načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním minimu. Praktický komentář - 2. vydání - Petr Beck

Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním minimu. Praktický komentář - 2. vydání
-7%
sleva

Kniha: Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním minimu. Praktický komentář
Autor: Petr Beck
Podtitul: 2. vydání

Zákon o pomoci v hmotné nouzi i zákon o životním existenčním minimu nabyly účinnosti dne 1. 1. 2007 a od té doby prošly oba zákony mnohými novelizacemi. Komentář poskytuje výklad ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  520 Kč 484
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
16,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer ČR
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 388
Rozměr: 18 cm
Úprava: xx, 367 stran: formuláře
Vydání: 2. vydání
Skupina třídění: Druhy sociální pomoci a služeb
Jazyk: česky
Datum vydání: 28.05.2018
ISBN: 978-80-7552-108-8
EAN: 9788075521088
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Zákon o pomoci v hmotné nouzi i zákon o životním existenčním minimu nabyly účinnosti dne 1. 1. 2007 a od té doby prošly oba zákony mnohými novelizacemi. Komentář poskytuje výklad všech ustanovení, jejich vnitřní provázanost a souvislost s jinými právními předpisy včetně citace relevantní judikatury.

Renomovaní odborníci na právo sociálního zabezpečení vycházejí při jejich výkladu především ze zkušeností a problémů, které se za dobu od účinnosti zákonů vyskytly, ale také ze soudních rozhodnutí vztahujících se k této problematice. Komentář je nejen teoretickým dílem, ale především praktickou příručkou pro všechny, kteří se v této oblasti potřebují orientovat. (zákon o životním a existenčním minimu : praktický komentář)

Další popis

„Nový“, resp. aktualizovaný komentář k zákonu o pomoci v hmotné nouzi a k zákonu o životním a existenčním minimu přináší navíc podrobný výklad všech změn, které od roku 2016 v této oblasti nastaly. Především rok 2017 byl pro systém pomoci v hmotné nouzi náročný, protože v něm začaly být účinné rovnou dvě novely. Jedna z novel navrátila do systému hodnocení vlastní aktivity příjemce dávek, a to i ve spojení s výkonem veřejné služby, kdy se bonifikace nebo sankce za aktivitu či pasivitu klienta odrážejí na výši dávky. Druhá novela přinesla možnost obcím vyhlásit v místě, kde dochází k navýšení sociálně nežádoucích jevů, opatření obecné povahy, kam nesmí být nárokován doplatek na bydlení. V rámci této novely se také uzákonilo, že po delší době vyplácení příspěvku na živobytí musí být jeho část poskytnuta prostřednictvím poukázek. Rovněž se určila hranice započitatelných nákladů na bydlení pro služby spojené s bydlením a pro větší právní jistotu žadatelů o doplatek na bydlení, kteří bydlí v substandardním bydlení (např. na ubytovně), se více v zákoně specifikovalo, kdy je lze považovat za případ hodný zvláštního zřetele. Všechny uvedené a i další změny jsou popsány v komentáři tak, jak jsou podle metodik aplikovány v praxi. Samotný komentář každého čtenáře provede celým systémem pomoci v hmotné nouzi, a to jak všemi podmínkami nároků na jednotlivé dávky, tak i řízením o těchto dávkách včetně uvedením konkrétních příkladů z praxe.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Petr Beck - další tituly autora:
 (e-book)
Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním a existenčním minimu. Praktický komentář. Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním a existenčním minimu. Praktický komentář.
 (e-book)
Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním minimu. Praktický komentář - 2. vydání Zákon o pomoci v hmotné nouzi. Zákon o životním minimu. Praktický komentář
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

V

OBSAH

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XI Seznam předpisů citovaných v komentáři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XIII Profil autorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVII Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XIX

ZÁKON O POMOCI V HMOTNÉ NOUZI

ČÁST PRVNÍ Úvodní ustanovení (§ 1 až 7)

§ 1 Předmět úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

§ 2 Hmotná nouze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4

§ 3 Osoba, která není v hmotné nouzi . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

§ 4 Dávky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28

§ 5 Okruh oprávněných osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31

§ 6 Orgány pomoci v hmotné nouzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39

§ 7 Pověřené obecní úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou

působností a újezdní úřady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40

ČÁST DRUHÁ Vymezení některých pojmů (§ 8 až 20) . . . . . . . . . . . . . .41

§ 8 Společně posuzované osoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41

§ 9 Příjem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46

§ 10 Aktuální kalendářní měsíc a rozhodné období . . . . . . . . .50

§ 11 Zvýšení příjmu vlastním přičiněním . . . . . . . . . . . . . . . .57

§ 12 Zvýšení příjmu vlastní prací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61

§ 13 Zvýšení příjmu řádným uplatněním nároků

a pohledávek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63

§ 14 Zvýšení příjmu prodejem nebo jiným využitím

majetku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

§ 15 Celkové sociální a majetkové poměry . . . . . . . . . . . . . . .69

§ 16 Posuzování neodůvodnitelné zátěže pro systém pomoci

v hmotné nouzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72

§ 17 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79

§ 18 Nezaopatřené dítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79

§ 18a Veřejná služba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81

VI

Obsah

§ 19 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 § 20 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85

ČÁST TŘETÍ Dávky (§ 21 až 37) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87

Hlava I Příspěvek na živobytí (§ 21 až 31) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87

§ 21 Podmínky nároku na příspěvek na živobytí . . . . . . . . . . .87 § 22 Povinnost vrátit příspěvek na živobytí nebo jeho část . . .88 § 23 Výše příspěvku na živobytí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 § 24 Částka živobytí osoby a částka živobytí společně

posuzovaných osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 § 25 Hodnocení snahy zvýšení příjmu vlastní prací . . . . . . .111 § 26 Hodnocení možnosti využití majetku . . . . . . . . . . . . . .112 § 27 Hodnocení možnosti uplatnění nároků a pohledávek . .117 § 28 Hodnocení možnosti zvýšení příjmu u nezletilých

dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121 § 29 Zvýšení částky živobytí osoby z důvodu dietního

stravování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124 § 30 až § 32 zrušeny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125

Hlava II doplatek na bydlení (§ 33 až 35a) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126

§ 33 Podmínky nároku na doplatek na bydlení . . . . . . . . . . .126 § 33a Byt, jiný než obytný prostor a ubytovací zařízení . . . . .135 § 33b Standardy kvality bydlení jiného než obytného

prostoru, stavby pro individuální či rodinnou rekreaci

a jejich kontrola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140 § 33c Podmínky pro posouzení případů hodných zvláštního

zřetele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 § 33d Oblast se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích

jevů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 § 34 Odůvodněné náklady na bydlení . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 § 35 Výše doplatku na bydlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 § 35a Vzájemná součinnost krajské pobočky Úřadu práce,

obce a pověřeného obecního úřadu nebo újezdního

úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172

Hlava III mimořádná okamžitá pomoc (§ 36 až 37) . . . . . . . . . . . . . . . .175

§ 36 Podmínky nároku na mimořádnou okamžitou pomoc . .175 § 37 Výše mimořádné okamžité pomoci . . . . . . . . . . . . . . . .177

VII

Obsah

ČÁST ČTVRTÁ Společná ustanovení o dávkách (§ 38 až 59) . . . . . . . .181

§ 38 Nárok na dávku a její výplatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181 § 39 Minimální výše příspěvku na živobytí a doplatku

na bydlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182 § 40 Příjemce a zvláštní příjemce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182 § 41 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 § 42 Formy poskytování dávek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 § 43 Výplata dávek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188 § 44 (Vliv změn ve skutečnostech rozhodných pro nárok

na dávku a její výši) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193 § 45 (Neprávem přiznaná nebo odepřená dávka) . . . . . . . . . .196 § 46 Přechod nároku na dávky při úmrtí žadatele

nebo příjemce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .199 § 46a Přechod nároku na opakující se dávky při ztrátě

podmínky nároku dosavadního příjemce . . . . . . . . . . . .200 § 47 Zánik nároku na dávku, zánik nároku na výplatu

dávky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 § 48 Postoupení a srážky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 § 49 Povinnosti a odpovědnost žadatele, příjemce dávky

a osoby společně posuzované . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .203 § 50 Povinnosti státních orgánů, obcí, krajů a dalších

osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210 § 51 Přeplatky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213 § 52 Informační systém pomoci v hmotné nouzi . . . . . . . . . .217 § 53 Údaje poskytované Ministerstvem vnitra . . . . . . . . . . .219 § 54 (Vybírání a vymáhaní přeplatků, prominutí přeplatků) .223 § 55 Mlčenlivost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225 § 56 Kontrolní činnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 § 57 (Přestupky zaměstnanců a fyzických osob) . . . . . . . . . .230 § 58 (Přestupky právnických osob) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 § 59 (Řízení o přestupku) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231

ČÁST PÁTÁ Organizace a řízení (§ 60 až 79) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235

Hlava I Organizace (§ 60 až 62b) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235

§ 60 Ministerstvo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235 § 61 Krajská pobočka Úřadu práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 § 62 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 VIII Obsah

§ 62a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239

§ 62b zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Hlava II Povinnosti a oprávnění orgánů pomoci v hmotné nouzi,

pověřených obecních úřadů, obecních úřadů obcí

s rozšířenou působností a újezdních úřadů a jejich

zaměstnanců (§ 63 až 65a) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240

§ 63 (Povinnosti a oprávnění orgánů pomoci v hmotné

nouzi, pověřených obecních úřadů, obecních úřadů obcí

s rozšířenou působností a újezdních úřadů a jejich

zaměstnanců) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240

§ 64 (Sociální práce v systému pomoci v hmotné nouzi

na Úřadu práce a obcích) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243

§ 65 (Povinnosti orgánů pomoci v hmotné nouzi a obcí

v přenesené působnosti) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .249

§ 65a (Dotace) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Hlava III Řízení (§ 67 až 79) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252

§ 67 Místní příslušnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252

§ 68 Účastníci řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255

§ 69 Zahájení řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256

§ 70 Zastupování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259

§ 71 Podání a jiné úkony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260

§ 72 Náležitosti žádosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261

§ 73 Důkazní prostředky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266

§ 74 Vyjádření k podkladům pro rozhodnutí . . . . . . . . . . . . .266

§ 75 Vydávání rozhodnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .267

§ 76 Oznámení a námitky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .269

§ 77 Opravné prostředky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271

§ 78 Výkon rozhodnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271

§ 79 Náklady řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272 ČÁST ŠESTÁ Zmocňovací a přechodná ustanovení (§ 80 až 81) . . . . .273

§ 80 Zmocňovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273

§ 81 Přechodná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 ČÁST SEDMÁ Závěrečná ustanovení (§ 82 až 83) . . . . . . . . . . . . . . . . .275

§ 82 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275

§ 83 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275

IX

Obsah

Vybraná ustanovení novel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276

VYHLÁŠKA O PROVEDENÍ NĚKTERÝCH USTANOVENÍ ZÁKONA

O POMOCI V HMOTNÉ NOUZI

§ 1 Zvýšení částky živobytí osoby z důvodu dietního

stravování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281

§ 2 Náležitosti průkazu zaměstnance oprávněného

k vykonávání činností sociální práce . . . . . . . . . . . . . . .283

§ 3 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284

§ 4 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .284

ZÁKON O ŽIVOTNÍM A EXISTENČNÍM MINIMU

§ 1 Předmět úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .285

§ 2 Životní minimum jednotlivce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287

§ 3 (Životní minimum u osob společně posuzovaných) . . .288

§ 4 (Stanovení okruhů společně posuzovaných osob) . . . . .290

§ 5 Existenční minimum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295

§ 6 (Posuzování příjmů - základní informace) . . . . . . . . . . .296

§ 7 (Příjmy považované za započitatelné) . . . . . . . . . . . . . .297

§ 8 Způsob zápočtu příjmů ze samostatné činnosti . . . . . . .311

§ 9 Zvýšení částek životního a existenčního minima . . . . . .316

§ 10 Přechodné ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317

§ 11 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317

§ 12 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Formuláře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .319 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .361



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist