načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zákon o státní památkové péči. Komentář - Stanislav Malý; Jiří Varhaník

Zákon o státní památkové péči. Komentář
-4%
sleva

Elektronická kniha: Zákon o státní památkové péči. Komentář
Autor: ;

Komentář zákona č. 20/1987 Sb. seznamuje čtenáře s právní úpravou památkové péče v širším rozsahu. Jsou v něm zohledněny i starší předpisy (zejména zákon č. 22/1958 Sb.), které dodnes úpravu památkové ... (celý popis)
Produkt teď bohužel není dostupný.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Komentář zákona č. 20/1987 Sb. seznamuje čtenáře s právní úpravou památkové péče v širším rozsahu. Jsou v něm zohledněny i starší předpisy (zejména zákon č. 22/1958 Sb.), které dodnes úpravu památkové péče ovlivňují. Protože s výkonem státní památkové péče úzce souvisí obor stavebního práva, okomentovali autoři vybraná ustanovení stavebního zákona, a to s ohledem na problematiku památkové péče. Nabízejí také srovnání se slovenským památkovým zákonem z roku 2002. V přílohách je čtenářům zpřístupněna řada podzákonných předpisů, výňatky ze souvisejících právních předpisů a také důležitá judikatura. Autoři v komentáři zúročili své zkušenosti z téměř dvacetileté praxe v oblasti památkové péče, stavebního práva a činnosti památkové inspekce ministerstva kultury. Kniha se tak stává příručkou pro široký okruh uživatelů od pracovníků památkové péče přes zaměstnance stavebních úřadů až po majitele kulturních památek. Zaměření i do řad laické veřejnosti podtrhuje slovníček základních pojmů.

Související tituly dle názvu:
Zánik a vznik památkových péčí Zánik a vznik památkových péčí
Hájek Tomáš
Cena: 172 Kč
Vyznejte se v zákoně o státní službě Vyznejte se v zákoně o státní službě
Erényi Tereza, Kantorová Diana, Vejsada Daniel
Cena: 229 Kč
Městské památkové rezervace Městské památkové rezervace
Hrádek Mojmír
Cena: 61 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ISBN 978-80-7357-659-2

Komentář

Zákon

o státní památkové

péči

Jiří Varhaník, Stanislav Malý

Zákon o státní památkové péči


prilohy.indb Iprilohy.indb I 1.9.2011 20:48:571.9.2011 20:48:57


prilohy.indb IIprilohy.indb II 1.9.2011 20:51:371.9.2011 20:51:37


prilohy.indb IIIprilohy.indb III 1.9.2011 20:51:381.9.2011 20:51:38


Vzor citace: VARHANÍK, J., MALÝ, S. Zákon o státní památkové péči. Komentář.

Praha : Wolters Kluwer ČR, 2011, 1196 s.

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Varhaník, Jiří

Zákon o státní památkové péči : komentář / Jiří Varhaník, Stanislav Malý. – Vyd. 1. –

Praha : Wolters Kluwer ČR, 2011. – 1196 s. – (Komentáře Wolters Kluwer)

ISBN 978-80-7357-659-2

719 * 351.853 * (437.3)

– památková péče – Česko

– zákony

– právní předpisy

– komentáře

71 – Územní plánování. Urbanismus. Památková péče [21]

Lektoroval: JUDr. et PhDr. Pavel Kroupa

Právní stav publikace je ke dni 14. 7. 2011

© JUDr. Jiří Varhaník, Mgr. Stanislav Malý, 2011

ISBN 978-80-7357-659-2

prilohy.indb IVprilohy.indb IV 1.9.2011 20:51:391.9.2011 20:51:39


V

OBSAH

Seznam použitých zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIII

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XVII

O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXI

Úvod. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXIII

ZÁKON č. 20/1987 Sb.

§ 1–8 ČÁST PRVNÍ Základní ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 1 Účel zákona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 2 Kulturní památky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

§ 3 Prohlašování věcí za kulturní památky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

§ 4 Národní kulturní památky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

§ 5 Památkové rezervace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

§ 6 Památkové zóny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

§ 6a Plány ochrany památkových rezervací

a památkových zón . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

§ 7 Evidence kulturních památek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

§ 8 Zrušení prohlášení věci za kulturní památku. . . . . . . . . . . . . . 44 § 9–20 ČÁST DRUHÁ Péče o kulturní památky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

§ 9–10 Ochrana a užívání kulturních památek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

§ 9 (Povinnosti vlastníka a dalších osob) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

§ 10 (Rozhodnutí o opatřeních). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

§ 11 Povinnosti správních úřadů, právnických

a fyzických osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

§ 12 Oznamovací povinnost vlastníka kulturní památky . . . . . . . . 66

§ 13 Právo státu na přednostní koupi kulturních památek. . . . . . . . 69

§ 14 Obnova kulturních památek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

§ 14a Povolení k restaurování kulturní památky. . . . . . . . . . . . . . . 105 § 14b–14c Uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti

uchazeče pro restaurování kulturních památek . . . . . . . . . . . 116

§ 14b (Posuzování odborné kvalifikace a jiné způsobilosti

uchazeče pro restaurování kulturních památek) . . . . . . . . . . 116

§ 14c (Kompenzační opatření) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 § 15 Opatření k zajištění péče o kulturní památky . . . . . . . . . . . . 121

prilohy.indb Vprilohy.indb V 1.9.2011 20:51:401.9.2011 20:51:40


VI

Obsah

§ 16 Příspěvek na zachování a obnovu kulturní památky . . . . . . . 126

§ 17 Ochranné pásmo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

§ 18 Přemístění kulturní památky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

§ 19 Užívání kulturních památek pro vědecký výzkum

nebo pro účely výstavní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

§ 20 Kulturní památky ve vztahu k zahraničí . . . . . . . . . . . . . . . . 143

§ 21–24 ČÁST TŘETÍ Archeologické výzkumy a nálezy . . . . . . . . . . . . . . . 147

§ 21 Oprávnění k archeologickým výzkumům . . . . . . . . . . . . . . . 154

§ 21a–21c Uznávání odborné kvalifikace uchazeče

pro provádění archeologických výzkumů . . . . . . . . . . . . . . . 159

§ 21a (Posuzování kvalifikace uchazeče pro provádění

archeologických výzkumů). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

§ 21b (Kompenzační opatření pro archeology) . . . . . . . . . . . . . . . 163

§ 21c (Povinnosti osoby oprávněné k výzkumům). . . . . . . . . . . . . . 165 § 22 Provádění archeologických výzkumů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

§ 23 Archeologické nálezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

§ 23a Vlastnictví movitých archeologických nálezů. . . . . . . . . . . . 185

§ 23b Plány území s archeologickými nálezy . . . . . . . . . . . . . . . . . 188

§ 24 Náhrada za majetkovou újmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 § 25–34 ČÁST ČTVRTÁ Orgány a organizace státní památkové péče . . . 193 § 25 Organizační uspořádání státní památkové péče. . . . . . . . . . . 193

§ 26 Ministerstvo kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

§ 27 Památková inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

§ 27a (Celní úřady a jejich působnost) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201

§ 28 (Krajský úřad) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

§ 28a (Samostatná působnost kraje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

§ 29 Obecní úřad obce s rozšířenou působností . . . . . . . . . . . . . . 207

§ 30 Obec. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213

§ 31 Komise státní památkové péče, konzervátor státní

památkové péče, a zpravodajové státní památkové péče . . . 214

§ 32 Odborná organizace státní památkové péče . . . . . . . . . . . . . 216

§ 33 zrušen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

§ 34 Oprávnění orgánů a odborné organizace státní

památkové péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

§ 35–341 ČÁST PÁTÁ Opatření při porušení povinnosti. . . . . . . . . . . . . . . . 232

§ 35–38 Pokuty právnickým osobám a fyzickým osobám

při výkonu podnikání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232

§ 35 (Skutkové podstaty správních deliktů) . . . . . . . . . . . . . . . . . 232

§ 36 (Kritéria pro ukládání pokut) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248

§ 37 (Vymáhání pokut za správní delikty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251

§ 38 (Odpovědnost právnické osoby) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

prilohy.indb VIprilohy.indb VI 1.9.2011 20:51:421.9.2011 20:51:42


VII

Obsah

§ 39–41 Přestupky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

§ 39 (Skutkové podstaty přestupků). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252

§ 40 (Vztah k obecným předpisům) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263

§ 41 (Vymáhání pokut za přestupky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264

§ 42–47 ČÁST ŠESTÁ Ustanovení společná a závěrečná. . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 42–45 Ustanovení společná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 42 (Vztah k dřívějším právním předpisům). . . . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 42a (Přenesená působnost) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284

§ 43 (Práva a povinnosti vlastníků kulturních památek). . . . . . . . 285

§ 43a (Poskytování údajů z informačních systémů) . . . . . . . . . . . . 287

§ 44 (Vztah k zákonu č. 18/2004 Sb.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290

§ 44a (Zvláštní ustanovení ke správním řízením) . . . . . . . . . . . . . . 291

§ 45 (Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů) . . . . . . 304

§ 46–47 Ustanovení závěrečná . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305

§ 46 (Zrušovací ustanovení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305

§ 47 (Účinnost zákona) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305

PŘÍLOHA 1 Třídník specializací restaurátorských prací . . . . . . . . . . . . . . . . 306

PŘÍLOHA 2 Evidenční dotazník žadatele o povolení k restaurování . . . . . . . 307

PŘÍLOHA 3 Teoretické a praktické oblasti, které tvoří obsah

vzdělávání a přípravy vyžadované v České republice

pro výkon činnosti restaurování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309

PŘÍLOHA 4 Teoretické a praktické oblasti, které tvoří obsah

vzdělávání a přípravy vyžadované v České republice

pro provádění archeologických výzkumů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310

VYBRANÁ USTANOVENÍ NOVEL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311

Zákon č. 242/1992 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311

Zákon č. 361/1999 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313

Zákon č. 122/2000 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320

Zákon č. 132/2000 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321

Zákon č. 146/2001 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327

Zákon č. 320/2002 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328

Zákon č. 18/2004 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336

Zákon č. 186/2004 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344

Zákon č. 1/2005 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345

Zákon č. 3/2005 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347

Nález Ústavního soudu č. 240/2005 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348

Zákon č. 186/2006 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349

Zákon č. 203/2006 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353

Zákon č. 158/2007 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354

Zákon č. 124/2008 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355

Zákon č. 189/2008 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356

prilohy.indb VIIprilohy.indb VII 1.9.2011 20:51:431.9.2011 20:51:43


VIII

Obsah

Zákon č. 307/2008 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363

Zákon č. 223/2009 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366

Zákon č. 227/2009 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367

Zákon č. 124/2011 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369

KOMENTÁŘ K VYBRANÝM ČÁSTEM ZÁKONA č. 183/2006 Sb.

Obecně k pojmu „stavební činnost“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370

§ 92 Územní rozhodnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379

§ 96 Územní souhlas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384

§ 105 (Náležitosti ohlášení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391

§ 106 (Postup při ohlášení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395

§ 107 (Zákaz ohlášených prací). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397

§ 115 Stavební povolení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398

§ 119 (Užívání staveb). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402

§ 120 (Oznámení záměru užívat stavbu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403

§ 122 Kolaudační souhlas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404

§ 128 Povolení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení . . . . . . . . . . . . . . 409

§ 129 Nařízení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení . . . . . . . . . . . . . . 411

§ 133 (Podmínky a průběh kontrolní prohlídky stavby) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414

§ 134 (Opatření při kontrolní prohlídce a rozhodnutí stavebního úřadu). . . . . 419

§ 176 (Nepředvídané nálezy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422

ZÁKLADNÍ POJMY A JEJICH OBSAH. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430

PŘÍLOHY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465

Vládní nařízení č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti

Pražského hradu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467

Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 94/1958 Sb.,

o Úmluvě na ochranu kulturních statků za ozbrojeného konfliktu

a Protokolu k ní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 468 Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . 482 Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních

orgánů státní správy České republiky (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . 489

Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 15/1980 Sb., o Úmluvě

o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu

a převodu vlastnictví kulturních statků. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 491 Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . 497

Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství

(horní zákon) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 502

Vyhláška ministerstva kultury České socialistické republiky

č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon České národní rady

č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507

Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 516

prilohy.indb VIIIprilohy.indb VIII 1.9.2011 20:51:441.9.2011 20:51:44


IX

Obsah

Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí č. 159/1991 Sb.,

Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví . . . . . 524 Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání

(živnostenský zákon) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 532 Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . 536 Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 542 Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (výňatky) . . . . . . . . 547 Zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných

věcných práv k nemovitostem (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 555 Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského

půdního fondu (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 558 Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky

(katastrální zákon) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561 Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb.,

o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti

ústavního pořádku České republiky (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 570 Zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní

hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 571 Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické

vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým

prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů)

(výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 594

Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých

zákonů (lesní zákon) (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 601 Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (výňatky) . . . . . . . . 607 Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních

komunikacích (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 617 Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou

při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním

postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb.,

o notářích a jejich činnosti (notářský řád) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . 620

Nařízení vlády č. 116/1998 Sb., kterým se provádí zákon

č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu

veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem

a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích

a jejich činnosti (notářský řád) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 624

Vyhláška č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických

požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze (výňatky). . . . . . . . 625 Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

(výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 638 Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 73/2000 Sb. m. s.,

Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy. . . . . . . . . . . . 644 Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 99/2000 Sb. m. s.,

Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy . . . . . . . . . . . . . 649

prilohy.indb IXprilohy.indb IX 1.9.2011 20:51:451.9.2011 20:51:45


X

Obsah

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) (výňatky). . . . . . . . . . 654

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) (výňatky) . . . . . . . . . 661

Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze (výňatky) . . . . . . . . . . . 666

Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí

a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování

vlivů na životní prostředí) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 674

Zákon č. 101/2001 Sb., o navracení nezákonně vyvezených

kulturních statků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 680

Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých

zákonů (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 687

Zákon č. 49/2002 Z. z., o ochrane pamiatkového fondu . . . . . . . . . . . . . 690

Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových

úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických

vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění

pozdějších předpisů (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 710

Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . 719

Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 124/2004 Sb. m. s.,

Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti

na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech

životního prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 736

Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě

a o změně některých zákonů (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 751

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 759

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích (výňatky) . . . . . . . . . . . 810

Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 13/2005 Sb. m. s.,

Evropská úmluva o krajině . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 815

Vyhláška č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů

a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám,

a o výši paušální částky nákladů řízení (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . 820

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

(stavební zákon) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 821

Zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva

k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) (výňatky) . . . . . . . 857

Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb . . . . . . . . . . . . . . . . . . 863

Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech,

územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně

plánovací činnosti (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 887

Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích

na využívání území (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 891

Vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení,

veřejnoprávní smlouvy a územního opatření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 895

Vyhláška č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení

stavebního zákona ve věcech stavebního řádu (výňatky) . . . . . . . . . . 943

prilohy.indb Xprilohy.indb X 1.9.2011 20:51:471.9.2011 20:51:47


XI

Obsah

Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 71/2007 Sb. m. s.,

Druhý protokol k Haagské úmluvě na ochranu kulturních statků

za ozbrojeného konfliktu z roku 1954. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 947

Vyhláška č. 187/2007 Sb., kterou se stanoví obsah a náležitosti

plánu území s archeologickými nálezy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 957 Vyhláška č. 420/2008 Sb., kterou se stanoví náležitosti

a obsah plánu ochrany památkových rezervací a památkových zón . . . 958 Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník (výňatky). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 959 Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

(výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 968 Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (výňatky) . . . . . . . . . . . 973 Zákon č. 141/1950 Sb., občanský zákoník (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . 975 Vládní nařízení č. 8/1956 Sb., o odevzdání a převzetí

dokončených staveb nebo jejich částí a i povolení k jejich uvedení

do trvalého provozu (užívání) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 978

Zákon č. 22/1958 Sb., o kulturních památkách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 982

Zákon č. 84/1958 Sb., o územním plánování (výňatky) . . . . . . . . . . . . . 988

Zákon č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . 990

Zákon č. 65/1960 Sb., o národních výborech (výňatky) . . . . . . . . . . . . . 992

Vládní nařízení č. 91/1960 Sb., o správním řízení (výňatky) . . . . . . . . . 994

Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech (výňatky) . . . . . . . . . . . . . 997

Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) (výňatky) . . . . . 1004

Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

(stavební zákon) (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1013

Vyhláška č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1029

Zákon č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich

působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících

(výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1130 Nařízení Rady (EHS) č. 3911/92, o vývozu kulturních statků . . . . . . . 1133 Vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích

na výstavbu (výňatky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1136 Zákon č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech (výňatky) . . . . . . . . . . . . 1141 Přehled souvisejících podzákonných předpisů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1143

Statut Národního památkového ústavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1146 REJSTŘÍK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1157

prilohy.indb XIprilohy.indb XI 1.9.2011 20:51:481.9.2011 20:51:48


prilohy.indb XIIprilohy.indb XII 1.9.2011 20:51:491.9.2011 20:51:49


XIII

SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK

Pro zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, není

užívána zkratka, je odkazováno pouze na jednotlivá ustanovení.

autoriz. zák. zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovanýcharchitektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků

činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů

dosav. spr. ř. zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění

pozdějších předpisů dosav. stav. zák. zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů kat. zák. zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky

(katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů kompet. zák. zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních

orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějšíchpředisů

Listina Listina základních práv a svobod, uvozená ústavním zákonem

č. 23/1991 Sb.

obč. zák. zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších

předpisů obch. zák. zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších

předpisů OTP vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby OTPI vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích

zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

OTPP vyhláška č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických

požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze, ve znění

pozdějších předpisů OVÚ vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání

území, ve znění pozdějších předpisů

prilohy.indb XIIIprilohy.indb XIII 1.9.2011 20:51:501.9.2011 20:51:50


XIV

Seznam použitých zkratek

přest. zák. zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích (přestupkový zákon), ve

znění pozdějších předpisů spr. ř. zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů stav. zák. zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů střed. obč. zák. zákon č. 141/1950 Sb. tr. zák. zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějšíchpředisů Úmluva archeo Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy(revidovaná) č. 99/2000 Sb. m. s. Úmluva archit Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy, č. 73/

/2000 Sb. m. s. ÚSŘ dosav. vyhláška č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá

ustanovení stavebního zákona č. 50/1976 Sb. vyhláška vyhláška č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon ČNR

č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších

předpisů vyhl. popl. vyhláška č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého

výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výšipaušální částky nákladů řízení zák. o hl. m. Praze zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů zák. o kraj. zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve zněnípozdějších předpisů zák. o kult. pam. zákon č. 22/1958 Sb., o kulturních památkách, ve zněnípozdějších předpisů zák. o majetku ČR zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejímvystuování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů zák. o muz. zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy, ve

znění pozdějších předpisů zák. o obcích zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve zněnípozdějších předpisů zák. o prod. a výv. zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturníhodnoty, ve znění pozdějších předpisů zák. o ochr. přír. a kraj.

zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění

pozdějších předpisů

prilohy.indb XIVprilohy.indb XIV 1.9.2011 20:51:511.9.2011 20:51:51


XV

Seznam použitých zkratek

zák. o uzn. odb. kval. zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné

způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie

a některých příslušníků jiných států a o změně některýchzáko

nů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o uznávání odborné

kvalifikace)

zák. o vyvl. zákon č. 184/2006 Sb., o vyvlastnění

živn. zák. zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání(živnosten

ský zákon), ve znění pozdějších předpisů

prilohy.indb XVprilohy.indb XV 1.9.2011 20:51:521.9.2011 20:51:52


prilohy.indb XVIprilohy.indb XVI 1.9.2011 20:51:541.9.2011 20:51:54


XVII

PŘEDMLUVA

Tato publikace, kterou právě dostáváte do rukou, si klade za cíl seznámit zájemce s právní

úpravou státní památkové péče v širším rozsahu. Publikace není určena jen propracovníky státní památkové péče, ale i pro řadu dalších osob, které se s její problematikou

dostávají do kontaktu. Vzhledem k tomu, že s výkonem státní památkové péče souvisí již

tradičně úzce obor stavebního práva, je publikace koncipována tak, aby přispěla k lepší

orientaci také pracovníků stavebních úřadů všech stupňů, jakož i dalších subjektůpůsobících na úseku výstavby při ochraně kulturního dědictví, a obsahuje proto komentář k vybraným okruhům platné stavebněprávní úpravy, zohledňující též související otázky státní památkové péče.

Jde zejména o osoby, které participují na přípravě a provádění stavební činnosti na

stavbách, jež jsou kulturními památkami, případně národními kulturními památkami, ale

i na stavbách, které sice kulturními památkami nejsou, avšak leží v památkovýchrezervacích, památkových zónách nebo ochranných pásmech kulturních památek, národních

kulturních památek, památkových rezervací a památkových zón. Publikace může najít

uplatnění též u vlastníků takovýchto nemovitostí, stejně jako movitých kulturních památek, ať již jde o orgány územní samosprávy, další právnické osoby, či osoby fyzické.

Prospěšná může být také pro četná občanská sdružení, jejichž činnost se dotýkáproblematiky památkové péče.

Vzhledem ke skutečnosti, že do platné právní úpravy státní památkové péče se i přes

značný časový odstup stále promítají důsledky rozhodnutí a opatření provedených za

účinnosti starších právních předpisů, publikace se stroze neomezuje jen na komentář

platné právní úpravy, ale na mnoha místech reaguje na některé významné aspektypředchozí právní úpravy a tehdejší praxe, sahající někdy až několik desetiletí nazpět, které

jsme považovali za potřebné blíže vysvětlit a komentovat. Jsme si vědomi, že tyto části

komentáře budou vyhledávány spíše jen ve specifických případech a nebudou vodítkem

pro každodenní činnost orgánů a odborné organizace státní památkové péče, nicméně

soudíme, že všem zainteresovaným by měly být v případě potřeby k dispozici, a to tím

spíše, že k některých choulostivým otázkám jsou k dispozici materiály obsahujícívýklady, které vyplývají ze zjevně účelových postojů jejich zpracovatelů.

Přes tento nadstandardní rozsah retrospektivního záběru práce nemá ambici býtvědeckým komentářem, ale praktickou příručkou pro co nejširší okruh uživatelů. Z tohoto důvodu je práce doplněna mj. stručným slovníčkem základních pojmů, které sevyskytují jak v právní úpravě státní památkové péče, v oboru stavebního práva, tak částečně i ochrany přírody.

prilohy.indb XVIIprilohy.indb XVII 1.9.2011 20:51:551.9.2011 20:51:55


XVIII

Předmluva

Do obsahu komentáře jsme se snažili v co největší míře zahrnout též zkušenosti zpraxe jak v oblasti státní památkové péče, tak i stavebního práva, včetně zkušeností z téměř dvacetileté činnosti památkové inspekce ministerstva kultury.

Pokud jde o výběr judikatury, není příliš rozsáhlý, vzhledem k tomu, že podlenašeho názoru pouhé „mechanické“ hromadění judikátů – někdy si dokonce vzájemně odporujících – nemůže být jediným východiskem k bezchybné aplikaci některýchproblémových institutů platné právní úpravy, když nejednotné jsou i názory jednotlivých ústředních správních úřadů. Ostatně i diskuse v odborném tisku jednoznačně dokládá, že aplikace nového správního řádu přinesla v praxi podstatně více problémů, než se očekávalo.

Do příloh je mj. zařazen seznam veškerých platných podzákonných předpisů, které založily památkovou ochranu národních kulturních památek, památkových rezervací a památkových zón, aby jejich obsah byl zpřístupněn co nejširšímu okruhu uživatelů a zájemců. Zdůrazňujeme, že některé z těchto předpisů též byly předmětem novelizace, která se dotkla také jejich příloh. Tuto skutečnost je třeba brát v úvahu při práci s nimi. V této souvislosti považujeme za nutné zdůraznit, že některé dosud platné starší předpisy tohoto charakteru běžně v elektronické podobě v obvyklých databázích dostupné doposud nebyly a do systému ASPI byly zařazeny až v souvislosti s vydáním této publikace.

Dále jsou v přílohách obsaženy výňatky ze souvisejících právních předpisů. Dovýběru právních předpisů nejsou zařazeny zahraniční právní předpisy, právě tak jako není argumentováno zahraniční judikaturou. Výjimku tvoří pouze zákon č. 49/2002 Z. z., o ochrane pamiatkového fondu, ve znění pozdějších předpisů, kterým byla založena nová právní úprava památkové péče ve Slovenské republice s radikálnímiorganizačními změnami, k nimž se právem upírá pozornost české odborné veřejnosti. Texty všech zařazených právních předpisů byly převzaty ze systému ASPI.

Z informativních důvodů je zařazen také statut Národního památkového ústavu jako

odborné organizace státní památkové péče vzhledem k jeho významné úloze při nalňování účelu zákona.

Doufáme, že se nám touto publikací podařilo alespoň zčásti naplnit vytčené cíle a že

se díky ní podaří přispět ke zlepšení situace na úseku ochrany kulturního dědictví, jakož

i ke zvýšení právní jistoty všech dotčených osob v České republice.

Uvítáme dále všechny konstruktivní podněty a připomínky k obsahu komentáře, které pomohou ke zlepšení jeho kvality v případném dalším vydání.

Závěrem bychom rádi vyslovili poděkování všem, kdo přispěli ke zlepšení kvality komentáře, zejména pak JUDr. Ing. Josefu Stašovi, CSc., z katedry správníhopráva a správní vědy Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Mgr. et Mgr. Evě Kebrlové, Ing. Lumíru Tejmarovi a PhDr. Jindřichu Nollovi, pracovníkům památkové inspekce Ministerstva kultury České republiky a všem pracovníkům státní památkové péče, jakož i členům občanských sdružení, kteří přispěli svými dotazy a podněty kobsahu komentáře.

Zvláštní poděkování pak patří lektorovi publikace JUDr. et PhDr. Pavlu Kroupovi za jeho velmi cenné a přínosné podněty, které výrazně napomohly zlepšení kvality textu komentáře.

prilohy.indb XVIIIprilohy.indb XVIII 1.9.2011 20:51:561.9.2011 20:51:56


XIX

Předmluva

Vysoké ocenění patří společnosti Wolters Kluwer ČR, a. s., která se vydání tétopublikace ochotně ujala, zejména pak odpovědné redaktorce PhDr. Marii Novotné, Mgr. Ivě Mrázkové a JUDr. Ondřeji Černému za jejich mimořádnou vstřícnost a trpělivost v celém průběhu prací na komentáři.

Po právní stránce je text publikace uzavřen ke dni 14. července 2011.

V Praze dne 15. července 2011 autoři

prilohy.indb XIXprilohy.indb XIX 1.9.2011 20:51:571.9.2011 20:51:57


prilohy.indb XXprilohy.indb XX 1.9.2011 20:51:581.9.2011 20:51:58


XXI

O AUTORECH

JUDr. Jiří Varhaník (nar. 26. 3. 1954)

1973–1979 studium na Právnické fakultě UK v Praze, obor „právo“

1979–1985 právník odboru výstavby ONV Praha 1

1985–1991 vedoucí správního oddělení odboru výstavby ONV Praha 1 1988–1989 postgraduální studium „památková péče“ na Filozofické fakultě UK v Praze 1991–1994 vedoucí samostatného oddělení památkové inspekce na ministerstvu kultury 1994–2011 ředitel památkové inspekce ministerstva kultury Člen České společnosti pro stavební právo, Klubu Za starou Prahu a Sdružení prostavebněhistorický průzkum, člen redakční rady časopisu Průzkumy památek.

Je autorem řady studií a příspěvků k problematice organizace a právní úpravy památkové

péče a středověké architektury.

Mgr. Stanislav Malý (nar. 3. 1. 1954)

1973–1978 studium na Právnické fakultě UK v Praze, obor „právo“

1984–1986 postgraduální studium v oboru „stavební právo“ na Právnické fakultě UK

v Praze

1979–1989 právník odboru výstavby ONV Praha 9

1989–1990 právník odboru Soustavy vybraných informací pro výstavbu (SVIV)

v Československém středisku výstavby a architektury v Praze

1990–1991 soukromá poradenská činnost v oboru veřejného stavebního práva

1991–1992 vedoucí odboru výstavby a sekce územního rozvoje Obvodního úřadu Praha 5

1992 právník odboru výstavby Magistrátu hl. m. Prahy

1992–1995 vedoucí právního oddělení odboru výstavby Magistrátu hl. m. Prahy

v r. 1993 člen zkušebních komisí pro autorizační zkoušky do ČKAIT pro obor „pozemní

stavby“

1995 právník odboru legislativy a koordinace předpisů (odboru koordinačního)Civilněsprávního úseku Ministerstva vnitra ČR

1996–1999 externí právník odboru výstavby ÚMČ Praha 2

prilohy.indb XXIprilohy.indb XXI 1.9.2011 20:51:591.9.2011 20:51:59


XXII

O autorech

1996–2005 odborný asistent na katedře společenských věd Stavební fakulty ČVUT

v Praze, kde přednášel především veřejné stavební právo a legislativu obcí a regionů od r. 2000 člen České společnosti pro stavební právo od r. 2005 přednáší externě veřejné stavební právo na Lesnické a environmentálnífakultě, resp. na Fakultě životního prostředí (od r. 2007) České zemědělské univerzity

v Praze a od r. 2010 rovněž na Fakultě životního prostředí Univerzity J. E. Purkyně

v Ústí nad Labem

2008–2010 pracoval rovněž jako právník v památkové inspekci ministerstva kultury

Je autorem autor publikace Nový stavební zákon s komentářem. 1. vydání. Praha : ASPI,

2007.

prilohy.indb XXIIprilohy.indb XXII 1.9.2011 20:52:001.9.2011 20:52:00


XXIII

ÚVOD

K zajištění ochrany kulturních památek zvláštním zákonem došlo na území dnešní České

republiky se značným zpožděním oproti okolním evropským státům. Již dokonce za

rakousko-uherské monarchie mělo Zalitavsko, tedy její „uherská“ část (zahrnující mimo

jiné území nynější Slovenské republiky), zákon na ochranu památek od roku 1881,paradoxně na rozdíl od Předlitavska, kam náležely české země. Podobně tomu bylo dokonce

i v balkánských zemích – Bulharsko 1889, Rumunsko 1892, Turecko již 1875.

Z hlediska potřeb základní orientace v platné právní úpravě ovšem není nezbytné

sledovat její vývoj od počátku. Naproti tomu současný stav naší památkové péče jepoznamenán takovým množstvím reziduí z předchozích, a to již relativně dávno minulých

období, že některým okruhům této problematiky je třeba věnovat bližší pozornost, ačkoli

se týká již v minulosti zrušených předpisů.

V poválečném období samozřejmě představovala prioritu obnova významnějšíchpamátek, které utrpěly za války. Po organizační stránce zůstal orgánem veřejné správyněkdejší Státní památkový úřad, vzniklý v roce 1920, který však byl opětovně rozdělen na dva samostatné subjekty – Státní památkový úřad v Praze pro Čechy a Státní památkový úřad v Brně pro zemi Moravskoslezskou, jako tomu bylo před německou okupací. Tyto úřady byly řízeny ministerstvem školství a osvěty.

Období let 1945 až 1958 se vyznačovalo zejména na počátku převratnýmihospodářskými a politickými změnami. Pro oblast ochrany kulturního dědictví, a tedy ipamátkové péče, měly zásadní význam především velké posuny majetkoprávní v návaznosti

na skončení druhé světové války, jak vyplynuly zejména z dekretů prezidenta republiky

z roku 1945, jimiž byl konfiskován nepřátelský majetek a v jejichž důsledkučeskoslovenský stát nabyl velkého množství památek. Mezi ně náležely i četné instalované objekty

s hodnotným mobiliářem. Záhy následovalo nejprve dílčí a po komunistickém puči v roce

1948 radikální znárodňování. Zemské zřízení státní správy bylo zrušeno a nahrazeno

soustavou národních výborů.

Tyto zásadní změny s dalekosáhlými důsledky během několika prvních letpoválečného Československa však kupodivu nebyly provázeny přijetím odpovídajících předpisů,

které by komplexně řešily problematiku ochrany kulturních památek v nových podmínkách. V důsledku toho zůstalo v platnosti opatření Stálého výboru č. 255/1938 Sb.,

o ochraně věcí umělecky nebo památkově zvláště hodnotných, které však upravovalo

především problematiku vývozu, a právě tak nařízení protektorátní vlády č. 274/1941 Sb.,

o archeologických památkách, které tak – poněkud paradoxně – představuje prvnískutečně moderní český předpis v oblasti památkové péče.

prilohy.indb XXIIIprilohy.indb XXIII 1.9.2011 20:52:021.9.2011 20:52:02


XXIV

Úvod

Jediným významným organizačním krokem bylo přijetí zákona č. 137/1946 Sb., o Národních kulturních komisích pro správu státního kulturního majetku. Tyto komise byly zřízeny dvě – v Praze a Bratislavě – a byli v nich zástupci dotčených ústředních orgánů a odborní znalci. Posláním komisí bylo organizovat odbornou správu státního kulturního majetku, pokud měl kulturní, uměleckou, historickou a vědeckou hodnotu, a jeho převzetí. Dále pak měly organizovat jeho odbornou správu, udržovat jej v řádném stavu a pečovat o jeho vhodné využití. Na věci prohlášené za tento státní kulturnímajetek se vztahovala povinnost odevzdat je na požádání do správy těchto komisí. Národní

kulturní komise přejímaly od roku 1947 nejvýznamnější hrady, zámky, paláce a další

památky jako státní kulturní majetek. Činnost národních kulturních komisí byla zaměřena

na správu tohoto majetku, o výkon památkové péče v pravém slova smyslu nešlo, neboť

příslušným orgánem zůstával Státní památkový úřad v Praze a Brně.

Zákon o kulturních památkách, který měl řešit podrobnou úpravu památkové péče, byl zařazen do legislativního plánu na první pololetí roku 1950. K jeho přijetí však došlo až roku 1958.

Vládním nařízením č. 112/1951 Sb., o reorganizaci státní památkové péče, bylostanoveno, že veřejnou správu v oboru státní památkové péče vykonávají krajské národnívýbory, a šlo-li o otázky celostátního významu, ministerstvo školství, věd a umění. Národní kulturní komise byly přeměněny na poradní sbory ministra, jmenování jejich členů bylo v působnosti vlády. Státní památkový úřad v Praze a v Brně, organizovaný ještě nazemském principu, byl zrušen a přeměněn na Státní památkový ústav. Podobně Památkový

úřad se sídlem v Bratislavě byl přeměněn na Slovenský památkový ústav. Úkolem památkových ústavů byla odborná pomoc v oboru státní památkové péče, zejména přizáchranných pracích a při propagaci památek, jakož i vědecké hodnocení kulturních památek

a studium rozvíjení konzervačních metod. Naplňování tohoto nařízení vlády v praxi vázlo.

Národní kulturní komise jako poradní sbory vůbec v jeho intencích nezačaly pracovat

a vázla i činnost krajských národních výborů na tomto úseku. Přestože státního kulturního

majetku přibývalo, nedostávalo se mu potřebné evidence, vyhodnocení a využití.

V témže roce byly vydány směrnice pro památkovou údržbu, jimiž měla býtcentralizovaným způsobem zajišťována péče o památkové objekty státního kulturního majetku (I. kategorie), objekty II. kategorie, městské památkové rezervace a rezervace lidové architektury.

V tomto období došlo také k výběru prvních městských památkových rezervací. Usnesení vlády z 11. 7. 1950 mimo jiné ukládalo ministru techniky, aby v dohodě sministrem školství, věd a umění usměrňoval plánování a provádění asanací a výstavby historických jader měst a obcí ve smyslu zákona č. 280/1949 Sb. Je pro tehdejší dobu příznačné, že k institucionalizaci památkových rezervací nedošlo obecně závaznýmpředisem s konkrétně stanoveným režimem. Cílem bylo v přísně centralistickém,plánovaném hospodaření zajistit pro asanace a rekonstrukce historických jader vybraných měst především dostatečné dodavatelské kapacity a finanční prostředky, nikoli však určení odpovídajícího režimu zajišťujícího podmínky ochrany, bez něhož je v právním státě takováto plošná památková ochrana sotva představitelná.

Další reorganizace přišla v roce 1953, kdy byla sloučena Správa státního kulturního majetku, Státní fotoměřický ústav a Státní památkový ústav v jediný orgán – Státní

prilohy.indb XXIVprilohy.indb XXIV 1.9.2011 20:52:031.9.2011 20:52:03


XXV

Úvod

památkovou správu, která byla řízena ministerstvem a spojovala v sobě jak funkcivýkonnou, tak úlohu odborného ústavu. Takový model ovšem nekorespondoval sesoustavou národních výborů, proto byl ještě téhož roku opuštěn ve prospěch zřízení řídicího

pracoviště v rámci ministerstva a památkového ústavu jako odborné organizace. Po stránce legislativní měla být tato problematika zajištěna přijetím zákona o kulturních památkách.

Významným organizačním krokem bylo v roce 1954 zřízení Státního ústavu prorekonstrukci památkových měst a objektů (SÚRPMO).

Vládním nařízením č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti Pražského hradu, vydaným na

základě zmocnění zákona č. 2/1954 Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství

republiky Československé na rok 1954, byla zajištěna ochrana Pražského hradu. Toto

nařízení vlády stanovilo, že se vytváří chráněná oblast Pražského hradu k zabezpečení

jeho řádné správy a ochrany. Objekty chráněné oblasti spravovala Kancelář prezidenta

republiky, která též na území chráněné oblasti vykonávala veškerou správu v oborustátní památkové péče. Předpis ovšem prakticky předpokládal vyvlastnění všech objektů na tomto území, pokud nebyly v národním majetku. K vymezení chráněné oblasti byla

zmocněna rada Ústředního národního výboru hlavního města Prahy v dohodě s Kanceláří

prezidenta republiky.

Tento předpis zůstal v platnosti i přes později přijaté zákony upravující problematiku

památkové péče a ze zjevně účelových důvodů zůstává, přes svoji očividnou zastaralost,

v platnosti dodnes. Kancelář prezidenta republiky však není orgánem státní památkové péče pro toto území, neboť to spadá do působnosti Magistrátu hlavního města Prahy.

Přelomovým mezníkem pro vývoj památkové péče se stalo přijetí zákona č. 22/1958 Sb.,

o kulturních památkách, prvního zvláštního zákona upravujícího tuto problematiku včeských zemích, na nějž navazovalo přijetí prováděcích předpisů. Zatímco Státní ústav

památkové péče byl zřízen ze zákona, ke zřízení krajských středisek státní památkové

péče příslušnými krajskými národními výbory došlo až s určitým časovým odstupem.

Rozhodující předěl oproti předchozímu stavu s důsledky pro praxi tak skutečněpředstavovala až správní reforma provedená v roce 1960. Její součástí byla též nová procesní úprava správního řízení, obsažená v nařízení vlády č. 91/1960 Sb., o správním řízení.

Počátkem šedesátých let bylo zahájeno hromadné zapisování kulturních památek do

státních seznamů. Způsob, jakým byla tato agenda převážně prováděna, zanechaldůsledky, které se projevují až dodnes, avšak trvalo několik desetiletí, než byly pojmenovány. Je

třeba objektivně přiznat, že určité nedostatky v naplňování tehdejší právní úpravy státní

památkové péče byly reflektovány v odborném tisku již poměrně brzy, byť převážně byly

ukryty v ideologickém balastu politických frází.

Pouze po formální a organizační stránce se dotkla reforma právní úpravy národních

výborů z roku 1967, provázená novým správním řádem, na rozdíl od předchozího již

v síle zákona č. 71/1967 Sb. V letech 1968 a 1969 se vyskytly otevřenější názory též

na problematiku památkové péče, ale úvahy, které by směřovaly k otázkám budoucího

vývoje právní úpravy, se mezi nimi nevyskytovaly.

V navazujícím období tzv. normalizace se dále prohlubovala propast mezi tehdyplatnou právní úpravou a běžnou praxí státní památkové péče, ovšem na rozdíl od šedesátých

let bylo na tyto nedostatky veřejně poukazováno jen zcela výjimečně. Pouze okrajový

prilohy.indb XXVprilohy.indb XXV 1.9.2011 20:52:041.9.2011 20:52:04


XXVI

Úvod

význam pro zde sledovanou problematiku měla organizační změna týkající se působnosti

národních výborů, provedená zákonem č. 143/1971 Sb.

Průběh osmdesátých let 20. století poznamenaly dvě významné události. První z nich byla příprava nové právní úpravy, která ovšem – jak bylo tehdy běžné – proběhla bez jakékoli odborné veřejné diskuse. Její koncepce vycházela z představy, že kulturnípamátky byly podle zákona č. 22/1958 Sb. zapsány do státních seznamů, byla tedy vytvořena „databáze“ kulturních památek s tím, že další do ní budou doplňovány již v podstatně menším rozsahu, obsah nového zákona se proto soustředil na úpravu jednotlivých řízení. Tomu také odpovídal jeho název – o státní památkové péči. Nejzávažnějším problémem, který byl při přípravě nového předpisu pominut, byla nedostatečná reflexe rozporu mezi dosavadní právní úpravou a praxí, a to zejména v oblasti institucionalizace kulturních památek.

Druhou významnou událostí byla velkoryse pojatá tzv. Generální aktualizace státních seznamů nemovitých kulturních památek. Přes její zaměření nebyly zaznamenány problémy s dosavadní převažující praxí zápisů kulturních památek do státních seznamů, neboť paradoxně právě v souvislosti s jejím průběhem došlo naopak k jejich prohloubení. Neobvyklá situace nastala v návaznosti na přijetí zákona č. 20/1987 Sb., o státnípamátkové péči, neboť tehdejší Ministerstvo kultury ČSR neučinilo prakticky nic, aby zajistilo jeho důslednou aplikaci v praxi. V důsledku toho až do počátku devadesátých let k jeho aplikaci docházelo jen výjimečně a v každodenní praxi plnila úlohu dotčených orgánů místo příslušných národních výborů krajská střediska státní památkové péče, aniž však k tomu měla jakékoli zmocnění. Postupný obrat nastal až v souvislosti s personálními změnami na ministerstvu kult



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist