načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Základy realistické kresby -- kreslení pravou mozkovou hemisférou – Jana Petrásková

Základy realistické kresby -- kreslení pravou mozkovou hemisférou

Elektronická kniha: Základy realistické kresby
Autor: Jana Petrásková
Podnázev: kreslení pravou mozkovou hemisférou

Kurz kresby podle předlohy i podle skutečnosti. Příručka nejen pro ty, kteří se chtějí rychle naučit kreslit (látka je rozvržena do čtyř dnů), ale i pro učitele výtvarné výchovy či ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 143
Rozměr: 24 cm
Úprava: 16 stran obrazové přílohy: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4058-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kurz kresby podle předlohy i podle skutečnosti. Příručka nejen pro ty, kteří se chtějí rychle naučit kreslit (látka je rozvržena do čtyř dnů), ale i pro učitele výtvarné výchovy či lektory kurzů realistické kresby. Publikace představuje čtenářům kurz, jenž je založen na rozvoji funkcí pravé mozkové hemisféry. Autorka při psaní knihy vycházela z dlouholetých vlastních zkušeností výtvarníka - pedagoga. Postupně probírá jednotlivé elementy umění kresby - čáru, vnímání a zobrazování prostoru, světlo a stín; poslední kapitola je věnována závěrečnému úkolu, jímž je kresba autoportétu. Kniha obsahuje vedle výkladových pasáží množství ukázek, dále úkoly, otázky studentů a odpovědi lektorky. Přináší též základní informace o využití perspektivy, způsobech šrafování, metodách kresby lidské tváře ad.

Popis nakladatele

Kreslení pravou mozkovou hemisférou je metoda, která v člověku otevře dosud skryté schopnosti a možnosti vnímání, a přivede ho tak mimo jiné i k tomu, aby bez zábran a sebevědomě dokázal realisticky kreslit podle předlohy nebo podle modelu. Kniha je rozdělena na kapitoly, které odpovídají jednotlivým dnům kurzu vedeného lektorem. Každá z kapitol pojednává o jednom z nástrojů kresby a nabízí kroky a postupy, které vedou k výtvarnému způsobu zobrazování. Na počátku každé kapitoly je daný konkrétní úkol, který je navede na jiný způsob vnímání, tyto úkoly jsou pak více rozvinuty, až dovedou studenta k vlastnímu volnému grafickému vyjádření. Kapitoly jsou oživeny reálnými otázkami studentů ze skutečných kurzů. Kniha tím získává na přehlednosti, čtenář si lépe vyhledá, jak vyřešit svůj problém. (kreslení pravou mozkovou hemisférou)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jana Petrásková - další tituly autora:
Základy malování akvarelem -- Akvarel pro každého Základy malování akvarelem
 (e-book)
Základy malování akvarelem -- Akvarel pro každého Základy malování akvarelem
 
K elektronické knize "Základy realistické kresby -- kreslení pravou mozkovou hemisférou" doporučujeme také:
 (e-book)
Základy malování akvarelem -- Akvarel pro každého Základy malování akvarelem
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Základy realistické kre

sby

Jana PetráskováJana Petrásková

Základy

realistické kresby

Jana Petrásková

Kreslení

pravou

mozkovou

hemisférou

Tato kniha vás provede neobyčejným dobrodružstvím. Naučíte se podle ní kreslit. Především se však naučíte vnímat svět jiným způsobem. Výtvarníci a děti se totiž dívají na svět jinak, a to nejen při kreslení. Díky tomu jsou spontánnější, otevřenější a tvořivější. Odložte i vy své zábrany a vydejte se na dobrodružnou cestu objevování sebe sama a svých utajených dovedností. Už jste někdy zažili takovou věc, která vám změnila život, změnila vaše vnímání jindy tak jasných a logicky pochopitelných věcí? Tak tohle se vám může stát po intenzivním kurzu realistického kreslení, který je sestaven tak, aby takové výrazné změny ve vnímání nastolil. Třeba to na první pohled nepoznáte, ale stačí vyhledat nějaké své výkresy před kurzem a po kurzu. Dáša se věnuje automatické kresbě. Když si poprvé po kurzu nakreslila obrázek svou oblíbenou technikou, nestačila se divit. Lístky květů jsou mnohem lépe propracované, také barvy září mnohem více. Marcela vyprávěla, jaký měla zážitek, když vyšla ven už po prvním dni kurzu. „Měla jsem pocit, že vnímám realitu kolem sebe úplně jinak než doposud – všechno bylo nějak barevnější, živější a hravější, všechno kolem mě se rozvinulo do prostoru. Cítila jsem se vším propojení a jednotu, byla jsem neskutečně překvapená – a šťastná.“ Každý nemá takové překvapující zážitky, ale jisté je, že díky změněnému způsobu vnímání se začne více propojovat pravá a levá mozková hemisféra, a to vám přinese užitek i v každodenním životě. Pravá mozková hemisféra, ta tvořivá, hravá, beze strachu, vám přinese tvůrčí impulsy i do pracovních a osobních záležitostí.

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@gradapublishing.cz

www.grada.cz

Základy

realistické kresby

Kreslení pravou

mozkovou hemisférou

Jana Petrásková

GRADA Publishing

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v papí

rové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy

bude trestně stíháno. Jana Petrásková Základy realistické kresby Kreslení pravou mozkovou hemisférou Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod© Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © allphoto, 2012 grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax.: +420 234 264 400 jako svou 4863. publikaci Text Mgr. Jana Petrásková Odpovědný redaktor Ing. Jana Minářová Sazba a zlom MgA. Radek Krédl Fotografie a obrázky z archivu autorky Počet stran 144 + 16 stran barevné přílohy 1. vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Design © Radek Krédl, 2012 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto nelze za ně převzít odpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody. ISBN 978-80-247-4058-4 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-8089-4 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8090-0 (elektronická verze ve formátu EPUB) ISBN 978-80-247-8091-7 (elektronická verze ve formátu MOBI)

ÚVOD

5

Úvod

Co vám přinese tato kniha?

Podle knihy, kterou právě otevíráte, se můžete naučit v krátké době kreslit.

Samozřejmě záleží i na vaší vůli a píli. V krátké době, říkáte si... Vždyť výtvarníci

se učí kreslit na odborných školách celé dlouhé roky. A já přesto říkám, že to jde,

že se můžete naučit kreslit velice rychle. Také jsem tomu nevěřila, ale vyzkoušela

jsem si to a nyní naučím lidi kreslit během čtyř dnů. A nejlépe to jde s těmi, kteří

s kreslením nemají žádné zkušenosti.

V čem se skrývá to tajemství? Ve způsobu vnímání. Lektor předloží studentům

správně sestavenou řadu cvičení, díky nimž se naučí dívat jako výtvarníci. Ne,

rozhodně to není stejné, jako když se díváme kolem sebe v denním životě.

Už jste někdy zažili takovou věc, která vám změnila život, změnila vaše vnímání

jindy tak jasných a logicky pochopitelných věcí? Tak tohle se vám může stát po

intenzivním kurzu realistického kreslení, kreslení pravou mozkovou hemisférou,

který je sestaven tak, aby takové výrazné změny ve vnímání nastolil.

Třeba to na první pohled nepoznáte, ale stačí vyhledat nějaké své výkresy nakres

lené před kurzem a srovnat je s výkresy po kurzu. Například Dáša se věnuje auto

matické kresbě. Když si poprvé po kurzu nakreslila obrázek svou oblíbenou tech

nikou, nestačila se divit. Lístky květů jsou mnohem lépe propracované, také barvy

září mnohem více. Srovnání dvou Dášiných obrázků najdete v barevné příloze.

Kamarádka Marcela mi vyprávěla, jaký měla zážitek, když vyšla ven po prvním

dni kurzu. „Měla jsem pocit, že vnímám realitu kolem sebe úplně jinak než dopo

sud – všechno bylo nějak barevnější, živější a hravější, všechno kolem mě se roz

vinulo do prostoru. Cítila jsem se vším propojení a jednotu, byla jsem neskutečně

překvapená – a šťastná.“

Každý nemá takové překvapující zážitky, ale jisté je, že díky změněnému způsobu

vnímání se začnou více upevňovat spoje mezi pravou a levou mozkovou hemisfé

rou, a to vám přinese užitek i v každodenním životě. Pravá mozková hemisféra, ta

tvořivá, hravá, beze strachu, přinese tvůrčí impulsy i do vašich pracovních a osob

ních záležitostí.

1a. Au toportrét, 1. den, Ivana 1b. Au toportrét, 4. den, Ivana

2a. Au toportrét, 1. den, Patricie 2b. Au toportrét, 4. den, Patricie

ÚVOD

7

Pro koho je kniha určena

Kniha je určena především pro ty, kteří se chtějí naučit kreslit. Možná kreslíte už

dlouhou dobu, ale stále tomu něco chybí, stále to „není ono“. Máte pocit, že jste

dosáhli nějakého stupně dovednosti a dál to zkrátka nejde. Nuže, pusťte se nyní

do nového dobrodružství. Zapomeňte na všechno, co jste se dosud pracně naučili.

Přijměte nová cvičení jako výzvu, jako nový druh hry. Hrajte si, a pozorujte svět

novýma očima.

Kniha je také určena pro vás, milí kolegové, učitelky a učitelé výtvarné výchovy.

Určitě umíte velice dobře kreslit, ale není snadné předat tuto dovednost svým

žákům. Vidíte nedostatky v jejich práci, umíte je opravit, ale nevíte, jak studen

tům vysvětlit správný postup, jak je naučit dívat se na svět očima výtvarníka, jak

to už umíte vy sami. Tato kniha vám ukáže, v čem je ten rozdíl. Jako výtvarník si

uvědomíte, co studenti potřebují vědět. Rozhodně to nejsou žádné samozřejmosti

a dávno známé věci. Někdo si uchová takový dar vnímání odmalička, jiný se to

musí učit. Milí kolegové, projděte si úkoly této knihy nejprve sami, potom je za

dejte svým studentům. Možná budete překvapeni jejich otázkami a samozřejmě

také jejich pokrokem.

Dvě studentky výtvarné školy zdálky pozorovaly, jak učím studenty na svém kur

zu kreslit. O přestávce si mě vzaly stranou: „Prosím tě, vysvětli nám, co těm lidem

říkáš.“ Tak jsem vysvětlovala. Studentky trpělivě poslouchaly a potom řekly: „Jani,

a to jim tyto věci musíš opravdu říkat?“ Ano, musím. Pro každého to není samo

zřejmost.

Tato kniha je určena také pro vás, lektoři kurzů realistického kreslení. Vím, že

tento kurz nevedou jen výtvarníci, ale také lektoři různých alternativních směrů.

Nyní máte možnost zjistit, jak kreslí výtvarník, jak se dívá na postupy, se který

mi pracujete jako terapeuti – nevýtvarníci. Jak jsem zjistila, tento přístup není

vždy stejný.

Kniha je určena i pro vás, kdo máte rádi knihy o výtvarném umění a o výtvarných

postupech. Doufám, že vás zaujme a sami si podle ní zkusíte kreslit.

ZÁKLADY REALISTICKÉ KRESBY

8

Moje zkušenosti

Jak jsem se k tomuto kurzu, k těmto postupům dostala já? Pozvala mě na něj

kamarádka. Vůbec se mi do toho nechtělo. Jsem přece výtvarník, studovala jsem

výtvarné techniky na střední i na vysoké škole, spoustu let jsem učila kreslit děti

na základní škole. Ale nechala jsem se přesvědčit a nelituji toho. Otevřely se mi

nové obzory i jako výtvarnému pedagogovi.

Při psaní této knihy jsem vycházela ze svých zkušeností z kurzů i ze svých dlou

holetých zkušeností pedagoga – výtvarníka. Píšu ji jako výtvarník. Výtvarník se

zájmem o funkce mozku, o lidské prožívání a chování. Sleduji své studenty a sna

žím se k nim přistupovat tak, abych jim co nejlépe pomohla dosáhnout jejich cíle

– naučit se realisticky kreslit.

Zjistila jsem, že kurz založený na rozvoji funkcí pravé mozkové hemisféry funguje.

Pokud chci naučit někoho kreslit, použiji zde uvedené postupy. Na svých kurzech

je aplikuji už celé roky. A přitom se stále učím, stále nacházím nové souvislosti,

nové přístupy, nové způsoby, jak naučit své studenty kreslit.

Struktura knihy

Tato kniha je rozdělena na dny, podle toho, jak pracujeme na kurzu. Během prv

ního dne se studenti naučí sledovat a kreslit čáru, v průběhu druhého dne inverz

ní prostory, třetí den je věnovaný světlu a stínu. Každý den je věnovaný jedno

mu z nástrojů kresby. Kapitoly označené podle dní ukazují, kolik práce je možné

zvládnout během jednoho dne naplněného pilnou prací.

Doporučuji plnit úkoly v pořadí, v jakém jsou v knize uvedeny. Má to svou logiku.

Teprve když zjistíte, jak správně vést čáru, můžete ji použít při budování ploch

(inverzních prostorů). Teprve když se naučíte vnímat inverzní prostory jako celé

plochy, můžete je obohatit světlem a stínem.

V textu knihy najdete nejen postupy práce, ale i vysvětlení, jaký vliv má daný úkol

na váš každodenní život. Tam, kde je to potřeba, je postup vysvětlen na ilustracích

po jednotlivých krocích.

Téměř u každé lekce najdete dotazy studentů. Jsou to reálné dotazy z mých kurzů

kreslení. Studenti mi takovými otázkami vždy velice pomáhají. Uvědomím si tak,

co ještě potřebují vysvětlit nebo co jsem nevysvětlila dost jasně. Pro vás mohou

být tyto dotazy přehledným vodítkem.

3a. Au toportrét, 1. den, Dana 3b. Au toportrét, 4. den, Dana

4a. Au toportrét, 1. den, Hanka 4b. Au toportrét, 4. den, Hanka

ZÁKLADY REALISTICKÉ KRESBY

10

5. Po rtrét Jana Kačera, 3. den, Petr

ÚVOD

11

Dotazy studentů před kurzem

Je opravdu možné naučit se kreslit podle knihy?

Ještě to nemám vyzkoušené, ale proč ne. Když se mohou lidi naučit kreslit během

čtyř dnů na kurzu, proč by to nešlo podle knihy. Samozřejmě účast na kurzu má

své výhody – zeptáte se lektora přímo na svůj problém, opraví vám přímo vaši

chybu. Při práci podle knihy se musíte spolehnout jen a jen na sebe.

Můžu podle knihy učit kreslit někoho jiného?

Ano, to je jeden z důvodů, proč jsem ji napsala. Učitelé výtvarné výchovy na školách

mají k dispozici mnoho knih, nesetkala jsem se však dosud s žádnou příručkou, která

by vysvětlovala metodické postupy realistického kreslení tak jasným a jednoduchým

způsobem jako poskytuje tento kurz. Výtvarník velice rychle pochopí, čeho se zadání

každé práce týká. Nejprve bych však doporučila, abyste si vyzkoušeli tyto úkoly sami

pro sebe a opravdu podle doporučených postupů. Vím to sama ze své zkušenosti: šla

jsem na kurz s tím, že už kreslit umím, že se budu jen dívat, jak to dělají jiní a učit se,

co jim říkat. Když jsem se však pustila sama do kreslení, byla jsem velice překvapená,

jak to funguje. Vyzkoušejte si techniky uvedené v této knize nejprve sami na sobě.

Je lepší učit se kreslit podle knihy nebo je lepší jít na kurz?

Každému vyhovuje něco jiného. Někdo se raději přihlásí do kurzu, protože má

přímý kontakt s lektorem, jiný se učí sám po večerech ve volných chvilkách.

Naučí se kreslit každý?

Samozřejmě, jde totiž o způsob vnímání. Naučím kreslit každého, kdo ovládá ruku

natolik, že se naučí například psát. Nenaučí se kreslit ten, kdo nechce. Pokud však

přijde na kurz (aby mi dokázal, že ho kreslit nenaučím), tak se obvykle stane, že ho

některý z úkolů natolik zaujme, že na svoje přesvědčení zapomene a kreslit se naučí.

Musím před kurzem umět aspoň trochu kreslit?

Není to nutné a někdy ani přínosné. Člověk, který teprve začíná kreslit, přistu

puje k zadaným úkolům bez předsudků. Naopak výtvarník zkoumá tyto postupy

a porovnává je s tím, co už umí. Úkoly prvních dvou dnů, které se věnují čáře, mu

připadají velice jednoduché a snaží se je „vylepšit“. Pro výtvarníka je těžké oprostit

se od toho, co už umí, a plnit jednoduchá počáteční zadání. Já osobně mám na

kurzu nejraději lidi, kteří neumějí kreslit vůbec.

Mám nešikovné ruce.

V tom to není, záleží na vnímání a na vnitřním nastavení. Moje kamarádka Rena

ta si už na střední škole vytvořila svůj velice osobní, avšak nadmíru realistický styl.

ZÁKLADY REALISTICKÉ KRESBY

12

Pan profesor ji chtěl dovést k volnějšímu projevu, tak jí dal za úkol kreslit levou

rukou. A víte, co se stalo? Do týdne kreslila zase svým osobním, velice realistic

kým stylem, ale levačkou.

To naučíš na kurzu kreslit za čtyři dny?

Naučím. Pro účastníka kurzu je to náročné, ale zvládne to. Jestli bude kreslit i po

kurzu a bude tyto dovednosti dále rozvíjet, to už je jiná věc. Jako všechno ostat

ní, i kreslení je třeba nadále procvičovat. Možná máte podobnou zkušenost třeba

s cizím jazykem – když ho nepoužíváte, zapomenete ho. Dobrá zpráva je, že když

si ho chcete znovu oživit, už to nedá tolik práce.

Proč se učíme kreslit portréty? Vždyť jsou těžké.

Technikou, kterou se tu naučíte, můžete nakreslit cokoli. Portréty kreslíme prá

vě proto, že jsou tak těžké. Když se vám povede portrét a člověku na obrázku

zasvitne v oku ta správná jiskra, je to ten nejjistější důkaz, že jste se naučili

kreslit správně.

Mohou podle této metody kreslit i děti?

Ale jistě, ovšem je třeba k nim přistupovat jinak než k dospělým. Mých kurzů se

bez problémů spolu s dospělými účastnily i děti dvanáctileté, které přišly s velmi

silnou motivací. Mladším dětem nestačí jiné předlohy, potřebují specializovaný

kurz zaměřený na jejich věkovou kategorii.

Může se tohoto kurzu zúčastnit i člověk, který má dysgrafii a dyslexii?

Pro lidi s takovou diagnostikou jsou tyto kurzy velkým přínosem, protože zapo

jují i méně používanou, nedominantní pravou mozkovou hemisféru a propojují

ji s levou. Izolované funkce mozkových hemisfér jsou právě příčinou výše uvede

ných potíží. Této problematice se věnuje například kniha Rozvoj grafomotoriky

uvedená v seznamu literatury.

Nebude mi rozvoj funkce pravé mozkové hemisféry vadit v mém náročném za

městnání?

Právě naopak. Žijeme ve společnosti, která klade největší důraz na rozvoj logické

ho myšlení, na rychlou a přesně provedenou práci podle předem daných pravidel.

Pravá hemisféra umí tato strnulá pravidla a řád obohatit nápaditostí, je tvůrčí, ne

bojácná a intuitivní a otevře vám další nekonečný prostor s neobvyklými nápady

pro nezvyklá a nečekaná řešení, která mohou vaši práci ideálně doplnit, například

originalitou.

ÚVOD

13

6. Kresba tužkou, Zátiší, Martina 7. Kresba tuší, Zák outí v parku, Jan a P.

SEZNAM POMŮCEK

15

Seznam pomůcek

Nejdůležitější je místo, kde budete kreslit. Vymezte si pro sebe dost prostoru nejen

na samotné kreslení, ale také pro předlohu. Nejlepší je velký psací stůl. Položíte

si na něj papír na kreslení, papír s předlohou a při některých úkolech také mo

del – předmět, který budete kreslit. Samozřejmostí je také pohodlná židle a dob

ré osvětlení. Při úkolech, kdy se kreslí reálný trojrozměrný předmět, záleží také

na směru světla: světlo by mělo přicházet z levé horní strany (pro praváky) nebo

z pravé horní strany (pro leváky).

Než se pustíte do kreslení, připravte si všechny potřebné věci, abyste se mohli

soustředěně věnovat práci a nemuseli od ní odbíhat:

Především budete potřebovat papíry. Pro začátek jsou nejlepší úplně obyčejné

kancelářské papíry do tiskárny nebo do kopírky. Jsou pevné a hladké. Lehce na

kreslené čáry jsou na nich dobře vidět, při razantním obtahování se nepotrhají.

Vydrží gumování a překreslování. Budete jich potřebovat asi třicet.

Později budete potřebovat kladívkovou čtvrtku velikosti A3.

Připravte si tužky číslo 1 (B) a 2 (HB). Vyzkoušíte si, s kterou se vám bude lépe

pracovat. Na většinu úkolů se hodí tvrdost číslo 2, později, při práci na světlech

a stínech, využijete spíš tužku číslo 1. Před začátkem práce si tužky vždy ořezejte.

Dále si připravte grafitové tuhy. Jsou k dostání v každém dobře zásobovaném

papírnictví. Je to stejný materiál, jaký je uvnitř obyčejné tužky, ale tyto tuhy mají

průměr 5 mm a nejsou zasazené do dřeva.

Tvrdost tužek

Evropský systém užívá kombinace písmen H (hard – tvrdý), F (firm – pevný)

a B (black – černý). Nejměkčí tuha je 8B (9B už je přírodní grafit), nejtvrdší tuha

je 10H.

Značení nejobvyklejších tvrdostí: F (tvrdost 3), HB (2 1/2), B (2 1/4), 2B (tvrdost 2),

4B (tvrdost 1).

Obyčejnou bílou gumu na tužku

Plastickou gumu. Prodává se v krabičce a je to měkká guma, která se dá tvarovat

jako modelína pro děti.

+

ZÁKLADY REALISTICKÉ KRESBY

16

8. Po rtrét na tónovaném podkladu, Ilona, 3. den

SEZNAM POMŮCEK

17

9. Studijní kresba, Mušle, Jana P.

Ořezávátko na tužky

Podložku na kreslení

Desky na hotové výkresy

Předlohy pro základní úkoly najdete v této knize, portréty můžete kreslit i podle

svých vlastních fotografií nebo podle fotografií z časopisů.

Potřebujete také dost velkou fotografii svého obličeje, alespoň ve velikosti pohled

nice. To znamená, že obličej by měl být takhle velký, nikoli celá postava. Fotografii

můžete vytisknout i na domácí tiskárně připojené k počítači, ale neměla by být

rozmazaná.

Připravte si vylisovaný list javoru nebo dubu, případně vylisovaný list pampelišky

nebo jakýkoli členitý list podobný javorovému nebo dubovému.

Některé úkoly se kreslí podle reálných předmětů. Postupně budete potřebovat

skleničku z čirého skla, pěkně rostlou pokojovou květinu, svoji botu. Podrobný

popis modelů najdete v textu.

ZÁKLADY REALISTICKÉ KRESBY

18

Den první

Máme před sebou první den velkého dobrodružství. Začneme objevovat svět

z jiného úhlu pohledu. Možná bude ta cesta vypadat dlouhá a místy obtížná, ale

výsledek bude určitě stát za to. Jako na každé cestě se můžeme potkat s nepří

jemnostmi. Někoho zaskočí nenadálá vysoká hora, z jejího vrcholku se mu však

otevře široký pohled do krajiny. Jiný bude unaven dlouhou trpělivou chůzí, kdy je

třeba klást na cestu jeden krok za druhým. Ale jen tak lze dospět k cíli. Čeká nás

tam nový svět.

První den nás čeká hodně práce. Nejprve se musíme rozhlédnout po krajině

a zjistit, kde se vlastně nacházíme. V několika menších úkolech si ujasníme

a vysvětlíme, jak pracuje pravá a levá mozková hemisféra. Prohlédneme si kraji

nu, kterou jsme zvyklí vídat každý den – krajinu naší levé, dominantní mozkové

hemisféry. Je to pro nás pohled tak důvěrně známý, že si ani neuvědomujeme,

z jakých prvků sestává, jaká řešení nám den co den nabízí. A teprve v porovnání

s tímto důvěrně známým obrazem se můžeme začít rozhlížet po novém světě,

po světě kreativní, pravé mozkové hemisféry. Vydržte na této cestě, protože jen

když si prohlédnete mapu známého světa, můžete se pustit po nových, dosud

nevyšlapaných cestičkách.

Práce první: autoportrét podle fotografie

Ještě dříve, než začneme zkoumat, jak funguje levá a pravá mozková hemisféra,

nakreslíme svůj autoportrét podle fotografie.

Úkol: Nakreslete svůj autoportrét

Připravte si papír, tužku, gumu a první předlohu – fotografii svého obličeje. Na

kreslete svůj obličej podle předlohy nejlépe, jak v tuto chvíli dovedete. Věnujte mu

tolik času, kolik potřebujete.

Proč mám kreslit svůj portrét, když to ještě neumím?

Pro srovnání. Prohlédněte si obrázky v této knize. Byli byste tak udiveni koneč

ným výsledkem, kdybyste neviděli srovnání s prvním pokusem, kdy člověk ještě

nedovedl použít všechny nástroje kresby? Tak proto nyní nakreslíme svůj první

portrét, uložíme ho do desek a vyndáme ho až tehdy, kdy ho budeme moci porov

nat se závěrečnou prací.

10b. Autoportrét, 4. den, Martina H.

10a. Autoportrét, 1. den, Martina H.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist