načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Základy digitální fotografie - Tom Ang

Základy digitální fotografie
-15%
sleva

Kniha: Základy digitální fotografie
Autor:

Světoznámý fotograf Tom Ang vás v této knize naučí, jak plně a bez zbytečných průtahů ovládnout základy digitální fotografie. Věnuje se všem důležitým aspektům fotografování: ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  369 Kč 314
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014
Počet stran: 224
Rozměr: 144 x 210 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Digital photography an introduction
Spolupracovali: překlad Marcel Goliaš
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 22. 1. 2014
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2013 [i.e. 2014]
ISBN: 9788025141496
EAN: 9788025141496
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Průvodce světem digitální fotografie a fotografování. Příručka. Známý fotograf nás seznamuje se základními dovednostmi, s fotografováním různých objektů (lidé, města, krajina, zvířata atd.), se stahováním a úpravami snímků a v závěrečné části můžeme získat základní poznatky o technickém vybavení (telefony s fotoaparátem, kompakty, digitální zrcadlovky, objektivy, počítače a digitální příslušenství).

Popis nakladatele

Světoznámý fotograf Tom Ang vás v této knize naučí, jak plně a bez zbytečných průtahů ovládnout základy digitální fotografie. Věnuje se všem důležitým aspektům fotografování: od techniky přes postprodukci až po výběr správného vybavení. S knihou se mimo jiné naučíte, jak: • Ovládnout základní techniky fotografování • Používat fotografické vybavení od mobilů po zrcadlovky • Upravovat fotografie ve Photoshopu • Správně FOTOGRAFOVAT rozmanité objekty a situace • dostat maximum z vašeho současného vybavení

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu



Jana Plotková 2014-06-30
S prvními fotonádechy mi pomohl článek na http://tipyjakfotit.cz/jak-fotografovat/, doporučuji stálým ZAČÁTEČNÍKŮM
reagovat
 


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

VYVOLÁNÍ

SNÍMKŮ

3

K2126.indb 105K2126.indb 105 12.11.2013 10:09:1612.11.2013 10:09:16


106 VYVOLÁNÍ SNÍMKŮ

ZÁKLADY PRACOVNÍHO POSTUPU

Digitální pracovní postup se podobá zpracování černobílého fi lmu, neboť i  zde jsou efektivní a  méně efektivní způsoby práce. A  stejně jako u  zpracování fi lmu může chybný krok degradovat kvalitu vašich obrázků nebo je dokonce zničit. Rozdíl je však v  počtu obrázků, s  nimiž můžete pracovat: nyní můžete mít z jediné svatby třeba tisíce obrázků. A je důležité přestat trávit dlouhé hodiny před počítačem zíráním na fotky. Trocha času věnovaného plánování vám v průběhu let ušetří i několik dní. Každý se hodí na něco jiného Focení obrázků je dobré přizpůsobit danému projektu. Pokud fotíte jen pro sebe, může být vhodné upravovat snímky jeden po druhém: tak se to dělalo, když byla ještě digitální fotografi e v plenkách. Dalším jednoduchým postupem je nastavit si fotoaparát tak, abyste mohli obrázky okamžitě používat – na webových stránkách pro sdílení fotografi í a  sociálních sítích nebo pro tisk  – aniž byste je dále upravovali. Tento pracovní postup nevyžaduje téměř žádnou práci a je vším, co většina uživatelů potřebuje. Pouze v případě, kdy vám jde o vyšší kvalitu a větší kontrolu, je rozumné tomu věnovat více úsilí. Pohodlné volby Jedním z  klíčových rozhodnutí, které musíte udělat, je to, zda budete pro správu a úpravu vašich obrázků používat po  celou dobu stejnou softwarovou aplikaci  – například Google Picasa, Adobe Photoshop nebo Lightroom, ACDSee nebo Apple Aperture. Programy Lightroom, ACDSee a  Aperture zacházejí s  obrázky nedestruktivně, protože pracují pouze na zástupných souborech. Další možností je používat pro každý úkol různý softwarový balíček – například Photo Mechanic pro správu souborů a Adobe Photoshop Elements pro jejich úpravu. Slaďte druh softwaru s jeho cenou a vašimi potřebami. Základní kroky Princip pracovního postupu je minimalizovat čas u  počítače tím, že se vyhnete zbytečnému opakování práce a  zajistíte, aby bylo kdykoli v  budoucnu snadné nějaký obrázek najít. Ve chvíli, kdy své obrázky nahráváte na web, máte ještě v živé paměti, kde, kdy,

jak a proč jste je pořídili. Právě v tuto chvíli byste měli

své snímky opatřit klíčovými popisnými údaji. Níže

uvedený postup je příkladem efektivního a  úspor

ného pracovního postupu:

 Připravte si to: Na svém počítači si vytvořte novou

složku pojmenovanou podle objektu, data nebo

místa a nahrajte do ní vaše snímky. Připojte k obrázku

metadata jako předmět, datum, místo a  copyright.

V případě potřeby můžete k názvům obrázků připojit

číslování. Nakonec byste si své obrázky měli

zazálohovat na druhý disk.

 Prohlédněte si to: Zkontrolujte technickou kvalitu

vzorku vašich obrázků. Ujistěte se, že jsou ostré,

dobře exponované a  mají správné vyvážení bílé.

Pokud váš fotoaparát snímky, které jste nafotili

na  výšku, neotáčí do  správné pozice, měli byste to

udělat nyní. Pokud se zdá být kterýkoli obrázek

poškozený, nahrajte ho znovu.

 Snadná věc

V raném stadiu editace obrázků si asi budete vybírat z co

do kvality výrazně odlišných snímků. Odložte konečné

rozhodnutí, dokud se se svými záběry dokonale neseznámíte.

Provádění úprav odstínů a barev se dělá nejlépe ve speciálním

softwaru, jako je např. Lightroom, Aperture a ACDSee.

K2126.indb 106K2126.indb 106 12.11.2013 10:09:1612.11.2013 10:09:16


107ZÁKLADY PRACOVNÍHO POSTUPU

 Dramatické změny Podstatné změny obrázků, například spojení vrstev se západem slunce a s odpolední scénou, by měly být prováděny na kopii originálního souboru. Pracujte s plným rozlišením, i když budete nakonec potřebovat jen malý výsledný obrázek.

 Vyhodnoťte to: Najděte nejlepší snímky,

průměrné snímky a snímky na vyhození a opatřete je hodnocením.

 Vytvořte metadata: Opatřete snímky výstižnými

popisky.

 Připravte to: Vytvořte si novou pracovní složku.

Pokud budete na  původních obrázcích provádět nějaké změny, uložte si je pod novými názvy. Podle potřeby narovnejte, ořízněte nebo upravte velikost snímků.

 Vylepšete to: Pomocí úpravy expozice a  křivek

normalizujte stíny a světla.

 Otestujte to na zkušebním výtisku: Zkontrolujte,

jak bude obrázek vypadat po  vytištění, posouzením kontrolního náhledu barev. Upravte podle potřeby nastavení obrázků.

 Vyčistěte to: Odstraňte veškeré nedostatky, jako

například zrnka prachu.

 Aplikujte fi nální efekty: Aplikujte na  snímek

libovolné dramatické efekty, jako je například převod

do  černobílé podoby nebo sépiového odstínu.

V  tomto kroku se také pokuste omezit šum; podle

potřeby snímek také doostřete.

 Nachystejte to: Pokud jste používali vrstvy,

pomocí příkazu Uložit jako (Save As) si obrázek

s  vrstvami uložte, abyste mohli v  případě potřeby

provedené změny později editovat. Před exportem

obrázek slučte do jedné vrstvy, upravte jeho velikost

a uložte ho do požadovaného formátu.

 Použijte to: Exportujte obrázky přímo do cílového

umístění; například z  programu Lightroom přímo

na vaši stránku na Facebooku.

 Archivujte to a pokliďte: Uložte si na pevné disky

záložní kopie nových souborů. Pokud jste si pro

dočasné soubory nebo soubory určené ke  stažení

vytvořili nějaké složky, odstraňte je ze svého počítače.

K2126.indb 107K2126.indb 107 12.11.2013 10:09:1612.11.2013 10:09:16


108 VYVOLÁNÍ SNÍMKŮ

STAHOVÁNÍ

Ať už se vám to líbí nebo ne, středem vaší fotografi cké práce je počítač. Klíčové je stažení snímků uložených ve  vašem fotoaparátu na  pevné disky počítače, neboť poté si je můžete zazálohovat a pracovat na  nich. Následně, až budou obrázky připravené k použití, je můžete nahrát ze svého počítače na web nebo je poslat e-mailem. Jak obejít počítač I  tak ale existují způsoby, jak se dá použití počítače obejít. Své snímky totiž můžete stáhnout z paměťové karty i přímo do nějakého přenosného úložiště, které kombinuje pevný disk se čtečkou karet. Případně můžete snímky poslat z mobilu přímo na sociální sítě. Fotoaparáty s  wi-fi připojením můžete připojit k  Internetu a  obrázky nahrát do „Cloudu“. Po  přihlášení ke  svému cloudovému účtu prostřednictvím služeb, jako jsou např. Flickr, Dropbox nebo SkyDrive, můžete do  úložného prostoru ve  svém účtu nahrát svoje obrázky. Dříve či později však budou muset vaše obrázky projít počítačem. Jedním z  důvodů je bezpečnost: vaše digitální snímky jsou v bezpečí, jen dokud si jejich kopie uchováváte ve  stejnou chvíli na několika různých místech. Rychlé stažení Nejrychlejším způsobem, jak stáhnout vaše obrázky, je vyndat z fotoaparátu vaši paměťovou kartu a vložit ji do  čtečky karet připojené k  vašemu počítači prostřednictvím rozhraní USB 3.0, Firewire 800 nebo Thunderbolt – resp. prostřednictvím vaší nejrychlejší přípojky. Svůj fotoaparát sice můžete připojit přímo, ale pokud máte více karet, ušetří vám použití čtečky zbytečnou manipulaci s fotoaparátem.

Klíčem k bezpečnému uchování vašich obrázků je

jejich stažení  – jakmile je to možné  – na  pevný disk vašeho počítače nebo externí disk, aniž byste je smazali z  paměťové karty. Případně zkopírujte obrázky ještě na  jiný pevný disk, DVD nebo Blu-Ray; tím je budete mít na třech různých místech, a tedy relativně chráněné před ztrátou. Pokud pracujete na síti a máte předplacené služby jako iCloud nebo Adobe Carousel, nahrajte obrázky i na tyto služby. Teprve až budete mít jistotu, že jsou vaše obrázky zálohované, můžete paměťovou kartu zformátovat.

 Automatická korekce

Obrázky může také automaticky opravit fotoaparát rovnou při

ukládání nebo stahování. Pokud při zachycení snímku došlo

k nějaké závažné chybě, obrázek sice uvidíte, ale jeho kvalita

může být špatná, i když samotný obrázek vadný nebude.

 Nekompletní sken

Pokud bylo stahování dat z nějakého důvodu přerušeno,

objeví se na obrázku holé místo. Náhled se sice může zobrazit,

ale soubor vůbec nepůjde otevřít. To může být chybou

paměťové karty nebo zkuste zopakovat stažení souboru.

 Bitová chyba

Chyby, které jsou na paměťové kartě nebo které se objeví

během stahování, způsobí přerušení sledu dat, takže je část

obrázku poškozená. Stáhněte obrázek znovu, abyste chybu

izolovali: pokud se objeví znovu, může za to karta.

K2126.indb 108K2126.indb 108 12.11.2013 10:09:1612.11.2013 10:09:16


109STAHOVÁNÍ

 Výběr režimu barev

Klíčem pro kvalitní úpravy obrázků je jejich barevný režim.

Pro většinu obrazových úprav je vhodný režim RGB, přestože

se nejedná o jediný režim. Hůře pochopitelný je režim LAB,

přestože je mnohem fl exibilnější a univerzálnější, pokud je při

zachování kvality obrazu vaší prioritou uchování údajů

o barvách. Zde byl původní RGB snímek zachycený pod

vodou (nahoře) málo kontrastní a vykazoval zelený nádech.

Když jsem ho ponechal v režimu RGB a aplikoval jsem na něj

úpravu Úrovně automaticky (Auto Levels), výsledek byl sice

jasný a barevný, ale ne přesný (vpravo nahoře). V režimu LAB

jsem pomocí stejné úpravy dosáhl věrných barev s přesnou

tonalitou (vpravo).

KONTROLA OBRÁZKU

 Zkontrolujte režim barev a bitovou hloubku.

Soubory ze skenerů lze uložit jako LAB soubory.

Většina programů pro úpravu obrázků pracuje

v 24bitových RGB barvách, a pokud obrázek

nebude ve správném režimu, spousta úprav

nebude dostupná.

 Zkontrolujte, zda je obrázek čistý – že na něm

nejsou žádná smítka prachu nebo v případě, že jde

o naskenovaný obrázek, žádné škrábance či jiné

stopy. Jemná prachová zrnka pomáhá obvykle

odhalit zvýšení kontrastu obrázku a jeho ztmavení.

 Zkontrolujte, zda nebylo z obrázku odstraněno

příliš mnoho šumu nebo zrnění.

 Zkontrolujte ostrost obrázku. Pokud byl obrázek

příliš zostřen, další úpravy mohou vést k viditelným

artefaktům na okrajích.

 Je expozice vašich snímků správná? Pokud ne,

úpravy mohou vést k posterizaci nebo

stupňovitým tonálním změnám.

 Je vyvážení bílé v pořádku? Pokud není soubor

ve formátu RAW, úpravy mohou vést

k nepřesnému podání barev a odstínů.

 Jsou barvy čisté a přesné? Pokud ne, úpravy

mohou vést k posterizaci, stupňovitým tonálním

změnám a méně přesnému podání odstínů.

 Zkontrolujte, zda není u obrázku žádný

nadbytečný okraj. To by totiž mohlo ovlivnit

výpočty pro další úpravy.

 Zkontrolujte velikost souboru. Ta by měla

odpovídat zamýšlenému způsobu použití

a neměla by být příliš veliká. Bude-li obrázek příliš

malý, můžete na něm strávit hodiny, jen abyste pak

zjistili, že se nehodí pro požadovanou výstupní

velikost. Pokud je naopak příliš velký, budete

plýtvat časem, neboť všechny úpravy budou trvat

déle, než je nutné.

K2126.indb 109K2126.indb 109 12.11.2013 10:09:1612.11.2013 10:09:16


110 VYVOLÁNÍ SNÍMKŮ

SPRÁVA OBRÁZKŮ

Ať už jste příležitostný, amatérský nebo profesionální fotograf, vaše fotografi e představují značnou investici. Nejde jen o  cenu fotoaparátu a  počítačového vybavení, ale i o čas strávený studiem toho, jak toto vybavení a  software používat, nemluvě o  čase stráveném pořizováním fotografi í. A odložíme-li stranou falešnou skromnost, vložili jste do  toho také svůj um a dovednosti.

Správa vašich fotografi í má své stránky. Jednou

z  nich je, že zajistíte, aby se žádná neztratila a  že tu budou věčně. Druhou pak, že budou snadno dostupné  – přinejmenším pro vás a  ideálně i  pro všechny ostatní, kteří je budou chtít použít. V jednotě je síla Za  současného stavu technologie se žádné digitální médium nemůže v  oblasti bezpečnosti archivace vyrovnat fi lmovým obrazům – ty mohou beze změny přežít a snadno se dají používat po více než sto let. A ti, kdo by chtěli, aby se jejich odkaz zachoval i  v  dalším století nebo ještě déle, udělají asi nejlépe, když se zase vrátí k focení na fi lm. Pro skromnější uživatele platí, že nejlepší strategií je uchovávat digitální obrazové soubory v několika úložných systémech a na několika místech. Pokud máte obrázků málo, archivujte si je na DVD nebo Blu-Ray disky, i když zápis na ně i přístup k nim je pomalý. S pevnými disky se sice pracuje lépe, ale zato jsou méně spolehlivé (viz str. 216).

Diskové systémy zvané RAID, které počítají se selhá

ním jednoho či více disků bez jakékoli ztráty dat, jsou nyní dostupné každému, kdo to s  fotografováním myslí vážně. Mohou stát sice stejně jako SLR, ale pokud si svých fotografi í vážíte, tak jsou prokazatelně důležitější než další fotoaparát. Obsah RAID si navíc můžete zazálohovat na levné desktopové disky, které můžete uchovávat na jiném místě – například u příbuzných. Měkké zlato Celkový počet obrázků na  Internetu se vyšplhal už hodně přes jeden bilión, i díky vašemu přispění a přispění několika set miliónů jiných fotografů. Vyhledávání konkrétního obrázku, který byste použili třeba jako ilustraci k  reportáži v  časopise nebo ho použili v  letáku, tedy musí být textové. Metadata neboli tzv. tagy (kterým se také říká „měkká data“) jsou popisná

slova, názvy a ostatní údaje, která k obrázku připojíte

nebo je do něj vložíte.

Obrázek Kapského Města tak nenajdeme prohlí

žením miliónů obrázků, které by vypadaly jako toto

obrovské jihoafrické město, ale tak, že se poohléd

neme po  obrázcích, u  nichž bude popisek „Kapské

Město“. Dokonce i když ani netušíte, jak Kapské Město

vypadá, můžete najít desítky vynikajících snímků

pouhým hledáním tohoto tagu (popisku). Vlastně by

se dalo říct, že obrázek, který takový popisek nemá,

se dá těžko najít, i kdyby se jednalo o nejlepší snímek

tohoto města.

Vytváření metadat je proto klíčovou dovedností.

Metadata by měla identifi kovat přinejmenším objekt

nebo událost, datum, místo, vlastníka autorských

práv a  fotografa. Tyto informace by měly každému

stačit k tomu, aby s jistotou věděl, o čem daný obrá

zek je a  jak kontaktovat jeho majitele. Proto by měl

každý obrázek obsahovat popisek a  kontaktní infor

mace. Mezi další údaje, které mohou ostatním

pomoci váš obrázek najít, patří také klíčová slova

a jedinečný identifi kátor – např. sériové číslo.

Zázračný popisek

Pravidlo pro efektivní popisek je jednoduché: odpo

vězte jím na otázky co, kdy, kde a kdo. Některé agen

tury omezují počet znaků, které lze použít, takže

zapsání všech těch informací do  dostupného pro

storu může vyžadovat určitou šikovnost a trochu plá

nování. I když klíčová slova jsou při hledání vaší foto

grafi e potenciálním uživatelem zásadní, popisek ho

k  ní může dovést lépe, protože ten může potvrdit

přesné detaily i potřebné načasování.

Začněte dnes

Organizovat si sbírku několika set obrázků vám může

připadat zbytečné, ale jedná se o  jednoduchý úkol,

který si časem osvojíte. Pokud s  tím začnete až

ve  chvíli, kdy to budete potřebovat  – u  několikatisí

cové sbírky – obtížnost vašeho úkolu vás může lehce

odradit. Takže vaším nejdůležitějším rozhodnutím je

rozhodnout se, že začnete teď, ještě než ztratíte

nějaký drahocenný snímek při selhání vašeho pev

ného disku a dlouho předtím, než to bude opravdu

potřeba.

K2126.indb 110K2126.indb 110 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17


111SPRÁVA OBRÁZKŮ

 Seznam souborů

Obrazové soubory si lze

zobrazit v podobě seznamu

s miniaturním náhledem

a všemi přidruženými

metadaty. Výběrem

některého obrázku můžete

upravovat jeho metadata.

V programech jako Apple

Aperture (viz obrázek) nebo

Adobe Lightroom jsou vám

kromě nástrojů na organizaci

materiálu pro prezentace,

webové stránky či knihy

k dispozici také ovládací

prvky pro úpravu obrázků.

 Software pro

správu obrázků

Jedním z nejlepších způsobů,

jak organizovat své obrázky,

je používat k tomu speciální

software. Mezi aplikace, které

stojí za vyzkoušení, patří

třeba Adobe Lightroom,

Apple Apperture, Extensis

Portfolio, ACDSee a Photo

Mechanic (viz obrázek).

Nejenže vám všechny tyto

programy pomáhají udržovat

obrázkové soubory hezky

uspořádané, ale umí také

vytvářet „kontaktní

fotografi e“ a prezentace

nebo publikovat obrazové

sbírky na web.

VÝBĚR NÁZVŮ

 Existují dva hlavní způsoby, jak pojmenovávat vaše

obrázky. Buď můžete používat názvy, které jim přidělí váš fotoaparát, jako DSC1234 anebo _IMG1234, nebo svým souborům můžete dávat mnohem konkrétnější názvy, jako např. _ANG1234. Profesionální uživatelé uvítají spíše používání specifi ckých názvů obrázků.

 Názvy souborů se nejlépe mění při stahování nebo

je lze přejmenovat dávkově.

 Pokud používáte konkrétní názvy, vytvořte si nějaký

katalog, který vám bude hlídat jejich jedinečnost –

například podle čísla zakázky nebo data.

 Názvy vygenerované fotoaparátem se po dosažení

počtu 9 999 obvykle opakují.

K2126.indb 111K2126.indb 111 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17


112 VYVOLÁNÍ SNÍMKŮ

Traduje se jeden příběh o skupině fotografů, kteří se rozhodli udělat seznam toho, co se může při fotografování pokazit. Když došli ke dvousté položce, vzdali to. Vady, které jsou zdůrazněny zde, jsou proto pouze běžnými chybami, které se dají snadno přehlédnout  – některé dokonce i  zkušeným fotografem  – přičemž jsem vynechal zcela zřejmé věci, jako třeba špatné zaostření nebo otřesy fotoaparátu. Prapůvodní hříchy Existují dva druhy obrazových vad: ty, které vznikají kvůli nedostatkům ve  vybavení, například špatná

 Oříznutí stínů

Opakem oříznutí světel (nahoře) je ztráta detailů a barev

ve stínech v důsledku podexpozice. Je ale obvykle snazší

obnovit nějaké detaily a barvy z oříznutých stínů než

z oříznutých světel. Šance na úspěšné vyplnění stínů zvyšuje

focení ve formátu RAW (viz str. 158-61).  Rozptýlení Některým rušivým prvkům se lze pečlivou volbou pozice a rámce zcela vyhnout, ale drátům a kabelům, které jsou natažené mezi budovami a kazí pohled na oblohu, se často vyhnout nedá. Přistupujte k nim jako k vadě obrazu, jejíž odstranění bude součástí následného procesu úprav.

 Oříznutí světel

Když při přeexponování ztratí všechna přepálená světla barvu

a detaily, říká se o nich, že byla oříznuta. Tyto oblasti není

možné obnovit, takže je lepší se jim úplně vyhnout. Co může

pomoct, je záznam do formátu RAW a použití tzv.

expozičního vějíře (viz str. 168-9).  Šum Ve viditelné podobě narušují nepravidelné barevné skvrnky a velké „shluky“ obrazových bodů detaily a barvy obrazu. Šum se obvykle svádí na citlivost senzoru, ale stejně tak může být důsledkem následného zpracování; je to často cena, kterou zaplatíte za záchranu podexponovaných snímků.

EXPOZIČNÍ VADY

obrazová kvalita, přepálení, šum a  problémy s  bar

vami. A  pak ty, které vznikají kvůli nedostatkům

v  technice, například špatné zaostření nebo expo

zice, otřesy fotoaparátu a  nechtěné vyrušení  – jako

třeba předmět trčící z hlavy fotografovaného objektu

nebo telefonní dráty na obloze.

Všechny vady je přitom možné v různé míře opra

vit nebo skrýt: to je jedna z výhod digitální fotografi e.

Jak ale zjistíte, ušetříte si spoustu času a  zklamání

u  počítače, dáte-li si na  tyto věci velký pozor už při

samotném focení. Měli byste si dát za  cíl, abyste

obrázek k dalšímu použití nemuseli nikdy upravovat.

K2126.indb 112K2126.indb 112 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17


113EXPOZIČNÍ VADY

 Nakloněný horizont Tento problém se týká obvykle fotoaparátů, které jsou na jedné straně těžší než na druhé, nebo fotoaparátů, které mají na boku výklopný displej. Drobný náklon vypadá jako chyba, ale výrazné náklony vypadají spíše jako záměr a mohou být přijatelné. Oprava je jednoduchá, ale vždy vyžaduje oříznutí.  Nakloněné vertikály Pokud nakloníte fotoaparát nahoru, aby se vám do záběru vešla na výšku celá budova, vede to obvykle k tomu, že pak vypadá, jako by se nakláněla dozadu. To může často působit jako špatná technika. Výrazný náklon však může být přijatelný jako záměrně vyprodukovaný vizuální efekt. Mírné náklony je možné opravit.

 Nevyvážené barvy

Dokud nebude více fotoaparátů používat inteligentní vyvážení

bílé, bude běžnou vadou nesprávné zachycení neutrálních barev

v přítomnosti silně oslnivé barvy, jako je tomu třeba zde, kde

červené svíčky způsobují, že bílé zdi vypadají modře. To může

vyžadovat pečlivou úpravu konkrétního odstínu (viz str. 136-9).

 Přílišná hloubka ostrosti

Běžným problémem, který vzniká při použití velmi

rozšířených malých senzorů, je příliš velká hloubka ostrosti,

která až příliš zvýrazňuje pozadí a odvádí diváka od hlavního

objektu. Následnými úpravami můžete pozadí selektivně

rozostřit (viz str. 130-3). Tomu se pokud možno vyhněte Některé vady není možné zcela opravit. Pokud je například špatně seřízena clona u  širokoúhlého objektivu, budou se vám v  rozích objevovat stíny nebo vinětace a jediný způsob, jak je odstranit, bude obrázek oříznout. Totéž platí i  o  nakloněných horizontech. Přepálení způsobené namířením fotoaparátu do  slunce může být rovněž extrémně obtížné zamaskovat. A  samozřejmě i  špatné zaostření vede ke ztrátám detailů, které nelze obnovit. Nicméně mírnou neostrost či rozmazání v  důsledku pohybu je možné pomocí moderních algoritmů omezit.

UCTÍVÁNÍ KVALITY

Obrazová kvalita je obvykle přeceňovaná. Přestože

kombinace senzačního obrázku s technickou

dokonalostí je skvělá věc, je běžnou chybou se

zaměřovat pouze na kvalitu. Nezapomínejte na to,

že řada těch nejlepších snímků v historii fotografi e

byla pořízena na vybavení a fi lmu mnohem horším,

než jaké mají dnešní amatérské fotoaparáty. Nikdo

z nich si však nestěžoval na zrnitost nebo mizerné

barvy. Soustřeďte se na zachycení krásného

obrázku; kvalita je až daleko za tím.

K2126.indb 113K2126.indb 113 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17


114 VYVOLÁNÍ SNÍMKŮ

SPRÁVA BAREV

Cílem správy barev je ovládat obrazový řetězec, tak aby mezi objektem, jeho zachyceným obrazem, obrázkem zobrazeným na  monitoru a  jakoukoli jeho tištěnou podobou byl co do vzhledu nejmenší možný rozdíl. Klíčovou strategií je defi novat chování každé dílčí složky z  hlediska běžného standardu, známého jako prostor propojení profi lů. Digitální správa barev Ústředním problémem je, že barevný gamut či rozsah reprodukovatelných barev se u různých zařízení značně liší. Je snadné provést sadu úprav, které zajistí, že budou naše obrázky na monitoru vypadat stejně jako po  vytištění: právě k  tomuto účelu se dříve používal nástroj Adobe Gamma. Co když ale změníme tiskárnu nebo si pořídíme nový fotoaparát: pokaždé když provedeme nějakou změnu  – dokonce i  změnu typu papíru  – musíme provést nové úpravy.

Řešením je používat všeobecný barevný pro

stor – takový, který vnímáme svýma očima – pomocí něhož si popíšeme, jak se barevná reprodukce správně nastaveného zařízení liší od standardu. Tím si vytvoříme profi l pro dané zařízení. Pamatujte si ale, že toto zařízení musí být správně nastaveno: to je úkol kalibrace. Fotoaparáty a tiskárny se v zásadě kalibrují samy, zatímco monitory je třeba kalibrovat

manuálně, protože je u nich třeba nastavit řadu pro

měnných (gamma, bílý bod).

Kalibrace monitoru

Pokud jde o  kalibraci monitorů, existují softwarové

metody a  hardwarové metody. První jmenovaná je

sice levnější, ale zato méně přesná než ta druhá mož

nost, kterou si sice musíte koupit, ale její ceny jsou

dnes už jen zlomkem toho, čím bývaly kdysi. Moni

tory CRT by měly být zapnuty 30 minut před kalibrací

a měly by se nejméně jednou za měsíc překalibrová

vat. LCD monitory nepotřebují takový zahřívací čas,

ale měly by být také pravidelně kalibrovány.

Po kalibraci se vytvoří profi l pro daný monitor. Ten

byste měli používat jako profi l monitoru. Kromě toho

byste měli zkontrolovat, zda se při vaší práci bere

v  úvahu správa barev. Tento profi l lze totiž nastavit

jako výstupní nebo ho lze aplikovat přímo na  obrá

zek. Po  aplikaci výstupního profi lu bude obvykle

fotografi e vypadat poněkud jednotvárně, zato by se

ale měla shodovat s vytisknutou kopií.

Podmínky zobrazení

Užitečné je také uvážit vlastnosti podmínek ideálního

zobrazení, když už pro nic jiného, tak proto, abyste si

uvědomili, jak moc se od nich vaše vlastní podmínky

odchýlily. Zdi by měly být namalovány na bílo nebo

 Kalibrace

na obrazovce

Obrazovková kalibrace

obsahuje nápovědu, jako

na obrázcích nahoře, která

ukazuje kroky pro

nastavení svítivosti

a rovnováhy mezi třemi

barvami. Nastavení je

upraveno, aby se

shodovalo s terči.

 Lineární gamma

Pokud monitor nastavíme

na profi l Lineární gamma,

celkový výsledek bude velmi

jasný, černé budou šedé

a barvy budou vybledlé.

Obrázky upravené na tomto

monitoru budou vypadat

příliš tmavé, přesycené

a kontrastní.

 Gamma 1.8

Gamma 1.8 bylo dříve

výchozím nastavením pro

počítače Mac od Applu

a tiskárny. Ve srovnání se

současným standardem

Gamma 2.2 na počítačích

Windows je považováno

za příliš jasné. Jako kompro

mis lze nastavit Gamma 2.0.

KALIBRACE

Použití těch nejpřesněj

ších kalibračních přístrojů

nebo terčů na monitory

vám moc nepomůže,

pokud základní nastavení

pro gamma a bílý bod

nebudou odpovídat

účelu, jakým chcete vaše

obrázky užívat. Pokud své

snímky dodáváte třetím

stranám, například

agenturám, časopisům

nebo tiskárnám, zeptejte

se jich, jaké nastavení

monitoru preferují.

K2126.indb 114K2126.indb 114 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17


115SPRÁVA BAREV

by měly mít barvu neutrálně šedých tónů. Záclony

by neměly být barevné, to znamená, že by měly brá

nit prostupu světla, aniž by ho fi ltrovaly  – nejlepší

jsou neutrálně zbarvené rolety. Úroveň světla v míst

nosti by měla být konstantní a nejlépe jen tak světlá,

aby vám umožnila trefi t tam, kam potřebujete – ide

ální jsou přibližně 4 luxy  – a  ty části obrázku, které

jsou černé, by měly vypadat černé i  na  monitoru.

Monitor by měl být chráněn před vlivem lokálních

zdrojů světla, jako jsou stolní lampičky.

Výtisky by se měly v  ideálním případě prohlížet

v  kabinkách se standardním denním osvětlením

a diapozitivy zase na standardních světelných pane

lech, které budou umístěny tak blízko monitoru, jak je

to možné. Kabinky by měly používat normované

referenční osvětlovací těleso.

 Gamma 2.2

Jedná se o standard pro

Windows, označující vysokou

míru úprav výstupu

na monitoru. Barvy jsou syté

a černé odstíny vypadají

jednobarevně, i když si

uchovávají detaily, ale

obrazová kvalita se s tou

tiskovou nedá srovnat.

 Cílová bílá D50

Jedná se o dříve široce

přijímaný standard pro

cílový bílý bod

na monitorech – kdy se

monitor pokoušel zobrazit

bílou podle defi nice pro

D50. Výsledek nám dnes

bude připadat spíše

krémově žlutý.

 Cílová bílá D65

Jelikož žárovky se používají

méně a spousta tisků se

provádí na jasně bílém

papíře, cílová bílá D65 se

stala velmi rozšířeným

standardem. Podání barev je

ve srovnání s D50 studenější.

Jedná se o dobrou volbu pro

všeobecnou digitální

fotografi i.

 Cílová bílá 9300

Tento bílý bod, vhodný

spíše pro domácí TV a video,

je pro digitální fotografi i

obvykle příliš modrý. Použití

standardu 9300 bude mít

tedy za následek červeně

nebo žlutě vypadající

obrázky s plochým

kontrastem.

Do obrazového souboru může být

vložen profi l barev, takže pak může

být při převodu do odlišného

pracovního barevného prostoru

správně reprodukován.

Zdrojové profi ly se používají

málokdy, protože převážná většina

souborů se zpracovává vizuálně,

a mají tedy význam jen u digitálních

obrázků v přísně kontrolovaném

prostředí, jako jsou třeba studia.

Pracovní barevný prostor je vaším

výchozím bodem. Pro digitální

fotoaparáty se hojně používá

barevný prostor sRGB, který

poskytuje přijatelné výsledky. Dalším

standardem je Adobe RGB (1998),

které má lepší podání barev pro

profesionální použití.

Výstupní profi ly CMYK jsou zase

důležité pro profesionální uživatele

a vydavatele časopisů a knih, ale

většinu fotografů nemusí příliš

zajímat.

Profi ly inkoustových tiskáren jsou pro

vášnivé fotografy asi těmi

nejproblematičtějšími prvky, ale

pokud jsou dobře vyrobeny a správně

používány, mohou si udržet

konzistentně spolehlivé výsledky.

I profi ly monitorů jsou důležité, protože počítačovému

systému pomáhají ovládat monitor a zajišťují věrné

podání barev.

VZTAHY UVNITŘ PROFILU

Tento diagram znázorňuje, jak si různá zařízení

mohou mezi sebou interpretovat jednotlivé

charakteristiky barev, při použití profi lů barev

a všeobecného barevného prostoru.

K2126.indb 115K2126.indb 115 12.11.2013 10:09:1712.11.2013 10:09:17




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist