načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Začni vydělávat na tom, co tě baví -- Do 30 dnů – krok za krokem - John Williams

Začni vydělávat na tom, co tě baví -- Do 30 dnů – krok za krokem

Elektronická kniha: Začni vydělávat na tom, co tě baví -- Do 30 dnů – krok za krokem
Autor:

Chcete se osvobodit od každodenní rutiny, ale nevíte, kde začít? Uznávaný autor a podnikatel John Williams vám za pouhých 30 dnů pomůže uskutečnit váš nápad a začít se jím živit ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  175
+
-
5,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 252
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran
Vydání: První české vydání
Spolupracovali: překlad Jan Feldstein
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0374-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Rady, jak změnit plány ve skutečnost a stát se úspěšným podnikatelem. Příručka. Uznávaný autor a podnikatel John Williams vám za pouhých 30 dnů pomůže uskutečnit váš nápad a začít se jím živit - a to i v případě, že jste na nic skvělého doposud nepřišli! Stačí, když se budete svému nápadu věnovat jen 20 minut denně, a nemusíte opouštět ani své zaměstnání. To, co se v knize dozvíte, je v přímém rozporu s běžnými představami o tom, jak přijít na vynikající myšlenku a vytvořit z ní úspěšný byznys. Autor využívá nejaktuálnější myšlenkové trendy v dynamicky se rozvíjejících společnostech, jako jsou Facebook, Google, Zappos, Dropbox nebo Toyota.

Popis nakladatele

Chcete se osvobodit od každodenní rutiny, ale nevíte, kde začít? Uznávaný autor a podnikatel John Williams vám za pouhých 30 dnů pomůže uskutečnit váš nápad a začít se jím živit – a to i v případě, že jste na nic skvělého doposud nepřišli! Stačí, když se budete svému nápadu věnovat 20 minut denně. (do 30 dnů krok za krokem)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ZAČNI

VYDĚLÁVAT

NA TOM,

CO TĚ

BAVÍ

DO 30 DNŮ

KROK ZA KROKEM

CHCETE SE OSVOBODIT OD KAŽDODENNÍ

RUTINY, ALE NEVÍTE, KDE ZAČÍT?

JE NAČASE TO ZMĚNIT!

Uznávaný autor a podnikatel John Williams vám za pouhých 30 dnů pomůže

uskutečnit váš nápad a začít se jím živit – a to i v případě, že jste na nic skvělého

doposud nepřišli! Stačí, když se budete svému nápadu věnovat jen 20 minut denně,

a nemusíte opouštět ani své zaměstnání.

To, co se v knize dozvíte, je v přímém rozporu s běžnými představami o tom, jak přijít

na vynikající myšlenku a vytvořit z ní úspěšný byznys. Autor využívá nejaktuálnější

myšlenkové trendy v dynamicky se rozvíjejících společnostech, jako jsou Facebook,

Google, Zappos, Dropbox nebo Toyota.

OBJEVÍTE:

3 kroky, jak jednoduše a rychle přijít na nápad, pro který se nadchnete,

11 způsobů, jak si jakýmkoliv nápadem začít vydělávat peníze,

jak postupovat bez velkého týmu a s minimem investic,

co okamžitě funguje na prokrastinaci,

jak překonávat překážky a co dělat, když to opravdu nefunguje dobře,

jak svůj projekt virálně rozšířit po síti,

jak rychle vydělat spoustu peněz.

John Williams je zakladatelem společnosti

The Ideas Lab, jejíž programy dovedly tisíce lidí

řídících se strategiemi, které jsou popisovány

v této knize, k vytvoření oceňovaných blogů,

prestižních poradenských projektů, realizaci

vyprodaných komediálních čísel a hudebních

akcí, ale také k tvorbě aplikací, publikaci bestsellerů, odchodu

z dosavadního zaměstnání či ke spuštění globálních podniků.

„Praktická příručka, jak se za 30 dní posunout od nápadu k finálnímu projektu. Krok za krokem

vás provede úskalími a zbaví všech obav, které máte. Nemusíte hned opouštět své zaměstnání,

a přesto hravě zvládnete během jediného měsíce vytvořit životaschopný produkt.“

Petr Novák

spoluautorTravel Bible a lektor oblíbeného kurzu Travel Hacking

JOHN WILLIAMS

JOHN WILLIAMS

ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM

CO TĚ

BAVÍ

Od autora

bestselleru Jak

dělat, co vás baví,

a dostat za to

zaplaceno

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz


„Máme dva životy a ten druhý začíná tehdy,

kdy si uvědomíme, že máme jen jeden.“

– Konfucius


„Máme dva životy a ten druhý začíná tehdy,

kdy si uvědomíme, že máme jen jeden.“

– Konfucius

ZAČNI

VYDĚLÁVAT

NA TOM,

CO TĚ

BAVÍ

DO 30 DNŮ

KROK ZA KROKEM

JOHN WILLIAMS

Od autora

bestselleru Jak

dělat, co vás baví,

a dostat za to

zaplaceno


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. John Williams Začni vydělávat na tom, co tě baví do 30 dnů krok za krokem Přeloženo z anglického originálu knihy Screw Work Break Free autora Johna Williamse, vydaného nakladatelstvím Vermilion, které je součástí Penguin Random House. Copyright © John Williams 2016 First published by Vermilion in 2016. Vermilion is part of the Penguin Random House group of companies. John Williams has asserted his right to be identified as the author of the Work. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6569. publikaci Překlad Jan Feldstein Odpovědná redaktorka Mgr. Dagmar Pilařová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Návrh a zpracování obálky Vojtěch Wagner Počet stran 256 První české vydání, Praha 2017 První anglické vydání, Londýn 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2017 ISBN 978-80-271-9750-7 (ePub) ISBN 978-80-271-9749-1 (pdf ) ISBN 978-80-271-0374-4 (print) Obsah Úvod .................................................................................................................................................................................................... 7

Rychlokurz dokonalého nápadu ............................................................................................................................. 25

Rychlokurz dokonalého nápadu, krok 1 ....................................................................................................... 30

Vygenerujte tucty nápadů v  rekordním čase ............................................................................................ 30

Rychlokurz dokonalého nápadu, krok 2 ....................................................................................................... 38

Jak vybrat ten správný nápad ................................................................................................................................. 38

Rychlokurz dokonalého nápadu, krok 3 ....................................................................................................... 53

Alchymie nápadu  – převeďte jakýkoli nápad do 30denního projektu ............................... 53

1. týden: Výkop ........................................................................................................................................................................ 63

1. den: Jak začít rychleji, než si umíte představit .................................................................................. 64

2. den: Mikroblokování aneb Jak změnit svět za 20 minut denně ........................................ 69

3. den: Okamžitý byznys ............................................................................................................................................. 75

4. den: Globální centrála ............................................................................................................................................. 80

5. den: Síla hry na veřejnosti .................................................................................................................................. 84

6. den: Herní cyklus ........................................................................................................................................................ 91

7. den: Kontrola prvního týdne: Už se bavíte? ........................................................................................ 98

2. týden: Hlubší průnik do projektu ............................................................................................................... 103

8. den: Organizujte, kopírujte, vykrádejte ................................................................................................. 104

9. den: Skutečný základ úspěchu: hodnota .............................................................................................. 109

10. den: Vzorec hravého šeku: Pět ingrediencí výdělečného nápadu, který

budete zbožňovat ........................................................................................................................................................... 115

11. den: Objevte v  sobě skrytého génia ...................................................................................................... 122

12. den: Jak se stát efektivním strojem učení ........................................................................................ 129

13. den: Supernika: Zkratka k  okamžité dokonalosti ..................................................................... 137

14. den: Kontrola 2. týdne: Jak to jde, génie? ....................................................................................... 144

3. týden: Překonávání překážek ............................................................................................................................ 149

15. den: Krize v  polovině projektu: Co dělat, když nemáte chuť dělat nic ............... 150

16. den: Výzva pro perfekcionistu ................................................................................................................... 157

17. den: Vytvořte si vlastní web za jeden večer ................................................................................... 162

18. den: Zpětná vazba, kritika a  trollové ................................................................................................... 166

19. den: Jak získat tah ................................................................................................................................................. 172

20. den: Pivotujte aneb Co dělat, když to prostě nefunguje ..................................................... 179

21. den: Nalaďte se na to, co lidé opravdu chtějí ............................................................................... 185

4. týden: Nechte svůj nápad vzlétnout ........................................................................................................... 191

22. den: Připravte se na shánění klientů .................................................................................................... 192

23. den: Jaký je váš příběh aneb Jak najít správná slova, abyste svůj nápad

prodali světu ....................................................................................................................................................................... 196

24. den: Hra peněz ........................................................................................................................................................ 203

25. den: Jak udělat z  nápadu virál ................................................................................................................... 209

26. den: Jak přimět ostatní, aby vám zajistili návštěvnost webu, příznivce a  příjmy ... 216

27. den: Jak být sympatický: Úspěch v  sociálních médiích pro začátečníky ............. 222

28. den: Jak prodávat své produkty (ještě předtím, než jsou vůbec připraveny) ... 227 Lunch zóna ............................................................................................................................................................................... 233

29. den: Umění launchingu aneb Jak rychle vydělat spoustu peněz ................................. 234

30. den: Launch! .............................................................................................................................................................. 242

A co dál? ............................................................................................................................................................................... 247

Poděkování ................................................................................................................................................................................. 250

Stáhněte si zdarma materiály ke knize .............................................................................................................. 251

Kiva – podpora podnikatelů z  rozvojového světa ................................................................................... 252


7

Úvod

„Jsme tu, abychom zanechali ve vesmíru

svou stopu. Proč tu jinak vůbec být?“

— Steve Jobs, spoluzakladatel společnosti Apple

K

líčová je myšlenka. Dnes může myšlenka změnit svět, může vás učinit slavným

nebo z vás může udělat milionáře, či dokonce miliardáře. Ať už chcete udělatcokoli – najít způsob, jak skončit s prací, naložit nějak se skvělým nápadem, který

zrovna máte, dát světu něco dobrého či spustit byznys, díky němuž zbohatnete –,postuujte podle níže popsaného návodu a během 30 dnů vypustíte do světa cosi skutečného

(a to i tehdy, kdy momentálně žádný nápad nemáte). Můžete tak učinit s téměřnulovými náklady, aniž byste museli odejít ze zaměstnání.

Budete v dobré společnosti, protože se přidáte k zástupům lidí z celého světa, kteří využili příležitosti a zrealizovali své nápady takovým způsobem, jenž byl ještě před pár lety nemyslitelný. Kdo tak učinil? • Jsou to tisíce lidí, kteří týden co týden odcházejí ze zaměstnání a ocitají se na volné

noze nebo pracují pro svou vlastní značku pomocí online nástrojů, kdy a kdechtějí – a jen v USA přispívají do ekonomiky prostřednictvím svých nezávislých výdělků

715 miliardami dolarů. • Je to 1,5 milionu lidí, kteří každý rok prodávají ručně vyrobené či starožitné zboží

v hodnotě 2 miliard dolarů na internetovém tržišti Etsy.com. • Jsou to tvořiví či manuálně zruční nadšenci, kteří vytvářejí vlastní produkty, vyrábějí

předměty na domácích 3D tiskárnách a sestavují počítače za 5 dolarů a open source

software v rámci takzvané druhé průmyslové revoluce. • Je to armáda náruživých autorů, kteří vydávají své knihy přímo na Amazon Kindle

a vydělávají na tantiémách 300 milionů dolarů. • Jsou to obyčejní lidé, kteří pomocí tzv. crowdfundingu získávají až 30 miliard od

fanoušků, kteří jsou jejich nápadem nadšeni. • Je to každý, kdo přetavuje své myšlenky ve skutečnost – spuštěním vlastníhointernetového obchodu, tvorbou a marketingem vlastních akcí, kurzy a workshopy, vývojem

mobilních aplikací či pokusem o vytvoření dalšího velkého začátku.

ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM, CO TĚ BAVÍ

8

A nyní je řada na vás.

Za chvíli odhalíte tajemství procesu prověřeného tisíci lidí, kteří pomocí tohotonávodu vytvořili uznávané blogy, vydali knižní bestsellery, rozjeli své podniky, získali si

pozornost médií, zlepšili život jiným lidem, zanechali své dosavadní práce a dosáhli na

příjmy, které jim změnily život.

Volání po dobrodružství

Už brzy odhalíte, jak začít vydělávat peníze. Jednou z největší svobod života jeuvědomění si skutečnosti, že se můžete uživit bez zaměstnání i bez šéfa, aniž byste museli

dělat práci, která vás nudí.

Ale nejde tu zdaleka jen o peníze.

Tento jedinečný proces, do kterého se pustíte, proces, jenž hledá myšlenky a realizuje je, patří mezi největší dobrodružství života. Je to otázka odhalení vašich schopností, projevení osobnosti, zanechání vlastní stopy ve světě. Jde o probuzení a ožití.

Je to šance, jak se stát hlavním hrdinou v příběhu vašeho vlastního života namísto hraní vedlejší role v životě někoho jiného.

Jde rovněž o to, abyste v sobě nalezli něco, co můžete dát světu. Těm z nás, které vzdělávací systém celý život přesvědčoval o tom, že nemáme žádné velké nadání, se takový způsob uvažování může zdát poněkud zvláštní. Dostatek sebevědomí všakk tomuto procesu naštěstí není nutný. V tuto chvíli vám věřím snad i více než vy sami.

Začít s něčím novým je jedna z aktivit, která se velice snadno odkládá. Možná jste ji odkládali měsíce, možná celé roky. Ale jakmile zjistíte, jak snadné je začít, nebudete už chtít čekat ani o minutu déle.

Staňte se hlavním hrdinou v příběhu vašeho vlastního

života namísto hraní vedlejší role v životě někoho jiného.

Toto je váš okamžik

Proč k tomuto hnutí dochází právě nyní? Od pradávna měli lidé po celém světě dobré

nápady – ať už šlo o služby, výrobky, knihy, podniky, akce, značky, nebo inovace. Ale jen

za posledních deset let došlo k něčemu, co navždy změnilo svět.


ÚVOd

9

Ten rozdíl spočívá v tom, že nyní je snadné nápady uskutečnit – a také na nichpořádně vydělat.

Celosvětová počítačová síť, WWW (The World Wide Web), je stará jen o něco málo více než 9 tisíc dnů, přesto však dokázala nevratně změnit naše životy. Dnes žijeme ve světě, v němž lze vydat vlastní knihu, prodat hudbu či vytvořit internetový obchod během jedné, dvou hodin. Máme přístup k neuvěřitelně mocným nástrojům, pomocí kterých můžeme vytvořit cokoli a dosáhnout přitom na světový trh.

Saskia Nelsonová spustila svůj byznys s fotografiemi pro profily online seznamky během 30 dnů, kdy našla na internetu svého prvního platícího zákazníka. Wolfgang Wild založil svůj blog s pozoruhodnými historickými fotografiemi pomocíbezplatného systému WordPress; jeho webové stránky se nakonec těšily 200 tisícům hitů denně a uzavřel exkluzivní licenční dohodu s Mashable.com.

Jody Dayová spustila svůj blog s názvem Gateway Women, aby podpořila bezdětné ženy, jako je ona sama, a během 30 dnů se začalo rodit mezinárodní hnutí, kterécelosvětově oslovilo 2 miliony lidí a doprovází je knižní bestseller.

Matt Inman, tvůrce webového komiksu The Oatmeal, získal během jediného dne prostřednictvím crowdfundingu na karetní hru, kterou pomáhal navrhnout, milion dolarů. Ještě extrémnější je případ Elona Muska, který za dva dny předprodal nové elektromobily Tesla typu Model 3 v hodnotě 10 miliard dolarů. Žádný z uvedenýchpříkladů by nebyl ještě před pár lety možný (více se o těchto a o mnoha dalších případech dočtete později).

Už nemusíte čekat na něčí povolení. Už nemusíte získat smlouvu s nakladatelstvím, aby vám vyšla kniha. Nemusíte podepisovat nahrávací smlouvu, abyste vydali svou hudbu. Nemusíte přesvědčovat banku, aby vám financovala podnikatelské plány.Nemusíte platit horentní sumy reklamní agentuře, aby o vás dala vědět. Docházík revolučnímu posunu moci směrem k jednotlivci.

Přesto ale této možnosti využívá jen málokdo. Dostala se nám do ruky sada těchnejsilnějších nástrojů v dějinách, navzdory tomu ji však většina z nás využívá jenk tweetování myšlenek jiných nebo k „lajkování“ na Facebooku. Je to, jako kdybychom dostali Ferrari, ale jezdili s ním jen na jedničku. Proč byste měli trávit byť jen jeden jediný další den posedáváním někde na okraji, když se vám naskýtá největší příležitost všech dob?

Ty, kdo tak budou činit i nadále, navíc možná čeká velice nemilé překvapení... Éra zaměstnání skončila, připravte se Technologie nám vložila do rukou obrovskou osobní moc, která s sebou nese přímo seizmické posuny; takové, kterým by měl ve vlastním zájmu porozumět každý, kdo chce mít slušné živobytí. Nechceme-li padnout těmto změnám za oběť, nastal časuvědomit si, kam to všechno směřuje.

ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM, CO TĚ BAVÍ

10

Zvíře zvané zaměstnání je na seznamu ohrožených druhů. Teď, kdy může každý z nás pracovat na dálku a na bázi ad hoc, není už třeba mít kancelář plnou stálýchzaměstnanců. Společnosti se proto obracejí na trh s nezávislými pracovními silami či na tzv. gig ekonomiku (zakázkovou ekonomiku), aby získali to, co potřebují. Dobré pracovní příležitosti jsou také nabízeny lidem z jiných zemí. A některé práce dokonceautomaticky vykonává software.

Doposud je tato tendence z valné části jaksi mimo radary, nicméně rychlosttechnologických změn se neustále prudce zvyšuje. Během několika dalších let budeme čelit rázovým vlnám, na které jsme velice špatně připraveni. Analýza Oxfordské univerzity předpokládá, že 47 procent zaměstnání ve Spojených státech amerických bude za méně než 20 let automatizováno. Světové ekonomické fórum předpovídá, že během pouhých 4 let převezmou 5 milionů pracovních míst v USA roboti. A to všechno se stane ještě předtím, než se ke slovu skutečně dostane strojové učení (či umělá inteligence).

Zbývající práce drtí zaměstnance více a více – musí pracovat déle a za méně peněz. To pociťují především lidé ve věku do 35 let; jeden ze tří lidí z tzv. generace Y, který dnes končí vysokou školu, nemá zaměstnání a mnozí z těch, kteří ho mají, patří donízkopříjmové skupiny, případně nemají příjmy žádné.

Dokonce i těžce nabyté dovednosti a profese se pomalu proměňují v komodity.Pokud nevíte, jak realizovat své nápady, hrozí vám nebezpečí, že budete zaměstnancem s nízkým platem pod vedením někoho, kdo toto umí. Nejužitečnější dovedností 21. sto- letí je schopnost přijít na dobrý nápad a úspěšně jej zrealizovat – a tuto dovednost se naučíte během následujících 30 dnů.

Pokud nevíte, jak realizovat své nápady, hrozí vám

nebezpečí, že budete zaměstnancem s nízkým

platem pod vedením někoho, kdo toto umí.

Mnoho lidí má jakýsi psychologický blok, který jim brání přemýšlet nad alternativami

zaměstnání; myslíme si, že je to riskantnější, a nějak zapomínáme na to, že jakožtozaměstnanci můžeme být kdykoli a bez varování „odejiti“.

Je zajímavé, že samotný koncept zaměstnání je starý jen několik generací. Přednějakými více než sto lety nemělo devět z deseti lidí žádné zaměstnání. Pak přišlaprůmyslová revoluce a lidé se začali stěhovat do měst, kde pracovali v továrnách. Továrny se postupně proměnily v kanceláře moderní éry, nicméně princip zůstal v zásaděstejný – najímání osob za nejnižší možné náklady, aby vykonávaly úzce definované role. Na konci 20. století už bylo zaměstnaných devět z deseti lidí, kteří si ani nedovedlipředstavit, že by tomu mohlo být jinak.

ÚVOd

11

Nyní je tendence opět opačná.

Dnes je celosvětově více než 30 procent pracovníků na volné noze. A v západních

zemích jejich počet nadále roste. Počet nezávisle pracujících je ve Velké Britániinejvyšší za posledních 40 let a v roce 2015 se na volnou nohu vydalo každý týden 7700 osob.

Dominantní postavení zaměstnávání je tudíž jen sto let trvající bezvýznamnáepizoda v osm tisíc let dlouhé historii lidské civilizace. Zaměstnání sice nezmizí přes noc, ale

změny ve světě práce jsou skutečně dramatické a nabírají na rychlosti. Změna, kterádefinovala 20. století – průmyslová revoluce –, je u konce a my nyní vstupujeme do další

éry lidské civilizace. Chtěl bych vám ukázat, jak se na ni lze připravit.

Co nám brání?

Proč jste tedy s ohledem na výše zmiňované okolnosti ještě nezačali realizovat svůj

vlastní plán? Nemyslím si, že by to bylo leností či nedostatkem schopností. Je to tím,

že jste byli vedeni k tomu, abyste nic takového nedělali. A tento výcvik začal už v první

školní den. Guru světa byznysu, Seth Godin, to popisuje těmito slovy:

Před mnoha lety, když vám byly tak čtyři roky, vás společenský systém začal

přesvědčovat o něčem, co není pravda. A nejen přesvědčovat, nýbrž přímodrezírovat, cvičit, nutit a, ano, vymývat vám mozek. Cílem toho všeho bylo vnutit

vám, že jste průměrní; že servilní práce je nejlepší způsob, jak se spolehlivěuživit; že vytváření průměrných věcí pro průměrné lidi, pořád a pořád dokola, je

bezpečný a snadný způsob, jak dosáhnout toho, co chcete.

— Podnikatel a autor Seth Godin ve svém manifestu Brainwashed: 7 ways

to reinvent yourself (Vymytý mozek: 7 způsobů, jak znovuobjevit sám sebe)

na changethis.com

Škola vás trénuje pro zaměstnání. Definuje vaše očekávání ohledně práce a povzbuzuje

vás k tomu, abyste se stali univerzálem, kterého si firmy cení. Samotný život ve škole

připomíná kancelář – sedíte u stolu s kolegy a plníte pokyny nadřízeného. Škola vás

vede k tomu, abyste si našli práci, a utvrzuje vás v tom, že vše ostatní, co děláte pro

zábavu, je koníček.

Vzdělávací systém nás učí pasivitě: seďte nehnutě, čekejte na pokyny, usilujteo souhlas ostatních, a než něco uděláte, požádejte o povolení. Toto je dobrý výcvik prozaměstnance, ale strašlivá škola pro toho, kdo chce realizovat vlastní sny.

Podobnost mezi školou a zaměstnáním není náhodná – škola vznikla v doběprůmyslové revoluce, aby produkovala povolné dělníky pro továrny. A v současné době pro

kanceláře.


ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM, CO TĚ BAVÍ

12

Byly nám vymyty mozky, abychom se stali „pracoroboty“ – od ostatních očekáváme

pokyny, pokoušíme se jaksi vměstnat do příležitostí, které nám jsou nabízeny, místo

abychom si vytvořili něco vlastního. Podceňujeme tak vlastní jedinečné nadání. Za

těchto okolností tedy není s podivem, že většina z nás vyrostla s přesvědčením, že práce

na volné noze či podnikavá mysl není vhodnou alternativou.

Ale ten skutečný trik tkví v něčem jiném. Jelikož ona mentalita pracorobotů je ve

vašem okolí dominantní, nemáte vůbec pocit, že byste měli vymytý mozek. Zdá se vám

to zcela normální, naprosto zdravé. Jak ale tvrdí psycholog a filozof Erich Fromm,„skutečnost, že miliony lidí sdílejí stejnou formu duševní patologie, neznamená, že dotyční

lidé jsou duševně zdraví“.

Šílené je, že ani to nefunguje. Dnes pokud se proměníte v nahraditelné kolečko, které

zapadá do soukolí v rámci nějaké běžné role, je velice pravděpodobné, že vás nahradí

někdo jiný. Nahradí vás na dálku, protože vyjde mnohem levněji než vy. Brzy vás takto

dokáže nahradit i samotná technologie.

Byli jste k tomu zrozeni

Pamatujte si, že být pracorobotem není normální stav. Barbara Winterová, autorkaknihy Making a Living Without a Job (Jak se uživit bez zaměstnání), řekla:

Dočetla jsem se v jedné studii, že téměř všechny mateřské školy jsou přirozeně

podnikatelské. Děti vykazují všechny charakteristické rysy, které vedouk úspěšnému nezávislému podnikání. Jsou zvídavé, se smyslem pro dobrodružství

a neobyčejně vytrvalé. Pravidelně přicházejí s kreativními nápady a nadšeně

sdílejí své objevy. Stejná studie však bohužel rovněž zjistila, že za několik let,

už ve čtvrté třídě, se tyto vlastnosti začínají vytrácet. Pro mě to samozřejmě

žádné velké překvapení nebylo, protože už desítky let sleduji, jak lidé bojují

s pochybnostmi a obavami. Naší přirozeností je být „hráčem“. Hráč je podle mého názoru někdo, kdo hledá tynejvíce vzrušující příležitosti, někdo, kdo má chuť experimentovat a bavit se tím, někdo, kdo se dostává do hry – nesedí a nepřemýšlí o svých nápadech, ale dokáže si ušpinit ruce při pokusu přenést dotyčné myšlenky a nápady do skutečného světa.

Mým úkolem je vás během následujících 30 dnů navrátit k vaší pravé podstatě.Udělali z vás pracovníka, ale vy jste se narodili jako hráči:

Všechny lidské bytosti jsou vlastně podnikatelé. Když jsme žili v jeskyních,

byli jsme všichni na volné noze... Hledali jsme jídlo, snažili jsme se uživit.

ÚVOd

13

Tam začala historie člověka. Tuto přirozenost potlačil nástup civilizace. Stali

jsme se „pracovní silou“, protože jsme byli ocejchováni „jsi pracovní síla“.

Zapomněli jsme, že jsme podnikatelé.

— Muhammad Yunus, držitel Nobelovy ceny za mír

a průkopník mikrofinancování

Potenciál potřebný k realizaci nápadu je dnes takřka bezbřehý, ale pokud k tomupřistoupíte s mentalitou pracorobota, neuspějete. Definicí práce, tvorby hodnot v tom

nejširším slova smyslu, je v našich představách právě zaměstnání.

Způsob uvažování pracorobota ze světa zaměstnání vám nikdy nepomůže k tomu, abyste své nápady realizovali. Mentalita pracorobota vás bude nutit místoexperimentování plánovat, v honbě za dokonalostí nic nezveřejňovat a plýtvat drahocenným časem kvůli zbytečným, okrajovým záležitostem.

V rychle se pohybujícím světě, v němž žijeme, je třeba zvolit zcela jiný přístup. Úvod do „nového podnikání“ Co když to všechno, co jste se dosud dozvěděli o rozjíždění vlastního podniku, nebylo správné?

Před 11 lety jsem začal pracovat s kreativními lidmi na jejich kariéře a rychle jsem zjistil, že konvenční kariéra a obchodní strategie jim neseděly. Vytvořil jsem tedy nový přístup, který nebyl zaměřen na hloubání, výzkum a plánování, ale na experimentování v reálném světě.

Co když to všechno, co dosud víte o rozjetí

vlastního podniku, není správné?

V posledních letech jsem nadšen tím, že se setkávám s odborníky z jiných oborů,kteří dospěli k podobným závěrům. Oblast projektového managementu přijímala za své

„agilní metody“, aby dokázala bojovat s nepředvídatelností prostředí světamoderního byznysu. Začínající technicky zaměřené společnosti se řídily principy „střídmého

startupu“, jehož průkopníkem byl podnikatel ze Silicon Valley Eric Ries, aby začaly

rychleji, levněji a úspěšněji. Tim Brown z mezinárodní designové firmy IDEO pomáhal

s popularizací termínu „designové myšlení“, aby ilustroval, že metody, které designéři

používají k výrobě produktů, lze rozšířit i na jiné oblasti a s jejich pomocí řešit širokou

škálu komplexních problémů od nejrůznějších podnikatelských výzev až po iniciativy

veřejného zdraví.


ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM, CO TĚ BAVÍ

14

Zdálo se, že si lidé na celém světě si pomalu začínali uvědomovat, že svět se pohybuje až příliš rychle na to, aby bylo možné provádět nějaké dlouhodobější plány; selhávalo až příliš mnoho podnikatelských záměrů a už nebylo možné vnutit lidem svá řešení hrubou silou reklamy.

Mou odpovědí na tuto skutečnost bylo vytvoření nového přístupu, který je zcela jiný než ten, jejž popisují konvenční knihy o podnikání. Je navržen pro lidi, kteří dělají první krůčky s cílem realizovat své tvůrčí a podnikatelské nápady. A přesto jsou jeho součástí techniky, které používají některé z nejúspěšnějších globálních značek.Označuji jej jako „nové podnikání“.

Za 30 dnů, až nové podnikání sami vstřebáte a prožijete na vlastní kůži, uvidíte svět v novém světle – uvidíte jej plný tvůrčích možností – a ohromí vás, jak rychlé a snadné může být.

Tento nový přístup má tři velké přínosy: Rychlost Podle mých zjištění lidé, kteří poprvé začínají s vlastním projektem, vyplýtvají 90 pro- cent času zbytečnostmi. Tráví celé měsíce průzkumem a analýzou; hledají na internetu, jak správně vytvořit byznys plán, popřípadě se zaobírají detaily loga či vzhleduwebových stránek, od nichž pak nakonec třeba stejně upustí. Tato kniha vám ukáže, jak se takovým a podobným začátečnickým chybám vyhnout a jak ušetřit obrovské množství času.

Když se pořádně podíváte, jak si počíná zkušený podnikatel, může vás to přímošokovat. Nedávno jsem na Bali seděl vedle ostříleného podnikatele z Filipín. Probírali jsme spolu jeho nový podnikatelský záměr. Sdělil jsem mu své připomínky a on okamžitě konal. Vzal telefon, zavolal člověku, který mu mohl s projektem pomoci, a domluvil se s ním na spolupráci. Seděli jsme v baru a dívali se na moře. Během našeho povídání si stihl zaregistrovat název domény a vytvořit jednoduchý jednostránkový web, kde mu lidé mohli projevit svůj zájem zadáním své e-mailové adresy.

Tento provozní režim „bez zbytečného otálení“ mě nijak nepřekvapuje, protožepřesně tímto způsobem nyní pracuju i já sám. Když jsem byl ještě zaměstnancem, nikdy by mě nenapadlo, že spuštění nového byznysu je možné provést během pár minut kdesi v baru a s iPadem v ruce.

Jakmile do sebe během následujících dnů vstřebáte „nové podnikání“, budetepostuovat se stejnou rychlostí. Prozatím stačí, abyste uvěřili, že spoustu věcí lze zvládnout rychleji, než si myslíte.

ÚVOd

15

Snížené riziko

Není třeba zanechat práce, utratit životní úspory a riskovat, že když se vám nepodaří

vaši myšlenku proměnit v úspěch, znemožníte se. „Nové podnikání“ předchází všem

nástrahám tím, že začínáte v malém a ve svém volném čase. Nejprve něco rychlevytvoříte a vypustíte do světa a poté zvolíte správný kurz na základě dosažených výsledků.

Tím také zabráníte nejčastější příčině neúspěchu – totiž tomu, že vytvoříte něco, o co

nikdo nemá zájem.

Zábava

Zatímco jiné knihy o tom, jak začít s podnikáním, vás nutí prodírat se únavnouadministrativou předtím, než uděláte jediný krok, a po jejich přečtení máte v ruce jen

podnikatelský plán, tato kniha vás okamžitě uvede do té nejvíce vzrušující fáze – do

činnosti, za kterou vám lidé budou platit! Současně vám to umožní zjistit, jaké projekty

vás doopravdy baví. Nebudete tak marnit čas něčím, co nesnášíte.

Jakmile bude tento 30denní proces u konce, budete okamžitě vědět, jak zrealizovat jakýkoli nápad vyloženě od nuly. A svět vám pak bude připadat jako o hodnězajímavější místo, než si teď dovedete představit. Sedm hacků „nového podnikání“ Jádrem nového podnikání je sedm „hacků“, které jsem vytvořil – jedná se o revoluční strategie, vzorce a nástroje, které dokážou významně ušetřit čas a peníze, snížit riziko a začít tvořit něco úspěšného mnohem rychleji, než byste si mysleli, že je to vůbec možné. 1. Zacílení na hodnotu Místo abyste od samého začátku honili peníze, zaměřte se na něco, co má pro ostatní skutečnou hodnotu – na něco zajímavého či užitečného. Protože jakmile tak učiníte, bude vždy existovat způsob, jak si tím peníze vydělat. Budete-li se však od začátku až příliš zaměřovat na to, kdy a jak vám kdo zaplatí, může se stát, že se vzdáte dobrých nápadů, které by přinesly ovoce později. A také dojde k vychýlení vaší koncentrace v nesprávném směru – tedy od něčeho, co lidé mají rádi.

Výkonní ředitelé Facebooku, Googlu a Applu, abych uvedl jen tři příklady, otevřeně prohlásili, že se zaměřují na hodnotu, nikoli na peníze. Nad tímto tvrzením by se dal snadno ohrnout nos s tím, že se jedná o pouhé líbivé řeči. Musíme si však uvědomit, že Mark Zuckerberg ve svých 25 letech odmítl nabídku společnosti Yahoo, která mu za Facebook byla ochotna zaplatit miliardu dolarů. Je tedy velice pravděpodobné, žepeníze u něj skutečně nebyly na prvním místě, jinak by tuto nabídku jistě přijal. Protože

+


ZAČNI VYDĚLÁVAT NA TOM, CO TĚ BAVÍ

16

poté, co vyděláte první miliardu, je na světě už jen velice málo věcí, které byste sinemohli koupit.

Výkonný ředitel Amazonu, Jeff Bezos, zase řekl, že právě onen prvotní cíl vytvořit

spíše něco hodnotného než finančně výnosného přináší v konečném účtování tynejvětší odměny. Společnost, o kterou má předběžný zájem, sám hodnotí takto:

Vždy se snažím přijít na to, zda je dotyčný člověk, který společnost vede,

misionář, nebo žoldák. Misionář buduje produkt a buduje službu, protože má

rád svého zákazníka, protože má rád svůj produkt, protože má rád své služby.

Žoldák buduje produkt či služby proto, aby mohl společnost zmáčknouta vydělávat peníze. Jedním z největší paradoxů je skutečnost, že misionáři nakonec

stejně vydělají mnohem více peněz než žoldáci.

— Z knihy Bold Petera H. Diamandise a Stevena Kotlera

Zacílení na hodnotu rovněž znamená, že se – jak už jsem zmínil – vyhnete ztrátěvelkého množství času, který většina začínajících podnikatelů promrhá hraním sis webovými stránkami, logy, obchodními názvy a dalšími podnikatelskými nástrahami.

Místo toho můžete vložit veškerý svůj čas a energii do vytvoření něčeho, co budou

lidé milovat. Až začnete v průběhu několika příštích dnů tento přístup postupněcháat, užasnete nad tím, jak rychle budete v porovnání s ostatními postupovat.

Hlouběji se tomuto tématu budeme věnovat v 9. dnu.

2. Myslete ve velkém, začněte v malém

Velkolepé mise jsou sice pěkné, zároveň je ale třeba najít první hmatatelný krok.V následujících dnech postupujte podle tohoto návodu. Bez ohledu na to, jak je vaše vize

velká, najděte potřebný výchozí bod (první produkt, projekt, akci, řadu blogů či cokoli

jiného) – něco, co reprezentuje to, co se pokoušíte vytvořit. Potom můžete ihned začít

a vše zrealizovat.

To je jeden z nejzábavnějších aspektů mého povolání – ukázat lidem, jak uchopit

obrovskou vizi, která dlouho leží ladem jenom proto, že nevědí, jak začít, aniž by do ní

investovali velké množství času, energie a peněz. A během pár minut z ní vytvořit něco,

s čím ji lze nastartovat. V rámci fenoménu „střídmého startupu“ se tomu říká„minimální životaschopný produkt“. Jakmile dotyčný člověk pozná, že jeho minimální verze

funguje, může na ní stavět.

3. 30denní „hravý projekt“

I vytvoření „minimálního životaschopného projektu“ však může zabrat několikměsíců. Jak mezitím zjistíte, že jste na správné cestě? Jak poznáte, že se vám tento druh

práce bude líbit? Odpovědí je 30denní „hravý projekt“. Proč hravý? Za prvé proto, že


ÚVOd

17

si vyberete něco, co vás bude bavit a budete se na to těšit. Za druhé proto, že nebudete

trávit následujících 30 dnů psaním podnikatelského plánu či výběrem barev svého loga.

Začnete si se svým nápadem rovnou hrát – budete dělat něco, co vás baví, co se dostane

do světa a co nakonec přinese hmatatelný výsledek, o který bude možné se podělit.Během toho procesu se ponoříte do světa, na který chcete zapůsobit, a zjistíte, co se vám

na tom líbí a nelíbí.

Nemějte obavy, pokud se vám zdá, že 30denní projekt je jen jakýsi ne příliš šťastný začátek, když chcete vytvořit něco výrazného. Mark Zuckerberg přišel na začátku roku 2004 s první verzí Facebooku právě jen za 30 dnů ve volném čase během studia nazávěrečné zkoušky. Nešlo o součást velkého plánu na převzetí světa ani o pokus, jak se stát miliardářem. Jak sám říká: „Zpočátku nám bylo úplně jedno, jestli z toho bude byznys.“ 4. Síla iterace Jak se nápady promění v realitu? Pokud věříte převažujícímu mýtu, tak dostanetenáad, zanalyzujete, zda by mohl s jistotou fungovat, a na závěr sepíšete plán. Pokud se vám jej podaří dobře zrealizovat, dosáhnete úspěchu; poté všichni žijí šťastně až do smrti.

Takhle to už ale bohužel nefunguje – tedy pokud to takto vůbec kdy fungovalo.

Skutečný proces, s nímž dnes můžete dosáhnout úspěchu, je iterační. Jedná seo cyklický proces, kdy do světa vypustíte svůj nejlepší pokus na základě přesvědčení, že bude fungovat. Všímáte si, co se děje, a pokud se zdá, že to skutečně funguje, stavíte na těchto základech. A pokud výsledek není takový, jaký si přejete, přizpůsobíte tomu před dalším pokusem svou strategii. Je to otázka zkoumání, experimentování a testování – a reakcí na to, co se děje.

Tento iterační, hravější proces je nejpřístupnější, nejspolehlivější a nejméně rizikový způsob, jak začít realizovat jakýkoli nápad – ať už budujete novou kariéru, spouštíte byznys, píšete úspěšný blog, či objevujete práci, kterou milujete.

Dobrou zprávou je, že předtím než začnete, nepotřebujete znát odpovědi na všechny otázky. Pokud se zaměříte na něco, co bude pro lidi hodnotné, a budete neustáleiterovat, přizpůsobovat se a vylepšovat, v zásadě nemůžete selhat. Můžete se rozhodnout i pro naprostou změnu směru, pokud se jednoznačně ukáže, že trh či publikum si žádá něco jiného. Ve světě spouštěných projektů se tomu říká pivotování a prošlo si jími několik nejúspěšnějších společností světa.

Šestý den poznáte to, čemu říkám „herní cyklus“ – jednoduchý způsob, jak něcovyzkoušet a následně danou věc upravovat tak, aby se z ní vylepšováním stal hit. 5. Hrajte na veřejnosti Místo abyste vše drželi v tajnosti a pak na konci přišli s velkým odhalením, zapomeňte na perfekcionismus, celý proces otevřete a pozvěte lidi, aby se do něj zapojili. V blogu



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist