha exotiky ••••••••••••••••••
29
5
Škoda 720 •••••••••••••••••••••••••
37
6
Kompaktní klasika ••••••••••••••
55
7
Dva sportovci ••••••••••••••••••••
61
8
Buginy •••••••••••••••••••••••••••••
73
9
Společně s NDR ••••••••••••••••••
81
10
Jiné kupé •••••••••••••••••••••••••
99
11
Pozdravy z NDR ••••••••••••••••••
105
12
Variace na téma Š 742 •••••••••
113
13
Bratislavské pokusy •••••••••••
121
14
Přední pohon •••••••••••••••••••••
131
15
S karoserií Bertone ••••••••••••
147
16
Tabulky technických údajů •••
161
17
Pár slov na závěr •••••••••••••••
173
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.5 5zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.5 5 22.8.2007 12:17:2522.8.2007 12:17:25





zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.6 6zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.6 6 22.8.2007 12:17:2522.8.2007 12:17:25





1
Pár vět na úvod
Je-li počet vyrobených kusů měřítkem úspěšnosti automobilů, pak
se v téhle knize setkáte povětšinou s vozy navýsost neúspěšnými.
Některé vznikly v jediném exempláři, jiné v pár kusech a o
sériové výrobě si mohly jen nechat zdát. Přesto bychom na ně neměli
zapomenout. Nezaslouží si to pro pestrost technických řešení, jež
v sobě skrývají, ale především kvůli lidem, kteří jim věnovali kus
života a spolu s ním nemalou míru invence a úsilí. Zapomenuté vozy
Škoda z let 1960 až 1990 tvoří nedílnou součást historické paměti
své značky. Jsou hmatatelným důkazem toho, že i neúspěch má
svoji hodnotu.
zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.7 7zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.7 7 22.8.2007 12:17:2822.8.2007 12:17:28





8 Zapomenuté vozy Škoda Pár vět na úvod
O
d počátku šedesátých do druhé poloviny
osmdesátých let prošel československý automobilový průmysl
mnoha peripetiemi, jedna jistota mu však po celou tu dobu
vydržela. Byl jí vzadu uložený motor sériově vyráběných
osobních vozů. Pravda, v rozdílných podobách: na jedné
straně skromný kapalinou chlazený mladoboleslavský
čtyřválec pro prostý lid, na druhé honosný vzduchem chlazený
kopřivnický osmiválec do V pro ty nahoře.
Zatímco osobní vozy Tatra si tradiční koncepci
zachovaly až do trpkého, byť logického konce, v Mladé
Boleslavi předběhli sametovou revoluci o více než dva roky,
když v září 1987 představili moderní Favorit, vůz evropské
úrovně s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol
a karoserií Bertone.
Skupina vzdělaných a pracovitých nadšenců tehdy
vlastně obrátila naruby údernické heslo „Překonej sám
sebe a vytrvej!“ a jaksi mimochodem přitom popřela
většinou populace uznávanou tezi o neměnnosti pomalu
skomírajícího „reálného socialismu“. Že tím značce Škoda zajistili
budoucnost a umožnili automobilce bez větší úhony
přejít z jednoho společensko-hospodářského uspořádání do
zcela jiného, je nasnadě a patří jim za to dík.
Zapomenout bychom však neměli ani na projekty, které
z mnoha různých důvodů úspěšné nebyly. Nebylo jich málo
a obvykle doplatily na absenci jasné a realisticky
postavené koncepce tuzemského automobilového průmyslu,
impotenci tehdejšího ekonomického systému, ale také na
politickou neprozíravost a na obyčejnou lidskou hloupost.
O většině z nich se obyčejní smrtelníci v šedesátých až
osmdesátých letech dozvídali jen málo, mnohdy vůbec
nic, případně zkresleně a s několikaletým zpožděním. Tato
kniha se snaží alespoň částečně splatit dluh těm, kteří před
lety v dobré víře investovali kus života a nezměrné úsilí do
automobilových projektů, z nichž nakonec nic kloudného
nevzešlo.
Zajímavých automobilů Škoda, jež v letech 1960 až
1990 nepřekročily stádium funkčních vzorků a prototypů,
bylo pochopitelně víc, než kolik se vejde do jediné publikace.
Snad se podařilo vybrat dostatečně reprezentativní přehled
dnes už téměř zapomenutých vozů různých koncepcí – od
neobvyklých verzí Škody 1000 MB, přes rustikální
Agromobil Š 998 s pohonem čtyř kol a dnes už legendární klasicky
střiženou Škodu 720 a její menší sestru Š 740 až po rodilé
sportovce, půvabné kupé ÚVMV 1100 GT z pražského
Ústavu pro výzkum motorových vozidel a osobitě řešený
Super Sport z AZNP, který se po deseti letech proměnil
v krvelačnou fi lmovou šelmu jménem Ferat. Sportovního
ducha měly ovšem i atraktivní „buginy“ s motory Škoda, ať
už se zrodily v tuzemsku, nebo třeba v Itálii či Belgii.
Stranou pochopitelně nezůstaly plody dlouhodobé,
politicky vynucené a beznadějně neúspěšné spolupráce
s východoněmeckým automobilovým průmyslem včetně
těch, jež vznikly s motory Škoda na druhé straně od
Krušných hor. A protože se ohlížíme do časů někdejšího
Československa, nesmíme opomenout ani aktivity bratislavských
konstruktérů a vývojářů, kteří nepolevovali v sympatických
pokusech o kvadraturu kruhu. Ještě exotičtějšími případy
jsou ovšem automobily ze zámoří – novozélandská Trekka
a pákistánský Skopak, stavěné v malých sériích na
podvozcích Škoda.
Obloukem času se dostaneme až do roku 1990, kdy
se tehdy ještě mladý Favorit dočkal dvoumístné sportovní
verze jménem MTX Roadster. Není to tak dávno – a přece
už se otevřený vůz podle návrhu Václava Krále řadí mezi
málem zapomenuté kousky, byť vznikl v půldruhé stovce
exemplářů a je vlastně výjimkou potvrzující pravidlo
citované na začátku.
Teď už ale dost úvodů – příjemnou četbu Vám přeje
Jan Tuček
O autech a lidech
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.8 8zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.8 8 22.8.2007 12:17:3022.8.2007 12:17:30





9 Zapomenuté vozy Škoda Pár vět na úvod
Škoda Super Sport s motorem před zadní nápravou z roku 1971
Kupé Locusta s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.9 9zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.9 9 22.8.2007 12:17:3022.8.2007 12:17:30





zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.10 10zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.10 10 22.8.2007 12:17:3322.8.2007 12:17:33





2
Variace
na „embéčko“
Od jara 1959 probíhal v AZNP Mladá Boleslav vývoj typu Š 990,
budoucí Škody 1000 MB představené o pět let později. Mezi
funkčními vzorky a prototypy měly samozřejmě drtivou převahu
čtyřdveřové sedany, sporadicky se objevovaly i dvoudveřové tudory bez
středních sloupků, předchůdci modelu Škoda 1000 MBX. Nás však
zajímá trojice téměř zapomenutých automobilů této řady, které se
do výroby nedostaly. Dva z nich měly otevřenou dvoudveřovou
karoserii, třetí bylo pětidveřové kombi. Spolu s nimi si připomeneme
i unikátní sportovní vůz na podvozku „embéčka“ s indiánským
jménem Winnetou.
zapomenute ́ vozy škoda_zlom_OK.11 11zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.11 11 22.8.2007 12:17:3522.8.2007 12:17:35





12 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
O
d počátku vývoje nového osobního vozu počítal projekt
Š 990 i s otevřenou sportovní verzí. Bylo to logické –
špičkovým modelem vyráběným v té době pod značkou Škoda
byla sportovně střižená Felicia Super klasické koncepce
a podobně řešený vůz ji měl nahradit i v nové řadě automobilů
s motorem vzadu. Vznikl na podzim roku 1960 a jako jediný ze
sedmi tehdy zhotovených prototypů nedostal typové označení
Š 990, ale Š 991 s dodatkem Roadster. Jeho karoserii
zhotovili v pobočném závodě v Kvasinách, konečná montáž vozu
proběhla ve vývojových dílnách v Mladé Boleslavi.
Přední část karoserie měl roadster prakticky shodnou
s ostatními prototypy, v její spodní části bylo náhradní kolo,
nad ním prostor pro zavazadla. Vpředu uložená palivová
nádrž o objemu 34 l měla nalévací hrdlo pod čtvercovým
odklápěcím krytem na pravém předním blatníku, nahoře
těsně před dveřmi. Příď roadsteru chránil ve střední části
dolů zalomený nárazník, vpředu byly na blatnících nápisy
Favorit – tak se mělo „embéčko“ původně jmenovat.
Odlišnosti otevřené verze začínaly na úrovni rámu
čelního okna. Na ten totiž nenavazovalo nic, nepočítáme-li malá
trojúhelníková okénka vpředu na dveřích, za nimiž byla
bezrámová boční okna. Otevřený 2 + 2místný vůz měl dvoje boční
dveře dlouhé 1130 mm, samostatná přední sedadla pro řidiče
a spolujezdce a nedělenou zadní lavici. Její opěradlo se dalo
sklopit směrem dopředu i dozadu, čímž se buď zvětšil
prostor pro zavazadla, nebo vznikla lůžková úprava. Sedadla
s koženkovými potahy měla bez větší úhony přečkat
případnou dešťovou přeháňku. Stejně jako ostatní prototypy ročníku
1960 dostal roadster světlý volant a dvojici kruhových přístrojů
v malé „kapličce“ nad sloupkem řízení.
Roadster Š 991 měl rozvor náprav 2400 mm, byl dlouhý
4115 mm, široký 1610 mm a s nataženou plátěnou střechou
vysoký 1380 mm. V otevřeném provedení vykazoval
pohotovostní hmotnost 808,5 kg, z níž připadalo 333,5 kg na přední
a 475 kg na zadní nápravu v poměru přibližně 41 : 59 %. Pro
lepší ochranu před nepohodou mohl být roadster opatřen
pevnou odnímatelnou střechou hardtop vyrobenou z plechu
a potaženou koženkou. Zadní, výrazně klenuté okno této
střechy se skládalo ze tří dílů, dvou rohových a jednoho středního.
S nasazenou střechou měl vůz pohotovostní hmotnost 832 kg,
užitečná hmotnost nepřevyšovala 320 kg. Zatímco cestující na
předních sedadlech měli pod pevnou střechou prakticky stejně
místa pro hlavu jako pod plátěnou, vzadu se střecha hardtop
výrazněji svažovala a vnitřní výška nad zadním sedadlem se
snížila o 30 mm. Záď karoserie roadsteru se velmi podobala
pozdější Škodě 1000 MB, zejména tvarem blatníků a zadních
skupinových světel, zadní nárazník však byl ještě – stejně jako
přední – ve střední části zalomený směrem dolů.
Roadster Š 991 poháněl jeden ze dvou prvních
dvoukarburátorových motorů Š 990 Sport, druhý byl v téže době
(listopad–prosinec 1960) zamontován do dvoudveřového tudoru
bez středních sloupků Š 990 TS. Čtyřválec o objemu 988 cm
3
,
Roadstery Š 991 a Š 990
Roadster Š 991 s odnímatelnou střechouDvoudveřový otevřený vůz Š 991
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.12 12zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.12 12 22.8.2007 12:17:3822.8.2007 12:17:38





13 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
osazený dvěma spádovými karburátory Jikov, dával se
stupněm komprese 9,0 výkon 48 k SAE (35 kW) při 5250 ot/min
a největší točivý moment 72 N.m při 3500 ot/min, převodovka
byla stejná jako u ostatních prototypů této řady, čtyřstupňová
s řadicí pákou na středním tunelu. Při zkouškách prováděných
po zajetí vozu na jaře 1961 dosáhl roadster maximální rychlosti
128 km/h s pevnou střechou hardtop a 127 km/h s nataženou
plátěnou střechou. Otevřený vůz s větším aerodynamickým
odporem jel nejvíce 117 km/h. Z 0 na 80 km/h dokázal zrychlit
za 13,7 s, z 0 na 100 km/h za 23 s a při průměrné rychlosti
70 km/h spotřeboval 6,6 l benzinu na 100 km.
Do konce září 1961 najezdil prototyp Š 991 přes 24 tisíc
kilometrů, opakovaně se však projevovaly potíže s
nedostatečnou tuhostí otevřené karoserie. Ve zprávě z října
1961 je tato skutečnost zmíněna decentně: „Z výsledků je
patrné snížení tuhosti v některých partiích vozu a nutnost
výztuh těchto míst.“ Po skončení zkoušek sloužil roadster
jako kurýrní vůz – pendloval mezi vývojovým oddělením
v Česaně a hlavním závodem AZNP. Protože nevozil jen
spisy a výkresy, vysloužil si přezdívku „svačinář“.
V říjnu 1961 byly smontovány poslední z celkem
padesáti prototypů Š 990 NOV (zkratka výrazu „nový osobní vůz“),
mezi nimiž jako padesátý fi guroval druhý exemplář
roadsteru nesoucí tentokrát typové označení Š 990. Od svého
předchůdce se odlišoval především pravostranným řízením
a tvary přídě se světlomety lehce zapuštěnými do blatníků,
stejně jako u pozdějšího sériového „embéčka“. Víčko
nalévacího hrdla nádrže bylo vtipně ukryto pod ozdobným znakem
na pravém předním blatníku, blízko světlometu.
Změnil se i tvar mřížek pro vstup vzduchu na zadních
blatnících, přední i zadní nárazníky byly rovné, bez dřívějšího
Roadster Š 991 s plátěnou střechou
Interiér 2 + 2místného roadsteru Š 991
Unikátní sportovní vůz z nadhledu
Na dveřích byla trojúhelníková okénka
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.13 13zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.13 13 22.8.2007 12:17:3922.8.2007 12:17:39





14 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
zlomu, neměly však ještě defi nitivní podobu. Pevná
odnímatelná střecha hardtop byla tentokrát z laminátu a dostala
nedělené klenuté zadní okno. Pod zadní kapotou se
skrývala jednokarburátorová verze litrového motoru o výkonu
42 k (31 kW) spojená se čtyřstupňovou převodovkou.
Roadster Š 990 vznikl v Kvasinách, kde také prošel
zajížděním a zkouškami, do konce června 1962 najezdil přes 51 tisíc km.
Opět trpěl nedostatečnou tuhostí karoserie a jeho vývoj byl
předčasně ukončen. „Nadřízenými orgány byl zastaven další vývoj
této aplikace (roadster) dřív, než bylo dokončeno řádné vyztužení.
Základním nedostatkem je, že u výchozího typu sedan nebylo
počítáno s úpravou nosné části pro otevřený sportovní vůz“,
konstatoval dobový dokument AZNP Kvasiny pojmenovaný
„Komplexní rozbor technického rozvoje v roce 1962“.
Neslavný konec atraktivního vozu urychlil karambol,
k němuž došlo při jedné z jízd mezi Prahou a Kvasinami.
Roadster obsazený dvěma zkušebními jezdci dostal na
hradecké výpadovce u Horních Počernic smyk, k němuž přispěla
nejen kaluž vody na vozovce, ale i poněkud sjeté pneumatiky.
Vůz se zastavil až nárazem na hranu příkopu, na níž se
karoserie zlomila. V Kvasinách sice dali roadster znovu
dohromady, karoserii svařili a opatřili základovou barvou, další
práce však byly zastaveny a vůz byl prodán mimo továrnu.
Nový majitel unikátní automobil znovu uvedl do chodu, opatřil
modrým lakem a v roce 1963 přihlásil do provozu. Pět let pak
s roadsterem běžně jezdil a dokonce se s ním vydal i na
dalekou cestu do tehdejšího Sovětského svazu, kde budil největší
pozornost zvědavců volant umístěný na pravé straně.
Karoserie Š 991 při tensometrických zkouškách
Sportovní vůz Š 990 s pravostranným řízenímRoadster Š 990 s pevnou střechou hardtop
Sportovní Š 990 se svými tvůrci v Kvasinách
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.14 14zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.14 14 22.8.2007 12:17:4122.8.2007 12:17:41





15 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
P
o neúspěchu otevřených vozů Š 991 a Š 990 se v Mladé
Boleslavi pokusili vyvinout další karosářskou variantu
budoucího „embéčka“, pětidveřové kombi. Jeho
karoserie dokončená v únoru 1963 vznikla přestavbou sedanu
s pořadovým číslem 34 ze série padesáti vozů NOV, což
navenek prozrazovala příď s vystupujícími světlomety
stejně jako přední i zadní nárazník se zalomením typickým
pro starší prototypy ročníků 1960 a 1961. Vůz, z něhož
přestavba vycházela, měl najeto přes 31 tisíc km.
Automobil kombi s motorem v zádi nebyl počátkem
šedesátých let tak absurdní představou, jak se nám dnes může
zdát. Od jara 1960 se vyrábělo maličké, 3,2 m dlouhé
třídveřové kombi Fiat 500 Giardiniera s vzadu uloženým ležatým
dvouválcem 500 cm
3
, na podzim 1960 debutovalo v USA
prostorné, 4,6 m dlouhé pětidveřové kombi Chevrolet Corvair
Lakewood s plochým šestiválcem 2,4 l za zadní nápravou
a od února 1962 se prodávalo třídveřové kombi Volkswagen
1500 Variant, dlouhé 4,2 m a poháněné čtyřválcovým
„boxerem“ 1,5 l v zádi. Všechny jmenované vozy však měly motor
chlazený vzduchem, zatímco mladoboleslavští vývojáři měli
k dispozici jen kapalinou chlazený čtyřválec.
Problém blížící se kvadratuře kruhu se pokusili
vyřešit tím, že litrový motor přestavěli na ležatý a umístili jej
do téměř vodorovné polohy pod podlahu zavazadlového
prostoru kombi, hlavou válců směrem doleva. Výfukové
potrubí bylo vyvedeno pod motorem, chladič byl napravo
od čtyřválce, rovněž pod podlahou, objem náplně chladicí
soustavy přitom vzrostl na 9,2 l. Ne zrovna ideální přístup
k ležatému motoru umožňovalo odnímatelné obdélníkové
víko v podlaze zavazadlového prostoru. Celé poněkud
krkolomné řešení si vyžádalo čtvrt roku práce – zatímco
karoserie kombi byla hotová v únoru 1963, motor s
příslušenstvím do ní zamontovali až koncem května téhož roku.
Pětidveřové kombi Š 990 bylo dlouhé 4150 mm, široké
1620 mm a vysoké 1400 mm, jednodílné páté dveře v zádi
vysoké 760 mm a široké 1060 až 1100 mm se vyklápěly
směrem vzhůru a v otevřené poloze je držela dvoudílná
mechanická vzpěra. Vnitřní výška prostoru pro
zavazadla (měřená po strop karoserie) měla za opěradly
zadních sedadel hodnotu 650 mm, zatímco u zadní stěny jen
550 mm, sklopením zadních sedadel bylo možné vytvořit
1,6 m dlouhou ložnou plochu, jejíž využití však výrazně
omezoval schod tvořený krytem motoru.
Vůz měl užitečnou hmotnost zvýšenou na 380 kg
a mohl přepravovat čtyři cestující po 75 kg a dvě dávky
nákladu, každou o hmotnosti 40 kg, umístěné v předním
a zadním zavazadlovém prostoru. Z pohotovostní hmotnosti
811,5 kg připadalo necelých 39 % na přední a přes 61 % na
Kombi Š 990
V roce 1963 vzniklo unikátní kombi Š 990Kombi Š 990 mělo přezdívku „Hajaja“
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.15 15zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.15 15 22.8.2007 12:17:4522.8.2007 12:17:45
+





16 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
zadní nápravu, u plně zatíženého vozu s celkovou
hmotností 1191,5 kg se tento poměr změnil na 40,5 ku 59,5 %.
S litrovým motorem o výkonu 42 k SAE (31 kW) kombi na
čtrnáctipalcových kolech opatřených pneumatikami 6.00-14
dosahovalo největší rychlosti 115 km/h a spotřebovalo 7,6 l
benzinu na 100 km při průměrné rychlosti 74 km/h.
Kombi Š 990 bylo předáno do zkoušek koncem května
a během následujících tří týdnů absolvovalo téměř 7 tisíc km.
Opakované problémy s chlazením, obtížný přístup k motoru
a jeho příslušenství, ale také nevýhodné využití
obestavěného prostoru zmařily – od počátku nevelké – šance tohoto
vozu na sériovou výrobu. A tak až do prosince 1971
pokračovala v Kvasinách produkce poněkud obstarožního, ale
solidně stavěného a oblíbeného automobilu Škoda Octavia
Combi klasické koncepce.
Historicky cenné a technicky zajímavé kombi Š 990
(přinejmenším podle Cimrmanovy poučky „tudy cesta nevede“)
naštěstí nezmizelo v propadlišti dějin a dnes patří k raritám
tovární sbírky mladoboleslavské automobilky.
Kombi vzniklo přestavbou ze sedanu NOV
Kryt motoru tvořil schod v podlaze kombi
Přístup k ležatému motoru nebyl snadnýZadní nahoru vyklápěcí dveře kombi Š 990
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.16 16zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.16 16 22.8.2007 12:17:4622.8.2007 12:17:46





17 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
P
očátkem března 1967 čekalo na návštěvníky stánku
Škoda na ženevském autosalonu překvapení –
červený roadster s laminátovou karoserií a jménem Winnetou.
V jediném exempláři postavený sportovní vůz vzbudil tehdy
v Ženevě nemalou pozornost, ale už o dva měsíce později
bylo jasné, že se k uvažované malosériové výrobě z mnoha
důvodů nehodí. Při zkouškách v mladoboleslavské
automobilce propadl hned z několika předmětů a vysloužil si ne
právě lichotivé vysvědčení. Přesto má exotický Winnetou
v historii značky Škoda své místo, byť poněkud okrajové.
A není bez zajímavosti, že v rozměrné knize vydané v roce
2005 ke stému výročí ženevského autosalonu je na
dvoustraně otvírající kapitolu desetiletí 1960 až 1969 zobrazen
v plné šíři jediný automobil: červený roadster Winnetou
obdivovaný dvěma dobovými kráskami.
Vůz s indiánským jménem vznikl z iniciativy tehdejšího
švýcarského dovozce automobilů Škoda, fi rmy A. P.
Glättli z Dietlikonu u Curychu. Jeho základem byl rám svařený
z uzavřených profi lů, obě nápravy pocházely z „embéčka“,
měly jen lehce rozšířený rozchod kol (vpředu na 1300 mm
a vzadu na 1270 mm) a upravenou geometrii – u přední
nápravy byl zmenšen náklon, vzadu byla zkrácena ramena.
Ve srovnání se sériovým vozem měl Winnetou o 305 mm
kratší rozvor náprav, 2095 mm. Hnací agregát měl stejné
uspořádání jako u modelu Škoda 1000 MBX,
dvoukarburátorová verze litrového čtyřválce dávala výkon 46 k DIN
(34 kW), chladič zůstal stejně jako u sériového vozu vzadu
u motoru. Převodovka byla sériová, čtyřstupňová,
zachovány zůstaly bubnové brzdy stejně jako řízení se šroubem
a maticí s 2,5 otáčkami volantu mezi krajními polohami.
Zcela novou osobnost vozu propůjčovala otevřená
dvoumístná karoserie z laminátu s výrazně zaoblenými
blatníky, panoramatickým čelním sklem a dveřmi širokými
665 mm a vysokými jen 350 mm. Poněkud rušivě
působily zvenku umístěné chromované závěsy dveří i obou
kapot, ze zadních blatníků vyčnívaly sdružené svítilny
převzaté z Brouka VW. Na první pohled bylo zřejmé, že tvary
karoserie neodpovídaly módě druhé poloviny šedesátých
let, vznikly totiž už v roce 1959. Tehdy začal laminátovou
karoserii těchto linií v Los Angeles vyrábět Bill Devin, jeden
z kalifornských průkopníků stavebnicových sportovních aut.
Roadster Devin D měl zkrácený podvozek z Brouka VW,
existovala však i ostřejší verze poháněná vzduchem
chlazeným plochým šestiválcem z Chevroletu Corvair.
V Evropě Devinovu karoserii použil německý
podnikatel Ulrich Otten a v roce 1963 začal v Brémách stavět
automobily s označením MCA Jetstar, opět na podvozku VW
se zkráceným rozvorem. Karoserie vozu Škoda Winnetou
Škoda Winnetou
Sportovní vůz Winnetou na podvozku „embéčka“Dveře roadsteru měly zvenku viditelné závěsy
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.17 17zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.17 17 22.8.2007 12:17:4822.8.2007 12:17:48





18 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
pochází také z Německa, nikoliv ale z Brém, nýbrž z Cách,
kde ji zhotovila fi rma Hubert Souren KG. Mimochodem –
vlastní hmotnost laminátové karoserie nepřevyšovala 85 kg.
Konečná montáž vozu probíhala údajně v Curychu, v dílně
místního zástupce mladoboleslavské značky.
Roadster Škoda Winnetou byl dlouhý 3815 mm,
široký 1595 mm a s nataženou plátěnou střechou vysoký
1300 mm, prostor pro řidiče a spolujezdce byl uvnitř široký
1300 mm, výška od sedáku po plátěnou střechu měla
hodnotu 930 mm. Vůz dostal sportovní volant s dřevěným
věncem, palubní desku potaženou imitací dřeva zdobily tři
kruhové přístroje – uprostřed větší rychloměr se stupnicí
optimisticky cejchovanou až do 180 km/h, nalevo od něj
ukazatel stavu paliva, napravo teploměr chladicí kapaliny.
Skořepinová anatomicky tvarovaná sedadla byla pevně
přišroubována k podlaze a nedala se posouvat ani jinak
seřizovat, podélná vzdálenost mezi volantem a opěradlem
řidičova sedadla měřila jen 545 mm.
Winnetou neměl zavazadlový prostor hodný toho
jména: příď vyplňovalo náhradní kolo, akumulátor a za
nápravou umístěná palivová nádrž o objemu 28,5 l, jejíž
nalévací hrdlo bylo pod kapotou, blízko před čelním sklem.
Nad náhradní kolo se vešla nanejvýš aktovka nebo brašna
s nářadím. K uložení menších zavazadel měla sloužit
kobercem pokrytá plošinka v motorovém prostoru, těsně za
zadní stěnou prostoru pro cestující, přepravované předměty
tam však nebyly nijak chráněny před nečistotami ani před
horkem přicházejícím od motoru. Zajímavostí bylo, že vůz
neměl uzamykatelné dveře, jen víko motorového prostoru.
Navzdory provizornímu charakteru vozu a
nejistým vyhlídkám celého projektu měla firma A.P. Glättli
konkrétní představu o prodejní ceně roadsteru – chtěla
ji stanovit na 7900 švýcarských franků. Nejlevnější
čtyřdveřová Škoda 1000 MB Standard se tehdy ve
Švýcarsku prodávala za 6400 franků, nejdražší
dvoudveřový tudor hardtop Škoda 1000 MBX s
dvoukarburátorovým motorem byl za 7490 franků. Nejlevnějším
otevřeným sportovním vozem na švýcarském trhu byl
v roce 1967 klasický anglický MG Midget Mk III s
motorem 1275 cm
3
prodávaný za 8600 franků. Úvahy o
uvedení na trh a ceně však byly v případě vozu Winnetou
velmi předčasné.
Ve druhé polovině dubna a počátkem května 1967
prošel Winnetou zkouškami ve vývojovém oddělení AZNP,
během nichž najel pouhou tisícovku kilometrů. Z jeho
pohotovostní hmotnosti 661 kg připadalo 39 procent na
přední a 61 procent na zadní nápravu, při plném využití
užitečné hmotnosti 170 kg (dvě osoby po 75 kg a 20 kg
zavazadel umístěných v motorovém prostoru) se tento
poměr změnil jen málo na 38 ku 62 procentům. Při
jízdních zkouškách dosáhl roadster nejvyšší rychlosti
126 km/h – motor se totiž nedařilo vytáčet nad 5000 ot/min,
zatímco k dosažení v Ženevě avizované maximální
rychlosti 160 km/h by musel točit kolem 6500 ot/min. Slavné
to nebylo ani s akcelerací: z 0 na 80 km/h dokázal zrychlit
za 17 s, z 0 na 100 km/h však až za dlouhých 30,2 s. Při
průměrné rychlosti 60 km/h spotřeboval 7,2 l benzinu na
100 km, při 70 km/h pak 8,5 l.
Před motorem byla plošinka na zavazadlaPřístrojová deska roadsteru Winnetou
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.18 18zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.18 18 22.8.2007 12:17:5022.8.2007 12:17:50





19 Zapomenuté vozy Škoda Variace na „embéčko“
Během zkoušek se několikrát uvolnil tlumič výfuku,
špatně připevněný chladič si vynutil montáž dodatečné
vzpěry, zlobilo i zavírání dveří a prasklo lanko ovládání
plynu. Největší problémy ale byly s jízdními vlastnostmi –
vůz s tvrdým pérováním a krátkým rozvorem nebyl
dostatečně stabilní a odlehčená přední náprava měla neblahý
vliv na přesnost řízení. Zkušební řidiči si také stěžovali na
absenci odhlučnění a na netěsnosti karoserie.
Závěr zprávy ze 7. května 1967 můžeme citovat doslovně.
„Po shrnutí všech posudků a měření jeví se vozidlo Škoda
Winnetou jako značně konstrukčně nedořešené, v určitých
detailech pouze provizorně smontované. Vozidlo vyráběné
v takovémto stavu pod značkou Škoda by pravděpodobně
nepřispělo k dobrému jménu značky, i když je nutno
ohodnotit snahu zástupce o rozšíření sortimentu o sportovní vůz,
který by nesl jméno Škoda. Při případné výrobě by bylo
nutné provést poměrně značné rekonstrukce, a to nejen
detailní, ale i celkové.“
K tomu ovšem nikdy nedošlo a Winnetou tiše zmizel ze
scény. Kdepak asi skončil?
Anatomická sedadla vozu Winnetou
V oblé zádi se skrýval motor typu MBX
Obrázek nedokončeného vozu z prospektu
Winnetou v otevřeném provedení
zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.19 19zapomenuté vozy škoda_zlom_OK.19 19 22.8.2007 12:17:5122.8.2007 12:17:51






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist