načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vývoj aplikací pro Windows 8.1 a Windows - Ľuboslav Lacko

Vývoj aplikací pro Windows 8.1 a Windows

Elektronická kniha: Vývoj aplikací pro Windows 8.1 a Windows
Autor:

Využijte potenciál, který představuje nové rozhraní ve Windows 8 a 8.1, a naučte se vytvářet aplikace pro Modern UI. Zkušený autor vás provede vývojem aplikací nejen pro systém ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 328
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: překlad Martin Herodek
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3822-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Vytváření aplikací pro systém Windows 8.1 na počítačích a tabletech a pro mobilní platformu Windows Phone.

Popis nakladatele

Využijte potenciál, který představuje nové rozhraní ve Windows 8 a 8.1, a naučte se vytvářet aplikace pro Modern UI. Zkušený autor vás provede vývojem aplikací nejen pro systém Windows na počítačích a tabletech, ale i pro mobilní platformu Windows Phone.
V jednotlivých kapitolách se postupně seznámíte se všemi důležitými parametry, které musí aplikace pro Modern UI splňovat. Postupy jsou detailně popsány pro všechny kombinace programovacích a návrhových jazyků. Novou aplikaci se naučíte ladit, testovat a nakonec i umístit do Windows Store. Hotovou aplikaci můžete převést na platformu Windows Phone a zpřístupnit ji tak i uživatelům mobilních telefonů.
Publikace vás mimo jiné naučí:
* Navrhnout layout aplikace
* Efektivně využívat nástroje určené k vývoji
* Vhodně zvolit programovací jazyk
* Pracovat v rámci aplikace se senzory
* Testovat aplikace a umístit je do Windows Store
* Převádět aplikace na platformu Windows Phone
* Vytvářet aplikace bez programování
O autorovi:
Ľuboslav Lacko je předním slovenským technologickým novinářem, který sleduje všechny nové trendy nejen v IT. Působí také jako školitel a konzultant. Publikuje články a seriály v českých i slovenských odborných časopisech, je autorem desítek počítačových knih a příruček a v posledních dvou letech se intenzivně věnuje vývoji aplikací pro Windows 8 a Windows Phone.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ľuboslav Lacko - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ľuboslav Lacko

Vývoj aplikací pro Windows 8.1

a Windows Phone

Computer Press

Brno

2014


Vývoj aplikací pro Windows 8.1

a Windows Phone

Ľuboslav Lacko

Překlad: Martin Herodek

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Martin Herodek

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Translation © Martin Herodek, 2014

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3822-9

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2014 ve společnosti Albatros Media a. s.

se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 18 357.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání


Obsah

Úvod 11

Zpětná vazba od čtenářů 13

Errata 14

Poznámka ke kódům 14

KAPITOLA 1

Nové rysy Windows 8 a 8.1 15

Nové uživatelské rozhraní 15

Rychlý náběh po zapnutí 16

Informace v prvním sledu 16

Nové prezentační rozhraní 16 Novinky ve Windows 8.1 24

Flexibilní rozdělení obrazovky mezi aplikace 24

Vylepšené dynamické dlaždice 27

Nové a vylepšené ovládací prvky 28 Architektura Windows 8 29 Klíčové vlastnosti aplikací pro Windows Store 30

Izolovaný běh aplikací 31

Úsporné využívání operační paměti 31

Úspora energie 31 Jaké aplikace vyvíjet či migrovat na Windows 8 32 Rekapitulace kapitoly 32 Kontrolní otázky 32

KAPITOLA 2

Nástroje pro vývoj a design aplikací 33

Co budete potřebovat pro vývoj 33

Systémové požadavky 33

Dokážete se obejít i bez tabletu či notebooku s dotykovým displejem 34

Visual Studio 2013 35

Šablony projektů 36

Kombinatorika platforem architektur technologií 42

Spouštění a ladění aplikací 43


Obsah

Blend for Visual Studio 2013 47

Návrh designu aplikace v prostředí Blend 48

Rekapitulace kapitoly 51

Kontrolní otázky 51

KAPITOLA 3

Design aplikací 53

Základní designové principy 53

Letmý pohled do historie 53

Moderní designový styl vybudovaný na osvědčených základech 55

Metrika designu 56

Typografi cký styl 60

Filozofi e ovládání 61

Virtuální obrazovky 63

Prezentování hierarchického obsahu 63

Panel aplikací 64

Jednotné ovládání nastavení, vyhledávání a sdílení 64

Podpora dotykového ovládání 65 Praktický příklad návrhu designu 67

Přizpůsobení designu režimům zobrazení 68

Škálování 69 Zadání pro grafi ka 70 Rekapitulace kapitoly 72 Kontrolní otázky 72

KAPITOLA 4

Základní principy vývoje aplikací pro Windows Store 73

Základní principy versus pokročilá témata 73

Životní cyklus aplikace 73

Stav „Running“ 74

Stav „Suspended“ 75

Přechodový stav „Resuming“ 76

Ukončení aplikace 76

Příklad řízení údajů během životního cyklu aplikace 77 Asynchronní programování 81 Dynamické dlaždice 82

Princip fungování dynamických dlaždic 82

Dynamické dlaždice z pohledu designéra 83


Obsah

Dynamické dlaždice z pohledu vývojáře 85

Zobrazování informací pomocí ikonek na dlaždicích 89

Sekundární dynamické dlaždice 91 Komunikace aplikace prostřednictvím oznámení 92

Příklad vytvoření oznámení 93

Oznámení s obrázkem 97

Plánování zobrazení oznámení 97 Unifi kace funkcí ovládacích tlačítek 98 Nastavení parametrů aplikace 98

Implementace nastavování 100

Vyskakovací rámeček pro nastavení více parametrů 100 Implementace jednotného vyhledávání 104

Prvek pro vyhledávání v aplikaci 110 Panel aplikací 110

Designová doporučení 111

Defi nice panelu aplikací 112 Test připojení k Internetu 115 Aplikační manifest 116

Karta Application 117

Karta Visual Assets 117

Karta Capabilities 119

Karta Declarations 119

Karta Packaging 120 Rekapitulace kapitoly 120 Kontrolní otázky 120

KAPITOLA 5

Návrh a vývoj s použitím XAML a C# 121

Výběr programovacího jazyka 121

Základní principy jazyka XAML 122

Komentáře 122

Defi nování prvků uživatelského rozhraní 122 Úvodní příklad 123

Vytvoření projektu 123

Soubory, které tvoří projekt 123

První spuštění projektu 127 Návrh uživatelského rozhraní aplikace 127

Nahrazení stránky MainPage stránkou typu BasicPage 127

Rozmístění prvků prezentačního rozhraní 128


Obsah

Polohování prvku vůči kontejneru 130

Rozmísťování prvků do mřížky – objekt Grid 131

Prvky použité k návrhu uživatelského rozhraní 135

Vizuální návrh uživatelského rozhraní 136

Programování aplikační logiky 137

Přizpůsobení designového stylu aplikace 139 Ukládání údajů v souvislosti se životním cyklem aplikace 142

Práce s dočasnými údaji 143 Rekapitulace kapitoly 146 Kontrolní otázky 146

KAPITOLA 6

Návrh a vývoj v HTML5 + CSS + JavaScript 147

HTML5 – nový standard pro moderní web 147

HTML5 aplikace na platformě Windows 8 148

HTML5 směřuje k sémantickému webu 149 Kaskádové styly 149 Úvodní příklad 150

Vytvoření projektu 150

Soubory, které tvoří projekt 151

První spuštění projektu 153 Návrh ovládacích prvků 154 Obsluha událostí 155 Elementy pro audio a video 157 Canvas na vykreslování grafi ky na webových stránkách 157 Grafi ka SVG (Scaling Vector Graphics) 158 Rekapitulace kapitoly 160 Kontrolní otázky 160

KAPITOLA 7

Vývoj aplikací v C++ 161

Základní principy 161

Podobnost s vývojem desktopových aplikací pro předchozí verze Windows 161

Nové rysy 161 Praktický příklad – zobrazování informací z blogu 162

Načítání informací z blogu 164

Návrh uživatelského rozhraní 169 Příklad aplikace v C++ využívající DirectX 170


Obsah

Rekapitulace kapitoly 172

Kontrolní otázky 172

KAPITOLA 8

Pokročilá témata a komplexní příklady 173

Aplikace podle šablon Grid App a Split App 173

Uživatelské rozhraní aplikace podle šablony Grid App 174

Uživatelské rozhraní aplikace podle šablony Split App 176

Datový model pro aplikace Grid App a Split App 178

Konkrétní příklad datového modelu 181

Načítání údajů do datového modelu ve formátu JSON 183

Vazba datového modelu na uživatelské rozhraní 186

Načítání údajů do datového modelu ve formátu XML 187 Příklad – zobrazování informací z blogu 188

Stručné představení formátu RSS 188

Vytvoření projektu 189

Načítání údajů z blogu 190

Jak se napojit na YouTube 200

Jak se napojit na Facebook 201 Prezentování obsahu 202

Zobrazení galerie obrázků 202

Přehrávání videa 204

Zobrazení obsahu webové stránky 207

Zobrazení nestejně velkých prvků v GridView 208 Práce se soubory 213

Přístup k souboru pomocí objektu FilePicker 213 Animace 217

Animace v XAML 218

Animace typu Key-Frame 219

Animation Easing 219 Využití animace při změně stavu zobrazení 221 Rekapitulace kapitoly 222 Kontrolní otázky 222

KAPITOLA 9

Využití senzorů a komunikačních možností tabletů 223

Integrované senzory tabletů 223

Magnetický kompas 224

Senzor osvětlení 227


Obsah

Akcelerometr 229

Náklonoměr 231 Komunikace přes Bluetooth 232 Rekapitulace kapitoly 236 Kontrolní otázky 236

KAPITOLA 10

Databáze SQLite 237

SQLite 237

Instalace 237

SQLiteWinRT 239

SQLite-NET 241

Cvičný příklad 242 Rekapitulace kapitoly 247 Kontrolní otázky 247

KAPITOLA 11

Testování a publikování aplikací do Windows Store 249

Windows Store 249

Bezplatné versus placené aplikace 251

Nákupy z aplikací 252

Reklama v aplikaci 253

Transakce třetích stran 254 Vytvoření zkušební verze placené aplikace 254 Podmínky, které je potřeba splnit, aby aplikace prošla schvalovacím procesem 258

1. Aplikace pro Windows Store musí přinášet zákazníkům

přidanou hodnotu 258

2. Aplikace pro Windows Store může zobrazovat reklamy,

ale musí poskytovat více (funkcionality, přínosu...)

než jen zobrazení reklamy či zobrazení obsahu webové stránky 259

3. Aplikace pro Windows Store se musí chovat předvídatelným způsobem 259

4. Aplikace pro Windows Store jsou řízeny uživatelem 260

5. Aplikace pro Windows Store musí být vhodné ke globálnímu nasazení 262

6. Aplikace ve Windows Store musí být snadno rozpoznatelné

a pochopitelné 262

Publikování aplikace do Windows Store 263

Vytvoření balíčku k publikování aplikace 264


Obsah

Aplikace pro Windows 8 v podnicích 269

Výhody nových aplikací 270

Možnosti distribuce aplikací v podnicích 270

Jak obejít Windows Store 270 Rekapitulace kapitoly 272 Kontrolní otázky 272

KAPITOLA 12

Vývoji aplikací pro Windows Phone 273

Rozdíly mezi platformami a aplikacemi pro Windows 8,

Windows Phone 8 a Windows Phone 7 273

Kompatibilita s Windows 8 274

Uživatelské rozhraní 274

Interakce a synchronizace 275

Kompilace do nativního formátu v cloudu 275

Okamžité spouštění aplikací a běh na pozadí 276

Rozšířené možnosti aplikací 276

Telefon i pro byznys 277 Co budete potřebovat pro vývoj 277 Registrování telefonu pro vývoj 279

Postup registrace 279 Vytvoření aplikace 279

Projekt typu Panorama Application 283

Projekt typu Pivot Application 283

Upgrade projektu vytvořeného pro Windows Phone 7 283 Portování aplikace z Windows 8 na Windows Phone 290

Specifi ka mobilních aplikací 291

Příklady portování 292

Portování aplikace Autoškola Testy 292

Portování aplikace typu Grid App 294

Portování aplikace z Windows Phone na Windows 8 294 Rekapitulace kapitoly 297 Kontrolní otázky 297

KAPITOLA 13

Vytváření aplikací bez programování 299

Popularita aplikací pro mobilní zařízení 299

Project Sienna 300


Obsah

Příklad vytvoření aplikace pro e-shop 301

Příprava údajů pro aplikaci 301

Seznámení se s návrhovým prostředím Siena 302

Napojení aplikace na zdroj údajů 302

Návrh uživatelského rozhraní aplikace 304

Výběr produktů z nabídky 312 Instalace a publikování vytvořené aplikace 316 Rekapitulace kapitoly 318 Kontrolní otázky 318

Rejstřík 319


11

Úvod

Ve většině publikací určených vývojářům bývá úvod zaměřen technologicky. V případě vývoje

aplikací pro nové sesterské platformy Windows 8.1 a Windows Phone 8 však stojíme na prahu

nejen nových technologií, ale i nového marketingového modelu distribuce aplikací, proto se

více hodí úvod motivační.

Historie Windows 8 se začala psát na podzim 2011, kdy Microsoft na konferenci Buildpřed

stavil první veřejnou verzi nového operačního systému nejprve vývojářům. Úspěšnostkaž

dého operačního systému je podmíněna dostupností kvalitních aplikací za přiměřenou cenu

s  vyhovujícím prodejním a  licenčním modelem. Proto na konferenci dostalo všech 5  000

účastníků tablet Samsung 700 T s předinstalovaným novým operačním systémem.V Micro

soft u oprávněně předpokládali, že z  uvedeného počtu vývojářů se určitě najde pár procent

takových, kteří vycítí příležitost.

Od 18. 10. 2013 je k dispozici bezplatný upgrade na Windows 8.1. Předpokládáme, že v době

vydání této publikace už budou mít všichni uživatelé na svých zařízeních tuto novou verzi,

proto je kniha zaměřena jen na vývoj aplikací pro Windows 8.1.

Při popisování společných vlastností a novinek bude v publikaci použito označení Windows 8,

všechny popisované skutečnosti ale platí i pro Windows 8.1. Seznam novinek, které přinesl systém

Windows 8.1, je popsán v samostatné části.

Model distribuce přes Windows Store nevyžaduje od vývojářů prakticky žádné investice do

prodejních kanálů. Tržba z prodeje se rozděluje podle jednoduchého klíče – dvě třetinypři

padnou vývojáři a jedna třetina Microsoft u. I při ceně jednotek EUR za aplikaci, pokud bude

kvalitní a v mezinárodním měřítku si ji stáhnou desetitisíce až statisíce zájemců, to dále není

potřeba rozvádět, násobilku ovládá každý. Netřeba samozřejmě podceňovat ani lokální trh.

Pokud chcete, aby si uživatelé vaši aplikaci kupovali, musí být natolik kvalitní, designověi ob

sahově, aby potenciálního uživatele zaujala natolik, že si ji zakoupí.

Zatím to tak kvůli nedostatku cenově přístupných tabletů pro tuto platformu nevypadá,

vzhledem k obrovskému počtu stovek milionů potenciálních uživatelů je to ale obrovská

příležitost pro startupy.

Velmi důležitým faktorem podporujícím byznys je možnost vyzkoušet si komerční aplikaci

bezplatně v časově nebo funkčně omezené zkušební verzi. Podle dosavadních zkušeností si

přibližně jeden z deseti uživatelů, kteří si stáhnou zkušební verzi a přesvědčí se o kvalitěa uži

tečnosti aplikace, následně aplikaci koupí.

Stejně velký, ne-li větší potenciál poskytují i volně šiřitelné, tedy bezplatné aplikace. Zdrojem

motivace může být prestiž, dobrý pocit, pokud je vaše aplikace úspěšná a  umístí se na čele

žebříčku nejlepších bezplatných aplikací, nebo komerční úspěch. Proč hovoříme o komerci

v souvislosti s bezplatnými aplikacemi? To, že se aplikace distribuuje jako bezplatná, znamená


12

Úvod

pouze tolik, že za její získání uživatel neplatí. Aplikace však může být vytvořena na komerční

bázi, na objednávku zadavatele, aby podpořila jeho obchodní záměry.

Motivační úvod se neobejde bez konkrétních příkladů. V době fi nalizace rukopisu měl autor

publikace v žebříčku nejlepších bezplatných aplikací tyto aplikace (na obrázku Ú.1 jsouzvýrazněny orámováním):

 Slovenské aplikace – aktuální přehled slovenských aplikací pro Windows 8.

 PC REVUE WinApp – slouží k zobrazování bezplatných a později i placených článkůpočítačového magazínu PC REVUE.

Aplikace zobrazující aktuální přehled slovenských aplikací pro Windows 8 se i přesjednoduchost ukázala jako velmi užitečná, protože ulehčuje uživatelům orientaci ve Windows Store tím,

že zúží množinu výběru na slovenské aplikace rozdělené podle kategorií. Aplikace bylavytvořena zpočátku jako cvičný příklad a ukázala se užitečná pro komunitu nových uživatelůWin>dows 8. Druhá aplikace byla vytvořena na komerčním základu pro vydavatelství PC REVUE.

Obrázek Ú.1: Žebříček nejúspěšnějších bezplatných aplikací v době odevzdání publikace

V žebříčku placených aplikací se umístily dvě autorovy aplikace:

 Autoškola testy – 30 cvičných testů ke zkouškám v autoškole. Aplikace je portovaná i na

Windows Phone.

 Skúšky bezpečnostného zamestnanca – umožňuje procvičit okruh 250 otázek ke zkoušce

bezpečnostního zaměstnance na slovenském NBU.


Zpětná vazba od čtenářů

13

Obrázek Ú.2: Žebříček nejoblíbenějších placených aplikací v době odevzdání publikace

Zpětná vazba od čtenářů

Nakladatelství a vydavatelství Computer Press, které pro vás tuto knihu připravilo, stojí ozpět

nou vazbu a bude na vaše podněty a dotazy reagovat. Můžete se obrátit na následující adresy:

Computer Press

Albatros Media a.s., pobočka Brno

IBC

Příkop 4

6 02 00 Brno

nebo

sefredaktor.pc@albatrosmedia.cz

Computer Press neposkytuje rady ani jakýkoli servis pro aplikace třetích str an. Pokud

budete mít dotaz k programu, obraťte se prosím na jeho tvůrce.


14

Úvod

Errata

Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom zajistili přesnost a správnost obsahu, chybám

se úplně vyhnout nelze. Pokud v některé z našich knih najdete chybu, ať už chybu v textu nebo

v kódu, budeme rádi, pokud nám ji oznámíte. Ostatní uživatele tak můžete ušetřit frustrace a

pomoci nám zlepšit následující vydání této knihy.

Veškerá existující errata zobrazíte na adrese http://knihy.cpress.cz/K2083 po klepnutí na odkaz

Soubory ke stažení.

Poznámka ke kódům

V knize se setkáte s řadou ukázek, jejichž reálnou podobu ve formě aplikace najdete veWin

dows Store. Z tohoto důvodu byly veškeré kódy ponechány v původním znění bez úprav.


15

KAPITOLA 1

Nové rysy

Windows 8 a 8.1

Nové uživatelské rozhraní

Nebývá zvykem v  publikacích věnovaných vývoji aplikací probírat nové rysy uživatelského

rozhraní a dosud k tomu nebyl ani žádný důvod. Od příchodu Windows 95 se toho na filozofi i ovládání aplikací Windows příliš mnoho nezměnilo. Možnost ovládání aplikací dotykem

se objevila už někdy v éře pontifi kátu Windows XP, zpočátku to ale bylo možné jen pomocí

speciálního pera na platformě Tablet PC, která byla rozšířením „xpéček“. Možnost intuitivního

ovládání pomocí dotyků a gest přinesl až systém Windows 7.

I v tomto případě to mělo několik problémů. Ceny „multitouch“ monitorů se v době uvedení

Windows 7 pohybovaly v rozmezí 1 500–2 000 dolarů, ale to nebyl hlavní problém. Tím byly

klasické aplikace šité na míru ovládání pomocí klávesnice a myši. Jinak řečeno, některé funkce

v aplikacích, které to podporovaly, jste mohli ovládat pomocí dotyků dokonce lépe než myší,

například zvětšování a zmenšování obrázků, ale stále to byla jen doplňková metoda ovládání.

Suma sumárum – klasické prostředí Windows určené primárně k ovládání klávesnicí a myší

se pro dotykově ovládané tablety příliš nehodí.

Revoluci přinesl až systém Windows 8, který dostal úplně přepracované uživatelské rozhraní

operačního systému i aplikací. Byl to nejvýznamnější redesign operačního systému v historii.

Motivací pro tento revoluční krok byla změna fi lozofi e používání klientských zařízenís multidotykovým displejem. Konkurenční tablety, hlavně ty s logem nakousnutého jablka, nasadily laťku

velmi vysoko, a tak nový systém Windows musel nutně přijít s něčím úplně novým, něčím, co

je možné charakterizovat jako posun k zážitkům z dotyku, z plynulosti a dynamiky používání.

V této kapitole:

 Nové uživatelské rozhraní

 Novinky ve Windows 8.1

 Architektura Windows 8

 Klíčové vlastnosti aplikací

pro Windows Store

 Jaké aplikace vyvíjet či

migrovat na Windows 8

 Rekapitulace kapitoly

 Kontrolní otázky


16

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Pro úspěch aplikace je velmi důležité, aby designem a  fi lozofi í používání dobře zapadla do

operačního systému. Proto by designéři i vývojáři měli znát základní principy, které umocňují

dojem uživatele. Nezaškodí, aby se vaše aplikace inspirovala možnostmi operačního systému

a aby se podílela na zážitku uživatele. Pokusíme se zmíněné zážitky nejen vyjmenovat, ale také

konkretizovat, jak je implementovat do aplikací.

Rychlý náběh po zapnutí

Poprvé v historii Windows je zážitkem i téměř okamžitý náběh operačního systému u zařízení

konstruovaných pro Windows 8 a výrazné zrychlení náběhu i na klasických počítačích. Stejně

by i aplikace měla naběhnout do plně funkčního stavu bez výraznějšího zpoždění.Uživa

tel například vytáhne v nákupním centru, třeba i na pohyblivých schodech, tablet z aktovky

a zapne ho s cílem zjistit, kde je nejbližší restaurace, v níž se dá dobře najíst a kde by měli jeho

oblíbený pokrm. Aplikace, která by nabíhala desítky sekund, následně by musel uživatel pracně

zadat svou polohu a navigovat se přes složité nabídky, by jednoduše neměla naději na úspěch.

Windows RT na tabletech s architekturou ARM využívá nový režim typu connected standby,

který nahradí klasický režim spánku. Tablety a notebooky mají v tomto režimu velmi nízkou

spotřebu, jejich procesor ale i nadále běží ve značně úsporném režimu. Zařízení je stálepři

pojeno k  Internetu, aplikace tak mají přístup k  aktuálním údajům. Standardní desktopové

aplikace jsou v tomto režimu nečinné. Vlastně ani nové aplikace nebudou běžet, budou moct

jen defi novat notifi kace, které se budou přijímat z  notifi kačního serveru, a  tyto ve vhodné

době mohou zpracovat.

Procesor a ostatní komponenty se „probudí“ z úsporného režimu jen v případě skutečné potřeby

zpracování událostí a jen na nezbytně potřebný čas. Pro ilustraci možností režimu connected

standby – aby mohlo být zařízení certifi kováno, nesmí za 16 hodin v tomto stavu spotřebovat

více než 5 % kapacity své baterie. Čas probuzení nesmí překročit 300 milisekund.

Informace v prvním sledu

Zážitky, kterými se můžete motivovat k tvorbě vlastních aplikací, pokračují i po zapnutí.Zob

razí se takzvaná zamykací obrazovka, jejímž dominantním prvkem je obrazová tapeta. Když

ji posunete směrem nahoru, zobrazí se klasický dialog k přihlášení, nebo se můžete přihlásit

gesty. Všimněte si tapety podrobněji. Zobrazují se na ní zajímavé informace, například počet

nepřečtených zpráv elektronické pošty a podobně. Plochu na zamykací obrazovce bude moct

v případě potřeby využít i vaše aplikace, aby, pokud si to uživatel přeje, mu zobrazila hned po

zapnutí počítače nebo tabletu důležité informace vyžadující jeho pozornost.

Nové prezentační rozhraní

Po přihlášení se zobrazí úvodní obrazovka, na které jsou dominantní dynamické dlaždice,

které představují jakousi virtuální výkladní skříň nainstalovaných aplikací. Tato obrazovka je

v souladu s jedním ze základních fi lozofi ckých principů nového uživatelského rozhraníWin


Nové uživatelské rozhraní

17

dows 8, kterým je „wayfi nding“, tedy co nejefektivnější nalezení cesty k aplikaci, dokumentu

či multimediálnímu souboru.

Obrázek 1.1: Příklad informací na zamykací obrazovce

Poznámka: Inspirací k použití kódového označení „Metro“ v etapě vývoje nového uživatelského

rozhraní byla podle vyjádření člena vývojového týmu Windows 8 jednoduchost, přehlednost,design, dynamika a plynulost moderních transportních systémů. Dynamické dlaždice Jedním z nejvýraznějších designových rysů nového prezentačního rozhraní Windows 8.1 je úvodní obrazovka s dynamickými dlaždicemi (v anglické terminologii Tiles). Tyto dlaždice se předtím osvědčily na mobilní platformě Windows Phone. Přívlastek „dynamické“ znamená, že se na ploše dlaždice dynamicky zobrazují relevantní informace, například dlaždice kalendáře zobrazuje nejbližší události, na dlaždicích e-mailových kont se zobrazuje počet nepřečtených zpráv, na dlaždici aplikace pro přístup k sociální síti se střídají aktuální příspěvky a obrázky. Obsah na dlaždicích pravidelně rotuje, takže jsou mnohem poutavější. Dlaždice jsou buď velké, obdélníkové nebo čtvercové, poloviční šířky. Obdélníkové dlaždice jsou vhodné pro aplikace, které potřebují takto operativně vizuálně komunikovat a zobrazovat uživateli co nejvíce informací bez toho, aby musel aplikaci otevřít. Aplikace může mít i vícdynamických dlaždic, například pokud uživatel potřebuje meteorologické informace z různých míst atd. Dynamika spolu s lokalizačními funkcemi umožňuje například zobrazovat aktuální počasí nebo nabídku menu v restauraci podle místa, kde se nacházíte.

Poznámka: Inspirací k použití kódového označení „Metro“ v etapě vývoje nového uživatelského

rozhraní byla podle vyjádření člena vývojového týmu Windows 8 jednoduchost, přehlednost,design, dynamika a plynulost moderních transportních systémů.


18

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Obrázek 1.2: Úvodní obrazovka s dynamickými dlaždicemi

Dynamické dlaždice jsou na úvodní obrazovce seskupeny do logických skupin označených

záhlavím. Posunem skupiny dlaždic dolů multidotykovým gestem se otevře dialogpřejmenování skupiny. Pomocí jednoduchého posunu prstu vpravo nebo vlevo se posouvá i obsah na

displeji, takže zobrazovací plocha displeje představuje jakési okno, pomocí něhož se uživatel

dívá na část virtuální plochy úvodní obrazovky. Aby uživatel věděl, že má k dispozici i další

dlaždice, zobrazují se po stranách části dlaždic na sousedních obrazovkách. Dlaždice je možné

libovolně přesouvat po celé ploše úvodní obrazovky.

Dlaždice i jiné objekty můžete v případě potřeby po ploše přemisťovat stejně jako papíry po

pracovním stole – jednoduchým posunem prstu. Výběr dlaždice k posunu nebo jiné akci se

realizuje gestem „swipe“, tedy jemným posunem dlaždice dolů. Je to, jako by byla dlaždicezavěšená na jemné neviditelné gumičce. Po uvolnění se vrátí na původní místo a v levém horním

rohu je pomocí grafi ckého symbolu signalizováno, že je dlaždice vybraná.

Všimněte si uspořádání a chování dlaždic na úvodní obrazovce trochu podrobněji. Nejlépe to

pochopíte názorně, pokud budete měnit rozlišení obrazovky na svém počítači nebo tabletu.

V tom případě můžete měnit rozlišení pouze směrem dolů, tedy na nižší, než je fyzickérozlišení vašeho zařízení. Lepší je provést tento experiment na simulátoru Windows 8.

Poznámka: Více podrobností o simulátoru Windows 8, včetně postupu spuštění, se dozvíte vnásledující kapitole. Nejprve nastavte rozlišení 1 366 × 768, které je v současnosti pravděpodobně nejrozšířenější na tabletech i noteboocích. Potom přepněte emulátor na rozlišení 2 560 × 1 440, kdy se emuluje zobrazení na monitoru s úhlopříčkou 27“. Všimněte si variability uspořádání dlaždic naúvodPoznámka:Více podrobností o simulátoru Windows 8, včetně postupu spuštění, se dozvíte vnásledující kapitole.


Nové uživatelské rozhraní

19

ní obrazovce. Když se rozlišení zvětší, zvětší se i viditelný výsek úvodní obrazovky, přičemž se

dlaždice uspořádají tak, aby efektivně vyplnily dostupnou zobrazovací plochu.

Tip: Stejně by se měly při změně ro zlišení chovat i aplikace. Zkuste v simulátoru spustit aplikaci

Windows Store a měnit rozlišení simulovaného displeje. Proč jsme v publikaci pro vývojáře věnovali popisu úvodní obrazovky s dynamickýmidlaždicemi tolik prostoru? Podívejte se na obrázek aplikace na prohlížení článků elektronického časopisu. Dlaždice různých velikostí jsou zde dominantním prvkem. Uživatel tak bude moct využít stejné návyky, gesta a postupy při ovládání operačního systému i aplikací. Obrázek 1.3: Dlaždice jako hlavní motiv uživatelského rozhraní aplikace na prohlížení článků elektronického časopisu Možnosti ovládání aplikací Konstrukční faktory nových zařízení, hlavně tabletů s multidotykovým displejem, vytvořily nové scénáře uživatelské interakce. Uživatelé tabletů s Windows 8 si rychle zvyknou, žejednoduchý dotyk nahrazuje levé tlačítko myši, delší dotyk zase tlačítko pravé. Pokud je uživatel v aplikaci „ztracen“, použije delší dotyk k vyvolání nápovědy nebo místní nabídky. Takovéto chování totiž bude uživatel logicky očekávat i od vaší aplikace. Aplikace musí grafi ckou odezvou indikovat místo dotyku. Například dotyk prstem na klávesu virtuální klávesnice je indikován změnou barvy klávesy, jinde je dotyk indikován grafi ckým efektem kruhů, jako když se dotknete vodní hladiny. Často se tyto metody kombinují. Windows 8 používá stejné rozhraní pro multidotykové i klasické ovládání pomocí myšia klávesnice, stejnou fi lozofi i používání od nejmenšího tabletu, přes klasický počítač a notebooky

Tip: Stejně by se měly při změně ro zlišení chovat i aplikace. Zkuste v simulátoru spustit aplikaci

Windows Store a měnit rozlišení simulovaného displeje.


20

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

až po servery. Nový typ aplikací je možné ovládat i pomocí myši, prioritně jsou ale navrženy

na ovládání dotykem.

Zadávání údajů pomocí virtuální klávesnice

Někomu budou možná chybět ovládací prvky pro posun kurzoru, například při opravě textu.

Při pozornějším pohledu na dotykovou klávesnici najdete i klávesy na vodorovný posunkurzoru. Výběr bloku textu je signalizován modrým podbarvením a dvěma ohraničujícími body

ve tvaru kruhu, pomocí nichž je možné intuitivně označit oblast textu.

Obrázek 1.4: Zadávání údajů pomocí virtuální klávesnice

Nová zařízení poskytují nové možnosti, a proto se mění i význam pojmu „mobilita“. Mobilita

dnes už neznamená možnost zařízení nosit s sebou, mobilita znamená zařízení, které je možné

používat kdykoliv i v pohybu, a to tak, že doslova, například během chůze. K tomuto účelu je

například možné rozdělit virtuální klávesnici na dotykovém displeji na dvě části vlevo a vpravo

na psaní palci v situaci, když tablet držíte oběma rukama.

Poznámka: Při návrhu uživatelského rozhraní je potřeba zamyslet se nad scénáři, ve kterých bude

aplikace nejčastěji používána. Pokud ji její námět předurčuje k mobilnímu používání, je potřeba

tomu přizpůsobit design ovládacích prvků. Hodně nahusto rozmístěných ovládacích prvků je

pro takovýto scénář vysloveně nevhodných. Naproti tomu uživatel ocení přehledně rozmístěné

dlaždice přiměřené velikosti, které, pokud se nevejdou na obrazovku, bude možné posouvatdorava a doleva.

Poznámka:Při návrhu uživatelského rozhraní je potřeba zamyslet se nad scénáři, ve kterých bude

aplikace nejčastěji používána. Pokud ji její námět předurčuje k mobilnímu používání, je potřeba

tomu přizpůsobit design ovládacích prvků. Hodně nahusto rozmístěných ovládacích prvků je

pro takovýto scénář vysloveně nevhodných. Naproti tomu uživatel ocení přehledně rozmístěné

dlaždice přiměřené velikosti, které, pokud se nevejdou na obrazovku, bude možné posouvatdorava a doleva.


Nové uživatelské rozhraní

21

Obrázek 1.5: Rozdělená virtuální klávesnice při používání tabletu v režimu „na výšku“

Podpora běhu více aplikací

Podpora běhu více aplikací je v novém uživatelském rozhraní v porovnání s klasickýmdesk

topovým módem, kdy všechny spuštěné aplikace běží na pozadí, řešená odlišně. Operační

systém podle přesně defi novaných pravidel uspává a ukončuje aplikace, které neběží napo

předí, aby se snížilo zatížení procesoru a  tím i  spotřeba přenosného počítače nebo tabletu.

Bližší podrobnosti jsou v části o životním cyklu aplikací. Aplikace můžete přepínat gestem od

levého okraje dovnitř obrazovky nebo pomocí dlaždic. Přepínání funguje bez ohledu na to,

zda se jedná o klasickou desktopovou aplikaci nebo o nový typ aplikace pro Windows Store.


22

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Přizpůsobení se aplikace rozměrům obrazovky

U aplikací pro Windows 8 uživatelé tabletů předpokládají, že se aplikace automatickypřizpů

sobí změně orientace zařízení, možná s výjimkou některých speciálních typů aplikací,napří

klad her, případně aplikací typu „úhloměr“, které si vynutí konkrétní orientaci. Není-li určeno

jinak, aplikace běží v celoobrazovkovém módu.

Windows 8.1 umožňuje rozdělit obrazovku mezi aplikace v libovolném poměru, přičemžpo

čet současně zobrazených aplikací závisí na rozlišení monitoru, to znamená kolikrát se vám

vodorovně vejde na obrazovku panel o šířce 500 pixelů, tolik aplikací můžete současně spustit

(HD – 2 aplikace, Full HD – 3 aplikace).

Pokud je na obrazovce dost místa, aplikace mohou při spuštění další aplikace zůstatote

vření na popředí. Nepřesouvají se do pozadí, jsou plně funkční.

Podobně můžete spustit i Internet Explorer 11 ve více samostatných oknech.

Obrázek 1.6: Rozdělení obrazovky mezi dvě aplikace (půl na půl)

Aplikace musí adekvátně reagovat na pootočení zařízení, která tuto akci indikují. Typickým

příkladem je tablet. Jelikož je displej většiny zařízení obdélníkový, při změně orientace jepo

třeba logicky nejen obraz „natvrdo“ překlopit o 90 stupňů, ale i změnit rozložení jednotlivých

ovládacích prvků. Pokud je virtuální plocha, kterou aplikace využívá, větší než rozměrobra

zovky, doporučuje se, aby byla v pravé, levé, horní, případně dolní části zobrazeného výřezu

plochy aspoň v úzkém pásu část obsahu sousední obrazovky. Je to proto, aby uživatel věděl, že

má k dispozici i další obsah, na který se může pomocí gesta přesunout.


Nové uživatelské rozhraní

23

Obrázek 1.7: Příklad fl exibilního rozdělení obrazovky mezi více aplikací

Obrázek 1.8: Fungování aplikace v režimu „na výšku“. Všimněte si, že vpravo je zobrazena část

obsahu, aby uživatel věděl, že vodorovným posunem může zpřístupnit další obsah


24

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Novinky ve Windows 8.1

Windows 8.1 si mohou uživatelé zadarmo stáhnout přes Windows Store, takže se jako vývojáři

aplikací můžete spolehnout, že většina uživatelů si svoje počítače a tablety zaktualizuje. To se

samozřejmě týká domácích, hobby a SMB (malé fi rmy, živnosti, svobodná povolání) uživatelů.

Ve velkých fi rmách bude upgrade na Windows 8.1 probíhat v souladu s plánem a politikami.

Poznámka: Jen málo fi rem tohoto typu přešlo na Windows 8 hned po jeho uvedení, takže častější

bude upgrade z Windows 7, nebo dokonce Windows XP, přímo na Windows 8.1. Pokud už máte ve Windows Store aplikace určené pro Windows 8, můžete je velmi jednoduše upgradovat tak, aby dokázaly využívat funkce dostupné v systému Windows 8.1.

Poznámka: Případ od případu se musíte rozhodnout, zda vytvoříte nový projekt, do kteréhopřenesete návrh uživatelského rozhraní a aplikační logiku z původní aplikace, nebo aplikaci upgradujete. Na nové rysy Windows 8.1 se dá dívat ze dvou úhlů pohledu – z pohledu uživatele, který je ocení, a z pohledu vývojáře, který je v některých případech musí a v některých případech může, alenemusí implementovat, a pokud je neimplementuje, jeho aplikace bude vypadat archaickyv porovnání s aplikacemi jiných vývojářů, kteří novinky implementovali. Problémem je hlavně správná reakce aplikací Windows 8 na nová pravidla fl exibilního rozdělení obrazovky ve Windows 8.1. Flexibilní rozdělení obrazovky mezi aplikace Ve Windows 8 mohl mít uživatel na jedné obrazovce souběžně zobrazené pouze dvěaplikace, přičemž jedna z nich byla v takzvaném připnutém módu, tedy v 320 pixelů širokém pásu u  levého nebo pravého okraje obrazovky. Windows  8.1 umožňuje rozdělit obrazovku mezi aplikace v  libovolném poměru, přičemž minimální šířka okna aplikace je 500, případně ve specifi ckých případech 320 pixelů. Z hlediska vývojáře to znamená, že ve Windows 8.1 nemá aplikace předdefi nované stavy zobrazení s pevnou šířkou, jak tomu bylo u Windows 8 (Snapped, Filled...). Šířku okna aplikace určujeuživatel tím, jak posouvá svislé pásy tvořící hranice mezi okny aplikací, přičemž minimální šířka je 500 pixelů. Aplikace reaguje na posun svislého pásu plynulou změnou šířky po minimální hodnotu. Pokud ponecháte nastavenou minimální šířku aplikace, nebudete muset řešit změnu vizuálních stavů, to znamená, že pokud nemáte specifi cké požadavky na rozmístění prvků v režimu „na výšku“, nebudete potřebovat XAML sekci notoricky známou z Windows 8. <VisualStateManager.VisualStateGroups> <VisualStateGroup x:Name=“ApplicationViewStates“> <VisualState x:Name=“FullScreenLandscape“> ... </VisualState> <VisualState x:Name=“Snapped“> ... </VisualState>

Poznámka:Jen málo fi rem tohoto typu přešlo na Windows 8 hned po jeho uvedení, takže častější

bude upgrade z Windows 7, nebo dokonce Windows XP, přímo na Windows 8.1.

Poznámka: Případ od případu se musíte rozhodnout, zda vytvoříte nový projekt, do kteréhopřenesete návrh uživatelského rozhraní a aplikační logiku z původní aplikace, nebo aplikaci upgradujete.


Novinky ve Windows 8.1

25

<VisualState x:Name=“Filled“>

...

</VisualState>

<VisualState x:Name=“ FullScreenPortrait „>

...

</VisualState>

</VisualStateGroup>

</VisualStateManager.VisualStateGroups>

Minimální šířka 500 pixelů je standardní parametr, aplikace mohou ve svém manifestuuvádět, že podporují i menší šířku, minimálně 320 pixelů, což je vlastně šířka aplikace Windows 8

v původním režimu Snapped. Takto motivujete uživatele, aby si nechali na obrazovce aplikaci

vypisující pro ně zajímavé informace, například novinky z blogů či posty ze sociálních sítí,

i když momentálně pracují s jinou aplikací nebo více aplikacemi.

Vaše aplikace se nově může zobrazovat i ve středu mezi dvěma už běžícími aplikacemi, nejen

na pravém nebo levém okraji obrazovky, jak tomu bylo u Windows 8. Aplikace musí vyplnit

obrazovku na výšku, přičemž minimální výška aplikace je 768 pixelů. Jedna aplikace může

mít současně otevřených více oken.

Aplikaci je potřeba navrhnout tak, aby byla funkční a vypadala dobře při každé velikosti až do

defi novaného minimálního rozlišení.

Minimální šířku okna aplikace defi nujete v manifestu:

<m2:VisualElements>

...

<m2:ApplicationView MinWidth=“width320“ />

</m2:VisualElements>

V rozmezí 500 až 320 pixelů budete muset modifi kovat zobrazení. Položky se budouzobrazovat jako vertikálně uspořádaný seznam (vlevo mohou být obrázky). Zmenšete velikost písma

záhlaví na 20 pixelů a zvolte menší ikonu tlačítka Zpět. Doporučená velikost levého okraje je

20 pixelů.

Vaše aplikace může spouštět jinou aplikaci. Typickým příkladem je Internet Explorer. Pokud

je na obrazovce dost místa, aplikace si ji rozdělí na poloviny. Toto implicitní chování můžete

změnit pomocí parametru DesiredRemainingView.

public ViewSizePreference DesiredRemainingView { get; set; }

Změna nastala i v třídách a objektech na zjišťování stavu umístění aplikace na obrazovcea zjišťování orientace zařízení (na šířku/na výšku).

Windows.UI.ViewManagement má nové výčty:

 ApplicationViewOrientation

 ApplicationViewSwitchingOptions

 ViewSizePreference


26

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Třída ApplicationView má nové vlastnosti:

 AdjacentToLeftDisplayEdge

 AdjacentToRightDisplayEdge

 IsFullScreen

 Orientation a nové metody:

 GetApplicationViewIdForWindow

 GetForCurrentView O nutnosti konverze aplikací pro Windows 8 na Windows 8.1 vás možná přesvědčí následující příklad, ve kterém ukážeme největší problém, na který narazí aplikace Windows 8 spuštěná ve Windows 8.1. Jsou to nová pravidla fl exibilního rozdělení obrazovky ve Windows 8.1. Série obrázků ilustruje soužití dvou reálných aplikací vytvořených pro Windows 8:

 Blog Braňo Ráca (vlevo)

 Autoškola (vpravo) Na prvním obrázku je koexistence aplikací ve Windows 8, kde je aplikace vlevo v takzvaném připnutém módu. Funguje to i ve Windows 8.1, pokud si dá uživatel záležet, aby mělo užší okno šířku přibližně 320 pixelů. Obrázek 1.9: Aplikace Blog Braňo Ráca vlevo využívá pás obrazovky o šířce 320 pixelů


Novinky ve Windows 8.1

27

Na dalším obrázku je koexistence aplikací při náhodném poměru rozdělení obrazovky.Apli

kace vlevo má k dispozici pás širší než 320 pixelů, ale užší než 500 pixelů.

Obrázek 1.10: Koexistence aplikací při náhodném poměru rozdělení obrazovky ve Windows 8.1

Na dalším obrázku je opačná situace. Aplikace Autoškola vpravo má k dispozici pás širší než

320 pixelů, ale užší než 500 pixelů. Pokud byla zobrazovací plocha v připnutém režimuWin

dows 8 příliš malá, aby aplikace mohla fungovat, tehdy jí nezbývalo nic jiného než zobrazit

pouze statický, nebo dynamický obrázek. To je případ aplikace Autoškola, kdy nemá smysl,

aby aplikace fungovala v úzkém pásu.

Poslední dva obrázky nevypadají dobře. Takto budou vypadat u uživatele vaše staréapli

kace, pokud je nepřepracujete na Windows 8.1.

Windows 8.1 poskytuje mnohem sofi stikovanější možnosti zobrazování na dvou monitorech.

Pokud přesunete okno aplikace z malé obrazovky tabletu na monitor s vyšším rozlišením,ve

likost okna se automaticky přizpůsobí zobrazovacím možnostem monitoru. Aplikace může

využívat více monitorů.

Vylepšené dynamické dlaždice

Ve Windows 8.1 jsou k dispozici dvě nové velikosti dynamických dlaždic – malá (70 × 70pixe

lů) a velká čtvercová (310 × 310 pixelů). Velká se hodí pro aplikace, které potřebují zobrazit na

dlaždici hodně informací, ať už se jedná o seznam zpráv, podrobnější předpověď počasía po

dobně. Malou čtvercovou dlaždici (s poloviční délkou strany původní čtvercové dlaždice) zase

použijete pro aplikace, které na dlaždicích nezobrazují žádné informace. Typickým příkladem

jsou dlaždice desktopových aplikací. Kromě nových rozměrů byla inovovaná i funkcionalita


28

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

dynamických dlaždic. Dlaždici můžete deklarovat v manifestu aplikace. Obsah dlaždice sezačne aktualizovat, hned jak uživatel aplikaci nainstaluje – už nemusí aplikaci nejprve spustit. Při

vytváření sekundárních dlaždic nabízí aplikace více možností pro velikost a grafi ckou podobu.

Obrázek 1.11: Koexistence aplikací při náhodném poměru rozdělení obrazovky ve Windows 8.1

Nové a vylepšené ovládací prvky

Díky novým ovládacím prvkům v XAML i HTML5 + WinJS dokážete pro Windows 8.1vytvářet krásnější, poutavější a interaktivnější aplikace.

Ovládací prvky XAML:

 Nový ovládací prvek Hub pro centrum zobrazení obsahu

 Nové ovládací prvky pro informační rámečky a pro výběr data a času

 Vylepšená spolupráce s DirectX se SwapChainPanel

 Vyšší rychlost zobrazování pro GridView a ListView Ovládací prvky HTML a JavaScript:

 Nový ovládací prvek Hub pro centrum zobrazení obsahu

 Nové ovládací prvky WebView, Item a navigační panel

 Pro ListView podpora operací přesouvání objektů myší


Architektura Windows 8

29

Obrázek 1.12: Nové velikosti dynamických dlaždic umožňují uživatelům kreativněji rozmístit

dlaždice na ploše úvodní obrazovky

Architektura Windows 8

Nejprve popíšeme nejvšeobecnější schéma architektury podpory běhu aplikací na platformě

x86/64, jelikož tyto platformy podporují nejen nové aplikace pro Windows Store, alei klasické desktopové aplikace.

Poznámka: Schéma architektury poskytuje zároveň i názornou odpověď na kompatibilitu sestaršími verzemi Windows. Aplikace Modern UI poběží jen na Windows 8. Pokud chcete, aby aplikace

běžela i na Windows 7, musíte vytvořit projekt klasické desktopové aplikace. Na nejnižší úrovni architektury je jádro operačního systému, které je společné pro oba dva typy podporovaných aplikací. Pravá strana architektonického schématu představuje rokyzažité webové a desktopové standardy (.NET Framework). Z hlediska náplně této publikace je důležitá levá část. Jejím základem je knihovna WinRT APIs (Windows Runtime API) propodoru běhu nových aplikací pro Windows 8. Jednou ze základních vlastností WinRT APIs je asynchronnost. Vrstva aplikačního modelu sestává z modulů pro údaje, komunikaci, grafi ku, média a modulu pro podporu externích zařízení. Aplikace Modern UI můžete vytvářet jednak s prezentačním rozhraním XAML a aplikační logikou naprogramovanou v jazycích C, C++, C# či VB, jednak s využitím nového standardu HTML5 a aplikační logikou v JavaScriptu.

Poznámka:Schéma architektury poskytuje zároveň i názornou odpověď na kompatibilitu sestaršími verzemi Windows. Aplikace Modern UI poběží jen na Windows 8. Pokud chcete, aby aplikace

běžela i na Windows 7, musíte vytvořit projekt klasické desktopové aplikace.


30

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Obrázek 1.13: Architektura operačního systému Windows 8

Jelikož se nový standard HTML5 už nyní v procesu tvorby ukazuje být velmi silnýma efek

tivním, mohou vývojáři u nového typu aplikací pro Windows 8 vystačit s HTML5, CSS3a Ja

vaScriptem. Využití tria HTML5, CSS3 a JavaScriptu není vůbec omezeno na webové aplikace,

dá se použít i na lokální samostatné aplikace, které dokážou pomocí JavaScriptu volat různé

funkce ve WinRT (Windows Runtime API).

Obrázek 1.14: API nového typu aplikací pro Windows Store

Klíčové vlastnosti aplikací pro Windows Store

V porovnání s klasickými desktopovými aplikacemi má nový typ aplikací pro Windows Store

některé nové, pro uživatele většinou velmi přínosné vlastnosti.


Klíčové vlastnosti aplikací pro Windows Store

31

Obrázek 1.15: Princip projekce programovacích jazyků na WinRT

Izolovaný běh aplikací

Aplikace běží izolovaně v takzvaných „sandboxech“. Tento anglický termín má výstižný český

opisný ekvivalent – „hrají si pouze na vlastním písečku“. Mohou číst a zapisovat data pouze

v rámci svého privátního úložiště. Pokud potřebují přístup k dalším údajům, případnědoku

mentům, musí tuto činnost realizovat prostřednictvím operačního systému. To mázabezpe

čit maximální bezpečnost a zúžit na minimum riziko zneužití. K zajištění izolovaného běhu

aplikací se využívají objekty typu AppContainers.

Úsporné využívání operační paměti

K úspoře přispívá hlavně deduplikace známá ze serverových operačních systémů. Funguje to

jednoduše – vyhledávají se stejné bloky dat a nahrazují se odkazem na první blok. Tento proces

funguje napříč aplikacemi, což umožňuje sdílet fyzickou paměť v rámci více stejných procesů.

Úspora energie

Aby se dosáhlo maximální výdrže fungování přenosného zařízení na baterie, musí na tom vedle

operačního systému participovat i aplikace. Úspory energie se dosahuje hlavně tím, že aplikace

nemohou běžet na pozadí – pokud to vysloveně nepotřebují. Operační systém všechny neaktivní

aplikace na pozadí vypne, aby však bylo zabezpečeno plynulé pokračování v práci, mohou siap

likace ukládat potřebné informace, které se následně rychle načítají, a uživatel vypnutí nepocítí.

Aplikace mohou profi tovat i  z  nového režimu Windows  8 – Connected Standby. V  něm je

možné uspat celé zařízení s výjimkou aplikací a procesů, které potřebují běžet na pozadí.Zá

roveň mají k dispozici připojení k síti, aby mohly reagovat na podněty zvenku. Pozpracová

ní podnětu se zařízení opět vrátí do režimu spánku. Typickým příkladem jsou komunikační

aplikace, například Skype, které jako reakci na příchozí hovor přeruší režim spánku. Režim

Connected Standby budou podporovat jen nová zařízení navržená speciálně pro Windows 8,

jelikož je zapotřebí SSD disk, speciální konstrukce napájecí části a podpora na úrovni procesoru.


32

KAPITOLA 1 Nové rysy Windows 8 a 8.1

Pokud se ponoříme hlouběji do jádra operačního systému, ve Windows 7 procesor v přibližně

15milisekundových intervalech obíhal běžící procesy, a to i v případě jejich delší nečinnosti.Windows 8 určuje tento systémový interval pro jednotlivé procesy dynamicky. V praxi to znamená,

že pokud aplikace plánuje další aktivitu za půl sekundy, procesor bude během této doby nečinný.

Jaké aplikace vyvíjet či migrovat na Windows 8

Velmi jednoduchá otázka a zdálo by se, že je na ni i velmi jednoduchá odpověď – takové,o které budou mít uživatelé zájem. Naše otázka však míří jinam. Představme si nějaký konkrétní

scénář – váš scénář, případně scénář zákazníka, pro kterého budete aplikaci vyvíjet. Dopříchodu Windows 8 jste neměli jinou alternativu, než vyvíjet klasickou desktopovou aplikaci.

Systém Windows 8 vás postavil na rozcestí: Vyvíjet pro daný scénář klasickou desktopovou,

nebo novou „Modern UI“ aplikaci.

Nové aplikace, které se budou cítit jako ryba ve vodě na tabletu s dotykovým displejem, jsou

vhodné pro dynamické klientské scénáře. Scénáře, které vystačí s jednoduchým intuitivním

ovládáním, které díky principu „wayfi nding“, tedy nalezení nejefektivnější cesty přinavigování se do dané funkce, mohou být v podobě „Modern UI“ mnohem efektivnější nežu klasického systému komplikovaných nabídek a podnabídek či složitých nástrojových lišt. Nemluvě

o „znásilňování“ klasické aplikace na tabletu s dotykovým ovládáním.

Ovládání takovéto aplikace je značně nepřesné. Zkuste například na tabletu pomocíklasického průzkumníka vybrat více souborů či v klasickém Outlooku označit více zpráv elektronické

pošty, které nenásledují za sebou. Příklad s Outlookem jsme použili úmyslně, klasickédesktoové aplikace Offi ce 2013 mají přepínač touch/mouse mode. Po přepnutí do módu touch se

zvětší rozestup mezi ovládacími prvky pro přesnější ovládání dotykem.

Rekapitulace kapitoly

Čtenář by měl získat přehled o základní fi lozofi i prezentování obsahu a ovládání Windows 8, po-

zici aplikací Modern UI pro Windows 8 a o architektuře operačního systému Windows 8. Stejný

princip prezentování obsahu a  ovládání, jako poskytuje operační systém, je potřeba implementovat i do aplikací, aby uživatel mohl využít stejné postupy.

Kontrolní otázky

1. Jaké jsou klíčové vlastnosti aplikací pro nové uživatelské rozhraní Windows 8?

2. Jaké režimy zobrazování by měla podporovat aplikace pro Windows 8.1?

3. Proč je potřeba adaptovat aplikace Windows 8 na Windows 8.1?

4. Vysvětlete úlohu architektonické vrstvy WinRT.


33

KAPITOLA 2

Nástroje pro

vývoj a design

aplikací

Co budete potřebovat pro vývoj

Zjednodušeně by se na tuto otázku dalo odpovědět: „Vývojové prostředí Visual Studio 2013

a pro pokročilejší návrh designu nástroj Blend for Visual Studio 2013.“

Visual Studio 2013 je možné získat vedle komerčních i v „odlehčené“ verzi Express pro studenty

či hobby vývojáře. Verze Express je k dispozici na stránce www.microsoft .com/visualstudio/express.

K vývoji aplikací pro Windows 8.1 můžete použít:

 Jazyk XAML na návrh prezentačního rozhraní v  kombinaci s  programovacími jazyky

C#, VB.NET a C++.

 HTML5 k návrhu prezentačního rozhraní a programovací jazyk JavaScriptk naprogramování aplikační logiky. Weboví vývojáři se pravděpodobně přikloní k této alternativě.

Systémové požadavky

Vývojové prostředí Visual Studio 2013 je možné nainstalovat na počítač nebo tablets architekturou x86 a x64 s operačním systémem Windows 8.1 (x86 a x64). Požadavky na hardware

jsou relativně mírné, vyhoví jim každý moderní notebook:

 1,6GHz nebo rychlejší procesor

 1 GB RAM (1,5 GB, pokud běží ve virtuálním počítači)

V této kapitole:

 Co budete potřebovat pro

vývoj

 Systémové požadavky

 Dokážete se obejít i bez

tabletu či notebooku

s dotykovým displejem

 Visual Studio 2013

 Blend for Visual Studio 2013

 Návrh designu aplikace

v prostředí Blend

 Rekapitulace kapitoly

 Kontrolní otázky


34

KAPITOLA 2 Nástroje pro vývoj a design aplikací

 4 GB volného místa na pevném disku

 Grafi cká karta podporující DirectX 9 a rozlišení obrazovky 1 024 × 768 nebo vyšší

Dokážete se obejít i bez tabletu či notebooku

s dotykovým displejem

V případě, že máte k dispozici tablet, notebook či konvertibilní zařízení s dotykovým displejem

pro Windows 8, máte všechny předpoklady ke komplexnímu vývoji aplikací splněnyv jednom zařízení. Jako příklad takovéhoto zařízení uvádíme tablet Microsoft Surface Pro na bázi

architektury x86. Má procesor Intel Core i5 třetí generace s grafi kou Intel HD 4000, rozlišení

displeje 1 920 × 1 080, 4 GB RAM a 64, respektive 128GB SSD disk.

Obrázek 2.1: Tablet Microsoft Surface

Tablety pro Windows 8 se však dodávají i na bázi architektury ARM. Mají operační systém

Windows RT. Typická hardwarová konfi gurace přístroje této třídy obsahuje čtyřjádrovýprocesor NVIDIA Tegra 3, 2 GB paměti RAM a 32, respektive 64GB SSD. Zpravidla mají rozlišení

displeje 1 366 × 768, případně nejmenší a nejlevnější modely 1 024 × 768. Na tablet s Widows

RT nelze nainstalovat Visual Studio, takže se takovéto zařízení nedá použít k vývoji ve Visual

Studiu, pouze na testování přes vzdálené připojení k vývojářskému počítači. Aplikace se však

dají vytvářet i ve Windows RT, a to v návrhovém prostředí Microsoft „Project Siena“, vizposlední kapitolu.

Poznámka: Při prvním vytváření projektu aplikace pro Windows Store bez ohledu na to, zda jste

si jako programovací jazyk zvolili Visual Basic, C#, C++, případně JavaScript, budete upozorněni,

že k tomu, abyste mohli spouštět aplikace na svém lokálním počítači s operačním systémem

Windows 8.1, potřebujete vývojářskou licenci. Důvod je jednoduchý. Jedinou distribuční cestou,

odkud běžný uživatel může vaši aplikaci získat, je Windows Store. V podnicích je možné šířitvlastní aplikace procesem nazývaným Sideloading. Vývojářská licence umožní vývojáři, aby si aplikaci

nejprve otestoval na svém vlastním počítači ještě předtím, než bude Microsoftem schválena.Vývojářská licence je spojená s konkrétním počítačem.

Poznámka:Při prvním vytváření projektu aplikace pro Windows Store bez ohledu na to, zda jste

si jako programovací jazyk zvolili Visual Basic, C#, C++, případně JavaScript, budete upozorněni,

že k tomu, abyste mohli spouštět aplikace na svém lokálním počítači s operačním systémem

Windows 8.1, potřebujete vývojářskou licenci. Důvod je jednoduchý. Jedinou distribuční cestou,

odkud běžný uživatel může vaši aplikaci získat, je Windows Store. V podnicích je možné šířitvlastní aplikace procesem nazývaným Sideloading. Vývojářská licence umožní vývojáři, aby si aplikaci

nejprve otestoval na svém vlastním počítači ještě předtím, než bude Microsoftem schválena.Vývojářská licence je spojená s konkrétním počítačem.

<


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist