načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Zakládáme kapelu - Martin Adamus

Zakládáme kapelu
  • Zakládáme kapelu
  • Zakládáme kapelu
  • Zakládáme kapelu
-23%
sleva

Kniha: Zakládáme kapelu
Autor:

Publikace je určená všem hudebníkům, kteří mají o hudbu opravdový zájem, hrají již v kapele nebo si chtějí splnit svůj sen a v kapele hrát. Nemáte kapelu? Založte ji!
Titul je skladem >10ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  299 Kč 230
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » GRAPHICO Ideas Company
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: listopad 2017
Počet stran: 92
Rozměr: A4
Úprava: 84 stran
Vydání: 1. vydání
Jazyk: česky
Vazba: brožovaná
Doporučená novinka pro týden:
ISBN: 978-80-905702-8-3
EAN: 9788090570283
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jaké užitečné témata a rady v publikaci najdete?

- proč mít svoji kapelu
- vybavení zkušebny, rozmístění nástrojů a hudebníků ve zkušebně
- zapojení a rozmístění zvukové aparatury ve zkušebně
- jak má kapela zkoušet
- jak se rozehrát a jak cvičit na hudební nástroj
- mezilidské vztahy v kapele
- úloha kapelníka v kapele
- skládáme píseň, forma písně, aranžmá skladeb a písní
- jak zkoušet novou píseň – detailní rozpis průběhu efektivních zkoušek
- jak se připravit na koncert
- jak se připravit do hudebního nahrávacího studia – co vše udělat pro svoji skvělou nahrávku
- jak se vypořádat s trémou
- jak má vypadat smlouva o uměleckém vystoupení, webové stránky kapely, umělecké agentury
- jak by měl vypadat plakát vaší kapely
- co by měl každý hudebník znát – aneb malá hudební násobilka
- inspirace pro vás, jak na to – aneb nikdy není brzy, nikdy není pozdě
- mnoho dobrých rad pro vaši kapelu, jak být profesionální

a mnoho dalšího.

Neváhejte! Tato komplexní kniha plná zajímavých postřehů, návodů, nápadů a rad, vám pomůže při vaší tvůrčí hudební práci ve vaší kapele!



Martin Adamus

Třináctým rokem je baskytaristou ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Pořádá baskytarové kurzy po celé ČR. Je zakladatel Adamusovy hudební akademie (AHA). Působí jako učitel hudby a také jako vedoucí a dirigent souborů ZUŠ Eduarda Marhuly. Napsal autorskou hudbu k mnoha divadelním představením a baletům.

Ocenění:
- Zvláštní ocenění poroty soutěže souborů v Havířově (2017) – za vynikající aranžmá soutěžních skladeb
- Učitel roku 2014 v ZUŠ Eduarda Marhuly v Ostravě

Předmětná hesla
Hudební skupiny
hudební profese
Hudební průmysl
hudební texty
Kniha je zařazena v kategoriích
Martin Adamus - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ZAKLÁDÁME KAPELU

© Martin Adamus 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této knihy nesmí být kopírována nebo šířena bez souhlasu

vydavatele.

ISBN 978-80-905702-8-3


82 ZAKLÁDÁME KAPELU

Obsah

Kapitola 1 PROČ MÍT SVOJI KAPELU ..................................................................................... 3

Kapitola 2 ZAKLÁDÁME KAPELU – HUDEBNÍCI ................................................................... 4

1. Zakládáme kapelu – z pohledu zpěváka .........................................................................................4

2. Zakládáme kapelu – z pohledu hráče na sólový nástroj .................................................................5

3. Zakládáme kapelu – z pohledu hráče na kytaru .............................................................................5

4. Zakládáme kapelu – z pohledu hráče na klávesové nástroje .........................................................6

5. Zakládáme kapelu – z pohledu hráče na baskytaru .......................................................................7

6. Zakládáme kapelu – z pohledu hráče na bicí nástroje ...................................................................8

Jste-li kapelníkem – co vás čeká ...........................................................................................................8

Kapitola 3 ZKUŠEBNA ............................................................................................................. 9

Vybavení zkušebny ...............................................................................................................................9

Rozmístění nástrojů a hudebníků ve zkušebně .................................................................................10

Zapojení a rozmístění zvukové aparatury ve zkušebně ....................................................................11

Kapitola 4 PODÁVÁME SI INZERÁT ...................................................................................... 14

Kapitola 5 ZKOUŠÍME EFEKTIVNĚ ....................................................................................... 15

Nahráváme zkoušku, aneb jak má kapela zkoušet ...........................................................................15

Na zkoušku choďte připraveni ...........................................................................................................16

Jak se rozehrát na svůj nástroj ...........................................................................................................16

Jak cvičit na hudební nástroj ..............................................................................................................16

Výhody dělené zkoušky ......................................................................................................................17

Mezilidské vztahy v kapele .................................................................................................................17

Úloha kapelníka v kapele ...................................................................................................................18

Kapitola 6 SKLÁDÁME PÍSEŇ ................................................................................................ 19

Akustický smog – po prvé ..................................................................................................................19

Forma písně ........................................................................................................................................19

Aranžmá skladeb a písní ....................................................................................................................22

Chyby při vytváření aranžmá .............................................................................................................23

Záměrné přizpůsobování různým stylům hry – omezování se, hudební mantinely ........................27

Mé zkušenosti s hudebními mantinely ..............................................................................................27

Počítač jako pomocník při vytváření aranžmá ..................................................................................27

Postup při psaní aranžmá ..................................................................................................................27

Hrajeme převzaté písně .....................................................................................................................28

Jak aranžovat převzaté písně .............................................................................................................28

Kde hledat inspiraci pro vaši tvorbu..................................................................................................28


Martin Adamus 83

Kapitola 7 ZKOUŠÍME NOVÉ SKLADBY ............................................................................... 29

Zkoušíme novou píseň – 1. zkouška ..................................................................................................29

Zkoušíme novou píseň – 2. zkouška ..................................................................................................31

Zkoušíme novou píseň – 3. zkouška ..................................................................................................32

Mimohudební setkávání členů kapely ...............................................................................................33

Jak se připravuji na zkoušku já ...........................................................................................................34

Kapitola 8 PÓDIUM – KONCERT ........................................................................................... 34

Datum prvního koncertu ...................................................................................................................34

Jevištní plán (Stage plan) ...................................................................................................................35

Před koncertem ..................................................................................................................................35

Na co si dávat před koncertem nebo během koncertu pozor .........................................................38

Špatná strava, nebo hladovění ..........................................................................................................39

Začínáme koncert ..............................................................................................................................40

Průběh koncertu ................................................................................................................................41

Závěr koncertu ...................................................................................................................................42

Po koncertě.........................................................................................................................................43

Vyhodnocení prvního koncertu .........................................................................................................43

Mé koncertní zkušenosti ....................................................................................................................44

Kapitola 9 HRA NA FESTIVALECH ..............................................................................................46

Kapitola 10 SOUBOROVÁ HRA ............................................................................................... 47

Aranžmá pro dětský soubor v ZUŠ ...................................................................................................47

Kapitola 11 HUDEBNÍ ŠKOLSTVÍ – JAK VYPADÁ V ROCE 2017? ......................................... 49

Kapitola 12 SOUBOROVÁ HRA – DUO, TRIO, KVARTET ...................................................... 50

Kapitola 13 JAK HODNOTIT HUDEBNÍKY ............................................................................. 50

„Cirkus“ v hudbě .................................................................................................................................50

Úspěšná kapela a výborná kapela .....................................................................................................51

Kapitola 14 TVÁŘ KAPELY ....................................................................................................... 52

Název kapely ......................................................................................................................................52

Texty písní ...........................................................................................................................................52

Kostýmy ..............................................................................................................................................53

Celkový vzhled jednotlivých členů kapely .........................................................................................53

Jak se pohybovat na jevišti – choreografie pohybu ..........................................................................53

Buďte jedineční ..................................................................................................................................54

Kapitola 15 UNAVENÉ UŠI POSLUCHAČŮ – ANEB AKUSTICKÝ SMOG PO DRUHÉ ......... 54

Kapitola 16 CO OČEKÁVAT OD PUBLIKA, ANEB HUDEBNĚ NEVZDĚLANÍ POSLUCHAČI

NA STRANĚ DRUHÉ ................................................................................................... 55


84 ZAKLÁDÁME KAPELU

Kapitola 17 V HUDEBNÍM NAHRÁVACÍM STUDIU ............................................................... 57

Před vstupem do nahrávacího studia ................................................................................................57

Sluchátka – poslech sebe sama .........................................................................................................58

Nahráváme v hudebním studiu .........................................................................................................59

Tréma a pozitivní tréma .....................................................................................................................60

Nahráváme .........................................................................................................................................61

Mix – zvuková úprava písní ................................................................................................................63

Finální úprava zvuku – mastering ......................................................................................................64

Nahráváme svépomocí ......................................................................................................................64

Jak předejít problémům v hudebním nahrávacím studiu – shrnutí, co vše udělat pro svoji skvělou

nahrávku .............................................................................................................................................65

Mé zkušenosti z hudebního studia z pozice hráče na baskytaru .....................................................67

Zvuk 80. a 90. let ................................................................................................................................67

Hra s použitím playbacku ..................................................................................................................67

Kapitola 18 VÝROBA CD .......................................................................................................... 68

Ohlášení nového CD na OSA ............................................................................................................69

Kapitola 19 VÝROBA VIDEOKLIPU ......................................................................................... 69

Kapitola 20 SMLOUVA O UMĚLECKÉM VYSTOUPENÍ – HONORÁŘ, UHRAZENÍ

CESTOVNÍCH NÁKLADŮ KONCERTU ................................................................ 70

Kapitola 21 PROPAGACE KAPELY – WEBOVÉ STRÁNKY, INTERNET,

UMĚLECKÉ AGENTURY ........................................................................................ 70

Jak by měl vypadat plakát vaší kapely................................................................................................71

Kapitola 22 CO BY MĚL KAŽDÝ HUDEBNÍK ZNÁT

– ANEB MALÁ HUDEBNÍ NÁSOBILKA ............................................................... 72

Kapitola 23 INSPIRACE PRO VÁS, JAK NA TO – ANEB NIKDY NENÍ BRZY, NIKDY

NENÍ POZDĚ ......................................................................................................... 75

Kapitola 24 JEŠITNOST HUDEBNÍKŮ ..................................................................................... 76

Kapitola 25 BUĎTE ZDRAVÍ – ANEB JAK BÝT HUDEBNĚ V KONDICI ................................. 77

Kapitola 26 UDĚLEJTE SI RADOST .......................................................................................... 78

Kapitola 27 SHRNUTÍ ............................................................................................................... 78

Kapitola 28 K ZAMYŠLENÍ ....................................................................................................... 79

Kapitola 29 ZÁVĚREM .............................................................................................................. 80

Užitečné odkazy ......................................................................................................................................81


Martin Adamus 9

Kapitola 3 ZKUŠEBNA

Vybavení zkušebny

Místu, kde zkouší kapela, se říká zkušebna. V této kapitole si povíme, jak mít správně

vybavenou zkušebnu.

1. Dostatečně velká místnost

Setkávám se s tím, že kapely zkouší ve velmi malé místnosti. Následkem je velkýakus

tický hluk při zkoušení, už jen zvuk bicí sady je v místnosti 4×4m předimenzovaný.

A čtyř nebo pětičlenná kapela, která zkouší v tak malém prostoru, nemá zvukově na

růžích ustláno. V tak malé zkušebně špatně slyšíte detaily, na kterých tolik záleží: to je

vlastně podstata, proč kapely zkouší! Musíte mít jasno zvukově, v rytmice i v aranžmá.

Proto při výběru zkušebny dávejte velký důraz na její velikost, vyhnete se takpozděj

ším problémům, které jsme si právě popsali.

2. Akustické vybavení zkušebny

Akustika ve zkušebně musí být dodatečně upravená tak, aby se zabránilo nechtěným

odrazům zvuku. Odrazy způsobují zkreslení a zastření poslechu hrané hudby. Vmíst

nosti, která je v podstatě prázdná, vzniká „koupelnový“ efekt odrazu a deformace

zvuku, který jistě všichni známe. Na utlumení odrazů se velmi často používají papírové

pláty od vajec. Je to nejlevnější možnost, jak akusticky ošetřit místnost. Lepšívarian

tou jsou však speciální akustické panely nebo akustické pěny, které koupíte vobcho

dech s hudebními nástroji. Tyto panely mají lepší absorpční akustické vlastnosti a také

vypadají velmi elegantně. Takto vybavená zkušebna již na první pohled vypadá velmi

profesionálně.

Velmi vhodné je také utlumit velký buben bicí soupravy, který je v tak malém

prostoru hodně výrazný. Bubeníci ví, jak takový problém vyřešit. Někteří to odmítají,

proto je dobré o to požádat a na svém záměru trvat. Bicí soupravu můžete umístit i do

speciální ohrádky z měkkého materiálu. Bicí sada pak bude méně hlučnější.

3. Sociální zázemí

Nedílnou součástí každé zkušebny je i sociální zázemí, možnost mít se kde umýt a aby

byly v blízkosti i toalety. Při výběru zkušebny je také důležité si ohlídat, zda v místnost

není vysoká vlhkost, nepřiměřená špína atd. Musí zde být kvalitní přívod elektřiny,

žádné podomácku dělané rozvody. Nesmíte zapomenout, že tady určitě budete mít

kvalitní techniku, která si zaslouží mít vše, jak má být. Jedná se také o vaši bezpeč

nost při práci. Ve zkušebně budete trávit hodně času, proto je zapotřebí mít všechno

v pořádku. Zkušebna vám prostě musí padnout do oka, abyste si řekli, že právě zde

rozjedete svůj hudební projekt! Měli byste se tam cítit skvěle a uvolněně. Zkušebna je

ve vašem novém hudebním projektu velmi důležitá.


Martin Adamus 29

umět naslouchat. Stačí mít po ruce notový papír a tužku. Pak se teprve dějí ty správné

věci!

Mojí srdeční záležitostí je pension Klára, který najdete v obci Malá Morávka v samém srdci pohoří Jeseníků, kam jezdím velmi často. Odtud si odvážím spoustu inspirací co a jak vytvořit, udělat, či změnit. Podotýkám, že je to také dáno neskutečně příjemným přístupem majitelů pensionu, manželů Němcových, kterým bych tímto rád vyslovil poděkování! Pokud chcete načerpat sílu a inspiraci pro vaše umělecké záměry, neváhejte a zajeďte si tam! Uvidíte, že se tam budete vracet rádi, stejně jako se vracím já. Více informací naleznete na internetu (www.chataklara.cz) a také vzadu, vužitečných odkazech publikace.

Další hudební inspirací mohou být například zajímaví lidé, krásné ženy či nevšední události. Nehledejte, stačí se jen pozorně dívat kolem sebe! „Nešudlat“! „Nešudlejte“ neustále mobilní telefony nebo displeje tabletů! Zde totiž mnoho inspirace nenajdete! Motivovat a inspirovat vás může pouze to živé a skutečné, co je kolem vás! Mobilní telefony a tablety nechejte lidem, kteří nemají žádné nové podněty čináady a potřebují virtuální svět, protože s tím opravdovým si neví rady. Vy to však určitě umíte! Kapitola 7 ZKOUŠÍME NOVÉ SKLADBY Jak důmyslně zkoušet, jsme si již popsali v kapitole Zkoušíme efektivně. Jak zkoušet novou píseň, si řekneme právě teď. Zkoušíme novou píseň – 1. zkouška Před začátkem každé zkoušky se nezapomeňte všichni doma v ústraní rozehrát. Po příchodu do zkušebny už byste měli být hráčsky připraveni (viz kapitola Zkoušíme efektivně).

Píšete-li aranžmá v notové podobě, rozdejte spoluhráčům jejich nástrojové party. Komponujete-li hudbu na počítači, mějte připravené i nahrávky jednotlivých nástrojů, co kde má hrát. Pokud je skladba těžká nebo v rychlejším tempu, mějte nahrávky všech partů také ve zpomaleném tempu. Usnadníte tak poslech spoluhráčům. Popíšeme si, jak vést zkoušku z pohledu kapelníka: Martin Adamus 57

Jak jste jistě pochopili, tato cesta je špatná. Nikam nevede. Bohužel se po níustavičně jde. Je to smutné, ale je to tak.

Snažte se proto i přes úskalí, která vás čekají, dělat hudbu takovou, aby si pro

ni posluchači museli dojít. Jako když dozrává vaše hudba, musí dozrát i oni, a proto

jste přece založili vaši kapelu. Nechoďte „naproti“ posluchačům. Je to znát. Bohužel

i já jsem hrával v kapelách, kde se hrály hudební hlouposti jen proto, aby se kapela

zalíbila co nejširším masám posluchačů. Dělá se to velmi úspěšně v mnoha hudebních

žánrech, dnes dokonce i v symfonických orchestrech vážné hudby. Příkladem může

být zahraniční filmová hudba, která je jedna jako druhá. Vždy uslyšíte rytmický pulsbicích nástrojích v kontrabasech, čelech a fagotech. Vedoucí mystický hlas mají smíšené

sbory, sekce houslí a lesních rohů. Ve středních hlasech slyšíte drobené hodnoty, které

mají za úkol pohybově-harmonickou výplň. Pro mne naprosté klišé a nuda. Poslechněte si podobnou hudbu, jistě mi dáte za pravdu.

Sám poslouchám s pokorou českou filmovou hudbu napsanou před rokem 1990.

Je neskutečně nápaditá, perfektně propracovaná, nadčasová a světová! Jen to možná

mnozí z nás neumí ocenit.

Shrňme si celou kapitolu v jednu krásnou myšlenku: buďte originální, pracovití aopravdoví hudebníci. Své skladby do poslední noty propracujte. Nechoďte dekadentníkvalitou naproti posluchačům. Vaši posluchači si vás najdou, vytrvejte! Uvědomte si, že

hudba není pro každého, ale jen pro ty, co jí umějí naslouchat! Kapitola 17 V HUDEBNÍM NAHRÁVACÍM

STUDIU

Jste-li přesvědčeni, že vaše nové písně je potřeba kvalitně prezentovat v podobě CD

nebo na internetu, nezbývá vám nic jiného, než si jako kapela domluvit termín záznamu vaší hudby v hudebním nahrávacím studiu. Povíme si o tom podrobněji.

Před vstupem do nahrávacího studia

1.

Finanční rozpočet

Měli byste se celá kapela v klidu někde posadit, třeba v kavárně, a řádně si o celém

projektu nahrávání promluvit. Než však svoláte toto malé sympózium, zjistěte si

jako kapelník, za kolik je které hudební studio schopné vaše písně nahrát. Přečtěte


58 ZAKLÁDÁME KAPELU

si o dotyčném hudebním studiu reference na internetu. Určitě napište více studiím

a srovnejte si tak ceny. Dívejte se na kvalitu vybavení a další podmínky k natáčení.

Počkejte, až budete mít kompletní informace pěkně pohromadě. Potom všeprodiskutujte s celou kapelou.

2.

Jak budeme nahrávat

Měli byste mít jasno, jak bude probíhat záznam vašich písní. Zda budete točit vše zvlášť

po jednotlivých nástrojích, nebo bicí a baskytaru spolu, poté klávesy, kytary, zpěv anakonec sóla a druhé hlasy k hlavnímu zpěvu. Ty se natáčí naposledy proto, aby sepřevzaly jemné nuance frázování hlavního zpěvu do druhých hlasů, vokálů. Rytmicky je to

potom pěkně zarovnané a ostré.

Můžete také nahrávat celou kapelu dohromady. Je to neideálnější ohledně nálady skladeb, vše je pak pěkně „živé“. Tento způsob však v kapele vyžaduje skvělé hráče, kteří během hraní nedělají chyby. 3. Jsme opravdu připraveni? Zvládáte opravdu všechny skladby vašeho repertoáru, které chcete nahrávat? 4. Vyhovuje termín nahrávání opravdu všem? Důležitá věc k zamyšlení. Nemá třeba někdo z vás v termínu nahrávání před zápočty nebo důležitými zkouškami ve škole? Jako kapelník se ujistěte, že členové kapelynemají žádné psychické překážky a v termínu nahrávání odevzdají maximum úsilí.Pobavte se o tom velmi podrobně. Nervózní nebo smutný a unavený kytarista vám toho v hudebním studiu moc nepředvede. Musíte být všichni, jak se říká, nažhaveni. Pak má smysl domluvit s hudebním studiem pevný termín nahrávání pro vaši kapelu. Můžete také předem zaplatit malou finanční zálohu. 5. Víte, co s nahrávkou dál? Budete své písně prezentovat na hudebním CD, na internetu, nebo třeba na webu vaší kapely?

Vše si ujasněte. Ať máte předem daný závažný důvod, proč písně nahrát. Sluchátka – poslech sebe sama Tento postup platí pro všechny členy kapely – pozor, než půjdete do studia, řádně siněkolikrát přehrajte své party písní za pomocí sluchátek! Je to úplně jiný pocit, než když se slyšíte z poslechových monitorů! Ten, kdo nemá zkušenost se sluchátky při vlastní hře na nástroj, s tím může mít v nahrávacím studiu velké problémy. Poslech vlastní hry za pomocí sluchátek je pravdivější, syrový, a někdy pro někoho až nepříjemný.

Je pravda, že když cvičíte na hudební nástroj za pomocí sluchátek, máte lepší přehled o tom, jak doopravdy hrajete, v jaké kvalitě. Zde se objeví špatně domáčknuté struny na kytaře, přeznívání strun na baskytaře atd. Moje dobrá rada – používejte ZAKLÁDÁME KAPELU koncert), a také kdy a kde se akce koná. Další informace tam raději nepište, někde dole postačí odkaz na web vaší kapely.

Příkladem může být leták výprodeje nějakého zboží. Je vidět z dálky a je čitelný. 3. Než svůj plakát necháte vytisknout, ještě jednou zvažte, zda bude plnit svůj propagační účel. Kapitola 22 CO BY MĚL KAŽDÝ HUDEBNÍK

ZNÁT – ANEB MALÁ HUDEBNÍ

NÁSOBILKA

Teď si ve zkratce připomene vše, co by každý hudebník měl znát. Jedná se o znalosti

intervalů, stupnic a akordů. Pojďme na to.

1.

Notová osnova, houslový a basový klíč

Notová osnova se skládá z pěti linek a čtyř mezer. Noty píšeme na linky i do mezer.

Noty, které přesahují rozsah notové osnovy dolů nebo nahoru, píšeme do pomocných

linek. Těch je maximálně pět nahoru a pět dolů.

2.

Houslový a basový klíč

Každý nový řádek notové osnovy začíná předepsáním klíče. Ten udává polohy not.

Houslový klíč udává polohu noty g1, proto se mu říká G-klíč, basový klíč udává polohu noty malého f, proto se mu říká F-klíč. 3. Noty a pomlky Jistě víte, že noty dělíme na celé (4 doby), půlové (2 doby), čtvrťové (1 doba), osminové (1/8 doby) a šestnáctinové (1/16 doby). 4. Tečka za notou Prodlužuje notu o její polovinu. Příklad: napíšeme-li tečku za notu půlovou, budeme ji



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist