načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vývoj dítěte v 1.-3. roce – Simona Lazzari

Vývoj dítěte v 1.-3. roce

Elektronická kniha: Vývoj dítěte v 1.-3. roce
Autor: Simona Lazzari

Vývoj batolete od jednoho do tří let. Rozumový, citový a sociální vývoj, rozvoj řeči a intelektu, běžné každodenní úkony. Motorický vývoj batolecího období s podněty na rozvoj jednotlivých dovedností. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 199
Rozměr: 21 cm
Úprava: barevné ilustrace, portréty
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-3734-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Vývoj batolete od jednoho do tří let. Rozumový, citový a sociální vývoj, rozvoj řeči a intelektu, běžné každodenní úkony. Motorický vývoj batolecího období s podněty na rozvoj jednotlivých dovedností.

Popis nakladatele

Rodiče malých dětí potřebují kromě rodičovské lásky, instinktu a trpělivosti ještě fundované a ověřené informace, které jejich výchovnou snahu zodpovědně podpoří. Simona Lazzari, kvalifikovaná a zkušená instruktorka pro pohybový, sociální a psychický rozvoj malých dětí, poskytuje ve své příručce praxí ověřené rady a postupy týkající se jak psychologie, tak motoriky kojenců a batolat. Autorka se dotýká rozvoje řeči a intelektu, ale i tématu osobní hygieny a stravovacích návyků, nabízí náměty pro rozvoj pohybových dovedností a jemné motoriky. Aktivní rodiče najdou v knize inspiraci pro společné hry doma, v přírodě i v dětském kolektivu. Knihu uzavírají informace o cestování s dětmi a péči o nemocné dítě.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
K elektronické knize "Vývoj dítěte v 1.-3. roce" doporučujeme také:
 (e-book)
Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Vývoj dítěte

v 1. – 3. roce

Motorický vývoj

po trimestrech

Rozvoj myšlení,

řeči a paměti

Spánek,

stravovací

návyky

Hra jako

nejlepší učební

nástroj

Simona Lazzari

HraĀky rozvíjející motoriku a pĢedstavivost.

Vysoce kontrastní barvy, které zaruĀenď

vzbudí zájem Vašeho dítďte!

Široká nabídka

hraĀek pro nejmenší

Zdravotní nezávadnost pĢezkoušena - ITC Zlín

WWW.WIKY.CZWWW.WIKY.CZ

hraĀek pro nejme

44 prodejen + e-shop44 prodejen + e-shop

budí zájem

Simona Lazzari

Vývoj dítěte v 1. – 3. roce


O autorce

Simona Lazzari vystudovala střední zdravot

ní školu a mnoho let pracovala jako dětská

sestra. Dnes se intenzivně věnuje přípravě

těhotných a jako dula asistuje rodičkám u po

rodu. Poskytuje laktační poradenství kojícím

maminkám a výživové poradenství metodou

Metabolic balance. Je kvalifikovanou instruk

torkou pro pohybový, sociální a psychický

rozvoj kojenců, batolat a dětí předškolního

věku. Celoživotně se vzdělává a doškoluje,

publikuje v časopisech, portálech a médiích

se zdravotnickou a populárně vzdělávací te

matikou. Její práce ji natolik pohltila, že se jí

stala koníčkem.

Mgr. Daniela Pirnerová,

šéfredaktorka Zdraví

Několik slov od kolegyně z práce: „Rodila jsem v době, kdy nebyla pražád

ná možnost rodit s pomocí kamarádky, duly, blízké osoby. Teď, s odstupem

let, mohu říci, že pokud bych chtěla spřízněnou osobu, byla by to u porodu

určitě Simona. Je empatická, velmi praktická, vždy po ruce, se srdcem na

dlani. Stejně tak doporučuji-li vystresované mamince po narození miminka

laktační poradkyni, jsem si předem téměř jista, že jak Simča vejde do dveří

se svým úsměvem, elánem a erudicí, je po starostech. Věřím, že rady a zku

šenosti v dílku, které máte v ruce, budou tou nejlepší volbou ve chvílích,

kdy se stáváte dobrými maminkami a rodiči.“

Klára Cimburová

Věnováno mé dceři Valentince

Simona Lazzari


Vývoj dítěte

v 1. – 3. roce

Simona Lazzari

GRADA Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Simona Lazzari VÝVOJ DÍTĚTE V 1.–3. ROCE TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5008. publikaci Fotografie Simona Lazzari, Stanislav Cimbura, Mgr. Lenka Míkovcová, Petr Hejduk, Ing. Kateřina Jandová Odpovědná redaktorka Hana Reslová Dušková Sazba a zlom Antonín Plicka Zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Počet stran 200 Vydání 1., 2013 Vytiskla Tiskárna Havlíčkův Brod, a. s. © Grada Publishing, a.s, 2013 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-3734-8 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-7907-2 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7910-2 (ve formátu EPUB)

VýVoj dítěte V 1.–3. roce 5

Obsah

Předmluva 7

Úvod 9

Psychologie dítěte 13

Samostatná a společná hra 13 Rozvoj řeči 18 Smyslové vnímání 28

Sluch 28

Zrak 31

Hmat 36

Čich a chuť 39 Rozumový vývoj 39

Od senzorického po abstraktní myšlení 41

Jáství aneb hledání vlastní identity 46

Paměť 52 Sociální a citový vývoj 56 Nežádoucí projevy chování 62

Vzdor 62

Agrese 74

Separační úzkost 79

Zlozvyky 84 Spánek batolat 89 Stravovací návyky 97 Osobní hygiena a sebeobsluha 113

Vědomě kontrolované vyprazdňování 113

Smrkání 119

Mytí a koupání 120

Oblékání 122

Hygiena ústní dutiny 125

motorický vývoj dítěte Po trimestrech 127

13.–15. měsíc 128 16.–18. měsíc 133 19.–21. měsíc 138 22.–24. měsíc 143 25.–27. měsíc 146 VýVoj dítěte V 1.–3. roce 28.–30. měsíc 151 31.–36. měsíc 156 Upozornění 160

hra – nejlePší učební nástroj 163

Hry pro celkový rozvoj 163

Pro koordinaci pohybu i pro zábavu 164

Pro legraci a představivost 165

Hry pro ruce 165

Pro zdokonalení paměti a bystrosti 169

Ve vodě 170 Hry pro sebeuvědomění 172

Uvědomování a pojmenovávání vlastního těla 172

Pro uvědomění si identity 174 Hry na procvičování smyslů 174

Hmat 174

Čich 175

Sluch 175

Chuť 176

Zrak 176

Prostorová orientace 176 Hračky a vybavení 177

Vybírání s rozmyslem 177

Nevhodné hračky 180

Od obrázků a leporel po krásné knihy 181

co by vás ještě mohlo zajímat 185

Cestujeme s dítětem 185

Co obstarat s předstihem 186

Itinerář a průběh cesty 188

Dorazili jste na místo 192 Nemocné dítě 194

Jak zpříjemnit situaci 195

Hry a zábava v postýlce 196

Použitá literatura 199


VýVoj dítěte V 1.–3. roce 7

Předmluva

Obsahem této knihy je vývoj batolete od jednoho do tří let. Pokusila jsem

se obsáhnout všechny důležité i zajímavé aspekty, které toto období provází

a definuje.

V první části knihy se věnuji oblasti zahrnující vývoj rozumový, citový

i sociální, dotýkám se rozvoje řeči a intelektu, rozepisuji se o běžných kaž

dodenních úkonech, jako jsou osobní hygiena a sebeobsluha, stravovací

návyky a mnoho dalšího.

Ve druhé části popisuji motorický vývoj batolecího období s podněty

na rozvoj jednotlivých dovedností a jemné i velké motoriky.

Text pokračuje náměty ke hrám rozvíjejícím smysly, sebeuvědomění

a intelekt, kreativitu, preciznost a mnoho dalšího ve prospěch vyvíjejícího se batolete. Poskytuje i návody pro společné hry doma, v přírodě i v dětském kolektivu. Součástí této kapitoly jsou i témata k zamyšlení týkající se hraček a vybavení obecně.

Knihu uzavírají informace, které snad přijdou vhod, pokud rádi, často

a daleko cestujete. S naší malou dcerou Valentinkou jsme projeli poměrně dost destinací a využili rozmanité cestovní prostředky, díky čemuž se mohu podělit o nabyté zkušenosti.

Věřím, že vám tato kniha doplní vše, co nevíte, a utvrdí vás v tom, co již

znáte. A také nabídne možnost k zamyšlení a eventuálně realizaci toho, čím se necháte inspirovat. S otevřeným srdcem, zdravým rozumem a dobrou vůlí lze dosáhnout nevídaného.

PřeDMlUVa

8 VýVoj dítěte V 1.–3. roce

Dovolte, abych mnohokrát poděkovala paní šéfredaktorce Mgr. Gabriele Plickové z nakladatelství Grada, která mne oslovila a dala mi příležitost napsat tuto knihu. Byla to krásná práce, která mne každým dnem naplňovala, osvěžovala a inspirovala.

Ráda bych vyjádřila velkou vděčnost i paní Mgr. Daniele Pirnerové za skvělou duševní podporu a odbornou radu po literární stránce.

Současně bych ráda poděkovala Studiu pro ženy s.r.o., v čele s majitelkou paní Magdalenou Mikulandovou, za poskytnutí zázemí pro pořizování fotografií z průběhu dětských kurzů, které zde čile a velmi úspěšně probíhají.

Velký dík, vděk a pochvalu všem dětem – protagonistům, hlavně pak jejich maminkám a zvlášť Lence a Anežce, že mi umožnily zdokumentovat počínání svých drahých ratolestí během cvičení, her, tvoření i běžných každo denních situací, a tím dopomohly k oživení textu a k realizaci této knihy.

Panu Stanislavovi Cimburovi, jenž mi napomohl s pořízením četných fotografií, též patří laskavé poděkování a vyjádření úcty k jeho práci.

VýVoj dítěte V 1.–3. roce 9

ÚvOd

Úvod

Dítě je od narození samostatnou a přirozeně moudrou bytostí, která do

velké míry zrcadlí to, co je jí nabídnuto, je tedy i odrazem našeho působení,

vzoru a modelu.

Každý živý tvor, pokud není ovlivněn nevhodnými mechanismy a ne

odpovídajícím přístupem, je intuitivně a instinktivně veden ke správnému

jednání a chování svým vlastním vnitřním hlasem, naprogramováním, ge

netickou pamětí, svou již zmíněnou přirozenou moudrostí. Z tohoto poznání

vyplývá i přístup k dítěti uplatňovaný již od jeho početí. Dítě chce být dobré,

milováno, chce se vyvíjet správně a je jen na nás mu tuto obdivuhodnou

a dokonalou snahu příliš nekomplikovat.

Zkusme se podívat na výchovu a s tím související nastavení a uplatňo

vání pravidel jako na průvodcovství, kdy průvodce respektuje dítě se všemi

již řečenými schopnostmi. Současně si od dítěte zaslouží respekt, pochopení

a vztah, který se opírá hlavně o vzájemně stanovená a uplatňovaná pravidla,

hranice, požadavky a potřeby.

Je nad slunce jasné, že musíme začít u sebe. Všechno, co se v našem

chování promítne k dítěti, jakkoli velkému, se bude odrážet v jeho chování k nám i k okolí. Výchova je především osobní disciplína a vnitřní ukázněnost, schopnost se vcítit, porozumět bez předsudků a naučených klišé. Výchova je snaha svým pozitivním konáním a jednáním ukazovat správnou cestu a mít stále na paměti, že nejsme neomylní a nemáme patent na správné řešení, i když jsme dospělí a zkušení lidé a navíc vše děláme s nejlepším úmyslem. Berme na vědomí, že dítě naprosto stejnou situaci či událost může vnímat zcela odlišně. Jeho jednání pak bude vedeno sice nezralou, ale o to více nepochroumanou a krystalicky čistou představou, nezatíženou naším naprogramováním.

Asi nejsložitější bude sjednotit se nebo alespoň se přiblížit k představě,

jak na dítě působit. Vycházejme opět z předpokladu, že naše jednání je intuitivně správné. Samozřejmě jsme ovlivněni výchovou našich rodičů, působením všech kolektivních zařízení, kterými jsme prošli, společností, která na nás má neustále vliv... Připusťme, že ne náhodou jsme založili

ÚvOd

10 VýVoj dítěte V 1.–3. roce rodinu právě s naším partnerem. Pokud to byl přirozený a neuspěchaný výběr a proces, máme veškeré předpoklady k tomu, abychom měli přibližně podobné názory a dokázali se shodnout na významných a pro dítě důležitých krocích, které budeme postupně a s citem uplatňovat.

Fakt, že se budeme v jednotlivostech a detailech lišit, není na škodu, dítě se musí naučit vnímat odlišnosti a postupně je chápat, přijímat a naučit se s nimi žít. Připravujeme ho do života plného kontrastů, navzájem se popírajících skutečností, zvyků a názorů a současně od dítěte očekáváme, že bude vnímavé, chápavé a tolerantní k již řečeným nejednotnostem.

Hlavní a nejdůležitější je dle mého názoru dopřát dítěti díky našemu přístupu pocit jistoty, zázemí, představu o správnosti a spravedlnosti, vnitřní klid, pocit sounáležitosti se vším živým i neživým kolem nás. Svým příkladem můžeme napomoci rozvinout v dítěti ohleduplný, láskyplný a tvořivý přístup, který nebude v rozporu s jeho vlastním cítěním a vědomím.

Očekávám lásku a pozornost, spoustu času

a práce a pak vyrostu v dobrého člověka


VýVoj dítěte V 1.–3. roce 11

ÚvOd

Prarodiče v této snaze zvané výchova, nebo lépe vedení dítěte, budou pravděpodobně uplatňovat přístup, jímž směrovali kdysi vás, tedy přístup obroušený a vyhlazený léty zkušeností a praxe a snad i nově nabytých poznatků a pochopení.

Obvykle nemá u prarodičů smysl trvat na přesných zásadách, nebylo by to reálné a přirozené a výsledek by nebyl ani nijak žádoucí. Vyplatí se jim jasně a zřetelně pojmenovat konkrétní věci, které opravdu nechcete akceptovat, a ověřit si, že dokonale pochopili, o co se vám jedná a proč, a že na váš požadavek přistoupili.

Dítě se s rostoucím věkem bude lépe orientovat v jednotlivých prostředích a adekvátně reflektovat na různé, někdy mírně se lišící výchovné snahy. Proto je tak nesmírně důležité rodinné zázemí a zdravá atmosféra vytvářející v dítěti pocit jistoty, ukotvení a pocit správnosti. Takové podmínky si bude dítě obhajovat samo a postupně je i prosazovat a uplatňovat.

Chceme přece našemu dítěti prospět a podpořit je v jeho budoucím dospělém životě. Chceme, aby našlo svou vlastní rovnováhu, identitu, aby věřilo a umělo si obhájit svůj úsudek, aby bezhlavě nepodléhalo autoritám, společenským vlivům, nekulturnímu prostředí. V rodině mu vytváříme „podmínky ke studiu“ – soustředěnou pozorností, diskusí, vlastním dobrým, ale i špatným vzorem a postojem mu nabízíme učební nástroje, které pak bude uplatňovat ve své dospělosti. První krůčky ke zdraví Budoucnost našich dětí leží především vrukách jejich rodičů. Rodiče jim vdechli život ajsou odpovědni za jejich optimální vývoj. Vývoj tělesný iduševní. Ten je nemyslitelný bez správné funkce organismu, ato hlavně mozku. Odstraněním toxinů zmozku dítěte dojde kpřirozené očistě celého organismu ajeho samozřejmému zdravému vývoji. Úspěšný start do života každého dítěte zajistí oleje Joalis Bambi Oil. Preparáty Joalis jsou čistě přírodní produkty zpracované technologií schopnou ukládat informace otoxinech. Na základě rozpoznání této informace organismus aktivuje svůj obranný systém avlastními silami toxin vyloučí.

Výrobky Joalis

jsou vytvořeny

na základě výzkumů

MUDr.Josefa Jonáše.

www.joalis.eu

grada-137x207.qxd:Sestava 1 5/10/12 1:16 PM Stránka 2


VýVoj dítěte V 1.–3. roce 13

PSyCHOlOgIe Dítěte

Psychologie

dítěte

Samostatná

a společná hra

Hra je pro dítě neodmyslitelným zaměstnáním. Jako se zdravý dospělý

jedinec neobejde bez smysluplné práce, i dítě nutně potřebuje k všestran

nému vývoji hru a zaměstnání. Díky činnosti – práci, kterou se v rámci

hry zabývá, zdokonaluje hrubou i jemnou motoriku a koordinaci pohybů,

nenásilně a zdravě připravuje a posiluje konkrétní svalové skupiny k dalším

etapám fyzického vývoje. Díky hře se neustále posunuje k vypracovaněj

ším, důmyslnějším a specifičtějším pohybům a fyzicky se zdokonaluje. Hra

dopřává dítěti pochopit a lépe akceptovat fyzikální zákonitosti, duševně

ho osvěžuje a otužuje, pěstuje v něm trpělivost, vytrvalost, koncentraci

a cílevědomost, rozvíjí řeč.

V tomto období není hra ničím jiným než napodobováním lidské čin

nosti se všemi jejími aspekty. Dítě kopíruje, co vidí, a během hry pak uplatňuje vypozorovaný model se vším všudy, v dobrém i horším slova smyslu. V dětském chování se pak naplno rozvíjí a manifestují nálady jakéhokoliv druhu: od uchvácené spokojenosti a klidného koncentrovaného a radostného přístupu, přes neutrální až po nenaladěný, vzteklý a vzpurný postoj.

bez práce nejsou koláče

Ne vždy se k práci stavíme optimisticky, naladění a s entuziasmem. Je to

naprosto přirozené a pro dítě by to měla být zpráva, že ne každá činnost

musí být nutně okouzlující a povznášející, ale i tak stojí za to vytrvat a pokusit se o dobrý výsledek. Ideálně by i úklid hraček, svlékání a oblékání, vysazování na nočníček, někdy stravování, ukončení hry či návštěvy a další ne příliš oblíbené činnosti měly být pojaty jako hra, aby si dítě za

PSyCHOlOgIe Dítěte

14 VýVoj dítěte V 1.–3. roce

fixovalo, že neodmyslitelně patří k životu a je možné se s nimi vypořádat

bez protestu, vzdoru a konfliktu. Hra, kdy je napodobována nějaká lidská

činnost, postupně přerůstá do běžných denních stereotypů, a dítě si tak

pěstuje povědomí o tom, co je správné, buduje si své sebevědomí, vnitřní

důslednost a disciplínu.

Nemá smysl obcházet nebo se úmyslně vyhýbat situacím, o kterých

víme, že dítě rozladí. Čím dříve se naučí vypořádávat s nesnázemi a dokáže

se s naší pomocí „přeladit do lepší nálady“, tím lépe pro něj i pro nás.

Nic naplat, bez práce opravdu nejsou koláče

VýVoj dítěte V 1.–3. roce 15

PSyCHOlOgIe Dítěte

učený z nebe nespadl

Dítě by se nevyhnutelně mělo již od malička učit vyrovnávat s malými ne

zdary, zklamáními. Jeho očekávání nemohou být vždy okamžitě a bezezbyt

ku naplňována. Postupně se učí, že jsou i jiné potřeby, než jeho vlastní, že se

věci nedějí automaticky a na povel. S přibývajícím věkem dítě postupně lépe

chápe i čas jako neodmyslitelnou a neoddiskutovatelnou veličinu. Porozumí,

že v konání je řád, který je podmíněn posloupností jednotlivých činností,

a že je nutná jistá trpělivost či je třeba často vyčkat, než nadejde okamžik

k vyplnění jeho požadavku. Pocit sebestřednosti a výjimečnosti bude přetr

vávat ještě velmi dlouho, ale pro jeho vlastní budoucí úspěšnost a odolnost,

ale i pro duševní klid a pohodu rodičů, je dobré takto k dítěti přistupovat.

Podpořte kreativitu dětí

V naší době hra v pravém slova smyslu směřuje spíše k pasivnímu přijímání naprogramovaných hraček, multimediálních pomůcek nebo počítačových her. Vytrácí se potřeba kreativního zapojení, do pozadí ustupuje fantazie, představivost, důvtip a hmatatelné ověření výsledku práce. Rychlý reset pokažené hry a ještě rychlejší start hry nové může směřovat k vytříbenější a pozornější koncentraci, ale může i zamlžovat realitu a připravovat půdu pro nepochopení a nepřijetí skutečnosti, ve které není vše tak jednoznačné a okamžité. Jmenovaný typ hraček vítězí ve výběru svou atraktivitou a dostupností rychlého a vždy bez překážek napravitelného řešení.

Jednoznačně není vhodné dítěti tyto hračky odpírat. Jsme součástí naší

doby, která je typická technickým pokrokem, a dítě by bylo mírně řečeno „mimo hru“, pokud by se nemohlo účastnit. Ale je třeba nastavit pravidla jak dlouho, jak intenzivně, s čím a kdy si bude hrát.

není nad zdravý pohyb

Dítě si v tomto raném období pěstuje návyky a stereotypy, které bude uplat

ňovat v dospělosti. Není třeba zmiňovat, že se vytrácí fyzický pohyb a děti

se „programují“ na určité využití či spíše nevyužití fyzického potenciálu.

Nedostatečným pohybem nedochází k podpoře a růstu svaloviny a toto

svalové vybavení je pak chabým základem pro budoucnost. Během fyzické

námahy se totiž přizpůsobuje a vylepšuje dýchací, oběhový i pohybový apa

rát. Ale netrénované a nezapojené svalstvo má tendenci stále více stagnovat,

+


PSyCHOlOgIe Dítěte

16 VýVoj dítěte V 1.–3. roce životně důležité orgány jsou nedostatečně prokrvené. Dítě tedy v důsledku neuváženého přístupu riskuje i zdravotní potíže.

Nenávratně je pryč doba, kdy se mnoho času pobývalo venku a děti byly automaticky nucené se přirozeně pohybovat, běhat, skákat, šplhat... Dnešní trend je jiný, rodiče tráví spoustu času pasivně a děti přejímají a kopírují jejich způsob života.

Lidský organismus má ale stejné, geneticky dané požadavky, a nejsou-li uspokojovány, automaticky se promítají do vzrůstajících statistik civilizačních

Tolik věcí musím stihnout


VýVoj dítěte V 1.–3. roce 17

PSyCHOlOgIe Dítěte

To je rychlost! Musím se dobře držet, aby mi

motorka nefrnkla pod zadečkem

Jízda v náročném terénu dá zabrat


PSyCHOlOgIe Dítěte

18 VýVoj dítěte V 1.–3. roce onemocnění. Zkuste v dítěti podpořit a vtisknout mu dobrovolnou a žádanou potřebu se hýbat, sportovat, být v akci, hrát si, dovádět... Dítěti do tří let jsou tyto činnosti vlastní, pouze vlivem dospělých mohou ze svého naturelu postupně vybočovat a utvářet si návyky a stereotypy, které jeho organismus v budoucnosti příliš neocení. Ne nadarmo se říká: co do dítěte vložíme do jeho tří let, bude solidním a nezvratitelným základem pro jeho další počínání. Rozvoj řeči Období od jednoho do tří let věku dítěte se dá považovat za nejbouřlivější, nejodvážnější, nejtajemnější a nejroztomilejší, z hlediska posluchačů nejsložitější i nejdojemnější... Takto bych mohla pokračovat ještě v mnoha adjektivech, která by ranou fázi řeči vystihovala. V tomto období jsme svědky neutuchající fantazie, obrovské improvizace, překvapivého důvtipu a nikdy nekončící potřeby se vyjadřovat a neustále se vyptávat a „šťourat“ odzbrojujícím, někdy až nervy drásajícím „proč“.

Je to neopakovatelné období. Již nikdy se nebudete muset pídit po významu slov a burcovat v sobě detektivní sklony, abyste svému vtipálkovi vůbec porozuměli. Nebudete muset přemýšlet, o kom to vaše dítě mluví, když používá jinou osobu, ale přitom myslí sebe, nebudete si muset v duchu pro sebe přeskládat slovosled, aby řeč malého rozumbrady byla pro vás srozumitelná.

Pravděpodobně už nikdy v životě nebudete tolik zpívat, do omrzení předříkávat básničky a rýmovačky, a přitom vždy sklidíte úspěch. Možná tím rozpoutáte i nečekané taneční kreace a vzbudíte důstojnou pozornost, které se vám od dospělého publika rozhodně nedostane.

Vůbec nezáleží na vaší schopnosti intonace, frázování, barvě hlasu, dokonce vám bude prominuto i to, že stoprocentně nevládnete textem ani rytmem. Děti milují vsazovat do známých popěvků nově vymyšlená slova a ohromě se tím baví. Když navíc rytmus podpoříte obyčejným tleskáním či bubnováním, je mimořádný úspěch zaručen. Obrovský vděk zažijete, budete-li improvizovat a jako protagonistu textu použijete vašeho malého zpěváčka a k němu přidáte spousty zvířátek, hraček a nedávných událostí a vše spolu necháte prožít nějaké dobrodružství.

VýVoj dítěte V 1.–3. roce 19

PSyCHOlOgIe Dítěte

od monologu k dialogu – fáze slov

Po prvním roce života se monolog průvodce – pečovatele o dítě mění na

vzájemný dialog, jednoslovné vyjadřování pomalu přechází na víceslovné

spojení. Každým dnem se dítě učí vyslovovat nová slova, zdokonaluje se

v artikulaci, má potřebu komentovat jakoukoli událost, hru, požadavek...

Jeho ještě neobratné pokusy často vzbuzují pobavení, někdy netrpělivost

či nepochopení. Je velmi důležité dítě nenásilným a uctivým způsobem

povzbuzovat a jemně korigovat – nenapomínat ho, neusměrňovat, pouze

zopakovat jeho slova, eventuálně je dát do správné, jednoduché a z hledis

ka syntaxe vhodné věty. Tím dítěti poskytnete zpětnou vazbu, že jste mu

porozuměli, a zároveň vždy didakticky přispějete k jeho výuce. Mluvte po

malu a zřetelně, používejte krátkých holých vět, postupem času přidávejte

na složitosti a délce souvětí. Dítě si pozvolna rozšiřuje a usazuje klíčová

slova, která mu pomohou lépe pochopit kontext. Je-li mluvené slovo do

provázené gestikulací, obrázky nebo předměty, tedy něčím hmatatelným,

Prohlížení, ukazování a časté opakování stimuluje řeč

PSyCHOlOgIe Dítěte

20 VýVoj dítěte V 1.–3. roce

dítě si vše pamatuje mnohem rychleji a snáze si fixuje nové pojmy do své

„databáze“.

jak to funguje?

Je notoricky známo, že čím více smyslů do učení zapojíme, tím efektivněji,

rychleji a trvaleji se nové informace ukládají. Stálým opakováním, důsled

nou výslovností a příjemně podbarveným hlasem, zapojením gest či hmatu

(popř. čichu) při seznamování se s novým předmětem docílíme snadnější

spolupráce a ochotnějšího vyjadřování.

Pro roční dítě jsou nejlépe zvládnutelné hlásky, které se tvoří pohybem

rtů. Proto ještě kojenci před završením jednoho roku umí vyslovit „pápá,

bába, bú, bé, fú, mama...“. Přibližně od prvního roku života se dítě pokouší

vyslovovat jednoduchá slova, napodobuje zvuky zvířat, dopravních pro

středků, víceslabičně komentuje události. Kolem roku a půl je jeho projev

zatím hůř srozumitelný, ale podstatná jména, kterým dítě dává přednost,

Máma, táta, bába – piluji výslovnost!



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.