načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky – Miluše Jirušková

Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky

Elektronická kniha: Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky
Autor: Miluše Jirušková

Metodická příručka pro rodiče a speciální pedagogy, je určená dětem od sedmi let, kteří mají problémy se čtením a vnímáním obsahu čteného textu. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  139
+
-
4,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2020
Počet stran: 101
Rozměr: 30 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Čtení. Četba
Literatura pro děti a mládež (naučná)
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-266-1222-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Metodická příručka pro rodiče a speciální pedagogy, je určená dětem od sedmi let, kteří mají problémy se čtením a vnímáním obsahu čteného textu.

Popis nakladatele

Čtení by mělo být příjemným prožitkem. Ne všichni ale dokáží s lehkostí „hltat“ jedno slovo za druhým. Naopak, aby z textu získali informace, musejí překonávat překážky. Kniha, kterou držíte v ruce, je určena dětem od 7 let; zejména těm, kteří mají problémy se čtením a s vnímáním obsahu čteného textu. Své čtenářské dovednosti s její pomocí ale mohou rozvíjet také žáci bez těchto obtíží. Publikace poslouží dospělým (rodičům) nebo speciálním pedagogům ve školách a poradnách. Podporuje tvůrčí práci a pomáhá vytvářet a posilovat vztah ke čtení. Malí čtenáři ji využívají s pomocí dospělého. Kniha je barevně rozčleněna na tři části podle obtížnosti četby. Na levé straně dvojlistu čtenáři najdou text s doplňujícími informacemi nebo otázkami, na straně pravé autorka vybízí k práci zábavnou formou. Publikace je zaměřena na: • rozvoj a posílení čtenářských dovedností (zvládnutí analýzy a syntézy slabik, vnímání obsahu čteného textu), • zlepšení verbálního projevu a obratnosti ve vyjadřování, • zpevnění zrakové percepce a procvičování očních pohybů, • zpevnění sluchové percepce, • jistotu v pravolevé a prostorové orientaci, • rozšíření znalostí, • posílení logického myšlení a paměti.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miluše Jirušková - další tituly autora:
Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky
Procvičujeme i/y Procvičujeme i/y
 (e-book)
Procvičujeme i/y Procvičujeme i/y
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Zábavné čtení (nejen)

pro dyslektiky

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.edika.cz

www.albatrosmedia.cz

Miluše Jirušková

Zábavné čtení (nejen) pro dyslektiky – e‑kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2020

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


3

Vážení dospělí, publikace, kterou držíte v rukou, je určena pro děti od 7 let. Je zaměřena na žáky s problémy ve čtení a ve vnímání obsahu čteného textu. S knihou mohou pracovat dospělí nebo také speciální pedagogové ve školách a v poradnách.

Čtení by mělo být spojeno s příjemnými zážitky. Proto je čítanka zpracována tvořivým způsobem.

Je důležité si uvědomit, že v době čtenářských začátků je pro dítě důležitá dopomoc dospělých. Je chybou se domnívat, že dítě, které si osvojuje čtenářské dovednosti, spolupráci nepotřebuje. Čtení je pro některé žáky namáhavé a stojí je hodně úsilí. Často z těchto důvodů rezignují a četbu opouštějí.

Tato kniha je tedy zaměřena na vytváření a posilování vztahu ke čtení s podporou dospělého.

Publikace je barevně rozčleněna na tři části podle obtížnosti četby. Na levé straně dvojlistu je vždy vytištěn text s doprovodnými výpisky nebo otázkami, na straně pravé je možné s textem pracovat zábavnou formou. Celkově se jedná o motivační úkoly a instrukce k jejich provedení. Slabikování je pomocně naznačováno tučným stíněním nebo obloučky. Pro zvýšení pozornosti se mění i typ písmen v článcích a ve cvičeních. Vše je zaměřeno na: • rozvoj a posílení čtenářských dovedností (zvládnutí analýzy a syntézy slabik, vnímání obsahu

čteného textu), • zlepšení verbálního projevu a obratnosti ve vyjadřování, • zpevnění zrakové percepce a procvičování očních pohybů, • zpevnění sluchové percepce, • jistotu v pravolevé a prostorové orientaci, • rozšíření znalostí, • posílení logického myšlení a paměti.

Čítanka se nevěnuje gramatice. Posilují se jen spodobové souhlásky, měkčené slabiky a kvantita samohlásek. METODIKA A ZÁSADY PŘI ČTENÍ: • Číst v příjemné atmosféře takovým tempem, které dítě nestresuje. • Čtení dělit na krátké úseky, které postupně prodlužujeme (zpočátku maximálně na 10 minut). • Umožnit používat záložku nebo si v počátcích ukazovat prstem. • Slabikování nevyrážet a slova výrazně nečlenit. • Jeden text nečíst mnohokrát opakovaně, děti pak ztrácejí zájem a neprocvičují čtení, ale paměť. • Je možné střídat se ve čtení s dospělým po větách, odstavcích nebo číst společně. • Vždy je nutná kontrola porozumění (zpočátku i po každé větě). PRÁCE S PUBLIKACÍ: • Text čte podle předchozího doporučení dítě nahlas. Pouze v  nejobtížnějších úryvcích je možné

střídat hlasité čtení s tichým (poslední „zelený“ oddíl). • Výpisky nebo otázky v barevných pruzích na levých stranách pracovních dvojlistů čtou děti (týkají

se obsahu). • Návody a instrukce k provedení jednotlivých úkolů na pravých stranách pracovních dvojlistů

mohou předčítat dospělí (usnadnění, porozumění). • Předpokládá se, že děti budou psát přímo do publikace. Je však možné úkoly provádět do vlastního

sešitu (velký formát).

Přeji na závěr všem příjemně strávené chvíle s touto tvořivě zpracovanou knihou a radost i z malých pokroků v rozvoji čtenářských dovedností dětí.

autorka


ORANŽOVÁ ČÁST

A BECEDA

4

ABECEDA

SAMOHLÁSKY

A

B C Č D Ď

E

F G H CH

I

J K L M N Ň

O

P Q R Ř S Š T Ť

U

V W X

Y

Z Ž

SOUHLÁSKY

samohlásky

Česká abeceda se dělí na

souhlásky

Samohlásky mohou někdy při čtení stát „samy“,

čtou se samostatně jako slabika.

Například: A-LE-NA

PO-U-ČO-VAT

KA-KA-O

Souhlásky se čtou souhlasně se samohláskami.

Například: BA-BIČ-KA

PO-LO-VI-NA

KOS-TEL

V českém jazyce máme i dvojhlásky.

AU: AU-TO, PAU-ZA

OU: DLOU-HOU, MOUD-RÝ

EU: EU-RO

Ne vždy se však kombinace písmen au, ou, eu čtou jako

dvojhlásky. Může se stát, že se vedle sebe ocitne například

předpona nebo předložka se základem slova, které začíná

na a, o, e.

Například: NA-U-ČIT

NE-O-CHO-TA

NE-E-FEKT-NÍ

NE-A-DRES-NÝ

DO-U-DIT

DO-U-ČIT


5

B Zakryj si papírem levou stranu s abecedou a pokus se doplnit do úkolu chybějící písmena

abecedy. AB Č DĎ F G IJ L M Ň PQ Ř S Ť U X Ž

C Přečti následující test a řekni, co je na něm zvláštního.

Páťák Petr Polák požádal Pavla Pospíšila: „Prosím, potřebuji půjčit plnicí pero, protože píšeme písemnou práci.“ Pavel Petrovi pero podal. Podpoří přece pevné přátelství páťáků při problémech. Petr písemnou práci provedl perfektně. Potom Pavlovi poděkoval, protože přece pomohl Petrovi překonat potíže.

D Pokus se vymyslet podobné krátké věty na jiné souhlásky.

E Doplňuj samohlásky do začátku slov (velkou i malou abecedou):

běd, kát, čička, pékaný, sel, zenáč, cho, zón, vropa,

lena, rena, vana, merika, frika, beceda, lin, va.

F Doplňuj znaménka:

zızala, kocıcka, rerıcha, sıska, maslıcka, krıda, kocarek, ptacek, cocka, sasek, sıroky, vetvıcka, zluty, rıcka, carka, cıse, rıkajı, cap, nozıcka, rıjen, zabıcka, krızek, mırıt, cepıcka, kozısek, sala, strıhat, orısek, strıska, sıp.

Doporučení:

Pokud zapomínáš v záznamu psát znaménka, nauč se je psát ihned

po napsání písmenka.

G Doplňuj samohlásky a dvojhlásky:

BR TŘ Č K T T N K M M NK S STŘ ČK T T ČK K FR H DB

Č ČK

H D

STR C

B B ČK

D D Č K

S R Z N C

K Z LN K

Úkoly k textu:

A Odpovídej na otázky:

Proč se samohlásky nazývají samohláskami?

Co víš o souhláskách?

Které dvojhlásky jsou v českém jazyce?


JAK KŘEMÍLEK A VOCHOMŮRKA MĚLI HODINY S JEDNOU RUČIČKOU

6

JAK KŘEMÍLEK A VOCHOMŮRKA MĚLI

HODINY S JEDNOU RUČIČKOU

VÁCLAV ČTVRTEK

světnice

hubený – tlustý

nikdy

tikaly hodiny

na číselníku

posadil se

okenice

tyhle hodiny

ve světnici

svítilo sluníčko

sníh

ty

brokovnice

vyhodil

kýchnutí

ze zlosti

za nimi

rány

zasněženým

tiktak

Na pasece stála pařezová chaloupka. V chaloupce byla světnice a v té světnici spali dva mužíčkové. Te n, co byl přikrytý červenobíle pruhovanou peřinou, se jmenoval Křemílek. A tomu pod modrobíle pruhovanou peřinou říkali Vochomůrka. Anebo se to dá povědět i jinak. Křemílek byl spíš hubený a Vochomůrka spíš tlustý. Anebo se to dá říct ještě jinak. Zkrátka jak kdo chce, ale nikdy stejně. Ve světnici tikaly hodiny, měly jen jednu ručičku a na číselníku bylo kolem dokola napsáno JARO – LÉTO – PODZIM – ZIMA. Když ručička došla k jaru, posadil se Křemílek na posteli a povídá:

„Vochomůrko, vstávej.“

„Ještě se mi nechce,“ zívl si Vochomůrka. Křemílek vyskočil z postele a zotvíral okenice.

„Venku už je jaro,“ povídá.

„A kdo za to může?“ zabručel Vochomůrka a ukázal na hodiny s jednou ručičkou: „Můžou za to tyhle hodiny!“

„Ta k už vstávej,“ řekl Křemílek.

„Až se protáhnu,“ zívl si Vochomůrka a začal se protahovat a protahoval se, až vrazil loktem do hodin s jednou ručičkou. Ručička se zakymácela a ve světnici se rychle za sebou vystřídaly jaro, léto, podzim a zima. Taky venku na pasece hned svítilo sluníčko, hned hřměla bouřka a foukal vítr a padal sníh.

„Ty nešiko,“ povídá Křemílek. Vtom se udělal tak silný mráz, že se ručička na hodinách zadrhla. Křemílek včas skočil do postele pod peřinu, Vochomůrka nestačil a dostal třeskutou rýmu. Kýchl jako z brokovnice a povídá:

„Za všechno můžou hodiny s jednou ručičkou.“ Popadl je a vyhodil oknem do sněhu.

„A co jestli se rozbily?“ lekl se Křemílek. „To by pak na světě byla pořád zima.“ Vochomůrka na to chtěl něco říct, ale znova na něho přišlo takové kýchnutí, až ho to odrazilo k peci mezi polínka. Křemílek vyběhl z chaloupky. Hodiny pod oknem nenašel. Vede odtamtud ve sněhu stezička, jak se ze zlosti odkutálely do lesa.

„Ty zůstaň doma a já musím za nimi,“ k ř ikl Křemílek do dveří a rozběhl se k lesu.

„Tak dobř e ,“ chce říct Vochomůrka, ale pro rýmu mu to vyšlo jako dvě rány z brokovnice. Křemílek jde zasněženým lesem, tiše volá hodiny a jemně je vábí:

„T i ktak tiktak tiktak.“

Pokračování na další dvojstránce.


7

Úkoly k textu na vedlejší stránce:

A V první větě vyhledej samohlásky.

B První větu přečti bez samohlásek.

C Ve druhé větě přečti každé druhé slovo.

D Třetí větu přečti pozpátku.

E Doplňuj do neúplných slov samohlásky:

L K (u, a, á, é, o)

K S (u, o)

H D (a, o)

P R (á, e)

Z B (u, o)

T K (a, u, o, i)

B K (u, ý, o, e)

R K (a, o, e, y)

S K (a, o, u, e)

D M (á, ů, ý)

F Zaměňuj ve slovech souhlásky:

ŮL (h, s, p, v, k, d)

ŮŽE (k, m, r)

RAK (m, d, p, z)

PRA (k, ch, l)

DE (n, j, ch)

HO (d, n, p, j)

G Z přeházených písmen slož slova:

TÉLO

MIZA

ORAJ

RAMÝ

DROT

ŘOME

TÍVR

RABY

SAMO

H Z každého slova odstaň druhé písmeno a nové slovo řekni:

šála, prach, líže, kráva, prase, plán, krutá, Klára, ples, hlad, kluk, prak, vlak,

smeč, stůl, plot, koukat, psaní, drát, vzal, trkal, mručí, hlučet, plást.

I Čti dvojice slov a s každým slovem utvoř větu:

drahá – dráha

pára – párá

žila – žíla

dal – dál

celý – cely

šíje – šije

kára – kárá

váha – váhá

části – častí

vina – vína

šílí – šili

hrozný – hrozny

páni – paní

hádá – hada

péče – peče

chůdy – chudý

vrazí – vrazi

čára – čárá

J Přečti větu v rámečku a potom z barevných čtverců utvoř nová slova (8x):

K Ř E M Í L E K A V O C H OMŮ R K A

MĚ L I HOD I NY S J E DNOU

RUČ I ČKOU


8

hodiny

sedí – dívá

ty jsi

s tím

když

sníh – listí

vrátilo

z nich – za nimi

brokovnice

pustil hodiny

světnice

Vtom se mu hodiny s jednou ručičkou ozvaly odněkud shora:

„T i ktak.“ A on tam vysoko na větvi sedí výr Ouško, drží hodiny v pařátcích a dívá se na ně jako na svou nejmilejší sovu.

„Hned mi je přines dolů!“ křikl Křemílek.

„Ty jsi dole, já jsem v ý š ,“ zahuhlal v ýr.

„Jsou to naše hodiny,“ ř ekl Křemílek.

„Kdo je drží, toho jsou,“ zahuhlal výr.

„Neumíš s tím zacházet!“ volá nahoru do větví Křemílek.

„A kdo umí?“ zahuhlal výr Ouško.

„A co když to půjde na světě pozpátku?“ lekl se Křemílek. Výr Ouško zatočil ručičkou u hodin a zahuhlal:

„Tak to nepůjde dopředu.“ A udělal rychle za sebou zimu, podzim, léto a jaro. A znovu. Zimu, podzim, léto a jaro. Sníh vylétl zpátky do oblak, loňské listí se vzneslo ze země na stromy, chvíli se zelenalo a pak se vrátilo zpátky do pupenů. Ptáci létali ocáskem dopředu, jsou z nich holátka a zavřelo se za nimi vajíčko. Slunce běželo pozpátku po nebi.

„Nedáš si říct,“ povídá výrovi Křemílek.

„Nedám,“ zahuhlal výr Ouško. A tak si Křemílek došel do chaloupky pro Vochomůrku a namířil ho nosem na výra. Vochomůrka chvíli táhl vzduch a třikrát kýchl jako z brokovnice. Výr Ouško pustil hodiny, Křemílek s Vochomůrkou je odnesli domů do světnice a pověsili zpátky na zeď, aby se už nepletlo páté přes deváté.

(Pohádky z pařezové chaloupky Křemílka a Vochomůrky)


9

Úkoly k celému textu:

A Čti text po částech a vždy říkej, o čem jsi četl/a.

B Text si můžeš přečíst s pomocí dalších osob. Rozdělte si role vypravěče, Křemílka,

Vochomůrky a výra.

C Přečti slova v bočních pruzích a dávej pozor na čtení měkkých a tvrdých slabik: di, ti, ni

a dy, ty, ny.

D Čti slova s di, ti, ni a dy, ty, ny na začátku slov:

díra dýha

díže dýka

díl dým

tíha tyč

ticho týden

tisk tygr

nic nýtek

nijak nylon

nit nýbrž

E Čti slova s di, ti, ni a dy, ty, ny na konci slov:

hadi body

vidí brady

náledí vady

části boty

kosti noty

děti manžety

všichni banány

zvoní ženy

zrní čluny

F Čti slova s di, ti, ni a dy, ty, ny uprostřed slov:

budík bedýnka

srdíčko blondýnka

udírna lodyha

autíčko čtyři

čeština dotyk

dutina ostych

botník inženýr

hrníček suvený r

hranice hroznýš

G Čti dvojice slov a s každým slovem utvoř větu:

proudí – proudy

nahodí – náhody

pátí – pátý

platí – platy

čtení – čtený

koření – kořeny

H Doplňuj do vlastních jmen a do názvů měst nebo řek slabiky di, ti, ni a dy, ty, ny:

Vlad_mír, Lond_n, An_čka, N_mburk, Ot_k, Leont_na, Ct_bor, Valent_na,

Frant_šek, Mat_lda, N_na, Hradčan_, D_je, Hrad_ště, Hodon_n, Mart_n,

Zden_čka, Lad_slav, Lužn_ce, Rost_slav, Son_čka, Strážn_ce.

I Popiš obrázky na straně 8 a hledej 5 rozdílů.

J Doplň písmena malé tiskací abecedy a potom z barevných čtverců slož 2 slova

(nad i a y udělej čárky):

a č de

fh j

m ň q

ř š ť

wx ☼

________________________

________________________


JIŘ Í ŽÁČEK

10

bába má břicho

děda má zadek

BUBLINY Bublina, bublina z mýdla letí, ač nemá křídla. Bublina, bublina s duhou – vypustíme ještě druhou, třetí a čtvrtou, pátou, šestou... ať letí k nebi ptačí cestou. NOHY Dupy dupy, klapy, klapy, čí jsou tyhle sloní tlapy? Když ty nohy zadupou, třesou celou chalupou. Dupy dupy, klapy klapy, takhle chodí všichni chlapi. Dupy dup a klapy klap, z louže rovnou pod okap! KDYBY

Kdyby byli

– milí zlatí –

motýlové baculatí,

to by měli

život těžký:

křídla by je neunesla,

museli by chodit pěšky.

JIŘÍ ŽÁČEK

OBŽIVA

Nejlíp vaří kuchař Hlad:

budu u něj obědvat!

Moje denní spotřeba –

sedmkrát nic bez chleba.

Zapiju to douškem vzduchu –

budu zdravý na těle i duchu!

BUBÁK

Sedí bubák na dubu,

který v lese stojí.

Straší děti: – Bububu!

a pak se sám bojí.

(Aprílová škola – upraveno)




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.