načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vývoj batolete -- Od jednoho roku do tří let - Martin Gregora; Jana Kropáčková

Vývoj batolete -- Od jednoho roku do tří let

Elektronická kniha: Vývoj batolete -- Od jednoho roku do tří let
Autor: ;

Máte doma batole? Jistě se vám denně nad hlavou vznáší spousta otazníků. Úspěšný pediatr a zkušený otec v jedné osobě spolu s odbornicí na předškolní výchovu nabízejí ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  288
+
-
9,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 155
Rozměr: 26 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: Vydání 1.
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5085-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Barevná publikace úspěšného pediatra a předškolní pedagožky přibližuje psychomotorický vývoj dítěte od jednoho roku do třetích narozenin. Graficky hravá kniha v sobě spojuje rodičovskou příručku a deník otce lékaře, který díky dcerce Lindě zažívá péči o batole osobně, nejen v pediatrické ordinaci. Kromě odborných rad jistě oceníte autorovy otcovské zkušenosti, nadhled, humor a ochotu "shodit" svou vlastní lékařskou autoritu. Nechybí ani originální pohádka pro Lindu a odpovědi na nejčastější otázky maminek, se kterými se pediatr setkává.

Popis nakladatele

Máte doma batole? Jistě se vám denně nad hlavou vznáší spousta otazníků. Úspěšný pediatr a zkušený otec v jedné osobě spolu s odbornicí na předškolní výchovu nabízejí střízlivé, odborné a z českého prostředí vycházející rady pro všechny rodiče batolat.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Martin Gregora; Jana Kropáčková - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. MUDr. Martin Gregora

VÝVOJ BATOLETE

Od jednoho roku do tří let

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 6323. publikaci

Spoluautorka: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.

Foto archiv autorů, Zdeňka Machová, Lucie Švecová

Odpovědná redaktorka Helena Varšavská

Sazba a zlom Antonín Plicka

Zpracování obálky Antonín Plicka

Počet stran 160

Vydání 1., 2016

Vytiskla tiskárna FINIDR, s. r. o., Český Těšín

© Grada Publishing, a.s, 2016

Cover Photo © Zdeňka Machová

ISBN 978-80-271-9366-0 (pdf)

ISBN 978-80-247-5085-9 (print)


OBSAH 5

Obsah Předmluva 9 Dítě ve věku 12 měsíců 13

Jaké by měly být stravovací návyky ročního dítěte 13

Kojení 14

Odstavení od prsu 14

Poruchy zraku 15

Vývoj řeči 16

Vývoj zubů 16

Zubní kaz 18

Péče o zevní genitál 18

Zánět zevních rodidel (vulvovaginitida) 18

Problémy s předkožkou u chlapců 19

Nehmatné varle v šourku 19

Pravidelné lékařské prohlídky 20 Dítě ve věku 2–3 roky 21

O jídle dvouletých a tříletých dětí 21

Některá obecná doporučení k výživě batolete 21

Jídelní dovednosti a zručnost dítěte podle věku 22

Příklady jídelníčků 23

Stonání batolat 26

Střevní infekce (akutní gastroenteritidy) 26

Infekce močových cest (akutní pyelonefritida a cystitida) 27

Syndrom hyperaktivity (ADHD syndrom) 27

Infekce horních a dolních cest dýchacích (rinofaryngitidy, tonsilitidy,

laryngitidy, bronchitidy) 28

Zánět středního ucha 28

Atopický ekzém (atopická dermatitida) 31

Impetigo 36

Seborea 36

Vyrážky 37

Plané neštovice (varicella) 37

Spála (scarlatina) 38

Pátá nemoc (megaerythema infectiosum) 39

Šestá nemoc (exanthema subitum) 39 VÝVOJ BATOLETE

Spalničky (morbilli) 40

Pomočování (enuréza) 43

Zácpa v dětském věku 48

Horečka 54

Febrilní křeče 57

Periodické horečky 59

Migrény a bolesti hlavy – vzácnější onemocnění batolat 61

Doporučení o ochraně dětí před sluncem. Jaká je realita? 62

Už umí smrkat? 65

Nosní mandle (adenoidní vegetace) – obvyklý problém batolat 65

Otravy u batolat 67

Jak postupovat, když zjistíme, že dítě požilo léky nebo jinou potenciálně

toxickou látku 67

Rozvoj řeči mezi druhým a třetím rokem 68

Doba je uspěchaná. Nebo jde jen o výmluvu? 69

Opožděný vývoj řeči 69

Poruchy chování dítěte spojené s poruchou řeči – dětský autismus 71

Očkování 78

Neublíží očkování mému dítěti? 78

Doslov k tatínkovým poznámkám 87 Významné milníky v životě batolete 90

Motorika aneb Význam zdokonalení pohybových činností 93

Proč si dítě samo povídá aneb Co je to egocentrická řeč 98

Co všechno zná batole o okolním světě 102

Výchova batolete v rodině 103

Proč a jak si dítě hraje 110

Jaké hračky jsou vhodné pro batole 110

Dvouleté dítě a kamarádi 114

Rozhodování o přihlášení dítěte do jeslí 115

Jesle, zařízení pro děti do tří let 115

Vstup dítěte do mateřské školy 117

Firemní a soukromé mateřské školy 120

Mateřská centra a dětské skupiny 121

Chůvy 123

Jak si vybrat slečnu či paní na hlídání? 123 Maminčiny otázky 124

Nožičky a chůze 124

Chůze po špičkách 124

V roce nechodí 124

OBSAH 7

Plochá nožka 125

Loupání v kloubech 125

Kdy dávat botičky? 125

Fyzická zátěž batolat 126

Dodržujeme hygienu 126

Kdy začít s nočníkem? 126

Obtíže s vyprazdňováním 127

Předkožka 127

Kdy učit dítě smrkat? 128

Zoubky 128

Čistění zubů zubní pastou 128

Opožděné prořezávání zubů 129

Dudlík 129

Dudlík na spaní 129

Vliv dudlíku na vývoj zubů 129

Spánek 130

Usínání 130

Nechce spát 130

Polštář na spaní 131

Chrápání u batolete 131

Náměsíčnost 132

Dětský vztek 132

Záchvaty vzteku 132

Stonání 133

Časté stonání po nástupu do školky 133

Bolesti břicha 133

Nemoci imunity 134

Krční mandle 134

Nosní mandle – odstranit, či ponechat? 135

Dlouhodobé užívání antihistaminik 135

Tříselná a pupeční kýla 136

Dlouhodobě zvětšená uzlina 136

Časté záněty spojivek 137

Občasný kašel 137

Šestá nemoc a její nakažlivost 137

Jak nebezpečná může být laryngitida? 138

Ušní zánět 138

Angína versus chřipka 139

CRP vyšetření 139

Helicobacter pylori 140

8 VÝVOJ BATOLETE

Klíšťová encefalitida versus borelióza 140

Salmonelóza 140

Zánět ledvin 141

Močové infekce a jejich prevence 142

Zapáchající moč 142

Úpal a úžeh 142

Roupy 143

Moluska 143

Homeopatie u dětí 144

Horečka 144

Kdy už je to horečka? 144

Bolesti kloubů a nohou při horečce 145

Alergie 145

Alergie a péřové povlečení 145

Svědění kůže – alergie? 146

Vosí píchnutí, anafylaktický šok 146

Děti a domácí mazlíčci 147

Očkování 147

Nepovinná očkování vhodná pro dítě 147

Očkování proti meningokoku 148

Neštovice u starších dětí 148

Imunita po neštovicích 149

Očkování proti planým neštovicím 149

Výživa 150

Odmítá pečivo a jí jen piškoty 150

Pije až moc 150

Má málo železa? 151

Jak doplnit železo, když dítě kapky v jídle odmítá 151

Jak zabránit nadváze 152

Literatura 153

PřeDMLUVA 9

Předmluva

Doro Kammererová v knize První tři roky života dítěte píše: „Zatímco vprvní roce života bylo základní nutností pečovat o dítě, dbát o jeho výživu

a zdravý vývoj, ve druhém roce života mají rodiče za úkol spíše poskytnout

dítěti příklad a vedení, aby si později v životě dokázalo poradit.“ To je velké

moudro, jehož naplnění ze strany rodičů vyžaduje přinejmenším rozvahu,

sebereflexi, ale i shovívavost. Autorka ve své knize dále pokračuje: „Zásadním

výchovným cílem je samostatnost. Ve druhém roce života se k tomuto cíli

blížíme po tenkém ledě. Jestliže totiž přenecháváme dítěti příliš mnohorozhodnutí, přetěžujeme ho. Poskytujeme-li jeho

snahám o samostatnost příliš málo prostoru,

brzdíme v tomto ohledu jeho vývoj.“

Možná v některých příbězích naleznete sami sebe a své děti v podobných situacích, v jakých se ocitla naše rodina, a především já, už trochu starší otec malé Lindy, která v době, kdy jsem tuto knihu sepisoval,začínala vnímat svou svébytnost a prožívala období prvního osamostatnění azdánlivého pocitu jakési vyspělosti, kdy si chtěla prosadit své tužby, a přitom uměla sotva pár desítek slov, kdy měla tendenci odmlouvat a radit mamince, co je dobře a co špatně, a tak dlouho tvrdila, že čuratnechce, až si krápla do kalhot.

Když už jsme u těch moudrých řečí o výchově, říká se, že dítě bychom měli častěji chválit za to, co dělá dobře, než zdůrazňovat to, co ještě neumí. Dítě totiž pro rozvoj osobnosti potřebuje našípodoru, empatii, samozřejmě lásky plnou péči a v neposlední řadě i realistická očekávání.

Všechno ale hezky od začátku.

10 VÝVOJ BATOLETE

Máme doma batole

spoustu drobků na stole,

voskovkami malované stěny,

co čerstvě byly nabíleny,

kuchyňské hrnce vytahané ze skříněk,

z křesla vrčí tatínek,

maminka lomí rukama a smývá fixy z pyžama

a z postýlky se na to kouká

milé naše hodné dítě, Křemílek a Vochomůrka

PřeDMLUVA 11

Co se změnilo od doby, kdy jsme sfoukli na dortu první svíčku

Dnes jsme oslavili tvůj druhý rok, milá Lindo. Oslava byla trojnásobná. Nejprve se konala u první babičky, pak doma a nakonec, sice už ve slabším provedení, ještě u babičky druhé.

Zrekapitulujme ten rok. Říká se, že vývoj dítěte po roce věku už není tak bouřlivý, že už se toho tolik neuděje. Inu, dílem je to pravda. Už tak rychle nerosteš, ale z té holčičky, která sotva uměla pár slov, začíná být svéhlavá slečna, která občas, když není po jejím, fňuká, jinak brebentí v jednom kole a opakuje každé třetí slovo. Také zpíváš, ráda a hezky. Ale všechno popořádku. Po prvních narozeninách jsme plni optimismu koupili nočník a zkusili jsme tě na něj posadit. Bránila ses a  maminka mi vyčetla, že je to brzo, že dnes díky plenám je normální učit dítě až déle, třeba i ve dvou letech, tak jsme to nechali být. Krátce po roce věku jsi přestala spát dvakrát denně, což bylo ku prospěchu,protože do té doby jsi byla zvyklá spát dopoledne před jídlem a pak ještě i odpoledne. A když se odpolední spánek protáhl, šla jsi pozdě spinkat večer. Usínala jsi ve své postýlce, ale při prvním probuzení, které s železnou pravidelnostípřicházelo kolem půlnoci, kdy jsi dostala mlíčko, už jsi zůstávala u  nás v  rodičovské posteli a  vrtěla ses a  převalovala až do rána. Maminka ráno vstávala rozlámaná jako stará almárka. Zato ty jsi byla čiperka už od šesté ranní.

Buzení v noci, a to ne jednou, ale vícekrát, trvalo déle, než jsme předpokládali. Milírodiče, zapomeňte na šestý měsíc, který se stále v některých knihách traduje jako doba, od které dítě dokáže spát celou noc. Možná kdybychom byli důslední a nekompromisní, ale zkuste to s jedináčkem. Bráchu sice Linda má, ale ten už je plnoletý, a když není s holkama nebo na zábavě, tak se učí nebo je ve škole. Takže toho mazlíka prostě rozmazlujete, a výsledkem je, že VÝVOJ BATOLETE ani v roce, ani v patnácti měsících nespí celou noc. Zapláče, napije se mlíčka a pak zase usne. Maminka se na jaře rozhodla, že s tím nějak pohne. Začala tím, že místo mlíčka zkusila jen stisk v náručí a vlídné slovo. Tak si maminka s Lindou pár nocí hrály a povídaly a Linda usnula, aniž dostala pití. A opravdu prospala následující noci bez probuzení, a dokonce ve své postýlce. Maminka byla pyšná. Porazila moji filozofii, že nikdy jindy se s dítětem tak nepomazlíme jako v tomto věku a že noční pláč je třeba rychle zažehnat tím, že vyhovíme jeho potřebám a ještě si ho vezmeme do postele, aby nemělo v podvědomí zasunuté špatné vzpomínky z  dětství... „Vidíš to, já jsem ti to říkala! Nejde pořád ustupovat. Ani moc námahy mě to nestálo, a bude spát až do rána!“

Klapalo to až do první rýmy a horeček. To se holčička začala znovu budit. Žádný rodič nemá v takovém stavu, kdy dítě hicuje jako kamínka, srdce na to, aby mu nevyhověl. Linda dostala mlíčko a zůstala s námi v posteli. Nemoc odešla skoro tak rychle, jak přišla, ale naše milá holčička chtěla svou noční porci mlíčka dál a bez milosti se k ní ve dvě nebo ve tři ráno hlásila. Zeptejte se sousedů, že nelžu! Maminka nabádala k pevným nervům a trpělivosti a přetahovala si deku přes hlavu. Já to nikdy nevydržel, a tak jsme v noci zase vařili mlíčko, a později kakaovou kaši, která jí tehdy zachutnala a kterou pije dosud, i když už jen přes den.

Tak proběhlo několik měsíců, kdy jsme vstávali na Lindinu výzvu „káši, káši“ radši hned, než abychom čekali, až to hladové ptáče svým křikem probudí celý dům. Jenže čím dál víc bylo zřejmé, že buzení a pláč nejsou z takového hladu, jak se zdálo. Že vlastně ani tolik té kaše nevypije, ale na vině je spíš zvyk, naše měkká srdce a špatná výchova. Maminka zahájila druhou ofenzivu. Noční řev lva, kterému se chytil ocas mezi dveře, pak kupodivu neměl dlouhého trvání. Ještě pár zakňourání „káši, káši“ a Linda usnula, byť opět v naší posteli, bez pití. Dalších pár dnů jsme to pilovali a ještě pár dnů si sousedi tlačili špunty do uší, než rituál nočních kaší skončil navždy. Dokonce ani když má Linda rýmu, že jí večer musíme odsávat luxem a vystříkávat nos sprejem, nebudí se a spinká až do rána. Někdy, pravda, vstane s kuropěním, ale to jí nemůžeme vyčítat. To samozřejmě hned chce svou kaši, a když ji dostane a venku je ještě tma, což je teď v zimě i v půl sedmé ráno, tak pak ještě v naší posteli přitulená k mamince usne a probudí se třeba až kolem půl deváté. Takže je to hodná holka ta naše Linda. Největší radost má, když ráno, už za světla, definitivně procitne a spatří nás oba v posteli. Važ si těch chvil, milá zlatá, není jich v životě mnoho.

DíTě Ve VěKU 12 MěSíCů 13

Dítě ve věku 12 měsíců

Jaké by měly být stravovací

návyky ročního dítěte

říká se, že se dítě v tomto věku postupně zapojuje do stolování celérodiny a často s velkou chutí a notnou dávkou zvědavosti ochutnává jídlo svých spolustolovníků. Každé dítě je jiné. U těch záživných to do značné míry platí, ale u dětí drobných, co se v jídle nimrají, je to silně nadsazené tvrzení. Zajímá je všechno jiné než jídlo. S odmlouváním nakonec svou porci snědí, ale bývá to někdy nerovný zápas. Slané a kořeněné pokrmy jsou pro malé dítě nevhodné, a tak pokud mu nabízíme stejné jídlo, jaké budeme jíst my, oddělíme jeho porci dřív, než ochucujeme solí a kořením.

Většina dětí po roce věku je schopna žvýkat tužší kousky. Ale i to má své limity a zdaleka to neplatí stejně pro všechny děti. Kousky vařené zeleniny dítě rozmělní dásněmi a spolkne. Tuhé maso nerozkouše. Snaha používat lžičku mu dlouho nevydrží a nejradši se po chvíli zápolení vrací ke svým prstům. Samozřejmě že nadělá při jídle spoustu nepořádku a bude mít papání místo v puse na tvářích, ve vlasech, po stole, na podlaze. Přesto ho, je-li to jen trochumožné, podporujme v jeho snaze používat lžičku a krmit se samo. Přiznám se, že my jsme Lindu v tomto projevu samostatnosti moc nepodorovali. Jednak proto, že nebyla jedlík (byli jsme rádi, když od maminky po lžičce snědla připravenou porci) a trochu i z pohodlnosti. Kdo uklízel dětskou jídelní židli, stůl, podlahu a stěny kolem, ví, o čem mluvím.

Roční dítě je mimo jiné také schopno pít z hrníčku s malým otvorem a s pomocí rodičů se zvládne napít i z normálního hrnečku.

14 VÝVOJ BATOLETE

Nešvar s plastovou kojeneckou lahví plnou sladkého

čaje nebo džusu, kterou má dítě stále u pusy, vede knad

měrné kazivosti mléčných zubů a snižuje chuť k jídlu.

Námitka, že tak dítě dodržuje pitný režim, neobstojí,

protože obvykle z lahve jen usrkává.

Jídelníček dítěte by měl být pestrý. Neměly by v něm

chybět obilniny (chléb, pečivo, těstoviny, rýže),brambo

ry, luštěniny, maso, ryby, drůbež, mléko a mléčnévýrob

ky a samozřejmě ovoce a zelenina jako častý doplněk

denních porcí jídla.

Kojení

Mateřské mléko může být součástí jídelníčku do

dvou let i déle. I po roce věku má dítě z mateřského

mléka prospěch. Není pravda, že by již mléko bylo

jalové, jak se někdy lidově říká. Kojící matka připrů

měrné tvorbě mléka kolem půl litru denně může dítěti

poskytnout až třetinu bílkovin a energie, které pro

svůj zdárný růst a vývoj potřebuje. Mateřské mléko

není pro starší dítě jen zdrojem živin, které mubo

hatě zajistí i nemléčná strava, ale i důležitých látek imunitní povahy, které

pomáhají dítěti bojovat s infekcemi, a mimo jiné látek, které ozdravují jeho

střevní sliznici a pomáhají k rozvoji vlastní obranyschopnosti. Nezapomínejme,

že i v tomto věku je kojení prostředkem komunikace mezi matkou a dítětem

a pomáhá mezi nimi utvářet silné citové pouto. Tolik doporučení.

Naše realita byla taková, že Linda byla kojena krátce, několik měsíců, pak

dostávala mléko umělé a brzy i nemléčné příkrmy. Začala je dostávat již po

dokončeném čtvrtém měsíci. Vyrostla dobře, stonala málo, a pevně věřím, že

citové pouto k rodičům má jakžtakž silné. To je jen poznámka pro ty maminky,

které z objektivních důvodů nemohly kojit do dvou let, jak doporučují laktační

specialisté a světová zdravotnická organizace.

Odstavení od prsu

Odstavení je plynulý proces, který vyžaduje čas a trpělivost. Dítě by mělo

být v dobré kondici. Aby tvorba mléka pomalu ustávala, můžete vynechatkaž

dé dva až tři dny jedno kojení denně. Začněte těmi, o které má dítě nejmenší

DíTě Ve VěKU 12 MěSíCů 15

zájem a při nichž máte prsy co nejméně nalité. Při pocitu napětí v prsou je

možné mléko odstříkat. Během následujícího týdne můžete vynechat další

kojení, až postupně vynecháte i to poslední. Ještě určitou dobu po odstavení

a poté, kdy přestanete odstříkávat, se může uvolňovat z prsů malé množství

mléka. Je to normální.

Při rychlém odstavení během několika dnů jsou problémy s nalitými,bolestivými prsy o poznání větší. Odstříkávejte je do úlevy. Před odstříkáním je

vhodné prsy prohřát. Poté přinesou úlevu studené obklady. Stahování prsů se

již nedoporučuje. Léky k zástavě laktace konzultujte vždy s lékařem.

Poruchy zraku

Nosí jeden nebo oba z rodičů brýle? Pak je vhodné, aby již v této době dítě

preventivně vyšetřil oční lékař. Oční vady bývají dědičné.

Sledujte, jak si dítě prohlíží hračky, z jaké dálky se dívá na předměty, zda

stáčí obě oči stejně při pohledu do strany. Zatímco u kojence v prvních týdnech

a měsících je šilhání normálním projevem určité nevyzrálosti okohybných svalů,

šilhání po čtvrtém měsíci věku již zaslouží pozornost a dítě by měl vyšetřit oční

16 VÝVOJ BATOLETE

lékař. Tím spíše po roce věku nelze šilhání tolerovat.

Může být projevem vážné zrakové poruchy. Šilhající

dítě na jedno oko hůře vidí, do dívání je nezapojuje,

dívá se jen zdravým. Slabší oko se stáčí. Čím je dítě

mladší, tím je léčba úspěšnější. S léčbouprostřed

nictvím brýlí se může začít právě již kolem roku

věku. Operační řešení šilhání pak přichází v úvahu

v předškolním věku, mezi třetím a šestým rokem.

Pokud dítěti často slzí oči a nebylo dosud vy

šetřeno očním lékařem, je nejvyšší čas, abyste tak

učinili.

Vývoj řeči

Z původní hry mluvidel, kdy dítě vytvářínáhod

né zvuky podobné slovům, a ze žvatlání, které je

pudové a vyskytuje se i u dětí od narození hluchých,

se postupně stává žvatlání napodobovací. Dítěna

podobuje vlastní zvuky, ale i zvuky slyšené ve svém

okolí. Kolem jednoho roku začíná také rozumětně

kterým slovům. Nechápe jejich abstraktní smysl,

ale spojuje si je s konkrétním jevy. Čím dál více se

snaží o svůj vlastní projev. Jeho prvá slova jsou výslednicí snahy napodobit

řeč dospělých. Jsou zkratkou celé věty a dítě je dokresluje různou intonací

a mimikou. Později začne slova spojovat ve dvoj- až tříslovné věty. Ve vývoji

řeči je mezi jednotlivými dětmi velký rozdíl. říká se, že by ale neměl překročit

šest měsíců. Správný rozvoj řeči závisí mimo jiné na dobrém sluchu, ale také

na dostatečné stimulaci dítěte dospělými v jeho okolí.

Podrobněji se problematikou vývoje řeči budeme zabývat v kapitole Vý

znamné milníky v životě batolete.

Vývoj zubů

Prořezávání mléčného chrupu začíná kolem šestého až osmého měsícedol

ními řezáky a je ukončeno růstem druhých stoliček kolem dvou až tří let.

Prořezávání zoubků provází neklid, změny nálady dítěte, zvýšené slinění,

někdy zvýšené teploty, ale ne horečka. Horečka bývá známkou souběžněpro

bíhajícího onemocnění.

DíTě Ve VěKU 12 MěSíCů 17

Mléčný chrup (dočasné zuby) má důležitou úlohu při žvýkání, tvoření slov, ovlivňuje vývoj čelisti a postavení stálých zubů. Proto je třeba o dočasné zuby pečovat a zabraňovat jejich předčasné ztrátě. Kořeny dočasných zubů se po skončení vývoje začínají zkracovat,protože na jejich místo se tlačí zuby stálé. Proto když mléčný zub vypadne, nemá prakticky žádný kořen. Z čelisti se dočasné zuby postupně uvolňují od pátého až osmého roku od řezáků až po stoličky, které se uvolňují mezi desátým až dvanáctým rokem.

Kdy začít s pravidelným čistěním?

Převládá názor, že hned, jakmile se prořežou první zoubky, může se začít s jejich čistěním. Praktickou pomůckou je „prsťáček“, který se navleče na prst, má na povrchu jemný kartáček a pomocí něho může rodič citlivě zoubky čistit. Je také možné je jen otřít mulovým čtverečkem nebo vatovou štětičkou. Když si představíme, jak se taková procedura bude dítěti líbit, není divu, že většina rodičů začíná se skutečnou pravidelnou zubní hygienou dětí až později, když se prořežou i dočasné stoličky. Pak už čistíme dětským zubním kartáčkem, do dvou let většinou bez pasty, poté výhradně s dětskou zubní pastou, kteráobsahuje přiměřené množství fluoridu, méně než pasta pro dospělé. Děti pastu při čistění zubů polykají a větší množství fluoridu by mohlo být na závadu. Zoubky dětem čistíme dvakrát denně. Je možné vyčistit zoubky i po obědě, ale není to nutné. Kazivost mléčných zubů to neovlivní. Na to má neblahý vliv časté popíjení sladkých nápojů z lahve, kterou má dítě stále u pusy, a pití sladkých tekutin po večerní zubní hygieně.

Jak zuby správně čistit?

Nejúčinnější je stíravý pohyb, při kterém pohybujeme kartáčkem v horní čelisti odshora dolů a v dolní čelisti odzdola nahoru. To je ale pro dítě nesnadné, a tak nejlepší je naučit ho čistit si zuby drobnými krouživými pohyby, aby se vyčistily všechny plošky zubů. Čistění zubů by mělo trvat přibližně tři minuty, ale důležitější než čas je kvalita čistění.

Podávat fluoridové tablety?

Případné podávání fluoridových tabletek (většinou je to v batolecím věku jedna tabletka denně) závisí na obsahu fluoru ve vodě, kterou dítě pije.Doporučí je stomatolog nebo dětský lékař.

Znecitlivující gely nanášené na rozbolavělé dásně při prořezávání

zubů mohou znecitlivět i zadní část hltanu a zvyšují riziko vdechnutí

potravy!


18 VÝVOJ BATOLETE

Zubní kaz

Zubní kaz vzniká působením bakterií v dutině ústní. Kazotvorné bakterie

potřebují ke svému životu cukry obsažené v potravinách. Čím větší je jejich

příjem, tím větší je riziko vzniku zubního kazu. Zubní kaz a jeho následky

jsou nejčastějšími příčinami předčasných ztrát zubů v dětském věku. Zánět

a infekce v okolí kořene dočasného zubu může poškodit vývoj stálých zubů.

Odolnost zubní skloviny vůči zubnímu kazu lze zvýšit vlivem fluoridů. Ty jsou

obsaženy v zubních pastách, případně je možné dodat fluorid ještě i v podobě

rozpustných tablet, které jsou doporučovány v závislosti na obsahu fluoridu

ve vodě, kterou dítě pije. Konzultace s lékařem je tedy namístě.

Péče o zevní genitál

U holčiček v tomto věku je třeba dbát na důslednou hygienu

po stolici. Zadeček vždy otíráme zpředu dozadu. Jestli jstesprávně pečovali o genitál holčičky již od novorozeneckého věku,

v rámci pravidelné hygieny vždy mírně oddálili stydké pysky,

tak aby se zabránilo jejich slepení, a pečlivě odstraňovali sýrovité

hrudky ulpívající na kůži rodidel, je nyní vše v pořádku. V opačném

případě, při nedostatečné hygieně, mohlo dojít ke slepení a následně i srůstu

poševního vchodu nebo okrajů stydkých pysků. Srůsty je nutné mechanicky

rozrušit. Zákrok provádí dětský gynekolog, podle intenzity srůstů při místním

nebo i celkovém znecitlivění.

Zánět zevních rodidel (vulvovaginitida)

Zánět vnějších rodidel patří u holčiček k častějším potížím. Projevuje se

pálením, svěděním, zarudnutím poševního vchodu a výtokem. Zatímco unovorozence je výtok zcela normální, u batolete tomu tak není. Je známkou

infekce. Infekci mohou způsobit střevní bakterie, které se sem rozšíří přinesprávné toaletě po stolici či při onemocnění roupy. Původcem infekce mohou

být také bakterie v moči při infekci močových cest. Dalším častým původcem

jsou bakterie z horních dýchacích cest, které si do poševního vchodu zavleče

dítě rukama. Často se tedy pojí zánět v močových cestách nebo katar horních

dýchacích cest se zánětem rodidel. Léčba spočívá v cílené místní antibiotické

terapii. Ke zklidnění podrážděné kůže poševního vchodu, případně i zadečku

lze aplikovat například Pityol mast. Dříve hojně doporučované sedací koupele

*


DíTě Ve VěKU 12 MěSíCů 19

se ukázaly jako nevhodné, protože se při nich zároveň omývá i konečník, což

může podpořit přenos střevních bakterií.

Nejdůležitější je prevence zánětů zevních rodidel. Spočívá ve správnéhygieně po stolici, jak již bylo uvedeno, a v šetrné pravidelné péči o zevní rodidla.

K tomu postačí omývání vlažnou vodou, případně občas i klasickým mýdlem.

Mycí gely mohou ulpívat na kůži a následně ji dráždit. Přemíra hygieny spíše

škodí. Příčinou zánětu zevních rodidel může být i cizí těleso v pochvě (hračka,

hrací figurka).

Problémy s předkožkou u chlapců

U chlapečků řeší rodiče v tomto věku nejvíce předkožku. Její časné násilné

přetahování je zbytečné, bolestivé a nevhodné. Vede k poranění okrajepředkožky s možným jizvením a zúžením. Proto je dnes urologydoporučován zdrženlivý postup do dvou až tří let. Žalud obnažujeme dítěti,

jen pokud to lze zcela volně. Většinou se předkožka sama postupně

uvolní. Úplnému obnažení žaludu stačí pomoci až ve školním věku.

Zůstává-li předkožka úzká a žalud nelze ani částečně obnažit podruhém roce věku, je namístě porada s lékařem a zvážení dalšího postupu.

S úspěchem se na zúženou část předkožky po jejím natažení aplikují kortikoidní

masti, a to jedenkrát denně po dobu čtyř až šesti týdnů. V krajním případě

přichází v úvahu operační řešení, tzv. obřízka.

Nehmatné varle v šourku

Nepřítomnost varlete v šourku je častou vrozenou vadou. Během

vývoje plodu sestupuje varle z dutiny břišní do šourku. Může se

zastavit na kterémkoli místě své dráhy sestupu nebo i mimo ni.Nejčastěji je to v třísle. V takovém případě, kdy varle do šourku nikdy úplně nesestoupí, hrozí poruchy jeho funkce, a tedy i plodnosti v dospělosti. řešení je operační, před druhým rokem věku. Za některých okolností lze sestupu varlátka pomoci i hormonální léčbou.

Rodiče u dítěte často pozorují v chladu, při stresu nebo

po podráždění vnitřní strany stehna zpětný návrat varlátka

ze šourku až do třísla. Mluvíme o klouzavém neboli retraktilním varleti. Je to

normální stav, který nevyžaduje léčbu. Varle je totiž převážně v šourku a spřibývajícím věkem k návratu do třísla již nedochází.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist