načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Za to můžeš ty... můj mozku - Vlastimil Orlita

Elektronická kniha: Za to můžeš ty... můj mozku
Autor:

Máte občas pocit, že nechápete chování svého partnera, dítěte či kolegy v práci? Že jednají naprosto nesmyslně? Nebo někdy nedokážete vysvětlit, proč jste něco řekli či udělali? ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  93
+
-
Doporučená cena:  99 Kč
6%
naše sleva
3,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 168
Rozměr: 17 cm
Úprava: barev. ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-265-0347-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Máte občas pocit, že nechápete chování svého partnera, dítěte či kolegy v práci? Že jednají naprosto nesmyslně? Nebo někdy nedokážete vysvětlit, proč jste něco řekli či udělali? Náš mozek je složitý a bylo o něm vypracováno již mnoho studií, ale stále je co objevovat. Teorie trojjediného mozku není neznámá, ale autor této knihy vám nabízí nové poznatky, jak právě trojjedinost mozku ovlivňuje naše chování. Dozvíte se, jak se chovají lidé, u nichž dominuje plazí mozek, mozek šelem či mozek primátů, jak tyto lidi mezi sebou rozpoznat a jak s nimi jednat. Zjistěte i vy, zda jste plaz, šelma či primát.

Náš trojjediný mozek ovlivňuje naše chování doma i v práci. Naučte se toho využít.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Vlastimil Orlita - další tituly autora:
Za to můžeš ty... můj mozku Za to můžeš ty... můj mozku
Orlita, Vlastimil
Cena: 169 Kč
Jak získat vysněnou práci Jak získat vysněnou práci
Orlita, Vlastimil
Cena: 143 Kč
Jak získat vysněnou práci Jak získat vysněnou práci
Orlita, Vlastimil
Cena: 93 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Za to
můžeš ty...
můj mozku!
Vlastimil Orlita
BizBooks
Brno
2015
B ez názvu-1 1 2.2.2015 10:28:32





Za to můžeš ty... můj mozku
Vlastimil Orlita
Obálka: Pavel Ševčík
Odpovědná redaktorka: Martina Rybičková
Technický redaktor: Jiří Matoušek
Objednávky knih:
www.albatrosmedia.cz
eshop@albatrosmedia.cz
bezplatná linka 800 555 513
ISBN 978-80-265-0347-7
Informace o knihách z nakladatelství BizBooks:
www.bizbooks.cz
www.facebook.com/NakladatelstviBizBooks
www.twitter.com/BizBooks_knihy
Vydalo nakladatelství BizBooks v Brně roku 2015 ve společnosti
Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo
publikace 19 062.
© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část
této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem
rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného
souhlasu vydavatele.
1. vydání
Bez názvu-1 2 2.2.2015 10:28:58





Markovi
B ez názvu-1 3 2.2.2015 10:28:58





Obsah
17. březen 2014 6
Za to můžeš ty! 8
Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život 14
Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení 21
Plazí mozek – mozkový kmen – zelená barva 21
Mozek savců, šelem – mezimozek – červená barva 22
Mozek primátů – velký mozek – modrá barva 23
Jak využíváme trojjediný mozek 25
Jak se chovají v kolektivu? 29
Přátelský pomocník 29
Tvrdý bojovník 45
Logický myslitel 61
Jak se prosazují? 74
Jak se rozhodují? 82
Jak nakupují? 102
Bez názvu-1 4 2.2.2015 10:28:58





Jak se vyjadřují? 107
Čeho jste si všimli? 119
Řešení 130
Jak hospodaří s časem? 132
Jaké je naše dítě? 144
Biologický kód 154
Doporučení nejen Markovi 158
Trojjediný mozek – shrnutí 160
Plazí mozek 160
Mezimozek 161
Velký mozek 162
Literatura 163
O autorovi 165
Recenze na knihu 167
Bez názvu-1 5 2.2.2015 10:28:58





6
17. březen 2014
Pondělí 17. března 2014 bylo dnem, kdy se mně v hlavě zrodil
nápad napsat knihu o svém životním tápání a hledání sebe
sama. O tom, jak můj život ovlivňuje můj mozek.
V to pondělí, snad i symbolicky na můj svátek, se nám
narodil můj první syn Marek. Když jsem ho spatřil, uviděl jsem
neskutečnou podobu s mými prvními fotkami z dětství.
Uvědomil jsem si také, že s vysokou mírou pravděpodobnosti si
přinesl do života i řadu vlastností a způsobů chování a
myšlení, s nimiž jsem se já učil a stále učím žít.
Měsíc na to jsem oslavil padesátku.
Vím, Marku, že asi nebudu mít příležitost provést tě
všemi úskalími tvého dospívání nebo budování si kariér y. A že
mně asi ani nebude dopřáno dlouho sledovat štěstí tvé
rodiny nebo mít radost z tvých dětí. Nejsem si ani jist, zda v tu
dobu ještě budu schopen udržet myšlenku a přispět nějakou
otcovskou radou.
Bez názvu-1 6 2.2.2015 10:28:58





17. březen 2014
7
Proto jsem se rozhodl sepsat ti svá doporučení již nyní.
První měsíce tvého života, tvůj způsob komunikace s
maminkou, sestrami, babičkami, dědou i celou rodinou a i
cizími lidmi, tvoje soustředění se na hru a pozorování okolí naši
podobnost potvrzovaly. Již nyní ale vím, že jsi byl obdarován
i maminčinými vlastnostmi a jejími vzorci chování, které mi
dodnes imponují.
Jsem upřímně rád, že ti tuto knihu mohu věnovat jako
dárek k tvým prvním narozeninám, a děkuji IBSA Institutu pro
biostrukturální analýzu v Luzernu, konkrétně pánům Petru
Stutzovi, Viktoru Bataliardovi a Milanu Zajíčkovi, za
podporu související s vydáním této knihy.
Budu také rád, pomůže-li tato kniha i všem dalším lidem,
kteří hledají svoje místo na slunci a touží se vyznat sami
v sobě nebo vynakládají úsilí k pochopení jiných lidí.
B ez názvu-1 7 2.2.2015 10:28:58





8
Za to můžeš ty!
Když jsem ještě chodil do školy, občas se stalo, že
dosažené známky neodpovídaly mým představám ani očekáváním
mých rodičů. Proto po „Jak bylo ve škole?“ následovalo mé
neobratné vysvětlování, které stejně ukončila rodičovská
věta: „Za to můžeš ty! Měl ses více učit.“
Já jsem ale ten pocit neměl. Násobilku jsem uměl, jako když
bičem mrská, podobně vyjmenovaná slova. Pravidelně jsem
však neuspíval v takových těch r ychlostních soutěžích.
Všichni ve třídě stojí, učitelka dává příklady a ten, kdo
odpoví nejr ychleji, si může sednout. Sednete-li si mezi prvními
pěti, dostanete výbornou, sedáte-li si později, vaše známka
úměrně tomu klesá. Učil jsem se, ale výsledek se
nedostavoval. Jednoduše, něčí bič mrskal r ychleji. Snažil jsem se,
trénoval, ale moje reakční r ychlost se nezkracovala.
Obdobně mne děsily diktáty. Čas na rozmyšlenou prakticky
nebyl a počet chyb narůstal.
Na gymnáziu se obdobným způsobem začaly psát
„jednoduché“ písemky – pětiminutovky – ze zeměpisu, biologie,
chemie, fyziky a jazyků. Stejný způsob zkoušení a stejně
Bez názvu-1 8 2.2.2015 10:28:58





Za to můžeš ty!
9
neuspokojivé výsledky. Rychle jsem spadl do průměru,
někde i podprůměru. A opět jsem slýchal: „Za to můžeš ty! Měl
ses více učit.“ Bylo zpochybňováno moje rozhodnutí
studovat gymnázium. „Když na to nemáš, tak proč tam lezeš?“
S příchodem na vysokou školu se vše změnilo. Zkoušení
probíhalo převážně jako dialog mezi zkoušejícím a
studentem. Čas nehrál roli. Společně jsme diskutovali. Mohl jsem
prezentovat a obhajovat svůj názor. Studium bylo sice úzce
zaměřeno, ale dalo se využívat informací napříč
jednotlivými předměty. Studijní látka byla jako puzzle. Jednotlivá
poznání, principy, zákonitosti a poučky na sebe navazovaly
a člověk si utvářel celkový pohled na danou problematiku.
Nedělalo mi problém rozpoznávat podstatné od
nepodstatného ani vyvozovat správné postupy. Studium mi dávalo
smysl. Moje výsledky byly najednou vynikající. Při studiu
tělesné výchovy jsem trénoval malé atlety. Ačkoli jsem sám
nikdy vynikajícím atletem nebyl, moji svěřenci se velmi
r ychle zlepšovali a patřili k nejlepším v republice.
Pozoroval jsem jejich snažení a jejich provedení pak porovnával
s nákresy z biomechaniky. Zajímalo mne zjišťování úrovně
jejich schopností, které jsem rád testoval a následně
porovnával s validními tabulkami. Objevoval jsem tak prostor
pro neustálé zlepšování a starší trenéři se mnou chtěli
konzultovat jejich postupy. Zkoušky se pro mne stávaly
stále větší zábavou. Byly to příležitosti k odborné konzultaci
B ez názvu-1 9 2.2.2015 10:28:58





10
Za to můžeš ty... můj mozku
s examinátorem, za kterou jsem ještě získal povzbuzující
zápis do indexu.
Vynikáte-li ale v jakékoli skupině, stáváte se viditelným a je
na vás vytvářen stále větší tlak. Přesně toto mne potkalo.
Chtěli po mně, abych se r ychle rozhodoval a jasně říkal
svoje stanovisko. Nedokázal jsem si udržet potřebný nadhled
nad situacemi. Často se mi stávalo, že jsem se ani
rozhodnout nedokázal, protože jsem s žádným z možných řešení
nebyl spokojen. Byl jsem hnán touhou po úspěchu a
dokonalosti. Nejvíce si vybavuji konfl ikty, které vznikaly z toho,
že jsem měl potřebu pozměnit svoje stanoviska.
Zdlouhavě jsem se snažil popisovat všechny příčiny a detaily, které
mne dodatečně ovlivnily. Měl jsem stále intenzivnější pocit,
že mne moje okolí nechápe. Pro svoji preciznost a
neústupnost jsem se dostával do dalších a dalších konfl iktů. Co jsem
měl říci, jak jsem měl zareagovat, mi docházelo, až když
jsem konfl ikt prohrál. Nechápal jsem, proč mne ta správná
řešení napadají, až když je po všem. Stále více jsem byl
vnímán jako teoretik, ačkoli praktické výsledky mých svěřenců
byly nejlepší.
Díky studijním výsledkům se na mne vyučující
obraceli s řadou nepopulárních opatření. Chtěli, abych je z titulu
premianta prosadil i mezi spolužáky. Manipulovali se mnou.
V těchto rolích jsem se necítil dobře, ale neuměl jsem se
Bez názvu-1 10 2.2.2015 10:28:58





Za to můžeš ty!
11
těmto praktikám bránit. Bál jsem se konfl iktů a možných
důsledků. Měl jsem být vůdcem, ale smečka fungovala podle
pravidel jiných dravců. Ze všeho jsem měl těžkou hlavu
a problémy jsem si ještě zveličoval.
Teď už jsem si sám říkal: „Za to můžeš ty!“ Byl jsem
nespokojený sám se sebou. Nezvládal jsem vztahovou komunikaci.
Nechápal jsem proč. Nevěděl jsem ani, jak to dělat jinak. Byl
jsem v bludném kruhu.
Protože jsem neznal a nechápal sám sebe, nemohl jsem se
divit, když se obdobné situace i nadále odehrávaly v mém
profesionálním, ale i osobním životě.
Z pozice řadového tělocvikáře jsem se vypracoval na šéf
trenéra, kterého ale ostatní nerespektovali. Výsledky byly
super, ale pro kolegy jako by nebyly důležité. Pořádali jsme
desítky soutěží ročně, které jsem vymyslel a organizoval.
Když já ještě pracoval, ostatní už hodnotili a diskutovali
u piva. Vedl jsem tým, jehož jsem vlastně ani nebyl součástí.
Byl jsem náročný a stoprocentní kvalitu a přesnost jsem
vyžadoval i od ostatních. Měl jsem pocit, že mne neberou
vážně. Slýchal jsem ironické poznámky, zlehčovací repliky. To
všechno jsem si bral osobně. Uzavíral jsem se před světem. Ti
lidé se mi zprotivili a já raději odešel z oboru, kter ý mne
neskutečně bavil.
Bez názvu-1 11 2.2.2015 10:28:58





12
Za to můžeš ty... můj mozku
Začal jsem se živit obchodem. Nastudoval jsem si
produkty a během půl roku se stal nejúspěšnějším prodejcem.
Neměl jsem problém s novými klienty. Postupoval jsem přesně
podle příručky. Nejdříve představ sebe a fi rmu, pak zjisti, co
klient asi potřebuje. Potom klientovi podej vysvětlení za a),
nebo za b), nebo za c). Podle toho, co jsi zjistil, že asi bude
klient potřebovat. Pak sepiš smlouvu, a ještě než odejdeš,
vyžádej si další doporučení. Měli jsme na všechno jasně
napsaný manuál, kter ý perfektně fungoval. Stačilo si trochu
„přečíst“ klienta, vyslechnout si jeho nářky a pochválit mu
děti nebo koberec. Konečně jsem byl skutečně úspěšný.
Přišla různá ocenění a vydělával jsem peníze, o kter ých se mi
dříve ani nesnilo. Budoval jsem si svoji klientelu. Posílal
blahopřání k narozeninám a Vánocům. Přesně podle
doporučení z manuálu. Byl jsem k sobě dost tvrdý. Každý týden jsem
musel mít alespoň 21 schůzek, protože v manuálu bylo
napsané, že každý den musí mít obchodník 3 schůzky. Nějak mi
nedošlo, že myslí jen 15 schůzek, protože o víkendu se mám
věnovat třeba rodině. Byl jsem důsledný a zásadový. Ve fi rmě
se mnou byli spokojeni a mne potěšilo, když mi nabídli
funkci manažera a posléze regionálního a zemského ředitele.
Jenže situace ze studijních a trenérských let se opakovala.
Postupně jsem zjišťoval, že po poradě se mnou se
odehrává další porada mého obchodního týmu v nejbližší restauraci
nebo kavárně už beze mne. Věděl jsem, že se můj tým schází
Bez názvu-1 12 2.2.2015 10:28:58





Za to můžeš ty!
13
o víkendech na tenise, bowlingu nebo grilování. Zpravidla
opět beze mne. Ačkoli můj tým patřil mezi úspěšnější,
nepotřeboval mne. Nikdo mne nezval. Když už se někdy náhodou
stalo, že jsem byl součástí nějakého neformálního
setkání, nikdy jsem tam dlouho nevydržel. Připadalo mi to jako
ztráta času. Neuměl jsem se bavit. Měl jsem výčitky, že se
zabývám neproduktivní činností. Měl jsem pocit, že tím
zneužívám dobroty své manželky, která se mezitím starala doma
o dvě děti. Utíkal jsem proto domů a současně se trápil tím,
že mne lidé v týmu „nemají rádi“.
Trpěl jsem, protože jsem neznal ani
příčiny svého úspěchu, ani příčiny výhrad
podřízených spolupracovníků.
B ez názvu-1 13 2.2.2015 10:28:58





14
Trojjediný mozek – teorie,
která mi změnila život
Když mi bylo třicet let, zúčastnil jsem se kurzu, kter ý se
jmenoval Sebepoznání metodou Structogram
®
. Vychází z teorie
tzv. „trojjediného mozku“ amerického profesora neurologa
Dr. Paula D. MacLeana. V šedesátých letech minulého století,
kdy působil jako ředitel Národního institutu duševního
zdraví v Mar ylandu, odhalil, že náš mozek se ve skutečnosti
skládá ze tří mozků, které vznikaly postupně a odděleně v rámci
evolučního vývoje. Náš trojjediný mozek tvoří mozkový kmen,
mezimozek a velký mozek. Tyto dílčí mozky jsou vývojově
rozdílně staré, a proto plní odlišné funkce. Proto také
každý z těchto tří mozků produkuje naprosto specifi cké chování.
Zajímavé ale je, že vzorce chování, které produkují
jednotlivé mozky, se až nápadně podobají a opakují u všech lidí. Vliv
těchto tří oblastí je u každého člověka plně individuální a
určuje r ysy jeho osobnosti. Ačkoli dílčí oblasti produkují různá
chování, musejí fungovat společně. Nelze jednu část mozku
zcela vypnout. Když funguje náš mozek, fungují samostatně
i jeho jednotlivé části, a vytvářejí tak jeden konkrétní
způsob myšlení nebo chování. Všechny tři oblasti mozku
fungují společně, ale každá dodržuje svá velmi specifi cká pravidla.
Bez názvu-1 14 2.2.2015 10:28:59





Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život
15
Lidské chování vzniká teprve ze spolupůsobení
instinktivně-pocitového kmenového mozku, impulzivně-emotivního
mezimozku a chladně-racionálního velkého mozku. To, který
mozek má u konkrétního člověka převahu a moc, je dáno naší
velmi obsáhlou genetickou informací, kterou si přinášíme na
svět od našich rodičů. V každé naší buňce máme přibližně 20
miliard bitů informací. V přepočtu na naše písmo je to asi 500
milionů slov, což představuje asi 280 000 normostran textu.
Tak obsáhlé jsou naše zkušenosti, které jsme získali během
milionů let našeho evolučního vývoje. Tady je ve skutečnosti
položen základ našich myšlenkových procesů, našich emocí,
citů a našeho jednání. Tato souhra paměti a emocí, myšlení
a jednání tvoří jedinečnou osobnost každého jednotlivce.
Ve Švýcarsku rozvíjela teorii prof. MacLeana poradenská
skupina antropologa Rolfa W. Schirma, Dr. Roberta Magera
a Dr. V. Bataliarda. Závěr y prof. MacLeana je natolik
zaujaly, že je začali podrobněji zkoumat. Podařilo se jim vytvořit
základní nástroje a schémata použitelná v praktickém
životě. Propracovali jednotlivá zjištění a stanovili odlišnosti
chování vyplývající z aktivit každého ze tří mozků. Pro
lepší zapamatovatelnost přiřadili ke každému z mozků barvu
a začali používat pojem biostruktur y. Plazí mozek –
mozkový kmen – označili zelenou barvou, mezimozek, kter ý
přejmenovali na mozek savců a šelem, označili červenou barvou
a velký mozek – mozek primátů – modrou barvou.
Bez názvu-1 15 2.2.2015 10:28:59





16
Za to můžeš ty... můj mozku
Obr. 1 Trojjediný mozek (autor IBSA)
Bez názvu-1 16 2.2.2015 10:28:59





Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život
17
Jak velký vliv má každý z vašich tří mozků
na vaše jednání, lze zjistit vyplněním
dotazníku a jeho vyhodnocením
pomocí speciálního nástroje nazvaného
STRUCTOGRAM
®
. Ten byl vyvinut prof.
Schirmem a pracovníky Institutu pro
biostrukturální analýzu v roce 1979 a slouží
k sebepoznání i poznávání jiných lidí a trhu.
Vzhledem k autorským právům bohužel
nemůže o této metodě pojednávat naše
kniha. Veškerá práva vlastní IBSA. Můžete
se ale zúčastnit speciálních seminářů
biostrukturální analýzy pod vedením
autorizovaných školitelů, které probíhají
ve 22 jazycích ve 28 zemích po celém světě.
Schirmem popsaná schémata mi dávala smysl. Právě v nich
jsem odhalil klíč k vlastnímu úspěchu i neúspěchu. Pochopil
jsem, že jako lidé fungujeme pod nadvládou našich specifi
ckých mozkových propojení.
Pochopil jsem, že každého z nás náš mozek
řídí jinak.
Také mi bylo jasné, že každý mozek je specifi cky řízen
vnitřní spoluprací dílčích tří mozků. Pochopil jsem i to, že právě
Bez názvu-1 17 2.2.2015 10:28:59





18
Za to můžeš ty... můj mozku
pochopení mé vlastní odlišnosti mne může posunout ke
spokojenějšímu a úspěšnějšímu žití.
Byl jsem fascinován jednoduchostí triádových schémat
chování. Zvláště když jsem zjistil, že mnoho dalších informací
lze použít i z učení Sigmunda Freuda ( id – ego – superego)
nebo jeho transakční analýzy (chování typu dítě – rodič –
dospělý). Podíváme-li se ale do fi lozofi e, tak na
trojjedinosti je postaveno i křesťanství (syn – otec – Duch svatý) nebo
učení Platóna (427–347 př. n. l.), kter ý říká, že lidská duše
má tři vrstvy:
• rozumovou (logistikon, nús);
• žádostivou (epithymétikon);
• vznětlivou (citovou – thymoides).
Platón jednotlivé vrstvy duše dokonce somaticky lokalizoval:
• sídlem rozumu (nesmrtelné části duše) je hlava;
• sídlem vznětlivé (citové) duše (lepší část smrtelné duše)
je dutina hrudní (srdce);
• sídlem žádostivé duše (horší část smrtelné duše) je
údajně břišní dutina kolem jater, pod bránicí.
Podle toho následně Platón rozeznával také tři typy povah:
• typ člověka fi lozofi ckého – milujícího moudrost;
• typ člověka vznětlivého – milujícího vítězství a čest;
• typ člověka žádostivého – milujícího např. hmotný zisk.
Bez názvu-1 18 2.2.2015 10:28:59





Trojjediný mozek – teorie, která mi změnila život
19
Říká, že pro fi lozofy je nejvyšší morální kategorií moudrost,
pro vojáky statečnost a pro pracující oddanost a trpělivost.
Platón nám také nabídl i první doporučení o tom, že každý
z nás se podle svého zaměření, podle toho, co miluje, hodí
na určitou práci.
Jedna z pravd v oblasti osobního rozvoje zní, že všechno, co
mělo být lidstvem v této oblasti objeveno, již objeveno bylo.
Jen na to nějak zapomínáme a neumíme s těmito poznatky
pracovat.
A tady se pro mne najednou zrodila obrovská výzva.
Začal jsem spolupracovat se švýcarským Institutem pro
biostrukturální analýzu, kter ý nadále rozvíjí učení profesora
Schirma. Stal jsem se prvním autorizovaným školitelem
biostrukturálních metod v České republice. Měl jsem
příležitost se setkat s doktorem Viktorem Bataliardem i ředitelem
IBSA Petrem Stutzem a konzultovat s nimi jejich a svoje
poznatky. Díky jejich vstřícnosti a otevřenosti mohla
vzniknout i tato kniha. Hlavním zdrojem mého poznání však
byla setkání s desetitisíci lidmi, kteří mi na mých kurzech
i cestách po světě různě obsáhle povídali o svých životech.
Uskutečnil jsem nespočet pozorování chování lidí.
Prakticky je jedno, jestli lidi pozoruji v Evropě, Americe,
Africe, Austrálii nebo Asii. Chování jedinců je si velmi podobné
Bez názvu-1 19 2.2.2015 10:28:59





20
Za to můžeš ty... můj mozku
a současně velmi individuální. V oblasti výchovy dětí, v
mezilidských vztazích, ve vnitrofi remních vztazích i obchodě.
Vypozorovaná zjištění vám předkládám k tomu, abyste
mohli lépe pochopit svoje konání, ale i jednání lidí kolem vás.
Dám vám rovněž praktické návody, jak s těmito informacemi
pracovat v oblasti byznysu nebo ve výchově dětí. Za sebe
totiž mohu říci, že na všechny svoje otázky související s mým
popsaným a prožívaným úspěchem i neúspěchem jsem již
obdržel dostačující vysvětlení. Již dvacet let vedu kurzy
vzdělávání dospělých a pozoruji lidi a zaznamenávám si
jejich chování. Rád také cestuji a objevuji stále další a další
podobnosti podmíněné dominantností kmenového mozku,
mezimozku nebo velkého mozku.
Proto už vím, že za všechna má selhání
i všechny mé úspěchy můžeš ty, můj
mozku!
Bez názvu-1 20 2.2.2015 10:28:59





21
Tři mozky – tři odlišné
způsoby myšlení
Náš mozek se vyvíjel více než 200 milionů let. Byla to
období, kdy na zemi vládli plazi, pak savci a následně primáti.
V těchto obdobích se postupně vyvíjely všechny tři části
našeho mozku – plazí mozek, mozek savců a mozek primátů.
Chování savců se od intuitivního chování plazů lišilo
zejména agresivitou, touhou vládnout a r ychlými reakcemi.
Primáti zase preferovali bezpečí a rozvahu. Podívejme se nyní
podrobně na to, jaké jsou typické vzorce chování
jednotlivých mozků.
Plazí mozek – mozkový kmen – zelená barva
Plazí mozek je nejstarší. Umožňuje nám využívat zkušenosti
a vzorce chování vytvořené za života spousty různých druhů
pravěkých plazů. Vytváří základní návody na přežití druhu
i jednotlivce. Převážně se jedná o zkušenosti získané z
období přežívání prvních živočichů na souši a období, kdy se
vešker ý život odehrával jen ve vodě. Plazi a ještěři vládli na
zemi více než 200 milionů let. S chováním někter ých z nich
B ez názvu-1 21 2.2.2015 10:28:59





22
Za to můžeš ty... můj mozku
se dnes můžete setkat v nejrůznějších dinoparcích nebo fi
lmech (Jurský park). Dejte si ale pozor, abyste dokázali
odlišit skutečnou přirozenost a autorskou nebo režisérskou
fi kci. Právě schopnost přežít a nezahubit se navzájem je tou
nejdůležitější informací, kterou nám tento mozek přináší.
O plazím mozku proto říkáme, že je mozkem instinktů,
podstatných podvědomých pudů nutných k přežití. Ve své
podstatě orientuje naše myšlení do minulosti. Čerpá ze svých
zkušeností a při dostatečné četnosti opakování
automatizuje svoje reakce a postupy. Setkáváme se zde s děláním si
nároku na určité teritorium, zásluhy, lidi nebo vztahy.
Mozek savců, šelem – mezimozek – červená
barva
Přibližně před 65 miliony let se na zemi začali objevovat
první savci, kteří díky tomu, že se u nich vytváří nová část
mozku, dnes označovaná jako mezimozek, produkují nové
chování. Zpočátku se tato zvířata navzájem neohrožují. Ale
v důsledku toho, že se objevuje stále více druhů zvěře živící
se masem, se stává i jejich chování agresivnějším. Cílem se
stává získat potravu – přežít. I za cenu smrti jiného
zvířete. Zbraněmi savců jsou drápy, zuby, svaly. Aby přežili,
formují se do smeček, skupin. Potřebují ovládat nová teritoria.
Bez názvu-1 22 2.2.2015 10:28:59





Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení
23
Ve smečkách nebo stádech dochází k dělbě úkolů. Někteří
jedinci přijímají roli náhončího, lovce, vůdce smečky nebo
ochránce mladé zvěře. Vytvářejí si pravidla a uznávají
hierarchické členění. Vzniká velký počet jednotlivých druhů
vybavených pro boj nebo útěk. Nikdo se nemůže cítit zcela
bezpečně. Každý druh má svého přirozeného nepřítele.
Mozek získává schopnost se rozhodovat na principu útěk, nebo
útok. Útočník, nebo kořist. Jedinec nic neznamená! Nejlépe
pochopíme chování těchto savců, když si představíme
smečku vlků nebo stádo antilop. Jednoduchá organizace, kterou
každý člen skupiny plně akceptuje. Jasná pravidla při
dělení potravy. To jsou vzorce, kter ými nás obohatili právě savci
a šelmy.
Mezimozek vytváří emoce, impulzivní reakce. Díky
mezimozku vybuchujeme, umíme být agresivní a r ychle se
rozhodovat. Dokážeme posuzovat rizika a snažíme se vítězit nad
jinými lidmi. Snažíme se mít moc nad ostatními. Chceme
ovládat, chceme dominovat. Díky mezimozku umíme i
přijmout roli poraženého a podřízeného.
Mozek primátů – velký mozek – modrá barva
Primáti byli zvláštním druhem savců. Uvědomovali si
svoji velmi slabou pozici. Nebyli vybaveni ostr ými drápy, měli
B ez názvu-1 23 2.2.2015 10:28:59





24
Za to můžeš ty... můj mozku
jen nehty. Neměli ostré zuby, kopyta, rohy ani tvrdou kůži
a velkou váhu. Aby přežili, potřebovali se vyhnout
agresivnímu boji o přežití. Utekli do korun stromů. Změna postavení
očí a perspektivní vidění jim umožnilo bezpečnou
orientaci v prostoru. Z bezpečí korun stromů pozorovali, co se na
zemi odehrává. Naučili se rozpoznávat hrozící nebezpečí
a bezpečná období. Vyvinul se u nich tzv. velký mozek. S ním
se objevila schopnost orientace v čase. Jestliže plazi se
orientovali do minulosti a šelmy byly velmi silné v konkrétním
přítomném okamžiku, do kterého byly schopny vtěsnat
veškerou svoji energii, primáti objevili budoucnost! Díky tomu
se začali připravovat na situace, u nichž odpozorovali, že
k nim pravděpodobně dojde, nebo bude docházet.
Uvědomili si svoji nedostatečnost a začali vyvíjet zbraně. Těmi se
vypořádávali se silnějšími druhy. Došlo ke změnám tělesné
stavby, která umožnila vzpřímenou chůzi. Změna postavení
palce na horní končetině vedla ke schopnosti uchopit
předměty. Umožnila opracovávání předmětů a držení vytvořené
zbraně (kámen, klacek, kamenná sekera...). Primáti si začali
předávat informace pomocí znaků a pojmů. Vznikla řeč.
Nejsnáze si toto období představíte, když si vzpomenete na
pazourky nebo lovení mamutů do obrovských nástražných jam
tak, jak to známe z knihy Eduarda Štorcha Lovci mamutů.
Díky tomuto vývojovému období umí náš mozek předvídat,
plánovat, vytvářet a zpracovávat symboly. Jestliže pro
šelmy je riziko výzvou, primáti vidí největší hodnotu v bezpečí
Bez názvu-1 24 2.2.2015 10:28:59





Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení
25
a jistotě. Hledají jiné způsoby, jak přechytračit soupeře. Ne
nadarmo se říká „je vychytralý jako opice“.
Jak využíváme trojjediný mozek
Všechny vzorce našeho chování máme uloženy v naší
genetické paměti. Teoreticky bychom je měli umět používat. Proč
říkám teoreticky? Protože spoustu vzorců jsme nikdy
použít nemuseli. Vzpomeňme si třeba na tsunami v Thajsku, kde
zemřely tisíce lidí, ale zvířata přežila. Intuitivně dokázala
rozpoznat, že se s přírodou něco děje. My také občas před
deštěm konstatujeme, že cítíme vodu ve vzduchu. Někteří
nemůžeme spát, když je úplněk. Vnímáme nízký nebo
vysoký tlak. Cítíme ve svých kostech změny počasí.
Ani nevíme, že tyto vzorce známe. Nevíme, co znamenají
naše pocity, protože už dnes tyto schopnosti nepotřebujeme
k našemu přežití. Naše mozková propojení a naše nervové
vzruchy nepoužívaná schémata neustále oslabují.
Zaměřte se například na to, jestli v přírodě dokážete pocitem
alespoň přibližně určit, kde je asi jih nebo sever. Nebo si jen
tak tipněte, kolik je teď hodin. Potřebujete ke svému
vstávání budík, nebo se dokážete vzbudit v plánovanou hodinu
i bez budíku? Náš organismus dokáže tyto záležitosti
vnímat a rozpoznávat. Jde jen o to, jak aktivně těchto informací
B ez názvu-1 25 2.2.2015 10:28:59





26
Za to můžeš ty... můj mozku
využíváme. Je to podobné, jako když posilujeme svoje svaly.
Trénink slouží k tomu, aby se včas aktivovala jednotlivá
svalová vlákna. Je-li naše svalstvo ochablé, snáze dojde k
pádům, únavě nebo úrazu.
Když dojde k oplodnění vajíčka, vznikne nový život. Plod
se vyvíjí v děloze matky a prochází obdobnými stadii vývoje
jako během více než 200 milionů let. Během devíti měsíců se
postupně programují a jedinečně propojují jednotlivé
mozky. Toto propojení, které je dáno naší genetickou výbavou,
a to jak druhovou (jako člověk), tak i rodovou (dítě svých
rodičů), pak tvoří naši osobnost.
Tady se rozhoduje o tom, jak velký vliv bude mít každý ze
tří mozků. Jakou bude mít funkci. O kter ých procesech bude
rozhodovat. Protože, jak si ukážeme později, každý ze tří
mozků má pro každou situaci připravena svá specifi cká
řešení. Ta řešení jsou odlišná. Proto se již v maminčině těle
rozhoduje o našich zájmech, o způsobech našeho rozhodování,
o sympatiích a antipatiích nebo i o vztahu k riziku.
V konkrétním chování konkrétního člověka je pak
důležitý poměr aktivity nebo prosazení se jednotlivých mozků do
myšlení právě tohoto konkrétního člověka. Bude-li v jeho
činnosti rozhodující (dominantní) myšlení vycházející z
plazího mozku, budeme mluvit o zelené dominantě. Bude-li
Bez názvu-1 26 2.2.2015 10:28:59





Tři mozky – tři odlišné způsoby myšlení
27
převažovat myšlení šelem a savců, bude to červená
dominanta. V případě, že u člověka má největší vliv na jeho
chování rozum a racionální srovnávání, budeme hovořit o tzv.
modré dominantě.
Již v tomto okamžiku ale prosím o pochopení důležité
informace. Při čtení této knihy asi budete mít pocit, že už jste
popisované situace také zažili. Možná se budete ztotožňovat
s popsaným chováním a konkrétní barvou. Mějte ale na
paměti, že každý máme schopnost se chovat podle všech
vzorců, které zde budou popsány. Budete-li chtít tuto knihu více
pojmout jako nástroj sebepoznání, zamýšlejte se spíše nad
tím, které z popisovaných chování uplatňujete
nejčastěji a zejména v krizových situacích. V těch se totiž chováme
nejpřirozeněji. V těch dáváme prostor našemu mozku.
Zamyslete se nad tím, které z popisovaných
chování uplatňujete nejčastěji a zejména
v krizových situacích. Možná najdete klíč
k pochopení sebe sama.
Možná díky této knize najdete klíč k pochopení sebe sama.
Snad i objevíte odpovědi na důvody svých úspěchů,
případně neúspěchů. Objevíte, že skutečnou příčinou vašich
výsledků je to, co se děje ve vaší hlavě. Ve vašem mozku.
Vždyť jedno z nejčastějších vysvětlení toho, proč jeden vítězí
Bez názvu-1 27 2.2.2015 10:28:59





28
Za to můžeš ty... můj mozku
a druhý prohrává, slýcháme v typickém sousloví „všechno je
to v hlavě“!
Kniha vám umožní i zorientovat se v myšlení lidí, které máte
kolem sebe. Které máte rádi, ale stává se vám, že si s nimi
občas nerozumíte. Nebo že jim dokonce nerozumíte, nebo máte
pocit, že oni nerozumějí vám.
Možná dokonce objevíte své nevyužité možnosti. Budete
přemýšlet nad sebou, svou profesní orientací, ale i nad
osudy svých blízkých. Vězte, že všechny příběhy, které zde budu
popisovat, budou jakýmisi typickými situacemi.
Bez názvu-1 28 2.2.2015 10:28:59





29
Jak se chovají v kolektivu?
Přátelský pomocník
Plazi intuitivně vycítili, že pro to, aby přežili, je zapotřebí žít
ve velkých společenstvech. Proto i mozkový kmen, tedy
plazí, zelený mozek, se orientuje na socializaci. Ve skupině se
určitě najde způsob, jak vyřešit situaci. Více hlav přece více
ví. Lidé, u nichž tento způsob myšlení převládá, se vyznačují
společenskou povahou. Jsou přátelští a povídaví.
Mají cit pro lidi, zajímají se o vaše pocity, nálady a
prožitky. Hodiny času tráví klábosením a i telefonní hovor y trvají
dlouho. Jejich vyjádření jsou plná pocitů, ale i smíchu,
citoslovcí „ách“, „jú“, „jó?“ a průpovídek „nepovídej“, „povídej“,
„fakt?“, „to muselo být hrozné“ a podobně. Když vás
poslouchají, kopírují vaše nálady. Vciťují se do vás. Svým zájmem
a očním kontaktem vás neustále povzbuzují k rozhovoru.
Ten plyne nesystematicky. Neustále se nabalují další a další
témata a pointu se často ani nedozvíte.
Zelené lidi povzbuzují vaše prožitky k tomu, aby si
vzpomínali na to, co oni podobného prožili. Vaše zkušenosti
B ez názvu-1 29 2.2.2015 10:28:59





30
Za to můžeš ty... můj mozku
podporují svými prožitky a svými zkušenostmi. Při souhlasné
argumentaci zvyšují důležitost vašich pocitů svými
obdobnými pocity. Při vyjadřování nesouhlasu zpravidla
vyhraněně používají pocitový protipól. „Máš pravdu, to já taky
jednou...“ nebo „Ale kdeže! Kdyby to bylo, jak ty říkáš, to by
pak musel život fungovat jinak...“ Svoje zkušenosti stavějí
nad reálná fakta. Nejraději se baví o lidech a o tom, co se kde
komu stalo. Nebaví je fi lozofování o budoucnosti. Jsou
povídaví a nejdůležitější pro ně není sdělení, ale pocit. Ne
informace, ale nálada.
Proto rádi vyhledávají příjemná prostředí, kavárničky,
hospody. Čím více lidí kolem, tím lépe. Obklopeni lidmi se cítí
jak r yba ve vodě. Přátelské chování okolí, smích, dobrá
nálada okolí je přitahují a motivují. Jsou velmi společenští. Rádi
se baví a jsou požitkáři. Preferují plné číše, plné stoly.
Máte pocit, že kdyby mohli, tak se rozdají pro druhé. O
jiných lidech si také rádi povídají a nezaujatému pozorovateli
mohou znít jejich řeči jako pomluvy.
Tím si udržují obrovský přehled o lidech. Zajímají se o
vztahy, o to, co se o kom povídá. Tyto informace si i velmi dobře
pamatují a dokážou si je vybavit i s nejmenším detailem.
Vybavují si totiž informaci komplexně. Dokážou říct, od koho
a kdy se informaci dověděli. Vybaví si i to, jaké v ten okamžik
Bez názvu-1 30 2.2.2015 10:29:00





Jak se chovají v kolektivu?
31
bylo počasí, kdo kde seděl, kolik bylo hodin nebo kdo měl co
na sobě. Nemají problém ani napodobit gesta nebo imitovat
řečníky, o nichž je zrovna řeč. Dobře se tím baví.
Jejich schopnosti pamatovat si lidi, jejich obličeje, ale i celou
situaci úspěšně využívají i policisté. Jsou to lidé, kteří jsou
schopni si vybavit, co dělali třeba před dvěma lety 11.
května. Zejména jim jsou určeny pořady, kdy kriminalisté vybízejí
občany k zapojení se do objasnění nějakého zločinu. Kolikrát
stačí jen ukázat fotografi e z místa události, přehrát výpověď
svědka a v plazím mozku se spustí fi lm, který je schopen díky
celkovému pocitovému vnímání zaznamenat nějaký detail,
kter ý může kriminalistům posloužit k objasnění případu.
Tito lidé nevnímají jen pěti základními smysly (čich, hmat,
chuť, zrak a sluch). Jejich specifi ckou schopností je intuice.
Tušení. „To“ nedoceňované něco mezi nebem a zemí.
Často se setkávám s tím, že si na jedno vyposlechnutí nebo
zhlédnutí zapamatují telefonní číslo. Vybavování těchto
informací však spočívá spíše v tom, že se v jejich mozku začne
odehrávat útržkový fi lm s velmi podrobnými detaily. Stačí
něčím navodit situaci. Proto policie provádí rekonstrukce
případů. Náš plazí mozek znovu vnímá situaci, kterou již před
časem viděl, a dokáže si původní situaci a svoje vjemy
vybavit a srovnávat detaily. Upozorní na neshody a doplní další
podrobnosti. Může stačit vůně, hudba nebo slabý vánek.
Bez názvu-1 31 2.2.2015 10:29:00





32
Za to můžeš ty... můj mozku
Úterý, nebo středa?
Byl jsem svědkem zajímavého rozhovoru zelené
maminky (M) se svou zelenou dcerou Janou (D).
Vánoce. Pohodový sváteční oběd. Návštěva. U stolu sedělo
osm lidí. Plyne hovor:
M: „To se nám stalo taky. Jana se loni pořádně
nepřipravila do matiky, vyvolal ji, a byl průser.“
D: „Mami, to nebyla matika, ale fyzika. Protože
matiku jsme v úter ý neměli, ale fyziku jo. A já se
nepřipravila, protože jsem měla v pondělí koncert.“
M: „Ale Janičko, na tom koncertě jsi přece měla ty
světle modré šaty a zvrzla jsi tu druhou etudu.“
D: „To jo, ale na vánočním koncertu se mi to povedlo!
Líp jak letos. Ale byla to fyzika, protože stejně blbě
jako já dopadla i Markéta, která mi volala v úterý
večer, když byla v televizi Ordinace v růžové zahradě, že
taky nerozumí těm stejným vzorečkům.“
Bez názvu-1 32 2.2.2015 10:29:00





Toto je pouze náhled elektronické knihy.
Zakoupení její plné verze je možné v
elektronickém obchodě společnosti eReading
.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist