načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci - doc. PaeDr. Stanislav Bendl Ph. D.; Jaroslava Hanušová; Marie Linková

Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci

Elektronická kniha: Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci
Autor: ; ;

Problémové chování žáků patří ke každodenní realitě škol a školských zařízení. Nelze před ním zavírat oči ani očekávat, že odezní samo nebo že ho vyřeší někdo jiný. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 108
Rozměr: 20 cm
Úprava: tran
Vydání: 1. vydání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-738-7703-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Problémové chování žáků patří ke každodenní realitě škol a školských zařízení. Nelze před ním zavírat oči ani očekávat, že odezní samo nebo že ho vyřeší někdo jiný. Každý pedagogický pracovník – profesionál, ale i každý jiný vychovatel – rodič, prarodič nebo třeba pěstoun, by měl mít o tomto chování a možnostech nápravy alespoň základní povědomí. K němu patří i znalost systému, který v naší zemi zajišťuje institucionální pomoc při řešení problémového chování, ať už jde o záškoláctví, šikanu, vandalismus, zneužívání návykových látek či jiné nežádoucí jevy. Problémové a rizikové chování je velmi mnohotvárné a za jeho konkrétními projevy mohou být rozmanité příčiny. Profesionální intervence není tudíž jednoduchá a často se na ní podílí více odborníků či zařízení.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
doc. PaeDr. Stanislav Bendl Ph. D.; Jaroslava Hanušová; Marie Linková - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TRITON

Praha / Kroměříž



Stanislav Bendl, Jaroslava Hanušová, Marie Linková

ŽÁK S PROBLÉMOVÝM CHOVÁNÍM

Cesta institucionální pomoci


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Bendl, Stanislav

Žák s problémovým chováním : cesta institucionální pomoci / Stanislav

Bendl, Jaroslava Hanušová, Marie Linková. -- 1. vydání. -- V Praze:

Stanislav Juhaňák - Triton, 2016 ISBN 978-80-7387-703-3 373.3.011.3-052-056.49 * 316.624 * 364-782-022.258 * 37.048.3 * 061 * 343.224-053.6 * (437.3) - problémoví žáci - rizikové chování - krizová intervence -- Česko - výchovné poradenství -- Česko - instituce a organizace -- Česko - trestní odpovědnost mladistvých -- Česko - kolektivní monografi e 364-1/-7 - Druhy sociální pomoci a služeb [18]



Stanislav Bendl, Jaroslava Hanušová, Marie Linková

Žák s problémovým chováním

Cesta institucionální pomoci

Tato kniha ani žádná její část nesmí být kopírována, rozmnožována ani jinak šířena bez

písemného souhlasu vydavatele.

Autoři:

Prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.

PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.

PhDr. Marie Linková, Ph.D.

Recenzovali:

Doc. PhDr. Jiří Dvořáček, CSc.

PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.

Copyright © Stanislav Bendl, Jaroslava Hanušová, Marie Linková, 2016

© Stanislav Juhaňák – TRITON, 2016

Cover © Renata Brtnická, 2016

Vydal Stanislav Juhaňák – TRITON,

Vykáňská 5, 100 00 Praha 10,

www.tridistri.cz

ISBN 978-80-7387-703-3


Obsah

Příběh namísto předmluvy: Aneta, Barbora a Cecílie aneb Tři cesty na scestí ............. 9

1 Úvod .............................................................................................................................................. 12

2 Škola .............................................................................................................................................. 27

2.1 Učitel ................................................................................................................................... 27

2.2 Vychovatel ve školní družině (školním klubu) ...................................................... 34

2.3 Asistent pedagoga ......................................................................................................... 38

2.4 Třídní učitel ....................................................................................................................... 41

2.5 Ředitel ................................................................................................................................. 46

2.6 Pedagogická rada ........................................................................................................... 48

2.7 Výchovná komise ............................................................................................................ 50

2.8 Výchovný poradce .......................................................................................................... 52

2.9 Školní metodik prevence ............................................................................................. 54

2.10 Školní psycholog a speciální pedagog ................................................................... 55

2.11 Formy vzdělávaní žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ................... 57

3 Instituce spolupracující se školou .................................................................................. 61

3.1 Instituce v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ..................... 63

3.1.1 Pedagogickosychologická poradna ........................................................ 63

3.1.2 Speciálně pedagogické centrum .................................................................. 65

3.1.3 Středisko výchovné péče ................................................................................. 67

3.1.4 Zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu ............................................... 68

3.2 Instituce v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí ........................................ 74

3.2.1 Sociálněrávní ochrana dětí ......................................................................... 74

3.2.2 Sociální poradenství .......................................................................................... 83

3.2.3 Služby sociální prevence .................................................................................. 83


3.3 Instituce v gesci Ministerstva zdravotnictví .......................................................... 86

3.3.1 Dětská psychiatrická nemocnice (dříve léčebna) ................................... 86

3.3.2 Dětské a dorostové detoxikační centrum .................................................. 87

3.4 Instituce v gesci Ministerstva vnitra ......................................................................... 88

3.4.1 Policie ČR (PČR) ................................................................................................... 88

3.4.2 Obecní (městská) policie ................................................................................. 91

3.5 Instituce v gesci Ministerstva spravedlnosti ......................................................... 92

3.5.1 Soudy pro mladistvé ......................................................................................... 92

3.5.2 Věznice a vazební věznice pro mladistvé .................................................. 92

3.5.3 Probační a mediační služba ............................................................................ 95

3.5.4 Jiná zařízení .......................................................................................................... 96

4 Soudnictví ve věcech mládeže ......................................................................................... 98

4.1 Řízení ve věcech mladistvých ..................................................................................... 99

4.1.1 Výchovná opatření ............................................................................................. 99

4.1.2 Ochranná opatření ........................................................................................... 101

4.1.3 Trestní opatření ................................................................................................. 101

4.1.4 Hlavní líčení u mladistvých ........................................................................... 102

4.1.5 Zahlazení odsouzení mladistvého ............................................................. 103

4.2 Řízení ve věcech dětí mladších patnácti let ........................................................ 103

5 Závěr ........................................................................................................................................... 104

Literatura a další informační zdroje ........................................................................................ 105


[ 9 ]

Příběh namísto předmluvy:

Aneta, Barbora a Cecílie aneb

Tři cesty na scestí

Aneta nastoupila do prvního ročníku středního odborného učiliště,

obor kosmetička. Na základní škole neměla mnoho kamarádů, a tak se

bála, jak do nového kolektivu zapadne. Snažila se maximálněpřizpůso

bit a příliš nevyčnívat. Brzy pochopila, že hlavní slovo ve třídě máBarbo

ra, dívka dosti hrubého vyjadřování a  nápadného zevnějšku. Některé

spolužačky se Barbory bály, jiné ji obdivovaly. Aneta poznala, ženechce

-li mít potíže, musí být s Barborou zadobře. To v podstatě znamenalo ve

všem ji poslechnout. Když jí jednou o přestávce Barbora nabídlacigare

tu, Aneta odmítla s tím, že nekouří. Řekla to skoro omluvně, přestoBar

boru rozzlobila. Tak to se teda budeš muset hezky rychle naučit, holčičko,

obořila se na ni Barbora a bolestivě jí zkroutila zápěstí. Po této příhodě

už se Aneta raději o žádný odpor nesnažila.

Barbora téměř každý víkend měla byt pro sebe, protože její matkaod

jížděla za novým přítelem do sousedního města. Ten předchozí, který

s nimi bydlel dva roky, maminku několikrát zbil tak, že musela k lékaři.

Když se s  ním konečně rozešla, slíbila Barboře, že už si žádného muže

domů nepřivede a vše jí vynahradí. Kupovala dceři drahé oblečenía do

volovala jí kdykoli chodit ven. Barbora pořádala o  víkendech večírky

a jednou pozvala i Anetu. Ta to považovala za poctu, ale zároveň seobá

vala, co ji tam čeká. Protože ji rodiče nechtěli pustit, poprvé v životě se

s nimi doopravdy pohádala. Nakonec ustoupili.


[ 10 ]

Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci

Na večírku u  Báry bylo rušno, kromě spolužaček z  učiliště tam bylo několik starších chlapců, které Aneta neznala. Pil se alkohol, kouřilamarihuana. Aneta se snažila držet krok s ostatními, aby na sebeneupozorňovala. Hvězdou večera nebyla kupodivu Barbora, ale její kamarádka Cecílie. Dívka, která vyrůstala v  dětském domově a  působila poněkud tajemným dojmem. Na rukou měla viditelné jizvy, mluvila chraplavým hlasem a oči se jí leskly. Když vyprávěla o svých zkušenostech s policií, ostatní jí doslova viseli na rtech. Večírek se chýlil ke konci, všichni byli opilí. Aneta se chtěla nenápadně vytratit. Už se obouvala, ale vtom jí Barbora s  Cecilií zastoupily cestu. Kampak, Anetko, ještě jsi nezaplatila zápisný! upozornila ji Barbora.

Abysme tě nemusely naučit slušnýmu chování, dodala Cecílie.

Kolik? hlesla Aneta.

Dáš nám jednoho Frantu nebo dvě Božky, můžeš si vybrat, znělaodověď.

To jako tisíc korun? zeptala se Aneta rozechvěle.

Chytrá holka, ušklíbla se Cecílie.

Ale já tolik nemám...

Tak to budeš muset rychle sehnat, nebo uvidíš. Do pondělka, rozumíš?

Aneta si zoufala. Peníze neměla a  bylo jí jasné, že pokud je Barboře v  pondělí nedá, bude zle. Věděla, kam maminka ukládá doma peníze, a s těžkým srdcem se rozhodla tisícikorunu jí vzít. Už otevírala zásuvku pod televizorem, když si to náhle rozmyslela. Není přece žádná zlodějka. Řekla rodičům, že mají ve škole humanitární sbírku pro africké děti. Ani nevěděla, jak ji to napadlo. Kdo lže, ten krade, blesklo jí hlavou – znala to přísloví od babičky a často si na ně od této chvíle vzpomněla. Poplatkem tisíc korun to však neskončilo. Brzy Barbora požadovala od Anety další peníze a ta si zase musela vymyslet pro rodiče jinou povídačku.Vyhýbala se proto Barboře, jak to jen šlo  – občas zamířila raději za školu, což brzy vedlo ke kázeňským opatřením a pozvání rodičů do školy. Při tom vyšla najevo i lež s humanitární sbírkou a další podvody.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist