načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii - Petra Sedlářová; kolektiv

Základní ošetřovatelská péče v pediatrii

Elektronická kniha: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii
Autor: Petra Sedlářová; kolektiv

Učebnice pro studenty pediatrického ošetřovatelství a sestry začínající pracovat na dětských odděleních. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  89
+
-
3
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 248
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Pediatrie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-1613-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice pro studenty pediatrického ošetřovatelství a sestry začínající pracovat na dětských odděleních.

Popis nakladatele

Kniha, která je svým pojetím ojedinělá, je určena studentům ošetřovatelství, nově nastupujícím sestrám i těm, které již v pediatrických oborech pracují. Autorský kolektiv složený ze zkušených sester a lékařů vytvořil přehledný a srozumitelný text, který je v souladu s trendy moderního ošetřovatelství a vychází z nejnovějších poznatků. Čtenářům poskytuje návod na to, jak ošetřovat nemocné dítě, rozpoznávat jeho potřeby a komunikovat nejen s ním, ale i s rodinou malého pacienta.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petra Sedlářová; kolektiv - další tituly autora:
Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I -- Obecná část Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I
Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III -- Speciální část Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III
Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II -- Speciální část Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II
 (e-book)
Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II -- Speciální část Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II
 (e-book)
Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III -- Speciální část Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III
 
K elektronické knize "Základní ošetřovatelská péče v pediatrii" doporučujeme také:
Ošetřovatelství v pediatrii Ošetřovatelství v pediatrii
 (e-book)
Ošetřovatelství v chirurgii II Ošetřovatelství v chirurgii II
 (e-book)
Interní ošetřovatelství II Interní ošetřovatelství II
 (e-book)
Interní ošetřovatelství I Interní ošetřovatelství I
 (e-book)
Ošetřovatelství v chirurgii I Ošetřovatelství v chirurgii I
 (e-book)
Ošetřovatelství v pediatrii Ošetřovatelství v pediatrii
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. Petra Sedlářová a kolektiv

Základní ošetřovatelSká Péče v Pediatrii

autorský kolektiv:

Doc. MUDr. Veronika Benešová, CSc., Mgr. Karolína Friedlová,

Mgr. Jaroslava Hanušová, MUDr. Jana Kalousová, Lenka Klimentová,

Mgr. Jana Nováková, MBA, MUDr. Mahulena Mojžíšová, Jitka Prcínová, DiS.,

Bc. Jaroslava Saxlová, Mgr. Petra Sedlářová, Bc. Alice Řezníčková,

Mgr. Jiřina Tučková, Mgr. Marie Vlachová

recenze:

MUDr. Jiří Klíma

Mgr. Jana Niederlová

© Grada Publishing, a. s., 2008

Cover Photo © Grada Publishing, a. s., 2008

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3224. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Božena Bartošová

Spolupráce při redakčním zpracování PhDr. Anna Monika Pokorná

Obrázky překreslil Radek Krédl podle podkladů dodaných autorkami.

Sazba a zlom Martin Hanslian

Počet stran 248

První vydání, Praha 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Publikace byla podpořena výzkumným záměrem MZO 00064203/6309.

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými

ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou

sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro

nakladatelství žádné právní důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem reprodukovány, ukládá

ny či rozšiřovány bez písemného souhlasu nakladatelství.

iSBn 978-80-247-1613-8


obsah autorský kolektiv                                      9 Seznam zkratek                                       11 Úvod                                              12 1 Pediatrie – organizace pediatrické péče v čr (J. Nováková)             13

1.1 Vývoj pediatrie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.2 Vzdělávání dětských sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

1.3 Organizace pediatrické péče v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.4 Postavení dětské sestry v pediatrii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 2 ošetřovatelský proces v pediatrii (M. Vlachová)                    18

2.1 Posuzování dětského pacienta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

2.2 Ošetřovatelská diagnostika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.3 Plánování ošetřovatelské péče. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.4 Realizace ošetřovatelské péče. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.5 Hodnocení ošetřovatelské péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.6 Dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3 růst a vývoj dítěte (M. Mojžíšová)                            21

3.1 Rozdělení dětského věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

3.2 Růst a vývoj člověka od narození do dospělosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

3.3 Periodizace dětského růstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

3.4 Vývoj dítěte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

3.5 Hodnocení tělesného růstu a vývoje dítěte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 4 Základy fyzikálního vyšetření u dětí (M. Mojžíšová)                  32

4.1 Vyšetření novorozence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

4.2 Vyšetření dítěte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 5 Podávání léků dětem (P. Sedlářová)                           41

5.1 Obecné zásady při podávání léků dětem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

5.2 Dávkování léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

5.3 Způsoby podávání léků dětem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 6 Péče o fyziologického novorozence (J. Saxlová)                    51

6.1 Klasifikace novorozence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

6.2 První ošetření novorozence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

6.3 Následná péče o novorozence na rooming-in. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

6.4 Propuštění novorozence z porodnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

6.5 Další sledování dítěte praktickým lékařem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 7 Péče o hygienu (P. Sedlářová)                               63

7.1 Základní odlišnosti mezi kůží dítěte a dospělého . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

7.2 Péče o kůži . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

7.3 Péče o vlasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

7.4 Péče o oči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

7.5 Péče o uši . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

7.6 Péče o nos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

7.7 Péče o chrup. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

7.8 Péče o nehty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

7.9 Péče o genitál . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

7.10 Oblékání dítěte. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

7.11 Ochrana proti venkovním vlivům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 8 výživa v dětském věku (P. Sedlářová)                          75

8.1 Faktory ovlivňující výživové požadavky dětí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

8.2 Výživa novorozence a kojence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

8.3 Výživa batolat a dětí předškolního věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

8.4 Výživa dětí školního věku a adolescentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

8.5 Specifika výživy u hospitalizovaných dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 9 kojení (L. Klimentová, P. Sedlářová)                           86

9.1 Fyziologie laktace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

9.2 Složení mateřského mléka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

9.3 Faktory ovlivňující kojení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

9.4 Příprava ženy ke kojení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

9.5 Péče o prsy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

9.6 Technika kojení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

9.7 Problémy při kojení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

9.8 Odstříkávání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

9.9 Alternativní způsoby krmení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 10 Péče o dýchání (P. Sedlářová)                               98

10.1 Anatomicko-fyziologické rozdíly dýchacích cest u dětí a dospělých . . . . . . . 98

10.2 Základy hygieny horních cest dýchacích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

10.3 Udržování průchodnosti dýchacích cest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

10.4 Podávání kyslíku v dětském věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 11 Péče o vyprazdňování (J. Prcínová)                          109

11.1 Fyziologie močení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

11.2 Poruchy vyprazdňování moči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

11.3 Metody derivace moči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

11.4 Fyziologie vyprazdňování stolice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

11.5 Poruchy vyprazdňování stolice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

11.6 Péče o dítě se stomií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 12 Bolest u dětí (J. Kalousová)                                118

12.1 Definice bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

12.2 Fyziologie vnímání bolesti a její biologický význam . . . . . . . . . . . . . . . 119

12.3 Bolest akutní a chronická . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120

12.4 Zvláštnosti projevů a prožívání bolesti dětmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120

12.5 Sledování a hodnocení bolesti v klinické praxi . . . . . . . . . . . . . . . . . .122

12.6 Léčba bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 13 Účinné strategie zvládání strachu a bolesti u dětí (A. Řezníčková)          127

13.1 Cílená příprava dítěte na nepříjemný zákrok . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127

13.2 Spolupráce s rodiči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128

13.3 Konkrétní techniky boje se strachem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130 14 Bazální stimulace v pediatrii (K. Friedlová)                      131

14.1 Historie konceptu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131

14.2 Pojetí konceptu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132

14.3 Teoretická základna konceptu bazální stimulace . . . . . . . . . . . . . . . . .132

14.4 Techniky konceptu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .138 15 Péče o dobrý psychický stav (A. Řezníčková)                     139

15.1 Přítomnost blízkého člověka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139

15.2 Opakované a srozumitelné informace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140

15.3 Možnost volby, potřeba soukromí a jistoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140

15.4 Bezpečné a podnětné prostředí přizpůsobené věku dítěte . . . . . . . . . . . . .141

15.5 Kvalitní kontakt s širší rodinou a vrstevníky . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141

15.6 Možnost hrát si a vzdělávat se . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142

15.7 Nespolupracující děti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143

Otázky, úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 16 Herní aktivity dětí v nemocnici (A. Řezníčková)                   145

16.1 Hra v nemocnici . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145

16.2 Konkrétní herní aktivity s dětmi různého věku . . . . . . . . . . . . . . . . . .146

16.3 Vhodné pomůcky a materiály ke hře v nemocnici – obecně . . . . . . . . . . .150

16.4 Zásady provozu herny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151

16.5 Rodina a hra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151

16.6 Hra s dětmi těžce nebo dlouhodobě nemocnými . . . . . . . . . . . . . . . . .151

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152

Otázky, úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 17 Spolupráce s rodinou (A. Řezníčková)                         154

17.1 Podmínky dobré spolupráce zdravotníků s rodinou dítěte. . . . . . . . . . . . .155

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158 18 edukace dětí a rodičů (A. Řezníčková, P. Sedlářová)                 159

18.1 Proces edukace v péči o dítě. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159

18.2 Kompetence sestry při edukaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159

18.3 Edukace při přijetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160

18.4 Názorná příprava na zákrok či vyšetření (edukace před výkonem) . . . . . . . .160

18.5 Zásady edukace rodičů novorozenců a kojenců . . . . . . . . . . . . . . . . . .166

18.6 Zásady edukace u dlouhodobě a chronicky nemocných dětí . . . . . . . . . . .167

18.7 Zásady edukace dětí a rodičů před propuštěním. . . . . . . . . . . . . . . . . .168

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168 19 Základy resuscitace a intenzivní péče v dětském věku (J. Tučková)         170

19.1 Úvod do problematiky oboru aneb vývoj dětské intenzivní a resuscitační péče .170

19.2 Resuscitační a intenzivní péče u dětí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171

19.3 Specifické odlišnosti v dětském věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

19.4 Zásady ošetřovatelské péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172

19.5 Základní KPR dle Guidelines ERC z roku 2005. . . . . . . . . . . . . . . . . .172

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181 20 Prevence úrazů v dětském věku (V. Benešová)                    182

20.1 Úrazy v dětském věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182

20.2 Prevence úrazů u dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183

20.3 Bezpečná komunita – WHO Safe Community. . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189 21 v ybrané kapitoly ze sociální pediatrie (J. Hanušová)                190

21.1 Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndrom CAN) . . .190

21.2 Náhradní rodinná péče. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .196

21.3 Uprchlíci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .198

21.4 Národnostní menšiny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

21.5 Drogová závislost dětí a dospívajících. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200

21.6 Kam se obrátit s problémem v ochraně dětí? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200

21.7 Prevence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .203

21.8 Jak optimalizovat řešení patologických situací v ošetřovatelském procesu. . . .204

Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .205

Otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .205

Použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Přílohy                                           209 rejstřík                                           241

autorský kolektiv

doc. MUdr. veronika Benešová, CSc.

Univerzita Karlova v Praze, 2. lékařská fakulta, Ústav veřejného zdravotnictví a preventivního

lékařství

Mgr. karolína Friedlová

INSTITUT Bazální stimulace Frýdek-Místek

Filozoficko-pedagogická fakulta Slezské univerzity Opava, Ústav ošetřovatelství

Mgr. Jaroslava Hanušová

Vzdělávací institut ochrany dětí

Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra školní a sociální pedagogiky

MUdr. Jana kalousová

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika dětské chi

rurgie

IPVZ v Praze, Subkatedra dětské chirurgie

lenka klimentová

Fakultní Thomayerova nemocnice Praha, Novorozenecké oddělení

Národní centrum pro kojení

Mgr. Jana nováková, MBa

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, náměstkyně pro ošet

řovatelskou péči

MUdr. Mahulena Mojžíšová

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika dětské chi

rurgie

Jitka Prcínová, diS

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika dětské chi

rurgie

Bc. Jaroslava Saxlová

Fakultní nemocnice Na Bulovce Praha, Neonatologické oddělení

Mgr. Petra Sedlářová

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika dětské chi

rurgie

Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství

Bc. alice řezníčková

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Dětské kardiocen

trum

Autorský kolektiv 9

10 Základní ošetřovatelská péče v pediatrii

Mgr. Jiřina tučková

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Oddělení ošetřovatel

ské péče

Mgr. Marie vlachová

Fakultní nemocnice v Motole a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Oddělení ošetřovatel

ské péče

Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Seznam zkratek a. arteria ABR acidobazická rovnováha ALS (Advanced Life Support) rozšířená KPR amp. ampule A.R. antirefluxní ARI akutní respirační insuficience ARO anesteziologicko-resuscitační oddělení BLS (Basic Life Support) základní KPR BMI body-mass index CAH kongenitální adrenální hyperplazie CAN (Child Abuse and Neglect) syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného

dítěte CNS centrální nervový systém ČneoS Česká neonatologická společnost DC dýchací cesty DD dětský domov DgÚ diagnostický ústav ERC (European Resuscitation Council) Evropská rada pro resuscitaci FLACC observační škála bolesti; název vychází z počátečních písmen slov Face, Legs,

Aktivita, Cry, Consolability H.A. hypoantigenní HCD horní cesty dýchací CHEOPS (Children’s Hospital Eastern Ontario Pain Scala) observační škála bolesti IGF-I (insulin-like growth factor-I) růstový faktor podobný inzulinu JIP jednotka intenzivní péče JIRP jednotka intenzivní a resuscitační péče KPR kardiopulmonální resuscitace KÚ kojenecký ústav m. musculus n. nervus NIPS observační škála bolesti z Neonatal/Infant Pain Scale m.j. mezinárodní jednotka MKN mezinárodní klasifikace nemocí MPSV ČR Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky MŠMT ČR Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky MZ ČR Ministerstvo zdravotnictví České republiky OSPOD orgán sociálně právní ochrany dětí OŠB objektivní škála bolesti PKU fenylketonurie PMK permanentní močový katétr SZÚ Státní zdravotní ústav UNICEF Dětský fond Organizace spojených národů VÚ výchovný ústav WHO (World Health Organization) Světová zdravotnická organizace

Seznam zkratek 11


12 Základní ošetřovatelská péče v pediatrii Úvod Kniha, kterou právě držíte v ruce, je určena všem, kteří se zajímají o ošetřovatelství v pediatrii a práci s dětmi. Je psána tak, aby se stala dobrou pomůckou hlavně pro studenty při studiu pediatrického ošetřovatelství a sestry začínající pracovat na dětských odděleních. Důležité, zajímavé a nové poznatky v ní naleznou jistě i sestry, které již dlouhodobě pracují.

Naším cílem nebylo postihnout všechny aspekty pediatrického ošetřovatelství, avšak snažili jsme se zpracovat ty nejzásadnější oblasti v péči o dítě a oblasti, ve kterých se nejčastěji chybuje nebo jsou v české literatuře minimálně rozpracovány. Vycházeli jsme při tom z našich zkušeností z praxe.

Kniha je zaměřena na základní ošetřovatelskou péči v pediatrii a specifika v péči o dítě. Jen minimálně jsou podávány obecné informace známé z fyziologie, anatomie a ošetřovatelské péče o dospělé. Tam, kde jsme cítili, že potřebujete více obecných informací, jsou v textu odkazy k opakování v rámci úkolů.

Kniha se nezabývá ošetřovatelskou péčí o dítě v jednotlivých klinických oborech, ke studiu je tedy vhodné tuto učebnici doplnit klasickou učebnicí pediatrie pro sestry (na trhu jich existuje několik).

Naše poděkování patří všem, kteří se na přípravě knihy jakkoli podíleli. Za pomoc, cenné rady a připomínky při zpracování jednotlivých kapitol bychom chtěli jmenovitě poděkovat Prof. MUDr. J. Dunovskému, DrSc., MUDr. J. Mydlilové, MUDr. J. Kalousové, H. Chlumové, MUDr. M. Šimsové, MUDr. M. Čihařovi a MUDr. K. Klenkové.

Velký dík dále patří recenzentům Mgr. J. Niederlové a MUDr. J. Klímovi. Za kolektiv autorů Petra Sedlářová 1 Pediatrie – organizace

pediatrické péče v čr (J. Nováková)

Základní pojmy: pediatrie, dětská sestra, vzdělávání, vývoj, ambulantní péče, nemocniční péče, působnost, kompetence Pediatrie je základní lékařský obor, zabývající se dítětem a dospívajícím ve zdraví a nemoci. Zahrnuje vývojové období lidského organismu od narození až do 19 let života. Pediatrie se zabývá prevencí, diagnostikou, léčením, rehabilitací, psychologickou a výchovnou péčí, prostředím, ve kterém dítě a dospívající žije, a sociálně právní ochrannou normou dítěte. Současně studuje vlivy, které vývoj pozitivně ovlivňují, nebo naopak tento vývoj narušují. 1.1 vývoj pediatrie Pediatrie se začala vyvíjet jako samostatný vědní obor na přelomu 19. století. Do té doby nebyla péče o děti specializována, ale byla spojena s léčením dospělých. Ošetřování dětských pacientů probíhalo společně s dospělými. Nemocem dětského věku a potřebám dítěte se především věnovalo interní lékařství a porodnictví.

Oddělená péče o děti sice začala již v 18. století, ale vzhledem k nedostatečným znalostem o dětských nemocech, o jejich příčinách, o jejich projevech, o výživě či hygieně, byla na velmi nízké úrovni.

K vývoji lékařské pediatrické disciplíny přispěly změny v rozvoji společnosti. V 19. století se dítě stává středem pozornosti společnosti a objevuje se snaha systematicky sledovat vývoj dítěte jako východisko pro jeho výchovu a péči.

Při konstituování oboru se pediatrie zaměřovala především na dvě problémové oblasti. První oblast se týkala zdraví a vývoje každého dítěte ve společnosti. Nedostatečná výživa a vysoký výskyt infekčních chorob podmiňovaly vysokou úmrtnost a nemocnost dětí. Nepříznivý vývoj zdravotního stavu dětí byl především následkem bídy a hmotného nedostatku. Řešení této problematiky se ubíralo několika směry a vytvářelo zároveň základ pro vznik preventivní péče o děti jako rozhodující složky pozvolna se vytvářející péče společnosti o každé dítě. Druhá oblast byla zaměřena na děti, které potřebovaly zvláštní pomoc společnosti. Péče byla orientována na opuštěné a osiřelé děti, které vyrůstaly v ústavech za velmi špatných podmínek.

Výše uvedená problematika postupně rozvíjela pediatrii jako samostatný medicínský obor, který se zabývá naukou o nemocech dětského věku, péčí o zdraví dětí ve společnosti a péčí o ohrožené a postižené děti.

S vývojem dětského lékařství je úzce spjato ošetřovatelství, které souvisí se vznikem a vývojem profese dětské sestry. Zvláštní odborná příprava zdravotníků pro ošetřování dětí dlouho neexistovala. Při léčení a ošetřování nemocných dětí se uplatňovaly zkušenosti získané v péči o děti v nalezincích a při pozorování nemocných dětí doma. Mezi první dětské sestry můžeme zařadit ošetřovatelky v nalezincích. Mezi ně nepochybně patří svobodné matky, osamělé ženy a vdovy, které se do těchto zařízení se svými dětmi uchylovaly. Ať již šlo o řádové sestry v nemocnicích nebo o civilní sestry v nalezincích, vědomosti čerpaly z praktických zkušeností; teoretická příprava neexistovala. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii

První dětská nemocnice byla otevřena v Paříži v roce 1802 a druhá v Petrohradě v roce 1834. Na našem území vznikala první dětská oddělení a dětská nemocnice v roce 1842 v Praze a v roce 1846 v Brně. Počátky dětského lékařství u nás souvisejí se jmenováním dr. Bohdana Neuerttera prvním českým profesorem dětského lékařství v roce 1884. V uvedeném období byly v Praze otevřeny dvě dětské kliniky, jedna pro kojence v nalezinci a druhá pro větší děti v dětské nemocnici na Karlově. Nová dětská nemocnice s 270 lůžky a odbornými ambulancemi poskytovala péči o děti od roku 1902. V té době byla jedinou dětskou nemocnicí v Čechách. 1.2 vzdělávání dětských sester Se vznikem dětských nemocnic souvisí vzdělávání dětských ošetřovatelek, které začalo v roce 1918. V Praze byl zahájen jednoletý kurz na Státní ošetřovatelské škole. První ošetřovatelská škola pro dětské sestry byla založena v roce 1922 při nemocnici Ochrany matek a dětí v Praze – Krči a byla jedinou českou školou pro přípravu dětských sester až do osvobození v roce 1945.

V roce 1946 vznikla v Praze Švejcarova škola pro výuku a výchovu dětských sester. Všechny školy, ve kterých byly vychovávány dětské sestry, byly v roce 1948 přeměněny na střední odborné školy a byly čtyřleté. Na přechodnou dobu v roce 1951 bylo studium zkrácené na tříleté a od roku 1955 byla výuka opět prodloužena na čtyři roky. obr. 1.1 Práce sestry na dětském oddělení počátkem 60. let 20. století (foto zapůjčila paní J. Chlumová)

V roce 1995 došlo k transformaci zdravotnického školství v oboru dětská sestra. Čtyřleté studium a dvouleté pomaturitní kvalifikační studium bylo zrušeno. Tříletý studijní pomaturitní obor Diplomovaná dětská sestra na vyšších zdravotnických školách byl zaveden ve školním roce 1996.

Další změny přinesl Zákon č. 96/2004 Sb. V roce 2006 končí studium dětských sester na vyšších zdravotnických školách. Podle nové legislativy může všeobecná sestra získat kvalifikaci dětské sestry ve specializačním vzdělávacím programu. 1.3 organizace pediatrické péče v čr Pediatrická péče je poskytována formou péče ambulantní a ústavní. 1.3.1 ambulantní péče Ambulantní péči můžeme rozdělit na primární, specializovanou a zvláštní péči. Základní článek v primární péči o dítě představuje praktický lékař pro dítě a dorost a dětská sestra. Primární péče je komplexní zdravotně-sociální péče, poskytovaná profesionály na úrovni prvního kontaktu dítěte se zdravotnickým systémem. Péče je souborem činností souvisejících s podporou zdraví, prevencí, diagnostikou, léčením, rehabilitací a ošetřováním. Tyto činnosti jsou poskytovány co nejblíže sociálnímu prostředí dítěte a respektují jeho bio-psycho-sociální potřeby. Praktický lékař pečuje o děti od 0 do 19 let života, kterým poskytuje komplexní pediatrickou péči ve zdraví i nemoci, tedy preventivní a kurativní péči.

Specializovaná péče je prováděna v samostatných specializačních zařízeních pediatrem s příslušnou kvalifikací, např. urolog, kardiolog atd.

Zvláštní pediatrická péče je poskytována ve stacionářích, kojeneckých ústavech či dětských domovech pro děti do 3 let, v dětských odborných léčebnách, ozdravovnách, sanatoriích, lázeňských léčebnách a dětských centrech. 1.3.2 nemocniční péče Lůžková pediatrická péče je tvořena sítí dětských oddělení, které jsou součástmi různých typů nemocnic. Nemocnice s dětským oddělením mohou být územní, soukromé nebo přímo zřízené ministerstvem zdravotnictví. Dětská oddělení poskytují ambulantní, základní i specializovanou diagnostickou a léčebnou péči dětem od 0 do 19 let, jejíž součástí jsou i preventivní opatření. Nemocniční síť je tvořena sítí dětských oddělení nemocnic – akciových společností, příspěvkových organizací, soukromých nemocnic, které původně působily jako okresní nemocnice. Jejich statut se změnil, ale charakter léčebné i ošetřovatelské péče zůstal zachován. Specializovaná péče je v těchto zařízeních prováděna lékařem s příslušnou kvalifikací např. dětský nefrolog, kardiolog, gastroenterolog a další. Dále je nemocniční síť tvořena dětskými odděleními krajských a fakultních nemocnic. Základem nemocniční péče je účinná spolupráce s ostatními odborníky. V souladu s mezinárodně uznávanou Chartou práv hospitalizovaného dítěte je třeba všechny děti hospitalizovat na dětských a dorostových odděleních. Nemocniční péči rozlišujeme standardní, intenzivní a dlouhodobou (rehabilitační nebo symptomatickou).

dětská oddělení nemocnic jsou většinou tvořena třemi základními stanicemi – oddělením kojenců a batolat, oddělením větších dětí a novorozeneckým úsekem. Při těchto odděleních jsou zřízeny odborné poradny – nefrologie, kardiologie, revmatologie, gastroenterologie,

Kapitola 1 – Pediatrie – organizace pediatrické péče v ČR 15

+


16 Základní ošetřovatelská péče v pediatrii endokrinologie a další. V odůvodněných případech jsou děti předávány k hospitalizaci z dětských oddělení nemocnic na oddělení krajských nebo fakultních nemocnic.

Další část lůžkového fondu tvoří oddělení krajských nemocnic. Poskytují vedle péče v rozsahu okresních nemocnic i další konsiliární a specializované služby, např. kardiologické, gastroenterologické, alergologické, endokrinologické, diabetologické, psychiatrické. V krajských nemocnicích nalezneme také jednotky intenzivní a resuscitační péče.

lůžková oddělení fakultních nemocnic nabízejí kromě péče v rozsahu krajských nemocnic i péči v rámci nadregionálních či celorepublikových center, např. pro kardiochirurgii, transplantaci, onkologii a specializovanou chirurgii novorozeneckého a kojeneckého věku. Síť lůžkových zdravotnických zařízení pro děti a dorost je vedle nemocnic dále tvořena odbornými léčebnými ústavy, lázeňskými léčebnami, sanatorii, ozdravovnami, kojeneckými ústavy a dětskými centry.

dětské léčebny zajišťují doléčování, dlouhodobou léčbu a rehabilitační péči dětem s vleklým onemocněním.

dětské ozdravovny poskytují odbornou péči ve vhodných klimatických podmínkách, které mohou příznivě ovlivnit zdravotní stav dětí zdravotně oslabených, opakovaně nemocných a rekonvalescentů po onemocněních a operacích.

dětská sanatoria jsou určená pro nemocné a defektní děti, které nevyžadují nemocniční léčení, ale na jejichž zlepšení zdravotního stavu je potřebná dlouhodobá a komplexní péče.

kojenecké ústavy zajišťují komplexní péči o děti od narození do 1 roku věku v sociální a zdravotně sociální tísni. 1.4 Postavení dětské sestry v pediatrii Dětská sestra má své nezastupitelné místo v oboru pediatrie. Podílí se v rámci svých kompetencí na komplexní péči o dítě od narození až do skončeného 19. roku života ve všech zdravotnických zařízeních. Dětská sestra organizuje a řídí ošetřovatelskou péči v pediatrii. Ošetřuje zdravé a nemocné děti včetně novorozenců a adolescentů. Ve své činnosti se zaměřuje na spolupráci s rodinou. Cílem je zapojit rodinu do procesu léčení a preventivní a výchovné péče. Shrnutí Pediatrie je lékařský obor, který se zabývá dítětem a dospívajícím ve zdraví i nemoci. Dětské lékařství se postupně vyvíjelo jako samostatný obor od konce 19. století a s tím současně i dětské ošetřovatelství. S ošetřovatelstvím souvisí vývoj ve vzdělávání dětských sester. Dětská sestra je pilířem v oboru dětského ošetřovatelství a má své nezastupitelné kompetence. Cílem je zajistit kvalitní ošetřovatelskou péči o děti a dospívající ve zdraví i nemoci. otázky a úkoly 1. Čím se zabývá pediatrie a jak se vyvíjela? 2. Pokuste se najít v ošetřovatelských časopisech a na internetu, jaké jsou aktuální možnosti

vzdělávání dětských sester.

3. Jak je organizována pediatrická péče v ČR? 4. Zjistěte v Zákoně č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, jaké jsou

kompetence dětské sestry.


literatura 1. BRACHFELD, K., ČERNAYOVÁ, E. Pediatrie 1., 2. Praha : Avicenum, 1980. 2. BOLEDOVIČOVÁ, M. a kol. Pediatrické ošetrovateľstvo . Martin : Osvěta, 2000. 3. DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha : Grada, 1999. 4. Zákon č. 96 ze dne 4. února 2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výko

nu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskyto

váním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských

zdravotnických povoláních). Sbírka zákonů České republiky, 2004, částka 130, s. 1452 (ve

vhodných klimatických podmínkách, které mohou příznivě ovlivnit zdravotní stav 1472). 5. ŠIMURKOVÁ, C. a kol. Ošetřovatelství I. Praha : Avicenum, 1985. 6. www.MZCR/DATA.

Kapitola 1 – Pediatrie – organizace pediatrické péče v ČR 17


18 Základní ošetřovatelská péče v pediatrii 2 ošetřovatelský proces v pediatrii

(M. Vlachová)

Základní pojmy: ošetřovatelský proces, posuzování dětského pacienta, ošetřovatelská diagnostika, plánování ošetřovatelské péče, realizace, hodnocení, ošetřovatelská dokumentace Pediatrický pacient vždy vyžaduje individuální přístup zdravotnického personálu.

Metoda ošetřovatelského procesu umožňuje zdravotnickému personálu organizovaný a sys

tematický přístup k dítěti a jeho doprovodu. Východiskem pro uplatnění této metody je dobrá znalost zákonitostí vývoje dítěte. Do celého procesu vstupují také rodiče dítěte, eventuálně jiný doprovod dítěte. Metoda ošetřovatelského procesu nám poskytuje prostor pro propojení přístupu k dítěti i rodičům. Tím nám pomáhá dokonale poznat, analyzovat a uspokojovat potřeby dítěte.

Úkol: Zopakujte si, co již znáte o ošetřovatelském procesu.

2.1 Posuzování dětského pacienta Při prvním kontaktu s dítětem a s jeho rodiči začíná sestra sbírat anamnestická data, ověřovat a třídit údaje o zdravotním stavu dítěte. Zaměřuje se na rodinu a prostředí, ve kterém dítě žije. Velmi důležité je posouzení vývojových potřeb dítěte. 2.1.1 Zdroje údajů

Pacient• (s ohledem na věk dítěte), rodiče, jiné pečující osoby.

Zdravotničtí pracovníci • – sestry, sociální pracovnice, lékaři, fyzioterapeuti, herní tera

peuti, nutriční terapeuti, psycholog, logoped.

Zdravotní záznamy • – např. ošetřovatelská překladová zpráva, lékařská překladová zprá

va, ambulantní karta.

výsledky vyšetření• – např. nutriční skóre, ABR, výška, hmotnost, BMI.

literatura • – ošetřovatelská literatura, odborné časopisy, metodické pokyny, standardy,

hodnoticí škály, percentilové grafy. 2.1.2 Shromažďování údajů

Pozorováním• – sestra pozoruje dítě při činnostech. Sleduje klinické příznaky problémů

u dítěte (bolest, bledost, namáhavé dýchání apod.). Monitoruje ohrožení bezpečnosti

dítěte.

rozhovorem• – sestra identifikuje cíleně problémy, vyhodnocuje změny, poskytuje infor

mace v rámci kompetence. Poskytuje podporu, pochvalu dítěti i rodičům.

Fyzikálním vyšetřením• – komplexní prohlídka dítěte v rámci fyzikálního vyšetření nám

poskytne řadu informací. Důležité je i z hlediska odhalení známek týrání dítěte. Podrobné

záznamy sestry, eventuálně fotodokumentace, jsou objektivním důkazem při případném

řešení situace. 2.1.3 Systematický sběr údajů o dítěti Ošetřovatelská anamnéza a její podrobné odebírání je zásadním východiskem pro systematickou péči o dítě v nemocnici. Z těchto důvodů je potřeba ponechat pro písemné zpracování, vyplnění příslušných formulářů ošetřovatelské anamnézy dostatek času. V průběhu 24 hodin se mohou uplatnit všechny výše uvedené metody získávání údajů. Není vhodné okamžitě při příjmu dítěte vzít formulář pro ošetřovatelskou anamnézu a během několika minut ji vyplnit. Dítě i jeho rodiče potřebují čas pro zvládnutí alespoň částečné adaptace v novém prostředí. Teprve potom mohou poskytovat informace. 2.2 ošetřovatelská diagnostika Analýza informací, které sestra získá při posuzování dítěte, a následná syntéza poznatků vyústí ve stanovení ošetřovatelských diagnóz. U dítěte rozlišuje aktuální a potencionální problémy. Problémy se mohou vyskytovat nejen v oblasti zdravotní, ale také sociální a psychické. V této fázi celého procesu můžeme doplnit některé nedostatky, případně rozpory v údajích.

Formulované ošetřovatelské diagnózy stanovíme jako jednosložkové (pouze problém), dvousložkové (problém a etiologie) nebo třísložkové (problém, etiologie a symptom). Z hlediska následného hodnocení efektu poskytované péče je výhodnější používat poslední uvedenou variantu ošetřovatelské diagnózy. 2.3 Plánování ošetřovatelské péče V této fázi ošetřovatelského procesu stanovíme priority v péči o dětského pacienta, stanovíme si cíle a měřitelná kritéria. Priority se mění v závislosti na průběhu léčby dítěte. V souladu musí být ošetřovatelský plán sestry s dalšími léčebnými postupy (např. nelze, aby sestra plánovala nácvik chůze, pokud lékař ordinuje klid na lůžku).

Využíváme rovněž různé hodnoticí škály (např. škály bolesti – viz kapitola 12 – Bolest u dětí). Je vhodné, aby v rámci nemocnice pro jednotlivá pracoviště byly škály jednotné. 2.4 realizace ošetřovatelské péče Začínáme realizovat činnosti (intervence), které jsme si naplánovali. Velký důraz klademe na propojení plánu ošetřovatelské péče s realizací.

Naplánované činnosti se musí objevit v našem záznamu realizace, např. když naplánujeme rozbor bolesti podle některé z hodnoticích škál, výsledek této intervence se musí objevit v záznamu realizace ošetřovatelské péče.

Činnosti (intervence) dělíme na závislé (podle ordinace lékaře), nezávislé (vycházejí z aktivity sestry) a vzájemné (spolupráce v rámci zdravotnického týmu). 2.5 Hodnocení ošetřovatelské péče Při porovnání ošetřovatelského plánu a vlastní realizace ošetřovatelské péče zjistíme, zda jsme se dostali k určenému cíli. Závěry jsou velmi cenné, protože umožní ošetřovatelské zásahy ukončit, změnit nebo v nich pokračovat.

Kapitola 2 – Ošetřovatelský proces v pediatrii 19




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist