načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Web ostrý jako břitva - Jan Řezáč

Web ostrý jako břitva
-11%
sleva

Elektronická kniha: Web ostrý jako břitva
Autor:

  „Webdesign není jednoduchý, jen podceňovaný. A právě nadešel čas to změnit. Napsal jsem totiž první českou knihu o návrhu webu. Začínajícím webdesignerům ukáže ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  695 Kč 619
+
-
20,6
bo za nákup

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 85%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » House of Řezáč, s.r.o.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 211
Rozměr: 29 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-879-2301-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka nejen pro webdesignery, ale také pro zadavatele projektů. „Webdesign není jednoduchý, jen podceňovaný. A právě nadešel čas to změnit. Napsal jsem totiž první českou knihu o návrhu webu. Začínajícím webdesignerům ukáže cestu, zkušeným doplní mezery a zadavatelům ušetří statisíce za špatně navržený web nebo nesmyslný tendr.“

Popis nakladatele

 

„Webdesign není jednoduchý, jen podceňovaný. A právě nadešel čas to změnit. Napsal jsem totiž první českou knihu o návrhu webu. Začínajícím webdesignerům ukáže cestu, zkušeným doplní mezery a zadavatelům ušetří statisíce za špatně navržený web nebo nesmyslný tendr.“ 

Zastavme perpetuum mobile na mizerné weby

I zkušenější webdesigner občas podlehne Dunning-Krugerovu efektu. Tedy „netuší, že netuší, že netuší“.Zadavatelé omezí výběrové řízení na grafiku hlavní strany a výsledek hodnotí jako líbí/nelíbí.Kniha Web ostrý jako břitva to změní. A pomůže oběma stranám najít společnou řeč.

Webdesigneři

Po přečtení knihy budete rozdýchávat ztrátu iluzí o webdesignu. Ale zamyšlení nad svým procesem návrhu a doporučená literatura v každé kapitole vás vystřelí na dráhu úspěšného webdesignera.
Inspirujte se tipy, které jsem sbíral 10 let. Technika WBS usnadní nacenění webu, začnete brát vážně projektový trojimperativ a k návrhu přiberete metody Zlatých kruhů, Design studia nebo See-Think-Do framework.
Sepsal jsem svůj rámec pro návrh webu, který vás provede malou zakázkou i projektem za statisíce. Webdesigneři, grafici, analytici, kodéři a copywriteři tak lépe pochopí kontext své práce v týmu a celém procesu.

Zadavatelé projektů

Ujasníte si obchodní strategii, vlastní branding a archetyp značky. Lépe pak internetovou prezentaci zasadíte do svého marketingu a připravíte dokonalé podklady pro webdesignera.
Dozvíte se, proč příprava webu trvá déle než 3 měsíce a jak nastavit projektový rámec. Hodnocení webu změníte z posuzování grafiky na měření KPI a snížíte rizika, která by váš projekt ohrozila.
Navrhuje vám webdesigner uživatelský výzkum a vám to připadá zbytečné? Díky knize si i jako laik snadno ověříte, že váš dodavatel odvádí profesionální práci. A stačí k tomu jen pár kapitol, které vám dají potřebný rozhled. 

Řekli o knize:

„Už jsem myslel, že se toho nedožiju, ale povedlo se. Po 15 letech existence oboru jsme se dočkali první české knihy o webdesignu, ze které se skutečně jde začít učit webdesign.“
Marek Prokop
konzultant 

„Honzovu knihu Web ostrý jako břitva jsem měl to potěšení číst a připomínkovat, ještě než vyšla. Rozhodně ji mohu vřele doporučit nejen webdesignérům, ale i jejich klientům, kteří se chtějí stát informovanými zadavateli. Ale pozor, Honza je ostrý a pravděpodobně vás připraví o roky hýčkané představy, jak by měl moderní web vypadat a co by měl umět. Takže zacházet v rukavičkách a nepokládat v dosahu dětí!“
Robert Vlach
podnikatelský poradce, zakladatel www.NaVolneNoze.cz

(návrh fungujícího webu pro webdesignery a zadavatele projektů)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jan Řezáč - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jan Řezáč

Web ostrý jako břitva



Návrh fungujícího webu pro webdesignery

a zadavatele projektů.

2014


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva

Text Copyright © Jan Řezáč

Ilustrace Copyright © Klára Zahrádková

ISBN: 978-80-87923-01-6


1 Weby o velikosti jednotek stran. Obecně se

týkají úzkého uceleného

tématu, jako jeprezentace konkrétního produktu.

5

Web ostrý jako břitva

Návrh fungujícího webu pro webdesignery a zadavatele projektů.

Co Čech, to webdesigner. Weby navrhují elektrikáři i instalatéři, váš

učitel na střední, soused, aktivní prateta. To ovšem neznamená, že

jejich weby přinášejí smysluplné výsledky. Chcete tvořit weby ostré

jako břitva? Pak potřebujete vystoupit z davu nadšených laiků. Držíte

v ruce první českou knihu, která dá systém vašemu návrhu webu.

Tato kniha je o návrhu webových prezentací (e-shopů, firemních

webů, microsites

1

...) – tedy o webech, které prodávají produkty či

služby. Provedu vás strukturou návrhu webu a odkážu vás navhodnou literaturu. Začátečníkům a zadavatelům projektů pomůže kniha

v rychlejší orientaci v oboru, pokročilým webdesignerům vyplní pár

mezer a poskytne jim argumentační podporu pro jejich práci.

V knize mluvím směrem k webdesignerům. Jako zadavatel webových

projektů získáte přehled o procesu návrhu webu, a tudíž začnetepotávat weby smysluplně a budete moci lépe zkontrolovat práci svého

webdesignera. Přečtěte si především kapitoly o procesu návrhu webu

a Maslowově pyramidě webdesignu.

Jako webdesigner máte v rukou nástroj, který vás provede návrhem

webu. Mnoho začínajících webdesignerů narazí na zcela zásadní

problém – neví, jak začít, ačkoliv umí pracovat s Photoshopem nebo

napsat stránku v HTML. Tato kniha vás seznámí se vším, co budete

do začátku potřebovat. Webdesign se během posledních let rozšířil

z pouhé tvorby HTML kódu na propracovanou soustavu disciplín

a skutečně edukovaných profesionálních webdesignerů chybí jen

v České republice stovky.


6

V knize najdete

Krátký úvod

do webdesignu

Základy práce

s poptávkou

Smysluplný proces

návrhu webu

Podněty z praxe

Odkazy na kvalitní

literaturu

V knize nenajdete

Jak ovládat grafické programy

Jak psát HTML a CSS

Jak programovat

Univerzální řešení pro všechny weby

Vědecký rozbor webdesignu


7

2 Že?

3 Společně pak můžeme držet minutu ticha za

požadavek na “grafický

návrh hlavní strany”. Jak pracovat s touto knihou Kniha je rozdělena do několika bloků, které vám pomohou zorientovat se v procesu návrhu webu. Po krátkém úvodu do problematikyprojdeme základy projektového řízení pro webdesignery, proces návrhu webu, Maslowovu pyramidu webdesignu a základy profesionálního přístupu. Webdesigner si zopakuje to, co už dávno ví a dělá

2

,a zadavatel zjistí, co má vyžadovat po svém webdesignerovi

3

. V rámci každé

kapitoly dostanete základní teoretické informace, úvod do metod,

které můžete v dané fázi použít, a odkazy na literaturu.

Webdesign není jednoduchý, je jen podceňovaný.

Nastal čas to změnit.

Zadavatelé projektů mohou literaturu přeskočit, pro webdesignery

je naopak zcela zásadní. Tato kniha vám dá všeobecný přehled, ale

pro návrh fungujícího webu si budete muset své znalosti i dovednosti

ještě výrazně rozšířit. Po jejím přečtení ale už budete vědět, po čem

sáhnout.


8

4 Osoby a události

v této knize jsou

smyšlené a jakákoliv

podobnost s realitou je

čistě náhodná.

5 Tzv.Dunning-Krugerův efekt nebozkráceně DK efekt.

6 Odstavcem jsem

pravděpodobně

naštval skoro všechny

potenciální čtenáře. Proč jsem napsal tuto knihu Historie této knihy začíná 19. února 2012, kdy mi do e-mailové schránky přišla poptávka na tvorbu nového webu v tomto znění: Dobré odpoledne, naše společnost potřebuje vytvořit nové webové stránky. Podnikáme v oblasti stavebnictví. Stránky budou obsahovat hlavní stranu, služby, o nás a kontakt. Prosím o cenovoukalkulaci a návrh termínu spuštění. S pozdravem, Kamila Nováková

4

V tu chvíli jsem si uvědomil, že existuje nezanedbatelné množství

webdesignerů, kteří obratem zareagují cenovou nabídkou a klient

některou z nabídek s velkou pravděpodobností přijme. Následně

webdesigner web vytvoří, odevzdá, dostane za něj zaplaceno a on

i klient „jsou v pohodě”. Zda web funguje nebo ne, už v jejich příběhu

často nikdo neřeší.

Výsledky studií Davida Dunninga a Justina Krugera z CornellUniversity ve zkratce říkají, že lidé neví, že neví, že neví

5

, a na základě své

neznalosti dělají neobjektivní rozhodnutí, která plodí chyby a ztráty.

Pokud děláte webdesign rok či dva, je míra toho, co nevíte a zároveň

si to neuvědomujete, skutečně vysoká. Nízký práh vstupu do odvětví

webdesignu vytváří přetlak mezi nízkonákladovými a začínajícími

webdesignery, kteří ve většině případů netuší, že netuší, že netuší.

Na druhé straně stojí zadavatel, který má pocit, že jeho web by mohl

dodat i student na gymnáziu. Neví, co má poptat, požaduje nereálná

projektová omezení a dokáže posoudit výsledek jen jako líbí/nelíbí.

Perpetum mobile na mizerné weby

6

.

Po tvůrcích webů je v současnosti velká poptávka. Množstvízadavatelů se spálí, když zvolí webdesignera podle nízké ceny, nebo se

dokonce pokouší vytvořit si web svépomocí. V prostředí webdesignu

neexistuje formální vzdělávání. Vysoké školy webdesign nechápou,

protože je příliš mezioborový, takže prakticky všichni webdesigneři

jsou samouci. V naší zemi neexistuje v roce 2014 jediná škola, která

by se k webdesignu postavila čelem a dala mu jasné základy,metodiku a principy.

Jediný způsob, jak bojovat proti Dunning-Krugerově efektu, jesebevzdělávání – kvalitních knih a studijních materiálů je naštěstí mnoho

a tato kniha na mnohé z nich odkazuje. Cílem této knihy, je aby příběh

(nejen) paní Novákové dopadl dobře.


9

7 Bez ohledu na jeho

schopnosti či vzdělání

– laik je člověk, který se

neživí návrhem webu.

8 Ehm. http://naostri.

se/zapninet

Klient (zadavatel webu) je v této

knize člověk, který za web platí.

Klientem můžete být vy sami,

může to být agentura/webové

studio či marketingové oddělení

v korporaci. Klientem může být

váš zaměstnavatel, ale také laik

7

,

který potřebuje web.

Návštěvník (uživatel) je člověk,

který přichází na web a pokouší

se na něm něco udělat dle svých

vlastních niterných motivací.

Konverzní akce je taková akce, ze

které má klient přínos. Konverzní

akce dělají na webu jehonávštěvníci.

Zákazník je návštěvník webu,

který na webu provedl nějakou

konverzní akci.

Web je ta věc, kterou vidímev prohlížeči

8

.

Slovníček pojmů


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Název kapitoly10 kdy weby selhávají?

schopnosti webdesignera

komunikace

projektové řízení

marketing

úvod do webdesignu


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Název kapitoly 11

schopnosti webdesignera

komunikace

projektové řízení

marketing

úvod do webdesignu

technický dozor

kdy weby

fungují?

Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Úvod do webdesignu 13

9 Estetická kvalita výkon

webu podporuje, ale

nepředstavuje cíl, nýbrž

prostředek.

Cílem dobrého webdesignera je vytvořit web, který bude fungovat –

tedy plnit svůj účel pro byznys klienta a naplňovat potřebynávštěvníků webu.

V praxi to znamená, že webová prezentace má pro vašeho klienta

jasný přínos, který je nejčastěji reprezentován fi nančním ziskem. Díky

webu váš klient peníze vydělá nebo ušetří. Peníze jsou zásadnímetrika, která říká, že jste vyřešili klientův problém.

Návratnost investice může mít různé formy v závislosti na tom, kde

web stojí v rámci strategie vašeho klienta. Potřebě přínosu by měla

být podřízena i snaha webdesignera. Web musí vydělat klientovi

peníze, aby se vrátily náklady spojené s tvorbou webu a web vytvářel

zisk. Webdesigner si musí být vědom toho, že jeho výtvor nebudenakonec měřen estetickou kvalitou, ale faktickým výkonem

9

dle předem

nastavených metrik. Úspěchu nelze dosáhnout, pokud se budete

soustředit jen na grafi cké ztvárnění webu.

Výhodou tohoto přístupu je dlouhodobá spolupráce s klientem, která

vám přináší další práci, takže vyděláte oba. Klient, kterému webfunguje, nemá důvod jít jinam.

Samozřejmě jsoui neziskové projekty – ale

i těmi chcete něčeho

dosáhnout. Neziskovka

chce změnit svět (což je

mnohem těžší úkol než

vydělat peníze). Osobní

web často prodává

nějakou službu nebo

pomáhá budovatprofesionální reputaci. Výkon

někdy není fi nanční, ale

v této knize s ním tak

budeme pracovat.

Někteří klienti netuší, že

mají chtít výkon,a nedokážou ani pojmenovat

metriky. Mají ale od

webu určitáočekávání a podle nich pak

webdesigner doporučí

vhodnou metrikua dohlédne na nastavení

jejího měřenía průběžné vyhodnocování.

1


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Úvod do webdesignu14

Obsah webu není nutně

jen text. Jsou tofotogra

fie, ilustrace, infografiky,

videa, grafy, hudba,

animace,...

10 Korporátní informační

systémy

11 Existují dvěspeci

fické sorty návštěvníků,

kteří chodí na web kvůli

grafickému designu.

Jsou to webdesigneři

a majitelé webů.

12 Konverzní akce je

taková akce, která má

přínos pro vašehoklien

ta. Více se o konverzních

akcích dozvíte později

v této kapitole.

Typy webových projektů

Weby můžeme z pohledu požadovaného výkonu rozdělit do třízáklad

ních skupin:

⟶ Webová prezentace má za cíl ovlivnit či změnitcho

vání určité skupiny lidí – prezentuje určitý produkt

nebo službu a je často kanálem pro prodej.

⟶ E-shop prodává produkty či služby online – cílem

e-shopu není jen prezentace produktů, ale především

jejich přímý prodej.

⟶ Webová aplikace řeší určitý problém svých uživatelů

prostřednictvím sebe sama. Není kanálem pro prodej

produktu, ale přímo produktem. Cílem designera

webových aplikací je vytvořit nový návyk – aplikace

tedy zapadne do života člověka, který ji používá.

Tato kniha je v první řadě o webových prezentacích (e-shopy,micro

sites, firemní weby, blogy,...), a ne aplikacích (sociální sítě, mapové

aplikace, mobilní aplikace, ERP

10

, intranety,...). Klíčem k úspěšné

webové prezentaci je primárně její obsah, protože kvůli němuná

vštěvníci na webovou prezentaci chodí

11

, a díky tomu se rozhodují,

zda uskuteční konverzní akci

12

.

Pro tvorbu webových prezentací jsou potřeba jiné znalostia doved

nosti než pro tvorbu webových aplikací. Webové prezentace musí

umět prodat to, co propagují. U webových aplikací jsou klíčové dobře

navržené interakce, snadnost používání a schopnost aplikacepodpo

řit konkrétní procesy vašeho klienta nebo jeho zákazníků. V každéob

lasti hledají klienti tým s trochu jiným složením – v případěprezentač

ních webů se bude jednat primárně o skvělý obsahový/marketingový

tým, u digitálních produktů bude kladen důraz více na návrh interakcí.

Webdesigner by měl vědět, zda chce dělat spíše prodejní weby

(prezentace) nebo webové služby (aplikace), a podle toho zacílit své

další vzdělávání. Zkušený webdesigner zvládne postupem času obojí.

E-shopy jsou z pohledu tohoto dělení přibližně uprostřed, ale více se

blíží webovým prezentacím.

InterakceObsah

Webové prezentace E-shopy Webové aplikace


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Úvod do webdesignu

13 Hromadný e-mailing.

Kdy weby fungují?

Web, který funguje, vytváří přínosy, a tedy přináší klientovi zisk. Ten ale

nemusí přijít hned. Přínosy má web především díky třem faktorům:

⟶ Lidé na něm provedou konverzní akci. Může sejed

nat o odeslání objednávky, sdílení stránky nasociál

ních sítích, registraci do newsletteru

13

... konverzní

akce je často i jednoduše měřitelná.

⟶ Lidé na něm naleznou informaci – člověk na webu

najde to, co hledá, informaci zkonzumuje a odchází.

Možná na základě této informace začne v budoucnu

přemýšlet o tom, že potřebuje produkt vašehokli

enta, ale jedná se o dlouhodobější proces. Samotná

konzumace se měří výrazně hůře než konverzní akce,

ale mnoho webů je postaveno právě na schopnosti

předat správným způsobem informace. Díky webu

se pak snižuje zátěž call centra, postupně se buduje

databáze potenciálních zákazníků, zvyšuje sená

vštěvnost a nakonec i přímé konverze.

⟶ Lidé na základě webu získají pocit – web vyvolá

emoce, které si návštěvník spojí s brandemprovozo

vatele webu. Díky pocitu si návštěvník web snadněji

zapamatuje, bude o něm spíše mluvit s ostatními

a v budoucnu se může vrátit kvůli informacím,potaž

mo konverzní akci.

Lidí připravených nakoupit je relativně málo – řádově jednotkypro

cent. Mnohem více lidí o webu vůbec neví, nebo už tuší, alezdale

ka není připraveno nakoupit. Je tedy vhodné přemýšlet o webové

prezentaci nejen jako o nástroji pro prodej, ale také o nástroji pro

budování vztahu klientovy značky s lidmi a získávání lidí, kteří zatím

s brandem klienta vůbec nepřišli do styku.

Pro každý webový projekt můžete defi novat klíčové ukazatelevýkon

nosti, tedy KPI (key performance indicators). Na základě klientových

očekávání vzhledem k výkonu webu můžete následně prioritizovat

klíčové části webu a primárně řešit to, co je důležité.

Ondřej Válka: Lidé použijí web a splní tak svoje cíle prostřednictvím konverzních akcí, které mají pro vašeho klienta přínos.

13 13 Hromadný e-mailing.Hromadný e-mailing.Hromadný e-mailing.

Lidí připravených nakoupit je relativně málo – řádově jednotky pro-Lidí připravených nakoupit je relativně málo – řádově jednotky pro-Lidí připravených nakoupit je relativně málo – řádově jednotkypro

cent. Mnohem více lidí o webu vůbec neví, nebo už tuší, ale zdale-cent. Mnohem více lidí o webu vůbec neví, nebo už tuší, ale zdale-cent. Mnohem více lidí o webu vůbec neví, nebo už tuší, alezdale

ka není připraveno nakoupit. Je tedy vhodné přemýšlet o webové ka není připraveno nakoupit. Je tedy vhodné přemýšlet o webové ka není připraveno nakoupit. Je tedy vhodné přemýšlet o webové

prezentaci nejen jako o nástroji pro prodej, ale také o nástroji pro prezentaci nejen jako o nástroji pro prodej, ale také o nástroji pro prezentaci nejen jako o nástroji pro prodej, ale také o nástroji pro

budování vztahu klientovy značky s lidmi a získávání lidí, kteří zatím budování vztahu klientovy značky s lidmi a získávání lidí, kteří zatím budování vztahu klientovy značky s lidmi a získávání lidí, kteří zatím

Pro každý webový projekt můžete defi novat klíčové ukazatele výkon-Pro každý webový projekt můžete defi novat klíčové ukazatele výkon-Pro každý webový projekt můžete defi novat klíčové ukazatelevýkon

. Na základě klientových . Na základě klientových . Na základě klientových

očekávání vzhledem k výkonu webu můžete následně prioritizovat očekávání vzhledem k výkonu webu můžete následně prioritizovat očekávání vzhledem k výkonu webu můžete následně prioritizovat


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Úvod do webdesignu16

Kdy weby selhávají?

Při mé dosavadní praxi jsem se setkal s těmito základními faktory

neúspěchu webového projektu, které způsobil webdesigner:

Schopnosti webdesignera

Webdesigner není schopen doručit výstup v odpovídající kvalitě

a projekt selže na jeho neschopnosti. Problém může nastat nastrate

gické úrovni, kdy je naplánován nesmyslný web, který neosloví cílovou

skupinu. Nebo může vzniknout problém na úrovni exekuce, kdy je

web pomalý, nepoužitelný či nedůvěryhodný. V obou případech je

projekt zahozen nebo živoří.

Komunikace

Špatná či nedostatečná komunikace má za následek vzájemnéne

pochopení webdesignera a klienta. Patří sem i neznalost korporátní

politiky na straně webdesignera. Selhání skvělého projektu můžena

stat například ve chvíli, kdy se odnikud vynoří osoba na straně klienta,

která v projektu dosud nebyla zainteresována, a svou politickou silou

ho zastaví nebo výrazně zkomplikuje.

Projektové řízení

Webdesigner není schopen dodat výstup v termínu za dohodnutou

cenu. Projektové řízení zvládá málokdo a je mu věnována celákapito

la této knihy.

Marketing

Část klientů se ke spuštění webu upne jako k zásadnímu milníku,

který vyřeší všechny jejich problémy. Tato představa je falešná. Web

je jedním z prvků marketingové strategie a bez marketingu nebude

nikdy fungovat.


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Úvod do webdesignu 17

14 Zkušenýwebde

signer / konzultant

webů, který sedí na

straně klienta.

Technický dozor

Proti totálnímu selhání projektu se může klient zaštítit tzv.technic

kým dozorem

14

. V případě rozsáhlejších projektů má klient ve svém

interním týmu profesionálního konzultanta webových projektů nebo

potřebuje technický dozor. Technický dozor pomáhá smysluplně

vydefinovat klientovu představu o webu a v průběhu tvorby dohlíží na

práci jeho dodavatelů. Typicky to znamená, že:

⟶ Položí ty správné dotazy a pomůže klientovivydefi

novat vizi.

⟶ Pomůže zvolit vhodného dodavatele včetněvyhodno

cení výběrového řízení.

⟶ V klíčových momentech bude jednat za klienta –ne

lze ho „umluvit” díky tomu, že tématu nerozumí.

⟶ Ověří, že se jednotlivými kroky návrhu a realizace

webu klient blíží ke stanovenému cíli.

⟶ Zabrání nerelevantním krokům klienta.

⟶ Dotáhne slepá místa projektu.

⟶ Bude mentorovat klienta i dodavatele s cílemdosáh

nout lepšího řešení.

⟶ Může pomáhat řídit průběh projektu.

Z mého pohledu je technický dozor zcela zásadní pro úspěchkterého

koliv většího webového projektu. Technický dozor projektu pomůže na

úrovni strategie i exekuce. Možná klient skutečně ví, co potřebuje pro

řešení svého problému, to ale neznamená, že pozná dobře navržený

výsledek.


18

Vážená paní Nováková,

děkuji vám za vaši poptávku. K tomu, abych mohl váš projektna

cenit, budu potřebovat mnohem více informací. Bylo by možné se

sejít během příštího týdne v Brně?

Navrhuji úterý, 15:00 v kavárně FALK na Gorkého.

S pozdravem

Jan Řezáč


19


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Název kapitoly20

práce spojené se

získáním projektu

skutečná práce na

projektu

komunikace

řízení projektu na

Vaší straně

způsoby odměňování

platba předem

změny v kalkulaci

slevy

smlouvání

práce zdarma

Spec!Work

Hodinová sazba

Pevná cena

Podíl na projektu

Odměna za výkon

ukotvení projektu

práce

s poptávkou

osa „za kolik“

je klient připraven na nový

web?


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Název kapitoly 21

Hodinová sazba

Pevná cena

Podíl na projektu

Odměna za výkon

ukotvení projektu

práce

s poptávkou

jsem pro projekt ta

správná osoba?

osa „co“

projděte si s klientem

navazující práce

technika WBS (Work

Breaking Structure)

Kdy stanovovat

termíny

Dodržujte termíny

osa „kdy“

osa „za kolik“

je klient připraven na nový

web?


Prostě říkejte: NE

Lidé vám budou

volat a budou

chtít výsledky

přes víkend.

Lidé budou

chtít, abyste

pro ně pracovali

zadarmo nebo ...

pro ně pracovali pro ně pracovali pro ně pracovali

zadarmo nebo ...zadarmo nebo ...zadarmo nebo ...zadarmo nebo ...zadarmo nebo ...zadarmo nebo ...

pro ně pracovali pro ně pracovali pro ně pracovali

zadarmo nebo ...

pro ně pracovali pro ně pracovali pro ně pracovali


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou 23

15 Téma naceňování

projektů rozvádímpo

drobně později.

Abyste mohli vytvořit web, který přesvědčí návštěvníky k provádění

konverzních akcí, musíte pochopit podstatu byznysu klienta a niterné

motivace jeho návštěvníků (jak produkt/služba klienta naplňujeje

jich potřeby). Na základě pochopení těchto dvou pilířů pak navrhnete

web, který efektivně propojí klienta s jeho budoucími zákazníky.

Nejdříve vám ale přijde poptávka, které se budeme věnovat v celé

následující kapitole.

Ve většině případů není vhodné reagovat na poptávku cenovounabíd

kou – o projektu ani klientovi ještě nic moc nevíte. Jestliže váspo

ptávka zaujme, s klientem se pokud možno sejděte. Telefon a e-maily

jsou spíše nouzová varianta. Smyslem vaší počáteční práce je zjistit

o projektu dostatek informací, abyste ho mohli pochopit, odhadnout

jeho velikost, cíle a cílovou skupinu a po skončení schůzky pak poslat

klientovi kalkulaci a časový rámec. Absolutní částku nikdy neříkejte

přímo na schůzce, pokud se nejedná o jasně defi novaný objemprá

ce

15

.

Klienti bývají z pohledu tvorby webu různě zkušení. Nejnáročnější je

práce pro laiky. Znamená to, že:

⟶ Design není klientův šálek kávy a pravděpodobně

má zkreslenou představu o procesu, ceně,termí

nech, předpokladech pro úspěch i vašich faktických

schopnostech.

⟶ Web často není pro vašeho klienta priorita, má denně

k řešení spoustu jiných věcí.

⟶ Web je pro vašeho klienta investice, primárně jde

tedy o její návratnost (v extrémních případechv po

době estetického uspokojení).

⟶ Klient si pravděpodobně uvědomuje svounevědo

most a hledá dodavatele, který mu dá zpětnou vazbu

na jeho zadání. Je tedy vhodné se orientovat nejen

ve webdesignu, ale i v problematice byznysua mar

ketingu.

⟶ Webdesigner jste vy a nikoliv váš klient – jstezodpo

vědní za to, že váš proces tvorby webu funguje, a za

vyjasnění této pozice v případě, že klient překročí

hranici a začne navrhovat web za vás.

2


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou24

Lidé vám budou volat a budou chtít výsledky přes víkend. Lidé budou

chtít, abyste pro ně pracovali zadarmo nebo v pochybnýchvýběro

vých řízeních. Lidé budou chtít práci, kterou si myslí, že potřebují,a ni

koliv takovou, která jim poskytne výsledky. Prostě říkejte: NE, protože

jinak proděláte kalhoty a velmi rychle vyhoříte na práci, která nemá

žádný smysl a v dlouhodobém horizontu dokonce ani finanční přínos.

Vytvořit webovou prezentaci ostrou jako břitva trvá tři měsíce nebo

déle a většina webdesignerů (těch dobrých) má plno na dlouhodo

předu. Poptávka po kvalitním webu výrazně převyšuje nabídku. Pokud

klient potřebuje nový web zítra, tak se bude muset vždy spokojit se

suboptimálním řešením už jenom proto, že skoro jistě nemá vytvořený

obsah a dobrý webdesigner na něj nemá skoro jistě čas za dostupnou

cenu.


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou 25

Jsem pro projekt ta správná osoba?

Optimální přístup, který se mi vyplatil pro zakládání dlouhodobéspo

lupráce, je Coveyho

16

„win-win, nebo žádná dohoda”. Znamená to, že

buď se spolupráce vyplatí oběma stranám, nebo neuzavřete kontrakt.

Pro tento přístup je nutné znát klienta a podmínky projektu alespoň

tak dobře, abyste dokázali poznat, zda se klientovi vaše služby vyplatí

a zda má projekt z vašeho pohledu smysl.

Vždy zvažujte, zda se klientovi vyplatí vás najmout. Když si nejste jistí,

uveďte hned na začátku hodinovou sazbu a nerelevantní poptávky se

odfi ltrují samy (směrem nahoru i dolů).

Mnoho klientů má pocit, že potřebuje web na míru, ačkoliv tomu tak

není. Pro nízkonákladové projekty je výrazně jednodušší a levnějšípo

stavit web na upravené typové šabloně nebo službě, která umožňuje

vytvářet weby svépomocí. Pokud klient investuje uspořené fi nance do

kvalitního obsahu a marketingu, dostane i řádově lepší výsledek, než

je mu schopen „na míru” dodat začínající webdesigner.

Druhou stranou mince jsou rozsáhlé weby a komplexní zakázky –

pokud jste doposud nenavrhovali zpravodajský portál pro stovky tisíc

lidí denně, je možné, že na tu práci jednoduše nestačíte. V takovém

případě se raději spojte se zkušenějšími, nebo „dopadnete na ústa”.

Neodrazuji vás od velkých projektů, ale doporučuji rozumnouopatr

nost a seberefl exi.

Jednou za čas dostanu

poptávku na web pro

drobného živnostníka či

rodinnou fi rmu. Dělám

i malé weby, alevětši

nou je mým klientem

střední fi rma nebo

nadnárodní korporace.

Moje práce se vyplatí

až od určitého objemu

investicea potenciální

ho zisku. Pro lokálního

bylinkáře nemá smysl,

abych mu navrhoval

web, protože se mu

investice bude vracet

roky.

16 Stephen R. Covey:

7 návyků skutečněefek

tivních lidí


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou26

Více než jednou jsem

se setkal s přístupem,

kdy klient zavelel, jak

se bude dělat jeho web.

Poprvé jsem skákal, jak

klient pískal (bylskutečně přesvědčivý)a výsledek dodnes neexistuje.

Poučil jsem se z této

situace a i v případech,

kdy klient vypadá, že ví,

co chce, tak jsem to já,

kdo nastavujemantinely tvorby webu a říká, co

se kdy a jak bude dělat.

Klientovi, který pochopí,

že je v rukouwebdesignera a nikolivdiletanta, to velice rychle

uvolňuje ruce a může se

opět soustředit na svoji

vlastní práci. Je možné,

že ještě nemátepatřičné argumenty, znalosti

a vystupování –v takovém případě radějipracujte v týmu a nechte

komunikaci na jiných,

od kterých se můžete

učit. Je to jednodušší

a více ku prospěchu

vašich klientů.

Je klient připraven na nový web?

Vaši klienti jsou vysoce inteligentní lidé, kteří rozumí svémubyznysu a jeho prostředí. Najímají si vás, protože nerozumí webům a ve

většině případů je jejich představa o webu velmi zkreslená. Na nás –

webdesignerech – tedy leží úkol edukovat klienty a provést jeprocesem návrhu a tvorby webu takovým způsobem, aby měl výsledný web

pro klienta smysl. Mimo jiné to znamená, že potřebujete pochopit

klientův byznys, jeho zákazníky a jeho dlouhodobou strategii, abyste

mu mohli v otázkách webu radit.

Typický scénář je takový, že klient netuší, co znamená nechat si

vytvořit web. Jeho fantazie často končí u mlhavé představy vzhledu

a obsahu hlavní strany a potřebě redakčního systému. Vše jedoplněno zcela nereálnými termíny, které jsou mnohdy pevně navázány na

další marketingové aktivity. Nebo dokonce na web zapomněl a řeší ho

dodatečně.

Jste pro projekt ta správná osoba? Máte pocit, že projekt má smysl?

Nastal čas zasadit ho do projektového rámce.

Cena Termín

Rozsah


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou 27

Ukotvení projektu

Tvorba webových prezentací je fakticky reprezentována projekty.

Jestliže neděláte krabicová řešení, je každá zakázka unikátní

17

a jsou

na ni vyčleněny omezené zdroje. Úspěšné projekty vždy někdo řídí

a v tomto případě jste to vy

18

.

V rámci úvodního oťukávání s klientem je nutné ukotvit projekt do

trojimperativu. Trojimperativ je pojem z projektového řízení, který

obsahuje tři osy:

1. Co bude vytvořeno

2. V jakých termínech

3. Za jakou cenu

Trojimperativ je banální pro malé projekty, ale velmi komplikovaný pro

větší

19

, protože se v průběhu práce mění zadání, a tudíž i rozsahprá

ce. Nechte klienta určit, zda je pro něj klíčový rozsah/kvalita výstupu,

čas nebo cena. Buďte neoblomní – klient vám bude tvrdit, že všechno

je důležité... vyslechněte ho... ale domluvte se jen na jedné určující

ose.

Typická zakázka má určující osu „Co“ a důraz je na rozsahu/kvalitě

výsledku. Jestliže má klient navázáno spuštění webu na určitý pevný

termín (termín veletrhu, návštěvu zahraničního partnera,...), pak je

určující osa „Kdy“.

Tvorba webu je často doprovázena stresem, který pramení z toho, že

klient zvolil jako hlavní osu „Co“ a „Kdy“ zároveň. Nikdy se nenechte

natlačit do tohoto typu projektu, pokud není stres vyvážen vysokou

odměnou. Před zasláním kalkulace s klientem vyřešte, co a kdy od

vás dostane za výstup. Bez ujasněného trojimperativu zapláčete nad

výdělkem (a váš klient také), protože dodáte něco, co klient nechtěl,

v termínu, kdy už to nepotřebuje, a on vám odmítne zaplatit cenu, na

které jste se nedohodli.

Cenu nikdy nestřílejte od boku. Jestliže řeknete, bez jakékolivbliž

ší znalosti projektu částku, klient se jí chytí jako záchytného bodu

a bude s ní porovnávat vaše veškeré další kalkulace bez ohledu na to,

jak moc jste mu na začátku tvrdili, že je to orientační odhad. Lidé jsou

schopni srovnávat pouze relativně a vaše cifra vytvoří mentální kotvu,

se kterou budou podvědomě porovnávány veškeré další kalkulace.

Jiří Rusňák: Při první spolupráci s klienty postupuji tak, že jim napíši, co budu dělat, jaký je odhadovaný čas, co z toho budou mít, kolik je to bude stát. Je to součást mojí edukace klienta. Každá další dodávka je tak iterací (ne delší než 14 dní), která obsahuje výstupy a jejich ověření vůči očekáváním, naplánování obsahu následující iterace (co dodám, kdy a v jaké kvalitě) a případně i korekce zadání, pokud je to vhodné. Já i klient pořád víme, na čem jsme, kam jdeme, kudy (jak), proč, co bude obsahem příštího kroku a kolik to bude stát.

Před několika lety jsem

vyrobil doslova přes noc

web pro jednohobrněn

ského politika. Strana

dala na billboardwebo

vou adresu, billboardy

byly zveřejněny a PAK si

teprve někdo vzpomněl,

že by na tom webu

mohlo i něco být...

Projekty s určující osou

ZA KOLIKpravděpodob

ně stejně nechcetedě

lat – moje zkušenost je

taková, že jsou časově

roztahané

20

a po určité

době vás přestanou

bavit.

17 Z pohledu klientova

kontextu, nikoliv přístupu

designera ke svému

procesu.

18 Pokud jste freelancer.

Jinak je to projektový

manažer. Tak jako tak

musíte uřídit alespoň

sebe sama.

19 Velikost jeindividu

ální vzhledem k vašim

zkušenostem.

20 Ze dvou týdnů je po

nějaké době rok a peníze

stejně nikde...


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou28

Část klientů očekává,

že v ceně díla jsoukon

zultace k tomuto dílu

a dalším navazujícím

výstupům i několikmě

síců po předání. Ukažte

tedy klientovi dopředu,

jak bude vypadat váš

výstup a kolik práce od

vás může očekávat po

jeho předání. Typicky

je potřeba vyjasnit, zda

jsou součástí cenypro

jektové schůzkya cesto

vání s nimi spojené.

Osobně používám WBS

na každýkompliko

vanější projekt – je to

práce navíc, ale na

druhou stranu vám

umožní vyvarovat se

zbytečných překvapení

a moje kalkulace je pak

poměrně přesná.

21 Jedná se o techniku

odhadování projekůna

zvanou Zespodu nahoru

– viz kniha Odhadování

softwarových projektů,

Steve McConnell, 2006

22 Existuje mnoho

nástrojů pro tvorbu

myšlenkových map.

Pro spolupráci více lidí

nad jednou mapou jsou

vhodnější ty online.

23 U velkých klientů

prochází rozpočetschva

lováním, které někdy

vylučuje pozdější posuny

kterýmkoliv směrem.

Osa „Co”

Je bezpodmínečně nutné vyjasnit s klientem jeho očekávánívzhle

dem k vašim výstupům a jejich faktický rozsah, abyste v určitou chvíli

mohli prohlásit: „Zde vám předávám výstupy, na kterých jsme se

dohodli, mohu vystavit fakturu?“ Bez přesné specifikace se dostanete

do stavu, kdy obě strany předpokládají, že rozsah je přece jasný...

V případě malých projektů stačí krátká slovní specifikace rozsahu

(ideálně včetně počtu revizí, setkání,... oceněných např. hodinovou

sazbou). U větších projektů je vhodné využít některé z technikprojek

tového řízení. Co bude skutečně vytvořeno, závisí na vašem procesu,

schopnostech a určující ose trojimperativu.

Technika WBS (Work Breakdown Structure)

WBS neboli Work Breakdown Structure je technika, kterou využijete

jako podklad při plánování a řízení projektů. WBS pochází z leteckého

inženýrství (kde si nemohou lidé dovolit laxní rozsah projektu)a na

konec pronikla i do projektového řízení. Projekt v rámci WBS rozdělíte

na uzavřené nepřekrývající se celky, které je potřeba udělat, a ty pak

dělíte na menší části až do chvíle, kdy můžete každou část považovat

za rozumně nacenitelnou a odhadnutelnou

21

. Cílem je pokrýtvšech

ny části projektu, které bude potřeba udělat bez ohledu na jejich

časovou souslednost.

Projekt rozložený pomocí WBS se vám bude výrazně jednodušeji

naceňovat, zjednoduší se tvorba časového odhadu i vlastní řízenípro

jektu. WBS vypadá jako strom, takže je nejjednodušší vytvořit WBS

jako myšlenkovou mapu

22

.

K WBS samozřejmě potřebujete dostatek vstupních informací, takže

v jednu chvíli budete tak jako tak odhadovat, co bude potřeba udělat

(a záleží jen na vaší zkušenosti, jak dobře se trefíte)... a později odhad

zpřesníte a doplníte

23

. Při odhadování větších projektů je vhodné váš

úvodní odhad vynásobit vhodným koeficientem, ale záležísamozřej

mě na vaší dosavadní zkušenosti.

Projděte si s klientem navazující práce

Klienta je potřeba upozornit, co bude ještě potřebovat ve chvíli, kdy

s prací skončíte (zvláště v případě, kdy se v oboru neorientuje –po

kud pracujete jako subdodavatel pro webovou agenturu, je situace

jednodušší). V případě, že tvoříte prototyp projektu a grafický návrh,

upozorněte klienta na nutnost tvorby šablon, programování, tvorby

obsahu a dodatečných marketingových aktivit, bez kterých nemusí

mít váš výstup žádný smysl.

Většinou se vyplácí dodat výstup dříve a ve vyšší kvalitě, než klient

očekává. Tedy pokud to jde. Tento přístup vám může pomoci v tom,

Pokud klient používá WBS při své práci, tak jste si právě významně šplhli.


Zapisujte si časstrávený nad projektem

a porovnávejte své

odhady se skutečností.

Je to jediný způsob, jak

se v odhadování zlepšit.

24 Tady hodně záleží na

tom, jak dobřeodhadujete projekty, a na vaší

etice. Osobně klientovi

vždy rozklíčuji cenu...

že si vás vaši klienti zapamatují jako spolehlivého partnera. Dodávat

za nižší cenu nemá smysl, protože byste šli sami proti svýmekonomickým zájmům a klient by si zvykl, že budete pracovat levněji, než

jste se na začátku dohodli

24

. Zároveň by vás mohl začít doporučovat

nikoliv jako „toho dobrého”, ale jako „toho levného” a tento fakt do

budoucna ovlivní typy klientů, kteří vás budou oslovovat.


Jan Řezáč Web ostrý jako břitva Práce s poptávkou30

Osobně si beru vždy

o něco více projektů,

než předpokládám, že

ustojím, ale na druhé

straně si vždy nechám

alespoň nějaké místo

pro nenadálé zajímavé

projekty. Co to znamená

v praxi? Běžněnepra

cuji 8 hodin denně

26

,

pokud se nevynořísku

tečně zajímavý projekt.

Nestíháte? Stane se.

Ale je nutnékomuniko

vat s klientem mnohem

dříve než v denode

vzdání práce či dokonce

po něm. Na vaševýstu

py je často navázána

práce dalších lidí a bez

komunikace po vás brzy

neštěkne ani pes.

25 http://naostri.se/

pavelme

26 Zlé jazyky tvrdí, že

dvanáct. Tímto zdravím

svou ženu.

Osa „Kdy”

Poté co vyřešíte, CO máte udělat, je vhodné zamyslet se nad termíny

realizace. Nejčastější termín pro řešení webových projektů je ASAP,

tedy „as soon as possible“. Weby by měly být hotové ideálně přes

víkend či přes noc – ve chvíli, kdy klient zjistí, že jsou webové adresy

vytisknuté na vizitkách pro obchodníky, či nejlépe hned. Termíny je

potřeba zchladit a převést do realistické podoby – moje zkušenost

je taková, že web s termínem ASAP budete řešit ještě následující rok

a nikdy výsledek nespustíte.

Nenechte se zmást představou klientů, že včera bylo pozdě, jinak se

nikdy nezastavíte. Samozřejmě, že ASAP práce existuje a stejně tak

existují termíny, které je potřeba dodržet – často se jedná o masivní

inzerci, účast na veletrhu, schůzku s významným zákazníkem(a v ta

kovém případě je KDY klíčová osa trojimperativu).

Jestliže klient přijde s termínem ASAP, je nejjednodušší rozdělit práci

na menší části a začít s rychlou minimalistickou variantou, kterou

lze při nejhorším stihnout přes noc. Zkrátka, aby co nejrychleji „něco

bylo“, a další den začít pracovat na „normálním” projektu. To má ale

smysl jen pro skutečně zajímavé klienty a projekty, které chcete dělat.

Z tohoto hektického „ASAP stavu” je nutné se co nejrychleji dostat

zpět do vašeho normálního režimu.

Kdy stanovovat termíny

Termín je potřeba stanovit až ve chvíli, kdy víte, co vás čeká – tedy

znáte rozsah projektu a víte, jakými metodami se dostanetek výstu

pům. U malých projektů později začnete řešit termíny od stolu,proto

že už budete mít odhad v oku, u velkých je vhodné mít WBSku či jinou

dohodu nad rozsahem projektu.

Při stanovení termínů je vhodné se zamyslet nad další prací, která vás

v daném období čeká, přidat průměrné množství servisníchpožadav

ků pro své běžící projekty (čím déle děláte weby, tím více jich bude)

a vzít si na svá bedra cca 75 % toho, co můžete reálně stihnout (nebo

jiné procento dle vaší zkušenosti – třeba Pavel Maček

25

si bere cca

25 %, a přesto má stále plno).

Nezanedbatelnou část projektů zpozdí vaši klienti a vy chcete mít

dostatek práce i přes všechna zpoždění na jejich straně. Když odhad

nevyjde, budete potřebovat dovolenou na rozdýchání propracovaných

nocí, ale na druhou stranu nikdy nebudete mít nedostatek práce.

S klienty je pak potřeba jasně od začátku defi novat, co se stane, když

budou mít zpoždění oni.

Jiří Rusňák: Po určité době (letech) se dostanete do bodu, kdy budete

stát před rozhodnutím: „Kým chci jako webdesigner být – živnostník

nebo freelancer?”. Jako živnostník máte 8 hodin x 21 dnů x 12mě

síců – 21 dnů na dovču, Vánoce, apod. Jako freelancer máte projekt,


Několik let zadávám

práci dalším lidem

a kvůli termínům (ne)

dodání jsem skončil

už nejednu slibnou

spolupráci. Většinou to

probíhalo podlescénáře: „freelancer nedodal

výstup v termínu dle

dohody, po urgenci ho

slíbil o dva dny později,

to opět nedodržela výsledek jeho činnosti měl

zpoždění cca 14 dnů“.

Tou dobou už jeho práci

dělal někdo jiný, protože

druhá šance nemá

smysl. Možná ho zkusím

za pár let – tedy pokud

má skutečně vynikající

výstupy. Jinakpravděodobně nikdy.

kterým jste si schopni např. za půl roku vydělat na následující rok.

Tím se dostáváte do situace, kdy si po dokončení projektu můžete vzít

měsíc/dva/půl roku volna třeba na studium (chcete se zlepšovat)

a cestování (poznání jiných kultur, jiného způsobu myšlení i života,

inspirace, ...). Následně vezmete další podobný projekt.

Dodržujte termíny

Vaší nejvyšší prioritou je dodržet dohodnuté termíny projektu. Jestliže

to dokážete, máte náskok před mnohými potenciálními konkurenty,

protože v našem oboru zvládne dodržet termíny málokdo – ať už

fi rmy nebo jednotlivci. .

Platí nepříjemná přímá úměra – čím jste známější, doporučovanější

a dražší, tím větší je tlak na profesionální a precizní výstupyv domluvených termínech. Pokud tedy máte v plánu ve webdesignu vyrůst,

pak se připravte na to, že bude potřeba být více a více ukázněný.Jedinou omluvou je, když dokážete dodat výstupy o řády lepší nežkonkurence, ale pokud jste dlouhodobě „pankáč”, tak přežijete jen obtížně

i se skvělými výsledky.

Jiří Sekera: Nezvládnete si čas zorganizovat sami? Pak vám ho začnou podle sebe organi-zovat ostatní. To je fajn, pokud děláte na jednom projektu a jde o zkušeného lídra, který je za projekt zodpovědný. Pokud ale jde o několik klientů najednou, vyžadujících okamžitou pozornost, a za vše jste zodpovědní vy, jde o cestu do záhuby.

smysl. Možná ho zkusím smysl. Možná ho zkusím smysl. Možná ho zkusím

za pár let – tedy pokud za pár let – tedy pokud za pár let – tedy pokud

má skutečně vynikající má skutečně vynikající má skutečně vynikající

výstupy. Jinak pravdě-výstupy. Jinak pravdě-výstupy. Jinakpravděodobně nikdy.podobně nikdy.podobně nikdy.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist