načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Vývoj a výchova děťátka do dvou let -- Psychomotorický vývoj - Daniela Sobotková; Jaroslava Dittrichová

Vývoj a výchova děťátka do dvou let -- Psychomotorický vývoj

Elektronická kniha: Vývoj a výchova děťátka do dvou let
Autor: Daniela Sobotková; Jaroslava Dittrichová
Podnázev: Psychomotorický vývoj

Tak rychlé tempo, jakým se vyvíjí dítě od narození do věku dvou let, se už nikdy v průběhu života neopakuje. Proto je toto vývojové období dítěte klíčovým tématem pro rodiče i ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  237
+
-
7,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6% 40%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 165
Rozměr: 21 cm
Úprava: barevné ilustrace, portréty
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Vývojová psychologie. Individuální psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-3304-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorkami knihy jsou respektované odbornice, dlouholeté pracovnice Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí. Seznamují rodiče s poznatky o změnách, k jakým v prvních dvou letech života dochází ve vývoji dítěte. Věnují se vývoji bdění a spánku, vývoji pohybových dovedností a rozumového poznávání i řeči, sledují, jak postupuje citový a sociální vývoj. Kniha má vést rodiče k tomu, aby poznávali individuální zvláštnosti chování svého dítěte a vyvarovali se různých pochybení. Příručka pro rodiče se zabývá výchovou a vývojem dětí od narození do dvou let věku.

Popis nakladatele

Tak rychlé tempo, jakým se vyvíjí dítě od narození do věku dvou let, se už nikdy v průběhu života neopakuje. Proto je toto vývojové období dítěte klíčovým tématem pro rodiče i odborníky. Jedny z našich nejzkušenějších a nejrespektovanějších odbornic, dlouholeté pracovnice Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí, zvou prostřednictvím této knížky rodiče a všechny vychovatele do světa nejmenších dětí a srozumitelně, přehledně a empaticky předávají informace o pohybovém, poznávacím a citovém vývoji dítěte. Autorky radí, jak podpořit zdravý vývoj děťátka a vyvarovat se pochybení. Rodiče krok za krokem poznají, co se s jejich dítětem v průběhu psychomotorického vývoje děje, jakými změnami prochází.Text doprovázejí cenné fotografie, které dokumentují jednotlivé vývojové etapy. (psychomotorický vývoj)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Daniela Sobotková; Jaroslava Dittrichová - další tituly autora:
Narodilo se s problémy a co bude dál? Narodilo se s problémy a co bude dál?
Vývoj a výchova děťátka do dvou let -- Psychomotorický vývoj Vývoj a výchova děťátka do dvou let
Psychologie v perinatální péči -- Praktické otázky a náročné situace Psychologie v perinatální péči
 (e-book)
Psychologie v perinatální péči -- Praktické otázky a náročné situace Psychologie v perinatální péči
 (e-book)
Dvacet let české koruny na pozadí vývoje obchodního bankovnictví v České republice Dvacet let české koruny na pozadí vývoje obchodního bankovnictví v České republice
 
K elektronické knize "Vývoj a výchova děťátka do dvou let -- Psychomotorický vývoj" doporučujeme také:
 (e-book)
Líný rodič -- Lenošením a nečinností k lepšímu rodičovství Líný rodič
 (e-book)
Těhotenství a mateřství Těhotenství a mateřství
 (e-book)
Péče o novorozence a kojence -- Maminčin domácí lékař, 4., přepracované vydání Péče o novorozence a kojence
 (e-book)
Průvodce dětským světem Průvodce dětským světem
 (e-book)
Jídelníček kojenců a malých dětí -- 3., doplněné a aktualizované vydání Jídelníček kojenců a malých dětí
 (e-book)
Pohyb s říkadly pro nejmenší -- Pro děti od 6 týdnů do 5 let Pohyb s říkadly pro nejmenší
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Daniela Sobotková

Jaroslava Dittrichová

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Doporučujeme:

Tak rychlé tempo, jakým se vyvíjí dítě od narození do věku dvou let, se už

nikdy v průběhu života neopakuje. Proto je toto vývojové období dítěte

klíčovým tématem pro rodiče i odborníky. Jedny z našich nejzkušenějších

a nejrespektovanějších odbornic, dlouholeté pracovnice Ústavu pro péči

o matku a dítě v Podolí, zvou prostřednictvím této knížky rodiče a všechny

vychovatele do světa nejmenších dětí a srozumitelně, přehledně a empaticky

předávají informace o pohybovém, poznávacím a citovém vývoji dítěte.

Autorky radí, jak podpořit zdravý vývoj děťátka a vyvarovat se pochybení.

Rodiče krok za krokem poznají, co se s jejich dítětem v průběhu

psychomotorického vývoje děje, jakými změnami prochází.

Text doprovázejí cenné fotografie, které dokumentují jednotlivé

vývojové etapy.

Daniela Sobotková, Jaroslava Dittrichová

Vývoj a výchova děťátka do dvou let

Vývoj a výchova

děťátka

do dvou let

Psychomotorický vývoj

Pohybový, rozumový

a citový vývoj dítěte

Hra, řeč, spánek

Praktické rady


Věnování

Autorky tuto knížku věnují památce prof. PhDr. Zdeňka Matějčka, CSc.,

který svými výzkumnými studiemi, klinickou prací, knihami pro rodiče,

přednáškami a výchovou studentů i psychologů významně ovlivnil

psychologii u nás i v zahraničí a prospěl mnoha dětem i rodičům.


Daniela Sobotková Jaroslava Dittrichová

Vývoj a výchova

děťátka

do dvou let

Psychomotorický vývoj

GRADA Publishing


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Daniela Sobotková, CSc., PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc. VÝVOJ A VÝCHOVA DĚŤÁTKA DO DVOU LET Psychomotorický vývoj TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4762. publikaci Foto Mgr. Aleš Sobotka, Zuzana Koudelková, Lucie Najmanová, Václav Vrba, rodina Řehákova Odpovědná redaktorka Helena Varšavská Sazba a zlom Antonín Plicka Zpracování obálky Daniela Eftimiadisová Počet stran 168 Vydání 1., 2012 Vytiskla Tiskárna Havlíčkův Brod, a. s. © Grada Publishing, a.s, 2012 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-3304-3 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-7933-1 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7934-8 (ve formátu EPUB)

VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 5

Obsah

Slovo na úvod 11 Odlišnosti v chování 11 Individuální rychlost vývoje 11 Co je cílem knížky? 12 VýVojoVé etapy od narození do dVou let žiVota 13 od narození do 2. měsíce 15 Chování – spánek, bdění, pláč 15

Spánek 15

Bdění 19

Pláč 20 Pohybový vývoj 22

Dbát na symetrické držení 22

Poloha na bříšku v době bdění 24

Jemná motorika ruček 24 Rozumový vývoj 26 Vývoj řeči 28 Citový a sociální vývoj 28

Jak nejlépe s miminkem navázat kontakt 29

První sociální úsměv 31 • Čeho se vyvarovat 32

Pozor na pocity viny 32 • Co je důležité a potřebné 33

Pocit bezpečí a jistoty 33

Dialog mezi dítětem a rodičem 33 3–6 měsíců 35 Chování – spánek, bdění, pláč 35

Spánek 35

Bdění 37

Pláč 38VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let Pohybový vývoj 38

Poloha na zádech 39

Poloha na bříšku 42

Jemná motorika ruček 44 Rozumový vývoj 46

Hrazdička se zavěšenými hračkami 49

Důležitá role úst 49

Představa zachování předmětu 51

Krátké hrátky u stolu 52

První dětské knížky 53 Vývoj řeči 53 Citový a sociální vývoj 55 • Čeho se vyvarovat 56

Pozor na nevhodné rituály a nedůslednost 56

Pozor na přetížení dítěte 56 • Co je důležité a potřebné 57 7–10 měsíců 59 Chování – spánek, bdění, pláč 59

Spánek 59

Bdění 60

Pláč 61 Pohybový vývoj 61

Poloha na zádech 61

Poloha na bříšku 62

Lezení 62

Vzpřimování 65

Posazování 65

Pohybové hry 65

Jemná motorika ruček a souhra oko – ruka 68 Rozumový vývoj 71

Výpravy za poznáním 72

Zachování tvaru a velikosti 74

Vnímání kauzálních vztahů 74

Hra na „schovávanou“ 75

Hra na „dávání“ 76

VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 7

Vývoj řeči 78 Citový a sociální vývoj 80

Jistá citová vazba 80

Období domácích hříček 81 • Čeho se vyvarovat 82

Nevynechat lezení 82

Pozor na hopsadla a chodítka 83 • Co je důležité a potřebné 83

Stálost pečovatele a prostředí 83

Radostná součinnost s rodiči 84 11–14 měsíců 85 Spánek 85

Problémy se spánkem 86

Více zapojit do péče o usnutí tatínka 87 Pohybový vývoj 88

Chůze 89

Jemná motorika ruček a souhra oko – ruka 90 Rozumový vývoj 93

Hra na „vkládání“ 94

Další poznávání kauzálních vztahů 99

Další hra „na schovávanou“ 103

Hra pomocí nápodoby 103 Vývoj řeči 105

Ukazování 106 Citový a sociální vývoj 108

Postupné uvolňování úzké citové vazby 108

Další rozvoj hry na „dávání“ 109

Hra u zrcadla 109

Rozvoj vlastní identity 112

• Čeho se vyvarovat 112

Pozor na nedůslednost a nejednotnost 113

• Co je důležité a potřebné 113

Dostatečný a vhodně uspořádaný prostor 113

Povzbuzování k samostatné činnosti 113

Jak nejlépe se učit něčemu novému 114VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 15–18 měsíců 115 Spánek 115

Problémy se spánkem 115 Pohybový vývoj 117

Chůze po schodech 120

Jemná motorika ruček a souhra oko – ruka 120 Rozumový vývoj 122

Další sekvenční hry 122

Porovnávání věcí a nové objevování kauzálních vztahů 125

A ještě jednou hra „na schovávanou“ 127

Hra pomocí nápodoby 128 Vývoj řeči 130

Knížka – důležitý pomocník 131 Citový a sociální vývoj 132

Vytváření dalších citových vazeb v rodině 132

Cesta k soběstačnosti 133

A co nočníček? 136 • Čeho se vyvarovat 137

Pozor na přílišnou úzkostnost rodičů 137

Pozor na přílišné nároky rodičů 137 • Co je důležité a potřebné 138

Klidná a radostná pohoda 138

Hra je důležitá práce 138

Střídat chvilky pohybu a uvolnění s chvilkami klidné soustředěné

aktivity 138 19–24 měsíců 139 Spánek 139

Další možné zvláštnosti 139 Pohybový vývoj 141

Běhání 141

Skákání 141

Chůze po schodech 142

Kopání do míče 142

Další pohybové dovednosti 142

Jemná motorika rukou a souhra oko – ruka 144

VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 9

Rozumový vývoj 149

Vkládání tvarů 149

Porovnávání a přiřazování 150

Užití nástroje 152

Funkční hra a hra „na jako“ 152 Vývoj řeči 154

Knížky a první krátké „pohádky“ 155

Říkadla a pohyb 155

Chápání některých nových slov a pojmů 156

Slovní negace 156 Citový a sociální vývoj 157

Negativismus 157

Jak projevům negativismu předcházet? 158

Co když k negativistickému chování dojde? 159

A ještě jednou separační úzkost 159 • Čeho se vyvarovat 159

Pozor na příliš autoritativní výchovu 159

Pozor na příliš volnou výchovu 160 • Co je důležité a potřebné 160 sloVo na záVěr 163 Pozor na nerovnoměrný vývoj 163 Co nesmíme opomíjet – soudržnost rodiny 164 literatura 165

Poděkování

Autorky děkují všem dětem a jejich rodičům za výbornou spolupráci při pořizo

vání fotografií názorně doplňujících text knížky. Velké poděkování patří zejména

rodině Koudelkových, která nejen pomáhala při fotodokumentaci své prvorozené

dcerky, ale obětavě se zapojila do opětovné spolupráce a poskytla nám krásné

momentky svých dalších dvou dcer.

Děkujeme také za trpělivou práci Mgr. Aleši Sobotkovi při pořizování většiny

fotografií.

VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 11

Slovo na úvod

Malý človíček od svého narození do věku dvou let ujde veliký kus cesty. Jeho

vývoj jde kupředu ohromně rychle, tak rychlé vývojové tempo se už nebude

nikdy opakovat. Je to velká výzva pro nás dospělé, abychom mu na této rychle

ubíhající cestě pomáhali, jak nejlépe umíme.

V dnešní době má většina rodičů přístup k velkému množství informací

týkajících se výchovy a vývoje dítěte zejména díky internetu. Také na našem

knižním trhu je mnoho knih, které ukazují rodičům, jak mají o svého potomka

pečovat. Někdy však tato doporučení nevedou k očekávaným výsledkům. Čím

si to vysvětlit?

Odlišnosti v chování

Především je nutné si uvědomit, že dítě si přináší na svět určitou „výbavu“

vlastností a dispozic, to znamená, že každý nový človíček je od samého začátku

jedinečnou bytostí. A protože je každé dítko jiné, liší se děti i ve svých reakcích na různé podněty – říkáme, že v jejich chování existují už od narození významné individuální rozdíly, které je třeba brát v úvahu, když o dítě pečujeme. To, co je pro jedno děťátko velmi vhodným výchovným postupem, pro druhé může být postupem méně vhodným až necitlivým, který pak může způsobit, že vývoj nebude optimálně pokračovat. Rodiče by proto měli ve své výchovné péči postupovat vždy s ohledem na individuální zvláštnosti chování svého potomka.

Individuální rychlost vývoje

Individuální rozdíly se také týkají toho, jakým tempem vývoj pokračuje. Navíc

u některých dětí nemusí být vývojové tempo stejné ve všech oblastech vývoje – může být například pomalejší v pohybovém vývoji, zatímco v ostatních oblastech je rychlost vývoje normální. Bývá to kupříkladu časté u předčasně narozených

SlOvO na úvOd

12 VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let dětí, u kterých bychom se neměli řídit při zjišťování, co již mají umět, jejich kalendářním věkem, ale vždy od něho odečíst dobu, o kterou se narodily dříve.

Pro správnou stimulaci vývoje dítěte je nutné vědět, na jaké vývojové úrovni se dítko nachází, a motivovat je k takovým dovednostem a činnostem, které odpovídají dané vývojové úrovni. A aby šel vývoj kupředu, je možné zařadit do hry podněcující vývoj dítěte určité prvky, které jsou nepatrně obtížnější než ty, co dítě již zvládá. Tím zajistíme, že ho provádění činnosti po určité době neomrzí, ale bude ho lákat pro svou částečnou novost a mírně zvýšenou obtížnost. Co je cílem knížky? Pro zdravý vývoj dítěte je potřebné, aby probíhal pokud možno rovnoměrně ve všech oblastech. Naší snahou proto je seznámit rodiče s poznatky o změnách, k jakým v prvních dvou letech života dochází ve vývoji dítěte – věnujeme se vývoji bdění a spánku, vývoji pohybových dovedností a rozumového poznávání i řeči, sledujeme, jak postupuje citový a sociální vývoj. Tyto poznatky mohou rodičům pomoci posoudit, na jaké vývojové úrovni se jejich dítko aktuálně nachází.

Zároveň knížka může sloužit jako inspirace pro vhodnou stimulaci dalšího vývoje dítěte. Měla by vést rodiče také k tomu, aby poznávali individuální zvláštnosti chování svého dítěte, aby si všímali, o jaké podněty má jejich děťátko zájem, za jakých podmínek je spokojené nebo naopak nespokojené, jak se u něho vytváří pocit jistoty a bezpečí, který patří k základním duševním potřebám dítěte, a podle toho ve své výchovné péči postupovali.

Výsledky výzkumů ukazují, že rodiče jsou k takové individualizované péči dobře psychobiologicky vybaveni. Proto mohou důvěřovat ve své rodičovské schopnosti a nemusí být jen závislí na tom, co si v literatuře přečtou.

Přejeme Vám hodně radosti a krásného osobního obohacení z poznávání vašeho dítěte a hodně tvůrčích nápadů při jeho výchově.

vývojové etapy

od narození

do dvou let života

VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 15

Od narození

do 2. měsíce Chování – spánek, bdění, pláč Když se děťátko narodí, většinu času prospí – většinou 16 až 20 hodin denně. Je tomu tak v prvních čtyřech týdnech života, které bývají označovány jako novorozenecké období, a dítě je tudíž z odborného hlediska nazýváno novorozencem. Velice podobné je to ale i v následném druhém měsíci, kdy už se mluví odborně

o děťátku jako o kojenci.

Spánek Protože je spánek v tomto nejranějším období života dítěte jeho nejčastějším chováním, věnujeme mu zde značnou pozornost. Předně by rodiče měli vědět, že chování děťátka během spánku se mění, že spánek není jednotný. Porozumět spánku dítěte pokládáme za důležité, a tak si ho nyní blíže popíšeme. Jaké různé spánkové stavy můžeme u našich maličkých rozeznat? Klidný spánek Spící děťátko si rodiče nejčastěji představují, jak klidně leží na zádíčkách se zavřenýma očkama, pravidelně dýchá a téměř se nehýbe. Hlavička je otočena k jedné straně a ručky jsou položeny kolem hlavičky, jak je vidět na obrázku 1.

Takovýto spánek, který jsme právě popsaly, se nazývá klidný spánek. Tento

spánkový stav netrvá dlouho, jen 10–20 minut, kdy je vystřídán jiným spánkovým stavem, o kterém se zmiňujeme dále.

+


OD NAROZeNí DO 2. měSíCe

16 VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let

Obr. 1 Typická poloha novorozence během spánku

Paradoxní spánek (REM spánek)

Tento druhý spánkový stav je delší, trvá kolem 30–40 minut. Chování děťátka

během tohoto spánku je jiné. Má také většinou zavřené oči, ale může je mít

i přivřené. Typické je, že se objevují rychlé pohyby očních bulbů. Tyto pohyby

jsou dobře patrné, nejen když má dítě oči přivřené, ale i za zavřenými víčky.

Pohyby očí jsou pokládány za nejcharakterističtější znak tohoto spánkového

stavu. Proto se někdy tento spánkový stav nazývá spánkem s rychlými očními

pohyby, což je v angličtině označováno termínem Rapid Eye Movement a odtud

vznikla užívaná zkratka REM spánek.

Vedle očních pohybů mohou rodiče u děťátka pozorovat také četné pohyby

tělíčka. Typické jsou rovněž pohyby obličejových svalů. Jde o různé grimasy,

které připomínají často úsměv – odtud asi lidové rčení, že si dítě ve spánku hraje

s andělíčky. Tento spánkový stav bývá rovněž nazýván paradoxní (někdy též

aktivní), a to proto, že v některých charakteristikách (např. pohybové aktivitě,

aktivitě nervových buněk mozku) připomíná spíše bdění. Někteří rodiče si mo

hou myslet, když pozorují chování svého děťátka v tomto spánkovém stavu, že


VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let 17

OD NAROZeNí DO 2. měSíCe

je dítě neklidné a probouzí se, a mohou do spánku nevhodně zasahovat. Dítě by však nemělo být v tomto spánkovém stavu rušeno. Nediferencovaný spánek Vzhledem k nezralosti centrálního nervového systému není nejmenší dítě schopno setrvat v klidném nebo paradoxním spánku delší dobu bez přerušení. Proto je u nejmenších dětí spánek často přerušovaný bděním, pláčem nebo spánkem, který bývá nazýván spánkem nediferencovaným. Během nediferencovaného spánku se obvykle vyskytují pohyby tělíčka, oči mohou být zavřené, přivřené i otevřené, ale nepohybují se, zaznamenáváme i různé hlasové projevy.

Jeden úsek klidného spánku následovaný jedním úsekem paradoxního spánku tvoří jeden spánkový cyklus. U malých dětí trvá zhruba 60 minut a započítávají se do něho i úseky nediferencovaného spánku. Tyto cykly se v průběhu spánku dítěte stále opakují.

Výskyt diferencovaných spánkových stavů, tj. spánku klidného a paradoxního, je podmíněn zralostí centrální nervové sousty (CNS), která zabezpečuje souhru mezi různými procesy probíhajícími v organismu dítěte. Nevhodné zásahy do spánkových cyklů a probouzení dítěte mohou vytváření této důležité souhry narušovat. To má pak nepříznivý vliv na další vývoj spánku. Co je pro zdravý vývoj spánku důležité Je potřebné, aby rodiče uměli spánek svého dítěte rozlišovat, a nenarušovali klidný nebo paradoxní spánek dítěte, nebo je dokonce v těchto dvou spánkových stavech nebudili. Pokud musí z nějakého důvodu dítě probudit (např. při neprospívání dítěte k nakrmení), měli by počkat, až stav klidného nebo paradoxního spánku odezní, a probudit ho v nediferencovaném spánku, kdy dítě není zcela klidné a zároveň nejsou patrné žádné oční pohyby.

Rodiče by také neměli hned zasahovat, když se u dítěte vyskytují během spánku větší pohyby. To je u některých dětí za paradoxního spánku příznačné a neznamená to, že se s dítětem něco nepříznivého děje. Není proto dobré dítě hned zklidňovat. Zásah dospělého může spánek dítěte narušit a probudit ho.

Jak už jsme uvedli, nejmenší děti většinu doby prospí, a to bez ohledu na to, zda je den nebo noc. Postupně by se však spánek měl soustřeďovat do nočních hodin. Tomu by měli rodiče napomáhat tím, že od počátku budou vytvářet odlišné prostředí za noci a za dne. Například když v noci děťátko krmí nebo ho

OD NAROZeNí DO 2. měSíCe

18 VýVoj a VýchoVa děťátka do dVou let přebalují, měli by svítit jen malou lampičkou, aby místnost nebyla osvětlena tak jako za dne. Dítě by se také mělo naučit, že v noci, když je tma, si s ním nebude nikdo povídat a hrát.

Děťátko bychom v noci neměli budit na krmení, pokud je zdravé a prospívá.

Je totiž prokázáno, že děti, které se v novorozeneckém období často v noci krmily, byly schopny spát celou noc bez přerušení až v pozdějším věku než děti, které byly v noci krmeny méně často.

Odborníci na poruchy spánku také upozorňují, že je nevhodné, aby děťátko usínalo při krmení v náručí. Během prvního měsíce se tomu asi někdy nevyhneme, ale v průběhu druhého měsíce již děti po nakrmení hned neusínají. Není pak vhodné chovat je v náručí, dokud neusnou. Vytvořil by se tím nezdravý rituál pro usínání a postupně by dítě neumělo usnout jinak, než když bude například kojené a budeme je chovat. Hrozí pak nebezpečí, že bude vyžadovat takový postup po každém probuzení a usínání.

Řekli jsme si, že na naše malé bychom neměli v noci mluvit. Neznamená to však, že se nebudeme děťátku věnovat, když začne plakat. Nemůžeme totiž vědět, co mu schází a jak na ně budě působit, ponecháme-li ho během noci v pláči. Z psychologického hlediska je pro dítě důležité, abychom v něm vytvářeli pocit jistoty, že ho nikdy neopustíme. Ponecháme-li dítě samotné v pláči, můžeme ho této jistoty zbavovat. Mimo to pláč dítě vyčerpává, a to může působit rušivě na spánek, který se později dostaví. Co dělat, když děťátko v noci pláče Nejdříve bychom se měli pokusit zjistit, co děťátku asi chybí, například jak dlouhá doba uplynula od posledního krmení a nemůže-li být hladové, nepotřebuje-li přebalit, zda mu není horko atd. Pokud se nenajde příčina pláče, měli bychom se snažit nechat dítě v postýlce, položit je na zádíčka a jen dotykem – hlazením, držením za ručičku nebo položením své ruky na jeho hrudníček – se snažit je uklidnit. Dítě nedoporučujeme v noci chovat, protože v náručí dospělého nemůže zaujmout polohu, která je pro spánek přirozená a pro jeho nerušený průběh vhodná. Pěstovali bychom tím také nevhodný rituál, který k vytvoření zdravého spánku rozhodně nevede.

Děti obvykle zklidní tzv. nenutritivní (nevýživové) sání. K tomu je nejvhod

nější dudlíček, proto bychom ho mohli zkusit nabídnout. Živějším a dráždivějším dětem pomůže omezení pohybů tím, že je zabalíme do peřinky či dečky.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist