načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Výtvarný rok -- tvoření podle kalendáře – Alena Isabella Grimmichová

Výtvarný rok -- tvoření podle kalendáře

Elektronická kniha: Výtvarný rok
Autor: Alena Isabella Grimmichová
Podnázev: tvoření podle kalendáře

Ruční práce pro malé i velké v průběhu celého roku. Výtvarné projekty vztahující se k jednotlivým měsícům doplněné informacemi o vybraných svátcích, především těch, které jsou inspirací k výtvarné tvorbě. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  424
+
-
14,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 79%hodnoceni - 79%hodnoceni - 79%hodnoceni - 79%hodnoceni - 79% 93%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 158
Rozměr: 27 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4318-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Ruční práce pro malé i velké v průběhu celého roku. Výtvarné projekty vztahující se k jednotlivým měsícům doplněné informacemi o vybraných svátcích, především těch, které jsou inspirací k výtvarné tvorbě.

Popis nakladatele

Výtvarný rok je kniha o tvoření pro malé i velké v průběhu celého roku. Naleznete zde práci s textilem, papírem, přírodninami, polystyrenem, korálky, dekoračními těsty a dalšími materiály. V podrobně popsaných projektech, doplněných postupovými fotografiemi, naleznou inspiraci začátečníci i pokročilí. Mezi výtvarné projekty je vloženo povídání o čase, svátcích a kalendáři. O tom, jak se vše v průběhu historie vyvíjelo, na jak starých kořenech náš kalendář a vůbec vnímání času stojí. Naleznete zde třeba odpovědi na to, proč má červenec i srpen 31 dní, od kdy se slaví Vánoce, jak je to se stromečkem a adventním věncem nebo jak se vypočítává termín Velikonoc. (tvoření podle kalendáře)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Isabella Grimmichová - další tituly autora:
Kouzlení s hedvábím Kouzlení s hedvábím
Šibori batika Šibori batika
 (e-book)
Nunofilcování -- tkaninové plstění Nunofilcování
 (e-book)
Šibori batika Šibori batika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Alena Isabella Grimmichová

Výtvarný rok

Alena Isabella

Grimmichová

Výtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rokVýtvarný rok

tvoření podle kalendáře

Výtvarný rok je kniha plná nápadů na tvoření v průběhu celého roku pro malé i velké. Autorka přináší nápady na dárky, dekorace, šperky a doplňky z textilu, papíru, přírodnin, polystyrenu, korálků, dekoračních těst a dalších materiálů. V podrobně popsaných projektech naleznou inspiraci začátečníci i pokročilí. Mezi výtvarné projekty je vloženo povídání o čase, svátcích a kalendáři. O tom, jak se vnímání času v průběhu historie vyvíjelo, jak vznikal náš kalendář a některé svátky. Nalezneme zde například odpovědi na otázky: proč má červenec i srpen 31 dní, od kdy se slaví Vánoce, jak je to se stromečkem a adventním věncem, nebo jak se vypočítává termín Velikonoc. Kniha se tak stává milým společníkem po celý rok.

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: info@grada.cz

www.grada.cz S láskou všem našim dětem.

2

Alena Isabella Grimmichová Výtvarný rok tvoření podle kalendáře Alena Isabella Grimmichová Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5309. publikaci TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Texty v knize Alena Isabella Grimmichová Fotografie v knize a na obálce Alena Isabella Grimmichová Jazyková úprava Sazba a grafická úprava Radek Krédl Mg.A Návrh grafické úpravy a obálky Radek Krédl Mg.A Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová Počet stran 160 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Design © Radek Krédl Mg.A, 2013 Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorkou ověřeny, přesto za ně nelze převzít zodpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-4318-9

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Výtvarný rokVýtvarný rok tvoření podle kalendářetvoření podle kalendáře Alena Isabella Grimmichová

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno Výtvarný rokVýtvarný rok tvoření podle kalendářetvoření podle kalendáře

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

trestně stíháno.

Alena Isabella Grimmichová

Mg.A

ISBN 978-80-247-8781-7 (PDF) ISBN 978-80-247-8782-4 (epub) OBSAH LEDEN Slepotisk 14 Novoroční cukroví 17 Svítící bábovky 18 Barevná ledová mísa 20 ÚNOR Květiny malované voskem 24 Valentýnská srdíčka 26

Šitá srdíčka 28

BŘEZEN Obaly na velikonoční dárky 34 Dekorace z papírových vajíček 36 Modrá vajíčka 38 Patchworková vajíčka 40 DUBEN

Šnečí ulity a mušle 46

Vajíčka obarvená cibulí 48

Růžový věneček 50

Pečené košíč ky 52

Věnec z vajíček 54

Kraslice technikou koláže 56 Quillingová přání 58 KVĚTEN Šála s měsícem a hvězdičkami 62 Přáníčka k Svátku matek 64 Krajkové přání 66 Stužkové korále 68 Pečené talíře 70 Korálkové košíčky 72 ČERVEN Košíčky z provázků 76 Šátek se vzorem motýlů 78 Náramky utkané z korálků 80 Sypaná batika v kombinaci s tiskem 84 Náhrdelník z „bonbonů“ 86

ČERVENEC

Stužkové korále 88

Náramek z drátku a korálků 92

Náramek ze stužek a drátku 94

Mušličkový věnec 96

Malované květiny 98

Kamenné ryby 100

Věnec quilling 102

Modrý talíř z ubrousků 104

SRPEN

Šablonování 110

Quilling květiny 112

ZÁŘÍ

Věnec s pečenými květinami 116

Sáč ek na houby 118

ŘÍJEN

Papírové misky 122

Ší pkové věnečky 124

LISTOPAD

Přání se spadaným listím 128

Háč kovaný obal na dárky 130

PROSINEC

Adventní kalendář papírový 137

Adventní věnec ze slaného těsta 138

Vánoční koule patchworkové 140

Zvon reliéfovou technikou 142

Vánoční ozdoby ze samotvrdnoucí hmoty 144

Vánoční ozdoby posypané pískem 146

Jmenovky na dárky 148

Pískové pracny 149

Papírový věnec 150

Korálkové hvězdy 152

Ozdoby z organzy 155

Hvězda a košíč ek 156.

12.

2. 3. 4. 5. 6.

7.

8.

9.

10.

11.


7

Leden

Úvod

Když jsem dostala nabídku napsat knihu o tvoření pro malé i velké v průběhu celého roku,

rozvažovala jsem, čím nebo spíš kdy začít. Podobné knihy začínají většinou jarem, (dříve tak

začínal i kalendář) končí prosincem a Vánocemi. Leden a únor se jako méně zajímavé měsí

ce buď vynechají, nebo se některý z jejich svátků přilepí za Vánoce nebo před Velikonoce, je

škoda. Přemýšlela jsem jak vnímám čas v roce já, zda pro mne začíná rok 1. ledna nebo ho,

podobně jako naši předci, vnímám od jara do zimy. Rok se člení různě, kromě kalendářního

máme školní rok, akademický, liturgický ... Každý začíná a končí jindy. Pro mne je stále důleži

té dělení na školní rok s letními prázdninami, zřejmě bych tedy měla knihu začít zářím. Přesto

jsem se nakonec rozhodla pracovat podle občanského kalendáře a začít knihu lednem. Trochu

nelogicky se tím rozdělí Vánoce. Na druhou stranu jsou Vánoce pro většinu z nás natolik oblí

beným svátkem, že snad nebude vadit, pokud jimi bude kniha začínat i končit.

Rozmýšlení začátku knihy mě zároveň přivedlo k pokusu vložit mezi výtvarné projekty poví

dání o čase, svátcích a kalendáři. O tom, jak se vše v průběhu historie vyvíjelo, na jak starých

kořenech náš kalendář a vůbec vnímání času stojí i to, jak se dávné pohanské svátky měnily

vlivem křesťanství, na němž stojí evropská kultura a jakou mají dnes podobu. Zpočátku jsem

měla v plánu podrobně se věnovat každému měsíci v roce. Brzy jsem však zjistila, že téma je

natolik rozsáhlé, že není možné je plnohodnotně spojit s knihou o tvoření a zachovat zároveň

jistou ucelenost. Z nedostatku prostoru se tedy věnuji pouze některým svátkům a to hlavně

těm, které jsou inspirací k výtvarné tvorbě. Celkově jsou texty o čase stručnější, než bych si

přála a než by si zasloužily. Přesto doufám, že vás zaujmou a případně, že vám pomohou při

odpovědích na všetečné dětské otázky.

Přeji vám příjemné čtení i tvoření.

Alena Isabella Grimmichová


8

Základní materiály, postupy a pomůcky

Na začátku si objasníme základní pravidla vybraných textilních technik. Při práci s ostatními

materiály jsou techniky vysvětlené přímo v projektech. Zároveň si řekneme, jaké pomůcky

a materiály budeme v projektech používat.

Malba na hedvábí

Barvy

Na hedvábí se maluje speciálními barvami na hedvábí, které se dělí podle typu jejich fixace

na barvy fixované teplem a barvy fixované párou. V projektech budeme používat barvy fixo

vané teplem. Ty se dále dělí na barvy transparentní, které jsou tekuté a průhledné (proto je

ovlivňuje barva podkladu) a na barvy krycí, které jsou pastózní, husté a podklad překryjí bez

ovlivnění svého odstínu. Existují také barvy metalické. Jsou většinou krycí a mají kovový lesk.

Barvy se fixují několikaminutovým zažehlením látky z rubové strany.

Plošné barvení a batikování látek vytváříme batikovacími barvami. Většina technik barvení tex

tilu se provádí za horka. Obarvení látky, ať jednobarevné nebo formou batiky, nejsnáze provede

me v horké lázni. Tímto procesem barva pronikne do vlákna a nemění splývavost látky. V knize

budeme pracovat výhradně s práškovými barvami. Na našem trhu jsou k dostání především

pod názvy Duha, Cheds, Chevas a Iberia. Tyto barvy jsou většinou určené na barvení bavlny

nebo vlny, lze je však stejně úspěšně použít i na hedvábí. Některé barvy se používají za horka,

jiné za studena. Existují také dovozové práškové barvy určené přímo na hedvábí.

Dále budeme používat mizící (fantomový fix), kterým si můžeme na hedvábí předkreslit vzo

ry, které zmizí buď samy během několika hodin nebo po kontaktu s vodou.

Štětce

Vedle barev je potřeba mít doma vhodné štětce. Můžeme si zakoupit speciální štětce na hed

vábí, ale jsou dražší než vlasové na akvarel a lze se bez nich obejít. Kvalitní vlasový štětec je

naprosto vyhovující. Lze použít i štětce se syntetickým vlasem. Vhodné jsou štětce, které udrží

větší množství barvy a jsou tvarované do špičky. U kulatých štětců na kresbu je důležité, aby

dobře držely tvar a špičku.

Rám na hedvábí

Abychom mohli na hedvábí nebo jiný druh textilu malovat, musíme je mít vypnuté na rámu.

Není nutné si kupovat drahé nastavitelné rámy. Je možno použít třeba dřevěné rámy zhotove

né doma z latí. Látku lze napnout mezi dřevěné kozy, do starých obrazových rámů nebo blind

rámů pro vypínání malířského plátna, případně vypnout mezi dva pracovní stoly. Většinou

stačí látku přichytit v rozích špendlíky nebo jemnými připínáčky. K přichycení můžeme také

použít klipsy (žabky) na záclony, které se uchycují k rámu gumičkou.


9

Leden

Vosková batika

Vosková batika patří mezi tradiční řemesla. Linie a plochy vytvořené voskem jsou vůči barvě odolné. Jakmile se vosk

odstraní, zůstávají původně zakrytá místa bílá, resp. ponechávají si barvu podkladu; vzniká tzv. rezerváž. Vosk, který

při práci popraskal, umožní barvě, aby v místě prasklinek obarvila látku a vytvořila žilkování, tzv. krakelování. Kra

kelování nevzniká jen náhodou, ale lze ho použít jako samostatného výtvarného efektu.

K malbě voskem používáme směs včelího vosku a parafínu.

Včelí vosk je měkčí a vláčnější než parafín, který je naopak tvrdší, vytváří tenčí vrstvy, snadno se láme a odděluje od

látky. V projektech budeme malovat štětcem. Na to je ideální namíchat směs v poměru přibližně 1:1. Voskem se dá

také tisknout. Používají se k tomu dřevěná nebo kovová razítka. Lze tisknout i formičkami na cukroví.

Parafín v granulích lze nahradit voskem ze hřbitovních nebo čajových svíček. V tomto případě je potřeba postupovat

opatrně. Výrobce někdy přidává do svíček barvu nebo příměsi, které mohou práci zničit. Proto je používání svíček

třeba předem vyzkoušet a držet se stejné značky.

Pokud nemáme doma profesionální vybavení, je nejideálnější rozehřívat vosk ve vodní lázni. Do hrnce s vodou vlo

žíme plechovou misku s voskem a dáme na vařič. Správně rozehřátý vosk nechává průhlednou stopu, která prosákne

do látky. Teplota je závislá na síle a hustotě použité tkaniny. Bavlněné plátno potřebuje vyšší teplotu vosku než jemné

hedvábí nebo len, které vosk vstřebávají lehce.


10

Materiál a pomůcky

V projektech budeme používat transparentní barvy na textil fixované žehlením. Štětce na malbu voskem vybíráme

pouze s vlasem z přírodních materiálů. Syntetické štětce se mohou kroutit, spékat i hořet. Budeme potřebovat ně

kolik velikostí kulatých i plochých štětců s jemným i hrubým vlasem. Ploché štětce na velké plochy, kulaté štětce na

kresbu. U plochých štětců lze ostříhat vlas do formy, kterou potřebujeme. Jemnou linii vytvoříme tenkým štětcem

nebo tjan-tingem. Štětec používáme vždy suchý, před začátkem práce ho necháme několik minut rozehřát v horkém

vosku. Po dokončení práce štětec vytřeme hadříkem a vyrovnáme do původního tvaru.

Látku, kterou chceme malovat voskem, upevníme do rámu. Stejně dobře můžeme malovat a zvlášť tisknout voskem

na látku položenou na hladkém povrchu. Dobře poslouží pečící papír, pauzovací nebo jiný nesavý papír. Při práci

pak látku občas nadzvedneme, aby se příliš nepřilepila k podložce. Jakmile začneme pracovat s barvou, upevníme

látku do rámu. Samostatná práce s voskem je naopak na pevném podkladu pohodlnější.

Odstraňování vosku

Nejlepší způsob odstraňování vosku z hedvábí je odžehlování. Na žehlicí prkno dáme složené staré prostěradlo

a na něj vrstvu novin. Ty musí být několik týdnů staré, jinak se tiskařská barva obtiskne na hedvábí. Na ně dáme

nabarvenou látku a překryjeme dalšími dvěma listy novinového papíru. Vosk odžehlujeme postupně. Jakmile

se noviny promastí, okamžitě je vyměníme za nové. Když se všeho vosku zbavíme, látku vypereme mýdlem

v teplé vodě.

Tisk, šablony

K tisku používáme barvy na hedvábí, které se fixují teplem. Nejlépe se tiskne barvami krycími, jsou hustší než

transparentní a na látce se nerozpíjejí. Jsou vodou ředitelné a k dostání jsou v dostatečném množství odstínů.

Tisknout můžeme i transparentními barvami. Pokud do nich přidáme zahušťovací prostředek, zabráníme je

jich rozpíjení. Barvu na razítka nanášíme štětcem, válečkem nebo houbičkou. Případně si barvu v tenké vrstvě

natřeme na umělohmotnou nebo skleněnou podložku a razítko do ní namáčíme. Před začátkem práce vždy

vyzkoušíme otisk na papír nebo raději na odstřižek látky. Je nutné vyzkoušet, kolik má být na razítku barvy.

Pokud je jí málo, je otisk nezřetelný, pokud je barvy moc, vytlačí se barva do stran a vytvoří nevzhledný plas

tický okraj. Tiskneme na pevném podkladu: Pod látku vkládáme papír a stále vyměňujeme za čistý. U složitých

vyřezávaných razítek, jako je bunta (tradiční indická razítka) je nejlepší nanést barvu plochým štětcem. Máme

tak jistotu, že jsme razítko potřeli celé.

Podobná pravidla platí pro šablonování. Barvy používáme stejné jako na tisk a nanášíme je na ni (nebo lépe skrz)

opakovaně štětcem s velmi malým množstvím barvy. Štětec můžeme zaměnit za molitanovu houbičku. Opět je nutné

si techniku nejprve vyzkoušet nanečisto.

Tvoření s papírem

Při práci s papírem využijeme nejrůznější strukturové nástroje na vytlačení nebo vykrojení vzoru. Použijeme

sady na slepotisk (ScrapBoss), děrovací raznice na vykrojení vnitřních otvorů, okrajů nebo rohů. Tyto nástroje

vystřihnou velmi pěkné a přesné detaily. Některé děrovačky zachycují výstřižky v zásobníku, čímž jsou připraveny

k dalšímu využití. Mám velmi dobrou zkušenost u nástrojů na papír včetně vhodných nůžek a řezáků se značkou

Fiskars. Používají kvalitní ocel a výrobky lze používat dlouhodobě.


11

Leden

Práce s přírodninami, dekorační těsta

Techniky, v kterých pracujeme s přírodninami (mušle, kamínky, sušené rostliny, proutí, dřevo, peří ...), jsou popsány

v jednotlivých projektech.

Z pomůcek využijeme hlavně tavnou lepicí pistoli, která rozehřátím lepicí tyčinky vytvoří pevné spoje. Práce s ní je

jednoduchá, pouze je potřeba si vybrat kvalitní nástroj. U levnějších pistolí dochází často k nedokonalému tavení,

a proto lepení není dost pevné. Tavnou pistoli lze zaměnit za vhodné lepidlo. U každého lepidla je vždy napsáno, na

jaký povrch je určeno. Dekorační těsta v projektech jsou vytvořena z mouky a soli nebo z mouky a písku. Zpracová

vají se stejně jako jedlá těsta, určená jsou však pouze k dekoraci.

Další materiály

V projektech budeme dále pracovat se samotvrdnoucí hmotou, která se po vytvarování nechá pouze usušit a tím

dojde k fixaci tvaru. V kombinaci s ní používáme často akrylové barvy. Akrylová barva je disperzní barva na bázi

polyakrylové pryskyřice. V čerstvém stavu je ředitelná vodou, po zaschnutí je voděodolná. Je vhodná nejen na sa

motvrdnoucí hmotu, ale hlavně pro malbu na papír, karton, dřevo nebo plátno. Na rozdíl od barvy temperové ji není

nutné na závěr fixovat lakem.

Dalším materiálem je polystyren, respektive polystyrenové formy (zvonky, srdce, vejce, krabičky ...). Při práci s polysty

renem používáme nejčastěji disperzní lepidla (Dispercol, Herkules), špendlíky, látky a ubrousky. Na řezání využijeme

odlamovací nože. Budeme také používat flitry, korálky, stuhy a drátky. Jejich druhy jsou v projektech vždy uvedeny.

V mnoha projektech využíváme plastová nebo dřevěná razítka. Ukážeme si, že je lze využít nejen k tisku na papír

a látku, ale využijeme také jejich plastické otisky ve spojení se samotvrdnoucí hmotou. Razítka si lze koupit hotová,

ale zajímavější je vytvořit si razítka vlastní a vyřezat je z gumy, linolea nebo dřeva. Na plastické otisky můžeme také

využít nejrůznější předměty se zajímavým povrchem (kovové součástky, korálky, přírodniny ...).



13

Leden

Nový rok

Nový rok je spojen s dobrými předsevzetími a s přáním štěstí a zdraví. Podle lidových tradic měl

každý vstupovat do nového roku bez dluhů, po celý první lednový den se neměl s nikým hádat,

polehávat dlouho v posteli, neměl nechávat nedokončenou práci a měl si obléci něco nového,

neboť „Jak na Nový rok, tak po celý rok“. Symbolem novoročního štěstí jsou prasátka, kominíci,

čtyřlístky a podkovy. Na Nový rok se proto pro štěstí jedlo vepřové, naopak neměla se jíst drůbež,

aby neuletělo štěstí. Pro dostatek peněz v následujícím roce stačilo sníst velkou porci čočky.

Tři králové

Na začátek ledna připadá svátek Tří králů, na Východě původně slavený 25. prosince spolu

s Ježíšovým narozením. Přesunutí tohoto svátku na 6. ledna trochu zastírá skutečnost, že jde o den

tradičního slavení Epifanie, zjevení Páně, svátku, který připomíná Ježíšův křest v Jordánu a zjevení

jeho božství. Na tříkrálový večer je od konce středověku známo žehnání domů a nápisy křídou nad

dveřmi K + M + B. Tato písmena označují počáteční písmena jmen tří králů a zároveň jsou zkrat

kou slov „Christus mansionem benedicat,“ v překladu „Kriste, žehnej tomuto obydlí.“

„Když se narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se ob

jevili v Jeruzalémě a ptali se: ‚Kde je ten právě narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho

hvězdu a přišli jsme se mu poklonit

1

...‘ A hle, hvězda, kterou viděli na východě, šla před nimi,

až se zastavila nad místem, kde bylo to dítě. Když spatřili hvězdu, zaradovali se velikou radostí.

Vešli do domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a obětovali mu

přinesené dary – zlato, kadidlo a myrhu.

2

Kdo byli tito mudrci nebo králové? Evangelia neuvádějí jejich jména ani počet. V polovině 3. sto

letí jsou zobrazováni jako tři mudrci přinášející dary pro Pannu Marii s Ježíškem. Známá mozaika

v Ravenně z 6. století je vykresluje jako mocné muže z Východu, mágy v perském oděvu, v dlouhých

kalhotách, s čapkami na hlavách, jak přinášejí zlato (symbol královské důstojnosti), kadidlo (symbol

božství) a myrhu (symbol utrpení a pohřbení). Pojetí mudrců doznalo během času mnohých změn.

V raném středověku byli ztotožněni s králi a dostali jména Caspar, Balthasar a Melichor (v češtině

Kašpar, Baltazar a Melichar). Ve výtvarném umění začali symbolizovat tři stádia lidského věku (mlá

dí, mužný věk a stáří) a později od poloviny 14. století i zástupce tří kontinentů Afriky, Asie a Evropy.

Tohle vše nám však neříká to důležité, tedy zpět k otázce: kdo skutečně byli oni mudrci?

Především lidé vzdělaní se zájmem o minulost i budoucnost. Lidé bdělí, kterým neušlo neob

vyklé hvězdné znamení, které pochopili jako významnou událost, narození židovského krále,

prorokovaného spasitele všech lidí. Proto se zvedli ze svých domovů a vydali se za hvězdou.

Kdy končí Vánoce?

V neděli po Zjevení (a zároveň svátku Tří králů) se slaví Svátek Křtu Páně, připomínka Ježí

šova přijetí křtu od Jana Křtitele v Jordánu. Tímto svátkem se uzavírá vánoční sváteční okruh

a začíná liturgické mezidobí. 1

Mt 2, 1−2 (Bible)

2

Mt 2, 9−11 (Bible)


14

Slepotisk

papír

Materiál

ScrapBoss, barevné papíry, čtvrtky a pauzovací papíry, vyli

sované květiny, lepidlo na papír a disperzní lepidlo, okrajové

a rohové raznice, řezák, pravítko, tužka.

Postup

Slepotisk neboli technika reliéfní ražby je způsob, jak vytvořit

na papíru plastický motiv. Nejsnáze vytvoříme slepotisk po

mocí ScrapBossu. Jedná se o sadu sestávající z umělohmot

né podložky s úchyty, hladítky a vyměnitelnými šablonami.

Touto technikou si vytvoříme novoroční přáníčka a dopisní

papíry.

1. Na desku ScrapBossu vložíme nejprve neprůhledný díl ša

blony, poté druhý, průhledný a vybereme si vzor, který chce

me přenést na papír. Mezi obě fólie vložíme barevný papír

a nastavíme ho v místě vzoru. K správnému nastavení nám

pomáhá mřížka vyznačená na šabloně. Nestane se tedy, že by

chom vzor nedali rovnoběžně s okrajem papíru. Fólie i s pa

pírem připevníme k podložce pomocí kolíčků. Levou rukou

pevně přidržujeme fólii, aby se papír pod ní nepohnul a pra

vou rukou hladítkem vytlačujeme vzor. Vzor můžeme změ

nou polohy papíru různě obměňovat a rozšiřovat. Na jeden

vzor můžeme použít i více šablon. Vytvoříme tak na každém

papíru originální motiv.

2. Papír s vytlačeným vzorem sestřihneme do potřebné ve

likosti a jeho okraje dozdobíme raznicí.

3. Stejným způsobem ozdobíme dopisní papíry. Vzhledem

k tomu, že jsme si vybrali papír větší než je prostor pod

ložky, neuchytíme fólii na všech místech. To, že nám dolní

okraj papíru přesahuje, nevadí. Pouze musíme dát pozor,

aby se nepomačkal. Hotový reliéf působí velmi elegantně.

Na dopisní papíry dáváme vzor po stranách nebo dopro

střed horní části. Velký vzor můžeme umístit do jednoho

rohu, malé do dvou nebo všech rohů. 1

2

4

3


15

Leden

5

+


16

4. Přáníčko vytvoříme ozdobením pruhu bílého pauzovacího

papíru a jeho kombinací s vínovým pauz. papírem a barevnou

čtvrtkou. Ze čtvrtky vystřihneme obdélník velikosti dlouhé

obálky. Z vínového pauz. papíru vystřihneme obdélník o jeden

centimetr užší a o jeden delší než je první obdélník. Z bílého

pauz. papíru ozdobeného vzorem vystřihneme obdélník stejně

dlouhý jako je vínový, ale o další centimetr užší. Vzniklé obdél

níky z pauz. papírů založíme a přilepíme ke čtvrtce.

5. Podobně vytvoříme přání s květinou. Na čtvrtku přilepíme

bílý pauz. papír se vzorem. Při vzorování pauz. papíru nesmí

me zapomenout na kousek papíru navíc na záhyb. Na závěr

nalepíme na pauzovací papír vylisované květiny. Květiny le

píme disperzním lepidlem, které naneseme štětcem v ten

ké vrstvě na celou plochu květiny. Poté zatížíme a necháme

uschnout. Jednodušší je lepit květiny na čtvrtku a tu pak na

ozdobený papír. Nedochází tolik ke zvlnění papíru.

6. Další přání ozdobíme plastickým vzorem zasněžených

stromků a rohy pauzovacího papíru raznicí. Čtvrtku seřízne

me na potřebnou velikost a slepíme s pauzovacím papírem na

zadní straně tak, aby bylo možné přání otevírat a napsat do

něj vzkaz.

6


17

Leden

Novoroční cukroví recepty, tvoření pro děti Materiál Šípková marmeláda (viz Šípkové věnečky), cukr moučka. Postup 1. Do misky nasypeme 200 g cukru a přidáme 3–4 lžíce marmelády a smícháme. Podle potřeby přidáváme cukr nebo marmeládu tak, abychom vytvořili husté tvárné těsto. 2. a 3. Z těsta vyválíme placku asi 3 mm silnou a vykrájíme prasátka nebo jiné tvary. 4. Cukroví poklademe na pečící papír a necháme uschnout. V průběhu schnutí prasátka překlopíme na druhou stranu. Skladujeme v uzavřené nádobě.

1

2

3

4

Svítící bábovky

pří rodniny

Materiál

Formy na bábovky, voda, mušle, kamínky, čajové sv íč ky.

Postup

Svícny lze vytvořit z mnoha materiálů. Zmrazíme vodu ve for

mě na bábovku a zhotovíme si tak romantické osvětlen í zimní

zahrady.

1. Do čist ě vymytých bábovek nalijeme asi tři centimetry pod

okraj vodu. Bábovky zakryjeme potravinář skou fólií, není to

však nutné. Nádoby dáme do mrazáku nebo ven na mráz a ne

cháme dobře zmrznout.

2. a 3. Po vyjmutí z mrazáku položí me bábovky dnem vzhůru

na talíř nebo plech a poléváme ledovou vodou, dokud se led

neoddělí. Pokud se nám nebude zdát povrch ledové bábovky

dostatečně hladký, m ůž eme ho lehce opláchnout studenou vo

dou. Lehce odmrzne a získ á i vy šší lesk. Bábovky umístíme na

zahradu nebo na balkon. Do středu bábovek vloží me svíč ku.

Pokud bude dostatečně chladno, její plamen ledu neublíží.

4. Bábovky také můžeme dozdobit mušličkami nebo kamín

ky. Na dno formy naskládáme mušle tak, aby ta čá st, kterou

chceme vidět, byla otočená ke dnu nebo bokům bábovky.

Zbytek prostoru doplníme kamínky, zalijeme vodou. A stejně

je jako předchozí bábovky necháme zmrznout. Po prosvícení

bábovky budou zakrytá místa temná a vytvoří zajímavou stí

nohru. Přes den se budeme moci těš it z pohledu na zamrzlé

pozdravy od moře.

Bábovky vydrží na zahradě nebo na balkoně, dokud bude

mrznout. 1

2

3 4

19

LedenLeden



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.