

Elektronická kniha:
Vyučování jako dialog
Autor:
Renata Šikulová; Zdeněk Kolář
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2007 |
Počet stran: | 131 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | Vyd. 1. |
Skupina třídění: | Výchova a vzdělávání |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2007 |
ISBN: | 978-80-247-1541-4 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka pro učitele, vedoucí pracovníky ve školství, studenty učitelství, ale i rodiče zajímající se o proměny školství vysvětluje úlohu dialogu ve výuce jako způsob jejího zkvalitnění. Tradiční, slovně názorné pojetí vyučování lpí na metodě výkladu jako primárním prostředku přinášení vědomostí. Chybí proces samostatné myšlenkové a praktické činnosti žáků, kteří si pak osvojují poznatky bez vztahů a souvislostí, což může vést k absenci vlastních názorů a nebezpečí snadné manipulovatelnosti autoritami. Škola 21. století neplní pouze informační a vzdělávací funkci, ale přibírá zejména funkci socializační, ale i poradenskou a profesionalizační. Studie analyzuje obecné otázky dialogu a nastiňuje možnosti jeho realizace ve vyučování. Předkládá příklady a návody, jak dovést žáky ke kritickému a konstruktivnímu myšlení, samostatnosti spojené se schopností kooperace, sebedůvěře a úspěchu. V ideálním případě tím učitel dosáhne nejen demokratičtějšího klimatu ve třídě, ale i radosti žáků z učení.
Dialog jako princip vyučování má předpoklady vytvářet vnitřní podmínky pro překonávání tradičního konformismu a transmisivního pojetí výuky. Může přispívat k rozvoji osobnosti všech žáků, a to nejen v oblasti poznávacích schopností, ale také v oblasti afektivní, etické i psychomotorické. Autoři publikace, kterou právě držíte v ruce, však chápou dialog v mnohem širším smyslu než jako formu komunikace či výukovou metodu. Vidí v něm především možnost vzájemného otevírání se člověka člověku, možnost společného hledání a vzájemného obohacování o své znalosti, zkušenosti, postoje, názory či prožitky a emoce. Kniha „Vyučování jako dialog“ je proto určena všem, kteří se zajímají o výchovu a vzdělávání a sledují nebo se přímo účastní změn, jimiž procházejí české základní a střední školy.
Katalog předmětový > D > Dialog
Katalog předmětový > U > Učitel a žák
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura
Katalog předmětový > P > Pedagogická komunikace
Katalog vybraných autorů > K > Kolář – Zdeněk Kolář
Katalog vybraných autorů > Š > Šikulová – Renata Šikulová
Katalog nakladatelství > G > Grada

Mrázová, Eva; Šikulová, Renata; Wedlichová, Iva
Cena: 166 Kč

Dvořáková, Markéta; Kolář, Zdeněk; Tvrzová, Ivana; Váňová, Růžena
Cena: 297 Kč

Škarda, Jozef; Dohnalová, Dagmar; Kolář, Zdeněk; Tichý, Martin
Cena: 180 Kč