načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zákon o dráhách. Komentář - Jiří Lojda

Zákon o dráhách. Komentář

Elektronická kniha: Zákon o dráhách. Komentář
Autor:

Komentář přináší po více než 10 letech první podrobný výklad zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. V knize najdete praktický výklad všech ustanovení zákona včetně relevantní ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  600
+
-
20
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 300
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Komentář přináší po více než 10 letech první podrobný výklad zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. V knize najdete praktický výklad všech ustanovení zákona včetně relevantní judikatury. Zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie, zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie a upravuje podmínky pro stavbu drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových a stavby na těchto dráhách, podmínky pro provozování drah, pro provozování drážní dopravy na těchto dráhách, jakož i práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené, výkon státní správy a státního dozoru ve věcech drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových.  Komentář je tak určen především provozovatelům drážní dopravy, orgánům státní správy a státního dozoru.

Zařazeno v kategoriích
Jiří Lojda - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KOMENTÁŘE WOLTERS KLUWER

Zákon o dráhách

Komentář



Jiří Lojda

Zákon o dráhách

Komentář


Vzor citace: Lojda, J. Zákon o dráhách. Komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s.,

2017, 300 s.

Právní stav publikace je ke dni 1. 4. 2017.

© JUDr. Jiří Lojda, LL.M. EUR., Ph.D.

ISBN 978-80-7552-756-1 (brož.)

ISBN 978-80-7552-757-8(eub)

http://www.wolterskluwer.cz/


V

OBSAH

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XI

Seznam předpisů citovaných v komentáři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIV

Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách

§ 1–2 ČÁST PRVNÍ Úvodní ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 1 Předmět úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 2 Základní pojmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 § 3–10 ČÁST DRUHÁ Dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

§ 3 Kategorie železničních drah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

§ 3a Vysokorychlostní dráha a dráha konvenční . . . . . . . . . . . 18

§ 4 Obvod dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

§ 4a Ochrana dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

§ 5 Stavba dráhy a stavba na dráze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

§ 5a Styk dráhy s cizím vedením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

§ 6 Křížení dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

§ 7 Stavební řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Ochranné pásmo dráhy

§ 8 Vymezení ochranného pásma dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

§ 9 Činnosti omezené ochranným pásmem dráhy . . . . . . . . . 38

§ 10 Ochrana dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 § 11–23c ČÁST TŘETÍ Regulace provozování dráhy . . . . . . . . . . . . . . 45

Úřední povolení

§ 11 Provozovatel dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

§ 12 Podmínky pro vydání úředního povolení . . . . . . . . . . . . . 47

§ 13 Bezúhonnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

§ 13a Prokazování bezúhonnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

§ 14 Odborná způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

§ 14a Prokazování fi nanční způsobilosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

§ 15 Obsah žádosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

§ 16 Vydání úředního povolení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

§ 17 Obsah rozhodnutí o vydání úředního povolení . . . . . . . . . 57

§ 18 Zrušení a zánik úředního povolení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

§ 19 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 VI Obsah

§ 20 Povinnosti vlastníka dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

§ 21 Povinnost zajistit provozování dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Práva a povinnosti provozovatele dráhy a povinnosti osob

nacházejících se na dráze a v obvodu dráhy

§ 22 Práva a povinnosti provozovatele dráhy . . . . . . . . . . . . . . 64

§ 22a Veřejně přístupná a veřejně nepřístupná vlečka . . . . . . . . 70

§ 23 Další povinnosti provozovatele dráhy . . . . . . . . . . . . . . . 73

§ 23a Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy . . . . . . . . . 79

§ 23b Omezení provozování dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

§ 23c Schvalování plánu omezení provozování dráhy . . . . . . . . 86 § 23d–23g ČÁST ČTVRTÁ Provozování zařízení služeb . . . . . . . . . . . . 88

§ 23d Zásady poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

§ 23e Potřeba obnovení funkčnosti zařízení služeb . . . . . . . . . . 92

§ 23f Povinnosti dopravce v dominantním postavení . . . . . . . . 93

§ 23g Zvláštnosti v poskytování některých služeb . . . . . . . . . . . 94 § 24–42 ČÁST PÁTÁ Regulace drážní dopravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Licence

§ 24 Základní pojmy pro provozování drážní dopravy . . . . . . . 96

§ 24a Podmínky provozování drážní dopravy . . . . . . . . . . . . . 100

§ 25 Udělení oprávnění k provozování drážní dopravy . . . . . 103

§ 26 Bezúhonnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

§ 26a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

§ 27 Odborná způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

§ 27a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

§ 28 Finanční způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

§ 29 Změna oprávnění k provozování drážní dopravy

a změna údajů uvedených v licenci . . . . . . . . . . . . . . . . 111

§ 30 Zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy . . . . . 112

§ 31 Postupy v případě licence ze státu EU a EHP . . . . . . . . . 113

§ 32 Přidělování kapacity dráhy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

§ 33 Prohlášení o dráze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

§ 34 Základní zásady přidělování kapacity dráhy . . . . . . . . . 127

§ 34a Přidělování kapacity dráhy při zpracování jízdního

řádu a jeho změny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

§ 34b Přidělování kapacity dráhy po nabytí platnosti

jízdního řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

§ 34c Rámcová dohoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

§ 34d Posuzování přeshraniční osobní drážní dopravy

a hospodářské vyváženosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

§ 34e Přezkoumání prohlášení o dráze Úřadem . . . . . . . . . . . . 142

VII

Obsah

§ 34f Přezkoumání přidělené kapacity dráhy Úřadem . . . . . . . 144

§ 34g Přezkoumání smlouvy o provozování drážní dopravy

Úřadem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

§ 34h Osvědčení dopravce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

§ 34i zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

§ 34j zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

Povinnosti dopravce

§ 35 Základní povinnosti dopravce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

§ 36 Další povinnosti dopravce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156

§ 36a Omezená použitelnost nařízení (ES) č. 1371/2007 . . . . . 159

§ 37 Přepravní řád . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

§ 38 Omezení a zastavení veřejné drážní dopravy . . . . . . . . . 167

§ 39 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

§ 39a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

§ 39b zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

§ 39c zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

§ 39d zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Jízdní řád

§ 40 Jízdní řád na dráze celostátní a regionální . . . . . . . . . . . 171

§ 41 Jízdní řád na dráze tramvajové, trolejbusové, speciální

a lanové . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

§ 42 Platnost jízdního řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 § 43–49 ČÁST ŠESTÁ Drážní vozidla a určená technická zařízení . . 174 § 43–44 HLAVA PRVNÍ Drážní vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

§ 43 Požadavky na drážní vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

§ 43a Požadavky na spalovací motory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

§ 43b Vozidlo schválené v jiném členském státě . . . . . . . . . . . 180

§ 44 Technický stav vozidel v provozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 § 45–46r HLAVA DRUHÁ Způsobilost k řízení drážních vozidel . . . . . 186 § 45–46a Díl 1 Řízení drážního vozidla na dráze tramvajové,

trolejbusové, speciální, lanové a vlečce . . . . . . . . . . . . . 186

§ 45 Průkaz způsobilosti k řízení drážních vozidel . . . . . . . . 186

§ 46 Spolehlivost k řízení drážního vozidla . . . . . . . . . . . . . . 189

§ 46a Prokazování spolehlivosti pro vydání průkazu

způsobilosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

§ 46b–46r Díl 2 Řízení drážního vozidla na dráze celostátní

a regionální . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

§ 46b Požadavky na strojvedoucí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 § 46c–46h Oddíl 1 Licence strojvedoucího . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

§ 46c Vydávání licence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

§ 46d Zdravotní způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

§ 46e Všeobecná odborná způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 VIII Obsah

§ 46f Pravidelná lékařská prohlídka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

§ 46g Duplikát a výměna licence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

§ 46h Odnětí licence strojvedoucího . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 § 46i–46o Oddíl 2 Osvědčení strojvedoucího . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

§ 46i Vydávání osvědčení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

§ 46j Zvláštní odborná způsobilost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201

§ 46k Pravidelné přezkoušení zvláštní odborné způsobilosti . . 202

§ 46l Odnětí osvědčení strojvedoucího . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

§ 46m Pozbytí platnosti osvědčení strojvedoucího . . . . . . . . . . 204

§ 46n Uznání zvláštní odborné způsobilosti . . . . . . . . . . . . . . . 205

§ 46o Školení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 § 46p–46r Oddíl 3 Dohled a rejstříky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

§ 46p Nedostatky ve způsobilosti držitele zahraniční

licence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209

§ 46q Pochybnosti o zdravotní způsobilosti strojvedoucího

zjištěné dopravcem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

§ 46r Evidence licencí a osvědčení strojvedoucích . . . . . . . . . 212 § 46s HLAVA TŘETÍ Podmínky pro odbornou způsobilost

zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy a drážní dopravy . . . 213

§ 46s Odborná způsobilost zaměstnanců obsluhy a údržby . . . 213 § 47–48 HLAVA ČTVRTÁ Určená technická zařízení . . . . . . . . . . . . . . 215

§ 47 Pojem určeného technického zařízení . . . . . . . . . . . . . . . 215

§ 48 Kontrola určených technických zařízení . . . . . . . . . . . . . 217 § 49 HLAVA PÁTÁ Mimořádné události . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

§ 49 Nehoda a incident . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 § 49a–49e ČÁST SEDMÁ Provozní a technická propojenost

evropského železničního systému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

§ 49a Pojem propojenosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224

§ 49b Povinné subjekty v souvislosti s interoperabilitou . . . . . 226

§ 49c Výjimky z požadavků na interoperabilitu . . . . . . . . . . . . 228

§ 49d Registry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231

§ 49e Působnost Drážního úřadu v oblasti propojenosti . . . . . 232 § 50–52a ČÁST OSMÁ Správní delikty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

§ 50 Přestupky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob

§ 51 Správní delikty některých subjektů . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

§ 51a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242

§ 52 Další správní delikty právnických a podnikajících

fyzických osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242

§ 52a Společná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

IX

Obsah

§ 53–59a ČÁST DEVÁTÁ Státní správa a státní dozor . . . . . . . . . . . 248

§ 53 Drážní úřad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248

§ 53a Drážní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248

§ 53b Věcná působnost Drážní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . 249

§ 53c Mezinárodní spolupráce při vyšetřování . . . . . . . . . . . . . 252

§ 53d Oprávnění inspektorů Drážní inspekce . . . . . . . . . . . . . . 253

§ 53e Závěrečná zpráva z šetření Drážní inspekce . . . . . . . . . . 255

§ 54 Drážní správní úřady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257

§ 54a Využití údajů z registrů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258

§ 55 Působnost Drážního úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259

§ 56 Působnost Ministerstva dopravy ve věcech drah . . . . . . 260

§ 56a Stanovisko obecních úřadů a drážního správního

úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261

§ 57 Působnost obcí ve věcech drah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262

§ 57a Spolupráce úřadů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263

Státní dozor

§ 58 Státní dozor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264

§ 59 Kontrola výkonu státní správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

§ 59a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 § 60–68 ČÁST DESÁTÁ Společná, přechodná a závěrečná

ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266

§ 60 Rekategorizace drah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266

§ 61 Zřízení nového Drážního úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267

§ 62 Požadavek na oddělené účetnictví . . . . . . . . . . . . . . . . . 267

§ 63 Provozování vlečky a přeprava nebezpečného nákladu . . 268

§ 64 Řízení ve věcech upravených tímto zákonem . . . . . . . . . 269

§ 65 Ustanovení mezinárodních smluv . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

§ 65a zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

§ 66 Zmocňovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

§ 67 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271

§ 68 Účinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273

Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274

O autorovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283



XI

SEZNAM ZKRATEK

Zkratky právních předpisů:

insolvenční zákon

zákon č.182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) Listina

Listina základních práv a svobod nařízení Komise (EU) č. 36/2010

nařízení Komise (EU) 36/2010 o vzorech Společenství pro licencistrojvedoucího, doplňková osvědčení, ověřené opisy doplňkových osvědčení a formuláře

žádosti o licenci strojvedoucího nařízení (ES) č. 653/2007

nařízení (ES) č. 653/2007 ze dne 13. června 2007 o používání společnéhoevropského vzoru pro osvědčení o bezpečnosti a žádosti podle článku 10 směrniceEvropského parlamentu a Rady 2004/49/ES a o platnosti osvědčení o bezpečnosti

předkládaných podle směrnice 2001/14/ES obč. zák.

zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník s. ř. s.

zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní SFEU

Smlouva o fungování Evropské unie směrnice 2004/49/ES

směrnice 2004/49/ES o bezpečnosti železnic směrnice 2007/59/ES

směrnice 2007/59/ES o vydávání osvědčení strojvedoucím obsluhujícím hnací

vozidla a vlaky v železničním systému Společenství směrnice 2008/57/ES

směrnice 2008/57/ES o interoperabilitě železničního systému ve Společenství směrnice 2012/34/EU

směrnice 2012/34/EU o vytvoření jednotného evropského železničníhoprostoru spr. řád

zákon č. 500/2004 Sb., správní řád stavební zákon

zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) tr. zákoník

zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník tr. řád

zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) XII Seznam zkratek Ústava ČR

ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky vyhláška č. 101/1995 Sb.

vyhláška Ministerstva dopravy č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád prozdravotní způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy vyhláška č. 173/1995 Sb.

vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah vyhláška č. 177/1995 Sb.

vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební

a technický řád drah vyhláška č. 352/2004 Sb.

vyhláška Ministerstva dopravy č. 352/2004 Sb., o provozní a technicképropojenosti evropského železničního systému vyhláška č. 376/2006 Sb.

vyhláška Ministerstva dopravy č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnostiprovozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na

dráhách zák. práce

zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce zák. o dani z nemovitostí

zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí zák. o drahách

zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách zák. o obecné bezp. výrobků

zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků zák. o odpov. za přestupky

zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich zák. o ochraně přírody a krajiny

zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny zák. o poz. komunikacích

zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích zák. o přestupcích

zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích

zák. o tech. požadavcích na výrobky

zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky živnostenský zákon

zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) Ostatní zkratky: EHP

Evropský hospodářský prostor EU

Evropská unie

XIII

Seznam zkratek

MHD

městská hromadná doprava SDEU

Soudní dvůr Evropské unie TSI

technické specifi kace propojenosti (nebo též technické specifi kaceinteroperability) XIV

SEZNAM PŘEDPISŮ CITOVANÝCH V KOMENTÁŘI

1, 2

Smlouva o fungování Evropské unie

Úmluva o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) publikovaná pod č. 8/1985 Sb.

sdělení Ministerstva zahraničních věcí ke změně Úmluvy o mezinárodníželezniční přepravě (COTIF) publikované pod č. 49/2006 Sb. m. s. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 881/2004 o zřízení Evropské

železniční agentury (nařízení o Agentuře) nařízení Komise (ES) č. 653/2007 o používání společného evropského vzoru pro

osvědčení o bezpečnosti a žádosti podle článku 10 směrnice Evropskéhoparlamentu a Rady 2004/49/ES a o platnosti osvědčení o bezpečnosti předkládaných

podle směrnice 2001/14/ES nařízení (ES) č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě nařízení Komise (EU) č. 36/2010 o vzorech Společenství pro licencistrojvedoucího, doplňková osvědčení, ověřené opisy doplňkových osvědčení a formuláře

žádosti o licenci strojvedoucího nařízení Komise (EU) č. 869/2014 ze dne 11. srpna 2014 o nových službách

v osobní železniční dopravě nařízení č. 2015/10/EU o kritériích pro žadatele o přidělení kapacity železniční

infrastruktury a o zrušení prováděcího nařízení (EU) č. 870/2014 nařízení č. 2016/796/EU ze dne 11. května 2016 o Agentuře Evropské unie pro

železnice a o zrušení nařízení (ES) č. 881/2004 nařízení Komise (EU) č. 2016/545 o postupech a kritériích týkajících serámcových dohod pro přidělování kapacity železniční infrastruktury směrnice Rady 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES o přidělování kapacity

železniční infrastruktury a zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání

osvědčení o bezpečnosti směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES o bezpečnosti železnic směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/50/ES, kterou se mění směrnice

Rady 96/48/ES o interoperabilitě transevropského vysokorychlostníhoželezničního systému a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/16/ES ointeroperabilitě transevropského konvenčního železničního systému 1

Předpisy jsou řazeny v pořadí:

– mezinárodní smlouvy,

– právní předpisy Evropské unie,

– ústavní zákony,

– kodexy,

– ostatní právní předpisy.

2

Není-li uvedeno jinak, jsou všechny právní předpisy citovány ve znění pozdějších předpisů.


XV

Seznam předpisů citovaných v komentáři

směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/59/ES o vydávání osvědčení

strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky v železničním systémuSpolečenství směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/57/ES o interoperabilitěželezničního systému ve Společenství směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU o vytvoření jednotného

evropského železničního prostoru ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny

základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád) zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní zákon č. 500/2004 Sb., správní řád zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce zákon č.182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách zákon č. 526/1990 Sb., o cenách zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních

vztazích zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa

železniční dopravní cesty zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících zákon č. 373/2011 Sb., o specifi ckých zdravotních službách zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim XVI Seznam předpisů citovaných v komentáři zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob vyhláška Ministerstva dopravy č. 126/1964 Sb., o styku mezi dráhami celostátními

a vlečkami a o vztazích mezi zúčastněnými organizacemi (vlečkové podmínky) vyhláška Ministerstva dopravy č. 100/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky pro

provoz, konstrukci a výrobu určených technických zařízení a jejich konkretizace

(Řád určených technických zařízení) vyhláška Ministerstva dopravy č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád prozdravotní způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád

drah vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební atechnický řád drah vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro

veřejnou drážní a silniční osobní dopravu vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 429/2001 Sb., o podrobnostechprokazování fi nanční způsobilosti k provozování dráhy celostátní nebo dráhyregionální, o způsobu prokazování fi nanční způsobilosti k provozování drážnídoravy na dráze celostátní nebo na dráze regionální a o doplňkových přepravních

službách vyhláška Ministerstva dopravy č. 351/2004 Sb., o rozsahu služeb poskytovaných

provozovatelem dráhy dopravci vyhláška Ministerstva dopravy č. 352/2004 Sb., o provozní a technicképropojenosti evropského železničního systému vyhláška Ministerstva dopravy č. 209/2006 Sb., o požadavcích na přípustné

emise znečišťujících látek ve výfukových plynech spalovacího hnacího motoru

drážního vozidla vyhláška Ministerstva dopravy č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování

dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách vyhláška Ministerstva dopravy č. 16/2012 Sb., o odborné způsobilosti osobřídících drážní vozidlo a osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených

technických zařízení vyhláška Ministerstva dopravy č. 9/2015 Sb., o stanovení náležitostí a vzorůpověření k výkonu státního dozoru, státního odborného dozoru, vrchního státního

dozoru a vrchního státního odborného dozoru v dopravě ve formě průkazu vyhláška č. 76/2017 Sb., o obsahu a rozsahu služeb poskytovaných dopravciprovozovatelem dráhy a provozovatelem zařízení služeb nařízení vlády č. 1/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladnídoravu nařízení vlády č. 133/2005 Sb., o technických požadavcích na propojenostevropského železničního systému nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby

a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

1

ZÁKON O DRÁHÁCH

zákon č. 266/1994 Sb. ze dne 14. prosince 1994

ve znění zákona č.:

189/1999 Sb., 23/2000 Sb., 71/2000 Sb., 132/2000 Sb., 23/2000 Sb. (část), 77/2002 Sb.,

175/2002 Sb., 320/2002 Sb., 103/2004 Sb., 1/2005 Sb., 191/2006 Sb., 181/2006 Sb.,

186/2006 Sb., 296/2007 Sb., 124/2008 Sb., 377/2009 Sb., 227/2009 Sb., 194/2010 Sb.,

134/2011 Sb., 134/2011 Sb. (část), 102/2013 Sb., 64/2014 Sb., 180/2014 Sb.,

250/2014 Sb., 319/2016. Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

§ 1

Předmět úpravy

(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie

1)

, zároveň

navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie

1a)

a upravuje

a) podmínky pro stavbu drah železničních, tramvajových, trolejbusových

a lanových a stavby na těchto dráhách,

b) podmínky pro provozování drah podle písmene a), pro provozování drážní

dopravy na těchto dráhách, jakož i práva a povinnosti fyzických aprávnic

kých osob s tím spojené,

c) výkon státní správy a státního dozoru ve věcech drah železničních,tramva

jových, trolejbusových a lanových.

(2) Zákon se nevztahuje na dráhy důlní, průmyslové a přenosné.

1)

Směrnice Rady 91/440/EHS z 29. července 1991 o rozvoji železnic Společenství.

Směrnice Rady 95/18/ES ze dne 19. června 1995 o vydávání licencí železničním podnikům.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/9/ES ze dne 20. března 2000 o lanovýchdrá

hách pro dopravu osob.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/12/ES ze dne 26. února 2001, kterou se mění

směrnice Rady 91/440/EHS o rozvoji železničních podniků Společenství.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/13/ES ze dne 26. února 2001, kterou se mění

směrnice Rady 95/18/ESo vydávání licencí železničním podnikům.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES ze dne 26. února 2001 o přidělováníka

pacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení

o bezpečnosti.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES ze dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti

železnic Společenství a o změně směrnice Rady 95/18/ES o vydávání licencí železničnímpodni

kům a směrnice 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatněníže

lezniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti (směrnice o bezpečnosti železnic). § 1

Úvodní ustanovení

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/51/EHS ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění

směrnice Rady 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/58/ES ze dne 23. října 2007, kterou se mění

směrnice Rady 91/440/EHS o rozvoji železnic Společenství a směrnice 2001/14/ES o přidělování

kapacity železniční infrastruktury a zpoplatnění železniční infrastruktury.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/59/ES ze dne 23. října 2007 o vydáváníosvědčení strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky v železničním systému Společenství.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/57/ES ze dne 17. června 2008 o interoperabilitě

železničního systému ve Společenství.

Směrnice Komise 2009/131/ES ze dne 16. října 2009, kterou se mění příloha VII směrniceEvropského parlamentu a Rady 2008/57/ES o interoperabilitě železničního systému ve Společenství. 1a)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 ze dne 23. října 2007 o právech apovinnostech cestujících v železniční přepravě.

Nařízení Komise (EU) č. 36/2010 ze dne 3. prosince 2009 o vzorech Společenství pro licenci

strojvedoucího, doplňková osvědčení, ověřené opisy doplňkových osvědčení a formulářežádosti o licenci strojvedoucího podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/59/ES. Z důvodové zprávy:

(Z obecné části): Současná právní úprava (zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona

č. 104/1974 Sb.) je zcela nevyhovující pro podnikání v dopravě na dráhách. Nejenom ženevytváří žádný prostor a podmínky pro podnikání v dopravě, naopak obsahuje takovou míru přímých

direktivních zásahů státu prostřednictvím státní správy do podnikatelské sféry, že praktickyznemožňuje podnikání na dráhách.

Tím, že stávající právní úprava nerozlišuje mezi dopravní cestou a dopravou na této cestě (tak

jak se rozlišuje u všech ostatních druhů dopravy), nerozlišuje ani mezi právním režimem dopravní

cesty a vlastní dopravy na této cestě. Vychází ze skutečnosti, že osoba, která „provozuje dráhu“,

nejenom že provozuje vlastní dopravu, ale automaticky s tím nese i břemeno dopravní cesty.

Předkládaný návrh odděluje dopravní cestu od vlastní dopravy na této cestě a stanovuje dva

samostatné právní režimy – jeden pro dopravní cestu, druhý pro dopravu. Rozlišuje mezi právy

a povinnostmi provozovatele dopravní cesty a právy a povinnostmi dopravce na této cestě.Provozování drah, tj. dopravní cesty a provozování drážní dopravy, tj. poskytování přepravních služeb

dopravcem, jsou činnostmi plně regulovanými tímto zákonem a jsou tedy vyjmuty z režimuživnostenského zákona. Podnikání s dráhami i na dráhách je plně v režimu tohoto zákona.

K zahájení provozování dráhy návrh zákona předpokládá vydání úředního povolení, které

vydává drážní správní úřad.

K zahájení provozování dopravy na dopravní cestě návrh zákona předpokládá licenci, kterou uděluje drážní správní úřad za předpokladu, že je volná kapacita dopravní cesty a technické

parametry dopravní cesty to dovolují. (Dráha není nafukovatelná – licencí se reguluje přístup

dopravců na dopravní cestu.)

Předkládaný návrh nově vymezuje dráhy jako specifi ckou dopravní cestu, druhy drah akategorizaci železničních drah. Zejména kategorizací železničních drah se odstraňuje nedostatek

stávající právní úpravy, která zná pouze dvě kategorie železniční dráhy, a to celostátní dráhy

a vlečky. Přitom celostátní dráhy v sobě zahrnují celou souvislou železniční síť České republiky

a naproti tomu vlečky, které slouží podnikatelským potřebám toho subjektu, který je vlastní.

Celostátní dráhy dnes provozuje státní organizace České dráhy, která je monopolnímprovozovatelem celostátních drah. Vytvoření kategorie regionálních železničních drah umožní rozčlenit

stávající jednotnou železniční síť na dráhy celostátní (slouží mezinárodní a celostátní veřejné

dopravě) a regionálního (místního) významu, přitom se v první etapě předpokládá, že nověvymezená celostátní dráha bude ve vlastnictví státu a regionální dráhy budou postupně privatizovány.

Předkládaný návrh zákona nevytváří žádnou bariéru pro změnu vlastnických vztahů kcelostátní dráze. I tato může být předmětem soukromých vlastnických vztahů (a naopak dráharegionální může zůstat ve vlastnictví státu).


3

§ 1

Úvodní ustanovení

V této souvislosti se nově vymezuje postavení vlastníka dráhy, kterému zákon ukládá vyšší povinnosti, než jsou obecné povinnosti vlastníka nemovitosti. Vlastník dráhy je ze zákona povinen nejenom o své vlastnictví pečovat, ale navíc je povinen udržovat dráhu v provozuschopném stavu. Přitom se provozuschopností dráhy rozumí takový technický stav dráhy, který zaručuje bezpečnost dráhy a plynulé provozování dráhy. Nemůže-li vlastník zajistit provozuschopnost dráhy a jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální, je povinen nabídnout dráhu k odkoupení státu.

Dále je vlastník povinen zajistit provozování dráhy, a to buď svou osobou, nebo prostřednictvím jiného oprávněného subjektu. Provozováním dráhy zákon rozumí takové činnosti, jimiž se zabezpečuje a obsluhuje dráha a organizuje drážní doprava. Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je podle zákona povinen nabídnout dráhu k provozování, a to buď státu, nebo obci podle druhu dráhy.

Návrh zákona ponechává tedy státu kontrolu nad základní dopravní infrastrukturou drah. Dráhu jako cestu určenou k provozování drážní dopravy lze zrušit pouze na návrh vlastníka a o zrušení dráhy rozhoduje Ministerstvo dopravy po dohodě s Ministerstvem obrany.

Předkládaný návrh zákona si dále klade za cíl upravit vztah k: – Listině základních práv a svobod, – normám ES, – Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF).

Navrhovaná právní úprava nově zavádí tři samostatné subjekty: „Vlastník dráhy“,„Provozovatel dráhy“ a „Dopravce“. Subjekt „Vlastník dráhy“ vykonává vlastnická práva k dopravní

cestě dráhy, odpovídá za její provozuschopnost a není-li sám provozovatelem dráhy, musíprovozování dráhy zajistit jiným provozovatelem dráhy.

Uvedené tři činnosti „Vlastník dráhy“, „Provozovatel dráhy“ a „Dopravce“ mohoureprezentovat samostatné subjekty nebo i subjekt jediný.

Návrh zákona o dráhách zachovává společnou právní úpravu pro všechny druhy drah, neboť

to vyžaduje technická příbuznost provozních i stavebních zařízení drah.

Navrhovaná právní úprava je v souladu s mezinárodními smlouvami, s právem alegislativními záměry Evropských společenství, zejména:

– č. 91/440/EEC, směrnice Rady EHS ze dne 29. 7. 1991 o rozvoji železničních podnikůspolečenství,

– č. 2598/70, nařízení Komise EHS ze dne 18. 12. 1970 specifi kující položky, které mají být

zahrnuty pod různé účty, uvedené v příloze I k nařízení Rady EHS č. 1108/1970.

(K § 1): Zákon vymezuje svou působnost podle jednotlivých druhů drah do tří základních celků, kterými jsou stavební část, provozní část a výkon státní správy a státního dozoru.

(Zákon č. 191/2006 Sb.): Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/9/ES ze dne 20. března 2000 o lanových dráhách pro dopravu osob stanovila stejné podmínky pro lanové dráhy a lyžařské vleky při uvádění na trh a stejný přístup byl již použit pro účely nařízení vlády č. 70/2002 Sb., o technických požadavcích na zařízení pro dopravu osob.

Předložený návrh směřuje především k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu lyžařských vleků z hlediska technického zařízení, přepravovaných osob a obsluhujícího personálu. Kdosažení tohoto cíle je navrhováno zařazení lyžařských vleků mezi určená technická zařízení podlezákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. To znamená, že na technických zařízení lyžařských vleků budou prováděny pravidelné revize, prohlídky a zkoušky odborně způsobilými osobami a obsluhovat tato zařízení budou pouze kvalifi kované osoby. Na dodržování stanovených podmínek bude dohlížet státní dozor podle zákona o dráhách. K § 1

Drážní doprava vykazuje oproti jiným druhům dopravy jistá specifi ka, kteráodlišují tuto dopravu jak od dopravy silniční, tak i od jiných druhů dopravy. Z tohoto § 1

Úvodní ustanovení

důvodu je tato doprava upravena zvláštní normou, kterou je zákon č. 266/1994 Sb.,

o dráhách, který nahradil dříve účinný zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách. Vsoučasnosti platný zákon o dráhách byl novelizován již mnohokrát a lze říci, že je dnes

velmi obtížné najít ustanovení v tomto zákoně, kterého by se za celou dobu jeho

existence nějaká změna nedotkla. Poslední významná novela proběhla v zákoně

o dráhách s účinností ke dni 1. 4. 2017, kdy nabyl účinnosti zákon č. 319/2016 Sb.,

kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,

a další související zákony. Touto novelou byla do českého právního řádu především

transponována směrnice 2012/34/EU, která v rámci práva EU naradila řadu dříve

platných normativních právních aktů, které se vztahovaly k problematiceželezniční dopravy. Zákonodárce nadto využil potřeby transpozice k tomu, abyzrevidoval některá ustanovení zákona, která činila praxi potíže (např. § 10 zák. o dráhách

a problematika kácení dřevin v okolí železničních drah), nebo uvedl pojmosloví

do souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. I přesto, že tato novela

nabyla účinnosti až 1. 4. 2017, transpoziční lhůta uplynula v souladu s čl. 64 odst. 1

směrnice 2012/34/EU již 16. 6. 2015. Nelze tedy vyloučit, že účastníci některých

právních vztahů by se mohli chtít dovolávat přímého účinku směrnice v případně

skutečností, které nastaly po datu transpozice, pokud pro to budou splněnypodmínky (viz níže).

Svou povahou se v případě zákona o dráhách jedná především o předpis práva veřejného, konkrétně o normu práva správního. V řízeních podle zákona o dráhách se tedy bude postupovat podle správního řádu (srov. komentář k § 64) a případná soudní ochrana veřejných subjektivních práv fyzických i právnických osob jesvěřena správním soudům (srov. § 2 odst. 1 s. ř. s.).

Vzhledem k tomu, že se v případě drážní dopravy jedná o dopravu pozemní, stejně jako je tomu v případě dopravy silniční, oba druhy dopravy jsou spolunavzájem provázané více než s jinými druhy dopravy a jsou mnohdy provozovány jedním subjektem, lze najít shodné nebo podobné instituty, které zákon o dráháchobsahuje, i v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (např. § 30 citovaného zákona upravující silniční ochranné pásmo nebo § 34 upravující vstup na sousední pozemek). Z toho tedy plyne, že z judikatury i doktríny k zákonu o pozemníchkomunikacích lze čerpat rovněž při aplikaci zákona o dráhách.

Rozsah použití zákona o dráhách (předmět úpravy) pak vymezil zákonodárce v jeho prvním paragrafu a činí tak pozitivně (odst. 1) i negativně (odst. 2). K odst. 1

V prvním odstavci zmiňuje zákon o dráhách předpisy EU. Ať už se jedná o směrnice, nařízení, nebo jiné legislativní akty, je třeba mít na paměti, že v případě používání těch ustanovení zákona o dráhách, která mají původ v právu EU, je třeba zohlednit některá specifi ka aplikace těchto norem vyplývající především z čl. 288 SFEU.

Nařízení, které je obecně upraveno v čl. 288 odst. 2 SFEU, má podle tohotoustanovení obecnou působnost, je závazné v celém svém rozsahu a použitelné přímo,

tedy bez ingerence vnitrostátních orgánů členského státu. Někdy však můženařízení přenechat vnitrostátním orgánům úpravu některých otázek. Nařízení tak bude


5

§ 1

Úvodní ustanovení

zpravidla stát vedle norem zákona o dráhách a v případě úpravy stejných otázek

v obou instrumentech se přednostně použije úprava obsažená v nařízení. Pojmyobsažené v nařízení je potom nutné vykládat autonomně, tedy bez ohledu na význam,

který těmto pojmům propůjčuje vnitrostátní zákonodárce ve vnitrostátní legislativě.

Při využití gramatického výkladu je třeba zohlednit více jazykových znění, jelikož

v případě předpisů pocházejících z EU není závazná jen jedna jazyková verze (viz

rozsudek SDEU C-9/79 Koschniske). Při výkladu nařízení je rovněž třebarespektovat cíle primárního práva a v případě pochybností zvolit takový výklad, který těmto

cílům nejlépe vyhovuje. Nařízení působí bezprostředně jak horizontálně (tedy mezi

privátními subjekty), tak i vertikálně (tedy mezi subjektem soukromým a subjektem

veřejné moci).

Zatímco nařízení stojí více méně samostatně, směrnice mají pro ustanovenízákona o dráhách o poznání větší význam. Podle čl. 288 odst. 3 SFEU je totižsměrnice závazná pouze co do svého cíle a volba prostředků a formy k jeho dosažení je přenechána členským státům, přičemž je jim k tomu stanovena tzv. transpoziční lhůta. S ohledem na tuto skutečnost se lze v praxi setkat se dvěma možnýmiproblémy, a sice, že transpozice směrnice není provedena ve stanovené lhůtě buďto vůbec, nebo je provedena nedostatečně. V prvním případě je možné se dovolávat přímo směrnice ve vertikálním právním vztahu (tedy soukromý subjekt – subjekt veřejné moci), a to za podmínky, že směrnice nebyla provedena do zákonodárství členského státu ve stanovené lhůtě, ustanovení směrnice nejsou vázána na žádnou podmínku a práva a povinnosti jsou ve směrnici dostatečně jasně určené. Zasplnění těchto podmínek se tedy soukromý subjekt může dovolávat vůči orgánůmčlenského státu přímo směrnice. Oproti tomu ve vztahu horizontálním (tedy subjekt soukromý x subjekt soukromý) takováto možnost dána není, je ale třeba zdůraznit, že judikatura SDEU vnímá pojem subjektu veřejné moci značně široce (srov.rozsudek SDEU ve věci C-152/84 Marshall), a tudíž i ve vztahu, který je na první pohled horizontální, může být dána možnost dovolávat se přímo netransponované směrnice. Další možností, jak se domoci použití norem obsažených ve směrnici, je požadavek výkladu národního práva v souladu se směrnicí (srov. rozsudek SDEU ve věci C-14/83 von Colson) po uplynutí transpoziční lhůty. Tato metoda seovšem uplatní pouze tam, kde je dán určitý prostor k výkladu. Může však dále být použita jak v případě, kdy směrnice nebyla transponována vůbec (ve vnitrostátním zákonodárství jsou však přítomny normy, které lze ve světle směrnice vykládat), tak i v případě, že sama transpoziční norma nezaručuje dostatečné prosazení cílů stanovených ve směrnici.

Zatímco návětí prvního odstavce říká, jaký původ mají mnohé normy zákona o dráhách, z výčtu, který je v tomto odstavci dále obsažen, se již dozvíme, jakou problematiku zákon o dráhách upravuje. Především je z tohoto výčtu zřejmé, na jaké druhy drah se zákon o dráhách vztahuje – jedná se o dráhy železniční,tramvajové, trolejbusové a lanové. Zákon o dráhách v souvislosti s těmito druhy drah reguluje především ty činnosti, které se vztahují ke stavbám těchto drah a stavbám na těchto dráhách – písm. a). Stavbou dráhy je podle § 5 odst. 1 především stavba dopravní cesty, patří sem však i jiné stavby, které rozšiřují, doplňují, mění nebo zabezpečují dráhu. Stavbou na dráze potom nejsou stavby, které by se nacházely § 1

Úvodní ustanovení

přímo na dopravní cestě, ale jedná se podle § 5 odst. 2 o takové stavby, které se

nacházejí v obvodu dráhy, jak jej defi nuje § 4. Zákon o dráhách neupravujevyčerpávajícím způsobem stavební řízení ve věcech drah, stejně jako neobsahuje technické

podmínky, které musejí dráhy splňovat. Stanoví však např. zvláštní věcnoupříslušnost ke stavbám dráhy a stavbám na dráze, kdy příslušný je drážní správní úřad

(§ 7 odst. 1), některé podmínky pro vydání kolaudačního souhlasu (§ 7 odst. 2) atd.

Zákon o dráhách je v otázkách stavby dráhy a stavby na dráze lex specialis k zákonu

č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

Zákon o dráhách upravuje dále provozování dráhy a drážní dopravy – písm. b).

Provozováním dráhy se zde myslí provozování dopravní cesty, zatímcoprovozováním drážní dopravy je myšleno provozování drážních vozidel nebo jazykemdůvodové zprávy „poskytování přepravních služeb dopravcem“. Oproti minulosti, kdy

bylo provozování drážní dopravy a dopravní cesty věcí jednoho subjektu (ČSD,

později ČD), došlo postupem času k oddělení provozovatele dopravy (dopravce,

např. ČD, RegioJet, LeoExpress) a provozovatele (manažera) infrastruktury(především SŽDC). V současném znění tedy zákon o dráhách pojímá obě činnostiodděleně a přistupuje k jejich regulaci zvlášť. V případě podmínek pro provozování dráhy

a drážní dopravy je úprava obsažená v zákoně o dráhách poměrně obsáhlá, i zde je

ale třeba konzultovat další právní předpisy, tedy např. zákon č. 89/2012 Sb.,občanský zákoník, zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, zákon č. 304/2013

Sb., o veřejných rejstřících, dále např. zákony daňové, předpisy týkající seveřejných zakázek atd. Provozování dráhy a drážní dopravy však není živností [viz § 60

odst. 3 zák. o dráhách ve spojení s § 3 odst. 3 písm. h) zákona č. 455/1991 Sb.,

o živnostenském podnikání], a nevztahuje se na ni tedy úprava provedená zákonem

o živnostenském podnikání. Zároveň zákon o dráhách reguluje i některé činnosti,

které s výše uvedenými činnostmi, tedy s provozováním dráhy a drážní dopravy,

souvisejí – jedná se např. o otázky schvalování drážních vozidel.

Zákon o dráhách upravuje rovněž výkon státní správy a dozoru ve věcech drah železničních, tramvajových, trolejbusových a lanových – písm. c). Tato úprava je provedena v části osmé zákona (§ 53 a násl.).

V souvislosti s novelou zákona o dráhách provedenou zákonem č. 191/2006 Sb. vyvstává otázka, zda je výčet drah a činností s nimi spojených provedený v odst. 1 taxativní. Do účinnosti této novely nespadaly výslovně pod režim zákona o dráhách lyžařské vleky. Účinností této novely byly lyžařské vleky zařazeny do kategorie určených technických zařízení, což však neznamená, že by se staly dráhou (vizrubriku judikatura). Lyžařské vleky tedy např. nepodléhají ustanovením § 7 ostavebním řízení tak jako dráhy, nemají ochranné pásmo atd. Judikaturou bylo potvrzeno, že lyžařský vlek není dráhou, nicméně všechny tři případy uvedené v § 1 odst. 1 písm. a) až c), které vymezují rozsah použití tohoto předpisu, se vztahují k dráze (dopravní cestě) nebo k provozování dopravy na této dráze. Výčet uvedenýchčinností, které zákon o dráhách reguluje, je tedy neúplný a tudíž demonstrativní. K odst. 2

V tomto odstavci je rozsah použití zákona o dráhách vymezen negativně a to výčtem drah, na které se tento zákon nevztahuje. Jedná se taxativně o dráhy důlní,

§ 2

Úvodní ustanovení

průmyslové a přenosné. Jde o dráhy, na nichž zpravidla dopravu provozuje jeden

dopravce, který je zároveň majitelem nebo nájemcem závodu (§ 502 obč. zák.),

případně dolu, eventuálně provozuje činnost, pro kterou je třeba dráha, jejížumístění je pouze dočasné. Nezahrnutí těchto drah pod poměrně podrobný režimzákona má důvod v tom, že tyto dráhy nejsou zaústěny do dráhy celostátní nebo

regionální, a nejsou tedy vlečkou, nepůsobí na nich více subjektů a nacházejí se

zpravidla v uzavřeném objektu nebo jeho přilehlém okolí. Plnění podmínekzákona by bylo v případě těchto drah zbytečnou zátěží. Pokud však tyto dráhynespadají pod režim zákona o dráhách, nemusejí ani vozidla, která na těchto dráhách

jezdí, splňovat jeho požadavky. Tyto dráhy tak mohou rovněž sloužit zkouškám

nových nebo rekonstruovaných drážních vozidel. Dráhu, která slouží cíleně pro

výzkum a zkoušky drážních vozidel, ať už se jedná o vozidla dráhytramvajové, trolejbusové, nebo železniční, je třeba považovat za dráhu průmyslovou,pokud není tato zaústěna do dráhy celostátní, regionální, nebo do vlečky [srov. § 3

odst. 1 písm. c)].

Judikatura:

■ Zařízení sloužící k provozování lyžařského vleku je určeným technickým zařízením vesmyslu zák. o dráhách, avšak není dráhou a to ani dráhou lanovou, jak vyplývá z důvodové zprávy kzákonu č. 191/2006 Sb. Lyžařské vleky jsou pak v rámci určených technických zařízení podle § 47

odst. 1 zák. o dráhách upraveny rovněž ve vyhlášce č. 100/1995 Sb. (Řád určených technických

zařízení). Podle ustanovení § 1 odst. 6 písm. e) této vyhlášky jsou lyžařské vleky tzv. dopravním

technickým zařízením, stejně jako eskalátory, výtahy atd. Lyžařské vleky jsou dále upravenynařízením vlády č. 70/2002 Sb. o technických požadavcích na zařízení pro dopravu osob. Vzhledem

k tomu, že lyžařský vlek není dráhou, nemůže mít ani ochranné pásmo. (rozsudek Nejvyššího

správního soudu ze dne 10. 7. 2014, č. j. 3 As 131/2013-36, č. 8/2015 Sb. NSS)

Související ustanovení:

§ 3 – subkategorie železniční dráhy, § 7 – speciální stavební úřad, § 11 – provozování dráhy,

§ 24 – provozování drážní dopravy, § 53 – státní správa a státní dozor, § 64 – aplikace obecných

předpisů o správním řízení

Související předpisy:

čl. 288 SFEU, – spr. řád, – s. ř. s., – obč. zák., – § 3 odst. 3 živnostenského zákona

Literatura:

SOUŠEK, J., BARNET, J., STEHLÍK, M., WATRAS, K. Stavby drah a stavby na dráze. Praha:

Nakladatelství ARCH, 1996, s. 41.

§ 2

Základní pojmy

(1) Dráhou je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevnýchzařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy.

(2) Provozuschopností dráhy je technický stav dráhy zaručující jejíbezpečné a plynulé provozování. § 2

Úvodní ustanovení

(3) Provozováním dráhy jsou činnosti, kterými se zabezpečuje a obsluhuje dráha a organizuje drážní doprava.

(4) Provozováním drážní dopravy je činnost, při níž mezi provozovatelem této dopravy (dále jen „dopravce“) a osobou, jejíž přepravní potřeba seuspokojuje, vzniká právní vztah, jehož předmětem je přeprava osob, věcí, zvířat anebo činnost, kterou se zajišťuje podnikání podle zvláštních předpisů.

1b)

(5) Veřejným zájmem v oblasti kombinované dopravy se rozumí zájem na podpoře ekologicky šetrnějšího způsobu dopravy. Podporou kombinovanédoravy ve veřejném zájmu se rozumí sleva na dani podle zvláštního právního předpisu.

1c)

(6) Kombinovanou dopravou se rozumí nákladní přeprava využívající při jedné jízdě kromě železniční dopravy i silniční nebo vodní dopravu.

(7) Tarif je sazebník cen za jednotlivé přepravní výkony při poskytování přepravních služeb a podmínky jejich použití.

(8) Osobou usazenou na území České republiky je osoba oprávněnápodnikat na území České republiky, která je zapsána v obchodním rejstříku nebo má na území České republiky odštěpný závod.

(9) Zařízením služeb se rozumí železniční stanice, odstavné koleje, čerpací stanice a jiná technická zařízení, která slouží k poskytování služebbezprostředně souvisejících s provozováním drážní dopravy na dráze celostátní nebo regionální anebo na veřejně přístupné vlečce.

(10) Kapacitou dráhy se rozumí její využitelná průjezdnost umožňujícírozvržení požadovaných tras vlaků na určitém úseku dráhy v určitém období.

(11) Přidělením kapacity dráhy se rozumí jednání umožňující využitítakového dílu z celkové kapacity dráhy, kterého je zapotřebí pro požadovanou trasu vlaku.

(12) Členským státem se rozumí členský stát Evropské unie a jiný smluvní stát Dohody o Evropském hospodářském prostoru. 1b)

§ 12 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 102/2004 Sb.

1c)

§ 12 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 102/2004 Sb.

Z důvodové zprávy:

(K § 2): V tomto ustanovení jsou defi novány základní pojmy, které se opakovaně vyskytují v následujících částech. Účelem defi nování je přesné vymezení pojmů vylučující rozdílný výklad.

Defi nice dráhy vychází z Přílohy č. I ke směrnici Rady EHS č. 1108/90, která vyšla jako nařízení Komise EHS č. 2598/70. Jednotlivé součásti dráhy vymezí prováděcí předpis v souladu s citovanou Směrnicí Rady EHS.

(Zákon č. 319/2016 Sb., zvláštní část, k bodům 2 a 3): Navrhuje se úprava defi nice usazené osoby s ohledem na přijetí nového občanského zákoníku a jeho terminologii.

Navrhuje se doplnění defi nic v zákoně o dráhách. Obecného vymezení zařízení služebzejména obecně vymezuje, která zařízení a služby do režimu zákona o dráhách spadají (bezprostředně související s provozováním drážní dopravy – např. prodej novin nebo potravin v nádražní budově

tedy takovouto službou nebude), je uvedena základní typologie těchto zařízení a dále se omezují

kategorie drah, na nichž budou zařízení služeb podléhat režimu tohoto zákona.

Při vymezení kapacity dochází zejm. k terminologickým úpravám, kdy namísto pojmu „kaacita dopravní cesty na dráze“ je užit jednodušší a unijně konformní pojem „kapacita dráhy“.


9

§ 2

Úvodní ustanovení

Nově je vymezen pojem přidělení kapacity dráhy tak, aby bylo zřejmé, že přidělováním kapacity

dráhy se nemyslí přidělování celé (tj. vší dostupné) kapacity dráhy, ale pouze jejího dílu.

Vymezení členského státu v rámci defi ničního aparátu se navrhuje z hlediska úspornostijazykového vyjádření v následujících ustanoveních zákona.

K § 2

Druhý paragraf zákona obsahuje legální defi nice některých základních pojmů,

se kterými tento zákon pracuje. Důvodová zpráva říká, že legální defi nice zdeuvedené mají původ v Příloze č. I ke směrnici Rady EHS 1108/90 o rozvoji železnic

Společenství. Další pojmy jsou však vymezeny i na jiných místech tohoto zákona

(např. § 24).

Novelou provedenou zákonem č. 319/2016 Sb. pak došlo k upřesnění pojmu osoby usazené na území ČR v odst. 8 a vložení nových odstavců 9 až 12 do tohoto paragrafu. K odst. 1

Pojem „dráha“ je v celém zákoně klíčový. Jedná se o dopravní cestu, po které se pohybují drážní vozidla, a k ní patřící pevná zařízení sloužící bezpečnosti aplynulosti drážní dopravy. Z § 1 odst. 1 vyplývá, že dráhou se rozumí dráha železniční, lanová, tramvajová a trolejbusová. Defi nice dráhy má kořeny v evropském právu, konkrétně v příloze č. I ke směrnici Rady EHS 1108/90.

Dráha je věcí nemovitou a až do účinnosti zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, bylo v zásadě možné, aby dráha jako nemovitost měla odlišného vlastníka než pozemek, na kterém se nachází. Tento stav však mohl přetrvat pouze tam, kde i po nabytí účinnosti občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. zůstal rozdílný vlastník pozemku a dráhy (srov. § 3054 a násl. obč. zák.). Pevnými zařízeními, která slouží bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy, jsou např. stacionární částizabezpečovacího zařízení (jako jsou balízy ETCS atp.), zařízení k ochraně proti bludnýmproudům, závory zabezpečující železniční přejezd atp. K odst. 2

Pojem provozuschopnosti dráhy má význam především pro účely vymezení povinností vlastníka dráhy tak, jak jsou tyto defi novány v § 20. Vlastník dráhy je podle § 20 odst. 1 povinen zajistit údržbu a opravu dráhy tak, aby bylazajištěna její provozuschopnost. Podle § 20 odst. 3 je pak vlastník dráhy celostátní a regionální, který není schopen zajistit její provozuschopnost, povinen nabídnout dráhu k odkoupení státu. Požadavky na provozuschopnost dráhy, tedy naudržování její bezpečnosti a pl



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist