
sleva
Kniha:
Vzdělání, dovednosti a mobilita
Autor:
Petra Anýžová

Nakladatelství: | » Karolinum |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2019 |
Počet stran: | 278 |
Rozměr: | 148x210 |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | První vydání |
Skupina třídění: | Práce |
Jazyk: | česky |
Datum vydání: | 04.06.2019 |
ISBN: | 978-80-2464-294-9 |
EAN: | 9788024642949 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Kniha je velkým obohacením současných statí o příjmové a mzdové nerovnosti v české společnosti, kterou generuje trh práce. Z hlediska ekonomického jsou analýzy tradičně zaměřeny na následující faktory: délka formálního vzdělávání, věk, gender, odvětví, region apod. Autorský kolektiv, v němž je společné zastoupení ekonomů a sociologů, předkládá knihu, v níž se kromě tradičně zkoumaných faktorů ovlivňujících postavení a úspěch jedince na trhu práce, oprávněně zkoumají také kognitivní a non-kognitivní kompetence jedinců, čímž kniha dostala přesah, který je prozatím zastoupen v české odborné literatuře málo, pokud vůbec.
Z recenzního posudku: Doc. Ing. Magdaléna Kotýnková, CSc. (zaměstnání a trh práce v České republice a evropských zemích)
Publikace hledá odpovědi na některé závažné otázky týkající se českého trhu práce z hlediska vlivu vzdělání, dovedností, sociálního původu a sociopsychologických charakteristik na příjem a socioekonomický status zaměstnání jedinců. Práce autorského týmu se zaměřila i na objasnění mzdových rozdílů mezi muži a ženami s různým stupněm dosaženého vzdělání, na změny v postavení pracovníků po ekonomické krizi v době oživení trhu práce, na míru pracovní autonomie v jejich zaměstnání a na vliv kvalifikačního nesouladu na pracovní mobilitu zaměstnanců. V neposlední řadě ukázala současnou míru spokojenosti jedinců s prací a životem obecně. Pokusila se argumentovat souvislost mezi těmito hodnoceními a vyvodit, jaké aspekty práce a zaměstnání Češi preferují a jsou pro ně žádoucí, a které z nich už se v jejich současném zaměstnání naplňují. Průvodní přílohy nabízejí k tématu bohatý dokladový materiál v podobě tabulek, grafů a jiných výstupů ze statistických výzkumů i mezinárodních srovnání.
Publikace hledá odpovědi na některé závažné otázky týkající se českého trhu práce z hlediska vlivu vzdělání, dovedností, sociálního původu a sociopsychologických charakteristik na příjem a socioekonomický status zaměstnání jedinců. Práce autorského týmu se zaměřila i na objasnění mzdových rozdílů mezi muži a ženami s různým stupněm dosaženého vzdělání, na změny v postavení pracovníků po ekonomické krizi v době oživení trhu práce, na míru pracovní autonomie v jejich zaměstnání a na vliv kvalifikačního nesouladu na pracovní mobilitu zaměstnanců. V neposlední řadě ukázala současnou míru spokojenosti jedinců s prací a životem obecně. Pokusila se argumentovat souvislost mezi těmito hodnoceními a vyvodit, jaké aspekty práce a zaměstnání Češi preferují a jsou pro ně žádoucí, a které z nich už se v jejich současném zaměstnání naplňují. Průvodní přílohy nabízejí k tématu bohatý dokladový materiál v podobě tabulek, grafů a jiných výstupů ze statistických výzkumů i mezinárodních srovnání.
Publikace hledá odpovědi na některé závažné otázky týkající se českého trhu práce z hlediska vlivu vzdělání, dovedností, sociálního původu a sociopsychologických charakteristik na příjem a socioekonomický status zaměstnání jedinců. Práce autorského týmu se zaměřila i na objasnění mzdových rozdílů mezi muži a ženami s různým stupněm dosaženého vzdělání, na změny v postavení pracovníků po ekonomické krizi v době oživení trhu práce, na míru pracovní autonomie v jejich zaměstnání a na vliv kvalifikačního nesouladu na pracovní mobilitu zaměstnanců. V neposlední řadě ukázala současnou míru spokojenosti jedinců s prací a životem obecně. Pokusila se argumentovat souvislost mezi těmito hodnoceními a vyvodit, jaké aspekty práce a zaměstnání Češi preferují a jsou pro ně žádoucí, a které z nich už se v jejich současném zaměstnání naplňují. Průvodní přílohy nabízejí k tématu bohatý dokladový materiál v podobě tabulek, grafů a jiných výstupů ze statistických výzkumů i mezinárodních srovnání.
Vzdělanost – země Evropské unie – 1991-2020
Trh práce – Česko – 1991-2020
Trh práce – Země Evropské unie – 1991-2020
Gender – Česko – 1991-2020
Příjmy – Česko – 1991-2020
Profesní úspěch – Česko – 1991-2020
Životní úroveň – Česko – 1991-2020
Kvalita života – Česko – 1991-2020
Pracovní právo – Česko – 1991-2020
Hodnotová orientace – Česko – 1991-2020
Hodnotová orientace – země Evropské unie – 1991-2020
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Trh práce > Země Evropské unie
Naučná literatura > Osobní růst > Kvalita života > Česko
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Trh práce > Česko
Naučná literatura > Osobní růst > Profesní úspěch
Naučná literatura > Právo > Pracovní právo > Česko
Katalog předmětový > P > Příjmy > Česko
Katalog předmětový > Ž > Životní úroveň > Česko
Katalog předmětový > H > Hodnotová orientace > Česko
Katalog předmětový > V > Vzdělanost > Česko
Katalog předmětový > G > Gender > Česko
Naučná literatura > Třídění dle formy > Monografie > Kolektivní monografie
Katalog vybraných autorů > A > Anýžová – Petra Anýžová
Katalog nakladatelství > K > Karolinum
Katalog předmětový > A > * 1991-2020

Matějů, Petr; Hamplová, Dana; Hampl, Petr; Loužek, Marek; Weidnerová, Simona; Anýžová, Petra; Smith, Michael L.
Cena: 211 Kč
OBSAH
Úvod
L Vzdělání a príjmy
1. Role vzdělání v diferenciaci výdělků a příjmů domácností:
vývoj v České republice v letech 1988-2017 (jiň Večerník)
i-i Změny systému po roce 1989 a jejich vliv na diferenciaci příjmů
1.2 Data a použité proměnné
1.3 Osoby: diferenciace výdělků a její faktory
1.4 Páry: výběr partnera, zaměstnání a společné výdělky
1.5 Domácnosti: sdružovaní příjmů a výsledná nerovnost
1.6 Závěr
2. Vzdělání a gender ve vývoji mezd v České republice
(Martina Mysíková)
2.1 Vývoj genderových mzdových rozdílů v České republice
2.2 Mzdy mužů a žen podle vzdělání
2.3 Mzdová nerovnost v rámci vzdělanostních skupin
2.4 Genderový mzdový rozdíl
2.4.1 Data a použité proměnné
2.4.2 Metodologie dekompozice genderového mzdového rozdílu
2.4.3 Výsledky dekompozice genderového mzdového rozdílu
2.3 Závěr
3. Návratnost vysokoškolského vzdělání v západní a východní Evropě
(Martina Mysíková, Jiří Večerník)
3.1 Společenský kontext návratnosti vzdělání
3.2 Trendy v devadesátých letech v západních a východních zemích:
odlišné směřování
3.3 Porovnání evropských zemí v první dekádě 21. století: mikroúroveň
3.3.1 Data a použité proměnné
3.3.2 Metodologie Heckmanova modelu
3.3.3 Výsledky analýzy
3.4 Porovnání evropských zemí v období 2000-2010: makroúroveň
3.4.1 Použité metody a data
6534-2 Výsledky analýzy
3.5 Závěr 69
II. Dovednosti a úspěch na trhu práce 71
4. Návratnost kompetencí v úspěchu na trhu práce -
mezinárodní srovnání (Petra Anýžová) 73
4.1 Teorie lidského kapitálu 73
4.2 Měření lidského kapitálu a kompetencí 74
4.3 Data a použité proměnné 75
4.3.1 Metoda strukturního modelu 77
4.4 Národní kontext 80
4.5 Výsledky analýzy 83
4.6 Závěr 93
5. Role nekognitivních kompetencí v úspěchu na trhu práce
v České republice: genderové rozdíly (Petra Anýžová) 95
5.1 Význam „soft skills" na současném trhu práce 95
5.1.1 Osobnost jedince 96
5.1.2 Sebehodnocení a motivace 98
5.1.3 Hodnoty 100
5.1.4 Fyzická atraktivita 100
5.1.5 Reciproční sociální kapitál 102
5.2 Data a použité proměnné юз
5.3 Výsledky analýzy 107
5.4 Závěr 114
III. Trajektorie a pracovní mobilita 117
6. Pracovní dráhy v České republice v době ekonomického oživení 120
(Michal Janičko) 120
6.1 Role kognitivních dovedností v pracovním úspěchu,
teorie segmentovaného trhu práce a polarizace zaměstnanosti 120
6.2 Data a použité proměnné 122
6.3 Změny v postavení na trhu práce 123
6.4 Změny mezd 125
6.5 Změny ve spokojenosti s prací 129
6.6 Změny v zaměstnání 131
6.7 Závěr 133
7. Nesoulad kvalifikací v České republice a jeho role v pracovní mobilitě
(Martina Koutná) 135
7.1 Technologické změny ve 21. století 135
7.2 Rozlišení jednotlivých konceptů nesouladu 136
7-2.1 Vzdelanostní/kvalifikační nesoulad 137
7.2.2 Dovednostní nesoulad 138
7.2.3 Rozlišení mezi oběma koncepty a vztah mezi nimi 139
7.3 Příčiny nesouladu dovedností 140
7.4 Důsledky nesouladu dovedností 142
7.5 Pracovní mobilita 144
7.6 Data a použité proměnné 145
7.7 Model faktorů pracovní mobility i46
7.8 Závěr 151
8. Pracovní autonomie v České republice v letech 2008-2016
(Michal Janičko a Miroslav Procházka) 153
8.1 Význam pracovní autonomie pro zaměstnance a organizace 153
8.2 Hypotézy o vývoji autonomie a empirická evidence z Evropy 154
8.3 Data a použité proměnné i56
8.4 Pracovní autonomie v České republice v evropském srovnání 157
8.5 Vývoj autonomie v České republice podle vzdělání a profesních skupin 158
8.6 Faktory pracovní autonomie a jejich vývoj I61
8.7 Závěr 165
IV. Subjektivní aspekty zaměstnání 167
9. Srovnání spokojenosti se životem a zaměstnáním v České republice 170
(Martina Mysíková, Jiří Večerník) 170
9.1 Koncepty spokojenosti se životem a se zaměstnáním 170
9.2 Výzkumná data a modul EU-SILC 173
9.3 Analýza dat modulu EU-SILC 174
9.3.1 Spokojenost s různými oblastmi života 174
9.3.2 Vysvětlující proměnné a použité metody 178
9.3.3 Determinanty spokojenosti se životem lei
9.3.4 Determinanty spokojenosti se zaměstnáním 183
9.3.5 Spokojenost se životem vs. spokojenost se zaměstnáním i85
9-4 Závěr 188
10. Hodnotové aspekty práce a zaměstnání a jejich proměny
v České republice a v evropských zemích (jiň Večerník) 190
10.1 Metodologické problémy a dosavadní výzkum 190
10.2 Data a použité proměnné 193
10.3 Spokojenost se zaměstnáním v České republice a v evropských zemích 195
10.4 Proměny hodnot práce v České republice 199
10.5 Hodnoty práce v evropském srovnání 201
10.6 Závěr
207
и. Kompetence na digitalizovaném trhu práce 210
(Michal Janičko, Věra Czesana) 210
11.1 Doba nové digitalizace a automatizace 210
11.1.1 Celkové dopady digitalizace na množství pracovních míst 212
11.1.2 Nové formy organizace práce a pracovních vztahů 214
11.1.3 Poptávka po dovednostech 217
11.2 Využívání vybraných dovedností při práci v evropských zemích 220
11.3 Závěr 225
Shrnutí 228
Použitá literatura 237
Příloha 1 - Popis šetření a výzkumů 253
Příloha 2 - Seznam tabulek a grafů 259
Summary 262
O autorech 271
Rejstřík 274