načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Za to můžeš ty... můj mozku - Vlastimil Orlita

Za to můžeš ty... můj mozku

Elektronická kniha: Za to můžeš ty... můj mozku
Autor:

Máte občas pocit, že nechápete chování svého partnera, dítěte či kolegy v práci? Že jednají naprosto nesmyslně? Nebo někdy nedokážete vysvětlit, proč jste něco řekli či udělali? ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 168
Rozměr: 17 cm
Úprava: barev. ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-265-0347-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Knížka rozděluje náš mozek na tři části - mozkový kmen, mezimozek a velký mozek. Mozkový kmen charakterizuje autor jako mozek plazů, mezimozek je mozkem šelem a savců a velký mozek je označován jako mozek primátů. U každého člověka je podle autora jeden z těchto mozků dominantní. Text zároveň vysvětluje, jak se lidé s určitým mozkem projevují, prosazují, vyjadřují nebo hospodaří s časem. Tři druhy lidského mozku a jejich specifika. Přehled charakteristických vlastností, které jsou spojené s každým typem mozku.

Popis nakladatele

Máte občas pocit, že nechápete chování svého partnera, dítěte či kolegy v práci? Že jednají naprosto nesmyslně? Nebo někdy nedokážete vysvětlit, proč jste něco řekli či udělali? Náš mozek je složitý a bylo o něm vypracováno již mnoho studií, ale stále je co objevovat. Teorie trojjediného mozku není neznámá, ale autor této knihy vám nabízí nové poznatky, jak právě trojjedinost mozku ovlivňuje naše chování. Dozvíte se, jak se chovají lidé, u nichž dominuje plazí mozek, mozek šelem či mozek primátů, jak tyto lidi mezi sebou rozpoznat a jak s nimi jednat. Zjistěte i vy, zda jste plaz, šelma či primát.

Náš trojjediný mozek ovlivňuje naše chování doma i v práci. Naučte se toho využít.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Vlastimil Orlita - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Za to

můžeš ty...

můj mozku!

Vlastimil Orlita

BizBooks

Brno

2015

Bez názvu-1 1 2.2.2015 10:28:32


Za to můžeš ty... můj mozku

Vlastimil Orlita

Obálka: Pavel Ševčík

Odpovědná redaktorka: Martina Rybičková

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-265-0347-7

Informace o knihách z nakladatelství BizBooks:

www.bizbooks.cz

www.facebook.com/NakladatelstviBizBooks

www.twitter.com/BizBooks_knihy

Vydalo nakladatelství BizBooks v Brně roku 2015 ve společnosti

Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo

publikace 19 062.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část

této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem

rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání

Bez názvu-1 2 2.2.2015 10:28:58


Markovi

Bez názvu-1 3 2.2.2015 10:28:58


Obsah

17. březen 2014 6

Za to můžeš ty! 8

Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život 14

Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení 21

Plazí mozek – mozkový kmen – zelená barva 21

Mozek savců, šelem – mezimozek – červená barva 22

Mozek primátů – velký mozek – modrá barva 23

Jak využíváme trojjediný mozek 25 Jak se chovají v kolektivu? 29

Přátelský pomocník 29

Tvrdý bojovník 45

Logický myslitel 61 Jak se prosazují? 74 Jak se rozhodují? 82 Jak nakupují? 102

Bez názvu-1 4 2.2.2015 10:28:58


Jak se vyjadřují? 107

Čeho jste si všimli? 119

Řešení 130 Jak hospodaří s časem? 132 Jaké je naše dítě? 144 Biologický kód 154 Doporučení nejen Markovi 158 Trojjediný mozek – shrnutí 160

Plazí mozek 160

Mezimozek 161

Velký mozek 162 Literatura 163 O autorovi 165 Recenze na knihu 167

Bez názvu-1 5 2.2.2015 10:28:58


6

17. březen 2014

Pondělí 17. března 2014 bylo dnem, kdy se mně v hlavě zrodil

nápad napsat knihu o svém životním tápání a hledání sebe

sama. O tom, jak můj život ovlivňuje můj mozek.

V to pondělí, snad i symbolicky na můj svátek, se námnaro

dil můj první syn Marek. Když jsem ho spatřil, uviděl jsem

neskutečnou podobu s mými prvními fotkami z dětství.Uvě

domil jsem si také, že s vysokou mírou pravděpodobnosti si

přinesl do života i řadu vlastností a způsobů chování amyš

lení, s nimiž jsem se já učil a stále učím žít.

Měsíc na to jsem oslavil padesátku.

Vím, Marku, že asi nebudu mít příležitost provést tě vše

mi úskalími tvého dospívání nebo budování si kariér y. A že

mně asi ani nebude dopřáno dlouho sledovat štěstí tvérodi

ny nebo mít radost z tvých dětí. Nejsem si ani jist, zda v tu

dobu ještě budu schopen udržet myšlenku a přispět nějakou

otcovskou radou.

Bez názvu-1 6 2.2.2015 10:28:58


17. březen 2014

7

Proto jsem se rozhodl sepsat ti svá doporučení již nyní.

První měsíce tvého života, tvůj způsob komunikace s ma

minkou, sestrami, babičkami, dědou i celou rodinou a icizí

mi lidmi, tvoje soustředění se na hru a pozorování okolí naši

podobnost potvrzovaly. Již nyní ale vím, že jsi byl obdarován

i maminčinými vlastnostmi a jejími vzorci chování, které mi

dodnes imponují.

Jsem upřímně rád, že ti tuto knihu mohu věnovat jako dá

rek k tvým prvním narozeninám, a děkuji IBSA Institutu pro

biostrukturální analýzu v Luzernu, konkrétně pánům Petru

Stutzovi, Viktoru Bataliardovi a Milanu Zajíčkovi, zapodpo

ru související s vydáním této knihy.

Budu také rád, pomůže-li tato kniha i všem dalším lidem,

kteří hledají svoje místo na slunci a touží se vyznat sami

v sobě nebo vynakládají úsilí k pochopení jiných lidí.

Bez názvu-1 7 2.2.2015 10:28:58


8

Za to můžeš ty!

Když jsem ještě chodil do školy, občas se stalo, že dosaže

né známky neodpovídaly mým představám ani očekáváním

mých rodičů. Proto po „Jak bylo ve škole?“ následovalo mé

neobratné vysvětlování, které stejně ukončila rodičovská

věta: „Za to můžeš ty! Měl ses více učit.“

Já jsem ale ten pocit neměl. Násobilku jsem uměl, jako když

bičem mrská, podobně vyjmenovaná slova. Pravidelně jsem

však neuspíval v takových těch r ychlostních soutěžích.

Všichni ve třídě stojí, učitelka dává příklady a ten, kdood

poví nejr ychleji, si může sednout. Sednete-li si mezi prvními

pěti, dostanete výbornou, sedáte-li si později, vaše známka

úměrně tomu klesá. Učil jsem se, ale výsledek senedostavo

val. Jednoduše, něčí bič mrskal r ychleji. Snažil jsem se,tré

noval, ale moje reakční r ychlost se nezkracovala.

Obdobně mne děsily diktáty. Čas na rozmyšlenou prakticky

nebyl a počet chyb narůstal.

Na gymnáziu se obdobným způsobem začaly psát „jedno

duché“ písemky – pětiminutovky – ze zeměpisu, biologie,

chemie, fyziky a jazyků. Stejný způsob zkoušení a stejně

Bez názvu-1 8 2.2.2015 10:28:58


Za to můžeš ty!

9

neuspokojivé výsledky. Rychle jsem spadl do průměru, ně

kde i podprůměru. A opět jsem slýchal: „Za to můžeš ty! Měl

ses více učit.“ Bylo zpochybňováno moje rozhodnutístudo

vat gymnázium. „Když na to nemáš, tak proč tam lezeš?“

S příchodem na vysokou školu se vše změnilo. Zkoušení

probíhalo převážně jako dialog mezi zkoušejícím astuden

tem. Čas nehrál roli. Společně jsme diskutovali. Mohl jsem

prezentovat a obhajovat svůj názor. Studium bylo sice úzce

zaměřeno, ale dalo se využívat informací napříčjednotlivý

mi předměty. Studijní látka byla jako puzzle. Jednotlivápo

znání, principy, zákonitosti a poučky na sebe navazovaly

a člověk si utvářel celkový pohled na danou problematiku.

Nedělalo mi problém rozpoznávat podstatné odnepodstat

ného ani vyvozovat správné postupy. Studium mi dávalo

smysl. Moje výsledky byly najednou vynikající. Při studiu

tělesné výchovy jsem trénoval malé atlety. Ačkoli jsem sám

nikdy vynikajícím atletem nebyl, moji svěřenci se velmi

r ychle zlepšovali a patřili k nejlepším v republice. Pozoro

val jsem jejich snažení a jejich provedení pak porovnával

s nákresy z biomechaniky. Zajímalo mne zjišťování úrovně

jejich schopností, které jsem rád testoval a následně po

rovnával s validními tabulkami. Objevoval jsem tak prostor

pro neustálé zlepšování a starší trenéři se mnou chtělikon

zultovat jejich postupy. Zkoušky se pro mne stávaly stá

le větší zábavou. Byly to příležitosti k odborné konzultaci

Bez názvu-1 9 2.2.2015 10:28:58


10

Za to můžeš ty... můj mozku

s examinátorem, za kterou jsem ještě získal povzbuzující

zápis do indexu.

Vynikáte-li ale v jakékoli skupině, stáváte se viditelným a je

na vás vytvářen stále větší tlak. Přesně toto mne potkalo.

Chtěli po mně, abych se r ychle rozhodoval a jasně říkalsvo

je stanovisko. Nedokázal jsem si udržet potřebný nadhled

nad situacemi. Často se mi stávalo, že jsem se ani rozhod

nout nedokázal, protože jsem s žádným z možných řešení

nebyl spokojen. Byl jsem hnán touhou po úspěchu adoko

nalosti. Nejvíce si vybavuji konfl ikty, které vznikaly z toho,

že jsem měl potřebu pozměnit svoje stanoviska. Zdlouha

vě jsem se snažil popisovat všechny příčiny a detaily, které

mne dodatečně ovlivnily. Měl jsem stále intenzivnější pocit,

že mne moje okolí nechápe. Pro svoji preciznost aneústup

nost jsem se dostával do dalších a dalších konfl iktů. Co jsem

měl říci, jak jsem měl zareagovat, mi docházelo, až když

jsem konfl ikt prohrál. Nechápal jsem, proč mne ta správná

řešení napadají, až když je po všem. Stále více jsem bylvní

mán jako teoretik, ačkoli praktické výsledky mých svěřenců

byly nejlepší.

Díky studijním výsledkům se na mne vyučující obrace

li s řadou nepopulárních opatření. Chtěli, abych je z titulu

premianta prosadil i mezi spolužáky. Manipulovali se mnou.

V těchto rolích jsem se necítil dobře, ale neuměl jsem se

Bez názvu-1 10 2.2.2015 10:28:58


Za to můžeš ty!

11

těmto praktikám bránit. Bál jsem se konfl iktů a možnýchdů

sledků. Měl jsem být vůdcem, ale smečka fungovala podle

pravidel jiných dravců. Ze všeho jsem měl těžkou hlavu

a problémy jsem si ještě zveličoval.

Teď už jsem si sám říkal: „Za to můžeš ty!“ Byl jsemnespo

kojený sám se sebou. Nezvládal jsem vztahovou komunikaci.

Nechápal jsem proč. Nevěděl jsem ani, jak to dělat jinak. Byl

jsem v bludném kruhu.

Protože jsem neznal a nechápal sám sebe, nemohl jsem sedi

vit, když se obdobné situace i nadále odehrávaly v mémpro

fesionálním, ale i osobním životě.

Z pozice řadového tělocvikáře jsem se vypracoval na šéftre

néra, kterého ale ostatní nerespektovali. Výsledky byly su

per, ale pro kolegy jako by nebyly důležité. Pořádali jsme

desítky soutěží ročně, které jsem vymyslel a organizoval.

Když já ještě pracoval, ostatní už hodnotili a diskutovali

u piva. Vedl jsem tým, jehož jsem vlastně ani nebyl součástí.

Byl jsem náročný a stoprocentní kvalitu a přesnost jsemvy

žadoval i od ostatních. Měl jsem pocit, že mne neberouváž

ně. Slýchal jsem ironické poznámky, zlehčovací repliky. To

všechno jsem si bral osobně. Uzavíral jsem se před světem. Ti

lidé se mi zprotivili a já raději odešel z oboru, kter ý mnene

skutečně bavil.

Bez názvu-1 11 2.2.2015 10:28:58


12

Za to můžeš ty... můj mozku

Začal jsem se živit obchodem. Nastudoval jsem si produk

ty a během půl roku se stal nejúspěšnějším prodejcem. Ne

měl jsem problém s novými klienty. Postupoval jsem přesně

podle příručky. Nejdříve představ sebe a fi rmu, pak zjisti, co

klient asi potřebuje. Potom klientovi podej vysvětlení za a),

nebo za b), nebo za c). Podle toho, co jsi zjistil, že asi bude

klient potřebovat. Pak sepiš smlouvu, a ještě než odejdeš,

vyžádej si další doporučení. Měli jsme na všechno jasněna

psaný manuál, kter ý perfektně fungoval. Stačilo si trochu

„přečíst“ klienta, vyslechnout si jeho nářky a pochválit mu

děti nebo koberec. Konečně jsem byl skutečně úspěšný.Při

šla různá ocenění a vydělával jsem peníze, o kter ých se mi

dříve ani nesnilo. Budoval jsem si svoji klientelu. Posílalbla

hopřání k narozeninám a Vánocům. Přesně podledoporuče

ní z manuálu. Byl jsem k sobě dost tvrdý. Každý týden jsem

musel mít alespoň 21 schůzek, protože v manuálu bylo na

psané, že každý den musí mít obchodník 3 schůzky. Nějak mi

nedošlo, že myslí jen 15 schůzek, protože o víkendu se mám

věnovat třeba rodině. Byl jsem důsledný a zásadový. Ve fi rmě

se mnou byli spokojeni a mne potěšilo, když mi nabídlifunk

ci manažera a posléze regionálního a zemského ředitele.

Jenže situace ze studijních a trenérských let se opakovala.

Postupně jsem zjišťoval, že po poradě se mnou se odehrá

vá další porada mého obchodního týmu v nejbližší restauraci

nebo kavárně už beze mne. Věděl jsem, že se můj tým schází

Bez názvu-1 12 2.2.2015 10:28:58


Za to můžeš ty!

13

o víkendech na tenise, bowlingu nebo grilování. Zpravidla

opět beze mne. Ačkoli můj tým patřil mezi úspěšnější,nepo

třeboval mne. Nikdo mne nezval. Když už se někdy náhodou

stalo, že jsem byl součástí nějakého neformálního setká

ní, nikdy jsem tam dlouho nevydržel. Připadalo mi to jako

ztráta času. Neuměl jsem se bavit. Měl jsem výčitky, že seza

bývám neproduktivní činností. Měl jsem pocit, že tímzneu

žívám dobroty své manželky, která se mezitím starala doma

o dvě děti. Utíkal jsem proto domů a současně se trápil tím,

že mne lidé v týmu „nemají rádi“.

Trpěl jsem, protože jsem neznal ani

příčiny svého úspěchu, ani příčiny výhrad

podřízených spolupracovníků.

Bez názvu-1 13 2.2.2015 10:28:58


14

Trojjediný mozek – teorie,

která mi změnila život

Když mi bylo třicet let, zúčastnil jsem se kurzu, kter ý sejme

noval Sebepoznání metodou Structogram

®

. Vychází z teorie

tzv. „trojjediného mozku“ amerického profesora neurologa

Dr. Paula D. MacLeana. V šedesátých letech minulého století,

kdy působil jako ředitel Národního institutu duševníhozdra

ví v Mar ylandu, odhalil, že náš mozek se ve skutečnostisklá

dá ze tří mozků, které vznikaly postupně a odděleně v rámci

evolučního vývoje. Náš trojjediný mozek tvoří mozkový kmen,

mezimozek a velký mozek. Tyto dílčí mozky jsou vývojově

rozdílně staré, a proto plní odlišné funkce. Proto také kaž

dý z těchto tří mozků produkuje naprosto specifi cké chování.

Zajímavé ale je, že vzorce chování, které produkujíjednotli

vé mozky, se až nápadně podobají a opakují u všech lidí. Vliv

těchto tří oblastí je u každého člověka plně individuální aur

čuje r ysy jeho osobnosti. Ačkoli dílčí oblasti produkují různá

chování, musejí fungovat společně. Nelze jednu část mozku

zcela vypnout. Když funguje náš mozek, fungují samostatně

i jeho jednotlivé části, a vytvářejí tak jeden konkrétní způ

sob myšlení nebo chování. Všechny tři oblasti mozkufungu

jí společně, ale každá dodržuje svá velmi specifi cká pravidla.

Bez názvu-1 14 2.2.2015 10:28:59


Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život

15

Lidské chování vzniká teprve ze spolupůsobeníinstinktivně

-pocitového kmenového mozku, impulzivně-emotivníhome

zimozku a chladně-racionálního velkého mozku. To, který

mozek má u konkrétního člověka převahu a moc, je dáno naší

velmi obsáhlou genetickou informací, kterou si přinášíme na

svět od našich rodičů. V každé naší buňce máme přibližně 20

miliard bitů informací. V přepočtu na naše písmo je to asi 500

milionů slov, což představuje asi 280 000 normostran textu.

Tak obsáhlé jsou naše zkušenosti, které jsme získali během

milionů let našeho evolučního vývoje. Tady je ve skutečnosti

položen základ našich myšlenkových procesů, našich emocí,

citů a našeho jednání. Tato souhra paměti a emocí, myšlení

a jednání tvoří jedinečnou osobnost každého jednotlivce.

Ve Švýcarsku rozvíjela teorii prof. MacLeana poradenská

skupina antropologa Rolfa W. Schirma, Dr. Roberta Magera

a Dr. V. Bataliarda. Závěr y prof. MacLeana je natolik zauja

ly, že je začali podrobněji zkoumat. Podařilo se jim vytvořit

základní nástroje a schémata použitelná v praktickém ži

votě. Propracovali jednotlivá zjištění a stanovili odlišnosti

chování vyplývající z aktivit každého ze tří mozků. Prolep

ší zapamatovatelnost přiřadili ke každému z mozků barvu

a začali používat pojem biostruktur y. Plazí mozek –mozko

vý kmen – označili zelenou barvou, mezimozek, kter ý pře

jmenovali na mozek savců a šelem, označili červenou barvou

a velký mozek – mozek primátů – modrou barvou.

Bez názvu-1 15 2.2.2015 10:28:59


16

Za to můžeš ty... můj mozku

Obr. 1 Trojjediný mozek (autor IBSA)

Bez názvu-1 16 2.2.2015 10:28:59


Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život

17

Jak velký vliv má každý z vašich tří mozků

na vaše jednání, lze zjistit vyplněním

dotazníku a jeho vyhodnocením

pomocí speciálního nástroje nazvaného

STRUCTOGRAM

®

. Ten byl vyvinut prof.

Schirmem a pracovníky Institutu pro

biostrukturální analýzu v roce 1979 a slouží

k sebepoznání i poznávání jiných lidí a trhu.

Vzhledem k autorským právům bohužel

nemůže o této metodě pojednávat naše

kniha. Veškerá práva vlastní IBSA. Můžete

se ale zúčastnit speciálních seminářů

biostrukturální analýzy pod vedením

autorizovaných školitelů, které probíhají

ve 22 jazycích ve 28 zemích po celém světě.

Schirmem popsaná schémata mi dávala smysl. Právě v nich

jsem odhalil klíč k vlastnímu úspěchu i neúspěchu. Pochopil

jsem, že jako lidé fungujeme pod nadvládou našich specifi c

kých mozkových propojení.

Pochopil jsem, že každého z nás náš mozek

řídí jinak.

Také mi bylo jasné, že každý mozek je specifi cky řízenvnitř

ní spoluprací dílčích tří mozků. Pochopil jsem i to, že právě

Bez názvu-1 17 2.2.2015 10:28:59


18

Za to můžeš ty... můj mozku

pochopení mé vlastní odlišnosti mne může posunout kespokojenějšímu a úspěšnějšímu žití.

Byl jsem fascinován jednoduchostí triádových schématchování. Zvláště když jsem zjistil, že mnoho dalších informací

lze použít i z učení Sigmunda Freuda (id – ego – superego)

nebo jeho transakční analýzy (chování typu dítě – rodič –

dospělý). Podíváme-li se ale do fi lozofi e, tak natrojjedinosti je postaveno i křesťanství (syn – otec – Duch svatý) nebo

učení Platóna (427–347 př. n. l.), kter ý říká, že lidská duše

má tři vrstvy:

• rozumovou (logistikon, nús);

• žádostivou (epithymétikon);

• vznětlivou (citovou – thymoides).

Platón jednotlivé vrstvy duše dokonce somaticky lokalizoval:

• sídlem rozumu (nesmrtelné části duše) je hlava;

• sídlem vznětlivé (citové) duše (lepší část smrtelné duše)

je dutina hrudní (srdce); • sídlem žádostivé duše (horší část smrtelné duše) jeúdajně břišní dutina kolem jater, pod bránicí. Podle toho následně Platón rozeznával také tři typy povah: • typ člověka fi lozofi ckého – milujícího moudrost; • typ člověka vznětlivého – milujícího vítězství a čest; • typ člověka žádostivého – milujícího např. hmotný zisk.

Bez názvu-1 18 2.2.2015 10:28:59


Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život

19

Říká, že pro fi lozofy je nejvyšší morální kategorií moudrost,

pro vojáky statečnost a pro pracující oddanost a trpělivost.

Platón nám také nabídl i první doporučení o tom, že každý

z nás se podle svého zaměření, podle toho, co miluje, hodí

na určitou práci.

Jedna z pravd v oblasti osobního rozvoje zní, že všechno, co

mělo být lidstvem v této oblasti objeveno, již objeveno bylo.

Jen na to nějak zapomínáme a neumíme s těmito poznatky

pracovat.

A tady se pro mne najednou zrodila obrovská výzva. Za

čal jsem spolupracovat se švýcarským Institutem pro bi

ostrukturální analýzu, kter ý nadále rozvíjí učení profesora

Schirma. Stal jsem se prvním autorizovaným školitelem bi

ostrukturálních metod v České republice. Měl jsem příleži

tost se setkat s doktorem Viktorem Bataliardem i ředitelem

IBSA Petrem Stutzem a konzultovat s nimi jejich a svojepo

znatky. Díky jejich vstřícnosti a otevřenosti mohla vznik

nout i tato kniha. Hlavním zdrojem mého poznání však

byla setkání s desetitisíci lidmi, kteří mi na mých kurzech

i cestách po světě různě obsáhle povídali o svých životech.

Uskutečnil jsem nespočet pozorování chování lidí.

Prakticky je jedno, jestli lidi pozoruji v Evropě, Americe,Af

rice, Austrálii nebo Asii. Chování jedinců je si velmi podobné

Bez názvu-1 19 2.2.2015 10:28:59


20

Za to můžeš ty... můj mozku

a současně velmi individuální. V oblasti výchovy dětí, vme

zilidských vztazích, ve vnitrofi remních vztazích i obchodě.

Vypozorovaná zjištění vám předkládám k tomu, abystemoh

li lépe pochopit svoje konání, ale i jednání lidí kolem vás.

Dám vám rovněž praktické návody, jak s těmito informacemi

pracovat v oblasti byznysu nebo ve výchově dětí. Za sebeto

tiž mohu říci, že na všechny svoje otázky související s mým

popsaným a prožívaným úspěchem i neúspěchem jsem již

obdržel dostačující vysvětlení. Již dvacet let vedu kurzy

vzdělávání dospělých a pozoruji lidi a zaznamenávám sije

jich chování. Rád také cestuji a objevuji stále další a další

podobnosti podmíněné dominantností kmenového mozku,

mezimozku nebo velkého mozku.

Proto už vím, že za všechna má selhání

i všechny mé úspěchy můžeš ty, můj

mozku!

Bez názvu-1 20 2.2.2015 10:28:59


21

Tři mozky – tři odlišné

způsoby myšlení

Náš mozek se vyvíjel více než 200 milionů let. Byla to ob

dobí, kdy na zemi vládli plazi, pak savci a následně primáti.

V těchto obdobích se postupně vyvíjely všechny tři částina

šeho mozku – plazí mozek, mozek savců a mozek primátů.

Chování savců se od intuitivního chování plazů lišilozejmé

na agresivitou, touhou vládnout a r ychlými reakcemi. Pri

máti zase preferovali bezpečí a rozvahu. Podívejme se nyní

podrobně na to, jaké jsou typické vzorce chování jednotli

vých mozků.

Plazí mozek – mozkový kmen – zelená barva

Plazí mozek je nejstarší. Umožňuje nám využívat zkušenosti

a vzorce chování vytvořené za života spousty různých druhů

pravěkých plazů. Vytváří základní návody na přežití druhu

i jednotlivce. Převážně se jedná o zkušenosti získané z ob

dobí přežívání prvních živočichů na souši a období, kdy se

vešker ý život odehrával jen ve vodě. Plazi a ještěři vládli na

zemi více než 200 milionů let. S chováním někter ých z nich

Bez názvu-1 21 2.2.2015 10:28:59


22

Za to můžeš ty... můj mozku

se dnes můžete setkat v nejrůznějších dinoparcích nebo fi l

mech (Jurský park). Dejte si ale pozor, abyste dokázali od

lišit skutečnou přirozenost a autorskou nebo režisérskou

fi kci. Právě schopnost přežít a nezahubit se navzájem je tou

nejdůležitější informací, kterou nám tento mozek přináší.

O plazím mozku proto říkáme, že je mozkem instinktů,pod

statných podvědomých pudů nutných k přežití. Ve svépod

statě orientuje naše myšlení do minulosti. Čerpá ze svých

zkušeností a při dostatečné četnosti opakováníautomatizu

je svoje reakce a postupy. Setkáváme se zde s děláním siná

roku na určité teritorium, zásluhy, lidi nebo vztahy.

Mozek savců, šelem – mezimozek – červená

barva

Přibližně před 65 miliony let se na zemi začali objevovat

první savci, kteří díky tomu, že se u nich vytváří nová část

mozku, dnes označovaná jako mezimozek, produkují nové

chování. Zpočátku se tato zvířata navzájem neohrožují. Ale

v důsledku toho, že se objevuje stále více druhů zvěře živící

se masem, se stává i jejich chování agresivnějším. Cílem se

stává získat potravu – přežít. I za cenu smrti jiného zvíře

te. Zbraněmi savců jsou drápy, zuby, svaly. Aby přežili,for

mují se do smeček, skupin. Potřebují ovládat nová teritoria.

Bez názvu-1 22 2.2.2015 10:28:59


Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení

23

Ve smečkách nebo stádech dochází k dělbě úkolů. Někteří

jedinci přijímají roli náhončího, lovce, vůdce smečky nebo

ochránce mladé zvěře. Vytvářejí si pravidla a uznávají hie

rarchické členění. Vzniká velký počet jednotlivých druhů

vybavených pro boj nebo útěk. Nikdo se nemůže cítit zcela

bezpečně. Každý druh má svého přirozeného nepřítele.Mo

zek získává schopnost se rozhodovat na principu útěk, nebo

útok. Útočník, nebo kořist. Jedinec nic neznamená! Nejlépe

pochopíme chování těchto savců, když si představímesmeč

ku vlků nebo stádo antilop. Jednoduchá organizace, kterou

každý člen skupiny plně akceptuje. Jasná pravidla přiděle

ní potravy. To jsou vzorce, kter ými nás obohatili právě savci

a šelmy.

Mezimozek vytváří emoce, impulzivní reakce. Díky mezi

mozku vybuchujeme, umíme být agresivní a r ychle serozho

dovat. Dokážeme posuzovat rizika a snažíme se vítězit nad

jinými lidmi. Snažíme se mít moc nad ostatními. Chceme

ovládat, chceme dominovat. Díky mezimozku umíme i při

jmout roli poraženého a podřízeného.

Mozek primátů – velký mozek – modrá barva

Primáti byli zvláštním druhem savců. Uvědomovali si svo

ji velmi slabou pozici. Nebyli vybaveni ostr ými drápy, měli

Bez názvu-1 23 2.2.2015 10:28:59


24

Za to můžeš ty... můj mozku

jen nehty. Neměli ostré zuby, kopyta, rohy ani tvrdou kůži

a velkou váhu. Aby přežili, potřebovali se vyhnoutagresivní

mu boji o přežití. Utekli do korun stromů. Změna postavení

očí a perspektivní vidění jim umožnilo bezpečnou orienta

ci v prostoru. Z bezpečí korun stromů pozorovali, co se na

zemi odehrává. Naučili se rozpoznávat hrozící nebezpečí

a bezpečná období. Vyvinul se u nich tzv. velký mozek. S ním

se objevila schopnost orientace v čase. Jestliže plazi seori

entovali do minulosti a šelmy byly velmi silné v konkrétním

přítomném okamžiku, do kterého byly schopny vtěsnatveš

kerou svoji energii, primáti objevili budoucnost! Díky tomu

se začali připravovat na situace, u nichž odpozorovali, že

k nim pravděpodobně dojde, nebo bude docházet. Uvědo

mili si svoji nedostatečnost a začali vyvíjet zbraně. Těmi se

vypořádávali se silnějšími druhy. Došlo ke změnám tělesné

stavby, která umožnila vzpřímenou chůzi. Změna postavení

palce na horní končetině vedla ke schopnosti uchopitpřed

měty. Umožnila opracovávání předmětů a držení vytvořené

zbraně (kámen, klacek, kamenná sekera...). Primáti si začali

předávat informace pomocí znaků a pojmů. Vznikla řeč.Nej

snáze si toto období představíte, když si vzpomenete napa

zourky nebo lovení mamutů do obrovských nástražných jam

tak, jak to známe z knihy Eduarda Štorcha Lovci mamutů.

Díky tomuto vývojovému období umí náš mozek předvídat,

plánovat, vytvářet a zpracovávat symboly. Jestliže pro šel

my je riziko výzvou, primáti vidí největší hodnotu v bezpečí

Bez názvu-1 24 2.2.2015 10:28:59


Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení

25

a jistotě. Hledají jiné způsoby, jak přechytračit soupeře. Ne

nadarmo se říká „je vychytralý jako opice“.

Jak využíváme trojjediný mozek

Všechny vzorce našeho chování máme uloženy v našígene

tické paměti. Teoreticky bychom je měli umět používat. Proč

říkám teoreticky? Protože spoustu vzorců jsme nikdy pou

žít nemuseli. Vzpomeňme si třeba na tsunami v Thajsku, kde

zemřely tisíce lidí, ale zvířata přežila. Intuitivně dokázala

rozpoznat, že se s přírodou něco děje. My také občas před

deštěm konstatujeme, že cítíme vodu ve vzduchu. Někteří

nemůžeme spát, když je úplněk. Vnímáme nízký nebovyso

ký tlak. Cítíme ve svých kostech změny počasí.

Ani nevíme, že tyto vzorce známe. Nevíme, co znamenají

naše pocity, protože už dnes tyto schopnosti nepotřebujeme

k našemu přežití. Naše mozková propojení a naše nervové

vzruchy nepoužívaná schémata neustále oslabují. Zaměř

te se například na to, jestli v přírodě dokážete pocitemale

spoň přibližně určit, kde je asi jih nebo sever. Nebo si jen

tak tipněte, kolik je teď hodin. Potřebujete ke svému vstá

vání budík, nebo se dokážete vzbudit v plánovanou hodinu

i bez budíku? Náš organismus dokáže tyto záležitosti vní

mat a rozpoznávat. Jde jen o to, jak aktivně těchto informací

Bez názvu-1 25 2.2.2015 10:28:59


26

Za to můžeš ty... můj mozku

využíváme. Je to podobné, jako když posilujeme svoje svaly.

Trénink slouží k tomu, aby se včas aktivovala jednotlivásva

lová vlákna. Je-li naše svalstvo ochablé, snáze dojde k pá

dům, únavě nebo úrazu.

Když dojde k oplodnění vajíčka, vznikne nový život. Plod

se vyvíjí v děloze matky a prochází obdobnými stadii vývoje

jako během více než 200 milionů let. Během devíti měsíců se

postupně programují a jedinečně propojují jednotlivé moz

ky. Toto propojení, které je dáno naší genetickou výbavou,

a to jak druhovou (jako člověk), tak i rodovou (dítě svých

rodičů), pak tvoří naši osobnost.

Tady se rozhoduje o tom, jak velký vliv bude mít každý ze

tří mozků. Jakou bude mít funkci. O kter ých procesech bude

rozhodovat. Protože, jak si ukážeme později, každý ze tří

mozků má pro každou situaci připravena svá specifi cká řeše

ní. Ta řešení jsou odlišná. Proto se již v maminčině těleroz

hoduje o našich zájmech, o způsobech našeho rozhodování,

o sympatiích a antipatiích nebo i o vztahu k riziku.

V konkrétním chování konkrétního člověka je pak důleži

tý poměr aktivity nebo prosazení se jednotlivých mozků do

myšlení právě tohoto konkrétního člověka. Bude-li v jeho

činnosti rozhodující (dominantní) myšlení vycházející zpla

zího mozku, budeme mluvit o zelené dominantě. Bude-li

Bez názvu-1 26 2.2.2015 10:28:59


Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení

27

převažovat myšlení šelem a savců, bude to červená domi

nanta. V případě, že u člověka má největší vliv na jehocho

vání rozum a racionální srovnávání, budeme hovořit o tzv.

modré dominantě.

Již v tomto okamžiku ale prosím o pochopení důležité in

formace. Při čtení této knihy asi budete mít pocit, že už jste

popisované situace také zažili. Možná se budete ztotožňovat

s popsaným chováním a konkrétní barvou. Mějte ale napa

měti, že každý máme schopnost se chovat podle všechvzor

ců, které zde budou popsány. Budete-li chtít tuto knihu více

pojmout jako nástroj sebepoznání, zamýšlejte se spíše nad

tím, které z popisovaných chování uplatňujete nejčastě

ji a zejména v krizových situacích. V těch se totiž chováme

nejpřirozeněji. V těch dáváme prostor našemu mozku.

Zamyslete se nad tím, které z popisovaných

chování uplatňujete nejčastěji a zejména

v krizových situacích. Možná najdete klíč

k pochopení sebe sama.

Možná díky této knize najdete klíč k pochopení sebe sama.

Snad i objevíte odpovědi na důvody svých úspěchů, pří

padně neúspěchů. Objevíte, že skutečnou příčinou vašich

výsledků je to, co se děje ve vaší hlavě. Ve vašem mozku.

Vždyť jedno z nejčastějších vysvětlení toho, proč jeden vítězí

Bez názvu-1 27 2.2.2015 10:28:59


28

Za to můžeš ty... můj mozku

a druhý prohrává, slýcháme v typickém sousloví „všechno je

to v hlavě“!

Kniha vám umožní i zorientovat se v myšlení lidí, které máte

kolem sebe. Které máte rádi, ale stává se vám, že si s nimiob

čas nerozumíte. Nebo že jim dokonce nerozumíte, nebo máte

pocit, že oni nerozumějí vám.

Možná dokonce objevíte své nevyužité možnosti. Budete

přemýšlet nad sebou, svou profesní orientací, ale i nadosu

dy svých blízkých. Vězte, že všechny příběhy, které zde budu

popisovat, budou jakýmisi typickými situacemi.

Bez názvu-1 28 2.2.2015 10:28:59


29

Jak se chovají v kolektivu?

Přátelský pomocník

Plazi intuitivně vycítili, že pro to, aby přežili, je zapotřebí žít

ve velkých společenstvech. Proto i mozkový kmen, tedypla

zí, zelený mozek, se orientuje na socializaci. Ve skupině se

určitě najde způsob, jak vyřešit situaci. Více hlav přece více

ví. Lidé, u nichž tento způsob myšlení převládá, se vyznačují

společenskou povahou. Jsou přátelští a povídaví.

Mají cit pro lidi, zajímají se o vaše pocity, nálady a prožit

ky. Hodiny času tráví klábosením a i telefonní hovor y trvají

dlouho. Jejich vyjádření jsou plná pocitů, ale i smíchu,cito

slovcí „ách“, „jú“, „jó?“ a průpovídek „nepovídej“, „povídej“,

„fakt?“, „to muselo být hrozné“ a podobně. Když vásposlou

chají, kopírují vaše nálady. Vciťují se do vás. Svým zájmem

a očním kontaktem vás neustále povzbuzují k rozhovoru.

Ten plyne nesystematicky. Neustále se nabalují další a další

témata a pointu se často ani nedozvíte.

Zelené lidi povzbuzují vaše prožitky k tomu, aby si vzpo

mínali na to, co oni podobného prožili. Vaše zkušenosti

Bez názvu-1 29 2.2.2015 10:28:59


30

Za to můžeš ty... můj mozku

podporují svými prožitky a svými zkušenostmi. Při souhlasné

argumentaci zvyšují důležitost vašich pocitů svými obdob

nými pocity. Při vyjadřování nesouhlasu zpravidla vyhra

něně používají pocitový protipól. „Máš pravdu, to já taky

jednou...“ nebo „Ale kdeže! Kdyby to bylo, jak ty říkáš, to by

pak musel život fungovat jinak...“ Svoje zkušenosti stavějí

nad reálná fakta. Nejraději se baví o lidech a o tom, co se kde

komu stalo. Nebaví je fi lozofování o budoucnosti. Jsoupoví

daví a nejdůležitější pro ně není sdělení, ale pocit. Neinfor

mace, ale nálada.

Proto rádi vyhledávají příjemná prostředí, kavárničky, hos

pody. Čím více lidí kolem, tím lépe. Obklopeni lidmi se cítí

jak r yba ve vodě. Přátelské chování okolí, smích, dobránála

da okolí je přitahují a motivují. Jsou velmi společenští. Rádi

se baví a jsou požitkáři. Preferují plné číše, plné stoly.

Máte pocit, že kdyby mohli, tak se rozdají pro druhé. O ji

ných lidech si také rádi povídají a nezaujatému pozorovateli

mohou znít jejich řeči jako pomluvy.

Tím si udržují obrovský přehled o lidech. Zajímají se ovzta

hy, o to, co se o kom povídá. Tyto informace si i velmi dobře

pamatují a dokážou si je vybavit i s nejmenším detailem.Vy

bavují si totiž informaci komplexně. Dokážou říct, od koho

a kdy se informaci dověděli. Vybaví si i to, jaké v ten okamžik

Bez názvu-1 30 2.2.2015 10:29:00


Jak se chovají v kolektivu?

31

bylo počasí, kdo kde seděl, kolik bylo hodin nebo kdo měl co

na sobě. Nemají problém ani napodobit gesta nebo imitovat

řečníky, o nichž je zrovna řeč. Dobře se tím baví.

Jejich schopnosti pamatovat si lidi, jejich obličeje, ale i celou

situaci úspěšně využívají i policisté. Jsou to lidé, kteří jsou

schopni si vybavit, co dělali třeba před dvěma lety 11. květ

na. Zejména jim jsou určeny pořady, kdy kriminalisté vybízejí

občany k zapojení se do objasnění nějakého zločinu. Kolikrát

stačí jen ukázat fotografi e z místa události, přehrát výpověď

svědka a v plazím mozku se spustí fi lm, který je schopen díky

celkovému pocitovému vnímání zaznamenat nějaký detail,

kter ý může kriminalistům posloužit k objasnění případu.

Tito lidé nevnímají jen pěti základními smysly (čich, hmat,

chuť, zrak a sluch). Jejich specifi ckou schopností je intuice.

Tušení. „To“ nedoceňované něco mezi nebem a zemí.

Často se setkávám s tím, že si na jedno vyposlechnutí nebo

zhlédnutí zapamatují telefonní číslo. Vybavování těchto in

formací však spočívá spíše v tom, že se v jejich mozku začne

odehrávat útržkový fi lm s velmi podrobnými detaily. Stačíně

čím navodit situaci. Proto policie provádí rekonstrukce pří

padů. Náš plazí mozek znovu vnímá situaci, kterou již před

časem viděl, a dokáže si původní situaci a svoje vjemyvyba

vit a srovnávat detaily. Upozorní na neshody a doplní další

podrobnosti. Může stačit vůně, hudba nebo slabý vánek.

Bez názvu-1 31 2.2.2015 10:29:00


32

Za to můžeš ty... můj mozku

Úterý, nebo středa?

Byl jsem svědkem zajímavého rozhovoru zelené ma

minky (M) se svou zelenou dcerou Janou (D). Váno

ce. Pohodový sváteční oběd. Návštěva. U stolu sedělo

osm lidí. Plyne hovor:

M: „To se nám stalo taky. Jana se loni pořádněnepři

pravila do matiky, vyvolal ji, a byl průser.“

D: „Mami, to nebyla matika, ale fyzika. Protožemati

ku jsme v úter ý neměli, ale fyziku jo. A já senepřipra

vila, protože jsem měla v pondělí koncert.“

M: „Ale Janičko, na tom koncertě jsi přece měla ty

světle modré šaty a zvrzla jsi tu druhou etudu.“

D: „To jo, ale na vánočním koncertu se mi to povedlo!

Líp jak letos. Ale byla to fyzika, protože stejně blbě

jako já dopadla i Markéta, která mi volala v úterýve

čer, když byla v televizi Ordinace v růžové zahradě, že

taky nerozumí těm stejným vzorečkům.“

Bez názvu-1 32 2.2.2015 10:29:00


Toto je pouze náhled elektronické knihy.

Zakoupení její plné verze je možné v

elektronickém obchodě společnosti eReading

.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist